Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
Bakkertje wim schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:57:
Even voor de zekerheid:
Als ik bij ANWB energie kijk bij de gemiddelde prijzen per maand :
mei 0,18
juni 0,21
juli 0,32
aug 0,45
sept 0,34
okt 0,16
nov 0,16

Zijn dit dan de prijzen met of zonder alle belastingen ?
Dat komt overeen met de prijzen zonder belastingen in de tibber app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
Obeja schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:47:
[...]

De app is echt waardeloos. Je factuur is met deze app nooit te controleren op verbruik en prijs. En dat is misschien ook de bedoeling.
Heb je al gekeken naar de analyse?
Kan je zelf instellen qua start datum, hiermee ga ik de factuur controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje wim
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-09 20:57
phicoh schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:06:
[...]

Dat komt overeen met de prijzen zonder belastingen in de tibber app.
jammer !

Dan klopt mijn redenatie in mijn geval helaas dus..

Conclusie:
Als je verbruik gedurende het hele jaar gelijk is en je dus niet kunt spelen met pieken en dalen EN je verbruik ligt een stuk hoger (vooral tijdens de zomerperiode) dan de zonnepanelen opwekken dan heeft dynamische energie op dit moment geen voordeel (op basis van mei t/m eind november 2022)

Dan is het risico mij te groot om over te stappen.

Echt jammer want ik keek er echt naar uit !

Bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
Hans1956 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:37:
[...]

Goede splitter gebruiken. Ik heb de Homewizard splitter gebruikt. (Geen extra voeding nodig)

[Afbeelding]
Ik heb exact hetzelfde draaien!
Wil Home wizard blijven gebruiken onafhankelijk van de provider zodat ik kan vergelijken over maanden en jaren heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:57
Bij een verbruik van 1200m3 en 7700 kWh, op jaarbasis en een nog te realiseren zonneinstallatie van +- 4000 kWh is dynamisch voordelig mits ik in Maart/April terug ben bij Vattenfall of een ander die tegen die tijd goedkopere tarieven heeft dan dat die nu zijn?

Ze beloven allemaal goedkopere tarieven na het eerste kwartaal lijkt het. Dus dynamisch is dan toch nog steeds interessant? Zeker omdat de zonneopbrengst pas in de zomer start, en je dan waarschijnlijk weer terug bent bij een leverancier / niet dynamisch zodat je kunt salderen?

Maar als ik nu bij Vattenfall blijf met dit verbruik en op 1 januari naar 3,20 de m3 gas en 0,95 euro per kWh ga kan ik beter even dynamisch pakken voorlopig toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen50
Vannacht is tarief electra 18 cent, ideaal om afwasmachine via timer vannacht aan te zetten en warmtepomp flink de temperatuur te laten opvoeren.

Enneh...contract direct opzegbaar dus je kan snel schakelen naar andere provider.
Begrijp soms niet waarom bakkers ermee stoppen agv dure electra en gasprijzen..stap over naar dynamische tarieven.

[ Voor 13% gewijzigd door Jeroen50 op 26-11-2022 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:15
Klopt helemaal.

Even voor de zekerheid:
mei 0,18
juni 0,21
juli 0,32
aug 0,45
sept 0,34
okt 0,16
nov 0,16

Wel gevaarlijk om een jaar van oorlog te kiezen voor de berekening van het komende jaar. De Russen kunnen niet nogmaals NS1 dichtgooien in juli en augustus en vervolgens opblazen in september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

de Peer

under peer review

Jeroen50 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:44:
Vannacht is tarief electra 18 cent, ideaal om afwasmachine via timer vannacht aan te zetten en warmtepomp flink de temperatuur te laten opvoeren.

Enneh...contract direct opzegbaar dus je kan snel schakelen naar andere provider.
Begrijp soms niet waarom bakkers ermee stoppen agv dure electra en gasprijzen..stap over naar dynamische tarieven.
Ja dat snap ik ook niet. Wat voor een ondernemer ben je dan?
Maar misschien betalen zij sowieso al andere tarieven (groot verbruik aansluiting) die relatief laag zijn. En dan is een 50 procent stijging van die kosten alsnog te hoog voor ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:10
supayoshi schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:43:
Zeker omdat de zonneopbrengst pas in de zomer start,
Daar verkijk je je nog behoorlijk op. Dit is mijn afgelopen jaar: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PvK4Yrz.png (19 panelen op oost, 6 op zuid).

Na 'n aankondiging van m'n nieuwe Greenchoice tarieven per 1 januari, ben ik me ook 'ns gaan orienteren op dynamische tarieven. Factoren die de keuze lastig maken zijn dat grafiekje hierboven, maar tegelijk heb ik 'n EV die wel wat lust en wat ik goed kan plannen (voor m'n dagelijkse gebruik heb ik voldoende aan 50% accu, dus alles daarboven kan ik volstoppen tijdens extreem lage/negatieve tarieven) en een all-electric huis met een flinke boiler die ik wellicht op die momenten wat warmer kan stoken.

Het alternatief van 'n SAP klinkt ook interessant, in het tabelletje uit de OP zit ik zo'n beetje op de kruising van de 4 SAP velden linksboven, maar door de stuurbare EV en WP schuift het misschien net daarbuiten. Gezien de onzekerheid in de markt, is dat vermoedelijk de investering niet waard.

Timing is ook nog 'n interessante. Op dit moment heb ik 'n variabel contract met 30/36ct/kWh, per 1-1 wordt dat 80ct. Als ik naar de tarieven van afgelopen week kijk, zijn m'n huidige contract tarieven gunstiger. Als ik verder terugga, schuift dat al snel op richting dynamisch. Jammer dat m'n glazen bol stuk is voor de komende weken...

En ohja, ik doe ook nog mee aan 'n postcoderoos project. Geen idee of ik dat belastingvoordeel mee kan nemen naar een dynamische aanbieder. Die vraag staat al uit bij de coop.

[ Voor 5% gewijzigd door anboni op 27-11-2022 00:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Voor de komende weken heb je geen glazen bol nodig. :)
We zitten in een stabiel stijgende trend en de bepalende factoren veranderen niet/nauwelijks.

Tot 1-1 zit je dus zeer waarschijnlijk prima met je 30/36ct.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
anboni schreef op zondag 27 november 2022 @ 00:40:
[...]

En ohja, ik doe ook nog mee aan 'n postcoderoos project. Geen idee of ik dat belastingvoordeel mee kan nemen naar een dynamische aanbieder. Die vraag staat al uit bij de coop.
Ik doe ook mee met een postcoderoos project, de meeste dynamische energie aanbieders doen nog niet mee (postcoderoos teruggave is niet wettelijk verplicht voor maatschappijen).

Ik heb wat aanbieders gemaild:
  • EnergyZero en GroeneStroomLokaal (en waarschijnlijk de andere EnergyZero resellers) doen mee.
  • Tibber doet niet mee, ze zijn wel aan het kijken of ze dat in de toekomst wel kunnen doen.
  • Zonneplan ondersteunt het ook niet.
  • EasyEnergy snapt niet wat postcoderoos projecten zijn en stuurt terug hoe ze salderen.
Je postcoderoos project moet een keer per jaar je aandeel in je opwek naar je sturen, die je dan kan indienen bij je energie maatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:52
Ik had nog nooit gehoord van postcoderoos projecten. Klinkt wel interessant als je wat googled. Eens een mail sturen naar Tibber waar ik bij zit. Gewoon om te laten zien dat er interesse is onder hun klanten, dat spoort ze misschien aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:24
Momenteel zit ik bij Vattenfall en door de nieuwe energietarieven per 1 januari ben ik rond aan het kijken naar alternatieven. Ik kwam al vrij snel uit op dynamische tarieven en daarmee op dit topic ;)

Excuses voor als deze vra(a)g(en) al eerder gesteld zijn, heb m'n best gedaan om dit topic door te nemen.

Als ik de tarieven (€0,948265/ kWh en €3,219447/ m3) van Vattenfall vergelijk met de dynamische tarieven van bijv. ANWB Energie, dan lijkt het een no-brainer om over te stappen.

Omdat het zo'n no-brainer lijkt, vraag ik me af of ik iets over het hoofd zie? Natuurlijk is er het risico dat de tarieven toch erg omhoog schieten waardoor je met dynamisch duurder uit zou zijn dan bij een Vattenfall. Echter, als dat zo zou zijn, dan zal Vattenfall niet lang daarna de tarieven ook wel ophogen is mijn vermoeden.

Klopt mijn beredenatie, of denk ik hier te makkelijk (of juist te moeilijk) over?

Daarnaast: komend jaar is er natuurlijk het prijsplafond, waardoor ik met dynamische tarieven "geen buil kan vallen"; mochten de tarieven toch erg omhoog schieten dan dekt het prijsplafond dat (wat we uiteindelijk zelf wel weer betalen natuurlijk).
Echter, wat als het prijsplafond het jaar erop (2024) niet meer van toepassing is, en de tarieven dusdanig hoor worden dat ik terug wil stappen naar bijv. Vattenfall. Dan kom ik wel in de "nieuwe klanten tarieven", welke hoger zijn dan wat ik nu bij Vattenfall zou betalen. Snijd ik mezelf dan niet heel erg in de vingers en kan ik niet beter blijven zitten?

Mijn jaarlijkse verbruik is +- 2800kWh en +- 1200m3. Ik heb geen zonnepanelen, geen elektrische auto('s) en geen warmepomp of andere grootverbruikers.

Mijn verbruik zal voor het grootste gedeelte binnen het prijsplafond passen, waardoor de noodzaak om over te stappen minder hoog is. Echter, als ik ergens op kan besparen, is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Nogmaals excuses voor als deze vraag/ vragen reeds gesteld zijn, het is erg veel om door te nemen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jeroen50 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:29:
[...]

Heb je al gekeken naar de analyse?
Kan je zelf instellen qua start datum, hiermee ga ik de factuur controleren.
Hier staat alleen wat je gewogen gemiddelde prijs is voor desbetreffende maand. Hier kun je dus helemaal niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-09 23:39
esdeboer schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:52:
[...]

Je postcoderoos project moet een keer per jaar je aandeel in je opwek naar je sturen, die je dan kan indienen bij je energie maatschappij.
Hoe kan een dynamische aanbieder dat nou in godsnaam achteraf verrekenen? Dat aandeel zal toch zeker niet op het uur nauwkeurig gespecificeerd zijn?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
aaajeetee schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:00:
Momenteel zit ik bij Vattenfall en door de nieuwe energietarieven per 1 januari ben ik rond aan het kijken naar alternatieven. Ik kwam al vrij snel uit op dynamische tarieven en daarmee op dit topic ;)

Excuses voor als deze vra(a)g(en) al eerder gesteld zijn, heb m'n best gedaan om dit topic door te nemen.

Als ik de tarieven (€0,948265/ kWh en €3,219447/ m3) van Vattenfall vergelijk met de dynamische tarieven van bijv. ANWB Energie, dan lijkt het een no-brainer om over te stappen.

Omdat het zo'n no-brainer lijkt, vraag ik me af of ik iets over het hoofd zie? Natuurlijk is er het risico dat de tarieven toch erg omhoog schieten waardoor je met dynamisch duurder uit zou zijn dan bij een Vattenfall. Echter, als dat zo zou zijn, dan zal Vattenfall niet lang daarna de tarieven ook wel ophogen is mijn vermoeden.

Klopt mijn beredenatie, of denk ik hier te makkelijk (of juist te moeilijk) over?

Daarnaast: komend jaar is er natuurlijk het prijsplafond, waardoor ik met dynamische tarieven "geen buil kan vallen"; mochten de tarieven toch erg omhoog schieten dan dekt het prijsplafond dat (wat we uiteindelijk zelf wel weer betalen natuurlijk).
Echter, wat als het prijsplafond het jaar erop (2024) niet meer van toepassing is, en de tarieven dusdanig hoor worden dat ik terug wil stappen naar bijv. Vattenfall. Dan kom ik wel in de "nieuwe klanten tarieven", welke hoger zijn dan wat ik nu bij Vattenfall zou betalen. Snijd ik mezelf dan niet heel erg in de vingers en kan ik niet beter blijven zitten?

Mijn jaarlijkse verbruik is +- 2800kWh en +- 1200m3. Ik heb geen zonnepanelen, geen elektrische auto('s) en geen warmepomp of andere grootverbruikers.

Mijn verbruik zal voor het grootste gedeelte binnen het prijsplafond passen, waardoor de noodzaak om over te stappen minder hoog is. Echter, als ik ergens op kan besparen, is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Nogmaals excuses voor als deze vraag/ vragen reeds gesteld zijn, het is erg veel om door te nemen :D
Hier een klein beetje eenzelfde situatie, maar dan zonder "goedkopere tarieven doordat ik lang ergens klant ben". Momenteel klant bij Vandebron en dat is niet normaal duur qua prijs. Stroom doet niet ontzettend veel hier in huis, maar voor het gas zou ik wel over willen.

Als je dan kijkt informatie invult bij zonneplan, zie je de prijzen die je dan betaalt. Is dat huidig of gemiddeld over het hele jaar gezien? Als Vandebron nu €3,77 vraagt per kuub gas, hoe kan het dan bij Zonneplan maar €1,53 zijn.

Maw: is er iemand die Zonneplan heeft en bijvoorbeeld de dagprijs van gas en electra van vandaag/gisteren kan noemen? Bij voorbaat dank

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 11:46
RikHa schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:16:
[...]

Hoe kan een dynamische aanbieder dat nou in godsnaam achteraf verrekenen? Dat aandeel zal toch zeker niet op het uur nauwkeurig gespecificeerd zijn?
Dat hoeft ook niet, ze hoeven enkel de belastingen te verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
RikHa schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:16:
[...]

Bij de postcoderoos projecten krijg je alleen de belasting terug van de energie maatschappij (en je krijgt de opbrengst van de panelen van het project zelf (verdeling daarvan ligt bij het project))

Aanbieder heeft dus genoeg aan de opgewekte kWh.

Dit geldt trouwens alleen voor de oude postcoderoos projecten, sinds april 2021 werken ze anders, voor de nieuwe projecten heb je de energiemaatschappijen niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-09 23:39
@earthman en @esdeboer Aha het is me duidelijk. Dank. Toch leuk, ik ga me eens een beetje inlezen voor mijn beeldvorming.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:17
Peter_Aragorn schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:18:
[...]

Hier een klein beetje eenzelfde situatie, maar dan zonder "goedkopere tarieven doordat ik lang ergens klant ben". Momenteel klant bij Vandebron en dat is niet normaal duur qua prijs. Stroom doet niet ontzettend veel hier in huis, maar voor het gas zou ik wel over willen.

Als je dan kijkt informatie invult bij zonneplan, zie je de prijzen die je dan betaalt. Is dat huidig of gemiddeld over het hele jaar gezien? Als Vandebron nu €3,77 vraagt per kuub gas, hoe kan het dan bij Zonneplan maar €1,53 zijn.

Maw: is er iemand die Zonneplan heeft en bijvoorbeeld de dagprijs van gas en electra van vandaag/gisteren kan noemen? Bij voorbaat dank
Het fluctueert gewoon enorm, aan het begin van de maand was het 85 cent per kuub, nu 183 cent. Vannacht om 03:00 uur was de stroom 18 cent, nu 29 en om 18:00 44 cent.

Ik zit sinds eind januari bij Zonneplan en zit gemiddeld op 36 cent per kWh en 1,78 euro per kuub. Dat is dus inclusief de periode dat de kWh prijs soms 1 euro aan tikte. Voor november zit ik tot nu toe op 26 cent gemiddeld.

Het is een beetje een gok omdat je geen idee hebt wat de markt gaat doen. Stijgt de prijs ineens fors dan ben je met een eerder afgesloten variabel contract misschien wel goedkoper uit omdat die prijzen iig 3 of 6 maanden vast staan. Dalen de energieprijzen ineens flink dan baal je als een stekker dat je een enorm duur variabel contract hebt.

Ik heb er in ieder geval nog geen spijt van gehad. Als je nu meer betaald dan het plafond zou ik kiezen voor dynamisch de prijs kan dan alleen maar gunstig uitvallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Zakelijk moet ik nu zo'n 75 cent voor kwh betalen en 3 piek voor gas bij Essent. Iemand anders zegt Nieuwe Stroom te hebben met dynamische prijzen en dat zit bijna altijd onder de prijs van Essent. De verschillen zijn echt groot vooral nu. Als ik zijn prijzen zo hoor is het bijna te mooi om waar te zijn... en ja ik snap dat de prijzen op bepaalde momenten ook heel erg hoog kunnen zijn maar is het echt zo erg dat je onder aan de streep slechter uit kan komen? Of zijn ze vooral goedkoop door gebrekkige communicatie e.d.?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakkertje wim
de Peer schreef op zondag 27 november 2022 @ 00:37:
[...]

Ja dat snap ik ook niet. Wat voor een ondernemer ben je dan?
Maar misschien betalen zij sowieso al andere tarieven (groot verbruik aansluiting) die relatief laag zijn. En dan is een 50 procent stijging van die kosten alsnog te hoog voor ze.
Dit is inderdaad het punt. Zoals mijn gebruikersnaam al aangeeft ben ik (markt)bakker.
De tarieven die de bakkerij zelf betaald zijn anders dan wij als consument, maar als je ziet hoeveel verschrikkelijk veel stroom en vooral ook gas wordt gebruikt dan is het geen bedrijfsrisico meer waar je als ondernemer onder normale omstandigheden rekening mee mag houden.

Zie het als een transportondernemer die eerst € 1,50 per liter diesel betaald en nu € 9,50 per liter.

Nu is het natuurlijk wel zo dat je ziet dat de zwakkeren hieronder lijden. Op faillissementsdossier.nl heb ik al verschillende bakkers zien staan en als je dan naar het financiele verhaal erachter kijkt dan begrijp je ook waarom deze in de financiele problemen kwamen. Als er al sprake is van een redelijk wankel financiele situatie dan ben je niet in staat om deze op te vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans2076
  • Laatst online: 04-08-2024
YoshiBignose schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:05:
Zakelijk moet ik nu zo'n 75 cent voor kwh betalen en 3 piek voor gas bij Essent. Iemand anders zegt Nieuwe Stroom te hebben met dynamische prijzen en dat zit bijna altijd onder de prijs van Essent. De verschillen zijn echt groot vooral nu. Als ik zijn prijzen zo hoor is het bijna te mooi om waar te zijn... en ja ik snap dat de prijzen op bepaalde momenten ook heel erg hoog kunnen zijn maar is het echt zo erg dat je onder aan de streep slechter uit kan komen? Of zijn ze vooral goedkoop door gebrekkige communicatie e.d.?
Ik heb nu een week Nieuwe Stroom, mijn vorige tarieven 2,88 per m3 en ongeveer 0,80 per Kwh.
Deze week voor gas gemiddeld denk ik een euro goedkoper en voor stroom tussen de 40 en 50 cent per kWh dan mijn variabele vorige contract.
Met een jaarverbruik van 17.000 kWh en 5000 m3 tikt dat nu al behoorlijk aan.

Uiteraard kunnen de prijzen stijgen, dat is een ingecalculeerd risico dat ik neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje wim
TheBrut3 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:47:
[...]

Wel gevaarlijk om een jaar van oorlog te kiezen voor de berekening van het komende jaar. De Russen kunnen niet nogmaals NS1 dichtgooien in juli en augustus en vervolgens opblazen in september.
Aah, eerlijk gezegd had ik daar even geen rekening mee gehouden. Ik nam aan dat de stroom (buiten de piekuren in de middag qua opwek) in de zomer gewoon een stuk hoger lagen.

Donders.....dit is dus weer iets om rekening mee te houden.

Het is toch best wel ingewikkelde materie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-09 21:09
YoshiBignose schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:05:
Als je een vast of variabel contract heb zal de aanbieder hiervoor energie moeten inkopen en zal over de periode dat het vast staat een inschatting moeten maken hoe de prijs zich gaat ontwikkelen en met een marge inkopen. Bij een dynamisch contract verschuift dit inkooprisico naar de afnemer, het voordeel is dat je dit risico niet meer hoeft te betalen, maar als de prijs omhoog knalt was je wellicht beter af geweest met vast of variabel contract. Anderzijds als de prijs daalt ben je spekkoper.

Uiteraard let wel op dat je appels met appels vergelijkt, dat bij de vergelijking beide tarieven inclusief de heffingen zijn. Sommige dynamische contract aanbieders geven de tarieven ex heffingen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Bakkertje wim De piek deze zomer had ook te maken met de warmte en droogte. Zowel waterkrachtcentrales als kerncentrales hadden hier last van, en uiteraard niet ideaal voor het rendement van zonnepanelen.

Als het volgende zomer iets minder warm is en alle Franse centrales hebben hun onderhoudsbeurtjes gehad (en weer volledig draaien) dan zal er minder stroom met gas opgewekt hoeven worden.
En wellicht is de prijs van gas dan ook wat lager.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje wim
Raymond P schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:32:
@Bakkertje wim De piek deze zomer had ook te maken met de warmte en droogte. Zowel waterkrachtcentrales als kerncentrales hadden hier last van, en uiteraard niet ideaal voor het rendement van zonnepanelen.

Als het volgende zomer iets minder warm is en alle Franse centrales hebben hun onderhoudsbeurtjes gehad (en weer volledig draaien) dan zal er minder stroom met gas opgewekt hoeven worden.
En wellicht is de prijs van gas dan ook wat lager.
aaah, duidelijk.
Als ik het goed begrijp dan was deze zomer blijkbaar een erg uitzonderlijke door diverse omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Bakkertje wim Ja, het is imho een mooi voorbeeld van wat de markt doet als alles tegen zit.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-09 21:00
[...]

Klopt helemaal.

Even voor de zekerheid:
mei 0,18
juni 0,21
juli 0,32
aug 0,45
sept 0,34
okt 0,16
nov 0,16

Je zou ook is kunnen kijken naar wat je kunt besparen in energieverbruik. Energiezuinige vriezer heb je er zo uit.

Salderen en het rest verbruik dynamisch afnemen omdat je geen overschot hebt aan energie lijkt zeker gunstig. Als je het spannend vindt kun je kiezen om te blijven. Voor gas is het iig interessant.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje wim
NielsvdBeek schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:10:
[...]

Je zou ook is kunnen kijken naar wat je kunt besparen in energieverbruik. Energiezuinige vriezer heb je er zo uit.

Salderen en het rest verbruik dynamisch afnemen omdat je geen overschot hebt aan energie lijkt zeker gunstig. Als je het spannend vindt kun je kiezen om te blijven. Voor gas is het iig interessant.
We praten niet over standaard vriezertjes van een paar honderd euro. Ze (2 stuks) zijn ongeveer 2,5x2,5x2,5m per stuk en verbruiken om en nabij de 1,2 Kw per uur per stuk. Die vervang je niet even zo maar 😉

Gas is niet zo'n probleem meer voor mij. Vorig jaar verbruikte ik 3250 m3 gas, maar dankzij de hybride warmtepomp verbruik in nu echt bijna niets meer. De winter moet weliswaar nog komen, maar als ik kijk naar de maande oktober en november van dit jaar dan zijn dit de verschillen:
oktober 2021 : 197 m3
oktober 2022 : 74,6
november 2021 : 314 m3
november 2022 (tot vandaag) : 73 m3

Dat scheelt in 2 maanden alleen al : 363 m3 !!!

Als we dan het 1200 m3 prijsplafond in 2023 in ogenschouw nemen dan ben ik voor gas niet zo bang ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Bakkertje wim op 27-11-2022 12:25 . Reden: aanpassing prijsplafond ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Gaat wel hard omhoog zo, morgen is de gemiddelde prijs alweer gestegen naar 43 cent/kWh.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:48
Z___Z schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:07:
Gaat wel hard omhoog zo, morgen is de gemiddelde prijs alweer gestegen naar 43 cent/kWh.
Dat is nog steeds beter dan 80 cent/kWh :X

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie Wassink
  • Laatst online: 01-03 09:54
Waar haal je deze prijzen vandaan? Ik kan de prijzen pas na 15:00 uur voor morgen zien.

Edit: zul je net zien dat ze vandaag vroeg zijn bij energyzero ...op enever staan ze trouwens nog niet tijdens schrijven van bericht. Jij had ze wel vroeg.

[ Voor 21% gewijzigd door Bennie Wassink op 27-11-2022 14:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:43
Bennie Wassink schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:12:
[...]

Waar haal je deze prijzen vandaan? Ik kan de prijzen pas na 15:00 uur voor morgen zien.
Bij Tibber kan je het vanaf 13:00 zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:24
Bazziek schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:16:
[...]

Bij Tibber kan je het vanaf 13:00 zien.
En de kale prijzen kan je op de website van de beurs al rond 12.45 zien elke dag: https://www.epexspot.com/en/market-data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-09 22:45
Zal wel door de weersvoorspelling komen ?
Hele dag regen voorspelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie Wassink
  • Laatst online: 01-03 09:54
Heronimo schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:41:
[...]

En de kale prijzen kan je op de website van de beurs al rond 12.45 zien elke dag: https://www.epexspot.com/en/market-data
Dat is wel handig. De landen om ons heen zijn een stuk goedkoper uit.....Nederland betaald het meeste....hmm :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Een vraagje, zit nu bij Vattenfal met hoge tarieven en per 1 januari nog hoger.
Nu hebben we pv panelen die ongeveer 9000kwh per jaar opwekken en we verbruiken ca 4000kwh per jaar.
Gas is ongeveer rond de 1700m3 per jaar.

Kan ik dan alleen met gas overstappen naar ANWB dagtarieven en de electra bij Vattenfal houden? Het voelt vreemd dat Vattenfal dan jaarlijks een credit bedrag stuurt zonder dat ik gas afneem?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:22
Sport_Life schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:01:
Een vraagje, zit nu bij Vattenfal met hoge tarieven en per 1 januari nog hoger.
Nu hebben we pv panelen die ongeveer 9000kwh per jaar opwekken en we verbruiken ca 4000kwh per jaar.
Gas is ongeveer rond de 1700m3 per jaar.

Kan ik dan alleen met gas overstappen naar ANWB dagtarieven en de electra bij Vattenfal houden? Het voelt vreemd dat Vattenfal dan jaarlijks een credit bedrag stuurt zonder dat ik gas afneem?
Ja hoor.

Maar ik denk dat je beter qua terugleververgoeding even in het “hoogste TLV” topic kunt kijken.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:36
Zo voelde het voor mij ook aan, maar als je het vergelijkt met wat de reguliere energiepartijen je voor tarieven voorschotelen dan zit je bij dynamisch alsnog goedkoper (vooralsnog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
-----

[ Voor 100% gewijzigd door FlyingPineapple op 27-11-2022 15:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• supayoshi
Kunnen we niet met een paar mensen een leuke calculator maken, rekening houdend met energieplafond, huidige prijzen leverancier en verbruik / eigen opwek om zo tot de meest verstandige keuze te komen vanaf 1 januari bijv. tot aan bijvoorbeeld X (Maart/April/Juni) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazziek
FlyingPineapple schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:08:
[...]

Zo voelde het voor mij ook aan, maar als je het vergelijkt met wat de reguliere energiepartijen je voor tarieven voorschotelen dan zit je bij dynamisch alsnog goedkoper (vooralsnog).
Inderdaad. Ik ben gelukkig bijna over naar Tibber, maar betaal nu 72 cent daltarief dus het moet nog een stuk duurder worden wil de overstap niet lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje wim
[...]

Naar mijn mening niet hoor.....
tarieven -< 10.000kWh
Vattenfall normaal tarief : 0,317
Vattenfall laag tarief : 0,238

-> 10.000 kWh
normaal tarief : 0,423
laag tarief: 0,317

is excl., overheidsheffingen van 0,073 (-< 10.000 kWh)
0,093 (->10.000 kWh)

Variabel contract met 25% langblijfkorting

[ Voor 3% gewijzigd door Bakkertje wim op 27-11-2022 15:22 . Reden: korting vermeldt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
Bakkertje wim schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:21:
[...]

tarieven -< 10.000kWh

-> 10.000 kWh
normaal tarief : 0,423
laag tarief: 0,317

is excl., overheidsheffingen van 0,073 (-< 10.000 kWh)
0,093 (->10.000 kWh)

Variabel contract met 25% langblijfkorting
Dat zijn uiteraard zeer goede tarieven, maar als nieuwe klant kom je daar niet aan. Dan zie ik namelijk staan: € 0,822062 per kWh als ik het online formulier invul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingPineapple
Bazziek schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:21:
[...]

Inderdaad. Ik ben gelukkig bijna over naar Tibber, maar betaal nu 72 cent daltarief dus het moet nog een stuk duurder worden wil de overstap niet lonen.
Ik zat in een vergelijkbare situatie, Essent wilde mij vanaf 7 nov € 0,59805 per kWh (daltarief) en € 0,71695 per kWh (normaaltarief) gaan rekenen. Ik heb toen geregeld dat ik vanaf 7 nov naar Tibber overgestapt ben. Nog totaal geen spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje wim
FlyingPineapple schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:27:
[...]

Dat zijn uiteraard zeer goede tarieven, maar als nieuwe klant kom je daar niet aan. Dan zie ik namelijk staan: € 0,822062 per kWh als ik het online formulier invul.
Dat is juist mijn probleem. Op dit moment heb ik RELATIEF prima tarieven en ik ben bang dat als ik overstap naar dynamisch dat ik dan, als ik in de zomer terug wil naar Vattenfall, veel meer moet betalen dan ik nu doe.

Op dit moment ben ik op uurniveau aan het rekenen voor 6 maanden. Iedere maand de 15e.
Ben zeer benieuwd hoe dat nu uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
Bakkertje wim schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:40:
[...]

Dat is juist mijn probleem. Op dit moment heb ik RELATIEF prima tarieven en ik ben bang dat als ik overstap naar dynamisch dat ik dan, als ik in de zomer terug wil naar Vattenfall, veel meer moet betalen dan ik nu doe.

Op dit moment ben ik op uurniveau aan het rekenen voor 6 maanden. Iedere maand de 15e.
Deze week bijvoorbeeld ligt de dynamische stroomprijs (incl. btw) gemiddeld zo rond de € 0,31 per kWh volgens Tibber. En er zijn zelfs wat uitschieters geweest boven de € 0,40 en morgen boven de €0,50. De prijzen zijn de afgelopen weken alleen maar omhoog gekropen. Dynamisch blijft uiteraard een momentopname en wellicht dat het over een paar weken wat lager ligt. Maar met jouw tarieven bij Vattenfall ben je denk ik vooralsnog goedkoper uit als je daar blijft. 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
De dynamische prijzen blijven ook elke dag stijgen. Morgen overdag geen dal-moment te vinden...Bijna elk uur tegen de 50 cent. Ik kijk december nog even aan, maar als het zo blijft ga ik weer terug naar Engie en profiteren van het prijsplafond in januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Ja vooralsnog, daar ligt de crux. Maar goed we gaan het zien. Zolang er nog een dal is elke nacht is het nog goed te doen.
Eens kijken of ik smart pricing op m’n warmtepomp aan de praat kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Bakkertje wim
Voordat je een zakelijke beslissing neemt ook zeker even het relevante nieuws bekijken, ik weet ook niet of jouw verbruik gedekt wordt door een (mogelijk) prijsplafond.

Wat nu vooral belangrijk is: https://www.ad.nl/buitenl...val-deze-winter~a43bff4d/ en https://www.barrons.com/n...rgy-group-edf-01669224307
Het komend tekort daar geeft nu al druk op de markt, dat zal alleen maar erger worden.

Als ik zo'n gok zou moeten nemen dan zou ik wachten tot februari.
Dat gezegd hebbende ben ik wel enorm benieuwd wat jouw gemiddelde prijs per kWh zou zijn geweest over de afgelopen 6 maanden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Bakkertje wim schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:21:
tarieven -< 10.000kWh
De vraag is natuurlijk: hoe lang nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Obeja schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:51:
De dynamische prijzen blijven ook elke dag stijgen. Morgen overdag geen dal-moment te vinden...Bijna elk uur tegen de 50 cent. Ik kijk december nog even aan, maar als het zo blijft ga ik weer terug naar Engie en profiteren van het prijsplafond in januari.
Is er geen prijsplafond met dynamisch contract?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bakkertje wim
Raymond P schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:38:
@Bakkertje wim
Voordat je een zakelijke beslissing neemt ook zeker even het relevante nieuws bekijken, ik weet ook niet of jouw verbruik gedekt wordt door een (mogelijk) prijsplafond.

Wat nu vooral belangrijk is: https://www.ad.nl/buitenl...val-deze-winter~a43bff4d/ en https://www.barrons.com/n...rgy-group-edf-01669224307
Het komend tekort daar geeft nu al druk op de markt, dat zal alleen maar erger worden.

Als ik zo'n gok zou moeten nemen dan zou ik wachten tot februari.
Dat gezegd hebbende ben ik wel enorm benieuwd wat jouw gemiddelde prijs per kWh zou zijn geweest over de afgelopen 6 maanden.
ik neig er inderdaad naar om nog even voor zekerheid te kiezen bij mijn variabele contract.

Ik heb vanaf de maand mei iedere maand de 15e dag genomen en daarbij alle prijzen per uur en het verbruik per uur genomen.
Dat geeft wel een aardig beeld, alhoewel de prijzen dynamisch natuurlijk sneller reageren en een variabel contract een betere reactie daarop geeft. Zowel naar boven als naar beneden.

mijn conclusies:
mei : tussen 07.00 en 17.00 uur is dynamisch goedkoper
juni: tussen 12 en 14 is dynamisch goedkoper
augustus en september -> dynamisch altijd duurder
oktober en november -> dynamisch altijd goedkoper

in cijfers per dag
15 mei : dynamisch 3,00 duurder
15 juni: dynamisch 3,68 duurder
15 juli: dynamisch 9,25 duurder
15 augustus: dynamisch 25,60 duurder
15 september: dynamisch 13,92 duurder
15 oktober : dynamisch 6,73 goedkoper
15 november: dynamisch 6,67 goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Het Fantoom schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:14:
[...]

Is niets over bekend, maar met deze dag-prijzen heeft het totaal geen zin natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin_nl020
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-09 17:03
esdeboer schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:52:
[...]

Ik doe ook mee met een postcoderoos project, de meeste dynamische energie aanbieders doen nog niet mee (postcoderoos teruggave is niet wettelijk verplicht voor maatschappijen).

Ik heb wat aanbieders gemaild:
  • EnergyZero en GroeneStroomLokaal (en waarschijnlijk de andere EnergyZero resellers) doen mee.
  • Tibber doet niet mee, ze zijn wel aan het kijken of ze dat in de toekomst wel kunnen doen.
  • Zonneplan ondersteunt het ook niet.
  • EasyEnergy snapt niet wat postcoderoos projecten zijn en stuurt terug hoe ze salderen.
EasyEnergy gaf bij mij aan dat ze wel de verrekening kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:10
Het Fantoom schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:14:
[...]

Definitief is het nog niet, maar Jetten heeft al wel ergens in een kamerbrief geschreven dat het vooral niet de bedoeling is dat consumenten al te veel voordeel halen uit dat prijsplafond (dat voordeel moet primair naar de energiemaatschappijen stromen natuurlijk), dus mensen met dynamische tarieven moeten over een hele maand gaan middelen, als ik het goed begrijp.

Ik kan het zogauw niet precies meer vinden, maar ik meen dat ik dat in Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022 heb gelezen.

Het relevante stuk uit de kamerbrief:
Voor de toepassing van de prijs in het prijsplafond is het eveneens de vraag op
welke periode deze betrekking moet hebben. In het meest extreme geval heeft
een consument namelijk dynamische tarieven die van uur tot uur kunnen
verschillen. Op het moment dat de maximum prijs wordt toegepast op elk uur,
betalen consumenten met dynamische tarieven gemiddeld gezien een lager
bedrag dan de maximumprijs. Ze profiteren namelijk nog steeds van het voordeel
van dynamische tarieven als de prijs laag is, maar hebben niet het nadeel van de
hoge prijzen op sommige momenten. Het prijsplafond zal op deze wijze ook een
groter verstorend effect op de markt hebben, omdat het leveranciers en
consumenten stuurt richting specifieke prijsproducten (zoals dynamische
tarieven).

Om tot een evenwichtigere invulling van het prijsplafond voor de consument te
komen wordt voorgesteld om uit te gaan van een op volume gewogen prijs (over
de zogenoemde verrekenperiode van maximaal 1 jaar). Op deze wijze komt de
prijs die consumenten gemiddeld over 2023 betalen het dichtst bij de
aangekondigde maximale tarieven, op het moment dat de prijzen hoog blijven, en
kunnen leveranciers een zo groot mogelijk volume gebruik tot het plafond
bewerkstelligen om de klant maximaal te compenseren.

[ Voor 51% gewijzigd door anboni op 27-11-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Obeja schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:51:
Het is voor.mij ook zo. Als de prijzen in Jan/Feb hoger liggen dan het prijsplafond, overweeg ik ook weer terug naar een variabel contract. Dan kan ik weer 100% alles salderen. Ik heb geen overschot maar saldeer wel ca 2000kWh/jaar.
Aan de andere kant:

Het blijft een beetje gokken, niemand weet wat de prijzen gaan zijn het hele jaar door. Je zou kunnen stellen dat juist 2023 een perfect ' test jaar' is. Lastig lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Kaaschef schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:48:
[...]

Het is voor.mij ook zo. Als de prijzen in Jan/Feb hoger liggen dan het prijsplafond, overweeg ik ook weer terug naar een variabel contract. Dan kan ik weer 100% alles salderen. Ik heb geen overschot maar saldeer wel ca 2000kWh/jaar.
Aan de andere kant:

Het blijft een beetje gokken, niemand weet wat de prijzen gaan zijn het hele jaar door. Je zou kunnen stellen dat juist 2023 een perfect ' test jaar' is. Lastig lastig.
Voor mij is een simpel...ik heb geen zonnepanelen en geen electrische auto. Ik moet mijn winst halen uit vaatwasser, wasmachine. De moet ik dan in de nacht gaan plannen om wellicht onder het plafond uit te komen...en waarvoor?? Om die clown van een Jetten een plezier te doen. Al die moeite is het mij niet waard als er toch nauwelijks iets tegenover staat. Gas gebruik ik alleen om te douchen, de kachel gaat gewoon niet aan, ook niet voor 1,45 All-In. Ik pak gewoon die 0,40 cent all in tot 2900 kWh. Met die btw-verhoging en de verhoging energiebelasting per 01-01-2023 heb ik er een hard hoofd in dat je in 2023 voordeel zal hebben met dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:48
Obeja schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:33:
[...]

Voor mij is een simpel...ik heb geen zonnepanelen en geen electrische auto. Ik moet mijn winst halen uit vaatwasser, wasmachine. De moet ik dan in de nacht gaan plannen om wellicht onder het plafond uit te komen...en waarvoor?? Om die clown van een Jetten een plezier te doen. Al die moeite is het mij niet waard als er toch nauwelijks iets tegenover staat. Gas gebruik ik alleen om te douchen, de kachel gaat gewoon niet aan, ook niet voor 1,45 All-In. Ik pak gewoon die 0,40 cent all in tot 2900 kWh. Met die btw-verhoging en de verhoging energiebelasting per 01-01-2023 heb ik er een hard hoofd in dat je in 2023 voordeel zal hebben met dynamisch contract.
Groot gelijk.

Vindt het alleen verschrikkelijk voor de kids, dochter zit met 15 graden bibberend te leren voor toetsen. De was duurt 3 dagen voor het droog is en dan nog het vocht in huis etc..

Schandalig en beroerd dat we zo moeten leven.
De andere kant is wel dat er mensen zijn die het altijd slechter hebben..Wij hebben gelukkig nog een dak boven ons hoofd en te eten.

[ Voor 6% gewijzigd door iMode op 27-11-2022 19:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 18:08
Obeja schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:33:
[...]

Lees het artikel over dynamische tarieven van een paar maanden terug nog eens. Zelfs als je niets aan je gedrag verandert ben je op lange termijn zo goed als altijd goedkoper uit met dynamische tarieven.
Veel posts in deze topic zijn erg specifiek of kijken maar een te kleine tijd span. Het onderzoek waar het artikel naar refereert is veel breder. Er zijn altijd uitzonderingen, maar over het algemeen is het gewoon goedkoper om dynamisch te nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door AJediIAm op 27-11-2022 19:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Misanthropia
iMode schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:17:
[...]

ja, die welvaartsmaatschappij van ons draait echt goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje wim
AJediIAm schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:22:
[...]

Lees het artikel over dynamische tarieven van een paar maanden terug nog eens. Zelfs als je niets aan je gedrag verandert ben je op lange termijn zo goed als altijd goedkoper uit met dynamische tarieven.
Veel posts in deze topic zijn erg specifiek of kijken maar een te kleine tijd span. Het onderzoek waar het artikel naar refereert is veel breder. Er zijn altijd uitzonderingen, maar over het algemeen is het gewoon goedkoper om dynamisch te nemen.
Op zich ben ik dat wel met je eens, maar het zijn rare tijden op dit moment. Voor mij is de overstap het risico op dit moment niet waard. De markt is gewoon te onberekenend voor mijn specifieke situatie.

Kun je spelen met je verbruik en heb je momenten dat je bijna niets verbruikt dan is dynamisch interessant, maar ik heb sowieso een gemiddeld verbruik van minimaal 3 kW per uur (72 kW per dag).
Daar kan ik misschien een paar kW mee schuiven maar meer ook niet. Dan loont het gewoon niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
Obeja schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:16:
[...]

Is niets over bekend, maar met deze dag-prijzen heeft het totaal geen zin natuurlijk.
Jawel hoor, beetje nobel maar: overheid een beetje geld besparen.

Either way, ik heb liever dat de overheid mijn geld krijgt dan vattenfall.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Stel je energiecontract gaat per 28 November in, is dan meteen per 28 November om 00:01 in de nacht het tarief in gebruik van je nieuwe energieleverancier?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Misanthropia schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:30:
[...]

ja, die welvaartsmaatschappij van ons draait echt goed
Ja maar: “het is ook onze oorlog”.. en “we moeten accepteren dat we allemaal een beetje armer worden”. Kijk voor de rijke mensen is een verhoging van de maandlasten van 200 euro peanuts, voor anderen het verschil tussen wel of geen eten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Enforcer Yep.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
mierenfokker schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:37:
[...]

Ja maar: “het is ook onze oorlog”.. en “we moeten accepteren dat we allemaal een beetje armer worden”. Kijk voor de rijke mensen is een verhoging van de maandlasten van 200 euro peanuts, voor anderen het verschil tussen wel of geen eten
ik kijk over de laatste 20-30 jaar terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
AJediIAm schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:22:
[...]

Normaal gesproken wel, maar met een prijsplafond voor 2023 gaat dat natuurlijk niet meer lukken. Vergeet niet de verhoging van btw en energiebelasting.

De kale inkoop voor 1 kWh voor 2022 zal boven de 0,25 Euro uitkomen als december voorbij is. Als je in 2023 boven de 0,20 kale inkoop komt, zit je dus al boven de 0,40 All-in.

Ik verwacht niet dat de prijzen in 2023 zullen dalen, daarom ben ik van mening dat het nutteloos is onder de 2900 kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:52
Deldenaar schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:12:
Iemand zijn eerste 190 euro al ontvangen van Tibber?
En nu dan? Iemand...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Obeja schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:53:
Ik verwacht niet dat de prijzen in 2023 zullen dalen, daarom ben ik van mening dat het nutteloos is onder de 2900 kWh.
Het voordeel van dynamisch is dat je over kan stappen op het moment dat het zin heeft. Geen rare modelcontracten met extra hoge prijzen.

Dus als je nu al een contract hebt met prijzen die hoger zijn dan dynamisch, of zodra de overheid aankondigt dan het prijsplafond uitgesteld wordt, dan heeft het zin om te overwegen over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
phicoh schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:15:
[...]

Het voordeel van dynamisch is dat je over kan stappen op het moment dat het zin heeft. Geen rare modelcontracten met extra hoge prijzen.

Dus als je nu al een contract hebt met prijzen die hoger zijn dan dynamisch, of zodra de overheid aankondigt dan het prijsplafond uitgesteld wordt, dan heeft het zin om te overwegen over te stappen.
Daar heb je gelijk in. Overstappen als het zin heeft. Maar in oktober was ik zeer enthousiast over de dynamische prijzen, totdat mijn contract in november ging lopen. Nu 3 weken verder en de prijzen zijn bizar gestegen. Alleen in de nacht was het nog leuk, maar nu ben wat minder positief. Ik heb me hierin erg vergist, ik dacht "het zal zo'n vaart niet lopen"...Nou wel dus...Wellicht als de zon weer gaat schijnen in het voorjaar, dat je onder de 0,20 kan inkopen, maar over een heel jaar gemiddeld denk ik niet dat dat gehaald kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:14
Obeja schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:53:
[...]

Normaal gesproken wel, maar met een prijsplafond voor 2023 gaat dat natuurlijk niet meer lukken. Vergeet niet de verhoging van btw en energiebelasting.

De kale inkoop voor 1 kWh voor 2022 zal boven de 0,25 Euro uitkomen als december voorbij is. Als je in 2023 boven de 0,20 kale inkoop komt, zit je dus al boven de 0,40 All-in.

Dat is zeker waar... Als het prijsplafond ook echt vanaf januari ingaat. Want daar heb ik een behoorlijk hard hoofd in eigenlijk. Volgens mij staan behoorlijk wat seinen op rood (energiemaatschappijen die het op die termijn niet door kunnen voeren, EU die het ziet als staatsteun zolang niet helder is wat een fatsoenlijk marge is om te hanteren jegens de energiemaatschappijen, etc).

Zolang men de € 190,- vergoeding per maand in stand houdt is het dynamische modelletje toch wel erg interessant :)

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
@Deldenaar Ook hier nog geen 190 EUR gezien van Tibber. In de communicatie werd aangegeven dat het bedrag 'voor het einde van de maand' uitgekeerd zou worden, voor beide maanden november en december. We zouden het dus uiterlijk woensdag binnen moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Rossi46 schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:27:
[...]

Dat is zeker waar... Als het prijsplafond ook echt vanaf januari ingaat. Want daar heb ik een behoorlijk hard hoofd in eigenlijk. Volgens mij staan behoorlijk wat seinen op rood (energiemaatschappijen die het op die termijn niet door kunnen voeren, EU die het ziet als staatsteun zolang niet helder is wat een fatsoenlijk marge is om te hanteren jegens de energiemaatschappijen, etc).

Zolang men de € 190,- vergoeding per maand in stand houdt is het dynamische modelletje toch wel erg interessant :)
Dat hoop ik ook...ik heb liever die 190 per maand. Zou trouwens een goede oplossing zijn: Alle dynamische contracthouders krijgen 190 euro per maand ipv moeilijke verrekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Darses schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:27:
@Deldenaar Ook hier nog geen 190 EUR gezien van Tibber. In de communicatie werd aangegeven dat het bedrag 'voor het einde van de maand' uitgekeerd zou worden, voor beide maanden november en december. We zouden het dus uiterlijk woensdag binnen moeten hebben.
Bij mijn oude leverancier "Engie" ook nog niets ontvangen. In "MijnEngie" staat dat er al wel is betaald. Even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
Bij mij had Greenchoice na de invoering van die 190 mijn voorschot verhoogd naar 191 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:14
Misanthropia schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:49:
Bij mij had Greenchoice na de invoering van die 190 mijn voorschot verhoogd naar 191 euro...
Dit meen je niet 8)7 Zal toch hopelijk toeval zijn...

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Obeja schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:31:
Dat hoop ik ook...ik heb liever die 190 per maand. Zou trouwens een goede oplossing zijn: Alle dynamische contracthouders krijgen 190 euro per maand ipv moeilijke verrekeningen.
Ik neem aan dat een jaar lang 190 per maand meer is dan begroot voor het plafond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
phicoh schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:31:
[...]

Ik neem aan dat een jaar lang 190 per maand meer is dan begroot voor het plafond
Met de prijzen van veel variable contracten zou ik daar niet zeker van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
Obeja schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:02:
[...]

Hier staat alleen wat je gewogen gemiddelde prijs is voor desbetreffende maand. Hier kun je dus helemaal niets mee.
Het helpt met de.controle van je factuur.
Aldus daar kan je wel iets mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:39
phicoh schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:31:
[...]

"Eerst even de cijfers op een rij. De verwachting is nu dat de compensatie voor de hoge energierekening van huishoudens zo'n 23,5 miljard euro gaat kosten. Van dat bedrag staat 2,6 miljard euro vast. Dat is bedoeld voor de tegemoetkoming van 190 euro die alle huishoudens in november en december dit jaar krijgen. "

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/...energie-miljarden-betalen

Is dus veel goedkoper voor de regering. Ik zou zeggen doen

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroen50
[...]

Dat is juist mijn probleem. Op dit moment heb ik RELATIEF prima tarieven en ik ben bang dat als...
Het probleem is dat je jezelf afhankelijk opstelt van Vattenfall...en scenario's bedenkt "wat als"...

Bang en angst zijn veelal een slechte raadgever want je verzint een waarheid wat geen waarheid is...De enige waarheid is vandaag, het hier en nu.

Ps op lange termijn ben je ALTIJD goedkoper uit met day ahead tarieven omdat dynamische prijzen gebaseerd zijn op de marktprijs terwijl de Vattenfalls van jouw angst gebruik maken en een extra premie berekenen bovenop de marktprijs voor jouw angst en behoefte voor zekerheid.
Nu betaal je absurd veel meer bij Vattenfall dan de marktprijs van gas, zo simpel is het.
In mijn ogen is elke dag teveel betalen, een dag teveel...

[ Voor 14% gewijzigd door Jeroen50 op 27-11-2022 22:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 18:08
Bakkertje wim schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:32:
[...]

Kun je spelen met je verbruik en heb je momenten dat je bijna niets verbruikt dan is dynamisch interessant, maar ik heb sowieso een gemiddeld verbruik van minimaal 3 kW per uur (72 kW per dag).
Daar kan ik misschien een paar kW mee schuiven maar meer ook niet. Dan loont het gewoon niet.
Dat klopt dus niet. Dynamische tarieven zijn ook goedkoper als je niet kan schuiven.

De pieken liggen in de ochtend en avond als de meeste mensen en bedrijven keer stroom verbruiken. Met 3kw per uur betaal je een beetje extra tijdens de (kleine) pieken en bespaar je veel meer tijdens de (grote) dalen.
Eenvoudiger wordt het niet.

Edit: het artikel uit mijn vorige post legt uit waarom dat zo is.

[ Voor 4% gewijzigd door AJediIAm op 27-11-2022 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Bakkertje wim schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:32:
[...]

Op zich ben ik dat wel met je eens, maar het zijn rare tijden op dit moment. Voor mij is de overstap het risico op dit moment niet waard. De markt is gewoon te onberekenend voor mijn specifieke situatie.

Je moet je ook niet verplicht voelen om over te stappen. Gewoon lekker doen waar je je goed bij voelt. Dat doe ik ook ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• qwertyszzz
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-09 23:20
[...]

Duidelijk een voorbeeld waarom marketeers nog bestaansrecht hebben. Wanneer de ‘pijn’ die we ervaren bij verlies groter is dan het ‘plezier’ als we iets winnen blijven mensen irrationele beslissingen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
iMode schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:17:
[...]

Groot gelijk.

Vindt het alleen verschrikkelijk voor de kids, dochter zit met 15 graden bibberend te leren voor toetsen. De was duurt 3 dagen voor het droog is en dan nog het vocht in huis etc..

De andere kant is wel dat er mensen zijn die het altijd slechter hebben..Wij hebben gelukkig nog een dak boven ons hoofd en te eten.
Doe gewoon die kachel aan man! 15 graden is niet fijn. Kost met dynamisch nu een paar honderd euro meer dan vorig jaar. Geen reden om in de kou te zitten. Daarbij Korter douchen/graadje lager/letten op stroomverbruik) zonnepanelen. Ga je al de goede kant op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Misanthropia
Dit, een elektrische pocho/mantel, houdt mijn zuid-europeese warm en verbruikt 120w op de hoogste stand. Het houdt je core warm en dan blijft de rest zoals voeten en handen ook warm. Dan moet het voor een nederlandse zeker goed zijn. Voelt als verzwaarde deken en lekker zacht. Kerst komt eraan, makkelijk punten scoren.
https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1

[ Voor 15% gewijzigd door Misanthropia op 27-11-2022 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supayoshi
Volgens het nieuws is de Duitse LNG terminal af sinds 2 weken, en gaat die in Januari open...

En er staat een rij van tankers klaar / te idlen?

Heeft iemand meer informatie hoe je dit live in de gaten kan houden? / waar zijn die LNG tankers nu 3 weken later? waar kan ik dat zien? _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Hier nog een video... |:(

Update na wat zoeken, kwam ik op deze video; lijkt dus op Goradar, eens uitzoeken of je daar een gratis account kan aanmaken;

[ Voor 109% gewijzigd door supayoshi op 28-11-2022 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 14:59
Per januari worden de tarieven voor mij 0,80€ bij greenchoice.
"Dit betekent dat wij je variabele tarieven vaker kunnen wijzigen, bijvoorbeeld maandelijks. Zo kunnen wij sneller inspelen op de ontwikkelingen in de energiemarkt en je altijd marktconforme tarieven bieden."
:r

Heeft me wat extra gekost vanaf september omdat ik te lui was om over te stappen :( .
Op dit adres gebruik ik alleen stroom: 1200kwh per jaar en geen panelen, geen gas. Dus ik ga snel naar Tibber. Verweg nog de goedkoopste als ik t goed begrijp.
De vaatwasser en e-boiler lekker met een Shelly regelen voortaan.
En als bonus nog een olie kacheltje aanschaffen voor wat bonus warmte als t goedkoop genoeg is.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:22
alaintje schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:45:
"Dit betekent dat wij je variabele tarieven vaker kunnen wijzigen, bijvoorbeeld maandelijks. Zo kunnen wij sneller inspelen op de ontwikkelingen in de energiemarkt en je altijd marktconforme tarieven bieden."

Heeft me wat extra gekost vanaf september omdat ik te lui was om over te stappen :( .
Op dit adres gebruik ik alleen stroom: 1200kwh per jaar en geen panelen, geen gas. Dus ik ga snel naar Tibber. Verweg nog de goedkoopste als ik t goed begrijp.
En als bonus nog een olie kacheltje aanschaffen voor wat bonus warmte als t goedkoop genoeg is.
Slim. Met de tibber app is het goed zichtbaar wanneer de stroom goedkoop is.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simmersnie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 14:44
Darses schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:27:
Tot op heden bij MijnDomein-Energie de €190,- ook nog niet ontvangen (gaven aan dat ze het zouden uitkeren, zodra ze het uit Den Haag ontvangen hadden). Op zich maak ik me er geen zorgen over...
Zeer binnenkort vangt evenwel de overstap naar Tibber aan (na > 1 jaar bij MijnDomein-dynamisch te hebben gezeten).

Redenen overstap:
- Geen enkele communicatie over verhoging van inkoop-opslag t.o.v. Epex.
- Een MijnDomein-website die eerder achteruit gaat, dan vooruit; de transparantie t.a.v. de onderbouwing van de berekende energiekosten (energietabel) is 100% achteruit gegaan. Energiekostentabel-kan al enkele maanden niet meer opgevraagd worden.
- De berekende energiekosten over reeds verstreken maanden bleven maar variëren; wanneer worden nu eens de definitieve kosten gepresenteerd?
- Inkoop-opslag ligt aanzienlijk hoger dan (actueel) Tibber.
- Klantenservice geeft 'standaard'-reacties, die geen blijk geven je vraag begrepen te hebben (kun je niets mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Hier van ZonderGas ook nog geen 190,00 hoor. Zou ook rond de 25e op de rekening staan, wel vanochtend het normale termijnbedrag eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
alaintje schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:45:
Wanneer heb je dat bericht gekregen? Volgens mij krijgen we ook nieuwe tarieven op 1 januari van Greenchoice.

Maar je hebt dus ook wijziging van half jaar naar potentieel maandelijks?
Hoe schakel je de vaatwasser met Shelly?
Doe je met Shelly de knop, dus maak je hem open?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:14
!null schreef op maandag 28 november 2022 @ 07:49:
[...]

Wanneer heb je dat bericht gekregen? Volgens mij krijgen we ook nieuwe tarieven op 1 januari van Greenchoice.

Maar je hebt dus ook wijziging van half jaar naar potentieel maandelijks?
Greenchoice mail heb ik ook gekregen op 25-11

Lagere variabele tarieven per 1 januari 2023
Er is een dalende prijstrend te zien op de energiemarkt. Dit betekent dat je per 1 januari 2023 profiteert van lagere energietarieven. In onderstaand overzicht vind je jouw tarieven voor stroom en/of gas voor ……. Deze tarieven gelden voor het variabele contract Groen&Vrij Wind en Zon. Het totaaltarief is het leveringstarief inclusief de voorlopige overheidsheffingen van 2023 en het btw-tarief van 21%. De netbeheerkosten per dag zijn hier nog niet in opgenomen. Deze kosten vind je vanaf 1 januari 2023 in Mijn Greenchoice. In de bijlagen vind je een uitgebreid overzicht van je nieuwe tarieven.

Totaaltarief per 01-01-2023
Stroom enkeltarief per kWh € 0,81738
Stroom normaaltarief per kWh € 0,87266
Stroom daltarief per kWh € 0,71475
Vaste leveringskosten per dag (stroom) € 0,20822

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Voor diegene die met een batterij goedkoop inkopen, en duur verkopen obv uurtarieven.
Verwachten jullie dat dat straks nog rendabel is als het salderen is afgelopen, en je met belastingen moet inkopen en zonder belastingen terug moet leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:33

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
DanTm schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:24:
Voor diegene die met een batterij goedkoop inkopen, en duur verkopen obv uurtarieven.
Verwachten jullie dat dat straks nog rendabel is als het salderen is afgelopen, en je met belastingen moet inkopen en zonder belastingen terug moet leveren?
Dat is maar net hoe je de batterij gebruikt.
Mocht dat verschil incl verliezen te klein zijn, dan kan je nog altijd de stroom snel voor een dag inslaan en die tarieven gebruiken. dan heb je ook als de salderingsregeling verdwijnt nog voordeel.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Jeroen50 schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:37:
[...]

Het helpt met de.controle van je factuur.
Aldus daar kan je wel iets mee.
Nou niet dus...die gemiddelde prijs zal ongetwijfeld overeenkomen met de prijs op je factuur. Ik wil kunnen checken hoe die prijs tot stand is gekomen dmv historie prijs per uur en bijbehorend verbruik. Dit is totaal niet inzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Smuggler schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:34:
[...]

Dat is maar net hoe je de batterij gebruikt.
Mocht dat verschil incl verliezen te klein zijn, dan kan je nog altijd de stroom snel voor een dag inslaan en die tarieven gebruiken. dan heb je ook als de salderingsregeling verdwijnt nog voordeel.
ok... goedkoop inkopen.. en later gebruiken (niet verkopen) dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
supayoshi schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:34:
Volgens het nieuws is de Duitse LNG terminal af sinds 2 weken, en gaat die in Januari open...

[YouTube: Germany completes LNG terminal in move to diversify energy supply]

En er staat een rij van tankers klaar / te idlen?
[YouTube: Why Natural Gas Tankers Are Lining Up Off Europe's Coast | WSJ]

Heeft iemand meer informatie hoe je dit live in de gaten kan houden? / waar zijn die LNG tankers nu 3 weken later? waar kan ik dat zien? _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Om movement te zien hoef je niet noodzakelijk te betalen. Ik vind deze wel handig: marinetraffic

Momenteel liggen ze in zuid en noord Europa te wachten. Ik schat dat ze actiever gaan lossen als de prijs boven de 200 eur/MWh komt, dat zou de normale gasprijs op of rond de price-cap brengen.

Voor day-ahead kan dat een korte maar enorme dip in de gasprijs betekenen.

- knip -

Pagina: 1 ... 51 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels