bilgy_no1 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:53:
[...]
Juist. Ik zat eind vorig jaar in hetzelfde schuitje. Toen de referentie Eur 0,89 per kWh was en ik met mijn verbruik ruim boven het prijsplafond kwam was het eigenlijk een noodzaak om naar dynamisch te gaan. We stevenden af op een jaartotaal van meer dan Eur 6000... Nu met dynamisch en de installatie van PV komt het meer in de buurt van Eur 1200-1500 (met dan ook nog het laden van de auto erbij en pas vanaf eind mei PV). Oftewel, door dynamisch te gaan heb ik binnen een jaar mijn PV installatie zowat terug verdiend... (OK niet helemaal juist, maar wel tov lui bij Greenchoice blijven zitten en de rekening slikken).
Maar nu is al ongeveer Eur 0,17 per kWh vast aan Energiebelasting. Dat laat in mijn situatie een gemiddelde van Eur 0,13 kale prijs als benchmark. Dus als ik verwacht dat dynamisch gemiddeld over het jaar lager uitvalt dan dat zou ik daar moeten blijven. Maar in die beslissing moet ik ook een risk-reward afweging meenemen.
Als ik jouw prijzen kon realiseren (wat mij afgelopen winter dus niet is gelukt), zou ik gewogen gemiddeld op Eur 0,26 per kWh uitkomen, oftewel een kale prijs van Eur 0,09. Dat scheelt dus Eur 0,04 per kWh; potentiele winst Eur 270 op jaarbasis. Maar zoals gezegd is het mij niet gelukt om het zo laag te realiseren. Zelfs niet in de zomer met auto volladen op super negatieve momenten.
Tegenover die maximale winst van Eur 270 staat dan een potentieel flink hogere rekening als er weer een periode in de winter komt waarin de prijzen omhoog schieten. Ten opzichte van de keuze vorig jaar is die verzekeringspremie van maximaal Eur 270 het me waard. Voor anderen kunnen de cijfers uiteraard anders uitvallen en ook de risico-acceptatie.
Ik volg dit topic ook al enige tijd en ben eind december vorig jaar ook tijdelijk naar Tibber gegaan: eind 2022 betaalde ik bij Greenchoice ergens rond de 13 ct/kWh (weet niet meer of dit piek- of daltarief was), omdat ik een 3-jarig contract uit 2020 had en de belastingen extra laag waren.
Daarna zou de prijs bijna een euro/kWh worden.. Goed moment om over te stappen, zeker omdat de laatste dagen van december en de eerste van januari lekker goedkoop waren.
In april weer terug naar Greenchoice, vanwege de zonnepanelen, we hebben nu nog een negatief verbruik van bijna 1300 kWh die ik wil opmaken, want als we nu overstappen levert dit maar 11,5 ct/kWh op.
Het duurt nog wel minstens t/m november voordat ik netto weer energie afneem, dus ik heb nog even.
Maar ik zit nu al wel in dubio: neem ik ook tzt ook het Vattenfall contract (na saldering hoef ik alleen rekening te houden met het daluren, omdat TLV piekuren meer is dan afname, op jaarbasis)?
Ons nettogebruik op jaarbasis is ongeveer 1750 kWh piek, 5000 kWh dal. Verder leveren we terug: rond de 2250 kWh piek en 1000 kWh.
De grootverbruikers:
- airco 1400 kWh (koelen rond de 300, verwarmen rond de 1100)
- Elektrisch auto: rond de 2400 kWh[/i]
Airco is enigszins te sturen, maar vooral voor opwarmen moet deze een groot deel van de dag aanblijven, is onze ervaring.
Opladen auto is prima te sturen, natuurlijk: deze is 3 dagen overdag elders, maar het grootste deel van de week gewoon voor de deur. We kunnen eventueel ook openbaar laden als dat goedkoper is.
Bij Vattenfall kun je maximaal 60 dagen van te voren een contract aangaan, dus ik moet even wachten tot volgende maand. Als de prijs dan nog steeds rond de 29 cent is, dan is op basis van jouw verhaal het vrij lastig om, ook met een elektrische auto, de gemiddelde dynamische prijs ruim daaronder te houden.
Daarom zit ik zelf in dubio: aan de ene kant de rust van een jaar lang een vaste prijs die best aardig is. Aan de andere kant FOMO: ik vond het wel jammer dat we geen geld toe konden krijgen voor het laden van onze auto.
Ook de app van Tibber vond ik fijn en ik volg de dynamische tarieven ook nog steeds bijna dagelijks (met de IOS-app "Slim laden Service - Prijzen"), al hebben we thuis vaste prijzen.
En ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of het ons huishouden lukt om de gemiddelde prijs onder de 29 ct/kWh te krijgen, over een heel jaar genomen.
Ik heb even de factuur van de 3 maanden dat ik dynamisch contract had. De gemiddelde prijzen in cent per kWh:
- januari: 29,7 afnameprijs; terugleverprijs: 30,6
- (dit is vóór de prijsverhoging van Tibber) per 1/3
- februari: 30,6 afnameprijs; terugleverprijs: 30,1
- (dit is vóór de prijsverhoging van Tibber) per 1/3
- maart: 29,8 afnameprijs; terugleverprijs: 27,9
Dat is dus wel hoger, maar niet veel hoger dan het daltarief van 29,4 cent van Vattenfall..
In de lente- en zomer maanden was het gemiddelde tarief wat lager, maar dat geldt natuurlijk ook voor het terugleveren. Aan de andere kant: de afgelopen maanden was het voor ons meestal goedkoper om openbaar te laden, maar dat zal met dynamische tarieven wel anders zijn in de zomer.
Aargh, alweer een veel te lange post geworden.
Eigenlijk is de vraag: hoe hoog/laag is de gemiddelde prijs de afgelopen maanden geweest voor Tweakers met PV en BEV die thuis opgeladen kan worden?