Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Mir schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:53:
[...]

Wat bedoel je? Dat een dynamisch KWH in de zomer 15 cent/kwh goedkoper moet zijn dan variabel eur/kwh, om zo meerwaarde te halen bij het salderen op een variabel contract?
Dat de terugleververgoeding hoger moet zijn dan de prijs die je hebt betaalt in de winter inclusief alle belastingen om interessanter te zijn dan salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 00:20
Hoe zijn de ervaringen met Zonneplan? dat lijkt bijna de goedkoopste (Tibber is nog wat goedkoper maar heeft geen gas)
En ook mensen die een integratie van Zonneplan met Home assistant hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-09 01:07
Stel dat iedereen dynamisch kiest en er ook nog aardig in slaagt het verbruik te spreiden over de dag. Dan zou vraag en aanbod en de net belasting veel evenwichtiger zijn.
In dat geval lijkt mij het nul tarief of zeer lage tarieven niet meer nodig. Maar wat zou deze theoretische situatie over all met de prijs doen? Wordt die gelijkmatig gemiddeld lager over 24 uur? Of anders..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 13:42
Rossi46 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Bekend issue, heeft iedereen eigenlijk wel bij iedere partij. Gewoon nog een paar dagen wachten, de gegevens worden vanzelf zichtbaar.
Was bij Zonneplan destijds direct inzichtelijk hier (door die P1 dongle van ze).
psdata schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:54:
[...]

Ik zie via deze link : https://enever.nl/feed/gasprijs_vandaag.php
{
"data": [
{
"datum": "2023-01-04 06:00:00",
"prijsEGSI": "0.748960",
"prijsEOD": "0.625196",
"prijsZP": "1.548894",
"prijsEE": "1.626869",
"prijsFR": "1.642980",
"prijsAIP": "1.589692",
"prijsEZ": "1.581699",
"prijsZG": "1.581699",
"prijsNE": "1.581699",
"prijsGSL": "1.581699",
"prijsANWB": "1.581699",
"prijsVON": "1.588440",
"prijsMDE": "1.581699"
}
]
}

Voor de gas prijzen

Niet dat ik veel met gas doe puur informatief binnen m'n info
Deze bedragen kloppen dus al enkele dagen niet meer.
Gasprijs is nu ook van de main van enever af zie ik. :)
iketot schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:54:
Net de overstap gemaakt naar Groene Stroom Lokaal alleen gas.

Alle gegevens ingevuld, voorschot bedrag 117 euro, (verbruik ~ 750m3 per jaar).
Contract binnen, ingelogd, voorschot bedrag : 133 euro.

Verschil in de netbeheerderskosten, die zijn van 5 euro in het voorbeeld gestegen naar 20 euro in me contract.
Snap dat zij daar niets aan kunnen doen, maar het is wel vervelend, want die kosten weten ze al vanaf het moment dat ik me postcode invoer lijkt me..

Overigens hebben ze allemaal dit probleem, bij ANWB zelfde netbeheerderskosten staat in prijsvoorstel 4,59 maar dat is dus gewoon 20 euro.
Zit dat niet gewoon in de vaste leveringskosten per kuub die ze erbij moeten rekenen? 750*0,02 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 10:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
RayDelft schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:09:
Stel dat iedereen dynamisch kiest en er ook nog aardig in slaagt het verbruik te spreiden over de dag. Dan zou vraag en aanbod en de net belasting veel evenwichtiger zijn.
In dat geval lijkt mij het nul tarief of zeer lage tarieven niet meer nodig. Maar wat zou deze theoretische situatie over all met de prijs doen? Wordt die gelijkmatig gemiddeld lager over 24 uur? Of anders..?
Ja maar het gevolg is denk ik dat de onbalansprijzen erg zullen stijgen.
Wat weer een opslag oplevert voor dynamische prijzen aangezien onze dynamische leveranciers ook gewoon het juiste moeten inkopen voor morgen tegen die tarieven.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
moshimoshi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:49:
[...]

Als ze dit op de website moeten zetten dan lopen hun klanten massaal weg.

Ik denk dat de top gedacht heeft dat iedereen op zijn plek bleef door het prijsplafond en dat ze ongestoord de prijzen en zo de winsten konden verhogen. De consument voelt gewoon aan dat de grote maatschappijen te ver gaan en dat je de hoofdprijs betaalt zodra je boven het plafond uitkomt.
Ex vattenfal hier! Toen ze mij als vaste klant een variabel contract (met maandelijkse prijswijzigingen) van 2.50/m3 en 0.8 euro/kwh aanboden en ik toevallig de prijzen van de spotmarkt zag(onder de euro voor gas, gemiddeld iets van 0.25 euro/kwh). Was de keuze heel snel gemaakt. Uiteindelijk zelfs in de piek van december geen enkel moment boven de woekerprijzen van vattenfal gekomen. Nieteens misschien.

Dat het met het prijsplafond waarschijnlijk niet zoveel voor mij individueel uitmaakt boeit me niet. De 2000 euro subsidie die de overheid nu niet hoeft te betalen aan vattenfal helpt het land weer een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
Smuggler schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Ja maar het gevolg is denk ik dat de onbalansprijzen erg zullen stijgen.
Wat weer een opslag oplevert voor dynamische prijzen aangezien onze dynamische leveranciers ook gewoon het juiste moeten inkopen voor morgen tegen die tarieven.
Ik denk dat de onbalanskosten juist afnemen. Door een bepaalde prijs past men hun verbruiksgedrag aan zodat vraag aanbod meer in balans is. In grote lijnen lost de markt dit hiermee op.

Traditioneel de onbalans oplossen door gascentralecapaciteit stand-by te zetten is denk ik duurder want je moet deze extra capaciteit reserveren om paraat te hebben staan (en stilstaande installaties kosten ook geld).

Je gaat straks bijvoorbeeld gewoon voor relatief weinig geld je auto op kunnen laden als je bereid bent een partij vrijheid te geven bepalen wanneer bijvoorbeeld de auto opgeladen wordt. Eigenlijk gebeurd dit nu al want met Tibber laadt mijn ID.3 automatisch op wanneer de stroomprijzen laag zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 05-01-2023 13:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-08 21:21
Hier snel eens de berekening van zonneplan tov die van oxxio gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bi86RsrfETnlwZTHUBXgcvJfYZo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cTejumeTR3gVTArAKvGK4LLo.png?f=user_large

De besparing komt zo niet echt naar voor, maar zal in werkelijkheid hoger liggen bij mij.
Het meeste stroom verbruik ik in de zomer ivm hottub en airco (I know, I know die kunnen altijd af)
Gas zal ik met de besparingen die ik vorig jaar heb gedaan onder het plafond uit komen.
Dus iedere m3 die bij zonneplan onder het plafond zit is mooi meegenomen.

Wat ik vooral verschrikkelijk vind is de overheids kost. 3100 vs 810

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Gecko123 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:58:
[...]

Ik denk dat de onbalanskosten juist afnemen. Door de prijsprikkel past men hun verbruiksgedrag aan zodat vraag aanbod meer in balans is.

Traditioneel de onbalans oplossen door gascentralecapaciteit standby te zetten is denk ik duurder want je moet deze extra capaciteit reserveren om paraat te hebben staan (en stilstaande installaties kosten ook geld)

Je gaat straks bijvoorbeeld gewoon voor relatief weinig geld je auto op kunnen laden als je bereid bent een partij vrijheid te geven bepalen wanneer bijvoorbeeld de auto opgeladen wordt. Eigenlijk gebeurd dit nu al want met Tibber laad mijn ID.3 automatisch op wanneer de stroomprijzen laag zijn.
De onbelanskosten zijn kosten die achteraf berekend worden.
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

2 redenen, de load is niet het gehele uur hetzelfde, veel mensen zullen aan het begin van het uur de aparaten aanzetten, en aan het eind van het uur is veel alweer klaar.

Met de day-ahead prijzen zullen leveranciers moeten gokken hoeveel de gebruikers volgende dag voor dat tarief zullen gebruiken, dit zal nooit 100% kloppen. als de groep groter wordt wordt het denk ik lastiger te voorspellen hoe die groep zich zal gedragen, zeker bij kleinere verschillen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ep Woody schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:38:
@Wasrek Technisch gezien hebben ze gelijk. Om van de schommelingen per dag te profiteren moet je "er bovenop" zitten. Of eigenlijk, er een beetje gevoel bij krijgen. Dus de vaatwasser/wasmachine/droger/auto in de nacht aan/opladen of overdag als het heel goedkoop is.

Ze zeggen hier niets over het risico cq de tarieven die momenteel fors lager liggen dan de normale aanbieders.
Ik ben hier al een tijdje mee bezig, maar heb voor wasmachine/vaatwasser/droger opgegeven.

Niet ieder programma is het zelfde, maar als ik het gemiddelde pak over mijn laatste 50 wasbeurten kom ik op deze gemiddelden uit.

Wasmachine: 1,5kWh / wasbeurt
Droger: 3,3kWh / droogcyclus
Vaatwasser: 1.9kWh / cyclus

Het is mij de trammelant met de andere mensen in huis niet waard om voor die ene euro het gebruik naar de nacht te verplaatsen.

Wat wel helpt zijn de auto en warmtepomp.
Ik laad mijn auto tussen 00:00 en 06:00 op. De laatste tijd regelmatig tegen ~0 cent inkoop.
De warmtepomp stuur ik ook aan. Ik kijk 24h vooruit en pak het laagste inkoopbedrag tussen 03:00 en 07:00. Als deze meer dan 33% lager is dan de prijs om 8:00, laat ik de warmtepomp het warm water in temperatuur verhogen van 55 naar 75 graden, zodat we alle ochtend douchebeurten kunnen doen zonder warm water extra te hoeven maken in de ochtend.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lebbe02
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
In december het nieuwe huis aangesloten op Tibber, huidige woning zit nog met LosVast bij Oxxio:
Oxxio: 463KWH voor 387 euro = 0,83 per KWH
Tibber: 386KWH voor 110 euro = 0,28 per KWH

Spijt dat ik de huidige woning ook niet meteen om heb gezet, maar goed, nog een paar weekjes deze bizarre Oxxio prijzen. Nog niks bijgestuurd in de nieuwe woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
Rossi46 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Echt? Geinig :) Vanavond eens opzoeken. Kan ik me weer lekker ergeren aan mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is...
Zomaar een voorbeeldje:
China 2.0 social krediet systeem om de totale controle te verkrijgen van alles wat leeft echt ziek sorry!
Gaaf hoor, slaaf van je energie-app. Nee ik kan nu niet werken/weg/op visite/visite ontvangen want de wasmachine moet straks aan en straks moet ik elektrisch koken want dat zegt de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2NL
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-01-2023
Misschien dat iemand mij kan helpen, ik lees al een tijdje mee maar zie door de bomen het bos niet meer helaas.

Op dit moment zit ik bij Vattenfall..

Stroom verbruik = 3300 kwh
Teruglevering = +/- 3800 kwh (12 panelen, zuid)
Gas verbruik = 700 m3

Ik zat te denken aan Groene Stroom Lokaal voor Gas, en bijvoorbeeld Engie voor stroom (ivm teruglevertarief)

Alleen Gas zou bij GSL 116 EUR zijn.
Alleen Stroom bij Engie zou 10 EUR zijn, met jaarlijks verwacht -388 EUR i.v.m. teruglevering.

Zit ik de goede richting op te denken, of zeggen jullie; gewoon beide bij Groene Stroom Lokaal afnemen.
Kosten P/M worden dan geschat op 86 EUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
R2D2NL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:12:
Misschien dat iemand mij kan helpen, ik lees al een tijdje mee maar zie door de bomen het bos niet meer helaas.

Gas verbruik = 700 m3

Ik zat te denken aan Groene Stroom Lokaal voor Gas, en bijvoorbeeld Engie voor stroom (ivm teruglevertarief)

Alleen Stroom bij Engie zou 10 EUR zijn, met jaarlijks verwacht -388 EUR i.v.m. teruglevering.

Zit ik de goede richting op te denken, of zeggen jullie; gewoon beide bij Groene Stroom Lokaal afnemen.
ben het wel met je conclusie eens. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:20
earthman schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:49:
[...]
Ik meende nog dat Tibber iets deed met balanceren naar auto-accu's als je die aan hun systeem koppelt, en dat ze daar nog geld aan verdienen door die capaciteit te verkopen?

Wat ik hiermee bedoel is dat jij je auto laadt en je daar het uurtarief voor betaalt, terwijl Tibber ook nog geld krijgt van de netbeheerder omdat ze hen van een overschot aan stroom af helpen.
Voornamelijk stabilsatie diensten/markt oa met Statkraft, als je zoekt bijv
Like when the power cable between the Netherlands and Norway, NorNed, was disturbed in October 2021. The frequency dropped from 50 Hz (ideal condition) to 49,78 Hz (disturbed condition).

A disturbance like this is unusual and happens only a couple of times per year (phew). But on this particular night, 1000 Tibber customers with EVs contributed to restore the frequency balance, by letting us switch off their charging boxes for a few seconds.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:06

tijmeng

Panasonic 7J

Gaan we dankzij de hogere belasting en BTW deze zomer ooit op negatieve prijzen komen. Nu is de opslag per kWh ongeveer 18 cent. Geld toekrijgen gaat lastig worden lijkt me, dan moet het kale tarief -18 cent zijn.

Nadeel is wel dat je wel gaat betalen voor stroom die je levert als de kale prijs onder de nul duikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2NL
Smuggler schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:13:
[...]

ben het wel met je conclusie eens. :)
De conclusie van 86 EUR bij Groene stroom lokaal denk ik toch? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

HBO88 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:06:
Hoe zijn de ervaringen met Zonneplan? dat lijkt bijna de goedkoopste (Tibber is nog wat goedkoper maar heeft geen gas)
En ook mensen die een integratie van Zonneplan met Home assistant hebben?
Gebruik de zoekfunctie even. typ in: zonneplan, en druk op het vergrootglas. Je krijgt dan alle posts uit dit topic waarin over zonneplan gesproken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
JackBol schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Ik ben hier al een tijdje mee bezig, maar heb voor wasmachine/vaatwasser/droger opgegeven.

Niet ieder programma is het zelfde, maar als ik het gemiddelde pak over mijn laatste 50 wasbeurten kom ik op deze gemiddelden uit.

Wasmachine: 1,5kWh / wasbeurt
Droger: 3,3kWh / droogcyclus
Vaatwasser: 1.9kWh / cyclus

Het is mij de trammelant met de andere mensen in huis niet waard om voor die ene euro het gebruik naar de nacht te verplaatsen.

Wat wel helpt zijn de auto en warmtepomp.
Ik laad mijn auto tussen 00:00 en 06:00 op. De laatste tijd regelmatig tegen ~0 cent inkoop.
De warmtepomp stuur ik ook aan. Ik kijk 24h vooruit en pak het laagste inkoopbedrag tussen 03:00 en 07:00. Als deze meer dan 33% lager is dan de prijs om 8:00, laat ik de warmtepomp het warm water in temperatuur verhogen van 55 naar 75 graden, zodat we alle ochtend douchebeurten kunnen doen zonder warm water extra te hoeven maken in de ochtend.
Ach, voor de vaatwasser heb ik nu de gewoonte om hem met een startvertraging aan te zetten. Dan start hij ergens in de nacht. Niet perfect op de laagste tijden, maar goed genoeg.

Warmtepomp laat ik in de nacht de boiler opwarmen en de woning extra verwarmen. Dat scheelt een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

tijmeng schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:16:
Gaan we dankzij de hogere belasting en BTW deze zomer ooit op negatieve prijzen komen. Nu is de opslag per kWh ongeveer 18 cent. Geld toekrijgen gaat lastig worden lijkt me, dan moet het kale tarief -18 cent zijn.

Nadeel is wel dat je wel gaat betalen voor stroom die je levert als de kale prijs onder de nul duikt.
ik denk inderdaad dat we dit jaar geen (netto) negatieve prijzen gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben al weken aan 't twijfelen, wat denken jullie. Overstappen of wachten tot m'n verbruik en opwek op 0 staan (ergens eind meI). Als ik nu overstap betaal ik m'n huidige leverancier Greenchoice 50,- voor contractbreuk. Contract loopt tot 1/9/'23

Jaar verbruik:
4,000 kwh gebruik
4,000 kwh teruglevering
800m3 gas

Tarieven stroom
per kWh (normaal): 0,54
per kWh (dal): 0,47
per kWh plafond: 0,40

Tarieven Gas
Per m3: 2,01544
Per m3 plafond: 1,45

Verbruik tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWCFPCwTGGS3wUeXgoWOSuJNaT0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D84Rr73XwamTHCBqAoEkWf8E.png?f=user_large
(bovenste metertje is netto, dus afname minus teruglevering)

Als ik b.v. per 1 feb overstap moet ik de nov/dec stroom kosten a 0,54/0,47 afrekenen en januari a 0,40 terwijl als ik wacht tot 1 juni ik ze waarschijnlijk tegen elkaar kan wegstrepen (salderen).

[ Voor 4% gewijzigd door twixx op 05-01-2023 13:24 ]

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Gebruik de zoekfunctie even. typ in: zonneplan, en druk op het vergrootglas. Je krijgt dan alle posts uit dit topic waarin over zonneplan gesproken is.
Ik gebruik nu als test even de integratie van Frank en Nordpool. Maakt eigenlijk ook niet uit toch? Neem aan dat je automatiseringen wil maken op basis van de marktprijs (b.v. laagste tarieven en hoogste tarieven per dag) Ik neig ook naar Zonneplan als ik overstap maar ik hoef niet persee daar m'n data vandaan te halen.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik denk erover om voor alleen gas over te stappen naar dynamisch. Ik blijf onder het prijsplafond.
Is de prijs dan max 1,45 per m3 of komt er de risoco-opslag er nog bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Angelique1974 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:29:
Ik denk erover om voor alleen gas over te stappen naar dynamisch. Ik blijf onder het prijsplafond.
Is de prijs dan max 1,45 per m3 of komt er de risoco-opslag er nog bij?
Het is even wennen, dat begrijp ik, maar bij dynamisch is er geen risico-opslag.

welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Het is even wennen, dat begrijp ik, maar bij dynamisch is er geen risico-opslag.

welkom :)
Inkoopvergoeding bedoel ik. Is de 1,45 dan exclusief of inclusief de Inkoopvergoeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
R2D2NL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:22:
[...]

De conclusie van 86 EUR bij Groene stroom lokaal denk ik toch? :9
nee:
Dat lijkt mij de beste oplossing. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Angelique1974 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:35:
[...]

Inkoopvergoeding bedoel ik. Is de 1,45 dan exclusief of inclusief de Inkoopvergoeding?
inclusief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Stroom wordt weer duur morgen... :) Geen stroom voor 16 cent incl belastingen meer 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

twixx schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:25:
[...]

Ik gebruik nu als test even de integratie van Frank en Nordpool. Maakt eigenlijk ook niet uit toch? Neem aan dat je automatiseringen wil maken op basis van de marktprijs (b.v. laagste tarieven en hoogste tarieven per dag) Ik neig ook naar Zonneplan als ik overstap maar ik hoef niet persee daar m'n data vandaan te halen.
Klopt, maakt weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:41
Ep Woody schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:38:
Stroom wordt weer duur morgen... :) Geen stroom voor 16 cent incl belastingen meer 's nachts.
Gemiddeld gezien een stijging van € 0,02 zo te zien?

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Rossi46 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:41:
[...]

Gemiddeld gezien een stijging van € 0,02 zo te zien?
31 cent gemiddeld over 24 uur _/-\o_

38 cent max :)

[ Voor 4% gewijzigd door jusch op 05-01-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Laatst online: 22-09 13:17

anc

jusch schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:42:
[...]

31 cent gemiddeld over 24 uur _/-\o_
Als ik kijk bij anwb actuele tarieven zie ik een lager gemiddelde. Mist er iets in dit overzicht? https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:27
anc schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Als ik kijk bij anwb actuele tarieven zie ik een lager gemiddelde. Mist er iets in dit overzicht? https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
Klik even op dat i-tje rechtsboven: die bedragen zijn inclusief btw maar exclusief overige belastingen. Beetje verneukeratief dat ANWB dat nog steeds zo onduidelijk weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

knip

[ Voor 98% gewijzigd door jusch op 05-01-2023 13:50 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Als ik kijk bij anwb actuele tarieven zie ik een lager gemiddelde. Mist er iets in dit overzicht?
ja, transparantie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McOrmick
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
[...]
Tarieven zijn kale beursprijzen, evt incl. BTW. Dus excl belastingen a € 0.15246 (incl BTW) en inkoopvergoeding a € 0.02118 (incl BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:30
Koopt Tibber dan duur in of koopt Nieuwe stroom goedkoop in? Vannacht.was het bij Nieuwe Stroom een tijdje gratis denk ik, of trek ik verkeerde conclusies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8k5QX62SeoxtUO0yZfKbr2uZySs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zahewG400qZ3hILJlgdVG4ux.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BV23v5ws4iEUDIKJVuu1rfi5B8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8jRrKhoBvsNAd5AR1fVxDt9.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McOrmick
  • Niet online
Bravertal schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:59:
Koopt Tibber dan duur in of koopt Nieuwe stroom goedkoop in? Vannacht.was het bij Nieuwe Stroom een tijdje gratis denk ik, of trek ik verkeerde conclusies?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt erop dat zij all-in prijzen communiceren, terwijl de eerste inkoopprijzen communiceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie de laatste paar posts over ANWB, dezelfde transparantie lijkt bij nieuwe stroom te ontbreken: ze laten de belasting niet in hun overzicht zien. Zet dat onderste schuifje bij Tibber maar 'ns om, dan komen de prijzen een stuk meer overeen verwacht ik (dus ja, Tibber doet het wel netjes)

[ Voor 7% gewijzigd door anboni op 05-01-2023 14:01 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

zucht :'(

het is dweilen met de kraan open hier.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 05-01-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAAJ4J3rXO1r1er5zgJ6pJfirlM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a75x5PlDTnXUfB1PTL1JQgU6.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
@de Peer en andere: SORRY!!!!!!!!!!! :)

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk1987
  • Laatst online: 06-05 16:18
Ik ben er inmiddels over uit om voor Gas dus over te stappen op Dynamisch. Alleen de aanbieder vind ik nogal lastig door al die verschillen in prijzen.

Zelf twijfel ik tussen ANWB en Frank Energie, waarom wel (of niet). Of is er nog een partij die net ietsje meer voorkeur geniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

knip

[ Voor 98% gewijzigd door jusch op 05-01-2023 14:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:06

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

RayDelft schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:09:
Het zou zorgen voor een betere benutting van duurzame energiebronnen en voor minder inzet van fossiele bronnen. Er zou dus meer energie komen van de bronnen met de laagste marginale kosten en dus worden de kosten gemiddeld lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
@Bravertal ik ben zelf nog wel benieuwd naar de totaalopbouw van NieuweStroom qua prijzen verder. Weet je wat de opslagen daar zijn die je nog moet betalen; hoe ziet de factuur eruit aan het einde van de maand en hoe reken je die terug naar de inkoopprijzen?

Hamvraag is eigenlijk kun je beter bij NieuweStroom zitten als ondernemer of is het een "wassen neus" qua marketing positionering om ondernemers over de streep te trekken en kun je beter gewoon naar bijv. Tibber gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door SidewalkSuper op 05-01-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
SidewalkSuper schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:11:
@Bravertal ik ben zelf nog wel benieuwd naar de totaalopbouw van NieuweStroom qua prijzen verder. Weet je wat de opslagen daar zijn die je nog moet betalen; hoe ziet de factuur eruit aan het einde van de maand en hoe reken je die terug naar de inkoopprijzen?
Op de website staat niets, blijft vaag, toch maar Tibber doen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UU1ldfTxoG2qkTrNRp0hCIL7QtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Ji1PLV4e4xVgIQGXYhd9cog.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:35
SidewalkSuper schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:11:

Hamvraag is eigenlijk kun je beter bij NieuweStroom zitten als ondernemer of is het een "wassen neus" qua marketing positionering om ondernemers over de streep te trekken en kun je beter gewoon naar bijv. Tibber gaan.
Aanbod wat ik heb gehad komt hier mee overeen: Tankcsapda in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Let er wel op dat dit ex btw prijzen zijn en aanbod voor een zzp'er!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McOrmick
  • Niet online
Jeroenk1987 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:07:
Ik ben er inmiddels over uit om voor Gas dus over te stappen op Dynamisch. Alleen de aanbieder vind ik nogal lastig door al die verschillen in prijzen.

Zelf twijfel ik tussen ANWB en Frank Energie, waarom wel (of niet). Of is er nog een partij die net ietsje meer voorkeur geniet?
Kijk hier eens: https://nl.trustpilot.com...nkenergie.nl?sort=recency
Zou me niets verbazen als je voor de eerste (of bijv. Zonneplan) gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2NL

Ik ga in dit geval ook over op Gas Dynamisch maar bij Groene Stroom Lokaal. Volgensmij de beste deal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37

De Excel in de eerste post niet gezien? Frank is nou juist de duurste....
ANWB prima maar hebben het nu blijkbaar druk dus aansluiting kan paar weken langer duren.
Groenestroomlokaal goedkoopste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter

Waarom komen jij en veel anderen altijd bij de 2 duurste uit de lijst uit?
waarbij Frank ook nog eens hele slechte reviews krijgt.

Is dat omdat je ziet dat iets anders goedkoper is, maar de reclame je heeft wijs gemaakt om bij Frank of ANWB te gaan zitten? en je de vraag stelt om dat voorjezelf te rechtvaardigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJelle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-09 21:59
CarstenHouw schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:21:
[...]

De Excel in de eerste post niet gezien? Frank is nou juist de duurste....
ANWB prima maar hebben het nu blijkbaar druk dus aansluiting kan paar weken langer duren.
Groenestroomlokaal goedkoopste.
Er is volgens mij zelfs een wachtlijst nu bij ANWB.
Door die reden ben ik naar andere aanbieders gaan kijken en bij dit forum terechtgekomen :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Reniera
  • Laatst online: 03-02-2023
@SidewalkSuper I zit sinds een half jaarje bij Nieuwestroom als ZZP'er. Ik ben erg tevreden.

Je hebt netjes een mooi portaal met je exacte verbruik per uur en dat uurtarief. Ook de gewogden dag/week/maand/jaar gemiddelde zijn snel terug te vinden.

Factuur is in zijn gewoon netjes duidelijk alles aangegeven. Ze geven alleen de gewogen gemiddelde aan van die maand. (Dit kun je na kijken/berekeken in je portaal of op EPEX SPOT).

Dit zijn mijn tarieven;
Opslag energie: € 0,02340 / kWh
Garantie van oorsprong opslag; € 0,00010 / kWh
Opslag Gas:€ 0,13275 / m³
Maandelijkse kosten elektra ;€ 9,75 / Maand
Maandelijke kosten gas: € 9,75 / Maand

Ze zijn dus niet de goedkoopste, en hun service is ook niet de beste. En ze hebben geen app. Of een P1 meter.... of nog iets dan ook....

..... en nu ga ik twijfelen waarom ik in hemels naam nog bij hen afneem....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anc

anc

Smuggler schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:22:
[...]

Waarom komen jij en veel anderen altijd bij de 2 duurste uit de lijst uit?
waarbij Frank ook nog eens hele slechte reviews krijgt.

Is dat omdat je ziet dat iets anders goedkoper is, maar de reclame je heeft wijs gemaakt om bij Frank of ANWB te gaan zitten? en je de vraag stelt om dat voorjezelf te rechtvaardigen?
Frank adverteert waarschijnlijk goed en ANWB voelt vertrouwt + de actuele tarieven lijken aantrekkelijk terwijl ze dus een flinke kostenpost missen.

Bij GSL zie ik in het voorstel ook gewoon tarieven voor gas boven het plafond, maar als je onder het plafond blijft dan is dit volgens mij altijd gunstig.

Voor stroom overigens ziet het er naar uit dat Tibber het meest gunstigst is, gevolgd door Zonneplan. Als je ook Gas wilt afnemen dan kan dat weer helaas niet bij Tibber en Zonneplan kan je niet zonder stroom afnemen. Beetje jammer. De winst uit Tibber verlies je dan weer bij een partij als ANWB of GSL. In mijn situatie.... en op dat moment zou Zonneplan de optie zijn.

Misschien een beetje off topic al is wel relevant in de keuze van een dynamische partij: Ik zou wel willen weten hoe slim die powerup van Tibber is. Ik lees dat je kan aangeven in de app dat je wilt dat hij zo goedkoop mogelijk de auto vol laad naar een bepaald tijdstip, echter ik zou willen dat je kan instellen dat hij alleen op het diepte punt gaat laden in de nacht. Al is dat maar 1 of 2 of 3 uur. Prima. Volgende dag weer die paar uurtjes. Ik heb er geen moeite mee om elke avond die stekker erin te stoppen. Weet iemand hier meer over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJelle
anc schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:35:
[...]

Misschien een beetje off topic al is wel relevant in de keuze van een dynamische partij: Ik zou wel willen weten hoe slim die powerup van Tibber is. Ik lees dat je kan aangeven in de app dat je wilt dat hij zo goedkoop mogelijk de auto vol laad naar een bepaald tijdstip, echter ik zou willen dat je kan instellen dat hij alleen op het diepte punt gaat laden in de nacht. Al is dat maar 1 of 2 of 3 uur. Prima. Volgende dag weer die paar uurtjes. Ik heb er geen moeite mee om elke avond die stekker erin te stoppen. Weet iemand hier meer over?
Ik heb zelf (nog) geen elektische auto maar als ik zo in de app kijk staat er bij elke power up het volgende:
Optimaliseer het opladen van je auto op basis van de huidige stroomprijs. Stel in wanneer je auto volledig opgeladen moet zijn en Tibber verschuift het opladen naar de uren waarin de stroomprijs het laagst is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
Mijn observatie (na wel 1 nacht opladen): je kunt in de app een patroon instellen van dagen/tijden waarop je de auto klaar wilt hebben staan. De app geeft daarbij aan dat 'de auto gedeeltelijk wordt opgeladen over all dagen tot de eerstvolgende ingestelde vertrektijd'. Nou weet ik niet waar 'ie de grens legt voor dat uitsmeren over meer dagen, vannacht heeft 'ie gewoon in de 16ct uren m'n auto kunnen volgieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

anboni schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Mijn observatie (na wel 1 nacht opladen): je kunt in de app een patroon instellen van dagen/tijden waarop je de auto klaar wilt hebben staan. De app geeft daarbij aan dat 'de auto gedeeltelijk wordt opgeladen over all dagen tot de eerstvolgende ingestelde vertrektijd'. Nou weet ik niet waar 'ie de grens legt voor dat uitsmeren over meer dagen, vannacht heeft 'ie gewoon in de 16ct uren m'n auto kunnen volgieten.
Tja als je dagelijks hem eraan hangt en niet veel rijdt dan zullen de meeste 11kwh ladende auto's wel in 2-3 uur geladen zijn. Zit ook wel iets in! Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:51
Dus eigenlijk het zelfde als de Jedlix app, alleen dan niet afhankelijk van Tibber :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Ik denk dat Frank Energie hun interne prijzen omhoog hebben gegooid om het verschil op de eigen balans bij te kunnen schrijven, doordat het prijsplafond in werking is getreden nu.

Dat betekent dat ze van alles wat via hen geconsumeerd wordt qua kuubjes gas en kWhtjes stroom gewoon de verhoging in de zak kunnen gaan steken, en alsnog zijn ze goedkoper dan Eneco, Essent, Vattenfall, etc. Er zullen dus genoeg mensen alsnog blijven zitten gok ik.

Zelfverrijking onder het mom:
"Ja, dit zijn onze interne kosten nou eenmaal, niks aan te doen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
anc schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:51:
[...]

Tja als je dagelijks hem eraan hangt en niet veel rijdt dan zullen de meeste 11kwh ladende auto's wel in 2-3 uur geladen zijn. Zit ook wel iets in! Thanks.
Nou hadden we volgens mij gisteren of eergisteren 'n nacht met maar 1 uurtje echt laag tarief, zou op zich nog wel interessant zijn om te weten hoe 'ie daarmee omgaat. Maar goed, die situatie komt vast ook nog wel regelmatig voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zo, gisterennacht moeilijk in slaap kunnen vallen, de kwh’s spookten door mijn gedachten en ben maar eens aan het rekenen geslagen. Een beetje de verkeerde volgorde aangezien ik per 16 feb naar anwb dynamisch ga.
De volgende getallen zijn voor ons huishouden van toepassing:
Verbruik EV’s : ~ 9000 kwh/jaar
Verbruik overig: ~ 8000 kwh/jaar

Vergoeding werkgever (dat ben ik zelf) : 82ct kwh = 9000 x 0,82 = 7380 euro.

Opgewekte zonnestroom: ~10500 kwh/jaar
~ 8000 kwh wordt opgewekt van april t/m september.

Het totale verbruik die 6 maanden is ook ongeveer 8000 kwh.

Ik zit er aan te denken om per 1 april van het jaar bij een ouderwetse leverancier af te nemen voor 6 maanden om vervolgens per 1 oktober voor 6 maanden dynamische tarieven aan te gaan en te laden in de nacht. Dit om op een redelijk makkelijke manier te profiteren van het salderen en tevens de voordelen van dynamische energie te kunnen gebruiken.

Misschien is het een idee voor mensen met panelen om het zo aan te vliegen? Zolang je alles per maand op kunt zeggen zie ik even niet in waarom je het niet zou doen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Jazsie schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:52:
Dus eigenlijk het zelfde als de Jedlix app, alleen dan niet afhankelijk van Tibber :).
Ja, daar klinkt het wel naar (zelf geen ervaring met Jedlix, wel in het verleden naar gekeken, maar was toch nog wat huiverig om m'n Tesla accountgegevens op 'n random site in te moeten voeren).

Waar ik zelf in Home Assistant nog wat voor wil gaan bouwen, is een wat intelligerentere sturing, waarmee ik op 'normale' goedkope momenten de auto tot 50% oplaadt en alles daarboven alleen vul als ik overproductie van m'n zonnepanelen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:40
de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:02:
[...]

zucht :'(

het is dweilen met de kraan open hier.
@Smuggler @Sicco92 misschien idee om in de TS te zetten wat welke leverancier in zijn grafieken laat zien? Dus all-in, in btw, ex-btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:48
Apache4u schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:11:
Zo, gisterennacht moeilijk in slaap kunnen vallen, de kwh’s spookten door mijn gedachten en ben maar eens aan het rekenen geslagen. Een beetje de verkeerde volgorde aangezien ik per 16 feb naar anwb dynamisch ga.
De volgende getallen zijn voor ons huishouden van toepassing:
Verbruik EV’s : ~ 9000 kwh/jaar
Verbruik overig: ~ 8000 kwh/jaar

Vergoeding werkgever (dat ben ik zelf) : 82ct kwh = 9000 x 0,82 = 7380 euro.

Opgewekte zonnestroom: ~10500 kwh/jaar
~ 8000 kwh wordt opgewekt van april t/m september.

Het totale verbruik die 6 maanden is ook ongeveer 8000 kwh.

Ik zit er aan te denken om per 1 april van het jaar bij een ouderwetse leverancier af te nemen voor 6 maanden om vervolgens per 1 oktober voor 6 maanden dynamische tarieven aan te gaan en te laden in de nacht. Dit om op een redelijk makkelijke manier te profiteren van het salderen en tevens de voordelen van dynamische energie te kunnen gebruiken.

Misschien is het een idee voor mensen met panelen om het zo aan te vliegen? Zolang je alles per maand op kunt zeggen zie ik even niet in waarom je het niet zou doen.
Je overschot stroom van de april t/m september kan je zo niet allemaal wegsalderen, dus als je over gaat naar vast/variabel moet je daar blijven tot je zomer stroomoverschot op is.

Ik zou lekker aankijken en pas gaan als productie te weinig op levert, bijvoorbeeld als in juni de prijzen negatief worden in de middag. Het levert altijd wel wat op, energiebelasting krijg je terug, maar ook bij variabel verkoop je je overschot maar voor minder dan 10 cent via TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
mathijshooi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:16:
[...]

@Smuggler @Sicco92 misschien idee om in de TS te zetten wat welke leverancier in zijn grafieken laat zien? Dus all-in, in btw, ex-btw.
Ik vraag me eigenlijk af of de ACM hier niet wat van zou vinden, is er niet een of andere regel dat een leverancier duidelijk alle kosten moet weergeven? (Hoewel Nieuwe Stroom zich richt op ondernemers, daar gelden waarschijnlijk weer andere regels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
w00key schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:17:
[...]

Je overschot stroom van de april t/m september kan je zo niet allemaal wegsalderen, dus als je over gaat naar vast/variabel moet je daar blijven tot je zomer stroomoverschot op is.

Ik zou lekker aankijken en pas gaan als productie te weinig op levert, bijvoorbeeld als in juni de prijzen negatief worden in de middag. Het levert altijd wel wat op, energiebelasting krijg je terug, maar ook bij variabel verkoop je je overschot maar voor minder dan 10 cent via TLV.
Ik mis dan denk ik iets. Ik wek van april t/m september ongeveer 8000kwh op, en verbruik die maanden ongeveer evenveel. Dan is er toch geen overschot meer? In okt t/m maart wek ik ongeveer 2500kwh op en verbruik er 9000. Ook geen overschot dus?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raspaardje
  • Laatst online: 28-12-2023
Voor de jaarwisseling dit topic geheel gelezen en me bij Frank Energie aangemeld.
Een dag later (na bericht over verhoging opslag gas vanaf 1 februari) mijn aanmelding geannuleerd en voor Zonneplan gegaan. Levering vanaf 20 januari 2023. Zit nu bij UnitedConsumers die vanaf 1 januari 2023 ook erg hoge variabel tarievenm

Mijn situatie:
Gasverbruik: 1600 m3
Stroomverbruik: 3000 kW
Geen zonnepanelen of EV
Wel bereidheid om energieverbruik te sturen (wasmachine, wasdroger en vaatwasser) en minister Kaag minder te laten betalen door zelf (een minimaal) risico te lopen.

Ben alleen nog benieuwd naar de verschillende manieren van omgaan met het plafond (op basis van gemiddelde prijs per maand vs herberekening gemiddelde prijs per jaar).

Kan iemand daar wat meer over vertellen?
Mijn gasverbruik is in lijn met het algemene verbruiksprofiel (maar dan elke maand iets meer) terwijl mijn stroomverbruik veel vlakker ligt dan bij het algemene verbruiksprofiel (wintermaanden max 270 kW p.m.).

Iig heb ik zin om ermee aan de slag te gaan...:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:48
Apache4u schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:22:
[...]

Ik mis dan denk ik iets. Ik wek van april t/m september ongeveer 8000kwh op, en verbruik die maanden ongeveer evenveel. Dan is er toch geen overschot meer? In okt t/m maart wek ik ongeveer 2500kwh op en verbruik er 9000. Ook geen overschot dus?
Oh, ik had niet gezien dat het saldo dan op nul staat. Yep dat is wel een goed plan als inkoop/verkoop prijzen te ver uit elkaar lopen bij dynamisch, maar wel alleen dan.

Als je je auto oplaad wanneer de prijzen mooi zijn kan het nog steeds lonen om dynamisch te blijven, dat zou ik even aankijken in maart / april, je kan altijd binnen 14 dagen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:33
[...]
Ja, ik heb m gebruikt alleen mijn auto (VW ID4) geeft geen locatie door dus de PowerUp ging overal het laden bepalen, ook buitenshuis.

De Powerup laadt de auto vol tot de ingestelde waarde voor je vertrektijd.
Dus je stelt in dat de auto altijd 0700 voor 80% geladen moet zijn en dan regelt ie dat.
Je kan het niet zo instellen dat ie elke nacht de twee goedkoopste uren pakt oid.
Hij laadt tot de ingestelde waarde.

Ik gebruik nu de Stekker.app omdat die voor mij met een ID4 beter werkt.

Overigens offtopic, maar ik ben best tevreden over Tibber, ik had wat problemen met m'n slimme meter die niet bleek te registeren en vervangen is en dat hebben ze goed gecommuniceerd en goed opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-09 15:03
JJelle schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:41:
[...]

Ik heb zelf (nog) geen elektische auto maar als ik zo in de app kijk staat er bij elke power up het volgende:
Optimaliseer het opladen van je auto op basis van de huidige stroomprijs. Stel in wanneer je auto volledig opgeladen moet zijn en Tibber verschuift het opladen naar de uren waarin de stroomprijs het laagst is.
Wat je wilt kun je momenteel in ieder geval nog niet instellen. Is ook lastig, omdat ze alleen de prijs van vandaag en morgen weten. Wie weet is de hoogste prijs van morgen wel lager dan de laagste prijs van komende week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auxilium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 15:06

Auxilium

Walking the line

[...]
Voor stroom overigens ziet het er naar uit dat Tibber het meest gunstigst is, gevolgd door Zonneplan. Als je ook Gas wilt afnemen dan kan dat weer helaas niet bij Tibber en Zonneplan kan je niet zonder stroom afnemen. Beetje jammer. De winst uit Tibber verlies je dan weer bij een partij als ANWB of GSL. In mijn situatie.... en op dat moment zou Zonneplan de optie zijn.
Je kan ook overstappen naar Zonneplan en zodra je contract loopt weer naar Tibber overstappen voor stroom. Zonneplan heeft geen overstap termijn dus dat scheelt ook weer.

[ Voor 8% gewijzigd door Auxilium op 05-01-2023 16:07 ]

Wie vraagt wordt geholpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
heel veel vragen laatste tijd gaan over, kies ik wel de juiste leverancier, ik wil dat dit weekend verder uitwerken.
maar in de basis wil ik dit plaatsen in de topic start:

Hoe kiest je de juiste leverancier:

1: kijk naar de prijs
2: Kijken hoe ze facturen, vooraf/achteraf, vast voorschot door het jaar of continue correcties.
3: kijk naar de reviews.
4: kijk naar hoe ze het plafond toepassen
5: kijk naar welke apps er beschikbaar zijn / inzicht / hulp met stroom verbruik.
6: kijk welk bedrijf erachter zit / hoe groot is het.
7: doet het bedrijf mee aan de postcode roos project

[ Voor 4% gewijzigd door Smuggler op 05-01-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

rogierrr schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Wat je wilt kun je momenteel in ieder geval nog niet instellen. Is ook lastig, omdat ze alleen de prijs van vandaag en morgen weten. Wie weet is de hoogste prijs van morgen wel lager dan de laagste prijs van komende week.
Ik heb wel ergens gezien (weet niet meer waar...) dat je een maximumprijs kunt instellen, het laden stopt bij het stijgen naar die prijs.
Of is dat ergens anders en wat heb je daar dan voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
m00 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:10:
[...]

Ik heb wel ergens gezien (weet niet meer waar...) dat je een maximumprijs kunt instellen, het laden stopt bij het stijgen naar die prijs.
Dat zit iig niet in de Tibber app voor zover ik kan zien (even aangenomen dat het slim opladen stuk voor alle merken hetzelfde is). Daar kan ik dat vertrekschema instellen en een minimum batterijniveau (dan wordt er helemaal niet naar het tarief gekeken tot het gewenste niveau bereikt is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
m00 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:10:
[...]

Dat zal waarschijnlijk een oplossing zijn d.m.v. domotica. Dan lees je zelf dagelijks de tarieven in, en praat je domoticasysteem met de laadpaal of API van je auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:26
Romulus schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:42:
Ik weet dat Tibber geen gas levert maar leest de Pulse van Tibber toevallig ook de gasmeterstand uit zodat ik deze ook kan weergeven in Home Assistant?
Ik heb nu een RasbPi rechtstreeks aangesloten op de P1 poort via kabel ik overweeg Tibber maar wil het liefst niet via een splitter werken.
Zojuist contact gehad met de support bij Tibber en een goed antwoord gekregen op de vraag of de Tibber Pulse ook de slimme gasmeter gegevens gaat/kan uitlezen en of ze dit ooit in de APP gaan toevoegen en of het in de API niet al beschikbaar kan worden zodat wij (tweakers) dit bijv al in HomeAssistant kunnen toevoegen:

Antwoord:

Het klopt dat het gasverbruik momenteel niet inzichtelijk is, we werken hier wel aan. Ik kan echter nog geen tijdlijn geven van de implementatie.

We doen ons best 😬. We kunnen inderdaad de waardes al zien, die worden gewoon meegestuurd, de verwerking en de UX is dus nog in de maak. De implementatie van het prijsplafond is echter tijdrovend.. We hopen dat we er snel weer mee verder kunnen.

Goede suggestie van HomeAssistant en de API! Leg ik ook bij ze neer. Excuus dat ik weinig toezeggingen en/of een tijdlijn kan geven momenteel.

[ Voor 18% gewijzigd door Frag1le op 05-01-2023 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJelle
Smuggler schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:09:
heel veel vragen laatste tijd gaan over, kies ik wel de juiste leverancier, ik wil dat dit weekend verder uitwerken.
maar in de basis wil ik dit plaatsen in de topic start:

2: Kijken hoe ze facturen, vooraf/achteraf, vast voorschot door het jaar of continue correcties.
3: kijk naar de reviews.
4: kijk naar hoe ze het plafond toepassen
5: kijk naar welke apps er beschikbaar zijn / inzicht / hulp met stroom verbruik.
6: kijk welk bedrijf erachter zit / hoe groot is het.
Zo ben ik ook te werk gegaan inderdaad. Kijk ook vooral naar je eigen budget past beetje bij punt 2. Want in de wintermaanden zullen je rekeningen redelijk hoog zijn tov de zomermaanden ivm vraag/aanbod energie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 10:04
rogierrr schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:13:
[...]
Dat zal waarschijnlijk een oplossing zijn d.m.v. domotica. Dan lees je zelf dagelijks de tarieven in, en praat je domoticasysteem met de laadpaal of API van je auto.
Bij Tibber heb je in principe helemaal geen domotica systeem nodig om slim te laden:

Ook al heb ik wel HomeAssistant en Homey actief, ik laat het laden van 2 verschillende EV's gewoon aan de App/API van Tibber over.
Beide auto's via 'powerup' toegevoegd, en in de app geef je dan aan hoe laat je uiterlijk weg wilt de volgende dag en hoeveel de auto minimaal opgeladen moet zijn.
Tibber zal dan de auto tot het ingestelde laadmaximum(%) laden, en daarbij zoveel moeglijk laagste tarieven gebruiken.
Werkt uitstekend voor ons!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:33
Frag1le schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:15:
[...]

Zojuist gecontact gehad met de support bij Tibber en een goed antwoord gekregen op de vraag of de Tibber Pulse ook de slimme gasmeter gegevens gaat/kan uitlezen en of ze dit ooit in de APP gaan toevoegen en of het in de API niet al beschikbaar kan worden zodat wij (tweakers) dit bijv al in HomeAssistant kunnen toevoegen:

Antwoord:

Het klopt dat het gasverbruik momenteel niet inzichtelijk is, we werken hier wel aan. Ik kan echter nog geen tijdlijn geven van de implementatie.

We doen ons best 😬. We kunnen inderdaad de waardes al zien, die worden gewoon meegestuurd, de verwerking en de UX is dus nog in de maak. De implementatie van het prijsplafond is echter tijdrovend.. We hopen dat we er snel weer mee verder kunnen.

Goede suggestie van HomeAssistant en de API! Leg ik ook bij ze neer. Excuus dat ik weinig toezeggingen en/of een tijdlijn kan geven momenteel.
Dit probleem had ik dus ook. Ik heb er daarom nu een P1 splitter tussen gezet met een P1 lezer die naar DSMR reader gaat (en weer door naar home assistant) en Tibber Pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
JJelle schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:19:
[...]

Zo ben ik ook te werk gegaan inderdaad. Kijk ook vooral naar je eigen budget past beetje bij punt 2. Want in de wintermaanden zullen je rekeningen redelijk hoog zijn tov de zomermaanden ivm vraag/aanbod energie.
Dat is een vraag die je eigenlijk al beantwoordt moet hebben voordat je ueberhaupt een leverancier gaat uitkiezen (heel concreet: heb ik de draagkracht en discipline om in de goedkope periodes een buffer op te bouwen voor de dure periodes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

ollem schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:20:
[...]

Bij Tibber heb je in principe helemaal geen domotica systeem nodig om slim te laden:

Ook al heb ik wel HomeAssistant en Homey actief, ik laat het laden van 2 verschillende EV's gewoon aan de App/API van Tibber over.
Beide auto's via 'powerup' toegevoegd, en in de app geef je dan aan hoe laat je uiterlijk weg wilt de volgende dag en hoeveel de auto minimaal opgeladen moet zijn.
Tibber zal dan de auto tot het ingestelde laadmaximum(%) laden, en daarbij zoveel moeglijk laagste tarieven gebruiken.
Werkt dat ook zonder een ingesteld laadpercentage, d.w.z. dat-ie alleen laadt onder een maximumprijs en stopt als het daarboven komt?
Het zou mij niet uitmaken als er een nachtje minder of zelfs niet geladen wordt als het te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Laatst online: 21:16
Als ik het goed begrijp kan ik bij al deze leveranciers ook alleen voor gas kiezen, behalve bij zonneplan? Stroom heb ik al bij Tibber aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
ollem schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:20:
[...]

Ja, hier hetzelfde, heb ook een domoticasysteem maar het algoritme van Tibber werkt uitstekend dus ik zie geen enkele reden om dit zelt te gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Smuggler schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:09:

(en check welke prijs je ziet of waarmee je rekent, inkoopprijs of met alle belastingen of maar deels)

Je ziet wel heel veel vragen ontstaan rond vergelijken tussen leveranciers die in basis neerkomen op kale uurprijs vs deels of incl alles en als het per dag gaat incl vaste jaarkosten/365 en vraagsteller is de wegkwijt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:41
Hemmik schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:31:
Als ik het goed begrijp kan ik bij al deze leveranciers ook alleen voor gas kiezen, behalve bij zonneplan? Stroom heb ik al bij Tibber aangevraagd.
Ja hoor, veel partijen die gewoon enkel gas aanbieding. Dat kun je bij de aanvraag gewoon selecteren.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2NL
R2D2NL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:12:

Gas verbruik = 700 m3

Uiteindelijk gekozen voor gas bij GSL voor 121 EUR (werd ineens 5 euro duurder op contract, maar prima) en stroom bij Engie voorschot van 10EUR p/m met de verwachte eindafrekening van -388 EUR.

Hopelijk past Engie niet het voorschot aan, in de eerste maanden (i.v.m. minder teruglevering)..
Iemand hier toevallig ervaring mee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 23:39

mdeiman

Projet 45

Ik ga toch maat zo rap mogelijk over na 2 dagen Frank naar Zonneplan. Scheelt circa 500 euro aan vaste kosten in mijn geval volgens DE sheet.

Het apparaat in de P1 meter die je geloof ik krijgt, is dat verplicht?
Als het niet verplicht is, wat mis je dan als je het niet gebruikt?

Ik kan het niet zo gauw weer vinden in dit topic.

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
mdeiman schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:46:
Ik ga toch maat zo rap mogelijk over na 2 dagen Frank naar Zonneplan. Scheelt circa 500 euro aan vaste kosten in mijn geval volgens DE sheet.

Het apparaat in de P1 meter die je geloof ik krijgt, is dat verplicht?
Als het niet verplicht is, wat mis je dan als je het niet gebruikt?

Ik kan het niet zo gauw weer vinden in deze topic.
Het is niet verplicht, maar eigenlijk wel onmisbaar als je de (handige!) app wilt gebruiken voor inzicht.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 23:39

mdeiman

Projet 45

Montalbano schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:53:
[...]

Het is niet verplicht, maar eigenlijk wel onmisbaar als je de (handige!) app wilt gebruiken voor inzicht.
Frank heeft ook een handige app, maar daar kan het zonder.

Of heb je dan meer functionaliteit dan bij Frank?

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2NL
Vraag: Ik ben nu dus overgestapt van Vattenfall naar Engie per 05-02. Hoe werkt dat met het prijsplafond als ik in Januari wat meer stroom verbruik? Betaal ik dan nog de volle mep bij Vattenfall?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Frag1le schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:15:
[...]
Zojuist gecontact gehad met de support bij Tibber en een goed antwoord gekregen op de vraag of de Tibber Pulse ook de slimme gasmeter gegevens gaat/kan uitlezen en of ze dit ooit in de APP gaan toevoegen en of het in de API niet al beschikbaar kan worden zodat wij (tweakers) dit bijv al in HomeAssistant kunnen toevoegen:

<knip>
Ik denk dat ze heel veel verzoekjes krijgen, zo heb ik er ook een paar.

Meest belangrijk is demping voor in de app voor weergave data van de Pulse voor 1 , 6 en 24 uur door bijv het gemiddelde van 3 datapunten te nemen. nu worden alleen de hoogste en laagste data punten genomen voor uitzomen.

Ziet er heel woest uit al die in/uit schakelingen, is maar fractie van een seconde en slimme meter geeft dat als een datapunt voor die secondeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJN34fZ_4PA_ON8xbnuk5jqUY4Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eDuJGOyunLhnj1Jkul9YeqaH.png?f=user_large omdat ik niet in eiland mode ga en de netverbinding niet onderbreek .
In eiland mode met onderbroken netaansluiting geeft in/uitschakelen enkel een heel klein dipje in de spanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuckfypo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-08 11:46
R2D2NL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:10:
Vraag: Ik ben nu dus overgestapt van Vattenfall naar Engie per 05-02. Hoe werkt dat met het prijsplafond als ik in Januari wat meer stroom verbruik? Betaal ik dan nog de volle mep bij Vattenfall?
Tot de dag dat je over gaat naar de nieuwe provider betaal je de tarieven van je huidige provider. Als je over het plafond gaat, betaal je inderdaad het hogere tarief van je huidige provider.

[ Voor 0% gewijzigd door tuckfypo op 05-01-2023 17:15 . Reden: comma fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:16
Tamegotchi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:40:
Ik zit sinds 3 januari bij ANWB met electra en gas.

Zijn er meer mensen waar de app gewoon nog geen gebruik gegevens in staan? Bij mij alleen de van de 3e.
Er wordt wel gezegd dat het af en toe een paar dagen kan duren. Maar ik heb slimmemetrportal.nl ook toestemming gegeven om de meter uit te lezen, en hier staan wel gewoon de gegevens allemaal in.
Ik ben ook sinds 02-01 over naar ANWB voor gas, en alleen voor 02-01 wordt verbruik gemeld (wat dan wel weer 3% lager is dan mijn eigen energiemeter, Beeclear, aangeeft, maar kniesoor die daarop let). Voor de andere dagen nog geen gebruik in de app van ANWB.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-09 01:07
BIJKOMENDE KOSTEN

Wat moet ik globaal nu bij de kale prijs (ANWB) optellen? Ik rekende altijd met ca 60 cent per m3 gas en circa 11 cent elektra per kWh.
Maar ik lees ook 16 cent en 10 cent en andere bedragen . Het is vast wel ergens te vinden maar misschien weet iemand het uit het hoofd .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
R2D2NL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:10:
Beide leveranciers die je noemt bieden nadrukkelijk geen dynamische contracten aan, dus je zit in het verkeerde topic. Probeer het eens in Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
RayDelft schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:31:
BIJKOMENDE KOSTEN

Wat moet ik globaal nu bij de kale prijs (ANWB) optellen? Ik rekende altijd met ca 60 cent per m3 gas en circa 11 cent elektra per kWh.
Maar ik lees ook 16 cent en 10 cent en andere bedragen . Het is vast wel ergens te vinden maar misschien weet iemand het uit het hoofd .
Voor stroom is het bij Tibber 15.5ct bovenop het uurtarief. ANWB heeft geloof ik een iets hogere toeslag, dus die 16ct klinkt dan het meest aannemelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
anboni schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:35:
[...]

Voor stroom is het bij Tibber 15.5ct bovenop het uurtarief. ANWB heeft geloof ik een iets hogere toeslag, dus die 16ct klinkt dan het meest aannemelijk.
Belastingen voor elektra zijn 15.25 cent
Tibber heeft 0.2 cent opslag en dus 15.45 cent totaal.

Anwb heen 2,1 opslag. Dus 17,35 cent totaal.
Terug te vinden in de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 00:51
SidewalkSuper schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:57:
Ik denk dat Frank Energie hun interne prijzen omhoog hebben gegooid om het verschil op de eigen balans bij te kunnen schrijven, doordat het prijsplafond in werking is getreden nu.

Dat betekent dat ze van alles wat via hen geconsumeerd wordt qua kuubjes gas en kWhtjes stroom gewoon de verhoging in de zak kunnen gaan steken, en alsnog zijn ze goedkoper dan Eneco, Essent, Vattenfall, etc. Er zullen dus genoeg mensen alsnog blijven zitten gok ik.

Zelfverrijking onder het mom:
"Ja, dit zijn onze interne kosten nou eenmaal, niks aan te doen."
Er is in de CEK23 wet een beperking en controle opgesteld dat "kosten" in lijn moeten zijn met wat het voorheen was en men de subsidie "behoefte" aannemelijk moet maken.

Maar ik geef toe, dat bedrijven daarin de ragfiine bovenkant - inclusief gestegen inflatie en andere kosten - kan opzoeken en de plafondregeling tot concurrentieloze pinautomaat maakt.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:26
Domba schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:11:
[...]

Ik denk dat ze heel veel verzoekjes krijgen, zo heb ik er ook een paar.

Meest belangrijk is demping voor in de app voor weergave data van de Pulse voor 1 , 6 en 24 uur door bijv het gemiddelde van 3 datapunten te nemen. nu worden alleen de hoogste en laagste data punten genomen voor uitzomen.

Ziet er heel woest uit al die in/uit schakelingen, is maar fractie van een seconde en slimme meter geeft dat als een datapunt voor die seconde[Afbeelding] omdat ik niet in eiland mode ga en de netverbinding niet onderbreek .
In eiland mode met onderbroken netaansluiting geeft in/uitschakelen enkel een heel klein dipje in de spanning
Ik wil het liefst helemaal geen demping, laat maar doorkomen die data. 5 seconden interval zoals nu is prima naar mijn mening.
Pagina: 1 ... 89 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels