• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
wlmpie schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:39:
Als het vervangen van de draaischijfmeters te lang gaat duren verzint de belastingdienst echt wel een Ferrarisforfait om de misgelopen inkomsten alsnog binnen te halen. Die belastingambtenaren zijn ook niet dom.
Daar heeft de belastingdienst niet zoveel over te zeggen, die moeten alleen de wet uitvoeren. Zal dan van de Minister moeten komen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:41
MazzHead schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:20:
[...]

Je bewijst alleen maar dat het er niet letterlijk staat. @hanev001 verwijst naar RDI, jij tenminste nog enigsinds naar de wet/MoM. Maar dat de wet letterlijk gescheiden telwerken vereist per 1-1-2026 is complete onzin, dat wil de steller niet waar hebben en probeert er zoals wel vaker onderuit te draaien.
Komt het niet een beetje van 2 kanten? *;
Dus opeens is het bewust door de wetgever niet zo bedoeld 8)7
Het is bewust niet heel specifiek opgeschreven in de wet, die moet misschien weer 28 jaar mee.
Er staat wel in de wet dat de meter moet voldoen aan wat het AMvB bepaalt, en dat is (komende tijd) telwerk in en uit gescheiden, en op afstand uitleesbaar.

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:46
mitsumark schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:15:
[...]
Komt het niet een beetje van 2 kanten? *;
[...]
Hahaha. Ik sloeg aan op de toon van @hanev001 inderdaad, en die toon werd steeds stelliger. Dus eigenlijk niet, ik probeer in het algemeen te nuanceren, hij gaat er met gestrekt been in. Mag hij gewoon hoor, maar is niet de eerste keer dus vond ik het weer eens tijd worden voor wat tegengas. })

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:26
Jeetje. Van bewust of onbewust een brief negeren naar het daarmee zijn van een crimineel. Naar allerlei wetteksten en wat de netbeheerders en dergelijke zelf hebben aangegeven.
Mooi... 8)7
Novax schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:33:
[...]

Uit diezelfde publicatie het relevante gedeelte voor deze discussie

[...]

Oftewel,
1. Je bent niet in overtreding als je nog een oude (ongeschikte) meter hebt.
2. Je bent pas in overtreding als je niet op het aanbod van het laten installeren ingaat.
En dus, 2 dan moet je dus wel dat aanbod ontvangen hebben...

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Truus01 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:25:
En dus, 2 dan moet je dus wel dat aanbod ontvangen hebben...
De verzender moet aangetoond hebben dat ze het aanbod verzonden hebben, blijkt uit jurisprudentie.

Gewoon zeggen: heb ik niet ontvangen is niet genoeg.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:26
Glashelder schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:00:
[...]

De verzender moet aangetoond hebben dat ze het aanbod verzonden hebben, blijkt uit jurisprudentie.

Blijkt dat ook nog uit andere jurisprudentie dan die ene van de Belastingdienst?
Namelijk een heel andere casus, lijkt mij.
Want daar zou door niet verzonden recht op iets ontstaan, terwijl hier bij niet verzonden niet een recht op iets ontstaan. Maar bij niet ontvangen ook geen mogelijkheid tot een dwangsom kan ontstaan (mi).
Sowieso zegt 1 uitspraak (over de Belastingdienst) niks over de generaliseerbaarheid van die uitspraak.
Dus ben ik benieuwd in hoeverre 'heb ik niet ontvangen', wel genoeg zal zijn in dit geval.
Dit is natuurlijk allemaal geen normale gang van zaken, dus heel benieuwd hoe eea in gang gesteld zal worden. En of er mensen zijn die het zover laten komen.

Maar goed, we gaan het zien. Of niet.
(Ik ben in ieder geval voorlopig nog niet thuis, dus ik kan niet op het aanbod ingaan, ook al zijn de brieven wellicht wel al in de brievenbus terecht gekomen.)

• Novax
  • Niet online
Truus01 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:48:
[...]

Blijkt dat ook nog uit andere jurisprudentie dan die ene van de Belastingdienst?
Namelijk een heel andere casus, lijkt mij.
Want daar zou door niet verzonden recht op iets ontstaan, terwijl hier bij niet verzonden niet een recht op iets ontstaan. Maar bij niet ontvangen ook geen mogelijkheid tot een dwangsom kan ontstaan (mi).
Sowieso zegt 1 uitspraak (over de Belastingdienst) niks over de generaliseerbaarheid van die uitspraak.
Dus ben ik benieuwd in hoeverre 'heb ik niet ontvangen', wel genoeg zal zijn in dit geval.
Dit is natuurlijk allemaal geen normale gang van zaken, dus heel benieuwd hoe eea in gang gesteld zal worden. En of er mensen zijn die het zover laten komen.

Maar goed, we gaan het zien. Of niet.
(Ik ben in ieder geval voorlopig nog niet thuis, dus ik kan niet op het aanbod ingaan, ook al zijn de brieven wellicht wel al in de brievenbus terecht gekomen.)
Als ik het goed begrijp is er een aanbiedingsperiode vanuit de netbeheerder om de meter gratis te vervangen. Die dwangsom komt pas later maar naast de dwangsom kan je ook nog opdraaien voor de kosten van het installeren als het niet in die aanbiedingsperiode is.

Wat betreft brief niet ontvangen is het een beetje onduidelijk, van aangetekende brieven die niet als bewijs van ontvangst gelden, zie https://www.legal8.nl/aan...ltijd-ontvangen-betekent/ tot een opmerkelijke uitspraak van de hoge raad uit 2019 over gewone post waarbij de ontvanger moest bewijzen dat hij een brief niet heeft ontvangen, zie https://www.mr-online.nl/...bewijs-het-maar-advocaat/

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:34
Ik kreeg vanmiddag een update over de collectieve inkoop van VEH

Update veiling Collectieve Inkoop Energie
Beste meneer ......,

Door de situatie in het Midden-Oosten is er onrust op de energiemarkt en stijgen de energieprijzen sterk. Door deze omstandigheden is het helaas moeilijk om een voordelig aanbod met scherpe tarieven voor onze deelnemers te veilen.

We doen ons best om zo snel mogelijk een veiling te organiseren. We houden je de komende weken op de hoogte van eventuele ontwikkelingen.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:39
R0181 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:59:
Ik kreeg vanmiddag een update over de collectieve inkoop van VEH
Ja die kreeg ik ook. En maandag al deze van de Consumentenbond:

De situatie in het Midden-Oosten zorgt voor onrust op de energiemarkt en sterk stijgende gasprijzen. Hierdoor kunnen we momenteel helaas geen Energiecollectief organiseren. We houden de markt scherp in de gaten en mocht er een kans komen om een veiling te organiseren, dan laten we je dat direct weten.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:33
MazzHead schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:05:
[...]
Ze zullen waarschijnlijk meer brieven uitsturen dan er monteurs en meters beschikbaar zijn.
Dat lijkt mij ook. Dus iets later reageren kan best voordelig zijn. Maar we hebben gewoon een vast contract zonder terugleverboetes (ja dat contract ja ;)) tot sept 2027, dus strikt genomen gaat er niet veel veranderen. Sowieso niet in 2026. En ik zie ook wel voordelen van een slimme meter. Nu zit alles aan elkaar geklust met CT-klemmen. Een P1-poort zou best een zegen kunnen zijn.
Glashelder schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:00:
[...]

Met die discussie is de cirkel inderdaad weer rond. Ik heb in een juridisch geschil over wel/niet ontvangen van een brief aan beide kanten gestaan, en ik kan je vertellen: zeggen dat je een brief niet hebt ontvangen, daar gaat de rechter niet in mee.
offtopic:
Toen ik zelf een brief (factuur, bleek later) had weggegooid omdat ik dacht dat het reclame was, en nog steeds vind dat de opdruk op de envelop in kwestie een "wervend karakter" had, heb ik de zaak tot aan de kantonrechter opgespeeld. Die gaf mij ongelijk, en ik mocht alle kosten betalen. Dat vond ik niet erg, het was een mooi leermoment. En voor de casus waarbij ik zelf een (aangetekende zelfs) brief heb gestuurd, die door de tegenpartij geweigerd werd, wist ik daardoor: "dit is kat in 't bakkie". En inderdaad, de jurist van de tegenpartij zag dit ook, en heeft z'n cliënt meteen opgedragen om aan de eis (een volledige terugvordering + incassokosten) te voldoen. Mooie dingen om te leren.

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:46
TCMR schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:38:
[...]

Dat lijkt mij ook. Dus iets later reageren kan best voordelig zijn. Maar we hebben gewoon een vast contract zonder terugleverboetes (ja dat contract ja ;)) tot sept 2027, dus strikt genomen gaat er niet veel veranderen. Sowieso niet in 2026. En ik zie ook wel voordelen van een slimme meter. Nu zit alles aan elkaar geklust met CT-klemmen. Een P1-poort zou best een zegen kunnen zijn.
[...]
Kun je dan om anderen te ontzien snel een afspraak maken voor die meterwisel, zijn zij later pas aan de beurt _/-\o_

Die P1 meter is ideaal als je puur naar de mogelijkheden kijkt, niet naar het misgebruik daarvan door de leveranciers.

Trouwens inmiddels de derde slimme meter in 15 jaar tijd, de houdbaarheid van die dingen is niet best met N=1.

• Poekie Ayam
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-03 09:16
Hallo Allen,

Voor mij staat ook een verlenging en/of overstap op het programma, met de huidige ontwikkelingen wil ik hier graag snel spijkers met koppen slaan. Ik krijg momenteel dit aanbod bij Greenchoice voor een verlenging. Ik heb echter weinig kennis van huidige prijzen e.d. willen jullie mij verder helpen?

Is dit een OK-ish aanbod, of beter ergens anders kijken? Dit zou voor 2 jaar zijn. Of beter 1 jaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Opqu-xvMtpuyoJ6w717Yxzndd0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yxB6HFimqX2dGiRVZnGz1KRx.png?f=fotoalbum_large

• Novax
  • Niet online
Poekie Ayam schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:12:
Hallo Allen,

Voor mij staat ook een verlenging en/of overstap op het programma, met de huidige ontwikkelingen wil ik hier graag snel spijkers met koppen slaan. Ik krijg momenteel dit aanbod bij Greenchoice voor een verlenging. Ik heb echter weinig kennis van huidige prijzen e.d. willen jullie mij verder helpen?

Is dit een OK-ish aanbod, of beter ergens anders kijken? Dit zou voor 2 jaar zijn. Of beter 1 jaar?

[Afbeelding]
Nu is niet het moment vast te nemen, zeker niet voor 2 jaar, dat gas tarief met € 1,42 is veel te hoog.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:36

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb gisterenavond een contract kunnen afsluiten bij Energiedirect.
€1,24 per m3 Gas, is 4ct minder dan ik nu betaal. Stroom 2ct minder dan nu.
Al gaat dat toch kut worden met salderen eraf.

Ik zou binnen 24u een bevestiging krijgen van contract. Maar die helaas nog niet ontvangen.
Via chatbot Edje en daarna medewerker krijg ik te horen dat ze storingen hebben in systemen en ik even paar dagen geduld moet hebben.
Ik hoop maar dat t doorkomt.

En als binnen 14 dagen er afdoende aanwijzingen zijn dat de prijzen niet skyhigh gaan kan ik altijd annuleren in het bedenktermijn.
Ik moet bij Oxxio wel 1 maand afkopen om over te mogen stappen. Maar dat accepteer ik maar even.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Novax
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:30:
Ik moet bij Oxxio wel 1 maand afkopen om over te mogen stappen. Maar dat accepteer ik maar even.
Tarieven bij Oxxio zijn nu ook hoog, zeker voor gas, dus wellicht geen boete?

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:36

Dennis1812

Amateur prutser

Novax schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:44:
[...]

Tarieven bij Oxxio zijn nu ook hoog, zeker voor gas, dus wellicht geen boete?
Geen idee. Ik neem nog even geen contact op over de opzegging.
Een stemmetje in mij zegt: ja leuk die "storing" bij energie direct. Misschien een prima smoes om onder contract uit te komen en straks een duurdere op de site te zetten.

"Had niet moeten kunnen" of iets dergelijks.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01:14
Sport_Life schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:21:
[...]
Van de 23ct is de helft belastingen, dus echt heel veel lager zal het ook niet worden, 18ct was wel echt heel laag, wellicht icm relatief hoog gas tarief?

Ik heb ik 9k WP op het dak liggen, op hele zonnige dagen is de opbrengst tussen de 20kWh en 60kWh (winter - zomer) .
Nee ik heb geen gas, dus was enkel elektriciteit contract.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:18

The Third Man

The Third Jellyfish

Internet Janny schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:35:
[...]

Paniekvoetbal met die hoge tarieven? Die cashback maakt het nog wel goed. Tot wanneer loopt je huidige contract?
Die cashback hadden ze ook gehad als ze even hadden gewacht... Ik zou nooit in zee zijn gegaan met tarieven als 0,27 en 1,40, dat is enorm duur om vast te zetten.

• R0181
The Third Man schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:17:
[...]
Die cashback hadden ze ook gehad als ze even hadden gewacht... Ik zou nooit in zee zijn gegaan met tarieven als 0,27 en 1,40, dat is enorm duur om vast te zetten.
Vergeet niet dat de gasprijs vanwege de oorlog al verdubbeld is vergeleken met januari en dat zonder die verdubbeling de gasprijs bij 1 jarige contracten ook al rond de €1,20m3 was, stroomprijs is al een tijd boven de €0,20kWh.
Ik herinner me nog heel goed van een paar jaar geleden hoe prijzen kunnen exploderen en mensen heel blij waren in 2023 met het prijsplafond van €1,45m3 en €0,40kWh.
Met mijn lage verbruik (volgens de laatste 2 jaarafrekeningen zelfs maar rond de 600m3) lost die €415,- cashback voor mij ruimschoots de iets hogere tarieven op.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:18

The Third Man

The Third Jellyfish

R0181 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:22:
[...]

Vergeet niet dat de gasprijs vanwege de oorlog al verdubbeld is vergeleken met januari en dat zonder die verdubbeling de gasprijs bij 1 jarige contracten ook al rond de €1,20m3 was, stroomprijs is al een tijd boven de €020kWh.
Ik herinner me nog heel goed van een paar jaar geleden hoe prijzen kunnen exploderen en mensen heel blij waren in 2023 met het prijsplafond van €1,45m3 en €0,40kWh.
Met mijn lage verbruik (volgens de laatste 2 jaarafrekeningen zelfs maar rond de 600m3) lost die €415,- cashback voor mij ruimschoots de iets hogere tarieven op.
Maar ook daar wordt niet ingegaan op het punt wat ik aan het begin maak, namelijk dat de cashback er (normaal gesproken) sowieso al is. Er wordt nu net gedaan alsof de cashback niet (substantieel) standaard is, dus het feit dat die er nu wel is, de hogere tarieven 'goedmaakt'. Ik zie het puur als dure tarieven + cashback is duurder dan goedkope tarieven + cashback. 'goedmaken' is slechts inkleuren/labellen.

Nog los van dat de situatie anders is dan 2022 (neem aan dat je toen bedoelt) waarna er allerlei maatregelen zijn genomen om langdurige hoge tariefperiodes te voorkomen. De kans is dus alleen maar toegenomen dat zodra de Straat van Hormuz weer opent de prijzen weer net zo hard omlaag gaan. Dan zet je nu iets duurs vast, voor wat dan precies?

[ Voor 15% gewijzigd door The Third Man op 07-03-2026 15:34 ]

• R0181
The Third Man schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:31:
[...]
Maar ook daar wordt niet ingegaan op het punt wat ik aan het begin maak, namelijk dat de cashback er (normaal gesproken) sowieso al is. Er wordt nu net gedaan alsof de cashback niet (substantieel) standaard is, dus het feit dat die er nu wel is, de hogere tarieven 'goedmaakt'. Ik zie het puur als dure tarieven + cashback is duurder dan goedkope tarieven + cashback. 'goedmaken' is slechts inkleuren/labellen.
Cashback is geen vanzelfsprekend iets, een paar jaar geleden werden er helemaal geen cashbacks meer gegeven tijdens de energiecrisis en als die oorlog langer duurt, kunnen die cashbacks net als een paar jaar geleden zo weer verdwenen zijn.

Ik weet niet of voor de oorlog bij Engie de cashback ook €415,- was, want bij sommige vergelijkers is die maar €200,- en als je bij engie.nl afsluit krijg je maar €100,-.

Is die oorlog binnen een paar dagen over en zakken de tarieven sterk, dan heb ik altijd nog 2 weken om dit contract op te zeggen en bij een langdurig conflict ben ik waarschijnlijk heel blij met dit contract.
Mijn contract loopt eind juni af en heb bij mijn dochter gezien wat tijdens onrust op de energiemarkt te lang wachten voor negatieve invloed kan hebben op een nieuw contract, dus ik ben liever iets te vroeg dan te laat.

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:58
VidaR-9 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Ik ben er ook bang voor dat het niet veel beter wordt qua teruglevering. Wat dat betreft inderdaad wel lekker om nu 3 jaar zeker te weten waar je aan toe bent met 23 cent. Heel veel goedkoper gaat het toch niet worden.

Direct verbruik is altijd het beste natuurlijk, maar in de praktijk bleek dit afgelopen jaar toch erg lastig. We hebben een plug-in met ~30kWh en een EV met ~93kWh, maar als die eenmaal "vol" zitten kan ik tijdens zonnige zomerweken alsnog heel veel elektriciteit niet kwijt (er ligt 12kWp op het dak).

Wij verbruiken bruto zo'n 17.000 kWh, dus een deel van de elektriciteit valt in het lagere belastingtarief. Ik hou het komend half jaar de markt (dit topic :+ ) maar goed in de gaten en als ik een keer een deal kan scoren voor richting de 20 cent ook maar vastleggen voor langere tijd.
Langere tijd vastzetten voor dat bedrag wordt onmogelijk, zulke prijzen zijn voor 1 jarige contracten, betaal zelf ook 0,19 voor een jaar. Wat een verbruik trouwens zeg, dat verbruik ik met mijn gezin in 8,5 jaar :+

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01:14
iMode schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:02:
[...]
Langere tijd vastzetten voor dat bedrag wordt onmogelijk, zulke prijzen zijn voor 1 jarige contracten, betaal zelf ook 0,19 voor een jaar. Wat een verbruik trouwens zeg, dat verbruik ik met mijn gezin in 8,5 jaar :+
Denk dat we op jaarbasis zelfs zo’n 21-22K kWH verbruiken. Daar gaat dan zo’n 4-5K kWh vanaf door direct verbruik. En dan leveren we nog zo’n 4-5K kWh terug. Daarvan moeten we dus proberen zoveel mogelijk te gaan gebruiken.

Met twee onzuinige EV’s (totaal zo’n 60K km per jaar thuisladen) en warmtepomp gaat het hard.

Dit jaar zal het wel wat minder worden, aangezien 1 EV is vervangen door een PHEV.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:10

copykat

Good copy isn't bad

.plan: Uniek testpanel: review de nieuwe all-electric warmtepomp van Quatt
Heeft iemand hier op gereageerd en een meer gedetaileerde informatie op gekregen?
De posts onder zijn vooral wellus niettus posts. Niet echt verhelderend in of t in de basis een goed idee is.

Op eerste gezicht klinkt de setup wel als wat ik zoek. 1 pakket die verwarmt, buffert, warmtapwater verzorgt. Maar in de post kom ik er niet achter of dit een 150m2 aan vloeroppervlakte huis kan handelen zonder je energie rekening duurder te maken dan je hr cv nu.

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 11-03-2026 18:39 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:36:
[..]. Maar in de post kom ik er niet achter of dit een 150m2 aan vloeroppervlakte huis kan handelen zonder je energie rekening duurder te maken dan je hr cv nu.
Duurder wordt het eigenlijk niet omdat gas zo duur is geworden. Hier een cop van 4,1 a 4,3 afgelopen paar jaar met radiatoren. Met vloerverwarming kan het (nog) beter zijn. Als je gasverbruik juist erg laag is dan verdien de de investering eigenlijk minder snel terug.
Stel stroom 0,25 en cop van 4 is het 0,25/4= 0,0625 per kWh. Gas zo’n 1,30 voor 9kWh warmte dus 1,3/9=0,144 per kWh. Ding is wel dat met name in de koude periode een nacht/afwezigheid-verlaging niet handig is bij een warmtepomp dus dan verlies je wat meer warmte maar kost dus de helft of minder.
Ik heb een hybride v1 in d-label tussenwoning waarbij de quatt ±95% van de verwarming doet, dus nog net niet helemaal gasloos. Voor warm water een simpele boiler die na verwachting ongeveer 7a 8 maanden van het jaar op eigen opwek werkt.
Voor een ‘all electric’ van quatt zou ik een tweede unit nodig hebben en dat kan denk ik niet vanwege geluid. Misschien komen ze tzt met een model die iets meer vermogen kan leveren zoals de huidige meen ik ook meer vermogen levert.

Wel wat offtopic hier dus misschien beter verder informeren in de specifieke topics van quatt e.a.

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 11-03-2026 23:02 ]

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:10

copykat

Good copy isn't bad

@bite thanks.
Ik heb later t quatt topic gevonden en deze post daar gekopied paste.

Hier in de "kroeg" is een beetje iedereen komt hier en t was een soort quatt investment trail in samenwerking met tweakers dus ik vroeg me 2 dingen af : 1 is die versie waar ze over praten al live werkend bij tweakers.
2 en zo ja hoe zijn de eerste ervaringen.

Ik heb via de Quatt website een verzoek tor informatie gedaan.
Als ze bellen zal ik zeggen dat ik éérst voornamelijk technisch geinterreseert ben in de mogelijkheden en feitelijke technische werking. ( verkoop praatje en prijs is pas dáárna voor mij interresant.)

Wat mij aanspreekt is de extra mogelijkheid tot losse chill unit die aangesloten word op de ww circuit. ( dus airco achtig maar geen extra buiten unit.) En de tapwater/douchewater boiler geintergreerd in de regeling. Die samenwerkt met de wp. En als buffer gebruikt kan worden bij pv opwek overdag enz. Het klinkt als een ideale thuis systeem.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:46

Internet Janny

He does it for free

N.a.v. de mail over de nieuwe voorwaarden overgestapt per 1 maart van Vandebron naar Vattenfall. Lagere tarieven en 400 euro bonus.
Nu had Vandebron per ongeluk toch de opzegboete berekend. Ik zou twee eindafrekeningen krijgen; 1 met en 1 zonder. Contact gehad en zou opgelost worden.
Netjes bevestigingen gehad per mail en dezelfde dag is de foute eindafrekening teruggestort. Wilde even melden dat Vandebron mij netjes heeft te woord gestaan en geholpen. Mag ook wel eens gezegd worden denk ik.

Zero compensation

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik voel weer en mediacampagne aankomen, om mensen weer tegen elkaar op te zetten net als toen werd gedaan tussen mensen met en zonder zonnepanelen. Het resultaat van die campagne zijn de huidige terugleverkosten als je stroom teruglevert.

Nu gaat het om analoge kWh meters, meters zonder gescheiden telwerk voor teruggeleverde stroom. Dit vloeit voort uit de Energiewet die sinds dit jaar geldt.

Dan in cursief de citaten uit het bewuste artikel op de site van Solar Magazine en daaronder de opmerking van mijn zijde.

Op deze wijze worden de onbalanskosten nauwkeuriger bij de veroorzaker neergelegd, wat als het goed is leidt tot een prikkel om minder onbalans te veroorzaken. Deze nieuwe wijze van onbalansverrekening wordt per 1 mei ingevoerd.’

Welke nieuw onbalansverreking? Heb ik iets gemist?

Bied je echter de optie om de oude analoge draaischijfmeter te behouden, dan leidt dat tot zelfselectie.

Voorheen noemde men dat zelfbeschikking.

De nieuwe meter zal veelal worden geweigerd door mensen voor wie die niet voordelig is, bijvoorbeeld zonnepaneeleigenaren die willen ontkomen aan terugleverkosten van energieleveranciers. Die profiteren dan van niet meedoen, en wel ten koste van de mensen die dat wel doen. De winst die mensen behalen door zich bewust aan kosten te onttrekken wordt altijd door iemand anders opgehoest.’

Klinkt bekend, het tegen elkaar opzetten was ook het doel van de eerder genoemde vorige media campagne.

Hoe meer mensen meedoen, hoe kleiner de impact van die weigeraars.

Vooral blijven stampen!

Daarom is het ook niet erg dat mensen het recht hebben op die domme digitale meter, of hun slimme meter uit te zetten en die als “dom” gebruiken.

Eventjes van het pad, gaat niet lang duren. En "dom" dekt de lading niet net als "slimme" dat doet.

Uiteindelijk moet je je in elk geval aan de wet houden.

Inderdaad, ik heet geen Willem Alexander en zo "No King" alhier.

Als je geen gebruik wil maken van de uitlezing op afstand, kun je die communicatiefunctie op zo’n meter gewoon uit laten schakelen, terwijl je de mogelijkheid openhoudt om daar later op terug te komen - zonder dat dat je geld kost.

Nee, de communicatiefunctie wordt niet uitgeschakeld in een slimme kWh meter. Het administratief laten uitzetten houdt in dat er niet meer standaard meetgegevens aan de energieleverancier wordt verstrekt.
De communicatie module blijft actief en zend het verbruik en gedane eruglevering elke 15 minuten door aan de netbeheerder.

En zo, lees liever de pagina van het RDI door, over het vervangen van de kWh meter i.p.v. dan andere prietpraat gaan te lezen.

Het bewuste artikel waar ik mij aan erger staat op de site van Solar Magazine en de link als je zelf wilt lezen is: https://solarmagazine.nl/...oor-digitale-of-afwachten

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:56
Pixelmagic schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:47:
[...]

Allen dank voor de eerdere berichten, ook een 3 jaar contract hier en zojuist ook maar even vriendelijk bedankt voor de nieuwe voorwaarden. Ook benieuwd naar het vervolg.
waarom heb jij er specifiek voor bedankt?

• Maxwp
laredo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:48:
Vandaag ontving ik van Essent een reminder over de nieuwe voorwaarden. Dat is op zich wel netjes want de eerste mail had ik over het hoofd gezien. Nu dus wel gelezen en daarna even op Tweakers gekeken wat er al over bekend was. Dank allen voor het reeds bespreken. Ik heb direct "bezwaar" gemaakt en houd graag de oude voorwaarden tot juni 2027 als mijn 3 jaar contract met de Mediamarkt bon uit 2024 afloopt (geen terugleververgoeding onder andere). Daarna zien we wel weer verder.
per 1 jan bveranderd het toch wettelijk
daarbij komt salderen gewoon te vervallen wat je ook in je contract nog hebt staan

zelf was ik niet op de hoogte van emails van essent! zoiets had ik graag per brief ontvangen
maar het zal waarschijnlijk niet zo veel uit maken dan?

• Maxwp
Wouter! schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:08:
[...]
  • Terugleverkosten (kan ook al voor 1 januari 2027 o.b.v. schalen, en na die tijd per kWh)
  • Salderingsregeling en datum specifiek benoemd
  • Als je hier mee akkoord gaat accepteer je een nieuwe kostenstructuur (die ze daarna niet meer zomaar mogen verhogen maar hiermee al wel bestaat)
Ik heb nu geen terugleverkosten (en ook geen aparte productvoorwaarden voor teruglevering) en de salderingsregeling is niet zo benoemd. Dus hier ga ik nooit mee akkoord. Ze zullen alsnog ergens voor 1 januari 2027 wellicht wel van dit contract af willen, maar dat zien we dan wel weer.
zelf heb ik ook nooit apparte voorwaarden voor terug lever kosten gehad
dat was voor na 2024 ergens en mijn is van net voor die wijzigingen
ze verwijzen naar mijn voorwaarden terug leverkosten maar die heb ik nooit gehad

er staat bij de meest gestelde vragen mbt deze wijzigngen

Ik heb zonnepanelen. Zijn de nieuwe voorwaarden nadelig voor mij?

Nee, klanten met zonnepanelen worden niet anders behandeld. Je krijgt dezelfde rechten als alle andere klanten.

Zonnepanelen blijven een slimme keuze, maar we gaan wel anders om met zelf opgewekte zonne-energie. Eerder ging het vooral om het opwekken en terugleveren van energie. Nu is het steeds belangrijker om je zonne-energie zelf slim te gebruiken of op te slaan.

Lees meer over het stoppen van salderen

Heeft dit antwoord je geholpen?
https://www.essent.nl/kla...ntract/nieuwe-voorwaarden

[ Voor 25% gewijzigd door Maxwp op 15-03-2026 15:07 ]

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:30
Maxwp schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:04:
[...]

per 1 jan bveranderd het toch wettelijk
daarbij komt salderen gewoon te vervallen wat je ook in je contract nog hebt staan

zelf was ik niet op de hoogte van emails van essent! zoiets had ik graag per brief ontvangen
maar het zal waarschijnlijk niet zo veel uit maken dan?
Dat klopt, maar ik heb ook nog geen terugleververgoeding. En dat houd ik graag zo tot het einde van mijn contract. Mocht ik een betere deal vinden per 1-1-27 wil ik dat trouwens wel overwegen hoor want dan is het voordeel van salderen echt voorbij. Bright heeft daar een leuke serie over gemaakt op YT --> YouTube: Salderen is WEL/NIET eerlijk

Pagina: 1 ... 158 159 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden