Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 22:45

Mfpower

In dubio

A3-D schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:50:

[...]

Geen enkel risico? Wat als je boven het prijsplafond komt qua verbruik? :?
Ja daar ga ik voor waken. Ik wil m’n EV dan ook weg gaan doen op termijn. Dan zal ik hooguit iets over het plafond gaan.

Maar dan nog: de reguliere energieboeren kopen op dezelfde markt in. Als de prijzen omhoog gaan dan volgen zij ook maar dan iets later. En tot die tijd betaal je meer dan de rest. Het kan bijna niet anders dan dat dynamisch gemiddeld goedkoper zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
joep03nl schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:20:
Overzichtje toegevoegd op https://enever.nl/energieleveranciers/ met de tarieven die de verschillende energieboeren hanteren

[Afbeelding]
Gas leveringskosten bij EnergyZero moet €5,40 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Cheesy schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:24:
Ik wil niet zuur overkomen (omdat ik zelf geen SAP heb) maar eigenlijk zijn dit wel behoorlijke missers van de overheid in mijn optiek. Hetzelfde als de vermindering energiebelasting die (bij iedereen?) 2x wordt verrekend.

In de wet vast niet voldoende dichtgetimmerd (voorwaarde voor verminder energiebelasting is bijvoorbeeld dat het een woonfunctie betreft).

Maargoed, profiteer ervan zolang het kan (y)
Aan de ene kant snap ik je sentiment maar er zijn ook situaties waarbij er een tweede aansluiting is vanwege andere redenen. Bijvoorbeeld een zorgwoning in de tuin aangesloten op dezelfde aansluiting maar met twee meters (een sap en een normale) die ieder een eigen contract hebben. Dus beiden hebben recht op de tegemoetkoming in mijn ogen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
[b]
Via Zonneplan provider krijg je gratis een slimmere P1 meter dan van home Wizzard.

We beginnen per 1 januari 2023 te verbruiken en jij maakt je nu al druk of je erover heen gaat?
Ik hoop dat prijzen dalen bij variabele tarieven zodat ik ergens vlg jaar.hakveewge het jaar overstap...we zien wel, ik zit bij Zonneplan en is dagelijks opzegbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Gé Brander schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:04:
[...]

Aan de ene kant snap ik je sentiment maar er zijn ook situaties waarbij er een tweede aansluiting is vanwege andere redenen. Bijvoorbeeld een zorgwoning in de tuin aangesloten op dezelfde aansluiting maar met twee meters (een sap en een normale) die ieder een eigen contract hebben. Dus beiden hebben recht op de tegemoetkoming in mijn ogen.
Denk dat dit voorbeeld nu net niet mag: "Extra meetpunten worden niet gebruikt voor woonfuncties, zoals onderhuur;"

Een kantoor zou wel kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 18:38
Ik twijfelde even of mijn recente contact met Tibber noemenswaardig is, maar we zijn hier denk ik bijna allemaal van de technische kant en vinden dit wellicht interessant. 😁

Iets meer dan een week geleden kreeg ik een persoonlijke mail van Tibber of ik mijn overstap wilde bevestigen vanwege een aantal onterechte aanmeldingen.

Nadat ik dit gedaan had, kreeg ik nog een mail terug waarin mij specifiek gevraagd werd naar waar ik mijn referral code vandaan had, omdat ze bezig zijn met een intern onderzoek naar de valse aanmeldingen.

Ik heb hen toen de info gegeven, maar ook verteld dat ik al aanvoelde dat het overstappen wel erg makkelijk ging omdat er alleen om naam + adres wordt gevraagd.

Ik vraag me af waarom er zoveel valse aanmeldingen bij Tibber zijn. Ik denk zelf dat het met het store tegoed te maken heeft, maar vind het alsnog een vreemde zaak gezien je voor die € 50 nog niks gratis uit de store kunt krijgen volgensmij.

Het contact was overigens legit, voordat ik ergens op antwoorde heb ik eerst via de Tibber chat nagetrokken of de vraag inderdaad vanuit hen kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
Bij aanmelding bij Zonneplan moest ik de EAN van mijn gas/electra meter opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:53

de Peer

under peer review

A3-D schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:50:

Dan ga je verder op een SAP :P en als die ook 'vol' is op je TAP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mfpower schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:44:
[...]

Met het prijsplafond loop je geen enkel risico. Daarom ben ik ook overgestapt.
Waarom zie ik hier dan alleen maar mensen met zonnepanelen, warmtepompen en EVs. Zijn er ook mensen zonder die zijn overgestapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
Wouter schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:30:
[...]

Waarom zie ik hier dan alleen maar mensen met zonnepanelen, warmtepompen en EVs. Zijn er ook mensen zonder die zijn overgestapt?
Ja hoor, heeft alleen maar voordeel opgeleverd de afgelopen jaren. Erg blij met dynamische tarieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:59
[...]

Ja, wij. We staan er nog steeds achter, alleen al omdat we het risico op prijsstijgingen zelf kunnen dragen en daarom geen risico-opslag willen betalen aan leveranciers die vaste tarieven aanbieden. Op de lange termijn schatten we in dat we goedkoper uit zijn met dynamische tarieven, en op de korte termijn vaak ook (maar niet per se elke maand).
Daarnaast kunnen we ook nog wel met wat verbruik schuiven. Vooral de wasmachine, vaatwasser, keukenboiler, en sinds kort het infraroodpaneel op ons thuiskantoor kunnen we goed inplannen of automatisch aanzetten op goedkope tijden. Dat zet natuurlijk niet zoveel zoden aan de dijk als een EV, maar het helpt zeker mee.

Augustus was even een duurdere maand vergeleken met ons oude (vaste) contract, maar de afgelopen maanden waren juist weer veel goedkoper.

Daarnaast voelt het wel goed om beloond te worden voor het gebruik van zo groen mogelijke stroom, dat speelt bij ons ook nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Dat zijn denk ik de mensen die meer bezig zijn met energie dan gewone gebruikers? Ik heb wel zonnepanelen en een warmtepomp, dus maar de zonnepanelen zijn niet aangesloten op de day ahead leverancier. Dat is denk ik ook niet de meest handige optie, aangezien de prijzen meestal laag zijn als je veel opwekt. De warmtepomp draait doorgaans overdag, aangezien dat het moment is om de woning warm te hebben. Een frisse start in huis is geen ramp, dus daarmee kan ik nog een beetje sturen, maar eigenlijk ook niet echt, aangezien de warmtevraag aanwezig is als er relatief weinig zon is en de tarieven daarmee vrij hoog. Vandaag en morgen zijn dagen dat er meer verwarmd wordt en de tarieven relatief hoog zijn.

Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van, is het risico te verantwoorden van een gemiddeld hogere energieprijs vs een vaste energieprijs. Als het goed is moet de prijs uiteindelijk lager zijn door het wegvallen van de risico's van het vooraf inkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 21:42

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

[...]

Ik heb die dingen niet. Mijn stroomverbruik is zo'n 170kWh per maand.

Het wordt allemaal ietsje complexer als je ook zonnepanelen hebt, dus misschien zijn die mensen daarom meer aan het posten.
Sicco92 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:38:
[...]

omdat we het risico op prijsstijgingen zelf kunnen dragen en daarom geen risico-opslag willen betalen aan leveranciers die vaste tarieven aanbieden.
Dit geldt ook voor mij. Vaste kosten voor zoiets dat blijkbaar op de markt gewoon heel variabel is, is gewoon inherent een soort verkapte verzekering. Daarnaast bleek dat als de shit de ventilator raakt ze aardig onder de regels uit kunnen dus dan vind ik niet dat een regulier variabel contract veel zekerheid te bieden heeft. Helaas had ik geen toevallig goed getimed vast contract. Ik kan nog steeds het gevoel niet schudden dat de variabele prijzen die ze nu vragen gewoon zo hoog zijn om de kosten te dekken die ze maken voor andere klanten die hele gunstige vaste tarieven hebben.

[ Voor 48% gewijzigd door Jeroen op 03-11-2022 15:24 ]

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:13
[...]

Zeker, hier geen panelen, geen warmtepomp en al helemaal geen EV haha. Overgestapt naar Zonneplan (na 15 jaar Eneco).

Ruim 4,- euro voor een kuub gas en een euro voor een kWh, boeven zijn het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ergens werken dynamische prijzen ook het beste als de energiebehoefte zo constant mogelijk is, of goed stuurbaar. Als je naar deze week kijkt waarin het kouder wordt en er meer behoefte is aan warmte gaan de prijzen ook omhoog. Vandaag gemiddeld bijna 10 cent, morgen gemiddeld bijna 18 cent per kWh. Als je dat naast het https://www.energieweerbericht.nu/ legt, dan zie je dat naar mate de behoefte naar energie weer groter wordt, de prijs van energie ook hoger wordt. Hoe hoger de prijzen zijn op een dag met hoge energiebehoefte hoe zwaarder die meeweegt in de uiteindelijk te bepalen prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Ep Woody schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:26:
Ergens werken dynamische prijzen ook het beste als de energiebehoefte zo constant mogelijk is, of goed stuurbaar. Als je naar deze week kijkt waarin het kouder wordt en er meer behoefte is aan warmte gaan de prijzen ook omhoog. Vandaag gemiddeld bijna 10 cent, morgen gemiddeld bijna 18 cent per kWh. Als je dat naast het https://www.energieweerbericht.nu/ legt, dan zie je dat naar mate de behoefte naar energie weer groter wordt, de prijs van energie ook hoger wordt. Hoe hoger de prijzen zijn op een dag met hoge energiebehoefte hoe zwaarder die meeweegt in de uiteindelijk te bepalen prijs.
Je kunt het ook anders bekijken; hoe minder zon er is hoe hoger de prijzen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
plofkip schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:47:
[...]

Je kunt het ook anders bekijken; hoe minder zon er is hoe hoger de prijzen ;-)
En hoe minder wind hoe hoger de prijzen (belangrijker dan zon).
Hoe kouder hoe hoger de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Ep Woody schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:48:
[...]

En hoe minder wind hoe hoger de prijzen (belangrijker dan zon).
Hoe kouder hoe hoger de prijzen.
Ja, punt is alleen dat er juist meer wind is deze week ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
plofkip schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:50:
[...]

Ja, punt is alleen dat er juist meer wind is deze week ;-)
Klopt, maar de temperatuur daalt wel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:52
Jeroen schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:19:

Dit geldt ook voor mij. Vaste kosten voor zoiets dat blijkbaar op de markt gewoon heel variabel is, is gewoon inherent een soort verkapte verzekering. Daarnaast bleek dat als de shit de ventilator raakt ze aardig onder de regels uit kunnen dus dan vind ik niet dat een regulier variabel contract veel zekerheid te bieden heeft. Helaas had ik geen toevallig goed getimed vast contract. Ik kan nog steeds het gevoel niet schudden dat de variabele prijzen die ze nu vragen gewoon zo hoog zijn om de kosten te dekken die ze maken voor andere klanten die hele gunstige vaste tarieven hebben.
Dit is dus exact mijn gedachte. De leveranciers raken in paniek en proberen aan alle kanten de randen op te zoeken bij de huidige klanten, en vervolgens voor nieuwe (variabele) contracten de prijs dusdanig hoog te leggen dat het risico ruimschoots afgedekt is (en dit is dus inclusief de bestaande vaste contracten risico's die ze voor het gemak niet helemaal afgedekt hadden).

ik wil nog meegaan met het idee om mijn eigen risico's af te dekken (binnen een reële bandbreedte), maar niet ook nog de risico's van een handvol andere klanten van mijn leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
HiBe schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:52:
ik wil nog meegaan met het idee om mijn eigen risico's af te dekken (binnen een reële bandbreedte), maar niet ook ngo de risico's van een handvol andere klanten van mijn leverancier.
Ze hebben natuurlijk het voordeel dat de meeste mensen niet veel meer weten van de prijzen van energie dan wat hun maandelijkse voorschot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
[...]

Geen van die zaken behalve de hybride pomp van de nieuwbouw.

Ik ben 'perongeluk' overgestapt naar dynamisch na een failliete aanbieder. Ik ben er blij mee. Als het erg duur wordt kan je op goedkopere uren mikken, maar eigenlijk doen we dat niet. Het witgoed stel ik soms een paar uurtjes uit tot 4:00 of 13:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op https://www.powernext.com/spot-market-data kun je bij de grafiek "European Gas Spot Index" en TTF geactiveerd, precies zien wat de spotgasprijs zal worden voor de volgende dag.

Mijn vraag is de volgende; Is er ook ergens een grafiek of website die de verwachte daling/stijging van de spotprijs kan aangeven.

Nu heb ik geen idee of de prijs zal dalen of stijgen voor morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Vrijdag wordt hij duurder, zaterdag relatief duur voor een zaterdag, zondag zal wel weer relatief goedkoop worden.

Je kan ook hier: https://www.theice.com/pr...utch-TTF-Gas-Futures/data kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bedankt voor de reacties mensen, ik heb me zojuist aangemeld bij Zonneplan.

De groeten Essent ;w

Wel meteen een eigenaardigheidje...

Ze geven aan dat ze m'n huidige contract opzeggen en dat het bij hen op 24 november ingaat.
Maar de opzegtermijn van Essent is 30 dagen. Hoe willen ze dat gaan doen dan 8)7

[ Voor 52% gewijzigd door Wouter op 03-11-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:08
Ik ben sinds een maand klant bij ANWB Energie en ik was wat huiverig..
Maar geholpen door het mooie weer en een recent goed geisoleerde woning ben ik toch meer dan tevreden over ons verbruik. Door inderdaad op te letten met de wasmachine en droger en vaatwasser, besparen we redelijk wat stroom, maar zeker kosten.

En door het zonnige weer van oktober, heb ik een negatief bedrag op levering/teruglevering. Voor nog geen 40 euro deze maand aan netto energiekosten incl alle bijkomende kosten.

Het is even wennen inderdaad, en met zonnepanelen en salderen zou het wellicht beter zijn, maar energie direct ging bij ons van 0,21 gemiddeld per kWh naar 0,73 hoog en 0,63 laag. Gas naar 3,05 de kuub. Nu zit ik over oktober op gemiddeld 11 cent Kwh inkoop en verkoop gemiddeld 22 cent kWh :P

Zoals meerdere keren aangegeven in het topic, als de prijs naar bijv > 1,00 per kWh gaat, kan ik altijd nog overstappen naar een willekeurig andere aanbieder. Je moet het dus niet zomaar doen vind ik, overstappen naar dynamisch, maar een leuk spel is het wel!

[ Voor 4% gewijzigd door basjuh op 03-11-2022 16:33 . Reden: toegevoegd ]

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:24:
Vrijdag wordt hij duurder, zaterdag relatief duur voor een zaterdag, zondag zal wel weer relatief goedkoop worden.

Je kan ook hier: https://www.theice.com/pr...utch-TTF-Gas-Futures/data kijken.
Ik heb geen verstand van beurzen, waar kijk je dan? Ik zie namelijk geen grafiekjes voor de komende dagen.

[ Voor 35% gewijzigd door Cheesy op 03-11-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:22
Cheesy schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:38:
[...]

Ik heb geen verstand van beurzen, waar kijk je dan? Ik zie namelijk geen grafiekjes voor de komende dagen.
Dit is een spotmarkt. Hier is alleen een afspraak voor de volgende dag.
En iedere dag begint het denken opnieuw.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
RobEppink schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:55:
[...]

Dit is een spotmarkt. Hier is alleen een afspraak voor de volgende dag.
En iedere dag begint het denken opnieuw.
Hoe kan @Ep Woody dan wat van de prijzen zeggen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54
Ik gebruikt de telegrambot energieprijzen https://www.energieprijzenbot.nl/ gemaakt door @itheo.tech om elke dag de prijzen voor morgen te kunnen zien.

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A3-D
  • Laatst online: 16-09 21:28
basjuh schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:31:

Zoals meerdere keren aangegeven in het topic, als de prijs naar bijv > 1,00 per kWh gaat, kan ik altijd nog overstappen naar een willekeurig andere aanbieder.
Dat kan inderdaad, echter als je dan geconfronteerd wordt met een modelcontract bij een andere aanbieder dan wordt het misschien ineens minder leuk....

Ik heb jaren in de woningfinancieringen gezeten, en historisch gezien is een variabele rente voor de gemiddelde looptijd van een hypotheek (30 jaar) altijd de meest voordelige optie geweest. Ik ga er min of meer van uit dat dit met energie een beetje overeen komt.

[ Voor 24% gewijzigd door A3-D op 03-11-2022 17:04 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:22
A3-D schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:00:
[...]

Dat kan inderdaad, echter als je dan geconfronteerd wordt met een modelcontract bij een andere aanbieder dan wordt het misschien ineens minder leuk....
Dat modelcontract kregen we ook voorgeschoteld in juni, toen we uit ons 3-jarig contract liepen.
Vanaf juni is dynamisch i.i.g. een goede keuze. En voor de toekomst? Op de energiemarkt is geen zekerheid te koop op dit moment.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:08
Waar ik wel nog mee zit, is dat ik niks begrijp van het gasverbuik en de prijsopbouw. Ik dacht het gelezen te hebben al eerder, maar ik kan het in t forum hier niet terug vinden.

Kale prijs + opslagen is toch de prijs per kuub? ik betaalde 1 november 1,01 euro voor 0,4 kuub gas, terwijl de kale prijs 0,40 was. Ik tel daar dan gemakshalve 55 cent bij op, kom ik op 95 cent de kuub en niet op 2,52 euro per kuub?

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

basjuh schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:06:
Waar ik wel nog mee zit, is dat ik niks begrijp van het gasverbuik en de prijsopbouw. Ik dacht het gelezen te hebben al eerder, maar ik kan het in t forum hier niet terug vinden.

Kale prijs + opslagen is toch de prijs per kuub? ik betaalde 1 november 1,01 euro voor 0,4 kuub gas, terwijl de kale prijs 0,40 was. Ik tel daar dan gemakshalve 55 cent bij op, kom ik op 95 cent de kuub en niet op 2,52 euro per kuub?
De rest is dan risicoopslag neem ik aan. Oftewel de kosten voor het vastzetten van het tarief voor een X aantal maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Laatst online: 15-09 02:54
[...]

Yep, ik bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
Cheesy schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:06:
[...]

Gas leveringskosten bij EnergyZero moet €5,40 zijn.
Thx, we hebben het aangepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:15
Ik volg dit draadje al een tijdje en denk dat dynamische tarieven best interessant kunnen zijn, maar ik ben nog opzoek naar een manier om e.e.a. uit te rekenen. Niet op de komma nauwkeurig, maar wel bij benadering.

Is er iemand die een “tool” heeft om op basis van historisch verbruik uit te rekenen wat de kosten zouden zijn geweest over dezelfde periode op basis van dynamische tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
Mars2020 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:11:
Ik volg dit draadje al een tijdje en denk dat dynamische tarieven best interessant kunnen zijn, maar ik ben nog opzoek naar een manier om e.e.a. uit te rekenen. Niet op de komma nauwkeurig, maar wel bij benadering.

Is er iemand die een “tool” heeft om op basis van historisch verbruik uit te rekenen wat de kosten zouden zijn geweest over dezelfde periode op basis van dynamische tarieven?
Als je zelf de historische kWh verbruik per uur weet dan is dat prima te doen. Er zweven hier wel historische tarieven in excel formaat rond. Dat combineren geeft je dan een prima idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:12
[b]Mfpower schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:39:[/

maar salderen is eigenlijk een oneigenlijk systeem. Het maakt stroom voor anderen zonder PV duurder omdat de leveranciers de hoge kosten van het salderen moeten compenseren.
is dat zo? Of krijgen ze subsidie daarvoor en compenseert de belastingbetaler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:59
Wouter schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:26:

De groeten Essent ;w

Wel meteen een eigenaardigheidje...

Ze geven aan dat ze m'n huidige contract opzeggen en dat het bij hen op 24 november ingaat.
Maar de opzegtermijn van Essent is 30 dagen. Hoe willen ze dat gaan doen dan 8)7
Er bestaan stiekem geen opzegtermijnen bij energiecontracten. Dat is hoe ze dat gaan doen.
Ze vertellen de netbeheerder dat zij nu leveren en dan is het klaar.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Kodess schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:29:
[...]

Er bestaan stiekem geen opzegtermijnen bij energiecontracten. Dat is hoe ze dat gaan doen.
Dus ik zou als m'n nieuwe leverancier dat aankan morgen kunnen overstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Cheesy schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:00:
[...]
Hoe kan @Ep Woody dan wat van de prijzen zeggen? :P
Door goed in mijn glazige bol te kijken, te leren van de geschiedenis en te luisteren naar experts op gebied weer. https://www.energieweerbericht.nu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:59
Jeroen schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:42:
[...]

Dus ik zou als m'n nieuwe leverancier dat aankan morgen kunnen overstappen?
als je contract verlopen is? ja.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:57
Kodess schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:29:
[...]

Dat klopt, onderling hebben ze enkel "afspraken". En zelfs dat is er soms niet.

Maar als klant heb je natuurlijk wel een contractuele overeenkomst met je leverancier. Als je je opzegtermijn van je contract niet respecteert kunnen daar kosten aan verbonden zijn.
Over een week of twee zal er echt niet moeilijk gedaan worden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Dit soort berichten geven de burger ook echt veel vertrouwen….pffff!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWQTQ4OJxiSG-ql6GHeO__ZY1Ns=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CoCHGJJiDRy98TKRyHuRIiyY.png?f=fotoalbum_tile

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

A3-D schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:23:

[Afbeelding]
Ach prima toch. 190 euro is ook goed. Maandje vertraging. Kan gebeuren. Het was ook wel erg ambitieus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@de Peer Dat is wel een hele nuchtere blik. :+

Er is dus geen akkoord omdat de leveranciers vergoeding voor hun winst willen en de regering enkel de kosten wilt (mag) vergoeden. Voor dayahead weinig verschil, maar dat ligt anders bij een traditionele leverancier...
Ik was in de veronderstelling dat ze nog over kleine zaken aan het knibbelen waren.

Edit, die 20 miljard door 7 miljoen huishoudens delen is wat mij betreft ook prima. Mja, dan komt het niet aan waar het nodig is.

[ Voor 15% gewijzigd door Raymond P op 03-11-2022 22:47 ]

- knip -

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:28
de Peer schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:31:
[...]

Ach prima toch. 190 euro is ook goed. Maandje vertraging. Kan gebeuren. Het was ook wel erg ambitieus.
Precies. Met de huidige dynamische prijzen zitten we zelden boven de 40 ct. dan is 190 euro mooi meegenomen. Het is wel een sigaar uit eigen doos uiteindelijk.
Eigenlijk is dit helikoptergeld natuurlijk een domme actie om het volk koest te houden, ze hadden er beter iets duurzaams aan kunnen koppelen, maar goed.

[ Voor 15% gewijzigd door WillemP22 op 03-11-2022 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
A3-D schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:23:

[Afbeelding]
De onzekerheid of de deadline gehaald wordt is zo groot, dat er al een plan B klaarligt. Als een energieleverancier het niet haalt om op 1 januari alles gereed te krijgen om het prijsplafond in te voeren, krijgt de consument - net als in november en december - een vaste vergoeding. Vermoedelijk is dat opnieuw 190 euro

Dan komen we met dynamische prijzen mischien wel heel goed weg! En een lagere prijs en daarbovenop die 190 euro.

Ik verbruik in een wintermaand ca 200 kuub gas, omgerekend 1 euro per kuub. Daarmee ligt mijn prijsplafond niet op €1,45 maar op € 2,45 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Kaaschef op 04-11-2022 03:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Kodess schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:00:
[...]

als je contract verlopen is? ja.
En vanaf easyEnergy bijvoorbeeld naar een andere? Heb je dan een contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:50
Raymond P schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:44:

Er is dus geen akkoord omdat de leveranciers vergoeding voor hun winst willen en de regering enkel de kosten wilt (mag) vergoeden. Voor dayahead weinig verschil, maar dat ligt anders bij een traditionele leverancier...
Ik was in de veronderstelling dat ze nog over kleine zaken aan het knibbelen waren.

Edit, die 20 miljard door 7 miljoen huishoudens delen is wat mij betreft ook prima. Mja, dan komt het niet aan waar het nodig is.
Ik vermoed ook nog steeds dat een jaarcontract randvoorwaardelijk wordt voor prijsplafond. Wat dit betekend voor dynamische contracten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Laatst online: 14:54
Ik zit sinds kort bij Zonneplan, ik zie de afgelopen dagen dat er verschillen zitten tussen de tarieven op https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
En de Zonneplan app, zo is het tarief nu tussen 8-9 op de dynamische prijzen website 0,24 en in de Zonneplan app 0,31 ook bijvoorbeeld om 18 uur zie je groot verschil Zonneplan 0,34 dynamische prijzen website
0,26. Op alle uren zie ik een groot gat, kan iemand dit verklaren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
@RobinE Heb je de text onder de grafiek met prijzen gelezen?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
RobinE schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:27:
Ik zit sinds kort bij Zonneplan, ik zie de afgelopen dagen dat er verschillen zitten tussen de tarieven op https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
En de Zonneplan app, zo is het tarief nu tussen 8-9 op de dynamische prijzen website 0,24 en in de Zonneplan app 0,31 ook bijvoorbeeld om 18 uur zie je groot verschil Zonneplan 0,34 dynamische prijzen website
0,26. Op alle uren zie ik een groot gat, kan iemand dit verklaren?
Ik denk dat Rutte en Kaag het grootste deel van het gat kunnen verklaren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• joep03nl
OPROEPJE

We zijn bezig om de 'eigenschappen', voors en tegens van de verschillende leveranciers, die dynamische prijzen aanbieden, in kaart aan het brengen.

Een voorbeeldje (is nog niet compleet) vind je hier: https://enever.nl/zonneplan/

Wil je meehelpen (ook voor de leveranciers die nu nog geen pagina hebben)? Super!
Liefst via een PM, zodat we alle info bij elkaar hebben en niets missen.

_/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bK4Q55eLe3oeU59QziOrCBwm9RU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjv6LTVX32bVPl40SOKnUPKE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Laatst online: 17-09 23:15
mathijshooi schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 07:56:
[...]

Ik vermoed ook nog steeds dat een jaarcontract randvoorwaardelijk wordt voor prijsplafond. Wat dit betekend voor dynamische contracten...
En wat bedoel je dan met een jaarcontract? Leeuwendeel dat nu vernieuwd wordt zijn variabele contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 21:17
Heeft iemand hier een tip voor een goede leverancier van een thuisbatterij om icm dynamische energietarieven te kunnen gebruiken?

En evt waar ik naar moet kijken mbt merk/type/capaciteit/prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
Rastapopoulos schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:30:
Heeft iemand hier een tip voor een goede leverancier van een thuisbatterij om icm dynamische energietarieven te kunnen gebruiken?

Wat is je energieverbruik maandelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Bezzerk schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:29:
[...]

En wat bedoel je dan met een jaarcontract? Leeuwendeel dat nu vernieuwd wordt zijn variabele contracten.
Wettelijk gezien is het nu enkel verplicht een modelcontract aan te bieden. Ze zijn bezig met aanpassen/uitbreiden om het aanbieden van jaarcontracten ook te kunnen verplichten.
Als tegemoetkoming naar de leveranciers gaat de maximale opzegvergoeding bij het vroegtijdig beëindigen van een contract flink omhoog.

Zoals het nu is is er in de energiewet geen boeteclausule opgenomen voor kortlopende contracten zoals het modelcontract of dayahead en zijn er afaik ook geen plannen om dat wel op te nemen.
Jeroen schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 07:25:
[...]

En vanaf easyEnergy bijvoorbeeld naar een andere? Heb je dan een contract?
Ja. Easyenergy hanteert 30 dagen opzegtermijn: https://www.easyenergy.co...ier-maandelijks-opzegbaar
Ze zijn wel flexibel, maar de klantenservice is langzaam.
zoals eerder verteld kunnen ze niet al te veel doen als je vandaag vertrekt, maar of je dat moet willen...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
CarstenHouw schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:51:
[...]

Wat is je energieverbruik maandelijks?
Gemiddeld over een jaar ongeveer 330 kWh per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
Raymond P schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:57:
[...]

Wettelijk gezien is het nu enkel verplicht een modelcontract aan te bieden. Ze zijn bezig met aanpassen/uitbreiden om het aanbieden van jaarcontracten ook te kunnen verplichten.
Als tegemoetkoming naar de leveranciers gaat de maximale opzegvergoeding bij het vroegtijdig beëindigen van een contract flink omhoog.

Zoals het nu is is er in de energiewet geen boeteclausule opgenomen voor kortlopende contracten zoals het modelcontract of dayahead en zijn er afaik ook geen plannen om dat wel op te nemen.

[...]

Ja. Easyenergy hanteert 30 dagen opzegtermijn: https://www.easyenergy.co...ier-maandelijks-opzegbaar
Ze zijn wel flexibel, maar de klantenservice is langzaam.
zoals eerder verteld kunnen ze niet al te veel doen als je vandaag vertrekt, maar of je dat moet willen...
Dat is geinig, ik ben al sinds 2018 klant bij EasyEnergy en ik heb die maandelijkse opzegtermijn wijziging niet gezien. Dit was altijd "geen opzegtermijn". Ik heb Tibber mijn overstap laten regelen zonder het EasyEnergy zelf te vertellen (zoals ze aangeven op hun website) en dat ging zonder problemen. Mijn gas overstap binnenkort ga ik ook niet aan ze doorgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
CarstenHouw schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:04:
[...]

Dat is geinig, ik ben al sinds 2018 klant bij EasyEnergy en ik heb die maandelijkse opzegtermijn wijziging niet gezien. Dit was altijd "geen opzegtermijn". Ik heb Tibber mijn overstap laten regelen zonder het EasyEnergy zelf te vertellen (zoals ze aangeven op hun website) en dat ging zonder problemen. Mijn gas overstap binnenkort ga ik ook niet aan ze doorgeven...
Mag ik vragen wat de reden is dat je naar een ander overstapt als je al zo lang klant bent? Ik ga binnenkort juist bij ze afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:39
Deldenaar schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:43:
Zojuist van Easyenergie een credit nota en tevens een aangepaste ( nieuwe) nota ontvangen v.w de eerdere fout (vergeten!?) met het doorberekenen van de eerste voorschot, zoals eerder aangehaaald hierzo...

allemaal netjes geregeld nu, heb wel nu 2x een nota van november omdat dit net allemaal langs elkaar heen loopt maar men belooft een terugboeking binnen 5 werkdagen, kan ik mee leven, hiermee is mijn voornemen om deze eerste nota door mijn bank te laten storneren hiermee vervallen

Nu blijkt dus ook dat de eerste voorschot pas word meegenomen met de 3e (DERDE) factuur!!!,

dus misschien om rekenschap mee te houden, elke voorschot word pas na 2 maanden (facturen) verwerkt!
Nu ruim een week verder nog steeds geen terrugbetaling op de bank gezien, slecht teken dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
CarstenHouw schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:04:
[...]

Soortgelijke ervaring. EasyEnergy heeft imho een prima houding.

Het kan ook fout gaan...

Ik heb stroom bij Frank weggetrokken en dat zit nu helemaal vast. En dat is een partij zonder opzegtermijn.
Nu heb ik sinds gisteren eindelijk contact met Frank kunnen krijgen en is er in ieder geval een stap genomen maar naar mijn mening nog niet in de juiste richting.

M.a.w. Zolang ze met voorschotten werken is snel overstappen een beetje tricky zonder communicatie.
Vorige maand zat ik in een situatie waarbij ik meer dan 800 euro bij energieleveranciers geparkeerd had staan met een werkelijk verbruik van 120 euro.
Als je dat niet kunt missen moet je je daar wel bewust van zijn voordat je gaat hoppen. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Vraagje over de Tibber referral code. Ik weet dat die hier niet gepost (mogen) worden, maar die zijn overal en nergens wel te vinden. Kun je zo'n code doorlopend gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:52

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
A3-D schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:07:
Vraagje over de Tibber referral code. Ik weet dat die hier niet gepost (mogen) worden, maar die zijn overal en nergens wel te vinden. Kun je zo'n code doorlopend gebruiken?
Ik maak elke keer een nieuwe code aan.
Laatst was die code generator stuk, en heb ik een oude code hergebruikt en dat ging ook goed.
Dus ze lijken allemaal te werken.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroen50
De grootste reden waarom ik naar dynamische prijzen ben overgestapt:

De grote providers zitten enorm in hun maag met de vaste contracten. Immers, die hebben bijvoorbeeld 3 jaar lang gas vastgezet a 80 cent per m3 terwijl providers in de zomer hebben moeten inkopen tegen gasprijs a 3 euro per m3. Dit geld wat de provider verliest agv deze vaste contracten, 3 jaar lang!!) kunnen ze maar op een manier verhalen; op de variabele contracten. Daarom zie je de variabele tarieven zelfs nu nog stijgen...en wie is de sjaak?; de variabele tarief betaler bij deze reguliere providers. Die betalen voor degene die vast contract hebben afgesloten, je betaald als het ware het dubbele.
Daar bovenop gaat de overheid dit nog eens compenseren boven de 1.45 euro.
Ja, de consument is geholpen maar indirect spekt de overheid de commitment op vaste contracten ooit door providers eerder afgesloten.

Discussie gaande tussen overheid en providers want overheid wil dit tegen inkoopprijs en providers natuurlijk tegen verkoopprijs...ze zeggen echter niet de werkelijke reden hierachter (software?hahaha). Forget it! Het issue is de commitments op de vaste contracten!!

Welnu, ik ben niet gek om mij te laten gebruiken door reguliere providers om hun vaste tarieven a 80 cent te gaan compenseren.
Aldus; enige mogelijkheid is dynamische prijzen als je geen vast contract hebt.

Risico is beperkt want alle gasvoorraden zijn volgeladen afgelopen zomer en Nord stream pijpen zijn opgeblazen. Het slechte nieuws is nu wel geabsorbeerd. Poetin kan niet meer manipuleren.
Bovendien elke maand dat ik gas betaal a 1 euro ipv 4 euro bij reguliere provider, bespaar je 3 euro. Het is nogal wat per m3!!

[ Voor 12% gewijzigd door Jeroen50 op 04-11-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorick570
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:44:

Ik verbaas me er wel over. Er wordt echt met gigantische bedragen gesmeten om energiekosten te compenseren die tot nu toe alleen nog maar lager uitvallen dan van te voren gedacht. Een zachte oktobermaand en de energieprijzen zijn gigantisch gezakt. Dan is het toch gek om nu te zeggen dat we nog meer gratis geld gaan uitdelen aan iedereen alleen omdat het nog niet lukt om het prijsplafond uit te werken. Je denkt toch niet dat je mensen helpt door alleen maar gratis geld te blijven uitdelen aan iedereen?

En waarom is het prijsplafond er niet? Omdat de traditionele leveranciers het verschil tussen de consumentenprijs en het prijsplafond gecompenseerd willen hebben. En net lekker zelf de prijzen omhoog gooien. Denk dat we op deze manier nooit naar een systeem gaan waar het geld echt komt bij diegene die het nodig hebben. De boefjes zijn de grote leveranciers hier, opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:35
jorick570 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:27:
[...]

Ik verbaas me er wel over. Er wordt echt met gigantische bedragen gesmeten om energiekosten te compenseren die tot nu toe alleen nog maar lager uitvallen dan van te voren gedacht. Een zachte oktobermaand en de energieprijzen zijn gigantisch gezakt. Dan is het toch gek om nu te zeggen dat we nog meer gratis geld gaan uitdelen aan iedereen alleen omdat het nog niet lukt om het prijsplafond uit te werken. Je denkt toch niet dat je mensen helpt door alleen maar gratis geld te blijven uitdelen aan iedereen?

En waarom is het prijsplafond er niet? Omdat de traditionele leveranciers het verschil tussen de consumentenprijs en het prijsplafond gecompenseerd willen hebben. En net lekker zelf de prijzen omhoog gooien. Denk dat we op deze manier nooit naar een systeem gaan waar het geld echt komt bij diegene die het nodig hebben. De boefjes zijn de grote leveranciers hier, opnieuw.
Tja, het lijkt mij ook idd niet redelijk dat de overheid nu die giga-tarieven die de energiemaatschappijen hebben bedacht, gaat betalen.

Maar wat zou wel redelijk zijn? Inkoop + X ? Of de daadwerkelijke (eventueel al in het verleden gedane) inkoop + X?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Rastapopoulos schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:30:

Ik heb uit china accu's gehaald en zelf een 3 kWh thuisaccu gebouwd. Of er echt een goede businesscase is/komt voor het gebruik met dynamische tarieven betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorick570
  • Niet online
radeoxx schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:30:
[...]

Tja, het lijkt mij ook idd niet redelijk dat de overheid nu die giga-tarieven die de energiemaatschappijen hebben bedacht, gaat betalen.

Maar wat zou wel redelijk zijn? Inkoop + X ? Of de daadwerkelijke (eventueel al in het verleden gedane) inkoop + X?
Die partijen moeten het eens worden over een referentieprijs. Wat is de waarde van energie? Dat zou bijvoorbeeld ook dayahead prijzen kunnen zijn. Ik vind het wel heel smerig om te eisen dat dit de consumentenprijs moet zijn vlak nadat je de prijzen hebt verhoogt. En dat nu als eis op tafel gaan leggen voor het prijsplafond. Als je echt wil dat er steun komt voor de mensen die hun rekening (bijna) niet kunnen betalen dan moet je hier toch uit kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@jorick570 Nee, geheel nutteloos is dat niet. Feitelijk gezien is het prijsplafond een inflatiemaatregel.
Maar dat is hier ontzettend offtopic :)

Het vooruitzicht van (o.a.) ING is ook niet zo rooskleurig: https://www.ing.nl/zakeli...ctoren_november-2022.html
Hoe heet die soep daadwerkelijk gegeten wordt zal afhangen van beslissingen op Europees niveau. Als er geen overeenstemming komt over de inkoop van gas dan is de kans groot dat het een flinke shitshow wordt rond/na september 2023.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 17-09 22:45

Mfpower

In dubio

Jeroen50 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:18:
De grootste reden waarom ik naar dynamische prijzen ben overgestapt:

De grote providers zitten enorm in hun maag met de vaste contracten. Immers, die hebben bijvoorbeeld 3 jaar lang gas vastgezet a 80 cent per m3 terwijl providers in de zomer hebben moeten inkopen tegen gasprijs a 3 euro per m3. Dit geld wat de provider verliest agv deze vaste contracten, 3 jaar lang!!) kunnen ze maar op een manier verhalen; op de variabele contracten. Daarom zie je de variabele tarieven zelfs nu nog stijgen...en wie is de sjaak?; de variabele tarief betaler bij deze reguliere providers. Die betalen voor degene die vast contract hebben afgesloten, je betaald als het ware het dubbele.
Daar bovenop gaat de overheid dit nog eens compenseren boven de 1.45 euro.
Ja, de consument is geholpen maar indirect spekt de overheid de commitment op vaste contracten ooit door providers eerder afgesloten.

Discussie gaande tussen overheid en providers want overheid wil dit tegen inkoopprijs en providers natuurlijk tegen verkoopprijs...ze zeggen echter niet de werkelijke reden hierachter (software?hahaha). Forget it! Het issue is de commitments op de vaste contracten!!

Welnu, ik ben niet gek om mij te laten gebruiken door reguliere providers om hun vaste tarieven a 80 cent te gaan compenseren.
Aldus; enige mogelijkheid is dynamische prijzen als je geen vast contract hebt.

Risico is beperkt want alle gasvoorraden zijn volgeladen afgelopen zomer en Nord stream pijpen zijn opgeblazen. Het slechte nieuws is nu wel geabsorbeerd. Poetin kan niet meer manipuleren.
Bovendien elke maand dat ik gas betaal a 1 euro ipv 4 euro bij reguliere provider, bespaar je 3 euro. Het is nogal wat per m3!!
Ik heb deze gedachte ook gehad en het is zeker een valide punt. Ik denk dat er 3 redenen zijn waarom je de hoofdprijs betaalt bij variabele contracten:
1) compenseren voor langlopende contracten
2) risico-opslag, ook voor variabele tarieven omdat ze deze maar een paar keer per jaar aanpassen
3) salderen voor zonnepanelen. Ik kan niet in hun boeken kijken, maar ik kan me voorstellen dat dit een aardige kostenpost is (zie nu ook de providers die dit proberen per maand te doen). Die kosten worden natuurlijk in de standaard tarieven verrekend.

Al deze zaken heb je met dynamische contracten niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen50
Wouter schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:26:

De groeten Essent ;w
Welcome to the club, ik ga over naar Zonneplan per 21 november.

Ps:
Als er teveel gaan overlopen dan komen de grote jongens ook met dynamische contracten...

Ik heb jaren lang variabele hypotheekrente gehad welke ik op elk moment kon vastzetten; dat heb ik vorig jaar gedaan in juli ;). Dynamische prijzen is ongeveer hetzelfde omdat je geen risico-ooslag betaald aan de provider.
Risicomijdende gedrag is het verdienmodel van de banken...de providers hebben zich echter gruwelijk nu in de vingers gesneden met de vaste contracten en dat vertaald zich nu in absurde variabele bedragen.

[ Voor 50% gewijzigd door Jeroen50 op 04-11-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De grote leveranciers hoeven juist niet/nauwelijks te compenseren voor langlopende contracten. Ze kopen voor jaarcontracten en langer de benodigde energie in op de termijnmarkt. Dus voor iemand die nog tot eind 2024 op een kaal tarief van 30ct/kuub zit, is al gas ingekocht aan €25/mWh ofzo (~25ct/kuub).
Het enige risico hierbij is dat een leverancier te weinig heeft ingekocht en dan alsnog een klein deel van de benodigde energie duur moet inkopen óf dat er door een veel lager verbruik juist energie over blijft die uiteindelijk op de spotmarkt aan de leveranciers met day-ahead prijzen moet worden verkocht tegen nog lagere prijzen dan waarvoor het gas op de termijnmarkt is ingekocht.

Juist de kleine prijsvechters kopen niet altijd vooraf energie in. Wat dan ook de reden is dat er eind vorig jaar toen de prijzen omhoog schoten een paar in financiële moeilijkheden kwamen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
Ivow85 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:46:
De grote leveranciers hoeven juist niet/nauwelijks te compenseren voor langlopende contracten. Ze kopen voor jaarcontracten en langer de benodigde energie in op de termijnmarkt. Dus voor iemand die nog tot eind 2024 op een kaal tarief van 30ct/kuub zit, is al gas ingekocht aan €25/mWh ofzo (~25ct/kuub).
Het enige risico hierbij is dat een leverancier te weinig heeft ingekocht en dan alsnog een klein deel van de benodigde energie duur moet inkopen óf dat er door een veel lager verbruik juist energie over blijft die uiteindelijk op de spotmarkt aan de leveranciers met day-ahead prijzen moet worden verkocht tegen nog lagere prijzen dan waarvoor het gas op de termijnmarkt is ingekocht.

Juist de kleine prijsvechters kopen niet altijd vooraf energie in. Wat dan ook de reden is dat er eind vorig jaar toen de prijzen omhoog schoten een paar in financiële moeilijkheden kwamen.
Ik geloof dus hier niet in...want de variabele prijzen gaan momenteel omhoog terwijl de gasprijs op het laagste punt zit van vorig jaar augustus 2021.
Iedereen weet dat in de zomer door alle providers gas massaal is ingekocht voor de winter tegen woekerprijzen op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
Jeroen50 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:18:
De grote providers zitten enorm in hun maag met de vaste contracten. Immers, die hebben bijvoorbeeld 3 jaar lang gas vastgezet a 80 cent per m3 terwijl providers in de zomer hebben moeten inkopen tegen gasprijs a 3 euro per m3. Dit geld wat de provider verliest agv deze vaste contracten, 3 jaar lang!!) kunnen ze maar op een manier verhalen; op de variabele contracten.
Kan me niet voorstellen dat de grote energiereuzen alleen maar short inkopen, terwijl ze weten dat ze een leververplichting van 3 jaar hebben (en vaak ook een goede indicatie hebben van het verbruik van de klant, tot voor kort was het gros van de huishuidens zgn. slapers en zaten al jaren en jaren bij dezelfde leverancier).

Variabele tarieven zijn absurd hoog voor nieuwe klanten, omdat de energieboeren hun verbruik niet weten én ze voor hun wél short moeten inkopen. Variabele tarieven voor reeds bestaande klant zijn iets minder hoog (maar nog steeds hoog), omdat het verbruik bekend is, maar ze niet weten hoe lang de klant bij hun blijft.

En ja... uiteraard compenseren de variabele tarieven een stukje 'verlies' op het short-deel van bestaande klanten met een vast contract (maar die zijn er niet veel meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 18:25
Jeroen50 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:52:
[...]

Ik geloof dus hier niet in...want de variabele prijzen gaan momenteel omhoog terwijl de gasprijs op het laagste punt zit van vorig jaar augustus 2021.
Iedereen weet dat in de zomer door alle providers gas massaal is ingekocht voor de winter tegen woekerprijzen op de markt.
De variabele prijzen zijn zelf al weer even aan het dalen, zei het lang niet zo snel als dat ze omhoog zijn geschoten. Contracten voor lange termijn zijn al afgekocht.

Een ding weet ik wel is dat er momenteel grote winsten gemaakt worden bij de energie leveranciers. Sommige prijzen van modelcontracten zijn schandalig t.o.v. de huidige spotprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 09:45
Amd RuLuzzz schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:11:
[...]

De variabele prijzen zijn zelf al weer even aan het dalen, zei het lang niet zo snel als dat ze omhoog zijn geschoten. Contracten voor lange termijn zijn al afgekocht.

Een ding weet ik wel is dat er momenteel grote winsten gemaakt worden bij de energie leveranciers. Sommige prijzen van modelcontracten zijn schandalig t.o.v. de huidige spotprijzen.
Ik weet niet of er grote winsten bij de leveranciers zelf worden gemaakt (hooguit de producenten).

De (grote) energieleveranciers hebben mogelijk misschien wel 100.000-den klanten met nog lang lopende contracten tegen prijzen die nu zwaar onder de markt liggen.

Dat verschil gaan ze natuurlijk niet uit eigen zak betalen, maar schuiven ze gewoon door naar mensen waarvan nu het contract is verlopen.

Naar mijn mening is dit de enigste reden dat we nu een 'energiecrisis' hebben. Ze hebben jaren lang gegokt door langlopende contracten af te sluiten, maar als de markt ineens instabiel wordt, kan dat nog wel eens voor problemen gaan zorgen.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
joep03nl schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:54:
Kan me niet voorstellen dat de grote energiereuzen alleen maar short inkopen, terwijl ze weten dat ze een leververplichting van 3 jaar hebben (en vaak ook een goede indicatie hebben van het verbruik van de klant, tot voor kort was het gros van de huishuidens zgn. slapers en zaten al jaren en jaren bij dezelfde leverancier).

Variabele tarieven zijn absurd hoog voor nieuwe klanten, omdat de energieboeren hun verbruik niet weten én ze voor hun wél short moeten inkopen. Variabele tarieven voor reeds bestaande klant zijn iets minder hoog (maar nog steeds hoog), omdat het verbruik bekend is, maar ze niet weten hoe lang de klant bij hun blijft.
Er zijn veel verhalen van mensen waarvan het vaste contract afloopt en die ook enorm hoge variabele prijzen voorgeschoteld krijgen. Dan is het verbruik natuurlijk wel bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
phicoh schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:51:
[...]

Er zijn veel verhalen van mensen waarvan het vaste contract afloopt en die ook enorm hoge variabele prijzen voorgeschoteld krijgen. Dan is het verbruik natuurlijk wel bekend.
Dat klopt, staat ook precies zo in mijn bericht. Echter die tarieven zijn wel lager dan voor nieuwe klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Day ahead-tarieven lagen een paar dagen laag, iedereen in jubelstemming.
Maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer.

Als ik zie dat gas nu alweer op €1,35 (Easy Energy) zit is bijna het plafond van €1,45 ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 04-11-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorick570
  • Niet online
Polderdijk schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:42:
[...]

Ik weet niet of er grote winsten bij de leveranciers zelf worden gemaakt (hooguit de producenten).

De (grote) energieleveranciers hebben mogelijk misschien wel 100.000-den klanten met nog lang lopende contracten tegen prijzen die nu zwaar onder de markt liggen.

Dat verschil gaan ze natuurlijk niet uit eigen zak betalen, maar schuiven ze gewoon door naar mensen waarvan nu het contract is verlopen.

Naar mijn mening is dit de enigste reden dat we nu een 'energiecrisis' hebben. Ze hebben jaren lang gegokt door langlopende contracten af te sluiten, maar als de markt ineens instabiel wordt, kan dat nog wel eens voor problemen gaan zorgen.
Er worden weldegelijk flinke winsten gemaakt bij energieleveranciers. Maar ze zijn zelf ook vaak energieproducent. Vattenfall bijvoorbeeld maakt in een jaar van energiecrisis flink meer winst t.o.v. vorig jaar: https://www.nu.nl/economi...ogere-energieprijzen.html
En die winst zit hem met name in de windenergie. Groene energie wordt alsmaar goedkoper en grijs wordt duurder.

Voor mij is dit een reden om juist voor dynamische prijzen te gaan. Niet voor de korte termijn, maar op lange termijn is het gewoon de goedkoopste optie. We wekken al wel gigantisch veel groene energie op en dat wordt alleen maar meer. De pieken worden alleen maar groter omdat er nog altijd meer groene energie op het net komt. Ik probeer zoveel mogelijk de goedkope groene stroom te kopen en de dure grijze stroom te ontwijken. Die verschillen gaan alleen maar groter worden en met thuisbatterijen e.d. gaat het makkelijker worden om daarvan te profiteren. Je moet wel beseffen dat je met een variabel contract juist ook betaald voor die dure grijze stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
Cheesy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:09:

Als ik zie dat gas nu alweer op €1,35 (Easy Energy) zit is bijna het plafond van €1,45 ;)
Gelukkig nog lang niet op de 3,17 EUR die Eneco me wilde voorschotelen 8)

Het is vandaag bewolkt, windstil en (relatief) koud. Alleen de Poetin-factor ontbreekt (enigzins).
Morgen zal de gasprijs weer lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
Cheesy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:09:

En per 1 december minieme opslag verhoging... Dan zou deze 1,35 euro al 1,41 euro zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joep03nl
CarstenHouw schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:17:
[...]

En per 1 december minieme opslag verhoging... Dan zou deze 1,35 euro al 1,41 euro zijn.
En op 1-jan 1,57 EUR (incl 21% BTW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen50
joep03nl schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:19:
[...]

En op 1-jan 1,57 EUR (incl 21% BTW)
Heb je ook al in je berekening verwerkt dat de overheid de energiebelasting verhoogt van 0.54 naar 0.60 per 1-1-2023?
Dan de btw verhoging erboven op en dan weet je,wie pas echt geld verdient aan gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Jeroen50 Wie dan?

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Jeroen50 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:28:
[...]

Heb je ook al in je berekening verwerkt dat de overheid de energiebelasting verhoogt van 0.54 naar 0.60 per 1-1-2023?
Dan de btw verhoging erboven op en dan weet je,wie pas echt geld verdient aan gas.
Diezelfde overheid die iedereen dit jaar bijna 1200 en sommigen 1700 euro energiekorting geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@padoempats Die 500 is verhoogd naar 1200. ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:47
Ik had ook een topic aangemaakt maar kom net dit specifieke topic tegen.

Ik zoek er al een tijdje naar en kan eigenlijk het antwoord niet vinden. Ik durf niet zo goed over te stappen omdat ik bang ben voor een "addertje onder het gras". Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is dit het vaak ook....

Ik zit momenteel bij Budget Energie en daar heb ik, als ik naar oktober kijk een gastarief tarief betaald van 2,66664 per kuub. Als ik bij de aanbieders van dynamische contracten kijk dan zie ik de dat allerhoogste prijs op 29 september was 2,07850. maar een gemiddelde prijs van 0,86938 over de maand. De prijs is op elke dag/op elk moment lager geweest dan de gemiddelde prijs van Budget energie.

De verwachting is dat als vanaf januari als het prijsplafond in gaat, dat er weer opties gaan komen om contracten vast te zetten. Dynamische contracten zijn maandelijks opzegbaar dus ook dat is geen probleem.

Ik heb 5400WP aan zonnepanelen liggen en het nadeel wat ik kan vinden is dat er bij dynamische contracten niet jaarlijks gesaldeerd kan worden maar per moment. Mijn zonnestroom (Saldering) is echter momenteel al op en de komende dure maanden waarin je veel stroom gebruikt liggen nog voor mij. De opwekking de komende maanden zal niet denderend zijn en pas vanaf april weer interessant.

Normaal zou je dus zeggen dat je gek bent als je niet meteen overstapt. De komende maanden profiteer je dan sowieso van de lagere prijzen. En als de zon straks weer volop gaat schijnen kies ik voor een contract met aantrekkelijke TLV of saldering.

Mis ik ergens het addertje onder het gras? en wat is nu wijsheid? Nu alles z.s.m. Stroom+gas in een dynamisch contract gooien. bijvoorbeeld Zonneplan?

Is er iemand die mijn "angst" kan wegnemen of bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
Borne schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:37:

Ik zoek er al een tijdje naar en kan eigenlijk het antwoord niet vinden. Ik durf niet zo goed over te stappen omdat ik bang ben voor een "addertje onder het gras". Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is dit het vaak ook....

Ik zit momenteel bij Budget Energie en daar heb ik, als ik naar oktober kijk een gastarief tarief betaald van 2,66664 per kuub. Als ik bij de aanbieders van dynamische contracten kijk dan zie ik de dat allerhoogste prijs op 29 september was 2,07850. maar een gemiddelde prijs van 0,86938 over de maand. De prijs is op elke dag/op elk moment lager geweest dan de gemiddelde prijs van Budget energie.

De verwachting is dat als vanaf januari als het prijsplafond in gaat, dat er weer opties gaan komen om contracten vast te zetten. Dynamische contracten zijn maandelijks opzegbaar dus ook dat is geen probleem.

Ik heb 5400WP aan zonnepanelen liggen en het nadeel wat ik kan vinden is dat er bij dynamische contracten niet jaarlijks gesaldeerd kan worden maar per moment. Mijn zonnestroom (Saldering) is echter momenteel al op en de komende dure maanden waarin je veel stroom gebruikt liggen nog voor mij. De opwekking de komende maanden zal niet denderend zijn en pas vanaf april weer interessant.

Normaal zou je dus zeggen dat je gek bent als je niet meteen overstapt. De komende maanden profiteer je dan sowieso van de lagere prijzen. En als de zon straks weer volop gaat schijnen kies ik voor een contract met aantrekkelijke TLV of saldering.

Mis ik ergens het addertje onder het gras? en wat is nu wijsheid? Nu alles z.s.m. Stroom+gas in een dynamisch contract gooien. bijvoorbeeld Zonneplan?

En nou heel gauw overstappen naar Zonneplan. hup. Kan binnen 5 minuten geregeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Borne In augustus waren er dagen dat de prijs van 1m3 gas over de 3 euro is gegaan (excl. Btw/ode/opslag).
Daar zit ook direct de adder. Er is geen limiet.

Als je lang genoeg dynamisch zit zou het zich moeten middelen tot een gewogen prijs die lager ligt dan wat je betaalt bij een reguliere aanbieder doordat je zelf de buffer legt voor risico in plaats van dat je dat afkoopt.

Als je nu al een variabel contract hebt zou het zomaar wijs kunnen zijn om naar dynamisch over te stappen. Maar het blijft speculeren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleutie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-09 16:08

Ik zat in precies dezelfde situatie als jij. Ook bij BE. Enige waarom ik nog even ben blijven hangen bij BE is dat ik had gehoopt op het aanpassen van de wet mbt maandelijks salderen wat ze doen. Echter komt dat pas op zijn vroegst begin december.

Ik ben vandaag overgestapt van BE naar Zonneplan.
Reden: De gasprijs bij BE blijft voor december hoog. Opwekken van eigen energie met zonnepanelen zal in December sowieso minimaal zijn, dus laag tarief betalen voor stroom (=weinig voor je eigen stroom krijgen) is prima. Daar zal ik weinig hinder van ondervinden. De Gasprijs bij een dynamische leverancier is alleen afgelopen zomer kortstondig geëxplodeerd, toen even alles bij elkaar kwam (vullen van de voorraden, Opgeblazen leiding etc).

Maar voor nu denk ik dat het met de gasprijs wel los zal lopen. voorraden zijn voor 91% gevuld. Dus het risico dat ik loop is slechts voor 1maand, want daarna prijsplafond. Dat gaan we wel overleven.

En in januari/feb/maart ergens overstappen naar een vast/variabel contract (met fatsoenlijke saldering) zodat volgende winter gecoverd is.

edit: zonneplan hoor k goeie verhalen over, en ik heb vandaag even contact gehad met ze, via de chat. Binnen 2 min antwoord. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Sleutie op 04-11-2022 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:30

Ik lees graag mee……
Ik zit ook bij budget energie met redelijke prijzen tot 1 januari ( 0,380 en 1,55) maar wordt echt een stuk duurder.
Min situatie is iets anders, ik heb zonnepanelen, genoeg voor mijn gebruik, zelfs hou ik nog over, maar ja, krijg ik iets van 11centen 😖

Beste optie voor mij zou zijn een stroom leverancier met de beste saldering prijs, en een dynamische contract voor gas.
Zie ik het goed, of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:47
Raymond P schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:46:
@Borne In augustus waren er dagen dat de prijs van 1m3 gas over de 3 euro is gegaan (excl. Btw/ode/opslag).
Daar zit ook direct de adder. Er is geen limiet.

Als je lang genoeg dynamisch zit zou het zich moeten middelen tot een gewogen prijs die lager ligt dan wat je betaalt bij een reguliere aanbieder doordat je zelf de buffer legt voor risico in plaats van dat je dat afkoopt.

Als je nu al een variabel contract hebt zou het zomaar wijs kunnen zijn om dynamisch over te stappen. Maar het blijft speculeren.
Precies dit. Maar wat de gasprijs in juni,juli, augustus en september doet interesseert mij eigenlijk niet zo veel. die 25-30 kuub voor douchen zetten geen zoden aan de dijk. Als ik nu de cv begint te draaien over de komende maanden kan gaan besparen wordt het natuurlijk erg interessant.

Ik heb geen zin om elke dag mijn vrouw te gaan vertellen hoe laat ze de wasmachine aan mag zetten maar als ik naar de tarieven van de afgelopen maanden kijk, is het zelfs op de piekmomenten, goedkoper geweest dan ik aan variabel tarief voor die maand had bij Budget energie.

In gedachten is het een no-brainer maar als ik eenmaal ben overgestapt en wat over het hoofd heb gezien kan ik niet meer terug....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:21
Weet iemand of EasyEnergy naast de API voor stroom ook een API voor gas heeft? Deze wisselt ook per dag en wil ik graag in HomeAssistant integreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
Borne schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:53:
[...]

Precies dit. Maar wat de gasprijs in juni,juli, augustus en september doet interesseert mij eigenlijk niet zo veel. die 25-30 kuub voor douchen zetten geen zoden aan de dijk. Als ik nu de cv begint te draaien over de komende maanden kan gaan besparen wordt het natuurlijk erg interessant.

Ik heb geen zin om elke dag mijn vrouw te gaan vertellen hoe laat ze de wasmachine aan mag zetten maar als ik naar de tarieven van de afgelopen maanden kijk, is het zelfs op de piekmomenten, goedkoper geweest dan ik aan variabel tarief voor die maand had bij Budget energie.

In gedachten is het een no-brainer maar als ik eenmaal ben overgestapt en wat over het hoofd heb gezien kan ik niet meer terug....
Je kan juist wel terug. Je kan juist snel opzeggen, is alleen de vraag wat voor variabel contract je dan gaat krijgen.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Pagina: 1 ... 34 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels