Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
John245 schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:42:
"Eerst even de cijfers op een rij. De verwachting is nu dat de compensatie voor de hoge energierekening van huishoudens zo'n 23,5 miljard euro gaat kosten. Van dat bedrag staat 2,6 miljard euro vast. Dat is bedoeld voor de tegemoetkoming van 190 euro die alle huishoudens in november en december dit jaar krijgen. "

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/...energie-miljarden-betalen

Is dus veel goedkoper voor de regering. Ik zou zeggen doen
Dus 2x 190 euro voor 2,6 miljard geeft 6.8 miljoen aansluitingen. 23.5 verdeeld over 6.8 miljoen aansluitingen en dan per maand geeft 288 euro per maand.

Dus als de overheid met een geloofwaardige reden voor uitstel komt (energiebedrijven werken niet mee, EU doet moeilijk over subsidies) dan valt nog een paar keer 190 euro behoorlijk goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
DanTm schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:24:
Voor diegene die met een batterij goedkoop inkopen, en duur verkopen obv uurtarieven.
Verwachten jullie dat dat straks nog rendabel is als het salderen is afgelopen, en je met belastingen moet inkopen en zonder belastingen terug moet leveren?
Ik heb een Quooker en die verbruikt elke 5 minuten een paar seconden 2 kW zie ik nu in Tibber. Lekker voor de stabiliteit van het stroomnetwerk dus 8)7. Dus zelfs midden in de zomer zal ik nu salderen. Denk dat een 1 kWh accu wel goed zou zijn om deze pieken op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
DanTm schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:24:
Voor diegene die met een batterij goedkoop inkopen, en duur verkopen obv uurtarieven.
Verwachten jullie dat dat straks nog rendabel is als het salderen is afgelopen, en je met belastingen moet inkopen en zonder belastingen terug moet leveren?
Het lijkt me dat als je zonnepanelen hebt, je de batterij terug verdient met je PV opbrengst.

Goedkoop inkopen in de winter is een extraatje. Stroom uit wind kost bijna niets. Stroom uit gas wordt alleen maar duurder.

Gunstige dagen voor de batterij zijn dagen waar 's nachts er genoeg wind is om alle vraag te dekken en overdag gascentrale bij moeten springen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Z___Z schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:48:
[...]

Ik heb een Quooker en die verbruikt elke 5 minuten een paar seconden 2 kW zie ik nu in Tibber. Lekker voor de stabiliteit van het stroomnetwerk dus 8)7. Dus zelfs midden in de zomer zal ik nu salderen. Denk dat een 1 kWh accu wel goed zou zijn om deze pieken op te vangen.
Staat me bij dat een Quooker per jaar 500kWh verbruikt. Dat is met de huidige prijzen een duur kopje thee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:50

de Peer

under peer review

Z___Z schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:48:
[...]

Ik heb een Quooker en die verbruikt elke 5 minuten een paar seconden 2 kW zie ik nu in Tibber. Lekker voor de stabiliteit van het stroomnetwerk dus 8)7.
Bij iedereen met zo'n ding zullen die pieken op net andere momenten zijn, dus ja, dat is prima voor de stabiliteit. 2kW is ook niet echt veel ofzo.
Dus zelfs midden in de zomer zal ik nu salderen. Denk dat een 1 kWh accu wel goed zou zijn om deze pieken op te vangen.
ja maar totaal onnodig en ineffectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:28
wian schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:51:
[...]

Staat me bij dat een Quooker per jaar 500kWh verbruikt. Dat is met de huidige prijzen een duur kopje thee!
Dit heb ik ook ooit gelezen inderdaad. Moet je wel loeiveel thee drinken om dat te rechtvaardigen lijkt me :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
CP1977 schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:16:
[...]

Greenchoice mail heb ik ook gekregen op 25-11

Lagere variabele tarieven per 1 januari 2023
Er is een dalende prijstrend te zien op de energiemarkt. Dit betekent dat je per 1 januari 2023 profiteert van lagere energietarieven.
Ok dit is toch niet echt lager? Voor ons zou dit een fikse verhoging zijn. Ik hou de mail in de gaten in ieder geval.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
DanTm schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:42:
[...]

ok... goedkoop inkopen.. en later gebruiken (niet verkopen) dus.
Ja maar dat is dus wel een andere use case.
Want je bent gelimiteerd door je dagverbruik.

Dus stel je gebruikt 6kWh op een dag, kun je niet met meer handelen.
Of dus minder goed terug verkopen als salderen is vervallen.

Terwijl je nu inderdaad nog veel meer heen en weer kan handelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier zojuist de €190,- van ANWB Energie ontvangen. Dezelfde dag dat het voorschot is afgeschreven.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Ivow85 schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:07:
Hier zojuist de €190,- van ANWB Energie ontvangen. Dezelfde dag dat het voorschot is afgeschreven.
Nu Tibber nog... Ze hebben nog 3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
!null schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:57:
[...]

Ok dit is toch niet echt lager? Voor ons zou dit een fikse verhoging zijn. Ik hou de mail in de gaten in ieder geval.
Voor de mensen die al per 20 oktober op variabel zitten wel, ik betaal nu €1,04 per kWh en €3,44 per m3 bij GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
!null schreef op maandag 28 november 2022 @ 07:49:
[...]

Wanneer heb je dat bericht gekregen? Volgens mij krijgen we ook nieuwe tarieven op 1 januari van Greenchoice.

Maar je hebt dus ook wijziging van half jaar naar potentieel maandelijks?

[...]

Hoe schakel je de vaatwasser met Shelly?
Doe je met Shelly de knop, dus maak je hem open?
Zoiets? Wel een leuke truc.

https://hackaday.io/proje...rol-to-an-ikea-dishwasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:17
phicoh schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:46:
[...]

Dus 2x 190 euro voor 2,6 miljard geeft 6.8 miljoen aansluitingen. 23.5 verdeeld over 6.8 miljoen aansluitingen en dan per maand geeft 288 euro per maand.

Dus als de overheid met een geloofwaardige reden voor uitstel komt (energiebedrijven werken niet mee, EU doet moeilijk over subsidies) dan valt nog een paar keer 190 euro behoorlijk goedkoper uit.
3,15 miljard, 8,3 miljoen kleinverbruikers, +/-230 euro/maand.
Ze hadden een rekenfoutje van een half miljard. :+

Het idee van het prijsplafond is niet om iedereen zo veel mogelijk geld te geven maar om energie enigszins betaalbaar te houden. Dat wordt vergeten geloof ik.

Voor jou is 190 euro wellicht prima, voor mij ook. Maar voor dat bedrag koop je nu tussen de 40 en 100 m3 gas, en dat is voor een goed deel van Nederland niet voldoende om een verwarmd huis betaalbaar te houden. :)
Dat is op de middellange termijn vele malen duurder.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik baal ook dat ik een quooker heb geïnstalleerd, er gaan dagen zonder thee voorbij, gebruiken het vooral bij het koken voor een pan heet water maar met de booster knop op de inductieplaat kookt het op zich ook snel.

De quooker levert ook gewoon warm water, omdat de leiding naar de keuken echt belachelijk lang is leek me dat wel slim. Dit is eigenlijk niet te verantwoorden in deze tijden van energieschaarste, maar nieuwe kraan is ook weer geld.

Gedoe deze prijzen, durf al bijna niet meer in de Zonneplan app te kijken. M'n vrouw riep gisteren, "ze hebben de prijzen van vandaag bijgesteld!" Onmogelijk zei ik. Maar toen begreep ik wat ze bedoelde. De prijzen voor vandaag werden zo hoog dat wat eerst rode (dure) balkjes in de grafiek waren, nu groen en grijs was geworden. De prijzen waren niet bijgesteld, de schaal was aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Pixal

Ik installeer nu juist een Quooker. Het is wellicht niet ideaal, maar er gaan hier toch dagelijks 10 glazen thee doorheen. En ik was nooit iets kleins af, omdat het inderdaad lang duurt voordat er warm water is en ik dat verspillend vind.

Ik heb het sowieso achter een accu systeem zitten, dus de pieken zijn bij mij minder erg. De quooker kan ik wat meer sturen omdat die buffert, terwijl de waterkoker soms wordt aangezet terwijl er ook pan op de inductiekookplaat staat etc.
Ja dit is denk ik de manier om het te doen. Ik heb dat ook al eens open gehad.

Maar het zou fijn zijn als er een manier is om dat te doen zonder de vaatwasser open te maken.
Dat je het bij heel veel mensen kunt doen.

Mijn wasmachine kan in principe van stroom onderbroken worden en gewoon weer verder gaan waar hij gebleven was. Dan kan ik iets maken, detecteren dat hij aan gaat, meteen stroom onderbreken, en dan op gunstig moment weer aanzetten. Dan hoef ik de vaatwasser niet aan te passen.

[ Voor 25% gewijzigd door !null op 28-11-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@!null Dat is er ook: https://eu.switch-bot.com/pages/switchbot-bot
Ik heb er geen ervaring mee, of 8N voldoende is zal ook van de knop afhangen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:29:
Op dit moment als "Black Friday deal" voor 21 euro bij Amazon, maar was vorige week een paar euro goedkoper meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Raymond P schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:16:
Het idee van het prijsplafond is niet om iedereen zo veel mogelijk geld te geven maar om energie enigszins betaalbaar te houden. Dat wordt vergeten geloof ik.
Dat klopt. Het probleem is natuurlijk dat Den Haag genoeg druk moet kunnen en vooral willen zetten op de grote energieleveranciers om mee te werken. En dat lijkt voorlopig niet te lukken.

Bijv. de ANWB heeft 5 miljoen leden. Als de ANWB aangeeft op te kunnen schalen, dan zou de overheid met ANWB in kunnen brengen dat iedereen de mogelijkheid krijgt om over te gaan naar dynamisch en dat die prijzen plus marge vergoed gaan worden.

Maar dat vereist wel een sterke wil in Den Haag om dat ook door te drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Raymond P schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:29:
Wat bedoel je met 8N? 8Nm ofzo?

Anyway, handig ding voor de meeste apparaten.
Alleen vaatwassers zijn onhandig met de knop op de deur die altijd uitzicht verdwijnt met deur dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
!null schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:24:
@Pixal

Ik installeer nu juist een Quooker. Het is wellicht niet ideaal, maar er gaan hier toch dagelijks 10 glazen thee doorheen. En ik was nooit iets kleins af, omdat het inderdaad lang duurt voordat er warm water is en ik dat verspillend vind.

Ik heb het sowieso achter een accu systeem zitten, dus de pieken zijn bij mij minder erg. De quooker kan ik wat meer sturen omdat die buffert, terwijl de waterkoker soms wordt aangezet terwijl er ook pan op de inductiekookplaat staat etc.

[...]

Maar het zou fijn zijn als er een manier is om dat te doen zonder de vaatwasser open te maken.

Mijn wasmachine kan in principe van stroom onderbroken worden en gewoon weer verder gaan waar hij gebleven was. Dan kan ik iets maken, detecteren dat hij aan gaat, meteen stroom onderbreken, en dan op gunstig moment weer aanzetten. Dan hoef ik de vaatwasser niet aan te passen.
Hoe stuur je het verbruik van je Quooker? Die van mij verbruikt gewoon de hele dag door. De elektronica in de Quooker is gewoon een simpele aan/uit thermostaat.

Stroom onderbreken op je witgoed lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur van het apparaat. Mocht de voeding sneuvelen dan zijn die paar tientjes stroom besparing alsnog een dure grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
phicoh schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:34:
[...]

Dat klopt. Het probleem is natuurlijk dat Den Haag genoeg druk moet kunnen en vooral willen zetten op de grote energieleveranciers om mee te werken. En dat lijkt voorlopig niet te lukken.

Bijv. de ANWB heeft 5 miljoen leden. Als de ANWB aangeeft op te kunnen schalen, dan zou de overheid met ANWB in kunnen brengen dat iedereen de mogelijkheid krijgt om over te gaan naar dynamisch en dat die prijzen plus marge vergoed gaan worden.

Maar dat vereist wel een sterke wil in Den Haag om dat ook door te drukken.
Maar dat ondermijnt de definitie van een vrije markt. Dat geeft mogelijkheden voor schadeclaims van Eneco/Vattenfall. Oneerlijke marktwerking door op zo'n manier te sturen is dus onwenselijk.

@!null Newton, geen koppel. De kracht waarmee die knop drukt.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Z___Z schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:38:
[...]

Hoe stuur je het verbruik van je Quooker? Die van mij verbruikt gewoon de hele dag door. De elektronica in de Quooker is gewoon een simpele aan/uit thermostaat.

Stroom onderbreken op je witgoed lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur van het apparaat. Mocht de voeding sneuvelen dan zijn die paar tientjes stroom besparing alsnog een dure grap.
In de nacht staat mijn E-boiler gewoon uit. Dan gebruik ik toch geen warm water in de keuken. Ook als er niemand thuis is blijft de boiler uit. Zinloos om dan de boiler warm te maken. 's morgens vroeg rond 6 uur laat ik de boiler wel opwarmen zodat hij in de lage tarieven warm water maakt en we als we wakker zijn gewoon warm water hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Z___Z schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:38:
[...]

Er zijn wat dommere Quookers maar tegenwoordig ook wat meer elektronica.
Hoe dan ook kunnen ze achter een vermogensverdeler (dat verkoopt Quooker zelf ook)
En ik kan ze dus ook even uitzetten als er al veel vermogen in huis wordt gevraagd.
Als hij eventjes uitstaat komt er nog steeds wel kokend water uit.
En al het vermogen gebeurt eigenlijk in de keuken, oven+inductie. De rest van het huis is niet zo spannend.
Daarom is zo'n externe robot knop beter.
Of dus de vaatwasser (of wasmachine o.i.d.) openmaken en een relais op een knop of deurswitch zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:10
Welke site kan ik het beste aanhouden met het uurtarief, want ANWB Energie hanteert uurprijzen en is ook inzichtelijk op de site. Maar ik zoek een bron qua prijzen om deze te importeren binnen Home Assistant.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-09 14:18
Hari-Bo schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:47:
Welke site kan ik het beste aanhouden met het uurtarief, want ANWB Energie hanteert uurprijzen en is ook inzichtelijk op de site. Maar ik zoek een bron qua prijzen om deze te importeren binnen Home Assistant.
De Nordpool https://github.com/custom-components/nordpool integratie wordt veel gebruikt. Ga ik zelf vanaf 10 December ook inzetten voor mijn Tibber contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Raymond P schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:40:
[...]

Maar dat ondermijnt de definitie van een vrije markt. Dat geeft mogelijkheden voor schadeclaims van Eneco/Vattenfall. Oneerlijke marktwerking door op zo'n manier te sturen is dus onwenselijk.
Nee. Want Eneco/Vattenfall, etc. hoeven niet in te kopen op de day-ahead markt. Als ze goedkoper kunnen inkopen dan is het prima. Ze krijgen alleen niet meer vergoed dan de day-ahead prijs.

Dat is eerlijk want het is voor iedereen gelijk. Als Eneco/Vattenfall het verschil mogen doorberekenen aan hun klanten dan is er ook geen beperking op hun bedrijfsvoering.

Het beperkt alleen de subsidie die de overheid heeft tot een specifiek bedrag. En natuurlijk kan de overheid er op wijzen dat er partijen zijn die ook voor dat bedrag kunnen leveren.

Ongeveer net zoals die 190 euro die iedereen krijgt ook geen verstoring is van de markt. Alleen zou dat dan een variabel bedrag worden per kWh met een quotum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:10
mr.DJ95 schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:50:
[...]

De Nordpool https://github.com/custom-components/nordpool integratie wordt veel gebruikt. Ga ik zelf vanaf 10 December ook inzetten voor mijn Tibber contract.
Dank! Mijn contract gaat 2 januari in bij ANWB Energie, tussen kerst en oud & nieuw vrij kan ik dit mooi eens intergreren. :)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

@Pixal

[...]

Handig om het programma op een gunstig moment te laten starten maar als je het programma op verschillende momenten gaat onderbreken lijkt het me zeer inefficiënt. Vooral als dat precies gebeurt als het water in de vaatwasser verwarmd is tot 50 - 60 graden, of tijdens het droogproces waarbij de lucht in de vaatwasser wordt verhit. Als je deze delen van het programma lang genoeg onderbreekt zal de vaatwasser afkoelen en moet er (opnieuw) energie in gestopt worden als het programma weer verder gaat.
@Pixal

Ja ik stuur de quooker ook een beetje voor zover dat kan. Met HA schakel ik hem automatisch uit op de duurste momenten van de dag en als er niemand thuis is, als ie zichzelf warm wil houden doet ie dat op de lagere tarieven. Maar als onze quooker "uit" is levert hij wel warm water maar geen kokend volgens mij. Dus ik schakel de quooker ook op de duurdere momenten automatisch in als er beweging is in de keuken, anders zou het vaak voor kunnen komen dat je geen thee kan pakken als het tarief hoog ligt.

Voor het niet thuis zijn heb ik trouwens begrepen dat het alleen zin heeft om de quooker uit te zetten als je langer dan 3 dagen weg bent. Alle energie die de quooker verliest tijdens het afkoelen moet er toch weer ingestoken worden. Ik heb op diverse plekken gelezen dat 's nachts uitschakelen geen besparing oplevert. Ik heb het zelf echter nooit berekend. We zijn overigens weleens een weekend weg geweest met de quooker uit en het water was bij thuiskomst nog goed heet bij het handen wassen.

[ Voor 33% gewijzigd door Pixal op 28-11-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Pixal schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:01:
[...]

Handig om het programma op een gunstig moment te laten starten maar als je het programma op verschillende momenten gaat onderbreken lijkt het me zeer inefficiënt. Vooral als dat precies gebeurt als het water in de vaatwasser verwarmd is tot 50 - 60 graden, of tijdens het droogproces waarbij de lucht in de vaatwasser wordt verhit. Als je deze delen van het programma lang genoeg onderbreekt zal de vaatwasser afkoelen en moet er (opnieuw) energie in gestopt worden als het programma weer verder gaat.
Zeker.

Maar bij vaatwassers en wasmachines hoeft dat ook helemaal niet.
Ze hebben doorgaans 1 periode waarin echt flink verbruikt wordt, soms 2 periodes. De rest zijn waterpompjes en elektromotoren die allemaal niet zoveel doen.

Dus ik zou een paar gunstige uren achter elkaar vinden en dan aanzetten.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
OPROEP !!!

We zien dat de prijzenfeeds op Enever (https://enever.nl/prijzen-feeds/) goed gebruikt worden. We zijn blij dat we jullie daar een plezier mee doen.

Echter, er zijn mensen die een onwaarschijnlijk aantal requests per dag doen.

Om een voorbeeld te geven: IP-adres 87.XXX.11.64 heeft gisteren 83.462 requests gedaan, vrijwel allemaal op /feed/stroomprijs_vandaag.php (een feed die slechts 1x per dag opgehaald hoeft te worden).

DATUM/TIJD ACTIE
27-11-2022 00:08:56 "GET /feed/stroomprijs_vandaag.php HTTP/1.1" 200 16460 "
27-11-2022 00:08:56 "GET /feed/gasprijs_vandaag.php HTTP/1.1" 200 5952 "
27-11-2022 00:08:56 "GET /feed/stroomprijs_morgen.php HTTP/1.1" 200 5491 "

We willen de feeds graag gratis aan blijven bieden aan iedereen. We hanteren (voorlopig) geen maximum aantal requests per dag, maar deze aantallen zijn idioot hoog. We verzoeken iedereen dringend hun settings na te kijken en zelf te beoordelen of het aantal request reëel is. Mocht je hierbij hulp nodig hebben PM dan even jouw IP-adres. Mochten er mensen zijn die zulke aantal requests blijven doen, dan zullen wij helaas gepaste maatregelen moeten nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
!null schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:05:
[...]

Zeker.

Maar bij vaatwassers en wasmachines hoeft dat ook helemaal niet.
Ze hebben doorgaans 1 periode waarin echt flink verbruikt wordt, soms 2 periodes. De rest zijn waterpompjes en elektromotoren die allemaal niet zoveel doen.

Dus ik zou een paar gunstige uren achter elkaar vinden en dan aanzetten.
Aan de andere kant hebben veel vaatwassers een startuitstel, nadeel is wel dat je dan zelf moet nadenken over wanneer je hem aanzet...

De winst is dan zijn, starten om 1 uur ipv 21 uur: stroomprijs is € 0.41 per kWh rond 21 uur vs € 0.34 per kWh, oftewel, je bespaart bij een zuinige vaatwasser (1 kWh gebruik) € 0.07.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
joep03nl schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:07:
OPROEP !!!

We zien dat de prijzenfeeds op Enever (https://enever.nl/prijzen-feeds/) goed gebruikt worden. We zijn blij dat we jullie daar een plezier mee doen.

Om een voorbeeld te geven: IP-adres 87.XXX.11.64 heeft gisteren 83.462 requests gedaan, vrijwel allemaal op /feed/stroomprijs_vandaag.php (een feed die slechts 1x per dag opgehaald hoeft te worden).

DATUM/TIJD ACTIE
27-11-2022 00:08:56 "GET /feed/stroomprijs_morgen.php HTTP/1.1" 200 5491 "

We willen de feeds graag gratis aan blijven bieden aan iedereen. We hanteren (voorlopig) geen maximum aantal requests per dag, maar deze aantallen zijn idioot hoog. We verzoeken iedereen dringend hun settings na te kijken en zelf te beoordelen of het aantal request reëel is. Mocht je hierbij hulp nodig hebben PM dan even jouw IP-adres. Mochten er mensen zijn die zulke aantal requests blijven doen, dan zullen wij helaas gepaste maatregelen moeten nemen.
Lekker een ratelimit instellen. Dan dwing je mensen na te denken over hun scripts. Bijvoorbeeld stroomprijs_vandaag 1x per minuut, oftewel maximaal 1440 keer per dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ep Woody schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:09:
[...]

Aan de andere kant hebben veel vaatwassers een startuitstel, nadeel is wel dat je dan zelf moet nadenken over wanneer je hem aanzet...

De winst is dan zijn, starten om 1 uur ipv 21 uur: stroomprijs is € 0.41 per kWh rond 21 uur vs € 0.34 per kWh, oftewel, je bespaart bij een zuinige vaatwasser (1 kWh gebruik) € 0.07.
Ja kleine moeite toch? Sinds we zonneplan hebben kijken we even naar de app en stellen we de start met een paar uur uit tot het goedkoopste moment. Wel even rekening mee houden dat het ECO programma van de vaatwasser bij ons 3.5 uur duurt dus niet dat ie het droogproces net in een duurder stukje doet.

We passen ons best wel aan aan de kleur van de balkjes. Alleen koken en tv kijken kunnen we helaas niet echt schuiven. (laatst wel pas om 18.00 begonnen met koken omdat het erg veel scheelde). Het scheelt elke dag misschien maar een paar cent maar voor ons geeft het verlagen van de belasting op het net en evt gebruik van meer groene stroom ook een goed gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
phicoh schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:51:
[...]

Nee. Want Eneco/Vattenfall, etc. hoeven niet in te kopen op de day-ahead markt. Als ze goedkoper kunnen inkopen dan is het prima. Ze krijgen alleen niet meer vergoed dan de day-ahead prijs.

Dat is eerlijk want het is voor iedereen gelijk. Als Eneco/Vattenfall het verschil mogen doorberekenen aan hunnen klanten dan is er ook geen beperking op hun bedrijfsvoering.

[...]
En daarmee wordt de markt één bepaalde kant op gestuurd die vanuit de overheid gesubsidieerd wordt. Dat is dus niet de bedoeling en écht niet eerlijk.

fwiw ik zie het ook liever anders.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ep Woody schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:09:
[...]

Inderdaad.

Ik zit hier met 10 huishoudens op 1 aansluiting. Als die overgaan op variabel dan moet het voor iedereen praktisch blijven.
Er zijn ook een zootje elektrische boilers, maar die heb ik al onder controle.
Er is nog iets te sturen op verwarming maar niet veel.
Voor de rest zou er dan een gezamenlijk accu systeem moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
!null schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:23:
[...]

Inderdaad.

Ik zit hier met 10 huishoudens op 1 aansluiting. Als die overgaan op variabel dan moet het voor iedereen praktisch blijven.
Er zijn ook een zootje elektrische boilers, maar die heb ik al onder controle.
Er is nog iets te sturen op verwarming maar niet veel.
Voor de rest zou er dan een gezamenlijk accu systeem moeten komen.
Verwarming is juist een ding waar enorm op te sturen is. Ik verwarm juist in de nacht omdat dan de prijzen lager zijn en bijkomende voordeel dat je in een lekker warm huis wakker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 11:46
joep03nl schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:07:
OPROEP !!!

83.462/24/60=1/seconden, dat is idd erg enthousiast.

Gewoon die maatregelen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Raymond P schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:17:
[...]

En daarmee wordt de markt één bepaalde kant op gestuurd die vanuit de overheid gesubsidieerd wordt. Dat is dus niet de bedoeling en écht niet eerlijk.

fwiw ik zie het ook liever anders.
Dat lijkt me onzin. Het voordeel dat je met dynamisch hebt is in november en december net zo groot als dat je een prijsplafond op basis van dynamische prijzen doet.

En niemand ziet het uitdelen van 190 euro per maand als de markt een bepaalde kan op sturen.

Het enige verschil is dat de overheid tot nu toe negatieve verhalen laat horen over dynamisch (door bijv. te stellen dat het plafond niet per uur zal gelden).

Het enige wat de overheid hoeft te doen is stellen dat er per dag een subsidiebedrag vast gesteld wordt (en ze kunnen zelfs in het midden laten hoe) en dat kleingebruikers tot een quotum per kWh en per m3 dat subsidie bedrag krijgen van hun leverancier.

Dat levert voordeel op voor de groep die nog een goedkoop vast contract heeft.

Je kan natuurlijk nog een stap verder gaan en er vanuit gaan dat iedereen precies het quotum gebruikt. Dan kan je per maand achteraf precies berekenen wat een kleingebruiker zou moeten krijgen. En dan heb je gewoon iedere maand een vast bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:49
mr.DJ95 schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:50:
[...]

Waarom niet de Tibber API met een Tibber contract?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:10
DanTm schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:42:
[...]
ok... goedkoop inkopen.. en later gebruiken (niet verkopen) dus.
Dat is in de winter, twee/drie laagste uurprijzen laad je voor de hele dag
.
Op moment je weer voldoende PV opbrengst hebt hangt het af van de prijs verschillen.
Zijn er 2 uren met voldoende prijsverschil tussen 21-6 uur voldoende tov 6-10 uur en is er een dip tussen 10-17 uur
-dan ontlaad je meeste in twee hoogste uurtarieven tussen 6-10 uur
-en gebruik je 2 tot 4 laagste uurprijzen tussen 10-17 uur om de accu weer op te laden met opwek uit PV
.
Ik heb 28kWh om mee te spelen en kan max 12kW invoeden vanuit accu

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ep Woody schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:26:
[...]

Verwarming is juist een ding waar enorm op te sturen is. Ik verwarm juist in de nacht omdat dan de prijzen lager zijn en bijkomende voordeel dat je in een lekker warm huis wakker wordt.
Zeker, echter is het in dit project iets anders.

Het gaat hier over zeer kleine goed geisoleerde huizen van hout, staan ook nog van de grond af.
Er wordt zowel met airco's als direct elektrisch verwarmd. Zelfs direct elektrisch kan (of beter gezegd kon) uit, want de verbruiken zijn echt laag. (bijvoorbeeld 1000kWh voor stookseizoen).

Op zich ook wel redelijk te sturen, maar het punt is dat je met zeer lage thermische massa zit. Het koelt vrij snel af. Het is niet alsof je snachts even je betonnen vloer opwarmt en de rest van de dag wel goed zit.

Daarnaast zijn het allemaal heel bewuste mensen, wat betekent dat ze vaak uberhaupt alleen al de verwarming hoger zetten als ze er ook echt zijn en het gebruiken.
Ze zullen dan ook dit soort prijsinfo zeker ter harte nemen, maar moeten dan nog wel wat omschakelen.

Zelf denk ik dat je wat kunt plussen en minnen op de temperatuur, verder niet te veel.

Maar goed, het voordeel is dat we met zijn 10-en zijn, dus ook wat makkelijker een dikke omvormer+accu kunnen kopen om de dag cyclus weg te strijken richting de goedkoopste prijzen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:46
John245 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:37:
[...]

Waarom niet de Tibber API met een Tibber contract?
Als je automation aan het inrichten bent, kun je beter zo min mogelijk afhankelijk zijn van een specifieke leverancier. Dat klinkt nu misschien lekker makkelijk, maar als Tibber omvalt (of op 'n gegeven moment gewoon niet meer de meest aantrekkelijke leverancier is), wil je niet ineens alles moeten ombouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:29
Ep Woody schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:26:
[...]

De dynamisch gasprijzen zijn toch per dag, of mis ik iets? Of verwarm je middels een warmtepomp? :)

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:58

_Arthur

blub

Rossi46 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:41:
De dynamisch gasprijzen zijn toch per dag, of mis ik iets?
Bij Zonneplan zie ik de gasprijzen dagelijks om 07:00am wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
anboni schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:40:
[...]

Als je automation aan het inrichten bent, kun je beter zo min mogelijk afhankelijk zijn van een specifieke leverancier. Dat klinkt nu misschien lekker makkelijk, maar als Tibber omvalt (of op 'n gegeven moment gewoon niet meer de meest aantrekkelijke leverancier is), wil je niet ineens alles moeten ombouwen.
Alle andere info in de Tibber API ga je ook onafhankelijk genereren?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
Rossi46 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:41:
[...]

De dynamisch gasprijzen zijn toch per dag, of mis ik iets? Of verwarm je middels een warmtepomp? :)
Tssss, mensen die in het stenen tijdperk leven. :+

Ik verwarm al een paar jaar met een warmtepomp. Op luchtverwarming, dus eigenlijk een soort airco, maar dan anders. Vroeger inderdaad met een gasketel, maar ik heb het vervangen door een Lucht/waterwarmtepomp met radiatoren die middels ventilatoren warme lucht door een luchtkanaal verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@phicoh Je neemt continue dynamische prijzen als uitgangspunt, terwijl dat nu het restproduct. De huidige markt kan niet werken zonder month-ahead.
Ik heb het dan ook niet over het voordeel voor een consument maar kijk ernaar als ondernemer.

Maar dat is ontiegelijk offtopic hier.
John245 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:43:
[...]

Bedoel je de integraties met verschillende producten? If so: een harde ja vanuit hier, zolang ik die producten gebruik.
Een hoop werkt ook al met pakketten zoals Home Assistant.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Raymond P schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:47:
@phicoh Je neemt continue dynamische prijzen als uitgangspunt, terwijl dat nu het restproduct. De huidige markt kan niet werken zonder month-ahead.
Ik heb het dan ook niet over het voordeel voor een consument maar kijk ernaar als ondernemer.

[...]

Bedoel je de integraties met verschillende producten? If so: een harde ja vanuit hier, zolang ik die producten gebruik.
Een hoop werkt ook al met pakketten zoals Home Assistant.
Nee, want die info zit niet in de Tibber API. Kosten afgelopen uren, maar dit kan je natuurlijk ook laten berekenen met de data van de P1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
John245 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:43:
[...]

Nou heb ik nog geen daadwerkelijke ervaring (ik zit nog in de inventarisatie-fase of dynamisch voor mij ueberhaupt interessant zal zijn), maar als ik die automation ga opbouwen, wordt mijn streven eerst en vooral leverancier onafhankelijke input gebruiken. Als het om tarief notificaties op m'n telefoon gaat, sure daar zal ik best de Tibber app voor willen gebruiken tenzij ik meer specifiek op mijn eigen situatie notificaties ga bouwen, dan wordt het ook weer onafhankelijke input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
[...]
Ja ik stuur de quooker ook een beetje voor zover dat kan. Met HA schakel ik hem automatisch uit op de duurste momenten van de dag en als er niemand thuis is, als ie zichzelf warm wil houden doet ie dat op de lagere tarieven. Maar als onze quooker "uit" is levert hij wel warm water maar geen kokend volgens mij. Dus ik schakel de quooker ook op de duurdere momenten automatisch in als er beweging is in de keuken, anders zou het vaak voor kunnen komen dat je geen thee kan pakken als het tarief hoog ligt.

Voor het niet thuis zijn heb ik trouwens begrepen dat het alleen zin heeft om de quooker uit te zetten als je langer dan 3 dagen weg bent. Alle energie die de quooker verliest tijdens het afkoelen moet er toch weer ingestoken worden. Ik heb op diverse plekken gelezen dat 's nachts uitschakelen geen besparing oplevert. Ik heb het zelf echter nooit berekend. We zijn overigens weleens een weekend weg geweest met de quooker uit en het water was bij thuiskomst nog goed heet bij het handen wassen.
Uiteraard is het gebruik van 500kWh voor heet water en het slim schakelen van de quooker relevant, maar minstens zo relevant lijkt me dat een groot deel van deze 500kWh warmteverlies naar de omgeving is, en in een groot deel van het jaar is dat ook weer niet zo erg, want anders moesten we dit toch verwarmen op een andere (misschien wel efficiëntere) manier, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Raymond P schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:47:

Het gaat er niet om waar ingekocht wordt, maar dat consumenten een redelijke compensatie krijgen voor hoge energiekosten.

Je kan het een restprodukt noemen. Voor vandaag tussen 12:00 en 13:00 gaat het wel om meer dan 5000 MWh. Dat is als ik het goed heb uit gerekend, meer dan het quotum van alle kleingebruikers. Er zit ongeveer 4700 MWh op 4000 euro/MWh. Dus zijn typisch 'gewone' energie contracten. En dat is alleen maar 1 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
John245 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:51:
[...]

Nee, want die info zit niet in de Tibber API. Kosten afgelopen uren, maar dit kan je natuurlijk ook laten berekenen met de data van de P1 meter.
Ja, daar begon het hier mee.

Het hoeft ook niet héél lastig te zijn, ik sla P1 data (5 minuten resolutie) en tarieven op in sql en doe elke minuut een cron-tick om de kosten te (her)berekenen voor het uur.
Visualisatie doe ik met Grafana, het selecteren van een periode is dan peanuts.

Als het wat populairder wordt dan zullen platforms als slimmemeterportal hetzelfde aan gaan bieden, als er niet al eentje is die dat kan. (met dynamische tarieven)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Hans2076 schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:22:
[...]

Ik heb nu een week Nieuwe Stroom, mijn vorige tarieven 2,88 per m3 en ongeveer 0,80 per Kwh.
Deze week voor gas gemiddeld denk ik een euro goedkoper en voor stroom tussen de 40 en 50 cent per kWh dan mijn variabele vorige contract.
Met een jaarverbruik van 17.000 kWh en 5000 m3 tikt dat nu al behoorlijk aan.

Uiteraard kunnen de prijzen stijgen, dat is een ingecalculeerd risico dat ik neem.
squaddie schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:31:
[...]

Als je een vast of variabel contract heb zal de aanbieder hiervoor energie moeten inkopen en zal over de periode dat het vast staat een inschatting moeten maken hoe de prijs zich gaat ontwikkelen en met een marge inkopen. Bij een dynamisch contract verschuift dit inkooprisico naar de afnemer, het voordeel is dat je dit risico niet meer hoeft te betalen, maar als de prijs omhoog knalt was je wellicht beter af geweest met vast of variabel contract. Anderzijds als de prijs daalt ben je spekkoper.

Uiteraard let wel op dat je appels met appels vergelijkt, dat bij de vergelijking beide tarieven inclusief de heffingen zijn. Sommige dynamische contract aanbieders geven de tarieven ex heffingen.
Maar hoe erg kan het schommelen? Ik hoorde van iemand dat bijv. in de middag zijn stroom ineens 12 cent per kwh werd. Ik weet niet hoe real time dit dan wordt bijgehouden maar ik heb hier 3 elektrische auto's. Als ik zie dat het om 13:00 bijv 12 cent is dan zet je ze allemaal aan de laadpaal. Als het eind van de dag weer 50 cent is bijvoorbeeld dan is dat natuurlijk wel groot verschil. Maar hoe goed wordt dit bijgehouden door je slimme meter? Dat is natuurlijk achteraf heel lastig te controleren...

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
YoshiBignose schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:14:
[...]

[...]

Maar hoe erg kan het schommelen? Ik hoorde van iemand dat bijv. in de middag zijn stroom ineens 12 cent per kwh werd. Ik weet niet hoe real time dit dan wordt bijgehouden maar ik heb hier 3 elektrische auto's. Als ik zie dat het om 13:00 bijv 12 cent is dan zet je ze allemaal aan de laadpaal. Als het eind van de dag weer 50 cent is bijvoorbeeld dan is dat natuurlijk wel groot verschil. Maar hoe goed wordt dit bijgehouden door je slimme meter? Dat is natuurlijk achteraf heel lastig te controleren...
De slimme meter meet per uur hoeveel stroom er gebruikt is. Dus dit kan perfect verrekend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

[...]

Quooker claimt 5 cent aan stand-by verlies per dag. Dat is nogal oude informatie, dus zal wel op basis van 20 cent/kWh zijn, gezien dat voor de oorlog 10 jaar lang ongeveer de prijs per kWh was.
Dus dan heb je het over 0,25 kWh per dag wat je eventueel kan verschuiven. Als het grootste verschil op een dag 20 cent is, dan kan je maximaal 5 cent/dag besparen. Gezien je meestal op de dure tijden het water wil gebruiken is die 5 cent/dag al heel optimistisch. Lijkt me dus niet de moeite om dit te gaan sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Raymond P schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:08:
[...]

Ja, daar begon het hier mee.

Het hoeft ook niet héél lastig te zijn, ik sla P1 data (5 minuten resolutie) en tarieven op in sql en doe elke minuut een cron-tick om de kosten te (her)berekenen voor het uur.
Visualisatie doe ik met Grafana, het selecteren van een periode is dan peanuts.

Als het wat populairder wordt dan zullen platforms als slimmemeterportal hetzelfde aan gaan bieden, als er niet al eentje is die dat kan. (met dynamische tarieven)
Hier komt het iedere 10s in InfluxDb terecht. En ik gebruik ook Grafana.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joep03nl
Misanthropia schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:31:
[...]

83.462/24/60=1/seconden, dat is idd erg enthousiast.

Gewoon die maatregelen nemen.
Dat is inmiddels gebeurd. Onderstaande IP-adressen zorgden voor zo'n 90% van de requests.

82.XX.X73.7
82.XXX.X04.32
82.XX.X53.72
84.XXX.X03.189
84.XXX.X22.202
84.XX.113.115
87.XXX.X1.64
92.XXX.X4.34
94.XXX.X08.177
143.XXX.X31.125
163.XXX.X40.177
217.XXX.X0.185

Als deze mensen beterschap beloven hebben ze weer toegang tot de feeds. Een PM'etje is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Begin morgen met Zonneplan, nog 0 bericht van hun behalve de melding in de app en ook nog 0 bericht van me huidige leverancier..

Zie wel helaas dat de stroomprijs vandaag meerdere keren hoger is dan wat ik nu betaal :-( :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
John245 schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:22:
[...]

Hier komt het iedere 10s in InfluxDb terecht. En ik gebruik ook Grafana.
Dat ook natuurlijk. ;)
Voor rapportage en historische data (en opslag) vind ik sql net wat fijner werken.
In influx houd ik een korte retention aan (10 dagen), die data gebruik ik enkel voor graphs op de dag zelf (en heel soms is gedetailleerde info van een paar dagen geleden 'nodig').

Zojuist door het lijstje van Milieucentraal geklikt maar volgens mij is dat nog steeds een gaatje in de markt.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
wian schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:51:
[...]

Dat is echt grote onzin. Wij hebben een COMBI van 7 liter, nou gebruiken wij hem ook niet heel veel (maar wel vrijwel dagelijks) en die gebruikt zo'n 1,3-1,5kWh per maand. Daarmee is het één van de allerlaagste verbruikers in huis.

Hij zit aangesloten op een Shelly Pro1PM, dus is al te schakelen. Maar dat is dus eigenlijk nauwelijks de moeite. Ik zou in dat geval wel een HA-automation maken die 'm pas uitschakeld als de belasting eraf is.

Ontopic: Hier nog steeds geen nieuwe variabele tarieven van Engie binnen voor na 1-1. Die wilde ik toch even afwachten voordat ik evt. overstap naar Tibber. Ik heb nu nog vrij gunstige variabele tarieven (normaal: 0,41324, dal: 0,32850) icm WP, EV en zonnepanelen die ongeveer 40% van het jaarverbruik doen dus ik twijfel nog wel ivm het salderen dat veel goedmaakt tussen de seizoenen hier.

[ Voor 39% gewijzigd door RonJ op 28-11-2022 12:20 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-09 16:12
iketot schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:32:
Begin morgen met Zonneplan, nog 0 bericht van hun behalve de melding in de app en ook nog 0 bericht van me huidige leverancier..

Zie wel helaas dat de stroomprijs vandaag meerdere keren hoger is dan wat ik nu betaal :-( :-(
Mmmmm,lijkt me niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Is er ook een topic over gasprijzen, die verhoogd zijn

door Power Peers per 16 oktober 2022 ?
Het schijnt, dat de 2 mails over de tariefsverhoging bij mij in de SPAM terecht zijn gekomen, volgens POWER PEERS. Zijn er meer mensen met deze ervaring? Ik geloof er namelijk geen barst van dat ze verstuurd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 18:08
M.B.te L. schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:10:
Is er ook een topic over gasprijzen, die verhoogd zijn

door Power Peers per 16 oktober 2022 ?
Het schijnt, dat de 2 mails over de tariefsverhoging bij mij in de SPAM terecht zijn gekomen, volgens POWER PEERS. Zijn er meer mensen met deze ervaring? Ik geloof er namelijk geen barst van dat ze verstuurd zijn.
Nee, dit is een topic over dynamische tarieven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SidewalkSuper
RonJ schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:05:
[...]

Dat is echt grote onzin. Wij hebben een COMBI van 7 liter, nou gebruiken wij hem ook niet heel veel (maar wel vrijwel dagelijks) en die gebruikt zo'n 1,3-1,5kWh per maand. Daarmee is het één van de allerlaagste verbruikers in huis.
Per maand? Dat betekent 0,05kWh per dag?
Dat is ongeveer 2 Watt continu gemiddeld verbruik de hele dag door. Klinkt voor mij echt heel laag voor een tank van 7 liter constant warm houden op niveautje kokend.
De site van Quooker geeft nml een stand-by verbruik van 10 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54

Ik kreeg op de dag voor de levering startte een mailtje met wat info. Daarin stond ook in dat ze mijn oude contract hebben opgezegd en dat ze daar een bevestiging van mijn oude leverancier over ontvangen hebben. Van Eneco heb ik geen enkel bericht gehad.

En hoogstwaarschijnlijk is de dagprijs nu een stuk lager dan dat je nieuwe tarief zou zijn :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoan op 28-11-2022 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
[...]

Mailtje naar Quooker maar dan? https://www.quooker.nl/energie
Je totale verbruik is lager dan de door Quooker opgegeven verbruik om het systeem op temperatuur te houden.

Een liter water aan de kook brengen kost +/-0.1kWh.
Zou je het standby verlies niet meerekenen dan gaat er dus per maand niet meer dan 20 liter water door je kraantje.
Of je moet een hotfill hebben, mja dan zegt dat weinig over het verbruik van de Quooker.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
SidewalkSuper schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:23:
[...]

Per maand? Dat betekent 0,05kWh per dag?
Dat is ongeveer 2 Watt continu gemiddeld verbruik de hele dag door. Klinkt voor mij echt heel laag voor een tank van 7 liter constant warm houden op niveautje kokend.
De site van Quooker geeft nml een stand-by verbruik van 10 Watt.
Dat is wel wat ik terugzie in de metingen, de afgelopen dagen idd rond de 0,05 per dag. Maar ik begin nu te denken dat de shelly het verbruik (wat bestaat uit korte pieken) misschien wel niet goed meet. Ik zal er vd week eens een tussenstekker/meter tussenzetten om te kijken of het wel klopt.

@Raymond P Die 20 liter zou best kunnen kloppen, ik ga het verbruik eens nameten.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 28-11-2022 12:31 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
[...]
Dat is echt grote onzin.
Niet volgens Quooker zelf:
Stel: een gemiddeld gezin van 3 personen gebruikt aan warm water in de keuken omgerekend circa 10L kokend water per dag. Dan gebruikt het Quooker-systeem om die hoeveelheid te verwarmen (423 kWh) en warm te houden (87,5 kWh) in totaal 511kWh per jaar.
Edit: spuit elf... @Raymond P had het hierboven al gemeld 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door wian op 28-11-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:38
De prijzen schieten wel heel hard omhoog. Morgen het grootste deel van de dag boven de 55ct met de piek boven de 60.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joep03nl
TheBrut3 schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:33:
De prijzen schieten wel heel hard omhoog. Morgen het grootste deel van de dag boven de 55ct met de piek boven de 60.
Tsja... koud, geen wind, geen zon... veel slechter kan niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Misanthropia
ach, zo lang het niet regent, lekker buiten wat gaan doen, blijf je warm en thuis kan de verwarming laag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iketot
  • Nu online
Jezus, ben dus echt op de perfecte dag ingestapt..
Vanaf morgen begin ik met Zonneplan.. :9 :o

Heb inmiddels de mail binnen dat het contract morgen begint en het oude contract op is gezegd.

Hopelijk dalen de prijzen binnenkort weer een beetje, dan heb ik nog het gevoel een goede keuze te hebben gemaakt.. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
Ik heb tot € 1,00 een goede deal al gaat mijn contract pas 9 dec in

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Laatst online: 09:46
[...]

Hij zit aangesloten op een Shelly Pro1PM, dus is al te schakelen. Maar dat is dus eigenlijk nauwelijks de moeite. Ik zou in dat geval wel een HA-automation maken die 'm pas uitschakeld als de belasting eraf is.
Ik vermoed dat ze bij Quooker dus heel royaal rekenen met 10l kokend water per dag. Hoeveel gezinnen ken je die dagelijks 10x een goed gevulde (1l) waterkoker gebruiken 8)7 .

Nog een concreet datapunt: Mijn Quooker COMBI verbruikt tussen de 15 en 19 kWh per maand. En dit voor een gezin van 2 personen (1 theedrinker), waarbij hij alle warm water in de keuken voorziet. Bovendien wordt de kokend water functie ook wel eens gebruikt wordt om een pot te vullen met kokend water voor rijst/pasta/aardappelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:38
mxmemx schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:45:
Ik heb tot € 1,00 een goede deal al gaat mijn contract pas 9 dec in
Same here. Hiervoor zat ik variabel bij Oxxio, dus heb al aardig wat kunnen besparen zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
Iedereen gaat om 16:00 z'n TV aanzetten en daarna snacks frituren? #huporanje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-09 22:45
BraX schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:56:
[...]

Iedereen gaat om 16:00 z'n TV aanzetten en daarna snacks frituren? #huporanje
Blijkbaar.
Hopelijk later deze week weer normaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

Waarom ben je dan overgestapt? Of liep je contract af? Want in dat geval was je sowieso meer gaan betalen dan je nu gaat betalen voor Zonneplan.

Ik ben sinds 25 november over naar Zonneplan, daarvoor betaalde ik 0,89 normaal / 0,76 dal en 3,33 per m3. Kreeg vorige week nog een mail van Vandebron dat de tarieven voor januari bekend zijn gemaakt: 0,83 normaal / 0,67 dal en 2,76 per m3.
M'n Zonneplan app geeft aan dat ik sinds 7 november een gemiddelde prijs van 0,29 per kwh voor m'n verbruikte energie betaal en 1,69 voor m'n verbruikte gas. Ik ben erg tevreden met m'n keuze (helemaal als het prijsplafond hetzelfde gaat gelden als voor 'normale' contracten per januari of februari) :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
iketot schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:45:
[...]

Jezus, ben dus echt op de perfecte dag ingestapt..
Vanaf morgen begin ik met Zonneplan.. :9 :o

Heb inmiddels de mail binnen dat het contract morgen begint en het oude contract op is gezegd.

Hopelijk dalen de prijzen binnenkort weer een beetje, dan heb ik nog het gevoel een goede keuze te hebben gemaakt.. :'(
altijd over de lange termijn kijken. Dan is dynamisch in veel gevallen goedkoper dan variabel of vast.

En niet vergeten dat je de zware apparaten tegen zeer voordelige tarieven kan laten draaien waardoor het uiteindelijke gemiddelde tarief ruim onder de pieken liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
TheBrut3 schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:55:
[...]

Same here. Hiervoor zat ik variabel bij Oxxio, dus heb al aardig wat kunnen besparen zo.
Ik ook, OXXIO heeft me in maart een "vast" tarief aangeboden alleen was dat 3 maandne later toch flexibel en ben blij dat ik eindelijk een alternatief gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Op dit moment loopt onze jaarafrekening met Eneco (nog variabel) tot 5-3-2023. Tot deze tijd wil ik onze stroom opsalderen door stoken met de airco.

Los hiervan hebben we ook nog gas voor koken en SWW.
Zijn hier mede tweakers die overgestapt zijn voor enkel gas naar Next/Anwb bijvoorbeeld?
Gaat dit goed met de "opgebouwde" stroom bij Eneco dat dit gewoon tot de jaarafrekening goed blijft staan?

Ik overweeg over te stappen, kan per 13-12-2022 naar dynamisch gas, om in ieder geval van die 3,39€ af te zijn die Eneco nu bij ons rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Netsrek schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:32:
Op dit moment loopt onze jaarafrekening met Eneco (nog variabel) tot 5-3-2023. Tot deze tijd wil ik onze stroom opsalderen door stoken met de airco.

Los hiervan hebben we ook nog gas voor koken en SWW.
Zijn hier mede tweakers die overgestapt zijn voor enkel gas naar Next/Anwb bijvoorbeeld?
Gaat dit goed met de "opgebouwde" stroom bij Eneco dat dit gewoon tot de jaarafrekening goed blijft staan?

Ik overweeg over te stappen, kan per 13-12-2022 naar dynamisch gas, om in ieder geval van die 3,39€ af te zijn die Eneco nu bij ons rekent.
Ik zie niet in waarom dit mis zou moeten gaan.

Je kunt gewoon gas los afsluiten bij een nieuwe leverancier. Heeft geen impact op je stroom bij je huidige leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Nu online
Majesty schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:01:
[...]

Waarom ben je dan overgestapt? Of liep je contract af? Want in dat geval was je sowieso meer gaan betalen dan je nu gaat betalen voor Zonneplan.

Ik ben sinds 25 november over naar Zonneplan, daarvoor betaalde ik 0,89 normaal / 0,76 dal en 3,33 per m3. Kreeg vorige week nog een mail van Vandebron dat de tarieven voor januari bekend zijn gemaakt: 0,83 normaal / 0,67 dal en 2,76 per m3.
M'n Zonneplan app geeft aan dat ik sinds 7 november een gemiddelde prijs van 0,29 per kwh voor m'n verbruikte energie betaal en 1,69 voor m'n verbruikte gas. Ik ben erg tevreden met m'n keuze (helemaal als het prijsplafond hetzelfde gaat gelden als voor 'normale' contracten per januari of februari) :).
Zat bij Prik Energie )die paar maanden geleden bijna failliet was) voor super goede tarieven, ze hebben het overleefd omdat klanten zoals ik akkoord gingen met nieuwe tarieven die waren behoorlijk stuk hoger - 44 cent. (zat op 11 cent)

Tijd lang dit topic bekeken, en tot de conclusie gekomen dat de prijzen bijna 2 maanden niet boven de 40 cent waren gekomen, dus dacht, alles wat ik nu al kan besparen (tot dat het plafond in gaat) is mooi meegenomen, maar moment dat me contract was aangevraagd zijn de prijzen elke dag omhoog gegaan :'( :X

Enfin, uiteindelijk zal het vast wel goedkoper uitkomen, maar het voelt nu zo kut, 1e dag dynamisch meteen lekkere hoge tarieven haha..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Nu online
tjberkhof schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:11:
[...]
altijd over de lange termijn kijken. Dan is dynamisch in veel gevallen goedkoper dan variabel of vast.

En niet vergeten dat je de zware apparaten tegen zeer voordelige tarieven kan laten draaien waardoor het uiteindelijke gemiddelde tarief ruim onder de pieken liggen.
Ja klopt, in the end zal het waarschijnlijk wel weer goedkoper uitkomen, maar het voelt zo naar, de 1e dag meteen hoge tarieven haha..

Het is voor op kantoor, dus kan niet heeel veel sturen, maar bv wel de verwarming (elektrisch) laten draaien in de nacht, dan is het goedkoop, en is het kantoor gewoon warm bij binnenkomst, ipv de verwarming aan te zetten als je binnen komt, om dan nog eerst 2 uur lang half warm/half koud erbij te zitten.

Gaat om zo een bedrijfsunit met beneden opslag en boven kantoor, die dingen zijn zo slecht geïsoleerd.. Dus na een koud nacht is het meteen ijs koud binnen. Met me vorige contract van 9 cent per kwh (dal) liet ik de verwarming tijdens de echt koude dagen gewoon aan.. Verbruik was dan ong half kwh per uur, dus koste dan nog geen euro om hem de hele nacht aan te laten, en dan kon hij overdag gewoon uit, want dan was het warm zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
iketot schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:51:
[...]

Ja klopt, in the end zal het waarschijnlijk wel weer goedkoper uitkomen, maar het voelt zo naar, de 1e dag meteen hoge tarieven haha..

Het is voor op kantoor, dus kan niet heeel veel sturen, maar bv wel de verwarming (elektrisch) laten draaien in de nacht, dan is het goedkoop, en is het kantoor gewoon warm bij binnenkomst, ipv de verwarming aan te zetten als je binnen komt, om dan nog eerst 2 uur lang half warm/half koud erbij te zitten.

Gaat om zo een bedrijfsunit met beneden opslag en boven kantoor, die dingen zijn zo slecht geïsoleerd.. Dus na een koud nacht is het meteen ijs koud binnen. Met me vorige contract van 9 cent per kwh (dal) liet ik de verwarming tijdens de echt koude dagen gewoon aan.. Verbruik was dan ong half kwh per uur, dus koste dan nog geen euro om hem de hele nacht aan te laten, en dan kon hij overdag gewoon uit, want dan was het warm zat.
Nou goedkoper? Dat valt te betwijfelen...In de nacht verwarming aanzetten is vrij nutteloos...Tegen de ochtend is de warmte weer weg. En vanaf heden is de stroom in de nacht gewoon duur. Dit wordt steeds duurder en met de winter voor de deur gaan die prijzen echt niet meer zakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
Obeja schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:58:
[...]

Nou goedkoper? Dat valt te betwijfelen...In de nacht verwarming aanzetten is vrij nutteloos...Tegen de ochtend is de warmte weer weg. En vanaf heden is de stroom in de nacht gewoon duur. Dit wordt steeds duurder en met de winter voor de deur gaan die prijzen echt niet meer zakken.
Minder efficient, absoluut, maar nutteloos, zeker niet. Als ik de verwarming uitzet in de nacht koelt het af naar 15 graden in de woonkamer en is het op de slaapkamers nog veel kouder. Dan moet de warmtepomp op volle kracht draaien om de woning op acceptabele temperatuur te krijgen. Alternatief is ind e nacht rustig laten pruttelen (op temperatuur houden). Dat kost veel minder energie en met lagere prijzen voor energie best logisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
Obeja schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:58:
[...]

Ach, 's nachts is de stroomprijs nog steeds zo'n 60 cent goedkoper dan wat Eneco me wilde gaan laten betalen.

En we hebbben nu een periode met weinig zon, weinig licht en problemen met stroom in Frankrijk wat in heel Europa doorwerkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Sjoan op 28-11-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:15
CyberThijs schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:51:
[...]

Ik vermoed dat ze bij Quooker dus heel royaal rekenen met 10l kokend water per dag. Hoeveel gezinnen ken je die dagelijks 10x een goed gevulde (1l) waterkoker gebruiken 8)7 .

Nog een concreet datapunt: Mijn Quooker COMBI verbruikt tussen de 15 en 19 kWh per maand. En dit voor een gezin van 2 personen (1 theedrinker), waarbij hij alle warm water in de keuken voorziet. Bovendien wordt de kokend water functie ook wel eens gebruikt wordt om een pot te vullen met kokend water voor rijst/pasta/aardappelen.
Kijk, dat is nog eens behulpzame data, ipv een aantal posts die op gevoel wat cijfers deponeren.

On-topic: Dus in jouw geval, als ik ruim reken: 20 kWh (p/m) x 12 maanden x 1 euro per kWh = 240 euro p/j = 20 euro per maand voor jullie Qooker gebruik. Beste netjes voor zoveel luxe lijkt mij.

Wellicht daarnaast (indien je gas verbruikt thuis) ook de kosten van minder gas gebruik in rekening brengen?
Nu ik er over nadenk, wellicht verbruik je ook minder water omdat je direct war/heet water hebt, ipv 1 minuut ofzo te moeten wachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:24
Ep Woody schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:06:
[...]

Minder efficient, absoluut, maar nutteloos, zeker niet. Als ik de verwarming uitzet in de nacht koelt het af naar 15 graden in de woonkamer en is het op de slaapkamers nog veel kouder. Dan moet de warmtepomp op volle kracht draaien om de woning op acceptabele temperatuur te krijgen. Alternatief is ind e nacht rustig laten pruttelen (op temperatuur houden). Dat kost veel minder energie en met lagere prijzen voor energie best logisch.
Precies dit. Je kan prima in de nacht verwarmen in een redelijk geïsoleerd huis als de prijsverschillen meer dan 10-20% zijn tussen de nacht en de dag:
- verschil in warmteverlies gaat gelijk op met verschil tussen temperatuur binnen en buiten. Als je het door in de nacht te verwarmen gemiddeld op 20 houd ipv dat de temperatuur zakt naar 15 graden terwijl het buiten 5 graden is dan heb je het over 15 graden verschil tussen binnen en buiten vs 12 (want laten zakken tot 15 graden betekend waarschijnlijk gemiddeld over de nacht heen een temperatuur van 17 of 18). Dus qua warmteverlies zit er waarschijnlijk iets van 25% verschil tussenl
- stook je met een warmtepomp in de nacht wanneer het wat kouder is verlies je nog eens wat COP, dus zeg nog een keer 25% verlies van COP 4 in de nacht vs 5 overdag
Totaal is dan het verlies iets van 30-40% voor een matig geïsoleerd huis. En dan neem je niet mee dat hard draaien in de ochtend ook ongunstig is, want vaak is het tussen 6u en 8u zo'n beetje het koudst van de dag, dus dan verlies je alsnog.

Hier in huis zakt de temperatuur van 20 naar misschien 18 (dus gemiddeld over de nacht 19) als het buiten 10 graden is. Dus dan heb je het over maar 10% extra warmteverlies ofzo. En COP verschil wat ik zie is vaak ook maar iets van 10-20%. Dus als prijsverschil tussen overdag en in de nacht meer dan 30% is ben ik er al voordeliger mee uit om in de nacht door te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

CyberThijs schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:51:
[...]

Hier ook 17kWh voor de Quooker per maand, een 7 liter combi. Bij zeer weinig gebruik, soms wel soms geen kopje thee, handen wassen we met koud, soms pannetje kokend water en wel elke dag koekenpannen afwassen met warm water.

Morgen tikken we 62 cent aan, krijg hier wellicht toch meer stress van dan van gewoon vaste prijs van 60 a 70 cent. :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:50

de Peer

under peer review

Pixal schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:53:
[...]

Morgen tikken we 62 cent aan, krijg hier wellicht toch meer stress van dan van gewoon vaste prijs van 60 a 70 cent. :X
tsja als jij een rustiger gevoel krijgt van een hogere (maar voorspelbare) energierekening dan zou ik gewoon een variabel contract nemen.
Persoonlijk heb ik daar geen last van. heerlijk die schommelingen.

sowieso... een Quooker kopen maar dan stress krijgen om hem te gebruiken :D ;)

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 28-11-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:29
Is ergens een overzicht te vinden van deze 'day-ahead' marktprijzen gedurende het afgelopen jaar? Ik ken enever.nl, maar die gaat niet zo ver terug.

Ik wil proberen te bekijken wat de verschillen zijn geweest t.o.v. mijn variabele contract bij Oxxio gedurende het afgelopen jaar.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

de Peer schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:56:
[...]

tsja als jij een rustiger gevoel krijgt van een hogere (maar voorspelbare) energierekening dan zou ik gewoon een variabel contract nemen.
Persoonlijk heb ik daar geen last van. heerlijk die schommelingen.

sowieso... een Quooker kopen maar dan stress krijgen om hem te gebruiken :D ;)
Het helpt dat ik eergisteren de auto kon opladen op 18 cent. Daarmee haal ik het gemiddelde behoorlijk omlaag. Zit ook nog te wachten op een warmtepomp (al 8 mnd ofzo). Zodra ik die kan installeren, en de boiler met eigen split warmtepomp op de dakkapel kan zetten kan ik er nog wat meer mee spelen.

Het plan met verwarmen met de airco's boven is alleen nog niet helemaal als gewenst, ik wil daar zorgen dat het minimaal 16gr blijft maar de airco's kunnen niet lager gezet dan 18. Dat is te warm en zonde voor slaapkamers dus heb ik een zeer uitgebreid schema via Node Red \ HA lopen die ze aanstuurt. Het nadeel is vooral dat ik de pieken wil vermijden maar 's nachts stoken lukt niet goed ivm herrie van regelmatig open en dichtdraaiende luchtklepjes. Dus dan hou je maar een paar uurtjes overdag over en dan blijven de kamers toch wat fris, vooral voor vrouw en dochter wat vervelend. Uiteindelijk is natuurlijk een probleem van slechte isolatie, 70er jaren huis, beperkte ruimte in spouwmuren is al soort van geisoleerd maar het dak is een drama, dat is ooit geïsoleerd tegen geluid van Schiphol en daardoor is eigenlijk geen ruimte meer om ook nog warmte isolatie toe te passen.

[ Voor 10% gewijzigd door Pixal op 28-11-2022 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Rossi46 schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:07:
Is ergens een overzicht te vinden van deze 'day-ahead' marktprijzen gedurende het afgelopen jaar? Ik ken enever.nl, maar die gaat niet zo ver terug.

Ik wil proberen te bekijken wat de verschillen zijn geweest t.o.v. mijn variabele contract bij Oxxio gedurende het afgelopen jaar.
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ Kun je zo te zien door het hele jaar heen bladeren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:12
Kaaschef schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:51:
[...]
Doe gewoon die kachel aan man! 15 graden is niet fijn. Kost met dynamisch nu een paar honderd euro meer dan vorig jaar. Geen reden om in de kou te zitten. Overdreven gedoe. Korter douchen/graadje lager/ketten op stroomverbruik) zonnepanelen. Ga je al de goede kant op.
Overdreven gedoe?

Sorry, even offtopic.

Stel je de volgende situaties eens voor:

Je gaat onverhoopt scheiden, het inkomen van je partner ben je kwijt en je moet alimentatie gaan betalen.

Een halfjaar later wordt je ziek, kanker, je krijgt te horen dat je niet meer beter wordt.

Niet veel later raak je je baan kwijt, waar je met veel plezier 18 jaar lang gewerkt hebt, 100% afgekeurd en je inkomen daalt met 25%.

Daarnaast heb je medicatie nodig die helaas niet vergoed wordt maar wel erg goed werkt tegen de pijn van de tumor, maandelijks 186,- Euro.

Ondertussen stijgen de prijzen van de boodschappen en energie extreem.

Dus nee de kachel kan en gaat hier niet aan, niks overdreven gedoe.

Zoals ik al zei, we hebben gelukkig een dak boven ons hoofd en te eten. Er zijn altijd mensen die het nog slechter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-09 15:15
*knip*
Ook 'grappig' bedoeld, laten we dit aub.

[ Voor 77% gewijzigd door tweakduke op 28-11-2022 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:12
Beter wordt ik niet meer nee, voorlopig leef ik gelukkig nog steeds en moeten de rekeningen gewoon betaald worden.

Maar goed, laten we maar weer terug naar het onderwerp gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 28-11-2022 16:31 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Kom op mensen een beetje empathie en inlevingsvermogen kan echt geen kwaad op dit forum soms. Om daar dan zo schijtlollig op te reageren getuigt echt van het inzicht van een visstick.
Deze problematiek is jammer genoeg realiteit voor veel meer mensen. Laten we dat blijven onthouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:04

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Sterkte @iMode

En ontopic maar weer aub

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Misanthropia
De temperatuur lager in huis is niet zo'n probleem. Een elektrisch onderdeken in het bed is 60watt, in half uurtje is het bed heerlijk warm. Een elektrish dekentje op de bank. Huiskamermantel erbij. Genoeg lokale verwarming mogelijkheden die amper stroom verbruiken. Je hoeft niet de hele keet warm te stoken voor veel om warm te blijven.
Pagina: 1 ... 52 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels