Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:56
phicoh schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:32:
[...]

Op dit moment zitten de day-ahead prijzen voor zowel gas als elektra ruim onder de limieten. Zolang het gemiddelde onder de limiet zit, heb je geen plafond nodig.
Dat klopt, maar de huidige situatie is bijzonder uniek. Werkelijk alles slaat naar het extreme toe door.

Er is werkelijk nergens een pijl op te trekken. In een normale wereld zou het nu niet warm zijn, maar aanzienlijk kouder en zouden wij allemaal veel meer gas verbruiken. Tegelijkertijd zou er niet een of andere Russische idioot zorgen voor achterlijke tarieven. Oftewel, de normale tendens is weg.

De kans is groot dat dit in januari weer compleet anders is. Maar de "veiligheid" zou dan bij dynamische leveranciers volledig weg zijn.

Wat als de tarieven doorslaan naar 5 euro? Dan ben je bij een dynamische leverancier dus compleet de pineut.

Wie weet doen ze dat hoor, maar ik zou het bijzonder vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

hansvanhengel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:38:
[...]

Dat klopt, maar de huidige situatie is bijzonder uniek. Werkelijk alles slaat naar het extreme toe door.

Er is werkelijk nergens een pijl op te trekken. In een normale wereld zou het nu niet warm zijn, maar aanzienlijk kouder en zouden wij allemaal veel meer gas verbruiken. Tegelijkertijd zou er niet een of andere Russische idioot zorgen voor achterlijke tarieven. Oftewel, de normale tendens is weg.

De kans is groot dat dit in januari weer compleet anders is. Maar de "veiligheid" zou dan bij dynamische leveranciers volledig weg zijn.

Wat als de tarieven doorslaan naar 5 euro? Dan ben je bij een dynamische leverancier dus compleet de pineut.
ach je kan toch snel overstappen dan naar vast of variabel. Dan zit je binnen een paar dagen bij een andere aanbieder.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 31-10-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two-one
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-06 21:58
joep03nl schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

Ik heb het probleem vanochtend via Whatsapp gemeld. Zojuist krijg ik het bericht dat ze het naar hun development afdeling hebben doorgezet.
volgens mij hebben ze het gefixt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
hansvanhengel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:38:
Je bedoelt, de kans is aanwezig dat het in januari anders is. Er is op dit moment geen reden om aan te nemen dat de kans specifiek 'groot' is. Zo groot is de kans op een strenge winter in Nederland niet. En het effect van de oorlog is volstrekt niet in te schatten.

Politiek gezien geldt er natuurlijk ook dat als de dynamische prijzen structureel boven de plafonds komen, de regering niet zomaar kan zeggen, oh dat is dynamisch, dan geldt het plafond niet. Hoewel, je weet nooit wat ze in Den Haag allemaal roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
two-one schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:40:
[...]

volgens mij hebben ze het gefixt...
Ja, ik heb nu ook geen 96 kWh meer verbruikt op één dag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:28
de Peer schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:26:
[...]

Misschien wordt er wel bepaald dat het plafond niet van toepassing is op dynamische tarieven. We weten het niet.
Lijkt me stug. Dat slimme volk met dynamische contracten heeft verhoudingsgewijs veel minder overheidssteun nodig. Je zou wel dom zijn als overheid om dat tegen te werken. ;)

Met de >40ct steun geldt dat lage energieprijzen bij dynamische contracten een voordeeltje zijn van de burger, en een voordeeltje voor de leveranciers bij vaste contracten. Je zou haast zeggen dat if anything, de overheid juist het gebruik van dynamische contracten moet stimuleren, de voordelen komen dan immers in zijn geheel bij de burger te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

scoobs schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:31:
[...]

Lijkt me stug. Dat slimme volk met dynamische contracten heeft verhoudingsgewijs veel minder overheidssteun nodig. Je zou wel dom zijn als overheid om dat tegen te werken. ;)

Met de >40ct steun geldt dat lage energieprijzen bij dynamische contracten een voordeeltje zijn van de burger, en een voordeeltje voor de leveranciers bij vaste contracten. Je zou haast zeggen dat if anything, de overheid juist het gebruik van dynamische contracten moet stimuleren, de voordelen komen dan immers in zijn geheel bij de burger te liggen.
Jij denkt vanuit logica/ratio. Ik meestal ook, maar zo worden beslissingen in de politiek niet altijd gemaakt. Daar spelen vaak hele andere zaken.
Maar we zullen zien wat het wordt..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joep03nl
tjipkevdp schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:20:
[...]
Oh en iets op de enever.nl site, waar je dit soort feedback kan geven :)
U vraagt, wij regelen het ;)
https://enever.nl/forums/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Laatst online: 18-04 01:13
Pagina (bij mij) niet bereikbaar :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
Hmm.. vreemd! Hier wel gewoon bereikbaar via LAN en 5G...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
joep03nl schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:04:
Hmm.. vreemd! Hier wel gewoon bereikbaar via LAN en 5G...
Bij mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:25
de Peer schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:46:
[...]

waarom zou je dat willen? Zo'n ding gebruikt vrijwel geen stroom hoor.
We benne toch hollanders he.

Zo blijft het, dit verbruikt niks, dat verbruikt niks. Maar opgeteld samen je het kan toch wel wat uitmaken. En als het mogelijk is om het in te stellen, why not? Daarvoor ís het toch juist?

Eerlijk moet ik toegeven weet ik niet hoe veel stroom het vergt. Sluimerverbruik is een paar watt zie ik (in en uitpluggen en verschil bekijken op P1 meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:25
de Peer schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:40:
[...]

ach je kan toch snel overstappen dan naar vast of variabel. Dan zit je binnen een paar dagen bij een andere aanbieder.
En als de tarieven omhoog vliegen ben je ook de pineut bij variabel. Wees maar niet bang dat je de dans zou ontspringen kwa tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Sarpo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:46:
[...]

We benne toch hollanders he.

Zo blijft het, dit verbruikt niks, dat verbruikt niks. Maar opgeteld samen je het kan toch wel wat uitmaken. En als het mogelijk is om het in te stellen, why not? Daarvoor ís het toch juist?

Eerlijk moet ik toegeven weet ik niet hoe veel stroom het vergt. Sluimerverbruik is een paar watt zie ik (in en uitpluggen en verschil bekijken op P1 meter).
Ik denk dat de besparing hooguit 1 euro per jaar is. Dat zijn niet de besparingen die ik de moeite waard vind. Want je moet er wel degelijk wat voor doen (het uitstel regelen) en dat is de tijd waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Sarpo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:49:
[...]

En als de tarieven omhoog vliegen ben je ook de pineut bij variabel. Wees maar niet bang dat je de dans zou ontspringen kwa tarieven.
Het ging er om dat het risico bij dynamisch hoger zou zijn. Maar dat valt dus mee.

Ik ontspring de dans wel degelijk overigens! Met een extra contract op een 2e slimme meter en een schakelaar waarmee ik van contract wissel als dat nodig is, bijvoorbeeld als het dynamische tarief me te hoog wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 31-10-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Ik heb NextEnergy gevraagd wat ik nog allemaal moest optellen bij het bedrag wat in de app zichtbaar is.

Antwoord: Bij de prijzen in de app moeten nog een aantal zaken worden opgeteld. Het gaat hier om de btw (9%), de energiebelasting (0,073 euro per kWh en 0,49 euro per m3 gas), de inkoopvergoeding (0,02 euro per kWh en 0,11 euro per m3 gas). Echter gaat hier ook nog de vermindering energiebelasting overheen. Netto zal u per kwh en m3 gas dus minder betalen dan het volledige belastingbedrag.

Ik zie in de tabel op de 1e pagina bij NextEnergy voor
Variabele opslag stroom per kWh (excl. BTW)* 1,72 ct
Variabele opslag gas per m³ (excl. BTW)* 10,63 ct

Zijn dit dan afrondingsverschillen, dus de 1,72 ct uit de tabel is nu 0,02 euro (2 ct) en de 10,63 ct uit de tabel is nu 0,11 euro (11 ct)? Mogelijk moeten de getallen in de tabel op de 1e pagina hierop aangepast worden?

PS Ik zie dat de bedragen in de tabel op pagina 122 (https://enever.nl/energieleveranciers/) wel overeenkomen met die uit het antwoord van NextEnergy.

[ Voor 7% gewijzigd door athvdk op 31-10-2022 21:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tuvow
  • Laatst online: 15-09 16:01
easyEnergy gooit de prijzen omhoog:
Beste klant,

Zoals je weet helpen we je bij het slimmer inkopen, verduurzamen en besparen van energie. Dit doen we op een transparante manier, met controleerbare kennis. Zo kun je extra besparen én leven we sneller fossielvrij.

Maar het zijn vreemde tijden op de energiemarkt. De huidige situatie zorgt voor een flinke toename van kosten bij consumenten en bedrijven. Iedereen in de energieketen ondervindt hierdoor uitdagingen: eindgebruikers, leveranciers, netbeheerders en producenten. Ook wij hebben te maken met een verhoging van bijna al onze kostenposten.

We kunnen er dan ook niet omheen om de gestegen kosten, in onze variabele leveringskosten door te rekenen. Per 1 december a.s. zullen we daarom de opslag van onze klanten per kWh/m³ verhogen. Op je totale energiekosten is dit een kleine wijziging, maar uiteraard willen we dit wel transparant communiceren.

De nieuwe opslag van je variabele leveringskosten wordt, per 1 december, 1,962 cent per kWh voor een stroom-aansluiting en 9,81 cent per m3 voor een gas-aansluiting. Je vaste leveringskosten blijven 4,50 euro per aansluiting.

We hopen van harte je alle benodigde informatie te hebben gegeven en bovenal wensen wij je veel succes in deze uitdagende tijden. Bij vragen of zorgen doen we er alles aan om je zo goed en snel mogelijk te helpen.

Met vriendelijke groet,

Alle medewerkers van easyEnergy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:58
Tuvow schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:06:
easyEnergy gooit de prijzen omhoog:

[...]
Oh, dan worden ze per 1 december ineens een van de duurste dynamische aanbieders. De tarieven staan al op hun website, en het zijn blijkbaar de tarieven met 9% BTW. 'Fun' fact, bij gas komt daar hun regiotoeslag nog bovenop, waardoor easyEnergy op 11,52 cent per m³ uitkomt (incl. 9% BTW).

Thanks voor het doorgeven, ik heb de tabel in de TS gelijk aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
athvdk schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:06:
Ik heb NextEnergy gevraagd wat ik nog allemaal moest optellen bij het bedrag wat in de app zichtbaar is.

Antwoord: Bij de prijzen in de app moeten nog een aantal zaken worden opgeteld. Het gaat hier om de btw (9%), de energiebelasting (0,073 euro per kWh en 0,49 euro per m3 gas), de inkoopvergoeding (0,02 euro per kWh en 0,11 euro per m3 gas). Echter gaat hier ook nog de vermindering energiebelasting overheen. Netto zal u per kwh en m3 gas dus minder betalen dan het volledige belastingbedrag.

Ik zie in de tabel op de 1e pagina bij NextEnergy voor
Variabele opslag stroom per kWh (excl. BTW)* 1,72 ct
Variabele opslag gas per m³ (excl. BTW)* 10,63 ct

Zijn dit dan afrondingsverschillen, dus de 1,72 ct uit de tabel is nu 0,02 euro (2 ct) en de 10,63 ct uit de tabel is nu 0,11 euro (11 ct)? Mogelijk moeten de getallen in de tabel op de 1e pagina hierop aangepast worden?

PS Ik zie dat de bedragen in de tabel op pagina 122 (https://enever.nl/energieleveranciers/) wel overeenkomen met die uit het antwoord van NextEnergy.
Volgens mij klopten die getallen wel toen ik de bedragen een tijdje geleden nog een keer checkte, maar ik kan het fout hebben. Misschien hebben ze de tarieven iets verhoogd. Dit zijn inderdaad ook de tarieven die ik nu uit de rekenhulp van NextEnergy krijg. Qua gas is er overigens niks gewijzigd, want die komt nog steeds op 10,63 cent per m³ uit. De opslag in de rekenhulp is €0,1159 per m³ (incl. 9% BTW), wat neerkomt op 10,63 cent ex. BTW. Stroom komt wel ietsje hoger uit nu.

Het zou nu in ieder geval weer goed moeten staan in de tabel, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
de Peer schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:05:
[...]

Het ging er om dat het risico bij dynamisch hoger zou zijn. Maar dat valt dus mee.

Ik ontspring de dans wel degelijk overigens! Met een extra contract op een 2e slimme meter en een schakelaar waarmee ik van contract wissel als dat nodig is, bijvoorbeeld als het dynamische tarief me te hoog wordt.
Is dat installatietechnisch toegestaan? Groepenkasten mogen na de meter toch niet met elkaar gekoppeld zijn. Hoe heb je dit gekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gecko123 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 06:35:
[...]

Is dat installatietechnisch toegestaan? Groepenkasten mogen na de meter toch niet met elkaar gekoppeld zijn. Hoe heb je dit gekoppeld?
Durf ik niet met zekerheid te zeggen. slimme meter 1 is in ieder geval niet elektrisch gekoppeld met slimme meter 2. dat lijkt me het belangrijkst.

Maar idd de 2 groepenkasten lopen door elkaar bij mij dus beide hoofdschakelaars moeten uitgezet worden om zeker te weten dat alles spanningloos is. Ik hang er wel een briefje bij met uitleg.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 01-11-2022 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
Situatie :

appartement met stadsverwarming dus alleen keus voor electra.
oxxio contract loopt per 20-11-2022 af.
voorstel Oxxio per 20-11-2022
Leveringstarief stroom per kWh - normaal € 0,78842
Leveringstarief stroom per kWh - dal € 0,61792
Vaste leveringskosten stroom per maand € 6,98
Energiebelasting stroom per kWh € 0,04010
Opslag duurzame energie stroom per kWh € 0,03325

Nu is de vraag : is een TIBBER interessant ? moeilijk om te gokken wat de prijzen gaan worden natuurlijk maar is het oxxio aanbod interessant ? of wellicht goed om oxxio door te laten lopen voor de winter ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoan
kevertje1977 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:41:
Situatie :

Nu is de vraag : is een TIBBER interessant ? moeilijk om te gokken wat de prijzen gaan worden natuurlijk maar is het oxxio aanbod interessant ? of wellicht goed om oxxio door te laten lopen voor de winter ?
Het afgelopen jaar is de stroomprijs maar een paar dagen boven de 85 cent (incl kosten en belastingen) geweest bij dynamische leveranciers.

Dus ik zou het aanbod van Oxxio niet heel interessant vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:47

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Situatie :

De maximale prijs volgend jaar is 40 cent voor elektra, ook bij dynamische tarieven.
Bij Dynamisch heb je nog de kans dat het veel goedkoper wordt.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHazejager
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 21:09
Heeft iemand nog een suggestie voor alleen gas? Bij EasyEnergy wil ik z.s.m. weg i.v.m. hun verdubbeling van het inkooptarief. Van Mijndomein heb ik een prijsvoorstel en zij stellen: inkoopkosten per m3 = € 0,05230, dat is dus hoger dan op de startpost staat... kijk ik goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
SvenHazejager schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:39:
Heeft iemand nog een suggestie voor alleen gas? Bij EasyEnergy wil ik z.s.m. weg i.v.m. hun verdubbeling van het inkooptarief. Van Mijndomein heb ik een prijsvoorstel en zij stellen: inkoopkosten per m3 = € 0,05230, dat is dus hoger dan op de startpost staat... kijk ik goed?
Ja, want 4,798 cent * 1,09 (BTW) = 5,22982 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 21:42

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Situatie :

Dit is wat ik nu zie in de Tibber-app qua prijzen van 2022 tot nu toe inclusief alle variabele kosten. Als je continu meer wil betalen dan dat piekje dan kun je dat Oxxio-aanbod overwegen. Het biedt je ook niet zo veel zekerheid want ik neem aan dat dit variabele tarieven zijn en dat ze het dus ook weer elke maand zouden kunnen verhogen als het tegen zit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svPk32JK4lCgrBH10tM2dc0XFyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g65D0T4UaJH1pykB7MJo5bbB.jpg?f=fotoalbum_large

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:11
Feitelijk off topic in het day ahead energie prijzen topic: het energie weerbericht voor de komende week.

https://www.energieweerbericht.nu/.

De verwachte zon- en windopbrengst en de verwachte warmtevraag. Beiden gerelateerd aan de vorige week.
Voor deze week zie je dus een veel grotere windopbrengst, maar minder zon. De warmtevraag neemt juist enorm toe ten opzichte van vorige week.
Voor EV laden en andere energieintensieve acties kun je nu iets verder kijken dan één dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 01:58
SvenHazejager schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:39:
Voor mij hetzelfde. Zit nog tm vandaag in bedenktermijn… hmmm

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Wat de EasyEnergy tariefverhoging betreft: Wat is de kans dat de andere aanbieders de tariefswijziging gaan volgen? De onderliggende reden zal wel zijn dat mensen aan het bezuinigen zijn op gas en ze dus tot wellicht 50% minder m^3 verkopen, dus de fee verdubbelen om een vergelijkbare omzet te behouden. Dat geldt dan ook voor de anderen. Ik kan nu wel overstappen, maar dan heb je voor je contract goed en wel ingegaan is misschien wel hetzelfde opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:16
Wat een boeven daar bij Oxxio. Verhogen nog even de tarieven voor de maand december voordat het prijsplafond in gaat in 2023. Nog even in december harken bij iedereen die LosVast heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Jeroen schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:51:
Wat de EasyEnergy tariefverhoging betreft: Wat is de kans dat de andere aanbieders de tariefswijziging gaan volgen? De onderliggende reden zal wel zijn dat mensen aan het bezuinigen zijn op gas en ze dus tot wellicht 50% minder m^3 verkopen, dus de fee verdubbelen om een vergelijkbare omzet te behouden. Dat geldt dan ook voor de anderen. Ik kan nu wel overstappen, maar dan heb je voor je contract goed en wel ingegaan is misschien wel hetzelfde opnieuw.
Uit m'n hoofd hebben EnergyZero + resellers al een tariefverhoging gehad per 1 augustus, en Frank Energie per 1 september. Ik verwacht niet dat die leveranciers gelijk weer een tariefverhoging doorvoeren, maar niemand weet dat zeker natuurlijk. NextEnergy en All-in Power hebben ergens afgelopen maanden ook tarieven gewijzigd, maar ik weet niet precies wanneer.

Tibber en Zonneplan hebben hun tarieven niet verhoogd. Geen idee of ze dat (nog) gaan doen. Er is een reden dat ze sowieso al veruit de laagste tarieven hebben. Misschien is het dynamische energiecontract niet hun primaire business, of werken ze gewoon zo efficiënt dat ze dit als enige 2 leveranciers zo laag kunnen aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itar
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-09 18:27
zer0l schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:48:
[...]

Voor mij hetzelfde. Zit nog tm vandaag in bedenktermijn… hmmm
Ook hier hetzelfde dilemma. Morgen gaat mijn gascontract bij EasyEmergy in. Voor stroom blijf ik graag bij Tibber, in verband met het automatisch slim laden van de auto. Ik heb wel een eigen laadpaal, maar geen zonnepanelen, dus de terugleververgoeding is niet relevant. Zonneplan is (per 1 december) de goedkoopste voor gas, maar bij hen is afname van electra verplicht en afname van gas optioneel. Ik overweeg nu EnergyZero of een van de resellers daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Sicco92 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:10:
[...]

Uit m'n hoofd hebben EnergyZero + resellers al een tariefverhoging gehad per 1 augustus, en Frank Energie per 1 september. Ik verwacht niet dat die leveranciers gelijk weer een tariefverhoging doorvoeren, maar niemand weet dat zeker natuurlijk. NextEnergy en All-in Power hebben ergens afgelopen maanden ook tarieven gewijzigd, maar ik weet niet precies wanneer.

Tibber en Zonneplan hebben hun tarieven niet verhoogd. Geen idee of ze dat (nog) gaan doen. Er is een reden dat ze sowieso al veruit de laagste tarieven hebben. Misschien is het dynamische energiecontract niet hun primaire business, of werken ze gewoon zo efficiënt dat ze dit als enige 2 leveranciers zo laag kunnen aanbieden.
Tibber en Zonneplan hebben dan weer geen gas only. Daar ben ik ook nog naar op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Ik ben ook benieuwd bij welke aanbieders alleen gas een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Dan stap je toch over naar Zonneplan voor elektra en gas en ga je een dag/week later over naar Tibber met alleen elektra. Gas kunnen ze niet overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
EasyEnergy tariefwijziging voorbeeld:

01-11-2022 10:00 GAS

Tarief: 0,39404 : 39,404 cent
EasyEnergy extraatje: 4,23 cent -> NIEUW 9,81 cent
Regiotoeslag: 1,714 cent
Energiebelasting: 39,591 cent
Opslag duurzame energie: 9,429 cent

= (39,404 + 9,81 + 1,714 + 39,591 + 9,429) = 99,948 cent = 0,999 euro per m3

Op https://enever.nl/ is een mooi overzicht te zien van andere aanbieders. Voor deze dag is dat:

Beursprijs EGSI : € 0,365 excl. BTW
Beursprijs EOD : € 0,303 incl. BTW
All in power : € 0,970 incl. BTW
EasyEnergy : € 0,999 incl. BTW
EnergyZero : € 0,946 incl. BTW
Frank Energie : € 0,952 incl. BTW
Groenestroom : € 0,940 incl. BTW
Mijndomein : € 0,940 incl. BTW
NextEnergy : € 1,004 incl. BTW
ZonderGas : € 0,940 incl. BTW
Zonneplan : € 0,933 incl. BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Marcva schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:47:
Feitelijk off topic in het day ahead energie prijzen topic: het energie weerbericht voor de komende week.

https://www.energieweerbericht.nu/.

De verwachte zon- en windopbrengst en de verwachte warmtevraag. Beiden gerelateerd aan de vorige week.
Voor deze week zie je dus een veel grotere windopbrengst, maar minder zon. De warmtevraag neemt juist enorm toe ten opzichte van vorige week.
Voor EV laden en andere energieintensieve acties kun je nu iets verder kijken dan één dag.
Nu nog een API zodat we dingen als legionellaruns kunnen plannen. Op basis van deze informatie zal dinsdag de goedkoopste dag van de week zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuvow
  • Laatst online: 15-09 16:01
Marcva schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:12:
[...]

Tibber en Zonneplan hebben dan weer geen gas only. Daar ben ik ook nog naar op zoek.
Ik zit nu bij Tibber en easyEnergy, maar ga nu overstappen naar Zonneplan. Dat overwoog ik sowieso al, aangezien het prijsverschil qua elektra nihil is (€0,001 per kWh tov Tibber) en ze met gas al het goedkoopste waren. Alleen het vastrecht is ietsje duurder, maar daar krijg je dan wel weer voor terug dat je alles bij één partij hebt. Dat vind ik ook wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
Tuvow schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:36:
[...]

Ik zit nu bij Tibber en easyEnergy, maar ga nu overstappen naar Zonneplan. Dat overwoog ik sowieso al, aangezien het prijsverschil qua elektra nihil is (€0,001 per kWh tov Tibber) en ze met gas al het goedkoopste waren. Alleen het vastrecht is ietsje duurder, maar daar krijg je dan wel weer voor terug dat je alles bij één partij hebt. Dat vind ik ook wel prettig.
Ik ben echt net vandaag met elektra gestart bij Tibber haha (eerst alles bij EasyEnergy). Nu zoeken naar iets anders voor Gas maar wat...

Hebben alle gasaanbieders een vast voorschot per maand?

[ Voor 4% gewijzigd door CarstenHouw op 01-11-2022 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
Ik zit voor een los gascontract te wachten op wat ANWB doet. Ik heb al van de klantenservice de bevestiging gekregen dat je ook een los gascontract bij ze kan afsluiten straks, dus ik hoop dat ze aantrekkelijke gastarieven gaan aanbieden. Misschien wel (iets) onder de tarieven die ze nu aanbieden als reseller van EnergyZero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Easy energy is wel even een lelijke verrassing met die verhoging net voor het einde van het jaar.
Maar de schade is dan ook weer niet zo hoog, het kost op jaar basis mij 60 euro extra. met mijn verbruik.
Ten opzichte van de huidige lage prijs.

Verschil wordt het nog minder als gas toch weer tegen het plafond aankomt, dan maakt die prijs ook helemaal niets meer uit. en is het verschil helemaal verwaarloosbaar.
Ik kijk het even aan, vindt overstappen altijd zo'n gedoe.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
Sicco92 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:00:
Ik zit voor een los gascontract te wachten op wat ANWB doet. Ik heb al van de klantenservice de bevestiging gekregen dat je ook een los gascontract bij ze kan afsluiten straks, dus ik hoop dat ze aantrekkelijke gastarieven gaan aanbieden. Misschien wel (iets) onder de tarieven die ze nu aanbieden als reseller van EnergyZero.
Goed idee. doe ik met je mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
[...]

Ik blijf het vreemd vinden.

Als ik mijn verbruik van stroom (3300 kWh) en gas (1450 m3) ga berekenen bij Tibber voor de stroom en bij Easyenergy voor gas, dan krijg ik deze bedragen te zien:
1.096,56 euro voor stroom en 3.592,09 euro voor gas: totaal geschat 4688.65 euro per jaar.

Bereken ik hetzelfde bij NextEnergy voor zowel stroom en gas dan wordt het:
totaal geschat 3.799,92 euro per jaar.

Zonneplan doet het voor zowel stroom en gas nog beter, daar zie ik:
totaal 3.358,80 euro per jaar.

Dus ik begrijp eigenlijk de opsplitsing niet om gas en stroom bij verschillende aanbieders onder te brengen.

Per 3 november gaat ons contract in bij NextEnergy. Ik wacht nog even tot volgend jaar (i.v.m. de 190 euro vergoeding in november en december) en ga dan zeer waarschijnlijk over naar Zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

athvdk schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:13:
[...]

Als ik mijn verbruik van stroom (3300 kWh) en gas (1450 m3) ga berekenen bij Tibber voor de stroom en bij Easyenergy voor gas, dan krijg ik deze bedragen te zien:
1.096,56 euro voor stroom en 3.592,09 euro voor gas: totaal geschat 4688.65 euro per jaar.

Dus ik begrijp eigenlijk de opsplitsing niet om gas en stroom bij verschillende aanbieders onder te brengen.

Per 3 november gaat ons contract in bij NextEnergy. Ik wacht nog even tot volgend jaar (i.v.m. de 190 euro vergoeding in november en december) en ga dan zeer waarschijnlijk over naar Zonneplan.
Maar is het niet zo dat ze allemaal hun eigen berekeningen gebruiken om je jaarkosten te schatten? Dan zijn die bedragen dus totaal niet met elkaar te vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
athvdk schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:13:
[...]

Je moet niet teveel waarde hechten aan die rekenhulpen van leveranciers. Die kijken naar een bepaald gemiddelde van afgelopen maanden/jaar, vanaf een bepaald peildatum en volgens mij soms zelfs met een bepaald verbruikspatroon. Volgens mij zijn dynamische leveranciers verplicht die gemiddelden minimaal 1 keer per maand te herberekenen. Omdat er verschillende peildata worden gebruikt, krijg je dus nooit een goede vergelijking met die rekenhulpen. Bij dynamische tarieven weet je sowieso niet wat de marktprijzen gaan worden, dus je kunt je volgens mij beter focussen op de tarieven die je wél weet en waar tussen leveranciers verschil in zit, namelijk het maandelijks vastrecht en de opslag per eenheid (kWh of m³).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 07:21
Offtopic, maar wel relevant voor overstappers.

Nog even over de klantenservice van Easyenergy.
2 weken terug wilden wij snel overstappen (binnen 1 maand), maar bij Easyenergy kon dat niet, minimaal 4 tot 6 weken.
Daarop getracht de klantenservice te bereiken middels email, ze melden immers dat bij spoed, neem contact op met de klantenservice. Netjes een auto-reply terug dat het druk is en vraag om begrip.
Tot op heden nooit een reactie gehad.

5 dagen later, na moedeloos gewacht te hebben, overgestapt naar Zonneplan.
De connect is al binnen (heerlijk om real life je verbruik te zien ipv na 2 dagen), Energiedirect was binnen een dag opgezegd en alles verloopt zoals gehoopt / verwacht.

[ Voor 3% gewijzigd door Koen87 op 01-11-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Dat is goed mogelijk, maar je zou toch verwachten dat de "berekening" knop van de diverse leveranciers je een aardige indicatie moet geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
athvdk schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:20:
Dat is goed mogelijk, maar je zou toch verwachten dat de "berekening" knop van de diverse leveranciers je een aardige indicatie moet geven?
Dankzij de ACM kan dat niet, aangezien je van ACM maar 1x per bepaalde periode je voorbeeldprijzen mag aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
athvdk schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:20:
Ja, de berekeningen en modellen worden als het goed is wel getoetst bij/door het ACM, die legt ook de regels op voor die rekenhulp. Feit blijft dat je waarschijnlijk lang niet altijd appels met appels aan het vergelijken bent als je ziet met wat voor gemiddelden er gerekend wordt, alleen al door het peildatum wat niet voor iedere leverancier gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Sicco92 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:19:
[...]

Je moet niet teveel waarde hechten aan die rekenhulpen van leveranciers. Die kijken naar een bepaald gemiddelde van afgelopen maanden/jaar, vanaf een bepaald peildatum en volgens mij soms zelfs met een bepaald verbruikspatroon. Volgens mij zijn dynamische leveranciers verplicht die gemiddelden minimaal 1 keer per maand te herberekenen. Omdat er verschillende peildata worden gebruikt, krijg je dus nooit een goede vergelijking met die rekenhulpen. Bij dynamische tarieven weet je sowieso niet wat de marktprijzen gaan worden, dus je kunt je volgens mij beter focussen op de tarieven die je wél weet en waar tussen leveranciers verschil in zit, namelijk het maandelijks vastrecht en de opslag per eenheid (kWh of m³).
Ook dan is Zonneplan volgens mij voordeliger i.p.v. NextEnergy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
athvdk schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:25:
[...]

Ja, dat kan kloppen, omdat Zonneplan een veel lagere opslag per kWh/m³ rekent. Als je veel verbruikt, dan ben je al snel goedkoper uit bij Zonneplan.
Het gaat me meer om berekeningen waarbij relatief 'dure' leveranciers als Frank en NextEnergy door die rekenhulp ineens goedkoper lijken dan relatief 'goedkope' leveranciers. Dat is nu niet het geval, maar kan door een verschil in peildatum soms wel zo lijken (vooral als de markt ineens veel duurder/goedkoper is geworden). En dus moet je niet teveel varen op alleen die prijzen die de rekenhulp je geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Sicco92 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:29:
[...]

Ja, dat kan kloppen, omdat Zonneplan een veel lagere opslag per kWh/m³ rekent. Als je veel verbruikt, dan ben je al snel goedkoper uit bij Zonneplan.
Het gaat me meer om berekeningen waarbij relatief 'dure' leveranciers als Frank en NextEnergy door die rekenhulp ineens goedkoper lijken dan relatief 'goedkope' leveranciers. Dat is nu niet het geval, maar kan door een verschil in peildatum soms wel zo lijken (vooral als de markt ineens veel duurder/goedkoper is geworden). En dus moet je niet teveel varen op alleen die prijzen die de rekenhulp je geeft.
"En dus moet je niet teveel varen op alleen die prijzen die de rekenhulp je geeft."
Op zich wel weer raar voor iedereen die niet op de hoogte is van dit soort forums en de achterliggende kosten (berekeningen) etc.

Die kunnen in de praktijk dan niet eens fatsoenlijk vergelijken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

athvdk schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:35:
[...]

"En dus moet je niet teveel varen op alleen die prijzen die de rekenhulp je geeft."
Op zich wel weer raar voor iedereen die niet op de hoogte is van dit soort forums en de achterliggende kosten (berekeningen) etc.

Je kunt prima fatsoenlijk vergelijken door te kijken naar de werkelijke kosten, namelijk opslag per eenheid * je jaarverbruik + vaste maandelijke kosten * 12. Het is alleen handiger als het in een (start)post op een rijtje staat ja ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:57
@athvdk als een geinteresseerd persoon zich een heel klein beetje ingelezen heeft in de wereld van dynamische tarieven, dan weet hij/zij toch dat dit tarieven zijn die per uur vastgesteld worden en dus nooit correct voorspelt kunnen worden voor een heel jaar? M.a.w.: die rekenhulps zullen vaker niet dan wel kloppen.

Wat dan betreft niet anders dan b.v. een verwacht rendement van een beleggingsrekening. Die zullen ook niet bij elke aanbieder gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

athvdk schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:35:
[...]

hmm ja dan weet je gewoon totaal niet waar je mee bezig bent.
Beleggen op de beurs geeft ook geen garanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:16
Smuggler schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:02:
Easy energy is wel even een lelijke verrassing met die verhoging net voor het einde van het jaar.
Maar de schade is dan ook weer niet zo hoog, het kost op jaar basis mij 60 euro extra. met mijn verbruik.
Ten opzichte van de huidige lage prijs.

Verschil wordt het nog minder als gas toch weer tegen het plafond aankomt, dan maakt die prijs ook helemaal niets meer uit. en is het verschil helemaal verwaarloosbaar.
Ik kijk het even aan, vindt overstappen altijd zo'n gedoe.
Ook ik kijk het even aan, had dit zeer zeker niet verwacht v.w de alsmaar dalende gasprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Jeroen schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:38:
[...]

Je kunt prima fatsoenlijk vergelijken door te kijken naar de werkelijke kosten, namelijk opslag per eenheid * je jaarverbruik + vaste maandelijke kosten * 12. Het is alleen handiger als het in een (start)post op een rijtje staat ja ;)
Helemaal waar. Ik bedoelde te zeggen dat je dat allemaal maar net moet weten. (niet iedereen zal dit soort forums raadplegen of vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Het verschil is ook best groot. Easyenergie zegt ruim 40 cent, frank ongeveer 26 en Tibber zit boven de 30 cent per kWh.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zi9IwbT26Q-hNXAZQ5CfxHhj24U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gmm1zOcECp0mdC5H2jhtlVLB.png?f=fotoalbum_large

Dit is eigenlijk de enige manier om ze te vergelijken.
Gewoon de extra kosten bereken en die naast elkaar zetten.
De rest is verbruik wat niet te voorspellen is, en bij elke partij gelijk zou moeten zijn.
Ook alle belastingen en accijnzen moeten gelijk zijn.

Dus dit zijn de echte verschillen tussen de contracten.

Tibber is duidelijk veel goedkoper dan de rest.
Easy energy was redelijk goedkoop met gas, maar dat is nu ook duurder geworden.
zonneplan lijkt voor mij een alternatief te worden.

kleine fix, nog niet in het plaatje meegenomen: thijsq in "het grote day ahead energie prijzen topic."

Natuurlijk veranderd dit plaatje als ik daar andere bedragen invul.

Heb de sheet ook maar meteen openbaar gemaakt, dan kan je zelf spelen met je eigen verbruik en wat dan als goedkoopste uit de bus zal komen.
https://docs.google.com/s...KU3d1s1Y/edit?usp=sharing

[ Voor 17% gewijzigd door Smuggler op 01-11-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Smuggler schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:53:
[Afbeelding]

De rest is verbruik wat niet te voorspellen is, en bij elke partij gelijk zou moeten zijn.

Heb de sheet ook maar meteen openbaar gemaakt, dan kan je zelf spelen met je eigen verbruik en wat dan als goedkoopste uit de bus zal komen.
Die klopt niet helemaal. Frank rekent bijvoorbeeld op alles meer dan Zonneplan, maar toch is Frank goedkoper.

/edit: ik ga er zo even voor zitten, zo te zien klopt het wel

[ Voor 30% gewijzigd door Sjoan op 01-11-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Smuggler schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:01:
[...]

De maximale prijs volgend jaar is 40 cent voor elektra, ook bij dynamische tarieven.
Bij Dynamisch heb je nog de kans dat het veel goedkoper wordt.
Heb je een bron dat dit ook voor dynamische tarieven geld? Want dan zijn traditionele leveranciers falliet en gaat de markt op de schop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Sjoan schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:58:
[...]

Die klopt niet helemaal. Frank rekent bijvoorbeeld op alles meer dan Zonneplan, maar toch is Frank goedkoper.

Soms tikken de vaste maandelijkse bedragen harder bij elkaar op, dan de kleine opslag op het verbruik.
Ik zie in elk geval geen fouten bij mijn eerste snelle controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Gecko123 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:06:
[...]

Heb je een bron dat dit ook voor dynamische tarieven geld? Want dan zijn traditionele leveranciers falliet en gaat de markt op de schop.
Eerdere communicatie.
Het is alleen niet bekend of dit per uur geld (meest gunstige situatie voor de meesten van ons).
Of op het gemiddelde per jaar (relatief meest ongunstigste situatie voor de meesten van ons). (tenzij je heel veel vebruikt, dan kan dit weer relatief gunstig worden.

Op die details zitten we allemaal nog te wachten.
Als je echter meer verbruikt dan het plafond.... dan kan de prijs weer eindeloos hoog worden.

Zie ook: Smuggler in "het grote day ahead energie prijzen topic." als 1 van de bronnen

[ Voor 12% gewijzigd door Smuggler op 01-11-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsq
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:35
Bij invullen natuurlijk wel rekening houden dat bijv een FrankEnergie op teruglevering ook kosten per kWh rekent. Zonneplan doet dit niet, andere aanbieders zou ik niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiefcamaro
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-06 22:05
sideriusj schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:10:
[Afbeelding]

Dit doe ik met HomeAssistant.

Eerste grafiek: Uurprijs Zonneplan
tweede : levering (import)
derde : Opwek zonnepanelen
vierde : teruglevering (export)

Wat je hier ziet is:
dat ik veel import heb met hogere uurprijs :-(
Veel opwek met lage uurprijs :-(
Veel teruglevering met lage prijs. :-(

Waar ik naar toe wil is dat de warmtepomp aangaat bij lage uurprijzen.

Ik heb nu 13 zonnepanelen op zuid, maar ga nu een paar panelen op west installeren zodat ik in de dure uren (16-19 uur) meer opwek heb.
Hoe en waar heb je deze grafieken gemaakt? Ben ook opzoek naar een dergelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
thijsq schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:39:
[...]

Bij invullen natuurlijk wel rekening houden dat bijv een FrankEnergie op teruglevering ook kosten per kWh rekent. Zonneplan doet dit niet, andere aanbieders zou ik niet weten.
dus even opletten als je meer terug levert dan verbruikt op jaar basis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsq
Smuggler schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:46:
[...]

dus even opletten als je meer terug levert dan verbruikt op jaar basis?
Nee FrankEnergie rekent per kWh die je het net op stuurt de toeslag. Ook al neem je netto meer af dan dat je teruglevert. Dus heb je 4 kWh afgenomen op een dag en 3 kWh teruggeleverd betaal je over 7 kWh de toeslag.

Overigens heb je bij Zonneplan een 0 te weinig in de opslag per kWh, nu 0,025, volgens de tabel in de startpost moet dat 0,0025 zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:30
Vandaag heb ik deze mail ontvangen van EasyEnergy.
Beste klant,

Zoals je weet helpen we je bij het slimmer inkopen, verduurzamen en besparen van energie. Dit doen we op een transparante manier, met controleerbare kennis. Zo kun je extra besparen én leven we sneller fossielvrij.

Maar het zijn vreemde tijden op de energiemarkt. De huidige situatie zorgt voor een flinke toename van kosten bij consumenten en bedrijven. Iedereen in de energieketen ondervindt hierdoor uitdagingen: eindgebruikers, leveranciers, netbeheerders en producenten. Ook wij hebben te maken met een verhoging van bijna al onze kostenposten.

We kunnen er dan ook niet omheen om de gestegen kosten, in onze variabele leveringskosten door te rekenen. Per 1 december a.s. zullen we daarom de opslag van onze klanten per kWh/m³ verhogen. Op je totale energiekosten is dit een kleine wijziging, maar uiteraard willen we dit wel transparant communiceren.

De nieuwe opslag van je variabele leveringskosten wordt, per 1 december, 1,962 cent per kWh voor een stroom-aansluiting en 9,81 cent per m3 voor een gas-aansluiting. Je vaste leveringskosten blijven 4,50 euro per aansluiting.

We hopen van harte je alle benodigde informatie te hebben gegeven en bovenal wensen wij je veel succes in deze uitdagende tijden. Bij vragen of zorgen doen we er alles aan om je zo goed en snel mogelijk te helpen.

Met vriendelijke groet,

Alle medewerkers van easyEnergy
Dus

Vanaf 1 december
1,962 cent per kWh opslag
9,81 cent per m3 gas opslag

Is dit al correct verwerkt in de excel? Ze reppen trouwens niets over BTW, dus ik weet niet of dit in of ex de BTW is..

[ Voor 6% gewijzigd door radeoxx op 01-11-2022 13:50 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
thijsq schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:48:
[...]

Nee FrankEnergie rekent per kWh die je het net op stuurt de toeslag. Ook al neem je netto meer af dan dat je teruglevert. Dus heb je 4 kWh afgenomen op een dag en 3 kWh teruggeleverd betaal je over 7 kWh de toeslag.

Overigens heb je bij Zonneplan een 0 te weinig in de opslag per kWh, nu 0,025, volgens de tabel in de startpost moet dat 0,0025 zijn ;)
Frank houdt zich dus dan niet aan de regels van salderen, net zoals Easy energy. (Al bekijkt easy energy dit nog per maand, maar dat is uiteindelijk net zo'n boeven gedrag als frank dus).

Vrij simpel, mocht op een magische manier de prijs het hele jaar door Exact hetzelfde zijn.
En je verbruikt Exact 0 kwh na salderen (je levert exact evenveel terug als dat je vebruikt hebt).

Dan zouden je vebruikskosten ook exact 0 moeten zijn.
Bij tibber is dat zo.
Bij easyenergy is dat niet het geval
Bij frank zo te lezen ook niet.

anderen zijn mij onbekend.

[ Voor 22% gewijzigd door Smuggler op 01-11-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Met de dynamische gasprijzen en hoge TLV tarieven elders loont het gewoon ruimschoots om een gasgenerator in de tuin te zetten en de kWhs direct terug te leveren als de efficiency maar boven de 15% ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsq
Smuggler schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:52:
[...]

Frank houdt zich dus dan niet aan de regels van salderen, net zoals Easy energy. (Al bekijkt easy energy dit nog per maand, maar dat is uiteindelijk net zo'n boeven gedrag als frank dus).
Dat is ook één van de redenen dat ik bij ze weg ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
radeoxx schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:50:

[...]

Dus

Vanaf 1 december

Is dit al correct verwerkt in de excel? Ze reppen trouwens niets over BTW, dus ik weet niet of dit in of ex de BTW is..
Ja de TS is ook al aangepast, en ik heb die overgenomen in de Excel.
@Sicco92 is meestal erg precies op de BTW vragen daarin. dus ik heb de aanname gedaan dat dit goed is uitgezocht alvorens de update is doorgevoerd in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik zit erover te denken alleen voor gas naar een dynamische energieleverancier over te stappen. Het gaat om slechts een verbruik van 200/250 kuub gas per jaar (alleen voor warm water). Welke energieleverancier is voor mij dan het voordeligst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
athvdk schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:25:
[...]

Volgens mij kun je bij Zonneplan wel alleen gas + elektra nemen, en dus niet alleen gas. Anders zou eigenlijk Tibber + goedkoopste gasleverancier de beste keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Angelique1974 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:03:
Ik zit erover te denken alleen voor gas naar een dynamische energieleverancier over te stappen. Het gaat om slechts een verbruik van 200/250 kuub gas per jaar (alleen voor warm water). Welke energieleverancier is voor mij dan het voordeligst?
Ik zit zelf bij Tibber - die is sowieso qua stroom het voordeligst. Je moet zorgen dat je een refferal code krijgt van iemand, dan kun je EUR 50,- tegoed besteden in hun 'store', en dan heb je bijv. gratis een P1 meter.

En dan qua gas even kijken in de excel en de goedkoopste uitkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
@Smuggler en @radeoxx, easyEnergy is inderdaad al bijgewerkt. Het is inclusief 9% BTW, en er komt nog een regiotoeslag bovenop de toeslag op gas. Zie ook Sicco92 in "het grote day ahead energie prijzen topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
Als ik jouw getallen in het plaatje zelf invul in jouw sheet (5000/1200) dan zie ik bij Zonneplan andere getallen in de sheet dan in jouw plaatje. De anderen kloppen wel. Ik zie bij zonneplan:

Zonneplan ---- €210,23 -- €82,69 -- €127,54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw

[...]

Dus

Vanaf 1 december

inclusief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
mdvmine schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:13:
[...]

Als ik jouw getallen in het plaatje zelf invul in jouw sheet (5000/1200) dan zie ik bij Zonneplan andere getallen in de sheet dan in jouw plaatje. De anderen kloppen wel. Ik zie bij zonneplan:

Zonneplan ---- €210,23 -- €82,69 -- €127,54
Iemand had mij geattendeerd dat ik verkeerder getallen gebruikte bij zonneplan.
Dat is in de tussentijd all gerepareerd.
zie ook: thijsq in "het grote day ahead energie prijzen topic."

Plaatje heb ik ook al geupdate.

[ Voor 10% gewijzigd door Smuggler op 01-11-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
[...]

Integratie met EV was voor mij de trigger om voor Tibber te gaan. Achteraf had ik beter Zonneplan kunne doen en dan met stroom naar Tibber. Zonneplan doet op voorhand geen gas only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Sjoan schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:58:
[...]

Het klopte niet ;)
Sheet is hersteld ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 16:58

JML

[...]

Dus

Vanaf 1 december

Lekker, precies vandaag mijn eerste voorschotnota van easy ontvangen om te gaan leveren vanaf de 16e. Dat wordt een kort contract dan denk ik. Per 1 december maar ergens anders gas halen dan. Wellicht ANWB als afsluiten daar weer kan en goed uit de bus komt met het tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
JML schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:31:
[...]

Lekker, precies vandaag mijn eerste voorschotnota van easy ontvangen om te gaan leveren vanaf de 16e. Dat wordt een kort contract dan denk ik. Per 1 december maar ergens anders gas halen dan. Wellicht ANWB als afsluiten daar weer kan en goed uit de bus komt met het tarief.
Waarom niet GroeneStroomLokaal of Mijndomein energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 16:58

JML

radeoxx schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:35:
[...]

Waarom niet GroeneStroomLokaal of Mijndomein energie?
Kan ook inderdaad. Ik wacht nog even het tarief van de ANWB af. Anders blijf ik bezig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
In de afgelopen maand oktober heb ik toch nog wat verdiend met de combinatie van een day ahead contract (bij Tibber) en een zelfgebouwde powerwall:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hmK_PA8ArfKm6DgOk_32GJIs6M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tEydWouLuz9xpXes9wMVsGNL.png?f=user_large
Door op goedkope momenten op te slaan in de accu (eigen productie pv en/of inkoop) en op dure momenten terug te leveren hou ik nog 58 euro over. Mede ook dankzij mijn zonnepanelen (6000 Wp) die in oktober 378 kWh produceerden (vorig jaar 326 kWh).
Ik zit nog te wachten op een bestelde en slecht leverbare driefasen meter waarmee ik op een betrouwbare manier de opgeslagen en de terugleverde energie van de powerwall kan monitoren.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

KC27 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:51:
In de afgelopen maand oktober heb ik toch nog wat verdiend met de combinatie van een day ahead contract (bij Tibber) en een zelfgebouwde powerwall:
[Afbeelding]
Door op goedkope momenten op te slaan in de accu (eigen productie pv en/of inkoop) en op dure momenten terug te leveren hou ik nog 58 euro over. Mede ook dankzij mijn zonnepanelen (6000 Wp) die in oktober 378 kWh produceerden (vorig jaar 326 kWh).
Ik zit nog te wachten op een bestelde en slecht leverbare driefasen meter waarmee ik op een betrouwbare manier de opgeslagen en de terugleverde energie van de powerwall kan monitoren.
heb je wel gelijk 2 van die slimme meters besteld? dat levert een heel stuk meer op dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Smuggler schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:06:
[...]

Soms tikken de vaste maandelijkse bedragen harder bij elkaar op, dan de kleine opslag op het verbruik.
Ik zie in elk geval geen fouten bij mijn eerste snelle controle.
Ik denk dat ik zelf wat verkeerd deed, de resultaten die ik nu krijg komen beter overeen met wat ik zelf op eem bierviltje berekend had.

Bedankt voor dit bestandje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:54:
[...]

heb je wel gelijk 2 van die slimme meters besteld? dat levert een heel stuk meer op dan dit.
Ik heb er geen vertrouwen in dat het geitenpaadje met hoge tlv via een sap een lang leven is beschoren.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

KC27 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:04:
[...]

Ik heb er geen vertrouwen in dat het geitenpaadje met hoge tlv via een sap een lang leven is beschoren.
het is geen geitenpaadje. gewoon een feature, het is ervoor bedoeld.
En in 2025 komt het in de nieuwe energiewet dat je voor PV en verbruik aparte contracten kunt afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 22:45

Mfpower

In dubio

Smuggler schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:04:
[...]

Kan je wel goed in het weekend opladen? en daar het meeste van de week weer op rijden?
Zie ook deze grafiek:
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html
En snachts tussen 3 en 5 is het ook vaak lekker goedkoop!.
Mede op basis van jouw Posts en de goede helpdesk van Zonneplan ga ik per 18 november over op variabele tarieven bij Zonneplan. Hierdoor kan ik mijn EV voorlopig behouden zolang het me lukt om gemiddeld voor < 30 cent / kWh te laden. Ik heb ook gas nodig dus tibber was geen optie en de anderen vertrouw ik minder (Frank) of zijn duurder. Maar ik kan per maand overstappen dus we gaan het zien. Ben benieuwd waar de anwb mee komt.

PV uitbreiding is voorlopig van de baan in elk geval. Ik verwacht ook geen twee jaar meer in dit huis te wonen en ik wil die investering nu niet maken. Wachttijd is ook lang dus day ahead is voorlopig de way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Mfpower schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:34:
[...]

Mede op basis van jouw Posts en de goede helpdesk van Zonneplan ga ik per 18 november over op variabele tarieven bij Zonneplan. Hierdoor kan ik mijn EV voorlopig behouden zolang het me lukt om gemiddeld voor < 30 cent / kWh te laden. Ik heb ook gas nodig dus tibber was geen optie en de anderen vertrouw ik minder (Frank) of zijn duurder. Maar ik kan per maand overstappen dus we gaan het zien. Ben benieuwd waar de anwb mee komt.

PV uitbreiding is voorlopig van de baan in elk geval. Ik verwacht ook geen twee jaar meer in dit huis te wonen en ik wil die investering nu niet maken. Wachttijd is ook lang dus day ahead is voorlopig de way to go.
Welkom bij de club.
Ik hoop dat het bevalt, en dat het goed uitpakt, al zijn we aardig beschermt komend jaar met het prijs plafond.
En een EV behouden is altijd fijn, het blijft fantastisch rijden :).
Al gekeken hoe je jouw auto slim kan laden? (ik heb geen idee welke EV je rijdt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:11:
[...]

het is geen geitenpaadje. gewoon een feature, het is ervoor bedoeld.
En in 2025 komt het in de nieuwe energiewet dat je voor PV en verbruik aparte contracten kunt afsluiten.
Dat sap en apart terugleveren dat geloof ik allemaal wel, maar ik zie geen business case voor een leverancier die hoge tlv betaalt en concurrerende tarieven voor levering hanteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:16
radeoxx schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:05:
[...]

Ik zit zelf bij Tibber - die is sowieso qua stroom het voordeligst. Je moet zorgen dat je een refferal code krijgt van iemand, dan kun je EUR 50,- tegoed besteden in hun 'store', en dan heb je bijv. gratis een P1 meter.

En dan qua gas even kijken in de excel en de goedkoopste uitkiezen.
*knip*
Het aanbieden van referral codes is niet toegestaan

[ Voor 33% gewijzigd door tweakduke op 01-11-2022 19:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
Ik heb me gisteren aangemeld bij Zonneplan, dynamische tarieven.
Redenen (blijft altijd een gok); de variabele tarieven bij reguliere providers zullen niet dalen omdat er fors is ingekocht van de zomer tegen hoge gasprijzen en dit zal terug verdiend moeten worden door deze providers.
Verder is het meeste slechte nieuws hopelijk nu wel verwerkt; gasleidingen opgeblazen en Rusland heeft nu weinig mogelijkheden meer de gasprijs te beinvloeden.
Ik zak bij Zonneplan voor gas van 3.10 variabel naar 0.90 grofweg (kan dagelijks wijzigen). Elke dag dat het zo blijft bespaar ik 2 euro per m3. Risico is laag want we hebben een plafond op 1.45 per 1 januari, maar het begint nu wel koud te worden en verbruik zal toenemen voor 1 januari.
Mijn warmtepomp levering loopt vertraging op, en ik wil toch besparen op gas.

Bij Zonneplan kan je per direct opzeggen en je krijgt ook een meter (p1 port) opgestuurd.
Verder kreeg ik ze meteen aan de telefoon, ze hebben whatsapp en chat, prima bereikbaar!

Ik krijg binnenkort zonnepanelen maar leveren niet veel op in de winter en kies voor lagere prijs per kwh.
Ik werk veel thuis en kan dus wasmachine, droger en vaatwasser op zuinige momenten overdag laten draaien. Evenals de toekomstige warmtepomp overdag ipv in de avond (goed geïsoleerd huis).

Houd optie open wat ik zal gaan doen in maart / april; wellicht terug naar reguliere provider...oo een of andere manier denk je dan meer terug te krijgen voor terugleveren van energie via zonnepanelen, maar ja, je betaald ook meer.

[ Voor 25% gewijzigd door Jeroen50 op 01-11-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[Afbeelding]

kleine fix, nog niet in het plaatje meegenomen: thijsq in "het grote day ahead energie prijzen topic."

Waar haal je de tarieven van EnergyZero en hun resellers vandaan? De website is nogal vaag daarover.
Als ik kijk bij prijsopbouw bij aanmelden staat er:
Bij inkoopkosten 0,05230 per m3 incl. btw.
In jouw overzicht staat 0,0580558 per m3 incl. btw

Andere vraag, niet alleen voor jou, kun je bij EnergyZero ook alleen voor gas kiezen? Je kan namelijk wel aanklikken "ik heb geen stroom" maar dat is letterlijk gezien natuurlijk niet helemaal juist.
Edit: bij hun reseller mijndomein staat "ik wil geen stroom" lijkt me duidelijk dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 01-11-2022 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:56
Jeroen50 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:59:
Ik heb me gisteren aangemeld bij Zonneplan, dynamische tarieven.
Redenen (blijft altijd een gok); de variabele tarieven bij reguliere providers zullen niet dalen omdat er fors is ingekocht van de zomer tegen hoge gasprijzen en dit zal terug verdiend moeten worden door deze providers.
Verder is het meeste slechte nieuws hopelijk nu wel verwerkt; gasleidingen opgeblazen en Rusland heeft nu weinig mogelijkheden meer de gasprijs te beinvloeden.
Ik zak bij Zonneplan voor gas van 3.10 variabel naar 0.90 grofweg (kan dagelijks wijzigen). Elke dag dat het zo blijft bespaar ik 2 euro per m3. Risico is laag want we hebben een plafond op 1.45 per 1 januari, maar het begint nu wel koud te worden en verbruik zal toenemen voor 1 januari.
Mijn warmtepomp levering loopt vertraging op, en ik wil toch besparen op gas.

Bij Zonneplan kan je per direct opzeggen en je krijgt ook een meter (p1 port) opgestuurd.
Verder kreeg ik ze meteen aan de telefoon, ze hebben whatsapp en chat, prima bereikbaar!

Ik krijg binnenkort zonnepanelen maar leveren niet veel op in de winter en kies voor lagere prijs per kwh.
Ik werk veel thuis en kan dus wasmachine, droger en vaatwasser op zuinige momenten overdag laten draaien. Evenals de toekomstige warmtepomp overdag ipv in de avond (goed geïsoleerd huis).

Houd optie open wat ik zal gaan doen in maart / april; wellicht terug naar reguliere provider...oo een of andere manier denk je dan meer terug te krijgen voor terugleveren van energie via zonnepanelen, maar ja, je betaald ook meer.
Hahah grappig, ik zit in exact dezelfde situatie met exact dezelfde redenering.

Wel toevallig ook zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
hansvanhengel schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:24:
[...]

Hahah grappig, ik zit in exact dezelfde situatie met exact dezelfde redenering.

Wel toevallig ook zonnepanelen?
Ik krijg ze over drie weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paltenburg
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-07 11:54
Ik heb vandaag dynamische energie bij Zonneplan afgesloten! Helemaal blij om bij Budget Energie weg te zijn.

Ik krijg net een mail van Zonneplan met oa. de vaste leveringskosten en die zijn dus hoger dan in TS: 6.25 ipv. 5.63. Is dat wat de TS bedoelt met:
Let op, sommige aanbieders communiceren nog met de tarieven met 21% BTW, in dat geval zijn de tarieven omgerekend naar 9% of ex. BTW.)
En is dat niet gek, sinds juli is de btw al 9%, maar dat Zonneplan nog steeds met 21% rekent? Die zullen dat toch ook wel weten en niet onnodig hoge bedragen willen communiceren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
paltenburg schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:32:
Ik heb vandaag dynamische energie bij Zonneplan afgesloten! Helemaal blij om bij Budget Energie weg te zijn.

Ik krijg net een mail van Zonneplan met oa. de vaste leveringskosten en die zijn dus hoger dan in TS: 6.25 ipv. 5.63. Is dat wat de TS bedoelt met:

[...]

En is dat niet gek, sinds juli is de btw al 9%, maar dat Zonneplan nog steeds met 21% rekent? Die zullen dat toch ook wel weten en niet onnodig hoge bedragen willen communiceren toch?
Het was de bedoeling dat iedereen met 21% zou blijven adverteren.

- knip -

Pagina: 1 ... 32 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels