Gister (28 November) is de 190 netjes betaald door energyzero aan mijEVfan schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:21:
[...]
Eens hoor, wat rente pakken, hier en daar met de maandelijkse betaling salderen etc. Kan allemaal, maar ik heb nog niet gehoord van een energiebedrijf dat gewoon in de eerste week van de maand de steun aan de burgers betaalde. Kan ik gemist hebben, maar . . . verbazen doet het me helaas niet.
Interessant! Ook de opslagtarieven voor stroom lijkt te zijn verhoogd naar 1,908 cent incl. 9% BTW (1,75 cent ex. BTW) voor de EnergyZero-resellers (en ANWB).Jrz schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:28:
MijnDomein gas: 0.07455 cent incl. 9% btw voor inkoopkosten (0.0683944954 ex)
GroeneStroomLokaal: idem (zelfde prijs opbouw html)
EnergieVanOns: idem (zelfde prijs opbouw html)
ZonderGas: idem (zelfde prijs opbouw html)
ANWB: idem (zelfde prijs opbouw html)
Is er nog een aanbieder van 4.8 ct?
Daarnaast lijken MijnDomein en EnergyZero de vaste leveringskosten te hebben verhoogd naar €6,74 per maand per product.
Zijn er bestaande klanten van een van deze leveranciers die hier al wat over gehoord heeft?
Ik ga het in ieder geval aanpassen in de tabel in de TS.
Heeft niemand van dit forum een TweakEnergie te starten via zero? :-)
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Hah, daar hebben vast meer personen over nagedacht.
Ik kwam tot de conclusie dat mijn /dev/null niet voldoende capaciteit had om de klantenservice in te stoppen.
Ik kwam tot de conclusie dat mijn /dev/null niet voldoende capaciteit had om de klantenservice in te stoppen.
- knip -
Ik heb het topic aardig gelezen, en ook de excel sheet (google sheets) ingevoerd.
Mijn verbruik: zo'n 6000KwH en 1550 m3 gas.
Goedkoopste totaal leverancier Zonneplan.
Goedkoopste deal los. Tibber voor de KwH, en energyzero aanbieder voor gas.
Wat ik zelf wel fijn vindt, is te betalen per maand wat je verbruikt. Oftewel, geen bank spelen bij de aanbieder.
Als ik dat wil, kom ik volgens mij uit bij Zonneplan. (want die is de enige die dat voor gas doet)
Dus dan evt Tibber Kwh, en zonneplan voor gas (weet niet of ze dat doen).
Hoe dan ook: Ik lees over de app van Zonneplan dat deze de prijzen erg 'vaag' maakt, en dat je niet goed kan zien welk tarief je nu gebruikt hebt etc. En dat je op de maandgactuur niet echt kan zien hoe je het kan nakijken. IS dat ook jullie ervaring?
Tevens, ik heb al een homewizard P1. Dan heeft de connect van Zonneplan niet echt een toegevoegde waarde toch?
Wat ik zelf wel fijn vindt, is te betalen per maand wat je verbruikt. Oftewel, geen bank spelen bij de aanbieder.
Als ik dat wil, kom ik volgens mij uit bij Zonneplan. (want die is de enige die dat voor gas doet)
Hoe dan ook: Ik lees over de app van Zonneplan dat deze de prijzen erg 'vaag' maakt, en dat je niet goed kan zien welk tarief je nu gebruikt hebt etc. En dat je op de maandgactuur niet echt kan zien hoe je het kan nakijken. IS dat ook jullie ervaring?
Tevens, ik heb al een homewizard P1. Dan heeft de connect van Zonneplan niet echt een toegevoegde waarde toch?
[ Voor 6% gewijzigd door meermarco op 29-11-2022 22:21 ]
Ik ga over een paar dagen naar mijndomein.meermarco schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:21:
Ik heb het topic aardig gelezen, en ook de excel sheet (google sheets) ingevoerd.
Bij het aanmelden heb ik geschat verbruik heel laag gezet (800), zodat het voorschot van 1 maand laag is. Zodra ik achter loop, ga ik geschat verbruik langzaam weer opvoeren, zodat ik niet hoef bij te betalen na 1 jaar.
Op die manier is een voorschot van 1 maand ook geen ramp
Op zoek naar een slimme schakelaar kwam ik de volgende tekst tegen op installlatie.Nl
Op dit moment is het aantal energieleveranciers dat dynamische tarieven aanbiedt nog beperkt. EnergyZero, Frank Energie, NieuweStroom, easyEnergy en Tibber zijn de bekendste. Maar na inwerkingtreding van de komende Energiewet moeten alle leveranciers met meer dan 200.000 klanten verplicht zo’n leveringsovereenkomst met dynamische prijzen aanbieden.
Heeft iemand hier meer info over? Want dat betekend dat vattenfa, greenchoice etc dat ook moeten gaan aanbieden.
Op dit moment is het aantal energieleveranciers dat dynamische tarieven aanbiedt nog beperkt. EnergyZero, Frank Energie, NieuweStroom, easyEnergy en Tibber zijn de bekendste. Maar na inwerkingtreding van de komende Energiewet moeten alle leveranciers met meer dan 200.000 klanten verplicht zo’n leveringsovereenkomst met dynamische prijzen aanbieden.
Heeft iemand hier meer info over? Want dat betekend dat vattenfa, greenchoice etc dat ook moeten gaan aanbieden.
Dat is de bedoeling bij de nieuwe energiewet.meermarco schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:56:
Op zoek naar een slimme schakelaar kwam ik de volgende tekst tegen op installlatie.Nl
Die is nog niet definitief dus daar is in die zin nog niet meer (definitieve) info over.
Is het niet vreemd dat je als klant over dit soort wijzigingen niet geïnformeerd wordt?Sicco92 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:06:
[...]
Interessant! Ook de opslagtarieven voor stroom lijkt te zijn verhoogd naar 1,908 cent incl. 9% BTW (1,75 cent ex. BTW) voor de EnergyZero-resellers (en ANWB).
Daarnaast lijken MijnDomein en EnergyZero de vaste leveringskosten te hebben verhoogd naar €6,74 per maand per product.
Zijn er bestaande klanten van een van deze leveranciers die hier al wat over gehoord heeft?
Ben zelf 1,5 jaar klant geweest bij MijnDomein-Energie (alleen Electra), en er werd stilzwijgend een verhoging van het opslagtarief doorgevoerd. Dit stiekeme komt op mij over als 'boevengedrag'. Komt nog bij dat het opslag bedrag ook niet eenvoudig ergens af te lezen is. De energiekostentabel waarin een en ander wordt berekend, en het met enige moeite uit zou kunnen worden afgeleid, wordt sinds een aantal weken niet meer getoond.
Reden voor mij om afscheid te nemen van MijnDomein-Energie.
Of mis ik iets, ben ik de enige?
Het komt nog wel eens voor dat nieuwe klanten als eerste nieuwe tarieven krijgen, en bestaande klanten pas later. Dat was volgens mij bij easyEnergy ook het geval. Daarbij stonden de nieuwe tarieven al in de rekentool ver voor 1 december, wanneer de nieuwe opslagtarieven voor bestaande klanten ingaan. Die zijn daar trouwens wel over geïnformeerd, in dit topic is daar nog wel een mail van terug te vinden volgens mij.Simmersnie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:14:
[...]
Is het niet vreemd dat je als klant over dit soort wijzigingen niet geïnformeerd wordt?
Ben zelf 1,5 jaar klant geweest bij MijnDomein-Energie (alleen Electra), en er werd stilzwijgend een verhoging van het opslagtarief doorgevoerd. Dit stiekeme komt op mij over als 'boevengedrag'. Komt nog bij dat het opslag bedrag ook niet eenvoudig ergens af te lezen is. De energiekostentabel waarin een en ander wordt berekend, en het met enige moeite uit zou kunnen worden afgeleid, wordt sinds een aantal weken niet meer getoond.
Reden voor mij om afscheid te nemen van MijnDomein-Energie.
Of mis ik iets, ben ik de enige?
Vandaar mijn vraag, ik was benieuwd of deze tarieven ook voor bestaande klanten geldt of gaat gelden.
Ik zie het nu ook staan als je een berekening maakt als nieuwe klant. Ik heb echter geen bericht ontvangen dat MijnDomein de vaste leveringskosten gaat verhogen. Jammer, toch weer ongeveer 1m3 aan kosten elke maand extra kwijt.Sicco92 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:06:
[...]
Interessant! Ook de opslagtarieven voor stroom lijkt te zijn verhoogd naar 1,908 cent incl. 9% BTW (1,75 cent ex. BTW) voor de EnergyZero-resellers (en ANWB).
Het wijzigings-bericht van EasyEnergy gevonden.Sicco92 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:19:
[...]
Het komt nog wel eens voor dat nieuwe klanten als eerste nieuwe tarieven krijgen, en bestaande klanten pas later. Dat was volgens mij bij easyEnergy ook het geval. Daarbij stonden de nieuwe tarieven al in de rekentool ver voor 1 december, wanneer de nieuwe opslagtarieven voor bestaande klanten ingaan. Die zijn daar trouwens wel over geïnformeerd, in dit topic is daar nog wel een mail van terug te vinden volgens mij.
Vandaar mijn vraag, ik was benieuwd of deze tarieven ook voor bestaande klanten geldt of gaat gelden.
Het komt ook overeen met mijn eigen ervaring; EasyEnergy communiceert WEL netjes over dit soort wijzigingen (was voorafgaand aan MijnDomein klant bij EasyEnergy), maar MijnDomein communiceert dat dus NIET (tenminste dat is mijn ervaring).
Om kort te gaan; Ik kan MijnDomein niet aanbevelen!
(zeker niet als het op communicatie en transparantie aan komt).
P.S. Mijn complimenten vwbt de startberichten van dit topic!
[ Voor 0% gewijzigd door Simmersnie op 30-11-2022 01:45 . Reden: Kleine aanvulling ]
Nou GC tarieven ontvangen (einde contract, vanaf 1-1-2023 variabel):
Enkel 0,87 EUR de kWh.
Gas 2,55 EUR de m3.
Kom van 0,26 EUR de kWh en 1,40 EUR de m3 af....
Stroom verbruik zal richting de 10.000 kWh gaan wegens aanschaf elec auto, nu 6500 kWh.
Gas is 800m3 max.
Zijn er mensen bij Zonneplan? Neig naar hun ook vanwege het gemak (alles onder 1 hoedje).
Of beter enkel stroom doen (Tibber) aangezien gas onder het prijsplafond zit (en deze dus bij GC laten)?
Enkel 0,87 EUR de kWh.
Gas 2,55 EUR de m3.
Stroom verbruik zal richting de 10.000 kWh gaan wegens aanschaf elec auto, nu 6500 kWh.
Gas is 800m3 max.
Zijn er mensen bij Zonneplan? Neig naar hun ook vanwege het gemak (alles onder 1 hoedje).
Of beter enkel stroom doen (Tibber) aangezien gas onder het prijsplafond zit (en deze dus bij GC laten)?
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
In mijn recente ANWB contract is het nog steeds 4,8 ex. BTW. Prijzen inclusief BTW:Jrz schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:28:
MijnDomein gas: 0.07455 cent incl. 9% btw voor inkoopkosten (0.0683944954 ex)
GroeneStroomLokaal: idem (zelfde prijs opbouw html)
EnergieVanOns: idem (zelfde prijs opbouw html)
ZonderGas: idem (zelfde prijs opbouw html)
ANWB: idem (zelfde prijs opbouw html)
Is er nog een aanbieder van 4.8 ct?
Dus totaal: LEBA + € 0,5425Inkoopkosten per m³ € 0,05230
Energiebelasting per m³ € 0,39591
ODE per m³ € 0,09429
Edit: maar in een proefberekening op de ANWB website zijn de inkoopkosten inderdaad gestegen naar € 0,07455 per m³
Vaste leveringskosten zijn nog steeds € 6,31 per maand. Alles incl. 9% BTW.
Edit 2: vraag me af of de hogere inkoopkosten alleen voor nieuwe klanten gelden of ook voor bestaande klanten. Volgens de leveringsvoorwaarden dagprijs gas:
Het scheelt bij een verbruik van 1000 m³ op jaarbasis € 22,25, dus is te overzien. Sowieso veel goedkoper dan de huidige variabele contracten.Dagmarkt Gastarief leveringstarief dat iedere Dag wordt vastgesteld op basis van de actuele LEBA | TTF dagprijs in €/m³, na conversie van het aantal verbruikte m³ gas in de werkelijke geleverde
energiewaarde. Dit leveringstarief wordt gepubliceerd op de website van Leverancier
(www.anwb.nl/energie) vermeerderd met een Inkoopkosten per m³ zoals overeengekomen op de
overeenkomst tussen ANWB Energie en de Klant.
[ Voor 50% gewijzigd door wian op 30-11-2022 08:21 ]
Update: Het is bij mij nu overgeschreven!Noukie_ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:51:
Voor degene die op de €190,- van Tibber aan het wachten zijn, dit is hun reactie vandaag:
"De uitbetaling van de €190 heeft plaatsgevonden en zal spoedig op het gekoppelde bankrekeningnummer staan. Benieuwd welk rekeningnummer dat is? Kijk dan even in de Tibber-app onder 'account' > 'betaalmethode'.
De uitbetaling gaat via een zogenoemde 'SEPA betaling', het ligt aan de verwerkingstijd van je bank hoe lang het duurt voordat het op je rekening staat, vaak is dit één werkdag."
7x415 ZO 41° + 7x415 ZW 41°
Ik ben sinds kort overgestapt op Zonneplan.
Voor vandaag zie ik dat tussen 12-13 stroom 57ct kost.
Kijk ik naar EnergyZero, dan kost dat 49ct in hetzelfde uur.
Ik had wel marginale verschillen verwacht, maar niet zo'n flink prijsverschil.
Gas is nog erger, met 194ct vs 141ct.
Maak ik een vergelijkingsfout?
MSX 2 rulez more
Ja, je kijkt bij EnergyZero naar de inkoopprijs + BTW maar zonder alle heffingen en inkoopkosten.Je kan beter op https://enever.nl/ kijken, daar staan alle all-in prijzen.Greyfox schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:45:
Zou zonneplan de prijzen incl belasting etc gebruiken and Energyzero niet?Greyfox schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:45:
Even een snelle rekensom hieronder:
M3 Variable leveringskosten 1,41
M3 Inkoopkosten per m3 0,052
M3 Energie Belasting 0,395
M3 Opslag duurzame energie 0,0942
M3 Totaal M3 € 1,95
Ik zit in hetzelfde schuitje. Greenchoice verdrievoudigt mijn tarieven, en ik heb in de tussentijd een EV aangeschaft, dus mijn stroomverbruik wordt ook nog eens verdubbeld (2500 kWh naar 5000 kWh). Mijn gasverbruik zit onder het plafond.Jazsie schreef op woensdag 30 november 2022 @ 00:46:
Enkel 0,87 EUR de kWh.
Gas 2,55 EUR de m3.
Gas is 800m3 max.
Dynamisch stroom wordt nu interessant aangezien ik prima in daluren kan laden, toch? Alles boven het plafond kan nog altijd lager zijn dan bij Greenchoice. Enige vervelende is dat er nog niks bekend is hoe het plafond gaat werken.
In de nacht laden scheelt (historisch) echt flink. En met een dergelijke hoge afname van elektriciteit op jaarbasis, zou ik me over het prijsplafond eigenlijk ook niet zo druk maken. Ik denk dat je vooral veel profiteren kan van het feit dat je een groot gedeelte van je elektriciteit afname kunt 'sturen'ejtnaj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:12:
[...]
Ik zit in hetzelfde schuitje. Greenchoice verdrievoudigt mijn tarieven, en ik heb in de tussentijd een EV aangeschaft, dus mijn stroomverbruik wordt ook nog eens verdubbeld (2500 kWh naar 5000 kWh). Mijn gasverbruik zit onder het plafond.
Dynamisch stroom wordt nu interessant aangezien ik prima in daluren kan laden, toch? Alles boven het plafond kan nog altijd lager zijn dan bij Greenchoice. Enige vervelende is dat er nog niks bekend is hoe het plafond gaat werken.
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
Tarieven die energyzero laat zien zijn incl btw, maar excl alle andere vaste kosten, is dus niet de volledige prijs. Je kan beter op enever.nl kijken.Greyfox schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:45:
Dat deze vragen veelvuldig terugkomen geeft voor mij wel aan dat Zonneplan het juiste doet in de prijs weergeven en veel andere partijen niet. Wat dat betreft goed van Zonneplan.Greyfox schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:45:
Telkens moet er verwezen worden naar Enever voor de echte prijzen die men betaalt.
Dat is volgens mij wettelijk zelfs verboden, maar het lijkt erop dat er nog te weinig mensen zijn die er gebruik van maken om vooralsnog vanuit de overheid / ACM actie af te dwingen.
Dat staat mij dus aan, dat je meer controle hebt over je afname. In het ergste geval moet ik maar op straat laden, hier in Den Haag is het vooralsnog 33 cent.Rossi46 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:14:
[...]
In de nacht laden scheelt (historisch) echt flink. En met een dergelijke hoge afname van elektriciteit op jaarbasis, zou ik me over het prijsplafond eigenlijk ook niet zo druk maken. Ik denk dat je vooral veel profiteren kan van het feit dat je een groot gedeelte van je elektriciteit afname kunt 'sturen'
Ja vind ik ook. Gewoon weer eenvoudig misleiding. Energyzero quote in de app:SidewalkSuper schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:19:
[...]
Dat deze vragen veelvuldig terugkomen geeft voor mij wel aan dat Zonneplan het juiste doet in de prijs weergeven en veel andere partijen niet. Wat dat betreft goed van Zonneplan.
Telkens moet er verwezen worden naar Enever voor de echte prijzen die men betaalt.
Dat is volgens mij wettelijk zelfs verboden, maar het lijkt erop dat er nog te weinig mensen zijn die er gebruik van maken om vooralsnog vanuit de overheid / ACM actie af te dwingen.
:strip_exif()/f/image/2CcLeaOcAHkyPcDyLNiBSLFR.jpg?f=fotoalbum_large)
Tjah, of je wel of niet extra kosten laat zien is grotendeels afhankelijk van de toepassing.
Als je wilt gaan vergelijken (historisch of aanbieders onderling) dan heeft elke toevoeging een impact. De data kaal weergeven heeft dan de voorkeur.
Imho is het dus ook niet raar dat dat gebeurt op websites.
Binnen een klantenportaal of in een app zou je idealiter de keuze moeten hebben.
Het is enkel onhandig als je met de prijs van nu (of een totaal) bezig bent. Zolang het op de factuur ook apart vermeld staat zie ik geen issue.
Als je wilt gaan vergelijken (historisch of aanbieders onderling) dan heeft elke toevoeging een impact. De data kaal weergeven heeft dan de voorkeur.
Imho is het dus ook niet raar dat dat gebeurt op websites.
Binnen een klantenportaal of in een app zou je idealiter de keuze moeten hebben.
Het is enkel onhandig als je met de prijs van nu (of een totaal) bezig bent. Zolang het op de factuur ook apart vermeld staat zie ik geen issue.
- knip -
Dat kan sowieso slimmer zijn. Afhankelijk van de prijzen en exacte invulling van het prijsplafond. Alles wat je laadt op straat telt niet mee voor je prijsplafond.ejtnaj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:20:
Dat staat mij dus aan, dat je meer controle hebt over je afname. In het ergste geval moet ik maar op straat laden, hier in Den Haag is het vooralsnog 33 cent.
Scroll anders even door deze grafieken van ANWB Energy* heen. Dan zie je snel dat het laden in nacht historisch gezien zeker lonend zou zijn geweest. En tel daarbij op het enorme gemak van thuisladen t.o.v. laden aan de straat.ejtnaj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:20:
[...]
Dat staat mij dus aan, dat je meer controle hebt over je afname. In het ergste geval moet ik maar op straat laden, hier in Den Haag is het vooralsnog 33 cent.
*LET OP: deze tarieven zijn zonder de kosten voor inkoopopslag, energiebelasting en ODE. Momenteel kost dit tezamen bij de ANWB € 0,0941 / kWh inclusief 9% BTW. Dit bedrag moet je er dus per kWh bij optellen (los van de vaste kosten uiteraard).
Ik kreeg net een email van GroeneStroomLokaal met de verhoging van de inkoopkosten, gaan in per 1 januari wegens een gebrek aan handel. Ze hebben er een pagina over: https://groenestroomlokaa...nl/articles/7986635624093Sicco92 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:06:
[...]
Ik switch ook van GC naar Zonneplan. Eigenlijk zou ik iedereen aanraden om naar dynamische tarieven te gaan, want veel slechter dan de tarieven van GC kan het eigenlijk niet. Ze gaan het nu sowieso maandelijks aanpassen.Jazsie schreef op woensdag 30 november 2022 @ 00:46:
Enkel 0,87 EUR de kWh.
Gas 2,55 EUR de m3.
Gas is 800m3 max.
Ik ook. Echt top nu ik net de overstap in orde heb gemaakt. Moet ik weer gaan switchen ;-)...esdeboer schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:14:
[...]
Ik kreeg net een email van GroeneStroomLokaal met de verhoging van de inkoopkosten, gaan in per 1 januari wegens een gebrek aan handel. Ze hebben er een pagina over: https://groenestroomlokaa...nl/articles/7986635624093
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Hoezo dan precies?radeoxx schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:54:
[...]
Ik ook. Echt top nu ik net de overstap in orde heb gemaakt. Moet ik weer gaan switchen ;-)...
Voor NextEnergy:
Onderdeel van het aanmeldingsproces bij NextEnergy is een algemene toetsing via kredietinformatiebureau
EDR. Vanuit EDR is een advies gekomen om voor jouw aanmelding gebruik te maken van een waarborgsom. Deze waarborg geeft ons een stukje zekerheid dat wij geen risico’s lopen bij de inkoop van jouw energie.
Om jouw privacy te beschermen heeft NextEnergy geen inzicht in de onderbouwing van dit advies.
Uiteraard kan je wel contact opnemen met EDR (www.edrcreditservices.nl) en kan deze persoonlijke informatie door EDR aan jou worden verstrekt.
Betreft een fix bedrag van 750 euro, lol.
Dus that's it I guess, heb mijn aanmelding opgezegd. Heb nooit echt issues gehad met niet betalen, heb een creditcard, wellicht dat dit een trigger is? but it's fine I'll take another.
Onderdeel van het aanmeldingsproces bij NextEnergy is een algemene toetsing via kredietinformatiebureau
EDR. Vanuit EDR is een advies gekomen om voor jouw aanmelding gebruik te maken van een waarborgsom. Deze waarborg geeft ons een stukje zekerheid dat wij geen risico’s lopen bij de inkoop van jouw energie.
Om jouw privacy te beschermen heeft NextEnergy geen inzicht in de onderbouwing van dit advies.
Uiteraard kan je wel contact opnemen met EDR (www.edrcreditservices.nl) en kan deze persoonlijke informatie door EDR aan jou worden verstrekt.
Betreft een fix bedrag van 750 euro, lol.
Dus that's it I guess, heb mijn aanmelding opgezegd. Heb nooit echt issues gehad met niet betalen, heb een creditcard, wellicht dat dit een trigger is? but it's fine I'll take another.
Hmm, ze noemen onbalanskosten dus risicopremies.esdeboer schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:14:
[...]
Ik kreeg net een email van GroeneStroomLokaal met de verhoging van de inkoopkosten, gaan in per 1 januari wegens een gebrek aan handel. Ze hebben er een pagina over: https://groenestroomlokaa...nl/articles/7986635624093
Volgens mij doen ze er beter aan het gewoon verkeerde-inkoop-boete te noemen.
@ilaurensnl Inderdaad, next! (je bent ook niet de eerste hier, stelletje boeven)
- knip -
Ik zat daar ook al aan te denken. Al deze partijen die achteraf factureren en met minimale marges doorverkopen, lopen best wel een risico. Hoop mensen die zich niet (willen) realiseren dat die lagere prijzen en geen vast termijnbedrag betekenen dat ze zelf voorzieningen moeten treffen om het koersrisico en het volledige jaarverbruik te kunnen opvangen. Ik verwacht dat veel meer dynamische aanbieders dit soort credit checks zullen doen of binnenkort gaan doen.ilaurensnl schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:57:
Voor NextEnergy:
Begin me nu wel wat zorgen te maken en te twijfelen over m'n overstap naar Zonneplan met de gasprijs van vandaag. Deze zit nog maar 20 cent onder wat ik bij Essent betaalde voordat ik dat begin deze maand opzegde.
Ondertussen blijf ik op het nieuws horen (vanochtend nog) dat de gasprijs 'al maanden aan het dalen is'. Volgens mij is dat nu wel een beetje achterhaald, want de prijs is zowat verdubbeld deze maand.
Ondertussen blijf ik op het nieuws horen (vanochtend nog) dat de gasprijs 'al maanden aan het dalen is'. Volgens mij is dat nu wel een beetje achterhaald, want de prijs is zowat verdubbeld deze maand.
Ja idd, ik maak me ook een beetje zorgen. Dit las ik vanochtend: https://financieel-manage...oogste-niveau-in-6-weken/Wouter schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:10:
Begin me nu wel wat zorgen te maken en te twijfelen over m'n overstap naar Zonneplan met de gasprijs van vandaag. Deze zit nog maar 20 cent onder wat ik bij Essent betaalde voordat ik dat begin deze maand opzegde.
https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5477499 is ook al best hard aan het stijgen voor vandaag alleen
Net binnen van Mijn Domein:
https://mijndomeinenergie...nl/articles/7904526704669
https://mijndomeinenergie...nl/articles/7904526704669
enWelke wijzigingen kan ik verwachten?
De overheidsheffingen zijn, exclusief btw:
2022 2023
Btw 9% 21%
Energiebelasting - Elektriciteit €0,0368 €0,1260
Energiebelasting - Gas €0,3632 €0,4898
ODE* - Elektriciteit €0,0305 €0,-
ODE - Gas €0,0865 €0,-
Vermindering Energiebelasting €681,63 €493,27
Wij rekenen geen marge op jouw inkoopprijs voor stroom en gas, maar een vaste leveringsvergoeding per maand. Door de stijgende prijzen zijn wij genoodzaakt om deze per 1 januari te verhogen naar €7,50 per maand per aansluiting, inclusief 21% btw.
[ Voor 23% gewijzigd door Misanthropia op 30-11-2022 12:15 ]
Geen idee hoe de relatie is met die nieuwsartikelen die zeggen dat de gasprijzen al weken aan het dalen zijn, maar ik denk dat het huidige weer wel flinke invloed heeft op gas en stroomprijzen voor consumenten. Het is vrij koud, praktisch windstil en mistig/zwaarbewolkt. Dat betekent dat iedere warmtepomp en CV aardig aan de bak moet en hernieuwbare energie praktisch niet beschikbaar is. En als ik naar de weersverwachting kijk, houden die omstandigheden nog wel 'n week of twee aan. Slecht moment om een keuze voor dynamische prijzen op te baseren.
Gisteren rond 22:00 heeft de gasprijs op de beurs het hoogste nivo aangetikt in 6 weken.
De Europese gasprijs is dinsdag op de toonaangevende Amsterdamse gasbeurs gesloten op het hoogste niveau in zes weken. De stijging werd vooral veroorzaakt door de voorspelling van kouder weer in delen van het noorden van Europa, waardoor de vraag toeneemt omdat de verwarming hoger gezet zal worden. Eerder zorgde mild weer juist voor druk op de gasprijs.
De prijs van een megawattuur gas steeg in Amsterdam met ruim 7 procent naar meer dan 132 euro. De voorspellingen geven aan dat de temperaturen in het noorden van Europa de komende tijd onder de gebruikelijke waarden van het seizoen komen te liggen. Daardoor moeten de gasvoorraden aangesproken gaan worden. Dankzij het milde weer van de afgelopen tijd zijn die opslagen goed gevuld, ook omdat er veel meer vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in Europa geïmporteerd wordt om zo de weggevallen leveringen uit Rusland te compenseren.
Zojuist een mail van Mijndomein met de aanpassing van de tarieven voor 2023:
Tariefwijziging
Door stijgende kosten worden de inkoopkosten voor stroom en gas verhoogd naar €0,02118 per kWh voor stroom en €0,08275 per m3 voor gas. Dit geldt vanaf 1 januari 2023. Deze tarieven zijn inclusief 21% btw. De stijging wordt veroorzaakt door een gebrek aan handel. Vraag en aanbod op de markt is sinds de energiecrisis niet meer in balans waardoor er enorme prijsverschillen ontstaan. Hierdoor zijn de risico's veel groter en daarbij de kosten. Bij een dynamisch contract geldt dat alle tarieven kostendekkend zijn. Wil jij weten waar de inkoopkosten uit bestaan, lees het hier.
Wij rekenen geen marge op jouw inkoopprijs voor stroom en gas, maar een vaste leveringsvergoeding per maand. Door de stijgende prijzen zijn wij genoodzaakt om deze per 1 januari te verhogen naar €7,50 per maand per aansluiting, inclusief 21% btw.
Tariefwijziging
Door stijgende kosten worden de inkoopkosten voor stroom en gas verhoogd naar €0,02118 per kWh voor stroom en €0,08275 per m3 voor gas. Dit geldt vanaf 1 januari 2023. Deze tarieven zijn inclusief 21% btw. De stijging wordt veroorzaakt door een gebrek aan handel. Vraag en aanbod op de markt is sinds de energiecrisis niet meer in balans waardoor er enorme prijsverschillen ontstaan. Hierdoor zijn de risico's veel groter en daarbij de kosten. Bij een dynamisch contract geldt dat alle tarieven kostendekkend zijn. Wil jij weten waar de inkoopkosten uit bestaan, lees het hier.
Inderdaad. Wat wel een goede keus is, is even naar de prijsontwikkeling van de afgelopen jaren kijken.anboni schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:17:
Geen idee hoe de relatie is met die nieuwsartikelen die zeggen dat de gasprijzen al weken aan het dalen zijn, maar ik denk dat het huidige weer wel flinke invloed heeft op gas en stroomprijzen voor consumenten. Het is vrij koud, praktisch windstil en mistig/zwaarbewolkt. Dat betekent dat iedere warmtepomp en CV aardig aan de bak moet en hernieuwbare energie praktisch niet beschikbaar is. En als ik naar de weersverwachting kijk, houden die omstandigheden nog wel 'n week of twee aan. Slecht moment om een keuze voor dynamische prijzen op te baseren.
Dit is te zien op deze link:
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
Je ziet hier dat er elk jaar wel een winter-piek is. Soms is die piek wat later in de winter en soms eerder.
Henk
Begrijp dat ze willen indekken, als het b.v. 100 euro is of 1 maand vooraf betalen, PRIMA, maar 750 euro is mij toch te veel.anboni schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:08:
[...]
Ik zat daar ook al aan te denken. Al deze partijen die achteraf factureren en met minimale marges doorverkopen, lopen best wel een risico. Hoop mensen die zich niet (willen) realiseren dat die lagere prijzen en geen vast termijnbedrag betekenen dat ze zelf voorzieningen moeten treffen om het koersrisico en het volledige jaarverbruik te kunnen opvangen. Ik verwacht dat veel meer dynamische aanbieders dit soort credit checks zullen doen of binnenkort gaan doen.
Heb wel gevraagd voor een second opinion, als ze nee zeggen dan is het echt voor mij over, next! Wel jammer omdat ik het een fijne website vond, veel info en goed voor consumenten; dat was ook mijn reden waarom ik daar wilde terwijl het ietsjes meer kosten in vergelijking met andere diensten.
[ Voor 16% gewijzigd door ilaurensnl op 30-11-2022 12:38 ]
Ja, precies. Doel is inderdaad -zodra EV er is- in de nacht uren te gaan laden met eventueel aan de straat als die gunstigere prijzen heeft.ejtnaj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:12:
[...]
Ik zit in hetzelfde schuitje. Greenchoice verdrievoudigt mijn tarieven, en ik heb in de tussentijd een EV aangeschaft, dus mijn stroomverbruik wordt ook nog eens verdubbeld (2500 kWh naar 5000 kWh). Mijn gasverbruik zit onder het plafond.
Omdat prijsplafond nog niet bekend is twijfel ik dus ook mbt gas.
Yep, we zitten op 1 lijnejtnaj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:20:
[...]
Ja, precies de reden dat ik dus wil overstappen.TLLRS schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:46:
[...]
Ik switch ook van GC naar Zonneplan. Eigenlijk zou ik iedereen aanraden om naar dynamische tarieven te gaan, want veel slechter dan de tarieven van GC kan het eigenlijk niet. Ze gaan het nu sowieso maandelijks aanpassen.
Gemiddeld zit je nog steeds ruim eronder... niet vergeten dat je inderdaad vrij snel verhogingen zal merken maar je bent ook de eerste wanneer de prijzen zakken...Wouter schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:10:
Weet niet welke prijs jij had maar bij mij is het 2,55 de m3 vanaf 1-1-2023, dat is toch fors meer dan 20ct...
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Mijndomein voert een prijsverhoging door per 1 januari
Algemeen
Algemeen
LeveringsvergoedingDoor stijgende kosten worden de inkoopkosten voor stroom en gas verhoogd naar €0,02118 per kWh voor stroom en €0,08275 per m3 voor gas. Dit geldt vanaf 1 januari 2023. Deze tarieven zijn inclusief 21% btw.
Door de stijgende prijzen zijn wij genoodzaakt om deze per 1 januari te verhogen naar €7,50 per maand per aansluiting, inclusief 21% btw.
Ik heb pas Zonneplan sinds vorige week dus gemiddeld kan het nog heel snel alle kanten op.Jazsie schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:32:
[...]
Ja, precies. Doel is inderdaad -zodra EV er is- in de nacht uren te gaan laden met eventueel aan de straat als die gunstigere prijzen heeft.
Omdat prijsplafond nog niet bekend is twijfel ik dus ook mbt gas.
[...]
Yep, we zitten op 1 lijn.
[...]
Ja, precies de reden dat ik dus wil overstappen.
[...]
Gemiddeld zit je nog steeds ruim eronder... niet vergeten dat je inderdaad vrij snel verhogingen zal merken maar je bent ook de eerste wanneer de prijzen zakken...
Weet niet welke prijs jij had maar bij mij is het 2,55 de m3 vanaf 1-1-2023, dat is toch fors meer dan 20ct...
Ik betaalde bij Essent 2,15 vanaf 1 November en vanaf 1-1 hebben we waarschijnlijk het prijsplafond, waardoor de prijs er weinig meer toe doet. Ik vroeg Zonneplan aan toen de prijs daar rond een euro lag en de verwachting was dat de daling zou doorzetten.
[ Voor 13% gewijzigd door Wouter op 30-11-2022 12:40 ]
Zie 3 berichten terugBender schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:39:
Mijndomein voert een prijsverhoging door per 1 januari
Algemeen
[...]
Leveringsvergoeding
[...]
Vanwege de prijsverhoging die net is aangekondigd (zie ook alle andere posts).
Maar dat is gewoon 9% btw naar 21% btw "correctie", volgens mij niks geks verder?radeoxx schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:41:
[...]
Vanwege de prijsverhoging die net is aangekondigd (zie ook alle andere posts).
Ja voor mij hetzelfde, stap over een paar dagen over naar Mijndomein.Cheesy schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:40:
Pff mail van Mijndomein ook gehad. Kan ik weer opnieuw tarieven gaan vergelijken.
Maar moet het weer beoordelen als de 2023 tarieven van de andere leveranciers bekend zijn.
Hoe kom je daarbij?Treveo schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:42:
[...]
Maar dat is gewoon 9% btw naar 21% btw "correctie", volgens mij niks geks verder?
Er staat letterlijk:
Tariefwijziging
Door stijgende kosten worden de inkoopkosten voor stroom en gas verhoogd naar €0,02118 per kWh voor stroom en €0,08275 per m3 voor gas. Dit geldt vanaf 1 januari 2023. Deze tarieven zijn inclusief 21% btw.
Omdat inkoopkosten nu €0,07455 is incl. 9% btw is. Als je dat omrekent naar 21% btw, kom je dan op €0,08275 uit. Toch?radeoxx schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:46:
[...]
Hoe kom je daarbij?
Er staat letterlijk:
Tariefwijziging
Door stijgende kosten worden de inkoopkosten voor stroom en gas verhoogd naar €0,02118 per kWh voor stroom en €0,08275 per m3 voor gas. Dit geldt vanaf 1 januari 2023. Deze tarieven zijn inclusief 21% btw.
Edit: ik zie nu dat de €0,07455 incl. 9% btw op hun site al aangepast is, in mijn contract staat inderdaad inkoopkosten van €0,05230 incl. 9% btw, mijn fout
[ Voor 13% gewijzigd door Treveo op 30-11-2022 12:53 ]
Ik kijk vaak naar deze, staat altijd wel een aardige uitleg bij https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas
Morgen over naar zonneplan, ik heb nog wel even voordat we met dynamisch ook de 3,44 per m3 die ik nu betaal aantikken.
En anders wat minder kado's onder de kerstboom....
Morgen over naar zonneplan, ik heb nog wel even voordat we met dynamisch ook de 3,44 per m3 die ik nu betaal aantikken.
warm douchen is een kado dat het hele jaar door gewaardeerd wordtGreenman2 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:52:
Ook de anwb verhoogt de inkoopkosten per 1 - 1.
Stroom: € 0,0163 wordt € 0,0212 per kWh (incl. 21% btw)
Gas: € 0,0581 wordt € 0,0828 per m3 (incl. 21% btw)
Interessant, waar heb je dit vandaan? Heb je een email ontvangen?Bazziek schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:58:
Edit: nu zelf ook de email binnen...
[ Voor 5% gewijzigd door wian op 30-11-2022 13:06 ]
Heb inderdaad zojuist een mail ontvangen.wian schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:00:
[...]
Interessant, waar heb je dit vandaan? Heb je een email ontvangen?
Eens, ik ga hetzelfde doen. Ik denk dat veel klanten momenteel bij ze weglopen.TLLRS schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:46:
[...]
Ik switch ook van GC naar Zonneplan. Eigenlijk zou ik iedereen aanraden om naar dynamische tarieven te gaan, want veel slechter dan de tarieven van GC kan het eigenlijk niet. Ze gaan het nu sowieso maandelijks aanpassen.
Oef, dat is inderdaad wel een serieus bedrag. Dat had je er in je originele bericht niet bijgezet, maar dan snap ik dat je verder gaat kijken.ilaurensnl schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:32:
[...]
Begrijp dat ze willen indekken, als het b.v. 100 euro is of 1 maand vooraf betalen, PRIMA, maar 750 euro is mij toch te veel.
Overigens hebben ze er wel van geleerd, al die leveranciers zorgen nu wel dat ze netjes tenminste 30 dagen van te voren de verhogingen hebben aangekondigd.
Dat is een goeie, ik heb het nu wel erbij staan.anboni schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:06:
[...]
Oef, dat is inderdaad wel een serieus bedrag. Dat had je er in je originele bericht niet bijgezet, maar dan snap ik dat je verder gaat kijken.
Yeah, voor bedrijven okay, maar consumenten is dat een groot bedrag.
En stijgende. Momenteel staat die op 144. Dus de dynamische prijzen zullen ook wel omhoog kruipen.Misanthropia schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:19:
Gisteren rond 22:00 heeft de gasprijs op de beurs het hoogste nivo aangetikt in 6 weken.
Ik zou zeker niet o.b.v. één tegenvaller direct uitstappen. Dit is toch precies wat je kunt verwachten bij dynamische prijzen? Iedere verandering op de markt merk je direct. De grote energieboeren kopen langer vooruit in, dus daar ga je hogere marktprijzen op een later moment merken. En vaak voor langere duur. Met een risicopremie in de prijs verwerkt...Wouter schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:10:
Morgen iets lager dan vandaag en iets kleinere spread. Niet geheel onverwacht.
Hmm? Hoe weet je dat?Ep Woody schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:16:
Morgen iets lager dan vandaag en iets kleinere spread. Niet geheel onverwacht.
rond 13:00 worden de prijzen bekend voor de volgende dag
Heb je een linkje naar een nieuwsartikel of alleen maar een mail?Bazziek schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:58:
Enkel een mail gehad.CarstenHouw schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:31:
[...]
Heb je een linkje naar een nieuwsartikel of alleen maar een mail?
:strip_exif()/f/image/tbcPPeQAoWb9x6L9yIwfwJK2.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan is morgen toch veel hoger dan vandaag?Misanthropia schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:26:
[...]
rond 13:00 worden de prijzen bekend voor de volgende dag
Nouja, dat de prijzen nu hard stijgen 'omdat het kouder wordt' vind ik nogal verontrustend. Dat is namelijk precies wanneer ik gas nodig heb. Dat 'ik het ook weer als eerste merk' als de prijs straks weer laag is en ik bijna geen gas meer nodig heb, is geen grote geruststelling.Rossi46 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:15:
[...]
Ik zou zeker niet o.b.v. één tegenvaller direct uitstappen. Dit is toch precies wat je kunt verwachten bij dynamische prijzen? Iedere verandering op de markt merk je direct. De grote energieboeren kopen langer vooruit in, dus daar ga je hogere marktprijzen op een later moment merken. En vaak voor langere duur. Met een risicopremie in de prijs verwerkt...
Maarja, de keuze is gemaakt, we zullen wel zien of ik in december bij iemand moet gaan logeren of dat het te doen is
https://www.nordpoolgroup...ces/nl/hourly/?view=table
Of een van de vele sites die zijn/haar prijzen daarop baseren.
Het is meer een kwestie van hoeveel wind er is: https://energieopwek.nl/#Energieproductie-getallenWouter schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:43:
[...]
Nouja, dat de prijzen nu hard stijgen 'omdat het kouder wordt' vind ik nogal verontrustend. Dat is namelijk precies wanneer ik gas nodig heb. Dat 'ik het ook weer als eerste merk' als de prijs straks weer laag is en ik bijna geen gas meer nodig heb, is geen grote geruststelling.
Maarja, de keuze is gemaakt, we zullen wel zien of ik in december bij iemand moet gaan logeren of dat het te doen is
Vandaag bijna geen opwek, vergelijk dat eens met vorige week.
Dan heb ik moeite met het begrijpen. Vandaag 13:00 wordt toch bepaald wat wij morgen betalen per kuub gas? En vandaag staat ie op €144/€145 in de markt, gisteren 13:00 iets van €130 ofzo. Dus dan zouden wij morgen normaal gezien toch _meer_ moeten betalen per kuub dan vandaag?Ep Woody schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:44:
[...]
https://www.nordpoolgroup...ces/nl/hourly/?view=table
Of een van de vele sites die zijn/haar prijzen daarop baseren.
Ik ben het wel met je eens dat ze nu erg sterk stijgen. Naja, dan maar vanaf 1-1-2023 gebruik maken van het prijsplafondWouter schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:43:
[...]
Nouja, dat de prijzen nu hard stijgen 'omdat het kouder wordt' vind ik nogal verontrustend. Dat is namelijk precies wanneer ik gas nodig heb. Dat 'ik het ook weer als eerste merk' als de prijs straks weer laag is en ik bijna geen gas meer nodig heb, is geen grote geruststelling.
Als je naar de prijzen van vorig jaar gedurende de wintermaanden kijkt, dan zie je ook een flinke variatie in prijzen. Moet je voor de lol de prijs van 8 maart 2022 eens opzoeken
Niet om heel lullig te doen, maar je snapt toch dat dit exact het punt van dynamische energietarieven is?Wouter schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:43:
[...]
Ze zijn duurder dan "vaste" maandelijkse tarieven op piek momenten en goedkoper in dal momenten.
Wanneer zijn de piek momenten? Als het koud is en als mensen thuis komen / gaan koken.
@Treveo Nee, voor gas wordt de prijs op de dag zelf rond 06:00 bekend gemaakt.
- knip -
Bij dynamisch accepteer je piekmomenten. Bij vast/variabel accepteer je dat er geen dalmomenten zijn.
Het gaat over de uurprijs van stroom, niet over de dagprijs van gas.Treveo schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:46:
[...]
Dan heb ik moeite met het begrijpen. Vandaag 13:00 wordt toch bepaald wat wij morgen betalen per kuub gas? En vandaag staat ie op €144/€145 in de markt, gisteren 13:00 iets van €130 ofzo. Dus dan zouden wij morgen normaal gezien toch _meer_ moeten betalen per kuub dan vandaag?
Aardig geformuleerd!wian schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:50:
Bij dynamisch accepteer je piekmomenten. Bij vast/variabel accepteer je dat er geen dalmomenten zijn.
Maar omdat je het wat meer volgt met day-ahead let je er wat meer op.
Je kunt het wel rond 22.00 (soms eerder, maar meestal kan de site de drukte dan niet aan) zelf al zien op https://www.powernext.com/spot-market-data.Raymond P schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:50:
@Treveo Nee, voor gas wordt de prijs op de dag zelf rond 06:00 bekend gemaakt.
Zonneplan gebruikt de European Gas Spot Index. Frank gebruikt dan weer de End of Day.
[ Voor 11% gewijzigd door Sjoan op 30-11-2022 14:02 ]
Gas is daarbij ook wat lastiger, omdat die prijs voor 24-uur gelijk is. Je kunt dus niet 'sturen'. Bij de stroomprijs kun je dat wel. Zeker het gebruik van de vaatwasser, wasmachine en (eventueel) droger kan ik daarop aanpassenNietGiftig schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:58:
[...]
Aardig geformuleerd!
Maar omdat je het wat meer volgt met day-ahead let je er wat meer op.
Althans, als ik zo'n contract zou hebben
Voor de EGSI index staat hij voor vandaag op 132.045 € / MWh. Is dat dan 1,32045 per m3?Sjoan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:01:
[...]
Je kunt het wel rond 22.00 (soms eerder, maar meestal kan de site de drukte dan niet aan) zelf al zien op https://www.powernext.com/spot-market-data.
Zonneplan gebruikt de European Gas Spot Index. Frank gebruikt dan weer de End of Day.
Dit komt niet overeen met de Enever site. Daar is het 1.289948 per m3.
Hoe moet ik deze site dan interpreteren?
Edit: Laat maar een simpele Google actie levert me het antwoord al op. "Om van MWh naar m³ te gaan moet je delen met 0,0097694444"
[ Voor 26% gewijzigd door Ren-z op 30-11-2022 14:14 ]
Dat de gasprijs voor de winter hoger ligt lijkt me meer dan logisch, maar v.w het telkens horen dat de voorraad opslag zo goed als vol zit, zet het je wel weer aan het denken, ga er dus maar vanuit dat alles zoals velle andere zaken volgens mij weer puur op speculaties is gebaseerd om maar meer marge te behalen
De "fout" die mensen maken is om op een willekeurig moment de dynamische prijs te vergelijken met de huidige vaste/variabele prijs. Heel begrijpelijk, vooral als je op dit moment een keuze moet maken.
Maar je kunt de historische prijzen van stroom en gas hier in het topic gemakkelijk terugvinden. Kijk je naar maand, kwartaal of jaargemiddelden dan is dynamisch steevast goedkoper dan het vast/variabel aanbod tijdens die periode.
Maar je kunt de historische prijzen van stroom en gas hier in het topic gemakkelijk terugvinden. Kijk je naar maand, kwartaal of jaargemiddelden dan is dynamisch steevast goedkoper dan het vast/variabel aanbod tijdens die periode.
Ik weet niet waar Enever die info vandaan haalt. Er staat daar ook bij dat die prijs inclusief btw is, terwijl beursprijzen exclusief zijn.Ren-z schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:07:
[...]
Voor de EGSI index staat hij voor vandaag op 132.045 € / MWh. Is dat dan 1,32045 per m3?
Dit komt niet overeen met de Enever site. Daar is het 1.289948 per m3.
Hoe moet ik deze site dan interpreteren?
Bij een prijs van 132.045 € / MWh is de prijs per m3 132.045 x 0,0097694 = €1,29/m3.
Om het simpel te houden reken ik meestal bij de prijs die op powernext staat 62 erbij, en deel dat totaal door 100. Dat komt meestal aardig uit met wat Zonneplan een dag later rekent, inclusief belasting en leveringskosten.
Zo werkt een goed functionerende markt niet. Of juist per definitie, het is maar hoe je het bekijkt.Deldenaar schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:10:
Dat de gasprijs voor de winter hoger ligt lijkt me meer dan logisch, maar v.w het telkens horen dat de voorraad opslag zo goed als vol zit, zet het je wel weer aan het denken, ga er dus maar vanuit dat alles zoals vele andere zaken volgens mij weer puur op speculaties is gebaseerd om maar meer marge te behalen
Als er geen fundament voor een sterke prijsstijging bestaat, dan volgt een correctie automatisch.
beetje vergelijkbaar met mensen die met beleggen starten en dan klagen dat ze na 2 weken op verlies staan terwijl hen op de lange termijn groei was voorspeld.wian schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:12:
De "fout" die mensen maken is om op een willekeurig moment de dynamische prijs te vergelijken met de huidige vaste/variabele prijs. Heel begrijpelijk, vooral als je op dit moment een keuze moet maken.
Kan je aardgas trouwens opslaan? Hoe groot zou een tank moeten zijn om gas in de zomer goedkoop te kopen en dan in de winter op te stoken? Zeg maar een thuisaccu maar dan voor gas.
Technisch kan het vast. Ik vermoed alleen dat gemeente en brandweer daar nog een mening over hebben.moshimoshi schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:25:
Kan je aardgas trouwens opslaan? Hoe groot zou een tank moeten zijn om gas in de zomer goedkoop te kopen en dan in de winter op te stoken? Zeg maar een thuisaccu maar dan voor gas.
Je zult het moeten comprimeren / vloeibaar maken. Daar komt nogal wat bij kijken, vooral voor brandbare gassen. Daarnaast zul je (als je het vloeibaar maakt) de tank moeten koelen.moshimoshi schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:25:
En zoals @anboni al zegt: Ik gok niet dat je dat in een woonwijk zult mogen.
De gasmarkt is niet goed functionerend, dat is wel gebleken. Er zijn momenteel veel speculanten actief. Zo heeft mijn werkgever afgelopen zomer flink verdiend met het verkopen van gas dat we al ingekocht hadden voor een flink hogere prijs. Daarna hebben we weer voor een veel lagere prijs ingekocht.Rossi46 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:23:
[...]
Zo werkt een goed functionerende markt niet. Of juist per definitie, het is maar hoe je het bekijkt.
Als er geen fundament voor een sterke prijsstijging bestaat, dan volgt een correctie automatisch.
Tuurlijk kan dat...kijk maar naar al die tuinders, enkele hadden hun tankvoorraad zo vol dat ze maar zijn gestopt met bedrijfsvoering en hun goedkope voorraad hebben terugverkocht, want dat bracht veel meer op...moshimoshi schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:25:
Zeg ik net...Sjoan schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:34:
[...]
De gasmarkt is niet goed functionerend, dat is wel gebleken. Er zijn momenteel veel speculanten actief. Zo heeft mijn werkgever afgelopen zomer flink verdiend met het verkopen van gas dat we al ingekocht hadden voor een flink hogere prijs. Daarna hebben we weer voor een veel lagere prijs ingekocht.
Zie ook net dat ook Tibber aan zijn ver(p)lichting heeft voldaan, 190 Euries vandaag gestort, net op tijd...
[ Voor 4% gewijzigd door Deldenaar op 30-11-2022 14:42 ]
Dat zit iet anders in elkaar. Dit fenomeen speelt inderdaad wel in de tuinderswereld, maar dan gaat het om een veel grotere schaal dan je even op kunt slaan. Tuinders sluit vooraf contract af m.b.t. prijs én af te nemen hoeveelheid. Door de explosief gestegen gasprijs, zijn die contracten in no time goud waard geworden.Deldenaar schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:35:
[...]
Tuurlijk kan dat...kijk maar naar al die tuinders, enkele hadden hun tankvoorraad zo vol dat ze maar zijn gestopt met bedrijfsvoering en hun goedkope voorraad hebben terugverkocht, want dat bracht veel meer op...
Dit dus. Ik ben ook op een relatief slecht moment over gestapt, maar zelfs met een verdubbelling van de gasprijs betaal ik in daluren 2x minder voor stroom en algeheel 60 cent minder voor gas dan mijn oude contract bij vattenfall.Rossi46 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:15:
[...]
Ik zou zeker niet o.b.v. één tegenvaller direct uitstappen. Dit is toch precies wat je kunt verwachten bij dynamische prijzen? Iedere verandering op de markt merk je direct. De grote energieboeren kopen langer vooruit in, dus daar ga je hogere marktprijzen op een later moment merken. En vaak voor langere duur. Met een risicopremie in de prijs verwerkt...
En voor die extreem koude dagen plak ik wel wat bubbelfolie over het enkelglas in het monument waar ik in woon
Het gaat er niet enkel om dat het 'kouder wordt', maar dat het 'enige tijd kouder wordt/gaat zijn dan op voorhand is aangenomen'. Dat wil dus zeggen dat er meer gas nodig zal zijn dan wat reeds is ingekocht. Dit staat dan enigszins los van 'normale' seizoensinvloeden op de vraag naar gas.Wouter schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:43:
[...]
Overigens zie ik dat de laatste dagen (weken?) spot en futures best in de pas lopen.
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels