Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27
joep03nl schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:24:
[...]

De reden is dat ze binnenkort zelfstandig aan de slag gaan als leverancier en ik dat allemaal even wil afwachten. Zodra er duidelijkheid (op hun website) is zal ANWB Energie uiteraard toegevoegd worden op https://enever.nl en aan de prijs-feeds toegevoegd worden.
Gisteren toevallig app verkeer gehad met ANWB.
Hun denken dat ze vanaf 1 november weer nieuwe klanten toelaten.
En worden ze een eigen energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 20:04
marvin3241 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:42:
Komt het vaker voor dat de stroomprijzen voor de volgende dag om dit tijdstip nog steeds niet bekend zijn? Bij Energyzero is er nog niks te zien van prijzen voor 26 oktober.
Nog steeds geen stroomprijzen voor vandaag. Heel gek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan©
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:42

Stefan©

Toet toet

Maxmannl schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

Yep maar dan vanuit vandebron
Eerst Tibber
2 weken later gas naar Easyenergy
Waarom Easyenergt: Elke maand verrekening met voorschot en goede tarieven.

Heb van 1 ding spijt... dat ik gas niet eerder heb gedaan :) (gaat pas op 19 november in)

Tibber bevalt echt perfect tot nu toe.
Ik ben om. Direct aangevraagd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Stefan© schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

Ik ben om. Direct aangevraagd. :)
In mijn geval kwam ik weer voordeliger uit als ik alles bij Zonneplan onderbracht ipv Tibber en easyEnergy.
Of zou dat sterk van je verbruik (3300 kWh/1450 m3) afhangen waardoor het bij anderen voordeliger uitpakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 21:22
athvdk schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:09:
[...]

In mijn geval kwam ik weer voordeliger uit als ik alles bij Zonneplan onderbracht ipv Tibber en easyEnergy.
Of zou dat sterk van je verbruik (3300 kWh/1450 m3) afhangen waardoor het bij anderen voordeliger uitpakt?
Dat zou goed kunnen. Zonneplan is relatief goedkoop per eenheid, maar ook relatief duur met het maandelijks vastrecht. Zonneplan wil volgens mij geen los gascontract aanbieden, maar anders zijn zij voor mensen met een relatief hoog verbruik een aantrekkelijke partij voor gas. Een rekenvoorbeeldje tegenover de een-na-goedkoopste gasaanbieders (GroeneStroomLokaal en MijnDomein):

Het verschil in maandelijks vastrecht tussen Zonneplan en deze twee is €1,13 (9% BTW). Het verschil in opslag per m³ is ((0,04798-0,04131)*1,09=) €0,0072703.
Dit betekent dat je qua gas goedkoper uit bent bij Zonneplan vanaf een gemiddelde afname van (1,13/0,0072703=) 155,43 m³.

Het verschil tussen easyEnergy en Zonneplan is voor het maandelijks vastrecht hetzelfde, en per m³ is dat ((0,05453-0,04131)*1,09=) €0,0144098. Dat betekent dat je goedkoper uit bent vanaf een gemiddelde afname van (1,13/0,0144098=) 78,42 m³. Daar zit je ruim binnen, maar dit hoeft lang niet voor iedereen te gelden.

Ik vraag me alleen af of dat ook nog klopt als je het stroomcontract meerekent. Het verschil tussen Zonneplan en Tibber+easyEnergy is dan ineens €3,16 voor het maandelijks vastrecht. Dan moet je gasverbruik toch aardig hoog zijn om dat verschil goed te maken, vooral als je meerekent dat Tibber ook nog een lagere opslag per kWh rekent (al is dat verschil maar €0,0005 per kWh (ex. BTW)).
Als ik de opslag per kWh negeer, moet je puur met je gasverbruik dan gemiddeld 219,30 m³ verbruiken per maand, wat best wel fors is. Ik denk dat je alsnog goedkoper uit bent met Tibber+easyEnergy als je het verschil in maandelijks vastrecht meerekent.

Tibber + GroeneStroomLokaal/MijnDomein is trouwens nóg goedkoper qua opslag per m³. Als ik wederom het verschil in opslag per kWh negeer, moet je qua gasverbuik gemiddeld 434,65 m³ verbruiken om goedkoper uit te zijn bij Zonneplan. Dat is echt heel erg fors, en dan ben je met je stroomverbruik ook nog eens (iets) duurder uit. Ik weet alleen niet of GroeneStroomLokaal en MijnDomein een los gascontract aanbieden.

[ Voor 8% gewijzigd door Sicco92 op 26-10-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Heeft iemand van Tibber al bericht gehad over de compensatie van 190 euro? Ik kreeg van Vanons al wel bericht dat mijn maandbedrag in november 190 euro lager is, oftewel ze betalen mij het verschil uit, maar van Tibber nog geen bericht voorbij zien komen. Vraag me ook af wie de uitbetaling gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Ep Woody schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:48:
Heeft iemand van Tibber al bericht gehad over de compensatie van 190 euro? Ik kreeg van Vanons al wel bericht dat mijn maandbedrag in november 190 euro lager is, oftewel ze betalen mij het verschil uit, maar van Tibber nog geen bericht voorbij zien komen. Vraag me ook af wie de uitbetaling gaat doen.
Ik ga er vanuit dat je het met de afrekening van de maand gaat krijgen. Op dit moment gebruik ik minder energie dan de korting van 800 euro van de overheid. Krijg dus elke maand een negatieve factuur en ook geld gestort op mijn rekening.

Edit: factuur van vorige maand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVUtPFcwa58_9QC39RV9nCPDw8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEu5BYyy9FhiZEhwSILLSpkP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door SkullboyNL op 26-10-2022 14:00 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Het uitkeren van de 190 euro gaat via je stroomleverancier. Ze kijken waar jij klant bent op de 1e van de maand november en december.
Hier vind je alle details voor de leveranciers:
https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/cek22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:01

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Heb de helpdesk een berichtje gestuurd:

antwoord:
Hoi Smuggler👋,

Goede vraag! Zeker voor leveranciers met een dynamisch tarief zoals Tibber, vergt het zoals gewoonlijk iets meer uitzoekwerk en uitleg.

Overbruggingsregeling november & december.
Je krijgt zowel in de maand november als december, €190,- extra tegemoetkoming. Wanneer je klant bent bij Tibber op 1 november zullen wij de toeslag uitkeren van november, wanneer je (nog steeds) klant bent op 1 december, zullen wij ook de toeslag uitkeren van december.

We zullen dit volledige bedrag uitkeren als een aparte transactie voor het einde van elke maand, mits je geen oude openstaande facturen hebt. Zorg ervoor dat je een IBAN hebt gekoppeld in de Tibber-app om het bedrag te kunnen ontvangen. Je doet dit onder ‘account’ > ‘mijn betaalmethode’.

Prijsplafond
Vooropgesteld is het goed om te weten dat je ook bij Tibber gebruik kan maken van het prijsplafond. De exacte details worden op dit moment in samenspraak met alle andere energieleverancier uitgewerkt. Het plan is op dit moment dus nog niet tot in detail uitgewerkt en tot die tijd kunnen we over het prijsplafond nog niks communiceren. We willen namelijk geen onwaarheden met onze klanten delen.

Zodra alles is uitgewerkt en is vastgelegd brengen we onze klanten hiervan natuurlijk direct op de hoogte. 👍

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
jorick570 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:57:
[...]

Het uitkeren van de 190 euro gaat via je stroomleverancier. Ze kijken waar jij klant bent op de 1e van de maand november en december.
Hier vind je alle details voor de leveranciers:
https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/cek22
Voor de SAPpers onder ons:
Let op: zorg ervoor dat primaire allocatiepunten waarvan meerdere keren de energiebelasting is verminderd slechts éénmaal worden meegeteld in het aantal primaire allocatiepunten met woon- of verblijfsfunctie.
De energieleveranciers moeten alle aansluitingen waarop ze leveren doorgeven, maar een PAP met SAP's mag maar 1x geteld worden. Ben benieuwd hoe dat opgelost wordt... Geldt dat dan per energieleverancier of per aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:44
Smuggler schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:10:
[...]

Heb de helpdesk een berichtje gestuurd:

antwoord:

[...]
Kijk, dit zijn dus duidelijke toezeggingen, (hopelijk wotd dit ook bekend gemaakt op hun website)

Geen gezeik achteraf, gewoon boter bij de vis, top energieleveracier die Tibber, hopelijk ook binnenkort gas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
Sicco92 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:45:
[...]

Dat zou goed kunnen. Zonneplan is relatief goedkoop per eenheid, maar ook relatief duur met het maandelijks vastrecht. Zonneplan wil volgens mij geen los gascontract aanbieden, maar anders zijn zij voor mensen met een relatief hoog verbruik een aantrekkelijke partij voor gas. Een rekenvoorbeeldje tegenover de een-na-goedkoopste gasaanbieders (GroeneStroomLokaal en MijnDomein):

Het verschil in maandelijks vastrecht tussen Zonneplan en deze twee is €1,13 (9% BTW). Het verschil in opslag per m³ is ((0,04798-0,04131)*1,09=) €0,0072703.
Dit betekent dat je qua gas goedkoper uit bent bij Zonneplan vanaf een gemiddelde afname van (1,13/0,0072703=) 155,43 m³.

Het verschil tussen easyEnergy en Zonneplan is voor het maandelijks vastrecht hetzelfde, en per m³ is dat ((0,05453-0,04131)*1,09=) €0,0144098. Dat betekent dat je goedkoper uit bent vanaf een gemiddelde afname van (1,13/0,0144098=) 78,42 m³. Daar zit je ruim binnen, maar dit hoeft lang niet voor iedereen te gelden.

Ik vraag me alleen af of dat ook nog klopt als je het stroomcontract meerekent. Het verschil tussen Zonneplan en Tibber+easyEnergy is dan ineens €3,16 voor het maandelijks vastrecht. Dan moet je gasverbruik toch aardig hoog zijn om dat verschil goed te maken, vooral als je meerekent dat Tibber ook nog een lagere opslag per kWh rekent (al is dat verschil maar €0,0005 per kWh (ex. BTW)).
Als ik de opslag per kWh negeer, moet je puur met je gasverbruik dan gemiddeld 219,30 m³ verbruiken per maand, wat best wel fors is. Ik denk dat je alsnog goedkoper uit bent met Tibber+easyEnergy als je het verschil in maandelijks vastrecht meerekent.

Tibber + GroeneStroomLokaal/MijnDomein is trouwens nóg goedkoper qua opslag per m³. Als ik wederom het verschil in opslag per kWh negeer, moet je qua gasverbuik gemiddeld 434,65 m³ verbruiken om goedkoper uit te zijn bij Zonneplan. Dat is echt heel erg fors, en dan ben je met je stroomverbruik ook nog eens (iets) duurder uit. Ik weet alleen niet of GroeneStroomLokaal en MijnDomein een los gascontract aanbieden.
Hmm, ik heb mij aangemeld bij Zonneplan. Het hoge vastrecht was mij een beetje ontgaan. Is het ook niet handig om daar een overzicht van te maken? Nu staat er in de topic start alleen de kosten per kwh/m3 nameljk. Maar die vastrecht kosten maken ook nog aardig wat verschil natuurlijk.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Deldenaar schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:32:
[...]

Kijk, dit zijn dus duidelijke toezeggingen, (hopelijk wotd dit ook bekend gemaakt op hun website)

Geen gezeik achteraf, gewoon boter bij de vis, top energieleveracier die Tibber, hopelijk ook binnenkort gas...
Dat zijn ze verplicht. Het moet in die maand en of dat nu in de voorschotnota, eindnota, of een losse betaling is, maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
MrBlueEyes schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:50:
[...]

Hmm, ik heb mij aangemeld bij Zonneplan. Het hoge vastrecht was mij een beetje ontgaan. Is het ook niet handig om daar een overzicht van te maken? Nu staat er in de topic start alleen de kosten per kwh/m3 nameljk. Maar die vastrecht kosten maken ook nog aardig wat verschil natuurlijk.
Staat gewoon in de topic start.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
We zullen de volledige €190 vóór het einde van de respectievelijke maand uitkeren als een aparte transactie. Het wordt dus niet eerst verrekend met de factuur van die maand.
Krijg net een nieuwsbrief van Tibber.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
De nieuwsbrief van Tibber:
Bij deze informeren we je graag over de overbruggingsmaatregel van de overheid om ook dit jaar nog de verhoogde energiekosten te compenseren met €190 in de komende twee maanden.

Overbruggingsregeling
Grote kans dat je al eerder iets hebt gehoord of gelezen over het prijsplafond voor energie. Deze regeling zal gelden per 1 januari 2023. Om ook tot die tijd de hoge energiekosten dragelijker te maken heeft de overheid de zogeheten overbruggingsregeling in het leven geroepen, en dat werkt zo: Je krijgt zowel in de maand november als december een toeslag van €190,-. Wanneer je klant bent bij Tibber op 1 november, ontvang je de toeslag voor november van ons. Ben je (nog steeds) klant bij ons op 1 december, dan ontvang je ook de toeslag voor december van ons.

We zullen de volledige €190 vóór het einde van de respectievelijke maand uitkeren als een aparte transactie. Het wordt dus niet eerst verrekend met de factuur van die maand.

Is je IBAN gekoppeld?💰
Om ervoor te zorgen dat het geld op je rekening wordt gestort, hebben we natuurlijk wel je IBAN nodig. Heb je deze al toegevoegd, dan hoef je niks te doen. Heb je dat nog niet gedaan, zorg er dan voor dat je deze toevoegt in de Tibber-app om het bedrag te kunnen ontvangen. Je doet dit onder ‘Account’ > ‘Betaalmethode’.

Prijsplafond
Na de overbruggingsperiode geldt vanaf 1 januari 2023 een prijsplafond voor energie: een maximum energieprijs tot aan een verbruik van 1200 kubieke meter (m³) gas en 2900 kilowattuur (kWh) stroom. De maximumprijs wordt €1,45 per m³ gas en €0,40 per kWh stroom, inclusief belasting. Verbruik je méér dan 1200 m³ gas of 2900 kWh stroom, dan betaal je de prijs die je hebt afgesproken met je energieleverancier – ook als deze boven de maximumprijs van het prijsplafond ligt. Is je huishouden aangesloten op stadsverwarming, dan geldt een maximumprijs van €47,39 per gigajoule (GJ).

Hoe werkt dit dan met dynamische stroomtarieven, vraag je je waarschijnlijk af? Daarover worden de puntjes nog op de i gezet. Onderlinge gesprekken tussen (dynamische) energieleveranciers en de overheid over de exacte invulling hiervan zijn nog altijd in volle gang. Zodra deze zijn afgerond en de regels zijn vastgesteld, laten we dit natuurlijk direct aan je weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Hier ook netjes allemaal, kijk wel op van dit,

1 november afnemer, krijg je de eerste 190 euro voor november! Dus deze week al?

Netjes van Tibber om dit eigenlijk al voor te schieten...

[ Voor 19% gewijzigd door Deldenaar op 26-10-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Deldenaar schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:07:
Hier ook netjes allemaal, kijk wel op van dit,

1 november afnemer, krijg je de eerste 190 euro voor november! Dus deze week al?

Netjes van Tibber om dit eigenlijk al voor te schieten...
Voor het einde van die maand.
Dus 30 November op z'n laatst.
En 31 December op z'n laatst.

Tibber kennende zal het tussen de 20e en 25e vallen. maar dat is een pure gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Smuggler schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:00:
[...]

Staat gewoon in de topic start.
Ik zie het sorry. Was ff aan het slapen. Daar heb ik toen wel naar gekeken. Ik raakte ff in de war omdat het btw wise nu natuurlijk verschillend staat op de verschillende website's. Daarnaast geeft zonneplan op de website jaar prijs en tibber bijvoorbeeld maandprijs. Dan is het verschil meteen wat groter dan die 2 euro op maandbasis.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:14
Mijn Engie contract eindigt november en hun verlengingsvoorstel is 60 cent per kwh en 2,60 per kuub gas. Ik probeer te bepalen of ik beter bij mijn huidige leverancier kan blijven of overstappen naar een dynamisch contract, maar kom daar niet helemaal uit. Hopelijk hebben jullie wat tips voor mij.

Situatie:
Jaarverbruik volgend jaar geschat op 8500kwh, waarvan 3500kwh voor onze EV. Deze staat eigenlijk alleen ’s nachts aan de lader, omdat de auto overdag in gebruik is. We krijgen in januari extra zonnepanelen en zullen dan een jaaropbrengst hebben van circa 7000kwh (oost/west). Het nettoverbruik per jaar, na salderen is dus 1500kwh. Komende maand krijgen wij een hybride warmtepomp en jaarverbruik gas zal dan zakken naar circa 600 m3.

Met het prijsplafond zou ik op 600x1,45 voor gas en 1500x0,40 voor electriciteit uitkomen.

Zou het in deze situatie zin hebben om over te stappen op dynamische tarieven? Het salderen gaat bij deze aanbieders alleen over de belastingen, niet om de variabele energietarieven. Het kan maar zo zijn dat de terugleververgoeding in de topmaanden (april-augustus) een stuk lager zal zijn dan de kosten voor het laden ’s nachts. Eventueel zou ik t/m februari een dynamisch contract kunnen nemen ervan uitgaande dat de laadtarieven ’s nachts lager zullen blijven dan 40 cent en dan vanaf maart weer over naar een variabel contract bij Engie en dan profiteren van hun hogere terugleververgoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Maxmannl schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

Yep maar dan vanuit vandebron
Eerst Tibber
2 weken later gas naar Easyenergy
Waarom Easyenergt: Elke maand verrekening met voorschot en goede tarieven.

Heb van 1 ding spijt... dat ik gas niet eerder heb gedaan :) (gaat pas op 19 november in)

Tibber bevalt echt perfect tot nu toe.
ben wat huiverig voor de overstap naar Easyenergy. Bieden ze een goede webportal of app aan, waar je zelf het maandbedrag (voorschot) kan aanpassen? ze rekenen namelijk met erg hoge bedragen zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Kaaschef schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:28:
[...]

ben wat huiverig voor de overstap naar Easyenergy. Bieden ze een goede webportal of app aan, waar je zelf het maandbedrag (voorschot) kan aanpassen? ze rekenen namelijk met erg hoge bedragen zelf.
Nee.
En de klantenservice is ook slecht momenteel.
Geen webportal of app aanwezig.
Voorschot is 1 a 2 maanden afhankelijk van hoe je rekent. Maar ook niet meer dan dat. Na 2 maanden is alles weer verrekend. Voorschot stijgt en daalt ook mee met de seizoenen.

De belastingen doen ze het verwachte jaar verbruik /12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
klopt het dat Easyenergy de enige aanbieder is waar je los gas kan afnemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• athvdk
MrBlueEyes schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:50:
[...]

Ik kwam (achteraf) bij Zonneplan voordeliger uit als bij NextEnergy. Het scheelt voor mijn situatie (3300kWh en 1450 m3) ongeveer 600 euro op jaarbasis (50 per maand).
Ik ging er vanuit dat als je een berekening maakt op de site van de leverancier, hier ook de kosten van vastrecht (abonnement per maand?) meegenomen worden.

We gaan eerst het avontuur maar aan met NextEnergy. Voornaamste is om niet langer dan nodig bij Eneco te blijven :-) en switchen kan later ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-08 16:49
Kaaschef schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:32:
Nee, kan ook bij Next Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Smuggler schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:47:
[...]

Nee.
En de klantenservice is ook slecht momenteel.
Geen webportal of app aanwezig.
Voorschot is 1 a 2 maanden afhankelijk van hoe je rekent. Maar ook niet meer dan dat. Na 2 maanden is alles weer verrekend. Voorschot stijgt en daalt ook mee met de seizoenen.

De belastingen doen ze het verwachte jaar verbruik /12.
Ze hebben een omgeving waar je basale zaken zoals facturen en verbruik kunt bekijken.
Mijn ervaring met de klantenservice (september) was: traag maar compleet, feitelijk correct en oplossingsgericht. Mja dat ging dan ook over een factuur.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gordon
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-07-2024
Kaaschef schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:32:
EnergyZero kan ook voor alleen gas zonder probleem.

[ Voor 22% gewijzigd door gordon op 26-10-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:02

Greyfox

MSX rulez

[...]
...

....
Ik probeer je berekening te volgen, maar het laatste stukje dat die €3,16 maandelijk vastrecht alleen rendabel is bij 200+ m3 (=2400 m3 per jaar) snap ik niet.
Het verschil in vastrecht tussen Zonneplan en anderen is nog geen 1,5 euro per maand, dat is op de totale energierekening toch verwaarloosbaar?
Mis ik iets?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Greyfox Rendabel is relatief natuurlijk.

Je kan je eigen verbruik pakken en het totaal aan kosten uitrekenen.

Bij een verbruik van 2900 kWh stroom en 1200 m3 gas kost EE/TIB je momenteel 169 euro en ZP 192 euro per jaar (ex btw, prijzen uit TS).

Vanaf een jaarverbruik van 2900 kWh stroom en 3000 m3 gas is ZonderGas ZonnePlan goedkoper dan EE/TIB. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 26-10-2022 20:57 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Greyfox schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:10:
[...]

Ik probeer je berekening te volgen, maar het laatste stukje dat die €3,16 maandelijk vastrecht alleen rendabel is bij 200+ m3 (=2400 m3 per jaar) snap ik niet.
Het verschil in vastrecht tussen Zonneplan en anderen is nog geen 1,5 euro per maand, dat is op de totale energierekening toch verwaarloosbaar?
Mis ik iets?
Nee je mist niets. Zonneplan is gewoon het goedkoopst als je stroom en gas wil afnemen bij dezelfde leverancier. Het voordeel van de 1,5 euro vastrecht per maand goedkoper bij een ander ga je pas merken bij een enorm verbruik. Geneuzel dus. Ik ga me niet druk maken om 1,5 euro. Ik heb voor Zonneplan gekozen omdat ze telefonisch goed te bereiken zijn, je een P1 dongle krijgt, een overzichtelijke app. Mijn contract gaat over 2 weken lopen, maar de app kun je nu al inzien.

Wat ik wel belangrijk vind, is dat de maandelijkse factuur goed te controleren is op verbruik. Dat moet dus nog gaan blijken. Wat ik wel weet is dat je op deze manier een hoop geld gaat besparen. Mijn vader kreeg vandaag een voorstel Flex contract ENGIE per 1 december. 0,65 euro per KwH en 2,69 europer m3 . Door het prijsplafond gaan deze prijzen nooit meer lager worden dan het plafond. Gratis geld voor de leverancier. Ik kan niet wachten op een actief Zonneplan Contract. Dan kan de kachel weer aan en lekker elektrisch bijverwarmen voor een relatieve scheet en 3 knikkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 23:30
Ik ben van stroom van easy energy nu naar tibber gegaan, vanwege foute facturen van easyenergy en slechte service.

Wat ik me wel afvraag, whats the catch bij Tibber? 3.99 per maand en ze claimen niks te verdienen op stroom. En dan krijg jij en je "vriend" ook nog eens beide 50 euro korting als jullie aanmelden. Hebben ze in een jaar dan nog niet eens terug verdiend. Iemand die hier iets over weet? Ze schieten ook grote bedragen aan stroom voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
detim schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:15:
Ik ben van stroom van easy energy nu naar tibber gegaan, vanwege foute facturen van easyenergy en slechte service.

Wat ik me wel afvraag, whats the catch bij Tibber? 3.99 per maand en ze claimen niks te verdienen op stroom. En dan krijg jij en je "vriend" ook nog eens beide 50 euro korting als jullie aanmelden. Hebben ze in een jaar dan nog niet eens terug verdiend. Iemand die hier iets over weet? Ze schieten ook grote bedragen aan stroom voor.
Nog geen catch ontdekt. Hun opslag van 0,2 cent is ook de laagste van allemaal. Ik denk dat er gewoon een goed potje investering boven zit om uiteindelijk de grootste te willen worden. Druk de andere partijen de markt uit en dan later pas echt verdienen. Ze draaien natuurlijk ook al een tijd goed in Zweden en hebben dus goede financiele backing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:31
detim schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:15:

Addons verkopen in de shop, geld verdienen met het op/af regelen van elektrische auto’s en andere lasten, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Obeja Dat is niet per definitie waar. :) Tot pakweg 2000 kWh en 1000 m3 is EasyEnergy goedkoper als je alles persé bij 1 leverancier wilt hebben.

Het is dus allemaal relatief naar de situatie. En of je het de moeite waard vind kan ieder voor zich bepalen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:24
Na het de afgelopen dagen grotendeels doornemen van dit topic overweeg ik om voor Gas en elektra over te stappen van Vattenfall (E) en Essent (G) naar Zonneplan.

Wat ik niet op de site van Zonneplan kon vinden is of er een webpagina is met dagelijkse uurprijzen voor elektra. Op een app of dongle zit ik niet te springen, aan mijn P1 poort hangt al langer een RPi met Domoticz en de prijzen voor de volgende dag bekijk ik het liefst op mijn pc.

Van andere aanbieders heb ik wel daggrafieken gevonden maar heb geen idee of die ook op Zonneplan van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
dirks schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:34:
Na het de afgelopen dagen grotendeels doornemen van dit topic overweeg ik om voor Gas en elektra over te stappen van Vattenfall (E) en Essent (G) naar Zonneplan.

Wat ik niet op de site van Zonneplan kon vinden is of er een webpagina is met dagelijkse uurprijzen voor elektra. Op een app of dongle zit ik niet te springen, aan mijn P1 poort hangt al langer een RPi met Domoticz en de prijzen voor de volgende dag bekijk ik het liefst op mijn pc.

Van andere aanbieders heb ik wel daggrafieken gevonden maar heb geen idee of die ook op Zonneplan van toepassing zijn.
Volgens mij alleen in de app. Ik zie op de website geen inlog mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
dirks schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:34:

Uurprijzen van alle dynamische leveranciers zijn inmiddels hier te vinden: https://enever.nl/.

Zonneplan leest je meter uit met hun Connect, die moet in de P1 poort van je meter. Je kan er echter wel een splitter bij krijgen zodat je RPi en Connect beide kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:21
Na 15 jaar Eneco (altijd variabel) ga ik per 18-11-22 over naar Zonneplan.
Mijn tarieven zouden voor de zoveelste keer stijgen per 18-11, toedeloe Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik blijf het wel vreemd vinden dat je dus niet gewoon via de berekeningsoptie op de sites van de leveranciers, de gunstigste leverancier, passend bij je verbruik, kunt vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Raymond P schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:25:
@Obeja Dat is niet per definitie waar. :) Tot pakweg 2000 kWh en 1000 m3 is EasyEnergy goedkoper als je alles persé bij 1 leverancier wilt hebben.

Het is dus allemaal relatief naar de situatie. En of je het de moeite waard vind kan ieder voor zich bepalen.
Ja je hebt gelijk, ik weet het...Ik liet die 1,5 euro per maand buiten beschouwing. Je betaald in 2023 volgens huidige tarieven 30 euro (incl 21% btw) meer vastrecht bij zonneplan. Tot een verbruik van 2320 kwh tot 1153 m3 per 12 maanden ben je inderdaad maximaal 30 euro per 12 maanden goedkoper uit.

Eerlijk gezegd ontloopt het elkaar allemaal niet zo veel bij een gemiddeld verbruik. Dit geldt ook voor de andere leveranciers. Het belangrijkste is dat zo'n bedrijf de klantenservice en de (technische) administratie perfect op orde heeft. Dan maakt een tientje meer of minder ook niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
athvdk schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:34:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik blijf het wel vreemd vinden dat je dus niet gewoon via de berekeningsoptie op de sites van de leveranciers, de gunstigste leverancier, passend bij je verbruik, kunt vinden.
Je hebt dynamische prijzen. Dus ze moeten een schatting maken van de prijzen die ze verwachten. De een is wat positiever in de verwachtingen dan een ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Obeja Helemaal eens. Het verschil bij de goedkope aanbieders is niet astronomisch bij normaal gebruik.
En zolang de service ok is dan is dat verschil imho ook prima. Het ging mij dan ook meer om de nuance. :)

Maar er zitten ook uitschieters bij. Frank kost bijvoorbeeld net niet het dubbele van EE/Tibber.

Vanaf januari zou dat allemaal zomaar anders kunnen zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 13:55
Ik ben voor het eerst aan het nadenken over een dynamisch contract. Heb dit topic al wat doorgespit maar zou graag nog wat adviezen en/of ervaringen horen van mensen in een vergelijkbare situatie.

Tussenwoning uit 2020, zonnepanelen, warmtepomp, goed geïsoleerd. Op jaarbasis verbruik van 3500 kWh en opwek van 2500 kWh. Op dit moment geen EV maar komt begin 2023 wel.

Zitten nu bij Budget Energie maar met het gedoe rond maandelijks salderen en het komende prijs plafond kijk ik voor het eerst naar een nieuw dynamisch contract bij Tibber.

Het veilige alternatief is om een leverancier te zoeken die redelijke tarieven hanteert en jaarlijks saldeert zoals SamenOm die ik ben tegengekomen.

Input welkom! Wil graag per 1 december over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Hoe leest Zonneplan trouwens je gasmeter uit?
Voor stroom krijg je een Connect voor in de P1 poort, maar gas dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 12:12

Locke_

Iron within, Iron Without!

iMode schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:09:
Die gegevens kun je ook via de P1 uitlezen, maar ook zonder de Connect kunnen ze je slimme meter uitlezen. Je geeft daar bij het aangaan van het contract toestemming voor.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
iMode schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:09:
Je gasmeter staat in verbinding met je stroommeter. Je kunt ook visueel je gasstanden lezen op het scherm van de stroommeter. De connect van zonneplan heeft 4g verbinding naar de servers van zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
SgtCaffran schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:08:
Ik ben voor het eerst aan het nadenken over een dynamisch contract. Heb dit topic al wat doorgespit maar zou graag nog wat adviezen en/of ervaringen horen van mensen in een vergelijkbare situatie.

Tussenwoning uit 2020, zonnepanelen, warmtepomp, goed geïsoleerd. Op jaarbasis verbruik van 3500 kWh en opwek van 2500 kWh. Op dit moment geen EV maar komt begin 2023 wel.

Zitten nu bij Budget Energie maar met het gedoe rond maandelijks salderen en het komende prijs plafond kijk ik voor het eerst naar een nieuw dynamisch contract bij Tibber.

Het veilige alternatief is om een leverancier te zoeken die redelijke tarieven hanteert en jaarlijks saldeert zoals SamenOm die ik ben tegengekomen.

Input welkom! Wil graag per 1 december over!
Met dynamische prijzen saldeert je per uur/dag. Dus eigenlijk helemaal niet meer. Dat is met zonnepanelen dus vaak niet interessant. De opwek in de zomer levert waarschijnlijk weinig en minder op tov het verbruik en prijzen in de winter. Ik heb ook zonnepanelen en ben van plan als het kan om in maart weer terug te gaan naar een aan ieder met vaste prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
thehog schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:19:
[...]

Nog geen catch ontdekt. Hun opslag van 0,2 cent is ook de laagste van allemaal. Ik denk dat er gewoon een goed potje investering boven zit om uiteindelijk de grootste te willen worden. Druk de andere partijen de markt uit en dan later pas echt verdienen. Ze draaien natuurlijk ook al een tijd goed in Zweden en hebben dus goede financiele backing.
/edit hier stond iets want niet klopt

[ Voor 34% gewijzigd door Sjoan op 26-10-2022 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Sjoan schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:38:
[...]

/edit hier stond iets want niet klopt
Al gewijzigd

[ Voor 14% gewijzigd door MrBlueEyes op 26-10-2022 23:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-09 22:49
Kaaschef schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:15:
[...]

Met dynamische prijzen saldeert je per uur/dag. Dus eigenlijk helemaal niet meer. Dat is met zonnepanelen dus vaak niet interessant. De opwek in de zomer levert waarschijnlijk weinig en minder op tov het verbruik en prijzen in de winter. Ik heb ook zonnepanelen en ben van plan als het kan om in maart weer terug te gaan naar een aan ieder met vaste prijzen.
Het voordeel met dynamische prijzen is dat er geen risico opslag op zit. Of je moet die 0,2 ct/kWh al teveel vinden. Afgelopen zomer waren de prijzen erghoog…het onderwerp kwam dagelijks op het journaal. Mensen metzonnepanelen kregen dito betaald voor hun opwek.😁. Nu met de winter in aankomst zijn de prijzen weer sterk gedaald… de afgelopen tijd schommeld het weer tussen de 12 en 30ct/kWh. (All-in prijs). Als ik dan de vaste prijscontracten zie…betaal je echt een factor 2-3teveel. En dan nog een way-out, mocht je het te spannend vinden, de opzegtermijn is 1 dag.
Nee, ik heb geen aandelen Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 13:55
@WillemP22 En dan eventueel in het voorjaar weer over naar een variabel contract met relatief hoge teruglever vergoeding?

Als ik de huidige day ahead prijzen vergelijk met mijn variabele contract (slechts een maand vast!) dan schrik ik inderdaad wel van het verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 04-09 07:09
WillemP22 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 01:49:
[...]

Het voordeel met dynamische prijzen is dat er geen risico opslag op zit. Of je moet die 0,2 ct/kWh al teveel vinden. Afgelopen zomer waren de prijzen erghoog…het onderwerp kwam dagelijks op het journaal. Mensen metzonnepanelen kregen dito betaald voor hun opwek.😁. Nu met de winter in aankomst zijn de prijzen weer sterk gedaald… de afgelopen tijd schommeld het weer tussen de 12 en 30ct/kWh. (All-in prijs). Als ik dan de vaste prijscontracten zie…betaal je echt een factor 2-3teveel. En dan nog een way-out, mocht je het te spannend vinden, de opzegtermijn is 1 dag.
Nee, ik heb geen aandelen Tibber.
Er schijnen 60 LNG tankers voor de kust te wachten om te lossen. Samen met bergingen die 90+% vol zitten (,een milde start van de winter en zuinige hollanders) is er momenteel teveel gas. De tankers kosten geld om te laten wachten dus daalt de gasmarktprijs hierdoor. Het is te verwachten dat deze situatie niet de hele winter zal duren en voor hoelang dat weet niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Laatst online: 14-09 07:57
Geen idee wat de kosten zijn van de tankers die dagen/weken voor de Spaanse kust stil liggen, maar dat zal uiteindelijk ook door de consument betaalt worden.

Maar... de dynamische prijzen zijn op het moment wel lekker. M'n contract bij Zonneplan gaat pas 1-nov in, maar ik vergelijk sinds 2 weken te prijzen: gemiddeld bespaar ik nu iedere dag een dikke 5 EUR.

Stroom stroom scheelt een factor 3,5 en gas een factor 2,7. Er zal zeker een periode komen dat het verschil veel kleiner is (of de andere kant opslaat), Dynamische prijzen.... het zijn net aandelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:37
SgtCaffran schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:22:
@WillemP22 En dan eventueel in het voorjaar weer over naar een variabel contract met relatief hoge teruglever vergoeding?

Als ik de huidige day ahead prijzen vergelijk met mijn variabele contract (slechts een maand vast!) dan schrik ik inderdaad wel van het verschil.
2 maanden geleden was de gemiddelde day ahead prijs rond de €0,40-€0,50. Het is een erg dynamische markt op het ogenblik en de prijzen zullen hard gaan stijgen als het kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Ik denk dat het in in november/december echt lang, goed koud moet worden om de prijs dan echt hard omhoog te laten schieten (dat er dus zorgen ontstaan of de gasreserves wel toereikend gaan zijn t/m einde winter). Zeker na deze zeer warme oktober. Maar goed, wie zal het uiteindelijk zeggen. Voor nu zou zelfs 40-50 eurocent nog de helft zijn van de oktobertarieven van Eneco :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
Gister een bericht gekregen van Oxxio, wederom een verhoging.

Gas naar €2,63 per m3 (excl vaste lasten)
Elektra naar €0,80 per kwh (excl vaste lasten)

Begin nu serieus te denken om de overstap te maken naar een variabele aanbieder al zij het voor de maanden november december.

Wij kochten altijd 2500kwh en 1100m3 in, maar gebruiken as we speak rond de 2500kwh en 900m3 (al staat dit jaar de maand september en oktober al de kachel volledig uit dus vermoedelijk 100m3 minder dit jaar)

De angst zit hem vooral in het feit dat als we nu overstappen naar een easy energy bijv. dat als de prijzen bijv naar de €3-4 gaan per m3 dat teruggaan naar een oxxio oid, ook waarschijnlijk terugkeren is naar €5-6 euro de m3 (momenteel als we een nieuw contract bij oxxio willlen is dat ook al 4€ ipv de 2,63 die we nu hebben)

Daarnaast, hoe zit het met het plafond en deze aanbieders? en de 190 teruggave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

mxmemx schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:06:
Gister een bericht gekregen van Oxxio, wederom een verhoging.
Begin nu serieus te denken om de overstap te maken naar een variabele aanbieder al zij het voor de maanden november december.
tsja dan ben je dus aan het speculeren. en dat is prima als je je bewust bent van de gevolgen. Zowel jij als Oxxio proberen de risico's in te schatten. De vraag is wie daar beter in is ;)

Ik heb zelf een 2e slimme meter aangevraagd die 1 Nov geinstalleerd wordt. Dit in combinatie met een grote schakelaar. Ik heb dan een regulier contract en een day ahead contract. Ik kan dan mijn verbruiksgroepen switchen van het ene naar het andere contract. Op die manier profiteer ik van de lage prijzen, maar heb ik niet de nadelen van een gestegen prijs bij het day head contract.
Daarnaast, hoe zit het met het plafond en deze aanbieders? en de 190 teruggave?
Plafonddetails zijn nog niet bekend. de 190 teruggave krijg je gewoon.

[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 27-10-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
de Peer schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:19:
[...]

tsja dan ben je dus aan het speculeren. en dat is prima als je je bewust bent van de gevolgen. Zowel jij als Oxxio proberen de risico's in te schatten. De vraag is wie daar beter in is ;)
Het aanbod wat ik kreeg van Essent is hoger dan wat de day-ahead prijzen (gemiddeld per maand) het hele jaar geweest zijn. Ja, dat risico ga ik gewoon nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

phicoh schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

Het aanbod wat ik kreeg van Essent is hoger dan wat de day-ahead prijzen (gemiddeld per maand) het hele jaar geweest zijn. Ja, dat risico ga ik gewoon nemen.
Risico gaat dan ook over de toekomst, niet over het verleden ;)
Het is wat het is, no risk no reward.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
de Peer schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:19:
[...]

Ik heb zelf een 2e slimme meter aangevraagd die 1 Nov geinstalleerd wordt. Dit in combinatie met een grote schakelaar. Ik heb dan een regulier contract en een day ahead contract. Ik kan dan mijn verbruiksgroepen switchen van het ene naar het andere contract. Op die manier profiteer ik van de lage prijzen, maar heb ik niet de nadelen van een gestegen prijs bij het day head contract.

[...]

Plafonddetails zijn nog niet bekend. de 190 teruggave krijg je gewoon.
Hier ook een 2e slimme meter met twee SFT440's. Een voor de zonnepanelen en een voor een modelcontract. Als de tarieven van het modelcontract hoger zijn dan blijf ik daarop terugleveren en neem ik af via Tibber. Wordt het omgekeerd dan wisselen we het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ep Woody schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:34:
[...]

Hier ook een 2e slimme meter met twee SFT440's. Een voor de zonnepanelen en een voor een modelcontract. Als de tarieven van het modelcontract hoger zijn dan blijf ik daarop terugleveren en neem ik af via Tibber. Wordt het omgekeerd dan wisselen we het om.
Hier is het nu nog simpel. Ik heb een innova 1 jaar vast contract met 91 cent terugleververgoeding. Daar leveren de panelen op terug.

Dus alleen als de levertarieven boven de 91 cent komen 'switch' ik mijn verbruiksgroepen naar Innova zodat ik ga salderen.

Als mijn Innovacontract afloopt in sept 2023 ga ik hetzelfde doen als jij denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
de Peer schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:34:
[...]

Risico gaat dan ook over de toekomst, niet over het verleden ;)
Het is wat het is, no risk no reward.
Dat klopt. Maar de huidige situatie lijkt sterk op (bijna) geen risico, wel een grote beloning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
phicoh schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

Dat klopt. Maar de huidige situatie lijkt sterk op (bijna) geen risico, wel een grote beloning.
Nee. Er is zeker wel een risico op lange termijn áls je boven het prijsplafondquotum uit komt.

mja #yolo

Afbeeldingslocatie: https://www.roulettephysics.com/wp-content/uploads/2014/04/how-to-play.jpg

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchLegendX
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 12:37
Goedemiddag,

Zit al een paar pagina's te lezen en te scrollen maar kom het antwoord helaas niet tegen :(.

Kan een van jullie mij vertellen of het prijsplafond voor een day-ahead energieleverancier ook geldt?
Dus in principe dat wanneer de gas/stroom prijs onder de plafondprijs dat je voordelig uit bent, en deze stopt tot het met het plafond? Wilde de overstap maken van Oxxio naar Zonneplan begin december, lijkt mij de voordeligste aanbieder voor 1700KWh en +- 650 M³ aan gas.
Of zie ik iets over het hoofd heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

DutchLegendX schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:39:
Goedemiddag,

Zit al een paar pagina's te lezen en te scrollen maar kom het antwoord helaas niet tegen :(.
het antwoord is er nog niet. de details zijn nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 22:37

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@DutchLegendX Dit zegt Tibber ervan:

Prijsplafond
Na de overbruggingsperiode geldt vanaf 1 januari 2023 een prijsplafond voor energie: een maximum energieprijs tot aan een verbruik van 1200 kubieke meter (m³) gas en 2900 kilowattuur (kWh) stroom. De maximumprijs wordt €1,45 per m³ gas en €0,40 per kWh stroom, inclusief belasting. Verbruik je méér dan 1200 m³ gas of 2900 kWh stroom, dan betaal je de prijs die je hebt afgesproken met je energieleverancier – ook als deze boven de maximumprijs van het prijsplafond ligt. Is je huishouden aangesloten op stadsverwarming, dan geldt een maximumprijs van €47,39 per gigajoule (GJ).

Hoe werkt dit dan met dynamische stroomtarieven, vraag je je waarschijnlijk af? Daarover worden de puntjes nog op de i gezet. Onderlinge gesprekken tussen (dynamische) energieleveranciers en de overheid over de exacte invulling hiervan zijn nog altijd in volle gang. Zodra deze zijn afgerond en de regels zijn vastgesteld, laten we dit natuurlijk direct aan je weten. 🤝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
Raymond P schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

Nee. Er is zeker wel een risico op lange termijn áls je boven het prijsplafondquotum uit komt.

mja #yolo

[Afbeelding]
Op langere termijn loop je geen risico, aangezien een traditionele leverancier op langere termijn altijd meer zal kosten doordat zij een risico opslag moeten rekenen. Dat risico ligt namelijk, als je bij een dynamische aanbieder zit, bij jezelf.

Eigenlijk is het net zoals een verzekering. Kan je het risico dat je loopt zelf afdekken of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Raymond P schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:49:
Dat valt wel mee. Op dit moment zijn er bijna geen vaste contracten. Dus het alternatief voor dynamisch is een variable contract.

Energieleveranciers willen ook geen risico. Dus die kopen in op korte termijn contracten. En dus kosten berekenen ze door met regelmatige verhogingen.

Dus als er iets raars gebeurt op de day-ahead markt, dan is er een goede kans dat de termijnmarkt ook omhoog gaat. En paar maanden later gaan de variabele contracten omhoog.

Dus met een variable contract loop je ongeveer net zoveel risico als met een dynamisch contract. Maar je betaalt wel de enorme opslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:38
Of je gaat voor maximale afdekking: Een day ahead contract voor je dagelijks gebruik, een contract met zeer hoge TLV voor winstmaximalisatie, en een driejarig vast contract als "verzekering". Liefst met een ATS (en wat hysterese) tussen je day ahead en vast contract, voor die momenten waarop day ahead stroom duur is. Met de bonus die je krijgt van het langlopende contract kun je practisch de 100 euro aan jaarlijkse vaste lasten afdekken.

Aan de andere kant; het is een beetje overdreven, tenzij je jaarverbruik ook erg hoog is. De verzekering blijft immers altijd dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Sjoan schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:57:
[...]

Op langere termijn loop je geen risico, aangezien een traditionele leverancier op langere termijn altijd meer zal kosten doordat zij een risico opslag moeten rekenen. Dat risico ligt namelijk, als je bij een dynamische aanbieder zit, bij jezelf.

Eigenlijk is het net zoals een verzekering. Kan je het risico dat je loopt zelf afdekken of niet?
Je gaat uit van een scenario waarin je nu geen enkel contract hebt.

Met een vertrek bij een reguliere aanbieder 'verlies' je je huidig tarief, voor vaste klanten is die lager dan instromers die op een modelcontract worden gezet.
Dat kan je inderdaad zien als een stukje verzekering.

Als je, om wat voor reden dan ook, moet leunen op het prijsplafond en je verbruik niet weet aan te passen en er volgend najaar geen 60 tankers voor de kust liggen en er in 2024 geen prijsplafond (in huidige vorm) is en de dynamische tarieven reageren daarop dan heb je een probleem.
Komt je verbruik boven het quotum dan kan je daar zelfs al eind 2023 tegenaan lopen.

Heb je nu al een variabel contract met ditto prijzen dan maakt het inderdaad niet uit, je hebt dan geen extra risico maar wel een potentieel voordeel.

Er is een reden waarom ze het aanbod van vaste contracten vanuit de overheid willen forceren...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Raymond P schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:35:
Er is een reden waarom ze het aanbod van vaste contracten vanuit de overheid willen forceren...
Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat die contracten gaan kosten. Als het dezelfde prijzen worden als de modelcontracten plus een torenhoge opzegboete dan heb je er nog niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@phicoh Klopt allemaal. Een hoop onzekerheden nog.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Raymond P schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

Je gaat uit van een scenario waarin je nu geen enkel contract hebt.

Met een vertrek bij een reguliere aanbieder 'verlies' je je huidig tarief, voor vaste klanten is die lager dan instromers die op een modelcontract worden gezet.
Dat kan je inderdaad zien als een stukje verzekering.

Als je, om wat voor reden dan ook, moet leunen op het prijsplafond en je verbruik niet weet aan te passen en er volgend najaar geen 60 tankers voor de kust liggen en er in 2024 geen prijsplafond (in huidige vorm) is en de dynamische tarieven reageren daarop dan heb je een probleem.
Komt je verbruik boven het quotum dan kan je daar zelfs al eind 2023 tegenaan lopen.

Heb je nu al een variabel contract met ditto prijzen dan maakt het inderdaad niet uit, je hebt dan geen extra risico maar wel een potentieel voordeel.

Ik ga uit van mijn eigen situatie, waarin mijn vaste stroomaanbieder me €3,30/m3 en 80 cent/kWh wilde laten betalen. En ja, dat zijn de tarieven die ik voorgeschoteld kreeg na uitloop van mijn vaste contract.

Ik zou ook nu zonder probleem kunnen overstappen naar Budget Energie (2,24/m3 en 0,66/kWh) of Vattenfal (2,53/m3 en 0,69/kWh), en zijn er nog andere maatschappijen. Die instaptarieven zijn dus hoger dan het tarief voor vaste klanten van mijn huidige aanbieder Eneco.

Dit jaar is de stroomprijs op de dynamische markt alleen op 26 augustus op meer dan 80 cent gekomen en gas is alleen in diezelfde week voor 5 dagen hoger geweest dan de prijs van Eneco.

Kortom, ja, er is een risico, maar die is (zeker voor Eneco klanten) zeer aanvaardbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 20:11
@de Peer @Ep Woody Verdienden jullie die dubbele meters terug? Aanleg is al ruim € 500,= + jaarlijks zo'n € 250,=? Aparte groepenkasten?
Hoe moet ik dat schematisch zien? Normaal gesproken staan levering en verbruik parallel, maar met schakelaars leidt je beiden via de ene of de andere meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Zojuist van Easyenergie een credit nota en tevens een aangepaste ( nieuwe) nota ontvangen v.w de eerdere fout (vergeten!?) met het doorberekenen van de eerste voorschot, zoals eerder aangehaaald hierzo...

allemaal netjes geregeld nu, heb wel nu 2x een nota van november omdat dit net allemaal langs elkaar heen loopt maar men belooft een terugboeking binnen 5 werkdagen, kan ik mee leven, hiermee is mijn voornemen om deze eerste nota door mijn bank te laten storneren hiermee vervallen

Nu blijkt dus ook dat de eerste voorschot pas word meegenomen met de 3e (DERDE) factuur!!!,

dus misschien om rekenschap mee te houden, elke voorschot word pas na 2 maanden (facturen) verwerkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Marcva schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:40:
@de Peer @Ep Woody Verdienden jullie die dubbele meters terug? Aanleg is al ruim € 500,= + jaarlijks zo'n € 250,=? Aparte groepenkasten?
Hoe moet ik dat schematisch zien? Normaal gesproken staan levering en verbruik parallel, maar met schakelaars leidt je beiden via de ene of de andere meter?
Het zijn gewoon twee losse groepenkasten met losse hoofdmeters. Op de ene meter zitten de zonnepanelen en op de andere gewone gebruikers.

Qua terugverdienen, zoals nu: 40 cent terugleververgoeding en een afnametarief van 15 cent per kWh. (gemiddeld). Daarnaast krijg je 2x vermindering energiebelasting en als je geluk hebt ook 2x 190 euro in november en december, dus ja, die investering heb ik eenvoudig terugverdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
Vanaf 18 november ga ik over naar Zonneplan maar ik kan nu al in de App, echter zie ik alleen de grafieken voor stroom (per uur etc). Waar kan ik de dag prijs voor gas zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smtyMY3OINy2QRtx3VuX9uQy8D4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7rLJnOYKeoR2577t56irzNSb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
@iMode Verder naar beneden scrollen, na groenpercentage staat onder "verbruikstatistieken" het gasverbruik. Daar kun je dit terugvinden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Marcva schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:40:
Aanleg kost me 500 euro door Enexis.
Zelf ben ik 100 euro kwijt aan wat onderdelen en snoertjes.
Jaarlijkse kosten zijn 35 euro.

Als je 'geluk' hebt krijg je sowieso zo'n 800 euro per jaar voor het hebben van een 2e slimme meter. Ze worden namelijk niet altijd goed geregistreerd. Dus dan is het punt zelfst winstgevend als je er niets mee doet, net zoals bij je eerste slimme meter. daarbij krijg je ook geld toe per jaar.

Verder is het verdienmodel simpel. ik krijg 91 cent per kWh bij Innova en via Dynamisch tarief koop ik in voor 10-50 cent ofzo. Ik heb zometeen 20.000 Wp. Ik maak minimaal 3000 euro winst op de 2e slimme meter.

En in de toekomst is het vooral handig om meerdere contracten tegelijk af te kunnen sluiten. 1 variabel/dynamisch en de ander een vast contract. En dan kun je altijd 'kiezen' welke je gaat gebruiken. Risicospreiding dus. Zeer lucreatief en op vele scenario's voorbereid. zo zie ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Obeja schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:02:
@iMode Verder naar beneden scrollen, na groenpercentage staat onder "verbruikstatistieken" het gasverbruik. Daar kun je dit terugvinden
Ik kan niet verder scrollen, verbruikstatistieken en het gasverbruik moet dan denk ik nog worden toegevoegd.
De app is sinds vanmiddag pas live en contract start pas 18-11 (de Connect moet ik ook nog binnen krijgen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
iMode schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:09:
[...]

Ik kan niet verder scrollen, verbruikstatistieken en het gasverbruik moet dan denk ik nog worden toegevoegd.
De app is sinds vanmiddag pas live en contract start pas 18-11 (de Connect moet ik ook nog binnen krijgen).
Ja dat zal het zijn...prijs per m3 staat voor vandaag op 102ct in de app. Dus dat klopt precies met de spotprijs voor vandaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMode
Obeja schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:14:
[...]

Ja dat zal het zijn...prijs per m3 staat voor vandaag op 102ct in de app. Dus dat klopt precies met de spotprijs voor vandaag.
Top, bedankt! Ik kan niet wachten *O*

Na 15 jaar trouwe Eneco klant (altijd variabel) schotelen ze voor de 4e keer een verhoging met belachelijke tarieven voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 22:38
Kaaschef schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:15:
[...]

Alleen als je fors teruglevert is het niet interessant. Rondom nul of wat daarboven door bijv EV is dynamisch gewoon interessant, ook met zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27
r0bb schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:21:
[...]

Alleen als je fors teruglevert is het niet interessant. Rondom nul of wat daarboven door bijv EV is dynamisch gewoon interessant, ook met zonnepanelen.
Wat is teveel terugleveren. Ik zit mede door de zonnige zomer op 900 KwH overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
Johan14 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:14:
[...]

Wat is teveel terugleveren. Ik zit mede door de zonnige zomer op 900 KwH overschot.
Met een overschot moet je op zoek gaan naar een stroomleverancier met de hoogste terugleververgoeding. Je kunt tot 2025 nog 100% salderen. Tot die tijd heb je niks te zoeken bij dynamische prijzen.

Met zonnepanelen moet je niet aan dynamische prijzen gaan beginnen. Zolang er gesaldeerd mag worden is dynamisch altijd nadelig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Obeja schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:03:
[...]

Met een overschot moet je op zoek gaan naar een stroomleverancier met de hoogste terugleververgoeding. Je kunt tot 2025 nog 100% salderen. Tot die tijd heb je niks te zoeken bij dynamische prijzen.

Met zonnepanelen moet je niet aan dynamische prijzen gaan beginnen. Zolang er gesaldeerd mag worden is dynamisch altijd nadelig
Behalve in combinatie met een 2e slimme meter (SAP) en een schakelaar. Want dan kun je de panelen op het juiste moment van contract laten switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
Zojuist mailtje van Zonneplan gekregen m.b.t. de 190 EUR compensatie:
Zoals aangegeven in onze mail van twee weken geleden wordt u door de overheid gecompenseerd voor de gestegen energiekosten. In de maanden november en december krijgt u daarom €190 korting. In deze mail vertel ik wat dit concreet voor u betekent.

€190 compensatie per maand
De energieleverancier waar u op de eerste van de maand stroom afneemt regelt de korting voor u. Is Zonneplan op 1 november uw leverancier? Dan stort Zonneplan het bedrag van €190 op uw rekening. Geldt dit ook voor 1 december? Dan maken wij nogmaals €190 naar u over.

Zonneplan heeft er voor gekozen het bedrag van €190 los te storten. Zo blijft het onderscheid tussen uw maandelijkse factuur en de korting van de overheid overzichtelijk. U kunt de vergoeding verwachten in dezelfde periode als de afschrijving van de maandelijkse factuur. Dat betekent dat u de korting van november in het begin van december op uw rekening kunt verwachten.

We houden contact
Vanaf januari treedt het prijsplafond in werking. Hoe dit precies gaat werken is nog niet bekend. Zodra daar nieuws over is ontvangt u een nieuwe update. 

Mocht u voor nu nog vragen hebben, op onze servicepagina vindt u antwoord op de meest gestelde vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:07:
[...]

Behalve in combinatie met een 2e slimme meter (SAP) en een schakelaar. Want dan kun je de panelen op het juiste moment van contract laten switchen.
Ja dan wel. Klopt. Maar dan is de hoogte van de terugleververgoeding nog belangrijker omdat je dan helemaal weinig hebt te salderen.

Ik denk dat 2 meters net een brug te ver is voor de meesten die nu pas dynamisch overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Zojuist bij Easyenergie het verzoek neergelegd om mijn gas voorschot drastisch te verlagen, ben benieuwd in hoeverre ze hier in mee gaan

[ Voor 7% gewijzigd door Deldenaar op 27-10-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapklaar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-09 00:00
@joep03nl Jouw prijzen voor EnergyZero stroom en gas wijken iets af van de mijne. Mag ik vragen hoe je deze hebt opgebouwd?

Ik gebruik nu op basis van api.energyzero.nl excl btw voor
- stroom: price + 0.01472 + 0.04010 + 0.03325 * 1.09
- gas: price + 0.05230 + 0.39591 + 0.09429 * 1.09
(unitprijs excl btw + inkoopkosten + energiebelasting + ODE + 9% BTW)

Ook ben ik benieuwd hoe ik jouw feed in Home Assistant krijg als sensor values. Wellicht kun je me een voorbeeld geven of iemand anders die jouw feeds in HA gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door hapklaar op 27-10-2022 20:46 ]

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
hapklaar schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:42:
@joep03nl Jouw prijzen voor EnergyZero stroom en gas wijken iets af van de mijne. Mag ik vragen hoe je deze hebt opgebouwd?

Ook ben ik benieuwd hoe ik jouw feed in Home Assistant krijg als sensor values. Wellicht kun je me een voorbeeld geven of iemand anders die jouw feeds in HA gebruikt.
Over inkoopkosten weet ik niks, maar ik zie wel dat je 2 x de btw berekent over energiebelasting en ODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapklaar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-09 00:00
MarkII schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:46:
[...]

De bedragen die je gebruikt in de formules zijn volgens mijn gegevens al inclusief 9% BTW.
Dus de '* 1.09' is hier niet nodig.
Als het goed is niet. Ze zijn allen excl btw, daarom pak ik ook de excl btw prijs uit de api en doe aan het eind * 1.09.

Overigens kom ik met mijn prijzen nog steeds iets te laag uit in vergelijking met bijv de prijzen op enever.nl, dus ik denk dat er zelfs nog iets bij moet.

je hebt gelijk ik mix wat door elkaar... Wel vreemd dat ik nog steeds lager uitkom dan enever :)

Deze zou moeten kloppen, alles meteen incl btw

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
rest:
  - resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=1&inclBtw=true
    scan_interval: 60
    sensor:
      - name: "EZ_Stroomprijzen"
        value_template: "{% set today = utcnow().strftime('%Y-%m-%dT%H:00:00Z') %}{{(value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price + 0.01472 + 0.04010 + 0.03325 }}"
        unit_of_measurement: "EUR/kWh"
        json_attributes:
          - Prices
          - average
  - resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=4&inclBtw=true
    sensor:
      - name: "EZ_Gasprijzen"
        value_template: "{% set today = utcnow().strftime('%Y-%m-%dT%H:00:00Z') %}{{(value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price + 0.05230 + 0.39591 + 0.09429 }}"
        unit_of_measurement: "EUR/m³"
        json_attributes:
          - Prices
          - average

Zodra ik m'n eerste werkelijke kosten in de app heb van EZ, zal ik ze eens vergelijken met enever.

[ Voor 62% gewijzigd door hapklaar op 27-10-2022 21:31 ]

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
hapklaar schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:42:

Voor EZ gebruik ik de API van Entsoe stroom en de API van EZ voor gas

Stroom: (beursprijs + 0.013500 + 0.06729358) * 1,09
Gas: (API prijs excl btw + 0.04798000 + 0.449724771) * 1,09

Met HA kan ik je niet helpen, ik gebruik Domoticz...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaaschef
Overstap naar Tibber is een feit! :)

Ik heb de eerste dag 6,6 kwh afgenomen tegen gemiddeld 20,5ct , en opwek 2,6 kwh tegen 16,8ct. .
Kosten totaal 1 euro- precies. gemiddeld maakt dat dan 25ct (op basis van ouderwets salderen).

Als ik dat vergelijk met de 44ct of vanaf 5 November zelfs 63ct van Essent is dat toch wel een lekkere start .

Duidelijke info in de app. Je kan exact het verbruik en de kosten per uur terug zien. Dus ook dat mijn vrouw de wasmachine nog net even te vroeg had aangezet. >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yiBx2Mt7vVY_cnxLQi6tlFC9rg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRoNz8EO5R86M2B1LTyTKltu.jpg?f=fotoalbum_large

en het komt ook nog overeen met HomeWizard :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6GO7uyWsYnjint-hERQOZXHNVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNmj2H7Khh64dvhBfSASAAls.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Kaaschef op 28-10-2022 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:15
Kaaschef schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 02:14:

Ik heb de eerste dag 6,6 kwh afgenomen tegen gemiddeld 20,5ct , en opwek 2,6 kwh tegen 16,8ct. .
Kosten totaal 1 euro- precies. gemiddeld maakt dat dan 25ct (op basis van ouderwets salderen).

Als ik dat vergelijk met de 44ct of vanaf 5 November zelfs 63ct van Essent is dat toch wel een lekkere start .

Duidelijke info in de app. Je kan exact het verbruik en de kosten per uur terug zien. Dus ook dat mijn vrouw de wasmachine nog net even te vroeg had aangezet. >:)

[Afbeelding]

en het komt ook nog overeen met HomeWizard :
[Afbeelding]
De info die je in de app zichtbaar hebt, is dat via de pulse of via de reguliere meteruitlezing door de netbeheerder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
iMode schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:09:
[...]

Gasverbruikt komt erbij zodra je gas over de meter hebt laten gaan. Op volle uren wordt je gasverbruik over dat laatste uur bijgevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Niek_ schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 06:30:
[...]

De info die je in de app zichtbaar hebt, is dat via de pulse of via de reguliere meteruitlezing door de netbeheerder?
Met pulse is het direct zichtbaar.
Zonder puls duurt het minimaal een dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kaaschef schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 02:14:

dat is dan ook geen eerlijke vergelijking ;)
die 63 cent van Essent staat wel langere tijd vast en is straks misschien wel relatief goedkoop over heel november en december genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
Deldenaar schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:09:
Zojuist bij Easyenergie het verzoek neergelegd om mijn gas voorschot drastisch te verlagen, ben benieuwd in hoeverre ze hier in mee gaan
In mijn geval (door plaatsing warmtepomp alleen nog gas voor koken), hebben ze probleemloos het gasvoorschot aangepast naar de voor hun minimale waarde: 100m3 per jaar.

Ik stoor me er bij easy wel aan dat zij bepalen dat het voorschot nu weer eens omhoog moet en dan weer eens omlaag. Ik wil gewoon achteraf betalen wat ik gebruik heb, laat mij zelf het voorschot bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuweky
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 17:51
hapklaar schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:21:
[...]

Als het goed is niet. Ze zijn allen excl btw, daarom pak ik ook de excl btw prijs uit de api en doe aan het eind * 1.09.

Overigens kom ik met mijn prijzen nog steeds iets te laag uit in vergelijking met bijv de prijzen op enever.nl, dus ik denk dat er zelfs nog iets bij moet.

je hebt gelijk ik mix wat door elkaar... Wel vreemd dat ik nog steeds lager uitkom dan enever :)

Deze zou moeten kloppen, alles meteen incl btw

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
rest:
  - resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=1&inclBtw=true
    sensor:
      - name: "EZ_Stroomprijzen"
        value_template: "{% set today = utcnow().strftime('%Y-%m-%dT%H:00:00Z') %}{{(value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price + 0.01472 + 0.04010 + 0.03325 }}"
        unit_of_measurement: "EUR/kWh"
        json_attributes:
          - Prices
          - average
  - resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=4&inclBtw=true
    sensor:
      - name: "EZ_Gasprijzen"
        value_template: "{% set today = utcnow().strftime('%Y-%m-%dT%H:00:00Z') %}{{(value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price + 0.05230 + 0.39591 + 0.09429 }}"
        unit_of_measurement: "EUR/m³"
        json_attributes:
          - Prices
          - average

Zodra ik m'n eerste werkelijke kosten in de app heb van EZ, zal ik ze eens vergelijken met enever.
@hapklaar Je haalt de prijzen op inclusief btw en die is afgerond. Als je in de resource template de "inclBtw" op "=false" zet en dan zelf een ".price * 1.09 + ..." toevoegd, dan kom je op dezelfde waardes uit als @joep03nl heeft berekend op https://enever.nl/.
Pagina: 1 ... 30 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels