athvdk schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:09:
[...]
In mijn geval kwam ik weer voordeliger uit als ik alles bij Zonneplan onderbracht ipv Tibber en easyEnergy.
Of zou dat sterk van je verbruik (3300 kWh/1450 m3) afhangen waardoor het bij anderen voordeliger uitpakt?
Dat zou goed kunnen. Zonneplan is relatief goedkoop per eenheid, maar ook relatief duur met het maandelijks vastrecht. Zonneplan wil volgens mij geen los gascontract aanbieden, maar anders zijn zij voor mensen met een relatief hoog verbruik een aantrekkelijke partij voor gas. Een rekenvoorbeeldje tegenover de een-na-goedkoopste gasaanbieders (GroeneStroomLokaal en MijnDomein):
Het verschil in maandelijks vastrecht tussen Zonneplan en deze twee is €1,13 (9% BTW). Het verschil in opslag per m³ is ((0,04798-0,04131)*1,09=) €0,0072703.
Dit betekent dat je qua gas goedkoper uit bent bij Zonneplan vanaf een gemiddelde afname van (1,13/0,0072703=) 155,43 m³.
Het verschil tussen easyEnergy en Zonneplan is voor het maandelijks vastrecht hetzelfde, en per m³ is dat ((0,05453-0,04131)*1,09=) €0,0144098. Dat betekent dat je goedkoper uit bent vanaf een gemiddelde afname van (1,13/0,0144098=) 78,42 m³. Daar zit je ruim binnen, maar dit hoeft lang niet voor iedereen te gelden.
Ik vraag me alleen af of dat ook nog klopt als je het stroomcontract meerekent. Het verschil tussen Zonneplan en Tibber+easyEnergy is dan ineens €3,16 voor het maandelijks vastrecht. Dan moet je gasverbruik toch aardig hoog zijn om dat verschil goed te maken, vooral als je meerekent dat Tibber ook nog een lagere opslag per kWh rekent (al is dat verschil maar €0,0005 per kWh (ex. BTW)).
Als ik de opslag per kWh negeer, moet je puur met je gasverbruik dan gemiddeld 219,30 m³ verbruiken per maand, wat best wel fors is. Ik denk dat je alsnog goedkoper uit bent met Tibber+easyEnergy als je het verschil in maandelijks vastrecht meerekent.
Tibber + GroeneStroomLokaal/MijnDomein is trouwens nóg goedkoper qua opslag per m³. Als ik wederom het verschil in opslag per kWh negeer, moet je qua gasverbuik gemiddeld 434,65 m³ verbruiken om goedkoper uit te zijn bij Zonneplan. Dat is echt heel erg fors, en dan ben je met je stroomverbruik ook nog eens (iets) duurder uit. Ik weet alleen niet of GroeneStroomLokaal en MijnDomein een los gascontract aanbieden.
[
Voor 8% gewijzigd door
Sicco92 op 26-10-2022 13:52
]