Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-09 17:17
anc schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:45:
[...]

Oke ik heb dus geen overproductie. Na salderen blijft blijft er nog 1.500 a 2.000 over. Ga ik ook thuis laden dan ga ik zo boven het plafond uitkomen.

[...]

Oh dat is ook interessant (de KIA zit er ook in), enige is dat Tibber geen gas doet, maar daarmee kan je ook naar een andere overstappen. Dit zouden andere maatschappijen ook moeten doen.
Let op, de beschrijving van Tibber klopt niet helemaal. Ik heb een eNiro van 2019, die nog is geleverd met de MIJNKIA app, en die kan niet communiceren met de Pulse van Tibber, dus niet slim laden. De latere eNiro, vanaf de modellen met de UVO app kunnen dat wel.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mdas
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-09 13:02
mdas schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:56:
[...]

Geen bank run maar een energy run.

Het leuke is dat Vattenfall in Zweden dynamische tarieven gewoon aanprijst met als reden "het meer controle hebben over je kosten" - https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris/
Even mezelf quoten want had dit ook even gedeeld met Vattenfall op Twitter en een nogal bijzonder reactie ontvangen:

"Bijna 80% van onze klanten valt onder het prijsplafond en kan dus rekenen met een gasprijs van €1,45 per kubieke meter. Dankzij een warme winter en door slim te besparen komt de ambitie om onder het plafond te blijven voor nog meer klanten in bereik. 1/ Overstappen loont dus niet, omdat je bij iedere leverancier hetzelfde betaalt. Blijven loont wél: Vattenfall is al jaren één van de goedkoopste leveranciers én een stabiele partner die onze klanten zekerheid biedt. 2/De afgelopen periode zijn de prijzen op de inkoopmarkt gedaald. Als dit zo blijft, kunnen onze tarieven vanaf april ook flink omlaag. 3/"

Ze beweren dus keihard dat overstappen niet loont omdat de regering toch wel betaald _/-\o_

Net zoals anderen al hebben opgemerkt is dit dus een reden om over te stappen.

[ Voor 0% gewijzigd door mdas op 05-01-2023 18:08 . Reden: bold quote vattenfall ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:09
Frag1le schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:49:
[...]
Ik wil het liefst helemaal geen demping, laat maar doorkomen die data. 5 seconden interval zoals nu is prima naar mijn mening.
Ik heb in 5 min screen proberen te tellen en dan kom ik op 50 verschillende datapunten die ik zie even veel en net zoveel als de nerveuze waarde aangave in rondje op hoofdscherm de waarde zie veranderen,

Met een gemiddelde datapunt per 5 seconden zou ik al blij zijn, is in iedergeval rustiger
Want dat hele woud vermogens piekjes zijn hooguit 10Wh aan energie in een heel uur, minder dan €0,01/uur

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
mdas schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:55:
[...]

Even mezelf quoten want had dit ook even gedeeld met Vattenfall op Twitter en een nogal bijzonder reactie ontvangen:

"Bijna 80% van onze klanten valt onder het prijsplafond en kan dus rekenen met een gasprijs van €1,45 per kubieke meter. Dankzij een warme winter en door slim te besparen komt de ambitie om onder het plafond te blijven voor nog meer klanten in bereik. 1/ Overstappen loont dus niet, omdat je bij iedere leverancier hetzelfde betaalt. Blijven loont wél: Vattenfall is al jaren één van de goedkoopste leveranciers én een stabiele partner die onze klanten zekerheid biedt. 2/De afgelopen periode zijn de prijzen op de inkoopmarkt gedaald. Als dit zo blijft, kunnen onze tarieven vanaf april ook flink omlaag. 3/"

Ze beweren dus keihard dat overstappen niet loont omdat de regering toch wel betaald _/-\o_

Net zoals anderen al hebben opgemerkt is dit dus een reden om over te stappen.
En ze liegen ook gewoon.

De leugen: "wij bieden geen dynamische contracten aan".
De waarheid: "wij bieden aan klanten in Zweden dynamische contracten aan, maar doen dit niet bij klanten in Nederland".

Een goede toezichthouder zou tegen dit soort bedrog optreden, maar ik denk niet dat de ACM dit zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiphost
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 14:08
Als je minder dan 2.900 KWh verbruikt en onder het energie plafond valt, heeft het toch geen zin om over te stappen op een dynamisch contract. Bij Tibber ga ik € 0,4852 per kWh betalen. Valt evenals Eneco onder het prijsplafond energie, dus max. 40 cent. Of je wil overstappen uit morele overwegingen. Dat kan ik mij ook voorstellen. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 20:43
Shiphost schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:47:
Als je minder dan 2.900 KWh verbruikt en onder het energie plafond valt, heeft het toch geen zin om over te stappen op een dynamisch contract. Bij Tibber ga ik € 0,4852 per kWh betalen. Valt evenals Eneco onder het prijsplafond energie, dus max. 40 cent. Of je wil overstappen uit morele overwegingen. Dat kan ik mij ook voorstellen. Of zie ik iets over het hoofd?
Bij Tibber ga je de marktprijs (van de day-ahead markt) betalen. Niemand kan je vertellen hoeveel dat is. Er staat dus geen prijs vast. Die €0,4852 krijg je waarschijnlijk uit de rekentool, maar die rekentool moet je eigenlijk zoveel mogelijk negeren. Die is verplicht door de ACM, maar je kan simpelweg niet zeker weten wat de prijs per kWh gaat zijn in de toekomst (na morgen).
Als de prijs stijgt, is er (in 2023) niks aan de hand want er is een prijsplafond. Als de prijs daalt, dan kan het wel interessant zijn als je gewogen gemiddelde tarief per kWh onder het prijsplafond komt. Dan ga je namelijk een tarief lager dan het prijsplafond betalen. Dat kan in 2023 het grootste voordeel zijn voor klanten bij dynamische leveranciers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hbt
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-04-2023

hbt

omdat in de praktijk de prijzen lager KUNNEN liggen.
December had ik een gemiddelde van 0.304 euro/kWh en januari 0.282 euro/kWh tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
Bij Tibber betaald je per maand. Het is dus voor de hand liggend dat je met name in de zomermaanden goedkoper uit bent omdat je onder het prijsplafond energie af kan nemen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mdas
Dat is precies het punt. Vanuit alleen je eigen portemonnee gezien heeft het geen zin. Het prijsplafond is een perverse prikkel die ervoor zorgt dat jij denkt dat je niet zoveel betaald. Maar uiteindelijk schuiven we belastinggeld naar de grote energie maatschappijen dat ook heel goed elders ingezet kan worden.

Ik zou dat niet een morele overweging willen noemen maar eerder actief bijdragen aan de schatkist door de goedkoopste aanbieder te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Laatst online: 21-09 17:17
Cr0kie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:00:
Hier snel eens de berekening van zonneplan tov die van oxxio gezet:

[Afbeelding]

De besparing komt zo niet echt naar voor, maar zal in werkelijkheid hoger liggen bij mij.
Het meeste stroom verbruik ik in de zomer ivm hottub en airco (I know, I know die kunnen altijd af)
Gas zal ik met de besparingen die ik vorig jaar heb gedaan onder het plafond uit komen.
Dus iedere m3 die bij zonneplan onder het plafond zit is mooi meegenomen.

Wat ik vooral verschrikkelijk vind is de overheids kost. 3100 vs 810
Vergeet je in de schatting van Zonneplan niet de vermindering energiebelasting mee te nemen? Dan wordt het verschil wel de moeite waard hoor.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

icall5s schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:18:
[...]

En ze liegen ook gewoon.

De leugen: "wij bieden geen dynamische contracten aan".
De waarheid: "wij bieden aan klanten in Zweden dynamische contracten aan, maar doen dit niet bij klanten in Nederland".

Een goede toezichthouder zou tegen dit soort bedrog optreden, maar ik denk niet dat de ACM dit zal doen.
Vattenfall in Zweden en Nederland zijn niet het zelfde bedrijf.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:30
mdas schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:55:
[...]
Ik zou dat niet een morele overweging willen noemen maar eerder actief bijdragen aan de schatkist door de goedkoopste aanbieder te kiezen.
Niet alleen dat, door voor dynamische tarieven te kiezen en een heel klein beetje op te letten wanneer je planbare stroom verbruikt, lever je nu al een actieve bijdrage aan de energietransitie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mdas
JackBol schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:13:
[...]

Staan gewoon beide onder controle van de Vattenfall group. Mocht je hier over twijfelen kun je dit terug vinden in het Q3 interim report van de group. Vooral opmerkelijk waar de gestegen net sales vandaan komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhz-SK8rcmCCu70wuxLCcBWJVL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BYr7XSRmjbZWSlaV99EAg1mP.png?f=fotoalbum_large

Om on-topic te blijven: Verhoging van de marktprijzen heeft in de periode Jan-Sep hogere sales opgeleverd. De huidige tarieven zijn nog erger dan in die periode dus het is verstandig om naar een dynamische provider te switchen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-09 12:34
JackBol schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:13:
[...]

???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
mdeiman schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:03:
[...]

Frank heeft ook een handige app, maar daar kan het zonder.

Of heb je dan meer functionaliteit dan bij Frank?
Volgens mij krijgen leveranciers via de netbeheerder de gegevens met een dag vertraging door. Door die dongle heb je meer realtime inzicht omdat die gegevens continu doorgeeft.

P8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:46
Dus als McDonalds Nederland zegt dat ze geen bier verkopen, dan zijn ze leugenaars omdat McDonalds Frankrijk wel bier verkoopt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
Wat er natuurlijk bedoeld wordt, is dat de Nederlandse tak juridisch een andere entiteit is dan de Zweedse (en waarschijnlijk zit er boven beide een holding ofzo). En dus, als de Zweedse tak wel dynamische tarieven aanbiedt, maar de Nederlandse niet, kan Vattenfall NL inderdaad gewoon zeggen dat ze geen dynamische tarieven aanbieden, want dat doen ze niet op de Nederlandse markt. Ik heb ook geen hoge pet op van dat soort bedrijven, maar in dit geval is het gewoon correct wat ze zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
Als je Ford vraagt "verkopen jullie de Expedition?" dan zullen ze netjes zeggen dat ze deze in de VS en andere markten verkopen, en niet in Nederland. En zo hoort dat. Vattenfall hoort netjes te zeggen dat ze in Nederland geen dynamische tarieven aanbieden, maar in Zweden wel. Anders liegen ze. Net als Ford zou liegen als ze zeggen dat de Expedition niet verkopen. Dit is belangrijk, want daarmee valt ook hun hele leugenachtige argumentatie (over inkopen, het zogenaamd beschermen van de klant, etc.) in duigen. Ze verdienen een flinke boete.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mdas
earthman schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:57:
Dus als McDonalds Nederland zegt dat ze geen bier verkopen, dan zijn ze leugenaars omdat McDonalds Frankrijk wel bier verkoopt?
Het gaat er niet om of ze het verkopen of niet maar of ze communiceren dat het gezond of ongezond voor je is. De één claimt dat het goed voor je is, de ander draait de argumenten om en zegt dat het slecht voor je is. Dus 1 van de twee liegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:37

FreakNL

Well do ya punk?

icall5s schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:04:
Als je Ford vraagt "verkopen jullie de Expedition?" dan zullen ze netjes zeggen dat ze deze in de VS en andere markten verkopen, en niet in Nederland. En zo hoort dat. Vattenfall hoort netjes te zeggen dat ze in Nederland geen dynamische tarieven aanbieden, maar in Zweden wel. Anders liegen ze. Net als Ford zou liegen als ze zeggen dat de Expedition niet verkopen. Dit is belangrijk, want daarmee valt ook hun hele leugenachtige argumentatie (over inkopen, het zogenaamd beschermen van de klant, etc.) in duigen. Ze verdienen een flinke boete.
Kom op, die uitspraak komt waarschijnlijk van een uitzendkracht die niet eens weet dat er een Vattenfall.se bestaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

mdas schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:31:
[...]

Staan gewoon beide onder controle van de Vattenfall group.
Omdat twee koeien in dezelfde stal staan, hoeft het nog niet dezelfde koe te zijn ;)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JJelle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-09 21:59
JackBol schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:12:
[...]

Omdat twee koeien in dezelfde stal staan, hoeft het nog niet dezelfde koe te zijn ;)
Dat klinkt als een stikstof issue 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ep Woody schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:29:
[...]

Normaal betaal je bij een normaal contract 12*150 euro. Nu betaal je in de zomer 75 euro maar in de winter 300 euro. Je moet dan die 75 euro wel apart zetten om ruimte te hebben om in de winter die 300 euro te betalen en niet stiekem uitgeven aan leuke dingen.
Alle vaste lasten gaan hier van een aparte rekening af waar ook geen pas bijhoort. Dus uitgeven aan leuke dingen is geen optie. Of je moet actief gaan overboeken ofzo..

Sowieso een aanrader voor mensen die moeite hebben met budgetteren.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 05-01-2023 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:57
mdas schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:55:
[...]

Dat is precies het punt. Vanuit alleen je eigen portemonnee gezien heeft het geen zin. Het prijsplafond is een perverse prikkel die ervoor zorgt dat jij denkt dat je niet zoveel betaald. Maar uiteindelijk schuiven we belastinggeld naar de grote energie maatschappijen dat ook heel goed elders ingezet kan worden.
En uiteindelijk ga je dit toch zelf betalen, linksom of rechtsom, de (r)overheid gaat de belasting gewoon weer ergens verhogen om dit te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Sjoan schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Zomaar een voorbeeldje:

Gaaf hoor, slaaf van je energie-app. Nee ik kan nu niet werken/weg/op visite/visite ontvangen want de wasmachine moet straks aan en straks moet ik elektrisch koken want dat zegt de app.

[...]
Ik heb ook niks met dat klootjesvolk daar maar er zit wel iets in. Ik wil me hier eigenlijk ook niet mee bezig houden… Ik weet dat er ook een hoop “automatisch” kan maar mijn vaatwasser , wasmachine en droger hebben al geen app….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ep Woody schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Ach, voor de vaatwasser heb ik nu de gewoonte om hem met een startvertraging aan te zetten. Dan start hij ergens in de nacht. Niet perfect op de laagste tijden, maar goed genoeg.

Warmtepomp laat ik in de nacht de boiler opwarmen en de woning extra verwarmen. Dat scheelt een hoop.
Dan doen we al jaren haha. Zelfs nadat ik naar enkeltarief ging is die gewoonte erin gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
FreakNL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:23:
[...]

Ik heb ook niks met dat klootjesvolk daar maar er zit wel iets in. Ik wil me hier eigenlijk ook niet mee bezig houden… Ik weet dat er ook een hoop “automatisch” kan maar mijn vaatwasser , wasmachine en droger hebben al geen app….
Veel van dat soort apparaten hebben een uitgestelde start (zelfs mijn 13 jaar oude wasmachine). Het is een hele kleine moeite om even op je telefoon te kijken wanneer de hoogste tarieven zijn, en je wasmachine of vaatwasser in ieder geval daarbuiten te schedulen. En als dat niet lukt, kost dat ook niet de wereld. Die 13 jaar oude wasmachine van mij heeft vanmiddag 'n kookwas gedraaid, dat heeft 2 kWh verbruikt. Tussen het goedkoopste en het duurste tarief van vanmiddag zou dat max 20 cent hebben gescheeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-09 21:30
Smuggler schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:09:
heel veel vragen laatste tijd gaan over, kies ik wel de juiste leverancier, ik wil dat dit weekend verder uitwerken.
maar in de basis wil ik dit plaatsen in de topic start:

Hoe kiest je de juiste leverancier:

1: kijk naar de prijs
2: Kijken hoe ze facturen, vooraf/achteraf, vast voorschot door het jaar of continue correcties.
3: kijk naar de reviews.
4: kijk naar hoe ze het plafond toepassen
5: kijk naar welke apps er beschikbaar zijn / inzicht / hulp met stroom verbruik.
6: kijk welk bedrijf erachter zit / hoe groot is het.
Misschien nog een puntje voor de bijzondere gevallen met een postcoderoos deelname. Niet alle leveranciers kunnen/willen dit verrekenen. Afhankelijk van hoeveel je hebt geïnvesteerd kan dit aanzienlijk schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik ben net naar Zonneplan overgestapt alleen die Connect box heb ik nog niet ontvangen. Problemen met DHL volgens ZP.

Nu vraag ik me af of ZP die Connectbox ook gebruikt voor de afrekening of gebruiken ze daar gewoon de slimme meter data voor?

Maw zijn de uitprijzen al ingegaan of zal ik een flatfee krijgen totdat die connectbox werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
JackBol schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Ik ben hier al een tijdje mee bezig, maar heb voor wasmachine/vaatwasser/droger opgegeven.

Niet ieder programma is het zelfde, maar als ik het gemiddelde pak over mijn laatste 50 wasbeurten kom ik op deze gemiddelden uit.

Wasmachine: 1,5kWh / wasbeurt
Droger: 3,3kWh / droogcyclus
Vaatwasser: 1.9kWh / cyclus

Het is mij de trammelant met de andere mensen in huis niet waard om voor die ene euro het gebruik naar de nacht te verplaatsen.

Wat wel helpt zijn de auto en warmtepomp.
Ik laad mijn auto tussen 00:00 en 06:00 op. De laatste tijd regelmatig tegen ~0 cent inkoop.
De warmtepomp stuur ik ook aan. Ik kijk 24h vooruit en pak het laagste inkoopbedrag tussen 03:00 en 07:00. Als deze meer dan 33% lager is dan de prijs om 8:00, laat ik de warmtepomp het warm water in temperatuur verhogen van 55 naar 75 graden, zodat we alle ochtend douchebeurten kunnen doen zonder warm water extra te hoeven maken in de ochtend.
Dank voor het delen van die handige gebruikscijfers.

Als ik naar ons gezin kijk is het:
4x wassen per week x 1,5 kWh x 50 ≈ 300 kWh per jaar
Waarvan de helft in de droger gaat:
2 x 3,3 kWh x 50 ≈ 330 kWh per jaar

Vaatwasser draait minstens 1x per dag, maar een eventuele 2e cycle is dan echt noodzaak en lastig te sturen:

350 x 1,9 kWh ≈ 700 kWh per jaar.

Deze apparaten samen dus goed voor 1330 kWh per jaar. Indien we door prijs bepalen wanneer de cycles aangaan ongeveer €0,10 per kWh besparen scheelt het dus €135 per jaar. Maar ik denk dat het daarnaast vooral loont om de echte prijspieken te ontwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:22
Ik denk dat ik maar een SAP aanvraag en alles van PAP naar SAP zet, behalve de panelen. Op PAP zit nog een hoog teruglevertarief.

Dan ook maar dynamisch tarief op SAP en dan wasmachine + vaatwasser in de nacht laten draaien.

Heeft iemand een overzicht van de uurtarieven van afgelopen jaar? Ben benieuwd om wat inzicht hierin te krijgen.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
Bravertal schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:48:
Heeft iemand een overzicht van de uurtarieven van afgelopen jaar? Ben benieuwd om wat inzicht hierin te krijgen.
Kijk eens in de startpost, daar staan al talloze linkjes naar exact dat soort info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Sethro schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:35:
Ik ben net naar Zonneplan overgestapt alleen die Connect box heb ik nog niet ontvangen. Problemen met DHL volgens ZP.

Nu vraag ik me af of ZP die Connectbox ook gebruikt voor de afrekening of gebruiken ze daar gewoon de slimme meter data voor?

Maw zijn de uitprijzen al ingegaan of zal ik een flatfee krijgen totdat die connectbox werkt?
Nee de connect is alleen voor je eigen inzicht. Rest gaat vanaf de meter zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
jusch schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:13:
[...]

Nee de connect is alleen voor je eigen inzicht. Rest gaat vanaf de meter zelf.
Zou mooi zijn, prijzen te hoog? P1 meter eruit en flat fee krijgen 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:55
bilgy_no1 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:44:
[...]

Dank voor het delen van die handige gebruikscijfers.

Als ik naar ons gezin kijk is het:
4x wassen per week x 1,5 kWh x 50 ≈ 300 kWh per jaar
Waarvan de helft in de droger gaat:
2 x 3,3 kWh x 50 ≈ 330 kWh per jaar

Vaatwasser draait minstens 1x per dag, maar een eventuele 2e cycle is dan echt noodzaak en lastig te sturen:

350 x 1,9 kWh ≈ 700 kWh per jaar.

Deze apparaten samen dus goed voor 1330 kWh per jaar. Indien we door prijs bepalen wanneer de cycles aangaan ongeveer €0,10 per kWh besparen scheelt het dus €135 per jaar. Maar ik denk dat het daarnaast vooral loont om de echte prijspieken te ontwijken.
Mijn ervaring is dat ze nog veel minder verbruiken... Hangt vooral af van de temperatuur natuurlijk, voor de wasmachine. Een standaard was (synthetisch programma) op 40 graden verbruikt bij mij ongeveer 0,7-0,8 kWh. Dezelfde was drogen ook zoiets of zelfs iets minder. Dan heb ik het wel over een warmtepompdroger. Condensdrogers zijn hopeloos inefficiënt en zou ik vervangen, dat verdien je over de levensduur ruim terug met 100 droogbeurten per jaar.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

0xygen500 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:15:
[...]

Zou mooi zijn, prijzen te hoog? P1 meter eruit en flat fee krijgen 🤣
Nou, dat is bij zonneplan €2,00/kWh en €6,00/m3 8)7

Edit: dat is pas na een maand zie ik nu.
Ze zijn verplicht een modelcontract aan te bieden, maar de prijs laat wel een beetje zien dan het niet van harte is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4je-M9vOB-4KINYnD1-RznQ9ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsJ7kUTHZWgBfXMqoPEkskaJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door jusch op 05-01-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Laatst online: 07:39
Ik lees al even mee op dit topic. Op 7 februari ga ik over van Vattenfall naar ANWB Energie. Ik ben heel benieuwd.

ANWB Energie. spreekt me wat meer aan en ik heb er goede ervaringen over gelezen, maar het valt me op dat NextEnergy lagere tarieven hanteert dan ANWB Energie. Kan iemand achterhalen waardoor dit komt? De marktprijs moet immers hetzelfde zijn. Dan zou NextEnergy in de de voorgespiegelde prijsopbouw niet alles meenemen, lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
GvNL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:47:
Ik lees al even mee op dit topic. Op 7 februari ga ik over van Vattenfall naar ANWB Energie. Ik ben heel benieuwd.

ANWB Energie. spreekt me wat meer aan en ik heb er goede ervaringen over gelezen, maar het valt me op dat NextEnergy lagere tarieven hanteert dan ANWB Energie. Kan iemand achterhalen waardoor dit komt? De marktprijs moet immers hetzelfde zijn. Dan zou NextEnergy in de de voorgespiegelde prijsopbouw niet alles meenemen, lijkt me.
NextEnergy is duurder qua variabele opslag per kWh/m3 maar goedkoper qua vastrecht.

Gebruik je meer dan dan 22,1 kWh per maand, dan is ANWB goedkoper qua stroom.

Gebruik je meer dan 44,3 m3 per maand, dan is ANWB goedkoper qua gas.

(Kan er een paar tienden naast zitten)

[ Voor 11% gewijzigd door Sjoan op 05-01-2023 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
FreakNL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:23:
[...]

Zelfs zonder jezelf ermee bezig te houden ben je nog veel goedkoper uit dan een traditionele leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
Je kan de vaatwasser om 17:00 aan zetten maar om 21:00 is toch geen extra moeite en waarschijnlijk een flinke besparing. Ik heb vandaag mn cv van de muur afgeschroefd en een boiler opgehangen. En bij de aanschaf gekeken of deze wel met een schakelaar in en uit te schakelen is. Of je hem nu voor 3kwh x 50ct of 15ct kan verwarmen scheelt nogal.
Bij de aanschaf van nieuw apparatuur zal de aansturingsmogelijkheden zeker meespelen. Nog 5 dagen en dan naar Tibber. Ik heb echter van GC nog niks gehoord dat het opzegt is.
Denk dat overstappers naar dynamisch niet snel meer terugkomen bij de normale leveranciers. Als is het maar 10% wat ze verliezen. Het zijn bedrijven die alleen maar willen groeien dus dat gaan ze echt wel voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Willempie27 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:12:
Ik heb echter van GC nog niks gehoord dat het opzegt is.
Ik ben sinds 1-1 over van GC naar Tibber. Helemaal niks van GC gehoord. Op hun site zie ik wel dat de levering per 1-1 is gestopt, maar verder nog niks. Ik ga ervan uit dat het wel goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
anboni schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:17:
[...]

Ik ben sinds 1-1 over van GC naar Tibber. Helemaal niks van GC gehoord. Op hun site zie ik wel dat de levering per 1-1 is gestopt, maar verder nog niks. Ik ga ervan uit dat het wel goed komt.
Goed om te horen. Moet je Tibber nog machtigen om de meter uit te laten lezen? Of is dit met de aanvraag al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Willempie27 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:23:
[...]

Goed om te horen. Moet je Tibber nog machtigen om de meter uit te laten lezen? Of is dit met de aanvraag al gedaan?
Daar heb ik verder niks voor hoeven doen, voor zover ik me kan herinneren. Lijkt me ook dat dat onderdeel is van het contract afsluiten, is tenslotte noodzakelijk voor hun methode van kostenberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
Sjoan schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:50:
[...]

NextEnergy is duurder qua variabele opslag per kWh/m3 maar goedkoper qua vastrecht.

Gebruik je meer dan dan 22,1 kWh per maand, dan is ANWB goedkoper qua stroom.

Gebruik je meer dan 44,3 m3 per maand, dan is ANWB goedkoper qua gas.

(Kan er een paar tienden naast zitten)
Interessant. Toch begrijp ik niet helemaal waarom de schatting van het termijnbedrag zó erg verschilt. Mijn geschatte verbruik, dat ik zelf invul, is 650 m3 gas en 1400 KWh stroom.

ANWB Energie: €158,84 per maand
NextEnergy: € 110,64 per maand

Opvallend is vooral dat ANWB rekent met verwachte inkoopprijs per m3 gas van 1,04, terwijl NextEnergy uitgaat van 0,51. Dat lijkt mij erg optimistisch.

[ Voor 49% gewijzigd door GvNL op 06-01-2023 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:03
GvNL schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:15:
[...]

Interessant. Toch begrijp ik niet helemaal waarom de schatting van het termijnbedrag zó erg verschilt. Mijn geschatte verbruik, dat ik zelf invul, is 650 m3 gas en 1400 KWh stroom.

Opvallend is vooral dat ANWB rekent met verwachte inkoopprijs per m3 gas van 1,04, terwijl NextEnergy uitgaat van 0,51. Dat lijkt mij erg optimistisch.
Bij zo'n 'schatting' van de kosten zie je toch ook de exacte prijsopbouw? Dan zie je direct waar het verschil zit. Gokje van mijn kant: ze hanteren niet hetzelfde te verwachten gemiddelde tarief per kWh op jaarbasis.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Finraziel schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:37:
[...]

Mijn ervaring is dat ze nog veel minder verbruiken... Hangt vooral af van de temperatuur natuurlijk, voor de wasmachine. Een standaard was (synthetisch programma) op 40 graden verbruikt bij mij ongeveer 0,7-0,8 kWh. Dezelfde was drogen ook zoiets of zelfs iets minder. Dan heb ik het wel over een warmtepompdroger. Condensdrogers zijn hopeloos inefficiënt en zou ik vervangen, dat verdien je over de levensduur ruim terug met 100 droogbeurten per jaar.
Dan heb ik het wel over een warmtepompdroger. Condensdrogers zijn hopeloos inefficiënt en zou ik vervangen
Volgens mij vergelijk je nu een appel met een peer. Een warmtepomp is een bepaalde warmtebron. Een condensdroger is een wasdroger met een bepaalde terugwintechniek. Wij hebben zelf een condenswasdroger met een warmtepomp als warmtebron. En die is zeker niet inefficiënt en hoeft ook zeker niet vervangen te worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rolfy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 00:59
athvdk schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 01:29:
[...]

Dan heb ik het wel over een warmtepompdroger. Condensdrogers zijn hopeloos inefficiënt en zou ik vervangen
Volgens mij vergelijk je nu een appel met een peer. Een warmtepomp is een bepaalde warmtebron. Een condensdroger is een wasdroger met een bepaalde terugwintechniek. Wij hebben zelf een condenswasdroger met een warmtepomp als warmtebron. En die is zeker niet inefficiënt en hoeft ook zeker niet vervangen te worden.
Je hebt dus geen condensdroger, maar een warmtepompdroger. Potato, potato, jullie bedoelen allebei precies hetzelfde apparaat.

Elke warmtepompdroger is namelijk ook een condensdroger, en wordt warmtepompdroger genoemd als de warmtebron een warmtepomp is.

Zit er geen warmtepomp in de condensdroger, dan wordt hij condensdroger genoemd.

Het klopt dus wel dat een condensdroger in vergelijking met een warmtepompdroger inefficiënt is, want het apparaat wordt alleen condensdroger genoemd indien er geen warmtepomp in zit.

Er worden dus geen appels met peren vergeleken volgens mij?

En nu weer on topic graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:54
[...]

Gek eigenlijk. Dynamische leveranciers zouden in hun rekentool met dezelfde gemiddelde marktprijs moeten rekenen om deze goed onderling te kunnen vergelijken. Is dit eigenlijk niet al de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
[...]

Idem hier, kreeg wel bericht van Zonneplan dat GC bevestigd heeft dat het contract is opgezegd, de GC app laat ook geen vebruik meer zien.

Verwacht dat de eind rekening ergens deze maand op de mat zal vallen :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-09 21:04
[...]

Ik denk dat NextEnergy bewust te optimistisch inschat om zo klanten te winnen, die vervolgens achteraf voor een dure verassing komen te staan.
ANWB zal dit gezien hun reputatie minder snel doen en dus een realistische prijs doorgeven. Vandaar ook mijn keuze voor ANWB destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:39
@Gecko123 Je bedoelt een door ACM getoetste koffiedikkijkmethode?

Die hele vergelijking werkt niet. Laat ze voor dynamisch maar gewoon een aparte presentatie maken waar uurtarieven niet in meegenomen worden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
[...]

Ik had exact hetzelfde, van GC naar Zonneplan. De overstap is helemaal goed gegaan. Bij mij kwam de afrekening een paar weken na de overstap..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 15:29
Ik ben voor alleen gas overgestapt naar dynamisch. Vraag me nu wel af hoe Vattenfall de eindafrekening voor alleen gas gaat maken, ze hebben immers een termijnbedrag voor zowel stroom als gas van mij ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
Raymond P schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:17:
@Gecko123 Je bedoelt een door ACM getoetste koffiedikkijkmethode?

Die hele vergelijking werkt niet. Laat ze voor dynamisch maar gewoon een aparte presentatie maken waar uurtarieven niet in meegenomen worden.
Zonder uurtarieven of zelf de uurtarieven invullen in een rekentool weet niet of dat de oplossing is.

Een dynamisch contract zou net als variabel en vast goed onderling op prijs te vergelijken moeten met een rekentool die onderling dezelfde marktprijzen hanteren zodat consumenten de overstap wagen. Als je de gemiddelde marktprijs van het afgelopen jaar pakt zit je toch best in de goede richting.

De overheid heeft het risico met dynamische contracten de komende 12 maanden voor de meeste consumenten teruggebracht naar null. Het levert zelfs geld op. Meer geld in de zakken van consumenten en minder naar niet-innoverende energieleveranciers is volgens mij precies wat we als land momenteel nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
Janpietertje89 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:41:
Ik ben voor alleen gas overgestapt naar dynamisch. Vraag me nu wel af hoe Vattenfall de eindafrekening voor alleen gas gaat maken, ze hebben immers een termijnbedrag voor zowel stroom als gas van mij ontvangen.
Voor jou is het een totaal termijnbedrag maar in de opbouw van de bedragen is het gesplitst tussen gas en elektra. Gas en elektra zijn altijd aparte contracten want deze moeten apart van elkaar opzegbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gecko123 Nee, historische data is absoluut niet representatief in een verstoorde markt. En fiy: alle bedragen die gebruikt worden bij het bepalen van een voorschot worden door ACM getoetst op plausibiliteit.

Bij het ontbreken van uurtarieven kan je leveranciers onderling exact vergelijken. Wat voegt een fictief bedrag toe aan het vergelijken?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterman53
  • Laatst online: 16-02 14:35
[...]

Over NextEnergie is hier al aardig wat geschreven. Gebruik de zoekfunctie maar en lees reviews op internet raad ik aan…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Raymond P schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:58:
@Gecko123 Nee, historische data is absoluut niet representatief in een verstoorde markt. En fiy: alle bedragen die gebruikt worden bij het bepalen van een voorschot worden door ACM getoetst op plausibiliteit.

Bij het ontbreken van uurtarieven kan je leveranciers onderling exact vergelijken. Wat voegt een fictief bedrag toe aan het vergelijken?
Nogmaals. Zonder uurtarieven is het denk ik voor de gemiddelde consument te lastig om de vergelijking te maken met variabel en vast. Zie dagelijks ook de vragen die hier voorbij komen over eigen berekeningen waarbij tarieven met BTW vergeleken worden met tarieven zonder BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:58
Het kan aan mij liggen, maar waar komt het verschil in de tabel vs de website van Zonneplan vandaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XH7dZTMZJVA5tILsO-SVQIk4kfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VEspaFqmJU9f0PqfUO1q08kR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqhZ599_Iq4Z_0U0kFY29IeAOL4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fEnqVpZs4zwSUZe0xAAwMW6Q.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Raymond P schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:58:

Het voordeel is dat de historische data ook niet representatief is voor de modelcontracten. Dus je zal nu gewoon een vergelijking moeten maken tussen de huidige variabele aanbiedingen en een inschatting moeten maken wat de prijs recent is geweest bij grote warmtevraag/weinig wind en wat de prijsontwikkeling zal gaan doen.

Gezien de warme start van januari is de kans groot dat we ruim voldoende gas op voorraad hebben voor de komende winter en zullen de prijzen de komende maanden wel meevallen, verwacht ik. Maar dat is mijn inschatting.

Pak de week van 1-8 december als voorbeeld. Toen waren de gemiddelde prijzen rond de 35 cent/kWh inkoop. Daar komt de inkoopvergoeding bij op, energiebelasting en BTW en dan zit je rond de 58 cent per kWh. Stel nu dat die prijzen ook nu in de koude maanden gaan gelden, met prijzen die nu rond de 10 cent/kWh inkoop liggen. Kom je op 28 cent per kWh. Volgens mij kun je nu geen contract vinden wat daarmee concurreert.

Maar iedereen moet zelf een eigen analyse maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:26
marciej123 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:11:
Het kan aan mij liggen, maar waar komt het verschil in de tabel vs de website van Zonneplan vandaan?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De Google sheet kijkt alleen naar de kosten die je maakt om energie af te nemen via die specifieke energieleverancier. De website van zonneplan rekent ook een schatting mee van de daadwerkelijke verbruikskosten van elektriciteit en gas mee.

De reden dat de Google sheet dit niet doet is omdat A ) het onmogelijk is een redelijke inschatting te doen op deze verstoorde markt van wat een kWh of m3 gas gaat kosten en B ) alle dynamische leveranciers kopen hun gas en elektriciteit op dezelfde markt, dus die kosten zijn voor elke partij gelijk.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:58
Warbringer schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:19:
[...]

De Google sheet kijkt alleen naar de kosten die je maakt om energie af te nemen via die specifieke energieleverancier. De website van zonneplan rekent ook een schatting mee van de daadwerkelijke verbruikskosten van elektriciteit en gas mee.

De reden dat de Google sheet dit niet doet is omdat A ) het onmogelijk is een redelijke inschatting te doen op deze verstoorde markt van wat een kWh of m3 gas gaat kosten en B ) alle dynamische leveranciers kopen hun gas en elektriciteit op dezelfde markt, dus die kosten zijn voor elke partij gelijk.
Aaah duidelijk!
Het is voor mij ook allemaal nog nieuw, we zitten op dit moment bij Vattenfall, we zijn net verhuisd naar een groter huis met zonnnepanelen dus inschatten wat het verbruik is en de kosten is lastig.
Maar de gasprijs bij vattenfall op het moment voor ons (buiten plafond) is €3.22 per M3 en stroom €0,80 per kW.
En aangezien ik een EV rijdt met laadpaal voor de deur (laadpas van de baas) vindt ik het wel interessant om te kijken naar de opties om hierin over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Gecko123 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:07:
[...]

Nogmaals. Zonder uurtarieven is het denk ik voor de gemiddelde consument te lastig om de vergelijking te maken met variabel en vast. Zie dagelijks ook de vragen die hier voorbij komen over eigen berekeningen waarbij tarieven met BTW vergeleken worden met tarieven zonder BTW.
Wil je dynamische leveranciers vergelijken? Of wil je dynamische leveranciers met traditionele leveranciers vergelijken? Of wil je het handje vasthouden van consumenten?

Als je die tarieven uit de standaard opmaak trekt en apart een schatting weergeeft, desnoods met uitleg, dan zou het voor het gros wel duidelijk moeten zijn dat dat gewoon totaal niet te vergelijken is met traditioneel.

Het vergelijken van tarieven met/zonder btw is weinig verwarring over, het zijn de heffingen die wel/niet bij een tarief opgeteld worden waar verwarring door ontstaat. Maar dat heeft toch weinig te maken met het vergelijken van leveranciers?

@Ep Woody Dat is toch exact zoals het nu gebeurt? De leveranciers doen hun voorspellingen, het gaat langs ACM en (hopelijk) na goedkeuring worden die tarieven gebruikt.
Het resultaat is totale chaos. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 06-01-2023 09:29 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:26
marciej123 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:25:
[...]

Aaah duidelijk!
Het is voor mij ook allemaal nog nieuw, we zitten op dit moment bij Vattenfall, we zijn net verhuisd naar een groter huis met zonnnepanelen dus inschatten wat het verbruik is en de kosten is lastig.
Maar de gasprijs bij vattenfall op het moment voor ons (buiten plafond) is €3.22 per M3 en stroom €0,80 per kW.
En aangezien ik een EV rijdt met laadpaal voor de deur (laadpas van de baas) vindt ik het wel interessant om te kijken naar de opties om hierin over te stappen.
Het grootste risico van dynamische prijzen (dat ze ineens de lucht in schieten) wordt dit jaar afgedekt door de overheid mits je onder het energieplafond blijft. Met die tarieven kan het zeker wel interessant zijn om over te stappen. Al is het maar dat Vattenfall minder kan graaien in de staatskas.

Er zijn verschillende websites die je een redelijke schatting kunnen geven wat je zonnepanelen opwekken in een jaar op basis van locatie, oriëntatie en type. MIsschien dat het verbruik van de vorige bewoner enige leidraad geeft (mits de gezinssamenstelling een beetje hetzelfde is)?

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Raymond P schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:27:
[...]

@Ep Woody Dat is toch exact zoals het nu gebeurt? De leveranciers doen hun voorspellingen, het gaat langs ACM en (hopelijk) na goedkeuring worden die tarieven gebruikt.
Het resultaat is totale chaos. :+
Ik neem toch aan dat de leveranciers momenteel gewoon gas/stroom inkopen op de markt (maand/kwartaal/jaar) en die vervolgens weer verkopen aan consumenten. c.q. op basis van de huidige prijzen op de beurs een aanbod aan consumenten doen die ze vervolgens inkopen op de beurs.

Sommige bedrijven hebben beter ingekocht dan anderen, wij zijn daar met dynamische tarieven niet van afhankelijk en kopen gewoon "zelf" in op de day ahead beurs ipv de maand/jaarbeurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-09 21:44
Voor iedreeen die aan het orienteren is en wil weten hoe die day ahead tarieven nou werken, dan is dit een hele mooie om te kijken/luisteren: YouTube: Problemen met de energietransitie | #84

Vooral het laatste deel ben ik het mee eens. Doordat men windmolens en zonnepanelen blijven plaatsen zullen uit eindelijk de day ahead prijzen steeds meer gaan fluctureren per dag.

-5 en +5 euro voor een kWh zou maar zo eens kunnen? Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier dit ook verwachten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rossi46
Vandaag gasprijs (all-in) onder prijsplafond. Whoohoo :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
Magnat schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:37:
Voor iedreeen die aan het orienteren is en wil weten hoe die day ahead tarieven nou werken, dan is dit een hele mooie om te kijken/luisteren: YouTube: Problemen met de energietransitie | #84

Vooral het laatste deel ben ik het mee eens. Doordat men windmolens en zonnepanelen blijven plaatsen zullen uit eindelijk de day ahead prijzen steeds meer gaan fluctureren per dag.

-5 en +5 euro voor een kWh zou maar zo eens kunnen? Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier dit ook verwachten
Hmm, Boris van GameKings. Hoe tof ik dat programma vroeger ook vond, ik vind het lastig om zijn mening/verhaal/vragen aan te nemen bij dit soort onderwerpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Ep Woody Ik doelde specifiek op dynamisch. Hoe traditionele leveranciers het doen is mij een compleet raadsel.
M'n punt is dat het gewoon niet te vergelijken is, en door de huidige opmaak blijven mensen dat toch proberen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:05

de Peer

under peer review

-5 en +5 euro voor een kWh zou maar zo eens kunnen?
wat bedoel je hiermee? 5 euro per kWh als levertarief en teruglevertarief?

Dat zie ik niet gebeuren. Er komen ook meer elektrische auto's en slimme laadapparatuur die gaan inspelen op de fluctuaties.

En wat denk je van bedrijven die er misschien wel een mooie business case voor hebben.

het is naief om te denken dat het ooit zo ver komt. er kan genoeg geld verdiend worden door hier tijdig op in te spelen. bij -5 euro per kWh is (dure) opslag en/of waterstof etc. tenslotte ook rendabel en daarom zal die prijs van -5 euro nooit bereikt worden.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 06-01-2023 09:43 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
Warbringer schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:31:
[...]

Het grootste risico van dynamische prijzen (dat ze ineens de lucht in schieten) wordt dit jaar afgedekt door de overheid mits je onder het energieplafond blijft. Met die tarieven kan het zeker wel interessant zijn om over te stappen. Al is het maar dat Vattenfall minder kan graaien in de staatskas.

Er zijn verschillende websites die je een redelijke schatting kunnen geven wat je zonnepanelen opwekken in een jaar op basis van locatie, oriëntatie en type. MIsschien dat het verbruik van de vorige bewoner enige leidraad geeft (mits de gezinssamenstelling een beetje hetzelfde is)?
Even een kanttekening: de hoogste dynamische tarieven voor gas waren toen rusland de kraan dichtdraaide (juli augustus september 2022) en zelfs toen waren de gasprijzen voor dynamisch gemiddeld ruim lager dan wat de energiereuzen op dit moment vragen.

Iedereen zegt dat je met dynamisch zoveel risico hebt en dat het gokken is, maar juist dynamisch is wat mij betreft veel meer rust en over de langere tijd stabieler. Iedereen krijgt dezelfde prijzen, het is niet langer zo dat jantje 2000 euro minder betaalt dan pietje omdat pietje 1 maand later een contract afsluit.

Voordat ik dynamisch kende voelde het afsluiten van een vast contract letterlijk als gokken, met dynamisch weet je dat je altijd een eerlijke prijs betaalt. Het enige nadeel is dat je een buffer moet creëren omdat de prijs kan fluctueren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
Zonnepanelen zijn makkelijk in en uit te schakelen. Mocht de marktprijs tijdelijk steeds meer naar negatief zijn, dan gaat die functionaliteit een vlucht nemen. Zeker bij de grote commerciële zonneparken, maar als het salderen verdwijnt ook zeker bij de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:58
Lijkt erop dat Enever de juiste (ZP) gasprijzen weer in de feed heeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCAwsCB2UD_52fY2fDTtZ8bkpZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ikaxzetq6cPnzxyEadYXFD8X.jpg?f=fotoalbum_large

(Sensor pas sinds 1-1 in HA opgenomen, vandaar de lege periode daarvoor)

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 06-01-2023 09:55 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023

Hoe hoger de fluctuatie, hoe rendabeler opslag van energie wordt en dan dempen de verschillen weer. Dan zullen windmolens ook niet meer stopgezet worden, maar afgesloten van het netwerk en rechtstreeks de energieopslag voeden.

[ Voor 7% gewijzigd door moshimoshi op 06-01-2023 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-09 20:02
Hmmbob schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:54:

[Afbeelding]

Het zag er sinds gisteren weer goed uit inderdaad, helaas is er vanmorgen weer iets aangepast waardoor hij nu 1 ct afwijkt. De Zonneplan app geeft namelijk 1,4069816 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-09 20:02
Excuus dubbele post

[ Voor 95% gewijzigd door Ren-z op 06-01-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 18:21

[Afbeelding]

Ik gebruik zelf de ENTSO-e intergratie waar ik met de laagste prijs mijn wasmachine en vaatwasser (met een switchbot) automatiseer.
Binnenkort heb ik zonneplan (met de bijbehorende p1 meter en gebruik ik de HACS integratie.
Welke sensor voor Home assistant gebruik je hier? En hoe krijg je de lijn energieplafond erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:41:
Alleen gas? Dat zijn niet veel leveranciers toch? Waar ben je naar overgestapt?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
twixx schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Voldoende partijen die dat doen. Precies de twee die hier populair zijn echter niet (Tibber = geen gas , Zonneplan = gas enkel inclusief stroom (in de basis)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Animal schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Ik gebruik zelf de ENTSO-e intergratie waar ik met de laagste prijs mijn wasmachine en vaatwasser (met een switchbot) automatiseer.
Binnenkort heb ik zonneplan (met de bijbehorende p1 meter en gebruik ik de HACS integratie.
Welke sensor voor Home assistant gebruik je hier? En hoe krijg je de lijn energieplafond erin?
Sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- resource: https://enever.nl/feed/gasprijs_vandaag.php
  scan_interval: 900
  sensor:
    - name: "Zonneplan gasprijs"
      unique_id: zonneplan_gasprijs
      value_template: "{{ ((value_json.data.0.prijsZP | float(0)) if value_json is defined else 'unavailable')  }}"
      json_attributes_path: "$.data.0"
      json_attributes:
        - "datum"
      device_class: monetary

De grafiek configuratie staat hier: https://github.com/hmmbob.../10-energy.yaml#L117-L139
Maakt gebruik van Apexchart-card templates die hier staan: https://github.com/hmmbob...harts_card_templates.yaml

edit: verdere Home Assistant dingetjes kunnen beter hier besproken worden: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 06-01-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Laatst online: 10:49

[Afbeelding]

Zou je je config van de apexchart willen delen? Wil graag het prijsplafond gebruiken voor mijn stroomgefieken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
[...]

Ik ben met alleen gas naar ANWB gegaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Laatst online: 21-09 15:29
[...]

Gister overgestapt naar Groene Stroom Lokaal met alleen gas. Dat is momenteel de voordeligste partij voor enkel gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk1987
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-05 16:18
Davidrrr schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:01:
[...]

Ik ben met alleen gas naar ANWB gegaan.
Overstap vlekkeloos gegaan? Ik ga ook overstappen maar heb het idee dat het momenteel gigantisch druk is en de kans dus op problemen groter is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
Vanaf februari zit ik bij ANWB, maar de app heb ik alvast bekeken. Dat is wel een behoorlijke downgrade ten opzichte van Vattenfall. Klopt het dat Zonneplan wel een goede en bruikbare app heeft? Anders wellicht toch weer switchen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GvNL schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:39:
Vanaf februari zit ik bij ANWB, maar de app heb ik alvast bekeken. Dat is wel een behoorlijke downgrade ten opzichte van Vattenfall. Klopt het dat Zonneplan wel een goede en bruikbare app heeft? Anders wellicht toch weer switchen...
Ik zou proberen de keuze voor een 'app' los te zien van de energie die je afneemt.
ik weet dat de aanbieders het graag als 1 geheel zien, maar zo maak je jezelf wel afhankelijk.

Ik zit o.a. bij Innova. die hebben niet eens een app. maar ze leveren wel gewoon energie. Daar gaat het mij om.

Overstappen vanwege een app, het moet niet gekker worden :D
Primair zou het om de energie(prijzen) moeten gaan.

Tussen de dynamische aanbieders onderling kan ik me er nog iets bij voorstellen, omdat die vrijwel exact hetzelfde aanbod hebben. Maar ook daar is het verstandiger om je monitoring los te zien van je contract. zelf de regie nemen.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 06-01-2023 11:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

GvNL schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:39:
P1 aan je slimmemeter en zelf monitoren. Ben je ook niet meer afhankelijk van apps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Jeroenk1987 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:37:
[...]

Overstap vlekkeloos gegaan? Ik ga ook overstappen maar heb het idee dat het momenteel gigantisch druk is en de kans dus op problemen groter is!
Nou ik heb ergens eind dec de overstap bevestigd, ik wacht nog op de afhandeling en daadwerkelijke overstap. Ik kan dat dus niet met zekerheid zeggen. Wel heb ik een paar keer contact gehad over dit contract en bv een energiecontract, kreeg dezelfde dag via whatsapp antwoord op mijn vragen die paar keer. Het is inderdaad overal enorm druk. Ik heb ook wel een zwak voor een goede app. Ik ga ook zoiets als die P1 erin hangen. Denk wel fijn. Heb nu nog een Toon van Eneco. Ik wil daar zoveel mogelijk weghalen. Ik wil met energie alleen niet over door zonnepanelen en salderen. Ik vind het ook wel fijn dat ANWB een grote naam is. Paar tientjes of wat meer meer betalen op een jaar als ze niet de echt goedkoopste zijn vind ik zelf niet zo erg. Maar daar zal iedereen anders in zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Davidrrr op 06-01-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GvNL
de Peer schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Ik zou proberen de keuze voor een 'app' los te zien van de energie die je afneemt.
ik weet dat de aanbieders het graag als 1 geheel zien, maar zo maak je jezelf wel afhankelijk.

Ik zit o.a. bij Innova. die hebben niet eens een app. maar ze leveren wel gewoon energie. Daar gaat het mij om.

Tussen de dynamische aanbieders onderling kan ik me er nog iets bij voorstellen, omdat die vrijwel exact hetzelfde aanbod hebben. Maar ook daar is het verstandiger om je monitoring los te zien van je contract. zelf de regie nemen.
Je hebt gelijk. Als je zelf monitort, heb je alle vrijheid. Gimmicks zijn toch goede lokkertjes.
_Arthur schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:47:
[...]

P1 aan je slimmemeter en zelf monitoren. Ben je ook niet meer afhankelijk van apps.
Je hebt helemaal gelijk. Ik ga er snel een bestellen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rossi46
_Arthur schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:47:
[...]

Enige probleem is dan wel het berekenen van de daadwerkelijke kosten per uur/dag, daar zijn (de app's achter) externe P1 meters niet op ontworpen (ik gebruik bijvoorbeeld die van HomeWizard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-09 21:40

Ik geloof niet dat we dit soort pieken en dalen in de tarieven in de nabije toekomst gaan zien, omdat na mate het verschil tussen piek en dal groter wordt de businesscase voor een thuisbatterij beter wordt, het zij je eigen zonnestroom op te slaan, het zij op de goedkope momenten de accu te laden en deze stroom op de dure momenten te gebruiken danwel te verkopen aan het net. Het effect is dat de pieken en dalen die door onbalans tussen vraag en aanbod ontstaat kleiner wordt en daarmee ook de prijs pieken en dalen.

En voor die tijd zal er vanuit het bedrijfsleven gekeken worden naar het bouwen en exploiteren van grootschalige accusystemen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanlith
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02-2024
Goedemiddag,

Dank jullie allen voor het delen van deze informatie, hier kunnen we allemaal wat mee. Ik heb echter wel een vraag en dan expliciet over Frank Energie en de facturatie in combinatie met zonnepanelen. Als ik bij hun kijk naar de uitleg hoe wij factureren dan lijkt het er op dat je voor het terug leveren van energie altijd betaald. Dus bijvoorbeeld ik importeer(koop) in een maand 300Kwh en exporteer(vanuit solar) 100 kwh. Dan betaal ik een gewogen gemiddelde prijs voor de 300Kwh en ontvang een gewogen gemiddelde prijs voor de 100kwh. Daar bovenop moet ik ook nog eens 100 kwh maal de inkoopslag betalen, die nu nog 2,5 cent is en vanaf 1 feb 3,5 cent, zo lijkt. Kan iemand met Frank Energie als leverancier en solar dit bevestigen dan wel ontkrachten a.u.b.. Mooiste zou zijn met een kopie van een factuur, uiteraard ge-annonimiseerd, dan kan ik het zelf afleiden. heb de vraag ook al bij Frank via de Whatsapp gesteld, maar die hebben het denk ik te druk.

Dank alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

[Afbeelding]

Gaaf! Wil je de code delen? Die vaste prijs van het energieplafond moet ik nog toevoegen,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
mr.DJ95 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:57:
Zou je je config van de apexchart willen delen? Wil graag het prijsplafond gebruiken voor mijn stroomgefieken.
hasseroderman schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:36:
Gaaf! Wil je de code delen? Die vaste prijs van het energieplafond moet ik nog toevoegen,
Hmmbob schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:51:

De grafiek configuratie staat hier: https://github.com/hmmbob.../10-energy.yaml#L117-L139
Maakt gebruik van Apexchart-card templates die hier staan: https://github.com/hmmbob...harts_card_templates.yaml

edit: verdere Home Assistant dingetjes kunnen beter hier besproken worden: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5
edit: post met uitleg in het HA topic: Hmmbob in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

[ Voor 23% gewijzigd door Hmmbob op 07-01-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

hasseroderman schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:36:
[...]

Die prijs van Energie zero zal niet kloppen neem ik aan?
Anders stap ik meteen over.

https://enever.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
jusch schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:40:
[...]

Die prijs van Energie zero zal niet kloppen neem ik aan?
Anders stap ik meteen over.

https://enever.nl/
Bovenaan precies die site:
Op dit moment zijn er technische problemen m.b.t. het weergeven van de gaprijs, hierdoor kan het zijn dat niet de juiste gasprijs getoond wordt. We werken aan een oplossing. Excuses voor het ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Rossi46 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Enige probleem is dan wel het berekenen van de daadwerkelijke kosten per uur/dag, daar zijn (de app's achter) externe P1 meters niet op ontworpen (ik gebruik bijvoorbeeld die van HomeWizard)
Zonneplan app laat ook niet je verbruik per lopende maand zien 😉, nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:53
de Peer schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Met alle respect, maar de WAF is ook belangrijk hier.
Aan de vrouw uit kunnen leggen bij het lage grafiekje vaatwasser / wasmachine / droger draaien is dikke prima en ook echt nodig om het verbruik in sommige huishoudens goed te sturen.
Dat moet niet al te lastig zijn en dus is goed inzicht in verbruik en de prijzen mijns inziens wel handig in een duidelijke app en zeker een pre om een keuze voor het ene of andere bedrijf te maken.
jvanlith schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:24:
Goedemiddag,

Dank jullie allen voor het delen van deze informatie, hier kunnen we allemaal wat mee. Ik heb echter wel een vraag en dan expliciet over Frank Energie en de facturatie in combinatie met zonnepanelen. Als ik bij hun kijk naar de uitleg hoe wij factureren dan lijkt het er op dat je voor het terug leveren van energie altijd betaald. Dus bijvoorbeeld ik importeer(koop) in een maand 300Kwh en exporteer(vanuit solar) 100 kwh. Dan betaal ik een gewogen gemiddelde prijs voor de 300Kwh en ontvang een gewogen gemiddelde prijs voor de 100kwh. Daar bovenop moet ik ook nog eens 100 kwh maal de inkoopslag betalen, die nu nog 2,5 cent is en vanaf 1 feb 3,5 cent, zo lijkt. Kan iemand met Frank Energie als leverancier en solar dit bevestigen dan wel ontkrachten a.u.b.. Mooiste zou zijn met een kopie van een factuur, uiteraard ge-annonimiseerd, dan kan ik het zelf afleiden. heb de vraag ook al bij Frank via de Whatsapp gesteld, maar die hebben het denk ik te druk.

Dank alvast
Dit klopt. Is al eerder in dit topic aangehaald. Frank doet dit mijns inziens illegaal, want salderen gaat expliciet alleen over belastingen. Andere leveranciers doen dit goed en er lijken maar heel weinig mensen op de hoogte om aan de bel te trekken bij de ACM.

[ Voor 38% gewijzigd door SidewalkSuper op 06-01-2023 13:01 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SidewalkSuper schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Met alle respect, maar de WAF is ook belangrijk hier.
Aan de vrouw uit kunnen leggen bij het lage grafiekje vaatwasser / wasmachine / droger draaien is dikke prima en ook echt nodig om het verbruik in sommige huishoudens goed te sturen.
Dat moet niet al te lastig zijn en dus is goed inzicht in verbruik en de prijzen mijns inziens wel handig in een duidelijke app.

[...]

Dit klopt. Is al eerder in dit topic aangehaald. Frank doet dit mijns inziens illegaal, want salderen gaat expliciet alleen over belastingen. Andere leveranciers doen dit goed en er lijken maar heel weinig mensen op de hoogte om aan de bel te trekken bij de ACM.
De vrouw aansturen is lastiger dan het verbruik aansturen >:)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bilgy_no1

Nee, de prijs wordt bepaald door de marginale kosten voor de laatste MWh die moet worden geproduceerd. Zon en wind zijn juist veel goedkoper dan gas peaker plants, dus als er meer PV/Wind capaciteit van komt zullen die peakers minder vaak hoeven draaien. De gemiddelde prijs zal dus gaan dalen.

Zeker als er slimmer wordt gestuurd op prijzen wordt de markt efficiënter en zal dat ook leiden tot lagere prijzen.

Aan de onderkant van de marge zal ook worden gestuurd. Geen enkele producent zal stroom gaan leveren tegen -€5 per kWh. Die gaan dus gewoon stil op dat soort momenten. Zon en wind zijn redelijk flexibel stil te leggen, maar kolen weer niet. Ook hier gaan dus de duurste en minst flexibele bronnen uit de markt geduwd worden. (NB dit is precies waarom er zo weinig appetite is om in kerncentrales te investeren).

Daarnaast komt er flexibele vraag: slim opladen van auto's, thuis- en wijkbatterijen, industriële processen (bijv grote koelhuizen, datacenters), en men werkt ook aan H2 als opslag of grondstof voor chemie.

Het inzicht in vraag (big data) en aanbod (weervoorspelling) wordt beter en dat maakt de markt transparanter en dus goedkoper.

Er zijn dus ook juist verwachtingen dat schone energie uiteindelijk leidt tot overvloedige en zeer goedkope energie. De LCOE voor PV lag een paar jaar geleden in veel landen al onder de €0,02 per kWh. Wind op zee wordt ook al zonder subsidie gerenderd. En dat was afgezet tegen een gasprijs die een fractie is van wat we nu betalen.

Op weg daar naartoe zullen wel wat schokken voorkomen. En de eerste daarvan zitten we nu middenin. Noodgedwongen door de geopolitieke situatie. En dat de prijzen in augustus/september zo opliepen kwam niet omdat we teveel duurzame energie hadden, maar juist omdat we in de afgelopen decennia te weinig hebben geïnvesteerd. Als we immers al op 100% duurzaam hadden gezeten, dan maakte de gasprijs voor ons veel minder uit.

Het gebruik van dynamische tarieven draagt dus ook bij aan de transitie, zeker als je het verbruik dan ook aanpast aan de momenten met meer aanbod.
Pagina: 1 ... 90 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels