Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 05:54
E.D. schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:46:
[...]

Ben wel benieuwd of ze dan kijken daar een gemiddelde dagprijs van elektra, of dat ze kijken naar gemiddelde prijs van het werkelijk afgenomen verbruik?

Als ze voor de eerste optie kiezen ontmoedigen ze het actief load balancen van consumenten het meeste 😏
Dat laatste. Dat eerste zou complete onzin zijn, want dat zegt niks over je daadwerkelijke kosten. Leveranciers met dynamische tarieven reken nu ook al met gewogen gemiddelden. Hun systemen zijn daar op ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
E.D. schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:46:
[...]

Ben wel benieuwd of ze dan kijken daar een gemiddelde dagprijs van elektra, of dat ze kijken naar gemiddelde prijs van het werkelijk afgenomen verbruik?

Als ze voor de eerste optie kiezen ontmoedigen ze het actief load balancen van consumenten het meeste 😏
Ze gaan het per maandgemiddelde prijs verrekenen tegen het prijsplafond. Helaas niet per uur maar imho nog steeds een aardige beveiliging terwijl je ook lager kan uitkomen.

Alleen wat betekent maandelijks? Gewoon gemiddelde van de prijs? Waarschijnlijk je daadwerkelijk gebruikte uren? Nog best interessant

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrUnknown1898
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-09 22:51
!null schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:10:
[...]

Ze gaan het per maandgemiddelde prijs verrekenen tegen het prijsplafond. Helaas niet per uur maar imho nog steeds een aardige beveiliging terwijl je ook lager kan uitkomen.

Alleen wat betekent maandelijks? Gewoon gemiddelde van de prijs? Waarschijnlijk je daadwerkelijk gebruikte uren? Nog best interessant
Leuk en aardig maar worden dan uiteindelijk alleen mijn kWh en m3 die boven t plafond uit komen gerekend om tot mijn plafond te komen. Of al het verbruik van die maand die gemiddeld gezien boven t plafond gekomen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
MrUnknown1898 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 06:49:
[...]

Leuk en aardig maar worden dan uiteindelijk alleen mijn kWh en m3 die boven t plafond uit komen gerekend om tot mijn plafond te komen. Of al het verbruik van die maand die gemiddeld gezien boven t plafond gekomen zijn?
Juist het laatste. Dat eerste bedoelen ze met het geitenpaadje wat ze hebben gedicht.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 18:19
Ik stap vanaf vrijdag over naar Mijn Domein met gas. Ik kan gewoon inloggen op de website, maar de app werkt niet. Ik krijg dan een melding dat "Email adres en wachtwoord moeten worden ingevuld". Meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:04
rreijnhoudt schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:01:
[...]

Dat laatste. Dat eerste zou complete onzin zijn, want dat zegt niks over je daadwerkelijke kosten. Leveranciers met dynamische tarieven reken nu ook al met gewogen gemiddelden. Hun systemen zijn daar op ingericht.
Ja dat lijkt mij ook de beste optie, echter staat het niet in Volkskrant artikel beschreven…
Hoop wel dat ze inderdaad gebruiks gemiddelde hanteren, als je bijvoorbeeld naar gas gebruik kijkt voor verwarmen dan zul je waarschijnlijk meer kuub verbruiken bij koudere dagen waarbij de prijs waarschijnlijk ook hoger is (vraag/aanbod)

Eind pagina 10/begin 11

https://open.overheid.nl/...ijdelijk-prijsplafond.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door E.D. op 23-11-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
djoelzz schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:45:
Ik stap vanaf vrijdag over naar Mijn Domein met gas. Ik kan gewoon inloggen op de website, maar de app werkt niet. Ik krijg dan een melding dat "Email adres en wachtwoord moeten worden ingevuld". Meer mensen hier last van?
nee, werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
Vreemd. Ik wacht vrijdag nog maar even af dan, kijken of het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
djoelzz schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:45:
En met je electra blijf je waar je zit?

Ik zit nu bij Essent, en wil voor mijn gas ook overstappen.
Elektra eigenlijk blijven waar ik zit ivm mijn zonnepanelen en salderen.

Wat heeft je doen beslissen voor Mijn Domein te kiezen?
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wat ik graag zou willen:
- alleen gas, geen verplichting tot ook elektra
- afrekening variabel per maand, geen standaard voorschotten en jaarlijks.
- realtime inzicht per app
- het liefst integratie via Home Assistant (is geen must)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoelzz
LJ80 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:34:
[...]

Wat ik graag zou willen:
Ik zit het met hetzelfde, vanwege zonnepanelen wilde ik ook enkel met gas overstappen. Dat kan gewoon. Ik zit nu bij Vandebron a 3,33 per m3. Dus de huidige spotprijzen liggen echt heel veel lager. Hopelijk blijft dat zo.

Mijn keuze is gebaseerd op dit forum, zie startpost voor de aanbieders. Sommige vallen af omdat ze geen gas (los) aanbieden. Verder viel Frank Energie voor mij af, vanwege de verhalen hier. Blijven er een paar over, waarbij gezegd dat ik de website van GroeneStroomLokaal dermate amateuristisch vond dat ik al snel afhaakte.

Je betaalt wel een standaard voorschot bij Mijn Domein, maar houdt realtime zicht op de echte kosten als het goed is (bij mij start de levering pas vrijdag). Integratie via Home Assistant moet je even toelichten, wat wil je precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djoelzz
@Smuggler Kun je in de topicstart bovenin aangeven dat het mogelijk is om gas en elektriciteit onder te brengen bij verschillende leveranciers? Dat is de meest gestelde vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
LJ80 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:34:
[...]

Wat ik graag zou willen:
Alle losse gas aanbieders werken met een voorschot. Naar mijn weten hebben alleen Tibber en Zonneplan geen voorschotten. Mijndomein heeft wel een makkelijk zelf aanpasbaar voorschot bedrag in de app/portal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:53

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
djoelzz schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:43:
@Smuggler Kun je in de topicstart bovenin aangeven dat het mogelijk is om gas en elektriciteit onder te brengen bij verschillende leveranciers? Dat is de meest gestelde vraag.
Staat nu in de TS.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:07
CarstenHouw schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:44:
[...]

Alle losse gas aanbieders werken met een voorschot. Naar mijn weten hebben alleen Tibber en Zonneplan geen voorschotten. Mijndomein heeft wel een makkelijk zelf aanpasbaar voorschot bedrag in de app/portal.
Jep, en mijndomein laat je zelf een jaarverbruik invullen. Dus als je ze niet vertrouwt vul je een heel laag jaarverbruik in. Dus dan is je eerste voorschot ook laag.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:14
Ik volg dit topic al een lange tijd, en heb inmiddels de overstap zakelijk gemaakt naar Zonneplan (gaat volgende week in).

Nu wil ik thuis ook de overstap maken, maar ik blijf hangen op het punt zonnepanelen.
Ik heb thuis namelijk zonnepanelen die, als het goed is, mijn hele verbruik opwekken.

Salderen werkt bij de dynamische contracten toch net een beetje anders, dus ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die dezelfde situatie hebben als ik. Hoe zit het na een jaar, in de zomer verdien je misschien wat aan je panelen, maar in de winter heb je weer wat meer kosten, maar is dat in balans ?

Salderen bij een reguliere provider is natuurlijk erg fijn, gewoon 1 tegen 1 afstrepen, maar ik ben een beetje klaar met Essent, zeker na weer een bizarre verhoging per 1 januari, die overduidelijk alleen is om zakken te vullen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
iketot schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:39:
Ik volg dit topic al een lange tijd, en heb inmiddels de overstap zakelijk gemaakt naar Zonneplan (gaat volgende week in).

Nu wil ik thuis ook de overstap maken, maar ik blijf hangen op het punt zonnepanelen.
Ik heb thuis namelijk zonnepanelen die, als het goed is, mijn hele verbruik opwekken.

Salderen werkt bij de dynamische contracten toch net een beetje anders, dus ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die dezelfde situatie hebben als ik. Hoe zit het na een jaar, in de zomer verdien je misschien wat aan je panelen, maar in de winter heb je weer wat meer kosten, maar is dat in balans ?

Salderen bij een reguliere provider is natuurlijk erg fijn, gewoon 1 tegen 1 afstrepen, maar ik ben een beetje klaar met Essent, zeker na weer een bizarre verhoging per 1 januari, die overduidelijk alleen is om zakken te vullen..
Dit jaar enorm gunstig:

Zie ook mijn post: Smuggler in "het grote day ahead energieprijzen topic."
Zelfs zonder het extreem sturen van de energie rekening is het dit jaar erg gunstig met zonnepanelen.
Maar ik denk dat je er vanuit mag/moet gaan, dat dit een uitzonderlijk jaar was met die dure zomer.
En hoe de energie markt er komende 3 jaar uit gaat zien dat weet nog niemand.

Voor deze energie crisis was het in de winter ongeveer 3 cent duurder ongeveer.
(winter 7 cent, zomer 4 cent). maar alle belastingen hadden daarop al een enorm nivilerende werking
En dat verschil was al zo op te hefffen omdat je de uurtarieven kon gebruiken om de energie te sturen. naar de goedkope momenten van de dag.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
Smuggler schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:53:
[...]

Dit jaar enorm gunstig:

Zie ook mijn post: Smuggler in "het grote day ahead energieprijzen topic."
Zelfs zonder het extreem sturen van de energie rekening is het dit jaar erg gunstig met zonnepanelen.
Maar ik denk dat je er vanuit mag/moet gaan, dat dit een uitzonderlijk jaar was met die dure zomer.
En hoe de energie markt er komende 3 jaar uit gaat zien dat weet nog niemand.

Voor deze energie crisis was het in de winter ongeveer 3 cent duurder ongeveer.
(winter 7 cent, zomer 4 cent). maar alle belastingen hadden daarop al een enorm nivilerende werking
En dat verschil was al zo op te hefffen omdat je de uurtarieven kon gebruiken om de energie te sturen. naar de goedkope momenten van de dag.
Thanks voor je bericht!

Lees ik wel goed dat jij de energie goedkoop opslaat en duur verkoopt ? Die optie heb ik niet, en ook het écht goed sturen wordt wel een uitdaging denk ik.

Kan natuurlijk wel de was aan zetten op momenten dat ik opwek en er weinig voor terug krijg, maar twijfel dus of het echt zoden aan de dijk gaat zetten.. Zie dat de gas prijs inmiddels ook weer wat hoger is dan maand of wat terug toen ik er serieus naar begon te kijken, en nu twijfel ik helemaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
iketot schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:00:
[...]

Thanks voor je bericht!

Lees ik wel goed dat jij de energie goedkoop opslaat en duur verkoopt ? Die optie heb ik niet, en ook het écht goed sturen wordt wel een uitdaging denk ik.

Kan natuurlijk wel de was aan zetten op momenten dat ik opwek en er weinig voor terug krijg, maar twijfel dus of het echt zoden aan de dijk gaat zetten.. Zie dat de gas prijs inmiddels ook weer wat hoger is dan maand of wat terug toen ik er serieus naar begon te kijken, en nu twijfel ik helemaal :+
Gas overstappen, je hebt toch een prijs plafond.
Elektra even goed over na denken dus.
Ik heb 9.700Wp aan zonnepanelen (7000+ kwh opbrengst per jaar).
En 2 elektrische auto's. Deze auto's zorgen ervoor dat ik de afname heel goed kan sturen.
En heb 3x dit jaar de zonnepanelen uitgezet omdat de stroomprijs te ver negatief was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
Smuggler schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:08:
[...]

Gas overstappen, je hebt toch een prijs plafond.
Elektra even goed over na denken dus.
Ik heb 9.700Wp aan zonnepanelen (7000+ kwh opbrengst per jaar).
En 2 elektrische auto's. Deze auto's zorgen ervoor dat ik de afname heel goed kan sturen.
En heb 3x dit jaar de zonnepanelen uitgezet omdat de stroomprijs te ver negatief was.
Dat is ook een idee inderdaad! Zit sowieso onder het plafond met gas, verbruik is ong 800m3 per jaar maar als ik daar minder dan 1,45 voor kan betalen is dat mooi meegenomen. :)

Denk dat jij stuk verder bent in het automatiseren en aansturen van verbruik dan ik (ooit zal zijn) haha!

Laatste sneak vraagje, weet jij of Zonneplan alleen gas levert en Essent alleen stroom ? :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
iketot schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:11:
[...]

Dat is ook een idee inderdaad! Zit sowieso onder het plafond met gas, verbruik is ong 800m3 per jaar maar als ik daar minder dan 1,45 voor kan betalen is dat mooi meegenomen. :)

Denk dat jij stuk verder bent in het automatiseren en aansturen van verbruik dan ik (ooit zal zijn) haha!

Laatste sneak vraagje, weet jij of Zonneplan alleen gas levert en Essent alleen stroom ? :*)
Alleen stroom doen de meeste leveranciers wel.
Alleen gas weigeren een hoop.

Truc is, eerst samen naar de leverancier voor gas. en daarna alleen stroom overzetten naar diegene waar je stroom afneemt.

*geen garanties hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
djoelzz schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:41:
[...]

Je betaalt wel een standaard voorschot bij Mijn Domein, maar houdt realtime zicht op de echte kosten als het goed is (bij mij start de levering pas vrijdag). Integratie via Home Assistant moet je even toelichten, wat wil je precies?
Ik hang nu op Mijn domein, of ANWB (easy en frank vallen af door de verhalen hier)
Met HA integratie hoop ik toekomstig iets te kunnen sturen op basis van de op dat moment lage tarieven.
Dus gas snachts heel laag, stook de boel maar wat hoger op als normaal warmte blijft toch wel hangen.
En scheelt hogere gasprijs overdag. Zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plumo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-09 20:07
LJ80 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:23:
[...]

Dus gas snachts heel laag, stook de boel maar wat hoger op als normaal warmte blijft toch wel hangen.
De gasprijs varieert per dag en niet per uur dus dat zal niet gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
LJ80 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:23:
[...]

Ik hang nu op Mijn domein, of ANWB (easy en frank vallen af door de verhalen hier)
Met HA integratie hoop ik toekomstig iets te kunnen sturen op basis van de op dat moment lage tarieven.
kwa kosten verschillen MijnDomein en ANWB alleen met de vaste kosten per product. ANWB is daar een stuk duurder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexus-vr
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 24-09 14:53
Ik heb nu bij mijndomein een dynamisch gas contract afgesloten
En een variabel energiecontract bij UC. Ze staan nog in behandeling. (Kan het zijn dat zo een losse gascontract aanvraag wordt afgekeurd?)

Beeld van onze situatie;
Gaan verhuizen naar een hoekwoning, bj1966 stookt nog met ketel en bevat 10 zonnepanelen.
Volgens oude bewoners wekte deze 3000 kWh op.

We zijn met ze drietjes verwacht wel dat we meer energie gaan verbruiken dan dat we opbrengen.
Doe ik hier nou goed aan om het apart af te sluiten.

Dat was wel zo mijn eigen beredenering na het lezen van de meeste energie topics op tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoelzz
Plumo schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:27:
[...]

De gasprijs varieert per dag en niet per uur dus dat zal niet gaan.
Bij Mijn Domein loopt de gas prijs van 6.00 tot 6.00. In theorie zou je om 5.00 uur flink kunnen stoken als er prijsverhoging aan zit te komen, maar in de praktijk zal dit niet of nauwelijks een realistisch scenario zijn c.q. zoden aan de dijk zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:42

de Peer

under peer review

djoelzz schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:36:
[...]

Bij Mijn Domein loopt de gas prijs van 6.00 tot 6.00. In theorie zou je om 5.00 uur flink kunnen stoken als er prijsverhoging aan zit te komen, maar in de praktijk zal dit niet of nauwelijks een realistisch scenario zijn c.q. zoden aan de dijk zetten.
Bij stroom loont dit vaak wel. tussen 0:00 en 5:00 is de prijs vaak erg laag. Mooi moment om de E-auto en warmtepompen aan te zetten en de massa van het huis op temperatuur te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
djoelzz schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:36:
[...]

Oh ik let hier wel op ja haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
Dan zou dus mooi zijn als dit te automatiseren is bij mijn domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09 10:35
De matige onboarding van GroenestroomLokaal (e-mandate niet voor bunq, pdf voor incasso leverde 404 op, geen app) zorgde ervoor dat ik mijn aanvraag annuleerde daar en bij ANWB Energie verder ging. Nu heeft GroenestroomLokaal naar het lijkt de aanvraag voor ANWB Energie geannuleerd, want bij de laatste kan ik inmiddels niet meer inloggen. Wachtwoord vergeten bij de ANWB resulteert in een e-mail van GroenestroomLokaal. Ik vraag me af hoe goed die zaken daar gescheiden zijn -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:19
athvdk schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:36:
[...]

Onder de grafiek vd uurtarieven vind je verbruikshistorie. Daar staat het gasverbruik en de prijs.
Buiten het feit dat deze koppeling naar live niet werkt v.w een verkeerde p1 splitter, ( hoewel dit wel is toegezegd, ja alweer...) zou je gewoon net als de stroom tarief een meer duidelijke overzicht verwachten, waarom wel bij stroom dan? Zie trouwens nog steeds nergens het gas verbruik staan

[ Voor 5% gewijzigd door Deldenaar op 23-11-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12
RetroTycoon schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:16:
De matige onboarding van GroenestroomLokaal (e-mandate niet voor bunq, pdf voor incasso leverde 404 op, geen app) zorgde ervoor dat ik mijn aanvraag annuleerde daar en bij ANWB Energie verder ging. Nu heeft GroenestroomLokaal naar het lijkt de aanvraag voor ANWB Energie geannuleerd, want bij de laatste kan ik inmiddels niet meer inloggen. Wachtwoord vergeten bij de ANWB resulteert in een e-mail van GroenestroomLokaal. Ik vraag me af hoe goed die zaken daar gescheiden zijn -O-
Vandaag ook een aanvraag proberen te doen bij groenestroomlokaal voor alleen gas. De helpdesk zegt dat je ergens een vinkje kunt aantikken voor alleen gas, maar dat vinkje staat nergens, vervolgens blijft bij stap 2 "contract bevestigen" de pagina laden en kan ik niks bevestigen, bij herladen van de pagina sta ik weer op stap 1 en heb ik in mijn email een contract voor stroom en gas.

Alles wat ik heb gedaan had ook een willekeurig iemand kunnen doen met mijn gegevens. Lekkere beveiliging.

[ Voor 5% gewijzigd door Misanthropia op 23-11-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
RetroTycoon schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:16:
ANWB Energie zou moeten handelen onder hun eigen entiteit en leveringsvergunning kleinverbruikers.

En dus niet meer onder de handelsnaam ANWB Energiediensten die onder de vlag van EnergyZero valt (net zoals Groene Stroom Lokaal).

De situatie die je schetst lijkt mij in ieder geval niet de bedoeling, wellicht ANWB even bellen?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 14:02
Misanthropia schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:36:
[...]

Vandaag ook een aanvraag proberen te doen bij groenestroomlokaal voor alleen gas. De helpdesk zegt dat je ergens een vinkje kunt aantikken voor alleen gas, maar dat vinkje staat nergens,
Niet echt een vinkje, maar hier kun je kiezen voor een product.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIddTscCX1E5uG3zrEpODxp0GPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvNh7XOTSuXSeBFdrT0lJ7LC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Bezzerk op 23-11-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
Smuggler schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:19:
[...]

Alleen stroom doen de meeste leveranciers wel.
Alleen gas weigeren een hoop.

Truc is, eerst samen naar de leverancier voor gas. en daarna alleen stroom overzetten naar diegene waar je stroom afneemt.

*geen garanties hier.
Hmm, zie net verder in het topic dat o.a. ANWB of Mijn Domein of Energy Zero de optie hebben "Ik heb geen stroom", dus dan lijkt het erop dat ik gewoon daar Gas zou kunnen aanvragen en bij Essent dan opzeggen.

Dan kan ik dynamisch gas doen, is het lager dan het plafond, mooi meegenomen, is het hoger dan plafond, dan ben ik gecapped op 1,45.

Ze nemen nu in hun voorbeeld echter allemaal een prijs van 1,76 per m3.. is dat de prijs vandaag ? Ook al best hoog, maar goed goedkoper dan de 2,15 die ik nu betaal sinds 7 november..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plumo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-09 20:07
iketot schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:55:
[...]

Ze nemen nu in hun voorbeeld echter allemaal een prijs van 1,76 per m3.. is dat de prijs vandaag ? Ook al best hoog, maar goed goedkoper dan de 2,15 die ik nu betaal sinds 7 november..
Op https://enever.nl/ kun je zien wat de prijzen inclusief alle toeslagen zijn per leverancier. Deze zit voor de ANWB inderdaad op € 1,76. De kale marktprijs staat op € 1,14. Deze is de laatste weken gemiddeld aan het stijgen. Eind oktober / begin november stond deze nog rond de € 0,30 - 0,40.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Pfff, dure stroom morgen... 9 uren die duurder zijn dan mijn normaaltarief... Dat wordt morgen deels terugleveren via de Tibber ipv Vanons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ep Woody schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:17:
Pfff, dure stroom morgen... 9 uren die duurder zijn dan mijn normaaltarief... Dat wordt morgen deels terugleveren via de Tibber ipv Vanons.
Had jij nou ook een schakelaar in je meterkast om zo je PV te switchen naar je andere contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
de Peer schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:20:
[...]

Had jij nou ook een schakelaar in je meterkast om zo je PV te switchen naar je andere contract?
Jap, heb ik ook voor de gebruikers, maar vind het niet de moeite waard om smorgens om 7 uur te switchen naar de klassieke leverancier. Dus terugleveren doen we morgen via Tibber en gebruiken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 18:03
Hoi,

Ik heb eerder al gekeken naar het variabele energie verhaal en dit forum al een keer (gedeeltelijk) gelezen.
Dit was toen nog niet zo interessant in mijn situatie (of teveel gedoe voor te weinig rendement)

Nu gaat Vattenfal mijn energietarieven per 1 januari weer verdubbelen (hoog tarief van 0,43 naar 0,82 en daltarief van 0,34 naar 0,63) Gas gaat van 2,02 naar 3,21.

Ik zie dat de uurtarieven (voor electra) nooit zo hoog gepiekt hebben. Dus het is misschien verstandig om over te stappen naar dynamische tarieven.

Mijn situatie:
Verbruik +/- 9500 kWh per jaar
Saldering zonnepanelen +/- 6500 kWh per jaar.
Electrische auto met een verbruik van plus minus 6000 kWh per jaar.

Ik stuur nu al met piek en daltarief met wassen en laden van de auto. Dus na salderen (van al het piektarief) betaal ik van het restant wat over blijft eigenlijk alleen daltarief. Maar dat wordt per 1 januari dus ook 0,63 per kWh.( waarvan 2900 kWh 0,40 gezien prijsplafond)

Ik kan natuurlijk gewoon aan een externe laadpaal gaan hangen en zo onder de limiet van het prijsplafond proberen te blijven. Dan betaal ik voor mijn stroom zoals nu max 0,40 per kWh + laadkosten laadpaal (zakelijk aftrekbaar) Of als de laadpaal goedkoper is dan 0,40 proberen op 0 verbruik uit te komen.

Gezien de zonnepanelen niet zoveel opleveren in de zomer (lage energieprijs als ze veel opwekken) heb ik niet helemaal op de bril of over stappen gunstig is in mijn geval.

En dan heb ik nog niet naar het gas gekeken.

Ik kan nu zien wat de prijzen nu zijn (vele malen gunstiger dan mijn huidige leverancier nu en per 1 januari), maar wat doen de electra en de gasprijzen in de wintermaanden?

Kan iemand mij hierin adviseren / tips geven?

[ Voor 0% gewijzigd door Nelis13 op 23-11-2022 13:27 . Reden: variabel verandert in dynamisch ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nelis13 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:22:

Ik zie dat de uurtarieven (voor electra) nooit zo hoog gepiekt hebben. Dus het is misschien verstandig om over te stappen naar variabele tarieven.
nog nooit zo hoog gepiekt? Kijk dan maar eens naar September 2022. was veel hoger toen.
Je zegt dat je wilt overstappen naar variabele tarieven, maar je bedoelt dynamische tarieven neem ik aan?

Dat kun je doen voor de komende maanden. in de zomer ben je beter af bij een partij waar je over het hele jaar kunt salderen en waar je een hoge TLV krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nelis13 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:22:

Ik kan nu zien wat de prijzen nu zijn (vele malen gunstiger dan mijn huidige leverancier nu en per 1 januari), maar wat doen de electra en de gasprijzen in de wintermaanden?
niemand heeft een glazen bol, en het hangt er ook vanaf wat er in Oekraïne gaat gebeuren natuurlijk. Maar duurder dan je variabele contract zie ik niet snel gebeuren.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 23-11-2022 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackeagle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-04 23:07
de Peer schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:25:
[...]

nog nooit zo hoog gepiekt? Kijk dan maar eens naar September 2022. was veel hoger toen.
Je zegt dat je wilt overstappen naar variabele tarieven, maar je bedoelt dynamische tarieven neem ik aan?

Dat kun je doen voor de komende maanden. in de zomer ben je beter af bij een partij waar je over het hele jaar kunt salderen en waar je een hoge TLV krijgt.
Wellicht interessant, dit jaar heb ik gebruik gemaakt van Frank energie. Daarbij heb ik zonnepanelen.
Over het gehele jaar heb ik een gemiddelde TLV tov KW prijs 44,6% ontvangen.

M.a.w. bij een gemiddelde afname KW prijs (dus toen ik het gebruikte) tegen de TLV (toen ik het terug leverde) is dat gemiddeld 44,6%

ten opzichte van de OP uit mathijshooi in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?" vind ik dat er best netjes uitzien.

Mijn verbruik +/- 10.000kw per jaar.

Windows Vista Ultimate, AMD X2 3800+, 512MB, 128MB GeForce 6150, 250GB Barracuda, 19"w LCD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
Uiteraard bedoel ik dynamische tarieven.

In augustus zie ik nu inderdaad zeer hoge tarieven voor electra (echter gemiddelde van die dagen nog steeds lager dan mijn (toekomstige) piek en daltarief)

Uiteraard zijn de dynamische tarieven in de wintermaanden hoger dan in de zomer. Nu is dat alleen niet goed te vergelijken met de crisis afgelopen zomer.

Dus mijn vraag is inderdaad, mochten de prijzen rond deze koers blijven, wat is dan de trend in de winter? 10% meer, of meer richting de 50% (hoe was dat de voorgaande jaren)

Ik begin steeds meer aversie tegen de grote energiebedrijven te krijgen (zeker nu ze de prijzen verdubbelen op kosten van de regering gezien prijsplafond)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Blackeagle schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:33:
[...]

Wellicht interessant, dit jaar heb ik gebruik gemaakt van Frank energie. Daarbij heb ik zonnepanelen.

M.a.w. bij een gemiddelde afname KW prijs (dus toen ik het gebruikte) tegen de TLV (toen ik het terug leverde) is dat gemiddeld 44,6%

ten opzichte van de OP uit mathijshooi in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?" vind ik dat er best netjes uitzien.

Dat is zeker best aardig ja. Als mijn huidige vaste contract (met TLV van 91ct per kWh) afloopt, ga ik het ook zo doen denk ik. Ik heb een schakelaar in mijn meterkast dus ik kan zelfs kiezen op welke momenten ik dynamisch of variabele tarieven hanteer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nelis13 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:36:

Dus mijn vraag is inderdaad, mochten de prijzen rond deze koers blijven, wat is dan de trend in de winter? 10% meer, of meer richting de 50% (hoe was dat de voorgaande jaren)
Tsja, wie het weet mag het zeggen. het is wat dat betreft net als op de beurs. Sterker nog, het is een beurs.
Daar is echt niets over te zeggen. er komen ook steeds meer zonnepanelen en windparken bij.

Hier kun je terugkijken naar de afgelopen jaren om een beeld te krijgen:
https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 23-11-2022 13:49 ]

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQalGd6NCEGzJsU7tTxvyy_ceIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R58BCLhUM2DV5wbws7XzS8AD.png?f=fotoalbum_large
Afgelopen pagina's / weken krijgen we heel vaak de vraag, is dynamische energie iets voor mij?
Vaak ik combinatie met zonnepanelen.
Ik heb daarvoor het volgende overzicht gemaakt,
Graag feedback erop, zodat ik hem kan verbeteren. Ja ik weet dat dit een zwaar versimpelde weergave is, maar ik denk een goed startpunt voor veel mensen.

Ik val zelf trouwens totaal in het SAP verhaal :).
Het is natuurlijk geen absolute waarheid.
Met de kanttekening erbij, dat als je veel energie kan sturen, dan ga je wat vakjes omhoog/ rechts.
Kan je juist helemaal niet sturen dan ga je een vakje naar beneden/links.
Heb je zonnepanelen uit zuid, dan beweeg je wat meer weg van dynamische tarieven.
Liggen je zonnepanelen op oost/west, dan beweeg je juist wat meer naar de dynamische tarieven toe.

Legenda:
normaal contract: een traditioneel contract variabel of meerdere jaren vast.
Dynamische tarieven: De day-ahead prijzen / uur tarieven.
Hoge TLV: Hoge teruglever vergoeding, ga naar een partij die veel wilt betalen voor je zelf opgewekte stroom.
SAP: Secondair allocatie punt, 2 aansluitingen om 2 contracten te combineren, meestal dynamisch en hoge TLV.

[ Voor 31% gewijzigd door Smuggler op 23-11-2022 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Smuggler schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:00:
[Afbeelding]
Afgelopen pagina's / weken krijgen we heel vaak de vraag, is dynamische energie iets voor mij?
Graag feedback erop, zodat ik hem kan verbeteren. Ja ik weet dat dit een zwaar versimpelde weergave is, maar ik denk een goed startpunt voor veel mensen.

Met de kanttekening erbij, dat als je veel energie kan sturen, dan ga je wat vakjes omhoog/ rechts.
Top lijkt me een goede start. Ik zou er in ieder geval even eenheden (kWh, etc) bij vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
even terug komend op de Zonneplan app (ja, even de connect rechtstreeks ingeplugd!), hoewel mijn contract pas in december ingaat kan ik mijn stroom verbruik al inzien, maar mis de gas verbruik, iemand ervaring hiermee, wanneer dit kan kan en waar het zou kunnen in de app???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelis13
@Smuggler Gaarne ook definitie van SAP erbij zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Blackeagle schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:33:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee, en hoe heb je die 44% berekend?

Je hebt gemiddeld voor 44 cent ingekocht, en de stroom gemiddeld voor 100 cent verkocht? (in elk geval in die verhouding?) en over hoeveel kwh hebben we het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackeagle
Smuggler schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:15:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee, en hoe heb je die 44% berekend?

Je hebt gemiddeld voor 44 cent ingekocht, en de stroom gemiddeld voor 100 cent verkocht? (in elk geval in die verhouding?) en over hoeveel kwh hebben we het dan?
op mijn maandelijkse facturen zie ik voor welke prijs ik gemiddels afgenomen heb en gemiddeld terug geleverd heb.

vb. in Aug heb ik voor gemiddeld 64.9ct afgenomen en voor 33.1ct terug geleverd.
Dat houdt voor die specifieke maand dus in dat het percentage op 50.97 ligt.

Deze getallen heb ik voor het hele jaar bijgehouden :)

Afgenomen is momenteel: 9140
Teruggeleverd 2426

Windows Vista Ultimate, AMD X2 3800+, 512MB, 128MB GeForce 6150, 250GB Barracuda, 19"w LCD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Frank en ik hebben eindelijk het eindpunt bereikt. Ik ben (ook volgens hun) geen klant meer, mijn gas wordt niet afgesloten, geen incassobureau én ik krijg geld terug.
De laatste week heb ik redelijk snel antwoord gekregen op mijn mails, voornamelijk van 1 persoon. Nu was de inhoud daarvan niet totaal bevredigend maar er werd in ieder geval wel tijd genomen om een fatsoenlijk antwoord te formuleren.

Ik heb de indruk dat ze daar gewoon met een veel te hoge workload zitten en te weinig personeel met kennis ter beschikking hebben. Daar heb ik begrip voor, maar is voor mij een valide reden om geen premium te betalen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Blackeagle schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:19:
[...]

op mijn maandelijkse facturen zie ik voor welke prijs ik gemiddels afgenomen heb en gemiddeld terug geleverd heb.

vb. in Aug heb ik voor gemiddeld 64.9ct afgenomen en voor 33.1ct terug geleverd.
Dat houdt voor die specifieke maand dus in dat het percentage op 50.97 ligt.

Deze getallen heb ik voor het hele jaar bijgehouden :)

Afgenomen is momenteel: 9140
Teruggeleverd 2426
Heb jij dan zo weinig om je energie mee te sturen?/
Ik heb hele andere getallen voor bijvoorbeeld augustus.
Smuggler in "het grote day ahead energieprijzen topic."

Totaal 2833 kWh Verbruikt
Totaal 3121 kWh Teruggeleverd over de maanden hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Laatst online: 15-09 02:54
[...]

De stroomprijs is (inclusief leveringskosten en belasting precies op 1 dag (25 augustus met 84 cent) hoger geweest dan de prijs waar hij het over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:07

Hans1956

Pixel 8 Pro

Deldenaar schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:05:
even terug komend op de Zonneplan app (ja, even de connect rechtstreeks ingeplugd!), hoewel mijn contract pas in december ingaat kan ik mijn stroom verbruik al inzien, maar mis de gas verbruik, iemand ervaring hiermee, wanneer dit kan kan en waar het zou kunnen in de app???
Open de Zonneplan app en ga naar Verbruikshistorie. Dan onderaan het scherm staat gasverbruik.

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:43
[...]
Als het niet nodig is rekening te houden met prijspflafond met profielvolume per maand.
Want je kunt deze niet mee nemen naar een andere verrekenperiode (jaarnota midden in het jaar) of een andere leverancier (overstap).
Voor profiel E1B AZI-A is die per maand afgerond/kwh bij aanname dat de sector brede profielen wordt genomen
282/244/259/236/229/211/214/214/212/245/257/294 kWh

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Hans1956 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:28:
[...]

Open de Zonneplan app en ga naar Verbruikshistorie. Dan onderaan het scherm staat gasverbruik.
helemaal niks, of werkt het pas na een bepaalde tijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sjoan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:28:
[...]

De stroomprijs is (inclusief leveringskosten en belasting precies op 1 dag (25 augustus met 84 cent) hoger geweest dan de prijs waar hij het over heeft.
ah nu begrijp ik die zin pas.
ik dacht 'nog nooit zo hoog gepiekt' als in: het hoogste ooit. maar met 'zo' werd concreet naar een bedrag verwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
@Smuggler
Een Secundair Allocatie Punt? Dat is neem ik aan een tweede meter met een ander energie contract? En dan kun je wisselen van aanbieder?

Dus als het tarief van het "contract" met je aanbieder lager ligt dan de dag/uurprijzen dan gebruik je die
En als het tarief van de dynamische dag/uurprijzen lager ligt dan gebruik je die?

En vice versa als je opbrengst hoger is dan je verbruik mbt TLV

Is dat een duur grapje om te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Deldenaar schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:32:
[...]

Ja, het duurde bij mij een klein uurtje. Het gasverbruik wordt per uur geupdate.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVQYZlW-Km5f-SLtULgK1r7JX7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOeTNhNayyRGX3xvxxnly4CZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Sjoan op 23-11-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Deldenaar schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:32:
[...]

Gas wordt niet zo vaak geupdate als de elektra -> elke seconde vs 1x per uur in het slechtste geval.
Als je net dat uur hebt gemist, en de app wilt op z'n minst 2 date punten, dan kan je wel eens 2 uur moeten wachten.

[ Voor 17% gewijzigd door Smuggler op 23-11-2022 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:07

Hans1956

Pixel 8 Pro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlAelVq6Hb-_JRt58uXzsONCTmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D3vXfFu8a6hvZBpYFrm4OAte.jpg?f=fotoalbum_large
Nu Zonneplan en Homewizard samen in gebruik met de Homewizard splitter. Ik had een Master- Slave splitter zelf gemaakt door zo'n blokje aan te passen maar die werkte niet met de twee dongles er in.

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Sjoan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:34:
[...]

Ja, het duurde bij mij een klein uurtje. Het gasverbruik wordt per uur geupdate.

[Afbeelding]
Ha, eindelijk na klein 2 uurtjes werkt nu ook de link naar gasverbruik, wel summier om te zeggen, vergeleken met b.v easyenerg en Tibber, mis kostenoverzicht of komt dit nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Nelis13 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:34:
@Smuggler
Een Secundair Allocatie Punt? Dat is neem ik aan een tweede meter met een ander energie contract? En dan kun je wisselen van aanbieder?

Dus als het tarief van het "contract" met je aanbieder lager ligt dan de dag/uurprijzen dan gebruik je die
En als het tarief van de dynamische dag/uurprijzen lager ligt dan gebruik je die?

En vice versa als je opbrengst hoger is dan je verbruik mbt TLV

Is dat een duur grapje om te regelen?
Ik verwijs je graag door naar:
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
En ondertussen nog een aantal andere topics.

volgens mij ben je voor 300 euro klaar.
Met een SAP trek je het verdien model nog verder, je stopt met salderen.
maar verbruik je alle stroom op het dynamische contract.
En tegelijk verkoop je alle zonnestroom op je andere contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:57
[Afbeelding]

Legenda:
Hoge TLV: Hoge teruglever vergoeding, ga naar een partij die veel wilt betalen voor je zelf opgewekte stroom.
SAP: Secondair allocatie punt, 2 aansluitingen om 2 contracten te combineren, meestal dynamisch en hoge TLV.
@Smuggler
Interessante tabel, dank je.
Uiteraard zit er wel wat glazen bol gehalte in. Een parameter die ik mis is het percentage van de PV opbrengst dat je zelf direct gebruikt, wat immers een flink effect op de salderingsbalans heeft.

Ik zit nog te wachten op het voorstel van Engie voor verlenging per 01-01, en dat zal ik de komende dagen wel ontvangen. Hoewel ik de indruk had dat de tarieven van Engie wat gunstiger zijn dan de andere grote 3, ook voor mijn huidige contract, is “the writing on the wall”.
Voor gas naar een dynamische leverancier, ik zit net rond het plafond verbruik, 1200-1300 m3 per jaar, en dalend, nu we vrij veel voor de huisverwariming een L-L warmtewisselaar gebruiken, is een no-brainer.
Voor stroom heb ik lang geaarzeld, want: ik heb zonnepanelen, en (in een bosrijke omgeving) wek bijna 90% op tussen maart en oktober, totaal 5000-5500 kWh/jaar. Daarvan gebruik ik o.a. door de EV’s op het juiste moment te laden 55% direct van. Totaal gebruik ik 9500 kWh bruto/jaar, na aftrek van de directe en gesaldeerde PV opbrengst dus ca 4000-4500 kWh. De auto’s slurpen samen zo’n 4000 kWh, naast een airconditioning van een geconditioneerde ruimte (12 graden, wijn opslag, ook nog eens 1500 kWh per jaar, die vrijwel helemaal wordt “gevoed” door de zonnepanelen.
Ik heb eens wat gemodelleerd en denk dat een dynamisch contract bij Tibber voor mij goed uitpakt, hoewel ik volgens het model in de tabel van @Smuggler eigenlijk een SAP zou moeten installeren (wat me teveel gedoe is). Die uitkomst van mijn modellering is vooral het gevolg van de mogelijkheid dat met de Tibber Plug (beide auto’s zijn compatibel) smart tegen laagste tarieven geladen kan worden. De tarieven in de toekomst kennen we niet, maar als ik op de laatste maand afga, in relatie tot de variabele tarieven, dan gaat Smart charging me minimaal 1250€ per jaar besparen. En tenslotte liggen mijn zonnepanelen op WZW en NWN en die leveren het maximum in de productieve maanden tussen 1400 en 1900 uur (in de piek van de zomer zelfs tot bijna 2100 uur). De combinatie van die factoren doet me besluiten om naar een variabel contract te gaan voor stroom bij Tibber, en gas bij ANWB (die optie is er bij ANWB toch hè?)
Zie ik nog iets over het hoofd?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

EVfan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:40:
[...]

De combinatie van die factoren doet me besluiten om naar een variabel contract te gaan voor stroom bij Tibber,
Het variabele contract van Tibber is extreem duur (1,19€ per kWh). Die moet je echt niet nemen. Maar je bedoelde denk ik een dynamisch contract. Let op, dit zijn verschillende producten/diensten!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Deldenaar schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:39:
[...]

Ha, eindelijk na klein 2 uurtjes werkt nu ook de link naar gasverbruik, wel summier om te zeggen, vergeleken met b.v easyenerg en Tibber, mis kostenoverzicht of komt dit nog?
Veel meer informatie dan dit ga je niet krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Zgw18jsZE7fFvJLem37jodcV0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yGeuHS3xUgplK0imLPAKGwbd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackeagle
Smuggler schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:24:
[...]

Heb jij dan zo weinig om je energie mee te sturen?/
Ik heb hele andere getallen voor bijvoorbeeld augustus.
Smuggler in "het grote day ahead energieprijzen topic."

Totaal 2833 kWh Verbruikt
Totaal 3121 kWh Teruggeleverd over de maanden hierboven.
De EV heeft dit jaar nogal veel geslurpt, en soms niet op de meest gunstige momenten.
Dit jaar ruim 6500KW in de auto gestopt, en dat nog zonder de superchargers etc.
Over het algemeen laad ik alleen in de nacht (in de zomer was het soms overdag veeeel goedkoper).
Daarnaast (was op FB een post) kan je met ECHT slim laden tot wel 11ct per KW uitkomen. Naja heb ik dus niet gehaald ;)
Ik zit op 42,6ct per kw laden gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
EVfan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:40:
[...]

@Smuggler
Interessante tabel, dank je.
Uiteraard zit er wel wat glazen bol gehalte in. Een parameter die ik mis is het percentage van de PV opbrengst dat je zelf direct gebruikt, wat immers een flink effect op de salderingsbalans heeft.
Dat zelf verbruiken met de huidige salderingsregeling is 0,0% intressant.
je kan beter de zonne-energie duur verkopen overdag, en goedkoop kopen in de nacht.
De belastingen saldeer je wel als je het verplaatst. dus gaat het daarna alleen over het inkoop en verkoop tarief.
En hoeveel je zelf opwekt en hoeveel je verbruikt die zijn wel van belang.

Zal nog wel een notitie toevoegen, over de ligging van de panelen.
Oost-West levert meer geld op dan dezelfde opbrengst op zuid.
Oost-West duwt dus een beetje richting de dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Sjoan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:44:
[...]

Veel meer informatie dan dit ga je niet krijgen:

[Afbeelding]
HUH, dat is wel heel weinig info, en dan ook nog met dat extra P1 kastje erbij, tja, ik zou minstens verwachten dat je net als bij veel andere providers een kosten en verbruik analyse met overzichten b.v per uur. dag etc zou kunnen krijgen , hmmmm , lopen dus best achter..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Deldenaar Het gasverbruik per uur is niet heel erg interessant als de prijs voor een dag vast staat.

Maar als je daar wel interesse in hebt kan je kijken naar een eigen P1 meter zoals de homewizzard van @Hans1956 hierboven of een externe logger zoals slimmemeterportal.nl

Het scheelt ook weer een drempel als je een keer zou willen overstappen, je kan dan je historie behouden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Ik heb de p1 van homewizard maar dit schijnt niet goed samen te werken, splitter issue!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Deldenaar schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:19:
Ik heb de p1 van homewizard maar dit schijnt niet goed samen te werken, splitter issue!
Ik heb de Zonneplan Connect en P1, en het werkt prima. Ik gebruik wel de splitter van Zonneplan, zonder externe voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoan op 23-11-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
en die, splitter van Zonneplan, kan ik nergens vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Deldenaar schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:39:
en die, splitter van Zonneplan, kan ik nergens vinden
Even bellen/mailen? Ik kon hem aanvragen bij het aangaan van het contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
mierenfokker schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:45:
[...]

Even bellen/mailen? Ik kon hem aanvragen bij het aangaan van het contract
kosten???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Nou, conclusie: Zonneplan app valt behoorlijk tegen, afgezien van de bekende ?? problemen die ik nog even heb met het aansluiten van de connect laat de app bar weinig zien, als je zoals ik de laatste tijden experimenteerd met andere warmte bronnen dan gas, is het wel mooi dat je een inzicht hebt in de kosten die er zijn met stroom en of gas op een bepaald moment, zoals inzien hoeveel kosten er zijn gemaakt in een week tijd ofzo, dit is bij andere leveranciers wel via de app in te zien... jammer...dus voor verbetering zeer zeker vatbaar, mss dat Zonneplan dit ook vindt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
Ok, dan maar niet gebruiken die p1 connect van zonneplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Als je al een homewizard p1 hebt is de toegevoegde waarde niet zo heel hoog. Gooi de data naar influx+grafana en je kan helemaal los met visualisatie en queries.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Raymond P schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:20:
Als je al een homewizard p1 hebt is de toegevoegde waarde niet zo heel hoog. Gooi de data naar influx+grafana en je kan helemaal los met visualisatie en queries.
heb hier helaas geen kaas van gegeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:52
Deldenaar schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:12:
Ok, dan maar niet gebruiken die p1 connect van zonneplan
Ik kan het even niet terugvinden, maar er was hier ergens iemand die contact had gehad met Zonneplan, en ze gebruiken de data van hun P1 Connect o.a. voor als er een storing is, en dus het actuele tarief van uur X of Y op een dag niet uitgelezen kan worden via de netbeheerder. Ze vallen dan terug op het tarief uit het modelcontract, vandaar dat de P1 Connect handig is om aangesloten te houden, dan kunnen ze de data daaruit gebruiken.

Ik kan even niet terugvinden waar ik dit gelezen had, maar dat was geloof ik dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
thaan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:35:
[...]

Ik kan het even niet terugvinden, maar er was hier ergens iemand die contact had gehad met Zonneplan, en ze gebruiken de data van hun P1 Connect o.a. voor als er een storing is, en dus het actuele tarief van uur X of Y op een dag niet uitgelezen kan worden via de netbeheerder. Ze vallen dan terug op het tarief uit het modelcontract, vandaar dat de P1 Connect handig is om aangesloten te houden, dan kunnen ze de data daaruit gebruiken.

Ik kan even niet terugvinden waar ik dit gelezen had, maar dat was geloof ik dit topic.
mmm, dat zou best kunnen kloppen, ik vroeg me al eerder af hoe dit zou gaan bij uitval, ik heb dit al enkele malen gehad tyoen ik nog bij Frank zat, maar je kunt nooit meer terug gaan in de tijd of een factuur op deze manier word opgemaakt aangezien geen enkele dynamische energieboer een aparte p1 verbruiksmeter heeft!!, die eigenijk volgens zonneplan voor andere doeleinden bestemd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:52
Deldenaar schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:39:
[...]

mmm, dat zou best kunnen kloppen, ik vroeg me al eerder af hoe dit zou gaan bij uitval, ik heb dit al enkele malen gehad tyoen ik nog bij Frank zat, maar je kunt nooit meer terug gaan in de tijd of een factuur op deze manier word opgemaakt aangezien geen enkele dynamische energieboer een aparte p1 verbruiksmeter heeft!!, die eigenijk volgens zonneplan voor andere doeleinden bestemd is
Anders gezegd: je krijgt hem gratis, hij kost je niks, waarom zou je hem niét gebruiken.. Desnoods een splitter ertussen, verder nooit meer naar omkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
thaan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:42:
[...]

Anders gezegd: je krijgt hem gratis, hij kost je niks, waarom zou je hem niét gebruiken.. Desnoods een splitter ertussen, verder nooit meer naar omkijken.
ja, is ook zo, maar dan denk je alweer een paar tietjes en dan datvoor een splitter?? en uitgaves voor b.v
een Homewizard p1 meter, uitgaves voor keramische kachels om minder gas te gaan gebruiken, alles bij elkaar loopt mooi op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@thaan Als er sprake is van een echte storing dan vallen ze terug op (jouw) verbruiksprofielen.
Overschakelen op een modelcontract gebeurt afaik alleen als je zelf de toestemming voor uitlezen terugtrekt.

Je meter zelf heeft een buffer en de netbeheerder is tegenwoordig verplicht 24 maanden historie te houden (ipv de 10 dagen van voorheen).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Kijk dit had ik ook eens gelezen, veel verwarring allround...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[Afbeelding]

Heb je zonnepanelen uit zuid, dan beweeg je wat meer weg van dynamische tarieven.
Liggen je zonnepanelen op oost/west, dan beweeg je juist wat meer naar de dynamische tarieven toe.

Legenda:
Mooie aanzet!
Ik denk wel dat het "wanneer verbruik je" te belangrijk is om niet op de een of andere manier mee te nemen. En inderdaad de ligging van de panelen ook. Misschien dat dat er nog op de een of andere manier te verwerken is. Hoeveel opgewekte energie wordt er direct verbruikt (daar hoeft niet mee gerekend te worden). En hoeveel van het restant verkoop je goedkoop en hoeveel extra verbruik koop je op goedkope en dure momenten in.
Volgens mij is het als je behoorlijk wat extra verbruikt t.o.v. wat je opwekt al snel aantrekkelijk om naar dynamisch te kijken, ook al moet je de niet direct verbruikte opgewekte stroom goedkoop verkopen.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Raymond P schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:48:
@thaan Als er sprake is van een echte storing dan vallen ze terug op (jouw) verbruiksprofielen.
Overschakelen op een modelcontract gebeurt afaik alleen als je zelf de toestemming voor uitlezen terugtrekt.

Je meter zelf heeft een buffer en de netbeheerder is tegenwoordig verplicht 24 maanden historie te houden (ipv de 10 dagen van voorheen).
Volgens het contract van Zonneplan vallen ze terug op het modelcontract als de storing langer dan 30 dagen aanhoudt (en ze dus al die tijd geen gegevens krijgen via P4 of P1).

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Montalbano Na 30 dagen is er imho ook geen sprake van een storing maar een chronisch defect. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Raymond P schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:01:
@Montalbano Na 30 dagen is er imho ook geen sprake van een storing maar een chronisch defect. :+
Eens, maar daar dekken ze zich dan op deze manier voor in. Zodat het niet hun maar jouw probleem is als de netbeheerder niet meewerkt.

P8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:15
https://nos.nl/nieuwsuur/...d-is-mogelijk-staatssteun dit lijkt me ook niet zo heel verrassend als ik kijk naar de prijsverhogingen van de laatste weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Montalbano Yep, logisch ook. 30 Dagen is ook een schappelijke tijd.
Netbeheerders hebben vooral ondercapaciteit, moedwillig niet meewerken zie ik niet gebeuren (zeker niet bij Stedin).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
de Peer schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:43:
[...]

Het variabele contract van Tibber is extreem duur (1,19€ per kWh). Die moet je echt niet nemen. Maar je bedoelde denk ik een dynamisch contract. Let op, dit zijn verschillende producten/diensten!!
Ja @de Peer ik bedoelde, zoals eerder in die post vermeld, het dynamische contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Smuggler schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:54:
[...]

Dat zelf verbruiken met de huidige salderingsregeling is 0,0% intressant.
je kan beter de zonne-energie duur verkopen overdag, en goedkoop kopen in de nacht.
De belastingen saldeer je wel als je het verplaatst. dus gaat het daarna alleen over het inkoop en verkoop tarief.
En hoeveel je zelf opwekt en hoeveel je verbruikt die zijn wel van belang.

Zal nog wel een notitie toevoegen, over de ligging van de panelen.
Oost-West levert meer geld op dan dezelfde opbrengst op zuid.
Oost-West duwt dus een beetje richting de dynamische tarieven.
Understood 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Iemand zijn eerste 190 euro al ontvangen van Tibber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:20
Deldenaar schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:12:
Iemand zijn eerste 190 euro al ontvangen van Tibber?
Nee nog niet

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
Als het zo doorgaat zitten we voor 1 Jan 2023 al aan het voorgestelde plafond, indien dit nog doorgaat?, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNGPy_tDBPBuDABDFBnNfhygmy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a28J4SORDwp9zK4cJ0xpan0F.jpg?f=fotoalbum_large mooie deal voor de energieleveranciers, bovenstaande zijn de epex prijzen van dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-09 21:15
@Smuggler is het een idee om de titel wat aan te passen zodat het woord dynamisch er in voorkomt? Aangezien het in de volksmond om dynamische energiecontracten gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-09 21:15
Deldenaar schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:55:
Als het zo doorgaat zitten we voor 1 Jan 2023 al aan het voorgestelde plafond, indien dit nog doorgaat?, [Afbeelding] mooie deal voor de energieleveranciers, bovenstaande zijn de epex prijzen van dit moment
Logisch toch? Regenachtige, donkere, korte dagen. Dan wordt er weinig zon opgewekt.
Tot morgenochtend 6 uur is het juist goedkoop, staat best veel wind.
Pagina: 1 ... 47 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels