Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
de Peer schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:01:
[...]

uit princpe: ja dat kun je doen
maar het gaat jou geld kosten vanwege je zonnepanelen.
Of nu overstappen en een paar maanden profiteren van dynamische tarieven (waarbij je wel wat meer risico neemt). Nu zo veel mogelijk sturen op je verbruik en dan in april weer eens kijken of er een voordeliger variabel of zelfs vast contract is af te sluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
mierenfokker schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:59:
Hier mijn situatie: Vattenvall variabel waarbij we naar de abominabel hoge prijzen gaan per 1 januari. Ik zit ruim onder het plafond voor gas, dus zal onder het prijsplafond zitten hiervoor.
Met stroom zitten we op ongeveer 3600KwH per jaar, maar volgend jaar april liggen er als het goed is genoeg zonnepanelen om dit te compenseren.
Echter ik zit gewoon met een gevoel van: FUCK VATTENFALL KRIJG DE T*RING, jij gaat niet over mijn verbruik verdienen ten koste van de overheid en zit dus met het idee naar Zonneplan te gaan.

Is dit verstandig?
:Y

Gewoon niet meer dan 100% van je verbruik terugleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
CarstenHouw schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:10:
[...]

:Y

Gewoon niet meer dan 100% van je verbruik terugleveren
Ga ook kijken naar het aanvragen van een SAP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:13
tyfoon_2 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:41:
[...]

Ik ben nog opzoek waar ik echt kan sparen....

[...]
Je IT blijft toch de grootste hap uit de taart. Begrijp me niet verkeerd, hobby's mogen wat kosten en hier hangt het ook vol met IT spul in racks, maar dit is gewoon een megaslurper. Hier is ook best wel wat winst te behalen zonder aan comfort in te leveren.

Ik heb m'n 3-host VMware cluster en NAS inmiddels uitgezet, de servers gaan alleen nog aan als ik daadwerkelijk aan het homelabben ga en de NAS heb ik weggegeven. Alle écht nodige 24/7 vm's (pi-hole+ pivpn, home assistant+graphana, nas+downloadbak) heb ik omgezet naar 3 raspberry pi's (2x pi4 en een pi3) met een rackmount kit. Verbruik ging daardoor van gemiddeld 110 naar 3,5 watt en de performance is nog steeds ruim voldoende. Zelfs 4K plex transcoding gaat goed genoeg op een pi4.

Hier heb ik o.a. op IT vlak gedaan:
- Huis services allemaal op pi's gezet.
- De Pi met NAS/media/plex/etc staat alleen aan wanneer ik savonds thuis ben, verder uit. Idem audio apparatuur.
- Alles dat linux draait krijg je fors zuiniger door even een "powertop --auto-tune" te draaien.
- De kijkmedia staat op 1 grote USB-disk aan deze Pi met een spindown tijd van 5min. Backup doe ik naar een 2e USB-disk en 1x per maand extern naar Amazon glacier.
- 2,4ghz radio's uitgezet op 3 v/d 5 access points, 5ghz overal op een tijdsschema gezet.
- POE apparatuur/poorten waar mogelijk ook op een schema en/of op basis van afwezigheid (via unifi api in HA)
- POE switches samengevoegd tot 1 moderne switch ipv 4 oudere/kleinere.
- SNMP uit op alle netwerkapparatuur.
- IR led's uitgezet op de unifi cameras, met alleen IR filter geeft vrijwel net zo goed beeld in de nacht en scheelt 4-5 watt per camera
- Cameras alleen laten recorden in de nacht en bij afwezigheid (ook weer via unifi API/HA)
- Beeldschermen op de werkplekken vervangen door modernere LED-schermen.
- Aan/uit schakelaars (klik aan klik uit icm een plak-wandschakelaar onder het bureau) op alle werkplekken/randapparatuur.
- Laserprinter uitgezet en doe ik nu handmatig aanzetten die ene keer dat ik nog eens wat print.
Tweede punt is dat ik echt geen idee heb hoe dat zit met schakelingen cq wanneer de thuisaccu 'seamless; op het net komt en er weer afgaat als het goedkoper kan van het net. Ik kan daar weinig over vinden cq iemand die me daarmee kan helpen
De accu schakelt niet aan/van het net, je regelt los van je verbruik/opwek simpelweg apart het laden/ontladen van de accu-inverter. Meestal met een API. Dus bij goedkope stroom en capaciteit vrij = laden, dure stroom = ontladen. Verder doe je gewoon je ding in huis.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 18-11-2022 15:37 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
  • Laatst online: 23-09 09:51
Ik probeer voor ons ook de knoop door te hakken over wel/niet dynamisch. Zeker nu ik de jaarafrekening van Vattenfall heb gehad en de absurde prijsvehogingen die ze gaan doorvoeren per 1/1/23. In mijn geval gaat het om prijzen van 250% tot bijna 300% kijkend naar kale tarieven (zonder BTW etc):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwSh2Y_9UA06p2Ti9t5k04d9OWk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lStTkkFGlYUQvfbvhKNEYulB.png?f=user_large

Dit terwijl ik afgelopen jaar ook op een variabel contract heb gezeten bij ze.

Anyway! Wat ik nog niet helemaal kan doorgronden is de keuze Tibber + EnergyZero vs Zonneplan

Korte situatieschets:

Gebruik afgelopen jaar:

Stroom: 10.276 kWh
Teruglevering: 2.678 kWh
Per saldo dus: 7.598 kWh afgerekend

Wij hebben 14 panelen die dit jaar zo'n 4.600 kWh hebben geproduceerd.

Gas: 1.100 m3 (dit met 6 maanden een extra persoon in huis te hebben gehad, Oekraïense)

Grootverbuikers:

- By far op dit moment onze EV, laden we nu aan huis op in de daluren (s'nachts). Easee laadpaal. Rijden zo'n 180km retour naar ons werk 2-3 dagen per week, dus vandaar het hoge verbruik.
- CV natuurlijk, echter wordt die deze winter als het goed is vervangen door een warmtepomp. Gas is dan alleen nog voor koken, verder is verwarming elektrisch.
- Kleine thuisserver, om en nabij de 600 kWh per jaar => Ga ik veranderen, door automatisering naar een Pi of zuinige NUC te halen en de server met media services etc. alleen tijdens gebruiksuren aan te zetten.

Automatisering:

Huis is vrij ver geautomatiseerd, bijna alles hangt aan Home Assistant. Alle verlichting, Tado voor verwarming (radiatorknoppen in alle kamers), Easee + Hyundai Bluelink voor de auto, DSMR Reader leest direct slimme meter uit, rolluiken etc.

Wat zou jullie advies zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:06

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Flight777 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:33:
Ik probeer voor ons ook de knoop door te hakken over wel/niet dynamisch. Zeker nu ik de jaarafrekening van Vattenfall heb gehad en de absurde prijsvehogingen die ze gaan doorvoeren per 1/1/23. In mijn geval gaat het om prijzen van 250% tot bijna 300% kijkend naar kale tarieven (zonder BTW etc):

[Afbeelding]

Dit terwijl ik afgelopen jaar ook op een variabel contract heb gezeten bij ze.

Anyway! Wat ik nog niet helemaal kan doorgronden is de keuze Tibber + EnergyZero vs Zonneplan

Korte situatieschets:

Gebruik afgelopen jaar:

Stroom: 10.276 kWh
Teruglevering: 2.678 kWh
Per saldo dus: 7.598 kWh afgerekend

Wij hebben 14 panelen die dit jaar zo'n 4.600 kWh hebben geproduceerd.

Gas: 1.100 m3 (dit met 6 maanden een extra persoon in huis te hebben gehad, Oekraïense)

Grootverbuikers:

- By far op dit moment onze EV, laden we nu aan huis op in de daluren (s'nachts). Easee laadpaal. Rijden zo'n 180km retour naar ons werk 2-3 dagen per week, dus vandaar het hoge verbruik.
- CV natuurlijk, echter wordt die deze winter als het goed is vervangen door een warmtepomp. Gas is dan alleen nog voor koken, verder is verwarming elektrisch.
- Kleine thuisserver, om en nabij de 600 kWh per jaar => Ga ik veranderen, door automatisering naar een Pi of zuinige NUC te halen en de server met media services etc. alleen tijdens gebruiksuren aan te zetten.

Automatisering:

Huis is vrij ver geautomatiseerd, bijna alles hangt aan Home Assistant. Alle verlichting, Tado voor verwarming (radiatorknoppen in alle kamers), Easee + Hyundai Bluelink voor de auto, DSMR Reader leest direct slimme meter uit, rolluiken etc.

Wat zou jullie advies zijn?
Als je het risico kan dragen dat de prijs naar 4 euro gaat.
Dan gisteren overstappen naar dynamisch.
Met zoveel automation, en een Easee laadpaal. dan zou ik er niet meer over nadenken.
Maar niemand hier kan garanderen dat de uiteindelijke prijs lager gaat zijn.
Wel heb jij enorm voordeel dat je het meeste stroom kan sturen.
Dus 90% zeker dat het flink voordeliger gaat zijn.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:31

de Peer

under peer review

Smuggler schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:40:
[...]

Als je het risico kan dragen dat de prijs naar 4 euro gaat.
Vattenfall heeft in het contract staan dat ze bij bijzondere marktomstandigheden hun prijzen mogen aanpassen. Als de prijs opeens naar 4 euro gaat is dat zeker bijzonder te noemen en zullen ze daar dus gebruik van maken. Ze moeten dat dan volgens mij 30 dagen van tevoren melden.

dus eigenlijk betaal je zo'n 60 cent per kWh risicopremie om de prijzen 30 dagen vast te zetten.

Beetje gechargeerd, maar dat is wel hoe ik er naar kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
  • Laatst online: 23-09 09:51
Buffers zijn aanwezig, dus enig risico is te dragen ;)

Mijn grote twijfel is nog bij Tibber + EnergyZero vs Zonneplan

Wat is nu het grote verschil in beide en zouden jullie aanbevelen in mijn geval? Begreep dat beide ok zijn qua integratie, dus puur kosten technisch gezien is de eerste combo net iets voordeliger?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik lees hier ook al een tijdje mee, grote twijfel om de overstap te maken naar dynamisch.
Heb LosVast van Oxxio, die me per 1 november voor de stroom van 0,23/0,26 naar 0,70/0,89 per kWh hebben overgezet en voor gas van 1,35 naar 3,37 per m3.

Verbruik op jaarbasis 2021:
- huis ongeveer 4000kWh
- auto nog eens 3500kWh (wordt verrekend)
- gas ca. 1500m3

Zonnepanelen 2021:
- totale opwek 4000kWh
- teruglevering ca. 2800kWh

Dit jaar wel al veel gedaan om te besparen. Energieverbruik voor het huis waarschijnlijk zo'n 800kWh lager. Gas zal rond de 1000m3 uitkomen verwacht ik, maar vooral doordat het een zacht jaar was en een beetje door zuiniger stoken.

Vanaf 1 december gaan we een airco gebruiken voor een deel van de verwarming. Moet nog even kijken hoe we dat precies gaan doen, mijn idee was vloerverwarming op 17-18 graden en dan bijverwarmen met airco. Maar elektra gaat dus wel flink omhoog waarschijnlijk.

Mijn grootste bezwaar bij de huidige leverancier is de schofterige verhoging, in een tijd dat de prijzen al weer omlaag gingen. Ik denk dat ik bij het selecte clubje met de hoogste energieprijzen ter wereld zit.

Drempels om de overstap te wagen zijn dat ik toch niet helemaal kan inschatten wat voor effect het dynamisch salderen zal gaan hebben, en het feit dat het allemaal vrij kleine, jonge energiebedrijven zijn die ik liever niet met een paar maanden voorschot failliet zou zien gaan.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Flight777 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:51:
Buffers zijn aanwezig, dus enig risico is te dragen ;)

Mijn grote twijfel is nog bij Tibber + EnergyZero vs Zonneplan

Wat is nu het grote verschil in beide en zouden jullie aanbevelen in mijn geval? Begreep dat beide ok zijn qua integratie, dus puur kosten technisch gezien is de eerste combo net iets voordeliger?
De eerste combinatie is voordeliger, je kan nog kijken hoe ze de kosten verdelen over het jaar, daar zitten nog kleine verschillen in.

maar dat is meer persoonlijke voorkeur.
En of je alles bij 1 partij wilt hebben, of bij 2 partijen.
Ondanks dat deze partijen als het goed is niet kunnen omvallen door stijgende of dalende prijzen, geeft het mij wel rust dat ik ze gesplitst heb ondertussen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Montalbano schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:58:
Ik lees hier ook al een tijdje mee, grote twijfel om de overstap te maken naar dynamisch.
Heb LosVast van Oxxio, die me per 1 november voor de stroom van 0,23/0,26 naar 0,70/0,89 per kWh hebben overgezet en voor gas van 1,35 naar 3,37 per m3.

Verbruik op jaarbasis 2021:
- huis ongeveer 4000kWh
- auto nog eens 3500kWh (wordt verrekend)
- gas ca. 1500m3

Zonnepanelen 2021:
- totale opwek 4000kWh
- teruglevering ca. 2800kWh

Dit jaar wel al veel gedaan om te besparen. Energieverbruik voor het huis waarschijnlijk zo'n 800kWh lager. Gas zal rond de 1000m3 uitkomen verwacht ik, maar vooral doordat het een zacht jaar was en een beetje door zuiniger stoken.

Vanaf 1 december gaan we een airco gebruiken voor een deel van de verwarming. Moet nog even kijken hoe we dat precies gaan doen, mijn idee was vloerverwarming op 17-18 graden en dan bijverwarmen met airco. Maar elektra gaat dus wel flink omhoog waarschijnlijk.

Mijn grootste bezwaar bij de huidige leverancier is de schofterige verhoging, in een tijd dat de prijzen al weer omlaag gingen. Ik denk dat ik bij het selecte clubje met de hoogste energieprijzen ter wereld zit.

Drempels om de overstap te wagen zijn dat ik toch niet helemaal kan inschatten wat voor effect het dynamisch salderen zal gaan hebben, en het feit dat het allemaal vrij kleine, jonge energiebedrijven zijn die ik liever niet met een paar maanden voorschot failliet zou zien gaan.
Tibber is al heel groot in noorwegen,
ANWB heeft een eigen vergunning, en komt hier binnenkort mee op de markt.
Easyenergy bestaat al jaren, maar die lijkt nu wel af te sterven..... <--- niet doen leees het topic...
Frank Energy is een soort cowbow.

Overige aanbieders heb ik persoonlijk geen beeld bij.

Je kan natuurlijk de bedrijven kiezen met zo min mogelijk voorschot.
Of per jaar betalen, het is nu begin winter, dus dan loop je in theorie altijd achter met betalen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:48
Edit: verkeerd topic

[ Voor 94% gewijzigd door schumi1986 op 18-11-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jonge energiebedrijven zijn die ik liever niet met een paar maanden voorschot failliet zou zien gaan.
Tibber werkt zonder voorschot. je betaalt gewoon voor je verbruik per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

schumi1986 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:14:
Reclame op de Radio/TV en E-mail dat we met z’n alle moeten besparen. Nou best. Maar in mijn geval gaat dat toch ten koste van het milieu, mijn eigen portemonnee is net wat belangrijker.

Braaf een electrische auto gekocht met een gemiddeld verbruik van zo’n 45 Kwh per 200Km, per maand ongeveer 1500km.

Electrische auto 207 per 1500km
Brandstof auto 149 per 1500km

Electrische auto staat al zo’n 2 maanden op de oprit terwijl ik de brandstof auto nu gebruik.

minder goed voor het milieu maar ik ben wel aan het besparen en dat is wat de regering graag wilt zien.
Waarom? Je kunt regelmatig voor 8 cent per kWh opladen. of zit je nog niet op een dynamisch contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
de Peer schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:15:
[...]

Waarom? Je kunt regelmatig voor 8 cent per kWh opladen. of zit je nog niet op een dynamisch contract?
Geplaatst in het verkeerde topic idd. Dynamisch contract hier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
mee verplaatst naar het andere topic.

[ Voor 96% gewijzigd door Smuggler op 18-11-2022 16:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
Bij Zonneplan betaal je gewoon achteraf voor je werkelijk gebruik, dus geen voorschot.
Ik zie aldus geen risico...een risico is vooral om 4 euro of meer voor gas te betalen!
Als je je veilig wilt voelen ga of blijf dan vooral bij Eneco en Vattenfall met hun absurd hoge prijzen?? Die gaan op zeker niet failliet maar maken woeker winsten.

Ps op dit moment zakt olieprijs al vanwege aankomende recessie...ik verwacht dat gasprijs daarom niet snel zal stijgen...eerder dalen. Geen garantie vanuit mijn kant ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Jeroen50 op 18-11-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Smuggler schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:22:
[...]

Waar wil je naar toe met dit bericht?
Wat zegt je rekensom welke getallen gebruik je?
225kwh per 100km is een onzuinige elektrische auto... 180kwh is een stuk normaler.
Vervolgens kom je op 207.... 207 wat? klompen?
denk euro....1500 km verbruikt dus 337 kWh = 207 euro..? dat is wel erg veel. dat is 61 cent per kwh... ik kan hier in de straat nog laden voor 20 cent.
En thuis laad ik met dynamische prijs voor nog minder. (dit jaar niet hoger geweest dan 40 cent).

en brandstof auto? moet ik dat ook achterste voren rekenen?
10 cent per kilometer? en de prijs is al die tijd 2 euro of hoger geweest, dus je auto rijdt zuiniger dan 1 op 20....

Je vergeet nog even erbij te vermelden dat een brandstof auto veel meer wegenbelasting kost, meer onderhoud kost en sneller stuk gaat en meer afschrijft,
Zou snel de brandstof auto de deur uit doen, nu er de prijzen voor occasions zo hoog zijn. en lekker weer elektrisch gaan rijden met de juiste tarieven..
Ik heb het gecombineerde verbruik zomer/winter inclusief laadverlies van de auto genomen en kom dan idd op een hoog verbruik.

Ik betaal idd 61 cent per kWh en gezien ik in een heel klein dorp woon staat hier geen openbare laadpaal.

Zoals in mijn verhaal te lezen valt staat de electrische auto pas 2 maanden stil en in deze tijd is de brandstof prijs bij mij in de buurt gemiddeld rond 1,85 geweest.

Uiteraard betaal ik voor die brandstof auto wegenbelasting maar aangezien ik dat toch betaal of de ik de auto nu meer of minder gebruik maakt dat in de berekening niets uit onderhoud is idd iets duurder maar dat doe ik grotendeels zelf wat dan neerkomt op dezelfde tarieven als onderhoud bij de dealer voor de electrische auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
schumi1986 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:16:
[...]

Geplaatst in het verkeerde topic idd. Dynamisch contract hier ;)
schumi1986 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:37:

Ik betaal idd 61 cent per kWh en gezien ik in een heel klein dorp woon staat hier geen openbare laadpaal.
:?

dan blijft over rijgenot ;). zoem zoem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemeenAapje
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 21:59
Goedemiddag allemaal.

Zou iemand mij kunnen advieseren?

Ik ben nu met Oxxio en heb een hoog verbruik stroom (8.000kw). De helft daarvan is voor mijn bedrijf (ik heb web servers thuis die de helft van de stroom gebruikt).
Dit betekent dat ik 's nachts ook 600% meer stroom gebruikt dan de gemiddelde gezin.

In januari krijgen wij zonnepanelen thuis voor ongeveer 6.500kw per jaar. Die leveren natuurlijk veel op overdag en in de zomertijd, maar helemaal niets 's avonds.

Nu weet ik niet of ik beter uit zal komen met een uur-tarief van bijvoorbeeld Zonneplan?

Hoe zit dat met mijn verbruik 's nachts en opwekken van zonneenergie overdag?
Hoe werkt dan de saldering?

Het is erg moeilijk, vooral omdat nederlands niet mijn eerste taal is, om het allemaal te begrijpen

Thanks!
Matt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:18
mierenfokker schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:59:
Hier mijn situatie: Vattenvall variabel waarbij we naar de abominabel hoge prijzen gaan per 1 januari. Ik zit ruim onder het plafond voor gas, dus zal onder het prijsplafond zitten hiervoor.
Met stroom zitten we op ongeveer 3600KwH per jaar, maar volgend jaar april liggen er als het goed is genoeg zonnepanelen om dit te compenseren.
Echter ik zit gewoon met een gevoel van: FUCK VATTENFALL KRIJG DE T*RING, jij gaat niet over mijn verbruik verdienen ten koste van de overheid en zit dus met het idee naar Zonneplan te gaan.

Is dit verstandig?
Precies dezelfde gedachte gehad eerder deze week. Ben voor Gas overgestapt naar dynamisch contract.

Voor elektra had ik al een 1 jaar contract bij Innova vanwege de hoge TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Smuggler schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:58:
[...]
Ondanks dat deze partijen als het goed is niet kunnen omvallen door stijgende of dalende prijzen, geeft het mij wel rust dat ik ze gesplitst heb ondertussen.
Wat gebeurt er met een dynamische aanbieder als klanten het modelcontract nemen en vervolgens flink gaan salderen? Dat kost ze dan toch tot duizenden euro's per klant? De salderingsregeling doet ondertussen meer kwaad dan goed.

Andere vraag: wie zet z'n koelkast/vriezer een uurtje uit tijdens de hoogste tarieven? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Jeroen50 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:25:
[...]

Ps op dit moment zakt olieprijs al vanwege aankomende recessie...ik verwacht dat gasprijs daarom niet snel zal stijgen...eerder dalen. Geen garantie vanuit mijn kant ;)
De gasprijs is lokaal, i.t.t. de olieprijs. Dit gaat niet samen op en neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 13:56
RemcoDelft schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:14:
[...]
wie zet z'n koelkast/vriezer een uurtje uit tijdens de hoogste tarieven? :*)
Ik met 2 verschillende koel-(vries)kasten op 2 verschillende manieren:
  1. Als de stroomprijs van hoog naar normaal of laag tarief daalt schakel ik een (ouderwetse) koelkast 30 minuten voor de tarief wissel uit. Dit doe ik alleen als de compressor nog niet aan het draaien is om te voorkomen dat ik extra starts en stops ga maken.
  2. Voor de nieuwe koelkast pas ik de temperatuur (via de bosch integratie in HA) aan op basis van het tarief, bij hoog tarief, mag de temperatuur 1 graad hoger worden, bij lage tarieven juist 1 graad lager dan de normale temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
RemcoDelft schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:14:
Wat gebeurt er met een dynamische aanbieder als klanten het modelcontract nemen en vervolgens flink gaan salderen? Dat kost ze dan toch tot duizenden euro's per klant? De salderingsregeling doet ondertussen meer kwaad dan goed.
Er zijn maar relatief weinig huishoudens die hun volledige gebruik kunnen salderen. Dus zolang een leverancier niet een extreem hoog percentage klanten krijgt die volledig salderen valt het wel mee.

Bij een modelcontract betaal je de hoofdprijs, dus als je niet volledig saldeert dan loop je leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Ik overweeg ook dynamische tarieven. Voor stroom met een tweede allocatiepunt voor de zonnepanelen, maar ook dynamisch voor gas.

Wat zijn de verwachtingen voor gasprijzen deze winter als het flink gaat vriezen?

Klopt het dat de "actuele prijzen" zonder belastingen a 50-60 cent/m3 zijn? Dat is wat vertekenend.

Al geld het prijsplafond waarschijnlijk ook voor dynamische tarieven, dus technisch gezien kun je alleen maar voordeel hebben, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:18
pirke schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:57:
Ik overweeg ook dynamische tarieven. Voor stroom met een tweede allocatiepunt voor de zonnepanelen, maar ook dynamisch voor gas.

Wat zijn de verwachtingen voor gasprijzen deze winter als het flink gaat vriezen?

Klopt het dat de "actuele prijzen" zonder belastingen a 50-60 cent/m3 zijn? Dat is wat vertekenend.

Al geld het prijsplafond waarschijnlijk ook voor dynamische tarieven, dus technisch gezien kun je alleen maar voordeel hebben, toch?
Wanneer prijsplafond voor dynamische contracten gaat gelden dan een no brainer. Verder ben ik somber gestemd over de prijzen. Deze zomer voorraden nog met Russisch gas gevuld. Komende zomer kan dat niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:49
Daarom gaan we met Qatar flirten tijdens het WK. Noorwegen levert ook al meer. Volgens mij komt er vanuit Azerbeidzjan en Kazachstan kant ook meer gas naar Europa. En dan nog de bedoeling dat we met z'n allen steeds minder gas gaan verbruiken.

Edit; Ohwja, en LNG.

[ Voor 4% gewijzigd door TheBrut3 op 18-11-2022 20:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g-unitsoldaat
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-02 23:35
Enthousiast geworden over dynamische energieprijzen, besloten per 1 januari 2023 aan te melden voor NextEnergy. Dan loopt mijn huidige contract elders af. Paar mailtjes gehad dat alles in orde was, maar vanavond opeens een heel ander bericht. Of ik om mijn aanmelding af te ronden even een 'teken van goede wil' in de vorm van een waarborgsom à 750 euro over wilde maken. Daarna zou mijn aanmelding worden afgerond. Tot zover de 'transparantie' van dit bedrijf. Gaan we niet doen dus. Ter info de volledige mail:

Aanvulling: lees nog elders dat een waarborgsom blijkbaar gevraagd kan worden als je in het verleden betalingsproblemen had, dat is hier niet het geval.

Aanmelding NextEnergy
Dank voor je aanmelding bij NextEnergy! Graag gaan we voor je aan de slag om energie tegen inkoopprijzen aan jouw adres te leveren. De aanmelding kent een aantal stappen en voordat wij overgaan tot levering, willen we je vragen de volgende stap met ons te doorlopen.

Waarborgsom
Onderdeel van het aanmeldingsproces bij NextEnergy is een algemene toetsing. Graag willen we je vragen om een teken van goede wil in de vorm van een waarborgsom. Deze waarborg geeft ons een stukje zekerheid dat wij geen risico’s lopen bij de inkoop van jouw energie.
LET OP: De waarborgsom dient handmatig te worden overgeboekt. Pas na start levering zal gebruik worden gemaakt van automatische incasso.

Vervolg van je aanmelding
Hebben wij jouw teken van goede wil ontvangen dan zal je aanmelding meteen doorgezet worden om uiteindelijk de overstap naar NextEnergy af te ronden.

Wij staan voor je klaar
Heb je nog vragen over deze waarborgsom? Neemt dan contact op. We staan je graag te woord.

Wij hopen je spoedig als nieuwe klant te mogen ontvangen.

Met vriendelijk groet,

Frederik Op de Beeck
Directeur Klantenservice

[ Voor 4% gewijzigd door g-unitsoldaat op 18-11-2022 21:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
g-unitsoldaat schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:58:
Enthousiast geworden over dynamische energieprijzen, besloten per 1 januari 2023 aan te melden voor NextEnergy. Dan loopt mijn huidige contract elders af. Paar mailtjes gehad dat alles in orde was, maar vanavond opeens een heel ander bericht. Of ik om mijn aanmelding af te ronden even een 'teken van goede wil' in de vorm van een waarborgsom à 750 euro over wilde maken. Daarna zou mijn aanmelding worden afgerond. Tot zover de 'transparantie' van dit bedrijf. Gaan we niet doen dus. Ter info de volledige mail:
.......
Groot gelijk daar zou ik ook weinig voor voelen. Dan zijn er nog wel andere dynamische aanbieders waar dit niet nodig is. Mag wel als opmerking bij NextEnergy in de TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Greenman2 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:09:
[...]

Groot gelijk daar zou ik ook weinig voor voelen. Dan zijn er nog wel andere dynamische aanbieders waar dit niet nodig is. Mag wel als opmerking bij NextEnergy in de TS.
Heb het in de TS vermeld,
Hoewel er hier volgens de melder geen betalingsproblemen aan te grondslag liggen, houd ik een administratieve fout nog tot de mogelijkheden, graag wacht ik nog op een bevestiging van iemand anders of informatie op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-unitsoldaat
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-02 23:35
Ik heb uiteraard om een reactie gevraagd, ik zal het antwoord hier delen. Ik ben vaker overgestapt van energiemaatschappij. Heb bij Vrijopnaam, Pure Energie en Vandebron gezeten, en daar is nooit om een waarborg gevraagd. Maargoed, het zou een administratieve fout kunnen zijn, we wachten af.

Bij Google Reviews schrijft iemand vandaag dat zijn aanmelding bij NextEnergy niet doorging omdat de waarborgsom niet betaald was, alleen in dat geval schrijft de recensent dat hij geen mail hierover had gehad.

[ Voor 30% gewijzigd door g-unitsoldaat op 18-11-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:34

Aanvulling: lees nog elders dat een waarborgsom blijkbaar gevraagd kan worden als je in het verleden betalingsproblemen had, dat is hier niet het geval.

Aanmelding NextEnergy
Dank voor je aanmelding bij NextEnergy! Graag gaan we voor je aan de slag om energie tegen inkoopprijzen aan jouw adres te leveren. De aanmelding kent een aantal stappen en voordat wij overgaan tot levering, willen we je vragen de volgende stap met ons te doorlopen.

Waarborgsom
Onderdeel van het aanmeldingsproces bij NextEnergy is een algemene toetsing. Graag willen we je vragen om een teken van goede wil in de vorm van een waarborgsom. Deze waarborg geeft ons een stukje zekerheid dat wij geen risico’s lopen bij de inkoop van jouw energie.
LET OP: De waarborgsom dient handmatig te worden overgeboekt. Pas na start levering zal gebruik worden gemaakt van automatische incasso.

Hebben wij jouw teken van goede wil ontvangen dan zal je aanmelding meteen doorgezet worden om uiteindelijk de overstap naar NextEnergy af te ronden.

Wij staan voor je klaar
Heb je nog vragen over deze waarborgsom? Neemt dan contact op. We staan je graag te woord.

Met vriendelijk groet,

Frederik Op de Beeck
Directeur Klantenservice
Ik had ervaring over de NextBattery gevraagd. Mijn vragen waren te technisch dus ik moest contact opnemen met de distributeur van de batterij. Die was daar niet blij mee en zou dit met NexEnergy gaan bespreken. Distributeur heeft deel van de vragen beantwoord maar gaf aan dat ik voor de overige vragen een van hun installateurs moest benaderen. Echter NextEnergy geeft aan dat deze installateurs het systeem niet kunnen plaatsen. Gevolg een squeeze en mijn keuze voor dynamische energie ook niet op hun laten vallen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
RemcoDelft schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:15:
[...]

De gasprijs is lokaal, i.t.t. de olieprijs. Dit gaat niet samen op en neer.
Ik geef toch niet aan dat ze samen op en neer gaan...ik verwijs met name naar een aanstaande recessie waar veel prijzen naar beneden zullen gaan omdat het verbruik afneemt...immers in een recessie daalt de koopkracht van mensen, je hebt minder te besteden.
Gasverbruik is al 40% lager dan vorig jaar...dit gaat zich uiten in een lagere prijs komende weken als dit zich voortzet.

De middel en lange termijn is echter niet gunstig want als we niet meer goedkoop gas kunnen kopen in Rusland, maar overgeleverd zijn aan vloeibaar gas, dan blijft de prijs blijvend hoger dan tov afgelopen jaren.
Mijn warmtepomp wordt binnenkort aangesloten. Heb hier niet zoveel baat bij vanwege prijs plafond, maar wel voor de winters 2023/24 en daarna...

[ Voor 32% gewijzigd door Jeroen50 op 18-11-2022 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Jeroen50 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:30:
[...]
Gasverbruik is al 40% lager dan vorig jaar...dit gaat zich uiten in een lagere prijs als dit zich voortzet.
Is deze 40% niet bij de gewone consument? (wij dus)
Ik heb wel eens ergens gelezen dat het aandeel van gewone consumenten in het totale gasverbruik maar 3% is.
Maar dat kan ik ook verkeerd onthouden hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
NietGiftig schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:38:
[...]
Is deze 40% niet bij de gewone consument? (wij dus)
Ik heb wel eens ergens gelezen dat het aandeel van gewone consumenten in het totale gasverbruik maar 3% is.
Maar dat kan ik ook verkeerd onthouden hebben. :)
Je kan best wel gelijk hebben, maar in een recessie ontspringen ook bedrijven de dans niet...zie de tuinkassen, bakkers, aluminium en zinkfabrikanten etc.
We gaan een zware tijd tegemoet...helaas doordat we 30 jaar lang met de kop in het zand hebben gezeten

[ Voor 9% gewijzigd door Jeroen50 op 18-11-2022 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:35
de Peer schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:01:
[...]

uit princpe: ja dat kun je doen
maar het gaat jou geld kosten vanwege je zonnepanelen.
Hoe is dit zo dan?

Momenteel ook variabel bij Vattenfall.
900m3 en 4500kWh en in januari komen er 12 panelen goed voor 4800kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NeutraleTeun schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:21:
[...]

Hoe is dit zo dan?

Momenteel ook variabel bij Vattenfall.
900m3 en 4500kWh en in januari komen er 12 panelen goed voor 4800kWh.
Omdat je niet op de normale manier kunt salderen op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:23:
[...]

Maar de vraag is nog maar of dat met de flextarieven bij andere leveranciers wel zo is.
Ik heb een LosVast contract vanaf januari. Hele jaar zelfde tarief, behalve nu november en december. Ik probeer Oxxio al geruime tijd uitspraak te laten doen dat ze straks in januari mijn teruggeleverde stroom netjes evenredig salderen over het hele jaar. Daar krijg ik gewoon geen helder antwoord op. Wel 1x het antwoord dat ze per tarief periode salderen.
Daarmee zouden deze 2 maanden nog veel duurder worden dan ze al leken te worden, omdat er nu weinig opgewekt wordt.

Aanvulling: verder met je eens dat dynamisch bij normaal salderen ongunstiger lijkt. Maar dat is erg lastig inzichtelijk te krijgen volgens mij, hangt sterk af van hoeveel je nog “extra” nodig hebt na salderen en wat het gemiddelde tarief verschil is tussen de zonnige momenten en de momenten waarop je stroom verbruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door Montalbano op 18-11-2022 22:50 ]

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13

Aanmelding NextEnergy

Waarborgsom

Wij staan voor je klaar

Met vriendelijk groet,

Frederik Op de Beeck
Directeur Klantenservice
"Ter info de volledige mail:"
Ik zie nergens een bedrag genoemd in de mail van NexEnergy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Montalbano schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:47:
[...]

Maar de vraag is nog maar of dat met de flextarieven bij andere leveranciers wel zo is.
Dat is niet waar. Die discussie was er enkele maanden geleden maar inmiddels is gewoon duidelijk dat er per jaar gesaldeerd wordt bij Eneco en dus ook bij Oxxio. Staat ook gewoon letterlijk in het contract bij Eneco, dus vermoedelijk ook bij Oxxio.

En nu Jetten en consorten zich duidelijk hebben uitgesproken zou ik me daar geen zorgen over maken

Dat ze zeer beroerd communiceren en/of het zelf niet begrijpen is zonder meer waar.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 19-11-2022 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:35
de Peer schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:23:
[...]

Dus dan zou ik voor stroom bij Vattenfall moeten blijven (of overstappen naar iemand met een hoge TLV, al zal dat niet heel veel uitmaken voor mij denk ik, niet veel overschot).
En dan voor gas wel overstappen op dynamisch.

Alles goedkoper dan de €1,45 plafondprijs is dan winst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:30
NeutraleTeun schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 06:50:
[...]

Dus dan zou ik voor stroom bij Vattenfall moeten blijven (of overstappen naar iemand met een hoge TLV, al zal dat niet heel veel uitmaken voor mij denk ik, niet veel overschot).
En dan voor gas wel overstappen op dynamisch.

Alles goedkoper dan de €1,45 plafondprijs is dan winst?
Of in de periode dat jouw zonnepanelen nog niet veel leveren overstappen naar een goedkopere leverancier en alleen in de optimale periode voor terugleveren bij een traditionele leverancier zitten. Maar daar is inmiddels al wel heel erg veel over geschreven in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
https://www.nu.nl/wonen/6...ische-energieprijzen.html

Door de gestegen energieprijzen zijn veel Nederlanders op zoek naar manieren om kosten te besparen. Bijvoorbeeld door de wasmachine in het daltarief aan het zetten. Wat minder bekend zijn de dynamische energietarieven. Hoe zit dat precies

[ Voor 58% gewijzigd door Jeroen50 op 19-11-2022 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 00:01:
[...]

Dat is niet waar. Die discussie was er enkele maanden geleden maar inmiddels is gewoon duidelijk dat er per jaar gesaldeerd wordt bij Eneco en dus ook bij Oxxio. Staat ook gewoon letterlijk in het contract bij Eneco, dus vermoedelijk ook bij Oxxio.

En nu Jetten en consorten zich duidelijk hebben uitgesproken zou ik me daar geen zorgen over maken

Dat ze zeer beroerd communiceren en/of het zelf niet begrijpen is zonder meer waar.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar overtuigd ben ik denk ik pas als ik de eindafrekening zie.
Die discussie eerder ging over budget energie, die binnen hetzelfde tarief per maand wilde salderen. Dan ging het er dus vooral over dat je binnen die maanden veel te veel opwekte en dat tegen teruglevertarief aan ze verkoopt. Maar dat dus zonder dat het tarief is aangepast.
Nu gaat het niet om per maand binnen hetzelfde tarief type, maar om een wijziging van tarief type. Tot nu toe deed iedereen dat denk ik braaf per jaar, maar de wet schijnt er op dit moment nog niet volkomen helder over te zijn. Als de juristen van de boevenclubs ook maar enigszins het idee hebben dat ze dat kunnen dan zullen ze dat vast gaan uitproberen, aangezien het de recordwinsten nog verder omhoog kan stuwen.
Nogmaals, grote kans dat je gelijk hebt, maar ik vertrouw er nog even niet blind op.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:01
Raymond P schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:28:
[...]

Mooi, als je je nu meldt bij een andere dan mag je naar eer en geweten melden dat je geen leverancier hebt. En dan geldt er geen 14 dagen bedenktijd meer, want als je een actieve aansluiting hebt ben je ook verplicht een leverancier te hebben.

Soms moet je een beetje door hoepels springen om je zin te krijgen...
Nieuwe leverancier gecontact. Hij legde uit dat je bij een overstap inderdaad niet kan afzien van de 14 dagen bedenktijd. Ik vroeg hem mee te denken en hij schetste inderdaad EasyEnergy direct op zeggen. Dan zit je zonder leverancier maar je bent verplicht een leverancier te hebben. Achteraf wellicht eerst, opzeggen (geen leverancier en dan een nieuwe leverancier kiezen?).
Tweede optie is de incasso storneren en EasyEnergy hiervan op de hoogte stellen. Ze hebben geen recht om hier alsnog recht op te maken (1 dec zit ik bij nieuwe leverancier).
Ik ga voor de tweede optie.

[ Voor 8% gewijzigd door Sarpo op 19-11-2022 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Montalbano schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 08:35:
[...]

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar overtuigd ben ik denk ik pas als ik de eindafrekening zie.
Die discussie eerder ging over budget energie,
Nee ging ook over Eneco/Oxxio. Er was zelfs een heel topic over hier.
eth0 in "Saldering per kwartaal of jaar"

Maar inderdaad, ik kijk ook nergens meer van op momenteel...

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 19-11-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Nog iemand met Zonneplan die in de app andere uurprijzen te zien krijgt dan wat de Connect aan Home assistant doorgeeft?

Het vreemde is dat het verschil niet steeds hetzelfde is maar soms meer en soms minder. Overzichtje van vannacht in centen.

TijdHome Assistant (connect)Zonneplan Appverschil
01:0020244
02:0021243
03:0020233
04:0020233
05:0021243
06:002321-2
07:003227-5
08:003530-5
09:003331-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
Heeft iemand meerdere P1 apparaten draaien en zo ja waarop?
Had een splitter gekocht maar de P1 Home wizard en de P1 Zonneplan werken niet...
Suggesties wat het wel doet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jeroen50 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:24:
Had een splitter gekocht maar de P1 Home wizard en de P1 Zonneplan werken niet...
Ja ik had gewoon een splitter van 1 euro gekocht op Ali Express. Moest ik wel 1 draadje van doorknippen want anders werkt het niet.
Kijk anders ook even in dit topic: Het grote "thuis laden van je EV" topic.
daar is het ook een paar keer aan de orde gekomen.

zie ook hier:
https://www.smartmeterdas...ssplittenvanhetp1-signaal

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 19-11-2022 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yvi41kSv-bWqBCmS6cwwXEbw6Bg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gi0xthkSpBDVfNr6pt3pxZPc.jpg?f=fotoalbum_large

Ja ik heb home assistant, de laadpaal en de zonneplan erop. Ik sta ervan te kijken dat het werkt trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-09 20:11

Voorlopig kom ik enkel aanbieders in Nederland tegen, Als iemand iets weet in België geef dit dan even door.

Nederland:
Particulier: (laatst bijgewerkt op 15-11-2022, indien er dingen veranderd zijn, graag melden! Let op, sommige aanbieders communiceren nog met de tarieven met 21% BTW, in dat geval zijn de tarieven omgerekend naar 9% of ex. BTW.)
AanbiederVastrecht stroom per maand (incl. 9% BTW)Vastrecht gas per maand (incl. 9% BTW)Variabele opslag stroom per kWh (excl. BTW)*Variabele opslag gas per m³ (excl. BTW)*Factuur variatie**
All-in-power€ 5,45€ 5,452,00 ct7,50 ctVariabel maandbedrag gebaseerd op daadwerkelijk maandverbruik
ANWB Energie
(reseller EnergyZero)
€ 5,40€ 5,401,350 ct4,798 ctVast maandbedrag, voorschot op geschat jaarverbruik
easyEnergy€ 4,50€ 4,500,895 ct
(1,80 ct per 1 dec.)
5,453 ct
(10,57 ct per 1 dec.)
Variabel maandbedrag gebaseerd op daadwerkelijk maandverbruik
Energie VanOns
(reseller EnergyZero)
€ 4,50€ 4,501,350 ct4,798 ctVast maandbedrag, voorschot op geschat jaarverbruik
EnergyZero€ 5,40€ 5,401,350 ct4,798 ctVast maandbedrag, voorschot op geschat jaarverbruik
Frank Energie€ 4,50€ 4,502,10 ct12,0 ctVariabel maandbedrag gebaseerd op daadwerkelijk maandverbruik
GroeneStroomLokaal
(reseller EnergyZero)
Mijndomein Energie
(reseller EnergyZero)
NextEnergy€ 4,50€ 4,501,83 ct10,63 ctVast maandbedrag, voorschot op geschat jaarverbruik / vraagt waarborgsom van 750 euro (kan iemand dit bevestigen?)
Tibber€ 3,60Geen gas0,2 ctGeen gasVariabel maandbedrag gebaseerd op daadwerkelijk maandverbruik
ZonderGas
(reseller EnergyZero)
€ 5,84€ 5,841,350 ct4,798 ctVast maandbedrag, voorschot op geschat jaarverbruik
Zonneplan€ 5,63€ 5,630,25 ct4,131 ctVariabel maandbedrag gebaseerd op daadwerkelijk maandverbruik
Ik heb wat vragen over deze tabel. Ik zit zelf bij EasyEnergy. Hun opslagen staan vermeld op hun website: https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

1)
Op hun website staat dat hun opslag voor Gas 9,81 cent per m3 is (9 cent ex BTW), en voor elektriciteit 1,962 cent per kWh (1,8 cent ex BTW). In de bovenstaande tabel staat echter voor gas een opslag genoemd van 10,57 cent per m3 ex BTW. Daar kom ik alleen maar aan als ik de door EasyEnergy genoemde regio opslag erbij tel. Maar is diezelfde regio opslag niet ook van toepassing bij de andere leveranciers? En als dat zo is, waarom wordt dat niet uit de vergelijking gehaald?

2)
Mij viel mij toevallig op dat de genoemde tarieven op de website van EasyEnergy opeens zijn verhoogd. In de bovenstaande tabel staat dat dat per 1/12 in zou gaan, maar ik heb daarvanuit EasyEnergy geen aankondiging van meegekregen. Hoe weten jullie dat die tarieven per 1/12 ingaan? (en meer off-topic: Hoe kan mijn leverancier opeens hun opslagen verhogen zonder dat aan mij te melden? of heb ik iets in mijn spambox gemist?)

3)
Volgens de tabel zou ZonnePlan de minste opslag moeten rekenen op gas, en bijna de laagste opslag op elektriciteit. Ik zoek me rot op de site van zonneplan om dit bevestigd te krijgen, maar ik kom de in de tabel genoemde bedragen niet tegen. Weet iemand de link daarvan?

4)
Ik denk er nu sterk over om te switchen naar zonneplan omdat ik me 'belazerd' voel door de plotselinge verhogingen van EasyEnergy. Maar weet iemand welke garanties ik heb dat ZonnePlan over een maand niet ook hun opslagen gaat verhogen?

5)
Stel ik switch 1 of 2 keer van dynamische leverancier in 2023, is er iemand die durft te speculeren hoe dat dan wordt verrekend met het jaarlijks salderen van mijn zonnepanelen? En met het quotum voor het prijsplafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 09:08
Even een sanity check:

Zowel met gas als met electra zit ik ruim boven plafond. ca 7500kwh/2500m3. Vattenvall zit vanaf 1/1 ruim boven plafondprijs. Ik ga dus direct 1:1 consumeren van mijn 'plafond bundel' en als die op is, flink dokken.

Bij een flex contract zullen er altijd (kort of lange) periodes zijn waarbij de prijs (elec of gas) onder plafond dipt en ik dus niet van de prijsplafond bundel consumeer >> ik doe dus (aanzienlijk) langer met mijn 'prijsplafond bundel'/bescherming en is switch (wellicht tijdelijk) eigenlijk de enige verstandige optie.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:39

Edd

gruijter schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:40:
2)
Mij viel mij toevallig op dat de genoemde tarieven op de website van EasyEnergy opeens zijn verhoogd. In de bovenstaande tabel staat dat dat per 1/12 in zou gaan, maar ik heb daarvanuit EasyEnergy geen aankondiging van meegekregen. Hoe weten jullie dat die tarieven per 1/12 ingaan? (en meer off-topic: Hoe kan mijn leverancier opeens hun opslagen verhogen zonder dat aan mij te melden? of heb ik iets in mijn spambox gemist?)
Ik heb zelf op 31 Oktober een mail gehad hierover.
Geen idee natuurlijk of jij die hebt gehad.
Beste klant,

Zoals je weet helpen we je bij het slimmer inkopen, verduurzamen en besparen van energie. Dit doen we op een transparante manier, met controleerbare kennis. Zo kun je extra besparen én leven we sneller fossielvrij.

Maar het zijn vreemde tijden op de energiemarkt. De huidige situatie zorgt voor een flinke toename van kosten bij consumenten en bedrijven. Iedereen in de energieketen ondervindt hierdoor uitdagingen: eindgebruikers, leveranciers, netbeheerders en producenten. Ook wij hebben te maken met een verhoging van bijna al onze kostenposten.

We kunnen er dan ook niet omheen om de gestegen kosten, in onze variabele leveringskosten door te rekenen. Per 1 december a.s. zullen we daarom de opslag van onze klanten per kWh/m³ verhogen. Op je totale energiekosten is dit een kleine wijziging, maar uiteraard willen we dit wel transparant communiceren.

De nieuwe opslag van je variabele leveringskosten wordt, per 1 december, 1,962 cent per kWh voor een stroom-aansluiting en 9,81 cent per m3 voor een gas-aansluiting. Je vaste leveringskosten blijven 4,50 euro per aansluiting.

We hopen van harte je alle benodigde informatie te hebben gegeven en bovenal wensen wij je veel succes in deze uitdagende tijden. Bij vragen of zorgen doen we er alles aan om je zo goed en snel mogelijk te helpen.

Met vriendelijke groet,

Alle medewerkers van easyEnergy
3)
Volgens de tabel zou ZonnePlan de minste opslag moeten rekenen op gas, en bijna de laagste opslag op elektriciteit. Ik zoek me rot op de site van zonneplan om dit bevestigd te krijgen, maar ik kom de in de tabel genoemde bedragen niet tegen. Weet iemand de link daarvan?
Het enige wat ik zo snel even kan vinden is in het stukje: Uitleg over Slimme energie, onder het kopje "Hoe komen de dag- en uurprijzen tot stand?". Daar wordt gesproken over een handlings fee van €0,003 per kWh voor stroom en €0.03 per m3 voor gas.
4)
Ik denk er nu sterk over om te switchen naar zonneplan omdat ik me 'belazerd' voel door de plotselinge verhogingen van EasyEnergy. Maar weet iemand welke garanties ik heb dat ZonnePlan over een maand niet ook hun opslagen gaat verhogen?
Niet.
Ik ben zelf begin deze week overgestapt naar Zonneplan en in de contractvoorwaarden staat dat men de fee mag ophogen, als de marktomstandigheden daar aanleiding toe geven.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
tyfoon_2 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:40:
Even een sanity check:

Zowel met gas als met electra zit ik ruim boven plafond. ca 7500kwh/2500m3. Vattenvall zit vanaf 1/1 ruim boven plafondprijs. Ik ga dus direct 1:1 consumeren van mijn 'plafond bundel' en als die op is, flink dokken.

Bij een flex contract zullen er altijd (kort of lange) periodes zijn waarbij de prijs (elec of gas) onder plafond dipt en ik dus niet van de prijsplafond bundel consumeer >> ik doe dus (aanzienlijk) langer met mijn 'prijsplafond bundel'/bescherming en is switch (wellicht tijdelijk) eigenlijk de enige verstandige optie.

De vraag is of het plafond zo werkt. Of dat je gewoon over de eerste 2900kWh maximaal de plafond prijs betaald. En daarboven het tarief wat dan geldt, ook als je binnen die eerste 2900kWh niet altijd het plafond geraakt hebt.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Moet je bij Zonneplan dat ding van hun per se gebruiken? Of krijg je de verbruiksinfo ook gewoon vertraagd door het uit laten lezen van de meter?

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 13:24
Pixal schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:49:
Nog iemand met Zonneplan die in de app andere uurprijzen te zien krijgt dan wat de Connect aan Home assistant doorgeeft?

Het vreemde is dat het verschil niet steeds hetzelfde is maar soms meer en soms minder. Overzichtje van vannacht in centen.

TijdHome Assistant (connect)Zonneplan Appverschil
01:0020244
02:0021243
03:0020233
04:0020233
05:0021243
06:002321-2
07:003227-5
08:003530-5
09:003331-2
Bekend probleem:
https://github.com/fsaris...t-zonneplan-one/issues/27

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:20
Montalbano schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:16:
[...]

Moet je bij Zonneplan dat ding van hun per se gebruiken? Of krijg je de verbruiksinfo ook gewoon vertraagd door het uit laten lezen van de meter?
Deze is verplicht. De meterstanden van de netbeheerder zouden niet betrouwbaar zijn... Vreemd. Voor mij reden om niet voor Zonneplan te kiezen, ik heb zelf al zicht op actueel verbruik via de P1 poort en geen zin om €30 voor een splitter van Zonneplan uit geven.

Dit was hun antwoord op mijn vraag:
Om Slimme Energie te gebruiken stellen wij het gebruik van de Connect wel verplicht. Het is niet alleen handig voor het overzicht in verbruik, het helpt ons ook bij het opmaken van de factuur. We krijgen namelijk niet altijd de standen goed door vanuit de netbeheerder. Om problemen te voorkomen hebben wij dus ook de standen vanuit de slimme meter nodig. Hiervoor is de Connect nodig.
Maar ik heb nog steeds geen keuze gemaakt. Zat op de ANWB te wachten maar dat duurt nu te lang. Denk nu na hier een tijdje meegelezen te hebben voor Tibber en EnergyZero te gaan. Uiterlijk morgen de knoop maar doorhakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
tyfoon_2 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:40:
Even een sanity check:

Zo werkt dat (waarschijnlijk) niet. Het plafond geldt enkel binnen de quota, het is dus geen bundel.

Het is nog allemaal niet definitief, maar de laatste open communicatie was om het gewogen gemiddelde te nemen over een verbruiksperiode. Wat een verbruiksperiode is is discutabel (maar volgens de wet: 1 jaar of eindnota).

Je logic krijgt van mij wel een sanity pass maar het gaat zeker weten niet zo werken want Eneco moet ook klanten houden.

@dirks Dat is bijzonder interessant. Ik vraag mij af hoe Zonneplan dat doet als de accesspoints op gezette tijden uit gaan vanwege 'besparingen'. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 19-11-2022 15:58 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:05
Raymond P schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:56:

@dirks Dat is bijzonder interessant. Ik vraag mij af hoe Zonneplan dat doet als de accesspoints op gezette tijden uit gaan vanwege 'besparingen'. :+
De Zonneplan P1 dongle heeft een eigen verbinding, leunt niet op een Wifi verbinding van de klant.

Overigens is uitspraak wel apart, want een aantal maanden geleden vroeg ik hetzelfde, en toen was het antwoord dat het niet verplicht was, omdat ze de meterstanden van de netbeheerder doorkregen. Wellicht dat die gegevens soms vertraagd doorkomen.

Factuur op basis van netbeheerder me eerlijk gezegd ook de enige juiste oplossing; de P1 output is relatief simpel te manipuleren, zodat je verbruik zoals de dongle het registreert met name in de goedkope uren valt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@aloft Ah duidelijk, een eigen sim dus. En die wordt gevoed vanaf de slimme meter?

Dat doet vermoeden dat ze actief handelen op de intraday markt. De vertraging van de netbeheerder is namelijk niet relevant voor facturatie op uurbasis.

Een P1 telegram is inderdaad doodsimpel om te fabriceren en/of te loopen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
In mijn overeenkomst met Zonneplan staat nergens dat ik een dongle verplicht moet aansluiten.
Of ik moet in die brok tekst iets gemist hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 15:25
Ook maar overgestapt naar Tibber levering start 8 december mijn stroomverbruik rond de 5500 gas 130 kub. Gas blijft bij Essent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
NietGiftig schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:38:
In mijn overeenkomst met Zonneplan staat nergens dat ik een dongle verplicht moet aansluiten.
Of ik moet in die brok tekst iets gemist hebben.
Wellicht in jouw revisie van de algemene voorwaarden nog niet, online zie ik een revisie per 7/11.
Wat verwachten wij van u?
17.5 U bent verplicht de Connect overeenkomstig met de
bestemming te gebruiken. Dat wil zeggen dat u de Connect
alleen gebruikt waar het oorspronkelijk voor bedoeld is. U
mag zelf geen wijzigingen aanbrengen. Bij onjuist gebruik
behouden wij het recht om eventuele schade op u te
verhalen
Persoonlijk zou dat toch een no-no voor mij zijn.
Dat verklaart ook mogelijk de issues van @Hemingr: Hemingr in "het grote day ahead energieprijzen topic."

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
dirks schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:36:
[...]

Deze is verplicht. De meterstanden van de netbeheerder zouden niet betrouwbaar zijn... Vreemd. Voor mij reden om niet voor Zonneplan te kiezen, ik heb zelf al zicht op actueel verbruik via de P1 poort en geen zin om €30 voor een splitter van Zonneplan uit geven.

Dit was hun antwoord op mijn vraag:

[...]

Maar ik heb nog steeds geen keuze gemaakt. Zat op de ANWB te wachten maar dat duurt nu te lang. Denk nu na hier een tijdje meegelezen te hebben voor Tibber en EnergyZero te gaan. Uiterlijk morgen de knoop maar doorhakken.
Hmm, was ik net zover dat ik dacht de knoop voor Zonneplan door te hakken, brengt dit verhaal weer wat twijfels. Heb eigenlijk geen trek in nog een P1 meter erbij (met splitter perikelen) en dat ze die nodig hebben voor de afrekening vind ik eigenlijk ook vreemd.

Maar ik ben ook een beetje huiverig voor het splitsen van stroom en gas. Dat gaat natuurlijk nooit allebei op precies hetzelfde moment, gaat dat altijd goed bij netbeheerder en de partijen? Moment van aanvragen opzeggen is niet altijd exact gelijk dan lijkt me.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Wat verwachten wij van u?
17.5 U bent verplicht de Connect overeenkomstig met de
bestemming te gebruiken. Dat wil zeggen dat u de Connect
alleen gebruikt waar het oorspronkelijk voor bedoeld is. U
mag zelf geen wijzigingen aanbrengen. Bij onjuist gebruik
behouden wij het recht om eventuele schade op u te
verhalen
Wat is de bestemming van de dongle.
Nogmaals, Ik heb een contract toegestuurd gekregen.
Daar komt het woord dongle of connect niet voor.
In het stukje tekst staat ook niet dat het verplicht is, en waarvoor het bedoeld is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:49
Volgens mij bedoelen ze met die regel ook niet dat je hem moet gebruiken. Maar dat wanneer je hem gebruikt, dat je hem dan origineel moet laten en er verder niets mee mag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
TheBrut3 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:31:
Volgens mij bedoelen ze met die regel ook niet dat je hem moet gebruiken. Maar dat wanneer je hem gebruikt, dat je hem dan origineel moet laten en er verder niets mee mag doen.
Bingo!

probeer alleen maar broodjes aap te voorkomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Het niet supporten van een type slimme meter (zonder P1 port) en de communicatie van @dirks in combinatie met die text lijkt toch op iets anders te wijzen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Raymond P schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:47:
Het niet supporten van een type slimme meter (zonder P1 port) en de communicatie van @dirks in combinatie met die text lijkt toch op iets anders te wijzen.
In het contract staat :
U heeft ons tevens toestemming gegeven tot het uitlezen van meterstanden uit het centraal landelijk
portaal (P1) en (P4). Wanneer u deze toestemming intrekt wordt uw overeenkomst automatisch
overgezet naar het Modelcontract.
Als je de dongle niet gebruikt heeft Zonneplan geen mogelijkheid om in de app de (5 minuten vertraagde) gegevens te tonen.
Niets meer en niets minder
Ik weet dat we in een maatschappij leven, waarin achter elk zinnetje of opmerking veel diepere zaken zitten.
Maar soms moet je ook niet te veel er achter zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@NietGiftig Ik som alleen info op, niets meer en niets minder. ;)
Ik ben er geen klant, wellicht dat jij de vraag direct kan stellen (ik heb geen reden om de berichtgeving van de Tweaker hierboven in twijfel te trekken).

De algemene voorwaarden:
17.1 [...]
Deze Zonneplan Connect moet worden aangesloten op uw slimme meter.
( ik had initieel 17.1 t/m 17.5 gequote maar te veel weggeknipt.)
Toestemming voor gebruik van die data is ook afgedekt in 17.10.

(En fwiw: ja ik snap dat het nog steeds kan betekenen dat je de Connect niet op je tosti-apparaat moet aansluiten.)

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond P op 19-11-2022 18:40 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Raymond P schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 18:38:
@NietGiftig Ik som alleen info op, niets meer en niets minder. ;)
Ik ook, en ik heb zelfs bewijs in de vorm van een contract.
En zo heeft ieder zijn eigen waarheid.

Laten we maar stoppen, ik hoop dat je begrijpt ik het verstandiger vind om van een contract uit te gaan in plaats van een losse opmerking hier geplaatst.
Ik heb het contract van Zonneplan op papier, jij kan de post van ieder willekeurige ander uitprinten en dan heb je ook een "bewijs" op papier. :)
En mocht Zonneplan zijn contract wijzigen door mij een nieuwe op te sturen dan zal ik het je hier komen mededelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@NietGiftig Je contract heeft het toch ook duidelijk over een verplichte machtiging uitlezen P1 (de P4 levert je netbeheerder). Verder refereer ik naar de algemene voorwaarden van jouw leverancier.
De directe link had ik van: https://www.zonneplan.nl/algemene-voorwaarden

Als je op of na 7 november het contract afgesloten hebt zijn die algemene voorwaarden ook voor jou van toepassing, die zijn immers onderdeel van de overeenkomst. Als bestaande klant moet je akkoord gaan met een wijziging.

Erover ophouden is natuurlijk onzinnig, als je daadwerkelijk verplicht bent de module aan te sluiten op je meter dan is dat afwijkend genoeg van de rest van de aanbieders om wat dieper op in te gaan.
Als je je eigen visie wilt volgen staat dat je vrij natuurlijk, van mij geen dwang om de vraag aan Zonneplan te stellen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plumo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-09 20:07
g-unitsoldaat schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:20:
Ik heb uiteraard om een reactie gevraagd, ik zal het antwoord hier delen. Ik ben vaker overgestapt van energiemaatschappij. Heb bij Vrijopnaam, Pure Energie en Vandebron gezeten, en daar is nooit om een waarborg gevraagd. Maargoed, het zou een administratieve fout kunnen zijn, we wachten af.

Bij Google Reviews schrijft iemand vandaag dat zijn aanmelding bij NextEnergy niet doorging omdat de waarborgsom niet betaald was, alleen in dat geval schrijft de recensent dat hij geen mail hierover had gehad.
Mijn contract bij NextEnergy gaat per 21-11 in en ik heb hier ook geen mail over gehad maar als ik dit zo lees dan krijg ik steeds minder vertrouwen in deze partij. Ben benieuwd wat er maandag gaat gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
NietGiftig schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:43:
[...]

Ik ook, en ik heb zelfs bewijs in de vorm van een contract.
En zo heeft ieder zijn eigen waarheid.

Laten we maar stoppen, ik hoop dat je begrijpt ik het verstandiger vind om van een contract uit te gaan in plaats van een losse opmerking hier geplaatst.
Ik heb het contract van Zonneplan op papier, jij kan de post van ieder willekeurige ander uitprinten en dan heb je ook een "bewijs" op papier. :)
En mocht Zonneplan zijn contract wijzigen door mij een nieuwe op te sturen dan zal ik het je hier komen mededelen.
Ik vind het persoonlijk een interresante discussie, en heb zonneplan een berichtje hierover gestuurd.

Heb vanwege persoonlijke redenen totaal geen behoefte om een verplichte p1 unit die ook nog een keer los van mij met het internet communiceert op mijn slimme meter aan te sluiten. Gewoon lekker de data van de netbeheerder gebruiken. Dat het voor convenience is maakt mij verder niet uit, zo begonnen alle big tech bedrijven ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
tjberkhof schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:23:
[...]

Ik vind het persoonlijk een interresante discussie, en heb zonneplan een berichtje hierover gestuurd.

Heb vanwege persoonlijke redenen totaal geen behoefte om een verplichte p1 unit die ook nog een keer los van mij met het internet communiceert op mijn slimme meter aan te sluiten. Gewoon lekker de data van de netbeheerder gebruiken. Dat het voor convenience is maakt mij verder niet uit, zo begonnen alle big tech bedrijven ook.
Ik ben het helemaal met je eens.
Heb dat apparaatje eens aan de meter gehangen om te kijken wat het doet.
Na een paar dagen al achter gekomen dat het data aanlevert aan een slecht appje.
Via end-to-end encrypted LTE-M 4G-verbinding
https://www.zonneplan.nl/blog/techniek-slimme-energie

Ga het verder ook niet gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 11:46
Ik kreeg net een e-mail van de ANWB dat er nu weer (dynamische) energie te krijgen is.

Uiteraard werkt de 'bereken maandbedrag' toestand totaal niet.

Ik vond wel dit:
Wat zijn de inkoopkosten in de prijsopbouw?

Deze bestaan uit drie onderdelen. Ten eerste de transactiekosten die aan ons worden doorberekend bij het inkopen van elektriciteit en gas voor jou op de energiemarkt. Ten tweede de kosten voor het in balans houden van vraag en aanbod op het elektriciteits- en gasnet. Deze worden aan alle leveranciers doorberekend door de netbeheerders. Lees hier meer over hoe de energiemarkt werkt. Ten derde de kosten voor Garanties van Oorsprong van in Nederland duurzaam opgewekte elektriciteit en CO2-compensatie voor gas. Hier vind je meer over hoe groen groene energie echt is. Alle drie de onderdelen worden zonder opslag voor de ANWB in de inkoopkosten verwerkt. Als de kosten die aan ons worden doorberekend stijgen, dan verhogen wij de inkoopkosten. Dalen ze, dan verlagen wij deze.
Helaas wordt een specifiek bedrag nergens genoemd.

Maandelijkse kosten zijn 7 euro per product (stroom/gas).

Tot slot lijken ze de strategie te hanteren dat je een vast voorschotbedrag betaalt en aan het eind van het jaar pas de afrekening krijgt. Oftewel de uur/dagprijzen zijn dynamisch, maar dan met een vast maandbedrag.

[ Voor 51% gewijzigd door earthman op 19-11-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:20
Ik had mij ook aangemeld voor nieuws over de nieuwe energie van de ANWB. Dat kwam zojuist! Site plat. "Wij kunnen nog geen maandbedrag berekenen" na een tijd wachten. En dat een paar keer. Morgen nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
NietGiftig schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:32:
[...]

Na een paar dagen al achter gekomen dat het data aanlevert aan een slecht appje.
Wat voor slecht appje bedoel je dan? Slecht ontwikkeld appje? Gegevens delen met Facebook of Google?

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Kan wel enkele prijzen vinden via het model contract:
https://www.anwb.nl/huis/energie/anwb-energie/modelcontract

Inkoopkosten € 0,01036 (inclusief 9% btw) voor elektra
€ 0,04208 (inclusief 9% btw) voor gas.

De maandelijkse kosten lijken wel gelijk te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 16:58

JML

earthman schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:41:
Ik kreeg net een e-mail van de ANWB dat er nu weer (dynamische) energie te krijgen is.

Uiteraard werkt de 'bereken maandbedrag' toestand totaal niet.

Ik vond wel dit:

[...]

Helaas wordt een specifiek bedrag nergens genoemd.

Maandelijkse kosten zijn 7 euro per product (stroom/gas).

Tot slot lijken ze de strategie te hanteren dat je een vast voorschotbedrag betaalt en aan het eind van het jaar pas de afrekening krijgt. Oftewel de uur/dagprijzen zijn dynamisch, maar dan met een vast maandbedrag.
Opslag is 0: "Alle drie de onderdelen worden zonder opslag voor de ANWB in de inkoopkosten verwerkt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
JML schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:35:
[...]

Opslag is 0: "Alle drie de onderdelen worden zonder opslag voor de ANWB in de inkoopkosten verwerkt".
en wat zijn die inkoopkosten dan? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Montalbano schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:18:
[...]

Wat voor slecht appje bedoel je dan? Slecht ontwikkeld appje? Gegevens delen met Facebook of Google?
Nee, puur ergonomisch slecht, slecht bedienbaar slecht te bereiken info.
Puur persoonlijke mening

Ik gebruik liever mijn eigen spul of bijvoorbeeld p1monitor alleen voor het verbruik.
En dan via enever.nl in node-red koppelen aan de prijzen.
Het is alleen jammer dat Zonneplan niet een eenvoudige webpagina heeft met hun day-ahead prijzen.
Of een simpele API met prijzen
Maar van koppelingen met facebook e.d. weet ik niets.
En ga er dus ook geen geruchten over verspreiden.

Ik gebruik TrackerControl op mijn mobiel, ze proberen wel facebook te bereiken, maar dat doen de meeste apps.
Net zo goed als amazon, google, microsoft, staat allemaal in TrackerControl vermeld.

Geeft niet, alles staat geblokkeerd.
En bovendien gaat de app weer van de mobiel, en de dongle uit de p1 meter.
Ze krijgen van Stedin de gegevens die voor de afrekening nodig zijn.
Dat krijgen alle leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JML

JML

Smuggler schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:40:
[...]

en wat zijn die inkoopkosten dan? :)
De actuele stroom en gastarieven + wettelijke opslagen/belastingen = inkoopkosten.
Tenminste dat zou het moeten zijn als er nul opslag voor de ANWB is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 15:29
Ik ben inmiddels door de anwb berekening heen gekomen. Enkel voor gas laten berekenen aangezien we 3000 kWh teveel opwekken per jaar.

Inkoop prijs gas, 1,09 p/me
Inkoopkosten gas 0,0523
Energiebelasting 0,395
Ode 0,094

Vaste kosten
12,97

Totaal verwacht gastarief is 1,63

Dus 100m3 gas per maand is ongeveer 176 euro per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@w00d Die 1,63/kuub komt dus aardig overeen met de actuele prijs:

https://enever.nl/prijzen-feeds/

Daar zie ik op dit moment 1,68 staan (bij ANWB Energie)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JML

JML

w00d schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:38:
Ik ben inmiddels door de anwb berekening heen gekomen. Enkel voor gas laten berekenen aangezien we 3000 kWh teveel opwekken per jaar.

Inkoop prijs gas, 1,09 p/me
Inkoopkosten gas 0,0523
Energiebelasting 0,395
Ode 0,094

Vaste kosten
12,97

Totaal verwacht gastarief is 1,63

Dus 100m3 gas per maand is ongeveer 176 euro per maand
Klopt, heb het net ook gezien. Ze zijn nu dus iets duurder dan Groene stroom lokaal en mijn domein energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:22
NietGiftig schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:32:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens.
Heb dat apparaatje eens aan de meter gehangen om te kijken wat het doet.
Via end-to-end encrypted LTE-M 4G-verbinding
https://www.zonneplan.nl/blog/techniek-slimme-energie

Ga het verder ook niet gebruiken
Bij navraag is verteld dat het ook niet verplicht is, geeft gewoon voor jezelf enige inzicht over het verbruik en Zonneplan doet daar niks mee, hebben ze mij doorgegeven, maar achteraf gezien waarom ze überhaupt zo'n ding toesturen, tja vaag...

En anders kon zo'n simpele splitter worden gebruikt maar hier heb ik zo mijn twijfels over dat dit werkt...

[ Voor 7% gewijzigd door Deldenaar op 19-11-2022 23:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Deldenaar schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:07:
[...]
Bij navraag is verteld dat het ook niet verplicht is,
Dank,
Weer een gerucht dat als "info" werd verkondigd de kop ingedrukt.
Houd de zaken helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 11:46
Ik zou die 'nieuwe' prijsberekening van ANWB niet perse vertrouwen. De pagina met de 'prijsopbouw' berekening ziet er precies hetzelfde uit als bij bijv. MijnDomein, dus wellicht maken ze nog steeds hiervoor gebruik van de EnergoZero rekenmodule. Dit terwijl ze nu een eigen vergunning zouden hebben en niet langer als reseller op zouden treden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Ik heb de knoop doorgehakt en ben toch voor Zonneplan gegaan. Ergens in het proces las ik dat ze voor de facturatie de P4 gegevens gebruiken zoals iedere leverancier. De P1 dongle (Connect) is alleen om je actuele verbruik i.c.m. de actuele tarieven inzichtelijk te maken. Ik ga het gewoon proberen. Nu maar hopen dat de dynamische prijzen nog even aantrekkelijk blijven. Alhoewel het vast niet snel erger dan mijn huidige Oxxio tarieven zal worden.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 13:56
Pixal schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:49:
Zie mijn vraag eerder en de 2 posts er direct onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-09 21:35
JML schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:23:
[...]

De actuele stroom en gastarieven + wettelijke opslagen/belastingen = inkoopkosten.
Tenminste dat zou het moeten zijn als er nul opslag voor de ANWB is.
Tja, Frank Energie adverteert op hun website ook met "Bij ons betaal je de inkoopprijs voor energie. Die rekenen we één-op-één af. We verdienen dus niets aan jouw verbruik." waardoor je het idee krijgt dat ze nul opslag rekenen, maar tegelijkertijd zijn ze stiekem de leverancier met de meeste opslag. Ik geloof er niks van dat ANWB geen opslag gaat rekenen.

Ondertussen heb ik de ANWB rekentool ook in kunnen vullen, en ik krijg precies dezelfde opslag terug als ze al hadden. Tegelijkertijd zijn ze qua maandelijks vastrecht aardig wat duurder geworden, en daarmee ook wat minder interessant.
earthman schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:21:
Ik zou die 'nieuwe' prijsberekening van ANWB niet perse vertrouwen. De pagina met de 'prijsopbouw' berekening ziet er precies hetzelfde uit als bij bijv. MijnDomein, dus wellicht maken ze nog steeds hiervoor gebruik van de EnergoZero rekenmodule. Dit terwijl ze nu een eigen vergunning zouden hebben en niet langer als reseller op zouden treden.
Waarom niet? Ze linken expliciet naar deze tool, en dat zouden ze toch niet doen als deze nog niet volledig was? Daarnaast zijn de bedragen voor maandelijks vastrecht wel degelijk aangepast, dus het is niet alsof dit een 1:1 kopie is van de vorige rekentool. Qua styling wel inderdaad, maar dat zegt ook niet alles, vooral omdat we geen inzicht in de back-end hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdejaeger
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 16:21
scoobs schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:02:
[...]

Doe dit svp niet.
-Een koelkast fluctueert zelfs in constant gesloten toestand veel te snel in temperatuur op dagbasis om dit risicovrij te doen.
-Bovenstaand effect wordt versterkt op het moment dat je er spullen in legt (of uberhaupt dat ding opent) die moeten afkoelen
-Een koelkast die plots enkele graden moet terugkoelen heeft als effect dat door langdurig aan staan de radiator erg warm wordt, en de binnenkant bevriest -> de hogere dT maakt de COP lager. Dus meer verbruik, dus een offset in je besparing.
-Een moderne koelkast moduleert, waardoor het effect van meer stroomverbruik van aan/uit nog sterker is tov gewoon laten pruttelen.
Nooit koeling op tijdsschakelaars gooien. Dit heeft enkel nadelen.

Beetje offtopic, maar imho erg belangrijk om te weten. ;)
Geldt dit voor elk type koelkast naar jouw mening? Er zijn wel verschillen tussen bvb analoge en digitale compressors toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
Zonneplan connect; wordt kort toegelicht op youtube dat het ook een slimme P1 meter is die in de toekomst ook apparaten gaat aansturen zoals je thuisbatterij of je laadpaal.
Ik denk dat de Connect ook gaat helpen om bijv automatisch je EV auto op te laden wanneer tarief het laagst is / wanneer je zelf meer opwekt dan je verbruikt.

Verder op internet nog gevonden:

Zonneplan Connect met 4G
Om volledig inzicht te krijgen in de energie die je dagelijks opwekt via je zonnepanelen en de hoeveelheid energie die je afneemt kun je niet zonder live informatie (data over de hoeveelheid opgewekte (groene) stroom en je actuele verbruik). Speciaal daarvoor levert Zonneplan een app voor je smartphone die gekoppeld wordt met de door hun ontwikkelde Zonneplan Connect. Dit slimme apparaatje sluit je aan op je al even ‘slimme energiemeter’ in de meterkast.

De magie zit echter volledig in app. Deze Zonneplan Connect praat direct met je app via 4G, je bent dus niet afhankelijk van de aanwezige WiFi. De informatie in de app is onontbeerlijk als je op het juiste moment gebruik maakt van je opgewekte energie. Je auto dus laden (als het kan) op het moment dat je volop gebruik kunt maken van eigen opgewekte energie. Dat geldt ook voor je vaatwasser en al die andere witgoed apparaten in huis. En dat is meestal overdag wanneer de zon hoog aan de hemel staat.

[ Voor 15% gewijzigd door Jeroen50 op 20-11-2022 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
tjberkhof schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:23:
[...]

Graag de reactie van Zonneplan hier posten. Alvast bedankt.

Ps als je dynamische prijscontract hebt, dan is het logisch dat ze minimaal elk uur het verbruik willen registreren.
Zie artikel hierboven; de connect stuurt de app aan om vervolgens je slimme diensten te gaan geven in de toekomst.
En wat boeit het als ze via de connect, dus via hun eigen systeem al het verbruik en teruglevering willen tracken van hun klanten? Kan wellicht ook weer worden ingezet voor acties, dan wel inzicht qua prijszetting elk uur...

Ik baal alleen van de Connect omdat ik de Home wizard veel fijner vindt qua verbruik tracking en nu "gedwongen" wordt een P1 splitter te kopen.

[ Voor 36% gewijzigd door Jeroen50 op 20-11-2022 00:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Jeroen50 schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:30:
[...]
Graag de reactie van Zonneplan hier posten. Alvast bedankt.
Misschien alle berichten hiervoor lezen?
Dan zal je ook zien dat dit al gebeurd is

https://gathering.tweaker...message/73526708#73526708
Jeroen50 schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:30:
[...]
En wat boeit het als ze via de connect, dus via hun eigen systeem al het verbruik en teruglevering willen tracken van hun klanten? Kan wellicht ook weer worden ingezet voor acties, dan wel inzicht qua prijszetting elk uur...
Tsja, de "Ze mogen alles van me weten" mentaliteit.
Hopelijk heb je genoeg empathie met de medemens om te begrijpen dat niet iedereen die instelling heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door NietGiftig op 20-11-2022 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Jeroen50 Die verantwoordelijkheid voor registratie hoort bij de netbeheerder te liggen. Daar is ook de privacy gewaarborgd.

Toestemming voor het op een andere manier verwerken van je gegevens, zoals bijvoorbeeld Tibber vraagt, geef je apart.
Specifiek Tibber meldt dan ook netjes dat die data geanonimiseerd gebruikt en gedeeld wordt. (En dat het intrekken van die toestemming geen invloed heeft op je contract)

Nu is het antwoord hier imho al gegeven:
dirks in "het grote day ahead energieprijzen topic."
Maar de post van @Deldenaar spreekt dat tegen.

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 20-11-2022 08:09 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
NietGiftig schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:06:

Tsja, de "Ze mogen alles van me weten" mentaliteit.
Hopelijk heb je genoeg empathie met de medemens om te begrijpen dat niet iedereen die instelling heeft.
Ik ben normaal gesproken ook nogal van het beschermen van mijn gegevens/privacy.
Maar in dit geval wil ik het toch gaan proberen omdat ik denk dat dit (voor mij) de enige manier is waarop dit goed gaat werken. Dan moet ik, en de wederhelft, makkelijk en snel kunnen zien hoe ons verbruik van realtime prijzen zijn. Als je ze alleen de gegevens van de netbeheerder laat gebruiken loop je al snel een dag achter.

Voor mezelf dus een overwogen keuze tussen privacy en gebruiksgemak. Maar als ik merk dat ze er niet verantwoordelijk mee omgaan is het ook zo weer afgelopen.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
-laat maar-

[ Voor 98% gewijzigd door Enforcer op 20-11-2022 09:33 ]

Pagina: 1 ... 44 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels