Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickymas
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-02-2023
Hier ook vandaag een overstap gemaakt van OXXIO naar Tibber, voornaamste reden zijn de prijzen.

Vanaf februari-maart zal ik weer een overstap maken naar een andere leverancier aangezien wij 16 zonnepanelen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 18:08
mxmemx schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:55:
Zojuist via mijndomein gas aangevraagd, voor stroom naar Zonneplan aangezien die 37 euro per maand vragen tov tibber 52 euro per maand (2500kwh)

zijn er nog andere redenen om naar zonneplan/tibber te gaan?
De 37 en 52 euro zijn schattingen die weinig met elkaar te maken hebben.
Tibber is goedkoper per maand en per kWh.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:53

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Zojuist via mijndomein gas aangevraagd, voor stroom naar Zonneplan aangezien die 37 euro per maand vragen tov tibber 52 euro per maand (2500kwh)

Die 37 en 52 euro kan je niet met elkaar vergelijken,
Bekijk de sheet in de TS om je vergelijking te maken.

Die 37 en 52 komen uit schattingen die ze moeten afgeven, maar de uitslag daarvan is bij bijde levenanciers exact hetzelfde op hun eigen opslag na, waarbij in deze situatie tibber toch echt goedkoper is.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-09 11:22
Ik heb eigenlijk geen verdienmodel, maar vind het interessante materie.
De huidige energiecrisis brengt dingen in beweging die we een aantal jaren geleden alleen maar hadden kunnen hopen.
Ik gok dat op meer momenten per dag de stroom goedkoper gaat worden, zeker nu mensen meer en meer besluiten om ook op Oost en West (en soms zelfs Noord) zo veel mogelijk zonnepanelen gaan plaatsen.
De aankondiging van de verlaging cq afschaffing van de saldering leidt tot overdimensionering van daken met pv en een grotere creativiteit als het gaat om energiegebruik. De verdere verstroming en afkoppeling van het gas overigens tot meer en meer gebruik van stroom. Benieuwd hoe dat gaat lopen.
Dus accu's zijn straks meer en meer onderdeel van de thuissystemen.
De kunst is denk ik opslag van stroom en warmte en uitgesteld gebruik.
Daar spelen dynamische tarieven een rol bij, waarbij de terugleververgoeding een belangrijk punt van aandacht is.
Het mooie van Tibber is hun app. Maar ik ben nog aan het uitzoeken of ze de meest ideale partner zijn als het gaat om terugleververgoeding.
de Peer schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:35:
[...]

Ik ben nog wat terughoudend, maar ik heb eigelijk wel de perfecte business case.

Ik heb een SAP en dus 2 contracten. 1 x Dynamisch (Tibber) en 1 x Innova 1 jaar vast met TLV 91 ct per kWh.

Als ik zo'n Sessy van 5 kWh koop en hem 1 x per dag laad via Tibber en ontlaad bij Innova dan levert dat ongeveer 2 a 3 euro per dag op. Dus dan is die accu in iets meer dan 3 jaar terugverdiend.
als ik 2 x per dag kan laden en ontladen gaat het nog sneller.

Hoe zit jouw verdienmodel eruit, of doe je het voor de hobby?

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@mxmemx Ik ben benieuwd of jouw K82W wel door de Zonneplan selectieprocedure komt. :)
Zit er een P1 poort op je meter?

- knip -

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
Smuggler schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:05:
[...]

Die 37 en 52 euro kan je niet met elkaar vergelijken,
Bekijk de sheet in de TS om je vergelijking te maken.

Die 37 en 52 komen uit schattingen die ze moeten afgeven, maar de uitslag daarvan is bij bijde levenanciers exact hetzelfde op hun eigen opslag na, waarbij in deze situatie tibber toch echt goedkoper is.
Volgende situatie:

26 november ga ik 3,5€ per m3 betalen en 0,9€ per kwh

9dec krijg ik bij mijn domein mn gas

nu kan ik
9dec gas en elektra mijndomein
9dec mijn domein, 13dec tibber
9dec mijndomein, 15dec zonneplan

Bij tibber en zonneplan krijg je gadgets erbij zoals de pulse, bij mijndomein niets. Mijn domein is iets duurder dan tibber en zonneplan maar wel weer 4/6 dagen eerder.

Ik gebruik gemiddeld 7kwh per dag dus 28/35kWh +- die ik meer af moet nemen bij oxxio tov mijndomein.

Dit is als tibber/mijndomein/zonneplan 0,40 hanteren dus 0,50 cent per kwh teveel betalen= 14/17,50 euro.
Daarna komt het plafond en boeit het eigenlijk niet echt meer aangezien iedereen wss eroverheen zal gaan.

Is het dan nogsteeds de moeite om die 14-17,50 extra te betalen nu om dan voor tibber te gaan?

• mxmemx
Raymond P schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:08:
@mxmemx Ik ben benieuwd of jouw K82W wel door de Zonneplan selectieprocedure komt. :)
Zit er een P1 poort op je meter?
De elektra was geen probleem inderdaad, P1 poort is aanwezig.

Gas heb ik nu via mijndomein afgesloten, goed bereikbaar en leken goedkoop.

• Raymond P
  • Nu online
Dat is apart. Bij een andere Tweaker werd de meter geweigerd om dezelfde reden als jouw gasmeter.
Dat sluit aan bij: Rabrynil in "het grote day ahead energieprijzen topic."

Als je unit enkel hele eenheden tikt ben ik wel benieuwd of je met de Connect op P1 bij Zonneplan een meer gedetailleerde facturatie krijgt. :)
Die twee gaan namelijk, per uur, niet overeen komen.

- knip -

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
mxmemx schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:10:
[...]

Volgende situatie:

nu kan ik

Bij tibber en zonneplan krijg je gadgets erbij zoals de pulse, bij mijndomein niets. Mijn domein is iets duurder dan tibber en zonneplan maar wel weer 4/6 dagen eerder.

Ik gebruik gemiddeld 7kwh per dag dus 28/35kWh +- die ik meer af moet nemen bij oxxio tov mijndomein.

Dit is als tibber/mijndomein/zonneplan 0,40 hanteren dus 0,50 cent per kwh teveel betalen= 14/17,50 euro.
Daarna komt het plafond en boeit het eigenlijk niet echt meer aangezien iedereen wss eroverheen zal gaan.

Is het dan nogsteeds de moeite om die 14-17,50 extra te betalen nu om dan voor tibber te gaan?
Ja want op jaar basis scheelt dat ongeveer 25 euro ;).
Wil je echt het maximale uit die kan halen, dan nu zo snel mogelijk overstappen en dan daarna naar tibber....

die 0,40 cent bij de dynamische prijzen kan volgende week en de rest van volgend jaar ook 1 euro zijn. houd daar rekening mee dat die prijs elke dag anders is.
Persoonlijk zou ik niet te veel overstappen, kunnen alleen maar dingen fout gaan.

mijn domijn en tibber lijken mij voor jou de beste keuze als je overgaat naar dynamische tarieven.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-09 21:52
@ts sinds wanneer is easyenergie dan variabel met betalen? Tis nog steeds gewoon een (variabele) voorschot op de factuur

• Rickymas
Smuggler schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:32:
[...]

Ja want op jaar basis scheelt dat ongeveer 25 euro ;).
Wil je echt het maximale uit die kan halen, dan nu zo snel mogelijk overstappen en dan daarna naar tibber....

die 0,40 cent bij de dynamische prijzen kan volgende week en de rest van volgend jaar ook 1 euro zijn. houd daar rekening mee dat die prijs elke dag anders is.
Persoonlijk zou ik niet te veel overstappen, kunnen alleen maar dingen fout gaan.

mijn domijn en tibber lijken mij voor jou de beste keuze als je overgaat naar dynamische tarieven.
Is het niet zo dat Tibber ook een prijsplafond heeft in 2023?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 22:21

de Peer

under peer review

Rickymas schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:21:
[...]

Is het niet zo dat Tibber ook een prijsplafond heeft in 2023?
ja, waarschijnlijk wel.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Deldenaar schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:17:
@ts sinds wanneer is easyenergie dan variabel met betalen? Tis nog steeds gewoon een (variabele) voorschot op de factuur
En daarna wordt er variabel afgerekend,
@Sicco92 is full-time bezig met die tabel ;)

• Rickymas
Dan vraag ik me serieus af waarom mensen (die all-electric wonen) geen overstap maken naar dymamisch? Zou het een gebrek zijn aan vertrouwen/inzicht/informatie?

Een forse PV installatie gooit natuurlijk wel roet in het eten, vnl in de zome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12
Rickymas schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:39:
[...]

Dan vraag ik me serieus af waarom mensen (die all-electric wonen) geen overstap maken naar dymamisch? Zou het een gebrek zijn aan vertrouwen/inzicht/informatie?
dat is het inderdaad, te lui om even een paar uur zich erin te verdiepen, kijken liever naar Rad van Fortuin ofzo

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Veel mensen vinden verandering eng en denken altijd dat er een addertje onder het gras zit.
De angst voor een tegenvaller weegt zwaarder dan het geluksgevoel van een (flinke) besparing.
psychologie.

met een forse PV installatie moet je wat meer werk doen en goed timen, of een SAP (2e slimme meter) nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 24-11-2022 13:44 ]

• AJediIAm
[...]

Veel redenen.
Informatie/onwetendheid lijkt het me voornamelijk.
Prijs vergelijk sites geven weinig tot geen informatie over dynamische leveranciers en het heeft nog een beetje een pionier imago.
Veel mensen hebben ook liever het vertrouwen van een groot bedrijf met minder risico om faillissement.

Afgelopen zomer waren de energie prijzen erg hoog dus die zonnepanelen hebben veel meer geld opgeleverd dan verwacht.
[...]

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:11
Deldenaar schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:17:
Ik heb in de tabel geprobeerd onderscheid te maken tussen elke maand hetzelfde bedrag betalen versus elke maand een variabel bedrag betalen. Ik vind de omschrijving die daar staat bij easyEnergy nog steeds van toepassing. Ik wou ook niet teveel informatie in de tabel proppen omdat het anders al snel overzichtelijk wordt, dus alle nuanceverschillen tussen verschillende leveranciers vind je niet per se terug in de tabel.
[...]
Ik denk dat het gros van de Nederlanders nog steeds nog nooit gehoord heeft van dynamische energieleveranciers. En als je niet weet dat het bestaat, is het ook lastig om daar naar over te stappen.

Anekdotisch, ik was deze week bij een informatiemiddagje van een installatiebedrijf die bij ons nieuwbouwproject betrokken is. Geen enkele medewerker had nog van dynamische stroomprijzen gehoord, terwijl ik het bij die groep juist wel had verwacht omdat ze veel met all-electric woningen werken, inclusief zonnepanelen, warmtepompen, etc. Veel vonden het concept wel interessant, dus daar lag het niet aan. Een iemand vroeg zelfs waar ik nu bij zat, want hij wilde ook wel graag naar zoiets overstappen.

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 20:23
Sicco92 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:54:
[...]

Ik heb in de tabel geprobeerd onderscheid te maken tussen elke maand hetzelfde bedrag betalen versus elke maand een variabel bedrag betalen. Ik vind de omschrijving die daar staat bij easyEnergy nog steeds van toepassing. Ik wou ook niet teveel informatie in de tabel proppen omdat het anders al snel overzichtelijk wordt, dus alle nuanceverschillen tussen verschillende leveranciers vind je niet per se terug in de tabel.

[...]

Ik denk dat het gros van de Nederlanders nog steeds nog nooit gehoord heeft van dynamische energieleveranciers. En als je niet weet dat het bestaat, is het ook lastig om daar naar over te stappen.

Anekdotisch, ik was deze week bij een informatiemiddagje van een installatiebedrijf die bij ons nieuwbouwproject betrokken is. Geen enkele medewerker had nog van dynamische stroomprijzen gehoord, terwijl ik het bij die groep juist wel had verwacht omdat ze veel met all-electric woningen werken, inclusief zonnepanelen, warmtepompen, etc. Veel vonden het concept wel interessant, dus daar lag het niet aan. Een iemand vroeg zelfs waar ik nu bij zat, want hij wilde ook wel graag naar zoiets overstappen.
Dat viel mij laatst ook op bij een zonnepaneel installateur die bij mij kwam kijken. Hij had compleet geen idee waar ik het over had met dynamische tarieven. Zo'n bedrijf valt voor mij dan ook meteen af als je niet wilt verdiepen in relevante materie voor jouw bedrijfs branche. Hij dacht dat ik het over salderen had |:(

>> Signature?

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd naar overstap-perikelen die kunnen ontstaan als je straks 2x per jaar over zou stappen van dynamisch naar vast/variabel en andersom.
Want hoe wordt er dan naar teruglevering gekeken? Volgens mij was het altijd zo dat als je overstapte, de oude leverancier alles tot dat moment met je afrekent en bij de nieuwe beginnen de tellers op nul.
Dat zou betekenen dat als je in april overstapt op vast (ivm salderen) en dan in oktober weer naar dynamisch, dat de leverancier van vast dan alle in die maanden opgewekte stroom, ongeveer 80% van je jaaropbrengst (april-oktober), gaat salderen tegen je verbruik in die periode. Wat een relatief laag verbruik zal zijn want zomer.
Hoe zien jullie dat?

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37

Volgens mij heb jij het nog niet helemaal door :9

• paltenburg
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-07 11:54
Ik heb een dynamisch energiecontract bij Zonneplan, en ik ga zelf een (tweedehands) setje zonnepanelen op mijn platte dak leggen, pal richting het zuiden. Het is een grote set, 10 panelen van 260wp, dus levert meer kWh op dan dat ik verbruik.

De optimale hellingshoek voor de meeste opbrengst kennen we uit dit soort grafiekjes: https://www.diligent.nl/w...endement-zonnepanelen.jpg

Maar met een dynamisch contract levert de stroom natuurlijk meer op buiten de piek-uren. Dus zowel 's ochtends en savonds, als in de maanden waarin de zon minder hoog staat.

Is er toevallig iemand die berekend heeft wat de optimale hellingshoek in dit geval? Dus opbrengst in euros :)

Het zal natuurlijk iets stijler zijn, maar mischien heeft iemand het exact doorgerekend..

• JoopXXX
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-09 00:46
Frank en Energyzero lijken een verschillende inkoopprijs voor gas te hanteren.

Die van Frank kan ik zelf narekenen als ik naar de day-ahead prijzen van ttf kijk. Energyzero verwijst naar een site waar je een abo voor moet hebben.

Wellicht dat dit al besproken is in deze thread, maar kan iemand uitleggen hoe dit zit?

Energyzero komt in het vergelijk in TS beter uit. Maar ik heb er een hekel aan als ik de rekening niet kan narekenen / verklaren.

In onderstaande afbeelding een eenvoudig vergelijk.

De door Frank gehanteerde prijzen komen overeen met wat ik hier kan terugvinden: https://www.powernext.com/spot-market-data

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvpuffeCYWWf6BeZv0GSokGfE5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aunf8AVX7VGe8Can4JFrfLTF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
paltenburg schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:15:
Ik heb een dynamisch energiecontract bij Zonneplan, en ik ga zelf een (tweedehands) setje zonnepanelen op mijn platte dak leggen, pal richting het zuiden. Het is een grote set, 10 panelen van 260wp, dus levert meer kWh op dan dat ik verbruik.

De optimale hellingshoek voor de meeste opbrengst kennen we uit dit soort grafiekjes: https://www.diligent.nl/w...endement-zonnepanelen.jpg

Maar met een dynamisch contract levert de stroom natuurlijk meer op buiten de piek-uren. Dus zowel 's ochtends en savonds, als in de maanden waarin de zon minder hoog staat.

Is er toevallig iemand die berekend heeft wat de optimale hellingshoek in dit geval? Dus opbrengst in euros :)

Het zal natuurlijk iets stijler zijn, maar mischien heeft iemand het exact doorgerekend..
Oh, klein setje ;)

Ideaal is als je met de zon mee kan draaien. Oftewel 90 graden smorgens vroeg tot bijna vlak in de zomer op het hoogste punt van de dag. Iedere situatie is verder anders. Hangt ook af van de schaduwen.

Ik heb nu panelen op 80 graden staan tegen de schutting aan, maar door de schaduwen van de woningen om mij heen halen die niet echt topopbrengsten.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
JoopXXX schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:16:
Frank en Energyzero lijken een verschillende inkoopprijs voor gas te hanteren.

Die van Frank kan ik zelf narekenen als ik naar de day-ahead prijzen van ttf kijk. Energyzero verwijst naar een site waar je een abo voor moet hebben.

Wellicht dat dit al besproken is in deze thread, maar kan iemand uitleggen hoe dit zit?

Energyzero komt in het vergelijk in TS beter uit. Maar ik heb er een hekel aan als ik de rekening niet kan narekenen / verklaren.

In onderstaande afbeelding een eenvoudig vergelijk.

De door Frank gehanteerde prijzen komen overeen met wat ik hier kan terugvinden: https://www.powernext.com/spot-market-data

[Afbeelding]
Er zijn 2 gasmarkten die gebruikt worden.

Denk dat de volgende post, en linkjes erom heen je verder kunnen helpen:
joep03nl in "het grote day ahead energieprijzen topic."

• Raymond P
  • Nu online
ChiLLeR schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:13:
[...]
Dat viel mij laatst ook op bij een zonnepaneel installateur die bij mij kwam kijken. Hij had compleet geen idee waar ik het over had met dynamische tarieven. Zo'n bedrijf valt voor mij dan ook meteen af als je niet wilt verdiepen in relevante materie voor jouw bedrijfs branche. Hij dacht dat ik het over salderen had |:(
Dat verbaast mij dan weer niet. Momenteel ben je met 14 lesdagen zonnepaneel installateur en de incentive tot omscholing is groot.
Sinds 2021 hoef je dus niet noodzakelijk meer een installateur te treffen met passie voor het vak.

@Montalbano Het idee is dat je pas weer terugstapt als je credits op raken.

- knip -

• Deldenaar
Smuggler schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:38:
[...]

En daarna wordt er variabel afgerekend,
@Sicco92 is full-time bezig met die tabel ;)
Klopt ook.

Dus gewoon een variabele voorschot, maar wel gebasseerd op jaarverbruik en word na nieuwe periode verrekend

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
paltenburg schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:15:

Zeker niet exact berekend, maar zou duidelijk voor een oost-west opstelling gaan met een dynamisch contract.

Als ik kijk wanneer de prijzen gemiddeld het hoogste zijn. dan is dat 8:00 's ochtends en 19:00 's avonds.
bron: http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

http://hemel.waarnemen.co...0aan%20de%20hemel%20staat.

Dat is dus een oost-west opstelling, met het westen iets meer naar het noorden, en het oosten iets meer naar het zuiden.

Op een hoek van ongeveer 30 graden.
Beste zijn natuurlijk meedraaiende panelen ;)

• paltenburg
Een storm- en sneeuwbestendige meedraai-opstelling is voor mij nu even geen optie :P
zou duidelijk voor een oost-west opstelling gaan met een dynamisch contract.
Ja denk je? Ik heb wel twee lussen, dus het zou kunnen, maar zou het zoveel verschil maken als je bedenkt dat je de "ochtendgroep" wegdraait van de avondzon en vice versa?

Oftewel, je gaat van "van beide een beetje", naar twee keer "alles of niets". Ik kan me voorstellen dat dat voor het gemiddelde / totaal dan niet zoveel verschil maakt..

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Bravo

Second Best

Smuggler schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:39:
[...]

Zeker niet exact berekend, maar zou duidelijk voor een oost-west opstelling gaan met een dynamisch contract.

Als ik kijk wanneer de prijzen gemiddeld het hoogste zijn. dan is dat 8:00 's ochtends en 19:00 's avonds.
bron: http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

http://hemel.waarnemen.co...0aan%20de%20hemel%20staat.

Dat is dus een oost-west opstelling, met het westen iets meer naar het noorden, en het oosten iets meer naar het zuiden.

Op een hoek van ongeveer 30 graden.
Beste zijn natuurlijk meedraaiende panelen ;)
Een set panelen op het zuiden levert meer op dan eenzelfde set panelen op oost/west. Zelfs in de ochtenduren heb je dan meer panelen die zon vangen in een zuidopstelling, dan de helft van de panelen die beter zon vangen in een oost/west opstelling.
Tenminste, dat lijkt uit een snelle simulatie voor vandaag te komen op PVCalc (Zuid, Oost/West)

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
paltenburg schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:46:
Een storm- en sneeuwbestendige meedraai-opstelling is voor mij nu even geen optie :P

[...]

Ja denk je? Ik heb wel twee lussen, dus het zou kunnen, maar zou het zoveel verschil maken als je bedenkt dat je de "ochtendgroep" wegdraait van de avondzon en vice versa?

Oftewel, je gaat van "van beide een beetje", naar twee keer "alles of niets". Ik kan me voorstellen dat dat voor het gemiddelde / totaal dan niet zoveel verschil maakt..
https://voltasolar.nl/ken...0kWh%2F%20Wp%20per%20jaar.

je levert 10% in volgens deze bron.
Terwijl de prijs gemiddeld van 30 cent naar 22 cent gaat.. (30% minder).

het is een beetje om het even, maar ook met het wegvallen van de salderingsregeling in de nabije toekomst, wordt dit effect van zelf gebruiken groter, en heb je dus meer nut aan een oost-west opstelling.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
Montalbano schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:13:
Ik ben wel benieuwd naar overstap-perikelen die kunnen ontstaan als je straks 2x per jaar over zou stappen van dynamisch naar vast/variabel en andersom.
Want hoe wordt er dan naar teruglevering gekeken? Volgens mij was het altijd zo dat als je overstapte, de oude leverancier alles tot dat moment met je afrekent en bij de nieuwe beginnen de tellers op nul.
Dat zou betekenen dat als je in april overstapt op vast (ivm salderen) en dan in oktober weer naar dynamisch, dat de leverancier van vast dan alle in die maanden opgewekte stroom, ongeveer 80% van je jaaropbrengst (april-oktober), gaat salderen tegen je verbruik in die periode. Wat een relatief laag verbruik zal zijn want zomer.
Hoe zien jullie dat?
Dan heb je het verkeerd uit gerekend. Het idee is dat je overstapt voor een periode dat opwekking en gebruik ongeveer gelijk zijn. Dan profiteer je maximaal van het salderen. Buiten die periode neem je dynamisch.

Als je van april tot oktober meer opbrengst hebt dan verbruik dan voeg je meer maanden toe. Bijv. maart en november.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Bravo schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:59:
[...]

Een set panelen op het zuiden levert meer op dan eenzelfde set panelen op oost/west. Zelfs in de ochtenduren heb je dan meer panelen die zon vangen in een zuidopstelling, dan de helft van de panelen die beter zon vangen in een oost/west opstelling.
Tenminste, dat lijkt uit een snelle simulatie voor vandaag te komen op PVCalc (Zuid, Oost/West)
Tijd van het jaar maakt natuurlijk ernorm uit,
In de winter kan je sowieso weinig zon pakken, en de zon met zuid de gehele dag beschikbaar. terwijl in de zomer de panelen die op noord liggen ook nog wel eens in de zon liggen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Laatst online: 20-02-2023
Bravo schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:59:
[...]

In KWh, maar in euro's straks zonder salderen ben ik ervan overtuigd dat in euro's straks een oost/west opstelling meer oplevert. Met een zuid-opstelling mag je in de zomer gaan betalen om energie aan het net te leveren. Terwijl de oost-west ook wat opbrengt als de uurtarieven hoger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

moshimoshi schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:11:
[...]

. Met een zuid-opstelling mag je in de zomer gaan betalen om energie aan het net te leveren.
Alleen als je bij een dynamische leverancier zit.

Bij een reguliere leverancier is de terugleververgoeding straks 80% van het levertarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
paltenburg schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:46:

[...]

Meer stroom is meer beter.
Het verlies van oost-west weegt meestal niet op tegen het rendement van meer stroom terug kunnen leveren. Ook als het tarief lager is.
Die 3 dagen in het jaar dat je een halve cent betaalt voor terugleveren is jammer, maar de overige 362 dagen heb je meer plezier van een zuid opstelling.

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
phicoh schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:08:
[...]

Dan heb je het verkeerd uit gerekend. Het idee is dat je overstapt voor een periode dat opwekking en gebruik ongeveer gelijk zijn. Dan profiteer je maximaal van het salderen. Buiten die periode neem je dynamisch.

Als je van april tot oktober meer opbrengst hebt dan verbruik dan voeg je meer maanden toe. Bijv. maart en november.
Precies, dat snap ik. Maar de vraag is meer, is het inderdaad zo dat de volle opbrengst in die maanden dan gesaldeerd wordt op het verbruik in die maanden, omdat de wet voorschrijft "salderen per jaar" en je dat dan dus niet doet. Of wordt er dan maar een gedeelte van de opbrengst verrekend omdat je niet een jaar volmaakt. Ik heb wat moeite mijn vraag helemaal helder te formuleren merk ik :-)

P8

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Montalbano schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:32:
[...]

Precies, dat snap ik. Maar de vraag is meer, is het inderdaad zo dat de volle opbrengst in die maanden dan gesaldeerd wordt op het verbruik in die maanden, omdat de wet voorschrijft "salderen per jaar" en je dat dan dus niet doet. Of wordt er dan maar een gedeelte van de opbrengst verrekend omdat je niet een jaar volmaakt. Ik heb wat moeite mijn vraag helemaal helder te formuleren merk ik :-)
Er word dan maar een gedeelte gesaldeerd, omdat je het jaar niet volmaakt.

Je kan alleen salderen binnen een leverancier, zodra je overstapt begin je weer op 0.
Eventuele saldo's gooi je weg.

• phicoh
Montalbano schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:32:
In het algemeen salderen de grote partijen tot een jaarrekening of een eindafrekening. En bij het salderen worden geleverde kWh vergeleken met ingevoerde kWh. Als er meer geleverd is dan betaal je het leveringstarief over het verschil. Als er meer invoerd is dan krijg je de terugleveringsvergoeding over het verschil.

"Salderen per jaar" staat op dit moment juist niet in de wet. In de wet staat nu salderen per afrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
AJediIAm schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:31:
[...]

Meer stroom is meer beter.
Het verlies van oost-west weegt meestal niet op tegen het rendement van meer stroom terug kunnen leveren. Ook als het tarief lager is.
Die 3 dagen in het jaar dat je een halve cent betaalt voor terugleveren is jammer, maar de overige 362 dagen heb je meer plezier van een zuid opstelling.
Het gaat niet over die halve cent terug betalen (kan trouwens oplopen tot 20 cent per kwh ;)).
maar over strucureel meer krijgen voor die stroom vroeger en later , ten opzichte van weinig krijgen midden op de dag.
Nee, meer stroom is niet per definitie beter.
Zeker als het salderen eraf gaat in de toekomst, en je meer energie beter direct kan verbruiken dan het te verkopen en het daarna weer terug te kopen, dan kan het verschil wel oplopen tot 20 cent.
10 cent van het niet kunnen salderen, en 10 cent vanwege tarief verschillen. en dat elke dag.

Aangezien de panelen vaak nooit meer worden aangeraakt, zou ik nu zeker oost-west adviseren en geen zuid opstelling, zeker in combinatie met dynamische tarieven.

Mocht je handige harrie zijn en over 2 jaar de panelen anders willen leggen, of zelf 2x per jaar de boel willen verleggen:
Winter op zuid. en in de zomer op oost-west. dan houdt niemand je tegen. :).

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
phicoh schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:37:
[...]

In het algemeen salderen de grote partijen tot een jaarrekening of een eindafrekening. En bij het salderen worden geleverde kWh vergeleken met ingevoerde kWh. Als er meer geleverd is dan betaal je het leveringstarief over het verschil. Als er meer invoerd is dan krijg je de terugleveringsvergoeding over het verschil.

"Salderen per jaar" staat op dit moment juist niet in de wet. In de wet staat nu salderen per afrekening.
Oftewel als je bijvoorbeeld maar 8 maanden bij een leverancier zit dan wordt alles binnen die 8 maanden gesaldeerd op de eindrekening. Als je het dus slim uitrekent zit je bijvoorbeeld van december t/m maart dynamisch en de overige maanden variabel. Je rekening van het variabele contract zit dan dicht bij de nul door het salderen.

• Deldenaar
Hoe snel/vaak word live verbruik met de Zonneplan app aangepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsq
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08:26
Deldenaar schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:42:
Hoe snel/vaak word live verbruik met de Zonneplan app aangepast?
Elke vijf minuten bij mij in de app

• paltenburg
Smuggler schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:06:
[...]

https://voltasolar.nl/ken...0kWh%2F%20Wp%20per%20jaar.

je levert 10% in volgens deze bron.
Terwijl de prijs gemiddeld van 30 cent naar 22 cent gaat.. (30% minder).
Ik snap nog steeds niet helemaal de redenatie..

"je levert 10% in volgens deze bron.", ja, maar krijg je er dan sochtends en savonds ook echt significant meer bij?
Nogmaals: De set panelen die je op het zuidoosten richt voor de ochtendzon, die gaat bijna haaks staan op de set die optimaal richting de avondzon staat. Dus dan kun je met die "ochtendgroep" wel meer produceren, de "avondgroep" staat op dat moment bijna stil toch?

Terwijl: als beide groepen pal op het zuiden staan, dan is de draaiingshoek savonds en sochtends misschien niet optimaal, maar je hebt op beide momenten wel twee keer zoveel panelen die in die niet-zo-optimale hoek staan.

• Deldenaar
thijsq schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:44:
[...]

Elke vijf minuten bij mij in de app
Ok, ook daarmee is HWp1 weer sneller in

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zf8iIcXv0zfPuq7fnvl-XDX3KMk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rl4ynB2JSiz8Lke5hpL8oRdm.png?f=user_large

Wat een geweldig topic, inmiddels alles gelezen en al heel wat geleerd :-)

Ik heb 21 panelen van 395 Wattpiek, liggen helaas niet heel gunstig maar het huis is helaas niet anders. De vier panelen welke liggen op de voorkant van het huis doen in deze donkere dagen gelukkig nog wel iets. Een dag als vandaag zo rond de 0,6kWh. De 17 panelen liggen minder hoog namelijk op een veranda achter het huis waardoor je nu de zon laag staat niet veel opwekt. De rij met 9 stuks tussen de 0,25-0,3kWh. En de rij met 8 stuks 0,13-0,18kWh. Een dag als vandaag dus totaal 6,5kWh
Ik heb ze pas sinds juni en zit nu op de 4,67 MWh, en verwacht dat een vol jaar tussen de 6 tot 6,5 MWh wel moet lukken.

Afgelopen jaarafrekening heb ik verbruikt aan Stroom 4.500 kwh, en aan gas 1.700 m3.
Stroom zal dit jaar en toekomstig wel meer worden i.v.m. aangeschafte elektro kachels en gas dus wat minder omdat je er nu op let en een graadje minder stookt en ruimtes niet stookt.
Mijn idee is dus om voor gas over te stappen naar mijndomein.
En voor mijn Energie te blijven bij Essent waar ik al jaren zit, dit i.v.m. het jaarlijks kunnen salderen.

Is dit ook het beste idee?
Of is er een situatie waar het loont om zelfs op een bepaald moment te switchen.
Ook omdat ik naar verwachting 2 MWh over heb. (hoewel 2000x ±€ 0,25 = € 500,-) ook weer niet de wereld is maar € 500,- per jaar dus € 40,- per maand wel of niet is toch lekker.

Ik zat zelf bijvoorbeeld te denken als er ruimschoots opgewekt is wat zeker dekkend is voor eigen gebruik (salderen) ook die maanden over te stappen. En dan van Essent en met stroom naar Dynamisch te gaan.

Hoe wordt dit hier gedaan?

Iemand tips of opmerkingen op bovenstaand?

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 10:04
mxmemx schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:10:
[...]

nu kan ik
Er is nog een 4e optie....
Bij Tibber aangeven dat je van de wettelijke bedenktijd van 2 weken af wilt zien en graag ook al op 9 dec bij Tibber wilt starten zodat gas en stroom data gelijk lopen

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
LJ80 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:51:
[Afbeelding]

Ik heb 21 panelen van 395 Wattpiek, liggen helaas niet heel gunstig maar het huis is helaas niet anders. De vier panelen welke liggen op de voorkant van het huis doen in deze donkere dagen gelukkig nog wel iets. Een dag als vandaag zo rond de 600kWh. De 17 panelen liggen minder hoog namelijk op een veranda achter het huis waardoor je nu de zon laag staat niet veel opwekt. De rij met 9 stuks tussen de 250-300kWh. En de rij met 8 stuks 130-180kWh.
Ik heb ze pas sinds juni en zit nu op de 4,67 MWh, en verwacht dat een vol jaar tussen de 6 tot 6,5 MWh wel moet lukken.

Afgelopen jaarafrekening heb ik verbruikt aan Stroom 4.500 kwh, en aan gas 1.700 m3.
Stroom zal dit jaar en toekomstig wel meer worden i.v.m. aangeschafte elektro kachels en gas dus wat minder omdat je er nu op let en een graadje minder stookt en ruimtes niet stookt.
En voor mijn Energie te blijven bij Essent waar ik al jaren zit, dit i.v.m. het jaarlijks kunnen salderen.

Of is er een situatie waar het loont om zelfs op een bepaald moment te switchen.
Ook omdat ik naar verwachting 2 MWh over heb. (hoewel 2000x ±€ 0,25 = € 500,-) ook weer niet de wereld is maar € 500,- per jaar dus € 40,- per maand wel of niet is toch lekker.

Ik zat zelf bijvoorbeeld te denken als er ruimschoots opgewekt is wat zeker dekkend is voor eigen gebruik (salderen) ook die maanden over te stappen. En dan van Essent en met stroom naar Dynamisch te gaan.

Je zonnepanelen leveren meer op dan je verbruitk.
Zou heel snel naar een ander topic gaan!
Smuggler in "het grote day ahead energieprijzen topic."
Tijd voor een leverancier met een hoge teruglever vergoeding of SAP.

• Raymond P
  • Nu online
phicoh schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:37:
[...]

Dat staat er nu juist wel in, het salderen van belastingen/heffingen zoals genoemd in Wet belastingen op milieugrondslag dient te gebeuren per verbruiksperiode.

Verbruiksperiode: tijdvak waarop de eindfactuur betrekking heeft óf kalenderjaar.

Het wegstrepen van kWh tegen kWh staat momenteel geen periode voor in de wet.

- knip -

• Ep Woody
[Afbeelding]

Ik heb 21 panelen van 395 Wattpiek, liggen helaas niet heel gunstig maar het huis is helaas niet anders. De vier panelen welke liggen op de voorkant van het huis doen in deze donkere dagen gelukkig nog wel iets. Een dag als vandaag zo rond de 600kWh. De 17 panelen liggen minder hoog namelijk op een veranda achter het huis waardoor je nu de zon laag staat niet veel opwekt. De rij met 9 stuks tussen de 250-300kWh. En de rij met 8 stuks 130-180kWh.

900 kWh op een dag als vandaag, dat is best veel. Ik kom niet verder dan 10 kWh maximaal met 12 kWp.

Met jouw productie en gebruik is een SAP misschien een optie. Terugleveren op een hogere prijs en afnemen tegen dynamische tarieven. Is wel een investering van 500 tot 1000 euro (afhankelijk van de netbeheerder en wat er in de meterkast aangepast moet worden), maar kan toch best lonen. Anders zou ik gewoon naar een klassieke leverancier gaan en salderen. Terugleveren met dynamische tarieven is niet erg interessant.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
paltenburg schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:46:
[...]

"je levert 10% in volgens deze bron.", ja, maar krijg je er dan sochtends en savonds ook echt significant meer bij?
Nogmaals: De set panelen die je op het zuidoosten richt voor de ochtendzon, die gaat bijna haaks staan op de set die optimaal richting de avondzon staat. Dus dan kun je met die "ochtendgroep" wel meer produceren, de "avondgroep" staat op dat moment bijna stil toch?

Terwijl: als beide groepen pal op het zuiden staan, dan is de draaiingshoek savonds en sochtends misschien niet optimaal, maar je hebt op beide momenten wel twee keer zoveel panelen die in die niet-zo-optimale hoek staan.
Als je panelen pal in het zuiden staan, dan leveren ze ook niets meer op voor 7:00 en na 19:00 ;) (als de zon om 13:00 op het hoogste punt zou staan. en de panalen op meer dan 15 graden staan.

Terwijl oost-west dan nog wel stroom opwekken, vanaf 4:00 tot aan 22:00 in de zomer (20 juni) ;).
Zij hebben hun eigen optimale bereik. welke ook nog eens meer geld opleverd.
Dus opzichzelf leveren ze nog bijna even veel op. ook al is het optimale tijdstip een klein beetje verschoven.
Vergeet dus even oost-west. maar concentreer je op:
zuid versus west. bijvoorbeeld.
https://cdn.webshopapp.co...35/tabel-van-hespul-2.png
dan is je opbrengst 90% van het maximale.
Waarom je dan nog panelen op West en Oost wil hebben, maakt op dit moment niets uit. (liever op west als je toch een keuze wilt maken, omdat de energie prijzen in de middag/avond hoger zijn dan in de ochtend).

Maar zodra het salderen afloopt gebruik je het liefst alle energie zoveel mogelijk zelf, en in veel opstellingen liggen oost en west elkaar nooit in de weg, dus meer opbrengst met de beschikbare ruimte.

• moshimoshi
  • Laatst online: 20-02-2023
Raymond P schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:27:
[...]

De slechte ervaringen van mensen bij onzuivere aanbieders en recente faillissementen speelt ook nog mee. Die cowboys hebben dat flink verziekt.
Grappig genoeg is dat het beeld van de energiemarkt. Terwijl nu blijkt dat we een behoorlijke solide systeem hebben. Een handvol cowboys is omgevallen, maar de rest is zonder steun gewoon overeind gebleven (groot en klein). Vergelijk dat eens met de rest van Europa waar het ene na het andere bedrijf gered moet worden.

De publieke opinie kans soms flink afwijken van de realiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LJ80
Ep Woody schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:03:
[...]

900 kWh op een dag als vandaag, dat is best veel. Ik kom niet verder dan 10 kWh maximaal met 12 kWp.

Met jouw productie en gebruik is een SAP misschien een optie. Terugleveren op een hogere prijs en afnemen tegen dynamische tarieven. Is wel een investering van 500 tot 1000 euro (afhankelijk van de netbeheerder en wat er in de meterkast aangepast moet worden), maar kan toch best lonen. Anders zou ik gewoon naar een klassieke leverancier gaan en salderen. Terugleveren met dynamische tarieven is niet erg interessant.
Excuses paar nullen te veel een dag als vandaag 6,5 kwhAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IQRjuHwzOeluvYoZwXoq1GoMGU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gsE3Then3fA7oogS4pSXiYPz.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
paltenburg schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:46:
[...]

Kijk ook even hoe het gaat met schaduw op de set. Als je hem zelf gaat plaatsen op een plat dak is dat dan een garage? Ik kan me voorstellen dat die bijvoorbeeld in de avond heel snel in de schaduw van huizen ligt. Dan is oost-west leuk, maar als er schaduw op valt doen ze alsnog weinig.

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12
Als je alleen nog maar stroom hebt, dan is het een kleine moeite om de procedure te doorlopen om over te stappen als zonnepanelen positief/negatief opleveren. Het is door ~3 pagina's heen klikken. De echt handige tweaker koppelt dat nog eens voor automatisering.

• LJ80
Ep Woody schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:03:
[...]

Excuses verkeerd overgenomen van het plaatje 6,4 kwh vandaag.
Heb het al aangepast.
Totaal jaarlijks 2000 over schat ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
LJ80 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:12:
[...]

Excuses verkeerd overgenomen van het plaatje 6,4 kwh vandaag.
Heb het al aangepast.
Totaal jaarlijks 2000 over schat ik.
nogmaals als je 2000Kwh over hebt per jaar.
Dan is dit niet je topic.
Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding? hier ga je er meer van terug krijgen.
Tenzij je het leuk vindt om met dynamische tarieven te spelen. maar 2x per jaar overstappen zoals je zelf voosteld is totaal niet praktisch, als je toch echt met dynamische tarieven wilt spelen.
Kijk dan naar:
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

• LJ80
dankje @Smuggler ik duik erin!
Ik dacht zelf overstappen met gas naar mijndomijn.
En voor mijn stroom bij een bestaande blijven waar je jaarlijks kan salderen..

Maar ik ga die topics ook even lezen bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
LJ80 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:23:
dankje @Smuggler ik duik erin!
Ik dacht zelf overstappen met gas naar mijndomijn.
En voor mijn stroom bij een bestaande blijven waar je jaarlijks kan salderen..

Maar ik ga die topics ook even lezen bedankt.
Voor gas kan je inderdaad prima naar dynamisch overstappen.

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
Misanthropia schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:10:
Als je alleen nog maar stroom hebt, dan is het een kleine moeite om de procedure te doorlopen om over te stappen als zonnepanelen positief/negatief opleveren. Het is door ~3 pagina's heen klikken. De echt handige tweaker koppelt dat nog eens voor automatisering.
Moet je nog wel rekening houden met de opzegtermijn en de overstap tijd die nodig is, vooral van variabel naar dynamisch toch al gauw 21 tot 30 dagen. Dat is nog best lastig automatiseren >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Greenman2 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:39:
[...]

Moet je nog wel rekening houden met de opzegtermijn en de overstap tijd die nodig is, vooral van variabel naar dynamisch toch al gauw 21 tot 30 dagen. Dat is nog best lastig automatiseren >:)
inderdaad, dan kun je beter een SAP nemen met een schakelaar. kun je binnen 2 seconden overstappen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
moshimoshi schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:07:
[...]

Grappig genoeg is dat het beeld van de energiemarkt. Terwijl nu blijkt dat we een behoorlijke solide systeem hebben. Een handvol cowboys is omgevallen, maar de rest is zonder steun gewoon overeind gebleven (groot en klein). Vergelijk dat eens met de rest van Europa waar het ene na het andere bedrijf gered moet worden.

De publieke opinie kans soms flink afwijken van de realiteit.
Van redden is hier inderdaad geen sprake geweest omdat we leveringszekerheid hebben opgenomen in de wet, een leverancier mag/kan hier gewoon omvallen. Daar betalen we dan ook de prijs voor en maakt vergelijken met buurlanden imho enorm lastig.
Een aantal leveranciers hebben ook behoorlijk rare sprongen moeten maken om uberhaubt overeind te blijven.

Mja, dat is niet relevant. Wat geroepen wordt in de volksmond weegt vooral zwaar, en recent heeft pakweg 5% van de huishoudens direct te maken gehad met een faillissement én vaak gevolgd door een onprettige overname van een volgende partij en alle onzinnigheid die daarbij komt kijken.
Dat dit niet altijd leidt tot de meest realistische opinie ben ik met je eens, maar dat kan je een doorsnee consument ook niet kwalijk nemen.

Persoonlijk vind ik de transparantie van de day-ahead markt aantrekkelijk(er), maar ook op dit stukje van de markt heb je cowboys en struikrovers.

- knip -

• JoopXXX
Smuggler schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:25:
[...]

Er zijn 2 gasmarkten die gebruikt worden.

Denk dat de volgende post, en linkjes erom heen je verder kunnen helpen:
joep03nl in "het grote day ahead energieprijzen topic."
Hoi Smuggler,

Dank voor je reactie!

Ik heb de post en de linkjes erom gelezen.
De verschillende markten waar over gesproken wordt zijn de 'ttf dayahead' markt en de 'ttf european gas spot index'. Ik heb beide markten vergeleken met de prijzen die door Energyzero worden getoond. Conclusie: de prijzen die energyzero gebruikt komen met geen van beide markten overeen.

Vraag blijft dan: hoe bepaalt Energyzero haar inkoopprijzen?

Als we dat niet weten lijkt het me een blanco cheque?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@JoopXXX Nee, geen blanco cheque. In je contract staat vernoemd tegen welke beurs je tarieven aangeboden krijgt.

Als je naar European Gas Spot Index TTF day ahead kijkt: https://www.powernext.com/spot-market-data
moet je ook meenemen dat 1 MWh gas niet exact gelijk staat aan 100 m3 gas.

Neem je de prijs van vandaag: 124.848/MWh en je deelt dat door 102,359970537 kom je op de 1.22 van EnergyZero.

- knip -

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
JoopXXX schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:04:
[...]

Hoi Smuggler,

Dank voor je reactie!

Ik heb de post en de linkjes erom gelezen.
De verschillende markten waar over gesproken wordt zijn de 'ttf dayahead' markt en de 'ttf european gas spot index'. Ik heb beide markten vergeleken met de prijzen die door Energyzero worden getoond. Conclusie: de prijzen die energyzero gebruikt komen met geen van beide markten overeen.

Vraag blijft dan: hoe bepaalt Energyzero haar inkoopprijzen?

Als we dat niet weten lijkt het me een blanco cheque?
Intressant,
Welke prijzen zie je dan op dit moment?
Wellicht dat anderen daar een licht op kunnen schijnen.
btw 9% vs 21% wilt nog wel eens tricky zijn momenteel, verder de manier waarop ze dingen berekenen.
Heb wel eens gezien dat leveranciers bepaalde kosten er doorheen middelen.

@Sicco92 @joep03nl zij zitten hier dieper in dan ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:27

Hans1956

Pixel 8 Pro

[Afbeelding]

Ik heb 21 panelen van 395 Wattpiek, liggen helaas niet heel gunstig maar het huis is helaas niet anders. De vier panelen welke liggen op de voorkant van het huis doen in deze donkere dagen gelukkig nog wel iets. Een dag als vandaag zo rond de 0,6kWh. De 17 panelen liggen minder hoog namelijk op een veranda achter het huis waardoor je nu de zon laag staat niet veel opwekt. De rij met 9 stuks tussen de 0,25-0,3kWh. En de rij met 8 stuks 0,13-0,18kWh. Een dag als vandaag dus totaal 6,5kWh

Hoe kom je aan €0,25 terugleververgoeding bij Essent? Ik ken geen ander getal dan €0,055 per kWh.

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

• JoopXXX
Raymond P schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:16:
@JoopXXX Nee, geen blanco cheque. In je contract staat vernoemd tegen welke beurs je tarieven aangeboden krijgt.

Als je naar European Gas Spot Index TTF day ahead kijkt: https://www.powernext.com/spot-market-data
moet je ook meenemen dat 1 MWh gas niet exact gelijk staat aan 100 m3 gas.

Neem je de prijs van vandaag: 124.848/MWh en je deelt dat door 102,359970537 kom je op de 1.22 van EnergyZero.
Ik vermenigvuldig met 0,009769.

• JoopXXX
Smuggler schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:16:
[...]

Intressant,
Welke prijzen zie je dan op dit moment?
Wellicht dat anderen daar een licht op kunnen schijnen.
btw 9% vs 21% wilt nog wel eens tricky zijn momenteel, verder de manier waarop ze dingen berekenen.
Heb wel eens gezien dat leveranciers bepaalde kosten er doorheen middelen.

@Sicco92 @joep03nl zij zitten hier dieper in dan ik.
Ik kijk naar de inkoopprijzen dus btw speelt geen rol.

De cijfers in onderstaande grafiek komen van de site van Energyzero.
Als ik die vergelijk met beide beurzen lijken die niet overeen te komen: https://www.powernext.com/spot-market-data

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvpuffeCYWWf6BeZv0GSokGfE5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aunf8AVX7VGe8Can4JFrfLTF.jpg?f=fotoalbum_large

• JoopXXX
Hoi Raymond, weet jij welke beurs Energyzero hanteert? Ik heb geen contract bij ze.
Zou ik pas willen afnemen als ik weet hoe ze rekenen

• JoopXXX
@JoopXXX

Voor vandaag komt het in de buurt, maar afgelopen 2 weken m.i. niet.

• Raymond P
  • Nu online
Als je gaat afronden krijg je verschillen, dat doet EnergyZero ook al bij het weergeven van twee cijfers achter de komma.
Je kan dus ook beter de beursprijzen terugrekenen naar de prijs per m3 dan andersom. Verder is die verhouding tussen MWh en m3 niet elke dag gelijk.
Het exacte moment van kopen weegt (geloof ik) ook nog mee, waardoor er soms kleine verschillen zijn.

Kortom, de gasmarkt is ingewikkeld.

- knip -

• JoopXXX
Raymond P schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:47:
Als je gaat afronden krijg je verschillen, dat doet EnergyZero ook al bij het weergeven van twee cijfers achter de komma.
J
Hier een afbeelding van de verschillen tussen de door Energyzero getoonde inkoopprijzen van de afgelopen 12 dagen en de 'ttf EGSI'. De prijzen van Energyzero heb ik teruggerekend van m3 naar MWh.

Ik zie echt niet hoe Energyzero dan de ttf EGSI beurs kan volgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHSx1K2h6Xg_KK6CBLM0oyngzvk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hnbIfzzbWkpSPePdyIMfSCNJ.jpg?f=user_large

• JoopXXX
Verder is die verhouding tussen MWh en m3 niet elke dag gelijk.
Dat snap ik niet. Zou je dat kunnen uitleggen?

• JoopXXX

Kortom, de gasmarkt is ingewikkeld.
Als de markt zo ingewikkeld is dat we niet kunnen terugrekenen hoe de prijzen tot stand komen, lijkt het me niet verstandig om een dynamisch energiecontract af te sluiten.

• JoopXXX
Overigens lukt het mij bij Frank wel om de prijzen na te rekenen.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:41
Vraag dit voor een ander, maar verneld Tibber de BTW op de facturen?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:10
Ik zit sinds de 18e bij Zonneplan, loont het nu nog om zonnepanelen aan te schaffen? (panelen zouden op de schuur/carport komen, altijd zon).

Ivm ziekte ben ik altijd thuis, ik zet de wasmachine, droger, vaatwasser etc aan op de goedkoopste uren.
Verbuik tussen de 2800 - 3000 kWh per jaar (+/- 130 m3 gas per jaar, alleen koken en warmwater)

Door ziekte (bijna) geen spaargeld meer, ik zou ze eventueel willen financieren met een 0% lening van de overheid https://www.rijksoverheid...-huis-willen-verduurzamen

Ik weet alleen niet of dat nu nog slim is met mijn dynamische contract? De lening is ook voor 10 jaar (tegen 0%), ik weet niet wat de toekomst doet met mijn ziekte en als de gasprijzen zo blijven wil ik in de toekomst eventueel een houtkachel aanschaffen, continu 12 / 15 graden is niet fijn.

• JoopXXX
JoopXXX schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:21:
Overigens lukt het mij bij Frank wel om de prijzen na te rekenen.
Nog even een afbeelding van gemaakt. Behalve afrondingsverschillen komt e.e.a. perfect overeen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SO1fO3cy83uh0qvmVgy-mCQ8Xag=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nmYDUSD6FRigyqPgsg5Em8Mh.jpg?f=user_large

Bij Frank dus duidelijk welke beurs ze volgen. Bij Energyzero (voor mij) nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

iMode schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:24:
Ik zit sinds de 18e bij Zonneplan, loont het nu nog om zonnepanelen aan te schaffen? (panelen zouden op de schuur/carport komen, altijd zon).

Ivm ziekte ben ik altijd thuis, ik zet de wasmachine, droger, vaatwasser etc aan op de goedkoopste uren.
Verbuik tussen de 2800 - 3000 kWh per jaar (+/- 130 m3 gas per jaar, alleen koken en warmwater)

Door ziekte (bijna) geen spaargeld meer, ik zou ze eventueel willen financieren met een 0% lening van de overheid https://www.rijksoverheid...-huis-willen-verduurzamen

Ik weet alleen niet of dat nu nog slim is met mijn dynamische contract? De lening is ook voor 10 jaar (tegen 0%), ik weet niet wat de toekomst doet met mijn ziekte en als de gasprijzen zo blijven wil ik in de toekomst eventueel een houtkachel aanschaffen, continu 12 / 15 graden is niet fijn.
Het contract kan nooit een reden zijn om geen panelen te nemen, want dat contract kun je zo vanaf.

Panelen zijn zeker nog interessant dus ik zou het zeker doen. Verdere discussie erover hoort alleen niet in dit topic.

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:31

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Op de Tibber website/portal heb ik nu ook een optie voor "mijn kosten en verbruik". Vraag aan Tibber gestuurd of dat de opbrengsten er in de toekomst ook bijkomen

Antwoord van Tibber:

De portal op de website is nog in aanbouw, we zullen in de loop van de tijd meer en meer toevoegen. Op dit moment is de Tibber-app nog het meest compleet.

[ Voor 35% gewijzigd door sideriusj op 25-11-2022 09:33 ]

• Raymond P
  • Nu online
JoopXXX schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:14:
[...]

Dat snap ik niet. Zou je dat kunnen uitleggen?
De hoeveelheid energie die in 1 m3 gas zit fluctueert.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-09 22:37

Eens met @de Peer wat betreft de panelen.

Verder zou ik eens kijken naar een single split airco zodat je de woonkamer goedkoop kan verwarmen. Met een sCOP van 5 en draaien in uren met een prijs van gemiddeld 20ct/kWh heb je dan het equivalent qua kosten van het verwarmen met een gasprijs van 40ct/m3. Dat is zelfs nog goedkoper dan verwarmen met gas voor de hele crisis koste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter

Vooral de zonnepanelen nemen, het juiste contract komt daarna wel, je kan met dynamisch op elk moment wisselen van aanbieder.

Met zonnepanelen zet je voor de komende 10 jaar die prijs ongeveer vast voor een scherp tarief :).
Zeker met 0% rente is dat een hele mooie situatie.

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-09 22:12
Sarpo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:10:
[...]

Nieuwe leverancier gecontact. Hij legde uit dat je bij een overstap inderdaad niet kan afzien van de 14 dagen bedenktijd. Ik vroeg hem mee te denken en hij schetste inderdaad EasyEnergy direct op zeggen. Dan zit je zonder leverancier maar je bent verplicht een leverancier te hebben. Achteraf wellicht eerst, opzeggen (geen leverancier en dan een nieuwe leverancier kiezen?).
Tweede optie is de incasso storneren en EasyEnergy hiervan op de hoogte stellen. Ze hebben geen recht om hier alsnog recht op te maken (1 dec zit ik bij nieuwe leverancier).
Ik ga voor de tweede optie.
Inderdaad, ik heb de automatische incasso gestorneerd. Na twee dagen komt Easyenergy met een mail dat het bedrag gestorneerd is. Of ik het wil overboeken. No way Jose! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:28
Misanthropia schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:41:
[...]

dat is het inderdaad, te lui om even een paar uur zich erin te verdiepen, kijken liever naar Rad van Fortuin ofzo
Veel mensen hebben geen idee. Als ik vraag "wat is je verbruik?". Dan krijg ik vaak als antwoord, ja 200 euro per maand , ofzo.

• LJ80
Hans1956 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:17:
[...]

Hoe kom je aan €0,25 terugleververgoeding bij Essent? Ik ken geen ander getal dan €0,055 per kWh.
Nee daar bedoel ik als ik genoeg heb opgewekt de overige 2000 juist elders Dynamisch zou kunnen doen. Maar ik begrijp dat ik me wat moet gaan verdiepen in SAP. Hoewel ik me afvraag of 2000 restant de moeite is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
LJ80 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:56:
[...]

Nee daar bedoel ik als ik genoeg heb opgewekt de overige 2000 juist elders Dynamisch zou kunnen doen. Maar ik begrijp dat ik me wat moet gaan verdiepen in SAP. Hoewel ik me afvraag of 2000 restant de moeite is.
Het probleem met een SAP voor terugleveren, is dat het er vanuit gaat dat er partijen zijn die een TLV hebben die veel hoger is dan de dynamische prijzen.

Als je een SAP snel terug kan verdienen, prima. Maar om een hoop geld te stallen bij een kleine partij die op het punt staat failliet te gaan, misschien een beetje een risico.

• HaraldBou
Is er ergens een overzicht waarin de energyzero merken (anwb, energievanons, etc) naast bijv. die vanFrankenergie en Tibber staan?
JoopXXX schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:31:
[...]

Nog even een afbeelding van gemaakt. Behalve afrondingsverschillen komt e.e.a. perfect overeen:
[Afbeelding]

Bij Frank dus duidelijk welke beurs ze volgen. Bij Energyzero (voor mij) nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
HaraldBou schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:22:
Is er ergens een overzicht waarin de energyzero merken (anwb, energievanons, etc) naast bijv. die vanFrankenergie en Tibber staan?
[...]
begin bij de startpost, en daarna de pinned berichten in dit topic.

• HaraldBou
Ik bedoelde eigenlijk de uurprijzen, zoals net van Frank en Energyzero werden getoond.
Smuggler schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:23:
[...]

begin bij de startpost, en daarna de pinned berichten in dit topic.

• HaraldBou
Maar vind dit momenteel 1 van de interessantste fora op tweakers.
Begreep laatst dat een partij als Vandebron zelf ook naar de dynamische tarieven kijkt als extra mogelijkheid, dus er zullen nog velen volgen. Dan is het wel handig om te weten hoe ze hun uurtarieven vormgeven.

• mxmemx
ollem schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:52:
[...]

Er is nog een 4e optie....
Bij Tibber aangeven dat je van de wettelijke bedenktijd van 2 weken af wilt zien en graag ook al op 9 dec bij Tibber wilt starten zodat gas en stroom data gelijk lopen
Bij overstappen konden ze niet eerder dan 13 december gaven ze aan, alleen bij verhuizen was dat een optie

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
sideriusj schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:38:
Op de Tibber website/portal heb ik nu ook een optie voor "mijn kosten en verbruik". Vraag aan Tibber gestuurd of dat de opbrengsten er in de toekomst ook bijkomen
Jazeker, kijk maar naar mijn overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3gCxmlTd7RYXgkjrTf6GWSLNNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fc6g9D4XvBoMRBNC4ox4S27H.jpg?f=fotoalbum_large
PS: mijn verbruik en productie zijn zo hoog omdat ik een thuisaccu heb.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
HaraldBou schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:30:
Ik bedoelde eigenlijk de uurprijzen, zoals net van Frank en Energyzero werden getoond.

[...]
https://docs.google.com/s...3Ul8uNKU3d1s1Y/edit#gid=0

zoals in dit overzicht (kopie van de startpost?)

• JoopXXX
HaraldBou schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:22:
[...]
Hier een overzicht van de afgelopen 12 dagen van Frank en Energiezero.

Daarin zie je:
-dat de inkooptarieven verschillen (Frank wat goedkoper)
-dat de inkooptarieven van Frank te herleiden zijn naar een bekende markt. Waar Energiezero zijn inkooptarieven vandaan haalt is mij onbekend.

Persoonlijk heb ik er een hekel aan als je de rekening niet kan narekenen (ik houd niet van een blanco cheque). Zolang ik Energiezero niet kan narekenen is die voor mij dan ook geen optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quJ1LPohixzbB3Rac7HNUjIQqwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sN4UqbvVxyPHmvQeUDNtcRyD.jpg?f=fotoalbum_large

• JoopXXX
Raymond P schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:55:
[...]

De hoeveelheid energie die in 1 m3 gas zit fluctueert.
Dat wist ik niet.

Heb je toevallig ook een link waarin uitgelegd wordt binnen welke bandbreedte dit kan bewegen?

Als ik er op Google kom ik overal een vaste factor van 0,0097694 tegen.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 14:02
JoopXXX schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:49:
[...]

Dat wist ik niet.

Heb je toevallig ook een link waarin uitgelegd wordt binnen welke bandbreedte dit kan bewegen?

Als ik er op Google kom ik overal een vaste factor van 0,0097694 tegen.
Hier staat iets beschreven over de calorische waarde van het gas, maar de waarden niet.

https://www.liander.nl/co...ven/standaardjaarverbruik

En hier kun je dan misschien ook wat mee; https://www.gasunietransp...tzaken/calorische-waarden

• JoopXXX
Bezzerk schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:01:
[...]

Hier staat iets beschreven over de calorische waarde van het gas, maar de waarden niet.

https://www.liander.nl/co...ven/standaardjaarverbruik

En hier kun je dan misschien ook wat mee; https://www.gasunietransp...tzaken/calorische-waarden
Dank voor de links.

Ik lees er echter nergens in terug dat de omrekenfactor van de prijs van een MWh naar de prijs van een m3 zou veranderen gedurende het jaar.

Voor die omrekenfactor vind ik overal het volgende verhaal: https://www.energieconsul...van-euro-mwh-naar-ct-m3n/

Als ik die omrekenfactor ook loslaat op de prijzen van Frank komt dat qua prijzen mooi overeen met de hetgeen je op de gasmarkt terugziet. Bij Energyzero gaat dat echter niet op..

[ Voor 10% gewijzigd door JoopXXX op 24-11-2022 21:15 ]

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:33
https://www.trouw.nl/cs-bcf1d00e
Minister Rob Jetten vindt dat dynamische-energieleveranciers de limiet aan de energieprijs niet elk uur mogen toepassen. Want in dat geval zouden klanten met een dynamisch contract spekkoper zijn. Elke prijspiek binnen een dag zouden ze vergoed krijgen, tot het plafond.

Dat is al te gortig, oordeelde Jetten. Klanten met een dynamisch contract zouden doorlopend de vruchten plukken van prijsdips en zouden nooit lijden onder pieken. Ja, dat wil iedereen wel. Jetten vreesde daarom dat energiebedrijven en klanten zich massaal op de dynamische tarieven zouden storten.
Dynamisch is de toekomst. Sponsoren van energielevering oude stijl met het plafond vs klanten met dynamisch "voordeel"

Zelf gas nu naar mijndomein per vier december. Electra nog via engie.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:31

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@KC27 dat is mooi, maar dit staat niet op de website https://tibber.com/nl/portal/analysis maar in je Tibber app.

Van Tibber:

De portal op de website is nog in aanbouw, we zullen in de loop van de tijd meer en meer toevoegen. Op dit moment is de Tibber-app nog het meest compleet.

[ Voor 46% gewijzigd door sideriusj op 25-11-2022 09:34 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels