Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
de Peer schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:09:
[...]

Aanleg kost me 500 euro door Enexis.
Zelf ben ik 100 euro kwijt aan wat onderdelen en snoertjes.
Jaarlijkse kosten zijn 35 euro.

Als je 'geluk' hebt krijg je sowieso zo'n 800 euro per jaar voor het hebben van een 2e slimme meter. Ze worden namelijk niet altijd goed geregistreerd. Dus dan is het punt zelfst winstgevend als je er niets mee doet, net zoals bij je eerste slimme meter. daarbij krijg je ook geld toe per jaar.

Verder is het verdienmodel simpel. ik krijg 91 cent per kWh bij Innova en via Dynamisch tarief koop ik in voor 10-50 cent ofzo. Ik heb zometeen 20.000 Wp. Ik maak minimaal 3000 euro winst op de 2e slimme meter.

En in de toekomst is het vooral handig om meerdere contracten tegelijk af te kunnen sluiten. 1 variabel/dynamisch en de ander een vast contract. En dan kun je altijd 'kiezen' welke je gaat gebruiken. Risicospreiding dus. Zeer lucreatief en op vele scenario's voorbereid. zo zie ik het.
Ik had ergens gelezen dat je eigen installatie maar op 1 meter aangesloten mag zijn. Gaat Enexis of een andere netbeheerder dan geen vragen stellen als ze er een tweede meter bij moeten plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:56

de Peer

under peer review

athvdk schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:11:
[...]

Ik had ergens gelezen dat je eigen installatie maar op 1 meter aangesloten mag zijn.
dan zou ik toch graag een bron zien. Wat is 'de installatie'?
Het is vrij normaal om je zonnepanelen en/of elektrische auto op een aparte aansluiting (SAP) te zetten.
Wat je misschien bedoelt is dat de 2 aansluitingen (PAP en SAP) niet onderling verbonden mogen zijn.
Gaat Enexis of een andere netbeheerder dan geen vragen stellen als ze er een tweede meter bij moeten plaatsen?
Ze hebben bij mij alleen gevraagd of ik niet van plan was om mijn buren van stroom te voorzien. Toen ik aangaf dat ik dat niet van plan was, was het verder prima. Ik heb gezegd dat ik graag het verbruik van de E-auto via een extra slimme metere wil laten lopen om werk/prive verbruik gescheiden te houden. Dit is niet de waarheid maar leek me een plausibel verhaal.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 28-10-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 11:19
de Peer schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:35:
[...]

Het is vrij normaal om je zonnepanelen en/of elektrische auto op een aparte aansluiting (SAP) te zetten.
Wat je misschien bedoelt is dat de 2 aansluitingen (PAP en SAP) niet onderling verbonden mogen zijn.

[...]

Ze hebben bij mij alleen gevraagd of ik niet van plan was om mijn buren van stroom te voorzien. Toen ik aangaf dat ik dat niet van plan was, was het verder prima. Ik heb gezegd dat ik graag het verbruik van de E-auto via een extra slimme metere wil laten lopen om werk/prive verbruik gescheiden te houden. Dit is niet de waarheid maar leek me een plausibel verhaal.
Zelfs terugleveren van zonnepanelen is een goede reden. Dus niet te moeilijk doen. De monteur zag geen bezwaar tegen het gebruik van een wisselschakelaar op de twee aansluitignen (SFT440).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:41
@Ep Woody zet je de SFT440 dan nog achter een hoofdschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ep Woody schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:56:
[...]

Zelfs terugleveren van zonnepanelen is een goede reden.
Hmm ja maar ik las iets over dat het punt dan aangemerkt zou kunnen worden als een aansluiting waarop alleen teruggeleverd mag worden (zuiver terugleveren) en dat wilde ik voorkomen.
Dus niet te moeilijk doen. De monteur zag geen bezwaar tegen het gebruik van een wisselschakelaar op de twee aansluitignen (SFT440).
Goed om te horen. Ik plaats mijn 2 SFT440's pas als de monteur geweest is. Ik neem liever niet het risico dat ze er toch een mening over hebben.
HiBe schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:58:
In mijn geval doe ik dat wel ja. de SFT440 is volgens mij geen volwaardige hoofdschakelaar en zou ook niet als dusdanig herkend kunnen worden. een leek begrijpt misschien niet dat de middenstand de nulstand is.

Discussie moet verder gevoerd worden in het SAP topic :-)

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 28-10-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
de Peer schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:35:
[...]

[...]
Ja dat van de 2 aansluitingen (PAP en SAP) die niet onderling verbonden mogen zijn bedoelde ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
HiBe schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:58:
Ja, hoofdschakelaar is het punt waar je van netbeheerder naar eigen installatie gaat. Met de hoofdschakelaar kun je dan in een beweging je aansluiting loskoppelen. Met de SFT's kun je dan wisselen tussen meter 1 of 2.

Plaatsen nadat de installateur is geweest lijkt me sowieso handiger. Scheelt discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NGM
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-03 22:34

NGM

BlackLabel01 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:53:
[...]

In mijn geval (door plaatsing warmtepomp alleen nog gas voor koken), hebben ze probleemloos het gasvoorschot aangepast naar de voor hun minimale waarde: 100m3 per jaar.
Raar, bij mij wilde ze niet lager dan 500m3 gaan. Ik gebruik alleen gas voor warm water en koken en haal lang niet 100m3 per jaar.

8oq411ea

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:50
Ik ben zo vrij geweest om een Domoticz variant te maken voor het up-to-date houden van de energieprijzen binnen Domoticz:

https://gist.github.com/k...ba7503e6806e8b7ec03298dfa

Willen jullie eens kijken of dit een beetje klopt? De prijzen komen in ieder geval overeen met enever.nl voor zover ik kan zien.

Er zit wel een verschil in met de EnergiePrijzen bot:
Die geeft € 0,191 / kWh i.p.v. € 0,18617 / kWh aan en € 1,094 / m³ i.p.v. € 0,8913 / m³

[ Voor 19% gewijzigd door plofkip op 28-10-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:49
BlackLabel01 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:53:
[...]

In mijn geval (door plaatsing warmtepomp alleen nog gas voor koken), hebben ze probleemloos het gasvoorschot aangepast naar de voor hun minimale waarde: 100m3 per jaar.

Ik stoor me er bij easy wel aan dat zij bepalen dat het voorschot nu weer eens omhoog moet en dan weer eens omlaag. Ik wil gewoon achteraf betalen wat ik gebruik heb, laat mij zelf het voorschot bepalen.
Ja dat zal mooi zijn gewoon achteraf de rekening opmaken ala Tibber en géén voorschot meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-06 15:09
Obeja schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:03:
Met een overschot moet je op zoek gaan naar een stroomleverancier met de hoogste terugleververgoeding. Je kunt tot 2025 nog 100% salderen. Tot die tijd heb je niks te zoeken bij dynamische prijzen.

Met zonnepanelen moet je niet aan dynamische prijzen gaan beginnen. Zolang er gesaldeerd mag worden is dynamisch altijd nadelig
Hypothetisch gezien is een dynamisch contract in de wintermaanden toch wel gunstig? Er vanuit gaande dat de opbrengst van zonnepanelen dan lager is dan je eigen verbruik.
Praktisch (onze situatie) voorbeeld: per 1-10 automatisch overgegaan naar een variabel contract, de jaar afrekening is net geweest en we beginnen dus eigenlijk soort van op 0. Bijkomend is dat wij bij Budget zitten en daar nu met variabel contract maandelijks gesaldeerd wordt (de minst gunstige situatie denk ik dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:49
NGM schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

Raar, bij mij wilde ze niet lager dan 500m3 gaan. Ik gebruik alleen gas voor warm water en koken en haal lang niet 100m3 per jaar.
Oh, dit kan dus ook nog, ik heb gevraagd of ze mij willen aanslag3e voor 10m3 per maand, is wel een stuk minder dan verwacht maar wat maak dat nou uit...ik denk dan dat dit wel niet zal gebeuren...hoewel? Even afwachten dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27
NGM schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

Beneden de 500 m3 per jaar kom je ook in een lager tarief. Het zogenaamde capaciteitstarief
Wij verbruiken ook minder dan 500 m3. Bij ons moet dit nog worden bekeken indien het jaarverbruik bekend is en totdat ik de eindafrekening ontvang.
Bij de netbeheerder de vraag neergelegd wanneer dit gaat gebeuren want we zitten al bijna een maand bij een andere energieleverancier.

[ Voor 29% gewijzigd door Johan14 op 28-10-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-04 14:22
Zojuist een contract aangegaan met EasyEnergy voor Gas, electra zit ik al bij Tibber.

Nu wil ik natuurlijk ook de gas tarieven inladen in Home Assistant. Voor Tibber gebruik ik de API van NordPool en als ik alle toeslagen/belasting bij elkaar optel, kom ik 1-op-1 op de uurprijzen die Tibber zelf ook hanteert. Zelfs de maandelijkse factuur klopt tot de cent wat ik bereken en wat Tibber berekend.

Echter probeer ik nu een openbare databron voor EasyEnergy te vinden (LEBA). Maar welke bron ik ook pak, als ik de BTW e.d. meereken, kom ik niet op de tarieven die ze tonen op https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven.

Iemand enig idee hoe precies EasyEnergy aan zijn prijzen komt? En zijn de prijzen op voorgaande link, ook echt de prijzen waarmee ze de factuur calculeren? Ik heb nog geen actief contract, dus ik zie ook nog geen tarieven in Mijn EaseyEnergy account.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-03 18:19
Polderdijk schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:54:
Zojuist een contract aangegaan met EasyEnergy voor Gas, electra zit ik al bij Tibber.

Nu wil ik natuurlijk ook de gas tarieven inladen in Home Assistant. Voor Tibber gebruik ik de API van NordPool en als ik alle toeslagen/belasting bij elkaar optel, kom ik 1-op-1 op de uurprijzen die Tibber zelf ook hanteert. Zelfs de maandelijkse factuur klopt tot de cent wat ik bereken en wat Tibber berekend.

Echter probeer ik nu een openbare databron voor EasyEnergy te vinden (LEBA). Maar welke bron ik ook pak, als ik de BTW e.d. meereken, kom ik niet op de tarieven die ze tonen op https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven.

Iemand enig idee hoe precies EasyEnergy aan zijn prijzen komt? En zijn de prijzen op voorgaande link, ook echt de prijzen waarmee ze de factuur calculeren? Ik heb nog geen actief contract, dus ik zie ook nog geen tarieven in Mijn EaseyEnergy account.
Wij hebben al vaker naar het gas prijsverschil gevraagd bij EasyEnergy maar ze reageren altijd, na weken, afwimpelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-06 12:18
Ik zou zelf ook graag gastarieven (zonneplan) kunnen inladen in Home Assistant. Nordpool is top voor elektriciteit.

[ Voor 5% gewijzigd door straat op 28-10-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-06 12:30
Merijn. schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:57:
[...]

Hypothetisch gezien is een dynamisch contract in de wintermaanden toch wel gunstig? Er vanuit gaande dat de opbrengst van zonnepanelen dan lager is dan je eigen verbruik.
Praktisch (onze situatie) voorbeeld: per 1-10 automatisch overgegaan naar een variabel contract, de jaar afrekening is net geweest en we beginnen dus eigenlijk soort van op 0. Bijkomend is dat wij bij Budget zitten en daar nu met variabel contract maandelijks gesaldeerd wordt (de minst gunstige situatie denk ik dan)
Met zonnepanelen is het maar net de vraag inderdaad. Ik hoop met het flinke prijsverschil uiteindelijker goedkoper uit te zijn. .
Als ik reken met Dynamisch voor 2023 , met 30ct op dure tijdstippen en 15ct op de momenten dat er veel zon energie =goedkoop (redelijk worst case) vs vast tarief van 45ct is dynamisch nog steeds voordeliger in mijn situatie, bijna breakeven.

Echter leg ik er 4 panelen bij , dan is een vast tarief weer beter.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kaaschef schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:22:
[...]

Met zonnepanelen is het maar net de vraag inderdaad. Ik hoop met het flinke prijsverschil uiteindelijker goedkoper uit te zijn. .
Als ik reken met Dynamisch voor 2023 , met 30ct op dure tijdstippen en 15ct op de momenten dat er veel zon energie =goedkoop (redelijk worst case) vs vast tarief van 45ct is dynamisch nog steeds voordeliger in mijn situatie, bijna breakeven.

Echter leg ik er 4 panelen bij , dan is een vast tarief weer beter.... 8)7
ja maar 30 cent voor de dure tarieven (stroom) is niet bepaald worst case lijkt me? 100 ct lijkt me realistischer.

Ik betaal momenteel 105 ct zelfs geloof ik, als ik zou betalen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 28-10-2022 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Verder is het verdienmodel simpel. ik krijg 91 cent per kWh bij Innova en via Dynamisch tarief koop ik in voor 10-50 cent ofzo. Ik heb zometeen 20.000 Wp. Ik maak minimaal 3000 euro winst op de 2e slimme meter.
Dat heb je idd slim voor elkaar! _/-\o_
91 cent terugleververgoeding? Wow. d:)b

Ik kreeg dit bericht vandaag van ANWB Energie:

ANWB wordt nu écht energieleverancier!

Wat betekent dit voor jou?

We horen het je denken: “Maar ik zat toch al bij ANWB Energie?”. Dat klopt. Alleen tot nu toe was de ANWB wederverkoper van energieleverancier EnergyZero. Zij voerden ANWB Energie uit onder de naam ANWB Energiediensten.
Ingewikkeld allemaal, maar dat gaat gelukkig veranderen. Vanaf nu heeft de ANWB zelf een vergunning om energie te leveren. Daar zijn wij trots op!

Wat betekent dit voor jou?
We gaan je energiecontract per 1-12-2022 overzetten van EnergyZero naar de eigen vergunning van de ANWB. Van deze wijziging merk je bijna niets!

• De voorwaarden blijven gelijk en met dezelfde dynamische tarieven als nu
• Je wachtwoord voor de app en Mijn ANWB Energie verandert niet
• Het verbruik van de afgelopen periode blijft daar ook gewoon zichtbaar

Dit verandert er wel!
Het maandelijkse voorschotbedrag moet vanaf december worden afgeschreven door een ander bankrekeningnummer, dat van de ANWB. Je ontvangt daarom rond 1-12-2022 per e-mail het verzoek om een nieuwe machtiging voor automatische incasso af te geven. Dat doe je veilig en snel binnen de vertrouwde digitale omgeving van je eigen bank.

Aan jou de keuze
Om mee te verhuizen naar de vergunning van de ANWB hoef je niets te doen. Wil je niet mee, maar blijven bij EnergyZero? Geef dat dan hier binnen 30 dagen (vóór 1-12-2022) aan ons door. Overstappen naar een andere leverancier kan natuurlijk altijd.

Heb je toch nog vragen?
Je hebt je energiecontract straks direct bij de ANWB zelf, die al 139 jaar bestaat en met vijf miljoen leden de grootste vereniging van Nederland is.
Toch kunnen we ons voorstellen dat je nog vragen hebt. Bekijk de veelgestelde vragen of neem gerust contact met ons op. We helpen je graag.

Met vriendelijke groet,
ANWB Energie

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:56
Mijn Home Assistant Setup met Nordpool Integratie en Energie prijs indicatie lamp.
https://gathering.tweaker...message/73256740#73256740

MTVenus V151 HW-P1 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-06 15:54
straat schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:09:
Ik zou zelf ook graag gastarieven (zonneplan) kunnen inladen in Home Assistant. Nordpool is top voor elektriciteit.
Dat kan met de Zonneplan One integratie! Die geeft je alle actuele tarieven en verbruik.

Weet iemand of je in de Zonneplan app ook kunt zien wat je kosten (tot nu toe) voor de huidige maand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Laatst online: 17:50
virofi schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:30:
[...]
Weet iemand of je in de Zonneplan app ook kunt zien wat je kosten (tot nu toe) voor de huidige maand zijn?
Bij Analyse energie -> 1x swipen > daar staat je hebt xx kWh verbruikt tegen gemiddelde prijs van x.xx EUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-06 15:54
joep03nl schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:36:
[...]

Bij Analyse energie -> 1x swipen > daar staat je hebt xx kWh verbruikt tegen gemiddelde prijs van x.xx EUR.
Maar dat is geen exacte indicatie van je maandelijkse kosten? Ik wil gewoon weten hoeveel ik deze maand verbruikt heb en wat de totale kosten daarvan zijn. Zie je dat alleen op je maandfactuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:36

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@virofi Ik ben van Zonneplan naar Tibber overgestapt. In de Tibber app kan je precies (per uur) kan zien wat de kosten zijn en wat de winst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two-one
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-06 21:58
joep03nl schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:36:
[...]

Helaas klopt dat -bij mij- niet.
Welke datum je ook invult ("vanaf eerste gebruik", "vanaf start energiecontract" of een willekeurige datum), er komt altijd het aantal kWh's te staan in de analyse vanaf het moment dat de P1 dongle is geplaatst.
Ben er niet zeker van of ie ook met dat getal rekent.
Wel een beetje slordig en verwarrend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
two-one schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

Helaas klopt dat -bij mij- niet.
Welke datum je ook invult ("vanaf eerste gebruik", "vanaf start energiecontract" of een willekeurige datum), er komt altijd het aantal kWh's te staan in de analyse vanaf het moment dat de P1 dongle is geplaatst.
Ben er niet zeker van of ie ook met dat getal rekent.
Wel een beetje slordig en verwarrend
Daar heb je inderdaad gelijk in.
Neem aan dat je het al bij de klantenservice gemeld hebt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joep03nl
Overzichtje toegevoegd op https://enever.nl/energieleveranciers/ met de tarieven die de verschillende energieboeren hanteren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfP0kFhfWcFuT68TjR2HzuzqLso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQHlzILpkej4Fsv9HMHPeklQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:59

Tazzios

..

@Smuggler

In de TS tabel staat bij Tibber 0,2 ct moet dat niet 2,0 ct zijn?

EAsy energie en zonneplan lijken mij ook wat laag.

[ Voor 24% gewijzigd door Tazzios op 29-10-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tazzios schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:08:
@Smuggler

In de TS tabel staat bij Tibber 0,2 ct moet dat niet 2,0 ct zijn?
Nee 0,2 ct is correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:59

Tazzios

..

Dan moet ik maar is van Frank naar Tibber gaan overstappen, wist niet dat het zoveel scheelde.
Ik zie er allen tegen op dat ik Home assistent dan weer aan moet passen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tazzios schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:14:
Dan moet ik maar is van Frank naar Tibber gaan overstappen, wist niet dat het zoveel scheelde.
Ik zie er allen tegen op dat ik Home assistent dan weer aan moet passen. :P
dan kun je misschien beter algemene/generieke prijsinformatie gebruiken zodat je dit niet telkens met overstappen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
Tazzios schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:14:
Bij een jaarverbruik van 2.400 kWh scheelt het 5 tientjes per jaar.
Kijk voordat je overstapt ook even goed naar de voorwaarden (facturatie, salderen, etc.), zodat je weet wat je kunt verwachten (geen idee of er verschillen zitten tussen Tibber en Frank).

[ Voor 7% gewijzigd door joep03nl op 29-10-2022 17:34 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 22:29
joep03nl schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:29:
[...]

Bij een jaarverbruik van 2.400 kWh scheelt het 50 tientjes per jaar.
Kijk voordat je overstapt ook even goed naar de voorwaarden (facturatie, salderen, etc.), zodat je weet wat je kunt verwachten (geen idee of er verschillen zitten tussen Tibber en Frank).
50 tientjes, is toch weer 500 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:07
Nou, ik heb nog steeds geen factuur voor november van Frank. Reactie op mijn mail blijft ook uit.
Vervelend, want ik zou een kleine 300 euro van ze moeten krijgen. :')

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-06 10:39
Ik verwacht dat ik zelfs mét mn 20 zonnepanelen alsnog meer ga verbruiken dan dat ik opbreng, mede vanwege mn EV. Dan is dynamisch (als je nu moest kiezen) de logische keuze toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:03
r0bb schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:10:
Ik verwacht dat ik zelfs mét mn 20 zonnepanelen alsnog meer ga verbruiken dan dat ik opbreng, mede vanwege mn EV. Dan is dynamisch (als je nu moest kiezen) de logische keuze toch?
Nog steeds krijg je bij dynamische tarieven maar weinig geld voor je opgewekte energie (relatief gezien) omdat de prijzen tijdens het opwekken laag zijn. Maar daar tegenover staat dat je dus ook dan goedkoop kan laden.

Bij dynamische tarieven telt wat mij betreft maar 1 advies: Kan je je verbruik dynamisch bepalen (dus pas gebruiken als de tarieven laag zijn) en kan je eventuele tegenvallers financieel opvangen, dan zijn dynamische tarieven interessant doordat ze gemiddeld altijd lager zijn dan vaste tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:13
@thehog ”op de lange termijn “ en “resultaten uit het verleden…”

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
BarryH schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:29:
@thehog ”op de lange termijn “ en “resultaten uit het verleden…”
Er zit geen risico-opslag op de energie bij een dynamische aanbieder, terwijl er bij een traditionele altijd een risico-opslag opzit.

Dus ja, op de lange termijn is een dynamische aanbieder altijd goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merijn.
Nu met lage opbrengst van de zonnepanelen denk ik dat wel. In de zomermaanden zul je niet (altijd) je eigen productie volledig benutten, dus lijkt me dat iets met een hogere teruglevering vergoeding dan wel interessant is/wordt.

Dat gaat tenminste mijn tactiek voor de komende tijd zijn denk ik: 'overwinteren' met dynamische prijzen en vanaf maart kijken hoe de markt dan is. (Op jaarbasis hebben we een 'overschot' van ongeveer 1.500 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
Merijn. schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:37:
[...]

Nu met lage opbrengst van de zonnepanelen denk ik dat wel. In de zomermaanden zul je niet (altijd) je eigen productie volledig benutten, dus lijkt me dat iets met een hogere teruglevering vergoeding dan wel interessant is/wordt.

Dat gaat tenminste mijn tactiek voor de komende tijd zijn denk ik: 'overwinteren' met dynamische prijzen en vanaf maart kijken hoe de markt dan is. (Op jaarbasis hebben we een 'overschot' van ongeveer 1.500 kWh)
In de zonnige zomermaanden de omvormer uitschakelen. Wij zitten dit jaar op 900 KwH teveel terug geleverde stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Johan14 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:23:
[...]

In de zonnige zomermaanden de omvormer uitschakelen. Wij zitten dit jaar op 900 KwH teveel terug geleverde stroom.
"de omvormer uitschakelen." En wat is daar dan het voordeel van?

[ Voor 4% gewijzigd door athvdk op 29-10-2022 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-06 12:30
Er wordt veel gesproken over de stroom tarieven maar gas gaat de goede kant op, morgen 32ct. Incl. belastingen ca 87ct!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Is het allemaal nog een beetje wild westen, of is er al een soort van een "standaard" voor het anticiperen van apparaten op de uurprijs van je leverancier? Zo van als je leverancier én je apparaat standaard x ondersteunen dan is het allemaal vrij makkelijk? Met apparaat bedoel ik dan bijvoorbeeld een plugin hybride of een wasmachine. Daarbij ook hieraan denkende:
Smuggler schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:06:
De wasmachine en droger [hebben] allerlei mogelijkheden tot uitgestelde start, maar die slimmigheid zorgt ervoor dat ik hem niet op een tijdklok kan zetten waardoor mijn programma's automatisch de beste tijd selecteren voor de was.
Ik doel dan bijvoorbeeld op een standaard schema y voor de API die de prijzen geeft, zodat je bijvoorbeeld een wall-mount met ev-stopcontact kunt kopen als erop staat dat je een API-endpoint op kunt geven in datzelfde schema.

Maar ook een standaard die een 'vervelend' slim apparaat als een wasmachine in een soort van slave-modus kan zetten zodat hij commando's accepteert van een apparaat dat de API in de gaten houdt.

Ik weet er erg weinig van, maar met het aanstaande verlopen van mijn ouderwetse vast-bedrag-contract kijk ik met veel interesse naar de mogelijkheden, kansen en valkuilen.

Voorbeeld: Ik heb een wifi-connected 2100 Wh accu staan die 300W (langzaam) t/m 1800W (snel) kan laden. Dat kan ik kiezen in de app. Maar het liefst zou ik die laad-snelheid koppelen aan de prijs van elektriciteit. Is er een standaard protocol voor een dergelijke koppeling/automatisering? Wat kan ik de devs vragen? "Staat protocol z ook op de planning?"

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
athvdk schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:45:
[...]

"de omvormer uitschakelen." En wat is daar dan het voordeel van?
Om niet teveel eigen stroom op te wekken met de kans dat je zelfs moet betalen aan je energieleverancier bij negatieve uurtarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-06 13:25

Hemingr

Gekke henkie

Heeft iemand de Frank tarieven rond 8 uur ontvangen of hebben ze de zomer tijd nog aanstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Hemingr schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:21:
Heeft iemand de Frank tarieven rond 8 uur ontvangen of hebben ze de zomer tijd nog aanstaan?
Zomer en wintertijd is vaak een gezeik bij deze leveranciers. Easyenergy heb ik het in de 5 jaar nog nooit goed zien doen. Tibber heeft het wel goed in z'n app staan. Valt wellicht de kwaliteit van de backend en software engineers vanaf te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

het is dan eigenlijk vooral handig om aparte contracten af te sluiten voor je verbruik en teruglevering. Dit wordt geregeld in de nieuwe energiewet (2025).
Je neemt dan inderdaad dynamisch (0-60 cent per kWh) voor je verbruiksgroepen en een leverancier met hoge terugleververgoeding (50-95 cent per kWh) voor je teruglevering.
Je kan het ook nu al doen, maar dan moet je een 2e slimme meter aanvragen (SAP).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:45

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Sando schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 03:05:
Is het allemaal nog een beetje wild westen, of is er al een soort van een "standaard" voor het anticiperen van apparaten op de uurprijs van je leverancier? Zo van als je leverancier én je apparaat standaard x ondersteunen dan is het allemaal vrij makkelijk? Met apparaat bedoel ik dan bijvoorbeeld een plugin hybride of een wasmachine. Daarbij ook hieraan denkende:
[...]

Ik doel dan bijvoorbeeld op een standaard schema y voor de API die de prijzen geeft, zodat je bijvoorbeeld een wall-mount met ev-stopcontact kunt kopen als erop staat dat je een API-endpoint op kunt geven in datzelfde schema.

Maar ook een standaard die een 'vervelend' slim apparaat als een wasmachine in een soort van slave-modus kan zetten zodat hij commando's accepteert van een apparaat dat de API in de gaten houdt.

Ik weet er erg weinig van, maar met het aanstaande verlopen van mijn ouderwetse vast-bedrag-contract kijk ik met veel interesse naar de mogelijkheden, kansen en valkuilen.

Voorbeeld: Ik heb een wifi-connected 2100 Wh accu staan die 300W (langzaam) t/m 1800W (snel) kan laden. Dat kan ik kiezen in de app. Maar het liefst zou ik die laad-snelheid koppelen aan de prijs van elektriciteit. Is er een standaard protocol voor een dergelijke koppeling/automatisering? Wat kan ik de devs vragen? "Staat protocol z ook op de planning?"
Er zijn nog geen protocollen speciaal voor dit soort toepassingen.
Wel steeds meer manieren om het op elkaar aan te sluiten.
Let dan op:
ITTT, google assistent en Alexa functionaliteiten.
https://www.siemens-home....e-connect/use-cases/ifttt staat wat informatie, kon even snel geen betere pagina vinden.

Protocollen die nog daaraan kunnen hangen zijn bijvoorbeeld mqqt SOAP of iets anders.
Echt standaarden zijn er nog niet.

wij zijn nu vraag aan het creëren, de slimme fabrikanten zullen daar steeds meer op in springen.
En soms kan je domme apparaten makkelijker slimmer maken dan semi slimme apparaten zoals mijn wasmachine.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:45

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Johan14 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:05:
[...]

Om niet teveel eigen stroom op te wekken met de kans dat je zelfs moet betalen aan je energieleverancier bij negatieve uurtarieven.
Ja maar dan schakel je toch alleen de omvormer uit op het moment dat de prijzen negatief zijn...

En op het moment dat je meer verbruikt dan dat je opwekt, hoef je de omvormer pas op -8 cent uit te zetten. omdat je dan ook nog de belastingen terug krijgt. (dat is dit jaar maar een uur of 4 van toepassing geweest).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordOfThePings
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-06 23:34

LordOfThePings

One Ping To Rule Them All...

Hemingr schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:21:
Ik haal met een scriptje elke middag de prijzen voor de volgende dag op via hun API (ben zelf geen klant bij Frankenergie). Doet het sinds gisteren niet meer. Storing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-06 10:39
@Merijn. Maar dan zeg je tussentijds op om over te stappen? Met jaarlijkse saldering maakt het niet uit dat de zonnepanelen in de zomer veel meer opleveren als in de winter toch?

@de Peer ik heb zitten meelezen met je laatste weken ;), ga daar volgend jaar serieus naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-06 09:07
[...]

Aanleg kost me 500 euro door Enexis.
Zelf ben ik 100 euro kwijt aan wat onderdelen en snoertjes.
Jaarlijkse kosten zijn 35 euro.

Als je 'geluk' hebt krijg je sowieso zo'n 800 euro per jaar voor het hebben van een 2e slimme meter. Ze worden namelijk niet altijd goed geregistreerd. Dus dan is het punt zelfst winstgevend als je er niets mee doet, net zoals bij je eerste slimme meter. daarbij krijg je ook geld toe per jaar.

En in de toekomst is het vooral handig om meerdere contracten tegelijk af te kunnen sluiten. 1 variabel/dynamisch en de ander een vast contract. En dan kun je altijd 'kiezen' welke je gaat gebruiken. Risicospreiding dus. Zeer lucreatief en op vele scenario's voorbereid. zo zie ik het.
Heb je een foto van de meterkast? Krijg je alleen een 2e slimme meter? Ik heb niet veel ruimte over in de meterkast, waarschijnlijk wel voor een 2e meter maar niet voor een 2e aansluiting. Als ik via mijnaansluiting wil aanvragen (Liander) kan ik alleen een nieuwe aansluiting kiezen lijkt het, niet alleen een extra meetpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

Gekke henkie

LordOfThePings schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:10:
[...]

Ik haal met een scriptje elke middag de prijzen voor de volgende dag op via hun API (ben zelf geen klant bij Frankenergie). Doet het sinds gisteren niet meer. Storing?
Yep, geen prijzen vandaag in de app, prijzen van gisteren wel. Gasprijs staat er wel in voor vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Smuggler schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:01:

Protocollen die nog daaraan kunnen hangen zijn bijvoorbeeld mqqt SOAP of iets anders.
Echt standaarden zijn er nog niet.
Eigenlijk moeten we wasmachines met ondersteuning voor mqqt, zigbee of matter hebben. Die laatste twee kan niet zonder speciale hardware, maar die eerste kan over wifi dus in theorie zou dat met een firmware update toegevoegd kunnen worden aan slimme apparaten zoals die accu van mij (als de devs enthousiast genoeg zijn).

Jammer dat firmware sporadisch open source is.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbuijk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-02 19:46
Ook hier komt niets meer binnen vanuit frankenergie; heb ze al wel een mail gestuurd. Ook easyenergy geeft niet de juiste output en het script isahome.nl/easyenergy/current_price.php geeft een behoorlijk hoog tarief weer.

Heb nu een api aangevraagd bij ENTSO-E....kijken of dat stabiel kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
lbuijk schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:39:
Ook hier komt niets meer binnen vanuit frankenergie; heb ze al wel een mail gestuurd. Ook easyenergy geeft niet de juiste output en het script isahome.nl/easyenergy/current_price.php geeft een behoorlijk hoog tarief weer.

Ik haal al een jaar de data op bij Entsoe. Bijna dagelijks zijn de data om 13:05 voor de volgende dag beschikbaar. Soms lukt het niet, maar dan zijn ze er wel om 13:45 uur.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Let wel op: bij Entsoe zijn ze ex belastingen en btw.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
r0bb schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:37:
@Merijn. Maar dan zeg je tussentijds op om over te stappen? Met jaarlijkse saldering maakt het niet uit dat de zonnepanelen in de zomer veel meer opleveren als in de winter toch?
Met jaarlijks salderen inderdaad niet echt, maar in onze situatie met maandelijks salderen levert het wel voordeel op denk ik..
In de wintermaanden een relatief laag tarief voor je verbruik. In de zomermaanden een hoger tarief, maar dat vang je grotendeels op met eigen opwek en (afhankelijk van leverancier) ook hogere terugleververgoeding.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joep03nl
lbuijk schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:39:

Hier heb je all-in prijzen van alle leveranciers: https://enever.nl/prijzen-feeds/
Hoe je zelf niet meer te rekenen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door joep03nl op 30-10-2022 13:47 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:07
Sando schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:32:
[...]

Eigenlijk moeten we wasmachines met ondersteuning voor mqqt, zigbee of matter hebben. Die laatste twee kan niet zonder speciale hardware, maar die eerste kan over wifi dus in theorie zou dat met een firmware update toegevoegd kunnen worden aan slimme apparaten zoals die accu van mij (als de devs enthousiast genoeg zijn).

Jammer dat firmware sporadisch open source is.
Als het dan ff kan graag en ipv of. Mqtt of zelfs een http api is zeer welkom hier, de brug schrijf ik zelf wel (en anders ongetwijfeld iemand anders).

Het is soms best vervelend om tot het besef te komen dat ze in Ierland en China weten dat m'n was droog is maar ik moet leunen op een push notificatie van een brakke app.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

Gekke henkie

joep03nl schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:31:
[...]

Hier heb je all-in prijzen van alle leveranciers: https://enever.nl/prijzen-feeds/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJwLEa3TUwwp4nVwy6MqxbhV_dw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gQsbzztGHGTcOj6Xsf06TEwu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
@Hemingr even goed lezen waneer de 'prijs van morgen' beschikbaar is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-06 10:12
plofkip schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:37:
Ik ben zo vrij geweest om een Domoticz variant te maken voor het up-to-date houden van de energieprijzen binnen Domoticz:

https://gist.github.com/k...ba7503e6806e8b7ec03298dfa
Ik ben al lang op zoek naar zo'n script voor Domoticz.

Kun je aangeven hoe je dit in Domoticz integreert en activeert?

Ik heb de custom sensors klaar. Ik kan LUA starten, maar hoe verder?

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bbrink schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:59:
[...]

Heb je een foto van de meterkast? Krijg je alleen een 2e slimme meter? Ik heb niet veel ruimte over in de meterkast, waarschijnlijk wel voor een 2e meter maar niet voor een 2e aansluiting. Als ik via mijnaansluiting wil aanvragen (Liander) kan ik alleen een nieuwe aansluiting kiezen lijkt het, niet alleen een extra meetpunt.
Die post ik in het SAP topic als ik de boel volledig aangesloten heb. De schakelaars sluit ik volgende week in het weekend aan.
Er is eerder een foto gedeeld: reiker in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"
zoals je ziet kost het aardig wat ruimte.
Je krijgt geen 2e aansluiting maar alleen een 2e slimme meter, echter hoort dat hele bord waar hij op staat er wel bij.

Je moet bij mijnaansluiting kiezen voor 'overig' ipv 'woonhuis' geloof ik. Bij Liander is de levertijd overigens zo'n 7 tot 9 maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MJ de Bruijn schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:55:
[...]

Ik ben al lang op zoek naar zo'n script voor Domoticz.

Kun je aangeven hoe je dit in Domoticz integreert en activeert?

Ik heb de custom sensors klaar. Ik kan LUA starten, maar hoe verder?

Marco
dit is een DzVents script. dus daar moet je hem plaatsen.
Verdere discussie hierover zou ik in het Domoticz topic doen als ik jou was.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 30-10-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Raymond P schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:46:

Als het dan ff kan graag en ipv of.
Als het even kan wel! Maar in het kader van realisme, je ziet zelden een apparaat dat meerdere protocollen spreekt, en MQTT-ondersteuning is daadwerkelijk iets wat een developer nu in firmware van reeds bestaande WiFi-connected smart devices kan implementeren, als er genoeg animo voor is. Er zit vaak meer dan genoeg geheugen in de ROM voor de paar kilobytes die daarvoor nodig zijn.

Als je je hiermee bezig houdt ontdek je wel de kracht van open source, en het gemis als het er niet is. Ik kan zelf LineageOS voor mijn smartphone compileren, maar voor mijn robotstofzuiger, slimme accu en wasmachine kan ik op zijn best met lelijke hacks wat vanuit home automation gedaan krijgen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• two-one
  • Laatst online: 12-06 21:58
joep03nl schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:17:
[...]

Daar heb je inderdaad gelijk in.
Neem aan dat je het al bij de klantenservice gemeld hebt?
Ja, wel gedaan, maar ik had niet het idee dat het kwartje viel.
Misschien leest hier iemand mee van Zonneplan…

[ Voor 3% gewijzigd door two-one op 31-10-2022 06:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
@Sando een robotstofzuiger voorzie je natuurlijk van Valetudo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-06 11:17
Ik ga per 1-12 over naar een dynamische energieleverancier en ik overweeg ook om zonnepanelen te plaatsen. De kosten voor zonnepanelen zijn nu ongeveer €6000 voor circa 5.000kWh vermogen, dus betaal ik eenmalig €1,25 om jaarlijks 1kWh op te wekken. Met 40ct/kWh is de terugverdientijd dan ruim 3 jaar (mijn verbruik is hoger ivm EV en ga uit dat jaarsalderen voorlopig de norm blijft). Het valt mij op dat met dynamische tarieven de prijs overdag (als de zon schijnt) juist vaak laag is. Ik verwacht dan ook dat de terugverdientijd dan juist een stuk langer is, tenzij je de mogelijkheid hebt om tijdelijk energie op te slaan. Ik heb een Tesla Model S, maar die ondersteunt dat helaas niet en ik verwacht niet op korte termijn een flinke thuisbatterij aan te schaffen.

Klopt mijn redenering dat zonnepanelen juist minder interressant zijn als je dynamische prijzen hebt?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
two-one schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:03:
[...]

Ja, wel gedaan, maar ik had niet het idee dat het kwartje viel.
Misschien leest hier iemand mee van Zonneplan…
Ik heb het probleem vanochtend via Whatsapp gemeld. Zojuist krijg ik het bericht dat ze het naar hun development afdeling hebben doorgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
BugBoy schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:28:
Ik ga per 1-12 over naar een dynamische energieleverancier en ik overweeg ook om zonnepanelen te plaatsen. De kosten voor zonnepanelen zijn nu ongeveer €6000 voor circa 5.000kWh vermogen, dus betaal ik eenmalig €1,25 om jaarlijks 1kWh op te wekken. Met 40ct/kWh is de terugverdientijd dan ruim 3 jaar (mijn verbruik is hoger ivm EV en ga uit dat jaarsalderen voorlopig de norm blijft). Het valt mij op dat met dynamische tarieven de prijs overdag (als de zon schijnt) juist vaak laag is. Ik verwacht dan ook dat de terugverdientijd dan juist een stuk langer is, tenzij je de mogelijkheid hebt om tijdelijk energie op te slaan. Ik heb een Tesla Model S, maar die ondersteunt dat helaas niet en ik verwacht niet op korte termijn een flinke thuisbatterij aan te schaffen.

Klopt mijn redenering dat zonnepanelen juist minder interressant zijn als je dynamische prijzen hebt?
Deze vraag is zaterdag ook al gesteld.Misschien handig om even terug te lezen :)

thehog in "het grote day ahead energie prijzen topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-06 13:59

Zolang de salderingsregeling er is wil je in de zonnige maanden een tradionele leverancier.

Als je heel veel panelen hebt, dan wil je het hele jaar de leverancier het de hoogste terug leveringsvergoeding. Als je minder opwekt dan je gebruikt, dan maakt de leverancier niet uit, zolang die maar per jaar saldeert.

En dan in winter dynamisch, zeker met het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapklaar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 09:33
Ik heb inmiddels m'n eerste metingen binnen op de website van EnergyZero. De kosten van de stroom komen min of meer overeen met mijn berekening, maar de kosten voor gas totaal niet.

Ik heb een all in (alleen variabele kosten) gasprijs berekend van 0,86EUR/m3 voor 29 oktober, maar EnergyZero zegt dat de kosten voor de 0,35m3 die ik die dag heb verbruikt €0,94 zijn, dat zou €2,86/m3 betekenen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saWHVgY9JtLtKz--jSgDK8MQKLY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J16QixkuZADQinBZrUGOsoxh.png?f=user_large

Bij de prijs van EnergyZero zitten ook de vaste kosten, die van mij niet, maar dat kan dit verschil toch niet verklaren?

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:57

Ja en nee. Zonnepanelen zijn altijd interessant. Hoe interessant dit precies is hangt van veel factoren af.

De prijzen in het weekend zijn vaak lager dan door de week. Ik lever meestal stroom terug voor een hoger tarief dan ik afneem omdat ik mijn EV op een gunstig tijdstip oplaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kard
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:42
hapklaar schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:51:
Ik heb inmiddels m'n eerste metingen binnen op de website van EnergyZero. De kosten van de stroom komen min of meer overeen met mijn berekening, maar de kosten voor gas totaal niet.

Ik heb een all in (alleen variabele kosten) gasprijs berekend van 0,86EUR/m3 voor 29 oktober, maar EnergyZero zegt dat de kosten voor de 0,35m3 die ik die dag heb verbruikt €0,94 zijn, dat zou €2,86/m3 betekenen...

[Afbeelding]

Bij de prijs van EnergyZero zitten ook de vaste kosten, die van mij niet, maar dat kan dit verschil toch niet verklaren?
Als alle vaste kosten inclusief netbeheer hier bij inbegrepen zitten kan dat het wellicht wel verklaren. De netbeheerkosten voor een standaardjaarverbruik van 500 t/m 4000 m3 zijn bijvoorbeeld bij Liander 180 euro per jaar, dus dan zit je op totale vaste kosten van (180 + 5,4*12)/365 = 0,67 per dag. Tel daar 0,35 * 0,86 voor verbruik bij op en je zit aardig in de buurt van de 0,94 van EnergyZero. Ik ben overigens geen klant bij EnergyZero en weet niet of netbeheerkosten daadwerkelijk zijn verwerkt in die prijs, misschien even nazoeken/navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:56
wian schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:11:
@Sando een robotstofzuiger voorzie je natuurlijk van Valetudo
Ik heb ff blik geworpen op het laden maar dat zie ik niet. Kun je ook een tijdslot voor het laden ook instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sarpo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:44:
[...]

Ik heb ff blik geworpen op het laden maar dat zie ik niet. Kun je ook een tijdslot voor het laden ook instellen?
waarom zou je dat willen? Zo'n ding gebruikt vrijwel geen stroom hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Sarpo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:44:
[...]

Je kan hem altijd 10 cm van het basisstation laten wegrijden en terug laten rijden als de stroom goedkoop is. Kun je toch 72 Wh schuiven... (14.4 volt * 5Ah)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
@joep03nl
De gasprijs van EasyEnergy staat in je overzicht vandaag op 0.858208.
Volgens je overzicht is toeslag en belasting resp. 0.05944 en 0.49
Blijft een prijs over van 0.308768. Ik probeer dit te reproduceren maar heb geen idee waar die prijs vandaan komt. Het lijkt nog het meest op de prijs van gisteren, kun je een zetje in de goede richting geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:23
Is het een idee om aan de tabel met aanbieder toe te voegen of ze Elektriciteit/Gas als alleenstaand product ook leveren? Zonneplan doet bijvoorbeeld gas als je ook elektra neemt. Of je alleen elektra bij Zonneplan kan doen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Mooie stroomprijzen weer morgen, lekker hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-06 14:47
Waarschijnlijk is dit een hele domme vraag, maar ik ga deze toch stellen;

Wanneer we het hebben over salderen, wordt dan officieel alleen de belasting gesaldeerd? Of ook het leveringstarief?

Een voorbeeld. Als ik 3.200 opwek en 3.000 verbruik, kan het dan zijn dat ik alsnog moet betalen? Mijn gedachte is dat ik opleveren op goedkope (lage TLV) kWh prijsmomenten doe. De prijs per kWh is om 13.00 heel erg laag, zelfs deze dagen.

Daarentegen, vind het gros van mijn verbruik nog steeds op de piek momenten plaats. Oftewel, wanneer de kWh prijs vrij hoog is.

Of is de leverancier verplicht deze allemaal te salderen en alleen te rekenen wat ik op jaarbasis aan kWh heb verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:38
hansvanhengel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:20:

Wanneer we het hebben over salderen, wordt dan officieel alleen de belasting gesaldeerd? Of ook het leveringstarief?

Een voorbeeld. Als ik 3.200 opwek en 3.000 verbruik, kan het dan zijn dat ik alsnog moet betalen? Mijn gedachte is dat ik opleveren op goedkope (lage TLV) kWh prijsmomenten doe. De prijs per kWh is om 13.00 heel erg laag, zelfs deze dagen.

Daarentegen, vind het gros van mijn verbruik nog steeds op de piek momenten plaats. Oftewel, wanneer de kWh prijs vrij hoog is.

Of is de leverancier verplicht deze allemaal te salderen en alleen te rekenen wat ik op jaarbasis aan kWh heb verbruikt?
Ik heb hier contact over gehad met Zonneplan. Volgens hun gaat het salderen alleen om de belastingen en niet om het levertarief. In jouw voorbeeld zou je dan inderdaad netto kunnen moeten bijbetalen.Zie ook deze link https://www.zonneplan.nl/...ervergoeding-zonnepanelen

[ Voor 4% gewijzigd door Apolopo op 31-10-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
hansvanhengel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:20:

Bij een gewone leverancier trek je bij salderen de ingevoerde energie af van de geleverde energie.
Als je negatief uitkomt, krijg je het teruglevering tarief. Als het positief is betaal je het leveringtarief.

Bij leveranciers met dynamische tarieven is het anders. De belasting wordt altijd gesaldeerd, maar je krijgt voor de ingevoerde energie het tarief dat geldt op het moment van invoeren, en je betaalt ook het leveringstarief dat geldt op moment van afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
Apolopo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:32:
[...]

Ik heb hier contact over gehad met Zonneplan. Volgens hun gaat het salderen alleen om de belastingen. Zie ook deze link https://www.zonneplan.nl/...ervergoeding-zonnepanelen
Dat dacht ik ook zo te lezen ja. Oftewel, het kan dus inderdaad goed dat ik alsnog moet betalen, ondanks dat ik meer teruglever dan afneem.

De afrekening van Eneco moet ik nog krijgen, maar bij Eneco wordt volgens mij ook mijn leveringstarief gesaldeerd. Oftewel, ondanks het bijzonder lage terugleveringstarief is die dan toch goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
hansvanhengel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

Dat dacht ik ook zo te lezen ja. Oftewel, het kan dus inderdaad goed dat ik alsnog moet betalen, ondanks dat ik meer teruglever dan afneem.

De afrekening van Eneco moet ik nog krijgen, maar bij Eneco wordt volgens mij ook mijn leveringstarief gesaldeerd. Oftewel, ondanks het bijzonder lage terugleveringstarief is die dan toch goedkoper...
Ik zit met hetzelfde, voor 7000kwh zonnepanelen op oost/west en voor 8500kwh verbruik. Groot deel daarvan is 's nachts met laden van de EV. Momenteel is het tarief 's nachts het laagst, maar ben bang dat in de lente/zomer de tarieven het laagst zullen zijn tijdens de uren dat mijn panelen het meeste opleveren.

Ik dacht zelf aan dynamische tarieven in de winter en dan per maart overstappen op een maand/jaar tarief waarbij de levertarieven onderdeel zijn van het salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvanhengel
Apolopo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:58:
[...]

Ik zit met hetzelfde, voor 7000kwh zonnepanelen op oost/west en voor 8500kwh verbruik. Groot deel daarvan is 's nachts met laden van de EV. Momenteel is het tarief 's nachts het laagst, maar ben bang dat in de lente/zomer de tarieven het laagst zullen zijn tijdens de uren dat mijn panelen het meeste opleveren.

Ik dacht zelf aan dynamische tarieven in de winter en dan per maart overstappen op een maand/jaar tarief waarbij de levertarieven onderdeel zijn van het salderen.
Dat klinkt inderdaad verstandig. Ik denk dat ik zelf in ieder geval deze wintermaanden lekker goedkoop bij Zonneplan blijf. Dan zal ik ergens rond maart, net als jij, weer is kijken of ik kan overstappen. Waarheen maakt dan gezien het plafond gelukkig niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
In mijn geval liggen de zonnepanelen er al wel, maar vat phicoh het volgens mij goed samen:
phicoh schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:32:
[...]
Zolang de salderingsregeling er is wil je in de zonnige maanden een traditionele leverancier.
En dan (eventueel) in de winter dynamisch, zeker met het prijsplafond.

Als je heel veel panelen hebt, dan wil je het hele jaar de leverancier met de hoogste terug leveringsvergoeding. Als je minder opwekt dan je gebruikt, dan maakt de leverancier niet uit, zolang die maar per jaar saldeert.
Aangezien wij nu met een variabel contract (met maandelijks salderen) zitten en dus relatief hoge tarieven, denk ik er sterk aan om de komende paar maanden (tot maart) over te stappen naar een dynamisch contract. De terugleververgoeding is in die periode van minder belang, omdat de opbrengst van de zonnepanelen laag is. (december t/m februari levert nog geen 10% van het jaar totaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
hansvanhengel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:01:
[...]

Dat klinkt inderdaad verstandig. Ik denk dat ik zelf in ieder geval deze wintermaanden lekker goedkoop bij Zonneplan blijf. Dan zal ik ergens rond maart, net als jij, weer is kijken of ik kan overstappen. Waarheen maakt dan gezien het plafond gelukkig niet zoveel uit.
Weet jij dan hoe dat zou gaan met het prijsplafond als je de eerste 2 maanden bij Zonneplan bijv 1000kwh zou verbruiken tegen 0.25/kwh en dan overstapt naar een andere leverancier en daar 3000kwh zou verbruiken bij een contractprijs van 0.50/kwh? Moet de nieuwe leverancier dan rekening houden met wat je reeds verbruikt hebt bij Zonneplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
Apolopo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:04:
[...]

Weet jij dan hoe dat zou gaan met het prijsplafond als je de eerste 2 maanden bij Zonneplan bijv 1000kwh zou verbruiken tegen 0.25/kwh en dan overstapt naar een andere leverancier en daar 3000kwh zou verbruiken bij een contractprijs van 0.50/kwh? Moet de nieuwe leverancier dan rekening houden met wat je reeds verbruikt hebt bij Zonneplan?
Zoals ik het begreep werkt het iets anders. Het plafond is gewoon simpelweg een hard plafond. Oftewel, je betaalt nooit meer dan 0,40 per kWh. Er wordt niet gemiddeld met de prijzen oid. Ze gaan dus niet rekenen of je gemiddelde tarief wel of niet boven de 0,40 uitkomt.

Dat is (mijn inziens) juist waarom dynamisch zo interessant is. Je kan er wel onder komen, maar nooit boven. Zodra het er boven komt treed het plafond in werking en wordt voor alles boven de 0,40 een factuurtje naar de overheid gestuurd.

Oftewel, je wordt beschermd tegen de pieken EN profiteert toch van de dalen.

Maar het kan heel goed dat ik dit verkeerd begrijp, dus ik laat mij graag corrigeren als iemand anders het beter weet.

[ Voor 3% gewijzigd door hansvanhengel op 31-10-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hansvanhengel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:10:
[...]

Maar het kan heel goed dat ik dit verkeerd begrijp, dus ik laat mij graag corrigeren als iemand anders het beter weet.
klopt helemaal, alleen de details van de regeling (en dus ook het hoe en wat bij dynamische prijzen) zijn nog niet bekend. Afwachten dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjipkevdp
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:33
joep03nl schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:31:
[...]

Leuk dat je dit ontwikkeld. Maar vandaag klopt de gas prijs van easyenergy niet met wat er op hun site staat.

Daar staat: 0,33897, tel ik daar de vaste kosten van 0,54964 bij op kom ik op 0,88861, maar in de feed en op je site staat: 0,858208

Een feed met de kale prijs zou overigens ook wel leuk zijn?

Oh en iets op de enever.nl site, waar je dit soort feedback kan geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
de Peer schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:14:
[...]

klopt helemaal, alleen de details van de regeling (en dus ook het hoe en wat bij dynamische prijzen) zijn nog niet bekend. Afwachten dus.
Dat begreep ik inderdaad ook. Maar, als het qua prijs gemiddeld moet gaan worden, gaat dat wel echt een helse administratieve klus worden voor zowel leveranciers als de overheid.

Of, ze doen het makkelijker en kijken naar je gemiddelde tarief over de maand, of jaar. In dat geval heb je overigens als afnemer van dynamische tarieven nog altijd voordeel. Om dezelfde reden, lager kan, hoger niet. Maar het voordeel is dan wel aanzienlijk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hansvanhengel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:20:
[...]

Dat begreep ik inderdaad ook. Maar, als het qua prijs gemiddeld moet gaan worden, gaat dat wel echt een helse administratieve klus worden voor zowel leveranciers als de overheid.

Of, ze doen het makkelijker en kijken naar je gemiddelde tarief over de maand, of jaar. In dat geval heb je overigens als afnemer van dynamische tarieven nog altijd voordeel. Om dezelfde reden, lager kan, hoger niet. Maar het voordeel is dan wel aanzienlijk kleiner.
Misschien wordt er wel bepaald dat het plafond niet van toepassing is op dynamische tarieven. We weten het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
de Peer schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:26:
[...]

Misschien wordt er wel bepaald dat het plafond niet van toepassing is op dynamische tarieven. We weten het niet.
Dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar zou dat niet een nekslag zijn voor alle leveranciers van dynamische tarieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
hansvanhengel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:29:
[...]

Dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar zou dat niet een nekslag zijn voor alle leveranciers van dynamische tarieven?
Op dit moment zitten de day-ahead prijzen voor zowel gas als elektra ruim onder de limieten. Zolang het gemiddelde onder de limiet zit, heb je geen plafond nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Misschien word het wel de gemiddelde betaalde prijs per kWh per dag, week, maand, jaar, eeuw...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:50
Even wat anders, het Energieweerbericht is gelanceerd. Een wekelijks weerbericht met voorspellingen over zonne-uren en windkracht: https://www.energieweerbericht.nu/

Het weerbericht is allereerst bedoeld voor mensen die het belangrijk vinden om juist groene stroom te gebruiken, maar volgens mij is het ook juist een interessant weerbericht voor mensen met dynamische tarieven. Het weerbericht kan in ieder geval een indicatie geven voor de verwachte gemiddelde stroomprijs van die dag (in vergelijking met andere dagen). Misschien leuk om eens in de gaten te houden als voorspelling voor dynamische tarieven voor een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Inderdaad, speculatie heeft niet veel nut. afwachten tot de details bekend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
tjipkevdp schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:20:
[...]
Leuk dat je dit ontwikkeld. Maar vandaag klopt de gas prijs van easyenergy niet met wat er op hun site staat.

Daar staat: 0,33897, tel ik daar de vaste kosten van 0,54964 bij op kom ik op 0,88861, maar in de feed en op je site staat: 0,858208
Klopt, was een zomertijd/wintertijd dingetje, is nu opgelost.
[...]
Een feed met de kale prijs zou overigens ook wel leuk zijn?
Neem ik mee, zal vanwege drukte en vakantie wel pas december worden denk ik
[...]
Oh en iets op de enever.nl site, waar je dit soort feedback kan geven :)
Wordt aan gewerkt, hopelijk binnen een paar dagen beschikbaar
Pagina: 1 ... 31 ... 285 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels