Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:50
anboni schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:29:
[...]

Zet dat ff in perspectief: een snelle zoekopdracht geeft een jaarverbruik van 175kWh voor een inductiekookplaat. Da's 0.5 per dag. Zelfs in het duurste uur morgen kost dat je 35 cent. Da's dus peanuts, zeker als je het afzet tegen opladen van m'n EV vandaag: 20% naar 80% (zeg maar 50kWh) voor dus een euro of 8. Het goedkoopste 'vaste' contract volgens gaslicht.com is 38ct/kWh, dan zou het me 19 euro hebben gekost. Ik weet wel wat ik doe hoor. Voorlopig blijf ik bij dynamisch.
Ik weet niet waar die cijfers vandaan komen.
Maar kan hier zo terug zien dat een iets meer dan normaal gerecht koken ca 2kWh heeft gekost.
Dat zijn 2 grote entrecotes in 2 pannen en een pan met aardappelen (koken 3min + 40minuten bakken).
En wat groente grillen.
Voor 0,5kWh breng je 5 liter water van 10 naar 100 graden (moet je wel niet door blijven koken ;) ).
Ik denk dat die bron je vertelt dat nederlanders bizar weinig koken.

Anyways, ik ga voor deze prijzen dus wel even zo min mogelijk energie verbruiken morgen ;) .
75 cent is echt wel een substantieel verschil t.o.v. 30 cent als je koken+ afwassen+ vaatwasser+ oven bijvoorbeeld meerekent.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• philippek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-04 23:15
de prijzen van dynamische contracten zijn de afgelopen weken telkens duurder geworden terwijl we juist meer zon en wind energie hebben gehad.
Wat word gezegd dat gas centrales opgestart moeten worden is ook raar want dit zou betekenen dat deze trend alleen maar erger wordt als wij de winter in gaan en de prijs misschien wel 1.5-2 euro wordt.
ik zou op z'n minst een duidelijkere verklaring willen krijgen dan elke week hetzelfde verhaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:58
philippek schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:06:
de prijzen van dynamische contracten zijn de afgelopen weken telkens duurder geworden terwijl we juist meer zon en wind energie hebben gehad.
Wat word gezegd dat gas centrales opgestart moeten worden is ook raar want dit zou betekenen dat deze trend alleen maar erger wordt als wij de winter in gaan en de prijs misschien wel 1.5-2 euro wordt.
ik zou op z'n minst een duidelijkere verklaring willen krijgen dan elke week hetzelfde verhaal.
Waarom is dat raar? Wat denk je dat het opstarten van een centrale die de hele dag uit is geweest kost? En als de stroom na 2-3 uur piek niet meer nodig is, dan moet die centrale weer uit.

De stroom van jouw zonnepanelen zou per opgewekte kWh ook veel duurder zijn als je maar 2 uur per dag zon hebt.

En ik weet niet of je onlangs buiten bent geweest, maar om nou te zeggen dat het lekker waait ..

[ Voor 5% gewijzigd door V_ger op 10-09-2023 23:14 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:31

franssie

Save the albatross

philippek schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:06:
Zat links in dit topic enne, kijk eens naar het weerbericht en de tijd van opkomst en overgang van de zon ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:40
@philippek Voor zover je dat nog niet gedaan hebt kan je ook de data erbij pakken. Dat scheelt een berg verkeerde aannames.

Leg je dat allemaal over elkaar heen dan wordt het vanzelf wel duidelijk.
Waar je wel rekening mee dient te houden is dat je niet enkel naar Nederland moet kijken om een compleet beeld te hebben.

Er was gisteren tussen 19:00 en 20:00 in ieder geval nauwelijks wind:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvVfZgdv5YkE_ir4mFGHJHMrsgg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OvOQjEpwdLct0rwNC1Wc1UGk.png?f=user_large
(Bron)

De verklaring is in de basis doodsimpel. Dagelijks is er een veiling van energie. Men mag zich inschrijven voor verkoop van x kWh tegen y Euro.
Als het tarief in een bepaald uur hoog is dan kan of wilt niemand tegen een lager tarief leveren.
En op een vrije markt wordt de prijs bij degene die wel kan leveren vanzelf hoger als een hoop partijen dat niet kunnen zolang de vraag gelijk blijft.

Die gascentrale kan nu echt wel goedkoper draaien, maar waarom zouden ze?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:21
Raymond P schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:13:
@philippek Voor zover je dat nog niet gedaan hebt kan je ook de data erbij pakken. Dat scheelt een berg verkeerde aannames.

Leg je dat allemaal over elkaar heen dan wordt het vanzelf wel duidelijk.
Waar je wel rekening mee dient te houden is dat je niet enkel naar Nederland moet kijken om een compleet beeld te hebben.

Er was gisteren tussen 19:00 en 20:00 in ieder geval nauwelijks wind:
[Afbeelding]
(Bron)

De verklaring is in de basis doodsimpel. Dagelijks is er een veiling van energie. Men mag zich inschrijven voor verkoop van x kWh tegen y Euro.
Als het tarief in een bepaald uur hoog is dan kan of wilt niemand tegen een lager tarief leveren.
En op een vrije markt wordt de prijs bij degene die wel kan leveren vanzelf hoger als een hoop partijen dat niet kunnen zolang de vraag gelijk blijft.

Die gascentrale kan nu echt wel goedkoper draaien, maar waarom zouden ze?
Voor zover ik het begrijp wordt de prijs vastgesteld aan de hand van de laatste MWh die moet worden geproduceerd. Die geldt dan automatisch voor alle geleverde stroom.

Dus als er veel vraag is en het reguliere aanbod dat niet kan leveren, dan komen er andere aanbieders bij in volgorde van oplopende kosten. Het kan dus best zijn dat er nu net één tuinder met een WKK nodig is om de aan de vraag te kunnen voldoen.

Maar de prijs van die laatste aanbieder geldt dan voor iedereen.

Ik vind het overigens wel geinig dat mensen over de kook raken van twee dure uurtjes en dat opschrijven op de dag ervoor waar ook weer heel wat heel goedkope uurtjes waren.

Het aantal uren boven het prijsplafond is dit jaar tot nu toe heel beperkt gebleven. Peanuts vergeleken met het aantal uren met een negatieve prijs.

Maar goed, mensen moeten zelf de risico-afweging maken. Hangt ook van je verbruiksprofiel af. Met een warmtepomp ga je in de winter juist veel verbruiken en ben je misschien wat logger qua sturen. Als de EV je grootste verbruiker is kun je misschien weer beter sturen en heb je een alternatief op straat als het heel gek wordt.

Ik overweeg nu ook die Vattenfall aanbieding voor 1 jaar vast. Dat zit niet echt veel boven mijn gemiddelde prijs en dan zonder zorgen over dure momenten (of juist de diep negatieve momenten met mijn PV). Maar dat is niet nav die twee dure uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:10

bert pit

asdasd

Jake schreef op zondag 10 september 2023 @ 07:56:
[...]

Volgens mij is vooral de conclusie dat de piek van >350 €/MWh niet in deze grafiek zit (en dus op de markt van deze grafiek er ook niet is geweest).

De grafiek blijft in 2022 onder 10 USD/MMBtu. En bij 1 USD = 0,9 € en 1 MWh = 3,41 MMBtu kom je op een piek van net boven de 30 €/MWh huidige koers is onder de 8€/MWh.
(Stel ik maak een foutje in de omrekening: dan nog is de piek maar 3,5x huidige en niet ruim 10x wat hier als net-tarief gold).

De rest is transport kosten en de marge van de handelaren die het has aan elkaar verkocht hebben tijdens de reis.
Klopt, het nadeel van deze grafiek is dat de tarieven op de wereldmarkt worden weergegeven. Maar het geeft wel een beeld van wat er in het verleden speelde.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@bilgy_no1 Dat klopt, merit order.
Voor een simpele uitleg gaat dat net wat te ver, vind ik.

De reacties vind ik ook leuk. Vooral die van mijn broertje. Ik eet vanavond gewoon extra luxe. :+

De 31ct/kWh van Vattenfall geeft ook wel een beetje weer wat het klimaat volgend jaar zal zijn. Er komen nogal wat windparken bij en in '24 ook wat batterij-installaties waardoor pieken zoals vandaag ongetwijfeld een beetje afgevlakt zullen worden.
Met wat ik afgelopen jaar bespaard heb kan ik het komende jaar een behoorlijk risico dragen, dus ik blijf lekker plakken op dynamisch.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PtrO schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:28:
Holy man..... morgen tussen 18u en 21u meer dan 70ct/kWh......[Afbeelding]
11.09.2023

For the following power futures markets Stressed Market situation is announced: - German Power Market - German/Austrian Power Market - Austrian Power Market - Italian Power Market - French Power Market - Dutch Power Market - Belgian Power Market - Hungarian Power Market - Czech Power Market - Slovakian Power Market - Polish Power Market - Romanian Power Market - Spanish Power Market - Bulgarian Power Market - Serbian Power Market - Slovenian Power Market - Swiss Power Market - Greek Power Market - GB Power Market - Nordic Power Market - Croatian Power Market
De aggregated curves zijn ook heel vreemd. Bijvoorbeeld DK1 en DK2 blijven op € 4.000 hangen terwijl de marktprijs veel lager is uitgekomen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamz0r
  • Laatst online: 16-08 12:20
Heeft iemand hier ervaring met het afsluiten van alleen gas bij Vattenfall?
Ze hebben nu een aanbieding voor 1 jaar vast á €1,21. Niet zo gek veel t.o.v. het tarief bij Zonneplan momenteel.

Aangezien we hier een kleine meid hebben rondlopen en ik verwacht aardig veel gas extra te verstoken lijkt me wat extra zekerheid wel handig. Qua stroom wil ik dan bij Zonneplan blijven. Onze zonnepanelen wekken met name in de ochtend op en ik zie dat het qua terugleververgoeding dan nog aardig gunstig zit. €0,04 terugleververgoeding bij Vattenfall is natuurlijk ook lachwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@deamz0r Wat wil je exact weten. Of dat kan? Ja.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesnam
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:14
GekkeRipper schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:51:
Ik krijg morgen extra zonnepanelen gelegd. Zit bij Zonneplan. Heb ook een EV maar verwacht op jaarbasis toch een overschot te gaan produceren. Sowieso laad ik de auto maar 1x per week op ongeveer. Uiteraard op het meest goedkope moment. Verder een normaal tot zuinig verbruik.

Volgens mij ben ik dan met een dynamisch contract nog steeds het goedkoopste uit toch?

Heb uiteraard wel zelf gelezen maar zoek even een korte bevestiging of ontkrachting :) dank! *;
Beetje zelfde verhaal hier. Heb 10 oude panelen op zuid liggen, leveren nog zo'n 1.200kWh/jr op. Vorige week 13 panelen op west bij laten leggen, die zo'n 4.600kWh/jr gaan opleveren, maar dan natuurlijk in de wat duurdere uren. Ook een EV, die per jaar zo'n 2.000kWh/jr gaat afnemen waardoor het verbuik misschien wel iets lager gaat zijn dan de opbrengst. Met de panelen op west blijf ik wel bij dynamisch omdat ik dan een hogere opbrengst heb is de verwachting. Ben erg benieuwd hoe dat uit gaat pakken komende winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:50
Zo jammer dat de panelen op mijn westkant nog niet geleverd zijn... mijn 20 panelen op de oostkant leverden gisteren nog 1 kWh na 18u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamz0r
  • Laatst online: 16-08 12:20
Raymond P schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:01:
@deamz0r Wat wil je exact weten. Of dat kan? Ja.
Dat inderdaad en mis ik nog bepaalde voordelen (prijs) als ik het los afsluit? Ik lees her en der dat het ongunstig is om losse contracten af te sluiten. Maar zelf heb ik nog geen prijsverschil kunnen ontdekken tussen gas+stroom bij Vattenfall en alleen gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@deamz0r Dat zou hier offtopic zijn, maar ik ga ervan uit dat er dan gerefereerd wordt naar 'bonuskortingen" die een aantal leveranciers geven bij x verbruik voor y periode. Of je wel of niet teruglevert weegt ook nog mee.

Wellicht handig een andere thread te pakken binnen dit themaforum, daar kunnen ze je ongetwijfeld meer vertellen. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-10 08:11
deamz0r schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:59:
Heeft iemand hier ervaring met het afsluiten van alleen gas bij Vattenfall?
Ze hebben nu een aanbieding voor 1 jaar vast á €1,21. Niet zo gek veel t.o.v. het tarief bij Zonneplan momenteel.

Aangezien we hier een kleine meid hebben rondlopen en ik verwacht aardig veel gas extra te verstoken lijkt me wat extra zekerheid wel handig. Qua stroom wil ik dan bij Zonneplan blijven. Onze zonnepanelen wekken met name in de ochtend op en ik zie dat het qua terugleververgoeding dan nog aardig gunstig zit. €0,04 terugleververgoeding bij Vattenfall is natuurlijk ook lachwekkend.
Heb dit net gedaan. Het verschil in prijs met dynamisch is laag en ik verwacht een stijgende dynamische prijs voor de koudere maanden. Gas kan ik niet op sturen in huis en is gewoon een dagprijs. In de winter was ons verbruik best fors, alhoewel we komende winter met allerlei isolatiemaatregelen in gaan, benieuwd wat dat voor het verbruik gaat doen. Volgend jaar hopelijk een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Raymond P schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:19:
@bilgy_no1 Dat klopt, merit order.
Voor een simpele uitleg gaat dat net wat te ver, vind ik.

De reacties vind ik ook leuk. Vooral die van mijn broertje. Ik eet vanavond gewoon extra luxe. :+

De 31ct/kWh van Vattenfall geeft ook wel een beetje weer wat het klimaat volgend jaar zal zijn. Er komen nogal wat windparken bij en in '24 ook wat batterij-installaties waardoor pieken zoals vandaag ongetwijfeld een beetje afgevlakt zullen worden.
Met wat ik afgelopen jaar bespaard heb kan ik het komende jaar een behoorlijk risico dragen, dus ik blijf lekker plakken op dynamisch.
Ja, klopt dat er veel wind en PV bij blijft komen de volgende jaren. En uiteindelijk zal stroom daardoor ook goedkoper worden. Batterij opslag blijft voorlopig nog wel een niche denk ik. Veel zal afhangen van het tempo waarmee de industrie gaat elektrificeren en de mate waarmee die flexibel kunnen schalen.

Maar ik denk niet dat er direct een grote prijsdaling zal komen in het komende jaar. De kans op het mislopen van een groot voordeel acht ik dus klein en de kans op een duurdere periode door tijdelijke schokken (geopolitiek, macro-economie) is ook aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:50
bilgy_no1 schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:08:
[...]

Voor zover ik het begrijp wordt de prijs vastgesteld aan de hand van de laatste MWh die moet worden geproduceerd. Die geldt dan automatisch voor alle geleverde stroom.

Dus als er veel vraag is en het reguliere aanbod dat niet kan leveren, dan komen er andere aanbieders bij in volgorde van oplopende kosten. Het kan dus best zijn dat er nu net één tuinder met een WKK nodig is om de aan de vraag te kunnen voldoen.

Maar de prijs van die laatste aanbieder geldt dan voor iedereen.

Ik vind het overigens wel geinig dat mensen over de kook raken van twee dure uurtjes en dat opschrijven op de dag ervoor waar ook weer heel wat heel goedkope uurtjes waren.

Het aantal uren boven het prijsplafond is dit jaar tot nu toe heel beperkt gebleven. Peanuts vergeleken met het aantal uren met een negatieve prijs.

Maar goed, mensen moeten zelf de risico-afweging maken. Hangt ook van je verbruiksprofiel af. Met een warmtepomp ga je in de winter juist veel verbruiken en ben je misschien wat logger qua sturen. Als de EV je grootste verbruiker is kun je misschien weer beter sturen en heb je een alternatief op straat als het heel gek wordt.

Ik overweeg nu ook die Vattenfall aanbieding voor 1 jaar vast. Dat zit niet echt veel boven mijn gemiddelde prijs en dan zonder zorgen over dure momenten (of juist de diep negatieve momenten met mijn PV). Maar dat is niet nav die twee dure uurtjes.
Dit is het resultaat van het beschreven principe voor 19h vanavond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIjTshH8-UpyOWSsrWYS8-h7YX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcQLq12nnSkkANIx9Y6h8iSV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkA3sAHxzGlQHGaZYvFYM1NvVok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ub833fgQJTJH0ADM8RLoOq2D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bilgy_no1 schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:33:
[...]

Maar ik denk niet dat er direct een grote prijsdaling zal komen in het komende jaar. De kans op het mislopen van een groot voordeel acht ik dus klein en de kans op een duurdere periode door tijdelijke schokken (geopolitiek, macro-economie) is ook aanwezig.
Vanwege steeds meer PV zal de prijs overdag en vooral in voorjaar, zomer en herfst wel lager worden.
Buiten die uren ben je afhankelijk van de wind en als die wegvalt dan kun je best wel eens vaker uitwassen als vandaag krijgen. Want de conventionele centrales die deze pieken moeten opvangen kunnen hun vaste kosten maar op beperkte uren terugverdienen, dus hun stroom wordt duurder. Misschien dat het afschaffen van salderen daar nog een licht dempend effect op heeft.
Dat alles leidt wel tot het aantrekkelijker worden van batterijopslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:50
Maasluip schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:46:
[...]

Vanwege steeds meer PV zal de prijs overdag en vooral in voorjaar, zomer en herfst wel lager worden.
Buiten die uren ben je afhankelijk van de wind en als die wegvalt dan kun je best wel eens vaker uitwassen als vandaag krijgen. Want de conventionele centrales die deze pieken moeten opvangen kunnen hun vaste kosten maar op beperkte uren terugverdienen, dus hun stroom wordt duurder. Misschien dat het afschaffen van salderen daar nog een licht dempend effect op heeft.
Dat alles leidt wel tot het aantrekkelijker worden van batterijopslag.
Alle markt analyse partijen gaan idd wel uit van prijzen boven de 100 eur/MWh jaar gemiddeld in 2030. Spreiding door de dag en weken heen zal groot zijn en idd ten gunste van batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
bilgy_no1 schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:33:
[...]

Ja, klopt dat er veel wind en PV bij blijft komen de volgende jaren. En uiteindelijk zal stroom daardoor ook goedkoper worden. Batterij opslag blijft voorlopig nog wel een niche denk ik. Veel zal afhangen van het tempo waarmee de industrie gaat elektrificeren en de mate waarmee die flexibel kunnen schalen.

Opslag is nu cruciaal, daar wordt ook volop op ingezet. Afaik komen er in '24 een aantal grotere batterijen in NL online inclusief een zooi kleine ondernemers die staan te wachten op hun aansluiting.
Als daar nog een subsidie tegenover komt te staan is het hek van de dam.
Shell's waterstoffabriek staat nog steeds gepland voor begin '25.

Mja, het blijft NL. Geheel waarschijnlijk dat het Markermeer als buffer als heilige graal gezien gaat worden op de lange termijn.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Raymond P schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:53:
[...]

Mja, het blijft NL. Geheel waarschijnlijk dat het Markermeer als buffer als heilige graal gezien gaat worden op de lange termijn.
Dat soort plannen zijn er (op verschillende plekken in Nederland) al langer. Het grote probleem hier is het beperkte hoogteverschil en daarmee het beperkte vermogen dat je kunt ontwikkelen.
Zolang je geen bedijkte buffer maakt zul je ook maar 1-1,5 meter maximaal aan waterstand kunnen wisselen vanwege de havens aan de rand van het meer. Om het effectiever te maken zul je een apart gebied moeten bedijken (bij voorkeur aan een kant tegen een bestaande dijk aan) en dat droogpompen als je energie over hebt en vol laten lopen als je energie nodig hebt. Dat kun je dan misschien ook nog een paar meter uitbaggeren.
Maar nogmaals: vanwege het beperkte debiet is het vermogen ook beperkt. Dan kun je wel 1000 turbines gaan opstellen, maar dat kost heel veel geld.

Ik gok dat je dit nooit rendabel krijgt in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Maasluip Yep, dat weet ik. En helemaal eens.
Vooral dat laatste maakt het behoorlijk compatible met onze Overheid. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars2020 schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:30:
[...]

Dat dan ook weer niet zo want er is altijd een verschil in voorwaarden en ik denk dat ANWB aan de goede kant zit tav de voorwaarde voor de gemiddelde consument. Daarnaast is er altijd nog de vraag of je voor vast of dynamisch moet gaan, dus laat dit topic maar gewoon open staan….
Aan de andere kant: voorwaarden veranderen als de seizoenen. Een kennis (zonder panelen) zit sinds januari van dit jaar bij Zonneplan. Aanvankelijk betaalde je daar geen voorschot, maar kreeg je aan het eind van de maand een factuur voor 1/12 van het geschatte jaarverbruik. Dat veranderde heel snel in een voorschot en vervolgens in een dubbel voorschot—dit alles in acht maanden tijd.

Dat de ANWB een reseller is van EnergyZero staat nog steeds in de startpost.
Als ik het mis heb, dan in commissie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:01
Het afgelopen jaar heb ik exclusief belastingen voor circa 7 cent per kWh teruggeleverd aan Zonneplan. Geen vetpot, maar lijkt me beter dan de rest van de markt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:11:
[...]

Aan de andere kant: voorwaarden veranderen als de seizoenen. Een kennis (zonder panelen) zit sinds januari van dit jaar bij Zonneplan. Aanvankelijk betaalde je daar geen voorschot, maar kreeg je aan het eind van de maand een factuur voor 1/12 van het geschatte jaarverbruik. Dat veranderde heel snel in een voorschot en vervolgens in een dubbel voorschot—dit alles in acht maanden tijd.

Dat de ANWB een reseller is van EnergyZero stond tot voor zeer kort nog steeds in de startpost.
Inmiddels is het gewijzigd, dank daarvoor. Als ik het mis heb, dan vast in commissie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-10 01:16
Maasluip schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:45:
[...]

[...]

De aggregated curves zijn ook heel vreemd. Bijvoorbeeld DK1 en DK2 blijven op € 4.000 hangen terwijl de marktprijs veel lager is uitgekomen.
Ik snap niet heel veel van die curves met hoe ze te lezen. Wat wil dat of kan dat betekenen dat iets op die €4K blijft hangen ?

Ik alleen maar bedenken dat dit het gevolg is van een fout gelopen deal op kosten van de afnemers en energie kost wat de gek ervoor betaald. De handelaar/makelaar/marktmaker wint hier altijd.

Wat mij wel op valt dat in NordPool-getallen van bv DK en NL vanavond 5x hoger zijn dan overdag en dit getal in bv FR, maar 2x en in BE 3x is. Kennelijk zit er een grote disbalans tussen de EU prijzen (Scandinavië/laag en de rest/factoriaal).

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-10 19:48
Dat energieopslag verhaal is echt wel een dingetje...

Nederland is zo lekker zonne-energie aan het opwekken dat we het maar verkopen aan de buren :(

https://energieopwek.nl/

https://app.electricitymaps.com/zone/NL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PtrO schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:03:
[...]

Ik snap niet heel veel van die curves met hoe ze te lezen. Wat wil dat of kan dat betekenen dat iets op die €4K blijft hangen ?
"Marktonbalans" wat daar dan ook precies de oorzaak van mag zijn.
En daarna waarschijnlijk een tweede veiling gehouden.

Hoe de curves moet lezen: oranje is de vraag van afnemers (energiemaatschappijen), grijs is het aanbod van de producenten. Op de X-as de vraag in MWh voor dat uur (waardoor je het ook als MW kunt lezen), op de Y-as de prijs/MWh.

Voor vandaag, Nederland, 00-01 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRKUZY6U2fLR_xEO8mrQtrQsmso=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9FCxjLr5qGIpuGBi1MK91NPF.png?f=user_large
Veiling start, en er is direkt een vraag tot 4.400 MWh tegen een prijs van € 4.000 / MWh. Dat kan gedekt worden door een aanbod dat onder nul is. Dan is er nog vraag tot 4.473 MWh voor € 3.000 / MWh, het aanbod is dan nog altijd een negatieve prijs. En zo zijn er steeds meer partijen die steeds minder voor hun stroom willen betalen, en aanbieders die steeds meer voor hun stroom willen krijgen. Uiteindelijk kom je dan tot een snijpunt, de volgende afnemer wil niet meer zoveel betalen als de volgende aanbieder wil ontvangen, en dan heb je de prijs bepaald en ook de hoeveelheid energie die geleverd moet worden.

Als je veel zon en wind hebt is er veel goedkoop aanbod. Dat er om middernacht nog 4,5 GW tegen 0 of negatieve prijzen wordt aangeboden is bemoedigend. Dat kan vrijwel alleen maar wind zijn.
Tja, en dan krijg je 19-20 waar je natuurlijk nog een flinke vraag hebt maar waar het aanbod van goedkope energie achterblijft en het nog altijd € 463 / MWh moet kosten.
Het lijkt vooral aan de vraagkant te zitten.

Denk overigens niet dat wij consumenten hier enige invloed op hebben. Energiemaatschappijen hebben een leveringsplicht dus onze stroom zal altijd in het stukje van € 4.000 / MWh zitten. Ook al heb je een variabel tarief, ook al laad je tijdens dure uren je auto niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:57
CarstenHouw schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:28:
Dat energieopslag verhaal is echt wel een dingetje...

Nederland is zo lekker zonne-energie aan het opwekken dat we het maar verkopen aan de buren :(
Beter geven ze het gratis aan mij, en verstoken ze de rest :+

Op het moment dat de buurlanden geen gas en kolen er voor moeten gebruiken, is er daar weer minder vraag naar. Blijven die goedkoper, hebben wij er in de avond/nacht en winter weer profijt van.

En sowieso gaat er altijd veel overproductie naar het buitenland, zodra die connecties* vol zitten (lees er wordt veel opgewekt in Nederland), dan kelderen de prijzen op eens hard.

Negatieve prijzen zijn leuk voor ons als consument, maar als je je geld niet terug ziet, gaat niemand meer investeren.

*Ik zie die connecties ook wel uitgebreid worden, dan is de kans op negatieve prijzen lager.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Maasluip schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:30:
[...]
[knip mooi uitleg]
...
Denk overigens niet dat wij consumenten hier enige invloed op hebben. Energiemaatschappijen hebben een leveringsplicht dus onze stroom zal altijd in het stukje van € 4.000 / MWh zitten. Ook al heb je een variabel tarief, ook al laad je tijdens dure uren je auto niet op.
Yep dat strookt met mijn gedachten en vermoed dat die onderkant wat een consument 'altijd' zal betalen, de komende tijd flink hoger zal gaan worden.

Als consument moet je - in onze samenleving - wel afnemen en ondanks dat het een keuze lijkt, is dat feitelijk een verplichting. Hooguit dat er een keuze is in meer of minder gebruiken met het - wie daarvoor de middelen heeft - efficiënter uit te nutten.

Die €4/MWh vermeerderd met belasting, komt dan uit op minimaal de voorheen "gewone" 19ct/kWh en heeft inmiddels door marktwerking (iemand/iets wordt elders schathemeltjerijk) een gemiddeld niveau van ca 30ct/KWh.
Interessant is de beleving van een prijs waarbij een prijsniveau goedkoper gaat aanvoelen omdat er (steeds) vaker) flink hogere prijzen in omloop zijn. Het is geen doel maar wel het resultaat dat consumenten klaar worden gestoomd om meer te 'willen' betalen.

Zo ook vanavond de 70+ct/KwH dat morgen onder de 50ct/kWh duikt waarmee het weer erg zou meevallen. Nooit gedacht in een land te gaan leven waar net als vaak elders in de wereld, het gedrag is aangepast op wat op dat moment qua prijs voorhanden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@PtrO Nee. Het deel wat de consument (dynamisch) afneemt moet verplicht geleverd worden en zit dus altijd in het eerste stukje waar een hoog bedrag tegenover staat zodat aanbod praktisch gegarandeerd is.

Als consument met een dynamisch contract lift je echter mee op wat (voornamelijk) de industrie wilt betalen. Er is geen apart tarief voor consumenten en het aandeel is dusdanig klein dat het effect op de markt nauwelijks aanwezig is.

Het normaliseren waak ik wel voor. Hier in huis zijn tarieven statisch gekleurd in groepen die we vooraf besproken hebben op basis van wat wij willen betalen.
Dat is ook wel een van mijn ergernissen in de Tibber app. Die 'goedkope groene' threshold zou niet dagelijks moeten verschuiven.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:59
Die onrustige pieken en dalen voor de prijs van elektriciteit beginnen steeds gekker te worden. Het is het erg jammer dat energieopslag op het niveau van 1 huishouden vooralsnog niet rendabel lijkt.

Zijn er hier toevallig mensen met ervaring met thuisbatterijen? Ik ben wel nieuwsgierig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
DLSS schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:15:
Zijn er hier toevallig mensen met ervaring met thuisbatterijen? Ik ben wel nieuwsgierig.
Kijk even hier: Thuisaccu: al interessant (voor mij)? en Het Sessy thuisaccu verzameltopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Laatst online: 23:18
Maasluip schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:30:
[...]

Dat dat nu niet zo is betekent niet dat dat zo zal blijven. Ik denk zeker wat dit wel gaat komen. Met auto's die je in kan prikken, allerlei apparatuur wat on demand te laden en ontladen is, wasmachines die aangaan als het goedkoper is om te draaien, etc. Vergis je wat sommige mensen wel niet doen voor een dubbeltje (prijsvragen, airmiles etc) en de combinatie schaal + data + technology op een dusdanig niveau is worden consumenten enorme knoppen waaraan gedraaid kan worden. Ze kunnen zelfs betaald krijgen om onbalans weg te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

chielsen schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:26:
[...]

Dat dat nu niet zo is betekent niet dat dat zo zal blijven. Ik denk zeker wat dit wel gaat komen. Met auto's die je in kan prikken, allerlei apparatuur wat on demand te laden en ontladen is, wasmachines die aangaan als het goedkoper is om te draaien, etc.
Dat zijn allemaal beslismomenten NADAT de veiling heeft plaatsgevonden. Uiteraard kun je dan met een contract met uurprijzen beslissen om minder stroom te verbruiken maar dat heeft geen invloed op de prijs.
Om hier invloed op te hebben moet je tijdens de veiling partij zijn. Bijvoorbeeld wat Tesla doet met hun powerwalls. Maar dan moet je dus wel een dag van te voren vastleggen wat je zult gaan verbruiken. Als je je gecontracteerde vermogen niet afneemt krijg je weer onbalansprijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:24
Maasluip schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:39:
[...]

Dat zijn allemaal beslismomenten NADAT de veiling heeft plaatsgevonden. Uiteraard kun je dan met een contract met uurprijzen beslissen om minder stroom te verbruiken maar dat heeft geen invloed op de prijs.
Om hier invloed op te hebben moet je tijdens de veiling partij zijn. Bijvoorbeeld wat Tesla doet met hun powerwalls. Maar dan moet je dus wel een dag van te voren vastleggen wat je zult gaan verbruiken. Als je je gecontracteerde vermogen niet afneemt krijg je weer onbalansprijzen.
Nou ja, als er structureel minder stroom verbruikt wordt dan verwacht dan zullen de energiemaatschappijen bij de veiling toch ook minder gaan kopen tegen dat hoge bedrag? Het heeft geen directe invloed inderdaad, maar als ze keer op keer te veel ingekocht blijken te hebben dan stellen ze hun modellen ook wel bij.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Finraziel schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:42:
[...]

Nou ja, als er structureel minder stroom verbruikt wordt dan verwacht dan zullen de energiemaatschappijen bij de veiling toch ook minder gaan kopen tegen dat hoge bedrag? Het heeft geen directe invloed inderdaad, maar als ze keer op keer te veel ingekocht blijken te hebben dan stellen ze hun modellen ook wel bij.
Ja, maar dan moet je de modellen bijhouden (goed, we weten onderhand wanneer de pieken zijn).
En de vraag hoeveel invloed dit nu precies heeft. Want niemand die nu een vast contract heeft zal zich er iets gelegen aan laten liggen (sterker nog: 99,99% van de mensen weten hier niets van af).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Maasluip schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:44:
[...]

Ja, maar dan moet je de modellen bijhouden (goed, we weten onderhand wanneer de pieken zijn).
En de vraag hoeveel invloed dit nu precies heeft. Want niemand die nu een vast contract heeft zal zich er iets gelegen aan laten liggen (sterker nog: 99,99% van de mensen weten hier niets van af).
Aanvullend: een significant deel van wat verbruikt wordt onder een vast contract zal ook vooruit ingekocht zijn.
Dat komt niet voorbij op een day-ahead veiling.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Vandaag de knoop doorgehakt en een contract voor 1 jaar vast aangeklikt. Maandbedrag naar €68 tov €91 nu bij dynamisch. Ik weet: voorschot en achteraf werkelijk pas vast te stellen. Dat laatste kon wel iets omlaag (PV sinds mei en we verbruiken kennelijk iets minder dit jaar dan voorheen), maar bleef bij dynamisch dus hoger dan bij 1 jaar vast. Dat ligt uiteraard aan de rekenmethode, maar geeft ook wel aan dat er geen/weinig winst valt te behalen in mijn situatie met warmtepomp en de aankomende winter. Gek genoeg kom je hier vaak het advies tegen om naar dynamisch te switchen wanneer de PV-opbrengst is gesaldeerd, maar ik doe het dus andersom nu

Ik blijf wel fan van het principe en zal in de toekomst vast wel weer eens dynamisch gaan. En ik heb nog een maandje te gaan voor het ingaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
@bilgy_no1 Welk tarief betaal je dat is belangrijker als het maandbedrag

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Laatst online: 08-10 20:50
bilgy_no1 schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:24:
Vandaag de knoop doorgehakt en een contract voor 1 jaar vast aangeklikt. Maandbedrag naar €68 tov €91 nu bij dynamisch. Ik weet: voorschot en achteraf werkelijk pas vast te stellen. Dat laatste kon wel iets omlaag (PV sinds mei en we verbruiken kennelijk iets minder dit jaar dan voorheen), maar bleef bij dynamisch dus hoger dan bij 1 jaar vast. Dat ligt uiteraard aan de rekenmethode, maar geeft ook wel aan dat er geen/weinig winst valt te behalen in mijn situatie met warmtepomp en de aankomende winter. Gek genoeg kom je hier vaak het advies tegen om naar dynamisch te switchen wanneer de PV-opbrengst is gesaldeerd, maar ik doe het dus andersom nu

Ik blijf wel fan van het principe en zal in de toekomst vast wel weer eens dynamisch gaan. En ik heb nog een maandje te gaan voor het ingaat.
Welke leverancier levert jou met een vast contract elektriciteit voor een lager bedrag dan dat er nu gemiddeld voor een kWh bij de dynamische leveranciers wordt gevraagd? Ik blijf het bijzonder vinden dat mensen het niet interesseert wat ze voor een kWh betalen maar alleen naar het maandbedrag kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
s_schimmel schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:41:
[...]

Ik blijf het bijzonder vinden dat mensen het niet interesseert wat ze voor een kWh betalen maar alleen naar het maandbedrag kijken.
Je doet een aanname die ik al heb weerlegd in wat ik schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-10 11:16
bilgy_no1 schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:24:

Het maandbedrag zegt vrijwel niets, dat weet u wel, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Willempie27 schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:40:
@bilgy_no1 Welk tarief betaal je dat is belangrijker als het maandbedrag
Belangrijker dan het maandbedrag.

Sorry voor de flauwe opmerking, maar als je mijn post leest moge toch duidelijk zijn dat ik dat begrijp?

En ook voor @rogierrr

EDIT:
Maar goed. Hier hoe het tarief werkt:

Piek: €0,34
Dal: €0,29
Gemiddeld: €0,315

Echter: PV opwekking wordt grotendeels gesaldeerd tegen piek tarief, waardoor daartegen amper iets wordt afgerekend. >90% wordt dus tegen €0,29 afgerekend, dus gemiddeld kom ik op ≈ €0,30.

Het precieze gemiddelde over afgelopen jaar is niet direct te zien over het huidige jaar, maar na de winter heb ik het berekend op €0,31 (wanneer ik het meeste verbruik) en in juni geloof ik €0,26 of €0,27 (maar op veel minder kWh). Met nog een paar duurdere maanden voor de boeg zal het dus naar verwachting dicht bij die €0,30 eindigen.

Maar als ik nu vooruit reken bij de dynamische leverancier, komen zij op hogere maandbedragen uit en dus op hogere kosten over het hele jaar inclusief alles. Dat is waarom het ook uitmaakt om naar die maandbedragen te kijken. Kennelijk rekent de betreffende leverancier nu met een iets hoger verwacht tarief voor de komende 12 maanden dan wat ik nu vast heb gelegd.

Natuurlijk kan ik met extreem sturen het gemiddelde wat drukken. Maar wie ben ik om te zeggen dat die leverancier de verwachtingen qua stroomprijs verkeerd inschat en dat ik het gemiddeld aanzienlijk beter ga doen? Ik zit met een warmtepomp die niet via HA aan te sturen is en dat is de komende 6 maanden de hoofdmoot van wat ik ga verbruiken. Ik zie weinig kans op significante winst met dynamisch, maar wel een reële kans op flink hogere kosten.

[ Voor 69% gewijzigd door bilgy_no1 op 11-09-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Laatst online: 23:18
Maasluip schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:39:
[...]

Je kan prima met nacalculatie werken. Net als een belbundel betaal je dan extra als je teveel of te weinig gebruikt. Maar ik had het meer over de toekomst waarbij je je bij een collectief aanmeld en die bepaalde dingen voor je regelt. Dus bijv je auto aan de laadpaal kan door het collectief worden gebruikt als buffer. Of bijv warmtepompen die hun run iets uitstellen of versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
  • Laatst online: 01-10 11:16
bilgy_no1 schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:58:
[...]

Sorry voor de flauwe opmerking, maar als je mijn post leest moge toch duidelijk zijn dat ik dat begrijp?

En ook voor @rogierrr
Nee dat is niet duidelijk, want u meldt niet wat de prijs per kWh is die u nu gaat betalen. Dat zegt iets, niet uw voorschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
rogierrr schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:03:
[...]

Nee dat is niet duidelijk, want u meldt niet wat de prijs per kWh is die u nu gaat betalen. Dat zegt iets, niet uw voorschot.
Heb de post hierboven aangepast met de tarieven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-10 04:36
PtrO schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:48:
[...]

Zo ook vanavond de 70+ct/KwH dat morgen onder de 50ct/kWh duikt waarmee het weer erg zou meevallen. Nooit gedacht in een land te gaan leven waar net als vaak elders in de wereld, het gedrag is aangepast op wat op dat moment qua prijs voorhanden is.
Deze hoge prijs wordt gedreven door vraag rond spitsuur maar ook door aanbod. De zekerheid van wind energie was erg moeilijk in te schatten want er was onweer voorspeld.
Nou iedereen weet wat onweer icm wind doet… weg levering zekerheid maar de windleveranciers hebben wel een lever verplichting dus als ze zeggen we leveren 20 mwh maar het blijkt maar 2 mwh te zijn worden ze daar de volgende dag financieel voor gestraft dus gaan ze aan de veilige kant zitten 😉
Ohja en de zon is natuurlijk al zo goed als onder rond deze piek tijden van 70ct als ie überhaupt al had geschenen met onweer…
Kun je rekenen? Reken er maar niet op! Hop hop had erop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:33
PtrO schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:48:
[...]
. . .

Hoezo?
Bepaalde groenten zijn buiten het seizoen ook een stuk duurder. Die laat ik dus links liggen.
Het tegenovergestelde komt ook voor. Als bij AH iets in de aanbieding is dat ik toch al regelmatig koop, dan neem ik daar ook iets extra van mee.

Maar als je het niet fijn vind dat de tarieven variëren, dan kan je toch een vast contract afsluiten?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
JukeboxBill schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:38:
[...]

Hoezo?
Bepaalde groenten zijn buiten het seizoen ook een stuk duurder. Die laat ik dus links liggen.
Het tegenovergestelde komt ook voor. Als bij AH iets in de aanbieding is dat ik toch al regelmatig koop, dan neem ik daar ook iets extra van mee.

Maar als je het niet fijn vind dat de tarieven variëren, dan kan je toch een vast contract afsluiten?
Ik doe geen eigen klaagzang en elektriciteit is er maar in één soort die in onze samenleving niet meer links is te leggen. De redenatie dat als iets niet bevalt iemand het maar ergens moet zoeken, stopt een inhoudelijke discussie.

En ja, ik zou pleiten dat er voor basiszaken, een betaalbare prijs is zodat mensen geen zorgen hoeven hebben of ze vanavond wel of niet gaan koken, hun verwarming straks aanzetten of morgen naar de Aldi kunnen.
En nee, dat ik een lans breek voor betaalbaarheid als zekerheid, wil geenszins zeggen dat IK zelf het als persoon niet kan rondbreien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:33
PtrO schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:55:
[...]

Ik doe geen eigen klaagzang en elektriciteit is er maar in één soort die in onze samenleving niet meer links is te leggen. De redenatie dat als iets niet bevalt iemand het maar ergens moet zoeken, stopt een inhoudelijke discussie.

En ja, ik zou pleiten dat er voor basiszaken, een betaalbare prijs is zodat mensen geen zorgen hoeven hebben of ze vanavond wel of niet gaan koken, hun verwarming straks aanzetten of morgen naar de Aldi kunnen.
En nee, dat ik een lans breek voor betaalbaarheid als zekerheid, wil geenszins zeggen dat IK zelf het als persoon niet kan rondbreien.
Die zorgen over wanneer wel of niet koken e.d. hoeft men niet te hebben met een vast contract.

Kan je nog discussiëren of een belangrijke levensbehoefte zoals stroom zo duur moet zijn en in handen is van commerciële partijen. Vooral omdat grootverbruikers maar een fractie betalen voor een kWu stroom van wat een huishouden betaalt. En dat is niet alleen de stroomprijs zelf maar ook de belastingen.

Maar dat is een discussie die hier eigenlijk niet thuis hoort. Daar zijn andere topics voor. Want die scheefgroei blijft niet beperkt tot de energiekosten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 01:08
Huishoudens die een dynamisch contract hebben zijn heel divers.
Van met enkel wasmachine en waterkoker als grootste stuurbare verbruiker tot met PV & thuisaccu.
Eerste zal de 2 uurtjes >50ct/Kwh al ongunstige uurtjes zien en met thuisaccu als gunstige 2 uurtjes

De gemiddelde prijs mag dalen met meer wind en zon in de mix, maar wel met de nodige prijsfluctuaties, Meer wind en zon is gebaseerd in principe op dat meeste tijd er meer aanbod is dan vraag.
Anders is er geen case voor commerciele grid-opslag (deze heeft verliezen en daarvoor zijn prijs verschillen nodig), om voor de overige momenten.in levering te voorzien

Het wordt gewoon een turbulente periode, de twee sleutel politieke partijen hebben voorzetting van salderingsregeling tot 2030 in hun concept verkiezingsprogramma staan.
De commerciele energieleveranciers zullen van alles komende tijd bedenken met het gestegen aandeel huishoudens met PV en door de energiecrisis in 2022 tot ca 25% minder electriciteits afname, waardoor ze delen van het jaar meer teruglevering hebben dan klanten met verbruik en ze op de energiemarkten deze MWh's verkocht moeten zien te krijgen, als ook aantal en gemiddelde gas afname per klant verder daalt.

De 2e kamer krijgt het nog druk om het betaalbaar te houden en ook nog tvt voor PV rond 7-10 jaar te houden en dat huishoudens PV blijven leggen, sommige PV installateurs geven nu al aan dat door de onzekerheid de "particuliere markt dood" is.
Huishoudens zijn klein verbruikers die maar een zeer beperkt deel van alle electriciteit verbruiken of opwekken, meeste energieleveranciers hebben of aan zich gebonden zon en wind projecten met SDE+, MWh's waar ze als "administratiekantoor" ook afzet voor moeten zien te vinden.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
bilgy_no1 schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:58:
[...]

En ook voor @rogierrr

EDIT:
Maar goed. Hier hoe het tarief werkt:

Piek: €0,34
Dal: €0,29
Gemiddeld: €0,315

Echter: PV opwekking wordt grotendeels gesaldeerd tegen piek tarief, waardoor daartegen amper iets wordt afgerekend. >90% wordt dus tegen €0,29 afgerekend, dus gemiddeld kom ik op ≈ €0,30.

Het precieze gemiddelde over afgelopen jaar is niet direct te zien over het huidige jaar, maar na de winter heb ik het berekend op €0,31 (wanneer ik het meeste verbruik) en in juni geloof ik €0,26 of €0,27 (maar op veel minder kWh). Met nog een paar duurdere maanden voor de boeg zal het dus naar verwachting dicht bij die €0,30 eindigen.

Maar als ik nu vooruit reken bij de dynamische leverancier, komen zij op hogere maandbedragen uit en dus op hogere kosten over het hele jaar inclusief alles. Dat is waarom het ook uitmaakt om naar die maandbedragen te kijken. Kennelijk rekent de betreffende leverancier nu met een iets hoger verwacht tarief voor de komende 12 maanden dan wat ik nu vast heb gelegd.

Natuurlijk kan ik met extreem sturen het gemiddelde wat drukken. Maar wie ben ik om te zeggen dat die leverancier de verwachtingen qua stroomprijs verkeerd inschat en dat ik het gemiddeld aanzienlijk beter ga doen? Ik zit met een warmtepomp die niet via HA aan te sturen is en dat is de komende 6 maanden de hoofdmoot van wat ik ga verbruiken. Ik zie weinig kans op significante winst met dynamisch, maar wel een reële kans op flink hogere kosten.
Ik denk dat het een verstandige keuze is. Ik zie ook een kleine kans op uitzonderlijk lage tarieven maar wel een steeds grotere kans op uitschieters zoals gisteravond.

Hoe kijken anderen hier tegenaan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-10 15:09
herrieschopper schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:13:
Ik denk dat het een verstandige keuze is. Ik zie ook een kleine kans op uitzonderlijk lage tarieven maar wel een steeds grotere kans op uitschieters zoals gisteravond.

De prijs van vaste contracten suggereert dat er een grote kans is dat het juist goedkoop gaat worden. Voor zo'n prijs moeten er producenten zijn die bereid zijn om voor dat bedrag te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-10 09:41

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
[...]

Uitschieters zullen komende jaren naar beiden kanten nog flink toenemen, zowel de extreem goedkope uren als de extreem dure uren.

Maar dat hangt ook een beetje samen met de standaard prijs.
voor de hele energie crisis bewoog de energie prijs tussen de 2 en 4 cent, het hele jaar door.
De dure uitschieters waren 10 cent, en de extremen lagen op 18 cent. (lees de eerste pagina's van dit topic nog maar eens door).
Negatief was er ook af en toe, maar lang niet zo extreem.

De standaard prijs is aardig gestegen, en ik zie de uitschieters vaak als een standaard prijs * 5.
Dus toen de standaard prijs 4 cent was, waren de extreme uitschieters 20 cent.
Nu is de standaard prijs 10 cent, en de uitschieters inderdaad 50 cent.

Andersom naar het negatieve zie een een zelfde soort ontwikkeling. Als het voorbij de 0 / -1 cent komt, dat gaat het opeens heel hard en ver naar beneden.

tot wel -50 cent (waar een limiet op staat/stond).

Maar die uitschieters zijn er vaak maar voor een paar uurtjes, prima te handelen zolang ik mijn auto maar niet laad in zo'n dure uitschieter.

Wat ik wel zie in het topic, mensen betalen liever 168 uur per week 30 cent per kwh. dan 10 uur per week 60 cent per kwh. en de rest van de week minder dan dat.

Zolang je de stroom goed kan sturen, zie ik dat dynamische contracten toch de beste keus blijven.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
In de afgelopen winter waren er nog genoeg lage prijzen.

De maandprijzen bij mij waren.
Jan 26.36 ct
Feb 25.84 ct
Mrt 24,22 ct

Die cijfers zijn vrij stabiel na zo'n winter. Ik betaalde bij Greenchoice 34ct (met de oude belasting) voor een jaarcontract en dat was nog voor de oorlog in het oosten Vanaf Januari kreeg ik een prijs van 89ct. Dus de prijzen van de vaste contracten zijn nu wel laag. Dus ik begrijp wel dat mensen voor vast kiezen zonder "gedoe". Zeker met zonnepanelen en zoals @bilgy_no1 ook zei. Als je overdag beide werkt en in de avond gaat wassen, vaatwasser, boiler etc. En je krijgt overdag een piek prijs voor de zonnestroom is dat een goede deal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-10 15:30
[...]

Ik vermoed dat het beeld van dynamische tarieven iets is vertekend omdat dat is gebaseerd op de afgelopen periode of zelfs slechts de afgelopen dagen. De wind doet al een heel tijdje amper mee. Het heeft erg weinig gewaaid. Nederland is een winderig land, behalve de afgelopen 2/3 maanden. Die wind komt vanzelf wel weer terug en dat zal effect hebben op de prijzen. Ook worden er op dit moment veel nieuwe windturbines op zee geplaatst.

Vanzelfsprekend gaat het over verwachtingen, statistiek en gemiddelden.

ps:
Toevallig begin augustus met de veerpont hierlangs gevaren :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYYZbz6fdbFEC-QJMyFPcQMlvRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYvLRD1PXYwU0x0rrIsVzDES.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:58
Het enige waar ik me een beetje zorgen om maak is de ontwikkeling van de gasprijzen. Deze is de afgelopen weken langzaam omhoog gegaan terwijl de vraag laag zou moeten zijn, de wereld relatief stabiel is, en de voorraden aangevuld zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Willempie27 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:32:

Jan 26.36 ct
Feb 25.84 ct
Mrt 24,22 ct
Het hangt vooral af van het weer (temperatuur, wind, zonuren) en de aanvoer van gas. Vorig jaar hadden we geluk met een zachte winter (16 graden op 1 januari :/), als we dat dit jaar weer hebben zal het wel meevallen. De gasopslagen zijn al voor meer dan 95% gevuld. Krijgen we een ouderwets strenge winter met weinig wind en wat acties van Rusland dan kan het anders uitpakken.

Ik blijf dynamisch omdat ik weinig verbruik en me geen zorgen maak over eventuele pieken, maar ik snap wel dat mensen vooral gas nu vastzetten voor een relatief laag tarief vergeleken met dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Gas stijgt en daalt bij elke mogelijkheid. Een echte reden hoeft er niet te zijn, geruchten en onderbuikgevoel zijn voldoende om de speculanten te kietelen.

In tegenstelling tot vorig jaar worden er nu geregeld group buys gedaan op Europees niveau. We zijn nu dus niet direct meer aan het concurreren voor de beste prijs met buurlanden en een stabiele aanvoer van LNG is aannemelijk.
In theorie zou de gasprijs de komende maanden dus redelijk stabiel kunnen blijven, een forse beweging richting het prijsplafond is imho onwaarschijnlijk.

Voor gas wacht ik even de laatste week van september af (3rd tender), ik gok dat vaste contracten dan ook weer een beweging zullen maken. Als het onder de 24ct excl. duikt dan teken ik voor 2-3 jaar. :)

Stroom heb ik alle vertrouwen in. De klappen van de zweep ben ik inmiddels wel bekend mee, en echt pijn doen die niet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Willempie27 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:32:

Jan 26.36 ct
Feb 25.84 ct
Mrt 24,22 ct

Die cijfers zijn vrij stabiel na zo'n winter. Ik betaalde bij Greenchoice 34ct (met de oude belasting) voor een jaarcontract en dat was nog voor de oorlog in het oosten Vanaf Januari kreeg ik een prijs van 89ct. Dus de prijzen van de vaste contracten zijn nu wel laag. Dus ik begrijp wel dat mensen voor vast kiezen zonder "gedoe". Zeker met zonnepanelen en zoals @bilgy_no1 ook zei. Als je overdag beide werkt en in de avond gaat wassen, vaatwasser, boiler etc. En je krijgt overdag een piek prijs voor de zonnestroom is dat een goede deal.
Juist. Ik zat eind vorig jaar in hetzelfde schuitje. Toen de referentie Eur 0,89 per kWh was en ik met mijn verbruik ruim boven het prijsplafond kwam was het eigenlijk een noodzaak om naar dynamisch te gaan. We stevenden af op een jaartotaal van meer dan Eur 6000... Nu met dynamisch en de installatie van PV komt het meer in de buurt van Eur 1200-1500 (met dan ook nog het laden van de auto erbij en pas vanaf eind mei PV). Oftewel, door dynamisch te gaan heb ik binnen een jaar mijn PV installatie zowat terug verdiend... (OK niet helemaal juist, maar wel tov lui bij Greenchoice blijven zitten en de rekening slikken).

Maar nu is al ongeveer Eur 0,17 per kWh vast aan Energiebelasting. Dat laat in mijn situatie een gemiddelde van Eur 0,13 kale prijs als benchmark. Dus als ik verwacht dat dynamisch gemiddeld over het jaar lager uitvalt dan dat zou ik daar moeten blijven. Maar in die beslissing moet ik ook een risk-reward afweging meenemen.

Als ik jouw prijzen kon realiseren (wat mij afgelopen winter dus niet is gelukt), zou ik gewogen gemiddeld op Eur 0,26 per kWh uitkomen, oftewel een kale prijs van Eur 0,09. Dat scheelt dus Eur 0,04 per kWh; potentiele winst Eur 270 op jaarbasis. Maar zoals gezegd is het mij niet gelukt om het zo laag te realiseren. Zelfs niet in de zomer met auto volladen op super negatieve momenten.

Tegenover die maximale winst van Eur 270 staat dan een potentieel flink hogere rekening als er weer een periode in de winter komt waarin de prijzen omhoog schieten. Ten opzichte van de keuze vorig jaar is die verzekeringspremie van maximaal Eur 270 het me waard. Voor anderen kunnen de cijfers uiteraard anders uitvallen en ook de risico-acceptatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-10 02:02
Dit jaar tot nu toe heb ik met 1200Wp aan zonnepanelen ongeveer 500 kWh aan solar zelf gebruikt, 400 kWh terug geleverd (gem 22,85 cent) en 1300 kWh ingekocht (gem 28,12 cent). Panelen zijn geloof ik twee keer uitgezet tijdens negatieve prijzen, verder heb ik het verbruik niet gestuurd en geen gedrag aangepast aan de prijsschommelingen.

Per saldo heb ik gemiddeld 30,53 cent betaald per kWh. Dit is best een stukje hoger dan ik verwacht had. Ik ga per oktober over naar een vast contract voor één jaar.

Vorige winter was dynamisch duidelijk de enige juiste keuze, zeker met het prijsplafond. Maar nu zijn er meer opties en denk ik dat de risico’s voor een redelijke prijs kunnen worden afgedekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
Voor die met PV die een overstap overwegen, naar vast/variabel, de minister laat energieleverancuer vrij om een nieuwe kostenpost "vaste invoedkosten" toe te voegen.

Antwoord op kamervragen ivm "vaste invoedkosten" vandeBron

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:58
Ik verbruik 2200 kWh per jaar, vorig jaar de overstap naar dynamisch gemaakt na 15 jaar Eneco klant met de achterlijke hoge tarieven.

Nu het overdag +/- 0,30 cent is en in de avond zelfs uitschieters tussen de 0,50 - 0,73(!)
Heb ik de keuze gemaakt voor een jaar vast voor 0,31.

Wellicht tot volgend jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:53
Een mogelijk besliscriteria kan ook zijn dat de kosten voor dynamisch mogelijk hoger gaan worden. We hebben in de afgelopen maanden gezien dat de goedkope leveranciers hun opslagen flink verhoogd hebben. Ook is er vaker sprake van voorschotten, later terugbetalen etc. De kans is aanwezig dat we nog zo'n ronde gaan zien (en dus opslagen die nog 1 of 2 cent per KWH / M3 hoger gaan worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:24
Domba schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 04:23:
Huishoudens die een dynamisch contract hebben zijn heel divers.
Van met enkel wasmachine en waterkoker als grootste stuurbare verbruiker tot met PV & thuisaccu.
Eerste zal de 2 uurtjes >50ct/Kwh al ongunstige uurtjes zien en met thuisaccu als gunstige 2 uurtjes
Exact, net als met PV geldt: your mileage may vary.
Zo is er bij ons altijd overdag iemand thuis. Mijn vriendin draait i.i.g. wel een was en drogerbeurt per dag en we plannen de vaatwasser sowieso in de middag in. En dan heb je nog het normale 'leefverbruik' van 0.5 kWh wat een groot deel van de dag tegen lagere tarieven gaat.

Zolang ik op een tarief van gemiddeld 28 cent (incl. inkoopkosten, energiebelasting en BTW zit) vind ik het prima. Binnenkort komt er vermoedelijk een kleine PV installatie bij. Heb dit helemaal doorgerekend op basis van de uurtarieven en mijn afname per uur over een heel jaar. Daarbij verbruik ik zo'n 60% van de opwek zelf. Daardoor is het zelfs na afschaffing saldering (wat ik nog moet zien...) flink interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Laatst online: 27-10 22:07
bilgy_no1 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:53:
[...]

Juist. Ik zat eind vorig jaar in hetzelfde schuitje. Toen de referentie Eur 0,89 per kWh was en ik met mijn verbruik ruim boven het prijsplafond kwam was het eigenlijk een noodzaak om naar dynamisch te gaan. We stevenden af op een jaartotaal van meer dan Eur 6000... Nu met dynamisch en de installatie van PV komt het meer in de buurt van Eur 1200-1500 (met dan ook nog het laden van de auto erbij en pas vanaf eind mei PV). Oftewel, door dynamisch te gaan heb ik binnen een jaar mijn PV installatie zowat terug verdiend... (OK niet helemaal juist, maar wel tov lui bij Greenchoice blijven zitten en de rekening slikken).

Maar nu is al ongeveer Eur 0,17 per kWh vast aan Energiebelasting. Dat laat in mijn situatie een gemiddelde van Eur 0,13 kale prijs als benchmark. Dus als ik verwacht dat dynamisch gemiddeld over het jaar lager uitvalt dan dat zou ik daar moeten blijven. Maar in die beslissing moet ik ook een risk-reward afweging meenemen.

Als ik jouw prijzen kon realiseren (wat mij afgelopen winter dus niet is gelukt), zou ik gewogen gemiddeld op Eur 0,26 per kWh uitkomen, oftewel een kale prijs van Eur 0,09. Dat scheelt dus Eur 0,04 per kWh; potentiele winst Eur 270 op jaarbasis. Maar zoals gezegd is het mij niet gelukt om het zo laag te realiseren. Zelfs niet in de zomer met auto volladen op super negatieve momenten.

Tegenover die maximale winst van Eur 270 staat dan een potentieel flink hogere rekening als er weer een periode in de winter komt waarin de prijzen omhoog schieten. Ten opzichte van de keuze vorig jaar is die verzekeringspremie van maximaal Eur 270 het me waard. Voor anderen kunnen de cijfers uiteraard anders uitvallen en ook de risico-acceptatie.
Ik volg dit topic ook al enige tijd en ben eind december vorig jaar ook tijdelijk naar Tibber gegaan: eind 2022 betaalde ik bij Greenchoice ergens rond de 13 ct/kWh (weet niet meer of dit piek- of daltarief was), omdat ik een 3-jarig contract uit 2020 had en de belastingen extra laag waren.
Daarna zou de prijs bijna een euro/kWh worden.. Goed moment om over te stappen, zeker omdat de laatste dagen van december en de eerste van januari lekker goedkoop waren. :)

In april weer terug naar Greenchoice, vanwege de zonnepanelen, we hebben nu nog een negatief verbruik van bijna 1300 kWh die ik wil opmaken, want als we nu overstappen levert dit maar 11,5 ct/kWh op.

Het duurt nog wel minstens t/m november voordat ik netto weer energie afneem, dus ik heb nog even.
Maar ik zit nu al wel in dubio: neem ik ook tzt ook het Vattenfall contract (na saldering hoef ik alleen rekening te houden met het daluren, omdat TLV piekuren meer is dan afname, op jaarbasis)?

Ons nettogebruik op jaarbasis is ongeveer 1750 kWh piek, 5000 kWh dal. Verder leveren we terug: rond de 2250 kWh piek en 1000 kWh.

De grootverbruikers:
  • airco 1400 kWh (koelen rond de 300, verwarmen rond de 1100)
  • Elektrisch auto: rond de 2400 kWh[/i]
Airco is enigszins te sturen, maar vooral voor opwarmen moet deze een groot deel van de dag aanblijven, is onze ervaring.
Opladen auto is prima te sturen, natuurlijk: deze is 3 dagen overdag elders, maar het grootste deel van de week gewoon voor de deur. We kunnen eventueel ook openbaar laden als dat goedkoper is.

Bij Vattenfall kun je maximaal 60 dagen van te voren een contract aangaan, dus ik moet even wachten tot volgende maand. Als de prijs dan nog steeds rond de 29 cent is, dan is op basis van jouw verhaal het vrij lastig om, ook met een elektrische auto, de gemiddelde dynamische prijs ruim daaronder te houden.

Daarom zit ik zelf in dubio: aan de ene kant de rust van een jaar lang een vaste prijs die best aardig is. Aan de andere kant FOMO: ik vond het wel jammer dat we geen geld toe konden krijgen voor het laden van onze auto. B-)
Ook de app van Tibber vond ik fijn en ik volg de dynamische tarieven ook nog steeds bijna dagelijks (met de IOS-app "Slim laden Service - Prijzen"), al hebben we thuis vaste prijzen.
En ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of het ons huishouden lukt om de gemiddelde prijs onder de 29 ct/kWh te krijgen, over een heel jaar genomen.

Ik heb even de factuur van de 3 maanden dat ik dynamisch contract had. De gemiddelde prijzen in cent per kWh:
  • januari: 29,7 afnameprijs; terugleverprijs: 30,6
  • (dit is vóór de prijsverhoging van Tibber) per 1/3
  • februari: 30,6 afnameprijs; terugleverprijs: 30,1
  • (dit is vóór de prijsverhoging van Tibber) per 1/3
  • maart: 29,8 afnameprijs; terugleverprijs: 27,9
Dat is dus wel hoger, maar niet veel hoger dan het daltarief van 29,4 cent van Vattenfall..
In de lente- en zomer maanden was het gemiddelde tarief wat lager, maar dat geldt natuurlijk ook voor het terugleveren. Aan de andere kant: de afgelopen maanden was het voor ons meestal goedkoper om openbaar te laden, maar dat zal met dynamische tarieven wel anders zijn in de zomer.

Aargh, alweer een veel te lange post geworden.
Eigenlijk is de vraag: hoe hoog/laag is de gemiddelde prijs de afgelopen maanden geweest voor Tweakers met PV en BEV die thuis opgeladen kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Domba schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 04:23:
....
Het wordt gewoon een turbulente periode, de twee sleutel politieke partijen hebben voorzetting van salderingsregeling tot 2030 in hun concept verkiezingsprogramma staan.
...
De 2e kamer krijgt het nog druk om het betaalbaar te houden en ook nog tvt voor PV rond 7-10 jaar te houden en dat huishoudens PV blijven leggen, sommige PV installateurs geven nu al aan dat door de onzekerheid de "particuliere markt dood" is.
....
Het gaat de komende jaeren zeker "druk" en "fel" worden omdat enerzijds mensen met PV/EV in een aantrekkelijk TVT zonnetje willen blijven zitten en anderzijds de mensen zonder die keuze/mogelijkheden, de (daardoor) gestegen prijzen daarvan niet kunnen of willen betalen.

Voor mijzelf - geen zonnepanelen e.d. - blijft het wat vreemd aanvoelen dat de have-nots het momentele rijden van een verplaatsing in de wind financieren.

Dynamische contracten daarin; zijn een direct gevolg van onzekerheid omtrent vaste contracten die over een lagere periode door globale marktwerking; net zo onzeker zijn geworden. Het prijsverschil tussen vast en dynamisch is dan de prijs van een periodieke (on)zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

eea naar het juiste topic verplaatst

Nogmaals de vraag om even te kijken of jouw reactie wel in dit dynamische topic past.
Zo niet, kopieer de quote naar het juiste topic.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
phicoh schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:11:
[...]

Ik snap hier maar weinig van. Als je als niet PV-bezitter het zuinig aandoet dan zie je dat direct terug in je energie rekening. Of bedoel je te zeggen dat anderen moeten zorgen voor meer efficientie en dat jij zelf alleen een lage energie rekening verwacht?

En ondanks wat we in Nederland kunnen doen om minder energie te gebruiken, we hebben nog steeds enorm veel PV nodig.

Saldering is een prima manier om PV te stimuleren. Er zijn ook andere manieren, maar wat nu in de eerste kamer ligt is pas echt een gedrocht. Een bizar complexe wet die uiteindelijk alleen maar half-zachte garanties geeft.

Het mooiste zou zijn om het gewoon helemaal spaak te laten lopen, net zoals nu met stikstof. Dan zit Nederland straks op drie punten (stikstof, oppervlakte water, en energie) helemaal op slot. Dan kan je beter emigreren.

Dus iedereen mag blij zijn dat de hoe dan ook nog effectieve regelingen hebben voor groene energie. Voor windturbines op zee mogen we Rusland bedanken. Het oorspronkelijk plan was enorm beperkt. Maar dat is nu gelukkig naar boven bij gesteld. Groene energie in Nederland met dank aan Poetin. Treuriger kan het toch niet worden.
Salderen is eigenlijk helemaal geen goede manier om het te stimuleren, want onnodig complex en duur voor de gemeenschap.

Beter is een vast bedrag of percentage (met maximumbedrag) per installatie. Dan is het eenmalig en helder. Dan de netto teruglevering per uur afrekenen tegen de day-ahead prijs, zodat er een prikkel blijft om het eigen verbruik zoveel mogelijk aan te passen (bijv op negatieve prijzen).

Salderen is nog erger dan het hele bijtellingcircus wat voor auto's werd gebruikt: daar konden bijv privekopers geen gebruik van maken en bovendien was het ontzettend en onnodig duur: iemand met een inkomen in de hoogste schijf kreeg op een auto van een ton ongeveer 12500 belastingkorting per jaar voor max 5 jaar = 62500 totaal. Plus nog de MIA/VAMIL korting voor de zaak. Gewoon een eenmalige aankoopkorting van 50.000 was goedkoper geweest en zeker ook voldoende.

Dus doe gewoon een subsidie per geïnstalleerd vermogen tot een bepaald maximum, stel de subsidie bij per jaar en faseer het na verloop van tijd uit.

Enige reden voor bijtellingskorting en salderen is om de subsidie te verbergen in een groter geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@bilgy_no1 Met de huidige energiebesparingplicht voor bedrijven en de komende verplichting van 100% bedekking PV op nieuwbouw/renovatie daken >250m2 is subsidie als stimulans van de consument niet meer nodig.
Op de middellange termijn zal er iig voldoende aanbod moeten zijn.

Ik las zojuist dat onze minister een modelcontract met vaste jaartarieven ziet als oplossing waarbij een toeslag voor PV bezitters niet toegestaan zou zijn.
Het pad wat daarmee ingeslagen wordt lijkt mij wel duidelijk. Ik hoop dat dynamische leveranciers wel buiten schot blijven en/of een hoge abbo/fee mogen rekenen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Raymond P schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:17:
@bilgy_no1 Met de huidige energiebesparingplicht voor bedrijven en de komende verplichting van 100% bedekking PV op nieuwbouw/renovatie daken >250m2 is subsidie als stimulans van de consument niet meer nodig.
Op de middellange termijn zal er iig voldoende aanbod moeten zijn.

Ik las zojuist dat onze minister een modelcontract met vaste jaartarieven ziet als oplossing waarbij een toeslag voor PV bezitters niet toegestaan zou zijn.
Het pad wat daarmee ingeslagen wordt lijkt mij wel duidelijk. Ik hoop dat dynamische leveranciers wel buiten schot blijven en/of een hoge abbo/fee mogen rekenen.
Eens dat het op een bepaald moment niet meer nodig is. Probleem is dat je nu totaal niet weet wat het gaat opleveren omdat er onduidelijk is over wat tegen welke prijs wordt afgenomen.

In de Energiewet zou toch ook geregeld moeten dat je peer-to-peer stroom mag verkopen aan je buren, familie of vrienden. Dat zou wel bescherming bieden tegen absurde modelcontracten... Daarvan hebben we vorig jaar gezien wat dat waard was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Met een demissionair kabinet kan je die voorlopig wel even vergeten. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Laatst online: 17:34
Proton_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:43:
[mbr]eea naar het juiste topic verplaatst[/]

Nogmaals de vraag om even te kijken of jouw reactie wel in dit dynamische topic past.
Zo niet, kopieer de quote naar het juiste topic.
Terechte opmerking.Was de inleiding vergeten. Hierbij

Begin dit jaar overgestapt naar dynamische prijzen vanwege blijvende hoge tarieven bij Eneco.
Zie nu echter dat de dynamische tarieven ook langzamerhand hoger worden met uitschieters (gisteren 0,50-0,73) zoals ook aangegeven door @iMode. Vandaag gekeken maar 1 jaar vast krijg ik niet meer voor 0,31 en kom uit op ca. 0,39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Laatst online: 27-10 15:09
bilgy_no1 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:45:
Salderen is eigenlijk helemaal geen goede manier om het te stimuleren, want onnodig complex en duur voor de gemeenschap.

Beter is een vast bedrag of percentage (met maximumbedrag) per installatie.
Er zijn heel veel van dat soort regelingen en gemiddeld genoemen falen ze. Die regelingen zijn in het algemeen veel te complex, of het potje is halverwege het jaar leeg. Iedere paar jaar is weer een andere regeling.

Plus dat iedere aanvraag apart door een ambtenaar beoordeeld moet worden. Doe-het-zelven is niet mogelijk. Fraude mogelijkheden zijn legio, etc.

Voordeel van de salderings regeling is dat het de overheid nauwelijks administratie kosten, en dat er maximaal de leveringkosten terugverdiend kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 23:17
Taatort schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:17:
[...]

Terechte opmerking.Was de inleiding vergeten. Hierbij

Begin dit jaar overgestapt naar dynamische prijzen vanwege blijvende hoge tarieven bij Eneco.
Zie nu echter dat de dynamische tarieven ook langzamerhand hoger worden met uitschieters (gisteren 0,50-0,73) zoals ook aangegeven door @iMode. Vandaag gekeken maar 1 jaar vast krijg ik niet meer voor 0,31 en kom uit op ca. 0,39
Die dynamische tarieven zijn best te verklaren, en ook al een paar keer hierboven gedaan;
de dagen worden weer rap korter en dus de zonuren waarbij pv-vermogen afneemt, de herfstige wind laat nog op zich wachten, dus de windenergie is nog niet voldoende verwacht om de tarieven te compenseren.
Die uitschieters zoals gisteren en vandaag, zie je morgen niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

iMode schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:30:
Ik verbruik 2200 kWh per jaar, vorig jaar de overstap naar dynamisch gemaakt na 15 jaar Eneco klant met de achterlijke hoge tarieven.

Nu het overdag +/- 0,30 cent is en in de avond zelfs uitschieters tussen de 0,50 - 0,73(!)
Heb ik de keuze gemaakt voor een jaar vast voor 0,31.

Wellicht tot volgend jaar :)
Ik blijf de verschillende denkwijzen super interessant vinden. Heb mijn gas recent voor 1,168 Euro/m3 vastgezet voor 1 jaar, maar voor stroom blijf ik gewoon op dynamisch. Die uitschieters doen er niet toe, sterker nog, je kunt ze prima benutten. Bij een uitschieter naar boven pas je je verbruik naar beneden aan, bij een uitschieter naar beneden schroef je je verbruik op, waardoor het gemiddelde nog lager wordt.

Mijn stroomrekening (excl. vaste kosten) en verbruiks-/teruglevertarieven zien er voor 2023 zo uit, incl. het 100% thuisladen van een EV:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bgZW7c_aIXl6vsORMMKvvFD8PA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfWqzeblbp9ydxpZynlximCa.jpg?f=fotoalbum_large

Ik blijf nog lekker even op dynamisch, 31 ct/kWh is mij nog te duur.
dextertje schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:14:
[...]
Eigenlijk is de vraag: hoe hoog/laag is de gemiddelde prijs de afgelopen maanden geweest voor Tweakers met PV en BEV die thuis opgeladen kan worden?
Zie hierboven voor dit jaar.

In juli zelfs dit weten te realiseren met combinatie EV (volledig thuisladen) & PV:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyinPkEUyUzl_uJFRyci6WsVO8I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cfW9aXBjrgWmXcznWG6ydEQz.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 13-09-2023 00:02 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-10 18:31
dextertje schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:14:
[...]
Denk dat je met BEV saldering kan "verslaan" mits de auto in het weekend grotendeels op de oprit staat. Gebruik home assistant EV Smart Charging integratie voor mijn laad optimalisatie, tussen april en september komt dit feitelijk neer op 12 - 16 uur s middags in het weekend. Dit levert het leeuwendeel van de kosten optimalisatie op.

Al het andere (wasmachine, droger, vaatwasser) is leuk voor de hobby maar doet over het algemeen weinig.

Heb sinds april een batterij en pak af en toe nog wat extra marge, let wel energie verlies is ca 15% dus pas vanaf 5-6c verschil levert dit marginaal iets op. Deze schedule ik sinds augustus automatisch met emhass (een home assistant add-on)

Resultaat: sinds 1 januari gemiddeld 22.5c inkoop, 28c teruglevering; juli en mei zijn uitschieters (13c/29c en 16c/25c respectievelijk).

Qua opwek/verbruik: 15kwh thuisbatterij sinds medio april, elektrische auto (2400kwh per jaar), totaal verbruik 8000kwh per jaar. 6400kwh per jaar PV opwek.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:58
Taro schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 23:05:
[...]

Ik blijf de verschillende denkwijzen super interessant vinden. Heb mijn gas recent voor 1,168 Euro/m3 vastgezet voor 1 jaar, maar voor stroom blijf ik gewoon op dynamisch. Die uitschieters doen er niet toe, sterker nog, je kunt ze prima benutten. Bij een uitschieter naar boven pas je je verbruik naar beneden aan, bij een uitschieter naar beneden schroef je je verbruik op, waardoor het gemiddelde nog lager wordt.

Mijn stroomrekening (excl. vaste kosten) en verbruiks-/teruglevertarieven zien er voor 2023 zo uit, incl. het 100% thuisladen van een EV:
[Afbeelding]

[...]
Ik heb geen panelen en ook geen elektrische auto, de grootste verbruikers zijn de vaatwasser, wasmachine, droger en oven.

Op het moment dat er 2 pubers en 2 tieners aan het gamen zijn op de Xbox, Playstation en mijn vrouw gebruikt de oven om 19:00 valt er weinig te sturen ;)

• icall5s
  • Laatst online: 29-09-2023
r0bb schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:49:
Jammer maar ik heb mn contract bij Tibber geannuleerd en blijf toch maar bij ANWB. Liever elke maand 50eu voorschot dan in de winter 180eu en in de zomer niks. Spijtig want Tibber app is wel even next level vergeleken met dat MS DOS ANWB geval.
Ik lees dat er iets veranderd is bij Tibber qua facturatie. Ik zit zelf ook bij Tibber, maar ik heb niks ontvangen qua mail ofzo. Waar kan ik hier over lezen? Op de site van Tibber staat er ook nog steeds dat er niet met voorschotten gewerkt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
icall5s schreef op woensdag 13 september 2023 @ 00:29:
[...]

Ik lees dat er iets veranderd is bij Tibber qua facturatie. Ik zit zelf ook bij Tibber, maar ik heb niks ontvangen qua mail ofzo. Waar kan ik hier over lezen? Op de site van Tibber staat er ook nog steeds dat er niet met voorschotten gewerkt wordt.
Er is wel bij FAQ bij gekomen "Mijn factuur is negatief, krijg ik nu geld terug? "

Goed mogelijk dat alleen die negatieve facturen haddeen in 2023 deze E-mail hebben ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
Domba schreef op woensdag 13 september 2023 @ 02:21:
[...]

Er is wel bij FAQ bij gekomen "Mijn factuur is negatief, krijg ik nu geld terug? "

Goed mogelijk dat alleen die negatieve facturen haddeen in 2023 deze E-mail hebben ontvangen.
And so it begins.. helemaal geen behoefte aan dat de energie maatschappij voor mij een buffer opbouwt in de zomermaanden. Verhoogt alleen maar mijn krediet risico bij een eventueel faillissement. Zou me niets verbazen als zonneplan snel volgt. Eerst 2 maanden voorschot, nu dit - allemaal om cash posities op te bouwen die met hogere rentes interessant zijn voor Tibber en co. Heeft niets met leuke buffertjes voor de consument te maken.

• Willempie27
rft80 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:05:
[...]

And so it begins.. helemaal geen behoefte aan dat de energie maatschappij voor mij een buffer opbouwt in de zomermaanden. Verhoogt alleen maar mijn krediet risico bij een eventueel faillissement. Zou me niets verbazen als zonneplan snel volgt. Eerst 2 maanden voorschot, nu dit - allemaal om cash posities op te bouwen die met hogere rentes interessant zijn voor Tibber en co. Heeft niets met leuke buffertjes voor de consument te maken.
Dit is hoe de situatie nu is in het nadeel van Tibber.

Nu krijg je de factuur achteraf zonder voorschot.
Bij meer teruglevering krijg je het tarief direct terug met belasting waar je geen recht op het bij een overschot die ze aan het einde van de periode terug moeten vorderen.

Je moet veel energie verkopen als een klant een paar maanden niet betaald met een provisie van 2ct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rft80
Willempie27 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:10:
[...]

Dit is hoe de situatie nu is in het nadeel van Tibber.

Nu krijg je de factuur achteraf zonder voorschot.
Bij meer teruglevering krijg je het tarief direct terug met belasting waar je geen recht op het bij een overschot die ze aan het einde van de periode terug moeten vorderen.

Je moet veel energie verkopen als een klant een paar maanden niet betaald met een provisie van 2ct.
Dan moeten ze de belasting achterhouden - mijn punt is tweeledig, 1) deze partijen presenteren hun liquiditeit optimalisatie als iets wat in het belang van de consument is. Wees gewoon eerlijk, met de gestegen rentes is geld lenen duur en kan het niet uit met 2c marge, we lenen voortaan bij u en 2) consumenten zijn onvoldoende beschermd bij faillissement van dit soort partijen, inzicht in buffers is marginaal - Welkom Energie heeft aangetoond dat de verliezen voor consumenten substantieel kunnen zijn.

• Raymond P
@rft80 In eerdere communicatie zijn ze toch gewoon eerlijk geweest? Dat werd ook goed ontvangen. :+

Mja het staat dynamische aanbieders nu ook vrij een vaste extra vergoeding te vragen van terugleveraars. Dat zal je ongetwijfeld begin volgend jaar wel wat vaker gaan zien. Hopelijk blijft er wel keuze...

- knip -

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-10 19:19

Armada

-Wat wil je weten?-

[...]

Zelfde hier. Ik kijk ook steeds met een schuin oog naar de vaste contracten, maar er komt nog niets interessants genoeg voorbij. Ik gebruik de maandkosten berekening van Tibber als indicatie van de prijs voor de komende 12 maanden (EPEX, laatste tijd steeds iets van 29-30ct). Daarnaast doe ik een maandelijkse nacalculatie hoe ik zit ten opzichte van de gemiddelde prijs van die maand. Ik zit vaak 10%-5% onder het gemiddelde tarief. Dat is blijkbaar de mate waarin ik in staat ben om te sturen. M.a.w. Een vast contract zou voor mij een gemiddeld tarief van 26-28 ct moeten hebben. En tot nu toe heb ik alleen 29ct in dal gezien én toenemende vaste kosten die je niet mag vergeten. Dat zit nog een eind af van interessant in mijn geval.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:48
rft80 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:05:
[...]

Het is simpel te verklaren. Vorig jaar was het topic booming hoe hoog is de TLV. Nu die laag is geworden komen de eigenaren met veel terugleveren naar een dynamisch contract. Net als de normale energieleveranciers verkopen ze liever stroom. Stroom inkopen kunnen ze zelf goedkoper.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Domba
@rft80 @Willempie27 Los van de betaalde energiebelasting en btw die nog op jaarbasis moet gesaldeerd worden.
Deze veranderen ook nogeens per 1 januari en met prinsjesdag weten we welke keuzes het demissionaire kabinet gemaakt heeft en pas als belastingplan 2024 in december is aangenomen met een nieuwe 2e kamer, weten we wat het geworden is(bijv energiebelasting met 2,7ct naar beneden of BTW naar 0% (ligt nog een iniatiefwet voor van begin 2023) )

Dynamisch is geen realtime, de dynamische leverancier levert voor elk kwartier de verwachte afname en invoeding, de dag ervoor in bij Tennet, voor elke kWh die ze er naast zitten hebben ze kosten als ook netwerkbeheerder nog transportkosten rekenen.
Voor elke kWh afname of invoeding hebben ze kosten zeg van 0,7-0,8ct/kWh.
De dynamische energieleverancier rekent daar een opslag voor, maar deze is voor salderen onderdeel van kale levertarief. De teruglevering is vanwegesalderingsregel dan ook voor elke ingevoede kWh (marktprijs + opslag), ipv van een afslag (onkosten)
Het oorspronkelijk plan was om teruglevering (marktprijs + ~50% opslag)
De E-mail waarin stond dat dit niet zou doorgaan, met nieuwe plan kwam 6 uur voordat het zou ingaan binnen met deze nieuwe variant
Bij evenveel afname als invoeding heeft Tibber wel voor elke kWh kosten (0,5-1ct voor zowel afname als teruggeleverde kWh), maar kan niets in rekening brengen via opslag of afslag daar de opslag onderdeel is van kale levertarief voor saldering. (Tibbers opslag is wat hoger dan die 0.8ct daar ze ook nog GvO's kopen en erin verwerken, voor de claim duurzaam opgewekte electriciteit)
Verpak je dat in staffels zoals vandeBron voor vast/variabel contract, als "vaste invoedkosten", dan is het een prijscomponent en mag het van de wet en ook de minister.

• dextertje
[...]
(..)
[Afbeelding]

[...]

Zie hierboven voor dit jaar.

In juli zelfs dit weten te realiseren met combinatie EV (volledig thuisladen) & PV:
[Afbeelding]
Dat is wel netjes. Vooral dat je gemiddeld meer voor je teruglevering krijgt dan voor je verbruik; dat had ik niet verwacht. Heb je daar veel moeite voor moeten doen?
rft80 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 23:27:
[...]

Denk dat je met BEV saldering kan "verslaan" mits de auto in het weekend grotendeels op de oprit staat. Gebruik home assistant EV Smart Charging integratie voor mijn laad optimalisatie, tussen april en september komt dit feitelijk neer op 12 - 16 uur s middags in het weekend. Dit levert het leeuwendeel van de kosten optimalisatie op.

Al het andere (wasmachine, droger, vaatwasser) is leuk voor de hobby maar doet over het algemeen weinig.

Heb sinds april een batterij en pak af en toe nog wat extra marge, let wel energie verlies is ca 15% dus pas vanaf 5-6c verschil levert dit marginaal iets op. Deze schedule ik sinds augustus automatisch met emhass (een home assistant add-on)

Resultaat: sinds 1 januari gemiddeld 22.5c inkoop, 28c teruglevering; juli en mei zijn uitschieters (13c/29c en 16c/25c respectievelijk).

Qua opwek/verbruik: 15kwh thuisbatterij sinds medio april, elektrische auto (2400kwh per jaar), totaal verbruik 8000kwh per jaar. 6400kwh per jaar PV opwek.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Zeker, dank je.

Ik heb zelf nog niet echt dingen geautomatiseerd, ik "automatiseer" met de hand: ik kijk naar de prijsverwachtingen, zal bijvoorbeeld https://energie.theoxygent.nl/ in de gaten houden, en dan stel ik in wanneer auto moet opladen en wijzig ik de aan-/uittijden van de airco.
Dat soort dingen.

Enigszins offtopic: ben wel benieuwd naar je thuisbatterij, ga je die ooit terugverdienen? Lijkt me heel mooi, zeker met dynamische prijzen, maar vraag me af of het intraday verschil vaak genoeg groot genoeg is om uiteindelijk een verschil te maken. Als er veel dagen zijn, zoals afgelopen maandag, dan zou ik me daar nog wel eens in willen verdiepen.

Weet iemand trouwens waar je goed de historie van de prijzen kunt vinden? Ik vind https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven op zich wel mooi, https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ misschien nog iets mooier, maar dat zijn inkoopprijzen en ik wil eigenlijk liefst ook prijzen met belastingen en eventueel toeslagen zien.
edit: even benadrukt dat ik wel gevonden heb waar ik de kale prijzen (eventueel met btw) kan vinden

En is er nog een alternatief voor https://energie.theoxygent.nl? Wat mij betreft verdient die site wel een plek in de topicstart. _/-\o_
Uitschieters als maandag zijn qua hoogte blijkbaar moeilijk te voorspellen, maar voor trends is die site wel erg handig!

[ Voor 5% gewijzigd door dextertje op 13-09-2023 14:34 ]

• bilgy_no1
dextertje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:38:
[...]

Dat is wel netjes. Vooral dat je gemiddeld meer voor je teruglevering krijgt dan voor je verbruik; dat had ik niet verwacht. Heb je daar veel moeite voor moeten doen?

[...]

Zeker, dank je.

Ik heb zelf nog niet echt dingen geautomatiseerd, ik "automatiseer" met de hand: ik kijk naar de prijsverwachtingen, zal bijvoorbeeld https://energie.theoxygent.nl/ in de gaten houden, en dan stel ik in wanneer auto moet opladen en wijzig ik de aan-/uittijden van de airco.
Dat soort dingen.

Enigszins offtopic: ben wel benieuwd naar je thuisbatterij, ga je die ooit terugverdienen? Lijkt me heel mooi, zeker met dynamische prijzen, maar vraag me af of het intraday verschil vaak genoeg groot genoeg is om uiteindelijk een verschil te maken. Als er veel dagen zijn, zoals afgelopen maandag, dan zou ik me daar nog wel eens in willen verdiepen.

Weet iemand trouwens waar je goed de historie van de prijzen kunt vinden? Ik vind https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven op zich wel mooi, maar dat zijn inkoopprijzen en ik wil eigenlijk liefst ook prijzen met belastingen zien.

En is er nog een alternatief voor https://energie.theoxygent.nl? Wat mij betreft verdient die site wel een plek in de topicstart. _/-\o_
Best even zoeken op "historische prijzen" in de zoekfunctie in dit topic. Is regelmatig langsgekomen, inclusief antwoorden en suggesties.

• dextertje
bilgy_no1 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:43:
[...]

Best even zoeken op "historische prijzen" in de zoekfunctie in dit topic. Is regelmatig langsgekomen, inclusief antwoorden en suggesties.
Dank je voor de suggestie, alleen zag ik geen sites met historische prijzen inclusief belasting voorbijkomen. Msschien zie ik iets over het hoofd.
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ is fijn, maar je kunt alleen btw in- of uitschakelen.
Ik kan ook wel met kale prijzen rekenen, maar was juist benieuwd of er ook een site was die de wat luiere tweaker bedient, door ook prijzen met alle (Nederlandse) belastingen en eventueel leverancierstoeslagen toe te voegen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb een overzichtje vanaf 2020 op http://www.maasluip.nl/energyprice/SPOT.html

Belastingen zijn altijd een groot gedeelte van de stroomprijs geweest. Hoe hoger de kale stroomprijs, hoe kleiner het belastinggedeelte is natuurlijk, maar in 2020 betaalden we evenveel belasting als nu.
Alleen is de kale stroom prijs 3x hoger dan in 2020.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

dextertje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:38:
[...]
Door de EV kunnen we het verbruik sowieso al redelijk goed sturen en bijkomend voordeel is dat je op dat moment ook veel zonnestroom zelf verbruikt. Het terugleveren vindt dus voornamelijk buiten die daluren plaats.

Wat wij hiervoor doen:
  1. EV laadt op zaterdag 2 uur, zondag 4-6 uur en woensdag de 2 goedkoopste uren, allemaal automatisch via de laadpaal die aan dynamische tarieven is gekoppeld. Ik probeer op vrijdag ook met een zo laag mogelijke state of charge thuis aan te komen vanuit het werk
  2. Mijn vrouw kijkt bewust even op het scherm wanneer ze de wasmachine aanzet, vaak 1 wasje op woensdag als ze vrij is, 1-2 wasjes op zaterdag en de rest op zondag (=vaak de goedkoopste tarieven)
  3. De kids ruimen de vaatwasser in en plannen deze via uitgesteld starten op het eerstvolgende goedkoopste moment dat ze op het scherm zien staan
  4. De droger gaat doorgaans 2x aan, vaak ook op zondag in de goedkoopste uren
  5. De pomp en WP van het zwembad gaan langer/vaker aan op goedkope momenten
  6. Bepaalde apparatuur zit aan slimme stekkers gekoppeld
  7. Daarnaast knalden wij vroeger dingen aan de lader als de accu leeg was, tegenwoordig doe ik dat als de prijs echt heel laag is. Het gaat natuurlijk niet om enorm grote verbruikers, maar denk dan aan 4 accu's voor de gordijnen, grote powerbanks, etc. Voordeel is dat de gordijnen tegenwoordig altijd goed werken ipv dat je ze half open/dicht aantreft omdat de accu's weer leeg zijn ;)
Wat het geheel ook enabled richting de rest van het gezin is dit apparaatje in de keuken (Google Nest Hub met HomeAssistant):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNkdgFI2FP9qFjca_JX9d_S_wxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v0NwfZ29SbNHZfddIuRnubZu.png?f=fotoalbum_large

We hoeven dit alles vanuit financieel oogpunt niet te doen, maar het kost ons op deze manier eigenlijk nauwelijks extra moeite en het wordt echt een sport om het verschil tussen verbruik en terugleveren zo groot mogelijk te krijgen. Het kromme is dat ik met 1 actie bijv. 10-20 cent bespaar, maar diezelfde avond 10 Euro in bijv. een potje pokeren smijt, maar goed, je moet ook leven ;)

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:03
Helemaal eens @Taro is gewoon even aan wennen en zeker met EV in weekend laden is de grootste buit al binnen.

• dextertje
Taro schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:01:
[...]

Door de EV kunnen we het verbruik sowieso al redelijk goed sturen en bijkomend voordeel is dat je op dat moment ook veel zonnestroom zelf verbruikt. Het terugleveren vindt dus voornamelijk buiten die daluren plaats.

Wat wij hiervoor doen:
  1. EV laadt op zaterdag 2 uur, zondag 4-6 uur en woensdag de 2 goedkoopste uren, allemaal automatisch via de laadpaal die aan dynamische tarieven is gekoppeld. Ik probeer op vrijdag ook met een zo laag mogelijke state of charge thuis aan te komen vanuit het werk
  2. Mijn vrouw kijkt bewust even op het scherm wanneer ze de wasmachine aanzet, vaak 1 wasje op woensdag als ze vrij is, 1-2 wasjes op zaterdag en de rest op zondag (=vaak de goedkoopste tarieven)
  3. De kids ruimen de vaatwasser in en plannen deze via uitgesteld starten op het eerstvolgende goedkoopste moment dat ze op het scherm zien staan
  4. De droger gaat doorgaans 2x aan, vaak ook op zondag in de goedkoopste uren
  5. De pomp en WP van het zwembad gaan langer/vaker aan op goedkope momenten
  6. Bepaalde apparatuur zit aan slimme stekkers gekoppeld
  7. Daarnaast knalden wij vroeger dingen aan de lader als de accu leeg was, tegenwoordig doe ik dat als de prijs echt heel laag is. Het gaat natuurlijk niet om enorm grote verbruikers, maar denk dan aan 4 accu's voor de gordijnen, grote powerbanks, etc. Voordeel is dat de gordijnen tegenwoordig altijd goed werken ipv dat je ze half open/dicht aantreft omdat de accu's weer leeg zijn ;)
Wat het geheel ook enabled richting de rest van het gezin is dit apparaatje in de keuken (Google Nest Hub met HomeAssistant):
[Afbeelding]

We hoeven dit alles vanuit financieel oogpunt niet te doen, maar het kost ons op deze manier eigenlijk nauwelijks extra moeite en het wordt echt een sport om het verschil tussen verbruik en terugleveren zo groot mogelijk te krijgen. Het kromme is dat ik met 1 actie bijv. 10-20 cent bespaar, maar diezelfde avond 10 Euro in bijv. een potje pokeren smijt, maar goed, je moet ook leven ;)
Ja, dat laatste snap ik helemaal. :D
Je doet veel dingen die ik eigenlijk ook al doe, behalve dan dat ik geen zwembad heb maar wel een lucht-lucht warmtepomp, a.k.a. airco. En ik ga ook geen moeite doen voor het op andere tijden laden van powerbanks, want daar gaat doorgaans niet meer in dan 0,02-0,08 kWh (10000mAh op 3,7V = 0,037 kWh).
Neig dus toch maar naar dynamisch te gaan, als onze terug geleverde 'voorraad' elektriciteit van deze lente/zomer op is.
We kunnen een prijsstijging zoals die van vorig jaar nog wel aan, financieel. Dan is de sport van dynamische prijzen en het feit dat dit stimuleert elektriciteit te gebruiken wanneer dit het beter is voor het elektriciteitsnet, doorslaggevend.

Nou nog hopen dat iemand iets vindt voor de Quooker. Als die in een jaar 500 kWh verstookt op uren à bijvoorbeeld 26 cent i.p.v. 36 cent, dan scheelt dat toch weer 50 euro per jaar.

[ Voor 1% gewijzigd door dextertje op 13-09-2023 21:56 . Reden: Tekstuele verduidelijking. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

dextertje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:48:
[...]
Nou nog hopen dat iemand iets vindt voor de Quooker. Als die in een jaar 500 kWh verstookt op uren à bijvoorbeeld 26 cent i.p.v. 36 cent, dan scheelt dat toch weer 50 euro per jaar.
Daar kan je toch waarschijnlijk wel een slimme stekker op zetten? Dan kan je deze dmv HomeAssistant gemakkelijk op bijv. de uren die lager zijn dan het daggemiddelde aanzetten met een minimum van 1x per X uren zodat er altijd heet water is.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:46
Taro schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:02:
[...]

Daar kan je toch waarschijnlijk wel een slimme stekker op zetten? Dan kan je deze dmv HomeAssistant gemakkelijk op bijv. de uren die lager zijn dan het daggemiddelde aanzetten met een minimum van 1x per X uren zodat er altijd heet water is.
Weet niet hoe het met een Quooker zit, maar ik heb hier een Grohe Red en gewoon warm water is beschikbaar als er geen spanning op het apparaat zit, maar voor kokend water is bij de Grohe echt spanning nodig omdat de aanraakgevoelige knop anders niet detecteert dat je kokend heet water wilt hebben.
Hier dus helaas weinig mogelijk (of op dure momenten geen kokend water beschikbaar).

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

ArPi75 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 23:02:
[...]

Weet niet hoe het met een Quooker zit, maar ik heb hier een Grohe Red en gewoon warm water is beschikbaar als er geen spanning op het apparaat zit, maar voor kokend water is bij de Grohe echt spanning nodig omdat de aanraakgevoelige knop anders niet detecteert dat je kokend heet water wilt hebben.
Hier dus helaas weinig mogelijk (of op dure momenten geen kokend water beschikbaar).
Goed punt, dan zou je nog op basis van tijd kunnen gaan werken, maar dat staat dan verder los van slim sturen op basis van dynamische tarieven en dan voldoet een ouderwetse of digitale schakelklok.

Pagina: 1 ... 174 ... 305 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels