Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Smuggler schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:53:
[Afbeelding]

Dit is eigenlijk de enige manier om ze te vergelijken.
Gewoon de extra kosten bereken en die naast elkaar zetten.
De rest is verbruik wat niet te voorspellen is, en bij elke partij gelijk zou moeten zijn.
Ook alle belastingen en accijnzen moeten gelijk zijn.

Dus dit zijn de echte verschillen tussen de contracten.

Tibber is duidelijk veel goedkoper dan de rest.
Easy energy was redelijk goedkoop met gas, maar dat is nu ook duurder geworden.
zonneplan lijkt voor mij een alternatief te worden.

kleine fix, nog niet in het plaatje meegenomen: thijsq in "het grote day ahead energie prijzen topic."

Natuurlijk veranderd dit plaatje als ik daar andere bedragen invul.

Heb de sheet ook maar meteen openbaar gemaakt, dan kan je zelf spelen met je eigen verbruik en wat dan als goedkoopste uit de bus zal komen.
https://docs.google.com/s...KU3d1s1Y/edit?usp=sharing
Bedankt dat je deze spreadsheet hebt gemaakt en gedeeld. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:46

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
athvdk schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:41:
[...]

Bedankt dat je deze spreadsheet hebt gemaakt en gedeeld. _/-\o_
Bedank @Sicco92 voor het klaar zetten van alle data.
En velen anderen die de sheet verbeterd hebben terwijl ik er even niet was.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Smuggler schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:01:
[...]

Er zijn nog geen protocollen speciaal voor dit soort toepassingen.
Wel steeds meer manieren om het op elkaar aan te sluiten.
Sessy heeft een kant-en-klare oplossing. Moet je wel geduld hebben, ik zie dat er een wachtrij is en de eerstvolgende levering is pas in het derde kwartaal van 2023.

Vermoedelijk is het een besloten oplossing, want ik kan er verder weinig over vinden. Maar de Sessy ondersteunt ook MQTT voor als je het zelf wilt aansturen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27

[ Voor 99% gewijzigd door Johan14 op 02-11-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:57
@Johan14 Niet helemaal on topic, maar om oktober 2021 en 2022 beter met elkaar te vergelijken kun je het totale CV verbruik (gas en elektra) omrekenen naar kWh en vervolgens het aantal kWh per graaddag berekenen.

https://mindergas.nl/degree_days_calculation/new

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:05:
[...]

Het ging er om dat het risico bij dynamisch hoger zou zijn. Maar dat valt dus mee.

Ik ontspring de dans wel degelijk overigens! Met een extra contract op een 2e slimme meter en een schakelaar waarmee ik van contract wissel als dat nodig is, bijvoorbeeld als het dynamische tarief me te hoog wordt.
Vraag me nu af... heb je op beide meters dan ook dat prijsplafond, of gezamelijk? Is dat per aansluiting? Of gaat dat per adres (oid)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taldin
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 22:30
Ik ga voor een bedrijfspand een contract bij NieuweStroom afsluiten. Had me voorheen nog niet verdiept in de dynamische prijsmarkt.

Ik las dat in België particulieren en bedrijven sinds 2022 stroom mogen doorleveren/verkopen aan de buren of familie.
https://www.vlaanderen.be...oene-energie/energiedelen
In Nederland heb je daar een vergunning voor nodig.

Krijg je dan geen situaties waarbij bijv. persoon A bij energiebedrijf met dynamische prijzen voor een laag tarief gaat afnemen en dan stroom gaat leveren aan persoon B, C, D met contracten bij een ander energiebedrijf met een hoog teruglevertarief en allerlei andere constructies waarbij arbitragewinsten behaald kunnen worden door particulieren en mkb? Of is hier in de wet of door energiebedrijven al rekening mee gehouden?

Ik denk dat ik voor thuis in ieder geval ook maar ga overstappen naar een aanbieder met dynamische prijzen (zit nu nog bij 1 van de grote energiebedrijven). Ook al gaan de prijzen in de lente weer over de kop dan kan ik altijd nog weer overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:23
Hoi allen, Precies over een maand loopt ons goedkope energiecontract af bij Oxxio (2 december).

Nu staat er veel te veranderen voor alle energiecontracten. Half januari krijgen we onze EV en half februari zullen we waarschijnlijk zonnepanelen in gebruik gaan namen. Zodra onze zonnepanelen in gebruik genomen worden stappen we liever weer over naar een vast contract aangezien wel dan alles op zullen gaan salderen.

Zou het nog zin hebben om voor die tijd Dynamisch te gaan? Als het goed is krijgen we in december dan wel gewoon de tegemoetkoming van 190 euro via Oxxio, omdat we 1 december nog klant bij hun zullen zijn. Welke aanbieder raden jullie eventueel aan? Voor gas en stroom, en het maandbedrag mag dynamisch zijn. Ik dacht eerst aan EasyEnergie maar zag dat die de variabele opslag net omhoog gaat gooien.

Stroom Je nieuwe tarieven per (Oxxio) 02-12-2022
Leveringstarief stroom per kWh - normaal € 0,69534
Leveringstarief stroom per kWh - dal € 0,53120
Vaste leveringskosten stroom per maand € 6,98
Energiebelasting stroom per kWh € 0,04010
Opslag duurzame energie stroom per kWh € 0,03325

Gas Je nieuwe tarieven per 02-12-2022
Leveringstarief gas per m³ € 2,21633
Vaste leveringskosten gas per maand € 6,98
Energiebelasting gas per m³ € 0,39591
Opslag duurzame energie gas per m³ € 0,09429

Deze tarieven zijn overigens wel voordeliger dan het modelcontract bij Oxxio.

[ Voor 11% gewijzigd door Baldeagle op 02-11-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Smuggler heeft dinsdag 1 november 2022 12:53 een spreadsheet gepost waar je e.e.a. voor je eigen situatie kunt berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHorden
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-11-2023
Baldeagle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:24:
Hoi allen, Precies over een maand loopt ons goedkope energiecontract af bij Oxxio (2 december).

Nu staat er veel te veranderen voor alle energiecontracten. Half januari krijgen we onze EV en half februari zullen we waarschijnlijk zonnepanelen in gebruik gaan namen. Zodra onze zonnepanelen in gebruik genomen worden stappen we liever weer over naar een vast contract aangezien wel dan alles op zullen gaan salderen.

Zou het nog zin hebben om voor die tijd Dynamisch te gaan?
Ik zat met dezelfde gedachte. Na veel zelf uitzoeken + het advies van een dynamische energieleverancier kwam ik op de volgende keuze:
Voor stroom icm jaarlijks salderen van zonne-energie én het prijsplafond: blijf komend jaar bij je huidige leverancier.
Voor gas, icm prijsplafond én voordeel van evt. lagere dagtarieven, kies vandaag nog voor een dynamische leverancier.

In mijn geval, stroom blijft (voorlopig) Eneco en voor gas heb ik gekozen voor NextEnergy.
PS: de verschillen in de dynamische gastarieven zijn onderling enkele centen per m3. Kies dan obv andere argumenten, zoals maandelijkse voorschotten ipv maandelijks afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
PHorden schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:25:
[...]

Ik zat met dezelfde gedachte. Na veel zelf uitzoeken + het advies van een dynamische energieleverancier kwam ik op de volgende keuze:
Voor stroom icm jaarlijks salderen van zonne-energie én het prijsplafond: blijf komend jaar bij je huidige leverancier.
Voor gas, icm prijsplafond én voordeel van evt. lagere dagtarieven, kies vandaag nog voor een dynamische leverancier.

In mijn geval, stroom blijft (voorlopig) Eneco en voor gas heb ik gekozen voor NextEnergy.
PS: de verschillen in de dynamische gastarieven zijn onderling enkele centen per m3. Kies dan obv andere argumenten, zoals maandelijkse voorschotten ipv maandelijks afrekenen.
En wat zijn de voor- of nadelen van maandelijkse voorschotten t.o.v. maandelijks afrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHorden
athvdk schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:28:
[...]

En wat zijn de voor- of nadelen van maandelijkse voorschotten t.o.v. maandelijks afrekenen?
Je eigen financiële voorkeur: kosten per jaar ‘schatten’ en delen door 12 (zoals het altijd was), of in de winter dikke rekening en in de zomer een schijntje betalen. Zo werkt oa Frank Energie, meen ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:06
athvdk schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:28:
[...]

Voordelen maandelijkse voorschotten:
- Je weet precies wat je elke maand betaalt
Nadelen maandelijkse voorschotten:
- Afhankelijk van je 'instapmoment' bouw je een potje op bij je energieleverancier, die je kwijt kan zijn bij een eventueel failissement
- Jaar-/eindafrekening kan fors zijn als je structureel teveel/te weinig betaalt als voorschot. Dit moet je kunnen dragen (1x per jaar).

Voordelen maandelijks afrekenen:
- Je betaalt precies je verbruik en bouwt geen potje op
- Besparingen in verbruik zie je gelijk terug
Nadelen maandelijks afrekenen:
- Je weet niet altijd wat je maandelijks kwijt bent. Soms kan een maandrekening fors oplopen tegenover andere maanden, vooral in de winter. Dit moet je kunnen dragen (elke maand opnieuw en sowieso een aantal wintermaanden achter elkaar)

[ Voor 3% gewijzigd door Sicco92 op 02-11-2022 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 17:43
Hier ook mede door dit topic een overstap naar Zonneplan in gang gezet.

Komend van 3.37 per kuub gas bij Oxxio gaan we er sowieso op vooruit ook al is het voor anderhalf maand. (Wel een gok uiteraard, maar ik gun Oxxio sowieso niks meer nadat moederbedrijf Eneco de teruglevering op een paar cent heeft gezet.)

Hier liggen dus ook zonnepanelen op het dak en we leveren veel meer op dan we gebruiken, dat zal straks wel veranderen als de hybride warmtepomp wordt geïnstalleerd.

Ben benieuwd straks, dynamische prijzen spreken me in ieder geval wel heel erg aan!

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Sicco92 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:34:
[...]

- Afhankelijk van je 'instapmoment' bouw je een potje op bij je energieleverancier, die je kwijt kan zijn bij een eventueel failissement
- Jaar-/eindafrekening kan fors zijn als je structureel teveel/te weinig betaalt als voorschot. Dit moet je kunnen dragen (1x per jaar).

- Je weet niet altijd wat je maandelijks kwijt bent. Soms kan een maandrekening fors oplopen tegenover andere maanden, vooral in de winter. Dit moet je kunnen dragen (elke maand opnieuw en sowieso een aantal wintermaanden achter elkaar)
Daarboven op heb je bij maandelijks afrekenen ook nog het verschil van een voorschot of niet.
Voor Gas werken ze volgens mij allemaal met een voorschot.
Bij Tibber betaal je bijvoorbeeld achteraf voor de stroom.

Bij EasyEnergy krijg je het variabele voorschot al een maand van te voren. Dus halverwege September betaal je al de maand Oktober, en in November wordt bekeken of het voorschot klopte en komt er een correctie op naar het werkelijke verbruik.
Easy energy heeft sowieso een mix van de bovenste 2. Het niet variabele deel zoals belastingen, verdelen ze over de 12 maanden en als je verbruik elk jaar gelijk is, dan klopt dat dus precies.
Het variabele deel met de tarieven wordt per maand afgerekend.

Waarbij ze dus het voorschot gebruiken, wat naar mijn mening altijd "hoog" wordt ingeschat. Mijn gasrekening in September was dus al 500 euro... Omdat ze verwachtten dat ik zoveel gas zou vebruiken in Oktober. tegen bijna 3 euro per m³... Achteraf maar 12m³ verbruikt tegen 50? cent.
Dat krijg ik in november wel weer terug. maar het moest wel "even" betaald worden.
De zomermaanden zijn kassa trouwens, Zonnepanelen en geen gas verbruik. is elke maand geld gestort krijgen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Even een vraag aan de rest hier.
De titel is momenteel: "het grote day ahead energie prijzen topic"
Is dat duidelijk genoeg, of moeten we overgaan naar "het grote dynamische energie tarieven topic".
Dat is immers de term die ondertussen overal wordt gebruikt.
zie wel het gevaar, dat veel mensen niet bewust zijn van Variabele en dynamische tarieven. iets dat we al eerder in het topic voorbij hebben zien komen.
Graag jullie mening, (mag ook in pm, om het topic niet te veel te vervuilen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvenHazejager
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 21:09
Mijndomein Energie klantenservice heeft mij binnen een aantal uren bevestigd dat je daar klant kan worden met alleen gas. Ik heb dat gisteren direct in gang gezet. En meteen aan EasyEnergy laten weten dat ik graag geen voorschot voor de maand december meer betaal... haha dat zal wel helemaal mis gaan. Ze reageren bijna nooit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
PHorden schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:25:
[...]

Maar staat de manier van hoe ze dynamisch het prijsplafond gaan toepassen al vast? Ik begreep dat er 2 manieren zijn waarop het prijsplafond berekend zou gaan worden. En dat het nog niet vaststaat hoe.

Zie dit stuk op nu.nl: https://www.nu.nl/kostenc...t-dynamisch-contract.html
"Volgens Schoorl is nog niet zeker dat het prijsplafond per uur wordt toegepast. Er wordt ook gekeken naar de mogelijkheid om te kijken naar de gemiddelde stroomprijs die een klant heeft betaald per dag, week of maand. Als dat gemiddelde boven het plafond uitkomt, zou een korting worden toegepast."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Sicco92 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:34:
[...]

Het komt dus neer op zelfdiscipline. Zelf rekening houden met de te betalen bedragen en dat voor jezelf in ieder geval reserveren.
PS Als ik met de 12 maandelijkse termijnen van de huidige leverancier (Eneco) zou rekenen en die ga reserveren, dan hoef ik me bij een dynamische aanbieder voorlopig geen zorgen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Baldeagle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:54:
[...]

Maar staat de manier van hoe ze dynamisch het prijsplafond gaan toepassen al vast? Ik begreep dat er 2 manieren zijn waarop het prijsplafond berekend zou gaan worden. En dat het nog niet vaststaat hoe.

"Volgens Schoorl is nog niet zeker dat het prijsplafond per uur wordt toegepast. Er wordt ook gekeken naar de mogelijkheid om te kijken naar de gemiddelde stroomprijs die een klant heeft betaald per dag, week of maand. Als dat gemiddelde boven het plafond uitkomt, zou een korting worden toegepast."
Het eerlijkst lijkt me dat er per maand wordt gekeken dat er niet gemiddeld boven de 40 cent is betaald. Dat is ook makkelijk uit te voeren, aangezien day-ahead leveranciers per maand factureren. Is ook het eerlijkst tegenover de reguliere contracten. Nadeel is wel dat je dan misschien minder geneigd bent om stroom in de daluren te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHorden
Baldeagle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:54:
[...]

Ik begrijp (en hou er rekening mee) dat er nog niks definitief vastgesteld is. Maar de uitleg van NextEnergy (en andere dynamische aanbieders) over het energieplafond is:

Elektriciteit: wanneer de energieprijzen boven de €0,40 per kWh stijgen, dan hoef je deze hogere prijs niet te betalen tot een totaal verbruik van 2900 kWh per jaar.

Gas: wanneer de gasprijzen boven de €1,45 m3 stijgen, dan hoef je deze hogere prijs niet te betalen tot een totaal verbruik van €1200 m3 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Er is gewoon nog niet veel bekend hoe het volgend jaar allemaal gaat lopen. Daarom twijfel ik toch nog om per december over te stappen. Wellicht is volgende maand er veel meer duidelijkheid en is januari een beter overstap moment. Daarnaast krijg je te maken met (zoals hierboven ook al gezegd) rekeningen die een maand dubbel kunnen lopen etc.

Wij hebben ook een houtkachel. Daarom stoken we deze maand bewust nog geen hout (want we betalen nu nog 90ct per kuub). De maand december (als ons goedkope contract is afgelopen) zullen we alleen hout gaan stoken. Dus alleen qua stroom zullen we december duurder uit zijn. We gebruiken sowieso daardoor maar 300 kuub gas per jaar.

Daarom wacht ik denk ik toch liever dit jaar even af. Januari krijgen we een EV dus vanaf dan zal het interessanter worden. Bovendien weten we dan waarschijnlijk wanneer de zonnepanelen in werking gesteld kunnen worden (afhankelijk van de 3 fasen meter die niet op voorraad is bij Liander).

[ Voor 17% gewijzigd door Baldeagle op 02-11-2022 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
PHorden schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:02:
[...]

Ik begrijp (en hou er rekening mee) dat er nog niks definitief vastgesteld is. Maar de uitleg van NextEnergy (en andere dynamische aanbieders) over het energieplafond is:

Elektriciteit: wanneer de energieprijzen boven de €0,40 per kWh stijgen, dan hoef je deze hogere prijs niet te betalen tot een totaal verbruik van 2900 kWh per jaar.

Gas: wanneer de gasprijzen boven de €1,45 m3 stijgen, dan hoef je deze hogere prijs niet te betalen tot een totaal verbruik van €1200 m3 per jaar.
Het zou mij zeer verbazen als de overheid dit per uur zal doen. Beetje wel de lusten maar niet de lasten bij dynamisch tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
padoempats schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:04:
[...]

Het zou mij zeer verbazen als de overheid dit per uur zal doen. Beetje wel de lusten maar niet de lasten bij dynamisch tarief.
Ik verwacht dan weer juist dat het per jaar wordt toegepast.

En de grote vraag is, is dit gebruik bruto of netto. (ivm zonnepanelen).

En tellen dan alle uren mee, of alleen de uren die het plafond gebruiken?

Te veel vragen en onzekerheden, dat we nogsteeds moeten wachten op een conclusie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

net berichtje van anwb gehad omdat ik op wachtlijst sta
Beste heer Fong,

Je hebt ons gevraagd om je op de hoogte houden over wanneer het weer mogelijk is om je energiecontract bij de ANWB aan te vragen. Wij merken dat heel veel mensen zich afvragen of we al nieuws hebben.

We zijn er bijna!
We zijn je zeker niet vergeten, maar willen iedereen de service kunnen bieden die je van de ANWB mag verwachten. In combinatie met de aangekondigde maatregelen van de overheid, zoals het prijsplafond, duurt het daardoor allemaal iets langer.

De verwachting is dat het binnen enkele weken weer mogelijk is om ANWB Energie af te sluiten.

Loopt je huidige contract al af?
Geen nood, je komt nooit zonder energie te zitten. De oude leverancier levert dan in de tussentijd gewoon door.

Zodra het weer kan, melden wij ons gelijk! Nogmaals bedankt voor je geduld.

Met vriendelijke groet,
ANWB Energie

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
padoempats schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:04:
Ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen als het niet per uur is. Per maand heeft iedereen een ander gemiddelde. Plus mensen die halverwege de maand naar een andere leverancier gaan. Dat gaat een enorme administratieve chaos geven

Per uur is simpel uit te voeren.

Maar goed het blijft Den Haag. Er zijn ook al geruchten dat voor de limiet op hoeveelheid, de afgenomen elektriciteit telt zonder te salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
Bestaat er een gasleverancier zonder voorschot (zoals tibber) of dynamisch voorschot (zoals EasyEnergy)?

Of moet ik mijn gas gewoon bij mijndomein energie* afnemen en mijn jaarverbruik goed schatten..

(*mijndomein energie lijkt de goedkoopste als ik naar de dynamische energie prijzen vergelijker sheet kijk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
Smuggler schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:16:
[...]

Ik verwacht dan weer juist dat het per jaar wordt toegepast.

En de grote vraag is, is dit gebruik bruto of netto. (ivm zonnepanelen).

En tellen dan alle uren mee, of alleen de uren die het plafond gebruiken?

Te veel vragen en onzekerheden, dat we nogsteeds moeten wachten op een conclusie.
Sowieso is dat hele prijsplafond vragen om problemen bij allerlei situaties. Als je halverwege het jaar overstapt, hoe wordt dan geregistreerd welk deel van je quota je al verbruikt hebt. Krijgt de netbeheerder dan die taak? Maar die weet niet hoe er werkelijk gesaldeerd wordt door de leverancier, die ziet alleen het telwerk.
Maar wat als je verhuist, gaat het per adres en wat als de vorige bewoners alles er al doorheen geramd hebben? Dat is heel oneerlijk. Maar per persoon wordt ook lastig, want dan kun je halverwege het jaar gewoon even opnieuw ergens anders aanmelden onder andere naam.

Maw, dit wordt een grote shit show :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
padoempats schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:37:
Sowieso is dat hele prijsplafond vragen om problemen bij allerlei situaties. Als je halverwege het jaar overstapt, hoe wordt dan geregistreerd welk deel van je quota je al verbruikt hebt. Krijgt de netbeheerder dan die taak? Maar die weet niet hoe er werkelijk gesaldeerd wordt door de leverancier, die ziet alleen het telwerk.
Maar wat als je verhuist, gaat het per adres en wat als de vorige bewoners alles er al doorheen geramd hebben? Dat is heel oneerlijk. Maar per persoon wordt ook lastig, want dan kun je halverwege het jaar gewoon even opnieuw ergens anders aanmelden onder andere naam.

Maw, dit wordt een grote shit show :)
Voor simpele situaties (dus zonder verhuizing) zou het genoeg zijn als de netbeheerder de tellerstanden op 1 januari 2023 door kan geven aan de nieuwe leverancier. Dan kan die uitrekenen hoeveel er nog over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
Smuggler schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:44:
[...]

Daarboven op heb je bij maandelijks afrekenen ook nog het verschil van een voorschot of niet.
Voor Gas werken ze volgens mij allemaal met een voorschot.
Bij Tibber betaal je bijvoorbeeld achteraf voor de stroom.

Bij EasyEnergy krijg je het variabele voorschot al een maand van te voren. Dus halverwege September betaal je al de maand Oktober, en in November wordt bekeken of het voorschot klopte en komt er een correctie op naar het werkelijke verbruik.
Easy energy heeft sowieso een mix van de bovenste 2. Het niet variabele deel zoals belastingen, verdelen ze over de 12 maanden en als je verbruik elk jaar gelijk is, dan klopt dat dus precies.
Het variabele deel met de tarieven wordt per maand afgerekend.

Waarbij ze dus het voorschot gebruiken, wat naar mijn mening altijd "hoog" wordt ingeschat. Mijn gasrekening in September was dus al 500 euro... Omdat ze verwachtten dat ik zoveel gas zou vebruiken in Oktober. tegen bijna 3 euro per m³... Achteraf maar 12m³ verbruikt tegen 50? cent.
Dat krijg ik in november wel weer terug. maar het moest wel "even" betaald worden.
De zomermaanden zijn kassa trouwens, Zonnepanelen en geen gas verbruik. is elke maand geld gestort krijgen.
Bij Zonneplan is ook gas achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
CarstenHouw schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:30:
Bestaat er een gasleverancier zonder voorschot (zoals tibber) of dynamisch voorschot (zoals EasyEnergy)?

Of moet ik mijn gas gewoon bij mijndomein energie* afnemen en mijn jaarverbruik goed schatten..

(*mijndomein energie lijkt de goedkoopste als ik naar de dynamische energie prijzen vergelijker sheet kijk)
Zonneplan is alles achteraf.

Ik heb bijvoorbeeld nog niets betaald terwijl ik al wel gas van ze afneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
phicoh schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:47:
[...]

Voor simpele situaties (dus zonder verhuizing) zou het genoeg zijn als de netbeheerder de tellerstanden op 1 januari 2023 door kan geven aan de nieuwe leverancier. Dan kan die uitrekenen hoeveel er nog over is.
Zo simpel is het niet. Iemand kan van 1 jan - bijv mei wel netto verbruik hebben en dan lijkt het alsof er gebruik is gemaakt van het prijsplafond, maar als diegene van vorig jaar mei - mei alles heeft weggesaldeerd en geen kWhs heeft afgenomen, dus geen gebruik heeft gemaakt van het prijsplafond ben je de pineut. Het is echt zo simpel niet.
Maargoed, inmiddels wel erg off topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
padoempats schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:51:
[...]

Zo simpel is het niet. Iemand kan van 1 jan - bijv mei wel netto verbruik hebben en dan lijkt het alsof er gebruik is gemaakt van het prijsplafond, maar als diegene van vorig jaar mei - mei alles heeft weggesaldeerd en geen kWhs heeft afgenomen, dus geen gebruik heeft gemaakt van het prijsplafond ben je de pineut. Het is echt zo simpel niet.
Het prijsplafond werkt natuurlijk per kalenderjaar. Het kan best zijn dat je de pineut bent als je eerst in 2023 zoveel kWh afneemt dat het plafond niet meer geldt., dan overgaat op een andere leverancier, en dan weer als een gek gaat opwekken. Ik kan me best voorstellen dat er voor die groep niets geregeld gaat worden.

Er is natuurlijk ook een kans dat de dynamische prijzen gemiddeld onder de 40 cent blijven, en het plafond niet veel uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
phicoh schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:00:
[...]

Het prijsplafond werkt natuurlijk per kalenderjaar. Het kan best zijn dat je de pineut bent als je eerst in 2023 zoveel kWh afneemt dat het plafond niet meer geldt., dan overgaat op een andere leverancier, en dan weer als een gek gaat opwekken. Ik kan me best voorstellen dat er voor die groep niets geregeld gaat worden.

Er is natuurlijk ook een kans dat de dynamische prijzen gemiddeld onder de 40 cent blijven, en het plafond niet veel uitmaakt.
Als je eerst 4000Kwh verbruikt. (dan moet ik over 1100 kwh het echte tarief betalen.)
dan 2000Kwh terug lever in de zomer. (Dan mocht ik blijkbaar waar ik eerder het echte tarief van 1100kwh toch wel tegen het plafond ontvangen).
Als ik dan daarboven weer 3000kwh verbruikt in de herfst. (moet ik dan het eerste tarief van die 1100kwh betalen, of de 2e keer dat die 1100kwh langs komt, immers zijn die uurprijzen anders tussen die 2).

En dan hebben we het nog niet eens over wisselen tussen leveranciers.
Of mag ik het plafond inzetten op alleen de kwh boven het plafond?, zodat ik veel langer met die 2900kwh kan doen.
Of verspil ik die 2900kwh in een goedkope winter, en mag ik in de zomer alsnog de hoofdprijs betalen.

Gaat terugleveren ook tegen 40 cent? of kunnen we daar nog wel een euro voor vangen zoals afgelopen jaar.

Echt, al deze scenario's en velen meer moeten duidelijk worden.
En dynamische tarieven zijn al zo ingewikkeld en nogsteeds zeldzaam, dat ik pas op 2 januari hier uitsluitsel van verwacht.

Die regelingen worden bedacht voor Henk en Ingrid met een normaal huis met 2 zonnepaneeltjes en een 5 jarig contract met 1 prijs.
En daar moeten ze achteraf nog even die dynamische prijzen in verwerken.. met dubbele meters, accu's, EV's en zonnepanelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Smuggler op 02-11-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:39
Smuggler schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:50:
Even een vraag aan de rest hier.
De titel is momenteel: "het grote day ahead energie prijzen topic"
Is dat duidelijk genoeg, of moeten we overgaan naar "het grote dynamische energie tarieven topic".
Dat is immers de term die ondertussen overal wordt gebruikt.
zie wel het gevaar, dat veel mensen niet bewust zijn van Variabele en dynamische tarieven. iets dat we al eerder in het topic voorbij hebben zien komen.
Graag jullie mening, (mag ook in pm, om het topic niet te veel te vervuilen).
ik zou zeggen mss beide in de titel verwerken, maar ik merk op dat er in mijn omgeving super weinig bekendheid is met beide begrippen, zijn waarschijnlijk allemaal vastgeroest bij hun al jaren leverde energieleverancier en dan ook nog alles bij die ene partij afnemen, terwijl wij al tiental jaren gebruik maken van verschillende energie-partijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
phicoh schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:00:
[...]

Ehm, het laatste wat ik heb gelezen is dat er verbruiksprofielen gebruikt zouden worden om je quota wat netter over de seizoenen te verdelen.

Of die gestandaardiseerd zijn of dat elke leverancier die zelf mag maken weet ik niet.

Het zou dus zomaar kunnen dat leverancier #2 geen verplichting (en geen mogelijkheid) heeft jouw historisch verbruik mee te nemen in de afrekening.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdveen1
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-08 19:20
mooie sheet. Wel grappig dat je met zijn allen in dezelfde sheet werkt :-). Ik had in 1 keer gas gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
Sjoan schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:50:
[...]

Zonneplan is alles achteraf.

Ik heb bijvoorbeeld nog niets betaald terwijl ik al wel gas van ze afneem.
Zonneplan zou inderdaad mooi zijn maar die verplichtten je volgens mij om ook stroom af te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
Hier ook de overstap naar zonneplan in gang gezet. Geen zin meer om nog langer Greenchoice te sponsoren door 3,44 per m3 en rond de 1 euro per kwh te betalen. Ik wilde daar toch al weg vanwege het boeven gedrag door te salderen per tariefperiode. En dan volgend voorjaar maar eens kijken wat we doen als er meer duidelijkheid is over prijsplafond en salderen.

Vandaag krijg ik de connect van zonneplan al binnen, weet iemand of die samen met mijn toon op een passieve p1 splitter gaat werken? of heb ik toch een duurdere actieve splitter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Greenman2 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:59:
Hier ook de overstap naar zonneplan in gang gezet. Geen zin meer om nog langer Greenchoice te sponsoren door 3,44 per m3 en rond de 1 euro per kwh te betalen. Ik wilde daar toch al weg vanwege het boeven gedrag door te salderen per tariefperiode. En dan volgend voorjaar maar eens kijken wat we doen als er meer duidelijkheid is over prijsplafond en salderen.

Vandaag krijg ik de connect van zonneplan al binnen, weet iemand of die samen met mijn toon op een passieve p1 splitter gaat werken? of heb ik toch een duurdere actieve splitter nodig?
Waarom zou je eigenlijk naar zonneplan gaan als de excel sheet duidelijk aangeeft, dat eigenlijk in alle gevallen, je beter uit bent qua stroom bij Tibber en Gas bij GroeneStroomLokaal of MijnDomein Energie? Beide resellers van EnergyZero?

Zelf ben ik al langer klant bij Tibber, en qua gas net overgestapt naar GroeneStroomLokaal. Zeker omdat EasyEnergy haar tarieven verhoogt per 1 december a.s. Ik was al heel lang klant, dus had sowieso nog geen opslag. Die opslag gold gelukkig namelijk niet voor oude contracten.
CarstenHouw schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:49:
[...]

Zonneplan zou inderdaad mooi zijn maar die verplichtten je volgens mij om ook stroom af te nemen?
Correct.

[ Voor 9% gewijzigd door radeoxx op 02-11-2022 13:25 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Smuggler schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:20:
Als je eerst 4000Kwh verbruikt. (dan moet ik over 1100 kwh het echte tarief betalen.)
dan 2000Kwh terug lever in de zomer. (Dan mocht ik blijkbaar waar ik eerder het echte tarief van 1100kwh toch wel tegen het plafond ontvangen).
Als ik dan daarboven weer 3000kwh verbruikt in de herfst. (moet ik dan het eerste tarief van die 1100kwh betalen, of de 2e keer dat die 1100kwh langs komt, immers zijn die uurprijzen anders tussen die 2).

En dan hebben we het nog niet eens over wisselen tussen leveranciers.
Of mag ik het plafond inzetten op alleen de kwh boven het plafond?, zodat ik veel langer met die 2900kwh kan doen.
Of verspil ik die 2900kwh in een goedkope winter, en mag ik in de zomer alsnog de hoofdprijs betalen.

Gaat terugleveren ook tegen 40 cent? of kunnen we daar nog wel een euro voor vangen zoals afgelopen jaar.

Echt, al deze scenario's en velen meer moeten duidelijk worden.
En dynamische tarieven zijn al zo ingewikkeld en nogsteeds zeldzaam, dat ik pas op 2 januari hier uitsluitsel van verwacht.

Die regelingen worden bedacht voor Henk en Ingrid met een normaal huis met 2 zonnepaneeltjes en een 5 jarig contract met 1 prijs.
En daar moeten ze achteraf nog even die dynamische prijzen in verwerken.. met dubbele meters, accu's, EV's en zonnepanelen.
Logisch zou zijn om vanaf het moment dat je gaat salderen terug te gaan tellen. Bij een 'normale' leverancier krijg je toch de rekening 1 keer per jaar, dus dan gaat het alleen om hoe het berekend wordt.

Dus rekent een 'normale' provider eerst uit hoeveel er verbruikt is binnen iedere tariefsperiode en dan laat je daar de regels van het prijsplafond op los.

Bij dynamisch is dat ingewikkelder om je daar de leveringtarieven niet kan salderen. Dus zou het logisch zijn om het plafond alleen op de eerste x kWh van toepassing te zijn ongeacht salderen.

Wisselen is simpel: neem levering sinds 1 januari, trek daar invoering vanaf. En dat is de stand aan het begin van het nieuwe contract.

Natuurlijk begint de teller te lopen op 1 januari, en het is een plafond, dus ook als je er onder zit dan loopt de teller gewoon door. Zodra het op is, geldt het plafond niet meer. Dat lijkt me simpel.

Het plafond heeft natuurlijk geen invloed op de terugleveringsvergoeding. Dat is ook logisch want de leverancier krijgt ook het hoge tarief.

Alleen dynamisch is ingewikkeld omdat salderen daar anders werkt. Tenzij ze in Den Haag beslissen dat er voor het plafond helemaal geen rekening wordt gehouden met invoeren. Dan is dynamisch ook geen probleem meer.

Voor het prijsplafond is een dubbele meter waarschijnlijk gerommel in de marge. Dus gewoon een plafond per meter. Met de huidige prijzen gaat niemand een extra meter installeren alleen voor meer gebruik van het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Raymond P schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:35:
Ehm, het laatste wat ik heb gelezen is dat er verbruiksprofielen gebruikt zouden worden om je quota wat netter over de seizoenen te verdelen.

Of die gestandaardiseerd zijn of dat elke leverancier die zelf mag maken weet ik niet.

Het zou dus zomaar kunnen dat leverancier #2 geen verplichting (en geen mogelijkheid) heeft jouw historisch verbruik mee te nemen in de afrekening.
Dat gaat natuurlijk een lekker chaos geven. Ja kan er rustig vanuit gaan dat er een flink groep een raar gebruikspatroon heeft, zodat ze in feite wel onder de limiet blijven maar dat het met wisselen van leverancier precies verkeerd uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
radeoxx schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:24:
[...]

Waarom zou je eigenlijk naar zonneplan gaan als de excel sheet duidelijk aangeeft, dat eigenlijk in alle gevallen, je beter uit bent qua stroom bij Tibber en Gas bij GroeneStroomLokaal of MijnDomein Energie? Beide resellers van EnergyZero?

Zelf ben ik al langer klant bij Tibber, en qua gas net overgestapt naar GroeneStroomLokaal. Zeker omdat EasyEnergy haar tarieven verhoogt per 1 december a.s. Ik was al heel lang klant, dus had sowieso nog geen opslag. Die opslag gold gelukkig namelijk niet voor oude contracten.

[...]

Correct.
Ik wilde geen gedoe met opsplitsen van gas en stroom vanuit GC. Misschien stap ik later nog wel over op Tibber. Het verschil tussen Tibber en Zonneplan is voor mij niet zo groot, ik verbruik netto 500Kwh. Het verschil met GC scheelt in totaal wel zo'n 50% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
phicoh schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:52:
[...]

Dat gaat natuurlijk een lekker chaos geven. Ja kan er rustig vanuit gaan dat er een flink groep een raar gebruikspatroon heeft, zodat ze in feite wel onder de limiet blijven maar dat het met wisselen van leverancier precies verkeerd uitvalt.
Liever dat dan op de achtergrond privacy inleveren. :)
Ik vind het al vervelend dat een nieuwe leverancier mijn standaardjaarverbruik weet. :+

Die modellen worden sowieso, nog steeds, gebruikt om vrij accuraat verbruik in te schatten. Volgens mij wordt de methode geleverd door de netbeheerders, maar ik weet dus niet of het ook specifiek die methodes zijn die gebruikt gaan worden voor het plafond.
Maw, het zou mij niets verbazen als dat nauwelijks problemen geeft.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Raymond P schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:59:
Liever dat dan op de achtergrond privacy inleveren. :)
Ik vind het al vervelend dat een nieuwe leverancier mijn standaardjaarverbruik weet. :+

Die modellen worden sowieso, nog steeds, gebruikt om vrij accuraat verbruik in te schatten. Volgens mij wordt de methode geleverd door de netbeheerders, maar ik weet dus niet of het ook specifiek die methodes zijn die gebruikt gaan worden voor het plafond.
Maw, het zou mij niets verbazen als dat nauwelijks problemen geeft.
Hoe kan je met een model gebruik inschatten als er fors wat veranderd in een jaar? Bijv. overgang naar all-electric, zonnepanelen, accu, EV, etc.

Normaal maakt dat niet veel uit. Voor de netbeheerder gaat het om het gemiddelde en voor gebruik is er toch een jaarrekening.

Als je nieuwe leverancier toch je standaard jaarverbruik al krijgt, wat is dan het extra privacy verlies van de stand op 1 januari? Als die modellen werken dan kan de nieuwe leverancier dat op basis van je jaarverbruik toch al uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@phicoh Op de dayahead markt is het voorspellen zelfs een vereiste waar je achteraf niet al te ver vanaf mag zitten. Maak je vaak te grove fouten dan mag je niet meer meedoen en/of krijg je een boete.

En ja, er is privacytechnisch inderdaad een verschil tussen een leverancier die een berekening moet doen aan de hand van een meternummer en een leverancier die toegang heeft tot historisch verbruik van een persoon met daaraan meternummers. Dat laatste mag wettelijk gezien momenteel niet zomaar (lees: zonder vergunning).

Als zo'n verbruiksprofiel bepaalt dat je x% van je standaardjaarverbruik in jan-april mag gebruiken binnen je plafondquota en je verbruikt minder dan is het doel toch behaald?
Je komt enkel in de knoei als je méér gaat verbruiken. En dat kan onverhoopt gebeuren als je verhuist of je situatie drastisch wijzigt, maar verder is dat geloof ik niet echt de bedoeling.

Edit, als totale noob kom ik hier uit: https://www.mffbas.nl/documenten/
En dat zou zijn waar ACM/overheid mee rekent.

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 02-11-2022 14:48 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Raymond P schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:36:
@phicoh Op de dayahead markt is het voorspellen zelfs een vereiste waar je achteraf niet al te ver vanaf mag zitten. Maak je vaak te grove fouten dan mag je niet meer meedoen en/of krijg je een boete.

En ja, er is privacytechnisch inderdaad een verschil tussen een leverancier die een berekening moet doen aan de hand van een meternummer en een leverancier die toegang heeft tot historisch verbruik van een persoon met daaraan meternummers. Dat laatste mag wettelijk gezien momenteel niet zomaar (lees: zonder vergunning).

Als zo'n verbruiksprofiel bepaalt dat je x% van je standaardjaarverbruik in jan-april mag gebruiken binnen je plafondquota en je verbruikt minder dan is het doel toch behaald?
Je komt enkel in de knoei als je méér gaat verbruiken. En dat kan onverhoopt gebeuren als je verhuist of je situatie drastisch wijzigt, maar verder is dat geloof ik niet echt de bedoeling.

Edit, als totale noob kom ik hier uit: https://www.mffbas.nl/documenten/
En dat zou zijn waar ACM/overheid mee rekent.
Voor individuele gevallen kan die voorspelling gewoon niet werken. Bijv. als ik in de herfst op vakantie ga en de verwarming een stuk lager zet en geen warm water gebruik dan is mijn gebruik enorm veel lager dan als ik wel thuis ben. Als je dat uitmiddeld over een flinke groep klanten dan maakt het natuurlijk niet uit.

Je kan natuurlijk iets inbouwen dat iemand die een nieuw contract aangaat, toestemming kan geven voor het doorgeven van die standen. Zonder accoord geldt er gan geen plafond. Simpel genoeg.

Voor iedereen met een warmtepomp of een EV is de limiet veel te laag. Dus er zullen veel mensen zijn die zullen proberen in 2023 onder de limiet te blijven.

Als dan op basis van een model een deel van de limiet weggegooid wordt (wegens te weinig gebruik in een bepaalde periode), dan kan je flink wat boze reacties verwachten. Vooral om dat het model natuurlijk een kwestie van 'volgens de computer'. Voor een individuele burger is het model natuurlijk volstrekt niet toe te passen op de eigen situatie.

Gewoon onnodig dom geknutsel. Zo'n model brengt ook een groep in problemen die niet van leverancier wisselt. Tenzij het model alleen toegepast wordt als je wel wisselt. Mooie manier om concurrentie te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Tjah politiek is ook niet mijn hobby. Er zal een reden zijn waarom ze er nog steeds niet uit zijn. ;)
Het schuurt aan alle kanten bij dayahead.

Als je zulke issues hebt én van leverancier gaat wisselen dan zet je het zelf in gang en mag je imho ook gevraagd worden om het delen van historische standen voor een meer accurate quota.

edit:
phicoh schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:07:
[...]
Gewoon onnodig dom geknutsel. Zo'n model brengt ook een groep in problemen die niet van leverancier wisselt.
Toch ff hierop in haken. Wat is dan jouw idee, want zo dom en onnodig vind ik het niet? Let wel: bij dayahead reken je (ik) per maand af, je zult dus hoe dan ook je quota moeten verdelen in stukken en (mogelijk) een herberekening moeten doen op 1 januari 2024.

[ Voor 42% gewijzigd door Raymond P op 02-11-2022 15:36 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:17
Raymond P schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:18:
Tjah politiek is ook niet mijn hobby. Er zal een reden zijn waarom ze er nog steeds niet uit zijn. ;)
Het schuurt aan alle kanten bij dayahead.

Als je zulke issues hebt én van leverancier gaat wisselen dan zet je het zelf in gang en mag je imho ook gevraagd worden om het delen van historische standen voor een meer accurate quota.
In aantal gevallen heb je heel weinig aan SJV en er zijn setor brede profielen, als er veranderingen zijn (meeste hebben denk ik in 2022 iets aan energiebesparing gedaan)

Ik volg het met argusogen of ik al een spreadsheet kan maken voor 2023 voor mijn situatie met grote veranderingen,
Voor sturing kom ik nu niet veel verder dan 4 tijdsperiode per dag (2-4 eventueel laden; deels 7-9 ontladen tot minium naar net opbasis van verwacht aantal zonuren; 11-16 laden PV+net; 19-21 deel ontladen naar net, voor minimaal heen en weer over netbeheerder ontbreken simpel de prijsplafond details)
[Verhuist dec 2021, in de loop van 2022 19 kWp PV en thuisaccu. (woning zelf was al gasloos, maar verre van nul op de meter)]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Domba Ik volg het vooral omdat het een betere plot heeft dan de gemiddelde Netflix serie. ;)
Het standaardjaarverbruik is niet bindend, als je voldoende/goed motiveert kan een leverancier ervoor kiezen daar (deels) in mee te gaan. Maar waarom zou je dat nu willen?

Hoe vervelend toepassing van een profiel gaat worden weten we pas als de dayahead leveranciers en overheid het eens zijn. Het effect ervan weten we pas in 2024, tot dan kunnen we enkel speculeren. Kans is immers dat er amper noodzaak is voor een plafond als het op stroom aankomt. Gas daarentegen...
En wie weet, wellicht bedenken ze weer totaal iets anders. :+

Inmiddels het stukje gevonden wat ik gelezen had: https://www.businessinsid...ning-stroom-gas-2023-hoe/

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Raymond P schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:18:
Toch ff hierop in haken. Wat is dan jouw idee, want zo dom en onnodig vind ik het niet? Let wel: bij dayahead reken je (ik) per maand af, je zult dus hoe dan ook je quota moeten verdelen in stukken en (mogelijk) een herberekening moeten doen op 1 januari 2024.
Heel simpel. Als je tijdens het jaar wisselt van energieleverancier, dan geef je de nieuwe leverancier het recht om bij de netbeheerder de standen op 1 januari 2023 op te vragen. Dat is alles wat er nodig is.

Of je per maand afrekent of niet maakt niet veel uit. Een leverancier kan altijd een creditnota sturen.

Dus stel je neemt in de eerste 3 maanden 3500 kWh af met 500 kWh invoeren van PV. Dan zit je boven het quota dus valt een deel niet onder het prijsplafond. Dan wek je in de volgende maanden 1000 meer op dan gebruikt wordt en ga je naar een andere leverancier. Als er dan een eindnota opgemaakt wordt, dan valt er uit de eerste 3 maanden meer onder het plafond, dus daarvoor moet dan een creditnota komen. (Even aangenomen dat ingevoerde energie af getrokken wordt van afgenomen energie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@phicoh In de meest simpele situaties is het altijd makkelijk rekenen. ;)

Hoe zie je dat voor je als ik 2000kWh afneem bij leverancier #1, daarna 1000kWh afneem bij #2, daarna 1000kWh afneem en 2000kWh teruglever bij #3? Krijg je dan automagisch een creditnota op eindnota's?
En hoe doe je dat als ik halverwege het jaar verhuis? En neem je dan je quota mee?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
Raymond P schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:32:

Hoe zie je dat voor je als ik 2000kWh afneem bij leverancier #1, daarna 1000kWh afneem bij #2, daarna 1000kWh afneem en 2000kWh teruglever bij #3? Krijg je dan automagisch een creditnota op eindnota's?
En hoe doe je dat als ik halverwege het jaar verhuis? En neem je dan je quota mee?
Je verbruiksdata ligt bij de netbeheerder.
Alle leveranciers kunnen toegang krijgen tot je voorgaand verbruik. Het lijkt me niet onredelijk om hier toegang toe te geven voor een correcte afrekening van het jaar. Voor de leveranciers maakt het niet uit van wie ze het geld krijgen. De laatste is de pineut voor de administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 20:00
Het prijsplafond lijkt me te combineren met dynamische prijzen. De energieleverancier kijkt hoeveel uur er boven de plafondprijs is geleverd, checkt of het onder de plafondhoeveelheid is van de klant. Als het antwoord ja is, wordt het in de factuur aangepast naar het plafond en wordt het verschil in een verzamelbestand gezet. Dat bestand wordt naar de overheid gestuurt. Een accounttant controleert het. Lijken me twee in te richten processen, uitvoerbaar.

Bovendien is een dynamisch contract wenselijk voor de overheid: het doel is immers betaalbare energie en een dynamisch contract lijkt daar momenteel meer bij te helpen dan een variabel contract. De ruwe kantjes kun je er afhalen met een prijsplafond, waardoor het voor meer mensen interessant wordt.

Maargoed, tot de uitwerking er is weten we het niet natuurlijk.

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
AJediIAm schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:01:
[...]

Je verbruiksdata ligt bij de netbeheerder.
Alle leveranciers kunnen toegang krijgen tot je voorgaand verbruik.
Zo is dat nu niet geregeld. Een leverancier heeft alleen toegang tot (lees: recht op) je huidige verbruik binnen de contractperiode en mag dat alleen gebruiken voor facturatie.
Het lijkt me niet onredelijk om hier toegang toe te geven voor een correcte afrekening van het jaar. Voor de leveranciers maakt het niet uit van wie ze het geld krijgen. De laatste is de pineut voor de administratie.
Dat lijkt mij juist wel onredelijk. De relatie is immers afgesloten met de eindafrekening.
Er zijn ook scenarios waarbij de leverancier dan geld terug zou moeten betalen aan de overheid en geld zou moeten innen bij ex-klant. Niet enkel de laatste heeft administratief meer werk, en ik gok dat de aanbieders daar ook niet op zitten te wachten.

@Jelmer058 Klopt, het is ontzettend wenselijk en vanuit de Europese top een bijna dwingend advies dayahead te omarmen.
In België is dat bijvoorbeeld binnenkort een verplichte contractvorm die aangeboden moet worden. In NL doen we het rustig aan...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 19:26

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Is er ook een plek waar de actuele prijzen van Zonneplan staan ?

Ik overweeg om naar Zonneplan te gaan, maar ben aan het kijken of er ook een integratie met home-assistant mogelijk is. Echter kom ik alleen integratie met de zonnepanelen van Zonneplan tegen.

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Laatst online: 18:49
kmf schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:20:
net berichtje van anwb gehad omdat ik op wachtlijst sta
[...]
"binnen enkele weken". Ik had de stille hoop dat ze begin deze maand klaar waren voor de lancering. Nog even geduld dus want ik wil het ANWB aanbod vergelijken voor ik een keuze maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
dirks schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:14:
[...]

"binnen enkele weken". Ik had de stille hoop dat ze begin deze maand klaar waren voor de lancering. Nog even geduld dus want ik wil het ANWB aanbod vergelijken voor ik een keuze maak.
Vooralsnog lijken de prijzen zeer netjes,

Is er inmiddels al iets bekend over het plafond en de day ahead aanbieders?

Daarnaast heb ik momenteel 3 euro per m3 en 85 xent per kwh bij oxxio
Maar bij zonneplan kom ik op 0.40 per kwh en 1.53 per m3 terwijl de dagprijzen resp 0.27 kwh en 50cent per m3 is. Hoe wordt dit berekent? (Alsnog x2 goedkoper maar had meer verwacht bij die prijzen)

[ Voor 24% gewijzigd door mxmemx op 02-11-2022 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Weet iemand of dit klopt bij Zonneplan.

Op de site https://enever.nl/zonneplan/

staat dat het verbruik x jouw gemiddelde dagprijs in de maand.

Als dit zo is, dan slaat het hele concept van Zonneplan nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Laatst online: 18:49
mxmemx schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:34:
[...]
Vooralsnog lijken de prijzen zeer netjes,
[...]
Tot nu toe was de ANWB reseller van EnergyZero maar hebben nu een eigen vergunning gekregen om zelf energie te leveren en nemen tot de lancering geen nieuwe klanten aan.

Het is voor mij dus spannend wat ze in de nieuwe situatie aan gaan bieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
Obeja schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:42:

Vergeet het woord "jouw" niet. Duidelijker is misschien jouw gewogen gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsq
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:35

Dat staat daar foutief, als je doorklikt naar de voorbeeldfactuur (van Zonneplan zelf), dan zie je dat er in de uitleg staat:
"Dit is de hoeveelheid stroom in kWh die je verbruikt hebt vermenigvuldigd met de stroomprijs die tijdens de betreffende uren van toepassing was. De uurprijzen kun je vinden in de Zonneplan app."

Daarnaast zit ik al even bij Zonneplan, inderdaad is de factuur wat ondoorzichtig omdat er alleen de hoeveelheid kWh en het totale bedrag staat. Maar de prijs is opgebouwd door je verbruik maal het op dat moment geldende uurtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
mdvmine schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:48:
[...]

Vergeet het woord "jouw" niet. Duidelijker is misschien jouw gewogen gemiddelde.
thijsq schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:49:
[...]

Dat staat daar foutief, als je doorklikt naar de voorbeeldfactuur (van Zonneplan zelf), dan zie je dat er in de uitleg staat:
"Dit is de hoeveelheid stroom in kWh die je verbruikt hebt vermenigvuldigd met de stroomprijs die tijdens de betreffende uren van toepassing was. De uurprijzen kun je vinden in de Zonneplan app."

Daarnaast zit ik al even bij Zonneplan, inderdaad is de factuur wat ondoorzichtig omdat er alleen de hoeveelheid kWh en het totale bedrag staat. Maar de prijs is opgebouwd door je verbruik maal het op dat moment geldende uurtarief.
Ok dank. Ik zie het. Het woord 'gemiddeld' klopt dan idd niet. Als je prijzen gaat middelen dan kan je behoorlijk bedrogen uitkomen.

[ Voor 13% gewijzigd door Obeja op 02-11-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
3. Belastingen
Over jouw verbruik betaal je belasting. Dat is de energiebelasting. Kerkhof: ,,Hoe meer je verbruikt, hoe meer belasting je betaalt.” In 2023 wordt voor stroom de belasting 0,1525 euro per kWh en voor gas 0,5927 cent per m3.

Tis gewoon schandalig.
Dynamisch gastarief a 90 cent bijvoorbeeld, zit 60 cent belasting in, 30 cent gasprijs op de gasmarkt.
2/3 dus van de gasprijs gaat naar de overheid.

Maar nog erger; huidige variabel tarief bij regulier provider a 4.50 euro, gaat er dus 3.90 naar provider. Het dertien voudige van de werkelijke gasprijs a 30 cent op de gasmarkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Jeroen50 op 02-11-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
dirks schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:45:
[...]

Tot nu toe was de ANWB reseller van EnergyZero maar hebben nu een eigen vergunning gekregen om zelf energie te leveren en nemen tot de lancering geen nieuwe klanten aan.

Het is voor mij dus spannend wat ze in de nieuwe situatie aan gaan bieden...
Niets anders:
We gaan je energiecontract per 1-12-2022 overzetten van EnergyZero naar de eigen vergunning van de ANWB. Van deze wijziging merk je bijna niets!

De voorwaarden blijven gelijk en met dezelfde dynamische tarieven als nu
Je wachtwoord voor de app en Mijn ANWB Energie verandert niet
Het verbruik van de afgelopen periode blijft daar ook gewoon zichtbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
maar wellicht wel voor nieuwe klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Smuggler schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:02:
[...]

maar wellicht wel voor nieuwe klanten.
Lijkt me sterk, maar wie weet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
  • Laatst online: 14-09 07:57

Exact zo staat het ook op de website van Zonneplan, maar ik vermoed (vrijwel zeker) dat ze een gewogen gemiddelde bedoelen. Het is nu aangepast op https://enever.nl/zonneplan/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Jeroen50 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:58:
3. Belastingen
Over jouw verbruik betaal je belasting. Dat is de energiebelasting. Kerkhof: ,,Hoe meer je verbruikt, hoe meer belasting je betaalt.” In 2023 wordt voor stroom de belasting 0,1525 euro per kWh en voor gas 0,5927 cent per m3.

Tis gewoon schandalig.
Dynamisch gastarief a 90 cent bijvoorbeeld, zit 60 cent belasting in, 30 cent gasprijs op de gasmarkt.

Maar nog erger; huidige variabel tarief bij regulier provider a 4.50 euro, gaat er dus 3.90 naar provider. Het dertien voudige van de werkelijke gasprijs a 30 cent op de gasmarkt.
De provider heeft in Augustus al voor een gedeelte gas ingekocht tegen tarieven van 3 tot 5 euro voor deze winter.
Niet alles gaat via dagprijzen, dat ingekochte gas, dat moet toch betaald worden.
Het had ook zo kunnen zijn dan de dagprijs nu 10 euro is. dan is die provider maar wat blij dat ze ver van te voren hebben ingekocht voor 3 a 5 euro.

Maar wij zitten nu wel lekker voor 30 cent, maar zijn wel net zoals vorig jaar als eerste de pineut als de prijzen weer beginnen te stijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 22:45

Mfpower

In dubio

Smuggler schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:04:
[...]

Maar wij zitten nu wel lekker voor 30 cent, maar zijn wel net zoals vorig jaar als eerste de pineut als de prijzen weer beginnen te stijgen.
Zonder het prijsplafond zou ik dynamische prijzen ook wel wat te spannend vinden (zeker in deze tijd). Aan de andere kant denk ik dat je gemiddeld altijd minder betaalt, ook de reguliere energieboeren moeten hun prijzen verhogen als het te lang voortduurt en dan zit er een risico-opslag bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
Mfpower schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:07:
[...]

Zonder het prijsplafond zou ik dynamische prijzen ook wel wat te spannend vinden (zeker in deze tijd). Aan de andere kant denk ik dat je gemiddeld altijd minder betaalt, ook de reguliere energieboeren moeten hun prijzen verhogen als het te lang voortduurt en dan zit er een risico-opslag bij.
Is voor dynamische prijzen het prijsplafond al bevestigd?
Ik krijg per 27 november nieuwe prijzen en als ik nu nog overga naar een dynamische aanbieder voor de maand december kan ik mogelijk met de 190 net rondkomen. Mn gevoel zegt dat als het plafond geldt voor de dynamische markt, dan kan je er alleen maar op winnen gezien je lager uit kan komen maar nooit hoger, waar dat bij OXXIO vermoedelijk elke 3 maanden hoger zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

mxmemx schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:13:
[...]

Is voor dynamische prijzen het prijsplafond al bevestigd?
Ik krijg per 27 november nieuwe prijzen en als ik nu nog overga naar een dynamische aanbieder voor de maand december kan ik mogelijk met de 190 net rondkomen. Mn gevoel zegt dat als het plafond geldt voor de dynamische markt, dan kan je er alleen maar op winnen gezien je lager uit kan komen maar nooit hoger, waar dat bij OXXIO vermoedelijk elke 3 maanden hoger zal gaan.
Ja het is vziw bevestigd dat het er komt (her en der wat bronnen op Internet, en Zonneplan zelf via helpdesk) maar nog niet hoe het wordt uitgevoerd. De medewerker van Zonneplan die ik sprak vermoedde dat het gemiddeld werd ipv afgetopt. Ik had nog relatief gunstige tarieven bij Vattenfall (45 dal / 55 piek / 2,25 gas). Gemiddeld nemen is minder voordelig maar nog altijd beter dan helemaal niets. Ik kon er niet langer tegen die lage tarieven te zien overal en dan 55ct te betalen dat ik al per 18-11 overstap. Met 190 euro compensatie durf ik dat risico wel te lopen.

https://www.energievergel...r-je-van-het-prijsplafond
In elk geval staat vast dat ook bij een dynamisch stroom- en gascontract de prijs niet mag uitkomen boven de price cap van de overheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Mfpower op 02-11-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
Mfpower schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:18:
[...]

Ja het is vziw bevestigd dat het er komt (her en der wat bronnen op Internet, en Zonneplan zelf via helpdesk) maar nog niet hoe het wordt uitgevoerd. De medewerker van Zonneplan die ik sprak vermoedde dat het gemiddeld werd ipv afgetopt. Ik had nog relatief gunstige tarieven bij Vattenfall (45 dal / 55 piek / 2,25 gas). Gemiddeld nemen is minder voordelig maar nog altijd beter dan helemaal niets. Ik kon er niet langer tegen die lage tarieven te zien overal en dan 55ct te betalen dat ik al per 18-11 overstap. Met 190 euro compensatie durf ik dat risico wel te lopen.

https://www.energievergel...r-je-van-het-prijsplafond

[...]
Klinkt goed, nu wil ik begin 2023 zonnepanelen leggen, is het dan nog rendabel als je ook dynamisch gesaldeerd wordt? of zijn er aanbieders die alsnog wegstrepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jeroen50 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:58:

Tis gewoon schandalig.
Als je zo simpel bent om de heffingskorting energiebelasting buiten beschouwing te laten heb je gelijk. De realiteit is dat je de meeste Nederlandese particulieren niet of nauwelijks energiebelasting betalen voor gas en elektriciteit.

Iemand met een gemiddeld gas- en elektriciteitsverbruik betaalt dit jaar onder aan de streep minder dan 15 euro aan energiebelasting en ODE.
En dan krijg je ook nog 2x 190 euro cadeau als tegemoetkoming in de (gestegen) energiekosten en een half jaar het verlaagde BTW tarief. Daarmee zal het werkelijke aandeel belastingen en overheidsheffingen op de energierekening bij de meeste Nederlanders tussen 0 (of negatief) en iets 15% liggen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

mxmemx schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:28:
[...]

Klinkt goed, nu wil ik begin 2023 zonnepanelen leggen, is het dan nog rendabel als je ook dynamisch gesaldeerd wordt? of zijn er aanbieders die alsnog wegstrepen?
Ik heb zelf nog een offerte lopen voor 8 zonnepanelen. Die kunnen in april geleverd worden. IMHO zijn zonnepanelen pas écht interessant zolang je 100% kunt salderen. Ik heb dus nog twijfel of ik dit ga doen, mede omdat we wellicht willen verhuizen binnen 1-2 jaar, maar ook omdat het salderen sowieso deels op de schop gaat (2025?). Ik heb ook een EV en mijn panelen kunnen maximaal mijn verbruik van mijn huishouden (niet EV) compenseren .

Het is dan maar net hoe je rekent. Als ik 's nachts mijn EV oplaad tegen 10 cent en overdag stroom verkoopt voor 14 cent maak je winst met je panelen. Maar de terugverdientijd is heel lang. Bij een reguliere aanbieder die nu 1 euro / kwh vraagt heb je ze binnen 1,5 -2 jaar terugverdient, maar ja, je betaalt dan ook veel te veel. Bij dynamisch zal dit veel langer zijn en afhankelijk van of je je stroom zelf kunt verbruiken. Bijvoorbeeld door je EV ook overdag op te laden.

Persoonlijk, en dat zullen niet veel mensen met me eens zijn, vind ik PV-installaties voor particulieren vanaf het begin al een slecht idee. Het kan / kon alleen uit door salderen, maar salderen is eigenlijk een oneigenlijk systeem. Het maakt stroom voor anderen zonder PV duurder omdat de leveranciers de hoge kosten van het salderen moeten compenseren. Wanneer het salderen verdwijnt moet je in het ergste geval betalen om terug te leveren. De oplossing is dan opslaan, maar het opslaan van energie zou (vind ik) ook niet het probleem van een particulier moeten zijn. Dat is altijd inefficient, duur of zelfs gevaarlijk. Maar goed, een beetje off-topic en ik weet dat de mensen die graag zelfvoorzienend zijn (= imho een illusie) het niet met me eens zijn :) Maar goed ik vind dat het energievraagstuk (behalve minder verbruiken) via nuts / sociale voorzieningen moet gaan en niet via individuen / particulieren. Daarom heb ik ze ook nog steeds niet op m'n dak liggen /offtopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Ivow85 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:30:
[...]

Als je zo simpel bent om de heffingskorting energiebelasting buiten beschouwing te laten heb je gelijk. De realiteit is dat je de meeste Nederlandese particulieren niet of nauwelijks energiebelasting betalen voor gas en elektriciteit.

Iemand met een gemiddeld gas- en elektriciteitsverbruik betaalt dit jaar onder aan de streep minder dan 15 euro aan energiebelasting en ODE.
En dan krijg je ook nog 2x 190 euro cadeau als tegemoetkoming in de (gestegen) energiekosten en een half jaar het verlaagde BTW tarief. Daarmee zal het werkelijke aandeel belastingen en overheidsheffingen op de energierekening bij de meeste Nederlanders tussen 0 (of negatief) en iets 15% liggen.
Simpel wil ik het niet noemen. In 2023 stijgt de energiebelasting en BTW. Voor gas ben je 10 cent en voor stroom 8 cent meer kwijt per eenheid ten opzichte van 2022 (vanaf juli). De heffingkorting 2023 daalt ook met 228 Euro ten opzichte van 2022.

Overigens stond in de miljoenennota dat de energiebelasting oplaag zou gaan, maar door prijsfond hebben ze de belasting weer verhoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:25
Mfpower schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:39:
[...]

Ik heb zelf nog een offerte lopen voor 8 zonnepanelen. Die kunnen in april geleverd worden. IMHO zijn zonnepanelen pas écht interessant zolang je 100% kunt salderen. Ik heb dus nog twijfel of ik dit ga doen, mede omdat we wellicht willen verhuizen binnen 1-2 jaar, maar ook omdat het salderen sowieso deels op de schop gaat (2025?). Ik heb ook een EV en mijn panelen kunnen maximaal mijn verbruik van mijn huishouden (niet EV) compenseren .

Het is dan maar net hoe je rekent. Als ik 's nachts mijn EV oplaad tegen 10 cent en overdag stroom verkoopt voor 14 cent maak je winst met je panelen. Maar de terugverdientijd is heel lang. Bij een reguliere aanbieder die nu 1 euro / kwh vraagt heb je ze binnen 1,5 -2 jaar terugverdient, maar ja, je betaalt dan ook veel te veel. Bij dynamisch zal dit veel langer zijn en afhankelijk van of je je stroom zelf kunt verbruiken. Bijvoorbeeld door je EV ook overdag op te laden.

Persoonlijk, en dat zullen niet veel mensen met me eens zijn, vind ik PV-installaties voor particulieren vanaf het begin al een slecht idee. Het kan / kon alleen uit door salderen, maar salderen is eigenlijk een oneigenlijk systeem. Het maakt stroom voor anderen zonder PV duurder omdat de leveranciers de hoge kosten van het salderen moeten compenseren. Wanneer het salderen verdwijnt moet je in het ergste geval betalen om terug te leveren. De oplossing is dan opslaan, maar het opslaan van energie zou (vind ik) ook niet het probleem van een particulier moeten zijn. Dat is altijd inefficient, duur of zelfs gevaarlijk. Maar goed, een beetje off-topic en ik weet dat de mensen die graag zelfvoorzienend zijn (= imho een illusie) het niet met me eens zijn :) Maar goed ik vind dat het energievraagstuk (behalve minder verbruiken) via nuts / sociale voorzieningen moet gaan en niet via individuen / particulieren. Daarom heb ik ze ook nog steeds niet op m'n dak liggen /offtopic
Ik deel je visie. Het zogenaamde milieu vriendelijke aspect, zet ik ook mijn vraagtekens bij. Wat er allemaal gewonnen en ontgonnen moet worden. En dan na 20 jaar als ze vervangen moeten worden. Panelen zijn naar mijn weten op dit moment slecht recyclebaar? Wellicht zijn er merken die er al rekening houden met recycling?

[ Voor 3% gewijzigd door Sarpo op 03-11-2022 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:02

de Peer

under peer review

netfast schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:21:
[...]

Vraag me nu af... heb je op beide meters dan ook dat prijsplafond, of gezamelijk? Is dat per aansluiting? Of gaat dat per adres (oid)?
Ik denk per aansluiting ja.
Echter op mijn terugleveraansluiting maak ik er geen gebruik van omdat ik daar geeb verbruik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 10:18
Goedemorgen,

Ik zit bij EnergyZero, hebben anderen ook last van het uitblijven van info in de app?

Mijn vko rapportage van september nog niet ontvangen en het verbruik hangt vanaf 27 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Man man man, wat een kansloze reacties onder een advertentie van Frank op Facebook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Ivow85 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:30:
[...]

Dit jaar ontvangen we veel korting maar feit blijft dat de belasting/heffingen op gas hoog zijn!

Het is bijzonder complex allemaal(dus niet simpel) dat we vanwege die absurde hoge heffingen dus standaard weer een deel gecompenseerd moeten worden?
Heel dat stelsel mag wat mij betreft op de schop. De overheid heeft te veel regels en manieren gecreëerd waar ze mee kunnen spelen. De gemiddelde burger overziet dit niet. Voor hun geldt alleen het maandbedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
Sarpo schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:15:
[...]

Ik deel je visie. Het zogenaamde milieu vriendelijke aspect, zet ik ook mijn vraagtekens bij. Wat er allemaal gewonnen en ontgonnen moet worden. En dan na 20 jaar als ze vervangen moeten worden. Panelen zijn naar mijn weten op dit moment slecht recyclebaar? Wellicht zijn er merken die er al rekening houden met recycling?
Het is algemeen en wetenschappelijk geaccepteerd dat zonnepanelen zeer milieuvriendelijk zijn. Daarbij is rekening gehouden met het volledige productie en afval proces.
Je kan bij elk detail vraagtekens zetten, maar dat verandert niet dat zon en wind een hele goede (kleine) stap zijn in het beperken van klimaatverandering.

Met een terugverdientijd van 4-7 jaar valt er ook niet veel te klagen over het rendement. Zelfs met de afbouw van saldering blijft het een aantrekkelijke investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Raymond P schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:32:

Het is nu gebruikelijk dat je niet kan salderen over een jaar-/eindrekening heen.

Dus bij leverancier #1 geldt het plafond volledig. Bij leverancier #2 geldt het plafond gedeeltelijk. Bij leverancier #3 is er geen plafond, want dat is al opgebruikt in #1 en #2.

Voordeel met salderen is natuurlijk dat je bij #3 helemaal niets betaalt als het maar een 'normale' leverancier is die per jaar saldeert.

Verhuizen is moeilijk. Dus het heeft alleen zin om dat goed te doen als het heel veel scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Sjoan schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:41:
Man man man, wat een kansloze reacties onder een advertentie van Frank op Facebook...
Welke post bedoel je, deze?
En wat is er kansloos aan de reacties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Cheesy schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:41:
[...]

Welke post bedoel je, deze?
En wat is er kansloos aan de reacties?
Nee, geen post van ze maar een echte ad. Zal, als ik hem weer tegenkom, wat screenshotjes maken.

Oa. zelfverklaarde 'managers' die Frank 'uitvoerig' onderzocht hebben en zeker weten dat Frank oplichters zijn die binnen nu en een paar maanden failliet zijn, waardoor iedereen naar hun voorschotten kan fluiten.
Oa. Mensen die Frank als verlengstuk van WEF zien (met omgekeerde vlag als profielfoto, uiteraard).

Dat soort berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Sjoan schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:53:
[...]

Nee, geen post van ze maar een echte ad. Zal, als ik hem weer tegenkom, wat screenshotjes maken.

Oa. zelfverklaarde 'managers' die Frank 'uitvoerig' onderzocht hebben en zeker weten dat Frank oplichters zijn die binnen nu en een paar maanden failliet zijn, waardoor iedereen naar hun voorschotten kan fluiten.
Oa. Mensen die Frank als verlengstuk van WEF zien (met omgekeerde vlag als profielfoto, uiteraard).

Dat soort berichten.
Ah zo. Je kan wel advertenties zoeken, maar helaas staan daar geen reacties onder
https://www.facebook.com/..._type=page&media_type=all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Nou. Ik heb nog steeds geen reactie van Frank...

Sinds 11 oktober (overstap stroom) worden de totalen (gas) niet berekend in de app, ik heb geen factuur voor november gehad en geen geld terug gehad óf een geplande incasso gezien.
In het overzicht ontbreken vorige de facturen.

Nu ga ik niet gelijk een Facebook account aanmaken zodat ik daar mee kan gillen, maar m'n gas gaat wél door een ander geleverd worden. Mijn ervaring is niet echt positief. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Ach, ik zit al bijna 2 maanden bij Tibber en heb ook nog geen afrekening gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is het nu op dit moment aan te raden over te stappen naar een dynamische leverancier als je geen zonnepannelen of elektrische auto hebt?

Zit momenteel bij Essent, die vanaf maandag de tarieven flink verhoogt. € 2,15 voor gas, € 0,58 voor elektriciteit. Je zou zeggen dat het gek moet lopen als de dynamische leveranciers daar op korte termijn opeens bovenuit komen, maar toch lees ik op nieuwssites e.d. nog steeds alleen het advies van 'experts' nu vooral te blijven zitten waar je zit. Dat snap ik niet zo goed, is dat extreem risicomijdend of is overstappen op dynamisch momenteel echt een grote gok die net zo goed verkeerd uit kan pakken?

Hoe zien jullie dat?

M'n jaarverbruik is ongeveer 850m3 / 1500 kWh. Ik ben meestal thuis.
Afgezien van wasmachine, vaatwasser en droger heb ik geen grote stroomverbruikers waarvan ik het verbruik kan plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

dirks schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:14:
[...]

logisch toch? als bedrijf wil je ook niet gedwongen 2x190 euro aan welkomstbonus weggeven voordat je ook maar een cent aan nieuwe klant heb verdiend. niet al te best voor de cashflow.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Ep Woody schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:46:
Ach, ik zit al bijna 2 maanden bij Tibber en heb ook nog geen afrekening gezien.
Maar de rest van de dienstverlening werkt wel én je hebt geen geld tegoed cq voorschot moeten betalen? ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jugger naut
  • Nu online
kmf schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:50:
[...]

logisch toch? als bedrijf wil je ook niet gedwongen 2x190 euro aan welkomstbonus weggeven voordat je ook maar een cent aan nieuwe klant heb verdiend. niet al te best voor de cashflow.
Welkomstbonus? Dit geld maakt de overheid naar ze over :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Raymond P schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:55:
[...]

Maar de rest van de dienstverlening werkt wel én je hebt geen geld tegoed cq voorschot moeten betalen? ;)
Ik zie mooie grafiekjes in de app en ik word na afloop over mijn verbruik afgerekend, dus ik klaag ook niet echt. Alleen de uitbetaling van de 190 euro is nog een dingetje. Van de leveranciers op de SAP ik heb hem al, maar van Tibber nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Laatst online: 19:06
Ep Woody schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:57:
[...]

Ik zie mooie grafiekjes in de app en ik word na afloop over mijn verbruik afgerekend, dus ik klaag ook niet echt. Alleen de uitbetaling van de 190 euro is nog een dingetje. Van de leveranciers op de SAP ik heb hem al, maar van Tibber nog niet.
Tibber heeft een mail gestuurd met uitleg over die 190 euro. Tl;dr: als je op 1 november klant bij ze bent, dan krijg je die 190 euro als een losse storting aan het eind van november (waarschijnlijk rond de 25e, dan schrijven ze vaak ook af). Idem voor december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Ep Woody M'n stroom staat ook bij Tibber geparkeerd. ;)

De mail heb je gezien?
We zullen de volledige €190 vóór het einde van de respectievelijke maand uitkeren als een aparte transactie.
edit, zoals hierboven dus. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond P op 03-11-2022 10:02 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Sicco92 @Raymond P inderdaad wel gezien en benoemd maar was al weer uit mijn systeem. Plus pas als het daadwerkelijk gefactureerd wordt is het waar.

Maar wel grappig dat het er op lijkt dat je dus inderdaad met 2 meters daadwerkelijk 2x de compensatie uitbetaald krijgt, mits je bij 2 verschillende energieleveranciers zit. Per 30 nov ga ik over naar een nieuwe leverancier, kijken of het dan weer 2x uitbetaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Ik wil niet zuur overkomen (omdat ik zelf geen SAP heb) maar eigenlijk zijn dit wel behoorlijke missers van de overheid in mijn optiek. Hetzelfde als de vermindering energiebelasting die (bij iedereen?) 2x wordt verrekend.

In de wet vast niet voldoende dichtgetimmerd (voorwaarde voor verminder energiebelasting is bijvoorbeeld dat het een woonfunctie betreft).

Maargoed, profiteer ervan zolang het kan (y)

[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 03-11-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Cheesy schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:24:
Ik wil niet zuur overkomen (omdat ik zelf geen SAP heb) maar eigenlijk zijn dit wel behoorlijke missers van de overheid in mijn optiek. Hetzelfde als de vermindering energiebelasting die (bij iedereen?) 2x wordt verrekend.

In de wet vast niet voldoende dichtgetimmerd (voorwaarde voor verminder energiebelasting is bijvoorbeeld dat het een woonfunctie betreft).

Maargoed, profiteer ervan zolang het kan (y)
Ben ik het met je eens hoor, dat dit een enorme misser is. En ze hebben geprobeerd het op te lossen door het per kleinverbruikaansluiting te laten uitbetalen, maar door een implementatiefout gaat het nu alsnog naar alle SAP's met woonfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Wouter schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:48:
Is het nu op dit moment aan te raden over te stappen naar een dynamische leverancier als je geen zonnepannelen of elektrische auto hebt?

Zit momenteel bij Essent, die vanaf maandag de tarieven flink verhoogt. € 2,15 voor gas, € 0,58 voor elektriciteit. Je zou zeggen dat het gek moet lopen als de dynamische leveranciers daar op korte termijn opeens bovenuit komen, maar toch lees ik op nieuwssites e.d. nog steeds alleen het advies van 'experts' nu vooral te blijven zitten waar je zit. Dat snap ik niet zo goed, is dat extreem risicomijdend of is overstappen op dynamisch momenteel echt een grote gok die net zo goed verkeerd uit kan pakken?

Hoe zien jullie dat?

M'n jaarverbruik is ongeveer 850m3 / 1500 kWh. Ik ben meestal thuis.
Afgezien van wasmachine, vaatwasser en droger heb ik geen grote stroomverbruikers waarvan ik het verbruik kan plannen.
Met het prijsplafond loop je geen enkel risico. Daarom ben ik ook overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:28
Ik heb het topic al aardig doorgespit en twijfel nog enorm. Momenteel zitten we bij Eneco en heb ik op 13 oktober de mededeling gekregen dat we per 13 november met onze elektriciteit van € 0,47 per kWh naar € 0,80 per kWh gaan.

Met gas was ik al overgestapt naar Greenchoice 3 jaar zeker dalen en daar kwam ik met € 1,96 per m3 nog aardig weg (Eneco gaf aan dat ik van € 0,36 naar € 2,36 zou gaan per m3).

Ik word in het topic soms op het verkeerde been gezet omdat ik zie dat salderen met een dynamisch contract minder zin heeft. Wij hebben zonnepanelen liggen en een EV die we eigenlijk alleen maar thuis laden (laadkosten kan ik volledig declareren bij werkgever).

Onze zonnepanelen leveren op jaarbasis minder op dan dat we daadwerkelijk verbruiken. Als ik het goed begrijp maakt dat dan toch niet uit? We overwegen Tibber en dan zou scenario 1 van toepassing zijn lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRKmyChX0Atz02Y2uSFtAFjt4pw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7k9Cnh6LzuJPwD7LDqCP1p1.jpg?f=fotoalbum_tile

Tevens ben ik benieuwd hoe de functionaliteit is van de Tibber app wanneer je geen Tibber Pulse hebt. We monitoren nu via Homewizard Energy en dat bevalt prima.
Mfpower schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:44:
[...]

Met het prijsplafond loop je geen enkel risico. Daarom ben ik ook overgestapt.
Geen enkel risico? Wat als je boven het prijsplafond komt qua verbruik? :?

[ Voor 10% gewijzigd door A3-D op 03-11-2022 10:52 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Pagina: 1 ... 33 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels