• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-02 19:56
elektriekert schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:13:
[...]

4 maanden geleden heb ik via Innova een jaar vast genomen voor gas met een loyaliteitsbonus van 270€.
Onderaan de streep kwam het dan voor mij neer op 0,86€ /m3 . (Verbruik van 550m3 per jaar)
Ik weet niet hoe het met jouw verbruik zit maar die “loyaliteitskortingen” kunnen interessant zijn.
Normaal gesproken zit ik tussen de 325 en 350 M3 maar dit jaar lijk ik rond de 380 uit te komen. Ik weet niet of dat komt omdat het uitzonderlijk vroeg koud was en januari tot nu toe al meer verbruikt heeft als iedere januari afgelopen 10 kaar.
Hier ging de verwarming al in Oct. aan en dat heeft hij nog nooit eerder gedaan. Normaal is dat pas half Nov. iedere maand in de winter heeft tot nu toe meert gebruikt. Nog nooit ben ik boven de 85m³ voor januari uitgekomen en zit nu al op 103 met nog 2.5 dag te gaan.

Enige kanttekening is dat mijn remeha avanta 28c vervangen is door een inter-gas 24-28c. Zelf meteen al getuned en de warmhoudstand enz op dag 1 uitgezet maar het blijft de vraag of hij meer of minder verbruikt.

Opsplitsen van gas en stroom is inderdaad iets wat ik ook nog moet bekijken.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-02 15:02

mb1

Een Intergas 24-28c is met zo'n jaarvervruik natuurlijk veel te groot. Intergas had ook een 18 KW variant gehad...

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:11

copykat

Good copy isn't bad

Fuck te vroeg.
Mn e325ec atag (2015) begint lawaai te maken met opstarten bij bijv douchen. De verbrandingskamer fan is al vervangen.
Wegens dat lawaai. Het is nu minder maar tja, hoelang nog? :X
Ik zal voorbereidingen moeten maken voor nieuwe CV of Warmtepomp.
Ik wilde wachten op de post salderings tijd zodat ik een beter beeld heb op de kosten van full electric huishouden.
Hybrid, cv en wp, lijkt me duur en energietechnisch achterhaald.
Gas verbruik is nu ongeveer 600m3 dus vastrecht is al een flink deel vd rekening.
Misschien dat een thuisaccu met full electric, wp met tapwater boiler ernaast in één keer plaatsen de manier is om de energie rekening onder controle te houden. Dynamische contracten zijn denk ik straks de standaard.
Dus tijdverschoven kwh inname kan je rekening laag houden.

Huidige leiding werk heeft 22mm leidingen als start en na de 1ste etage verjongd het naar 15mm. Is het slim/beter om alles 22mm te maken voor een warmtepomp met radiatoren?
Meer waterflow en volume om warmte naar de radiatoren te brengen zegmaar.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05:59
copykat schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:18:
Fuck te vroeg.
Mn e325ec atag (2015) begint lawaai te maken met opstarten bij bijv douchen. De verbrandingskamer fan is al vervangen.
Ik wilde wachten op de post salderings tijd zodat ik een beter beeld heb op de kosten van full electric huishouden.
Gas verbruik is nu ongeveer 600m3 dus vastrecht is al een flink deel vd rekening.
Misschien dat een thuisaccu met full electric, wp met tapwater boiler ernaast in één keer plaatsen de manier is om de energie rekening onder controle te houden. Dynamische contracten zijn denk ik straks de standaard.

Huidige leiding werk heeft 22mm leidingen als start en na de 1ste etage verjongd het naar 15mm. Is het slim/beter om alles 22mm te maken voor een warmtepomp met radiatoren?
Ik vind 10jaar voor een ketel wel erg kort :X .
Hier heeft de befaamde Nefit Ecomline 22 jaar gedraaid alvorens ik een nieuwe heb weggehangen.

Warmtewisselaar was aardig gaar en de brander dan had het geluid van een hoorn van een cruiseschip bij het opstarten :+

Valt de huidige ketel niet nog te repareren voor een redelijk bedrag?

Ik zou de leidingen naar boven ook doortrekken met 22mm en aftakkingen van de radiatoren dan met 15mm of MLB 16mm

[ Voor 5% gewijzigd door elektriekert op 31-01-2026 10:35 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

elektriekert schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:34:
[...]

Ik vind 10jaar voor een ketel wel erg kort :X .
Hier heeft de befaamde Nefit Ecomline 22 jaar gedraaid alvorens ik een nieuwe heb weggehangen.

Warmtewisselaar was aardig gaar en de brander dan had het geluid van een hoorn van een cruiseschip bij het opstarten :+

Valt de huidige ketel niet nog te repareren voor een redelijk bedrag?

Ik zou de leidingen naar boven ook doortrekken met 22mm en aftakkingen van de radiatoren dan met 15mm of MLB 16mm
Ik heb nu dit jaar nog een onderhoudscontract met uur en materiaal maar ik voel een beetje dat de cvmonteur niet erg blij is met die keuze... :)
Ja 15-20 jaar zou normaler zijn.
Binnenkort maar weer eens die gast langs laten komen om zn werk af te laten maken... :Y)

De cv hangt op zolder.
Links en rechts gaan 22mm leidingen weg en op de eerste verjongen ze naar 15mm als leiding naar de laatste in de woonkamer. De radiator aftakkingen op eerste zijn ook 15mm.
Ik dacht om de woonkamer radiatoren beter te voorzien van water de 22mm zolang mogelijk te handhaven en alleen laatst stukje 15mm of zelfs gewoon tot de radiatorkraan 22mm.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-02 15:02

mb1

Hier ook CV op zolder en de leidingen gaan voor en achter langs de gevel naar beneden.
Op zolder is het tot op op de 1e verdieping 22mm.
De CV ketel en de WP heb ik met 28mm aangesloten op de 22mm welke dan voor-achter splitst.
Alle radiatoren zijn met 15 mm aangesloten en je hoort pas vanaf 20l/min minimale stromingsgeluiden.
Bij ontdooien is dat 24 l/min dat hoor je 's nachts als het heel stil is ietsje ruisen.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:09
copykat schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:18:
Fuck te vroeg.

Je zou ook kunnen gaan verwarmen met airco's en SWW met een WPB die je laat installeren op de plek van de CV. Reken op +/- €1500 per unit, inclusief installatie en subsidie WPB.
Er zitten wat nadelen aan een L/L WP, maar een voordeel is dat het heel laagdrempelig is. Al met één unit kun je (een deel van) je huis prima verwarmen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

mb1 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:09:
Hier ook CV op zolder en de leidingen gaan voor en achter langs de gevel naar beneden.
Op zolder is het tot op op de 1e verdieping 22mm.
De CV ketel en de WP heb ik met 28mm aangesloten op de 22mm welke dan voor-achter splitst.
Alle radiatoren zijn met 15 mm aangesloten en je hoort pas vanaf 20l/min minimale stromingsgeluiden.
Bij ontdooien is dat 24 l/min dat hoor je 's nachts als het heel stil is ietsje ruisen.
Ok dus er is geen noodzaak om de 15mm leidingen te vervangen. Scheelt weer.

@Martin7182
Airco, LLwp, hebben serieus over gedacht en offertes laten maken tijdje terug
4 binnen units betekend 2 buiten units.
1 voor en 1 achter. Best veel horizontale leidingwerk als we ze op een plek willen hangen waar ze niet in je nek hijgen.

Ik denk dat 1 (lichte) airco op zolder, onze slaapkamer, wel tot de mogelijkheden behoord. Als de zomers heet zijn zoals 2024? Of was t 2023? Dan is t boven wel erg warm met slapen. 1 airco die alle omhoog stijgende warmte omzet in 22 graden. Zou dan ook de 1ste verdieping af koelen. Binnendeuren open en kou zakt omlaag verkoeling overal.

Maar LW wp is de meest effectieve omzetting zonder extra verbouwings kosten.

Dan is die aico op zolder luxe.
:)

[ Voor 37% gewijzigd door copykat op 31-01-2026 13:47 ]

• computerjunky
Goedemiddag, ik ben op zoek naar data van mensen die net als mij al jaren consistent verwarmen en dan het gas verbruik van jan.
Ik heb sinds eind vorig jaar een nieuwe inter-gas 24/28c ketel en heb eigenlijk al sinds het installeren ervan het idee dat dit ding veel minder zuinig is als dat mijn oude ketel was (remaha avanta 28c).
Nou is het afgelopen maand kouder als normaal geweest maar als ik januari heb ik 113 m³ gebruikt. Sinds ik hier woon (10 jaar) is dat nog nooit voorgekomen ondanks dat bijvoorbeeld 2017 het veel kouder was als dit jaar.
Als ik kijk naar jan 2025 vs jan 2026 heb ik een graaddagen verschil van 6.5% maar mijn gasverbruik is 32% hoger.

Ik ben dus vooral benieuwd naar de data om te zien hoe + graaddagen met extra kou zich verhoud ten opzichte van daadwerkelijk gebruikt gas met een constant dezelfde vraag. Mijn verwarming staat bijvoorbeeld al jaren non stop op 19 graden en ik zit er niet eens aan.

Ook heb ik bovenop de thermostaat al een tijd een slimme temp sensor staan die data naar mijn telefoon stuurt. Hierop kan ik zien dat met de oude thermostaat (oud model van de ronde Honeywell) deze 19.5 graden meet en de nieuwe Honeywell thermostaat maakt het dus maar 19.2 graden.
Het is dus niet alleen 32 % meer gasverbruik het is feitelijk nog kouder ook in huis. Ook luchtvochtigheid speelt geen rol want ik heb al tig jaar een grote luchtbevochtiger staan om de luchtvochtigheid constant te houden.

Is dus 6.5% meer graaddagen zoveel extra kouder dat 32% meer gas te verklaren is of moet ik echt gaan kijken naar deze ketel. (De warmhoud stand is al uit vanaf dag 1 dus daar zit het verschil niet).

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
computerjunky schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:42:
Goedemiddag, ik ben op zoek naar data van mensen die net als mij al jaren consistent verwarmen en dan het gas verbruik van jan.
Ik heb sinds eind vorig jaar een nieuwe inter-gas 24/28c ketel en heb eigenlijk al sinds het installeren ervan het idee dat dit ding veel minder zuinig is als dat mijn oude ketel was (remaha avanta 28c).
Nou is het afgelopen maand kouder als normaal geweest maar als ik januari heb ik 113 m³ gebruikt. Sinds ik hier woon (10 jaar) is dat nog nooit voorgekomen ondanks dat bijvoorbeeld 2017 het veel kouder was als dit jaar.
Als ik kijk naar jan 2025 vs jan 2026 heb ik een graaddagen verschil van 6.5% maar mijn gasverbruik is 32% hoger.

Ik ben dus vooral benieuwd naar de data om te zien hoe + graaddagen met extra kou zich verhoud ten opzichte van daadwerkelijk gebruikt gas met een constant dezelfde vraag. Mijn verwarming staat bijvoorbeeld al jaren non stop op 19 graden en ik zit er niet eens aan.

Ook heb ik bovenop de thermostaat al een tijd een slimme temp sensor staan die data naar mijn telefoon stuurt. Hierop kan ik zien dat met de oude thermostaat (oud model van de ronde Honeywell) deze 19.5 graden meet en de nieuwe Honeywell thermostaat maakt het dus maar 19.2 graden.
Het is dus niet alleen 32 % meer gasverbruik het is feitelijk nog kouder ook in huis. Ook luchtvochtigheid speelt geen rol want ik heb al tig jaar een grote luchtbevochtiger staan om de luchtvochtigheid constant te houden.

Is dus 6.5% meer graaddagen zoveel extra kouder dat 32% meer gas te verklaren is of moet ik echt gaan kijken naar deze ketel. (De warmhoud stand is al uit vanaf dag 1 dus daar zit het verschil niet).
Wind loodrecht op de gevel of geen/weinig wind maakt ook een behoorlijk verschil, dus ook al is het verschil in temperatuur maar 6,5% kan de wind toch meer kou veroorzaken in huis.
De oude en nieuwe ketel staan wel qua vermogen en aanvoertemperatuur hetzelfde afgesteld?

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-02 10:33

Het veel hoger gasverbruik kan ook veroorzaakt worden dat je cv-ketel niet goed is afgesteld. Is je verwarmingssysteem waterzijdig inregelen? Kijk ook naar de ingesteld afgiftetemperatuur, mogelijk staat je ketelthermostaat te hoog in ingesteld.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• computerjunky
ArcticWolf schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:03:
[...]

Wind loodrecht op de gevel of geen/weinig wind maakt ook een behoorlijk verschil, dus ook al is het verschil in temperatuur maar 6,5% kan de wind toch meer kou veroorzaken in huis.
De oude en nieuwe ketel staan wel qua vermogen en aanvoertemperatuur hetzelfde afgesteld?
Jep, vermogen/pomp zo laag als het kan want mijn warmte vraag is heel laag en aanvoer temp max 50c en warm water gewoon 65 graden aanvoer en max vermogen.

En mijn huis is een gewone tussenwoning met tuin op ZZO

• computerjunky
clodders schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:13:
[...]

Het veel hoger gasverbruik kan ook veroorzaakt worden dat je cv-ketel niet goed is afgesteld. Is je verwarmingssysteem waterzijdig inregelen? Kijk ook naar de ingesteld afgiftetemperatuur, mogelijk staat je ketelthermostaat te hoog in ingesteld.
Ik verwarm letterlijk met maar 2 radiatoren. De grote in de woonkamer die bijna vol open staat voor de flow en in de slaapkamer staat zo afgesteld dat de slaapkamer rond de 18c blijft. Dit draait al 10 jaar zo.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:59

Vroeger had ik ook een intergas,de monteur zei kwaliteit is goed, onderhoud ook heel makkelijk, maar wel wat minder zuinig. Hij doet het condensatie proces iets anders of zoiets.... Maar al wel 15 jaar geleden haha.
Ik wil je niet teleurstellen, maar ik zie tot mijn verbazing dat mijn wp in december en januarie minder heeft verbruikt dan vorig jaar, mijn gevoel zegt dat het toch kouder was dit jaar of niet???

1 PVoutput . Dongen NB

• computerjunky
reneeke1970 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:57:
[...]

Vroeger had ik ook een intergas,de monteur zei kwaliteit is goed, onderhoud ook heel makkelijk, maar wel wat minder zuinig. Hij doet het condensatie proces iets anders of zoiets.... Maar al wel 15 jaar geleden haha.
Ik wil je niet teleurstellen, maar ik zie tot mijn verbazing dat mijn wp in december en januarie minder heeft verbruikt dan vorig jaar, mijn gevoel zegt dat het toch kouder was dit jaar of niet???
Ja geen 3weg klep is minder onderhoud het zijn 2 aparte kanalen waar water doorheen stroomt wat makkelijker is te onderhouden.
Luchtvochtigheid kan een grote impact hebben op verbruik. Mijn luchtbevochtiger heeft erg veel water gebruikt in januari en ik heb dit jaar veel meer planten die vocht afgeven dus de lucht was gewoon erg droog. En droge lucht is veel makkelijker te verwarmen en dus zuiniger. Dat kan je lagere gebruik verklaren.
En ja alle statistieken zeggen dat het kouder was.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
computerjunky schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:49:
[...]

Jep, vermogen/pomp zo laag als het kan want mijn warmte vraag is heel laag en aanvoer temp max 50c en warm water gewoon 65 graden aanvoer en max vermogen.

En mijn huis is een gewone tussenwoning met tuin op ZZO
Dan kun je alsnog veel wind hebben op je gevel ;) begin januari behoorlijk wat koude wind vanuit het ZZO toevallig...

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:18

Hier een 11 jaar oude intergas 30/36.
Vorig jaar 107m3, dit jaar 113m3, we stoken op dezelfde instellingen (nacht 18 graden, overdag 19 graden).

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik zat ooit bij Zondergas, nu EnergyZero. Een contract voor 5 jaar, met vaste tarieven, afgesloten in februari 2022. Ik krijg net twee correctiefacturen over de jaarafrekeningen van 2024 en 2025, blijkbaar hebben ze de correctiefactor gas niet toegepast.

Er is voor mij een hoop onduidelijk, drie regeltjes tekst, drie regeltjes kostenposten. Ze gebruiken een enkele correctiefactor die ik niet kan herleiden, die wisselt immers elke maand. Ik zie een kostenpost die niet op mijn jaarafrekening staat en ik kan ook geen enkel gehanteerd tarief terugvinden op diezelfde jaarafrekening. Wel gaan ze (enkele tientjes) afschrijven binnen 5 dagen.

Heb ze om opheldering gevraagd, er valt geen chocola van te maken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:14
Misschien off-topic maar je had gas bij Zondergas :?

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:39

mwa

FirePuma142 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:59:
Ik zat ooit bij Zondergas, nu EnergyZero. Een contract voor 5 jaar, met vaste tarieven, afgesloten in februari 2022. Ik krijg net twee correctiefacturen over de jaarafrekeningen van 2024 en 2025, blijkbaar hebben ze de correctiefactor gas niet toegepast.

Er is voor mij een hoop onduidelijk, drie regeltjes tekst, drie regeltjes kostenposten. Ze gebruiken een enkele correctiefactor die ik niet kan herleiden, die wisselt immers elke maand. Ik zie een kostenpost die niet op mijn jaarafrekening staat en ik kan ook geen enkel gehanteerd tarief terugvinden op diezelfde jaarafrekening. Wel gaan ze (enkele tientjes) afschrijven binnen 5 dagen.

Hier heb ik die ook gekregen, gaat om 2x 11 euro ofzo.

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-02 17:07
FirePuma142 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:59:

Ja, dat heb ik ook gehad. Bij mij gaat het om 35 & 41 euro.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ASW1 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:06:
Misschien off-topic maar je had gas bij Zondergas :?
Toen wel, nu niet meer. Kon gewoon.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Archiebald schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:07:
[...]

Ja, dat heb ik ook gehad. Bij mij gaat het om 35 & 41 euro.
Bij mij ook om zoiets. Geen bedrag om van wakker te liggen, maar het is zo ontzettend onduidelijk. Ik heb al eerder een akkefietje gehad omdat de jaarrekeningen geen mogelijkheid bieden om je saldering te controleren. Dit verdient ook niet bepaald de schoonheidsprijs. En moeilijk is het niet, zou je zeggen.

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:56
Mijn energiecontract bij Engie is gisteren ingegaan, maar ik snap helemaal niks van de app, en/of ik word genaaid.

Ik heb een contract afgesloten, waar 1 kWh stroom € 0.2364 euro kost. Dan heb ik ook terugleverkosten van € 0,09742, en een vergoeding van € 0,12555 per kWh.

Nu komt net de data binnen van gisteren, en volgens die app heb ik gisteren voor een totaal van 23,83 kWh verbruikt, wat me dan dus 7,61 euro kost? Ik snap niet helemaal hoe dat werkt. Druk ik daar vervolgens op, dan zie ik ineens een prijs staan van 6,93 euro?

In dat overzicht staan ook de verbruiken per uur vermeldt, dus ik heb gekeken naar gisteren, 5 februari, van 18u tot 19u. In dat uur heb ik 1,002 kWh verbruikt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QrlMrVv.png

als ik daar nagenoeg precies 1 kWh heb verbruikt, én ze splitsen het ook nog uit naar teruglevering normaal en dal, en verbruik normaal en dal, én alleen bij normaalverbruik staat die 1,002 kWh vermeldt, voor de rest is alles leeg, dan zou ik verwachten dat de kosten voor die 1,002 kWh 23,64ct zijn, en niét 29ct.

Er wordt gegoocheld met getallen, maar het maakt niet uit hoe ik reken, nergens kan ik zien dat een X verbruik / de kosten die er staan = 23,64 ct.

Ik snap prima dat er kosten omheen zitten, maar dit zijn de verbruikskosten, als je zegt dat 1 kWh X kost, en in het overzicht verbruik ik in een uur nagenoeg precies 1 kWh, dan verwacht ik daar afgesproken prijs X te zien, en niet een andere prijs zónder uitleg erbij. Zoals het er nu staat kost 1 kWh dus 29ct, en NIET 23,64ct.

Iemand die dit kan uitleggen? want uiteraard is Engie pas vanaf 10u bereikbaar.

Och ja, je moet toch wat he.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:18
Je betaalt ook nog vast bedrag per dag/maand dat ze leveren, misschien nemen ze dat erin mee.

• ASW1
Just_A_User schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:08:
Mijn energiecontract bij Engie is gisteren ingegaan, maar ik snap helemaal niks van de app, en/of ik word genaaid.

Ik heb een contract afgesloten, waar 1 kWh stroom € 0.2364 euro kost. Dan heb ik ook terugleverkosten van € 0,09742, en een vergoeding van € 0,12555 per kWh.

Nu komt net de data binnen van gisteren, en volgens die app heb ik gisteren voor een totaal van 23,83 kWh verbruikt, wat me dan dus 7,61 euro kost? Ik snap niet helemaal hoe dat werkt. Druk ik daar vervolgens op, dan zie ik ineens een prijs staan van 6,93 euro?

In dat overzicht staan ook de verbruiken per uur vermeldt, dus ik heb gekeken naar gisteren, 5 februari, van 18u tot 19u. In dat uur heb ik 1,002 kWh verbruikt:

[Afbeelding]

als ik daar nagenoeg precies 1 kWh heb verbruikt, én ze splitsen het ook nog uit naar teruglevering normaal en dal, en verbruik normaal en dal, én alleen bij normaalverbruik staat die 1,002 kWh vermeldt, voor de rest is alles leeg, dan zou ik verwachten dat de kosten voor die 1,002 kWh 23,64ct zijn, en niét 29ct.

Er wordt gegoocheld met getallen, maar het maakt niet uit hoe ik reken, nergens kan ik zien dat een X verbruik / de kosten die er staan = 23,64 ct.

Ik snap prima dat er kosten omheen zitten, maar dit zijn de verbruikskosten, als je zegt dat 1 kWh X kost, en in het overzicht verbruik ik in een uur nagenoeg precies 1 kWh, dan verwacht ik daar afgesproken prijs X te zien, en niet een andere prijs zónder uitleg erbij. Zoals het er nu staat kost 1 kWh dus 29ct, en NIET 23,64ct.

Je betaalt wat er in je contract staat, niets anders.
Wat energieleveranciers in hun apps laten zien is vaak alleen een soort leidraad die er ook naast kan zitten, nog moet updaten of gewoon onnauwkeurig is. Wellicht zit in het bedrag dat de app laat zien ook de vaste leveringskosten begrepen.
Hoe dan ook, niets om je over op te winden, niets om over te stressen.
Dit soort apps zijn indicatief om mensen inzicht te geven in hun kosten, wat je straks afrekent is precies wat er in je contract staat, niets meer of minder.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:09
Precies dat ja. Wat de app laat zien geeft geen rechten noch plichten, het is alleen indicatief. Ik heb het hele contractjaar verbruiksoverzichten gekregen die nergens op sloegen, en bij afrekening gewoon een simpele optelsom die wel klopte.

• Just_A_User
ASW1 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:27:
[...]

Je betaalt wat er in je contract staat, niets anders.
Wat energieleveranciers in hun apps laten zien is vaak alleen een soort leidraad die er ook naast kan zitten, nog moet updaten of gewoon onnauwkeurig is. Wellicht zit in het bedrag dat de app laat zien ook de vaste leveringskosten begrepen.
Hoe dan ook, niets om je over op te winden, niets om over te stressen.
Dit soort apps zijn indicatief om mensen inzicht te geven in hun kosten, wat je straks afrekent is precies wat er in je contract staat, niets meer of minder.
Nou, ik wind me daar wel over op, want ik heb dus aan de betreffende medewerker die ik net aan de telefoon had gevraagd wat zijn tarieven zijn, nou, en hij zei mij dat zijn tarief zeg maar even 21ct per kWh is, en in enig uur had hij een verbruik van 0.875 kWh. Simpel sommetje zegt dan dat het bedrag dat in de app bij dat uur aan verbruik moet staan neerkomt op 18,3ct, maar de app doet het in euro's, en dan 2 cijfers acchter de komma, dus afgerond is dat 18ct, en dat is precies wat er in zijn app staat.

Maar bij mij heb ik op enig uur een verbruik gehad van 1,002 kWh. Mijn tarief is 23,64 cent. Simpel rekensommetje zegt dan dat daar afgerond moet staan 23,7ct, afgerond 24ct. Maar er staat 29ct. Dat is 5cent verschil, op 1 kWh.

Zelfde geldt voor teruglevering. Ik had gisteren 1,43 kWh terug geleverd. Mijn teruglevertarief is iets minder dan 10ct, 9,8ct ofzo, dus dat komt dan neer op dat de app daa rmoet zeggen dat de terugleverkosten 13,9ct zijn, oftewel 14ct.

Maar in mijn app staat 34(!) cent. Er klopt geen hout van. Hij wilde mij ook vertellen dat er nog wat kosten bijgerekend worden, waarop ik dus zei van nou, waarom worden die er dan bij jou niet bij gerekend? want bij jou klopt het exact. Daar had hij dan geen antwoord op. Hele vriendelijke jongen, heeft het ook doorgezet etc, maar ik maak me daar dus wel zorgen om, want we praten nu op 1 dag over euro's (!) verschil.

Dan is het leuk dat het op de eindafrekening allemaal zou moeten kloppen, maar dat is nog een jaar weg, en aangezien ik nu voor de 3e klant ben bij Engie, omdat het de eerste 2x gewoon prima klopte, verbaas ik me nu wel hier over .

Want óf de app is fout (in mijn nadeel) óf ze rekenen met heel andere bedragen dan in mijn contract staat. Ik word met 2 weken terug gebeld, maar ik denk dat hier geen bevredigend antwoord op gaat komen.

Hij zei ook nog 'maar je hebt ook nog een ander account'. Ik zeg nee, ik ben wel eerder klant bij jullie geweest, maar het is niet zo dat ik dat account aangehouden heb, einde contract = einde klant. Het klantnummer behorende bij dat oude contract is ook een ander klatnnummer dan wat er op mijn huidige contract staat. Hij vermoed dat er met oude data wordt gerekend, maar ook als ik dát probeer uit te rekenen klopt niet het (maar wel een stuk beter dan nu).

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-02 10:26
@Just_A_User Ergens wel/niet BTW gerekend?

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Just_A_User schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:08:

[Afbeelding]

Het is toch niet zo dat die € 0.2364 exclusief BTW is? 0,2364 + 21% = 0,2364 + 0,049644 = 0,286044 afgerond € 0,29

• Just_A_User
Novax schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:44:
[...]

Het is toch niet zo dat die € 0.2364 exclusief BTW is? 0,2364 + 21% = 0,2364 + 0,049644 = 0,286044 afgerond € 0,29
Nee, volgens mijn contract (wat ook in de app staat) is mijn totaal inclusief overheidsheffingen € 0,23640. En zelfs als dat zo zou zijn, dan zou dat bij de medewerker aan de telefoon ook zo moeten zijn, en bij hem klopt het exact.

• ASW1
Just_A_User schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:31:
[...]

Nou, ik wind me daar wel over op
Maar waarom dan, ben je soms bang dat je moet betalen wat in de app staat ipv wat in je contract staat?
Dat gaat niet gebeuren, en al zou het dan kun je dit eenvoudig laten corrigeren.
Natuurlijk vervangt de app nooit je contract.

Jammer dat die apps vaak vol bugs zitten en onnauwkeurig zijn (bij veel leveranciers overigens) maar er zijn belangrijker dingen in het leven. :Y

• Just_A_User
ASW1 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:52:
[...]

Maar waarom dan, ben je soms bang dat je moet betalen wat in de app staat ipv wat in je contract staat?
Dat gaat niet gebeuren, en al zou het dan kun je dit eenvoudig laten corrigeren.
Natuurlijk vervangt de app nooit je contract.

Jammer dat die apps vaak vol bugs zitten en onnauwkeurig zij (bij veel leveranciers overigens) maar er zijn belangrijker dingen in het leven. :Y
Ja, want ik denk dan, zo moeilijk is dat rekensommetje niet, en als het dus zo is dat jullie rekenen met andere (hogere) tarieven dan de tarieven die we hebben afgesproken, dan kunnen jullie ook rekenen met andere tarieven op de afrekening. Dat is wat ik dan denk.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Just_A_User schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:13:
[...]

Ja, want ik denk dan, zo moeilijk is dat rekensommetje niet, en als het dus zo is dat jullie rekenen met andere (hogere) tarieven dan de tarieven die we hebben afgesproken, dan kunnen jullie ook rekenen met andere tarieven op de afrekening. Dat is wat ik dan denk.
Dat kunnen ze doen maar dat heb jij je contract waar de correcte tarieven in staan en daar moeten ze zich aan houden. Je moet bij Engie sowieso opletten want ze hebben nogal wat problemen sinds ze vorig jaar naar een nieuw IT systeem overgegaan zijn. Eerstvolgende meetpunt is het maandoverzicht wat je krijgt. Zou dan ook per maand even je meterstanden noteren van de slimme meter. (Of een p1 meter nemen of een andere partij laten monitoren).

Overigens, van de website van Engie:
Stroom
Op dit moment zien sommige klanten alleen de kosten per kWh. Daarin missen de Vermindering Energiebelasting en vaste kosten (zoals netbeheer en vaste leveringskosten). Hierdoor zijn de kosten in de app € 1,40 per dag hoger dan ze moeten zijn. Gelukkig gaan de kosten op de factuur gewoon goed en betaal je niet te veel voor je energie.
Dit kan een ander probleem zijn dan wat jij hebt maar geeft aan dat die app niet goed werkt.

• Just_A_User
Novax schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:25:
[...]

Dat kunnen ze doen maar dat heb jij je contract waar de correcte tarieven in staan en daar moeten ze zich aan houden. Je moet bij Engie sowieso opletten want ze hebben nogal wat problemen sinds ze vorig jaar naar een nieuw IT systeem overgegaan zijn. Eerstvolgende meetpunt is het maandoverzicht wat je krijgt. Zou dan ook per maand even je meterstanden noteren van de slimme meter. (Of een p1 meter nemen of een andere partij laten monitoren).
Ja, ik heb een P1 meter van Homewizard en ik laat de hele handel ook binnen komen in Home Assistant, dus qua verbruiken heb ik het wel voor zo ver onder controle.
Overigens, van de website van Engie:

[...]

Dit kan een ander probleem zijn dan wat jij hebt maar geeft aan dat die app niet goed werkt.
Ah, 1,40 hoger? want ik zat dus voor gisteren op 7,61 euro, terwijl als ik er dan op druk is het ineens 6,91. Maar als daar 1,40 vanaf gaat dan zit ik dus op 6,31 tot 5,51.

Kijk, ik heb volgens de app gisteren 23,83 kWh verbruikt, wat 100% gelijk is aan wat Home Assistant ook constateert, dus dát geloof ik wel, maar om dan op 7,61 uit te komen met dat verbruik... even kijken, ik heb volgens de app 1,431 kwh terug geleverd gisteren, en ik heb 1 vast tarief, dus die teruglevering kost geld, en dat heeft mij volgens de app 34ct gekost 8)7 terwijl het volgens contract 9,8ct per kWh is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/twlNT1y.png

Oftewel, normaalverbruik was 18,05 kWh, en dat zou me dan gekost hebben € 5,13. Dat komt neer op € 0,284ct per kWh. Ík zeg dat daar moet staan € 4,27.

Teruglevering zou moeten zijn 1,431 x 0,09742 = € 0,14 (afgerond).

Dalverbruik zou moeten zijn 7,211 kWh x € 0,2364 = € 1,7046 = 1,71?

Want toen ik het met de medewerker aan de telefoon doorrekende (die had geen zonnepanelen) van een willekeurige dag, en we deelden zijn verbruik door het bedrag wat zijn app zei, dan rolde daar doorleuk zijn energietarief zoals het in zijn contract stond uit, dus dat zou betekenen dat mijn rekenlogica klopt. Dat is ook wat ik gewend was van eerdere keren dat ik klant was.

Dus in mijn optiek moet die dag mij hebben gekost in de app 4,27 + 0,14 + 1,71 = € 6,12, en niet € 7,61.

Nou, hoe dat dan zit met die 1,40, of dat daar dan nog vanaf gehaald moet worden, dat kan, maar dat is energiebelasting. Het gaat hier al fout met de gebruikte tarieven.

Wat ook mooi is, besef ik me nu. Ik heb dus 1 tarief voor normaal én dal. Alles is 0.2364, maar net berekende ik al dat voor het normaalverbruik schijnbaar als tarief 28,4ct wordt gebruikt. Dan zou je verwachten, omdat ik 1 tarief heb, dat datzelfde tarief ook wordt gebruikt voor het daltarief.

Maar het daltarief komt neer op 2,14 / 7,211 = € 0,297. Dus we rekenen ook nog eens met 2 verschillende tarieven schijnbaar.

Als van die 6,12 nog 1,40 af zou gaan, dan komt dat neer op 4,72, maar ik weet niet of je dat zo mag rekenen.

[ Voor 48% gewijzigd door Just_A_User op 06-02-2026 15:20 ]

• edje-bel
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:24
Heb je de app al eens opnieuw opgestart? bij mij zie ik het verschil in overzicht/ uuroverzicht dan verdwijnen. de app werkt niet goed meer na enige tijd een herstart lost dat op.
de app loopt ook 20 minuten achter in het uuroverzicht erg irritant.

• Just_A_User
edje-bel schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:44:
Heb je de app al eens opnieuw opgestart? bij mij zie ik het verschil in overzicht/ uuroverzicht dan verdwijnen. de app werkt niet goed meer na enige tijd een herstart lost dat op.
de app loopt ook 20 minuten achter in het uuroverzicht erg irritant.
Ja. Uitgelogd, verwijderd, opnieuw gedownload, etc. Helpt allemaal niks.

• ASW1
Just_A_User schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:34:
[...]

Ja. Uitgelogd, verwijderd, opnieuw gedownload, etc. Helpt allemaal niks.
Ik denk dat er niks anders op zit dan over te stappen naar een energieleverancier met app die wel accuraat is.

• Just_A_User
ASW1 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:34:
[...]

Ik denk dat er niks anders op zit dan over te stappen naar een energieleverancier met app die wel accuraat is.
Nou, ik heb de hoop nog niet opgegeven (te meer omdat ze het bij eerdere contracten wel volledig kloppend hadden) en ik denk dat ze ergens met verkeerde tarieven rekenen, dus ze zouden dat, in principe, gewoon recht moeten kunnen trekken.

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hoewel er in het topic al eerder over geschreven is het mij nu nog totaal onduidelijk wat vandebron nu wil met hun nieuwe voorwaarden. Hoewel ze in de mail alles rooskleurig voorspiegelen veranderen ze de voorwaarden natuurlijk niet zomaar. Met ChatGPT komt ik er niet aan uit. En k ben ook gewoon eerlijk; 4 x grote pdf's doorakkeren gaat 'm ook niet worden. Ik neig naar een mailtje met de vraag of ik bij de oude voorwaarden mag blijven. Iemand als de knoop doorgehakt? Ik heb overigens geen zonnepanelen.
Pagina: 1 ... 156 157 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden