Hallo allemaal,
Tijdens het doornemen van dit geweldige topic heb ik afgelopen donderdag mijn variabele contract bij Vattenfall opgezegd voor een dynamisch contract van ANWB. Het gaat in op 3-1-2023, maar.....
Volgens mij is mijn situatie niet goed voor dynamische energie. Via HA lees ik de standen en het verbruik alsmede de opwek van mijn ZP uit.
Alvast voor de duidelijkheid: ik heb veel verbruik door 2 grote vriezers en sinds dit jaar een warmtepomp. Geen elektrische autos.
Overigens vind ik de overstap naar een SAP systeem te ingewikkeld voor de komende 2 jaar.
Helaas ben ik niet in staat om te schuiven met stroomverbruik en, voor zover ik nu kan beoordelen, ben ik toch goedkoper uit met Vattenfall ???
Verbruik van 13 mei t/m 31 oktober (ik had veel meer data, maar de P1 van Homewizard ging stuk.... :
totaal verbruik : 16524 Kw
totaal opgewekt: 7570 Kw (37 panelen vanaf mei)
totaal teruggeleverd: 2002 KW
totaal van het net: 10955
Netto eigen gebruik van ZP : 5569 KW
Helaas is het door ondoorzichtigheid (voor mij) in belastingen etc. erg moeilijk om de netto prijzen van Vattenfall terug te rekenen maar, voor zover ik de juiste berekeningen heb gemaakt, heb ik slechts een voordeel van € 15,00.
Voor de dynamische prijzen heb ik de gemiddelde prijs per maand gekozen.
De zomermaanden kosten verschrikkelijk veel geld. Die verdien ik nu wel terug, maar aangezien er straks een prijsplafond komt EN daarna de zomer, denk ik niet dat de overstap op dit moment zin heeft.
Tevens hoef ik het voor het gas ook niet meer te doen want ik had vorig jaar een verbruik van 3250m3 en nu zit ik dankzij de warmtepomp op ongeveer 75 a 90 m3 per maand (oktober en november)
Voor de rekenaars heb ik eventueel een spreadsheet met alle data, maar daar kunnen natuurlijk wel fouten in zitten.
Ik sta enorm open voor suggesties en tips !
gr. Wim
[
Voor 3% gewijzigd door
Bakkertje wim op 26-11-2022 18:55
. Reden: aanpassing opmerking SAP en uitleg prijzen ]