Ik las ergens (googles news selection) een bericht dat de "thuisaccu" "verplicht" zou moeten worden om het "net" te onlasten.
Dit ligt in lijn met wat de salderings eindiging veroorzaakt. En ik zie alweer een oppertunity voor de energiemaatschappijen. Doom scenario voor de paneel bezitters: 😅
Saldering was in feite een virtuele accu met 100% rendement dat gaande weg minder werd. Eerst duurdere contracten, ( minder rendement) toen TLK ( huur op de virtuele accu) nog minder rendement. En een zo goed als nihil TLV. Nu in 2027 geen virtuele opslag meer dus alleen TLV ( was ook scheef maar daar hebben ze van geleerd reken daar maar op.)
Die TLV is nu nogsteeds Nihil. Maar de problemen van capaciteit is nogsteeds niet opgelost terwijl klanten uitbreiding, ( capaciteit) potentiele afnemers zijn van die overtollige zonnestroom.
Korte termijn oplossing (gok ik): overal thuisaccu's subsidieren die vast en zeker aangestuurd worden door de energiemaatschappij in hun laad - ontlaad cycli. Wil je zelf bepalen wanneer je laad ontlaad? Geen subsidie. ( stond niet zo in t artikel maar ik denk dat de energiemaatschappijen niet nog een keer de rekening willen zien)
Want reden : de accus moeten de pieken en dalen opvangen om "het Net" te helpen copen met de capaciteits problemen.
Beetje als toen zonnepanelen net begonnen dus... en niet dat de consument stroom kan inslaan als t goedkoper is.( wat dan overigens minder goedkoop word door de vraag.)
Al met al zal dit in de zomer de dynamische tarieven hoger houden. En of de hogere tarieven dalen met een netwerk van thuis accu's moet je maar afwachten. En de truc is dat je óók energiebelasting betaald over de accu kwh want eureka de stroom is van de maatschappij en nog niet van jou je hebt alleen de accu in je huis staan vóór de meter... ( regering ook blij want extra geld)
Wil je hem áchter de meter? Geen subsidie want je koopt alleen stroom voor accu op jóu condities ( verschoven gebruik) en slaat zoveel mogelijk zonnestroom op die de energiemaatschappij zelf wilde verkopen, waar je geen energiebelasting voor betaald.
Klinkt redelijk toch? Maar dat is het niet.
Door t opslaan bij je thuis kan de stroom prijs minder diep zakken. Tijdverschuiving in afname dus dynamische contracten worden duurder. ( je denkt dan zal de stroom van de tijd verschuiving goedkoper worden? Dat moet je maar afwachten als de energie maatschappij bepaald hoe die ontladen word. 😒)
Dus persoonlijk hoop ik dat de thuisaccu geen push product word van de energiemaatschappijen, als in onderdeel van je meterkast installatie.( accu voor je meter maar wel in je huis...) Laat ze dan maar die dingen bouwen naast de windmolens in grote Kwh opslag. En de thuis accu bewaren voor achter de meter als jou eigen opslag.
* copykat gaat weer verder met passief geld verdienen. Dak isolatie plaatsen. ( Althans als t er aan hangt want nu vind ik t aardig actief werk...

)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....