Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raspaardje
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-12-2023
SidewalkSuper schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Met alle respect, maar de WAF is ook belangrijk hier.
Aan de vrouw uit kunnen leggen bij het lage grafiekje vaatwasser / wasmachine / droger draaien is dikke prima en ook echt nodig om het verbruik in sommige huishoudens goed te sturen.
Dat moet niet al te lastig zijn en dus is goed inzicht in verbruik en de prijzen mijns inziens wel handig in een duidelijke app en zeker een pre om een keuze voor het ene of andere bedrijf te maken.

oen dit goed en er lijken maar heel weinig mensen op de hoogte om aan de bel te trekken bij de ACM.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:37
Aan de vrouw uit kunnen leggen bij het lage grafiekje vaatwasser / wasmachine / droger draaien is dikke prima en ook echt nodig om het verbruik in sommige huishoudens goed te sturen.
Dat moet niet al te lastig zijn en dus is goed inzicht in verbruik en de prijzen mijns inziens wel handig in een duidelijke app en zeker een pre om een keuze voor het ene of andere bedrijf te maken.
Is dat niet overdreven? Het is niet alsof de prijzen elke dag random zijn, als je gewoon elke nacht de vaatwasser aanzet met 3/6 uur uitstel (tot na 0:00) is het al prima. Was na 10 uur 's ochtends of in het weekend.

Morgen is stroom de hele dag rond de 20 - 25 cent all in, vandaag is het iets duurder maar meh, zolang je de pieken vermijd is het goed te doen.

Zo erg hoef ik mijn verbruik niet te veranderen om goed gebruik te maken van de dynamische prijs. Ik kijk wel eens in de app maar dat wordt steeds minder. Wat echt veel stroom vreet - verwarmen, dat is ingepland om het meeste werk te doen tussen 21:00 - 08:00, maar ook dat is een vaste schema en verandert niet meer.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 20:56

_Arthur

blub

Gooi je P1 data in Home Assistant en maak een mooi WAF-dashboard. Hang een tablet aan de muur en ze kan gelijk zien wanneer de wasmachine aanmag.

Afbeeldingslocatie: https://community-assets.home-assistant.io/original/4X/7/3/9/739306b8eee8d5382f59dd4e5cf21073201283a2.jpeg
(Zoiets als voorbeeld)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:34
[...]

[...]

Dit klopt. Is al eerder in dit topic aangehaald. Frank doet dit mijns inziens illegaal, want salderen gaat expliciet alleen over belastingen. Andere leveranciers doen dit goed en er lijken maar heel weinig mensen op de hoogte om aan de bel te trekken bij de ACM.
De WAF heb ik allang opgegeven... Papa doet dus tegenwoordig de was, uiteraard binnen de goedkope uurtjes :+

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-07 09:20
de Peer schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:41:
[...]

wat bedoel je hiermee? 5 euro per kWh als levertarief en teruglevertarief?
De fluctuatie per dag. Des te meer windmolens/zonnepanelen er komen word het op de goede dagen van duurzame energie moeilijk om je alternatieven te onderhouden. Zeker als die dan alleen in de nacht gebruikt worden zal daar de prijs van omhoog gaan, want die centrale moet toch onderhouden worden en draaien ze overdag ook mee.

En natuurlijk komen er meer EV's en thuisbatterijen en gaat men er slimmer mee om. Maar ik denk dat er maar en handje vol consumenten hun zonnepanelen uit zetten (als ze al weten hoe) als de energie prijs in de min gaat. En dan zijn er ook nog zat die niet weten hoe ze slim hun EV moeten laden.

En nu is 10 euro verschil wel een uiterste natuurlijk, maargoed ik zeg ook niet dat het dit jaar gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:28

de Peer

under peer review

Magnat schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:29:
[...]

De fluctuatie per dag. Des te meer windmolens/zonnepanelen er komen word het op de goede dagen van duurzame energie moeilijk om je alternatieven te onderhouden. Zeker als die dan alleen in de nacht gebruikt worden zal daar de prijs van omhoog gaan, want die centrale moet toch onderhouden worden en draaien ze overdag ook mee.

En natuurlijk komen er meer EV's en thuisbatterijen en gaat men er slimmer mee om. Maar ik denk dat er maar en handje vol consumenten hun zonnepanelen uit zetten (als ze al weten hoe) als de energie prijs in de min gaat. En dan zijn er ook nog zat die niet weten hoe ze slim hun EV moeten laden.

En nu is 10 euro verschil wel een uiterste natuurlijk, maargoed ik zeg ook niet dat het dit jaar gebeurd.
Je hebt het dus wel over 1000-2000% prijsstijging van stroomtarieven t.o.v. nu. dat is natuurlijk complete onzin.
Dan kunnen ze weer een prijsplafond invoeren dat de overheid 400 miljard kost.

Als je het nu over plusminus 1 euro had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-07 21:31
de Peer schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Ik zou proberen de keuze voor een 'app' los te zien van de energie die je afneemt.
ik weet dat de aanbieders het graag als 1 geheel zien, maar zo maak je jezelf wel afhankelijk.

Ik zit o.a. bij Innova. die hebben niet eens een app. maar ze leveren wel gewoon energie. Daar gaat het mij om.

Overstappen vanwege een app, het moet niet gekker worden :D
Primair zou het om de energie(prijzen) moeten gaan.

Tussen de dynamische aanbieders onderling kan ik me er nog iets bij voorstellen, omdat die vrijwel exact hetzelfde aanbod hebben. Maar ook daar is het verstandiger om je monitoring los te zien van je contract. zelf de regie nemen.
Toch zou ik zo een paar tientjes extra overhebben voor een goede overzichtelijke app waarin je je verbruik goed kan monitoren. Ook al zijn er zat andere opties om dat te doen. Ik heb graag alles in 1 overzicht (mede daardoor zit ik bij ZP terwijl als ik stroom en gas apart heb een paar tientjes goedkoper uit zou zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjoan op 06-01-2023 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sjoan schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Toch zou ik zo een paar tientjes extra overhebben voor een goede overzichtelijke app waarin je je verbruik goed kan monitoren. Ook al zijn er zat andere opties om dat te doen. Ik heb graag alles in 1 overzicht.
Ja, gemak dient de mens. er is een markt voor blijkbaar.

Ik blijf me verbazen dat mensen tegenwoordig overal abonnementen voor afsluiten, zelfs mensen die daar eigenlijk geen geld voor hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 06-01-2023 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-07 21:31
de Peer schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:33:
[...]

Ja, gemak dient de mens. er is een markt voor blijkbaar.

Ik blijf me verbazen dat mensen tegenwoordig overal abonnementen voor afsluiten, zelfs mensen die daar eigenlijk geen geld voor hebben.
Ik heb op mijn werk al veel te veel met onbalans, stroom- en gas inkopen, en noem het maar op, te maken. Privé hou ik het liever simpel.

Het schijnt zelfs dat tegenwoordig mensen een vaatwasmachine hebben. Dat terwijl je het makkelijk met de hand kan doen. Maar ja, gemak dient te mens.

Maar zo zie je, wat voor de één raar is, is voor de ander heel normaal. Waardeoordelen geven is heel makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00

The Zep Man

🏴‍☠️

Sjoan schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:44:
Het schijnt zelfs dat tegenwoordig mensen een vaatwasmachine hebben. Dat terwijl je het makkelijk met de hand kan doen. Maar ja, gemak dient te mens.
Op mijn vaatwasser heb ik geen abonnement.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:12
The Zep Man schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:46:
[...]

Maar wel op de stroom die je ervoor nodig hebt en het water. En de vaatwasblokjes die erin moeten zijn ook een steeds terugkerende kostenpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reniera
  • Laatst online: 03-02-2023
The Zep Man schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:46:
[...]

Het is verbazingwekkend hoeveel mensen een wasmachine/droger/vaatwasser/bedden huren/leasen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Met de hand afwassen is momenteel bijna een luxe als je gas of warmtenet gebruikt. ;)

En als je wilt kan je je tegenwoordig gewoon abonneren op een vaatwasser (bij o.a. Coolblue). (Of dat een goed idee is laat ik in het midden)

---

Persoonlijk alles netjes overzichtelijk voor mijzelf met behulp van Grafana en historische logging in mariadb.
Maar ik zou er ook best een kleine vergoeding voor neer willen leggen als een P4 uitleessite het totaalpakketje biedt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00

The Zep Man

🏴‍☠️

Het Fantoom schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:52:
Maar wel op de stroom die je ervoor nodig hebt en het water.
Die abonnementen zou ik ook zonder vaatwasser hebben, dus irrelevant voor de discussie. Verder is de vaatwasser niet beperkt tot bepaalde elektriciteit/water abonnementen.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

de Peer schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:00:
[...]

De vrouw aansturen is lastiger dan het verbruik aansturen >:)
Voor morgen is dat wat makkelijker, maximaal 29 cent en bijna een vlakke grafiek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco H
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:38
mede-tweakers,

ik zie veel discussies van EV rijders met dynamische contracten. Ik ben er ook zo een, maar ik kan op één vraag geen antwoord vinden. Ik rij een lease EV, heb zonnepanelen, maar onder aan de streep gebruik ik meer dan dat ik opwek. De leasemaatschappij vergoed het gemiddelde stroomtarief en daar zit mijn vraag. Ik moet bij Eneco emobility van tevoren mijn tarief doorgeven, hoe doen jullie dat met dynamische energiecontracten? Want je weet van tevoren nog niet welk tarief je betaald en ik heb er eerlijk gezegd ook niet heel veel zin in om een hele administratie bij te gaan houden om die vergoeding een beetje door te rekenen. Ik heb ook niet heel veel zin om te laag te zitten waardoor ik zelf die stroom betaal, het is immers onderdeel van je leasecontract waar je al voor betaald.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben of een handige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:30
Hmmbob schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- resource: https://enever.nl/feed/gasprijs_vandaag.php
  scan_interval: 900
  sensor:
    - name: "Zonneplan gasprijs"
      unique_id: zonneplan_gasprijs
      value_template: "{{ ((value_json.data.0.prijsZP | float(0)) if value_json is defined else 'unavailable')  }}"
      json_attributes_path: "$.data.0"
      json_attributes:
        - "datum"
      device_class: monetary

De grafiek configuratie staat hier: https://github.com/hmmbob.../10-energy.yaml#L117-L139
Maakt gebruik van Apexchart-card templates die hier staan: https://github.com/hmmbob...harts_card_templates.yaml

edit: verdere Home Assistant dingetjes kunnen beter hier besproken worden: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5
Dankjewel! Nu nog uitzoeken waar '- resource:' moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:07
[...]

Die vaatwasser/wasmachine/droger maken echt niet zo'n enorm verschil. Ik heb gistermiddag een kookwas gedraaid, heeft 2kWh gebruikt. Tussen het goedkoopste en duurste uur zou dat 20ct hebben gescheeld. Voor normale 40 graden was zal dat verschil nog minder zijn. Als je die apparaten niet tussen 7 en 9 of tussen 15 en 18 laat draaien, vermijd je de doorgaans duurste uren van de dag en heb je al winst te pakken.

De echte winst met dynamische tarieven (even los van de doorgaans toch al lagere tarieven vergeleken met de ouderwetse leveranciers) zit 'm in de serieuze verbruikers: EV, Warmtepomp. En die ga je natuurlijk geautomatiseerd sturen, bij voorkeur met je eigen home automation systeem, zodat je ook daar weer geen afhankelijkheid van een specifieke leverancier inbouwt.

[ Voor 3% gewijzigd door anboni op 06-01-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raspaardje
Mee eens maar alle beetjes helpen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pheijms
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-07 14:08
Weet iemand waar ik de actuele gasprijzen van groenestoomlokaal.nl inzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 14:55

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Remco H schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:16:
mede-tweakers,

ik zie veel discussies van EV rijders met dynamische contracten. Ik ben er ook zo een, maar ik kan op één vraag geen antwoord vinden. Ik rij een lease EV, heb zonnepanelen, maar onder aan de streep gebruik ik meer dan dat ik opwek. De leasemaatschappij vergoed het gemiddelde stroomtarief en daar zit mijn vraag. Ik moet bij Eneco emobility van tevoren mijn tarief doorgeven, hoe doen jullie dat met dynamische energiecontracten? Want je weet van tevoren nog niet welk tarief je betaald en ik heb er eerlijk gezegd ook niet heel veel zin in om een hele administratie bij te gaan houden om die vergoeding een beetje door te rekenen. Ik heb ook niet heel veel zin om te laag te zitten waardoor ik zelf die stroom betaal, het is immers onderdeel van je leasecontract waar je al voor betaald.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben of een handige oplossing.
Ik pak een gemiddelde, en pas dat af en toe aan.
Je kan de vraag ook omdraaien ;) voor hoeveel wil je de stroom van je zonnepanelen verkopen ;).
Dan koop jij zelf wel dynamisch in voor je thuis verbruik ;).

Zodra ik merk dat dynamisch een stuk lager of hoger wordt dan ik heb ingesteld dan pas ik het weer een keertje aan.
Komt neer op ongeveer 1x in de 2 maanden dat ik het aanpas.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
raspaardje schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:29:
Tuurlijk, alle beetjes helpen. Maar mijn punt is: je moet niet doorslaan ;) Dan krijg je inderdaad zo'n gevoel als een van die reacties van nu.nl die iemand gisteren aanhaalde, dat je je leven laat bepalen door de stroomtarieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@anboni Dat is erg statisch bekeken.
Als je geen ev/warmtepomp hebt dan kan (vaat)wassen en drogen al snel een aanzienlijk deel van je dagtotaal zijn.

Afgelopen zomer zaten er momenten bij dat er bijna een euro verschil zat tussen wel/geen startuitstel. Makkelijk in m'n zak gehouden als je het mij vraagt.

Absoluut gezien gaat dat verschuiven misschien over 500 kWh/jaar. Niet heel veel, maar voldoende voor weer een deel van een etentje.
En persoonlijk vind ik het nog best leuk ook.

Edit: wat betreft slaaf worden, hier een (vast) tarief bepaald waaronder alles als groene/gebruik tarief geldt. Dat werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 06-01-2023 14:43 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Laatst online: 30-04 08:50
Rossi46 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Enige probleem is dan wel het berekenen van de daadwerkelijke kosten per uur/dag, daar zijn (de app's achter) externe P1 meters niet op ontworpen (ik gebruik bijvoorbeeld die van HomeWizard)
En ik mis bij Homewizard nog de mogelijkheid om verbruikperiode gelijk te laten lopen met je energiecontract.
Laat staan dat ze dat voor gas en electra gescheiden zouden kunnen.
Ik merk dat ik voortdurend switch tussen Homewizard en Enlighten (ik heb Enphase metered).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raspaardje
anboni schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:39:
[...]

Tuurlijk, alle beetjes helpen. Maar mijn punt is: je moet niet doorslaan ;) Dan krijg je inderdaad zo'n gevoel als een van die reacties van nu.nl die iemand gisteren aanhaalde, dat je je leven laat bepalen door de stroomtarieven.
Een app die een berichtje geeft over de uurtarieven vs niks.
Wat je ermee doet is aan jou.

Dat is toch niet doorslaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Laatst online: 30-04 08:50
_Arthur schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:15:
[...]

Gooi je P1 data in Home Assistant en maak een mooi WAF-dashboard. Hang een tablet aan de muur en ze kan gelijk zien wanneer de wasmachine aanmag.

[Afbeelding]
(Zoiets als voorbeeld)
Damn, ik wou dat ik dat ook zomaar kon. Ben wat dat betreft een absolute eindgebruiker.
HA klinkt super interessant. Maar dat zie ik mezelf gewoon niet bouwen helaas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-07 15:50
[...]

Is het je leven laten bepalen als je de vaatwasser/droger/wasmachine nu om 01:00 met timer laat draaien, in plaats van om 21:00?
Uiteindelijk draaien ze toch wel, alleen op een ander moment.
Je hoeft er zelf niks voor te doen: dit zijn allemaal apparaten die je met timer kan doen. Dus als je hem normaal om 21:00 aanzette, zet je nu om 21:00 de timer aan.

Zelfde met een elektrische auto, daar zijn ook tal van mogelijkheden om het laadmoment te sturen. Of hij nou meteen begint met laden na het aansluiten, of pas om 01:00 als de stroom goedkoop is, eindigt met hetzelfde resultaat: een volle auto om 08:00.

In mijn ogen hoef je maar zeer, zeer weinig in je doen en laten te veranderen om er toch van te profiteren.
Het wordt graag lekker overdreven, alsof je achter de stroomprijs aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pheijms
  • Laatst online: 13-07 14:08
Janpietertje89 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Gister overgestapt naar Groene Stroom Lokaal met alleen gas. Dat is momenteel de voordeligste partij voor enkel gas.
Weet jij waar je de actuele gasprijzen kan vinden? Bij ANWB heb ik die wel gevonden, maar bij Groenestroomlokaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
pheijms schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:45:
[...]

Weet jij waar je de actuele gasprijzen kan vinden? Bij ANWB heb ik die wel gevonden, maar bij Groenestroomlokaal niet.
https://enever.nl/kosten-calculator/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:29
Animal schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:17:
[...]

Dankjewel! Nu nog uitzoeken waar '- resource:' moet
onder
code:
1
rest:

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
raspaardje schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:29:
Nee alle beetjes helpen niet. Heb familie die de hele wereld over vliegen maar wel een opmerking maken als ik drinken uit een plastic flesje drink of een lamp aan laat. Het is irritant en aanstootgevend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:59
pheijms schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:45:
[...]

Waarom zou je de actuele gasprijzen van ANWB gaan vergelijken met die van Groenestroomlokaal? Het enige wat interessant is voor welke overweging dan ook, zijn de vaste en variable vergoeding die je aan je dynamische energieleverancier betaald, die zijn mooi opgesomt in de tabel op de eerste pagina van dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:19

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Dit topic is niet voor generieke chat over hoe je energie bespaart, je P-1 poort koppelt of hoe zuinig je vaatwasser is.

Voor laagdrempelige chat is er Help! De energierekening - kroegtopic daar verder aub.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-07 12:38
Sjoan schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Toch zou ik zo een paar tientjes extra overhebben voor een goede overzichtelijke app waarin je je verbruik goed kan monitoren. Ook al zijn er zat andere opties om dat te doen. Ik heb graag alles in 1 overzicht (mede daardoor zit ik bij ZP terwijl als ik stroom en gas apart heb een paar tientjes goedkoper uit zou zijn.
Als het aan de app ligt kun je beter naar Tibber en ja, zelf Easyenergy, moeten gaan, bij deze worden niet alleen de verbruik weeergegeven maar ook de kosten per uur dag, etc...

hier kan Zonneplan nog veel van leren, ik zie liever mijn kostenoverzicht dan alleen mijn verbruik cijfers!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
icall5s schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:02:
[...]

Nee alle beetjes helpen niet. Heb familie die de hele wereld over vliegen maar wel een opmerking maken als ik drinken uit een plastic flesje drink of een lamp aan laat. Het is irritant en aanstootgevend.
Amen man. Maar dan nog helpen alle kleine beetjes. 1 druppel op een hete plaat doet niets, maar miljoenen druppels zeker wel.

Besides, de timer van een vaatwasser aanzetten kost als je een beetje in een ritme zit hooguit 10 seconden. Als je dat naar bruto uurloon omrekent kom je al gauw op de 150 euro per uur uit :-).

Maargoed neemt niet weg dat ev+ warmtepomp nog veel meer doen natuurlijk, alhoewel ik me wel afvraag hoe efficient de warmte van je huis als "batterij" voor als je wakker word gebruiken daadwerkelijk is.

Edit: dus 10 seconden om vaatwasser timer aan te doen en prijs op te zoeken, laten we zeggen 20 cent winst gemiddeld per beurt. Dus netto 72 euro/uur. Ik betaal 55% belasting, dus pakweg 130 euro/uur. Toch weer makkelijk verdiend😅.

[ Voor 12% gewijzigd door tjberkhof op 06-01-2023 16:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
KMvrtr schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Damn, ik wou dat ik dat ook zomaar kon. Ben wat dat betreft een absolute eindgebruiker.
HA klinkt super interessant. Maar dat zie ik mezelf gewoon niet bouwen helaas.
Echt hè.. Ooit geprobeerd, me lampen werden gevonden, maar verder dan dat kwam ik niet :-p
Zou graag ook zo een mooi HA tablet willen hangen op elke verdieping..

*zucht, we weet ooit*..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
tjberkhof schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:17:
Maargoed neemt niet weg dat ev+ warmtepomp nog veel meer doen natuurlijk, alhoewel ik me wel afvraag hoe efficient de warmte van je huis als "batterij" voor als je wakker word gebruiken daadwerkelijk is.
Ik zit zelf niet zozeer te denken aan de warmtebuffer (hoewel je daar waarschijnlijk best wat met stooklijnen kunt spelen), maar vooral aan tapwater. Onze warmtepomp heeft een 400L boiler, dus het idee is om die in goedkopere uren op een wat hogere doeltemperatuur te zetten en op duurdere uren wat lager. (helaas alleen nog 'n idee, deze WP is volgens de installateur niet extern te sturen en volgens de fabrikant alleen via modbus-tcp, dus dat moet ik nog zien te koppelen aan HA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-07 06:22
Deldenaar schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:03:
[...]

Als het aan de app ligt kun je beter naar Tibber en ja, zelf Easyenergy, moeten gaan, bij deze worden niet alleen de verbruik weeergegeven maar ook de kosten per uur dag, etc...

hier kan Zonneplan nog veel van leren, ik zie liever mijn kostenoverzicht dan alleen mijn verbruik cijfers!!!
Volgens support wordt daar aan gewerkt. Net zoals export naar excel en een api

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-07 15:58
tjberkhof schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:17:
[...]

Besides, de timer van een vaatwasser aanzetten kost als je een beetje in een ritme zit hooguit 10 seconden. Als je dat naar bruto uurloon omrekent kom je al gauw op de 150 euro per uur uit :-).
.
En dat is zo. Zolang het niet je ritme in de weg zit en effectief geen tijd kost, dan loont het zich de moeite. Als het echter betekent dat je langer thuis moet blijven omdat je wasmachine net op een onhandig moment klaar is, dan kan dat dynamische tarief me aan mijn reet roesten en betaal ik graag 10ct extra.

Voor de rest geldt: iedereen die graag 10ct extra bespaart, die gooit hopelijk niet het geld weg aan de andere kant door eens per maand lunch op het werk te kopen? O-)

Zoals de peer al vaker zei: de grootste besparing zit in uberhaupt dynamisch gaan. Ik let nergens op, en toch betaal ik gemiddeld misschien iets van 30% van de kwh prijs van een variabel contract. Die laatste 3% wat ik kan sturen, dat loont zich niet.
anboni schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Ik zit zelf niet zozeer te denken aan de warmtebuffer (hoewel je daar waarschijnlijk best wat met stooklijnen kunt spelen), maar vooral aan tapwater. Onze warmtepomp heeft een 400L boiler, dus het idee is om die in goedkopere uren op een wat hogere doeltemperatuur te zetten en op duurdere uren wat lager. (helaas alleen nog 'n idee, deze WP is volgens de installateur niet extern te sturen en volgens de fabrikant alleen via modbus-tcp, dus dat moet ik nog zien te koppelen aan HA)
Onderschat niet het gigantisch nadelig effect op COP als je in de goedkopere uren bewust extra warm gaat stoken. Dan moet je al haast werken met een 50% below daily average oid.

Voor aansturing kun je eens kijken of je met esp's aan de slag kunt. Ik ben er laatst achter gekomen hoe verrektes handig die dingen zijn icm HA.

[ Voor 30% gewijzigd door scoobs op 06-01-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-07 12:38
0xygen500 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Volgens support wordt daar aan gewerkt. Net zoals export naar excel en een api
Mooi, en hoe meer mensen hier melding van maken hoe sneller uiteindelijk deze wens mogelijk word...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

...dat je je leven laat bepalen door de stroomtarieven.
Nou... ;)
Je (in ieder geval die van mij) leven wordt in grote mate bepaald door de inhoud van je portemonnee. En anno nu is de cash-flow uit die portemonnee voor een steeds groter deel afhankelijk van de energieprijzen.

M.a.w. een beetje opletten en daar zorgvuldig en verstandig mee omgaan, zorgt voor een betere cash-flow c.q. overschot vanuit die portemonnee, richting andere zaken.

Op = op. :+

Vandaar dat ik dit topic en vele andere energiegerelateerde zaken, met grote belangstelling volg.

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 06-01-2023 16:56 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-07 15:52
Allen,

wie van jullie kan me vertellen of het mogelijk is om bijvoorbeeld je stroomcontract af te nemen bij Essent, maar je teruglevering te doen naar bv Engie (die geven een betere vergoeding).

Hoe werkt dit en hoe moet je dit regelen?

De ACM lijkt te zeggen dat het kan maar ik kan via google zo niet echt een goede manier hoe dit te regelen vinden.

linkje naar de site van ACM https://www.acm.nl/nl/pub...-een-aansluiting-mogelijk

Thnx

[ Voor 12% gewijzigd door Fantastic_fox op 06-01-2023 16:42 . Reden: linkje toegevoegd ]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
Fantastic_fox schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:42:
Allen,

wie van jullie kan me vertellen of het mogelijk is om bijvoorbeeld je stroomcontract af te nemen bij Essent, maar je teruglevering te doen naar bv Engie (die geven een betere vergoeding).

Hoe werkt dit en hoe moet je dit regelen?

De ACM lijkt te zeggen dat het kan maar ik kan via google zo niet echt een goede manier hoe dit te regelen vinden.

linkje naar de site van ACM https://www.acm.nl/nl/pub...-een-aansluiting-mogelijk

Thnx
Het juiste topic voor dit onderwerp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-07 15:52
@icall5s thnx en excuses had die echt nog niet gevonden wel gezocht :-)

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bilgy_no1 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:05:
[...]

Nee, de prijs wordt bepaald door de marginale kosten voor de laatste MWh die moet worden geproduceerd. Zon en wind zijn juist veel goedkoper dan gas peaker plants, dus als er meer PV/Wind capaciteit van komt zullen die peakers minder vaak hoeven draaien. De gemiddelde prijs zal dus gaan dalen.
Je zag op oudjaars- en nieuwjaarsdag waar dat toe leidt: veel wind, grootste deel van de dag prijzen rond de 0 cent. En hoe meer windmolens, hoe vaker dit voor zal komen.
In 2030 zou er voor 21 GW aan wind op zee moeten staan. De vraag is meestal rond 6-7 GW, dus.
Windmolens halen hun volle vermogen bij 14 m/s, dat is windkracht 7. 1/3 van het vermogen wordt bij 8 m/s gehaald, dat is windkracht 5. Dus het zal veel vaker voorkomen dat de windparken onze volledige stroomvraag kunnen dekken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreas
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-03 19:05
dreas schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:02:
[...]

<SNIP>

De grote vraag is waarom Tibber wel naar het MAANDgemiddelde zou kunnen kijken. EN tegoed kan doorschuiven .. maar de rest niet.

<SNIP>

Verwarrend. Ik ben benieuwd wat Tibber antwoord.
Tibber heeft me net bevestigd dat ze dit niet kunnen en voor de toepassing van het prijsplafond naar het prijsgemiddelde kijken tot de eindfactuur, om zo tegoed mee te kunnen nemen tot die eindfactuur (net als Zonneplan). Ze passen het prijsplafond dus niet toe op het maandgemiddelde, dan kan je immers geen tegoed meenemen.

ANWB kijkt standaard wel naar het maandgemiddelde, daar neem je dan dus geen tegoed mee. ANWB verwacht dat dit voor de meeste klanten voordeliger uitpakt. Wanneer ze achteraf berekenen dat een eindfactuur op jaarbasis voordeliger was voor een klant, passen ze dat alsnog toe.

Het is me nog niet helemaal duidelijk wat de manier van toepassen daadwerkelijk als impact gaat hebben in verschillende scenarios, maar het was fijn geweest als alle aanbieders transparant over waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-07 09:16
dreas schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:12:
[...]

Tibber heeft me net bevestigd dat ze dit niet kunnen en voor de toepassing van het prijsplafond naar het prijsgemiddelde kijken tot de eindfactuur, om zo tegoed mee te kunnen nemen tot die eindfactuur (net als Zonneplan). Ze passen het prijsplafond dus niet toe op het maandgemiddelde, dan kan je immers geen tegoed meenemen.
Wat hebben ze dan letterlijk gezegd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
[...]

Volgens mij komt dat niet overeen met de laatste officiele communicatie daarover op hun website: https://support.tibber.co...het-prijsplafond-van-2023 Dan ben ik dus ook wel benieuwd naar de exacte bewoordingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 20:47
Vandaag is er opnieuw uitleg over de toepassing van het plafond door Tibber op de hun website gezet. Ik naam aan dat dit de laatste versie van de informatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
hremijn schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:52:
Vandaag is er opnieuw uitleg over de toepassing van het plafond door Tibber op de hun website gezet. Ik naam aan dat dit de laatste versie van de informatie is.
Een link graag, deze is een week geleden laastst bij gewerkt en is ook waar app naar linkt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Maasluip schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:06:
[...]

Je zag op oudjaars- en nieuwjaarsdag waar dat toe leidt: veel wind, grootste deel van de dag prijzen rond de 0 cent. En hoe meer windmolens, hoe vaker dit voor zal komen.
In 2030 zou er voor 21 GW aan wind op zee moeten staan. De vraag is meestal rond 6-7 GW, dus.
Windmolens halen hun volle vermogen bij 14 m/s, dat is windkracht 7. 1/3 van het vermogen wordt bij 8 m/s gehaald, dat is windkracht 5. Dus het zal veel vaker voorkomen dat de windparken onze volledige stroomvraag kunnen dekken.
Dat is het totaal dan natuurlijk. Een deel van die parken zal (deels) ingezet worden voor andere meuk, zoals Shell aan het doen is bijvoorbeeld.

Imho wel allemaal mooie ontwikkelingen. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:27
Rossi46 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:49:
[...]

Zonnepanelen zijn makkelijk in en uit te schakelen. Mocht de marktprijs tijdelijk steeds meer naar negatief zijn, dan gaat die functionaliteit een vlucht nemen. Zeker bij de grote commerciële zonneparken, maar als het salderen verdwijnt ook zeker bij de consument.
Technisch misschien well, maar er is ook nog regelgeving voor de SDE subsidie. Bij mij stond er in 2008 in dat het van omvorer naar meterkast ononderbroken moet zijn. En dat er voldoende draad moet zijn voor aansluiting meterbord.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
_Arthur schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:15:
[...]

[Afbeelding]
(Zoiets als voorbeeld)
Met een slimme wasmachine en of vaatwasser is zelfs dat niet nodig.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-07 13:52
[...]

ANWB kijkt standaard wel naar het maandgemiddelde, daar neem je dan dus geen tegoed mee. ANWB verwacht dat dit voor de meeste klanten voordeliger uitpakt. Wanneer ze achteraf berekenen dat een eindfactuur op jaarbasis voordeliger was voor een klant, passen ze dat alsnog toe.

Het is me nog niet helemaal duidelijk wat de manier van toepassen daadwerkelijk als impact gaat hebben in verschillende scenarios, maar het was fijn geweest als alle aanbieders transparant over waren.
Precies wat ik eerder al duidelijk probeerde te maken, goed dat er vanuit Tibber nu ook het inzicht is dat het niet correct en zelfs onmogelijk is wat ze wilden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07 12:45
Animal schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Ik gebruik zelf de ENTSO-e intergratie waar ik met de laagste prijs mijn wasmachine en vaatwasser (met een switchbot) automatiseer.
Binnenkort heb ik zonneplan (met de bijbehorende p1 meter en gebruik ik de HACS integratie.
Welke sensor voor Home assistant gebruik je hier? En hoe krijg je de lijn energieplafond erin?
Hoe heb je die automation ingesteld dat ie op de laagste prijs je switchbot activeert ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
SidewalkSuper schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:09:
[...]

Precies wat ik eerder al duidelijk probeerde te maken, goed dat er vanuit Tibber nu ook het inzicht is dat het niet correct en zelfs onmogelijk is wat ze wilden doen.
Prijsgeiddelde tot eindfactuur lijkt mij niet gunstig. Dan wil ik wel iedere maand een eindfactuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
John245 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Prijsgeiddelde tot eindfactuur lijkt mij niet gunstig. Dan wil ik wel iedere maand een eindfactuur.
Denk dat je bij anwb beter af bent dit jaar als het puur om de kosten gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Davidrrr schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:31:
[...]

Denk dat je bij anwb beter af bent dit jaar als het puur om de kosten gaat.
Maar als ik op de Tibber site kijk is het nog steeds per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:20
De eindfactuur is voor Tibber toch gewoon de maandfactuur? Je rekent iedere maand direct je verbruik af.

Dan klopt hun reactie toch nog steeds met het officele bericht?

@dreas
Graag een bron als dit anders wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Maandelijks afrekenen, kan er nog steeds een jaarrekening komen. Is dan slechts administratief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De jaarafrekening bij Tibber is er alleen om evt teveel terugbetaalde belasting te corrigeren.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
Ik zie dit als overheidsbeleid om de concurrentiepositie van conventionele aanbieders te versterken.

Ook zou het wegstrepen en de hoge terugleververgoedingen onhoudbaar worden als iedereen op dynamisch overstapt. Nu nemen de bedrijven en huishoudens zonder panelen het verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-07 13:52
Het is gewoon hoe de subsidie is ingestoken. Je kan 2 uitkomsten hebben.
Of je kapt de maand af als eindfactuur en neemt geen tegoed mee.
Of je laat het gewoon doorlopen en neemt je tegoed mee.

Beide opties kunnen interessant zijn, maar je kan mijns inziens gewoon het best de 2e optie hebben en dan wellicht alsnog vragen de eindfactuur op te maken zodra je erachter komt dat dat echt voordelig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Remco H schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:16:
mede-tweakers,

Ik gebruik gewoon een marktconform tarief, heb geen zin in ingewikkelde berekeningen en dito uitlegbaarheid. In mijn geval het variabele tarief van Vattenfall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
Ik ben benieuwd wat er in 2024 gaat gebeuren. Theoretisch gezien is het prijsplafond maar actief voor 12 maanden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
scoobs schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:32:
[...]

En dat is zo. Zolang het niet je ritme in de weg zit en effectief geen tijd kost, dan loont het zich de moeite. Als het echter betekent dat je langer thuis moet blijven omdat je wasmachine net op een onhandig moment klaar is, dan kan dat dynamische tarief me aan mijn reet roesten en betaal ik graag 10ct extra.

Voor de rest geldt: iedereen die graag 10ct extra bespaart, die gooit hopelijk niet het geld weg aan de andere kant door eens per maand lunch op het werk te kopen? O-)

Zoals de peer al vaker zei: de grootste besparing zit in uberhaupt dynamisch gaan. Ik let nergens op, en toch betaal ik gemiddeld misschien iets van 30% van de kwh prijs van een variabel contract. Die laatste 3% wat ik kan sturen, dat loont zich niet.
Wasmachine en vaatwasser maal ik ook niet om. Maar als je 2 EVs hebt loont een scriptje wel als dat 10cent /KWh scheelt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreas
Gecko123 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:37:
De eindfactuur is voor Tibber toch gewoon de maandfactuur? Je rekent iedere maand direct je verbruik af.

Dan klopt hun reactie toch nog steeds met het officele bericht?

@dreas
Graag een bron als dit anders wordt.
De subsidieregeling staat niet toe om tegoed mee te nemen na een eindfactuur, zoals iemand anders opmerkte moet de aanbieder dus kiezen. Daarom suggereren ook geen andere aanbieders dit te kunnen.

Tibber was erg ontwijkend, ik wil de correspondentie best via PB delen maar niet volledig in dit topic. In hun huidige KB artikel geven ze overigens nergens expliciet aan niet achteraf eventueel te corrigeren.

Ik heb ze gevraagd wanneer ze de informatie op de website bijwerken, dat lijkt me voor iedereen het handigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-07 18:59
Ik heb zelf gewoon het liefste dat Tibber per maand factureert en ook per maand het plafond toe past. In de zomer zal het zeker goedkoper zijn en heb je helemaal geen plafond nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
dreas schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:58:
[...]

De subsidieregeling staat niet toe om tegoed mee te nemen na een eindfactuur, zoals iemand anders opmerkte moet de aanbieder dus kiezen. Daarom suggereren ook geen andere aanbieders dit te kunnen.

Tibber was erg ontwijkend, ik wil de correspondentie best via PB delen maar niet volledig in dit topic. In hun huidige KB artikel geven ze overigens nergens expliciet aan niet achteraf eventueel te corrigeren.

Ik heb ze gevraagd wanneer ze de informatie op de website bijwerken, dat lijkt me voor iedereen het handigst.
Gewoon delen en je eigen persoonsinformatie censureren. Hop hop! Zit zelf ook bij Tibber dus laat maar zien. Ik wil wel eens duidelijkheid nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-07 21:02
[...]

[...]

Onderschat niet het gigantisch nadelig effect op COP als je in de goedkopere uren bewust extra warm gaat stoken. Dan moet je al haast werken met een 50% below daily average oid.

Voor aansturing kun je eens kijken of je met esp's aan de slag kunt. Ik ben er laatst achter gekomen hoe verrektes handig die dingen zijn icm HA.
Met 2.EV’s en een warmtepomp kun je met 10ct verschil een hoop besparen, met een vaatwasser, wasmachine etc is het effect inderdaad veel minder. Met een jaarverbruik van 15.0000kWh maakt het dus wel degelijk uit.

Bij een warmtepomp hangt het af hoe de installatie is opgebouwd en hoe goed je woning is geïsoleerd.
Een goed gedimensioneerd warmtepomp systeem heeft een flink buffervat. Als je namelijk een voldoende groot buffervat hebt kun je deze opwarmen en vervolgens tijdens de piekuren je huis mee verwarmen. Dit voorkomt tevens pendelen van je buitenunit.
Als je huis voldoende is geïsoleerd werkt deze als “buffer” voor het opslaan van warmte.
Nibe regelingen houden bv met meerdere factoren rekening. Nibe is een warmtepomp fabrikant met heel veel jaren ervaring in het koude Scandinavie waar ze al lang met dynamische tarieven werken, je mag aannemen dat ze daar weten waar ze mee bezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
Willempie27 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:18:
Ik heb zelf gewoon het liefste dat Tibber per maand factureert en ook per maand het plafond toe past. In de zomer zal het zeker goedkoper zijn en heb je helemaal geen plafond nodig.
Mochten ze dat niet doen kun je het gewoon afdwingen door maandelijks over te stappen tussen 2 leveranciers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Janpietertje89 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:43:
[...]

Mochten ze dat niet doen kun je het gewoon afdwingen door maandelijks over te stappen tussen 2 leveranciers.
Dan weet je in ieder geval zeker dat je geen enkel overschot meeneemt naar een volgende maand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
anboni schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:49:
[...]

Dan weet je in ieder geval zeker dat je geen enkel overschot meeneemt naar een volgende maand :P
En dat je de maanden dat de prijs lekker laag is daar ook echt van profiteert. Kortom, het wordt er niet makkelijker op het maximale eruit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:30
ronjon schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:10:
[...]

Hoe heb je die automation ingesteld dat ie op de laagste prijs je switchbot activeert ?
De Entso integratie heeft een Time of lowest price today sensor.
Dus. mijn automation ziet er zo uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: Wasmachine lowest price
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: sensor.time_of_lowest_price_today
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.wasmachine_programma
    state: "on"
action:
  - service: script.wasmachine_aan
    data: {}
  - service: notify.mobile_app_iphone_van_dave
    data:
      title: Lowest price
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - service: input_boolean.turn_off
    target:
mode: single

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07 12:45
Animal schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:52:
[...]

De Entso integratie heeft een Time of lowest price today sensor.
Dus. mijn automation ziet er zo uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: Wasmachine lowest price
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: sensor.time_of_lowest_price_today
condition:
  - condition: state
    state: "on"
action:
  - service: script.wasmachine_aan
  - service: notify.mobile_app_iphone_van_dave
    data:
      title: Lowest price
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - service: input_boolean.turn_off
    target:
mode: single
ik had ondertussen ook al iets anders gevonden. wel voor NordPool maar met wat trial en error uiteindelijk werkend gekregen voor Tibber

https://www.creatingsmart...vices-for-cheapest-hours/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
### cheapest time for Tibber
- platform: template
  sensors:
    cheapest_hours_energy_tomorrow:
      device_class: timestamp
      friendly_name: Cheapest sequential electricity hours
      value_template: >
        {%- set numberOfSequentialHours = 2 -%}
        {%- set lastHour = 20 -%}
        {%- set firstHour = 0 -%}

{%- if state_attr('sensor.tibber_prices', 'tomorrow')|length > 0 -%}
          {%- set ns = namespace(counter=0, list=[], cheapestHour=today_at("00:00") + timedelta( hours = (24)), cheapestPrice=999.00) -%}
          {%- for i in range(firstHour + numberOfSequentialHours, lastHour+1) -%}
            {%- set ns.counter = 0.0 -%}
              {%- for j in range(i-numberOfSequentialHours, i) -%}
                {%- set ns.counter = ns.counter + states.sensor.tibber_prices.attributes.tomorrow[j].total -%}
              {%- endfor -%}
            {%- set ns.list = ns.list + [ns.counter] -%}
            {%- if ns.counter < ns.cheapestPrice -%}
              {%- set ns.cheapestPrice = ns.counter -%}
              {%- set ns.cheapestHour = today_at("00:00") + timedelta( hours = (24 + i - numberOfSequentialHours)) -%}
            {%- endif -%}
          {%- endfor -%}
          {{ ns.cheapestHour }}

[ Voor 36% gewijzigd door ronjon op 07-01-2023 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Mars2020 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:26:
[...]

Met 2.EV’s en een warmtepomp kun je met 10ct verschil een hoop besparen, met een vaatwasser, wasmachine etc is het effect inderdaad veel minder. Met een jaarverbruik van 15.0000kWh maakt het dus wel degelijk uit.

Bij een warmtepomp hangt het af hoe de installatie is opgebouwd en hoe goed je woning is geïsoleerd.
Een goed gedimensioneerd warmtepomp systeem heeft een flink buffervat. Als je namelijk een voldoende groot buffervat hebt kun je deze opwarmen en vervolgens tijdens de piekuren je huis mee verwarmen. Dit voorkomt tevens pendelen van je buitenunit.
Als je huis voldoende is geïsoleerd werkt deze als “buffer” voor het opslaan van warmte.
Nibe regelingen houden bv met meerdere factoren rekening. Nibe is een warmtepomp fabrikant met heel veel jaren ervaring in het koude Scandinavie waar ze al lang met dynamische tarieven werken, je mag aannemen dat ze daar weten waar ze mee bezig zijn.
Yep, hier ook is de warmtepomp de grootste gebruiker. De EV zal ik vaker gaan laden met de kabel over de stoep (dat zie ik maar als compensatie voor het mislopen van de helft van het prijsplafond...), maar die kan ik dus niet slim aan laten sturen.

De warmtepomp is een Mitsubishi Ecodan. Volgende week begint ons dynamische contract, dus morgen gaat de wifi module erin zodat we de efficiëntie kunnen gaan monitoren. Momenteel draait de warmtepomp amper: thermostaat op 17°C en af en toe stoken we de pelletkachel om de huiskamer op 20°C te brengen. We proberen zo min mogelijk kWh tegen €0,87 bij GC af te rekenen...

Maar qua aansturen obv prijzen zullen we nog een eea moeten uitpluizen en inregelen. Het moet wel comfortabel blijven (in ons geval houden we ook niet van te warm, zeker in de slaapkamers). En naast de kosten speelt bijvoorbeeld ook de geluidsproductie mee. Tot nu toe zetten we de thermostaat daarom 's nachts wat lager.

Ben dus wel benieuwd naar ervaringen op dit punt, hoewel dat.mogelijk ook in een warmtepomp topic thuishoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27
Ik heb nog een dubbele meter. Bij een dynamisch contract vervallen deze tarieven zeker aangezien er per uur naar de prijs wordt gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14-07 20:59
Johan14 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 05:45:
Ik heb nog een dubbele meter. Bij een dynamisch contract vervallen deze tarieven zeker aangezien er per uur naar de prijs wordt gekeken?
Ja, de prijs is elk uur anders. En ze moeten elk uur de meterstanden hebben om de calculatie te kunnen maken. De verbinding met je slimme meter moet voor hen ook voldoende betrouwbaar zijn; ik kreeg destijds (3 jaar terug of zo) in no-time een ander type geïnstalleerd vanwege verbinding perikelen met de oude.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreas
icall5s schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:22:
[...]

Gewoon delen en je eigen persoonsinformatie censureren. Hop hop! Zit zelf ook bij Tibber dus laat maar zien. Ik wil wel eens duidelijkheid nu.
Je kan ze altijd mailen! Of mij PBen :) Ik ga er vanuit dat ze snel de website zullen bijwerken.

EasyEnergy gaat overigens per maand een eindfactuur sturen (en geeft ook duidelijk aan dat een eventueel tegoed dan niet meegenomen kan worden): https://www.easyenergy.com/nl/prijsplafond

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hremijn
[...]

Dat is een verkeerde aanname, ik bespaar juist die 10ct per kWh extra omdat ik dan mijn geld in het cafe aan dat betere biertje kan uitgeven. Ik heb liever dat er een horeca ondernemer van mij rijk wordt dan een energiebedrijf.Zo zal iedereen zijn keuzes hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-07 16:32
bilgy_no1 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 01:17:
[...]

Yep, hier ook is de warmtepomp de grootste gebruiker. De EV zal ik vaker gaan laden met de kabel over de stoep (dat zie ik maar als compensatie voor het mislopen van de helft van het prijsplafond...), maar die kan ik dus niet slim aan laten sturen.

De warmtepomp is een Mitsubishi Ecodan. Volgende week begint ons dynamische contract, dus morgen gaat de wifi module erin zodat we de efficiëntie kunnen gaan monitoren. Momenteel draait de warmtepomp amper: thermostaat op 17°C en af en toe stoken we de pelletkachel om de huiskamer op 20°C te brengen. We proberen zo min mogelijk kWh tegen €0,87 bij GC af te rekenen...

Maar qua aansturen obv prijzen zullen we nog een eea moeten uitpluizen en inregelen. Het moet wel comfortabel blijven (in ons geval houden we ook niet van te warm, zeker in de slaapkamers). En naast de kosten speelt bijvoorbeeld ook de geluidsproductie mee. Tot nu toe zetten we de thermostaat daarom 's nachts wat lager.

Ben dus wel benieuwd naar ervaringen op dit punt, hoewel dat.mogelijk ook in een warmtepomp topic thuishoort.
Warmtepomp hier idd wel wat offtopic, ik stuur je een PB ;)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
Domba schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:55:
[...]

Een link graag, deze is een week geleden laastst bij gewerkt en is ook waar app naar linkt.
www.tibber.com ?

[ Voor 7% gewijzigd door hremijn op 07-01-2023 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:08
Ik heb de volgende zoekterm in dit topic gebruikt: "Factuur Tibber".

Nu zijn er wat resultaten naar boven gekomen maar er wordt altijd gesproken over "gewogen gemiddelde", dit is dus de gemiddelde stroomprijs van die maand?

Oftewel je krijgt niet een factuur van je stroomverbruik per uur?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-07 09:20
Bravertal schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:41:

Nu zijn er wat resultaten naar boven gekomen maar er wordt altijd gesproken over "gewogen gemiddelde", dit is dus de gemiddelde stroomprijs van die maand?

Ze nemen idd het gemiddelde en op je jaarafrekening worden de belastingen recht getrokken.
Anders worden het pagina's grote facturen natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Magnat op 07-01-2023 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:08
Magnat schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Ze nemen idd het gemiddelde en op je jaarafrekening worden de belastingen recht getrokken.
Klopt dit, zoals ik het begrijp krijg je de factuur toch achteraf?

Oftewel verbruik van december wordt gefactureerd begin januari en rond de 25e van januari wordt het afgeschreven, oftewel dan ontvang je toch geen jaarrekening?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Bravertal schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:47:
Klopt dit, zoals ik het begrijp krijg je de factuur toch achteraf?

Oftewel verbruik van december wordt gefactureerd begin januari en rond de 25e van januari wordt het afgeschreven, oftewel dan ontvang je toch geen jaarrekening?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wat ik begrijp gaat de jaarrekening alleen over de belastingen die worden gesaldeerd bij mensen met zonnepanelen. Dit staat los van een eventuele verrekening van het prijsplafond.

Wat betreft de toepassing van het prijsplafond heeft Tibber telkens aangegeven zowel een gewogen maandgemiddelde te nemen als prijs en het maandelijkse tegoed mee te nemen tussen maanden. Hier in het topic lijken de meesten dat vreemd en juridisch onhoudbaar te vinden. Maar de laatste communicatie van Tibber stelt dat toch echt voor.

EDIT:
Die krijg je wel. Wanneer over de gemiddelde prijs van de maand gesproken wordt, is dat alleen in relatie tot het prijsplafond.

[ Voor 10% gewijzigd door Darses op 07-01-2023 09:55 . Reden: Reactie op eerdere post ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:20
Bravertal schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:41:

De juiste uitleg staat op de websites van de individuele leveranciers. De werking of uitleg lijkt nu nog te verschillen.

Gewogen gemiddelde per maand betekend de gemiddelde uurprijs van alle afgenomen kWh (van die maand) * (hun specifieke) uurprijs.

Je krijgt wel gewoon een factuur zoals ook zonder een prijsplafond. Alleen hier komt dan ook de vergoeding op te staan dat je factuurbedrag verminderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Magnat schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:43:
[...]

@Bravertal
Let op het verschil tussen het gewogen gemiddelde en het 'gewone' gemiddelde.
Dat zijn 2 verschillende zaken.
Het gewone gemiddelde is voor iedereen gelijk. het gewogen gemiddelde is specifiek voor jou en op basis van je verbruik. Je hebt daar dus zelf invloed op. Als jij altijd de elektrische auto voor 15 cent per kWh weet te laden, zal je gewogen gemiddelde voor die maand een stuk lager uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreas
Darses schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Wat betreft de toepassing van het prijsplafond heeft Tibber telkens aangegeven zowel een gewogen maandgemiddelde te nemen als prijs en het maandelijkse tegoed mee te nemen tussen maanden. Hier in het topic lijken de meesten dat vreemd en juridisch onhoudbaar te vinden. Maar de laatste communicatie van Tibber stelt dat toch echt voor.
Tibber communiceert nergens een gewogen maandgemiddelde te nemen voor toepassing van het prijsplafond. Ze wekken alleen die suggestie door een maand als rekenvoorbeeld te pakken, omdat dat in hun voorbeeld januari is speelt dat dus nog niet.

[ Voor 3% gewijzigd door dreas op 07-01-2023 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darses
  • Niet online
dreas schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:01:
[...]
Tibber communiceert nergens een gewogen maandgemiddelde te nemen voor toepassing van het prijsplafond. Ze wekken alleen die suggestie door een maand als rekenvoorbeeld te pakken, omdat dat in hun voorbeeld januari is speelt dat dus nog niet.
In de e-mail over 'Het prijsplafond en de nieuwe belastingtarieven.'' die ik op 23 december 2022 heb gekregen van Tibber staat dit wel nadrukkelijk: "Tibber rekent daarom met het persoonlijk gewogen gemiddelde van de maand." Hierop heb ik nogmaals de vraag gesteld of dit gaat kloppen, waarop ik dit bevestigd heb gekregen: "Je krijgt van ons iedere maand een factuur, hier staat jouw persoonlijke gemiddelde prijs op. Zit je boven het plafond en nog binnen het 'tegoed' dan krijg je dit gecompenseerd."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Dus als de helft van de uren de prijs 0.20 is en de andere helft 0,6 betaal je 0,40 per maand per uur? Mooier zou zijn de helft 0,2 en de andere helft 0,4 (prijsplafond).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Davidrrr schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:18:
Dus als de helft van de uren de prijs 0.20 is en de andere helft 0,6 betaal je 0,40 per maand per uur?
Nee, er wordt gewerkt met een gewogen gemiddelde. zie mijn vorige post hierboven.

maar inderdaad, het gaat op maandbasis.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 07-01-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darses
  • Niet online
Dus als de helft van de uren de prijs 0.20 is en de andere helft 0,6 betaal je 0,40 per maand per uur? Mooier zou zijn de helft 0,2 en de andere helft 0,4 (prijsplafond).
Dat klopt en is een bewuste keuze geweest van de minister. Zoek maar eens terug op 'Jetten' of 'minister' in dit topic voor alle discussies en citaten uit de plannen.

EDIT:
[quote]Nee, er wordt gewerkt met een gewogen gemiddelde. zie mijn vorige post hierboven.[/quote]
In het voorbeeld zijn de wegingen beide 0,5: 0.5*0.2 + 0.5*0.6 = 1*0.4

Vergeet mijn post, Peer heeft gelijk. Het gaat niet op de prijs op de markt, maar wat je zelf verbruikt.

[ Voor 24% gewijzigd door Darses op 07-01-2023 10:22 . Reden: Ik moet beter lezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
dreas schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:01:
[...]

In de rekenvoorbeelden op https://support.tibber.co...het-prijsplafond-van-2023 gebruiken ze een gewogen maandgemiddelde. Ze gebruiken idd niet de terminologie "maandgemiddelde" , maar er word ook niet gesproken van een jaargemiddelde. Conclusie is dat de manier hoe het rekenvoorbeeld is opgesteld leidend is. En daar word het gewogen maandgemiddelde gebruikt. Wijken ze hier van af, dan zijn ze bezig met misleiding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-07 21:08
Dat zou inderdaad mooi zijn, maar daar heeft de regering een dikke streep doorgezet. Met als smoes dat men bang was dat half Nederland zou overstappen naar dynamische energieleveranciers, waardoor andere leveranciers in de problemen zouden komen. Onzin argument natuurlijk, maar de lobby van de grote leveranciers heeft overwonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Nu online
Als belastingbetaler zou ik dat helemaal niet mooier vinden. Daar is dat prijsplafond ook helemaal niet voor bedoeld om individuele gebruikers zo weinig mogelijk te laten gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John245
bilgy_no1 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:23:
[...]

Als belastingbetaler zou ik dat helemaal niet mooier vinden. Daar is dat prijsplafond ook helemaal niet voor bedoeld om individuele gebruikers zo weinig mogelijk te laten gebruiken.
Klopt. Het is bedoeld om te zorgen dat de grote maatschapijen hun winst kunnen maximaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-07 21:06
Ik heb Tibber net maar eens gemaild. Ik denk dat het sommige maanden moet lukken om gemiddeld onder de €0,40 te blijven met een verbruik van 1000kWh in die maand. Ik word dan niet gecompenseerd (logisch) maar vraag me af of dit tegoed dan mee gaat naar de volgende maand.

Stel:
Januari
Tegoed 339kWh
Verbruik 1000kWh
Gewogen maandgemiddelde €0,35
Conclusie, geen compensatie ivm gewogen gemiddelde onder de €0,40.

Februari
Tegoed 280kWh
Verbruik 1000kWh
Gewogen maandgemiddelde €0,45
Conclusie A: 280*€0,05=€14 compensatie
Conclusie B: (280+339)*€0,05=€30,95 compensatie.
Waarbij dan bij B het resterende tegoed van de maand(en) ervoor ingezet wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Nu online
John245 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:27:
[...]

Klopt. Het is bedoeld om te zorgen dat de grote maatschapijen hun winst kunnen maximaliseren.
Beide zijn niet goed.

Totaal verkeerde prikkels en een heel dure regeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
bilgy_no1 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:23:
[...]

Nee, het is inderdaad veel gunstiger voor ons als belastingbetalers dat er structureel 30-50 ct per kWh naar de ouderwetse energiereuzen gaat in plaats van incidenteel 5-15ct per kWh voor klanten die dynamische tarieven hebben.... |:(
Pagina: 1 ... 91 ... 290 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels