GemeenAapje schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:39:
Goedemiddag allemaal.
Zou iemand mij kunnen advieseren?
Ik ben nu met Oxxio en heb een hoog verbruik stroom (8.000kw). De helft daarvan is voor mijn bedrijf (ik heb web servers thuis die de helft van de stroom gebruikt).
Dit betekent dat ik 's nachts ook 600% meer stroom gebruikt dan de gemiddelde gezin.
In januari krijgen wij zonnepanelen thuis voor ongeveer 6.500kw per jaar. Die leveren natuurlijk veel op overdag en in de zomertijd, maar helemaal niets 's avonds.
Nu weet ik niet of ik beter uit zal komen met een uur-tarief van bijvoorbeeld Zonneplan?
Hoe zit dat met mijn verbruik 's nachts en opwekken van zonneenergie overdag?
Hoe werkt dan de saldering?
Het is erg moeilijk, vooral omdat nederlands niet mijn eerste taal is, om het allemaal te begrijpen
Thanks!
Matt
Je saldeert de belastingen en betaald het actuele uur tarief.
Aangezien je meer verbruikt dan opwekt zou ik hier nu niet verder over nadenken.
Je Netto verbruik per jaar is 1500kWh (8000 - 6500). Dit valt mooi onder het energie plafond voor 2023.
Met Oxio is de maximale prijs die je door het salderen dus kwijt bent: 45 cent (prijs plafond 2023) * 1500 kWh = 675 euro.
Met dynamische tarieven heb je kans dat je goedkoper kan inkopen door het jaar, of goedkoper kan verkopen door het jaar.
Het allerslechtste geval: je verkoopt de stroom gemiddeld voor 20 cent. en je moet alles weer terug kopen voor 45 cent.
dan kan je zomaar 1200 euro kwijt zijn.
Of andersom, omdat je relatief veel in de nacht verbruikt: je verkoopt de zonnestroom duur, en koopt het goedkoop terug. je rekening kan in het extreme geval dan zo naar 0 euro gaan.
Wij kunnen niet in je portemonnee kijken naar de risico's en of die te dragen zijn.
Maar 2023 lijkt door het prijs plafond wel "het" jaar te zijn om het uit te proberen, omdat de risico's aan de bovenkant nihil zijn.
Mocht het niet bevallen, dan kan je nog altijd terug naar een normale leverancier.
Maar of het voordeliger gaat zijn, dat weten we pas achteraf.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber