Novax schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:25:
[...]
Dat kunnen ze doen maar dat heb jij je contract waar de correcte tarieven in staan en daar moeten ze zich aan houden. Je moet bij Engie sowieso opletten want ze hebben nogal wat problemen sinds ze vorig jaar naar een nieuw IT systeem overgegaan zijn. Eerstvolgende meetpunt is het maandoverzicht wat je krijgt. Zou dan ook per maand even je meterstanden noteren van de slimme meter. (Of een p1 meter nemen of een andere partij laten monitoren).
Ja, ik heb een P1 meter van Homewizard en ik laat de hele handel ook binnen komen in Home Assistant, dus qua verbruiken heb ik het wel voor zo ver onder controle.
Overigens, van de website van Engie:
[...]
Dit kan een ander probleem zijn dan wat jij hebt maar geeft aan dat die app niet goed werkt.
Ah, 1,40 hoger? want ik zat dus voor gisteren op 7,61 euro, terwijl als ik er dan op druk is het ineens 6,91. Maar als daar 1,40 vanaf gaat dan zit ik dus op 6,31 tot 5,51.
Kijk, ik heb volgens de app gisteren 23,83 kWh verbruikt, wat 100% gelijk is aan wat Home Assistant ook constateert, dus dát geloof ik wel, maar om dan op 7,61 uit te komen met dat verbruik... even kijken, ik heb volgens de app 1,431 kwh terug geleverd gisteren, en ik heb 1 vast tarief, dus die teruglevering kost geld, en dat heeft mij volgens de app 34ct gekost

terwijl het volgens contract 9,8ct per kWh is.
Oftewel, normaalverbruik was 18,05 kWh, en dat zou me dan gekost hebben € 5,13. Dat komt neer op € 0,284ct per kWh. Ík zeg dat daar moet staan € 4,27.
Teruglevering zou moeten zijn 1,431 x 0,09742 = € 0,14 (afgerond).
Dalverbruik zou moeten zijn 7,211 kWh x € 0,2364 = € 1,7046 = 1,71?
Want toen ik het met de medewerker aan de telefoon doorrekende (die had geen zonnepanelen) van een willekeurige dag, en we deelden zijn verbruik door het bedrag wat zijn app zei, dan rolde daar doorleuk zijn energietarief zoals het in zijn contract stond uit, dus dat zou betekenen dat mijn rekenlogica klopt. Dat is ook wat ik gewend was van eerdere keren dat ik klant was.
Dus in mijn optiek moet die dag mij hebben gekost in de app 4,27 + 0,14 + 1,71 = € 6,12, en niet € 7,61.
Nou, hoe dat dan zit met die 1,40, of dat daar dan nog vanaf gehaald moet worden, dat kan, maar dat is energiebelasting. Het gaat hier al fout met de gebruikte tarieven.
Wat ook mooi is, besef ik me nu. Ik heb dus 1 tarief voor normaal én dal. Alles is 0.2364, maar net berekende ik al dat voor het normaalverbruik schijnbaar als tarief 28,4ct wordt gebruikt. Dan zou je verwachten, omdat ik 1 tarief heb, dat datzelfde tarief ook wordt gebruikt voor het daltarief.
Maar het daltarief komt neer op 2,14 / 7,211 = € 0,297. Dus we rekenen ook nog eens met 2 verschillende tarieven schijnbaar.
Als van die 6,12 nog 1,40 af zou gaan, dan komt dat neer op 4,72, maar ik weet niet of je dat zo mag rekenen.
[
Voor 48% gewijzigd door
Just_A_User op 06-02-2026 15:20
]
Och ja, je moet toch wat he.