Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two-one
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-06 21:58
virofi schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:56:
[...]

Klopt je gas feed wel? Je toont daar een prijs voor morgen terwijl Zonneplan dat zelf niet doet (ze tonen, voor zover ik weet, alleen de prijs van vandaag)
Volgens mij klopt dat precies. Volgens de zonneplan app betaal ik nu 100 ct voor m3 gas.
En morgen om 06:00 komt er een nieuwe prijs, die staat er dan nu ook nog niet. Lijkt me correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:44
detim schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:46:
Ik ben in het verleden klant geweest bij Easyenergy, even weg geweest en nu weer terug per begin september.
Ik heb begin september een voorschot nota gekregen voor september, midden september een voorschot gekregen voor oktober en begin oktober een rekening van september. Echter is het voorschot hier niet van af gehaald.

Op een ander adres hetzelfde probleem, dat het voorschot niet van het verbruik is afgehaald.

Hebben meer mensen dit?
Al iets vernomen van hun? Ik wacht ook mijn sept verrekening die ze zijn vergeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:00
two-one schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:27:
[...]

Volgens mij klopt dat precies. Volgens de zonneplan app betaal ik nu 100 ct voor m3 gas.
En morgen om 06:00 komt er een nieuwe prijs, die staat er dan nu ook nog niet. Lijkt me correct
Ik dacht dat hun gasprijs vanaf middernacht in ging. Hoe weet je dat de nieuwe prijs vanaf 06:00 in gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
virofi schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:21:
[...]

Ik dacht dat hun gasprijs vanaf middernacht in ging. Hoe weet je dat de nieuwe prijs vanaf 06:00 in gaat?
Ja bij Zonneplan (en bij de meeste, zo niet alle andere leveranciers) gelden de gasprijzen van 06.00 - 06.00 uur. Staat ook op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:00
joep03nl schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:25:
[...]

Ja bij Zonneplan (en bij de meeste, zo niet alle andere leveranciers) gelden de gasprijzen van 06.00 - 06.00 uur. Staat ook op hun website.
Ok, dat had ik gemist. I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
virofi schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:56:
[...]

Klopt je gas feed wel? Je toont daar een prijs voor morgen terwijl Zonneplan dat zelf niet doet (ze tonen, voor zover ik weet, alleen de prijs van vandaag)
Op vrijdag worden altijd de gasprijzen voor het weekend + maandag bepaald op de beurs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Disconnection
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-09 20:47
Deldenaar schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:28:
[...]
Als je even doorleest, (grapje 110 pagina,s) kom je erachter dat op pagina 1 een kolom staat met recente prijzen en toeslagen
Daar heb ik inderdaad mijn data vandaan ;)
En je verbruikt 350m3 gas! In een slecht geïsoleerd huis, ben je wel eens thuis dan?
Sterker nog, ik werk maar een dag in de week op kantoor. Moet wel zeggen dat wij alleen onze huiskamer a 12m2 verwarmen tot 18.5 graden. Ook is dit ons eerste energiecontract aangezien ik tot afgelopen Maart nog op kamers woonde, dit is dus een schatting. Het maandrecord staat op dit moment op 15m2 van afgelopen April toen we nog net iets warmer stookten.
somfing schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:55:
[...]
Lees ik 1 uur nadat ik net ben overgestapt naar Frank Energie omdat ik dacht: "Ow, die dynamische boys zullen wel allemaal hetzelfde tarief hebben + enkel wat maandelijks vast verschil" :+
Ik kom er ook achter dat de leveranciers best grote verschillen hebben in netbeheerkosten. Deze vind ik in mijn regio van 20 euro tot net geen 25 euro. Dit is denk ik ook een belangrijke om mee te nemen aangezien deze bedragen verder uit een liggen dan het 'maandelijks vast verschil'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:58
Disconnection schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:57:

[...]

Ik kom er ook achter dat de leveranciers best grote verschillen hebben in netbeheerkosten. Deze vind ik in mijn regio van 20 euro tot net geen 25 euro. Dit is denk ik ook een belangrijke om mee te nemen aangezien deze bedragen verder uit een liggen dan het 'maandelijks vast verschil'.
Dat is absoluut niet de bedoeling. Heb je een voorbeeld?

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Disconnection
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-09 20:47
Raymond P schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:09:
[...]

Dat is absoluut niet de bedoeling. Heb je een voorbeeld?
Dit zijn de eerste 3 die ik probeer: Tibber 24.17 euro, Mijndomein (en EnergyZero) 20.10 euro en Zonneplan 20.90 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlRWtIlfujsnZQNbR-GQP3O_B5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7g4c1GweXiNgQM1phJNRSRNz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:06

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Vreemd inderdaad, heb meteen even op mijn eigen tibber factuur gekeken en die lijkt te kloppen met deze tabel:

https://www.overstappen.n...als%20consument.%E2%80%9D

Maar ook dan kan er wellicht weer verschillen zitten in weergave, met en zonder BTW, 2022 of 2023 tarief.
30 of 31 dagen. ipv 12...
Verkeerde backofice gegevens over het ingevoerde tarief...
alsnog allemaal niet netjes, maar het zou uiteindelijk bij iedereen hetzelfde moeten zijn.
Ik elk geval kan je controleren welke juist is.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Tibber laat daar, geloof ik, een standaard bedrag zien. Ik moet daar nog een factuur van krijgen.
Een andere postcode verandert de waarde iig niet.

De anderen kunnen een verschil in visualisatie zijn, we hebben dit jaar twee btw tarieven en dat veroorzaakt allerlei issues mbt inzichtelijkheid.

Mijndomein rekent daar maandelijks 9% btw wat klopt met de netbeheerkosten Enexis.
Zondergas laat een jaarbedrag zien, dat zal dan tot juli 21% zijn en daarna 9%. Dat bedrag kan je dus niet door 12 delen.

Edit, te laat :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27
MrBlueEyes schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:05:
[...]

Zijn de gasprijzen niet van 6:00 tot 6:00?
De huidige tarieven dynamisch contract ANWB Energie zijn :

Gas : inkoop € 0,66 (21/10/22) incl BTW + € 0,49 heffingen
= € 1,15

Stroom wisselend per uur. Gemiddeld vandaag € 0,15 per KwH incl BTW + € 0,07 heffingen = € 0,22

Veruit de goedkoopste.

Stroomtarieven wisselen ieder uur. Vanaf ongeveer 15.00 uur zijn de tarieven voor de daarop volgende 24 uur bekend.

Gastarieven iedere dag om 06.00 uur voor de daarop volgende 24 uur.

Profiteer van de lage stroomtarieven om dan de elektrische slurpers in te schakelen. Zoals EV , wasmachine, vaatwasser. Mss zelfs wel koken. Meestal zijn de lagere tarieven in de nacht en begin van de middag.

PS : het inkoop gastarief voor vandaag 22/10/22 is gezakt naar € 0,47 incl btw + € 0,49 heffingen maakt totaal nog geen 1 euro.

€ 0,96

Saldering jaarlijks wat wettelijk is vast gesteld. Frank Energie heeft lak aan deze regel met alle consequenties van dien.

Wij zijn klant bij ANWB Energie vanaf 01/10/22

Gisteren een heldere e-mail ontvangen met betrekking tot de overheid subsidie van 2 x € 190,00 in de maanden november en december. Rond de 25e van deze twee maanden zal dit worden verrekend met het maandelijkse voorschot.

Eind 2021 een hybride warmtepomp aangeschaft + extra zonnepanelen om het tekort aan opgewekte energie die je nodig hebt voor het warmtepompverbruik te reduceren naar hopelijk nul.

Nu na 10 1/2 maand het systeem te hebben lijkt dat te gaan lukken.

Verder heb ik een Home Wizzard P1 meter aangeschaft die je kan aansluiten op de USB ingang van je slimme meter.
Hiermee kan je je energieverbruik exact in de gaten houden. Meterstanden aflezen.
Er is ook een mogelijkheid om mbv zgn connectors individuele apparaten het stroomverbruik te meten.

[ Voor 8% gewijzigd door Johan14 op 23-10-2022 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan14
herrieschopper schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:27:
Weet iemand waar je bij Zonneplan de stroomprijzen kunt zien zonder klant te zijn? Het lijkt via de app te gaan maar daar lijk je enkel in te kunnen loggen wanneer je al klant bent.
Wel van ANWB Energie. Tot nader order nemen hun geen klanten meer aan. Je kan je wel alvast aanmelden. ANWB Energie gaat verder als eigen energieleverancier.

Tarieven ANWB Energie:

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Disconnection schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:32:
[...]

Dit zijn de eerste 3 die ik probeer: Tibber 24.17 euro, Mijndomein (en EnergyZero) 20.10 euro en Zonneplan 20.90 euro.
[Afbeelding]
Tibber laat het inclusief btw zien en Mijndomein en Zonneplan zonder.
Dus houdt je een heel klein verschil over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two-one
joep03nl schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:23:
[...]

Inderdaad! Ik heb de vaste kosten maar eruit gehaald, zal er nog eens over denken hoe ik dat kan oplossen.

Inmiddels is er, naast stroom, nu ook een Zonneplan feedje voor gas, zie https://enever.nl/

Binnenkort worden er nog wat meer grafiekjes (en feeds van andere leveranciers, indien daar interesse voor is) toegevoegd.
Joost: waar haal jij de gasprijzen van Zonneplan vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb m'n eigen 22 augustus al aangemeld bij ANWB energie met een ingangsdatum van 9 november 2022.
Echter heb ik na het bevestigingsmailtje wat ik op 22 aug heb ontvangen niets meer vernomen van de ANWB.
In dat mailtje staat ook dat ik kort na dat mailtje een mail zou moeten ontvangen om het eerste voorschotbedrag via iDeal over te maken, maar dat mailtje heb ik dus nooit ontvangen.

Ik heb wel diverse mails van mijn nog huidige aanbieder (Innova) ontvangen, dat als ik niets doe na 9 november de hoofdprijs ga betalen...

Ik denk dat ik morgen maar eens contact op ga nemen met de ANWB of dit goed is en het contract daadwerkelijk 9 november in gaat bij hun...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan14
edgarf28 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:15:
Ik heb m'n eigen 22 augustus al aangemeld bij ANWB energie met een ingangsdatum van 9 november 2022.
Echter heb ik na het bevestigingsmailtje wat ik op 22 aug heb ontvangen niets meer vernomen van de ANWB.
In dat mailtje staat ook dat ik kort na dat mailtje een mail zou moeten ontvangen om het eerste voorschotbedrag via iDeal over te maken, maar dat mailtje heb ik dus nooit ontvangen.

Ik heb wel diverse mails van mijn nog huidige aanbieder (Innova) ontvangen, dat als ik niets doe na 9 november de hoofdprijs ga betalen...

Ik denk dat ik morgen maar eens contact op ga nemen met de ANWB of dit goed is en het contract daadwerkelijk 9 november in gaat bij hun...
Probeer via Whatsapp…. Beantwoorden vrij snel alle vragen. Heb je gelijk alles zwart op wit.

Contact ANWB Energie
Bel 088 - 269 22 66
(ma-vr van 8:30 tot 18:00, za van 10:00 tot 16:00)
Whatsapp 088 - 269 22 22 en krijg binnen 1 uur antwoord.
(ma-vr van 8:30 tot 21:00, za van 10:00 tot 16:00)

[ Voor 10% gewijzigd door Johan14 op 23-10-2022 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
two-one schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:15:
[...]

Joost: waar haal jij de gasprijzen van Zonneplan vandaag?
Via Powernext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Raymond P schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:41:
[...]

---

Heeft er iemand hier toevallig al een factuur van Frank gehad deze maand?
Niemand?

Ik heb nog geen factuur gehad én er heeft geen incasso plaatsgevonden.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
Wil wil op https://enever.nl/ (aan de rechterkant) even de huidige stroom-/gasprijs controleren (met bijvoorbeeld je app). Het gaat om onderstaande leveranciers (Zonneplan is reeds gecontroleerd).

All in power
EasyEnergy
EnergyZero
Frank Energie
Groenestroom
Mijndomein
NextEnergy
Tibber
ZonderGas
Zonneplan

[ Voor 5% gewijzigd door joep03nl op 24-10-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 20:26
Ik heb ook een contract bij Easy Energie afgesloten.
Ik wil de code van @trippelb in Home Assistant gaan toevoegen, kan iemand mij uitleggen hoe en waar ik die code binnen HA moet/kan toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabski
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 08:29
Raymond P schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:41:
[...]
Ik heb nog geen factuur gehad én er heeft geen incasso plaatsgevonden.
Afgelopen maandag stuurde Frank Energie mijn novemberfactuur per mail en in de app. De vertraging hadden ze eerder deze maand aangekondigd:
We gaan ervan uit dat er in december dus een korting van 2 x €190 = €380 wordt gegeven. De november factuur zal je deze maand een paar dagen later ontvangen. We hadden ons facturatieproces bewust vertraagd in de hoop de compensatie nog mee te kunnen nemen.
Ook meldden ze dat ze de komende tijd handmatig het voorschot gaan verlagen voor klanten die flink aan het besparen zijn, misschien speelde dat ook mee in de vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
kabski schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:41:
[...]

Afgelopen maandag stuurde Frank Energie mijn novemberfactuur per mail en in de app. De vertraging hadden ze eerder deze maand aangekondigd:

[...]

Ook meldden ze dat ze de komende tijd handmatig het voorschot gaan verlagen voor klanten die flink aan het besparen zijn, misschien speelde dat ook mee in de vertraging.
Bedankt.
Ik was mij bewust van de vertraging, maar heb dus (nog steeds) niets gehad. Ik ga ze even mailen. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabski
joep03nl schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:30:
Wil wil op https://enever.nl/ (aan de rechterkant) even de huidige stroom-/gasprijs controleren (met bijvoorbeeld je app). Het gaat om onderstaande leveranciers (Zonneplan is reeds gecontroleerd).

All in power
EasyEnergy
EnergyZero
Frank Energie
Groenestroom
Mijndomein
NextEnergy
ZonderGas
Zonneplan
Frank Energie klopt niet. Gas is daar nu € 0,981 all-in maar bij jou staat € 1,088. Het verschil zit 'm in de kale prijs, die is dit weekend bij Frank geen € 0,42 maar € 0,33 excl. BTW (andere beurs waarschijnlijk). Elektra komt wel overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabski
Disconnection schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:57:
Ik kom er ook achter dat de leveranciers best grote verschillen hebben in netbeheerkosten. Deze vind ik in mijn regio van 20 euro tot net geen 25 euro.
Je gaf aan dat je jaarverbruik maar 350 m3 is. Er is een lager capaciteitstarief voor <= 500 m3 gas en ik heb ook gezien dat niet alle rekentools daar rekening mee houden, die gaan dan uit van het meest voorkomende capaciteitstarief voor 500 t/m 4000 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
kabski schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

Frank Energie klopt niet. Gas is daar nu € 0,981 all-in maar bij jou staat € 1,088. Het verschil zit 'm in de kale prijs, die is dit weekend bij Frank geen € 0,42 maar € 0,33 excl. BTW (andere beurs waarschijnlijk). Elektra komt wel overeen.
Bedankt, ja er zijn inderdaad verschillende beurzen, waarschijnlijk zijn er nog meer leveranciers die EOD hanteren i.p.v. EGSI

Wie wil één van de overige huidige prijzen op https://enever.nl even checken?
All in power
EasyEnergy
EnergyZero
Frank Energie
Groenestroom
Mijndomein
NextEnergy
Tibber
ZonderGas
Zonneplan

[ Voor 7% gewijzigd door joep03nl op 24-10-2022 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 22:37

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@joep03nl Tibber prijs is correct

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de-wolff
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-08 09:04
Wie gebruik maakt van EnergyZero (ANWB, MijnDomein, ...) kan in home assistant de huidige gasprijs lezen met de rest template:

code:
1
2
3
4
5
- platform: rest
  name: gas_prijs
  method: GET
  value_template: "{{ value_json.Prices[0].price | float(0) }}"
  resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?{{ utcnow().strftime('fromDate=%Y-%m-%dT%H:00:00.000Z&tillDate=%Y-%m-%dT%H:59:59.999Z') }}&interval=4&usageType=3&inclBtw=true

Dit geeft de zelfde gasprijs die ook in het dashboard van de aanbieders zichtbaar is bv:
https://www.mijndomein.nl/energie/energieprijschecker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hapklaar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-09 00:00
Kan iemand die hier handig in is helpen deze Energyzero prijzen uit de api om te zetten naar een all-in prijs voor gebruik in Home Assistant? Ik zou in het HA Energy dashboard graag werken met deze all-in prijzen ipv de kale gas en elec prijzen die in de api staan.

Huidige code incl elec en gas (die @de-wolff ook al postte):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
rest:
  - resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=1&inclBtw=true
    scan_interval: 900
    sensor:
      - name: "EZ_Stroomprijzen"
        value_template: "{% set today = utcnow().strftime('%Y-%m-%dT%H:00:00Z') %}{{(value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price}}"
        json_attributes:
          - Prices
          - average
  - resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=4&inclBtw=true
    scan_interval: 900
    sensor:
      - name: "EZ_Gasprijzen"
        value_template: "{% set today = utcnow().strftime('%Y-%m-%dT%H:00:00Z') %}{{(value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price}}"
        json_attributes:
          - Prices
          - average

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de-wolff
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-08 09:04
hapklaar schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:50:
Kan iemand die hier handig in is helpen deze Energyzero prijzen uit de api om te zetten naar een all-in prijs voor gebruik in Home Assistant? Ik zou in het HA Energy dashboard graag werken met deze all-in prijzen ipv de kale gas en elec prijzen die in de api staan.
.
De paginas van mijndomein en anwb, die beiden ook deze api gebruiken, suggereren dat het hier al om de (afgeronde) all-in prijs gaat.
Omdat de prijzen zijn afgerond op centen, zijn ze echter vrij onnauwkeurig. Voor electriciteit gebruik ik zelf om die reden de Nordpool integratie.
Maar ik stap morgen over op mijndomein, daarna ga ik controleren in hoeverre de in de app berekende gas prijs overeenkomt met de door HA berekende gasprijs, als deze ~5ct /m3 afwijkt weet ik dat de kosten er nog bij moeten.
Overigens is de aanpassing makkelijk te maken:
Voor gas vervang in je code
code:
1
).price}}

door
code:
1
).price | float(0) + 0.0523}}

(de toevoeging |float(0) zorgt er voor dat ingeval van een illegale/ontbrekende waarde de waarde vervangen wordt door 0, anders krijg je van home assistant foutmeldingen bij de optelling)
voor electriciteit moet deze waarde 0.01472 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 23:30
Deldenaar schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:36:
[...]

Al iets vernomen van hun? Ik wacht ook mijn sept verrekening die ze zijn vergeten...
Heb reactie gehad dat het inderdaad niet klopt en ze kijken naar een oplossing.
De daadwerkelijke oplossing nog niet gekregen of verder iets gehoord.
Ik ga het storneren en betaal pas als het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
detim schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:27:
[...]

Heb reactie gehad dat het inderdaad niet klopt en ze kijken naar een oplossing.
De daadwerkelijke oplossing nog niet gekregen of verder iets gehoord.
Ik ga het storneren en betaal pas als het is opgelost.
Ik geef Easyenergie nog even de gelegenheid om dit op korte termijn op te lossen en anders ga ik ook over op terugboeken.

Zojuist zie ik dat er inmiddels ook al de laatste incasso heeft plaatsgevonden met de voorschot voor november en de werkelijke verbruikskosten van september, nou laten ze dus snel komen met de afwikkeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
joep03nl schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:39:
[...]

Bedankt, ja er zijn inderdaad verschillende beurzen, waarschijnlijk zijn er nog meer leveranciers die EOD hanteren i.p.v. EGSI

Wie wil één van de overige huidige prijzen op https://enever.nl even checken?
All in power
EasyEnergy
EnergyZero
Frank Energie
Groenestroom
Mijndomein
NextEnergy
Tibber
ZonderGas
Zonneplan
Goedemorgen, volgens ons klopt EasyEnergy niet.

https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

LET op: 24 oktober 2022 : Stroom 12:00 uur, Gas 10:00 uur

STROOM
12:00 uur
Tarief: 0,06549 : 6,54 cent
EasyEnergy extraatje: 0,872 cent
Energiebelasting: 4,010 cent
Opslag duurzame energie: 3,325 cent
Kosten vergroening: 0,104 cent

= (6,54 + 0,872 + 4,010 + 3,325 + 0,104) = 14,851 cent = 0,14851 euro per kWh

GAS
10:00 uur
Tarief: 0,52282 : 52,282 cent
EasyEnergy extraatje: 4,23 cent
Regiotoeslag: 1,714 cent
Energiebelasting: 39,591 cent
Opslag duurzame energie: 9,429 cent

= (52,282 + 4,23 + 1,714 + 39,591 + 9,429) = 107,246 cent = 1,07246 euro per m3

Wat ook opvalt aan EasyEnergy is dat ze aangeven dat ze hun tarieven ophalen bij energymarketprice.com maar daar kan ik niks vinden. Als we de gasprijs vergelijken met powernext.com dan wijkt gas enorm af.

https://www.powernext.com/spot-market-data
GAS Day-Ahead and Weekend TTF
24-10-2022 : 39,005 € / MWh

Tarief: 39,005
MWh naar m3: (39,005 * 0,9769444 / 100) = 0.38105716322
Euro per m3 + 9% BTW: (0.38105716322 * 1,09) = 0.41535230791

EasyEnergy zijn grafiek toont voor 24-10: 0,52282

Dit verschil hebben we nagevraagd bij EasyEnergy maar als reactie gaven ze dat ze "die bedragen ergens anders vandaan halen en deze niet publiekelijk toegankelijk is" en dat ze er niet verder op in gaan...

[ Voor 5% gewijzigd door CarstenHouw op 24-10-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@CarstenHouw Over de dag verandert de prijs van gas ook, net zoals stroom. Nu wordt er een dagprijs gerekend, dus zou je het exacte moment van aankoop moeten weten om de exacte prijs te pakken.

M.a.w. je energieleverancier koopt voor zijn klanten een bulk gas om +/- 06:00 voor de rest van de dag.
Tussen aanbieders zie je daarom kleine fluctuaties tussen prijzen. Althans, dat is wat ik ervan snap.

Ziet er zo uit (en vraag me niet waarom ze niet een uurtje eerder opstaan):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ee8j4E6BOS_fZXFo5rqySa15Yds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/943gEWBXvs8pIIjmG7EOh2aM.png?f=fotoalbum_large

Als je een prijs bij benadering wilt dan kan je dus prima de publiekelijk toegankelijke API's gebruiken, maar als je een exacte prijs wilt zal je de API van je leverancier moeten gebruiken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:34
Deldenaar schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:36:
[...]

Ik geef Easyenergie nog even de gelegenheid om dit op korte termijn op te lossen en anders ga ik ook over op terugboeken.

Zojuist zie ik dat er inmiddels ook al de laatste incasso heeft plaatsgevonden met de voorschot voor november en de werkelijke verbruikskosten van september, nou laten ze dus snel komen met de afwikkeling...
Ik wacht al 6 maanden op een eindafrekening. Echt een waardeloos bedrijf. Talloze mails en telefoontjes maar niets mag baten. Je kan mailen tot je een ons weegt maar reactie krijg je nooit meer 8)7 (ze moeten mij geld terug betalen, dat zal wel toeval zijn :9 )

Nu bij Tibber, dat is echt een verademing. Reageren snel en vriendelijk met goede informatie.

[ Voor 4% gewijzigd door jugger naut op 24-10-2022 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
Raymond P schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:24:
@CarstenHouw Over de dag verandert de prijs van gas ook, net zoals stroom. Nu wordt er een dagprijs gerekend, dus zou je het exacte moment van aankoop moeten weten om de exacte prijs te pakken.

M.a.w. je energieleverancier koopt voor zijn klanten een bulk gas om +/- 06:00 voor de rest van de dag.
Tussen aanbieders zie je daarom kleine fluctuaties tussen prijzen. Althans, dat is wat ik ervan snap.

Ziet er zo uit (en vraag me niet waarom ze niet een uurtje eerder opstaan):
[Afbeelding]

Als je een prijs bij benadering wilt dan kan je dus prima de publiekelijk toegankelijke API's gebruiken, maar als je een exacte prijs wilt zal je de API van je leverancier moeten gebruiken.
Bedankt voor deze uitleg.

Kan ik hieruit opmaken dat als EasyEnergy zijn bron niet vrijgeeft, we nooit hun prijzen kunnen controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Hey,

Ik zit nu nog bij Oxxio, maar overweeg wel om naar Frankenergie over te stappen.
Wat me tegenhoudt is de onduidelijkheid over het prijsplafond.

Is er al meer over bekend, behalve dat men het aan het onderzoeken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:46

de Peer

under peer review

Rob-T6 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:38:
Hey,

Ik zit nu nog bij Oxxio, maar overweeg wel om naar Frankenergie over te stappen.

nee, men is het aan het uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
CarstenHouw schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:30:
[...]

Kan ik hieruit opmaken dat als EasyEnergy zijn bron niet vrijgeeft, we nooit hun prijzen kunnen controleren?
Easyenergy is onderdeel van https://nieuwestroom.nl/.

Als een bedrijf zelf handelt op de gasbeurs dan zijn ze zelf de bron van de prijs. Nieuwestroom heeft zelf beurs-access en je prijs is dus afhankelijk van het moment waarop zij kopen.
Controle doe je door het naast een publieke stream als Powernext te houden en de afwijking te bekijken, in theorie doet het ACM dat ook voor jou.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Al enige tijd geen data met prijzen van gas va n Easyenergie zowel op p de site als in de app, bij jullie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Deldenaar schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:30:
Al enige tijd geen data met prijzen van gas va n Easyenergie zowel op p de site als in de app, bij jullie dan?
Het laad allemaal wat langzamer. Maar ik heb de prijzen vandaag nog gezien.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
EasyEnergy tarief grafiek laad langzaam maar doet het uiteindelijk wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two-one
thanks.
Ik probeer op alle manieren naar de zonneplan gasprijs toe te rekenen vanuit zowel EGSI als EOD prijs. Maar ik krijg dat niet helder.
Hoe kom jij tot de all-in prijs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joep03nl
CarstenHouw schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:53:
[...]

Goedemorgen, volgens ons klopt EasyEnergy niet.

....

GAS
10:00 uur
Tarief: 0,52282 : 52,282 cent
EasyEnergy extraatje: 4,23 cent
Regiotoeslag: 1,714 cent
Energiebelasting: 39,591 cent
Opslag duurzame energie: 9,429 cent

= (52,282 + 4,23 + 1,714 + 39,591 + 9,429) = 107,246 cent = 1,07246 euro per m3

...
Gasprijs van EasyEnergy is nu aangepast. Stroom moet ik nog even naar kjken, nu geen tijd voor. Ook de stroomprijs van EasyEnergy zou nu moeten kloppen.

[ Voor 5% gewijzigd door joep03nl op 24-10-2022 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 20:01
Smuggler schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:51:
[...]

Een andere optie is om eerst over te stappen met beiden.
en daarna met elektra naar een andere maatschappij gaan. Dan blijft Gas gewoon zitten waar het zat.
Is een extra stap, maar wel 1 die mogelijk is.
Zou je op deze manier gas wel bij Zonneplan kunnen afnemen en stroom via Tibber?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Loewe Ja. Als je alleen stroom wegtrekt dan is de huidige leverancier verplicht gas door te leveren voor het (gedeelte van het) lopende contract.

Als het bedrijf waar je dat bij doet dat echt niet zo leuk vind kunnen ze natuurlijk het contract ook van hun kant opzeggen, en bij elke day-ahead leverancier kan dat dus meestal binnen een maandje.
Met uitzondering voor deze winter, omdat daar overheidsmaatregelen voor gelden (lees: mag niet). Denk ik.

Houd er wel rekening mee dat je een maand vooruit betaalt en een eindafrekening mag verwachten binnen 6 weken. Je zou dus zomaar een hoop centen kunnen parkeren bij Zonneplan voor een aantal weken, al is de impact daarvan beperkt als je naar Tibber gaat want die rekent geen voorschotten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Laatst online: 18-04 01:13
Disconnection schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:32:
Ik zit al een paar pagina's terug te lezen en denk er nu zelf ook aan om over te stappen. Ik ben een kleine verbruiker (700kwh en 350m2 p/j, zuinig wonend met 2 personen op 35m2 in een slecht geïsoleerd huis) en twijfel welke aanbieder het beste zou zijn. Ik zie namelijk dat veel van jullie bij Tibber zitten, maar volgens mij is dat geen optie aangezien ik niet gasloos woon. Verder zie ik ook vaak EnergyZero voorbij komen, maar deze lijkt relatief duur. Zit er dan zo'n grote verschil in kwaliteit tussen de aanbieders? Denkend aan ondersteuning en apps. Verder vroeg ik me af of het mogelijk en rendabel is om naar Tibber te gaan voor stroom, maar een andere aanbieder te gebruiken voor gas?

De kosten voor elke aanbieder heb ik als volgend berekend:
[Afbeelding]
Hierbij neem ik 12 * beide vastrecht bedragen en ons verbruik * variabele opslag * .01 (centen ipv. euros).
Hoe kom je aan de opslag bedragen? Ik kan de genoemde bedragen voor bijv. NextEnergy van 1,72 voor 1 kWh stroom en 10,63 voor 1 m3 gas niet op hun site vinden. Wat tel je dan bij elkaar op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@athvdk Bereken je aanbod > prijsopbouw > uitvouwen. En dan de BTW er nog afhalen.

(Of uit de Topic Start...)

[ Voor 15% gewijzigd door Raymond P op 24-10-2022 17:27 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Ik zie de bedragen inderdaad staan op de 1e pagina.
Wat ik wel vreemd vind is het volgende:
Volgens het overzicht van Disconnection zijn de totale prijzen (excl. inkoop) bij deze 3 aanbieders:
Easy energy totale prijs 133,35
Zonneplan totale prijs 151,33
Nextenergy totale prijs 157,25

Maar als ik vervolgens het verbruik van Disconnection (700 kWh en 350 m3 gas) invul bij deze aanbieders, dan krijg ik de volgende jaarbedragen:
625 bij Zonneplan
757 bij Nextenergy
1023 bij Easy energy

Een andere volgorde dus dan op basis van de totale prijzen in het overzicht.

Deze reken oefening heeft er bij mij wel toe geleid dat ik nu van NextEnergy beter naar Zonneplan kan overstappen met mijn verbruik (3300 kWh en 1450 m3)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hapklaar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-09 00:00
de-wolff schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:21:
[...]

De paginas van mijndomein en anwb, die beiden ook deze api gebruiken, suggereren dat het hier al om de (afgeronde) all-in prijs gaat.
Was het maar waar :) Dit is helaas niet het geval. Ik heb nu het volgende staan (moet er nog een float van maken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
rest:
  - resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=1&inclBtw=false
    scan_interval: 60
    sensor:
        value_template: "{% set today = utcnow().strftime('%Y-%m-%dT%H:00:00Z') %}{{(value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price + 0.01472 + 0.04010 + 0.03325 * 1.09}}"
        json_attributes:
          - Prices
          - average
  - resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=4&inclBtw=false
    sensor:
        value_template: "{% set today = utcnow().strftime('%Y-%m-%dT%H:00:00Z') %}{{(value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price + 0.05230 + 0.39591 + 0.09429 * 1.09}}"
        json_attributes:
          - Prices
          - average

waarbij de opbouw uitgaat van de unitprijs excl btw + inkoopkosten + energiebelasting + ODE + 9% BTW.

Deze getallen komen uit m'n contract, weet niet of ik dan nog iets mis en ook niet of op alle componenten 9% ipv 21% belasting geldt, waar ik nu nog wel vanuit ben gegaan.

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• athvdk
Koen87 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:26:
[...]

Wij zijn zojuist overgestapt naar Zonneplan.
Mijn voorkeur was eigenlijk Tibber + easyEnergy, echter was de periode van overstap (3 weken) te kort voor easyEnergy.
Wellicht dat we na een maand wel hiertoe overstappen.

Het verschil tussen Frank en easy is dat Frank wat meer handlingsfee berekend per kWh en m3.
Regelmatig komen hier vergelijkingen naar boven. Wat ik zie, zijn er een aantal overgestapt van Frank naar easy.
Daarnaast een verschil in de inkoopbeurs.
Ik heb dit voor mijn situatie ook even bekeken (3300 kWh en 1450 m3 gas) maar het bleek dat ik bij Zonneplan voor beide voordeliger uit zou zijn ipv de stroom via Tibber en het gas via easyEnergy. Dat zat vooral in de prijs van het gas via easyEnergy.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tankcsapda
  • Laatst online: 18-09 10:57
Hier vandaag een NieuweStroom (zakelijke tak van easyEnergy) afgesloten

Opslag van € 0,017/ kWh op basis van EPEX tarief
€ 10,- vaste leveringskosten

Opslag van € 0,09 / m3 op basis van het LEBA tarief

Tot nu toe al veel meegelezen en veel gehad aan de tips die hier stonden, vanaf 1 januari hier het bedrijf zo veel mogelijk de goedkope stroomomenten gaan benutten met HA + Shelly combinaties

Nu reeds 90 panelen en vanaf begin januari een kleine windmolen op het erf. Ik heb zelf een melkveebedrijf en vanaf begin januari ook elektrische auto, nu nog aan het rondkijken naar een thuisbatterij om de goedkope momenten stroom op te slaan en op de dure momenten de stroom automatisch te leveren aan het net. Is het iemand al gelukt om dit met HA aan te sturen? Ik heb een offerte liggen van een blauhoff batterij met SUNSYNC omvormer. Echter heeft de leverancier nog geen ervaring met aansturing via HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
CarstenHouw schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:30:
[...]

EasyEnergy houdt LEBA TTF aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_italia
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
Heb sinds een paar weken zonneplan, heb de nordpool integratie toegevoegd aan home assistant. Maar hoe krijg ik voor elk uur een sensor? Iets van een script draaien maar hoe? Ben pas een paar weken bezig met home assistant dus alles is redelijk nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:00
@Tankcsapda niet helemaal on topic, maar uit interesse: wat voor een windmolen krijg je op het erf? En wat is de verwachte opbrengst?
Interessant ook dat je met een thuisbatterij aan de slag gaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 22:29
Tankcsapda schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:50:
Hier vandaag een NieuweStroom (zakelijke tak van easyEnergy) afgesloten

Opslag van € 0,017/ kWh op basis van EPEX tarief

Opslag van € 0,09 / m3 op basis van het LEBA tarief

Tot nu toe al veel meegelezen en veel gehad aan de tips die hier stonden, vanaf 1 januari hier het bedrijf zo veel mogelijk de goedkope stroomomenten gaan benutten met HA + Shelly combinaties

Nu reeds 90 panelen en vanaf begin januari een kleine windmolen op het erf. Ik heb zelf een melkveebedrijf en vanaf begin januari ook elektrische auto, nu nog aan het rondkijken naar een thuisbatterij om de goedkope momenten stroom op te slaan en op de dure momenten de stroom automatisch te leveren aan het net. Is het iemand al gelukt om dit met HA aan te sturen? Ik heb een offerte liggen van een blauhoff batterij met SUNSYNC omvormer. Echter heeft de leverancier nog geen ervaring met aansturing via HA
Leuk man, benieuwd naar jouw ervaringen. Deze kwam ik onlangs tegen (Victron & Home Assistant): https://youtu.be/fHwQ0ZE6olI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonvanboven
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-09 14:11
Peter_italia schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:46:
Heb sinds een paar weken zonneplan, heb de nordpool integratie toegevoegd aan home assistant. Maar hoe krijg ik voor elk uur een sensor? Iets van een script draaien maar hoe? Ben pas een paar weken bezig met home assistant dus alles is redelijk nieuw.
Staat in dit topic een stukje terug: het grote day ahead energie prijzen topic.

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Opeens is de gasprijs kortstondig negatief...
https://www.tijd.be/dossi...ven-onder-0/10422625.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tankcsapda
  • Laatst online: 18-09 10:57
Franciesco schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:44:
@Tankcsapda niet helemaal on topic, maar uit interesse: wat voor een windmolen krijg je op het erf? En wat is de verwachte opbrengst?
Interessant ook dat je met een thuisbatterij aan de slag gaat!
Eaz windmolen, uitgerekende opbrengst voor de plaatsingslocatie is 39.000 kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaw
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-01-2023
die gebruik maakt van Zonenplan of Anwb Energie en kan reageren op de dynamische aanbieders welke te kiezen welke het beste is en de beste tarieven heeft waarbij de Applicatie goed genoeg werkt om het actuele verbruik en de prijs te kunnen controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:39
Dit staat achter een paywall. Ik heb alle gehandelde WD prijzen van alle grote gashubs in Europa gechecked, maar ik kan nergens ook maar een hint richting negatief (op het week na, TTF WD net onder de 10) vinden. Kan je (of iemand anders) me vertellen wanneer dit gebeurd is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
mat.hi.as schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:13:
[...]

Dit staat achter een paywall. Ik heb alle gehandelde WD prijzen van alle grote gashubs in Europa gechecked, maar ik kan nergens ook maar een hint richting negatief (op het week na, TTF WD net onder de 10) vinden. Kan je (of iemand anders) me vertellen wanneer dit gebeurd is?
Zit nog op mijn mobiel dus dat is lastig zoeken.
Wellicht helpt deze tweet verder

https://twitter.com/p_jva...rrdJngkQ575IUN_jrSWA&s=19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:39
Dank! Gaat blijkbaar om de Next Hour afroepen. Die prijzen zie ik helaas niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
mat.hi.as schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:33:
Dank! Gaat blijkbaar om de Next Hour afroepen. Die prijzen zie ik helaas niet :)
Die kán je wel zien.

[knip] foute info

eex.com laadt niet bij mij. :9

[ Voor 54% gewijzigd door Raymond P op 25-10-2022 10:55 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Raymond P schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:37:
[...]

Die kán je wel zien.

[Afbeelding]
(bron)

eex.com laadt niet bij mij. :9
EPEX is toch alleen stroom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Sjoan ffs, je hebt gelijk. Ik was nog aan het slapen...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marlsbarkley
  • Laatst online: 27-06-2023
Johan14 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 07:34:
[...]

= € 1,15

Stroom wisselend per uur. Gemiddeld vandaag € 0,15 per KwH incl BTW + € 0,07 heffingen = € 0,22

Veruit de goedkoopste.

Stroomtarieven wisselen ieder uur. Vanaf ongeveer 15.00 uur zijn de tarieven voor de daarop volgende 24 uur bekend.

Gastarieven iedere dag om 06.00 uur voor de daarop volgende 24 uur.

Profiteer van de lage stroomtarieven om dan de elektrische slurpers in te schakelen. Zoals EV , wasmachine, vaatwasser. Mss zelfs wel koken. Meestal zijn de lagere tarieven in de nacht en begin van de middag.

PS : het inkoop gastarief voor vandaag 22/10/22 is gezakt naar € 0,47 incl btw + € 0,49 heffingen maakt totaal nog geen 1 euro.

€ 0,96

Saldering jaarlijks wat wettelijk is vast gesteld. Frank Energie heeft lak aan deze regel met alle consequenties van dien.

Wij zijn klant bij ANWB Energie vanaf 01/10/22

Gisteren een heldere e-mail ontvangen met betrekking tot de overheid subsidie van 2 x € 190,00 in de maanden november en december. Rond de 25e van deze twee maanden zal dit worden verrekend met het maandelijkse voorschot.

Eind 2021 een hybride warmtepomp aangeschaft + extra zonnepanelen om het tekort aan opgewekte energie die je nodig hebt voor het warmtepompverbruik te reduceren naar hopelijk nul.

Nu na 10 1/2 maand het systeem te hebben lijkt dat te gaan lukken.

Verder heb ik een Home Wizzard P1 meter aangeschaft die je kan aansluiten op de USB ingang van je slimme meter.
Hiermee kan je je energieverbruik exact in de gaten houden. Meterstanden aflezen.
Er is ook een mogelijkheid om mbv zgn connectors individuele apparaten het stroomverbruik te meten.
Nog even naar aanleiding van deze reactie. Net even telefonisch contact gehad met de ANWB omdat ik hun email toch anders las dan de post hierboven.

De klantenservice van de anwb geeft aan dit bedrag NIET te verrekenen met je maandbedrag, maar LOS te storten als creditnota op je rekening. Dit zal gebeuren rond de 25e van November en December, in ons geval word de maandelijkse factuur op de 26/27e afgeschreven.

Voor ons betekend dit dus dat we eerst een bedrag van 190 ontvangen, en vervolgens een dag later onze 'normale' maandelijkse factuur betalen.

Overigens wel hulde voor de klantenservice, dame heeft direct even naar ons verbruik gekeken van afgelopen 3 maanden en op basis van huidige tarieven een nieuw maandbedrag laten berekenen wat direct ook weer 80 euro goedkoper uitviel. Ideaal.

Al met al komt het voor ons erop neer dat we voor December en November maar rond de 30/40 euro aan energie kosten betalen, en dit dan ook nog eens een voorschot is. Wij komen gemiddeld niet boven de 190 euro p/m aan energie kosten, dus als er niks geks gebeurt met de gas prijs komende 8 weken zitten we vrijwel voor niks de komende 2 maanden.

Edit: Bovenstaande conclusie is overigens alleen geldig als je geen openstaande/achterstallige rekeningen meer hebt staan. Heb je deze wel, worden deze eerst verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 12:12

Locke_

Iron within, Iron Without!

zojuist contract met Zonneplan afgesloten, gaat op 12/01 in.
dus 12 dagen UC/Engie sponsoren helaas

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
marlsbarkley schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:57:
[...]

Nog even naar aanleiding van deze reactie. Net even telefonisch contact gehad met de ANWB omdat ik hun email toch anders las dan de post hierboven.

De klantenservice van de anwb geeft aan dit bedrag NIET te verrekenen met je maandbedrag, maar LOS te storten als creditnota op je rekening. Dit zal gebeuren rond de 25e van November en December, in ons geval word de maandelijkse factuur op de 26/27e afgeschreven.

Voor ons betekend dit dus dat we eerst een bedrag van 190 ontvangen, en vervolgens een dag later onze 'normale' maandelijkse factuur betalen.

Overigens wel hulde voor de klantenservice, dame heeft direct even naar ons verbruik gekeken van afgelopen 3 maanden en op basis van huidige tarieven een nieuw maandbedrag laten berekenen wat direct ook weer 80 euro goedkoper uitviel. Ideaal.

Al met al komt het voor ons erop neer dat we voor December en November maar rond de 30/40 euro aan energie kosten betalen, en dit dan ook nog eens een voorschot is. Wij komen gemiddeld niet boven de 190 euro p/m aan energie kosten, dus als er niks geks gebeurt met de gas prijs komende 8 weken zitten we vrijwel voor niks de komende 2 maanden.

Edit: Bovenstaande conclusie is overigens alleen geldig als je geen openstaande/achterstallige rekeningen meer hebt staan. Heb je deze wel, worden deze eerst verrekend.
Dankjewel voor het bericht. Idd in ieder geval twee tevreden klanten van ANWB Energie:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar

All in power
EasyEnergy
EnergyZero
Frank Energie
Groenestroom
Mijndomein
NextEnergy
Tibber
ZonderGas
Zonneplan
Geweldig zo met deze link naar een goede energieoverzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marlsbarkley
  • Laatst online: 27-06-2023
Dit is heel nice gedaan...

vraag, waarom ontbreekt ANWB hier als leverancier ?

All in power
EasyEnergy
EnergyZero
Frank Energie
Groenestroom
Mijndomein
NextEnergy
Tibber
ZonderGas
Zonneplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:23
marlsbarkley schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:34:

[...]
Dat is EnergyZero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Volgens mij niet meer, ze zouden zelfstandig verder gaan, maar is in ontwikkeling vandaar tijdelijke leden stop en vandaar geen invulling op Enever.nl

[ Voor 29% gewijzigd door Deldenaar op 25-10-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Locke_ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:05:
zojuist contract met Zonneplan afgesloten, gaat op 12/01 in.
dus 12 dagen UC/Engie sponsoren helaas
Hoezo niet eerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkII
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-09 10:23
Johan14 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 07:34:
[...]

= € 1,15

Volgens mij zijn de bedragen die je bij de inkoopkosten moet optellen hoger:

"Let op: de tarieven in de grafiek zijn exclusief inkoopkosten, energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en de regiotoeslag voor gas."

Volgen mijn contract bij ANWB Energie:
Inkoopkosten Gas: 0,05230
Inkoopkosten Elek: 0,01472

Bij gas zal je er dan dus ongeveer € 0,54 bij op moeten tellen en voor elektriciteit € 0,09 .

Ook wordt er nog 'regiotoeslag voor gas' genoemd.
Maar ik lees hier dat die in 2020 is afgeschaft.
https://www.unitedconsume...t%20land%20gelijk%20zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkII
hapklaar schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:21:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
rest:
  - resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=1&inclBtw=false
    sensor:
        value_template: "{% set today = utcnow().strftime('%Y-%m-%dT%H:00:00Z') %}{{(value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price + 0.01472 + 0.04010 + 0.03325 * 1.09}}"
        json_attributes:
          - Prices
          - average
  - resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=4&inclBtw=false
    sensor:
        value_template: "{% set today = utcnow().strftime('%Y-%m-%dT%H:00:00Z') %}{{(value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price + 0.05230 + 0.39591 + 0.09429 * 1.09}}"
        json_attributes:
          - Prices
          - average

waarbij de opbouw uitgaat van de unitprijs excl btw + inkoopkosten + energiebelasting + ODE + 9% BTW.

Deze getallen komen uit m'n contract, weet niet of ik dan nog iets mis en ook niet of op alle componenten 9% ipv 21% belasting geldt, waar ik nu nog wel vanuit ben gegaan.
De bedragen die je gebruikt in de formules zijn volgens mijn gegevens al inclusief 9% BTW.
Dus de '* 1.09' is hier niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
ANWB heeft sinds kort een eigen vergunning en is nu bezig om de omgeving in te richten. Ze waren inderdaad reseller van EnergyZero. Ik ben ook wel benieuwd naar de tarieven van de ANWB, maar moet nog even geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:40
athvdk schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:47:
ANWB heeft sinds kort een eigen vergunning en is nu bezig om de omgeving in te richten. Ze waren inderdaad reseller van EnergyZero. Ik ben ook wel benieuwd naar de tarieven van de ANWB, maar moet nog even geduld hebben.
Zie deze link voor de prijzen die ze nu hanteren: https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven maar deze zijn gebasseerd op https://epexspot.com/

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Die grafiek kende ik, maar ik ben benieuwd naar de uiteindelijke prijs. Dat is (nog) niet te vinden. ANWB zegt wel dat ze deze kale prijs hanteren en alleen de wettelijke belastingen erbij optellen, dus geen (winst) opslag als verdienmodel ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-09 08:46
Bijna 18:00 en ik kan de elektra prijzen voor morgen niet zien… anwb, easy energy, EnergyZero geen grafiek voor de 26ste te zien… 😏 ligt dit aan mij? Om 15.00’zouden ze toch bekend moeten zijn…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JoooostB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-09 22:58
E.D. schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:46:
Bijna 18:00 en ik kan de elektra prijzen voor morgen niet zien… anwb, easy energy, EnergyZero geen grafiek voor de 26ste te zien… 😏 ligt dit aan mij? Om 15.00’zouden ze toch bekend moeten zijn…
Sinds een paar maanden gebruik ik een Telegram bot (ik geloof van een mede-Tweaker hier) en die werkt echt super! De prijzen voor morgen zijn als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Woensdag 26 Oktober 2022
All-In  prijzen 💡
00:00 € 0,183  12:00 € 0,176
01:00 € 0,184  13:00 € 0,184
02:00 € 0,181  14:00 € 0,175
03:00 € 0,173  15:00 € 0,183
04:00 € 0,171  16:00 € 0,138
05:00 € 0,169  17:00 € 0,235
06:00 € 0,176  18:00 € 0,219
07:00 € 0,187  19:00 € 0,208
08:00 € 0,254  20:00 € 0,199
09:00 € 0,237  21:00 € 0,185
10:00 € 0,223  22:00 € 0,187
11:00 € 0,176  23:00 € 0,182

All-In  prijzen 🔥
tot 06:00 € 0,881

Bron: https://www.energieprijzenbot.nl

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | https://www.tindie.com/products/35869/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
zijn ook bekend, maximale prijs morgen is 15cent. dus geen paniek ;)

https://www.epexspot.com/...eriod=&production_period=

hier een link die wel een grafiek geeft,
De api zal wel stuk zijn.

Voor gas wordt het bijna zomer, 32cent per m³ (incl btw, excl toeslagen en andere troep) morgen:
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/

[ Voor 0% gewijzigd door Smuggler op 25-10-2022 17:53 . Reden: verkeerd gelezen, was vandaag al 32 cent. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Rob-T6 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:38:
Hey,

waarom zou dat onduidelijk zijn? Dit moet toch gaan gelden voor alle aanbieders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
MarkII schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:35:
[...]

Volgens mij zijn de bedragen die je bij de inkoopkosten moet optellen hoger:

"Let op: de tarieven in de grafiek zijn exclusief inkoopkosten, energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en de regiotoeslag voor gas."

Volgen mijn contract bij ANWB Energie:
Inkoopkosten Gas: 0,05230
Inkoopkosten Elek: 0,01472

Bij gas zal je er dan dus ongeveer € 0,54 bij op moeten tellen en voor elektriciteit € 0,09 .

Ook wordt er nog 'regiotoeslag voor gas' genoemd.
Maar ik lees hier dat die in 2020 is afgeschaft.
https://www.unitedconsume...t%20land%20gelijk%20zijn.
Zie de toeslagen: https://www.anwb.nl/huis/energie/energiebelasting

Tarieven Inclusief btw staat vermeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Johan14 op 25-10-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkII
Johan14 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:01:
[...]

Tarieven Inclusief btw staat vermeld.
Klopt. Maar mijn punt is dat ANWB Energie ook nog inkoopkosten in rekening brengt.
Dus de uiteindelijke prijs per eenheid is: inkoopprijs(variabel) + energiebelasting + ODE + inkoopkosten

En die inkoopkosten zitten niet in de getoonde inkoopprijs inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
MarkII schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:31:
[...]

Klopt. Maar mijn punt is dat ANWB Energie ook nog inkoopkosten in rekening brengt.
Dus de uiteindelijke prijs per eenheid is: inkoopprijs(variabel) + energiebelasting + ODE + inkoopkosten

Oké daar heb ik geen kennis van. Wel dat je per product die je afneemt € 6,00 per maand moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Laatst online: 19:39
MarkII schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:31:
[...]

Waar maak je dat uit op (weet je dat)? Op de website lees ik het (ook) anders;
De belangrijkste voordelen van ANWB Energie
Profiteer van elektriciteit en gas tegen de werkelijke inkoopprijs: de ANWB maakt geen winst op jouw energieverbruik
Energiecontract met dynamische uurtarieven: gemiddeld voordeliger dan een vast contract
Extra besparen door je stroomverbruik en laadsessies af te stemmen op de uren dat elektriciteit het groenst en goedkoopst is
Het enige waar ANWB volgens mij aan verdiend is de €6,- per product per maand abonnementsprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
marlsbarkley schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:34:

[...]
De reden is dat ze binnenkort zelfstandig aan de slag gaan als leverancier en ik dat allemaal even wil afwachten. Zodra er duidelijkheid (op hun website) is zal ANWB Energie uiteraard toegevoegd worden op https://enever.nl en aan de prijs-feeds toegevoegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 12:12

Locke_

Iron within, Iron Without!

12e loopt 3-jarig contract met UC/Engie af.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Bezzerk schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:20:
[...]

Waar maak je dat uit op (weet je dat)? Op de website lees ik het (ook) anders;

[...]

Het enige waar ANWB volgens mij aan verdiend is de €6,- per product per maand abonnementsprijs.
Momenteel is ANWB nog een reseller van EnergyZero en hanteren ze dezelfde variabele opslag als EnergyZero (en andere resellers). Wellicht moeten ze die opslag aan EnergyZero betalen en kunnen ze zo claimen 'geen winst te maken'.
De hoogte van die opslag staat in de topic start, op de website zelf kan ik daar op dit moment niets van terug vinden.

Volgens mij is Tibber momenteel de enige die geen opslag rekent, enkel de Garantie van Oorsprong (GVO / groene energie) á 0.2 cent wordt doorbelast.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 11:00
Komt het vaker voor dat de stroomprijzen voor de volgende dag om dit tijdstip nog steeds niet bekend zijn? Bij Energyzero is er nog niks te zien van prijzen voor 26 oktober.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:31
marvin3241 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:42:
Komt het vaker voor dat de stroomprijzen voor de volgende dag om dit tijdstip nog steeds niet bekend zijn? Bij Energyzero is er nog niks te zien van prijzen voor 26 oktober.
Je kan het toch gewoon hier direct bij de beurs checken: https://www.epexspot.com/...eriod=&production_period= bijv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
0fbe schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:46:
[...]

Je kan het toch gewoon hier direct bij de beurs checken: https://www.epexspot.com/...eriod=&production_period= bijv
Is hiervoor toevallig ook een API die ik kan gebruiken in Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 16:12
marvin3241 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:42:
op https://energie.mijndomein.nl/uurtarieven staan de stroom tarieven van vandaag nog steeds niet. Belachelijk. Of is het dan tenminste gratis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 16:12
marvin3241 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 07:32:
[...]

ik gebruik de nordpool component, staat iets in de topicstarter over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
hackbard schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 07:53:
[...]

ik gebruik de nordpool component, staat iets in de topicstarter over.
Werkt deze nu wel of krijg je hier nu ook geen tarief voor?
Ik heb hem inmiddels toegevoegd. De prijzen lijken incl. 21% belasting. Heb je toevallig een voorbeeld hoe ik dit aanpas naar 9%?
edit: gevonden met
Sicco92 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:53:
[...]

Probeer dit eens, dit is de energiebelasting + ODE + opslag van Zonneplan (0,0025), met 9% BTW:
"{{0.0760711|float}}"

Mocht dit nog niet de juiste prijs geven, dan rekent je Nordpool-integratie waarschijnlijk nog met 21% BTW. Dat is een hardcoded waarde in de integratie en zit nog niet in de laatste release. Je kunt het zelf aanpassen naar 9%. Zoek naar het bestand custom_components/nordpool/sensor.py, rond regel 43/44 verander de regel voor Nederland naar dit:
Python:
1
    "NL": ["EUR", "Netherlands", 0.09],

Let op, dit zorgt er wel voor dat je entity_id verandert. Het BTW-percentage is deel van de naam, dus die verandert van *_021 naar *_009 aan het eind. Als je dit gaat aanpassen, dan moet je dus wel de entity overal aanpassen waar je dat nu al gebruikt.

[ Voor 75% gewijzigd door marvin3241 op 26-10-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:31
marvin3241 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 07:32:
[...]

Zeker, je kan hier een abonnement kopen: https://webshop.eex-group...area=41&epex_commodity=11

Of het in HomeAssistant integreert weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:27
marvin3241 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:22:
[...]

Werkt deze nu wel of krijg je hier nu ook geen tarief voor?
Ik heb hem inmiddels toegevoegd. De prijzen lijken incl. 21% belasting. Heb je toevallig een voorbeeld hoe ik dit aanpas naar 9%?
Ik wel: Sicco92 in "het grote day ahead energie prijzen topic."
Na 1 januari moet het weer aangepast worden, omdat het een hardcoded waarde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan©
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:42

Stefan©

Toet toet

Op dit moment heb ik een variabel contract bij Eneco en wil overstappen naar Tibber. Dit in verband met de app en integratie met mijn elektrische auto (BMW iX3). Ik ben alleen nog in dubio waar ik dan met mijn gas naar toe moet. Zijn er hier Tibber-aars die in een zelfde scenario zijn overgestapt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxmannl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:04
Stefan© schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:27:
Op dit moment heb ik een variabel contract bij Eneco en wil overstappen naar Tibber. Dit in verband met de app en integratie met mijn elektrische auto (BMW iX3). Ik ben alleen nog in dubio waar ik dan met mijn gas naar toe moet. Zijn er hier Tibber-aars die in een zelfde scenario zijn overgestapt?
Yep maar dan vanuit vandebron
Eerst Tibber
2 weken later gas naar Easyenergy
Waarom Easyenergt: Elke maand verrekening met voorschot en goede tarieven.

Heb van 1 ding spijt... dat ik gas niet eerder heb gedaan :) (gaat pas op 19 november in)

Tibber bevalt echt perfect tot nu toe.

[ Voor 5% gewijzigd door Maxmannl op 26-10-2022 10:39 ]

Pagina: 1 ... 29 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels