Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackeagle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-04 23:07
ollem schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:06:
[...]

Enig idee hoe dat gaat lease auto EV aan huis icm dynamische tarrieven?
Ik heb net een EV en verwacht begin dec laadpaal.
Is de vergoeding ook flexibel of toch tegen een vast tarief?
Ligt aan de laadpaal en contract. Sommige hebben vaste leverancier en vergoeding, anderen hebben vergoeding op basis van ingesteld bedrag.

Bij ingesteld bedrag geef je dus zelf een KW/h prijs op. Dit kan je elke keer aanpassen of eenmalig ingeven.
Ikzelf heb het ingegeven en houdt per maand bij wat ik betaald aan KW en ontvang. Dit moet eind van het jaar ingeveer op 0 staan, dan ben ik tevreden.

Windows Vista Ultimate, AMD X2 3800+, 512MB, 128MB GeForce 6150, 250GB Barracuda, 19"w LCD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
Jeroen50 schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:19:
[...]

Sorry hoor, maar de rotte appels mogen verdwijnen. Laat de markt nu maar haar werking doen.
Ps ik geloof er niet zo in want ze maken woekerwinsten dus laat die potentiële verliezen maar aan de marktwerking over.
De overheid draait er voor op en uiteindelijk ook dus de burgers..het zal ooit moeten terugbetaald worden middels bijvoorbeeld via hogere belasting.

Ik hoop van harte dat iedereen wegrent bij de grote providers die de tarieven exact op 1 januari allemaal verhogen (terwijl de gasprijs fors is gezakt tov augustus) en naar de dynamische providers gaan.
Volgens de minister van Energie is het onmogelijk om te waarborgen dat met invoering van het prijsplafond de energiebedrijven alleen de kostprijs doorrekenen.

Daarmee is de minister van energie dus slechter geïnformeerd dan letterlijk iedereen in dit forum, want met een dynamisch contract word de kostprijs altijd alleen doorgerekend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Het zou best interessant zijn om de carrière paden van beleidsmakers te volgen over de loop van jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:29
Ep Woody schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:18:
[...]

EV1 telt niet mee, want die kWh krijg je terug?
Dan blijft er 7250 kWh over die je zelf gebruikt en levert 2750 kWh terug.

Als je dan naar de gemiddelde maandprijzen van 2020 kijkt: https://www.nordpoolgroup...es/nl/monthly/?view=table dan zie je dat in Januari de prijs ruim het dubbele is van de prijs in Mei. 37.10 vs 17.65 € per kWh. Oftewel de stroom die je in de zomer teruglevert levert je veel meer geld op dan de stroom die je gebruikt. Als je dan ook nog eens per dag gaat kijken zie je prijs overdag, als je stroom opwekt vaak minder waard is (in de lente/zomer/herfstmaanden) dan de stroom die je in de nacht inkoopt.

Zou ik in jouw geval overstappen? De komende paar maanden, ja, maar vanaf februari/maart snel weer terug naar een klassieke leverancier.
Dank voor de reactie(s).
Blijkbaar was mijn overzicht niet geheel duidelijk. Mijn huis verbruikt 5500kw en ik wek +-4500kw op = netto 1000kw verbruik + 1750kw verbruik privé auto = 2750kw inderdaad.
[...]

Vraag me ook af hoe dat gaat met EV1. De auto staat vaak thuis geparkeerd en zou in princiepe tegen het voordelige dag tarief /moment kunnen laden (20-30cent in nacht of in zomer overdag?). Leaseplan vraagt mij een vast bedrag in te voeren. Is nu 97cent met Delta. Indien ik gemiddelde waarde Tibber (Website) invul 79cent. Is het voordeel dan voor mij indien ik er zelf actief op stuur om tegen lager tarief te laden.. ? Ik kan ook alles bij DELTA laten dan is het 97cent..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:14
[...]

Normaal gesproken heb je een overeenkomst met de partij die het hosting abonnement verzorgt, die partij geeft aan wat ze je vergoeden per kWh. Dat staat los van wat je ervoor betaalt aan je energieleverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ep Woody schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:09:
De overheid wil niet dat er een enorm probleem ontstaat doordat er heel veel mensen gaan switchen tussen leveranciers. Best begrijpelijk. Als nu 25% van de klanten weglopen bij de bestaande leverancier hebben zij veel te veel energie ingekocht die ze tegen dan geldende prijzen moeten verkopen, met bijbehorende verliezen. Dat geeft nogal wat turbulentie.
Ik meen recent gelezen te hebben dat de grote leveranciers nog maar 3 maanden van te voren inkopen. Met 1.5 maand te gaan tot de start van de plafondregeling en met een groep mensen die nog een langer contract hebben lopen, verwacht ik dat het meevalt met de hoeveelheid overtollige energie die al ingekocht zou zijn. Met andere woorden: die ingekochte energie zal niet de werkelijke reden zijn dat de minister er niet aan wil beginnen.

Persoonlijk vermoed ik dat het gewoon goed lobbywerk geweest is van de traditionele energiemaatschappijen. Heeft iemand al wat WOB/WOO verzoeken ingestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-unitsoldaat
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-02 23:35
g-unitsoldaat schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:58:
Enthousiast geworden over dynamische energieprijzen, besloten per 1 januari 2023 aan te melden voor NextEnergy. Dan loopt mijn huidige contract elders af. Paar mailtjes gehad dat alles in orde was, maar vanavond opeens een heel ander bericht. Of ik om mijn aanmelding af te ronden even een 'teken van goede wil' in de vorm van een waarborgsom à 750 euro over wilde maken. Daarna zou mijn aanmelding worden afgerond. Tot zover de 'transparantie' van dit bedrijf. Gaan we niet doen dus. Ter info de volledige mail:

Aanvulling: lees nog elders dat een waarborgsom blijkbaar gevraagd kan worden als je in het verleden betalingsproblemen had, dat is hier niet het geval.

Aanmelding NextEnergy
Dank voor je aanmelding bij NextEnergy! Graag gaan we voor je aan de slag om energie tegen inkoopprijzen aan jouw adres te leveren. De aanmelding kent een aantal stappen en voordat wij overgaan tot levering, willen we je vragen de volgende stap met ons te doorlopen.

Waarborgsom
Onderdeel van het aanmeldingsproces bij NextEnergy is een algemene toetsing. Graag willen we je vragen om een teken van goede wil in de vorm van een waarborgsom. Deze waarborg geeft ons een stukje zekerheid dat wij geen risico’s lopen bij de inkoop van jouw energie.
LET OP: De waarborgsom dient handmatig te worden overgeboekt. Pas na start levering zal gebruik worden gemaakt van automatische incasso.

Vervolg van je aanmelding
Hebben wij jouw teken van goede wil ontvangen dan zal je aanmelding meteen doorgezet worden om uiteindelijk de overstap naar NextEnergy af te ronden.

Wij staan voor je klaar
Heb je nog vragen over deze waarborgsom? Neemt dan contact op. We staan je graag te woord.

Wij hopen je spoedig als nieuwe klant te mogen ontvangen.

Met vriendelijk groet,

Frederik Op de Beeck
Directeur Klantenservice
Mail terug vol met taalfouten: verhaal over kredietcheck en dat daaruit kwam dat er mogelijk betalingsproblemen zouden kunnen ontstaan... Ik moet apart nog om de berekening vragen. De 750 euro aan 'goede wil' zou ik pas aan het einde van het contract terugkrijgen. Goede nieuws is dat de aanmelding niet doorgaat als ik de borg niet betaal. Dus nu op naar Tibber en EnergyZero 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:31
Raymond P schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:38:
@NietGiftig Je kan je mening over onzin ook adresseren aan de klantenservice van Zonneplan. Ik heb vooralsnog geen enkele reden om aan te nemen dat @dirks moedwillig een quote zit te fabriceren.
Het antwoord op mijn mail over de al dan niet verplichting was reden voor mij om niet met Zonneplan in zee te gaan. Slordig dat zij tegenstrijdige antwoorden geven want nu ben ik ANWB klant.

Maar er is meer! Een collega is klant bij Zonneplan geworden maar de Connect wil niet praten met zijn meter, oorzaak nog onduidelijk. Liander moet er naar gaan kijken. Omdat de Connect nog steeds niet praat met de Zonneplan server komt onderstaand bericht. Bij het bestellen kun je hem niet weigeren maar als je hem niet gebruikt s.v.p. terugsturen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TB9-Qd2N9TXs6yj5j779aBrx3cY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Esz9J6q77tYfnxOcUgae3Xrj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
BlowFish schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:05:
[...]

Dank voor de reactie(s).
Blijkbaar was mijn overzicht niet geheel duidelijk. Mijn huis verbruikt 5500kw en ik wek +-4500kw op = netto 1000kw verbruik + 1750kw verbruik privé auto = 2750kw inderdaad.

[...]

Vraag me ook af hoe dat gaat met EV1. De auto staat vaak thuis geparkeerd en zou in princiepe tegen het voordelige dag tarief /moment kunnen laden (20-30cent in nacht of in zomer overdag?). Leaseplan vraagt mij een vast bedrag in te voeren. Is nu 97cent met Delta. Indien ik gemiddelde waarde Tibber (Website) invul 79cent. Is het voordeel dan voor mij indien ik er zelf actief op stuur om tegen lager tarief te laden.. ? Ik kan ook alles bij DELTA laten dan is het 97cent..
Om het effect te kunnen inschatten van dynamisch moet je echt onderscheid maken tussen wat je opwekt en wat je terug levert, want terugleveren is opwek minus wat je zelf al meteen verbruikt.
In mijn geval wek ik 4000 op, maar gebruik daarvan 1500 direct dus blijft er 2500 over die gesaldeerd moet worden. Of je nou 4000 of 2500 kWh moet terugverkopen tegen een laag tarief, scheelt nogal.

Wat betreft auto, je mag volgens de wet niet verdienen aan energie verkoop, maar je mag wel een prijs bepalen waar je kosten die je maakt in verwerkt. En het bedrag moet/mag marktconform zijn. Als CBS zegt dat 70 cent een gemiddeld tarief is nu, dan mag dat. Kan wel zijn dat werkgever je vriendelijk verzoekt om publiek te gaan laden ipv thuis.

[ Voor 12% gewijzigd door Montalbano op 21-11-2022 21:08 ]

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
[...]

Als de laadpaal achter je eigen energiemeter hangt dan lopen de kosten ook via jou. Hoe je de onkosten verrekend ga je dus volledig zelf over tenzij je ergens een overeenkomst voor hebt getekend dat dit anders zit. Ik neem bij deze aan dat het een auto van je werkgever is en je werkgever de laadpaal bij jou laat plaatsen. Als je werkgever deze onkosten hiervan aan jou vergoed dan zitten er waarschijnlijk regels aan wat je mag rekenen. Een onderbouwing zal altijd nodig zijn want je werkgever zal denk ik moeten aantonen dat de onkostenvergoeding geen verkapte loonsverhoging is.

Ik denk dat de enige manier om dit zuiver te doen met een dynamisch contract is een geheel los energiecontract dus een aparte meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
dirks schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:52:
[...]
Het antwoord op mijn mail over de al dan niet verplichting was reden voor mij om niet met Zonneplan in zee te gaan. Slordig dat zij tegenstrijdige antwoorden geven want nu ben ik ANWB klant.
Of ANWB t.o.v. Zonneplan beter/slechter is weet ik niet.
Maar gelukkig is het nu duidelijk geworden!
Mogelijk leest Zonneplan mee, en past ze hun bewoordingen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Laatst online: 22:31
NietGiftig schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:19:
[...]
Of ANWB t.o.v. Zonneplan beter/slechter is weet ik niet.
Maar gelukkig is het nu duidelijk geworden!
Mogelijk leest Zonneplan mee, en past ze hun bewoordingen aan.
Ik heb nog niets negatiefs over Zonneplan al energieleverancier gelezen en ik zou bijna klant geweest zijn. Mogelijk zien ze graag dat iedereen dat ding aansluit en zij over de data kunnen beschikken of omdat klanten dan klaar zijn voor vervolg aanschaf als laadpaal of zonnepanelen.

Maar naar de enkeling die geen behoefte heeft aan die Connect zouden ze beter kunnen communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
g-unitsoldaat schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:30:
De 750 euro aan 'goede wil' zou ik pas aan het einde van het contract terugkrijgen. Goede nieuws is dat de aanmelding niet doorgaat als ik de borg niet betaal. Dus nu op naar Tibber en EnergyZero 8)
De topicstart kan dus wel aangepast worden.
Een grote NoNo voor NextEnergie dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
dirks schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:28:
[...]
Maar naar de enkeling die geen behoefte heeft aan die Connect zouden ze beter kunnen communiceren.
Zal dat berichtje dan nog wel krijgen want bij mij gaat hij eruit zodra ik mijn database / dashboard op orde heb.
Mijn overeenkomst gaat op 1-12-2022 in en voor die tijd wil ik daarmee klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Smuggler schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:33:
[...]

De Stroom die je nu in Januari verbruikt, kan je salderen tegen de stroom die je opwekt deze zomer.
Als je nu bij een andere leverancier zit, dan lever je in de zomer terug tegen de teruglever vergoeding en kan je niet salderen.
Kijk dus uit met wat je precies aan het doen bent ;).
Later overstappen kan ook natuurlijk. maar dan saldeer je het pas weg het jaar daarna. ;)
Vraag van mijn kant: Als je dus minimaal je eigen jaarverbruik opwekt, zou er eigenlijk geen reden meer zijn om voor elektriciteit een dynamisch contract te hebben (zolang er tenminste nog sprake is van salderen op jaarbasis)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• athvdk
g-unitsoldaat schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:30:
[...]

Mail terug vol met taalfouten: verhaal over kredietcheck en dat daaruit kwam dat er mogelijk betalingsproblemen zouden kunnen ontstaan... Ik moet apart nog om de berekening vragen. De 750 euro aan 'goede wil' zou ik pas aan het einde van het contract terugkrijgen. Goede nieuws is dat de aanmelding niet doorgaat als ik de borg niet betaal. Dus nu op naar Tibber en EnergyZero 8)
Ik zie nog steeds niet waar die 750 euro vandaan komt, het staat in ieder geval niet in de aangehaalde "Volledige mail". Of die mail was niet volledig?
PS Ik ben op dit moment nog klant bij NextEnergy tot 24 november maar heb een dergelijk verzoek niet gehad bij het afsluiten van het contract. Verder ook geen NextEnergy aandelen ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
athvdk schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:54:
[...]

Ik zie nog steeds niet waar die 750 euro vandaan komt, het staat in ieder geval niet in de aangehaalde "Volledige mail". Of die mail was niet volledig?
PS Ik ben op dit moment nog klant bij NextEnergy tot 24 november maar heb een dergelijk verzoek niet gehad bij het afsluiten van het contract. Verder ook geen NextEnergy aandelen ofzo :)
Werpt inderdaad weer een ander beeld van de situatie.
Voor mij is het contract het belangrijkste, staat deze clausule in het contract.
Maar ja, als je geen contract krijgt dan kan je het ook niet lezen.
Maar de dwang, zonder contract, om te betalen blijft vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@NietGiftig Die mogelijkheid wordt standaard overgenomen vanuit het model/voorbeeld algemene voorwaarden van de branchevereniging.

Artikel 15 bij nextenergy:
https://www.nextenergy.nl/meer-info/voorwaarden

@g-unitsoldaat Ze hadden ook 3 maanden voorschot kunnen vragen zoals Frank doet/deed, dat had minder raar geweest.
Maar als je zo behandeld wordt (zonder gegronde reden) is de prettigste optie om inderdaad gewoon de volgende leverancier te pakken, we hebben immers keuze zat momenteel.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:59

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
athvdk schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:43:
[...]

Vraag van mijn kant: Als je dus minimaal je eigen jaarverbruik opwekt, zou er eigenlijk geen reden meer zijn om voor elektriciteit een dynamisch contract te hebben (zolang er tenminste nog sprake is van salderen op jaarbasis)?
Als je opwek evenveeel is als je verbruik, en je hebt niet heel veel om je stroom mee te sturen, ja dan zou ik inderdaad uitkijken met een dynamisch contract.

Bij een normale leverancier is 0 verbruik op jaar basis ook 0 betalen ;).

Bij dynamisch hangt het er helemaal vanaf wanneer het opwekken en terugleveren heeft plaats gevonden.
En dat verschil mag je gaan betalen of terug ontvangen.

Als je meer terug levert kan je beter even kijken bij het topic over teruglever vergoedingen .

Als je minder opwekt dan je verbruikt dan is dynamisch steeds interessanter naar mate het verschil tussen opwek en verbruik groter wordt.

Bovenop de bovenste 3 keuzes, komen nog versterkende factoren,
Als je de stroom goed kan sturen: EV's, Warmtepompen, thuis accu of een smarthome. Hoe meer je van dat spul hebt, hoe beter!, Zeker EV's en Accu's kunnen als ze vaak genoeg gebruikt worden het verschil maken. en dan kan ook nog als je rond de 0 uitkomt het zeer voordelig uitpakken.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:23:
@NietGiftig Die mogelijkheid wordt standaard overgenomen vanuit het model/voorbeeld algemene voorwaarden van de branchevereniging.

Artikel 15 bij nextenergy:
https://www.nextenergy.nl/meer-info/voorwaarden
Duidelijk, was niet op de hoogte van deze bepaling
Zou dus voor mij de reden zijn om geen contract met deze leverancier aan te gaan.

Het staat in de topicstart, maar nog niet bevestigd, kan dus aangepast worden.
Als alle day-ahead leveranciers dit zouden doen was ik bij mijn huidige gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Smuggler schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:44:
[...]

Als je opwek evenveeel is als je verbruik, en je hebt niet heel veel om je stroom mee te sturen, ja dan zou ik inderdaad uitkijken met een dynamisch contract.

Bij een normale leverancier is 0 verbruik op jaar basis ook 0 betalen ;).

Bij dynamisch hangt het er helemaal vanaf wanneer het opwekken en terugleveren heeft plaats gevonden.
En dat verschil mag je gaan betalen of terug ontvangen.

Als je meer terug levert kan je beter even kijken bij het topic over teruglever vergoedingen .

Als je minder opwekt dan je verbruikt dan is dynamisch steeds interessanter naar mate het verschil tussen opwek en verbruik groter wordt.

Bovenop de bovenste 3 keuzes, komen nog versterkende factoren,
Als je de stroom goed kan sturen: EV's, Warmtepompen, thuis accu of een smarthome. Hoe meer je van dat spul hebt, hoe beter!, Zeker EV's en Accu's kunnen als ze vaak genoeg gebruikt worden het verschil maken. en dan kan ook nog als je rond de 0 uitkomt het zeer voordelig uitpakken.
Als het goed is worden er volgende maand 10 panelen geplaatst. Verbruik was altijd zo"n 3300 kWh (1700 hoog/1600 laag tarief). Een EV of warmptepomp hebben we (nog) niet. Sturen van verbruik kan wel met wasmachine, vaatwasser, dus ook weer niet mega veel. Ik moet er nog ervaring mee opdoen om te kunnen zeggen wat we teveel of te weinig gaan opwekken. Maar zelfs zonder teruglevering zijn de tarieven bij bijv. Zonneplan vs Eneco al een stuk positiever. We gaan het zien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racquemis
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 07:47
dirks schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:19:

De tabel in de TS moet nog aangepast. ANWB is geen reseller meer en het vastrecht is €6,31 (straks €7 bij 21% BTW)
Weten we dat heel zeker?
Ik heb vandaag een betaallink ontvangen van eerste voorschot api. maar de betaallink heeft gewoon een referentie in zich naar api.energyzero.nl. Kortom, ideal betalen worden dus gewoon door energyzero.nl verwerkt. Volgens mij zijn ze gewoon nog reseller dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 12:08
Raymond P schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:59:
@NietGiftig Je contract heeft het toch ook duidelijk over een verplichte machtiging uitlezen P1 (de P4 levert je netbeheerder). Verder refereer ik naar de algemene voorwaarden van jouw leverancier.
De directe link had ik van: https://www.zonneplan.nl/algemene-voorwaarden

Als je op of na 7 november het contract afgesloten hebt zijn die algemene voorwaarden ook voor jou van toepassing, die zijn immers onderdeel van de overeenkomst. Als bestaande klant moet je akkoord gaan met een wijziging.

Erover ophouden is natuurlijk onzinnig, als je daadwerkelijk verplicht bent de module aan te sluiten op je meter dan is dat afwijkend genoeg van de rest van de aanbieders om wat dieper op in te gaan.
Als je je eigen visie wilt volgen staat dat je vrij natuurlijk, van mij geen dwang om de vraag aan Zonneplan te stellen.
Het enige wat ik in de Algemene Voorwaarden zie staan is het volgende:

17.5 U bent verplicht de Connect overeenkomstig met de bestemming te gebruiken. Dat wil zeggen dat u de Connect alleen gebruikt waar het oorspronkelijk voor bedoeld is. U mag zelf geen wijzigingen aanbrengen. Bij onjuist gebruik behouden wij het recht om eventuele schade op u te verhalen.

Nu snap ik dat daar wel wat verwarring over kan ontstaan maar daar staat dat wanneer je de Connect gebruikt, je verplicht bent deze te gebruiken zoals Zonneplan het bedoeld heeft. Daar staat niet dat je in den beginne verplicht bent om de Connect te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Audiowaste Jazeker wel, dat staat benoemd in 17.1.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Raymond P schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:33:
Ik denk dat dit artikel een hoop duidelijk maakt. De Zonneplan Connect heb je alleen nodig voor bepaalde diensten. In 17.4 staat dus ook dat als je geen gebruik maakt van die diensten de Connect moet terugsturen. https://www.zonneplan.nl/blog/techniek-slimme-energie

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 22-11-2022 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
BlowFish schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:05:
[...]

Dank voor de reactie(s).

[...]

Met zoveel verbruik zou ik zsm een SAP bestellen. Dan kun je al je afname dynamisch doen.
En je teruglevering bij een partij die nog iets geeft neerzetten.
En meer PV leggen natuurlijk, maar dat is altijd een goed idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
Raymond P schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:33:
In 17.1 staat alleen benoemd dat je voor bepaalde diensten de Connect nodig hebt, niet dat je verplicht bent om de Connect te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@pdidi De voorwaarden zijn recenter gewijzigd dan de texten op de website.

Er wordt inderdaad niet expliciet vernoemd om welke dienst het exact gaat. Maar als je 'm ontvangt neem je de dienst waarvoor je 'm aan moet sluiten dus af.
Het retourneren na het stoppen van de dienst is een logisch gevolg bij bruikleen.

Issue is dus dat als je 'm uberhaubt niet aan kunt sluiten, of als Zonneplan dat denkt, dat je helemaal geen dynamische tarieven als dienst af kunt nemen.

@Audiowaste
17.1 Voor sommige diensten van Zonneplan heeft u een
Zonneplan Connect nodig. U ontvangt in dat geval de
Zonneplan Connect in bruikleen, zoals bedoeld in artikelen
7A:1777 en verder van het Burgerlijk Wetboek. Deze
Zonneplan Connect moet worden aangesloten op uw
slimme meter
.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ouders hebben net een brief met nieuwe tarieven welke ingaan op 22 december ontvangen.

gelijk maar de overstap gemaakt naar anwb energie omdat zijn nog gas hebbebn
Je nieuwe stroomtarief per 22-12-2022
Eneco HollandseWind & Zon Variabel per kWh normaal € 0,77694
Eneco HollandseWind & Zon Variabel per kWh dal € 0,61190
(Voorheen: Eneco HollandseWind & Zon Variabel)
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,40

Je nieuwe gastarief per 22-12-2022
Eneco Gas Variabel per m3 € 2,71414
(Voorheen: Eneco Gas Variabel)
Vaste leveringskosten gas per maand € 5,40
dat zijn geen misselijke tarieven. Waarschijnlijk ook enkel gedaan om flink te verdienen aan het prijzenplafond.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Audiowaste
Raymond P schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:16:
@pdidi De voorwaarden zijn recenter gewijzigd dan de texten op de website.

Er wordt inderdaad niet expliciet vernoemd om welke dienst het exact gaat. Maar als je 'm ontvangt neem je de dienst waarvoor je 'm aan moet sluiten dus af.
Het retourneren na het stoppen van de dienst is een logisch gevolg bij bruikleen.

Issue is dus dat als je 'm uberhaubt niet aan kunt sluiten, of als Zonneplan dat denkt, dat je helemaal geen dynamische tarieven als dienst af kunt nemen.

@Audiowaste

[...]
Waarschijnlijk lees ik het anders maar ik haal daar niet uit dat je verplicht bent om de Connect aan te sluiten op je slimme meter. Wil je gebruik maken van de diensten waar de Connect voor nodig is, dan moet je de Connect aansluiten op de slimme meter. (Dus geen verplicht karakter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:49
Wat ik me bedenk en afvraag, met dynamische tarieven heeft een dubbele meter natuurlijk totaal geen toegevoegde waarde. De dubbele meter bestaat dus nog om de dal en normaal tarieven te hanteren.

Eigenlijk is nogal verwarrend om een dubbele meter te hebben, en vervolgens per uur een ander tarief te hanteren.

is er nog een bestaansrecht voor de dubbele meter?

En waarom gaat het dynamische tarief per uur, het lijkt een logische stap, maar waarom niet per minuut? (het tarief per uur is dus nogsteeds een gemiddelde van dat uur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Audiowaste schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:20:
[...]

Waarschijnlijk lees ik het anders maar ik haal daar niet uit dat je verplicht bent om de Connect aan te sluiten op je slimme meter. Wil je gebruik maken van de diensten waar de Connect voor nodig is, dan moet je de Connect aansluiten op de slimme meter. (Dus geen verplicht karakter).
Exact. En klaarblijkelijk is de dienst een integraal deel van Slimme Energie.
Aanvragen met een meter model die ooit gemaakt zijn zonder P1 (rj12) poort lijkt namelijk niet te lukken.

Wellicht hadden ze andere ideeen op 7-11 en zijn ze daarop terug gekomen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
mazzoop80 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:28:
Wat ik me bedenk en afvraag, met dynamische tarieven heeft een dubbele meter natuurlijk totaal geen toegevoegde waarde. De dubbele meter bestaat dus nog om de dal en normaal tarieven te hanteren.

Eigenlijk is nogal verwarrend om een dubbele meter te hebben, en vervolgens per uur een ander tarief te hanteren.

En waarom gaat het dynamische tarief per uur, het lijkt een logische stap, maar waarom niet per minuut? (het tarief per uur is dus nogsteeds een gemiddelde van dat uur)
Omdat dit de handelseenheden zijn die op de markt gebruikt worden.

Er bestaan ook nog onbalans prijzen, en die werken op 15 minuten basis en op minuten basis. niet voor consumenten af te sluiten, maar er was via Jedlix (project is nu tijdelijk gestopt), wel te profiteren van die onbalans prijzen.

Zie ook:
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

De per uur prijzen zijn geen gemiddelde, maar een daadwerkelijke prijs die per uur wordt afgesproken.

[ Voor 4% gewijzigd door Smuggler op 22-11-2022 09:35 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 14:58

de Peer

under peer review

mazzoop80 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:28:

niet echt denk ik, beetje achterhaald inmiddels.
Ik denk vanwege administratie. die is veel forser als het per minuut is. Ook moet de meter dan per minuut uitgelezen worden en ik kan me voorstellen dat dat ook voor problemen kan zorgen.
Per kwartier zie ik misschien nog wel gebeuren.

Per uur vind ik verder prima hoor. het voegt niet heel veel toe om lager te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 12:33
Ik heb een aanbod gekregen van Main Energie voor 2023 vast:

Normaaltarief: EUR 0,5190
Daltarief: EUR 0,3795
Enkeltarief: EUR 0,4911
Gas: EUR 1,48

ex. btw, ODE, netbeheerkosten etc.

Ik zie even door de bomen het bos niet meer of dit in de huidige tijd schappelijk is, of dat variabel een beter optie is. Gezien dat dit vanaf 1 jan zou gelden en er dan nog 2-3 koudere maanden zijn neig ik naar variabel.... gevoelens in de groep hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Raymond P schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:28:
[...]

Exact. En klaarblijkelijk is de dienst een integraal deel van Slimme Energie.
Aanvragen met een meter model die ooit gemaakt zijn zonder P1 (rj12) poort lijkt namelijk niet te lukken.

Wellicht hadden ze andere ideeen op 7-11 en zijn ze daarop terug gekomen.
Het zou inderdaad een stuk duidelijker zijn als Zonneplan precies aangeeft wat die "diensten" precies zijn. Het lastige is, dat de Zonneplan voorwaarden gelden voor al hun diensten: Zonnepanelen, Laadpaal, Batterij en Energielevering. Zoals ook in de eerdere link staat zijn ze druk bezig alles aan elkaar te knopen, waarbij de Connect een centrale rol (gaat) spelen. Ik ben geen klant van Zonneplan, maar zoals ik nu begrijp kun je geen (of slechts beperkt) gebruik maken van de Zonneplan app als je geen Connect hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:23
Binnenkort worden onze zonnepanelen geplaatst. Ons goedkope vaste energiecontract bij Oxxio loopt 1 december af. Ter overbrugging heb ik een contract afgesloten bij Tibber voor stroom en NextEnergy voor Gas.

In eerste instantie leek het er op dat de zonnepanelen pas in maart in gebruik genomen konden worden i.v.m. wachttijd zwaardere aansluiting / slimme 3 fasen meter. Nu is het toch zo dat we half december de zonnepanelen al in gebruik kunnen nemen. De bedoeling was om dan in maart weer over te stappen naar een gewone leverancier want ik wil dan gewoon kunnen salderen (we zullen niet terugleveren maar alles opsalderen). Gas blijft dan gewoon Dynamisch bij NextEnergy.

Wat zou nu slim zijn? De maand december bij Tibber blijven en volgend jaar even aankijken? Of kijken of ik nog onder Tibber uit kan komen en bij Oxxio blijven? De zonnepanelen leveren op het moment ook nog niet veel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nico.rikken
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-05-2024
Ik vind het bewonderenswaardig om te zien hoe Tweakers hier bezig zijn dynamische prijzen te benutten. Op de FOSDEM conferentie volgend jaar februari in Brussel ben ik betrokken bij de organisatie van een Energy Devroom. Daarvoor zoeken we presentaties op het snijvlak van vrije en open source software en energie: https://fosdem.org/2023/schedule/track/energy/ Dus als je bijv. Home Assistant hebt ingezet om in te spelen op de beschikbaarheid van duurzame energie horen we daar graag over. Je hebt tot 3 december om een voorstel voor een praatje (live of opgenomen) in te dienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Baldeagle Zolang je nog saldeert over de periode van een jaar doe je er imho goed aan een regulier contract te hebben als je een aanzienlijk deel (of meer) van je verbruik op kunt wekken in dat jaar.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
studiostevus schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:35:
Ik heb een aanbod gekregen van Main Energie voor 2023 vast:

Normaaltarief: EUR 0,5190
Daltarief: EUR 0,3795
Enkeltarief: EUR 0,4911
Gas: EUR 1,48

ex. btw, ODE, netbeheerkosten etc.

Ik zie even door de bomen het bos niet meer of dit in de huidige tijd schappelijk is, of dat variabel een beter optie is. Gezien dat dit vanaf 1 jan zou gelden en er dan nog 2-3 koudere maanden zijn neig ik naar variabel.... gevoelens in de groep hierover?
Mooie tarieven. Is dat inclusief 21% btw?

edit: oei, ik slaap nog. ex btw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pali
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-03 17:11
CarstenHouw schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:46:
[...]

Mooie tarieven. Is dat inclusief 21% btw?
Poster geeft aan ex btw ;-)

Ik heb zelf gisteravond de overstap gemaakt naar ANWB Energy, ben heel benieuwd. Momenteel zit ik nog bij Greenchoice voor gas en Oxxio voor stroom en betaal bij beide de absolute hoofdprijs momenteel. Ik was me totaal niet bewust van Day Ahead leveranciers dus dit topic is een verademing geweest. Nog 2 weken wachten tot stroom omgezet wordt en 29 dagen voor gas, maar dat nemen we maar voor lief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollem
  • Laatst online: 08-09 10:04
Montalbano schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:06:
[...]

Wat betreft auto, je mag volgens de wet niet verdienen aan energie verkoop, maar je mag wel een prijs bepalen waar je kosten die je maakt in verwerkt. En het bedrag moet/mag marktconform zijn. Als CBS zegt dat 70 cent een gemiddeld tarief is nu, dan mag dat. Kan wel zijn dat werkgever je vriendelijk verzoekt om publiek te gaan laden ipv thuis.
Ik vond in mijn leaseautoregeling inderdaad een verwjizing naar CBS stroomprijs.
Dus kennelijk wordt op basis daarvan vergoed.

Laadpaal aan huis kost mij maandelijks een eigen bijdrage, dus ook niet heel erg als ik dat kan compenseren met wat lagere nachttarieven :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:29
bbbrumbrum schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:10:
[...]
Met zoveel verbruik zou ik zsm een SAP bestellen. Dan kun je al je afname dynamisch doen.
En je teruglevering bij een partij die nog iets geeft neerzetten.
En meer PV leggen natuurlijk, maar dat is altijd een goed idee. :)
Een SAP :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:14
Extra meetpunt in huis (Secundair Allocatiepunt), waardoor je meerdere leveranciers kunt contracteren op dezelfde aansluiting. Maar als je de zonne-energie bij een andere leverancier teruglevert dan waar je afneemt, dan kun je de belasting op stroom niet salderen. Je moet de aansluitingen achter de twee meters ook scheiden van elkaar dus je hebt geen eigen gebruik meer van je zonne-energie; alles gaat direct het net op (tenzij je de PV splitst met twee omvormers).
Ik zou er nog even goed aan rekenen alvorens deze stap te zetten.

https://www.mijnaansluiti...n-over-een-extra-meetpunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05:48
Heeft iemand ervaring met het volgende? Mijn gasmeterstanden worden sinds een recente (elektra)meterwissel niet meer doorgegeven aan de (dynamische) leverancier en aan de P1-poort. Elektra wél. Netbeheerder (Enexis) zegt bekend te zijn met de storing en weet niet wanneer het wordt opgelost. Maar wat ik frappant vindt is dat enkel de gasmeterstanden niet doorkomen.

Achtergrond:
aansluiting elektra is verzwaard, daarbij is ook een nieuwe elektriciteitsmeter geplaatst. De gasmeter is hetzelfde gebleven, deze is door de monteur gekoppeld aan de elektriciteitsmeter. Maar sindsdien worden de gasmeterstanden dus niet meer doorgegeven aan mijn dynamische leverancier en zijn deze ook niet meer uitleesbaar op de P1-poort. Standen van elektriciteit worden wel doorgegeven op P1, en naar het lijkt ook naar de leverancier.

Vraag
Ik zit nu een beetje in dubio. Netbeheerder maakt het niet doorgeven van dag- en uurstanden mijn probleem, waardoor ik met de dynamische leverancier in de knel kom. Maar ik weet ook niet precies wat ik kan en mag verwachten/eisen van de netbeheerder. Iemand die daarover wat kan zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
henkjanvdkolk schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:57:
Heeft iemand ervaring met het volgende? Mijn gasmeterstanden worden sinds een recente (elektra)meterwissel niet meer doorgegeven aan de (dynamische) leverancier en aan de P1-poort. Elektra wél. Netbeheerder (Enexis) zegt bekend te zijn met de storing en weet niet wanneer het wordt opgelost. Maar wat ik frappant vindt is dat enkel de gasmeterstanden niet doorkomen.

Achtergrond:
aansluiting elektra is verzwaard, daarbij is ook een nieuwe elektriciteitsmeter geplaatst. De gasmeter is hetzelfde gebleven, deze is door de monteur gekoppeld aan de elektriciteitsmeter. Maar sindsdien worden de gasmeterstanden dus niet meer doorgegeven aan mijn dynamische leverancier en zijn deze ook niet meer uitleesbaar op de P1-poort. Standen van elektriciteit worden wel doorgegeven op P1, en naar het lijkt ook naar de leverancier.

Vraag
Ik zit nu een beetje in dubio. Netbeheerder maakt het niet doorgeven van dag- en uurstanden mijn probleem, waardoor ik met de dynamische leverancier in de knel kom. Maar ik weet ook niet precies wat ik kan en mag verwachten/eisen van de netbeheerder. Iemand die daarover wat kan zeggen?
Snel met de leverancier contact opnemen hoe dit is op te lossen, en leg deze afspraken vast.
Normaal val je terug naar een soort back-up tarief of model contract afhankelijk van je aanbieder.
Afhankelijk waar het fout gaat, kan het alsnog achteraf worden ingevuld door de netbeheerder dan is er uiteindelijk niets aan de hand.
De netbeheerder is de eigenaar van de meters, en die moeten dit zo spoedig mogelijk oplossen.

Maar met je leverancier maak je afspraken over de slecht genoteerde meterstanden.
Je wilt namelijk niet dat ze op een dag allemaal worden bijgeschreven als de prijs op 3 euro staat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron7277
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-03-2024
Mijn contract bij vrijopnaam loopt eind december af.

Nu heeft onze oude leverancier (niet vrijopnaam) een aanbod gedaan voor 1 jaar vast.
Normaal € 0,70
Laag 0,52
Gas 2,53
Is op 9% basis moet dus nog 12% bij om vanaf 1/1 naar 21% BTW te gaan
Exclusief ODE - netwerkkosten

verbruik is:
+/- 3200 dal
+/- 2000 normaal
365 gas
terug levering met zonnepanelen 2100.
Rond mei/juni komen er zonnepanelen bij om het verbruik terug te brengen naar bijna 0.

Wat is nu wijsheid vast nemen of toch tot zeker mei/juni dynamisch.
Vindt dynamisch persoonlijk zeer uitdagend maar of het interessant voor mijn situatie is?

Wie kan mijn verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Voor een pand met een combifunctie horeca/wonen overweeg ik over te stappen op dynamische tarieven. De afgelopen tijd bij Vattenfall gezeten, maar die maakt er nu een potje van. Kale tarieven van ruim 50 cent per kWh en ruim 2 euro per m³ gas (dus ex. energiebelastingen en btw).

Nu zit de exploitatie van het pand in een BV. Er is een 3x80A aansluiting, dus het valt niet onder grootzakelijk. Jaarverbruik plm. 22.000 kWh en 4500 tot 5000 m³ gas. Er zijn geen zonnepanelen.

Is het mogelijk om je aan te melden bij bijv. Zonneplan met een BV als contractant? Iemand daar ervaring mee?

Edit: Zonneplan gevraagd; volgens hen kan een BV ook contractant zijn, tot en met 3x80A leveren ze. Hieronder wordt ook Nieuwestroom (volgens mij de zakelijke tak van easyEnergy) genoemd als mogelijkheid.

[ Voor 14% gewijzigd door JanHenk op 22-11-2022 13:57 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:58
dirks schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:52:
[...]

Maar er is meer! Een collega is klant bij Zonneplan geworden maar de Connect wil niet praten met zijn meter, oorzaak nog onduidelijk. Liander moet er naar gaan kijken. Omdat de Connect nog steeds niet praat met de Zonneplan server komt onderstaand bericht. Bij het bestellen kun je hem niet weigeren maar als je hem niet gebruikt s.v.p. terugsturen!
[Afbeelding]
Vraag me af indien je niet de connect aansluit of je wel inzicht hebt in je verbruik, bij alle andere leveranciers zie je je verbruik gewoon via de app zonder kastjes etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans2076
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-08-2024
JanHenk schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:21:
Voor een pand met een combifunctie horeca/wonen overweeg ik over te stappen op dynamische tarieven. De afgelopen tijd bij Vattenfall gezeten, maar die maakt er nu een potje van. Kale tarieven van ruim 50 cent per kWh en ruim 2 euro per m³ gas (dus ex. energiebelastingen en btw).

Nu zit de exploitatie van het pand in een BV. Er is een 3x80A aansluiting, dus het valt niet onder grootzakelijk. Jaarverbruik plm. 22.000 kWh en 4500 tot 5000 m³ gas. Er zijn geen zonnepanelen.

Is het mogelijk om je aan te melden bij bijv. Zonneplan met een BV als contractant? Iemand daar ervaring mee?
Ik heb zelf bij NieuweStroom een dynamisch contract aangevraagd, sinds gisteren Live.
Scheelde mij gisteren al 60 euro aan kosten. Heb ongeveer hetzelfde verbruik als boven.
Overstap ging zeer vlot, binnen 4 dagen geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:58
[...]

Juist, zoiets is mij,nogmaals, bij navraag bevestigd, maar zoals vaak word er wel meer gezegd door helpdesk medewerkers...

P.s ik heb soms ook het idee dat er op dit forum dingen hier worden gezegd door mensen die niet eens een contract bij een/de befreffende energieleverancier hebben

[ Voor 13% gewijzigd door Deldenaar op 22-11-2022 12:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Deldenaar schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:39:
[...]

P.s ik heb soms ook het idee dat er op dit forum dingen hier worden gezegd door mensen die niet eens een contract bij een/de befreffende energieleverancier hebben
dat klopt. de meeste vragen zijn ook van een dergelijk laag niveau dat het meestal alleen maar even lezen is op de website of in dit topic. mensen zijn vaak te lui om dingen zelf even op te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:06
henkjanvdkolk schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:57:

Achtergrond:

Vraag
Bij mij is exact hetzelfde gebeurd. Voordat ik overstapte naar EasyEnergy (ga ik z.s.m. weg, alleen heb ik nog geen reactie van de klantenservice ontvangen) heb ik eerst met mijn energieleverancier gebeld of de standen doorkwamen. ZIj konden deze standen tot de dag dat ik belde netjes terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hans2076 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:36:
[...]

Ik heb zelf bij NieuweStroom een dynamisch contract aangevraagd, sinds gisteren Live.
Scheelde mij gisteren al 60 euro aan kosten. Heb ongeveer hetzelfde verbruik als boven.
Overstap ging zeer vlot, binnen 4 dagen geregeld.
Bedankt voor je reactie, NieuweStroom is inderdaad specifiek voor de zakelijke markt.

Heb zojuist ook Zonneplan gevraagd, zij leveren ook aan BV's tot 3x80A. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
ArieR schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:38:
[...]

Bij mij is exact hetzelfde gebeurd. Voordat ik overstapte naar EasyEnergy (ga ik z.s.m. weg, alleen heb ik nog geen reactie van de klantenservice ontvangen) heb ik eerst met mijn energieleverancier gebeld of de standen doorkwamen. ZIj konden deze standen tot de dag dat ik belde netjes terugvinden.
Gewoon weggaan, en de nieuwe leverancier het contract laten opzeggen.
Wachten op de klanten service kan heel lang duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
Antwoord op mijn vraag kan ik zo snel niet vinden, dus ik stel m maar even.
Ik zit te denken om over te stappen naar een leverancier met Dynamische tarieven.
Vooral nu Essent waar ik zit boven het prijsplafond 2,93 per kuub gaat rekenen.
En ik kom denk wel een 800 tot 1000 m3 boven het plafond uit.

Maar gezien de zonnepanelen welke wij hebben lijkt dit me juist niet aantrekkelijk.
Ik wek op en verbruik per jaar ongeveer 5000 Kwh.
Maar wat ik opwek in de zomer dan dagelijks verrekenen tegen het dan lage tarief.
En het zelf weer terug moeten kopen in de winter tegen een hoger tarief....
Dan lijkt ouderwets salderen me toch altijd voordeliger.
Onderaan de streep 0 = 0

Maar ik zat dan te denken.
Ik zou toch voor mijn elektro bij Essent kunnen blijven (salderen en uiteindelijk bijna €0,-)
En mijn gas elders bij een leverancier met een Dynamisch contract kunnen onderbrengen.

Is dit gek gedacht of meer mensen die dit doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LJ80 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:14:
Ik zit te denken om over te stappen naar een leverancier met Dynamische tarieven.

Maar gezien de zonnepanelen welke wij hebben lijkt dit me juist niet aantrekkelijk.
Maar wat ik opwek in de zomer dan dagelijks verrekenen tegen het dan lage tarief.
Onderaan de streep 0 = 0

Ik zou toch voor mijn elektro bij Essent kunnen blijven (salderen en uiteindelijk bijna 0)
En mijn gas elders bij een leverancier met een Dynamisch contract kunnen onderbrengen.

volgens mij is dit de laatste week de meest gestelde vraag in dit topic.

Ja prima idee, dat kun je doen.
ouderwets salderen zou ik koesteren en niet zo maar overboord gooien, tenzij je een SAP (2e slimme meter) laat installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 22-11-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
Ja oké later ontkomt je daar niet aanen dan inderdaad een 2e slimme meter.
Maar voor nu dus twee contacten, 1x voor stroom ivm salderen. En 1x voor gas voor een eerlijk tarief.
Ik denk dat ik per 1-1-2023 maar de overstap waag. Dan heb ik de 2x190,- compensatie gewoon nog bij Essent te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LJ80 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:41:
Maar voor nu dus twee contacten, 1x voor stroom ivm salderen. En 1x voor gas voor een eerlijk tarief.
Ik denk dat ik per 1-1-2023 maar de overstap waag. Dan heb ik de 2x190,- compensatie gewoon nog bij Essent te pakken.
Als je op 2 december vertrekt bij Essent krijg je ook nog gewoon 2 x 190 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
LJ80 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:14:

Onderaan de streep 0 = 0

Ik zou toch voor mijn elektro bij Essent kunnen blijven (salderen en uiteindelijk bijna €0,-)

In het geval dat jaarlijks opwek vs verbruik gelijk aan elkaar is dat zeker een goede optie en kan inderdaad gewoon, ik lees hier van meerdere mensen dat ze dat doen.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
Bedankt voor de antwoorden, klinkt goed! Even opzoek hoe ik Essent omzet naar alleen stroom. :-)
En dan de beste Dynamische leverancier zoeken voor mijn Gas.

(heb nog wat door te spitten hier)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:02
LJ80 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:59:
Bedankt voor de antwoorden, klinkt goed! Even opzoek hoe ik Essent omzet naar alleen stroom. :-)
Gewoon bij een nieuwe leverancier aanmelden voor gas, dan blijft je stroom contract intact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheppie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-09 15:34
LJ80 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:41:
Voor gas ga ik denk ik hetzelfde doen als jij (zit nu bij Vattenfall en ga van 1,34 naar 3,27). Maar ik vraag me af of het per 1-1-2023 voordeliger is om direct naar dynamisch te gaan en in de zomer maanden (of vanaf maart/april) over te stappen met stroom naar een variabel vast tarief voor salderen. Heb zelf nu nog alleen op het westen PV's liggen en ik verbruik veel meer dan ik gebruik.
Vraag me af of het op deze manier dan het beste is qua opwekken/verbruiken en salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
Ja precies, ik zou ook nog kunnen kijken wanneer ik over het plafond heen ga.
En dan pas over stappen.

Essent per 1-01-2023
Prijsplafond tarief voor basisverbruik € 1,45 / m³
Variabel tarief vanaf basisverbruik € 2,92796 / m³

Want als ik bijvoorbeeld de website invul bij EasyEnergy.
Dan krijg ik met 1500 m³ een gemiddeld maandbedrag van € 275,- = 3.310,- per jaar.
Dat is omgerekend €2,20 per m³.

Beduidend meer als € 1,45 of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@LJ80 Ja, je ziet over het hoofd dat dat enkel een geschatte prijs is. Een werkelijke prijs wordt een dag van tevoren bepaald, of als het om gas gaat rond 06:00 op dezelfde dag.
Een jaar vooruit rekenen is dus knap lastig, de prijs voor gas kan ook 5 euro / m3 worden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
Raymond P schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:21:
@LJ80 Ja, je ziet over het hoofd dat dat enkel een geschatte prijs is. Een werkelijke prijs wordt een dag van tevoren bepaald, of als het om gas gaat rond 06:00 op dezelfde dag.
Een jaar vooruit rekenen is dus knap lastig, de prijs voor gas kan ook 5 euro / m3 worden.
Oké, vandaar dus dat ze aan de hoge kant gaan zitten.
Omdat het risico dus daar bij hun ligt aangezien het zou kunnen zijn dat ik alsnog mijn rekening niet kan betalen. Daardoor zetten ze dit hoger weg en krijg je dit achteraf terug begrijp ik. Hopelijk dat ze dan zelf niet failliet gaan in de tussentijd. ;)

Alleen actueel nu is het wel daadwerkelijk hoger als 1,45 zie ik:
https://enever.nl/grafieken-gas/

Of was het nu zo dat voor dynamische contracten ook het prijsplafond tarief geld?
Lijkt me onmogelijk toch....

[ Voor 12% gewijzigd door LJ80 op 22-11-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheppie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-09 15:34
LJ80 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:18:
Ja precies, ik zou ook nog kunnen kijken wanneer ik over het plafond heen ga.
En dan pas over stappen.

Essent per 1-01-2023
Prijsplafond tarief voor basisverbruik € 1,45 / m³
Variabel tarief vanaf basisverbruik € 2,92796 / m³

Want als ik bijvoorbeeld de website invul bij EasyEnergy.
Dan krijg ik met 1500 m³ een gemiddeld maandbedrag van € 275,- = 3.310,- per jaar.

Beduidend meer als € 1,45 of zie ik iets over het hoofd?
Volgens mij klopt je berekening niet helemaal. De eerste 1200m3 gaat per 1,45. Kom je uit op €1740. Voor de overige 300m3 betaal je €2,92, dus €876. Totaal €2616,- wat per maand gem €218,- is.

Ik verwacht het overigens niet maar wat ik nog niet gelezen heb is of je prijsplafond ook bij overstappen meegenomen wordt. Wat ik lees is dat vattenfall hard bezig is om berekeningen met dit plafond beschikbaar te maken maar niets over het meenemen van je verbruik dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@LJ80 Nee, niet helemaal. Je maandelijks voorschot wordt berekend met de geschatte tarieven voor die maand. De maand erna heb je een verrekening tegen de werkelijke tarieven.
Het risico is dus enkel het verschil tussen je (werkelijk verbruik * werkelijke prijs) en (geschatte verbruik * geschatte prijs).

Niet alle leveranciers werken zo, sommigen hanteren een (traditioneel) vast voorschot met een verrekening op jaarbasis, een overzicht hiervan kan je in een tabel in de topicstart vinden.

Er is geen manier om 12 maanden vooruit de energieprijs te voorspellen, maar het model om vergelijken makkelijker te maken is ook voor day ahead leveranciers verplicht dus krijg je dit soort onzinnigheid. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
Sheppie schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:29:
[...]

Volgens mij klopt je berekening niet helemaal. De eerste 1200m3 gaat per 1,45. Kom je uit op €1740. Voor de overige 300m3 betaal je €2,92, dus €876. Totaal €2616,- wat per maand gem €218,- is.

Ik verwacht het overigens niet maar wat ik nog niet gelezen heb is of je prijsplafond ook bij overstappen meegenomen wordt. Wat ik lees is dat vattenfall hard bezig is om berekeningen met dit plafond beschikbaar te maken maar niets over het meenemen van je verbruik dit jaar.
Nee ik ben niet helemaal duidelijk geweest zie ik.
Ik bedoel dit, bij Essent:

1.200 m3 x € 1,45 = € 1.740,00
300 m3 x € 2,93 = € 878,10
Totaal € 2.618,10 = € 218,18 per maand bij Essent.

Terwijl het bij Easyenergie is
Of dus 275,- per maand.

Maar @Raymond P legt me dit zojuist uit hoe dit zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
@LJ80 Nee, niet helemaal. Je maandelijks voorschot wordt berekend met de geschatte tarieven voor die maand. De maand erna heb je een verrekening tegen de werkelijke tarieven.
Het risico is dus enkel het verschil tussen je (werkelijk verbruik * werkelijke prijs) en (geschatte verbruik * geschatte prijs).

Niet alle leveranciers werken zo, sommigen hanteren een (traditioneel) vast voorschot met een verrekening op jaarbasis, een overzicht hiervan kan je in een tabel in de topicstart vinden.
Klinkt ideaal dit, tnx

[ Voor 8% gewijzigd door LJ80 op 22-11-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik zit momenteel bij Budget Energie en contract is afgelopen, ik ga betalen 2,59 voor gas en 0,59 voor stroom.

Mijn verbruik is ongeveer 2000kWh stroom en 550m3 gas.

Nu zit ik te kijken naar Zonneplan, zou flink schelen en eerst volgende mogelijkheid tot overstap is 13 december maar dat is midden in de maand. Weet iemand hoe het zit met die 190 euro, gaat dat naar ratio weer van de eindafrekening van Budget af en naar ratio bij Zonneplan er weer bij? Of kan ik beter wachten tot 1 januari?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:37
xabre16v schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:13:
Ik zit momenteel bij Budget Energie en contract is afgelopen, ik ga betalen 2,59 voor gas en 0,59 voor stroom.

Mijn verbruik is ongeveer 2000kWh stroom en 550m3 gas.

Nu zit ik te kijken naar Zonneplan, zou flink schelen en eerst volgende mogelijkheid tot overstap is 13 december maar dat is midden in de maand. Weet iemand hoe het zit met die 190 euro, gaat dat naar ratio weer van de eindafrekening van Budget af en naar ratio bij Zonneplan er weer bij? Of kan ik beter wachten tot 1 januari?
De €190 tegemoetkoming wordt betaald door de energieleverancier waar je klant bij bent op de 1e van de maand. In jouw geval dus Budget Energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:06
Smuggler schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:12:
[...]

Gewoon weggaan, en de nieuwe leverancier het contract laten opzeggen.
Wachten op de klanten service kan heel lang duren.
Het is alleen wel dat ik per 17 november pas zit, op de website staat dat wanneer je eerder wil opzeggen je dit moet aangeven via de klantenservice. Maar dan ga ik de overstap gewoon in gang zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
thaan schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:26:
[...]

De €190 tegemoetkoming wordt betaald door de energieleverancier waar je klant bij bent op de 1e van de maand. In jouw geval dus Budget Energie.
Bedankt. Neem trouwens aan dat het energieplafond ook geldt voor day ahead aanbieders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-09 09:28
Bazziek schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:13:
Per december ga ik over naar Tibber voor stroom en anwb voor gas. Hopelijk een stuk voordeliger dan Eneco.
Maand lang wat risico. daarna alleen maar voordelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert1983nl
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-08 10:28
Kaaschef schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:05:
[...]

Maand lang wat risico. daarna alleen maar voordelen :)
Niet te vroeg juichen:
https://www.volkskrant.nl...en-te-voorkomen~bf1b1afa/?

Het is dus nog maar de vraag hoe het prijsplafond er uiteindelijk uit gaat zien voor dynamische energiecontracten. Desalniettemin heb ik vandaag ook besloten om per 1 januari over te stappen van modelcontract Vattenfall naar Tibber en ANWB energie.

Rond maart/april, als hopelijk mijn zonnepanelen geinstalleerd zijn, kijk ik wel weer naar het salderingsverhaal.

Overigens verwacht ik niet dat onze geweldige regering het nog voor elkaar gaat krijgen om het prijsplafond rond te krijgen voor 1 januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
[...]

Op een of andere manier wordt door sommige mensen hier gedacht dat er misbruik wordt gemaakt inzake privacy maar vraag me af waar ze dit vandaan halen..want er wordt al uitgelegd dat dit bepaalde diensten support.
mbt privacy; we kiezen allemaal dat provider inzicht krijgt in ons verbruik gedrag per uur via de slimme meter.

Wat ik prettig vind is de analyse tool in de app, waarbij je de gemiddelde kosten ziet (per dag, per maand etc). Wel zo prettig als je met dynamische tarieven werkt. Ik kan dus ook makkelijker de factuur controleren als die komt.
Verder zie je verbruik in slimme uren versus verbruik in dure uren...afgelopen dag gemiddeld tarief 27 cent op electra ;)
Ik ben tot op heden tevreden met Zonneplan incl connect.

[ Voor 14% gewijzigd door Jeroen50 op 22-11-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
Robert1983nl schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:39:
[...]
Overigens verwacht ik niet dat onze geweldige regering het nog voor elkaar gaat krijgen om het prijsplafond rond te krijgen voor 1 januari.
Daarom beter zelf achter het stuur zitten dan afwachten wat de politiek weer bedenkt of weer verandert. Ik kom van gastarief a 3 euro...dus elke dag die ik lager zit is elke dag een voordeel.

[ Voor 8% gewijzigd door Jeroen50 op 22-11-2022 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-09 00:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjer
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-05 15:58
Hier ook een EasyEnergy klant. Was als gedupeerde van Welkom Energie best tevreden totdat ik 2 maanden geleden een belachelijk hoog voorschot voor gas gepresenteerd kreeg. Heb de """"klantenservice"""" gevraagd dit aan te passen naar het voorschot van begin dit jaar. Maar kreeg een standaard verhaaltje van "prepaid tarieven" en "nooit te veel betalen". Heb ze toen nogmaals gesommeerd mijn maandbedrag aan te passen, waarop ik vervolgens zelfs naar reminders geen reactie meer krijg. Nu is inmiddels voor de 2e keer het hoge voorschot afgeschreven, maar deze keer minus mijn verbruik van de vorige periode?! Ik snap hier helemaal niets van? Kan iemand mij deze rekenconstructie uitleggen? Ik heb de betaling voor gas laten storneren tot dat ik duidelijkheid heb van EE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:19

Mfpower

In dubio

[...]

Niet te vroeg juichen:

Het is dus nog maar de vraag hoe het prijsplafond er uiteindelijk uit gaat zien voor dynamische energiecontracten. Desalniettemin heb ik vandaag ook besloten om per 1 januari over te stappen van modelcontract Vattenfall naar Tibber en ANWB energie.

Rond maart/april, als hopelijk mijn zonnepanelen geinstalleerd zijn, kijk ik wel weer naar het salderingsverhaal.

Er komt een plafond op de gemiddelde tarieven. In dat stuk wat je post staat er per maand. Elders las ik via “verbruiksprofielen” dus dat je in de dure maanden meer gas mag salderen dan in de zomer. hoe dan ook zul je zeker als je onder plafond blijft niet slechter af zijn dan met variabele tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 05:54
[...]

Niet te vroeg juichen:

Dynamische tarieven zijn met het prijsplafond altijd voordeliger, zolang je onder het verbruiksplafond blijft. Je betaalt namelijk nooit meer dan het prijsplafond, maar kunt wel minder betalen, als het dynamische tarief onder het plafond ligt.

Hoeveel veel voordeliger het voor je is, hangt o.a. van hoe het prijsplafond gaat werken i.c.m. dynamische tarieven. In het meest ongunstige geval wordt er gerekend met een persoonlijk gewogen gemiddelde energieprijs op jaarbasis. Dus de gemiddelde prijs die jij op jaarbasis betaalt, rekening houdend met de momenten waarop je verbruikt en de dynamische tarieven die op dat moment gelden. Ligt het dan onder het prijsplafond, gebeurt er niks (en ben je dus voordeliger uit). Ligt het er boven, dan betaal je de max prijs van het plafond.

Persoonlijk verwacht ik dat het op maandbasis bepaald wordt. Zo werken leveranciers met dynamische tarieven momenteel al.

Dat artikel gaat over het feit dat je het prijsplafond toegepast wordt op de actuele prijs op dat moment (en dus niet op een persoonlijk gewogen gemiddelde). Dus stel stroom kost €1 euro per kWh tussen 18.00 en 19.00, dan is dat door het plafond max €0,40. En als het een uur later €0,30 is, dan betaal je dat. Dat levert maximaal voordeel op en daar wordt een stokje voor gestoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:22
Ik snap niet dat D66 die keuze maakt en ik zou al helemaal niet snappen als de 2e kamer hiermee akkoord gaat. Volgens mij is VVD voor eigen individuele keuzes en voor ondernemers, dus ook de dynamische aanbieders. Volgens mij zijn PVV, GL, PvdA, SP en vast nog wat andere partijen ervoor dat mensen minder kunnen betalen dan het prijsplafond en dat de grote boze bedrijven geen bakken met geld binnenkrijgen.

Als de grote leveranciers gaan huilen bij Jetten moet hij eens zijn rug recht houden en zeggen dat ze dan ook maar dynamisch moeten gaan aanbieden.

Sowieso blijft een meerderheid van de mensen zitten bij hun leverancier omdat ze er nooit naar kijken en totaal niet mee bezig zijn. Die energiereuzen vallen echt niet ineens om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1983nl
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-08 10:28
Er zijn manieren om dat te omzeilen, effe googlen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen50
TheBrut3 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:28:
[...]

Ik snap niet dat D66 die keuze maakt en ik zou al helemaal niet snappen als de 2e kamer hiermee akkoord gaat. Volgens mij is VVD voor eigen individuele keuzes en voor ondernemers, dus ook de dynamische aanbieders.
Let wel, de lobby van energiebedrijven, tabak etc bestaat al jaren...de oren van politici gaan makkelijk hangen richting grote energie multinationals...een voorbeeld;
De politiek zal Vattenfall en Eneco te vriend willen houden om een windenergie park te bouwen in de Noordzee...
Ps het wordt echt tijd dat politici hun mening onafhankelijk vormen..omtzigt is een voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Jeroen50 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:45:
Let wel, de lobby van energiebedrijven, tabak etc bestaat al jaren...de oren van politici gaan makkelijk hangen richting grote energie multinationals...een voorbeeld;
De politiek zal Vattenfall en Eneco te vriend willen houden om een windenergie park te bouwen in de Noordzee...
Ps het wordt echt tijd dat politici hun mening onafhankelijk vormen..omtzigt is een voorbeeld.
Ik ga er, waarschijnlijk tegen beter weten in, toch eens een mailtje aan wagen richting de portefeuillehouder van de partij.

Vanuit IT perspectief gezien is het voor een dynamische leverancier ook makkelijker om het per uur te doen. De prijzen worden toch al per uur berekend, dus is enkel een kwestie van tot 40ct is voor de klant, daarboven is voor het kabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:35
TheBrut3 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:54:
[...]

Ik ga er, waarschijnlijk tegen beter weten in, toch eens een mailtje aan wagen richting de portefeuillehouder van de partij.

Vanuit IT perspectief gezien is het voor een dynamische leverancier ook makkelijker om het per uur te doen. De prijzen worden toch al per uur berekend, dus is enkel een kwestie van tot 40ct is voor de klant, daarboven is voor het kabinet.
Als je Jetten probeert te mailen, zijn inbox is zo klein dat er geen tekst in je mail kan :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g-unitsoldaat
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-02 23:35
athvdk schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:54:
[...]

Het bedrag van 750 euro stond in een factuur in bijlage, als .pdf. Dat was moeilijk plakken hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
John245 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:56:
Als je Jetten probeert te mailen, zijn inbox is zo klein dat er geen tekst in je mail kan :)
En bij Rutte past het niet op zijn Nokia :7 En bij Baudet komt het niet aan, want Russische providers worden geblokkeerd :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:35
TheBrut3 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:10:
[...]

En bij Rutte past het niet op zijn Nokia :7 En bij Baudet komt het niet aan, want Russische providers worden geblokkeerd :7
Jij heb ervaring. Ik had alleen Jetten een tijdje geleden geprobeerd.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:23
Hoe gaat dat straks met dat plafond als je tijdens het jaar overstapt naar een andere maatschappij? Wie verteld er dan aan maatschappij B hoeveel je van het plafond hebt verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
supayoshi schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:15:
Hoe gaat dat straks met dat plafond als je tijdens het jaar overstapt naar een andere maatschappij? Wie verteld er dan aan maatschappij B hoeveel je van het plafond hebt verbruikt?
Je netbeheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@supayoshi Niemand. Als je in een periode minder verbruikt hebt dan je verbruiksprofiel kan je dat meenemen naar de volgende periode. Maar bij een overstap gaat dat verloren en krijg je een nieuw quota.

Althans, zo stond dat in de brief van een aantal weken geleden. Volgens mij is er nog geen nieuwer voorstel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc-Kroket
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-09 17:51
Ons contract loopt per 14 december af bij Eneco. Zelf een warmtepomp geïnstalleerd onlangs. Nog wel een CV als back-up en een gashaard (wordt t.z.t. propaan), maar in principe geen tot zeer weinig verbruik van gas. Op koude dagen gaat energieverbruik uiteraard wel fors omhoog (vrij groot en wat ouder huis). Aangezien ik bij Eneco ruim €1,- per kWh ga betalen twijfel ik of ik niet toch de moeite neem naar dynamisch over te stappen voor deze winter.. nu echter de vraag. Na salderen zou ik normaliter in principe over het hele jaar gezien onder het prijsplafond blijven. Weet iemand hoe hier mee omgegaan wordt. Als de “dure” maand december uiteindelijk gewoon gesaldeerd wordt bespaar ik mezelf voor nu liever de moeite. Als ze deze maand los afrekenen en vanaf januari gaan tellen kan overstappen me zo een paar honderd euro opleveren (mits de dynamische tarieven niet sky high worden, maar dat risico durf ik wel te nemen). Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04:48
rreijnhoudt schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:25:
[...]
Dat artikel gaat over het feit dat je het prijsplafond toegepast wordt op de actuele prijs op dat moment (en dus niet op een persoonlijk gewogen gemiddelde). Dus stel stroom kost €1 euro per kWh tussen 18.00 en 19.00, dan is dat door het plafond max €0,40. En als het een uur later €0,30 is, dan betaal je dat. Dat levert maximaal voordeel op en daar wordt een stokje voor gestoken.
Ben wel benieuwd of ze dan kijken daar een gemiddelde dagprijs van elektra, of dat ze kijken naar gemiddelde prijs van het werkelijk afgenomen verbruik?

Als ze voor de eerste optie kiezen ontmoedigen ze het actief load balancen van consumenten het meeste 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1230
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 21:25
Ik lees een tijdje mee op dit topic en ben van plan om de overstap te maken naar Tibber. Vanuit mijn werkgever rijd ik zakelijk elektrisch.
Ik heb een newmotion laadpaal welke ik nu volgens het huidige energiecontract staat ingesteld. 83ct/kw.
Maar bij uur prijzen is dit altijd anders, in de webportal kan ik maar één prijs instellen.

Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
niek1230 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:56:
Ik lees een tijdje mee op dit topic en ben van plan om de overstap te maken naar Tibber. Vanuit mijn werkgever rijd ik zakelijk elektrisch.
Ik heb een newmotion laadpaal welke ik nu volgens het huidige energiecontract staat ingesteld. 83ct/kw.
Maar bij uur prijzen is dit altijd anders, in de webportal kan ik maar één prijs instellen.

Hoe doen jullie dit?
Ik stel 1 prijs is, iets ruimer dan de gemiddelde prijs. En als de prijzen te veel gaan afwijken dan stel ik het weer bij.

Tijden lang op 25 cent gezeten, toen 30, deze zomer op 55 cent. en ik zit nu op 40 cent.
En volgend jaar met het prijsplafond, zal die al snel op 45 cent staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 09:33
Ik ben bijna lid van Zonneplan, maar weet iemand waar in de app je de gasprijzen kan zien? Ik vind alleen de electraprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• athvdk
Snuurtje schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:24:
Ik ben bijna lid van Zonneplan, maar weet iemand waar in de app je de gasprijzen kan zien? Ik vind alleen de electraprijzen.
Onder de grafiek vd uurtarieven vind je verbruikshistorie. Daar staat het gasverbruik en de prijs.
Pagina: 1 ... 46 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels