Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-09 21:09
YoshiBignose schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:14:
[...]

[...]

Maar hoe erg kan het schommelen? Ik hoorde van iemand dat bijv. in de middag zijn stroom ineens 12 cent per kwh werd. Ik weet niet hoe real time dit dan wordt bijgehouden maar ik heb hier 3 elektrische auto's. Als ik zie dat het om 13:00 bijv 12 cent is dan zet je ze allemaal aan de laadpaal. Als het eind van de dag weer 50 cent is bijvoorbeeld dan is dat natuurlijk wel groot verschil. Maar hoe goed wordt dit bijgehouden door je slimme meter? Dat is natuurlijk achteraf heel lastig te controleren...
Als energieleverancier zou ik ze niet aanbevelen, maar Easy Energie heeft wel op hun site de energieprijzen per uur ex heffingen staan. Geeft je een beeld hoe het kan fluctueren en voor de volledigheid resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Sommige laadpalen kan je op basis van de prijs laten bepalen of ze wel of niet laden.

Wat betreft controle met uurprijzen voor elektriciteit en dagprijzen voor gas is controle minder eenvoudig dan met een vast of variabel contract. Het is mogelijk via de P1 poort de slimme meter uit te lezen wat het verbruik en dat naast het verbruik van de leverancier te leggen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09 15:21
Die kende ik nog niet. Thanks! :Y

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
Rossi46 schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:07:
Is ergens een overzicht te vinden van deze 'day-ahead' marktprijzen gedurende het afgelopen jaar? Ik ken enever.nl, maar die gaat niet zo ver terug.
https://weer.omat.nl/dayAhead/ geeft de prijzen van Zonneplan, dus inclusief de belastingen en zo. Geeft misschien ook een goed beeld van de tarieven door het jaar heen. Groen zijn goedkope uren, rood de duurdere uren. Kun je ook een beetje kijken of die passen in je dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:31
d_marf schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:39:
[...]
Wellicht daarnaast (indien je gas verbruikt thuis) ook de kosten van minder gas gebruik in rekening brengen?
Nu ik er over nadenk, wellicht verbruik je ook minder water omdat je direct war/heet water hebt, ipv 1 minuut ofzo te moeten wachten?
Je tapt ook altijd exact de hoeveelheid water die je nodig hebt. Hoeveel mensen gaan netjes een afgemeten tas in de waterkoker doen? Bij de meesten gaat daar gewoon ruim teveel water in (snel een halve liter ipv de 200ml nodig voor een tas thee?). Dus in die optiek is het ook gewoon 'zuiniger'.

Het zou me eerlijkgezegd niet verbazen dat je met een Quooker in huis concurrentieel bent qua verbruik in vergelijking met close-in boiler + waterkoker apart.

Of wordt dat voordeel dan weer teniet gedaan omdat er gewoon meer thee, oplossoep en andere warme dranken worden gedronken door het gemak? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 20:07
Goedenavond, waarschijnlijk heb ik er overheen gelezen (meerdere topics aan het bijlezen).

Mijn vraag is hoe het werkt met een dynamische contract en het energie plafond. Wordt dit voor ons ook vergoed wanneer de prijzen erover heen gaan?

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Nu online
Reveltoorn schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:13:
Goedenavond, waarschijnlijk heb ik er overheen gelezen (meerdere topics aan het bijlezen).

Mijn vraag is hoe het werkt met een dynamische contract en het energie plafond. Wordt dit voor ons ook vergoed wanneer de prijzen erover heen gaan?
anboni in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
  • Laatst online: 14-09 20:07

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Nu online
Reveltoorn schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:21:
[...]

Dank je, dus helaas nog niet duidelijk...
Da's een beetje het probleem: er is nog helemaal niets duidelijk over het prijsplafond. Dit niet, maar ook niet of het ueberhaupt wel door gaat. De plannen zoals Jetten ze nu heeft, worden door Europa gezien als ongeoorloofde staatssteun. Uiteindelijk zal het me niks verbazen als we het de eerste maanden van 2023 nog steeds met een vast bedrag aan belastingkorting moeten stellen (die E190, zegmaar, misschien dat de BTW verlaging op het laatste moment nog wordt gerekt)

maar goed, dit heeft niet zo gek veel meer met day ahead te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
squaddie schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:17:
[...]

Sommige laadpalen kan je op basis van de prijs laten bepalen of ze wel of niet laden.
Via de Tibber app kun je ook slim laden instellen zodat je zo goedkoop mogelijk laad. Dit kan voor veel auto merken via de account van je auto.
Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, mijn contract bij Tibber gaat 24 december in.

[ Voor 7% gewijzigd door deejeebv op 28-11-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 14:59
!null schreef op maandag 28 november 2022 @ 07:49:
[...]

Wanneer heb je dat bericht gekregen? Volgens mij krijgen we ook nieuwe tarieven op 1 januari van Greenchoice.

Maar je hebt dus ook wijziging van half jaar naar potentieel maandelijks?

[...]

Hoe schakel je de vaatwasser met Shelly?
Doe je met Shelly de knop, dus maak je hem open?
Ik heb een 'analoge' vaatwasser. Als de stroom er af en gaat, gaat hij daarna weer verder.
Dus als ik hem 'aanzet' met de stekker er uit gaat hij daarna aan. Als ik dan de shelly voor 2-3 uur aan laat dan loopt die gewoon.
Nadeel is dat die geloof ik een 3kWh per stroombeurt verbruikt, nu dus een dure beurt!

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:58
deejeebv schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:36:
[...]

Via de Tibber app kun je ook slim laden instellen zodat je zo goedkoop mogelijk laad. Dit kan voor veel auto merken via de account van je auto.
Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, mijn contract bij Tibber gaat 24 december in.
Hier nog een, de Tibber Pulse functies zijn voor mij ook doorslaggevend met twee EV’s.
Overstap nog in de planning, maar wellicht per 01-01.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TobiasdePagter
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-09 19:09
Erg handig topic, ik zit momenteel bij Vattenfall en die gaan per 1 januari belachelijke tarieven (die sowieso boven het prijsplafond zitten) rekenen. Op basis van dit topic stap ik per 1 januari voor stroom over naar Tibber en voor gas naar Mijndomein Energie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
TobiasdePagter schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:50:
Erg handig topic, ik zit momenteel bij Vattenfall en die gaan per 1 januari belachelijke tarieven (die sowieso boven het prijsplafond zitten) rekenen. Op basis van dit topic stap ik per 1 januari voor stroom over naar Tibber en voor gas naar Mijndomein Energie.
De tarieven van Shell Energy zijn anders aardig concurrerend met de dynamische tarieven van morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Faceless schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:37:
[...]

https://weer.omat.nl/dayAhead/ geeft de prijzen van Zonneplan, dus inclusief de belastingen en zo. Geeft misschien ook een goed beeld van de tarieven door het jaar heen. Groen zijn goedkope uren, rood de duurdere uren. Kun je ook een beetje kijken of die passen in je dagelijks gebruik.
Ik vind het een mooi overzicht, maar begrijp niet helemaal de "inkoop-verkoop" kolommen die er aan de rechterkant staan en de daaraan gekoppelde winst. Enig idee wat dat inhoudt?

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Nu online
Montalbano schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:19:
[...]

Ik vind het een mooi overzicht, maar begrijp niet helemaal de "inkoop-verkoop" kolommen die er aan de rechterkant staan en de daaraan gekoppelde winst. Enig idee wat dat inhoudt?
Zie helemaal onderaan: dit is iemand die accu's heeft en per dag probeert goedkoop in te kopen en later weer duur terug te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
Montalbano schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:19:
[...]

Ja, als je een accu (sessy.nl) zou laden in de groene uren en verkopen aan het net in de rode uren, dan kun je beetje winst maken. Ik was benieuwd hoeveel dat zou zijn.

Maar denk dat ik beter de stroom zelf kan gebruiken in die periode, zeker gezien de tijdstippen waarom je het voor een goede prijs kunt verkopen redelijk overeen komen met mijn eigen gebruik.

Maar dan nog weet ik nu wat ik kan besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:49
anboni schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:24:
[...]

Zie helemaal onderaan: dit is iemand die accu's heeft en per dag probeert goedkoop in te kopen en later weer duur terug te leveren.
je gaat toch niet morgen je batterij voor een tarief van 0,56 ontladen om vervolgens voor ca. 0,54 in te kopen en later te verkopen? Je verliezen en kosten voor slijtage batterij zijn nog hoger.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
John245 schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:37:
[...]

je gaat toch niet morgen je batterij voor een tarief van 0,56 ontladen om vervolgens voor ca. 0,54 in te kopen en later te verkopen? Je verliezen en kosten voor slijtage batterij zijn nog hoger.
Klopt. Het was een snelle berekening. Maar laat het rusten, dit is het day ahead topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
CyberThijs schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:06:
[...]

Je tapt ook altijd exact de hoeveelheid water die je nodig hebt. Hoeveel mensen gaan netjes een afgemeten tas in de waterkoker doen? Bij de meesten gaat daar gewoon ruim teveel water in (snel een halve liter ipv de 200ml nodig voor een tas thee?). Dus in die optiek is het ook gewoon 'zuiniger'.

Het zou me eerlijkgezegd niet verbazen dat je met een Quooker in huis concurrentieel bent qua verbruik in vergelijking met close-in boiler + waterkoker apart.

Of wordt dat voordeel dan weer teniet gedaan omdat er gewoon meer thee, oplossoep en andere warme dranken worden gedronken door het gemak? O-)
In mijn geval dient de quooker ook voor het warme water in de keuken en los van de concurrentie met een close-in boiler scheelt het ontelbaar starts en stops en beetjes gasverbruik van de CV ketel. Een keukenmengkraan staat bijna nooit op de koude stand maar meestal in het midden. Als je even je handen wilt wassen, groente wilt wassen, etc dan vraag je bij vrijwel iedere keer kraan open warm water aan de CV. Gevolg, CV gaat aan en nog voordat het warme water beneden in de keuken is, gaat de kraan al weer uit. Dat is pas zonde, los van de extra slijtage.

Edit: sorry besef me nu dat dit redelijk off-topic is. Alhoewel ik nog wel ga bedenken of ik met de quooker nog iets met dynamische prijzen ga proberen te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Montalbano op 28-11-2022 20:45 ]

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:51
Morgen bij Tibber een piek van € 0,62 per kWh. Gelukkig ligt de prijs op de andere uren nog lager dan bij de reguliere leveranciers, maar het kriebelt wel steeds meer bij me om toch even "rond te shoppen".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
FlyingPineapple schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:55:
Morgen bij Tibber een piek van € 0,62 per kWh. Gelukkig ligt de prijs op de andere uren nog lager dan bij de reguliere leveranciers, maar het kriebelt wel steeds meer bij me om toch even "rond te shoppen".
Shoppen naar variabel bedoel je dan?
Ik vergelijk dagelijks mijn nog lopende Oxxio variabel contract met Zonneplan dynamisch, dat scheelt nog vrijwel iedere dag minstens de helft. Met somber en windstil weer zal het vast wel ook wel eens heel dicht bij elkaar uitkomen, of zelfs even eroverheen, maar voordat dynamisch gemiddeld duurder gaat zijn dan variabel gaat nog wel even duren denk ik.

P8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36

de Peer

under peer review

omdat er 1 keer een hoge piek is die nog steeds relatief laag is? Vreemde gedachte.
Ik zou pas rondshoppen als de tarieven 75% van de tijd hoger zijn dan een variabel contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:17
RonJ schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:28:
[...]

Dat is wel wat ik terugzie in de metingen, de afgelopen dagen idd rond de 0,05 per dag. Maar ik begin nu te denken dat de shelly het verbruik (wat bestaat uit korte pieken) misschien wel niet goed meet. Ik zal er vd week eens een tussenstekker/meter tussenzetten om te kijken of het wel klopt.

@Raymond P Die 20 liter zou best kunnen kloppen, ik ga het verbruik eens nameten.
Ik heb het ook wel eens een paar maanden gemeten. En hier kom ik uit op gemiddelde van 0,7 kWh per dag. Paar kopjes thee per dag, regelmatig een liter kokend water voor de aardappels en groente, af en toe warm water voor… weet ik wat. Lijkt me redelijk efficient. Met de pulse van tibber zie ik dat ie af toe moet bijwarmen. 3 a 5 keer 10 seconden per nacht. Ik heb niet gemeten/gecheckt… maar ik kan me niet voorstellen dat je watbespaart door de quooker s, nachts uit te zetten en hem .s ochtends alle verliezen weer in te laten halen. Besparingen? Die moet je elders zoeken, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simmersnie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 14:44
Simmersnie schreef op maandag 28 november 2022 @ 04:52:
[...]

Tot op heden bij MijnDomein-Energie de €190,- ook nog niet ontvangen (gaven aan dat ze het zouden uitkeren, zodra ze het uit Den Haag ontvangen hadden). Op zich maak ik me er geen zorgen over...
Zeer binnenkort vangt evenwel de overstap naar Tibber aan (na > 1 jaar bij MijnDomein-dynamisch te hebben gezeten).

<In originele bericht ook redenen overstap van MijnDomein -> Tibber>
Ter info:
Gisteren (ma. 28/11), gelijktijdig met de afschrijving van de maandelijkse termijn, in een separate boeking, de €190,- over November via MijnDomein-Energie ontvangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
En de mensen met Tibber of ANWB Energy? Hebben die al hun 190 euro over november ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:17
Simmersnie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 02:20:
[...]

Ter info:
Gisteren (ma. 28/11), gelijktijdig met de afschrijving van de maandelijkse termijn, in een separate boeking, de €190,- over November via MijnDomein-Energie ontvangen. :)
Nee,nog niet. Zou voor het einde vd maand zijn. Kortom: vandaag of morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-07 14:04
Weet iemand toevallig of je met home assistant dynamisch de prijzen aan kunt passen zodat je een goeie inzicht hebt op je gebruik? Tot zo ver ik weet als je de prijs aan past wijzigd hij het gebruik prijs op je vorige dagen/maanden/jaren.

[ Voor 10% gewijzigd door Skyrider op 29-11-2022 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-09 15:15
Kan: in dashboards -> energy -> add grid consumption. Daarin defineer je voor je verbruik een waarde uit je p1 meter (of pulse, gok ik zo) en voor de cost gebruik je een entity met current price. Daar gebruik ik zelf de feed van tibber.
Ik heb wel gezien dat ik zowel dal als normaaltarief moet defineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:38
joep03nl schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:24:
[...]

Dat is inmiddels gebeurd. Onderstaande IP-adressen zorgden voor zo'n 90% van de requests.

82.XX.X73.7
82.XXX.X04.32
82.XX.X53.72
84.XXX.X03.189
84.XXX.X22.202
84.XX.113.115
87.XXX.X1.64
92.XXX.X4.34
94.XXX.X08.177
143.XXX.X31.125
163.XXX.X40.177
217.XXX.X0.185

Als deze mensen beterschap beloven hebben ze weer toegang tot de feeds. Een PM'etje is voldoende.
Meer mensen die niet meer op de site van enever.nl komen? Ik heb 3 vpn's geprobeerd en overal een 403 Forbidden.

Lijkt erop dat de heel de website op slot zit i.p.v. dat er IP adressen worden geblacklist. Nu lopen 2 Home Assistant Energie dashboards in de soep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
Ren-z schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:39:
[...]

Meer mensen die niet meer op de site van enever.nl komen? Ik heb 3 vpn's geprobeerd en overal een 403 Forbidden.

Lijkt erop dat de heel de website op slot zit i.p.v. dat er IP adressen worden geblacklist. Nu lopen 2 Home Assistant Energie dashboards in de soep.
Door een update zijn er vannacht inderdaad problemen ontstaan, waardoor de website helemaal niet bereikbaar was. Dat probleem is nu opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 20:26
Ik weet dat Tibber geen gas levert maar leest de Pulse van Tibber toevallig ook de gasmeterstand uit zodat ik deze ook kan weergeven in Home Assistant?
Ik heb nu een RasbPi rechtstreeks aangesloten op de P1 poort via kabel ik overweeg Tibber maar wil het liefst niet via een splitter werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:00
Leverancierprijzen gas ten opzichte van de flex all-in prijzen in overzicht!

Dan heb je een idee tav gas leverancier en dynamisch

Er komt een HA api las ik

[ Voor 5% gewijzigd door NielsvdBeek op 29-11-2022 08:08 . Reden: Api ha ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
de Peer schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:49:
[...]

omdat er 1 keer een hoge piek is die nog steeds relatief laag is? Vreemde gedachte.
Ik zou pas rondshoppen als de tarieven 75% van de tijd hoger zijn dan een variabel contract.
Bedankt voor de feedback, leuk om te horen dat het een vreemde gedachte op tweakers is om goed op je portemonnee en prijstrends te letten. 👍

Anyways.. er is door meerdere tweakers gemeld (in een ander topic) dat hun energieleverancier binnenkort de tarieven gaat verlagen, dus ik houd graag in de gaten of ik niet teveel betaal nu de prijzen voor dynamisch juist aan het stijgen zijn.

Van mijn part switch ik elke maand van energieleverancier als dat ervoor zorgt dat ik mee kan varen op de lagere tarieven van dynamisch danwel regulier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 14:59
FlyingPineapple schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:24:
[...]

Bedankt voor de feedback, leuk om te horen dat het een vreemde gedachte op tweakers is om goed op je portemonnee en prijstrends te letten. 👍

Anyways.. er is door meerdere tweakers gemeld (in een ander topic) dat hun energieleverancier binnenkort de tarieven gaat verlagen, dus ik houd graag in de gaten of ik niet teveel betaal nu de prijzen voor dynamisch juist aan het stijgen zijn.

Van mijn part switch ik elke maand van energieleverancier als dat ervoor zorgt dat ik mee kan varen op de lagere tarieven van dynamisch danwel regulier.
Niemand geeft je daar ongelijk in, maar dat was ook niet de opmerking.
1 moment op 1 dag waarop de stroomprijs (onder, maar) in de buurt komt van het tarief dat je nu mogelijk voor variabel betaald is toch geen argument om koudwatervrees te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:47
Romulus schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:42:
Ik weet dat Tibber geen gas levert maar leest de Pulse van Tibber toevallig ook de gasmeterstand uit zodat ik deze ook kan weergeven in Home Assistant?
Ik heb nu een RasbPi rechtstreeks aangesloten op de P1 poort via kabel ik overweeg Tibber maar wil het liefst niet via een splitter werken.
Waarom zou je een splitter nodig hebben voor Tibber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
[...]

Bij Delta helaas juist een forse verhoging per 1 januari. Die hebben de hele tijd nog wel schappelijke tarieven gehad. Nu er een plafond komt en de overheid ze compenseert helaas niet meer. Desondanks vond ik ze erg sympathiek tot nu toe, ze dachten echt vanuit de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 07:40
Romulus schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:42:
Je hebt die Pulse van Tibber niet nodig. Voor de rekening halen ze de uur standen op bij de netbeheerder. Die pulse is alleen handig als je in de app van Tibber meer detail wil zien dan standen per uur die 1 of 2 dagen later binnen komen.

Aangezien je ze nu al uitleest via een Pi heb je al dat inzicht al gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
Bezzerk schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:32:
[...]

Niemand geeft je daar ongelijk in, maar dat was ook niet de opmerking.
1 moment op 1 dag waarop de stroomprijs (onder, maar) in de buurt komt van het tarief dat je nu mogelijk voor variabel betaald is toch geen argument om koudwatervrees te hebben.
Klopt, maar dat erkende ik zelf ook al.
Gelukkig ligt de prijs op de andere uren nog lager dan bij de reguliere leveranciers, maar het kriebelt wel steeds meer
Naar om mee te maken dat ik me zo moet verdedigen om een reactie die niet eens bedoeld is zoals het geïntepreteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus
@s_schimmel Dat klopt inderdaad. Probleem is dat ik nu P1 monitor daarvoor gebruik. Om de één of andere reden wil de DSMR Slimme Meter integratie in Home Assistant de meterstand van mijn G4SRT gasmeter niet uitlezen/weergeven (elektriciteit gaat wel goed). Ik had gehoopt dat het via de Pulse wel werkt zodat ik zowel electra als gas in Home Assistant heb zitten. Maar als ik het goed begrijpt leest de Pulse de gasmeterstand niet uit of doet er in ieder geval niets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Romulus schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:48:
@s_schimmel Dat klopt inderdaad. Probleem is dat ik nu P1 monitor daarvoor gebruik. Om de één of andere reden wil de DSMR Slimme Meter integratie in Home Assistant de meterstand van mijn G4SRT gasmeter niet uitlezen/weergeven (elektriciteit gaat wel goed). Ik had gehoopt dat het via de Pulse wel werkt zodat ik zowel electra als gas in Home Assistant heb zitten. Maar als ik het goed begrijpt leest de Pulse de gasmeterstand niet uit of doet er in ieder geval niets mee?
Kijk even of het wel in de data zit die uitgelezen wordt door de P1-dongel/raspi. Je kunt de raw seriële data volgens mij weergeven in de terminal. Ik had zelf ook dat de gasmeter zijn data niet doorgaf en ook de netbeheerder gaf aan niets meer te ontvangen, dus een nieuwe gas- en slimme meter daarop gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdi
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-01 12:15
wens ik je succes, kom net van energiedirect af , prijs van € 0,72 per kWh en € 0,58 per kWh dal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus
@The__Virus De meterstand zit wel in de seriële data:

0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(4730303634xxxxxxxxxxxxxxxxx)
0-1:24.2.1(220xxxxxxxxxx)(00029.445m3)
!E710

De DSMR Slimme Meter integratie in HA doet er echter helaas niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Vreemd, hier geen issue mee. Misschien even in het Home Assistant topic navragen? Wellicht een verkeerde configuratie, als het wel in de data zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus
@The__Virus Dat heb ik reeds gedaan, mag ik vragen welke gasmeter jij hebt. Het probleem lijkt zich te beperken tot de Uniflo G4SRT gasmeter.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:30
FlyingPineapple schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:38:
[...]

Klopt, maar dat erkende ik zelf ook al.

[...]

Naar om mee te maken dat ik me zo moet verdedigen om een reactie die niet eens bedoeld is zoals het geïntepreteerd wordt.
Hmm, zo aanvallend was @de Peer toch niet? Maar een discussie voeren is wel waar het op een forum om draait, als je post kan men reageren.

Wellicht zou je iets meer data willen geven zodat je beter begrepen wordt.
Als ik het goed heb zit je sinds de eerste week van november bij Tibber toch? Wat is je behaalde tarief per uur?

Ik kom op 26.1 ct/kWh gemiddeld.
Voor mij houdt dat in dat de komende twee maanden een gemiddelde mag hebben van +/-80ct/kWh en ik nog steeds onder de prijs van variabele contracten zit.

Het is wel ontzettend lastig om daar zo tegenaan te kijken als je nu net instapt, maar probeer toch een kwartaalprijs met een kwartaalprijs te blijven vergelijken.

- knip -

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Raymond P schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:17:
[...]

Hmm, zo aanvallend was @de Peer toch niet? Maar een discussie voeren is wel waar het op een forum op draait, als je post kan men reageren.

Wellicht zou je iets meer data willen geven zodat je beter begrepen wordt.
Als ik het goed heb zit je sinds de eerste week van november bij Tibber toch? Wat is je behaalde tarief per uur?

Ik kom op 26.1 ct/kWh gemiddeld.
Voor mij houdt dat in dat de komende twee maanden een gemiddelde mag hebben van +/-80ct/kWh en ik nog steeds onder de prijs van variabele contracten zit.

Het is wel ontzettend lastig om daar zo tegenaan te kijken als je nu net instapt, maar probeer toch een kwartaalprijs met een kwartaalprijs te blijven vergelijken.
Inderdaad, gewoon bij de feiten blijven en niet handelen op de onderbuik want dan houd je jezelf voor de gek.
Het is op zich ook menselijk om succes/winst minder zwaar te wegen dan verlies en dat leidt tot irrationele keuzes.
vandaar dat veel mensen zich zo belachelijk duur verzekeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 02:06
Hier EnergyZero, gisteren de €190 ontvangen. Tevens trotse bezitter van een Quooker en een energiemeter. 2021 201kwh, dit jaar kom ik waarschijnlijk uit op 185kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 11:46
Bij Frank op 19 november een factuur voor de 190 gekregen, ze verrekenen het zo te zien met de incasso van het voorschot voor december en januari (aangekondigde incasso is 190 euro lager dan de factuur van het voorschot).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
[...]

Dan moet je wel eerlijk naar jezelf zijn en ook je eigen 'transactiekosten' hierin meerekenen...

En naar mijn mening mis je dan ook een beetje het idee van de dynamische prijzen. Voor mijn gevoel betaal je op de lange duur nooit teveel, mits de opslag die de leverancier rekent fatsoenlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Romulus schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:09:
@The__Virus Dat heb ik reeds gedaan, mag ik vragen welke gasmeter jij hebt. Het probleem lijkt zich te beperken tot de Uniflo G4SRT gasmeter.
Die gasmeter heb ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 18:19
Simmersnie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 02:20:
[...]

Ter info:
Ik ben sinds 26 november bij MijnDomein, benieuwd of ik deze ook krijg.

En hoe werkt het eigenlijk als je bij twee maatschappijen zit? Ik heb stroom bij VandeBron en gas bij Mijn Domein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
djoelzz schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:17:
[...]

Ik ben sinds 26 november bij MijnDomein, benieuwd of ik deze ook krijg.

En hoe werkt het eigenlijk als je bij twee maatschappijen zit? Ik heb stroom bij VandeBron en gas bij Mijn Domein.
je krijgt het van de stroomleverancier waar je op de eerste van de maand bij ingeschreven staat.

p.s. gefeliciteerd met je verjaardag!

[ Voor 4% gewijzigd door CarstenHouw op 29-11-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus
@The__Virus Dat maakt het wel vreemd. Gebruikt je ook de SMR Slimme Meter integratie in Home Assistant? Heb je deze ook rechtstreeks aangesloten via een seriële kabel of gebruik je een dongle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Ik gebruik inderdaad de DSMR Slimme Meter van Netbeheer Nederland. Die geeft twee entiteiten: gasmeter en elektriciteitsmeter. Ik heb een raspberry pi in de meterkast, die met een USB-dongle de P1 uitleest. Deze stuurt het via sernet (serieel over netwerk applicatie) door naar mijn Home Assistant servertje op zolder.
Loopt je gasverbruik wel op bij de slimme meter, als je hem raw uitleest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus
@The__Virus Ja gasverbruik loopt op bij de slimme meter.
Ik gebruik een raspberry pi met een HA docker container. Electra komt goed binnen, gas niet.
Ik gebruik op dezelfde raspberry pi met dezelfde seriële kabel een P1 monitor container en die verwerkt de gasmeterstand wel goed.
Misschien heeft het iets te maken met de seriële koppeling binnen docker?
Sernet ken ik niet, hoe koppel je dat binnen HA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus
@Raymond P Ik had de vraag daar ook al eens gesteld maar helaas geen oplossing.
Ik weet nu van The__Virus dat het wel zou moeten werken in HA i.c.m. de Uniflo G4SRT, ik zal het verder on topic houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Romulus En daar was je ook al tot de conclusie gekomen dat het euvel bij Home Assistant moet zitten, maar in dat topic heb je geen vraag gesteld. ;)

Zolang je gasstanden hebt in je SMR telegram is het iig werkend te maken.

OT:
Het voorstel Europese gas price-cap is afgeketst. :+
https://www.naturalgasint...further-revisions-likely/

Dat zal de prijs van gas weer een dipje geven in december, stroom zal dan ook weer iets goedkoper worden.

[ Voor 39% gewijzigd door Raymond P op 29-11-2022 11:26 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbt
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-04-2023

hbt

superyupkent schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:31:
Hier EnergyZero, gisteren de €190 ontvangen. Tevens trotse bezitter van een Quooker en een energiemeter. 2021 201kwh, dit jaar kom ik waarschijnlijk uit op 185kwh.
Heb het toevallig vannacht gemeten bij mijn Quooker.

Een verbruik van 0.16 kWh over een periode van 12 uur (13 Watt) zonder verbruik warm water.
Lijkt me niet echt zinvol om deze slim te gaan schakelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 11:28
Faceless schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:37:
[...]

Ja, als je een accu (sessy.nl) zou laden in de groene uren en verkopen aan het net in de rode uren, dan kun je beetje winst maken. Ik was benieuwd hoeveel dat zou zijn.

Maar denk dat ik beter de stroom zelf kan gebruiken in die periode, zeker gezien de tijdstippen waarom je het voor een goede prijs kunt verkopen redelijk overeen komen met mijn eigen gebruik.

Maar dan nog weet ik nu wat ik kan besparen.
Hou rekening met 3-4 % verlies bij ac-dc omzetting en weer hetzelfde als je van dc-ac gaat maken. Moet al aardig wat verschil zitten tussen het goedkope uur en het verkoop uur wil je een paar euro krijgen. Ligt aan je kwh van accu ook en laad/ontlaad vermogen dat mogelijk is.

Ikzelf heb ogv 6kwh accu gemaakt. Stel ik laad die met 5kw vol, voor 5kwh, a 20cnt en ik verkoop dat a 40cnt in het duurste uur. Dat is 5x 20cent winst. 1 euro... En dan reken ik nog niet met de verliezen ;)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Nu online
PCJR schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:47:
[...]

Ikzelf heb ogv 6kwh accu gemaakt. Stel ik laad die met 5kw vol, voor 5kwh, a 20cnt en ik verkoop dat a 40cnt in het duurste uur. Dat is 5x 20cent winst. 1 euro... En dan reken ik nog niet met de verliezen ;)
Ja, voor de winst hoef je het niet te doen. Voor stabilisering van het net is het wel een van de paden die we in de toekomst nodig hebben. En het wordt misschien alweer 'n ander verhaal als de input puur overschot van het dak is die je op het duurste uur tegen 40 ct verkoopt (maar zelfs dan kun je 't waarschijnlijk beter gebruiken om niet in te hoeven kopen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jugger naut
  • Laatst online: 23-09 19:24
Rossi46 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 05:50:
En de mensen met Tibber of ANWB Energy? Hebben die al hun 190 euro over november ontvangen?
Tibber, tot op heden niets ontvangen. Ze hebben nog anderhalve dag...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
anboni schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:03:
[...]

Ja, voor de winst hoef je het niet te doen. Voor stabilisering van het net is het wel een van de paden die we in de toekomst nodig hebben. En het wordt misschien alweer 'n ander verhaal als de input puur overschot van het dak is die je op het duurste uur tegen 40 ct verkoopt (maar zelfs dan kun je 't waarschijnlijk beter gebruiken om niet in te hoeven kopen).
Ik de zomer (netto teruglever) maanden zit ik bij de hoogte tlv toko.
Nu in de winter ga ik naar Tibber. Ik ga dan weer de accu laden in de nacht in het goedkoopste uurtje, soms 18 cnt. Ik kan dan de opvolgende 22-23uur, met ietsje solar, doorkomen op de accu. Dan kan ik dus daarien op 18cnt.

1 maart weer accu uitschakelen en cashen op de teruglevering :+

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:42
PCJR schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:16:
[...]

Nu in de winter ga ik naar Tibber. Ik ga dan weer de accu laden in de nacht in het goedkoopste uurtje, soms 18 cnt. Ik kan dan de opvolgende 22-23uur, met ietsje solar, doorkomen op de accu. Dan kan ik dus daarien op 18cnt.

Slim. Ik zit nu bij Tibber en toevallig keek ik net in het portal. Auto opgeladen afgelopen maand voor gemiddeld EUR 0,21 per kWh.

In maart wil ik denk ik overstappen naar hoogste TLV en dan laden aan de straat.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheppie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 19:40
radeoxx schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:23:
[...]
In maart wil ik denk ik overstappen naar hoogste TLV en dan laden aan de straat.
Maar in 2023 zit je toch met het prijsplafond? Als je netto meer dan 2900KWH gebruikt dan ga je sowieso de hoofdprijs betalen.
Aangezien ik met hetzelfde issue zit en wij dit jaar net aan (na TLV van de PV systemen) niet aan de 2900 zaten lijkt het me logischer om ook in de winter aan de straat te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
PCJR schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:16:
[...]

radeoxx schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:23:
[...]

Slim. Ik zit nu bij Tibber en toevallig keek ik net in het portal. Auto opgeladen afgelopen maand voor gemiddeld EUR 0,21 per kWh.

Is deze strategie voor jullie voordeliger dan 'gewoon' jaarrond salderen en het restant terugleveren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:42
Sheppie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:26:
[...]

Maar in 2023 zit je toch met het prijsplafond? Als je netto meer dan 2900KWH gebruikt dan ga je sowieso de hoofdprijs betalen.
Aangezien ik met hetzelfde issue zit en wij dit jaar net aan (na TLV van de PV systemen) niet aan de 2900 zaten lijkt het me logischer om ook in de winter aan de straat te laden.
Tja als ik op de goedkope uren oplaad dan heb ik toch wat betreft die extra kWh's niks te maken met het prijsplafond? Of bedoel je dan: die 'goedkope' uren tellen sowieso voor het prijsplafond, wat er in resulteert dat je dus de overige uren zoals inductiekoken etc 'duur' (zonder cap) moet inkopen?

Tja, dat is wel het nadeel idd. Des te meer wij ook volgende week een warmtepomp geïnstalleerd krijgen en dus overgaan naar full-electric. Het is nog even afwachten mbt de uitwerking van het prijsplafond, maar zou zomaar kunnen zijn dat ik aan de straat ga laden idd.
Rossi46 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:30:
[...]

[...]

Is deze strategie voor jullie voordeliger dan 'gewoon' jaarrond salderen en het restant terugleveren? :)
Ik denk het wel. In de "winter" (nov-feb) wek je maar 10% op van het jaartotaal. En nu kan ik thuis laden voor EUR 0,22 per kWh i.p.v. op straat voor EUR 0,33.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 22:49
radeoxx schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:33:
[...]
Tja als ik op de goedkope uren oplaad dan heb ik toch wat betreft die extra kWh's niks te maken met het prijsplafond? Of bedoel je dan: die 'goedkope' uren tellen sowieso voor het prijsplafond, wat er in resulteert dat je dus de overige uren zoals inductiekoken etc 'duur' (zonder cap) moet inkopen?

Tja, dat is wel het nadeel idd. Des te meer wij ook volgende week een warmtepomp geïnstalleerd krijgen en dus overgaan naar full-electric. Het is nog even afwachten mbt de uitwerking van het prijsplafond, maar zou zomaar kunnen zijn dat ik aan de straat ga laden idd.

[...]

Ik denk het wel. In de "winter" (nov-feb) wek je maar 10% op van het jaartotaal. En nu kan ik thuis laden voor EUR 0,22 per kWh i.p.v. op straat voor EUR 0,33.
Morgen is er weer een debat als die niet verplaatst wordt.
Mij laatst bekende is dat prijspfafond op basis is van profiel per maand, de sector brede profielen houden geen rekening met een warmtepomp, prijsflafond ruimte kan niet meegenomen worden naar volgende reken perdiode
Dat laat de "nette met de klant meedenkende" energieleverancier de ruimte om bijv voor januari meer verbruik boven 300kWh al te zien boven plafond. Dynamisch zou op basis van gemiddelde prijs per maand of jaar worden

[ Voor 22% gewijzigd door Domba op 29-11-2022 13:53 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-09 11:36
Rossi46 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 05:50:
ANWB hier, gisteren ontvangen... (klant sinds 1-10)

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sheppie
radeoxx schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:33:
[...]

Dat bedoelde ik inderdaad ja. Het zou toch zonde zijn als je in de toch al goedkope uren je laadpaal gaat gebruiken zodat je later in het jaar alles in je huis in 1 keer de hoofdprijs van (insert high energy price here) gaat betalen.
Dat zouden dure KM's zijn voor je auto :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
[...]

[...]

Ja. Je kunt t zelf uitrekenen/schetsen in excel met de 2 situaties.

Voor iedereen trouwens met panelen. Maar 1% die het pas doorheeft of moeite wil doen om 2x per jaar te wisselen :9

[ Voor 16% gewijzigd door PCJR op 29-11-2022 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rossi46
Sheppie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:50:
[...]

Dat bedoelde ik inderdaad ja. Het zou toch zonde zijn als je in de toch al goedkope uren je laadpaal gaat gebruiken zodat je later in het jaar alles in je huis in 1 keer de hoofdprijs van (insert high energy price here) gaat betalen.
Dat zouden dure KM's zijn voor je auto :Y)
Nu trigger je me wel... Misschien valt bij mij het kwartje gewoon nog niet hoor, maar daar zijn we in dit topic voor, toch? ;)

Stel vanaf 01-01-2023 gaat het prijsplafond in. Waarbij je als consument maximaal € 0,40 / kWh gaat betalen tot een verbruik van 2.900 kWh. Daarna betaal je gewoon je contractprijs. Hoe gaat dit dan in z'n werk bij het onderstaande scenario waarin in totaal 4.000 kWh in 2023 verbruikt wordt:

kWh 1 t/m 1.500 tegen € 0,30 / kWh contractprijs (hypothetisch hè)
kWh 1.501 t/m 2.900 tegen € 0,60 / kWh contractprijs
kWh 2.901 t/m 4.000 tegen € 0,90 / kWh contractprijs

In dit voorbeeld ligt dus 1.500 kWh lager dan die € 0,40 / kWh en 2.500 kWh daarboven.

Kan ik er dan vanuit gaan dat die volledige 2.500 kWh die boven de plafondprijs uitkomt, gedekt wordt omdat dit binnen de 2.900 kWh valt? Of rekent men vanaf de 1e kWh die je verbruikt (ongeacht de prijs) en valt in dit voorbeeld dus de laatste 1.100 kWh buiten het het prijsplafond?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Noukie_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-09 14:36
Voor degene die op de €190,- van Tibber aan het wachten zijn, dit is hun reactie vandaag:

"De uitbetaling van de €190 heeft plaatsgevonden en zal spoedig op het gekoppelde bankrekeningnummer staan. Benieuwd welk rekeningnummer dat is? Kijk dan even in de Tibber-app onder 'account' > 'betaalmethode'.
De uitbetaling gaat via een zogenoemde 'SEPA betaling', het ligt aan de verwerkingstijd van je bank hoe lang het duurt voordat het op je rekening staat, vaak is dit één werkdag."

7x415 ZO 41° + 7x415 ZW 41°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Rossi46 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:48:
[...]

Nu trigger je me wel... Misschien valt bij mij het kwartje gewoon nog niet hoor, maar daar zijn we in dit topic voor, toch? ;)

Stel vanaf 01-01-2023 gaat het prijsplafond in. Waarbij je als consument maximaal € 0,40 / kWh gaat betalen tot een verbruik van 2.900 kWh. Daarna betaal je gewoon je contractprijs. Hoe gaat dit dan in z'n werk bij het onderstaande scenario waarin in totaal 4.000 kWh in 2023 verbruikt wordt:

In dit voorbeeld ligt dus 1.500 kWh lager dan die € 0,40 / kWh en 2.500 kWh daarboven.

Kan ik er dan vanuit gaan dat die volledige 2.500 kWh die boven de plafondprijs uitkomt, gedekt wordt omdat dit binnen de 2.900 kWh valt? Of rekent men vanaf de 1e kWh die je verbruikt (ongeacht de prijs) en valt in dit voorbeeld dus de laatste 1.100 kWh buiten het het prijsplafond?
Ik verwacht op z'n gunstigst dat je alle verbruikte kWh tot 2900 afgetopt krijgt op 40 cent en alles wat eronder is voor een lagere prijs krijgt.
Meest realistische scenario na het bericht van Jetten is dat je de gewongen gemiddelde kosten van de eerste 2900 kWh in 2023 maximaal 40 cent gaat kosten. Dus als je zuinig bent krijg je niks gecompenseerd en als je alles in de piek uren gebruikt wordt alles op 40 cent gecompenseerd. Ofwel opletten wanneer je verbruikt zal volgend jaar geen zin hebben, tenzij je gemiddeld onder die 40 cent blijft.

Elke kWh na die 2900 zal je de marktprijs moeten betalen. Geen idee hoe dat uit gaat werken met salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
[...]

Momenteel kan je nog nergens van uit gaan.
Maar zoals het nu voorgesteld is is zoals jouw laatste situatie schets.
Enkel je eerste 2900kwh valt binnen het quotum dat gedekt wordt door het prijsplafond.

[ Voor 0% gewijzigd door Raymond P op 29-11-2022 14:58 . Reden: Typo ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 22:49
[...]

Voor wat nu bekend is, zou kunnen als jaarrekening/eind rekening op 31 december is.

Je kunt geen prijsplafond ruimte meenemen naar een volgende reken periode.
Een rekenperiode wordt afgesloten met een jaarrekening of een eindrekening bij overstap.
Het totale prijsplafond volume wordt over de maanden verdeelt naar profiel (voor zover ik weet worden de afgemene gebruikt die zijn afhankelijk van je metertype en dubbel tarief type regio waar je zit (Dag.nacht of dal/piek (noordbrabant of Limburg))

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheppie
[...]

Zoals eerder aangeven is kunnen we voor de dynamische contracten nog geen voorspellingen maken. Jetten heeft volgens mij aangegeven dat hij wil voorkomen dat we wel de lusten en niet de lasten hebben. Voor nu is het nog niet rond en moeten we helaas afwachten.

Neemt niet weg dat grootverbruikers thuis (met EV, warmtepomp, airco enz.) ook met een dynamisch contract mogelijk de sjaak zullen zijn omdat ze besparen op gas. Maar hopelijk krijgen we er snel uitsluitsel over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:53
hbt schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:46:
[...]

Een verbruik van 0.16 kWh over een periode van 12 uur (13 Watt) zonder verbruik warm water.
Bij mij Quooker 7 liter en cube, voor thee (doorlopend), gekoeld water water (doorlopend), afwasje en koken 1,1243 KWH op een dag (24 uur) , ga het nu een periode bij houden.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Leuk om even wat archeologie te doen daar. Bv eind mei 2020 was het gas een paar weken 4 cent per kuub, en stroom tussen de 1 en 2 cent per kWh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
[...]

[...]

Alleh dan, vooruit. Zie hier. Let wel, dit is ogv mijn eigen situatie, maar mijn winter tarief kan best wel eens 15-20cnt zijn ipv 25 (Tibber met accu). En zomers heb ik ook een maand 71cnt gekregen en 81 cnt, dan gaat het voordeel enkel maar meer worden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVXePaWfOT3Lx0BxBfg3cYjINLQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ga8PCsfKYX7YGoijOcANrp3L.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Noukie_ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:51:
Voor degene die op de €190,- van Tibber aan het wachten zijn, dit is hun reactie vandaag:

"De uitbetaling van de €190 heeft plaatsgevonden en zal spoedig op het gekoppelde bankrekeningnummer staan. Benieuwd welk rekeningnummer dat is? Kijk dan even in de Tibber-app onder 'account' > 'betaalmethode'.
De uitbetaling gaat via een zogenoemde 'SEPA betaling', het ligt aan de verwerkingstijd van je bank hoe lang het duurt voordat het op je rekening staat, vaak is dit één werkdag."
Waarschijnlijk hebben ze nog even zo lang mogelijk wat rente meegepakt op de uitbetaling van de overheid. Kan het ze niet kwalijk nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

basjuh schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:48:
[...]

ANWB hier, gisteren ontvangen... (klant sinds 1-10)
Ditto hier.
Gewoon een overboeking van ANWB Energie naar de bankrekening van @ehtweak . d:)b
Maar online bij mijn gegevens/facturen is er niets over terug te vinden... :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Nu online
ehtweak schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:09:
[...]

Ditto hier.
Gewoon een overboeking van ANWB Energie naar de bankrekening van @ehtweak . d:)b
Maar online bij mijn gegevens/facturen is er niets over terug te vinden... :?
Deze vergoeding gaat natuurlijk buiten alle bestaande processen om. Grote kans dat er gewoon een CSVtje uit het administratie systeem is getrokken met namen en rekeningnummers van iedereen die op 1-11 klant was, dat is naar finance (en het ministerie) gestuurd met het verzoek aan al die mensen E190 over te maken. Misschien komt die factuur nog (of het wordt bij de eerstvolgende reguliere factuur als post opgenomen)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

hbt schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:46:
[...]

Ja maar nu heb je enkel stilstandsverlies gemeten, dat zegt helemaal niets over de kosten die je kan besparen met slim schakelen. Met de 0.3 tot 0.6 kWh per dag staat hij bij mij bijna dagelijks in het lijstje grootverbruikers in Home Assistant.

Een wasje op 30graden draaien verbruikt minder dan de quooker op een gemiddelde dag. Diezelfde was drogen in de warmtepompdroger verbruikt 0.4kWh. Een paar uur televisie kijken verbruikt ook minder dan de quooker. Ik lees de argumenten, ook van de fabrikant, dat je water bespaart, of dat je met een gewone waterkoker altijd teveel pakt. Nou ik niet, ik goot het eerst in het kopje en dan in de waterkoker. Dus laten we onszelf niet in de maling nemen, je koopt comfort, niets anders.

Bij slim schakelen heb je niet zoveel aan 12 uur stilstandsverlies. Als je veel warm en kokend water uit dat ding haalt schiet het verbruik pas omhoog. In het ideale geval pak je kokend water wanneer je het nodig hebt maar wordt het vat pas opnieuw verwarmd op het goedkoopste moment van de dag. Daar zit de winst, niet in je stilstandsverlies.

Als je eeen paar pannen water pakt en nog wat kopjes thee, dan is daar ongeveer 1kWh voor nodig (ik kom op extreme dagen op iets van 0.6kWh maar in grote gezinnen lijkt me 1kWh goed mogelijk.

Dan zou je dus met slim schakelen kunnen voorkomen dat die 1kWh wordt gepakt bij 62ct\kWh maar juist 's nachts bij 30ct\kWh.

Maar zoals ik al eerder schreef, het is praktisch onmogelijk om dit te schakelen bij een quooker. Ik heb een prima script speciaal voor boilers waarmeer de boiler geen stroom mag verbruiken tijdens de duurste momenten van de dag en vrij instelbaar hoeveel uur per dag minimaal verwarmd moet worden etc, maar ons verbruik van heet water is altijd tijdens de duurste moment van de dag, idealiter haal je dan direct na gebruik de stroom eraf, en laat je hem pas weer "opladen" op het moment dat de prijs laag ligt. Maar in het geval van de quooker krijg je dan ook geen kokend water uit het vat en verliest het apparaat zijn nut.

Dus dat slim schakelen is inderdaad niet praktisch, maar je zou er bij de huidige tarieven en ruim gebruik van warm water zomaar 100 euro per jaar mee kunnen besparen. Hopelijk zakken de tarieven en wordt de besparing die je kan boeken ook weer minder.

Ik ga m'n boiler script maar bewaren voor de echte boiler die binnenkort geplaatst wordt, itt de quooker levert spanningsloos douchen geen issues op en het douchewater moet vooral in de ochtend en avond warm zijn, de rest van de dag mogen de pieken volledig ontweken worden.

Zo, sorry, nu ga ik weer on topic, ik heb even over de quooker kunnen ventileren, ik zou hem met mijn huidige kennis nooit hebben geinstalleerd. Ik kwam niet naar dit topic om de zeiken, ik hoop hier meer creatieve manieren te vinden om maximaal te besparen, ik hoop vooral op nog vele HA\Domoticz voorbeelden om dagelijkse apparaten slimmer te laten verbruiken maar uiteindelijk ben ik bang dat thuisaccus gewoon goedkoper moeten worden.

Met de 204kWh die de quooker per jaar verbruikt kan ik met mijn elektrische auto bijvoorbeeld ook 1275km rijden 8)7, -edit: nee dat is niet eerlijk want de thee en pannen water moeten links of rechts om toch gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
anboni schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:17:
[...]

Deze vergoeding gaat natuurlijk buiten alle bestaande processen om. Grote kans dat er gewoon een CSVtje uit het administratie systeem is getrokken met namen en rekeningnummers van iedereen die op 1-11 klant was, dat is naar finance (en het ministerie) gestuurd met het verzoek aan al die mensen E190 over te maken. Misschien komt die factuur nog (of het wordt bij de eerstvolgende reguliere factuur als post opgenomen)
Niet helemaal on topic, maar elke leverancier doet het weer anders. Greenchoice verrekend het met een korting van 190 op je termijnbedrag. Omdat het volgens hun niet op een andere manier kan 8)7 . Ik ben dus heel benieuwd wat er straks op de factuur staat en met welke termijnbedragen ze dan verrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Net mijn tarief aanpassing voor 01-01 van Engie gekregen.
Elektriciteit dal all in 58,8 cent per kWh, normaal tarief 73,5 cent per kWh. Valt me feitelijk nog mee als je direct vergelijkt met de dynamische prijs van gisteren en vandaag.
Voor gas, all-in 2,57€ per m3. Vergeleken met all-in ca. 2€ laatste week.
Met mijn verbruiksgegevens (1200m3 gas, 4500 kWh stroom netto na direct gebruik en salderen van PV opbrengst) en met de nu verwachte effecten van het prijsplafond is het mogelijke voordeel van een overstap naar dynamisch beperkt als ik e.e.a. modelleer.
Toch wil ik die overstap maken, primair omdat ik verwacht dat op de langere termijn de dynamische tarieven lager moeten zijn dan wat Engie nu gebruikt voor mijn tarief voor het eerste half jaar van 2023, anderzijds omdat ik waar ik kan de rekening voor de overheid van de sympathieke actie om de energiekosten voor de Nederlandse huishoudens beheersbaarder te houden, wil reduceren/minimaliseren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 11:46
Greenman2 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:11:
[...]

Niet helemaal on topic, maar elke leverancier doet het weer anders. Greenchoice verrekend het met een korting van 190 op je termijnbedrag. Omdat het volgens hun niet op een andere manier kan 8)7 . Ik ben dus heel benieuwd wat er straks op de factuur staat en met welke termijnbedragen ze dan verrekenen.
ik ook, bij mij is mijn termijnbedrag al elke maand 44 euro, sinds de 190 is mijn termijnbedrag opeens 191 geworden en is er vervolgens 1 euro afgeschreven. In december mogen ze de het alsnog op mijn rekening storten als ze de afrekening doen als ik overstap naar Tibber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Misanthropia schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:15:
[...]

ik ook, bij mij is mijn termijnbedrag al elke maand 44 euro, sinds de 190 is mijn termijnbedrag opeens 191 geworden en is er vervolgens 1 euro afgeschreven. In december mogen ze de het alsnog op mijn rekening storten als ze de afrekening doen als ik overstap naar Tibber.
En nogal wat leveranciers houden het geld zo lang mogelijk vast. Engie betaalt pas de november 190€ op 01-12-2022 (dwz betaalbaar gesteld, kan dus nog 2 of 3 december worden). Mij deert het niet zo, maar als je die 190€ echt keihard nodig hebt is het feitelijk een misselijke streek om die dan een maand lang vast te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

EVfan schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:31:
[...]

En nogal wat leveranciers houden het geld zo lang mogelijk vast. Engie betaalt pas de november 190€ op 01-01-2022 (dwz betaalbaar gesteld, kan dus nog 2 of 3 december worden). Mij deert het niet zo, maar als je die 190€ echt keihard nodig hebt is het feitelijk een misselijke streek om die dan een maand lang vast te houden.
Niks misselijks aan. Ze houden zich gewoon netjes aan de afspraken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
de Peer schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:45:
[...]

Niks misselijks aan. Ze houden zich gewoon netjes aan de afspraken.
Nee, ze misbruiken afspraken die snel gemaakt zijn met de intentie de burger die het niet red in nov en dec te helpen.

Dit is een typische kwestie van iets dat legaal is, maar moreel verwerpelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x5serv
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-11-2024
Frank energie heeft gister (maandag) het restant verrekend met de factuur van december. Kreeg 110 euro terug, denk dat het een hoop extra administratieve lasten met zich mee brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
tjberkhof schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:13:
[...]

Nee, ze misbruiken afspraken die snel gemaakt zijn met de intentie de burger die het niet red in nov en dec te helpen.

Eens hoor, wat rente pakken, hier en daar met de maandelijkse betaling salderen etc. Kan allemaal, maar ik heb nog niet gehoord van een energiebedrijf dat gewoon in de eerste week van de maand de steun aan de burgers betaalde. Kan ik gemist hebben, maar . . . verbazen doet het me helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:25

Jrz

––––––––––––

nvm, btw idd

[ Voor 93% gewijzigd door Jrz op 29-11-2022 19:30 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 23-09 18:39

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Jrz schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:23:
Zonneplan info klopt niet meer:
"Bovenop deze prijs komt een handling fee van € 0,03 per m3 en € 0,02 transportkosten per m3", dat is dus 5ct
BTW....

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
tjberkhof schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:13:
[...]

Er is geen sprake van misbruik, dat geld is specifiek bedoeld voor de energierekening.
Zolang dat geld geparkeerd staat bij je leverancier staat het dus eigenlijk exact waar het zou moeten staan.
(edit: en eigenlijk denk ik dus stiekem dat die er beter mee om kan gaan dan menig Nederlander)

Let op de laatste optie:
Dit kan door per maand:

€ 190 aan u over te maken;
€ 190 van uw voorschot- of eindnota voor elektriciteit af te halen;
een deel van de € 190 aan u over te maken. En het andere deel van uw voorschot- of eindnota voor elektriciteit af te halen;
€ 190 van een openstaande rekening of betalingsregeling af te halen;
€ 190 aan u over te maken nadat u het contract beëindigt.

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 29-11-2022 19:29 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:25

Jrz

––––––––––––

MijnDomein gas: 0.07455 cent incl. 9% btw voor inkoopkosten (0.0683944954 ex)
GroeneStroomLokaal: idem (zelfde prijs opbouw html)
EnergieVanOns: idem (zelfde prijs opbouw html)
ZonderGas: idem (zelfde prijs opbouw html)
ANWB: idem (zelfde prijs opbouw html)

Is er nog een aanbieder van 4.8 ct?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:32
Raymond P schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:29:
[...]

Er is geen sprake van misbruik, dat geld is specifiek bedoeld voor de energierekening.
Zolang dat geld geparkeerd staat bij je leverancier staat het dus eigenlijk exact waar het zou moeten staan.
(edit: en eigenlijk denk ik dus stiekem dat die er beter mee om kan gaan dan menig Nederlander)

Let op de laatste optie:

[...]
Als je al een voorschot van 400+ euro moest betalen op de 15e wat ‘echt niet lager kon’, terwijl verbruikscijfers dat echt niet rechtvaardigden.

En dan nog 190 euro zo lang mogelijk vasthouden…

Niet sjiek allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Sovieto Bij welke leverancier is dat dan? De day ahead leveranciers lijken vooral te werken met het door jou opgegeven jaarverbruik momenteel, een voorschot zou dus niet al te ver van de werkelijke kosten moeten zitten.

@Jrz Lijstje kan je hier vinden: https://www.energyzero.nl/energiepartners

Edit en dan mis je nog:
https://www.4yef.nl
https://www.omniaenergy.nl

[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 29-11-2022 20:46 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rossi46
Jrz schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:28:
MijnDomein gas: 0.07455 cent incl. 9% btw voor inkoopkosten (0.0683944954 ex)
GroeneStroomLokaal: idem (zelfde prijs opbouw html)
EnergieVanOns: idem (zelfde prijs opbouw html)
ZonderGas: idem (zelfde prijs opbouw html)
ANWB: idem (zelfde prijs opbouw html)

Is er nog een aanbieder van 4.8 ct?
In de OP staan al deze aanbieders nog met 4,8 cent in de tabel. Kunnen @Smuggler of @Sicco92 dit eventueel aanpassen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Zo had ik 'm dus niet gelezen. :+

- knip -

Pagina: 1 ... 53 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels