Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 22:21

de Peer

under peer review

Deldenaar schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:55:
Als het zo doorgaat zitten we voor 1 Jan 2023 al aan het voorgestelde plafond, indien dit nog doorgaat?, [Afbeelding] mooie deal voor de energieleveranciers, bovenstaande zijn de epex prijzen van dit moment
prima toch? nog altijd lekker goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elocin_76
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-05-2024
Zijn er hier mensen die van Vattenfall naar Anwb energie zijn gegaan? Ik heb 13 zonnepanelen en krijg van afgelopen jaar 977 euro terug. Maar nu is mijn maandbedrag hoger ingesteld omdat het gas duurder is geworden. Binnenkort 3,21 ipv 1,47 afgelopen jaar. Ik twijfel over een dynamisch contract. Vind het eng..Iemand goede redenen om het wel te doen? Om over te stappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

elocin_76 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:31:
Zijn er hier mensen die van Vattenfall naar Anwb energie zijn gegaan? Ik heb 13 zonnepanelen en krijg van afgelopen jaar 977 euro terug. Maar nu is mijn maandbedrag hoger ingesteld omdat het gas duurder is geworden. Binnenkort 3,21 ipv 1,47 afgelopen jaar. Ik twijfel over een dynamisch contract. Vind het eng..Iemand goede redenen om het wel te doen? Om over te stappen?
Omdat het je bakken met geld bespaart. Lijkt me een prima reden.

Maar als het weer zonnig wordt zou ik dan weer met hangende pootjes terug gaan naar vattenfall of een andere boef.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 23-11-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-09 21:52
Die ene cent, trouwens stroom is bijna altijd in de donkere uren goedkoper, wel of geen wind...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@elocin_76 Als je in een jaar 100% of meer van je verbruik zelf opwekt dan is day-ahead geen besparing.
Je kan mogelijk wel extra winst behalen door een gok te nemen, maar je resultaat is dan afhankelijk van je terugleververgoeding na het salderen.

@Smuggler heeft vandaag ook een tabel gemaakt waarmee je makkelijker een schatting kan maken wat voor jou specifiek interessant is.

Edit: die post is nog niet gepinned Smuggler in "het grote day ahead energieprijzen topic."

[ Voor 13% gewijzigd door Raymond P op 23-11-2022 20:17 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
[vette vingers]

[ Voor 95% gewijzigd door Raymond P op 23-11-2022 20:17 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-09 20:06
Smuggler schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:00:
[Afbeelding]
Afgelopen pagina's / weken krijgen we heel vaak de vraag, is dynamische energie iets voor mij?
Vaak ik combinatie met zonnepanelen.
Ik heb daarvoor het volgende overzicht gemaakt,
Graag feedback erop, zodat ik hem kan verbeteren. Ja ik weet dat dit een zwaar versimpelde weergave is, maar ik denk een goed startpunt voor veel mensen.

Ik val zelf trouwens totaal in het SAP verhaal :).
Het is natuurlijk geen absolute waarheid.
Met de kanttekening erbij, dat als je veel energie kan sturen, dan ga je wat vakjes omhoog/ rechts.
Kan je juist helemaal niet sturen dan ga je een vakje naar beneden/links.
Heb je zonnepanelen uit zuid, dan beweeg je wat meer weg van dynamische tarieven.
Liggen je zonnepanelen op oost/west, dan beweeg je juist wat meer naar de dynamische tarieven toe.

Legenda:
normaal contract: een traditioneel contract variabel of meerdere jaren vast.
Dynamische tarieven: De day-ahead prijzen / uur tarieven.
Hoge TLV: Hoge teruglever vergoeding, ga naar een partij die veel wilt betalen voor je zelf opgewekte stroom.
SAP: Secondair allocatie punt, 2 aansluitingen om 2 contracten te combineren, meestal dynamisch en hoge TLV.
Misschien opmerking erbij zetten dat dit bij 100% salderen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@mathijshooi Dat is de komende twee jaar toch nog niet echt relevant? Pas in 2025 zou de afbouw saldering moeten beginnen, toch?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamegotchi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-09 20:26
[Afbeelding]
Afgelopen pagina's / weken krijgen we heel vaak de vraag, is dynamische energie iets voor mij?
Graag feedback erop, zodat ik hem kan verbeteren. Ja ik weet dat dit een zwaar versimpelde weergave is, maar ik denk een goed startpunt voor veel mensen.

Met de kanttekening erbij, dat als je veel energie kan sturen, dan ga je wat vakjes omhoog/ rechts.
Heb je zonnepanelen uit zuid, dan beweeg je wat meer weg van dynamische tarieven.
Liggen je zonnepanelen op oost/west, dan beweeg je juist wat meer naar de dynamische tarieven toe.

Legenda:
Hoge TLV: Hoge teruglever vergoeding, ga naar een partij die veel wilt betalen voor je zelf opgewekte stroom.
SAP: Secondair allocatie punt, 2 aansluitingen om 2 contracten te combineren, meestal dynamisch en hoge TLV.
Sorry, ik snap je tabel niet helemaal. (kwartje valt nog niet)

Ik heb nu geen zonnepanelen, krijg ze in maart.

Verbruik 4100kwh per jaar
gas 980 kuub.

verwachte opbrengst zonnepanelen 2886kw

Zal dat betekenen dat ik beter variabel kan blijven?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:46
Tamegotchi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:30:
[...]

gas 980 kuub.

Correcte interpretatie.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamegotchi
Dank je wel voor de bevestiging!
Het is alleen zo tegenstrijdig gevoel met die hoge prijzen haha.
Misschien nu alleen voor de eerste 3 maanden overstappen, en daarna weer naar 1 van die boeven als ik de panelen heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Tamegotchi op 23-11-2022 20:38 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Tamegotchi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:38:
[...]
Kort overstappen kan inderdaad lonen

Dank je wel voor de bevestiging!
Het is alleen zo tegenstrijdig gevoel met die hoge prijzen haha.
Misschien nu alleen voor de eerste 3 maanden overstappen, en daarna weer naar 1 van die boeven als ik de panelen heb.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-09 20:38
Wij gaan hier per 1-1-2023 overstappen van vattenfall
naar tibber (voor de elektriciteit)
en frank energie voor het gas.

het zijn contracten op maandbasis dus scherp blijven of het voor ons idd gunstiger is.

ik lees via dit forum ook veel over anwb gas.
is deze veiliger of gunstiger dan frank energie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

gas 980 kuub.

Volgens mij kun je dat alleen zeggen als je weet hoe je die resterende 1200kWh gaat verbruiken. Als je heel veel ‘s nachts gebruikt, en/of overdag op de zonnige momenten, kan dynamisch nog steeds voordeliger uitpakken lijkt me.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Tamegotchi Je gas kan je natuurlijk wel verhuizen naar day-ahead.
De kans dat je daar direct voordeel bij hebt is klein, maar het scheelt vrijwel zeker wat belastingcenten.

@annestweak Persoonlijk kan ik Frank niet adviseren. Ze zijn ook de duurste als het op gas aankomt.

[ Voor 23% gewijzigd door Raymond P op 23-11-2022 20:58 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-09 20:14
[Afbeelding]

Legenda:
Hoe is het verloop van de tabel als je geen SAP wilt. Ik zit zelf bv op 15.000 bruto verbruik en 5000 bruto teruglevering. Als ik de tabel goed interpreteer kom ik in het vlak dynamisch uit (vanuit gaande dat ik geen SAP hebj.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boolean
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-05 12:27
annestweak schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:48:
Wij gaan hier per 1-1-2023 overstappen van vattenfall
naar tibber (voor de elektriciteit)
en frank energie voor het gas.
Ik open zojuist dit topic om na te gaan of er al iemand zijn/haar ervaringen met Tibber heeft gedeeld en toevallig gaat de laatste post daarover. Wij zitten momenteel bij Essent en verbruiken gemiddeld 7200 kWh per jaar aan elektriciteit. Begin volgend jaar (januari) worden er 12 zonnepanelen geplaatst, maar dit is natuurlijk een druppel op de gloeiende plaat. De variabelen tarieven van Tibber en de opbouw ervan spreken mij wel aan, maar ik vraag me dus ook af of ik er verstandig aan doe om over te stappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

boolean schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:53:
[...]

Ik open zojuist dit topic om na te gaan of er al iemand zijn/haar ervaringen met Tibber heeft gedeeld en toevallig gaat de laatste post daarover. Wij zitten momenteel bij Essent en verbruiken gemiddeld 7200 kWh per jaar aan elektriciteit. Begin volgend jaar (januari) worden er 12 zonnepanelen geplaatst, maar dit is natuurlijk een druppel op de gloeiende plaat. De variabelen tarieven van Tibber en de opbouw ervan spreken mij wel aan, maar ik vraag me dus ook af of ik er verstandig aan doe om over te stappen.
Je bent de 10e vandaag met deze vraag. Dus maar weer hetzelfde antwoord : je kunt een paar Maandjes naar Tibber gaan. Maar daarna zou ik weer naar een variabel contract gaan om te salderen. Als de zonnige periode dan voorbij is en je qua netto verbruik weer op 0 staat zou je weer terugnaar Tibber kunnen gaan.

Variabel bij Tibber zou ik niet doen. Dat is erg duur. Ga voor dynamisch.
de Peer in "het grote day ahead energieprijzen topic."

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 23-11-2022 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:06
[Afbeelding]

Legenda:
Fijne tabel Smuggler! Dank daar voor.

En zie dus ook meteen wat jij had verteld eerder, 4000kwh verbruik, en (hopelijk) ook 4000kwh opwek, dus beter variabel.. Misschien wekken we iets minder of verbruiken we iets meer, maar ik denk dat we nu iets zuiniger leven dan een jaar geleden :P

Gas ga ik wel overzetten per 1/1 denk ik, zal niet direct voordeel te behalen zijn als ik de tarieven nu zie, maar dan gaat het geld in ieder geval niet naar die boeven van Essent met hun 2,91 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eveliennepien
  • Laatst online: 19-12-2022
Een vraagje, per 5-12 zit ik bij zonneplan. Ik heb zonnepanelen opbrengt van ca 2500 kWh pj. Zonneplan werkt met voorschot en jaarafrekening en saldeert per jaar. Over welk tarief worden dan die gesaldeerde kWh verrekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
Eveliennepien schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:59:
Een vraagje, per 5-12 zit ik bij zonneplan. Ik heb zonnepanelen opbrengt van ca 2500 kWh pj. Zonneplan werkt met voorschot en jaarafrekening en saldeert per jaar. Over welk tarief worden dan die gesaldeerde kWh verrekend?
https://www.zonneplan.nl/...ncieel/salderingsregeling
https://www.zonneplan.nl/...ervergoeding-zonnepanelen

Quote van medewerker vandaag, want ik had dezelfde vraag

"Het is zo dat je de vergoeding krijg voor de teruggeleverde energie op dat moment. Dus als de stroomprijs €0,30 is krijg je dit ook voor je teruggeleverde stroom. Het zou dus kunnen dat je in de zomer zelfs geld van ons terug krijgt. Dit zou je dan weer in de winter kunnen gebruiken"

Het leuke is natuurlijk dat als je veel terug levert de stroom vaak geen 30 cent kost, maar juist goedkoop is, en je dus je stroom goedkoop verkoopt aan hun.. Dat geld krijg je dan uitbetaald en kan je spenderen als je het nodig hebt en de stroom wel duur is.

[ Voor 13% gewijzigd door iketot op 23-11-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Eveliennepien schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:59:
Niet? Je krijgt geld voor je teruggeleverde kWh, dat wordt verrekend met het geld dat je betaalt voor je verbruikte kWh. Voor beiden geld het uurtarief.
Het salderen betreft enkel btw en heffingen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eveliennepien
  • Laatst online: 19-12-2022
iketot schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:00:
[...]

https://www.zonneplan.nl/...ncieel/salderingsregeling
https://www.zonneplan.nl/...ervergoeding-zonnepanelen

Quote van medewerker vandaag, want ik had dezelfde vraag

"Het is zo dat je de vergoeding krijg voor de teruggeleverde energie op dat moment. Dus als de stroomprijs €0,30 is krijg je dit ook voor je teruggeleverde stroom. Het zou dus kunnen dat je in de zomer zelfs geld van ons terug krijgt. Dit zou je dan weer in de winter kunnen gebruiken"
Top, bedankt voor je antwoord! Dan stap ik in het begin van de zonnige periode weer over naar variabel voor mn elektra en zodra mn opgebouwde kWh in de winter weer opgesnoept zijn, weer over naar variabel 👌 Of is deze taktiek niet zo slim als ik bedacht had? 😇😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Eveliennepien This is the way.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
Eveliennepien schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:03:
[...]

Top, bedankt voor je antwoord! Dan stap ik in het begin van de zonnige periode weer over naar variabel voor mn elektra en zodra mn opgebouwde kWh in de winter weer opgesnoept zijn, weer over naar variabel 👌 Of is deze taktiek niet zo slim als ik bedacht had? 😇😜
Bij de tweede nadat de kwh zijn opgewekt weer naar dynamisch bedoel je..

Ja dat zou kunnen, maar weet niet hoe snel je van de variabele contracten af kan stappen .. ? Als dat per maand is, dan zou dat wel een tactiek kunnen zijn ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-09 11:22
Inderdaad mooie tabel @Smuggler , bijna een basis voor een klein tooltje, waar tweakers hun opbrengst en gebruik kunnen invullen en dan een advies kunnen krijgen. Al dan niet met advies voor een seizoenswissel. Er is vast iemand die dat kan maken / programmeren....🙏
iketot schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:58:
[...]

Fijne tabel Smuggler! Dank daar voor.

En zie dus ook meteen wat jij had verteld eerder, 4000kwh verbruik, en (hopelijk) ook 4000kwh opwek, dus beter variabel.. Misschien wekken we iets minder of verbruiken we iets meer, maar ik denk dat we nu iets zuiniger leven dan een jaar geleden :P

Gas ga ik wel overzetten per 1/1 denk ik, zal niet direct voordeel te behalen zijn als ik de tarieven nu zie, maar dan gaat het geld in ieder geval niet naar die boeven van Essent met hun 2,91 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
Ik wil nu de overstap maken naar dynamisch, 9 dagem opzegtermijn bij oxxio dus 2 december op zn vroegst. 26 nov ga ik naar 3.5euro per m3 en 90cent per kwh dus helaas moet ik nog 6 dagen dat tarief betalen.

Nu zit ik met de rekensheet te kijken wat het goedkoopst is. Daar komt tibber + mijndomein of groenestroomlokaal als combi uit. Maar daarop staat dat mijndomein en groene stroom lokaal op 100 euro per maand (900m3) komt, maar bij de betreffende aanbieders kom ik gewoon op 140-150 uit.

Nu twijfel ik dus of ik dan perse goedkoper uitben bij tibber + 1 van die 2 pf dat ik gewoon alles bij zonneplan of ANWB zou inkopen (ook omdat zij een overstapservice bieden)

Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackeagle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-04 23:07
Blackeagle schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:33:
[...]

Wellicht interessant, dit jaar heb ik gebruik gemaakt van Frank energie. Daarbij heb ik zonnepanelen.
Over het gehele jaar heb ik een gemiddelde TLV tov KW prijs 44,6% ontvangen.

M.a.w. bij een gemiddelde afname KW prijs (dus toen ik het gebruikte) tegen de TLV (toen ik het terug leverde) is dat gemiddeld 44,6%

ten opzichte van de OP uit mathijshooi in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?" vind ik dat er best netjes uitzien.

Mijn verbruik +/- 10.000kw per jaar.
Ben even verder gaan rekenen.
Een collega van mij is rond dezelfde tijd overgestapt van energieleverancier.

Ik naar Frank en hij naar Budget toendertijd.

Per saldo ben ik tot op heden wel echt een stukkie duurder uit.
Per KW scheelt het een paar cent per kw. en gas iets goedkoper (maar gebruik niet zoveel)

Maw zijn gok heeft iets gunstiger uitgepakt toen, dan de mijne.

Even 31-12 en de afrekening afwachten, dan alles nog eens narekenen.

Windows Vista Ultimate, AMD X2 3800+, 512MB, 128MB GeForce 6150, 250GB Barracuda, 19"w LCD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@mxmemx Je kijkt naar de kosten voor levering over een jaar. En die vergelijk je met de totale geschatte kosten per maand.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mxmemx
Raymond P schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:32:
@mxmemx Je kijkt naar de kosten voor levering over een jaar. En die vergelijk je met de totale geschatte kosten per maand.
Aha dus die rekensheet staat voor de vaste lasten die je bij x gebruik betaald aan een leverancier en niet over de maandbedragen die je bij dat vebruik betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@mxmemx Correct. Dat geeft imo ook een duidelijk beeld.

De tarieven zijn dynamisch, vooruit rekenen gaat dus niet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamegotchi
Montalbano schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:49:
[...]

Volgens mij kun je dat alleen zeggen als je weet hoe je die resterende 1200kWh gaat verbruiken. Als je heel veel ‘s nachts gebruikt, en/of overdag op de zonnige momenten, kan dynamisch nog steeds voordeliger uitpakken lijkt me.
Mijn vrouw werkt op 1 dag na elke dag thuis, dus die zou de was, droger en vaatwasser bijvoorbeeld kunnen aanzetten.

Ook kunnen we in de zomer natuurlijk de airco aan zetten om te koelen. Zit er aan te denken om de airco ook als bijverwarming van de vloerverwarming in te gaan zetten.

Ik denk dat het erom zou hangen. Hoop factoren.

[ Voor 10% gewijzigd door Tamegotchi op 23-11-2022 21:57 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiendP
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-08 14:46
Hallo Allemaal,

Veel geleerd van dit topic :-)

Toch twijfel ik of ik wel of niet een dynamisch contract moet afsluiten (begin volgend jaar)
Even wat kerngetallen:
Ik heb 14 kWp verdeeld over oost(15 panelen), zuid (7 panelen) en west (16 panelen)
Verder zijn de grote stroomverbruikers een warmtepomp en 2 elektrische auto's
Dit jaar zal ik totaal ongeveer 12.000 kWh opwekken en ik schat ik dat het verbruik ongeveer hetzelfde zal zijn.
Door de salderings regeling betaal ik dus praktisch niks per maand.

Ik neem aan dat bij een dynamisch contract het salderen ook per uur(prijs) werkt, dus als ik energie teruglever overdag als de zon schijnt en de uur prijs laag is ik ook een lage leverprijs krijg (of werkt dat anders)
Heeft het dan wel zin om een dynamisch contract te nemen of is het voorlopig juist beter om een vast/variable contract te nemen?

Alle advies is welkom?

Groet,
Rien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Deldenaar schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:21:
[...]

Buiten het feit dat deze koppeling naar live niet werkt v.w een verkeerde p1 splitter, ( hoewel dit wel is toegezegd, ja alweer...) zou je gewoon net als de stroom tarief een meer duidelijke overzicht verwachten, waarom wel bij stroom dan? Zie trouwens nog steeds nergens het gas verbruik staan
Dat je geen gasverbruik ziet komt misschien dan ook door de verkeerde splitters? Ik heb geen idee, maar als je iets van gas zoekt dan moet je op dat bewuste scherm (Verbruikshistorie en dan Gasverbruik) zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tamegotchi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:56:
[...]

Mijn vrouw werkt op 1 dag na elke dag thuis, dus die zou de was, droger en vaatwasser bijvoorbeeld kunnen aanzetten.
Werkt ze ook 's nachts? :+
In de Winter zijn de tarieven dan het laagst.
Hier draaien warmtepomp, auto, vaatwasser etc dus vooral tussen 2 en 5u in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
Ik heb een slimmemeter van flonidan maar als ik deze invul bij zonneplan zeggen ze dat ze deze meter niet kunnen uitlezen, is dit een bekend probleem? Want het is wel gewoon een slimme meter, oxxio en budgetenergie hadden hier voorheen ook geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:13
RiendP schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:01:
Dit jaar zal ik totaal ongeveer 12.000 kWh opwekken en ik schat ik dat het verbruik ongeveer hetzelfde zal zijn.

Ik neem aan dat bij een dynamisch contract het salderen ook per uur(prijs) werkt, dus als ik energie teruglever overdag als de zon schijnt en de uur prijs laag is ik ook een lage leverprijs krijg (of werkt dat anders)
Heeft het dan wel zin om een dynamisch contract te nemen of is het voorlopig juist beter om een vast/variable contract te nemen?

Alle advies is welkom?

Groet,
Rien
Je betaalt praktisch niks per maand. Ik zou zeggen: houden zo de komende twee jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tamegotchi schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:56:
[...]

Daarvoor hoeft je vrouw toch niet thuis te zijn? O-) :+

Wij doen dat al >20 jaar! Vroeger startte de wasmachine uitgesteld, pas 's-nachts, als het goedkopere nachttarief inging. Vanaf 23:00h 's-avonds.
Ditto voor de vaatwasser. Dit soort machines hebben al tientallen jaren tijd-uitstelknopjes.

En nu, sinds begin dit jaar hebben via ANWB Energie, dynamische tarieven, kijk ik ff in de grafiek voor de (uur)prijsstelling en stel navenant de betreffende grootverbruikers in.
Isse simpel.

Anno nu kan het met allerlei domotica voorzieningen en API s/w scripts waarschijnlijk nog veel smarter. Maar dat vind ik teveel gedoe en te gevoelig voor allerlei onvoorziene errors.

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 23-11-2022 22:20 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
mxmemx schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:07:
Ik heb een slimmemeter van flonidan maar als ik deze invul bij zonneplan zeggen ze dat ze deze meter niet kunnen uitlezen, is dit een bekend probleem? Want het is wel gewoon een slimme meter, oxxio en budgetenergie hadden hier voorheen ook geen problemen mee.
Een gasmeter neem ik aan? Is die ook gekoppeld aan een SMR elektriciteitsmeter?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:53

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
[...]

gas 980 kuub.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJI-ufcnu9W5f3_hZxogVwOrz3I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KBgVg8dd1DD21HqNaGKBSNdy.png?f=user_large

Leuk voorbeeld om mijn tabel op te testen.
Inderdaad bij die samenstelling van stroom (Gas is een ander verhaal), kom je op het bovenstaande kruispunt uit.
Tussen 4000 en 6500 opwek, en tussen de 2500 en 4000 opwek.
Dan zou je dus het meest in de buurt komen van het links boven hokje boven waar de lijnen kruisen.

Maar Dynamisch en SAP liggen daar echt niet ver vandaan.
Dan zul je echt moeten kijken hoeveel stroom je kan sturen.

Je zult uiteindelijk nog 1200 kwh moeten inkopen. bij slechte contracten kost dat inderdaad 600 euro. (50 cent)
Maar als je de helft zonnestroom goedkooper verkoopt en daarna weer duur inkoopt.
1400kwh x 10 cent = 140 euro verlies daarop.
En die 1200 kost nogsteeds 300 euro.. (25 cent, en dus best positief gerekend)

Met dit bierviltje berekening zit je op 600 euro vs 440 euro.
150 euro, voor een hoop risico dat de prijzen nog hoger kunnen worden, terwijl de besparing niet veel meer dan 150 zal bedragen....

Maar met een warmtepomp / EV / smarthome worden die getallen weer snel anders.
Of een raar gebruikers profiel.

Uiteindelijk is het een glazenbol, maar denk nu ik dit uitreken dat ik nog best wel achter de tabel sta op dit punt.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
Raymond P schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:18:
[...]

Een gasmeter neem ik aan? Is die ook gekoppeld aan een SMR elektriciteitsmeter?
Gas inderdaad, mijn elektriciteits meter herken zonneplan wel.
SMR zegt me zo even niets, hoe herken ik dit?

In de oxxio app zie ik bijv per dag hoeveel m3 ik verbruik en hoeveel kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
RiendP schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:01:
Hallo Allemaal,

Veel geleerd van dit topic :-)

Toch twijfel ik of ik wel of niet een dynamisch contract moet afsluiten (begin volgend jaar)
Even wat kerngetallen:
Ik heb 14 kWp verdeeld over oost(15 panelen), zuid (7 panelen) en west (16 panelen)
Verder zijn de grote stroomverbruikers een warmtepomp en 2 elektrische auto's

Alle advies is welkom?

Groet,
Rien
Smuggler in "het grote day ahead energieprijzen topic."

Deze tabel zegt SAP, en als alternatief gewoon een normaal contract.
Tenzij je er graag een casino van wilt maken :), Met 2 EV's is er een hoop te sturen, maar dat moet je dan ook heel actief gaan najagen, zonder garantie op succes.

Ik heb ongeveer hetzelfde, en tot nu toe haal ik het er wel uit. maar ik ben dan ook heel actief samen met mijn vrouw op alles in de goedkope uurtjes te gebruiken.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
TheBrut3 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:06:
@Smuggler is het een idee om de titel wat aan te passen zodat het woord dynamisch er in voorkomt? Aangezien het in de volksmond om dynamische energiecontracten gaat.
Ja, dat was een aantal jaar geleden nog niet het geval, zal eens een mod vragen voor een titel wijziging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
mxmemx schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:30:
[...]

Gas inderdaad, mijn elektriciteits meter herken zonneplan wel.
SMR zegt me zo even niets, hoe herken ik dit?

In de oxxio app zie ik bijv per dag hoeveel m3 ik verbruik en hoeveel kwh.
SMR of eigenlijk DSMR: Dutch Smart Meter Requirements (+revisie), een setje eisen waar een slimme meter in Nederland aan moet voldoen.

Dat zou op je meter moeten staan. Wat je wilt weten is of je op je elektriciteitsmeter via de knop ook je gasstand kan uitlezen.

Als Oxxio je standen wel dagelijks heeft dan voer je je EAN verkeerd in of er gaat iets anders bij Zonneplan fout.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Raymond P schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:18:
@Deldenaar Het gasverbruik per uur is niet heel erg interessant als de prijs voor een dag vast staat.

Maar als je daar wel interesse in hebt kan je kijken naar een eigen P1 meter zoals de homewizzard van @Hans1956 hierboven of een externe logger zoals slimmemeterportal.nl

Het scheelt ook weer een drempel als je een keer zou willen overstappen, je kan dan je historie behouden.
Als je aangemeld bent bij slimmemeterportal.nl, dan blijven de gegevens ook opvraagbaar als je mocht switchen van leverancier want zij halen de data bij de netbeheerder (Liander in mijn geval) vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@athvdk Yep, klopt. Al verlies je wel resolutie na x (3?) maanden als je de gratis versie gebruikt.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-09 11:22
Dit is niet het topic voor thuisaccu's

[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 25-11-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Raymond P schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:49:
@athvdk Yep, klopt. Al verlies je wel resolutie na x (3?) maanden als je de gratis versie gebruikt.
Dat wist ik niet.

Ik zie:

Historische dataopslag

Het PlusAccount maakt verbruiksgegevens ouder dan twee maanden op detailniveau inzichtelijk. In het gratis account vervalt dit detailniveau. Gegevens ouder dan twee maanden zijn tot op dagniveau in te zien.

Ik zal het afwachten hoe de grafieken er dan uitzien, misschien laat het voor mij nog wel genoeg zien :-)

• Raymond P
  • Nu online
@athvdk Dat ziet er exact uit als omschreven. Je ziet dan enkel de dagtotalen/maandoverzicht.

- knip -

• athvdk
Ok, das misschien wel jammer dan, vooral de uren zijn wel aardig om te zien. Maar het is ook weer geen wereldramp :-)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:29
Daarvoor heb ik umeter.nl
Ook nog details voor langer terug

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• athvdk
@BarryH Ik ga er even kijken, bedankt

• elpee
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 19:50
Het volgende:

Ik wilde z.s.m. bij mijn huidige energiemaatschappij (vattenfall) overstappen en heb toen iets te impulsief gehandeld en een contract afgesloten bij EasyEnergy. Echter blijkt de klantenservice van EasyEnergy nogal te wensen over te laten, wat me niet bevalt, en heb ik nu een nieuw contract afgesloten bij Zonneplan, waar de klantenservice prima blijkt te zijn. Ik heb EasyEnergy een mail gestuurd met de mededeling dat ik nog binnen mijn 14 dagen bedenktijd zit, en het contract wil laten ontbinden. Echter verwacht ik, gezien de belabberde klantenservice, dat ik niet zo snel een bevestiging zal krijgen van EasyEnergy.

Kan dit een probleem zijn? EasyEnergy zou namelijk vanaf 16 december mijn contract overnemen, terwijl ik bij Zonneplan al vanaf 15 december terecht kan.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

[ Voor 4% gewijzigd door elpee op 24-11-2022 02:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
elpee schreef op donderdag 24 november 2022 @ 02:52:
Het volgende:

Ik wilde z.s.m. bij mijn huidige energiemaatschappij (vattenfall) overstappen en heb toen iets te impulsief gehandeld en een contract afgesloten bij EasyEnergy. Echter blijkt de klantenservice van EasyEnergy nogal te wensen over te laten, wat me niet bevalt, en heb ik nu een nieuw contract afgesloten bij Zonneplan, waar de klantenservice prima blijkt te zijn. Ik heb EasyEnergy een mail gestuurd met de mededeling dat ik nog binnen mijn 14 dagen bedenktijd zit, en het contract wil laten ontbinden. Echter verwacht ik, gezien de belabberde klantenservice, dat ik niet zo snel een bevestiging zal krijgen van EasyEnergy.

Kan dit een probleem zijn? EasyEnergy zou namelijk vanaf 16 december mijn contract overnemen, terwijl ik bij Zonneplan al vanaf 15 december terecht kan.

Dat klinkt wel een beetje als een recept voor fouten, ik zou denk ik Zonneplan vragen om juist een dag later (17e) te beginnen. Als het dan fout gaat bij easyenergy dan wordt het automatisch rechtgezet.
Geen idee of dat zo werkt overigens, misschien zit er bij de netbeheerder ook wel een bepaalde minimumtijd tussen aanpassingen.

P8

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
Hoe gaat Tibber te werk met nieuwe aanmeldingen?

15/11 aangemeld met 5-dec startdatum. Alleen bevestiging e-mail gehad, voor de rest niets qua communicatie, in de app zie ik ook nog niet heel veel.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
elpee schreef op donderdag 24 november 2022 @ 02:52:
Het volgende:

Zou dit even voorleggen bij Zonneplan. Kan me voorstellen dat als je pas op 17 december naar Zonneplan gaat, dat je dan officieel 1 dag bij EasyEnergy hebt gezeten, met potentiele problemen vwb de opzegtermijn. Gelukkig zit je nog in de bedenktijd, dus nergens aan vast.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
refused81 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 07:58:

15/11 aangemeld met 5-dec startdatum. Alleen bevestiging e-mail gehad, voor de rest niets qua communicatie, in de app zie ik ook nog niet heel veel.
Hier idem op 18 november aangemeld voor start op 15 december.

Ik neem aan dat ze wat checks doen om te kijken of de verbindingen met de energiemeter echt goed werken etc. tbv dynamische aspect omdat ze anders per startdatum geen energie kunnen leveren? Anders heb je 3 dagen om eventueel connectie problemen op te lossen.

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Dat komt helemaal goed, bij mij speelde hetzelfde, zag 1 a 2 dagen voor startdatum pas echt weer dingen gebeuren.

Mijns inziens wel iets dat ze duidelijker mogen communiceren, want ik had toen ook echt contact met support opgenomen omdat ik zo twijfelde -> ik zag bij de vorige leverancier ook nog niets van een einddatum of zo en verder bij hen dus ook geen beweging.

• wian
  • Niet online

Als het goed is zie je in de Tibber app dat je startdatum is bevestigd en dat je op die dag een email krijgt ter herinnering dat je contract gestart is. Het is niet veel, maar op zich wel duidelijk.

Van je huidige leverancier hoor je waarschijnlijk pas 4-6 weken na de overstap. Dan sturen ze je de eindafrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mxmemx
Raymond P schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:39:
[...]

SMR of eigenlijk DSMR: Dutch Smart Meter Requirements (+revisie), een setje eisen waar een slimme meter in Nederland aan moet voldoen.

Dat zou op je meter moeten staan. Wat je wilt weten is of je op je elektriciteitsmeter via de knop ook je gasstand kan uitlezen.

Als Oxxio je standen wel dagelijks heeft dan voer je je EAN verkeerd in of er gaat iets anders bij Zonneplan fout.
Ik heb zonneplan net gebeld, die zeggen dat mijn meter (als die niet door hun test komt) niet geschikt is voor uitlezing per uur. Dat lijkt me nogal stug, maar hun oplossing: Nieuwe meter van 75 euro installeren. Dan wordt het ineens tot aan het plafond minder interessant..

• LJ80
  • Laatst online: 23-07 16:08
Gecko123 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:05:
[...]

Hier idem op 18 november aangemeld voor start op 15 december.

Ik neem aan dat ze wat checks doen om te kijken of de verbindingen met de energiemeter echt goed werken etc. tbv dynamische aspect omdat ze anders per startdatum geen energie kunnen leveren? Anders heb je 3 dagen om eventueel connectie problemen op te lossen.
Krijg je van je huidige leverancier dan eigenlijk wel die 190,- welke je in december zou ontvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refused81
wian schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:26:
[...]

Als het goed is zie je in de Tibber app dat je startdatum is bevestigd en dat je op die dag een email krijgt ter herinnering dat je contract gestart is. Het is niet veel, maar op zich wel duidelijk.

Van je huidige leverancier hoor je waarschijnlijk pas 4-6 weken na de overstap. Dan sturen ze je de eindafrekening.
Ah… dus onderstaande status hoef ik me geen zorgen te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I40DsfwR77t7AHlnP-dQVVfnELU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6cDTr3whUZ0BszuxaeleD2t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxSC7qG-OuzmlqdibYTKvoxFNPE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lxcmHZb1LyijiTF6lrbWOt0h.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
Deldenaar schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:09:
Die ene cent, trouwens stroom is bijna altijd in de donkere uren goedkoper, wel of geen wind...
Die ene cent? Het scheelt 25 cent...

• Raymond P
  • Nu online
mxmemx schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:52:
[...]

Ik heb zonneplan net gebeld, die zeggen dat mijn meter (als die niet door hun test komt) niet geschikt is voor uitlezing per uur. Dat lijkt me nogal stug, maar hun oplossing: Nieuwe meter van 75 euro installeren. Dan wordt het ineens tot aan het plafond minder interessant..
Welke meter heb je dan exact?
Dat is imho interessant om te weten...

Je kan overigens waarschijnlijk wel gewoon een andere day-ahead leverancier pakken, Zonneplan lijkt hele andere eisen te stellen dan de rest.

- knip -

• LJ80
  • Laatst online: 23-07 16:08
LJ80 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:00:
[...]

Krijg je van je huidige leverancier dan eigenlijk wel die 190,- welke je in december zou ontvangen?
aha...

Je ontvangt de tegemoetkoming van de leverancier waar je op 1 november en 1 december actief bent met je elektriciteitsaansluiting. Je ontvangt dus géén tegemoetkoming van je leverancier voor je actieve gasaansluiting. Wanneer je tussendoor switcht van energieleverancier ontvang je het bedrag van de leverancier waar je op 1 november en 1 december actief bent.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:05
mxmemx schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:52:
[...]

Weet je zeker dat je naar de goede meter kijkt? Heeft iemand je hier al eerder op gewezen, maar je kijkt denk ik naar de slimme gasmeter. Deze verstuurt draadloos zijn metingen naar je 'gewone' slimme meter (voor stroom) en die meter geeft vervolgens zowel stroom als gas door aan de beheerder.
Op je stroommeter zie je dus als het goed is ook de gasstanden als je door de metingen scrollt.

• mxmemx
THM0 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:25:
[...]

Weet je zeker dat je naar de goede meter kijkt? Heeft iemand je hier al eerder op gewezen, maar je kijkt denk ik naar de slimme gasmeter. Deze verstuurt draadloos zijn metingen naar je 'gewone' slimme meter (voor stroom) en die meter geeft vervolgens zowel stroom als gas door aan de beheerder.
Op je stroommeter zie je dus als het goed is ook de gasstanden als je door de metingen scrollt.
Ik moet bij zonneplan beiden invullen, de stroommeter is gewoon goed zegt die maar de gas niet. Ik heb het nog niet geprobeerd bij een andere aanbieder dus dat zou ik moeten onderzoeken. Vooralsnog leek zonneplan de beste keuze maar het wordt wel lekker lastig zo.

• mxmemx
Raymond P schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:19:
[...]

Welke meter heb je dan exact?
Dat is imho interessant om te weten...

Je kan overigens waarschijnlijk wel gewoon een andere day-ahead leverancier pakken, Zonneplan lijkt hele andere eisen te stellen dan de rest.
Ik heb voor gas de Uniflow G4EOV
Voor stroom de Landis + Gyr K82W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

*snip* Geen accugebabbel hier aub

[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 25-11-2022 14:40 ]

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:05
mxmemx schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:34:
[...]

Ik heb voor gas de Uniflow G4EOV
Voor stroom de Landis + Gyr K82W
Maar zie je op de stroommeter de gasstanden? Want dan zou ik die gewoon melden aan zonneplan als gasmeter.

• mxmemx
THM0 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:37:
[...]

Maar zie je op de stroommeter de gasstanden? Want dan zou ik die gewoon melden aan zonneplan als gasmeter.
Goeie vraag, zou ik even moeten checken hoe ik dat kan zien.

• wian
  • Niet online
refused81 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:07:
[...]

Nee, ziet er goed uit. Tenzij 4 december niet de afgesproken datum is natuurlijk...

• moshimoshi
  • Laatst online: 20-02-2023
refused81 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:07:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij geeft Tibber tijdens het afsluiten van het contract na 18 dagen ingaat en dat klopt volgens mij precies. Ik kreeg een dag van te voren een mail van mijn oude leverancier dat ze een opzegging hadden ontvangen dus de radiostilte is niet gek.

• moshimoshi
Volgens mij groeit Tibber trouwens als kool. Heb al 11 referenten en ik doe daar vrij weinig voor. Het zou mij niet verbazen als ze binnen vijf jaar de grootste energieleverancier zijn.

• moshimoshi
LJ80 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:00:
[...]

Diegene waar je een elektraenergiecontract hebt op de 1ste van de maand regelt de uitbetaling.

• de Peer

de Peer

under peer review

moshimoshi schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:00:
Volgens mij groeit Tibber trouwens als kool. Heb al 11 referenten en ik doe daar vrij weinig voor. Het zou mij niet verbazen als ze binnen vijf jaar de grootste energieleverancier zijn.
haha dat geloof je toch zelf niet zeker. :D

• moshimoshi
de Peer schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:04:
[...]

haha dat geloof je toch zelf niet zeker. :D
Ik overdrijf een beetje natuurlijk, maar zolang de andere energiebedrijven niet overstappen op uurtarieven dan zal langzaam iedereen zonder zonnepanelen overstappen. Dit gaat vanzelf aandacht krijgen in de media en dan gaat de bal heel hard rollen.

Saldering dwingt iedereen zonder panelen over te stappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Tibber is een goedkope en innovatieve nieuwe speler. Maar zonder gas zullen ze in Nederland geen grote speler worden denk ik. Is nu meer voor tweakers en mensen die graag met energie bezig zijn.

Achteraf betalen per maand is ook niet voor iedereen. Ook al is het goedkoper, maar sommige mensen (of veel mensen?) kunnen zich gewoon geen onvoorspelbare rekeningen veroorloven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
moshimoshi schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:08:
[...]

Ik overdrijf een beetje natuurlijk, maar zolang de andere energiebedrijven niet overstappen op uurtarieven dan zal langzaam iedereen zonder zonnepanelen overstappen. Dit gaat vanzelf aandacht krijgen in de media en dan gaat de bal heel hard rollen.

Bij het invoeren van de nieuwe energiewet zijn alle grotere providers verplicht day-ahead aan te bieden.
Dat zal ergens volgend jaar zijn en zal een flink remmende werking hebben op het aantal klanten dat uberhaubt voor een 'onbekende' aanbieder zou kiezen.

- knip -

• de Peer

de Peer

under peer review

Raymond P schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:13:
[...]

Bij het invoeren van de nieuwe energiewet zijn alle grotere providers verplicht day-ahead aan te bieden.
Dat zal ergens volgend jaar zijn en zal een flink remmende werking hebben op het aantal klanten dat uberhaubt voor een 'onbekende' aanbieder zou kiezen.
Nieuwe energiewet is pas per 2025 toch? dat duurt nog heel erg lang en zal ook wel weer uitgesteld worden naar 2027, via 2026.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 24-11-2022 10:19 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

moshimoshi schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:08:
[...]

Veel Nederlanders zijn heel erg conservatief hoor. Zelfs als ze geld toe krijgen stappen ze vaak nog niet over. De meesten blijven lekker zitten waar ze zitten, of het interesseert ze simpelweg niet.

Tibber groeit hard (en is in Noorwegen al groot) maar zal in Nederland altijd wel klein blijven verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@de Peer Nee, de wet staat op de planning om dit jaar nog goedgekeurd te worden.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Veel energie wordt van te voren ingekocht, (5 jaar, 1 jaar, maanden, dagen).
Als iedereen op dynamische prijzen gaat zitten, dan komt daar veel meer druk op, tegelijk is er "te weinig" vraag voor stroom uit de toekomst, waardoor die weer relatief voordelig kunnen worden.

Daar zijn we denk ik nog ver van verwijderd. maar als mensen inderdaad masaal overstappen, dan zullen de "normale" contracten snel dalen in prijs aangezien de vraag naar stroom voor over een jaar opeens laag lijkt.

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12
In de google store kan ik geen app vinden van Groenestroomlokaal. Ben ik zo blind of hebben die geen app?

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-09 09:37
Een vraag aan de Tibber gebruikers; heeft iemand een manier gevonden om de gemiddelde dagprijs historie te zien? Ik kan van vandaag en morgen de gemiddelde prijs zien, maar niet van gisteren, eergisteren etc. Iemand een idee?

gewoon nee.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
Smuggler schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:34:
Als iedereen op dynamische prijzen gaat zitten, dan komt daar veel meer druk op, tegelijk is er "te weinig" vraag voor stroom uit de toekomst, waardoor die weer relatief voordelig kunnen worden.

Daar zijn we denk ik nog ver van verwijderd. maar als mensen inderdaad masaal overstappen, dan zullen de "normale" contracten snel dalen in prijs aangezien de vraag naar stroom voor over een jaar opeens laag lijkt.
Waarom zou iemand stroom in de toekomst veel goedkoper aanbieden dan day-ahead? Natuurlijk zal er altijd verschil van inzicht zijn waar de markt naartoe gaat.

Maar als lange termijncontracten veel goedkoper worden dan day-ahead, dan gaat er wel iemand tussen zitten die die goedkope lange termijn contracten wel weer als day-ahead aanbiedt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:03
Wat een grap en negatieve ervaring heeft mijn (teruggedraaide) overstap naar NextEnergy (enkel gas) opgeleverd.

2 weken terug een aanvraag ingediend voor overstap. Na aanvraag wilde ik de ingangsdatum aan laten passen. Dit was eerst wel mogelijk telefonisch, maar daarna niet meer. Het antwoord was dat ik mijn aanvraag moest annuleren en opnieuw klant zou moeten worden. Uiteindelijk was dit vorige week donderdag geregeld. Totdat ik op vrijdagavond een e-mail ontving dat ik een waarborgsom a 750 euro moest overmaken. :z Blijkbaar na toetsing van kredietwaardigheid (via edr creditservice) mij als persoon/adres?

Buiten mijn hypotheek (wat gemiddeld genomen iedere Nederlander heeft) heb ik nergens schulden en betaal ik al mijn rekeningen op tijd. Onderzoek naar EDR Creditservice levert mij een obscuur bureau op wat kredietwaardigheid van consumenten als dienst richting energieleveranciers levert. Ik dacht laat ik die score eens bij ze ophalen, maar daarvoor moet je wel je gegevens achterlaten inc. kopie van je paspoort. Wat een clowns/bende :+

Leuk avontuur. Maar na uren bij NextEnergy in de telefonische wachtrij te hebben gestaan (die overigens in sommige gevallen automatisch na 20min wordt afgebroken) en e-mails waar de gemiddelde terugkoppeling 1 tot 5 werkdagen is heb ik vriendelijk mijn aanvraag geannuleerd. Pay peanuts, get monkeys.

Ik ga nu eens kijken bij ANWB voor dagprijzen en mogelijke overstap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Smuggler schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:34:

Interessante opmerking - klinkt inderdaad logisch dat als de day ahead markt groot wordt, dat dan de vraag naar toekomstig gas lager wordt en de prijs daarvan dus ook. In ieder geval leveren dynamische providers nuttige concurrentie en houden ze de "oude" providers scherp.

Ik Google net even en lees dat Tibber eerder dit jaar een investering van 100 miljoen euro heeft gehad om te groeien. Als ze een partner regelen voor gas en hun huidige dienstverlening kunnen schalen zie ik de toekomst zonnig voor ze in. Iedereen wil de goedkoopste leverancier. En veel mensen vinden hun innovaties interessant die het mogelijk maken om automatisch de goedkoopste stroom te gebruiken. Misschien verbazen ze ons nog de komende jaren.

De overheid moet wel de lobby van de huidige providers weerstaan. Dynamische contracten helpen de energietransitie en indien de overheid in de toekomst wil compenseren is de prijs volledig transparant. Niet zoals nu waar de prijzen massaal omhoog gaan, terwijl prijzen gedaald zijn tov de piek eerder dit jaar.

• de Peer

de Peer

under peer review

Bloemstukje schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:55:
Een vraag aan de Tibber gebruikers; heeft iemand een manier gevonden om de gemiddelde dagprijs historie te zien? Ik kan van vandaag en morgen de gemiddelde prijs zien, maar niet van gisteren, eergisteren etc. Iemand een idee?
ja dat is heel simpel. druk op 'maand' (1m) in de app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wian schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:59:
[...]

Iedereen wil de goedkoopste leverancier.
Dat is niet mijn ervaring. in de praktijk hebben mensen veel 'gevoel' bij hun energieleverancier en hechten ze veel waarde aan loyaliteit, en aan zo min mogelijk verandering.

persoonlijk begrijp ik daar niets van, maar zo lijkt het voor de grote meerderheid wel te werken.

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:03
de Peer schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:04:
[...]

Dat is niet mijn ervaring. in de praktijk hebben mensen veel 'gevoel' bij hun energieleverancier en hechten ze veel waarde aan loyaliteit, en aan zo min mogelijk verandering.

persoonlijk begrijp ik daar niets van, maar zo lijkt het voor de grote meerderheid wel te werken.
Zie mijn relaas hierboven mbt NextEnergy. In mijn perceptie is tijd kostbaar en dus geld. Als ik mijn uren die ik bezig ben geweest uitdruk in geld (laten we uitgaan van 60 euro exc btw) heeft dit grapje me ook geld gekost + waardeloze service/ervaring.

Vanochtend toevallig nog even gebeld met Greenchoice. Daar wordt ik toch echt beter en efficiënter geholpen. Levering van diensten is ook deels gebaseerd op kwaliteit/service. Over het algemeen heb je je energieleverancier niet zoveel nodig, maar wanneer je ze wél nodig hebt en ze zijn niet bereikbaar en je wordt niet goed geholpen....

• John245
Referrels vragen/geven is niet de bedoeling op GoT.

[ Voor 87% gewijzigd door Señor Sjon op 25-11-2022 14:38 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Dix0r schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:08:
[...]

Zie mijn relaas hierboven mbt NextEnergy. In mijn perceptie is tijd kostbaar en dus geld. Als ik de mijn uren die ik bezig ben geweest uitdruk in uren (laten we uitgaan van 60 euro exc btw) heeft dit grapje me ook geld gekost + waardeloze service/ervaring.

Vanochtend toevallig nog even gebeld met Greenchoice. Daar wordt ik toch echt beter en efficiënter geholpen. Levering van diensten is ook deels gebaseerd op kwaliteit/service. Over het algemeen heb je je energieleverancier niet zoveel nodig, maar wanneer je ze wél nodig hebt en ze zijn niet bereikbaar..
Ja dat is vervelend. mijn ervaring is dat je dat soort risico's loopt als je bijzondere dingen wilt regelen via mail of telefoon. Wil je geen gezeur probeer dan gewoon het systeem te volgen zonder bijzonderheden.

Persoonlijk telt voor mij de kwaliteit van klantenservice niet mee bij het kiezen van een energieleverancier, omdat ik er simpelweg nooit gebruik van maak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
de Peer schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:04:
[...]

Yes, dit.

Ik sprak afgelopen weekend iemand die er heilig van overtuigd was dat Eneco aan mijn leverancier levert. Die is 15 jaar stil blijven staan in de tijd en zal daar nooit meer vertrekken.
Daarnaast spreek ik eigenlijk enkel mensen die denken (ongefundeerd) dat dynamische tarieven niets voor hun is.
(Allemaal prima natuurlijk, als men geen vragen heeft houdt het daar op.)

De slechte ervaringen van mensen bij onzuivere aanbieders en recente faillissementen speelt ook nog mee. Die cowboys hebben dat flink verziekt.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-09 21:52
Wow, na precies 1 maand een reactie gekregen van easyenergie om mijn voorschot op gas te kunnen aanpassen, nou net te laat dus, nog even en dan ben ik weg bij die club...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
Raymond P schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:27:
[...]

Yes, dit.

Ik sprak afgelopen weekend iemand die er heilig van overtuigd was dat Eneco aan mijn leverancier levert. Die is 15 jaar stil blijven staan in de tijd en zal daar nooit meer vertrekken.
Daarnaast spreek ik eigenlijk enkel mensen die denken (ongefundeerd) dat dynamische tarieven niets voor hun is.
(Allemaal prima natuurlijk, als men geen vragen heeft houdt het daar op.)

De slechte ervaringen van mensen bij onzuivere aanbieders en recente faillissementen speelt ook nog mee. Die cowboys hebben dat flink verziekt.
Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik voor het eerst van day ahead leveranciers hoorde ik dacht dat het reinste oplichting was. Echt pas maanden later ging ik het een beetje uitzoeken kwam ik tot een heeeele andere conclusie.

Waar ik vooral van schrok is de invloed van salderen op energieprijzen in een niet stabiele markt. Om het cru te zeggen: met salderen kan je immers de dure stroom in de winter 1 op 1 wegstrepen met de goedkope stroom die je in de zomer het net in hebt gepompt. Iemand moet die rekening betalen en dat zijn de energieleveranciers niet.

Eigenlijk ben je als je geen zonnepanelen hebt en een variabel contract een dief van je eigen portemonnee als je niet overstapt naar day ahead....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mxmemx
Zojuist via mijndomein gas aangevraagd, voor stroom naar Zonneplan aangezien die 37 euro per maand vragen tov tibber 52 euro per maand (2500kwh)

zijn er nog andere redenen om naar zonneplan/tibber te gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

tjberkhof schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:54:
[...]

Eigenlijk ben je als je geen zonnepanelen hebt en een variabel contract een dief van je eigen portemonnee als je niet overstapt naar day ahead....
Ja dat vertel ik ook iedereen zonder panelen in mijn omgeving ook, maar ze kijken me dan maar een beetje glazig aan en geven een willekeurig smoesje om toch bij Vattenfall te blijven. Iets anders is eng. Liever volle mep bij Vattenfall betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoooostB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-09 23:05
mxmemx schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:55:
Zojuist via mijndomein gas aangevraagd, voor stroom naar Zonneplan aangezien die 37 euro per maand vragen tov tibber 52 euro per maand (2500kwh)

zijn er nog andere redenen om naar zonneplan/tibber te gaan?
De bedragen die ze "vragen" zijn puur indicaties, uiteindelijk betaal je gewoon de prijzen op de day-ahead markt en is Zonneplan onder de streep zelfs íets duurder door het hogere maandtarief.

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | https://www.tindie.com/products/35869/

Pagina: 1 ... 48 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels