• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:30

dunklefaser

Point Of KnowReturn

I rest my Kees.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-12 17:17
__Erik__ schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:58:
[...]
Dit ga ik ook doen zodra de termijn van ingebrekestelling uit de ACM voorbeeldbrief is verlopen.
Goed, vandaag verloopt de termijn van ingebrekestelling…

Of de klacht geholpen heeft, dat weet ik niet, tot de dag van vandaag heeft ANWB Energie het niet nodig gevonden om daarop te reageren…

Of de ingebrekestelling geholpen heeft, dat weet ik ook niet, tot de dag van vandaag heeft ANWB Energie het niet nodig gevonden om daarop te reageren…

Of mijn opmerkingen bij elke reclame uiting op de socials geholpen hebben, dat weet ik evenmin, tot de dag van vandaag heeft ANWB Energie het niet nodig gevonden om te reageren…

Eergister, de 17e kwam er wel ‘ineens’ een eindafrekening in de mail. Gister, de 18e, stond ook al het terug te boeken bedrag op de rekening.

Uiteindelijk is het geschil dus afgehandeld na 4 maanden en 2 dagen!

Nee, ik ga de afrekening niet meer controleren. Nee, ik ga geen wettelijke rente in rekening brengen. Ik ben gewoon maar blij, dat dit echec nog net voor de feestdagen is afgerond en ik de afwikkeling van alle ellende achter me kan laten!

Wat dit gaat betekenen voor mijn eigen contract met ANWB Energie laat ik aan de fantasie over ;)

Dank allemaal voor het meedenken! Wens jullie fijne feestdagen en een mooie jaarwisseling!!!

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Het is een beetje een terugkerend topic maar ik vermoed dat de warmtepomp leveranciers ook de post saldering erea zien aankomen.
1 dynamisch contract zal vermoedelijk standaard worden.
2 ergens zullen we energie opslag/afgifte tijd verschuiving moeten in bouwen. Zodat we met warmte vraag niet in dure stroom zitten.
De stroom zelf opslaan of de warmte energie.

Accu's zijn een optie maar misschien minder effectief als gewoon een boiler voor wwa( douchen en kranen) en een buffervat voor de warmte voorziening kamers.
Zo kan je de warmtepomp laten draaien op goedkope stroom en toch in dure stroom tijd gebruik maken van warmte indien nodig/wenselijk.

Misschien beide?
Kleine accu voor je oven en inductie en licht en alle andere stroom verbruikers.
Zo inregelen dat hij laad op goedkope momenten en ontlaad op dure momenten daarmee demp je de prijspieken.
Opwarmen van je twee vaten tijdens goedkope momenten zodat er een gebruiksbuffer is in de dure momenten.
Ik vermoed dat dat de huis installatie word.
Met of zonder zonnepanelen.

In mijn persoonlijke huishouden.
1 HR radiatoren/convectoren ipv vloerverwarming dus een cv buffervat is wenselijk. ( vloer heeft zn eigen buffer namelijk t beton)
2 zonnepanelen dus geen ruimte voor zonneboilerpanelen. Misschien 1.
3 gezin dus 120liter wwa boiler wenselijk.
4 onderhouds contracten niet teveel en te duur. Dat zijn sluipkosten.

Nu aansturing.
Liefst meeste automatisch op de dynamische prijs. En zelfs intelligent op wel of niet iemand thuis.geofencing?

Op dit moment is het meer een idee dan een ingevuld stappenplan.
Maar ik denk dat het goed uit te voeren is mits de wp-leveranciers kunnen voorzien in de hardware en koppelingen tussen de diverse units met simpele software ondersteuning.
Grootste probleem is denk ik commercieel verdienmodel in maandcontracten voor de besturingssoftware van die leveranciers
(Alles in Homeassistant?)
Moet ik me nog in verdiepen.

Afijn ik heb nog 6 maanden om t uit te denken en 6 maanden om t te realiseren. :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik heb zelf nu ook bijna een jaartje een dynamisch contract en ik ben daar goed mee omdat ik zelf goed opvolg.

Maar tegelijk vraag ik mij af of een dynamisch contract nog lang echt zinvol zal zijn, behalve dan dat je financieel een beetje voordeel doet door minder risicoopslag vanuit de energieleveranciers.

En dit omwille van de massale opkomst van batterijen (thuis, bij bedrijven, bij energieleveranciers,...) die steeds meer de prijscurve zullen platslaan.

De prijsdynamiek was in 2024 nog een stuk groter dan deze in 2025 naar mijn inschatting.

Dit hoeft allemaal geen probleem te zijn, integendeel, het is gewoon een vaststelling.

Ik heb mij zelf als hobby bezig gehouden met het actief sturen van mijn pv-omvormer en dat was leerzaam en niet duur. Maar financieel maakte het al bij al nu ook weer niet zo'n groot verschil.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Een batterij om op de uur/kwartier markt te handelen is denk ik binnekort niet meer winstgevend genoeg om t terugverdienmodel te handhaven. Vanwege de dempende werking van de hoeveelheid toename thuisaccu's. Dus aanschafreden moet zijn buffer. Nadeel is natuurlijk nogsteeds omzet ac-dc-ac verlies percentage en aanschaf afschrijving die moet opwegen tegen realtime kwh kopen. Ook daar hoe platter de prijsgolven hoe onrendabeler ze worden.
Ok PV opbrengst kan je binnen de meter houden maar dat is meer TLK besparing dan kwhkosten besparing.( met zon is stroom toch goedkoper)

Voor mij persoonlijk is maandlasten beheersing de hoofd reden om te investeren.
Het moet meer opleveren dan een duimpje van de milieu mensen. Mijn geld is gelimiteert en niet "over".

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Wozmro
  • Nu online
Een thuisbatterij kan je volgend mij vergelijken met je eigen koelkast in de keuken.

Je doet er voordeel mee met je eigen eten er tijdelijk in te bewaren maar niet dat van je buren. Die buren gaan je daar niet voor betalen maar zullen kiezen voor een eigen koelkast.

Die buren en jijzelf ook betalen dan wel weer wel de supermarkt om de voedingsmiddelen die je wil kopen tijdelijk koel te bewaren.

En die supermarkten betalen dan weer de groothandels en fabrieken om voeding koel te bewaren.

En dit in steeds oplopende volumes.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:10
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, maar ik zie een batterij als meer zinvol dan een extra warmtebuffer. En dan uiteraard wel in combinatie met PV. Een batterij heb je namelijk het hele jaar wat aan: in de maanden met PV overschot kun je daar de netafname mee op 0 krijgen of minimaliseren (laat ik zeggen grofweg van mei t/m september). In april en oktober zal dat voor vele niet meer lukken, maar kan het misschien nog wel zorgen voor 50% netafhankelijk zijn. En in de overige 4 maanden kun je de batterij inschakelen om goedkoper stroom in te kopen en een beetje PV overschot in op te slaan. Ik denk dat dat nog wel blijft als er ook de tijdsafhankelijke nettarieven komen.

Die extra warmtebuffer heb je vooral wat aan tijdens het verwarmingsseizoen en moet dan ook direct fysiek groot zijn (500liter minimaal?). Eigenlijk hetzelfde ‘probleem’ als die van de zonneboiler: in de maanden met genoeg zon is die boiler zo warm en levert het de rest van de dag niks meer op. Terwijl PV rustig door blijft produceren waarbij iig het eigen verbruik afgedekt kan worden en zo lang je netto nog iets voor teruglevering krijgt kan de rest het net op.

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 00:56
Wozmro schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:02:

Maar tegelijk vraag ik mij af of een dynamisch contract nog lang echt zinvol zal zijn, behalve dan dat je financieel een beetje voordeel doet door minder risicoopslag vanuit de energieleveranciers.

En dit omwille van de massale opkomst van batterijen (thuis, bij bedrijven, bij energieleveranciers,...) die steeds meer de prijscurve zullen platslaan.

De prijsdynamiek was in 2024 nog een stuk groter dan deze in 2025 naar mijn inschatting.
Ik dan ook erg benieuwd hoe het energielandschap er in 2027 uit gaat zien. Mega-batterijen zullen de prijscurve steeds verder afvlakken, terwijl ze voor hun businesscase juist volatiliteit nodig (zouden moeten) hebben.

Steeds meer consumenten investeren in thuisaccu’s met einde van het salderen in zicht. Zes tot acht maanden per jaar volledig NOM draaien lijkt dan helemaal niet onrealistisch. Ik denk wel dat de meeste kant-en-klare oplossingen nog aan de dure kant zijn als je het puur financieel bekijkt.

De dynamische prijzen dit jaar vallen mij in het voor- en naseizoen ook wat tegen qua volatiliteit. In de zomer heb ik daarentegen zelf juist prima opbrengsten gehad.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:05
GOED NIEUWS kopt Budget Energie met lagere energiekosten.
Voor zonnepaneeleigenaren zijn de leverkosten verlaagd.
Gemiddeld dalen de leverkosten van het 1 jarige contract van Budget Energie met 25%.

Klinkt interessant of zien we iets over het hoofd.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Wozmro
  • Nu online
Mij lijkt het een soort van zelfversterkende cyclus:

Aanbod zon/wind stijgt -> meer volaliteit/dalende prijzen bij veel aanbod -> meer batterijen -> dalende volaliteit/stijgende prijzen wegens meer vraag-> meer aanbod zon/wind -> ....

Onder voorbehoud van een steeds stijgende vraag naar elektriciteit natuurlijk.

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:20
De warmtebatterij is al een oud concept, vooral buiten NL.

Ben hier ook over aan het denken, tot nu komt dat dan hier op uit:
  • Buffervat van 600 liter
  • Voorlopig geen WP, dus gewoon de 20jr oude CV ketel aansluiten
  • Bovenste deel van buffervat voor tapwater
  • Onderste deel van buffervat voor verwarming, losgekoppeld met eigen CV pomp
  • Extern verswaterstation voor warm water
  • Vast verwarmingselement 6-9kW met 3x230V aansluiting, apart te sturen dus 2-4-6 of 3-6-9kW
  • Regelbaar verwarmingselement 0-3kW aan te sturen met PWM
Voordelen:
  • CV ketel werkt, ook voor tapwater, met retourtemperatuur van 20-30°C op zeer hoog rendement, verswaterstation kan tot enkele graden boven drinkwater in temperatuur (10-15°C) en dat zit onderin het vat.
  • Overschot PV opslaan in vat middels verwarmingselementen via nul op de meter, douchen voor 1-2 €cent per kWh
  • Geen legionella run en beter gebruik warmte door verswaterstation, je kan als vat vol zit een m3 water van 40-45°C produceren
  • Overgang van CV ketel naar WP zonder tijdsdruk, zolang de CV ketel werkt en gas niet te duur wordt blijft die lekker hangen. Is die kapot verwarmingselementen om tijdsdruk weg te nemen voordat WP geïnstalleerd is
Nadelen:
  • standverlies van 2-3kWh per dag, maar die heb je met een WBP of boiler in iets mindere mate
  • je houd hogere temeparatuur aan in vat voor koudste deel van de dag verwarming, dus lagere COP met WP
  • extra stroomverbruik door extra CV pomp
  • je zal zelf iets moeten bouwen voor regeling, compleet niet standaard of belachelijk hoge kosten
Het omslagpunt is voor elke situatie verschillend, bij mij is nu een WP gewoon duurder dan de ketel laten hangen. Hiermee koop ik tijd en voorkom hoge investering, dit is voor mij persoonlijk te behappen. Let wel, door inkoop nu gas voor omgerekend €0,81 per m3 door belachelijke loyaliteitsbonus, dus WP met COP4 is duurder en de kosten voor die WP wegen niet op tegen de vaste- en netbeheerkosten voor gas.

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 00:56
Wozmro schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:22:
Mij lijkt het een soort van zelfversterkende cyclus:

Aanbod zon/wind stijgt -> meer volaliteit/dalende prijzen bij veel aanbod -> meer batterijen -> dalende volaliteit/stijgende prijzen wegens meer vraag-> meer aanbod zon/wind -> ....

Onder voorbehoud van een steeds stijgende vraag naar elektriciteit natuurlijk.
Bij consumenten/klein verbruikers moet je daar nog wel de forse invloed van energiebelastingen bij meenemen. Vanaf 2027 blijft er sowieso een prijsdelta van minimaal zo’n 10 cent per kWh bestaan tussen eigen zonnestroom gebruiken en stroom inkopen van het net.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

Pagina: 1 ... 155 156 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden