Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-05 07:44
Ben ook wel benieuwd, volgend jaar prijs plafond plan voorbij is, wat dan de dynamische prijzen gaan doen. Tuurlijk koffiedik kijken, maargoed toch ook wel stof om over na te denken. Wat vinden jullie daarvan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:24
jusch schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:44:
[...]

Ik zit er nu 2 weken en bevalt erg goed.
Prijs is erg netjes tegenover andere, ik vind de app erg duidelijk.
Geeft ook de prijs weer inclusief alles zodat je precies weet wat je betaald.

[Afbeelding]

Prijs plafond :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Groen is gewogen gemiddelde stroomprijs voor Januari.
Oranje is gewogen gemiddelde voor gasprijs van Januari (daalt nu hard)

Je kunt ook zien hoe je het doet met verschuiven van verbruik:

[Afbeelding]
Toevoeging, zonneplan gaat nog je verbruik* tarief verwerken in de app. Nu is nog niet inzichtelijk wat je tot vandaag deze maand verbruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJelle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-09 21:59
sniperxnl schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:08:
Ben ook wel benieuwd, volgend jaar prijs plafond plan voorbij is, wat dan de dynamische prijzen gaan doen. Tuurlijk koffiedik kijken, maargoed toch ook wel stof om over na te denken. Wat vinden jullie daarvan?
Hangt heel erg af wat de prijzen überhaupt gaan doen.. als er crisis blijft dan zullen ze het wel gaan verlengen of iets en dan het geld weer ergens anders vandaan halen zoals de sigaar uit eigen doos genaamd prijsplafond. Dit is totaal geen stimulans voor dynamische tarieven helaas :(

Heb mijn warmtepomp ook dus op dynamisch ingesteld. Krijg de exacte prijs ook die tibber ook deelt excl belasting enzo natuurlijk Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTv6b-kwX62rq3x_ltrHLGDilXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55ZmmJyAzNWvInjmhuk1nrBA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door JJelle op 04-01-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-05 07:44
Laatste wat ik nergens kan vinden, nu betaal ik mijn voorschot qua bedrag dat ik wil, ben je ook zo vrij om je maandbedrag te veranderen bijn anwb of frank energie? Of bepalen zei het bedrag en kan je die niet aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59
sniperxnl schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:08:
Is er een directe relatie tussen de dynamische prijzen en het prijsplafond? Die zie ik niet zo snel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electric Fuck
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-02 16:14
jusch schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:44:
[...]

Ik zit er nu 2 weken en bevalt erg goed.
Prijs is erg netjes tegenover andere, ik vind de app erg duidelijk.
Geeft ook de prijs weer inclusief alles zodat je precies weet wat je betaald.

[Afbeelding]

Prijs plafond :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Groen is gewogen gemiddelde stroomprijs voor Januari.
Oranje is gewogen gemiddelde voor gasprijs van Januari (daalt nu hard)

Je kunt ook zien hoe je het doet met verschuiven van verbruik:

[Afbeelding]
app ziet er goed uit. Kan je in de Zonneplan app donker thema instellen of heb je dat op een of andere manier op je telefoon zelf gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Laatst online: 22:59
sniperxnl schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:36:
Laatste wat ik nergens kan vinden, nu betaal ik mijn voorschot qua bedrag dat ik wil, ben je ook zo vrij om je maandbedrag te veranderen bijn anwb of frank energie? Of bepalen zei het bedrag en kan je die niet aanpassen?
Bij ANWB bereken ze je voorschot automatisch met de door jou ingegeven cijfers, je hebt hier dus wel invloed op.
Daarnaast adviseren ze je voorschot regelmatig te laten herberekenen met de app, mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Electric Fuck schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:38:
[...]

app ziet er goed uit. Kan je in de Zonneplan app donker thema instellen of heb je dat op een of andere manier op je telefoon zelf gedaan?
Rechts bovenin en dan voorkeuren. Dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedev
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-08 00:45
Beste allemaal,

Ik lees een aantal weken mee en ik blijf maar twijfelen over wat nu in onze situatie de handigste keuze is.
Ons vaste contract bij Vandebron loopt 14 januari af. Dan gaan we (als we niks doen) over op een variabel contract.
Nieuwe tarieven elek. € 0,56 / € 0,43 (norm/dal zonder belastingen etc) gas € 1,77 (zonder belastingen etc). Nieuwe teruglevertarief wordt € 0,10 (norm en dal)

Als ik ons jaarverbruik van 2022 erbij pak is dat:

Elek norm: 3108 kWh
Elek dal. : 2950 kWh
Elek terug: 5995 kWh
Gas: 1955 m3

Nu twijfel ik tussen verder bij Vandebron of overstappen naar dynamisch bij ANWB. De berekende maandbedragen ontlopen elkaar slechts 2 tientjes (340 ANWB - 360 Vandebron)
Elek dal zal gaan stijgen ivm laden van nieuwe PHEV in de nachten.

Ik lees hier verschillende adviezen terug afhankelijk van de situatie: Blijven ivm salderingskansen, overstappen ivm goedkope nachttarieven om EV te laden, gas en elek splitsen qua leverancier etc etc.

Is hier iemand met een nuchtere blik en verstand van zaken die op onze situatie een advies wil geven? Ik blijk maar geen knoop door te kunnen hakken momenteel. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door renedev op 05-01-2023 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-09 21:30
renedev schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 00:10:
Beste allemaal,

Ik lees een aantal weken mee en ik blijf maar twijfelen over wat nu in onze situatie de handigste keuze is.
Ons vaste contract bij Vandebron loopt 14 januari af. Dan gaan we (als we niks doen) over op een variabel contract.
Nieuwe tarieven elek. € 0,56 / € 0,43 (norm/dal zonder belastingen etc) gas € 1,77 (zonder belastingen etc). Nieuwe teruglevertarief wordt € 0,10 (norm en dal)

Als ik ons jaarverbruik van 2022 erbij pak is dat:

Elek norm: 3108 kWh
Elek dal. : 2950 kWh
Elek terug: 5995 kWh
Gas: 1955 m3

Nu twijfel ik tussen verder bij Vandebron of overstappen naar dynamisch bij ANWB. De berekende maandbedragen ontlopen elkaar slechts 2 tientjes (340 ANWB - 360 Vandebron)
Elek dal zal gaan stijgen ivm laden van nieuwe PHEV in de nachten.

Ik lees hier verschillende adviezen terug: Blijven ivm salderingskansen, overstappen ivm goedkope nachttarieven om EV te laden, gas en elek splitsen qua leverancier etc etc.

Is hier iemand met een nuchtere blik en verstand van zaken die een advies wil geven? Ik blijk maar geen knoop door te kunnen hakken momenteel. 8)7
In de Topic Start (eerste post) staat een handige tabel waarin je jouw afweging (grofweg) kunt kijken vwb opwek en verbruik van elektriciteit. Dat zou je als startpunt kunnen nemen. Maar het blijft uiteraard koffiedik kijken met de tarieven.

Met je gasverbruik zit je erg hoog. Stap 1 zou moeten zijn kijken of en hoe je dit kunt verminderen.

Stap 2: kun je dit verbruik sturen? Dynamische tarieven hebben vooral zin wanneer je het verbruik naar de goedkopere momenten kunt sturen. Bij gas is dat geloof ik per dag, dus is misschien wat lastiger. Maar ik heb zelf geen gas meer, anderen zullen hier meer van weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedev
  • Laatst online: 20-08 00:45
bilgy_no1 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 00:35:
[...]

In de Topic Start (eerste post) staat een handige tabel waarin je jouw afweging (grofweg) kunt kijken vwb opwek en verbruik van elektriciteit. Dat zou je als startpunt kunnen nemen. Maar het blijft uiteraard koffiedik kijken met de tarieven.

Met je gasverbruik zit je erg hoog. Stap 1 zou moeten zijn kijken of en hoe je dit kunt verminderen.

Stap 2: kun je dit verbruik sturen? Dynamische tarieven hebben vooral zin wanneer je het verbruik naar de goedkopere momenten kunt sturen. Bij gas is dat geloof ik per dag, dus is misschien wat lastiger. Maar ik heb zelf geen gas meer, anderen zullen hier meer van weten.
Dank voor de tips. Ik had de tabel gezien, ook daarin hangen we een beetje op de wip voor mijn gevoel. Hij geeft SAP aan, maar omdat we redelijk kunnen sturen betekent dit dat we ook een paar blokjes omhoog kunnen kijken en dat is dynamisch.

Gas is op dit moment iets lastiger te sturen omdat we een mantelzorgwoning (kangaroewoning) hebben aangebouwd voor mijn vader. Het is dus gasverbruik van 2 wooneenheden op onze meter. 😉

Elektra kunnen we mee spelen. Wasmachine, droger, vaatwasser, auto zijn in principe allemaal wel te sturen richting goedkopere momenten en nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:17
JackBol schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:03:
[...]

Wat is he EPEX gewogen gemiddelde?
Ze verrekenen toch gewoon per uur? Daar hoeven ze toch niets voor te middelen?
De EPEX gewogen gemiddelde ishetzelfde als de verrekening per uur.
Elk uur heeft zn eigen prijs en het wordt een gewogen gemiddelde, omdat je verbruik niet elk uur hetzelfde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FBtje
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-05 12:13
bilgy_no1 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 00:35:
[...]

Volgens mij zijn dynamische tarieven op dit moment sowieso voordeliger hoor, of je nu kunt sturen of niet.

Wanneer wordt het spreadsheet weer bijgewerkt? Aangezien we in het nieuwe jaar zitten...

[ Voor 5% gewijzigd door FBtje op 05-01-2023 06:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Laatst online: 15-09 02:54
FBtje schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 06:17:
[...]

Volgens mij zijn dynamische tarieven op dit moment sowieso voordeliger hoor, of je nu kunt sturen of niet.

Wanneer wordt het spreadsheet weer bijgewerkt? Aangezien we in het nieuwe jaar zitten...
Volgens mij is hij al bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timetje100
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:17
Ik zit zelf te kijken om over te stappen, ik zit qua stroom bij coolblue energie en gas bij Eneco.
Mijn verbruik zal rond de 700 m3 gas zijn en 2000 kwh elektriciteit.
Ik wek 5700 kwh per jaar op met zonnepanelen.

Nou leek energie van ons mij de beste partij ook voor de goede teruglever vergoeding van stroom en relatief lage prijs voor gas.

Echter staat er dat er gekeken word op het verbruik van afgelopen jaren. Ik heb dit huis vorig jaar gekocht en volledig laten isoleren + nieuwe kozijnen en triple glas. Alleen de vloerverwarming en cv draait nog op gas.

Door het lage verbruik van gas en de hoge teruglevering zou ik eigenlijk per maand geld terug moeten krijgen.

Is het verstandig om energie van ons een bericht te sturen? Voordat zij mij een maandbedrag van 300 geven door hoog gasverbruik voordat het huis geisoleerd was?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 10:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
[...]

en @bilgy_no1

Als je evenveel teruglevert als dat je verbruikt, dan geldt de salderings regeling bij traditonele aanbieders (wel even opletten als je dag/nacht tarief hebt ipv 1 normaal tarief).

De tabel is naar mijn inziens dan ook nogsteeds zeer juist als richtlijn.
je kan trouwns de rij (normale leverancier) doortrekken naar rechtonder. aan de onderkant blijft een Hoge terugleververgoeding staan en aan de bovenkant van de lijn dynamisch.

Met dynamisch loop je immers het grote risico dat je in de winter duur inkoopt, en dat in de zomer de stroom voor een veelste goedkope prijs moet verkopen.

en dan maakt het niet uit of de energie prijzen 0 tot 20 cent zijn of 80 tot 100 cent.
Rekenvoorbeeldje
Ik haal 5000kwh van het net en ik lever er ook 5000kwh terug. = netto 0.

bij een normaal contract moet je salderen dus de kosten zijn dan 0.

Bij dynmaische kan het zijn dat je die 5000kwh voor gemiddeld 30 cent inkoopt. en voor 20 cent weer verkoopt.
Je krijgt dan een rekening van 5000x 10 cent = 500 euro. over dat jaar.

Ste je verbruikt 20% meer.
6000kwh verbruikk je, en 5000kwh lever je terug.
Eerste sommetjes blijven gelijk. dus 0 voor de normale jaar contracten.
en 500 euro kosten voor de dynamische prijzen.

Echter komen er dan nog 1000kwh extra boven op.
bij een normale leverancier is at tegenwoordig snel 80 cent.
bij dynamisch gok je op 40 cent.
dan wordt het sommetje:
0 + 800 euro voor normale contracten voor dat jaar.
en 500 + 400 voor dynamische contracten voor dat jaar. = 900 euro.

Het prijs plafond werkt trouwens in het voordeel hier voor normale contracten. immers die 80 cent zal worden gereduceerd tot 40 cent. dus het voordeel ten opzichte van dynamisch krimpt.

En vanwege dit soort constructies, maar ook in alle aannames die hierin schuil gaan moet je zeer bewust zijn welk risico je loopt. een beetje sturen tussen dag en nacht scheelt 10 tot 30 cent.
Maar over de seizoenen waar je niet tussen kan sturen, kan dat verschil wel oplopen tot 60 cent, dat corrigeer je echt niet met je EV. en krijg je dus de rekening gepresenteerd.

Eigenlijk heeft het prijsplafond de vergelijking dus verslechterd voor dynamische tarieven.
Dat is niet erg, uiteindelijk kan het ook in ons voordeel werken in bepaalde situaties.
Maar mensen zien vaak de zeer lage tarieven, zeker afgelopen weken opeens (door de goede wind buiten).
En de mensen die deze weken overstappen zijn vaak ook de eerste die klagen als we een week op een euro zitten, zeker als hun contract net ingaat straks op 1 februari.
Laten we hier dan vooral een eerlijk verhaal vertellen. we kunnen niet in elkaars portemonnee kijken om te kijken of ze de risico's kunnen dragen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
timetje100 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:25:
Ik zit zelf te kijken om over te stappen, ik zit qua stroom bij coolblue energie en gas bij Eneco.
Mijn verbruik zal rond de 700 m3 gas zijn en 2000 kwh elektriciteit.
Ik wek 5700 kwh per jaar op met zonnepanelen.

Nou leek energie van ons mij de beste partij ook voor de goede teruglever vergoeding van stroom en relatief lage prijs voor gas.

Echter staat er dat er gekeken word op het verbruik van afgelopen jaren. Ik heb dit huis vorig jaar gekocht en volledig laten isoleren + nieuwe kozijnen en triple glas. Alleen de vloerverwarming en cv draait nog op gas.

Door het lage verbruik van gas en de hoge teruglevering zou ik eigenlijk per maand geld terug moeten krijgen.

Is het verstandig om energie van ons een bericht te sturen? Voordat zij mij een maandbedrag van 300 geven door hoog gasverbruik voordat het huis geisoleerd was?
je zit in het verkeerde topic:
Help! De energierekening - kroegtopic is al een plek waar je beter terecht kan.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meuzik
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 12:24
Ik zou wel eens willen terugkijken wat voor impact het heeft als ik in 2022 de variabele tarieven had gehad ipv mijn huidige variabele contract.

Met m'n Homey en SmileP1 weet ik mijn stroom- en gasverbruik over heel 2022 (per tijdstip). Ik mis alleen nog de historische dagprijzen.

Zijn deze nog ergens (gemakkelijk) terug te vinden in de vorm van een Excel of export oid?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Meuzik schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:29:
Ik zou wel eens willen terugkijken wat voor impact het heeft als ik in 2022 de variabele tarieven had gehad ipv mijn huidige variabele contract.

Met m'n Homey en SmileP1 weet ik mijn stroom- en gasverbruik over heel 2022 (per tijdstip). Ik mis alleen nog de historische dagprijzen.

Zijn deze nog ergens (gemakkelijk) terug te vinden in de vorm van een Excel of export oid?
https://mijn.easyenergy.c...grouping=&includeVat=true

is een optie, maar er zijn ook andere plekken om dit op te halen.
Je moet nog even de datums aanpassen voor je gewenste bereik.

[ Voor 4% gewijzigd door Smuggler op 05-01-2023 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:40
Helaas kan ik bij zonneplan niet alleen gas afsluiten. Dus voor enkel gas is de goedkoopste optie Energie VanOns/ GroeneStroomLokaal. Bij beide is er een optie "Ik heb geen stroom". Kan ik deze optie gebruiken om een contract voor enkel Gas af te sluiten en mijn stroom contract bij vattenfall te behouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
Janpietertje89 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:01:
Helaas kan ik bij zonneplan niet alleen gas afsluiten. Dus voor enkel gas is de goedkoopste optie Energie VanOns/ GroeneStroomLokaal. Bij beide is er een optie "Ik heb geen stroom". Kan ik deze optie gebruiken om een contract voor enkel Gas af te sluiten en mijn stroom contract bij vattenfall te behouden?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meuzik
Smuggler schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:33:
[...]

is een optie, maar er zijn ook andere plekken om dit op te halen.
Je moet nog even de datums aanpassen voor je gewenste bereik.
Nice, thanx! :*)
Voor de goede orde; dit zijn de kale tarieven zonder belastingen, transport, BTW, etc en alleen stroom toch? Is gas ook nog beschikbaar?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-09 21:30
Meuzik schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:06:
[...]

Voor de goede orde; dit zijn de kale tarieven zonder belastingen, transport, BTW, etc en alleen stroom toch? Is gas ook nog beschikbaar?
Leuke exercitie, maar besef je wel dat 2022 helemaal niet representatief hoeft te zijn voor 2023 en verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Meuzik schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:06:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meuzik
bilgy_no1 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:08:
[...]

Leuke exercitie, maar besef je wel dat 2022 helemaal niet representatief hoeft te zijn voor 2023 en verder.
Zeker ;)
Maar 2022 was denk ik wel een jaar waarin vanalles in voorkwam. Normale tarieven, paniek-tarieven, doorkabbelende tarieven, etc. Dus een beetje indicatie geeft het wel...
Daarnaast vind ik het gewoon leuk om met Excel te spelen :P

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Laatst online: 21:36
Hebben jullie ook dat via de API van EnergyZero de gasprijs vaak niet doorkomt? Gebruik deze specifiek voor HomeAssistant. Evt tip voor alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincent_89
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-09 16:36
The__Virus schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:13:
Hebben jullie ook dat via de API van EnergyZero de gasprijs vaak niet doorkomt? Gebruik deze specifiek voor HomeAssistant. Evt tip voor alternatief?
De laatste paar dagen wordt inderdaad de data niet of pas laat vernieuwd. Gebruik de API sinds eind vorig jaar en toen nooit problemen gehad. Hopelijk is het snel weer stabiel. Een onafhankelijke API (net als Nordpool) zou ik voor de gasprijs ook graag willen koppelen aan Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaRuBe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:07
tcw82 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:38:
[...]

Je bent op de hoogte van de btw verhoging en extra / andere belastingen?
|:( Dank voor deze opheldering, voel me even heel nederig nu... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:40
Zojuist voor gas overgestapt naar Groene Stroom Lokaal. Voor stroom blijf ik nog bij vattenfall. Hopelijk gebeurt er tijdens de overstap niets geks met het stroom deel van mijn vattenfall variabel contract zoals het starten van een nieuwe saldeerperiode vanwege eindafrekening gas. Blij dat ik over ben want de prijzen van Vattenfall waren voor de Nederlandse staat absurd.

[ Voor 12% gewijzigd door Janpietertje89 op 05-01-2023 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:41
Janpietertje89 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:53:
Zojuist voor gas overgestapt naar Groene Stroom Lokaal. Voor stroom blijf ik nog bij vattenfall. Hopelijk gebeurt er tijdens de overstap niets geks met het stroom deel van mijn vattenfall variabel contract zoals het starten van een nieuwe saldeerperiode vanwege eindafrekening gas. Blij dat ik over ben want de prijzen van Vattenfall waren voor de Nederlandse staat absurd.
Je stroom contract en je gas contact zijn twee losstaande contracten. Dat je nu gas opzegt zou 0% invloed moeten hebben op je stroom contract :)

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Leuke draai aan het verhaal

https://www.vattenfall.nl/nieuws/dynamische-prijscontracten/

Het is maar net vanuit welke hoek je het bekijkt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
Ik zat de TS te lezen, klopt het volgende ?
bij -500kWh per jaar hoef je geen belasting te betalen.
Als je 500kWh zou hebben verbruikt, dan betaal je over dat verbruik dus wel gewoon belasting, over die 500, en dan maakt het niet uit dat je 10500 hebt verbruikt en 10.000 hebt teruggeleverd, voor de eindafrekening moet je over die 500 euro verschil dus nog belasting betalen.
Moet dat niet zijn voor de eindafrekening moet je over die 500 euro kWh verschil dus nog belasting betalen.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:02
Vincent_89 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:22:
[...]

De laatste paar dagen wordt inderdaad de data niet of pas laat vernieuwd. Gebruik de API sinds eind vorig jaar en toen nooit problemen gehad. Hopelijk is het snel weer stabiel. Een onafhankelijke API (net als Nordpool) zou ik voor de gasprijs ook graag willen koppelen aan Home Assistant.
Je kunnen kijken op https://enever.nl/prijzen-feeds/

Deze feed gebruik ik voor m'n eigen applicatie

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
usr-local-dick schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:08:

Grappig dat Vattenfall er een verhaaltje over geschreven heeft maar wat een slecht verhaal zeg.

Ik heb al bijna 5 jaar een dynamisch contract en kan me niet in dat verhaal terugvinden.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 11:46
CarstenHouw schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:17:
[...]

Grappig dat Vattenfall er een verhaaltje over geschreven heeft maar wat een slecht verhaal zeg.

Ik heb al bijna 5 jaar een dynamisch contract en kan me niet in dat verhaal terugvinden.
We doen geen dynamische contracten omdat je dan de hoogste prijzen hebt in de maanden dat je het meest verbruikt. In plaats daarvan bieden we je nog veel hogere prijzen het hele jaar door. Heb ik dat zo goed begrepen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rossi46

Och och och, Vattenfall toch. Ze maken zichzelf hier niet bepaald populairder mee. Want een onzin verhaal en bangmakerij. Wat mij betreft alleen maar meer reden om dit soort partijen de rug toe te keren.

Op zich moet ik verder wel grinniken om hun verhaal, want ze voelen duidelijk de hete adem van de dynamische partijen in hun nek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
CarstenHouw schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:17:
[...]

In ieder geval heeft de PR afdeling goed z'n best gedaan om de nadruk te leggen op de risico's. De grote troefkaart is (goh wat een verrassing) onzekerheid, dat zal denk ik goed blijven hangen bij veel mensen.
Ondanks de open deuren die ze als redenen aanvoeren, bv:
2. Hogere prijzen in de maanden dat je het meest verbruikt
De prijzen op de dagmarkt worden bepaald door vraag en aanbod. En bij een hoge vraag naar gas en stroom, kunnen de prijzen hoog zijn. Dit is vooral in de winter het geval. Bij lage temperaturen neemt je verbruik toe, en je energiekosten waarschijnlijk ook. Je betaalt dus een hoger tarief op de dagen dat je het meeste verbruikt.
Die 6-8 maanden dat er bijna niet gestookt wordt hebben ze het uiteraard niet over....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:59
Rossi46 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:25:
[...]

Och och och, Vattenfall toch. Ze maken zichzelf hier niet bepaald populairder mee. Want een onzin verhaal en bangmakerij. Wat mij betreft alleen maar meer reden om dit soort partijen de rug toe te keren.
Ik kwam bij Engie ook al een soortgelijk verhaal tegen.
Op zich moet ik verder wel grinniken om hun verhaal, want ze voelen duidelijk de hete adem van de dynamische partijen in hun nek.
"First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 16:12
psdata schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:15:
[...]

Je kunnen kijken op https://enever.nl/prijzen-feeds/

Deze feed gebruik ik voor m'n eigen applicatie
op enever zie ik op dit moment helemaal geen gasprijzen. en deze melding:
Op dit moment zijn er technische problemen m.b.t. het weergeven van de gaprijs, hierdoor kan het zijn dat niet de juiste gasprijs getoond wordt. We werken aan een oplossing. Excuses voor het ongemak.
ook op https://www.eex.com/en/market-data/natural-gas/spot staat iets van een storing.
energyzero (api, mijndomein ect.) had de prijs van vanaf 6uur vanochtend (even voor de zekerheid?) flink omhoog gezet t.o.v. gisteren van 70 naar 89c, net zie ik dat die toch omlaag naar 64cent ex btw is aangepast. Erg onbetrouwbaar maar goed dat ze dat te hoge bedrag niet laten staan. Ik dacht al frank heeft toch een voordeel ondanks de hoge opslag, want die was met 61 dus even 28cent goedkoper, maar daar zijn dus nog 3 van over, kaal tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
Bij dynamische contracten is de gasprijs 'vast' gedurende de dag van 06:00 's-ochtends tot 6 uur 'sochtends de volgende dag.

Als ik op enever.nl kijk is de gasprijs pas erg laat beschikbaar (bovendien klopt deze voor Zonneplan niet meer sinds een paar dagen).

Weet iemand een informatiebron op Internet om zo vroeg mogelijk op de dag te weten te komen wat de gasprijs de dag erna zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

AzertyNL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:40:
Bij dynamische contracten is de gasprijs 'vast' gedurende de dag van 06:00 's-ochtends tot 6 uur 'sochtends de volgende dag.

Als ik op enever.nl kijk is de gasprijs pas erg laat beschikbaar (bovendien klopt deze voor Zonneplan niet meer sinds een paar dagen).

Weet iemand een informatiebron op Internet om zo vroeg mogelijk op de dag te weten te komen wat de gasprijs de dag erna zal zijn?
Voor de dag erna kan niet , maar vanaf 6.00 voor zonneplan:

Marktprijs + Energiebelasting: € 0,48980 + Handling fee: €0,024793 + Gas transportkosten: 0,01652
*1,21 ( Btw 21%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
jusch schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:46:
[...]

Voor de dag erna kan niet , maar vanaf 6.00 voor zonneplan:

Marktprijs .....
De berekening begrijp ik maar waar mijn vraag is dus: Waar haal je de marktprijs zo vroeg mogelijk vandaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Laatst online: 20-02-2023

Als ze dit op de website moeten zetten dan lopen hun klanten massaal weg.

Ik denk dat de top gedacht heeft dat iedereen op zijn plek bleef door het prijsplafond en dat ze ongestoord de prijzen en zo de winsten konden verhogen. De consument voelt gewoon aan dat de grote maatschappijen te ver gaan en dat je de hoofdprijs betaalt zodra je boven het plafond uitkomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:40

Bever!

3

Ze zien een exodus van contracten waarschijnlijk, dynamische pricing gaat heel snel van mond tot mond. In mijn omgeving althans al meerdere mensen over in korte tijd. Zeker nu anwb er in is gestapt

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mdas
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-09 13:02
Bever! schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Ze zien een exodus van contracten waarschijnlijk, dynamische pricing gaat heel snel van mond tot mond. In mijn omgeving althans al meerdere mensen over in korte tijd. Zeker nu anwb er in is gestapt
Geen bank run maar een energy run.

Het leuke is dat Vattenfall in Zweden dynamische tarieven gewoon aanprijst met als reden "het meer controle hebben over je kosten" - https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
mdas schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:56:
[...]

Het leuke is dat Vattenfall in Zweden dynamische tarieven gewoon aanprijst met als reden "het meer controle hebben over je kosten" - https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris/
Goed gevonden! 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• feelthepower
  • Laatst online: 22-09 13:06
En toch als ik op bijvoorbeeld nu.nl bepaalde reacties lees denk ik al snel dat niet iedereen slechter af is bij bijvoorveeld Vattenfall, gewoon omdat die mensen niet bereid zijn of niet in staat zijn zich in te lezen hoe het werkt. Ik geloof best dat er mensen zijn die in de zomer afsluiten en dan in de winter bij bijvoorbeeld Tibber schrikken dat ze een veel hoger bedrag betalen. Puur en alleen omdat per maand verrekend word ipv stabiele voorschotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
mdas schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:56:
[...]

Daar is Tibber al langer actief en zijn ze waarschijnlijk al gedwongen te veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
feelthepower schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:58:
En toch als ik op bijvoorbeeld nu.nl bepaalde reacties lees denk ik al snel dat niet iedereen slechter af is bij bijvoorveeld Vattenfall, gewoon omdat die mensen niet bereid zijn of niet in staat zijn zich in te lezen hoe het werkt. Ik geloof best dat er mensen zijn die in de zomer afsluiten en dan in de winter bij bijvoorbeeld Tibber schrikken dat ze een veel hoger bedrag betalen. Puur en alleen omdat per maand verrekend word ipv stabiele voorschotten.
Alles wat Vattenfall stelt is natuurlijk gewoon waar, maar het is maar de helft van het verhaal. Ze vermelden niet dat zij als energieleverancier dezelfde risico's lopen en dat deze risico's allemaal opnemen in de prijs plus een zeer forse risico-opslag. Vervolgens draaien de mensen zonder zonnepanelen op voor het salderen. Deze twee zaken gecombineerd lijden tot extreme tarieven.

Dynamische tarieven hebben geen last van het salderen van de buurman en de zeer forse-risico-opslag hoef je niet per definitie te betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door moshimoshi op 05-01-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Tibber rekent inderdaad het daadwerkelijke verbruik per maand af, maar is daarin een uitzondering. De meeste dynamische aanbieders werken nog altijd met een maandelijks voorschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdas
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-09 13:02
moshimoshi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:58:
[...]

Daar is Tibber al langer actief en zijn ze waarschijnlijk al gedwongen te veranderen.
Is altijd al zo geweest in de Zweedse markt - ook voordat Tibber begon. Toen ik er 10 jaar geleden woonde hadden we al de keus tussen uurprijs (timpris), maandelijks gewogen gemiddelde (rörligt) en langere termijn (fast).

Hier is het gewoon heel simpel - klanten gaan dynamisch en er is paniek bij de grote aanbieders nu. Dus angst zaaien is de enige optie die ze nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

AzertyNL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:48:
[...]

De berekening begrijp ik maar waar mijn vraag is dus: Waar haal je de marktprijs zo vroeg mogelijk vandaan?
https://www.dynamische-energieprijzen.nl/actuele-energieprijzen/

En van pagina 1:

Link

Edit: in de app kijken blijft makkelijker, en is al inclusief alles.

[ Voor 4% gewijzigd door jusch op 05-01-2023 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auxilium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 15:06

Auxilium

Walking the line

moshimoshi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:49:
[...]

Als ze dit op de website moeten zetten dan lopen hun klanten massaal weg.

Ik denk dat de top gedacht heeft dat iedereen op zijn plek bleef door het prijsplafond en dat ze ongestoord de prijzen en zo de winsten konden verhogen. De consument voelt gewoon aan dat de grote maatschappijen te ver gaan en dat je de hoofdprijs betaalt zodra je boven het plafond uitkomt.
Fantastisch om te zien. De reden die jij zegt was voor mij ook de reden om weg te gaan bij Vattenfall ondanks mijn verbruik onder de plafonds. Dat ze zo'n bericht plaatsen toont toch aan dat er genoeg mensen zijn die hun praktijken niet pikken. _/-\o_

Wie vraagt wordt geholpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

Rossi46 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:25:
[...]

Haha ja wat erg dit zeg. Bij Vattenfall heb je tenminste de zekerheid van een vast (torenhoog) maandbedrag 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Laatst online: 29-07 12:42
usr-local-dick schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:32:
[...]

In ieder geval heeft de PR afdeling goed z'n best gedaan om de nadruk te leggen op de risico's. De grote troefkaart is (goh wat een verrassing) onzekerheid, dat zal denk ik goed blijven hangen bij veel mensen.
Ondanks de open deuren die ze als redenen aanvoeren, bv:

[...]

Die 6-8 maanden dat er bijna niet gestookt wordt hebben ze het uiteraard niet over....
Het is net als verzekeren: Angst creëren zodat mensen meer betalen alleen om het potentiële risico af te dekken, waar je dat risico vrij simpel zelf af kan dekken. Zelfde als met de zorgverzekering: Ga gewoon voor max eigen risico. Als je dat 1x in de 2 jaar gebruikt draai je quitte, bij 1x in de 3 jaar heb je al een winst van 220 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
LostboyArno schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Het is net als verzekeren: Angst creëren zodat mensen meer betalen alleen om het potentiële risico af te dekken, waar je dat risico vrij simpel zelf af kan dekken. Zelfde als met de zorgverzekering: Ga gewoon voor max eigen risico. Als je dat 1x in de 2 jaar gebruikt draai je quitte, bij 1x in de 3 jaar heb je al een winst van 220 euro.
Hier hetzelfde. Met dezelfde gedachte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Laatst online: 29-07 12:42
Rossi46 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:05:
[...]

Tibber rekent inderdaad het daadwerkelijke verbruik per maand af, maar is daarin een uitzondering. De meeste dynamische aanbieders werken nog altijd met een maandelijks voorschot.
Dat is tegen het zere been van de Europese Unie: https://www.gaslicht.com/...-verdwijnt-waarschijnlijk

Dit is er echter nooit van gekomen. Weet niet wat de status van dit voorstel nu is, maar ja simpel toch: zelf potjes maken er verrekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 04:25

Zo'n PR kan je natuurlijk ook omdraaien :)

Als u de markt wilt volgen, maar uw energieverbruik niet of onvoldoende mate kunt sturen of niet de moeite kunt nemen om bij te houden welke uren een hogere of lagere prijs hebben, is een variabel contract met maandelijkse tarieven een veiligere keuze.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
moshimoshi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Alles wat Vattenfall stelt is natuurlijk gewoon waar, maar het is maar de helft van het verhaal.
[..]
Nou.. onderstaande citaten zijn toch gewoon niet waar? Mogen ze dit zomaar roepen op hun site?
Om van de schommelingen te profiteren, moet je elke dag bovenop je verbruik zitten. Je bent namelijk alleen voordeliger uit als je je energieverbruik aanpast.
Nee, je bent in de basis altijd voordeliger uit doordat je geen risico-opslag hoeft te betalen. Je hebt alleen de kans dat dit een keer verkeerd uitpakt.
Met een dynamisch contract betaal je wisselende termijnbedragen door het jaar.
Nee hoor, de meeste leveranciers hebben gewoon vaste termijnbedragen.

Ik kan niet wachten tot mijn dynamische contract ingaat. Niet omdat het nou zoveel goedkoper is (door het prijsplafond zal dat wel meevallen), maar puur omdat de huidige tarieven van de conventionele partijen gewoon stinken. Mijn verbruik is dusdanig laag dat het risico voor mij erg beperkt is.

Hiertegenover staat wel dat er weldegelijk een risico is voor (armere?) gezinnen met een hoog energieverbruik. Het kán dat de gasprijs in de winter opeens een factor 5 hoger komt te liggen en als je daar geen buffer voor hebt opgebouwd of niet de financiële middelen hebt om dit te doen, kun je beter een vast of variabel contract afsluiten. Hierbij weet je in ieder geval beter waar je aan toe bent en worden kostenfluctuaties meer gedempt. Wat mij betreft wel belangrijk om hiermee rekening te houden als je de dynamische contracten aanbeveelt in je omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@Wasrek Technisch gezien hebben ze gelijk. Om van de schommelingen per dag te profiteren moet je "er bovenop" zitten. Of eigenlijk, er een beetje gevoel bij krijgen. Dus de vaatwasser/wasmachine/droger/auto in de nacht aan/opladen of overdag als het heel goedkoop is.

Ze zeggen hier niets over het risico cq de tarieven die momenteel fors lager liggen dan de normale aanbieders.

[ Voor 17% gewijzigd door Ep Woody op 05-01-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamegotchi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-09 20:26
Ik zit sinds 3 januari bij ANWB met electra en gas.

Zijn er meer mensen waar de app gewoon nog geen gebruik gegevens in staan? Bij mij alleen de van de 3e.
Er wordt wel gezegd dat het af en toe een paar dagen kan duren. Maar ik heb slimmemetrportal.nl ook toestemming gegeven om de meter uit te lezen, en hier staan wel gewoon de gegevens allemaal in.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rossi46
Tamegotchi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:40:

Zijn er meer mensen waar de app gewoon nog geen gebruik gegevens in staan? Bij mij alleen de van de 3e.
Er wordt wel gezegd dat het af en toe een paar dagen kan duren. Maar ik heb slimmemetrportal.nl ook toestemming gegeven om de meter uit te lezen, en hier staan wel gewoon de gegevens allemaal in.
Bekend issue, heeft iedereen eigenlijk wel bij iedere partij. Gewoon nog een paar dagen wachten, de gegevens worden vanzelf zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-09 07:31

Lekker laten gaan, we weten beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterman53
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-02 14:35

Hier zelfde. Kan tot 15 dagen duren staat er ook…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54

De echte reden dat ze dynamisch nog niet aanbieden is dat ze nog niet hebben bedacht hoe ze met dit verdienmodel hun giga winsten kunnen behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
Gecko123 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:50:
[...]

De echte reden dat ze dynamisch nog niet aanbieden is dat ze nog niet hebben bedacht hoe ze met dit verdienmodel hun giga winsten kunnen behouden.
Dat lijkt me eigenlijk niet zo moeilijk. Je geeft prijzen af op basis van 'de beurs', maar de stroom koop je zelf voor een lagere prijs in. Dat kan prima als je wat groter bent, zeker als je zelf ook een energieproducent bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Mir

Ik lees ook al een tijdje mee. Ik neem zo'n 2700 kwh af en lever 2400 kwh terug (2022).

Mijn conclusie is dat ik het best van oktober tot en met maart dynamisch stroom moet afnemen (dan heb ik een hoge afname met lage kosten). Als ik dan van april tm september variabel bij een 'standaard' leverancier ga zitten, maak ik gebruik van de hoge inkoopprijs van mijn opgewekte stroom.
Doordat je maandelijks kan overstappen, zal ik dan dus 2x per jaar overstappen.

Voor gas zal ik 12 maanden dynamisch gaan.

Klopt mijn idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:02
hackbard schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:35:
[...]

op enever zie ik op dit moment helemaal geen gasprijzen. en deze melding:
Op dit moment zijn er technische problemen m.b.t. het weergeven van de gaprijs, hierdoor kan het zijn dat niet de juiste gasprijs getoond wordt. We werken aan een oplossing. Excuses voor het ongemak.
Ik zie via deze link : https://enever.nl/feed/gasprijs_vandaag.php
{
"data": [
{
"datum": "2023-01-04 06:00:00",
"prijsEGSI": "0.748960",
"prijsEOD": "0.625196",
"prijsZP": "1.548894",
"prijsEE": "1.626869",
"prijsFR": "1.642980",
"prijsAIP": "1.589692",
"prijsEZ": "1.581699",
"prijsZG": "1.581699",
"prijsNE": "1.581699",
"prijsGSL": "1.581699",
"prijsANWB": "1.581699",
"prijsVON": "1.588440",
"prijsMDE": "1.581699"
}
]
}

Voor de gas prijzen

Niet dat ik veel met gas doe puur informatief binnen m'n info

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Waterman53 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:46:
[...]

Hier zelfde. Kan tot 15 dagen duren staat er ook…
Denk dat anwb het beetje druk heeft 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:37
Net de overstap gemaakt naar Groene Stroom Lokaal alleen gas.

Alle gegevens ingevuld, voorschot bedrag 117 euro, (verbruik ~ 750m3 per jaar).
Contract binnen, ingelogd, voorschot bedrag : 133 euro.

Verschil in de netbeheerderskosten, die zijn van 5 euro in het voorbeeld gestegen naar 20 euro in me contract.
Snap dat zij daar niets aan kunnen doen, maar het is wel vervelend, want die kosten weten ze al vanaf het moment dat ik me postcode invoer lijkt me..

Overigens hebben ze allemaal dit probleem, bij ANWB zelfde netbeheerderskosten staat in prijsvoorstel 4,59 maar dat is dus gewoon 20 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
[...]
Dit inderdaad! Ik lees zo vaak dat het alleen interessant is als je je verbruik kunt sturen, maar als je kijkt naar de woekertarieven die je krijgt bij variabele contracten is dynamisch gewoonweg veel goedkoper.
En met het prijsplafond loop je over het algemeen weinig risico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:40
Bever! schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Ik ben weg gegaan bij Vattenfall, vorige week gebeld waarom. Ik zei dat ik naar dynamische was gegaan. Mevrouw Vattenfall: "'Ow, dat heb ik meer gehoord deze week"". :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:40
Auxilium schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:08:
[...]

Fantastisch om te zien. De reden die jij zegt was voor mij ook de reden om weg te gaan bij Vattenfall ondanks mijn verbruik onder de plafonds. Dat ze zo'n bericht plaatsen toont toch aan dat er genoeg mensen zijn die hun praktijken niet pikken. _/-\o_
Ik ben weg gegaan bij Vattenfall, vorige week gebeld waarom. Ik zei dat ik naar dynamische was gegaan. Mevrouw Vattenfall: "'Ow, dat heb ik meer gehoord deze week"". :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Mir schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:53:
Ik lees ook al een tijdje mee. Ik neem zo'n 2700 kwh af en lever 2400 kwh terug (2022).

Mijn conclusie is dat ik het best van oktober tot en met maart dynamisch stroom moet afnemen (dan heb ik een hoge afname met lage kosten). Als ik dan van april tm september variabel bij een 'standaard' leverancier ga zitten, maak ik gebruik van de hoge inkoopprijs van mijn opgewekte stroom.
Doordat je maandelijks kan overstappen, zal ik dan dus 2x per jaar overstappen.

Voor gas zal ik 12 maanden dynamisch gaan.

Klopt mijn idee?
Houd je er rekening mee dat je ruim 15 cent per kWh aan belastingen moet overbruggen. Als je wisselt van leveranciers.
Als je voordeel wilt halen door leveren en terugleveren apart te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
moshimoshi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Dat lijkt me eigenlijk niet zo moeilijk. Je geeft prijzen af op basis van 'de beurs', maar de stroom koop je zelf voor een lagere prijs in. Dat kan prima als je wat groter bent, zeker als je zelf ook een energieproducent bent.
Dit ligt dus volgens mij anders bij dynamische contracten. Je koopt dit rechtstreeks in van de markt met een transparante marge. Je hoeft dus als leverancier geen grote inkoopafdeling te hebben en speculanten in dienst te hebben. Let op we hebben het hier over de leverancier (dus feitelijk de "winkel") niet het energiebedrijf dat energie produceerd.

Het verdienmodel zit hem volgens mij alleen in een goede klantenservice, apps, koppelingen en sturingsmogelijkheden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rossi46
Gecko123 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Dit ligt dus volgens mij anders bij dynamische contracten. Je koopt dit rechtstreeks in van de markt met een transparante marge. Je hoeft dus als leverancier geen grote inkoopafdeling te hebben en speculanten in dienst te hebben. Let op we hebben het hier over de leverancier (dus feitelijk de "winkel") niet het energiebedrijf dat energie produceerd.

Het verdienmodel zit hem in een goede klantenservice, apps, koppelingen en sturingsmogelijkheden.
Of ze kopen op de achtergrond anders in en gebruiken de day-ahead prijzen op de markt om tot een prijsbepaling richting te klant te komen...

Feitelijk hebben we geen idee hoe de partijen hun energie inkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Rossi46 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Of ze kopen op de achtergrond anders in en gebruiken de day-ahead prijzen op de markt om tot een prijsbepaling richting te klant te komen...

Feitelijk hebben we geen idee hoe de partijen hun energie inkopen :)
In het geval van Tibber zouden zij dus liegen volgens hun eigen website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-09 01:07
earthman schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:24:
[...]

We doen geen dynamische contracten omdat je dan de hoogste prijzen hebt in de maanden dat je het meest verbruikt. In plaats daarvan bieden we je nog veel hogere prijzen het hele jaar door. Heb ik dat zo goed begrepen?
Inderdaad goed begrepen. Als je het hele jaar stabiel te veel betaalt, bespaar je jezelf de winterprik.😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
RayDelft schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Inderdaad goed begrepen. Als je het hele jaar stabiel te veel betaalt, bespaar je jezelf de winterprik.😊
Maar dan moet je die buffer wel sparen... Anders doet het alsnog veel pijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Ep Woody schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Dat vind ik altijd zo'n gekke gedachte. Je kunt het betalen of niet. De 'pijn' zou hetzelfde moeten zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 13:17

anc

Na veel lezen zit ik op het randje om over te stappen naar dynamische tarieven.

Wij hebben een verbruik van 5.000 kwh (auto laden doe ik op dit moment maar niet thuis en kan ik bij Ionity nog voor 0,29cnt de kwh, maar als die erbij komt dan komt er zo 1.500 a 2.000 kwh bij) en een gasverbruik van 1.100m3.
Mijn zonnepanelen staan op het oosten en zouden 4.400 opwekken. Ik ga uit van een overproductie van 2.000 kwh en dat ik zelf zo'n 1.000 verbruik ten tijde van levering. Vorig jaar hadden we van juli t/m dec 1,9MW geproduceerd dus waarschijnlijk ben ik iets te sceptisch.
Ik zou bij Vattenfal nog net binnen het prijsplafond blijven met de saldering aan het eind van het jaar en aangezien ik een contract heb dat loopt to midden november, smeert dat prima uit.

Toch denk ik met slim om te gaan met de tarieven en gewoon fijn thuis te kunnen laden de kosten nog flink te kunnen drukken met dynamische tarieven.
Bijv. In de volle zon kan ik er bewust voor kiezen om dan mijn overproductie gelijk de auto in te laten stromen ipv snachts te laden.

Wat ik zou willen doen is o.a. mijn laadpaal (wallbox pulsar plus) aansturen om op basis van energietarieven de auto te starten en stoppen met laden. Zelf kunnen we prima rekening houden bij het draaien van de vaatwasser/wasmachine/droger.
Maakt het uit bij welke energieleverancier ik zit om dit te kunnen realiseren? Ik zal iets van een API moeten kunnen aanspreken om de te leveren prijzen tijdig te kunnen uitlezen.

Waar ik nog niet echt heel veel wijzer van wordt zijn de verschillen tussen de leveranciers. Ik ben al snel geneigd om over te stappen naar ANWB Energie omdat het vertrouwd voelt, maar Zonneplan wordt door een aantal vrienden van mij geadviseerd zonder concreet argument :)
Als ik kijk naar de wijze waarop ze salderen/plafond-hanteren dan doen ze dat hetzelfde. Zijn er nog andere verschillen?

Zijn er nog andere aspecten waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Ep Woody schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Als de prijzen zo blijven betaal ik zelfs in Januari minder dan ik 12 maanden lang bij Energie Direct zou doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rossi46 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:22:
[...]

Dat vind ik altijd zo'n gekke gedachte. Je kunt het betalen of niet. De 'pijn' zou hetzelfde moeten zijn, toch?
in theorie wel, maar zo werkt het natuurlijk niet. veel mensen kunnen niet met geld omgaan en ervaren dus pijn, terwijl dat eigenlijk niet nodig was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

anc schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:23:

Wij hebben een verbruik van 5.000 kwh (auto laden doe ik op dit moment maar niet thuis en kan ik bij Ionity nog voor 0,29cnt de kwh, maar als die erbij komt dan komt er zo 1.500 a 2.000 kwh bij) en een gasverbruik van 1.100m3.
Mijn zonnepanelen staan op het oosten en zouden 4.400 opwekken. Ik ga uit van een overproductie van 2.000 kwh en dat ik zelf zo'n 1.000 verbruik ten tijde van levering. Vorig jaar hadden we van juli t/m dec 1,9MW geproduceerd dus waarschijnlijk ben ik iets te sceptisch.
Ik zou bij Vattenfal nog net binnen het prijsplafond blijven met de saldering aan het eind van het jaar en aangezien ik een contract heb dat loopt to midden november, smeert dat prima uit.

Toch denk ik met slim om te gaan met de tarieven en gewoon fijn thuis te kunnen laden de kosten nog flink te kunnen drukken met dynamische tarieven.
Bijv. In de volle zon kan ik er bewust voor kiezen om dan mijn overproductie gelijk de auto in te laten stromen ipv snachts te laden.

Wat ik zou willen doen is o.a. mijn laadpaal (wallbox pulsar plus) aansturen om op basis van energietarieven de auto te starten en stoppen met laden. Zelf kunnen we prima rekening houden bij het draaien van de vaatwasser/wasmachine/droger.
Maakt het uit bij welke energieleverancier ik zit om dit te kunnen realiseren? Ik zal iets van een API moeten kunnen aanspreken om de te leveren prijzen tijdig te kunnen uitlezen.

Waar ik nog niet echt heel veel wijzer van wordt zijn de verschillen tussen de leveranciers. Ik ben al snel geneigd om over te stappen naar ANWB Energie omdat het vertrouwd voelt, maar Zonneplan wordt door een aantal vrienden van mij geadviseerd zonder concreet argument :)
Als ik kijk naar de wijze waarop ze salderen/plafond-hanteren dan doen ze dat hetzelfde. Zijn er nog andere verschillen?

je verbruikt 5000 kWh en wekt 4400 kWh op. Dan heb je dus geen overproductie en is vooral op jaarbasis salderen voor jou erg belangrijk. Dat kan bij een reguliere aanbieder, bij dynamische aanbieders niet.

hoe kom je bij 2000 kWh overproductie?

Ik denk dat je qua elektra mogelijk duurder uit bent met dynamisch. Verdiep je even in de salderingsregeling voor zowel reguliere contracten als voor dynamische contracten.

alternatief: neem een 2e slimme meter en sluit daar je thuislader op aan en neem dynamische tarieven voor alleen de auto.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 05-01-2023 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Rossi46 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:22:
[...]

Normaal betaal je bij een normaal contract 12*150 euro. Nu betaal je in de zomer 75 euro maar in de winter 300 euro. Je moet dan die 75 euro wel apart zetten om ruimte te hebben om in de winter die 300 euro te betalen en niet stiekem uitgeven aan leuke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

de prijs. ANWB is relatief duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:26:
[...]

je verbruikt 5000 kWh en wekt 4400 kWh op. Dan heb je dus geen overproductie en is vooral op jaarbasis salderen voor jou erg belangrijk. Dat kan bij een reguliere aanbieder, bij dynamische aanbieders niet.

hoe kom je bij 2000 kWh overproductie?

Ik denk dat je qua elektra mogelijk duurder uit bent met dynamisch. Verdiep je even in de salderingsregeling voor zowel reguliere contracten als voor dynamische contracten.

alternatief: neem een 2e slimme meter en sluit daar je thuislader op aan en neem dynamische tarieven voor alleen de auto.
Ja ik zou 4400kwh moeten opwekken volgens de papieren. Ik ben vrij skeptisch en ga uit van 3000, misschien zou het meer richting 3500 moeten gaan.

Van die 3500 verbruik ik dan 1500 direct en 2000 zou gesaldeerd moeten worden, dat bedoel ik met overproductie.
Beetje verwarrend beschreven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• moshimoshi
Gecko123 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:07:
[...]

In het geval van Tibber zouden zij dus liegen volgens hun eigen website.
Tibber zegt inderdaad niets te verdienen op jouw stroomverbruik, maar ze blijven vaag over de inkoop. Wel zeggen ze dat de verkoopprijs bepaald wordt op basis van de beurs plus een opslag. Dan blijft dus aan inkomsten per jaar de 3,99 x 12 maanden is 47,88 per klant plus een beetje uit de Tibber-shop.

Hier kan je geen bedrijf van runnen, zekers niet als je voor elke nieuwe klant 100 euro uitgeeft. Dus mijn inziens kan het gezien de statements van Tibber niet anders dat het netto-resultaat 47,88 per klant is. Dat betekent dus dat alle kosten worden betaald uit het verschil tussen de inkoopprijs en verkoopprijs. Met andere woorden Tibber betaalt minder dan de beursprijs en dat kan natuurlijk prima via langetermijncontracten. Die hebben ze ook hebben want anders kunnen ze niet zeggen dat mijn stroom bij een bepaalde energieproducent vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

anc schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Ja ik zou 4400kwh moeten opwekken volgens de papieren. Ik ben vrij skeptisch en ga uit van 3000, misschien zou het meer richting 3500 moeten gaan.

Van die 3500 verbruik ik dan 1500 direct en 2000 zou gesaldeerd moeten worden, dat bedoel ik met overproductie.
Beetje verwarrend beschreven.
Ja, overproductie is namelijk wat je teruglevert ná salderen. dat is bij jou dus 0.

Wel belangrijk, want dit is precies de reden waarom dynamisch voor jou minder interessant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
Dan moet je eens de reacties op Facebook bij de advertenties van Frank en Tibber lezen.

Veel mensen denken dat het oplichters zijn, en dat Eneco en consorten het beste met hun voorhebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Sjoan schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:35:
[...]

Dan moet je eens de reacties op Facebook bij de advertenties van Frank en Tibber lezen.

Veel mensen denken dat het oplichters zijn, en dat Eneco en consorten het beste met hun voorhebben.
Echt? Geinig :) Vanavond eens opzoeken. Kan ik me weer lekker ergeren aan mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayDelft

Zijn er meer mensen waar de app gewoon nog geen gebruik gegevens in staan?
Ik zit er sinds 6 december maar na 3 januari heb ik ook geen update meer gehad van mijn verbruik. ( wel van de tarieven)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rogierrr
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-09 15:03

Door slim te laden waren mijn laadtarieven per kWh de afgelopen maanden:
November: 20,4 cent
December: 29,7 cent
Januari tot nu toe: 22,9 cent

Tibber heeft een aantal auto's al in de "power ups" zitten, en kan die starten/pauzeren als de prijzen laag/hoog zijn. Hebben ook een goede API met prijzen per uur en indicatie very_low/low/normal/high/very_high per uur, waar je dan weer iets mee kunt i.c.m. je laadpaal eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:35:
[...]

Ja, overproductie is namelijk wat je teruglevert ná salderen. dat is bij jou dus 0.

Wel belangrijk, want dit is precies de reden waarom dynamisch voor jou minder interessant is.
Oke ik heb dus geen overproductie. Na salderen blijft blijft er nog 1.500 a 2.000 over. Ga ik ook thuis laden dan ga ik zo boven het plafond uitkomen.
rogierrr schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:45:
[...]

Door slim te laden waren mijn laadtarieven per kWh de afgelopen maanden:
November: 20,4 cent
December: 29,7 cent
Januari tot nu toe: 22,9 cent

Tibber heeft een aantal auto's al in de "power ups" zitten, en kan die starten/pauzeren als de prijzen laag/hoog zijn. Hebben ook een goede API met prijzen per uur en indicatie very_low/low/normal/high/very_high per uur, waar je dan weer iets mee kunt i.c.m. je laadpaal eventueel.
Oh dat is ook interessant (de KIA zit er ook in), enige is dat Tibber geen gas doet, maar daarmee kan je ook naar een andere overstappen. Dit zouden andere maatschappijen ook moeten doen.

[ Voor 45% gewijzigd door anc op 05-01-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

anc schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:45:
[...]

Oke ik heb dus geen overproductie. Na salderen blijft blijft er nog 1.500 a 2.000 over. Ga ik ook thuis laden dan ga ik zo boven het plafond uitkomen.
als je nog 1500 a 2000 kWh over houdt om in te kopen is dynamisch wél weer interessant.
Maar in je eerdere post ging het om 600 kWh die je nog moest inkopen (5000-4400 kwh).

thuis laden = gewoon kosten (tarief boven plafond) declareren bij werkgever. Dus dat heeft voor jou persoonlijk als het goed is geen gevolgen.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 05-01-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 11:46
moshimoshi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:33:
[...]

Tibber zegt inderdaad niets te verdienen op jouw stroomverbruik, maar ze blijven vaag over de inkoop. Wel zeggen ze dat de verkoopprijs bepaald wordt op basis van de beurs plus een opslag. Dan blijft dus aan inkomsten per jaar de 3,99 x 12 maanden is 47,88 per klant plus een beetje uit de Tibber-shop.

Hier kan je geen bedrijf van runnen, zekers niet als je voor elke nieuwe klant 100 euro uitgeeft. Dus mijn inziens kan het gezien de statements van Tibber niet anders dat het netto-resultaat 47,88 per klant is. Dat betekent dus dat alle kosten worden betaald uit het verschil tussen de inkoopprijs en verkoopprijs. Met andere woorden Tibber betaalt minder dan de beursprijs en dat kan natuurlijk prima via langetermijncontracten. Die hebben ze ook hebben want anders kunnen ze niet zeggen dat mijn stroom bij een bepaalde energieproducent vandaan komt.
Ik meende nog dat Tibber iets deed met balanceren naar auto-accu's als je die aan hun systeem koppelt, en dat ze daar nog geld aan verdienen door die capaciteit te verkopen?

Wat ik hiermee bedoel is dat jij je auto laadt en je daar het uurtarief voor betaalt, terwijl Tibber ook nog geld krijgt van de netbeheerder omdat ze hen van een overschot aan stroom af helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door earthman op 05-01-2023 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anc

anc

de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:47:
[...]

als je nog 1500 a 2000 kWh over houdt om in te kopen is dynamisch wél weer interessant.
Maar in je eerdere post ging het om 600 kWh die je nog moest inkopen (5000-4400 kwh).

thuis laden = gewoon kosten (tarief boven plafond) declareren bij werkgever. Dus dat heeft voor jou persoonlijk als het goed is geen gevolgen.
Helder en helaas thuis laden zijn gewoon eigen kosten, de auto is namelijk privé en niet zakelijk. Ik krijg 0,19 de kilometer vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Mir

Smuggler schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:01:
[...]

Houd je er rekening mee dat je ruim 15 cent per kWh aan belastingen moet overbruggen. Als je wisselt van leveranciers.
Als je voordeel wilt halen door leveren en terugleveren apart te doen.
Wat bedoel je? Dat een dynamisch KWH in de zomer 15 cent/kwh goedkoper moet zijn dan variabel eur/kwh, om zo meerwaarde te halen bij het salderen op een variabel contract?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RayDelft
Ik lees oa op NU etc van alles over eventuele nadelen van een dynamisch contract en allerlei uitgebreide bespiegelingen. Maar volgens mij is het in de kern heel simpel . Op de langere termijn betaal je bij de vaste en variabele tarieven altijd de prijs die hoger dan wel lager is door de tijd, maar altijd kostendekkend uitmiddelt, vermeerderd met winst en risico opslag. Hoe dan ook betaal je de prijs omdat er bij mijn weten geen liefdadigheid achter die bedrijven zit.

Bij dynamische tarieven betaal je natuurlijk ook de energieprijs, belastingen, etc maar wat je structureel NIET betaalt is de risico opslag en evenmin een forse winst .

In mijn ogen heb jij bij een dynamisch contract om deze reden op termijn altijd een betere prijs. En dan heb ik het nog niet eens over de mogelijkheid je verbruik af te stemmen op de uurprijs. Volgens mij is het uiteindelijk zo eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:54
moshimoshi schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:33:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? Kosten beperken en verdelen over veel klanten heeft ook mijn voorkeur.

Tibber had een aantal maanden geleden >400.000 abonnees en een funding van een paar honderd miljoen euro om uit te breiden in Europa.
Vanuit die investeringen wordt nu alles betaald, wat er via een klant binnen komt is 'al' mooi meegenomen. M.a.w. Als ze geen verliezen boeken (wat ook niet ongewoon is) doen ze het super.

Je stroom van een bepaalde producent zal te maken hebben met GVO, en al is het een langer lopend contract voor afname kunnen ze die producent alsnog betalen wat ze zouden moeten kunnen krijgen. De wereld bestaat niet enkel uit cacaohandelaren. :)

- knip -

Pagina: 1 ... 88 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels