hbt schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:46:
[...]
Heb het toevallig vannacht gemeten bij mijn Quooker.
Een verbruik van 0.16 kWh over een periode van 12 uur (13 Watt) zonder verbruik warm water.
Lijkt me niet echt zinvol om deze slim te gaan schakelen
Ja maar nu heb je enkel stilstandsverlies gemeten, dat zegt helemaal niets over de kosten die je kan besparen met slim schakelen. Met de 0.3 tot 0.6 kWh per dag staat hij bij mij bijna dagelijks in het lijstje grootverbruikers in Home Assistant.
Een wasje op 30graden draaien verbruikt minder dan de quooker op een gemiddelde dag. Diezelfde was drogen in de warmtepompdroger verbruikt 0.4kWh. Een paar uur televisie kijken verbruikt ook minder dan de quooker. Ik lees de argumenten, ook van de fabrikant, dat je water bespaart, of dat je met een gewone waterkoker altijd teveel pakt. Nou ik niet, ik goot het eerst in het kopje en dan in de waterkoker. Dus laten we onszelf niet in de maling nemen, je koopt comfort, niets anders.
Bij slim schakelen heb je niet zoveel aan 12 uur stilstandsverlies. Als je veel warm en kokend water uit dat ding haalt schiet het verbruik pas omhoog. In het ideale geval pak je kokend water wanneer je het nodig hebt maar wordt het vat pas opnieuw verwarmd op het goedkoopste moment van de dag. Daar zit de winst, niet in je stilstandsverlies.
Als je eeen paar pannen water pakt en nog wat kopjes thee, dan is daar ongeveer 1kWh voor nodig (ik kom op extreme dagen op iets van 0.6kWh maar in grote gezinnen lijkt me 1kWh goed mogelijk.
Dan zou je dus met slim schakelen kunnen voorkomen dat die 1kWh wordt gepakt bij 62ct\kWh maar juist 's nachts bij 30ct\kWh.
Maar zoals ik al eerder schreef, het is praktisch onmogelijk om dit te schakelen bij een quooker. Ik heb een prima script speciaal voor boilers waarmeer de boiler geen stroom mag verbruiken tijdens de duurste momenten van de dag en vrij instelbaar hoeveel uur per dag minimaal verwarmd moet worden etc, maar ons verbruik van heet water is altijd tijdens de duurste moment van de dag, idealiter haal je dan direct na gebruik de stroom eraf, en laat je hem pas weer "opladen" op het moment dat de prijs laag ligt. Maar in het geval van de quooker krijg je dan ook geen kokend water uit het vat en verliest het apparaat zijn nut.
Dus dat slim schakelen is inderdaad niet praktisch, maar je zou er bij de huidige tarieven en ruim gebruik van warm water zomaar 100 euro per jaar mee kunnen besparen. Hopelijk zakken de tarieven en wordt de besparing die je kan boeken ook weer minder.
Ik ga m'n boiler script maar bewaren voor de echte boiler die binnenkort geplaatst wordt, itt de quooker levert spanningsloos douchen geen issues op en het douchewater moet vooral in de ochtend en avond warm zijn, de rest van de dag mogen de pieken volledig ontweken worden.
Zo, sorry, nu ga ik weer on topic, ik heb even over de quooker kunnen ventileren, ik zou hem met mijn huidige kennis nooit hebben geinstalleerd. Ik kwam niet naar dit topic om de zeiken, ik hoop hier meer creatieve manieren te vinden om maximaal te besparen, ik hoop vooral op nog vele HA\Domoticz voorbeelden om dagelijkse apparaten slimmer te laten verbruiken maar uiteindelijk ben ik bang dat thuisaccus gewoon goedkoper moeten worden.
Met de 204kWh die de quooker per jaar verbruikt kan ik met mijn elektrische auto bijvoorbeeld ook 1275km rijden

, -edit: nee dat is niet eerlijk want de thee en pannen water moeten links of rechts om toch gemaakt worden.