bjornty schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:27:
Ik zit een beetje in de knoop op wat ik zou moeten doen met mijn energie contract. Stroom contract loopt af per 30-09-26. Hetgene waar ik op vastloopt is of ik opnieuw af zou sluiten voor een jaar met de terugleverkosten? Betaal nu nog niks want heb nog een oud contract. Of zal ik variabel verder gaan tot dat bekend is wat de overheid zal gaan veranderen op moment van vervallen salderen. Of toch dynamisch? Ben in ieder geval op zoek naar een oplossing om zo min mogelijk terugleverkosten te moeten gaan betalen
ik zat met het zelfde probleem, en ik ben nu overgegaan naar dynamisch ( ik heb wel zelf onderzoek gedaan wat dat met mijn verbruik zou betekenen ( ik heb oa een warmtepomp).
voor mij is een keuze naar een dtynamisch contract eigenlijk een no-brainer geworden. afgelopen maand heb ik 120 euro verdient en dat was incl. eigen minimaal verbruik ( ik draai ondertussen op NOM m.b.v. een thuis-batterij)
gisteren alleen al was het ruim 7 euro.
Voordeel ( zoals ik het zie) is bij een dynamisch contract:
- geen terugleverkosten
- krijg de werkelijke prijs voor mijn teruggeleverde stroom ( gisteren dus 7 euro)
- de gemiddelde prijs van een dynamisch was in 2026 in de winter; januari 26 26,15 ct per kWh, feb 26 024,38 ct per kWh maart 26 25,10 ct per kWh.
dus zeker geen horror prijzen zoals je vaak hoort
- bij Zonneplan krijg ik ook nog 2ct betaald per kWh wat ik teruglever bovenop de op dan geldende marktprijs plus 10% bonus. de de vaste leveringskosten zijn ook vaak nog lager.
door dynamisch te gaat heb ik dus totaal geen terugleverkosten en bedenk dat zeker in het voor en najaar je toch snel 9 tot 12 ct (excl. belastingen) krijgt voor je teruggeleverde stroom. in de zomer is dat natuurlijk wel minder maar vaak toch nog tussen de 3-5 ct.