Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Montalbano schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:00:
[...]

Voor mezelf dus een overwogen keuze tussen privacy en gebruiksgemak. Maar als ik merk dat ze er niet verantwoordelijk mee omgaan is het ook zo weer afgelopen.
En dat is perfect.
Als iedereen zelf die beslissing kan nemen en het niet verplicht wordt opgelegd of stiekem wordt gebruikt is het voor mij goed.
Ik wil ook gebruikers gemak en dat vind ik niet in die app.
Om de uurprijzen te laten zien per leverancier zou je geen data naar die leverancier hoeven op te sturen.
En zeker niet verplicht.

Maar gelukkig heb ik de mogelijkheid om met andere middelen de gegevens zichtbaar te maken.
En de overheid heeft een gemeenschappelijke database voor tellerstanden laten inrichten.
En daarmee kunnen de leveranciers hun afrekeningen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:28
Mijn contract loopt tot 1 januari as, vanwege de 30 dagen opzegtermijn wil ik zsm alles regelen.

Voor elektra denk ik aan energie van ons variabel, heb zonnepanelen en iets van 800kwh over eind van het jaar.

Voor gas twijfel tussen energiezero en mijndomain dynamische, prijzen zijn zo goed als gelijk.

Goede keuzes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Wat is nu verstandig om te doen met het aankomende prijsplafond, gaan we (gedeeltelijk) buiten de boot vallen met het dynamisch tarief of is het toch wel interessant nog?

Ik vind het bezopen om €1/kWh dalijk gedeeltelijk door de overheid te laten betalen aan bijvoorbeeld een Greenchoice terwijl het misschien ook wel voor €0,30/kWh gemiddeld zou kunnen via ANWB of welke partij met dynamische tarieven dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamegotchi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-05 13:04
Ik twijfel ook nog enorm met de dynamische prijzen.
Gisteren mail gehad van anwb dat ze weer mensen aannemen.(Zin nu bij Eneco) Maar ik krijg februari zonnepanelen.
Dan lees ik weer dat het salderen met dynamisch helemaal niet interessant is met zo'n contract. Omdat je de uur prijs betaald, en dat is een stuk minder overdag....

[ Voor 3% gewijzigd door Tamegotchi op 20-11-2022 10:25 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
herrieschopper schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:17:
Wat is nu verstandig om te doen met het aankomende prijsplafond, gaan we (gedeeltelijk) buiten de boot vallen met het dynamisch tarief of is het toch wel interessant nog?

Ik vind het bezopen om €1/kWh dalijk gedeeltelijk door de overheid te laten betalen aan bijvoorbeeld een Greenchoice terwijl het misschien ook wel voor €0,30/kWh gemiddeld zou kunnen via ANWB of welke partij met dynamische tarieven dan ook.
Op dit moment is nog niet bekend hoe het prijsplafond precies wordt toegepast bij dynamische tarieven, maar het wordt wel degelijk toegepast. Je zal dus niet meer betalen bij dynamische tarieven dan dat je bij een traditionele leverancier zou betalen, als je onder het verbruiksplafond blijft. Afhankelijk van de details heb je er meer of minder voordeel van. Zie ook ook de eerdere discussie.
Darses in "het grote day ahead energieprijzen topic."
Proton_ in "het grote day ahead energieprijzen topic."
nl0pvm in "het grote day ahead energieprijzen topic."

[ Voor 1% gewijzigd door Darses op 20-11-2022 10:30 . Reden: Kanttekening verbruikplafond toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tamegotchi schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:24:
Gisteren mail gehad van anwb dat ze weer mensen aannemen.(Zin nu bij Eneco) Maar ik krijg februari zonnepanelen.
Dan lees ik weer dat het salderen met dynamisch helemaal niet interessant is met zo'n contract. Omdat je de uur prijs betaald, en dat is een stuk minder overdag....
Het heeft er ook mee te maken hoeveel energie je na het salderen nog af neemt en op welke momenten je dat kunt doen. En wat het prijsverschil is tussen dynamisch en variabel/vast. Ik heb daar wat berekeningen op los gelaten (voor zover dat kan) en in mijn geval komt dynamisch vrijwel altijd beter uit. Maar ik kan dan ook veel van de benodigde extra stroom ‘s nachts afnemen.

P8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:34
@chulin Als je gasverbruik binnen het quotum van het prijsplafond blijft is dat een prima keuze.
Je kunt je keuze voor gas over een paar maanden ook herzien, daar zit momenteel geen direct nadeel aan.

Als de situatie escaleert dan groeien de prijzen aan alle kanten mee. Wellicht dat je daardoor over een paar maanden helemaal geen vast contract meer kan afsluiten, maar als je dat nu toch niet overweegt dan is dat ook geen issue.

@herrieschopper Het prijsplafond gaat ook op voor dynamische tarieven, maar in welke vorm is nog (steeds) niet bekend. In de meest ongunstige vorm is er geen groot voordeel te behalen met day-ahead.
Het is imho ook onzinnig om de winst van bedrijven te betalen vanuit de overheid, dat is ook de reden waarom er nog niet een definitieve regeling is voor 2023. (edit: en dan natuurlijk omdat ze dat in de Kamer ook vinden)

Als je twijfelt dan kan je natuurlijk even wachten totdat er meer duidelijkheid is. Persoonlijk zou ik het dan eerder aan het Nederlandse Greenchoice gunnen dan het Japanse Eneco, Zweedse Vattenfall of Franse Engie, en dat is alleen omdat er dan een kleine kans is dat die centen ook hier blijven.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Raymond P schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:33:
@chulin Als je gasverbruik binnen het quotum van het prijsplafond blijft is dat een prima keuze.
Je kunt je keuze voor gas over een paar maanden ook herzien, daar zit momenteel geen direct nadeel aan.

Als de situatie escaleert dan groeien de prijzen aan alle kanten mee. Wellicht dat je daardoor over een paar maanden helemaal geen vast contract meer kan afsluiten, maar als je dat nu toch niet overweegt dan is dat ook geen issue.
Bedankt 👍

Is er enige verschil tussen energyzero en mijndomain?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:33:

@herrieschopper
Persoonlijk zou ik het dan eerder aan het Nederlandse Greenchoice gunnen dan het Japanse Eneco, Zweedse Vattenfall of Franse Engie, en dat is alleen omdat er dan een kleine kans is dat die centen ook hier blijven.
Het iets-Nederlandsere greenchoice dan. Want ook dat is 30% Eneco. Maar, inderdaad beter dan het alternatief.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
chulin schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:47:
[...]

Bedankt 👍

Is er enige verschil tussen energyzero en mijndomain?
Jazeker, mijndomein is een reseller van energyzero. Meer verschil is er volgens mij niet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Dan energyzero.
Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Raymond P schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:27:
[...]

Jazeker, mijndomein is een reseller van energyzero. Meer verschil is er volgens mij niet.
Que? :?
Sinds wanneer verkoopt mijndomein energie? Dat is toch een domein toko c.q. webhosting gebeuren?

[edit]
Ik zie dat er dus twee toko's zijn met bijna gelijkluidende namen. Lekker handig. 8)7 Oh nee, nog erger, één toko doet beiden.

[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 20-11-2022 11:42 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-07 16:37
Tips;
- kijk naar je totale uitgaven en niet alleen naar je opbrengst.
- Je kan altijd nog switchen per april als de zonnepwnelen echt rendement opbrengen (ik denk ook dit moment dat ik dit elke jaar wellicht ga doen)
- De echte hoge kostenpost is gas, weet niet hoe je daar zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:53
Ik zit net even de berekening van ANWB te bekijken. Wat mij opvalt is dat ls ik bv 10.000kWh per jaar invul voor mijn geschatte verbruikt, dan zie ik deze bij de prijsopbouw terug. Echter bij de leveringskosten wordt gerekend mer 833kWh.
Iemand enig idee waarom bij de variabele kosten het aantal kWh's anders is dan het totaal opgegeven kWh's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:43
Verbruik je op jaarbasis meer dan dat je verwacht terug te leveren? Ik merk namelijk nog steeds dat heel veel mensen salderen verwarren met een TLV die ze krijgen wanneer er overproductie is na een jaar.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V116 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:18
kdejaeger schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:52:
[...]

Geldt dit voor elk type koelkast naar jouw mening? Er zijn wel verschillen tussen bvb analoge en digitale compressors toch?
Punt 1, 2 en 3: ja. Punt 1 gaat over voedselveiligheid en houdbaarheid. Hier aan morren is imho de ultieme penny wise, pound foolish.

Overigens, een zuinige ventilator die over de radiator blaast is ook een flinke besparing. Als je deze koppelt aan het pomprelais gaat ie alleen aan als de pomp aan is. Loont zich nog meer bij vriezers*

*Maakte mijn 360L bij 190kwh/y vriezer zo'n 20% zuiniger bij 20 graden omgeving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
Met dank aan alle adviezen en uitleg hier zijn wij ook geswitched naar Tibber (voor stroom) en ANWB (voor gas) per 1 januari.

Ons (jaar)verbruik komt neer op:
  • 500 kuub gas
  • 5000 Kw/h stroom bruto verbruik (inclusief het verbruik van 1 EV) -->3000 Kw/h netto verbruik
  • 3000 Kw/h stroom bruto opbrengst PV-panelen --> 2000 Kw/h netto opbrengst
Met de netto verbruiken (3000 Kw/h en 500 kuub gas) zitten we weliswaar bijna onder het energieplafond.

Mijn rationale om nu toch voor dynamische tarieven te kiezen zijn:
  1. Vattenfal vraagt 0.94ct per kw/h. Als ik volgend jaar iets meer met onze EV ga rijden dan komt dat straks op een meerprijs van 100 euro per 100 kw/h. Dat kan snel aantikken. Met dynamische tarieven kan ik straks ook boven het energieplafond er voor kiezen om tijdens lagere tarief periodes op te laden.
  2. Gas verbruik blijft ruim onder het energieplafond maar het voelt niet goed om de overheid (lees: wij allemaal als maatschappij) straks het volle pond (+/- 3.30 euro) te laten betalen aan Vattenfal en ons daar dan 1.45 voor te laten betalen.
  3. In een gunstige toepassing van het energieplafond is er een kans dat je zelfs minder dan de vooraf betaalde tarieven moet betalen (als het dynamische all-in tarief onder de vastgestelde max van het energieplafond blijft) terwijl prijsuitschieters in risico wel afgedekt zijn door het energieplafond. Hierbij wil ik wel aantekenen dat ik door het sturen van het gebruik + automation dit tot een minimum wil beperken en daarmee het risico zo ver als mogelijk wil mitigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
scoobs schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:55:
[...]

Overigens, een zuinige ventilator die over de radiator blaast is ook een flinke besparing. Als je deze koppelt aan het pomprelais gaat ie alleen aan als de pomp aan is. Loont zich nog meer bij vriezers*

*Maakte mijn 360L bij 190kwh/y vriezer zo'n 20% zuiniger bij 20 graden omgeving.
Goed voorstel, heb ik ook sinds een paar maanden.
Eenvoudige computerfan op iets lagere spanning of via PWM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-06 16:13
Van tibber overgestapt naar ANWB energie vanmorgen die leveren ook gas. Had vanmorgen een email van de anwb gehad dat zij weer energie konden leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
ghelsendoorn schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:59:
Van tibber overgestapt naar ANWB energie vanmorgen die leveren ook gas. Had vanmorgen een email van de anwb gehad dat zij weer energie konden leveren
Waarom niet alleen gas bij ANWB?

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V116 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamegotchi
Jeroen50 schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:44:
[...]

Tips;
- kijk naar je totale uitgaven en niet alleen naar je opbrengst.
- Je kan altijd nog switchen per april als de zonnepwnelen echt rendement opbrengen (ik denk ook dit moment dat ik dit elke jaar wellicht ga doen)
- De echte hoge kostenpost is gas, weet niet hoe je daar zit
Ik verbruik rond de 4000Kwh in een jaar. Dit zal nu minder zijn omdat de mobile airco van 15 jaar oud nu op de stort ligt. De zonnepanelen zullen ongeveer 2800 opleveren.

Gas zit ik op 980 kuub per jaar.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tamegotchi
A3-D schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:54:
[...]

Verbruik je op jaarbasis meer dan dat je verwacht terug te leveren? Ik merk namelijk nog steeds dat heel veel mensen salderen verwarren met een TLV die ze krijgen wanneer er overproductie is na een jaar.
Ik ga zeker niet meer terug leveren, maar bijvoorbeeld anwb met dynamisch contract salderen toch per dag/uur. Dus als je terug levert op het midden van de dag, krijg je een stuk minder terug.

Eneco kijkt aan het einde van het jaar wat je hebt terug geleverd en haalt dat van je einde jaar factuur af toch?
Of heb ik het verkeerd begrepen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghelsendoorn
A3-D schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:25:
[...]

Waarom niet alleen gas bij ANWB?
.
De uur stroom kosten lijken wat lager te liggen bij de ANWB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Tamegotchi schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:36:
[...]
Ik ga zeker niet meer terug leveren, maar bijvoorbeeld anwb met dynamisch contract salderen toch per dag/uur. Dus als je terug levert op het midden van de dag, krijg je een stuk minder terug.

Eneco kijkt aan het einde van het jaar wat je hebt terug geleverd en haalt dat van je einde jaar factuur af toch?
Of heb ik het verkeerd begrepen?
Dat is precies wat ik al dacht, bij de ANWB staat het salderen haarfijn uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-07 16:09
Heeft iemand al een succesvolle integratie tussen ANWB en HomeAssistant? Laatste dat ik kon vinden was van afgelopen juni.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirks
  • Laatst online: 23:17
Overgestapt van Vattenfall en Essent naar ANWB. Zou op zijn vroegst per 5 dec zijn, opzegtermijn bij de huidige leveranciers is 30 dagen. Hoe dat uitpakt zie ik wel, in ieder geval voor eind van het jaar.

De tabel in de TS moet nog aangepast. ANWB is geen reseller meer en het vastrecht is €6,31 (straks €7 bij 21% BTW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 23:29

de Peer

under peer review

ghelsendoorn schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:49:
[...]
.
De uur stroom kosten lijken wat lager te liggen bij de ANWB.
Volgens mij is de consensus hier dat Tibber het goedkoopst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghelsendoorn
de Peer schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:47:
[...]

Volgens mij is de consensus hier dat Tibber het goedkoopst is.
Ik heb nu alles bij de ANWB zoveel zal het dan niet schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ghelsendoorn schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:50:
[...]

Ik heb nu alles bij de ANWB zoveel zal het dan niet schelen.
Dat klopt. De prijzen van alle aanbieders liggen sowieso dicht bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
de Peer schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:52:
[...]

Dus wat belangrijk wordt is de wijze van betaling (achteraf obv werkelijk verbruik, voorschot gemiddeld), service/ contact met de provider etc.

Tot op heden ben ik tevreden qua contact met Zonneplan (snel contact qua chat tijdens weekend als ook direct aan de telefoon), maar morgen begint mijn contract pas echt bij Zonneplan. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:45
de Peer schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:52:
[...]

Alle aanbieders gebruiken dezelfde beurs (EPEX) met dezelfde basis prijzen. Het verschil zit hem in de toeslagen:
Tibber: 0.2 cent (dus 0.002 euro) per kWh, 0 euro 3,99 euro per maand.
ANWB: 0 per kWh, 7 euro per maand.

Je moet dus veel gebruiken voordat ANWB goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

0fbe schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:51:
[...]

Alle aanbieders te gebruiken dezelfde beurs (EPEX) met dezelfde basis prijzen. Het verschil zit hem in de toeslagen:
Tibber: 0.2 cent (dus 0.002 euro) per kWh, 0 euro per maand.

weet ik, ik doelde er ook op dat de toeslagen ook vrij dicht bij elkaar liggen als je naar het grotere plaatje kijkt.

Tibber kost trouwens 3,99 euro per maand, niet 0 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 20-11-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jeroen50 schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:44:
[...]

Dus wat belangrijk wordt is de wijze van betaling (achteraf obv werkelijk verbruik, voorschot gemiddeld), service/ contact met de provider etc.

Tot op heden ben ik tevreden qua contact met Zonneplan (snel contact qua chat tijdens weekend als ook direct aan de telefoon), maar morgen begint mijn contract pas echt bij Zonneplan. Ben benieuwd.
ja of de integraties/API die ze aanbieden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:27
0fbe schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:51:
[...]

Alle aanbieders gebruiken dezelfde beurs (EPEX) met dezelfde basis prijzen. Het verschil zit hem in de toeslagen:
Tibber: 0.2 cent (dus 0.002 euro) per kWh, 0 euro per maand.

Hoe kom je op deze bedragen?

Voor zover ik weet en kan vinden is de opslag per kWh bij Tibber 0,2 cent en bij ANWB 1,350 cent (beide ex. BTW). Ook heeft Tibber een maandelijks vastrecht van €3,60, wat bij ANWB €6,31 (incl. 9% BTW) is.

Oftwel, je bent bij ANWB altijd duurder uit, ongeacht je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:45
Sicco92 schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:28:
[...]

Hoe kom je op deze bedragen?

Voor zover ik weet en kan vinden is de opslag per kWh bij Tibber 0,2 cent en bij ANWB 1,350 cent (beide ex. BTW). Ook heeft Tibber een maandelijks vastrecht van €3,60, wat bij ANWB €6,31 (incl. 9% BTW) is.

Oftwel, je bent bij ANWB altijd duurder uit, ongeacht je verbruik.
Ik had de 3,99 van Tibber per maand gemist, aangepast in m'n originele post.

ANWB claimt op hun website onder "Hoe kan de ANWB energie leveren tegen inkoopprijs?" alleen 7 euro per maand en geen opslag te rekenen. Mogelijk is dit nu anders nu ze zelf de energie leveren ipv resellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-07 13:23

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
0fbe schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:13:
[...]

Ik had de 3,99 van Tibber per maand gemist, aangepast in m'n originele post.

ANWB claimt op hun website onder "Hoe kan de ANWB energie leveren tegen inkoopprijs?" alleen 7 euro per maand en geen opslag te rekenen. Mogelijk is dit nu anders nu ze zelf de energie leveren ipv resellen.
Marketing mensen zijn weer bezig geweest:
inkoopprijs?
We berekenen geen winstopslag op de inkoopprijs van een door jou verbruikte kWh of m3 gas, zoals in de energiemarkt gebruikelijk is. We verdienen dus niet meer als jij meer energie verbruikt. In plaats daarvan hanteren we een vast bedrag van 7 euro per maand aan vaste leveringskosten voor elektriciteit en 7 euro per maand voor gas. Eigenlijk dus abonnementskosten om altijd energie geleverd te krijgen tegen inkoopprijs. Het grootste gedeelte hiervan dekt onze bedrijfskosten, een kleiner deel is onze winst waarmee we ervoor kunnen zorgen dat we je de best mogelijke dienstverlening (blijven) bieden
Geen winstopslag. Blijkbaar maken ze geen winst over de opslag op kWh en m3 gas.
Maar de opslag is er wel degelijk en staat er ook bij als je de berekeningen maakt.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemeenAapje
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-03-2024
Goedemiddag allemaal.

Zou iemand mij kunnen advieseren?

Ik ben nu met Oxxio en heb een hoog verbruik stroom (8.000kw). De helft daarvan is voor mijn bedrijf (ik heb web servers thuis die de helft van de stroom gebruikt).
Dit betekent dat ik 's nachts ook 600% meer stroom gebruikt dan de gemiddelde gezin.

In januari krijgen wij zonnepanelen thuis voor ongeveer 6.500kw per jaar. Die leveren natuurlijk veel op overdag en in de zomertijd, maar helemaal niets 's avonds.

Nu weet ik niet of ik beter uit zal komen met een uur-tarief van bijvoorbeeld Zonneplan?

Hoe zit dat met mijn verbruik 's nachts en opwekken van zonneenergie overdag?
Hoe werkt dan de saldering?

Het is erg moeilijk, vooral omdat nederlands niet mijn eerste taal is, om het allemaal te begrijpen

Thanks!
Matt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
GemeenAapje schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:39:
Goedemiddag allemaal.

Zou iemand mij kunnen advieseren?

Ik ben nu met Oxxio en heb een hoog verbruik stroom (8.000kw). De helft daarvan is voor mijn bedrijf (ik heb web servers thuis die de helft van de stroom gebruikt).
Dit betekent dat ik 's nachts ook 600% meer stroom gebruikt dan de gemiddelde gezin.

In januari krijgen wij zonnepanelen thuis voor ongeveer 6.500kw per jaar. Die leveren natuurlijk veel op overdag en in de zomertijd, maar helemaal niets 's avonds.

Nu weet ik niet of ik beter uit zal komen met een uur-tarief van bijvoorbeeld Zonneplan?

Hoe zit dat met mijn verbruik 's nachts en opwekken van zonneenergie overdag?
Hoe werkt dan de saldering?

Het is erg moeilijk, vooral omdat nederlands niet mijn eerste taal is, om het allemaal te begrijpen

Thanks!
Matt
Je saldeert de belastingen en betaald het actuele uur tarief.
Aangezien je meer verbruikt dan opwekt zou ik hier nu niet verder over nadenken.
Je Netto verbruik per jaar is 1500kWh (8000 - 6500). Dit valt mooi onder het energie plafond voor 2023.
Met Oxio is de maximale prijs die je door het salderen dus kwijt bent: 45 cent (prijs plafond 2023) * 1500 kWh = 675 euro.

Met dynamische tarieven heb je kans dat je goedkoper kan inkopen door het jaar, of goedkoper kan verkopen door het jaar.
Het allerslechtste geval: je verkoopt de stroom gemiddeld voor 20 cent. en je moet alles weer terug kopen voor 45 cent.
dan kan je zomaar 1200 euro kwijt zijn.
Of andersom, omdat je relatief veel in de nacht verbruikt: je verkoopt de zonnestroom duur, en koopt het goedkoop terug. je rekening kan in het extreme geval dan zo naar 0 euro gaan.

Wij kunnen niet in je portemonnee kijken naar de risico's en of die te dragen zijn.
Maar 2023 lijkt door het prijs plafond wel "het" jaar te zijn om het uit te proberen, omdat de risico's aan de bovenkant nihil zijn.
Mocht het niet bevallen, dan kan je nog altijd terug naar een normale leverancier.
Maar of het voordeliger gaat zijn, dat weten we pas achteraf.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
Van de ANWB site: .....Zie het als je abonnementskosten. Bij de ANWB is dat per maand 7 euro voor stroom en 7 euro voor gas. Om volledig transparant te zijn: de inkoopprijs omvat ook een kleine, vaste kostenopslag bijvoorbeeld voor de transactiekosten die wij moeten betalen om de energie voor jou in te kopen. De zogenoemde ‘inkoopkosten’.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Kreeg van het weekend ook het bericht dat de ANWB weer klanten aanneemt en heb gekozen om voor gas naar de ANWB te gaan. Ze zijn niet de goedkoopste, maar het scheelt weinig en de ANWB is een betrouwbare partij waarmee ik goede ervaringen heb.

Uit het ANWB contract (alleen gas, stroom via Tibber):
Variabele kosten
Dagprijs LEBA
Inkoopkosten per m³ € 0,05230
Energiebelasting per m³ € 0,39591
ODE per m³ € 0,09429
Dus totaal: LEBA + € 0,5425

Voor stroom gewoon Tibber omdat ze de goedkoopste zijn, een goede app hebben en het meest actief zijn met integraties (auto opladen, Home Assistant, etc.)

Edit: eerste goede ervaring met ANWB: heb even gebeld of de ingangsdatum naar 1 december kan ipv 6 december. Duurde een paar minuten voordat ik iemand aan de telefoon kreeg (ondanks de melding dat het zeer druk is) en werd direct geregeld. Ik drukte op F5 en zag het meteen terug op de portal. Zo hoort het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemeenAapje
Smuggler schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:55:
[...]

Of andersom, omdat je relatief veel in de nacht verbruikt: je verkoopt de zonnestroom duur, en koopt het goedkoop terug. je rekening kan in het extreme geval dan zo naar 0 euro gaan.
Bedankt voor de snelle reactie!

Hier kijk ik ook naar.... wat als ik overdag teruglevert in de zomertijd en de prijs is erg laag (of zelfs in de min als er veel zon schijnt), en dan moet ik terugkopen in de nacht op een normale prijs.
Ben ik dan niet erg slechter af? Moet ik dan niet BETALEN op terug te leveren EN nog een keer 's nachts voor normale verbruik?

Thanks
Matt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeermetBot
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-07 17:43
wian schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:11:
Variabele kosten
Dagprijs LEBA
Inkoopkosten per m³ € 0,05230
Energiebelasting per m³ € 0,39591
ODE per m³ € 0,09429

Dus totaal: LEBA + € 0,5425
Bijzonder genoeg is zojuist de verwachte inkoopprijs per m³ verhoogd. Nu: €1,218175 .
Half uur geleden stond het rond de €1,1xxx .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ANWB is nu toch een eigen leverancier?
Hoe kan het dat de hele interface nog hetzelfde eruitziet als EnergyZero? O.a. de prijsvoorstellen via de mail.
Ook de opslag is hetzelfde als bij de resellers van EnergyZero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-03 18:19
ANWB lijkt inderdaad exact hetzelfde te zijn als bijvoorbeeld Mijndomein (EnergyZero) maar dan met de hoogste vaste kosten per product...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
GemeenAapje schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:42:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie!

Hier kijk ik ook naar.... wat als ik overdag teruglevert in de zomertijd en de prijs is erg laag (of zelfs in de min als er veel zon schijnt), en dan moet ik terugkopen in de nacht op een normale prijs.
Ben ik dan niet erg slechter af? Moet ik dan niet BETALEN op terug te leveren EN nog een keer 's nachts voor normale verbruik?

Thanks
Matt
Ja, dan ben je erg slecht af.
Zonnepanelen kan je uitzetten als de prijs te ver negatief wordt (je zet ze pas uit bij -10 cent, omdat je nog belastingen moet betalen).

Met een vast contract kan je heel goed voorspellen wat het gaat kosten.
Met dynamische tarieven kan je duurder of goedkoper uit zijn.
Ik denk dat je alsnog goedkoper uit komt, simpelweg omdat vaste contracten alle prijzen moet afdekken, en dus van het duurste scenario uit moeten gaan.
Met dynamische tarieven neem je dat risico zelf, maar het blijft een risico. het kan goedkoper maar zeker ook duurder uitvallen.
En Zonnepanelen helpen vaak niet mee in een situatie zoals hierboven. waarbij er heel veel stroom een en weer gaat, en je relatief dicht bij 0 eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
CarstenHouw schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:12:
ANWB lijkt inderdaad exact hetzelfde te zijn als bijvoorbeeld Mijndomein (EnergyZero) maar dan met de hoogste vaste kosten per product...
Heb het contract even nagekeken, vaste leveringskosten (vastrecht) bedraagt € 6,31 p/m inclusief btw. Dit komt overeen met de topicstart. Inderdaad de duurste, scheelt € 1,81 per maand tov de goedkoopste aanbieders.

Kreeg ook een vraag mbt een regiotoeslag. Die wordt niet genoemd in het contract, alleen de inkoopkosten van € 0,05230 per m³ incl btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
wian schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:41:
[...]

Heb het contract even nagekeken, vaste leveringskosten (vastrecht) bedraagt € 6,31 p/m inclusief btw. Dit komt overeen met de topicstart. Inderdaad de duurste, scheelt € 1,81 per maand tov de goedkoopste aanbieders.

Kreeg ook een vraag mbt een regiotoeslag. Die wordt niet genoemd in het contract, alleen de inkoopkosten van € 0,05230 per m³ incl btw.
Regiotoeslag is afgeschaft. Als deze wel gehanteerd wordt moet deze landelijk gelijk zijn (vanaf 2020).
Voor degene die de vraag stelde ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 21-11-2022 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-07 10:53

anc

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als @GemeenAapje .
Zonnepanelen leveren 3000-3500 op en ik verbruik zonder de EV 5500. Met EV komt er nog zo'n 1000-1500 bij.
Op dit moment zit ik bij Vattenfall met 0,69 per kwh en 2,81 per m3 gas en twijfel om over te stappen naar ANWB Energie.
Zolang we overdag niet meer dan 5-10kwh extra opwekken dat gesaldeerd moet worden dan is het volgens mij totaal niet gunstig om te blijven. Daarna kan ik weer overstappen naar een andere partij zodat we goed gebruik kunnen maken van het salderen. Even daar gelaten hoe 2 partijen met die energieplafond te werk gaan als je midden in het jaar overstapt.

Er zitten alleen nog wel een paar "maren" aan vast. Laden buiten de deur is nu gunstiger dan Vattenfall, doe ik dat thuis en je komt met een energieplafond aan het dak EN aan het einde van het jaar schiet de prijs de lucht in dan betaal je wel de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemeenAapje
Smuggler schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:40:
[...]

Ja, dan ben je erg slecht af.
Zonnepanelen kan je uitzetten als de prijs te ver negatief wordt (je zet ze pas uit bij -10 cent, omdat je nog belastingen moet betalen).

Met een vast contract kan je heel goed voorspellen wat het gaat kosten.
Met dynamische tarieven kan je duurder of goedkoper uit zijn.
Ik denk dat je alsnog goedkoper uit komt, simpelweg omdat vaste contracten alle prijzen moet afdekken, en dus van het duurste scenario uit moeten gaan.
Met dynamische tarieven neem je dat risico zelf, maar het blijft een risico. het kan goedkoper maar zeker ook duurder uitvallen.
En Zonnepanelen helpen vaak niet mee in een situatie zoals hierboven. waarbij er heel veel stroom een en weer gaat, en je relatief dicht bij 0 eindigt.
Dat dacht ik.

Ik ga nu toch even overstappen omdat ik pas in januari zonnepanelen hebt en pas in de zomertijd een mogelijk probleem zou hebben met het dag/nacht prijs verschil. Dan heb ik een paar maanden om alles uit te zoeken en zeker de komende winter maanden kan profiteren van betere gas prijzen dan bij oxxio.

Bedankt voor alle info en reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-07 20:42
Dag Tweakers,

Ook ik zou graag advies hebben of een dynamisch contract slim is in mijn situatie. Ben nieuw in het topic en na e.e.a gelezen te hebben ben ik er nog niet uit.
  • Verbruik huis: 5500kw
  • Opwekking huis: 4500kw
  • Verbruik EV1: 6500kw
  • (lease van de zaak)
  • Verbruik EV2: 1750kw
Huidige variabel contract bij Delta zal per 1 januari van 43cent verhogen naar 97cent :|

Alvast bedankt.

[ Voor 12% gewijzigd door BlowFish op 21-11-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:15
anc schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:54:
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als @GemeenAapje .
Zonnepanelen leveren 3000-3500 op en ik verbruik zonder de EV 5500. Met EV komt er nog zo'n 1000-1500 bij.
Op dit moment zit ik bij Vattenfall met 0,69 per kwh en 2,81 per m3 gas en twijfel om over te stappen naar ANWB Energie.
In mijn geval, mijn vaste contract loopt eind deze maand af. Dan ga ik naar Tibber. Maar ik ben van plan om in april naar Essent of Vattenfall te gaan om dat de zomermaanden volledig te salderen. Als het salderen weer over is, ergens in oktober, dan wordt het weer logisch om weer naar Tibber te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
GemeenAapje schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:04:
[...]

Dat dacht ik.

Ik ga nu toch even overstappen omdat ik pas in januari zonnepanelen hebt en pas in de zomertijd een mogelijk probleem zou hebben met het dag/nacht prijs verschil. Dan heb ik een paar maanden om alles uit te zoeken en zeker de komende winter maanden kan profiteren van betere gas prijzen dan bij oxxio.

Bedankt voor alle info en reacties
De Stroom die je nu in Januari verbruikt, kan je salderen tegen de stroom die je opwekt deze zomer.
Als je nu bij een andere leverancier zit, dan lever je in de zomer terug tegen de teruglever vergoeding en kan je niet salderen.
Kijk dus uit met wat je precies aan het doen bent ;).
Later overstappen kan ook natuurlijk. maar dan saldeer je het pas weg het jaar daarna. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:52
Ik ben ivm een geschil op zoek naar de gemiddelde maandtarieven voor stroom van de dynamische contracten. Kan wel wat info vinden maar dat gaat vaak 30 dagen terug en ik ben op zoek naar de info vanaf juni dit jaar. Iemand een suggestie waar ik dit vandaan zou kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Niek_ schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:46:
Ik ben ivm een geschil op zoek naar de gemiddelde maandtarieven voor stroom van de dynamische contracten. Kan wel wat info vinden maar dat gaat vaak 30 dagen terug en ik ben op zoek naar de info vanaf juni dit jaar. Iemand een suggestie waar ik dit vandaan zou kunnen halen?
https://www.nordpoolgroup...es/nl/monthly/?view=table

Kun je hier iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Niek_ schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:46:
uit de topicstart:
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
BlowFish schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:08:
Dag Tweakers,

Ook ik zou graag advies hebben of een dynamisch contract slim is in mijn situatie. Ben nieuw in het topic en na e.e.a gelezen te hebben ben ik er nog niet uit.
  • (lease van de zaak)
Huidige variabel contract bij Delta zal per 1 januari van 43cent verhogen naar 97cent :|

Alvast bedankt.
Paar aandachtspunten/vragen bij de getallen:
- is verbruik het verbruik minus wat je zelf al van je zonnepanelen direct hebt gebruikt?
- is opwekking wat je teruglevert of puur wat het systeem opwekt? Welk deel verbruik je direct en wat lever je terug het net in?

Als je verbruik een stuk hoger is dan wat je saldeert, kan dynamisch toch best interessant zijn, zoals in mijn geval. Je krijgt misschien iets minder voor je stroom omdat je op de goedkope momenten saldeert, maar je betaalt vaak ook minder voor de stroom die je nog nodig hebt, bovenop het prijsplafond.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Hey Allen,

Ik zou graag mijn observatie willen voorleggen aan jullie en dan kijken hoe jullie erover denken.

Ik ga vanaf half december ergens een appartement huren. Deze heeft blokverwarming en geen zonnepanelen, dus salderen en gas zijn niet interessant. Daar waar we alleen afhankelijk zijn van stroom leverancier.

Nu vraag ik mij af wat de beste aanbieder is voor ons, vanaf januari zal mogelijk een prijsplafond in werking gesteld worden dus dan betaal je bij elke leverancier 0,40 cent zolang je onder de 2900 kWh blijft per jaar. Klopt deze observatie en kan ik dan beter gewoon bij een grote partij gaan (essent bijvoorbeeld)? Of kan ik beter kijken naar o.a. een tibber of een cool blue. Engie ziet er ook voordelig uit trouwens.

Nu gaan wij met zijn 2en in een appartement wonen waar we elektrisch koken. Ik verwacht dat we rond de 2500 kWh per jaar zullen verbruiken (beiden 4/5 dagen op kantoor aan het werk), is dit realistisch +-6.8 kWh per dag?

Is een dynamisch contract interessant in mijn situatie? Als ik naar dit kijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJ-kQjiIkEcR1SNFwCWXE3dJWu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kKXFHfOcGOdwcUh6TtCjkxoZ.png?f=fotoalbum_large
Lijkt me dat wel het geval, echter betwijfel ik of dit ook echt gaat gebeuren..

Thanks alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
BarendBotje schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:08:
Lijkt me dat wel het geval, echter betwijfel ik of dit ook echt gaat gebeuren..
De overheid wil niet dat miljoenen huishoudens plotseling allemaal naar leveranciers gaan met dynamische prijzen (hoewel dat voor de overheid wel het goedkoopst zou zijn, heel raar).

Dus het huidige plan is om te gaan middelen. Maar de details zijn nog niet bekend. Per maand middelen zou betekenen dat het plafond alleen effectief wordt als je gemiddelde tarief per maand boven de 40 cent uitkomt. Maar per jaar middelen is ook een optie.

Er is een kleine kans dat de dynamisch prijzen deze winter onder de 40 cent blijven. In dat geval heb je hoe dan ook winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
phicoh schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:17:
De overheid wil niet dat miljoenen huishoudens plotseling allemaal naar leveranciers gaan met dynamische prijzen (hoewel dat voor de overheid wel het goedkoopst zou zijn, heel raar).
Of de overheid dat niet wil weet ik niet.
Maar ja, wie is dan de overheid, een minister? , ambtenaren? , 2e kamer, of misschien Lobbyisten (?)
Maar raar is het wel
[...]
Er is een kleine kans dat de dynamisch prijzen deze winter onder de 40 cent blijven. In dat geval heb je hoe dan ook winst.
Ik hoop dat het een kleine kans is, maar verwacht het niet.
Ook beurzen kunnen gemanipuleerd worden indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
NietGiftig schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:34:
Of de overheid dat niet wil weet ik niet.
Maar ja, wie is dan de overheid, een minister? , ambtenaren? , 2e kamer, of misschien Lobbyisten (?)
Maar raar is het wel

Ik hoop dat het een kleine kans is, maar verwacht het niet.
Ook beurzen kunnen gemanipuleerd worden indien nodig.
In dit geval komen de details van het plafond van het ministerie. Natuurlijk zal er door de traditionele leveranciers flink gelobbyd zijn. Niemand weet wat er allemaal door een ambtenaren en de energieleveranciers besproken is.

Ik weet niet of het gemakkelijk is om de day-ahead markt voor elektriciteit te manipuleren. Je kan elektriciteit niet eenvoudig opslaan. Dus wat je koopt moet je afnemen, anders volgt een een forse rekening voor onbalans.

Aan de aanbod kant zal het ook opvallen als bepaalde aanbieders opeens veel hogere prijzen rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:01
[...]

Ik denk dat de kans nihil is, in ogenschouw nemend de verhoging van de energiebelasting naar 15 cent.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
phicoh schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:44:
Ik weet niet of het gemakkelijk is om de day-ahead markt voor elektriciteit te manipuleren.
Uiteraard weet ik dat ook niet.

Maar ik heb wel begrepen dat er meerdere beurzen zijn, en maar 1 elektriciteitsnet.
Dus als de "grote" partijen opeens wat meer gaan inkopen op de beurs waar onze geliefde dynamische leveranciers nu afnemen, wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:39
Het lijkt mij voor een dynamische leverancier ook veel makkelijker om per uur te rekenen, dan om een dag/week/maand terug te gaan rekenen naar gemiddelden. Voor de eindgebruiker ook veel overzichtelijker en uiteindelijk belonend voor mensen die er actief mee bezig zijn.

Lijkt mij overigens dat de bedrijven wel snel willen weten hoe en wat, want systemen moeten ook nog worden aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

De overheid wil niet dat er een enorm probleem ontstaat doordat er heel veel mensen gaan switchen tussen leveranciers. Best begrijpelijk. Als nu 25% van de klanten weglopen bij de bestaande leverancier hebben zij veel te veel energie ingekocht die ze tegen dan geldende prijzen moeten verkopen, met bijbehorende verliezen. Dat geeft nogal wat turbulentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:02
Dag Tweakers,

• (lease van de zaak)

Alvast bedankt.
Gewoon overstappen naar Tibber. Je kunt toch altijd wel terug.

En gewoon slim laden gebruiken. Hele makkelijke integratie in de app. Dus ‘ s nachts laden van de auto. Vaak mogelijk tegen 8-10 cent.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Dag Tweakers,

• (lease van de zaak)

Alvast bedankt.
EV1 telt niet mee, want die kWh krijg je terug?
Dan blijft er 7250 kWh over die je zelf gebruikt en levert 2750 kWh terug.

Als je dan naar de gemiddelde maandprijzen van 2020 kijkt: https://www.nordpoolgroup...es/nl/monthly/?view=table dan zie je dat in Januari de prijs ruim het dubbele is van de prijs in Mei. 37.10 vs 17.65 € per kWh. Oftewel de stroom die je in de zomer teruglevert levert je veel meer geld op dan de stroom die je gebruikt. Als je dan ook nog eens per dag gaat kijken zie je prijs overdag, als je stroom opwekt vaak minder waard is (in de lente/zomer/herfstmaanden) dan de stroom die je in de nacht inkoopt.

Zou ik in jouw geval overstappen? De komende paar maanden, ja, maar vanaf februari/maart snel weer terug naar een klassieke leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Ep Woody schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:09:
[...]

De overheid wil niet dat er een enorm probleem ontstaat doordat er heel veel mensen gaan switchen tussen leveranciers. Best begrijpelijk. Als nu 25% van de klanten weglopen bij de bestaande leverancier hebben zij veel te veel energie ingekocht die ze tegen dan geldende prijzen moeten verkopen, met bijbehorende verliezen. Dat geeft nogal wat turbulentie.
En wie betaalt de rekening? De overheid. De overheid financiert tegen beter weten in een failliet inkoopmodel van de grote leveranciers.

Het is altijd even de vraag wanneer mensen wakker worden, maar voor iedereen die meer gebruikt dan het quotum van het plafond, is het natuurlijk ook voordelig om over te stappen naar dynamisch. En denk dat dat ook een forse groep is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:18:
[...]

EV1 telt niet mee, want die kWh krijg je terug?
Dan blijft er 7250 kWh over die je zelf gebruikt en levert 2750 kWh terug.

Als je dan naar de gemiddelde maandprijzen van 2020 kijkt: https://www.nordpoolgroup...es/nl/monthly/?view=table dan zie je dat in Januari de prijs ruim het dubbele is van de prijs in Mei. 37.10 vs 17.65 € per kWh. Oftewel de stroom die je in de zomer teruglevert levert je veel meer geld op dan de stroom die je gebruikt. Als je dan ook nog eens per dag gaat kijken zie je prijs overdag, als je stroom opwekt vaak minder waard is (in de lente/zomer/herfstmaanden) dan de stroom die je in de nacht inkoopt.

Zou ik in jouw geval overstappen? De komende paar maanden, ja, maar vanaf februari/maart snel weer terug naar een klassieke leverancier.
Maar hou je dan ook rekening met het feit dat je bij de traditionele leverancier voor de energie die je nodig hebt (4500kWh, dus 1600kWh boven prijsplafond) nog veel meer moet betalen dan bij dynamisch? Volgens mij is dat verschil groter dan het verlies dat je hebt op de lagere saldering (uiteraard afhankelijk van de tarieven van de leveranciers).

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
phicoh schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:46:
[...]

En wie betaalt de rekening? De overheid. De overheid financiert tegen beter weten in een failliet inkoopmodel van de grote leveranciers.
Het probleem is dat wij de overheid zijn en wij dus gewoon de rekening gaan betalen. Je wil gewoon geen schokeffect hebben, waarbij er tig bedrijven omvallen en de slapers uiteindelijk de grootste klappen krijgen, doordat tarieven enorm zullen stijgen.
Het is altijd even de vraag wanneer mensen wakker worden, maar voor iedereen die meer gebruikt dan het quotum van het plafond, is het natuurlijk ook voordelig om over te stappen naar dynamisch. En denk dat dat ook een forse groep is.
Laat de mensen maar wakker worden en met 1 procent per maand overstappen. Dan is de klap niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
NietGiftig schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:59:
[...]

Uiteraard weet ik dat ook niet.

Maar ik heb wel begrepen dat er meerdere beurzen zijn, en maar 1 elektriciteitsnet.
Dus als de "grote" partijen opeens wat meer gaan inkopen op de beurs waar onze geliefde dynamische leveranciers nu afnemen, wat dan?
Dan wordt er meer elektricteit uit gas geproduceerd. En dat moet ergens heen. Dus dat zullen ze dan weer met verlies moeten verkopen.

Er zullen vast uren zijn waar een kleine extra hoeveelheid vraag en groot effect kan hebben. Maar of dat gemiddeld veel uitmaakt...

Behalve als er structueel iets mis is. Daar wordt door sommige partijen wel naar gehint. Maar of het echt zo is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Montalbano schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:46:
[...]

Maar hou je dan ook rekening met het feit dat je bij de traditionele leverancier voor de energie die je nodig hebt (4500kWh, dus 1600kWh boven prijsplafond) nog veel meer moet betalen dan bij dynamisch? Volgens mij is dat verschil groter dan het verlies dat je hebt op de lagere saldering (uiteraard afhankelijk van de tarieven van de leveranciers).
2750*0.40= € 1160

Voor dynamisch:
Als we rekenen met een gemiddeld verschil van terugleververgoeding vs inkoopprijs van 20 cent.
Dan kost het salderen je 4500 * 0.20 = € 900

Dit is natuurlijk wel heel erg sigarendoos, maar zo zul je je eigen afweging moeten maken.

Er zijn natuurlijk ook gewoon nog partijen met betere tarieven dan die 97 cent per kWh.

[ Voor 12% gewijzigd door Ep Woody op 21-11-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

Juist extra gunstig, want dan dalen de prijzen voor de dynamische afnemers

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
phicoh schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:49:
Behalve als er structueel iets mis is. Daar wordt door sommige partijen wel naar gehint. Maar of het echt zo is weet ik niet.
Wij zijn stakkers die in het duister tasten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
John245 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:53:
[...]

Ik denk dat de kans nihil is, in ogenschouw nemend de verhoging van de energiebelasting naar 15 cent.
Die kans is gedeeltelijk afhankelijk van hoe snel de kerncentrales in Frankrijk weer op volle toeren draaien, die zijn nu al eventjes massaal in onderhoud en aan het opstarten na het koelwater probleem van afgelopen zomer.

Voorlopig verwachten ze daar totale chaos en onheil: https://www.gelderlander....val-deze-winter~a43bff4d/

Dat heeft effect op de Europese prijzen, het aanbod is laag.

Het effect van eerdere berichtgeving hebben we inmiddels mee te maken:
https://www.nu.nl/economi...frankrijk-onder-druk.html

De belasting en heffingen hebben weinig effect op de prijssturing.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:50:
[...]

1600*0.97=€ 1552

7250 * 0.37 = € 2682
4500 * 0.17 = € 765

Dit is natuurlijk wel heel erg sigarendoos, maar zo zul je je eigen afweging moeten maken.

Er zijn natuurlijk ook gewoon nog partijen met betere tarieven dan die 97 cent per kWh.
Haha, ik zat heel moeilijk te rekenen maar veel ingewikkelder dan dit is het inderdaad niet. De grote variabele is denk ik die 7250*0,37. Als je een flink deel daarvan (bijvoorbeeld van de 2e EV die de vraagsteller noemde) in de nacht kunt doen, en dus ook a tarief pak-m-beet 20 cent dan pakt het alsnog wel anders uit. Het hangt sterk af van wat je bereid bent te schuiven met het verbruik.
En de andere variabele blijft het verschil tussen dynamisch en vaste prijzen. Maar als ik nu weer lees dat de volgende leverancier per 1 januari naar boven de 90 cent gaat, zit dat voorlopig wel goed.

Overigens vraag ik me af of vraagsteller daadwerkelijk 4500 terug het net in stopt, of dat dat de totale opwek is waarvan ook een flink deel direct zelf geconsumeerd wordt.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
John245 schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:53:
[...]

Juist extra gunstig, want dan dalen de prijzen voor de dynamische afnemers
Voor ons wel, maar voor de slapers is het rampzalig. Die krijgen alleen maar hogere tarieven voor hun kiezen, want de verliezen moeten ergens gecompenseerd worden. Anders gaan die bedrijven failliet en wordt het een nog veel groter maatschappelijk probleem. Kijk maar naar Engeland.

Maar dit is politiek en off topic voor dit topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Ep Woody op 21-11-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Raymond P schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:57:
[...]

De belasting en heffingen hebben weinig effect op de prijssturing.
Geen effect op de prijssturing, maar het zorgt er wel voor dat er eerder de 40 cent aangetikt wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lvefferen
  • Laatst online: 22:32
Nieuwe tarieven binnen van Essent per 1-1-2023

Piek € 0,91970 / kWh
Dal € 0,73375 / kWh

€ 2,92796 / m³

Zonneplan here I come.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@John245 Uiteraard. Maar eigenlijk is het de bedoeling dat je dat deel van de prijs verrekent met de vermindering energiebelasting. Boven de 40 cent ben je dus feitelijk spekkoper gezien de belasting en heffingen ook gedekt worden door het plafond.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-07 03:55
verkeerd topic

[ Voor 96% gewijzigd door refused81 op 21-11-2022 15:09 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Raymond P schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:07:
@John245 Uiteraard. Maar eigenlijk is het de bedoeling dat je dat deel van de prijs verrekent met de vermindering energiebelasting. Boven de 40 cent ben je dus feitelijk spekkoper gezien de belasting en heffingen ook gedekt worden door het plafond.
Ik kom maar 4800 kWh boven het plafond uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:10
lvefferen schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:04:
Nieuwe tarieven binnen van Essent per 1-1-2023

Piek € 0,91970 / kWh
Dal € 0,73375 / kWh

€ 2,92796 / m³

Zonneplan here I come.
Die prijzen zijn met 21% btw en hogere energiebelasting vanaf 1-1 of komen die aanpassingen er nog bij?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
John245 schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:41:
[...]

Ik kom maar 4800 kWh boven het plafond uit.
Dan ben je inderdaad geen spekkoper. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvefferen
Domba schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:48:
[...]

Die prijzen zijn met 21% btw en hogere energiebelasting vanaf 1-1 of komen die aanpassingen er nog bij?
Die verhogingen zitten er wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:52
Ah, knap. Ik had deze link maar daar is niet veel van te maken :) http://www.maasluip.nl/GoT/SPOT.html
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:10
lvefferen schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:58:
[...]
Die verhogingen zitten er wel bij.
Knap, die zijn dus duidelijk bedoeld voor boven prijsplafond verbruik
Met prijsplafond verbruik komt Essent €0,56/kwh kaal levertarief excl (essent)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Zojuist antwoord gehad van Zonneplan op mijn vraag betreft artikel 17 in hun voorwaarden (aansluiten Connect):
Fijn dat er direct uitgesloten wordt dat er uberhaubt een mogelijkheid tot verplichting is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrWyyC529iNj13MXeZoKvMGnJoQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7U9Wzo7bpWQGerKQ94BYHaHy.png?f=user_large

En kudo's voor het snelle antwoord.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvefferen
Domba schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:19:
[...]

Knap, die zijn dus duidelijk bedoeld voor boven prijsplafond verbruik
Met prijsplafond verbruik komt Essent €0,56/kwh kaal levertarief excl (essent)
Yup, inclusief de aankondiging dat de verhoging voor 3 maanden is, en ze “hopen” per. 1 april de tarieven te verlagen. Maar een verdere stijging wordt niet uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Laatst online: 17:03

Hemingr

Make Tweakers Great Again

Raymond P schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:01:
[...]

Wellicht in jouw revisie van de algemene voorwaarden nog niet, online zie ik een revisie per 7/11.

[...]

Persoonlijk zou dat toch een no-no voor mij zijn.
Dat verklaart ook mogelijk de issues van @Hemingr: Hemingr in "het grote day ahead energieprijzen topic."
Met enige waarschijnlijkheid, ja. Zonneplan denkt dat mijn meter geen p1 poort heeft (heeft ie wel). Blijkbaar zijn er meerdere revisies van de meter. Zelfs na een foto te hebben opgestuurd willen ze niet overstag. Ik heb inmiddels bij Stedin een nieuwe meter aangevraagd, maar dat kan een aantal maanden duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
wian schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:11:
Kreeg van het weekend ook het bericht dat de ANWB weer klanten aanneemt en heb gekozen om voor gas naar de ANWB te gaan. Ze zijn niet de goedkoopste, maar het scheelt weinig en de ANWB is een betrouwbare partij waarmee ik goede ervaringen heb.
Is het niet gewoon een aparte toko die onder de naam van de ANWB mag handelen? Of een nieuwe afdeling. In ieder geval hebben ze de taak om de service waar te maken. Ben benieuwd. Goed in ieder geval jouw eerste ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:28:
Fijn dat er direct uitgesloten wordt dat er uberhaubt een mogelijkheid tot verplichting is.
Fijn dat jij nu ook overtuigd bent, koste wel wat moeite.
Maar om geruis tegen te gaan is het wel de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
NietGiftig schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:29:
[...]

Fijn dat jij nu ook overtuigd bent, koste wel wat moeite.
Maar om geruis tegen te gaan is het wel de moeite waard.
Fwiw, ik hoef niet overtuigd te worden... Ik wil gewoon een helder beeld, het liefst voor iedereen. :)

Er is nu immers nog steeds sprake van ruis, maar dat zou dan voornamelijk bij Zonneplan zelf moeten zijn gezien ik in de inleiding van mijn vraag specifiek tegenstrijdige berichten van hun klantenservice benoemd heb.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Kaaschef schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:00:
[...]

Is het niet gewoon een aparte toko die onder de naam van de ANWB mag handelen? Of een nieuwe afdeling. In ieder geval hebben ze de taak om de service waar te maken. Ben benieuwd. Goed in ieder geval jouw eerste ervaring.
Geen idee. Het contract is namens "ANWB Energie B.V." met adres Wassenaarseweg 220, 2596 EC Den Haag. Dat is toch gewoon het adres van het ANWB hoofdkantoor? Ik heb voor energie wel een nieuw klantnummer dat verschilt van mijn ANWB relatienummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:44:
Er is nu immers nog steeds sprake van ruis,
Ojee, wat dan?
Of heb je nu nog een probleem met "Het verhaal van het niet kunnen uitlezen van de meter" ?
Lijkt mij een probleem van Stedin (of andere netbeheerder)

Bovendien, als morgen de hemel naar beneden komt hebben we allemaal een blauwe hoed. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:07
Per december ga ik over naar Tibber voor stroom en anwb voor gas. Hopelijk een stuk voordeliger dan Eneco.

[ Voor 41% gewijzigd door Bazziek op 21-11-2022 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@NietGiftig Onder andere, een antwoord van een klantenservice kan verduidelijkend zijn maar een contract en AV gaan voor. In een volgende revisie zal dat ongetwijfeld wat helderder neergezet worden.
En de meter van @Hemingr voldoet aan DSMR specificaties voor dynamische tarieven maar wordt dus geweigerd wegens het mogelijk ontbreken van een P1 poort. De eerdere modellen van die meter had enkel P1 via infrarood.

Als dat voor jou een duidelijk verhaal is dan is dat prima natuurlijk, maar daar is je mede Tweaker niet mee geholpen. Het is overigens ook niet verplicht om m'n post te lezen en/of op te reageren.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:22:
Het is overigens ook niet verplicht om m'n post te lezen en/of op te reageren.
Natuurlijk, dat begrijp ik!
Maar soms moet je ruis toch tegenspreken.
Zeker omdat het ging over het verplichten van een Dongle wat dus pure onzin was.
En daar ging de voorgaande discussie over.
En die andere zaken waarover je nu weer over spreekt mag jij als ruis opgooien, daar zal ik niet op reageren.

Overigens geldt jouw bovenstaande opmerking ook andersom.
Scheelt mij ook weer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@NietGiftig Je kan je mening over onzin ook adresseren aan de klantenservice van Zonneplan. Ik heb vooralsnog geen enkele reden om aan te nemen dat @dirks moedwillig een quote zit te fabriceren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
  • Laatst online: 13-02 15:18
advies hebben of een dynamisch contract slim is in mijn situatie. Ben nieuw in het topic en na e.e.a gelezen te hebben ben ik er nog niet uit.
  • (lease van de zaak)
Enig idee hoe dat gaat lease auto EV aan huis icm dynamische tarrieven?
Ik heb net een EV en verwacht begin dec laadpaal.
Is de vergoeding ook flexibel of toch tegen een vast tarief?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen50
[...]

Sorry hoor, maar de rotte appels mogen verdwijnen. Laat de markt nu maar haar werking doen.
Ps ik geloof er niet zo in want ze maken woekerwinsten dus laat die potentiële verliezen maar aan de marktwerking over.
De overheid draait er voor op en uiteindelijk ook dus de burgers..het zal ooit moeten terugbetaald worden middels bijvoorbeeld via hogere belasting.

Ik hoop van harte dat iedereen wegrent bij de grote providers die de tarieven exact op 1 januari allemaal verhogen (terwijl de gasprijs fors is gezakt tov augustus) en naar de dynamische providers gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Jeroen50 op 21-11-2022 18:29 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 291 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels