Wat een geweldig topic, inmiddels alles gelezen en al heel wat geleerd :-)
Ik heb 21 panelen van 395 Wattpiek, liggen helaas niet heel gunstig maar het huis is helaas niet anders. De vier panelen welke liggen op de voorkant van het huis doen in deze donkere dagen gelukkig nog wel iets. Een dag als vandaag zo rond de 0,6kWh. De 17 panelen liggen minder hoog namelijk op een veranda achter het huis waardoor je nu de zon laag staat niet veel opwekt. De rij met 9 stuks tussen de 0,25-0,3kWh. En de rij met 8 stuks 0,13-0,18kWh. Een dag als vandaag dus totaal 6,5kWh
Ik heb ze pas sinds juni en zit nu op de 4,67 MWh, en verwacht dat een vol jaar tussen de 6 tot 6,5 MWh wel moet lukken.
Afgelopen jaarafrekening heb ik verbruikt aan Stroom 4.500 kwh, en aan gas 1.700 m3.
Stroom zal dit jaar en toekomstig wel meer worden i.v.m. aangeschafte elektro kachels en gas dus wat minder omdat je er nu op let en een graadje minder stookt en ruimtes niet stookt.
Mijn idee is dus om voor gas over te stappen naar mijndomein.
En voor mijn Energie te blijven bij Essent waar ik al jaren zit, dit i.v.m. het jaarlijks kunnen salderen.
Is dit ook het beste idee?
Of is er een situatie waar het loont om zelfs op een bepaald moment te switchen.
Ook omdat ik naar verwachting 2 MWh over heb. (hoewel 2000x ±€ 0,25 = € 500,-) ook weer niet de wereld is maar € 500,- per jaar dus € 40,- per maand wel of niet is toch lekker.
Ik zat zelf bijvoorbeeld te denken als er ruimschoots opgewekt is wat zeker dekkend is voor eigen gebruik (salderen) ook die maanden over te stappen. En dan van Essent en met stroom naar Dynamisch te gaan.
Hoe wordt dit hier gedaan?
Iemand tips of opmerkingen op bovenstaand?