Dongel is niet nodig, dit heb ik eerder gelezen in dit topic. Je app en statistieken/trends blijven dan wel leeg.tcw82 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:16:
[...]
Uitsluitsel of de p1 dongel nodig is was het doel, dat is helaas nog niet uitgesloten.
Ja, warm water houd ik wel in de gaten via de app. Dan warm ik handmatig op als ik zie dat er een extreem goedkoop of duur moment aankomt. Maar dit niet op een geautomatiseerde wijze.sebari schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:30:
[...]
Kijk ook of je wat kan doen met het inplannen van je anti legionella programma. Dan trekt hij de boiler even naar de 60 graden en verbruikt hij wat meer. Sowieso interessant om eens te kijken wanneer je doucht en of je in de productie van warm tapwater daarin wat kan doen met de lagere dynamische tarieven. Helaas bij mij een hybride warmtepomp dus kan niet zoveel met tapwater.
Het Salmonella programma is helaas niet aan te sturen en gaat inderdaad wel eens op ongewenste momenten draaien. Heb de indruk dat het nogal een studie vereist...
Wij zijn redelijk tolerant voor schommelingen in temperatuur en ik zet de thermostaat gerust laag genoeg dat de warmtepomp pas wat later aanslaat als dat veel gunstiger uitkomt.GoEV6 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:47:
Het sturen van je WP obv de stroomprijs is toch maar beperkt zinvol? Mijn CV gaat aan als het in huis niet warm genoeg is en dat staat in mijn beleving los van de (gas/stroom)prijs. Ja voor het opwarmen van SWW snap ik hem wel.
Probleem is dat het in de winter vaak 's nachts goedkoper was, maar dat ik dan liever niet de warmtepomp laat draaien. Het wordt dan al snel te warm in de slaapkamers.
Dynamische aanbieders vallen niet om. Ook de kleintjes niet. Als de energieprijs omhoog gaat, schuiven ze de rekening naar jou door. Ze dragen nul risico.JukeboxBill schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:01:
[...]
Ben niet voor een bodemprijs gegaan, want de kans dat die kleine prijsvechters omvallen is gezien het verleden een groot risico. Zit nu bij GreenChoice voor gas.
Goed punt. Waarom dan dat vooruit betalen en schattingen en achteraf correcties etc .... Ik zit bij Zonneplan en wordt er niet goed van. Als ze zo bang zijn voor wanbetalen dan mogen ze wel 100 euro van me hebben als borg en dan weer achteraf factureren. Veel minder kans op fouten.Dalenbloem schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:01:
[...]
Dynamische aanbieders vallen niet om. Ook de kleintjes niet. Als de energieprijs omhoog gaat, schuiven ze de rekening naar jou door. Ze dragen nul risico.
Ik vermoed koudwatervrees. Aan het eind van de maand het werkelijke verbruik factureren zou het simpelste zijn. Maar dan betaal je in de winter een stuk meer. Niet iedereen heeft dat in zijn spaarpot, denken ze. En Nederlanders zijn het niet gewend.zaadstra schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:08:
[...]
Goed punt. Waarom dan dat vooruit betalen en schattingen en achteraf correcties etc .... Ik zit bij Zonneplan en wordt er niet goed van. Als ze zo bang zijn voor wanbetalen dan mogen ze wel 100 euro van me hebben als borg en dan weer achteraf factureren. Veel minder kans op fouten.
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar mijn opmerking had betrekking op het vaste contract, dat ik heb afgesloten voor gas.Dalenbloem schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:01:
[...]
Dynamische aanbieders vallen niet om. Ook de kleintjes niet. Als de energieprijs omhoog gaat, schuiven ze de rekening naar jou door. Ze dragen nul risico.
Soms ben ik bijna gelukkig
Niet om het een of ander, maar het valt op dat ‘nieuwkomers’ in de dynamische energiemarkt snel snel gecharmeerd zijn van de ANWB, want die naam kennen ze in dat voor hen verder onbekende wereldje.JukeboxBill schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:31:
[...]
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar mijn opmerking had betrekking op het vaste contract, dat ik heb afgesloten voor gas.
Terwijl de ANWB gewoon een label is van EnergyZero en niet eens de goedkoopste. Zoals je in de startpost kunt zien heeft EnergyZero vier resellers, twee goedkope en twee dure—en in die laatste categorie zit ANWB.
Uiteindelijk gaat het alleen om het vastrecht en de inkoopvergoeding. De manier van factureren boeit me niet zo, want linksom of rechtsom moet je je energierekening toch betalen. Voor klanten met panelen ligt het iets ingewikkelder, maar als je die niet hebt is de ANWB geen aanrader.
Bedankt voor de tip, maar ju ju, wat is die Wout duur. Meer dan 8 cent vergoeding voor gas is als nieuwkomer op de aanbiedersmarkt niet wat je noemt onderscheidend of competitief. Dan doet de Atoom Alliantie het beter, die overigens dezelfde software als Wout gebruikt voor een querie.Domba schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:51:
@Smuggler Wil je al die wederverkopers ook doen!
Misschien beperken tot die landelijk of die aan ACM moeten melden bijvoorbeeld uitvoerig en andere enkel een vermelding als ze voorbij komen.
Wederverkopers zijn niet verplicht alle klanten te accepteren, bijv kunnen kiezen voor specifiek 1 regio
Of doelgroep zoals Atoom Alliance, zo ongeveer iedereen kan met een stapeltje GVO's starten als wederverkoper.
Ik heb anders nog 1 voor je lijstje "Wout energie"
Dat is niet meer zo, ANWB heeft nu een eigen vergunning. ANWB is gewoon een prima leverancier en ik ben een tevreden klant.Dalenbloem schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:01:
Niet om het een of ander, maar het valt op dat ‘nieuwkomers’ in de dynamische energiemarkt snel snel gecharmeerd zijn van de ANWB, want die naam kennen ze in dat voor hen verder onbekende wereldje.
Terwijl de ANWB gewoon een label is van EnergyZero en niet eens de goedkoopste. Zoals je in de startpost kunt zien heeft EnergyZero vier resellers, twee goedkope en twee dure—en in die laatste categorie zit ANWB.
Alle dynamische aanbieders zijn dozenschuivers. Ze kopen dezelfde energie tegen dezelfde dagprijs en leggen hun eigen inkoopvergoeding en eigen vastrecht erop. En als jij een hoger tarief prima vindt, wie ben ik om je tegen te spreken?user109731 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:24:
[...]
Dat is niet meer zo, ANWB heeft nu een eigen vergunning. ANWB is gewoon een prima leverancier en ik ben een tevreden klant.
Tarief is niet de enige factor. Vergeleken met Zonneplan werkt de ANWB met GvOs van Nederlandse bodem. Vergeleken met Tibber hebben ze ook gas zodat je alles onder één dak hebt. Verder is hun prijsplafond regeling interessant (hoewel dat nog niet echt nodig is geweest). Klantenservice is over het algemeen ook prima en er staat een vrij grote organisatie achter.Dalenbloem schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:31:
Alle dynamische aanbieders zijn dozenschuivers. Ze kopen dezelfde energie tegen dezelfde dagprijs en leggen hun eigen inkoopvergoeding en eigen vastrecht erop. En als jij een hoger tarief prima vindt, wie ben ik om je tegen te spreken?
Helemaal prima als iemand de allergoedkoopste leverancier wil en daarom niet voor ANWB kiest, maar "ANWB is voor beginners die niet beter weten" vind ik niet terecht.
Ik ben het met je eens dat Tibber de beste keuze is voor stroom. Ze rekenen het laagste vastrecht hebben ook de beste app. Voor gas heb je toch geen app nodig, dus je kunt de allergoedkoopste aanbieder kiezen. De dagprijs van gas kun je ook zonder app opvragen bij enever punt nl.user109731 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:46:
[...]
Tarief is niet de enige factor. Vergeleken met Zonneplan werkt de ANWB met GvOs van Nederlandse bodem. Vergeleken met Tibber hebben ze ook gas zodat je alles onder één dak hebt. Verder is hun prijsplafond regeling interessant (hoewel dat nog niet echt nodig is geweest). Klantenservice is over het algemeen ook prima.
Helemaal prima als iemand de allergoedkoopste leverancier wil en daarom niet voor ANWB kiest, maar "ANWB is voor beginners die niet beter weten" vind ik niet terecht.
Als de uitkomst van dit topic zou zijn dat het allemaal niets uitmaakt omdat de ANWB toch de beste is, doen sommigen hier veel werk voor niets. Over en sluiten, succes met je ANWB.
Dat is toch iets anders: ze moeten een dag vooruit inkopen met een inschatting per uur wat hun klanten gaan afnemen of terugleveren. Degene die dat het beste kan is spekkoper. Zit je ernaast dan moet je op de Intraday market bijkopen of nog erger betalen voor de door jou veroorzaakte onbalans die door TenneT via de onbalans markt wordt rechtgetrokken.Dalenbloem schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:31:
[...]
Alle dynamische aanbieders zijn dozenschuivers. Ze kopen dezelfde energie tegen dezelfde dagprijs en leggen hun eigen inkoopvergoeding en eigen vastrecht erop. En als jij een hoger tarief prima vindt, wie ben ik om je tegen te spreken?
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Uit dit deel maak ik op dat de ANWB specifiek iets doet voor zonnepanelen houders wat de andere aanbieders niet doen. Is mijn aanname correct? Zo ja wat is dat dan?Dalenbloem schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:01:
[...]
Voor klanten met panelen ligt het iets ingewikkelder, maar als je die niet hebt is de ANWB geen aanrader.
Het kan wel maar ze doen het niet.AWEF schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:52:
[...]
Voor wat betreft de opmerking over de slimme meter: Er zijn in dit topic meerdere mensen die het probleem hebben (gehad) dat hun slimme meter geen data aanleverde aan de netbeheerder (en daarmee dus ook niet aan de energie leverancier). Zonneplan kan op dat moment gebruik maken van hun eigen dongle voor de facturatie.
Ik herken totaal niet wat je hier aangeeft. Je stelt juist in wanneer je weg moet, hij weet hoe lang je nog moet laden en op basis daarvan kijkt de app welke uren gunstig zijn. Als jij voor morgenochtend geen vertrektijd hebt staan, dan kijkt hij inderdaad ook naar prijzen morgen. Als jij aangeeft morgen om 08:00 weg te moeten, dan kijkt hij niet naar prijzen na dat tijdstip. Werkt perfect.s_schimmel schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:30:
[...]
Ik heb heel even de Tibber app gebruikt om mijn Tesla te laden maar ben daar wel snel vanaf gestapt. Het werkte door op het goedkooptste moment het laden te starten maar hield geen rekening met wanneer ik weer weg moet. Paar keer gehad dat de auto de volgende ochtend niet geladen had omdat het de volgende dag overdag goedkoper was dan 's nachts.
[...]
- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id
Ik ken het smart grid ready principe. Mijn wp heeft het ook. Maar dat gaat toch nooit werken icm een naregeling? Je kunt de wp wel vertellen dat hij moet verwarmen, maar als alle vvw kleppen dicht staan kun je de warmte niet kwijt.Henielma schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:03:
[...]
De Nibe SMO20 regelunit heeft vergelijkbare smart grid ready contacten. Hieronder het Blocky script waarmee ik deze vanuit Domoticz aanstuur. Dit ter inspiratie.
Uit ervaring heb ik in mijn geval gemerkt (geen vloerverwarming) dat beneden de 5 graden buitentemperatuur ik het berekende watertemperatuur setpoint niet moet aanpassen omdat het comfort dan te snel terugloopt. Maar dit kan voor ieder huis en personen anders zijn.
De variabele Tibber_mean_min is bij mij de minimale Tibber prijs voor stroom van die dag en daar 2 eurocent bij opgeteld. Dat gaf in mijn geval een acceptabele werking.
SHT1x is in mijn geval de temperatuur in de woonkamer.
[Afbeelding]
Bij mij gaan alle ruimte thermostaten enkele tienden graden omhoog/omlaag afhankelijk van de day-ahead prijs. En warmwater een paar graden. Werkt perfect. Hij volgt de prijs en toch geen merkbaar verlies van comfort.
Heeft niks met koudwatervrees te maken, maar alles met het moeten voorschieten van alle ingekochte energie voor alle klanten en dat geld een maand later pas weer terugkrijgen.Dalenbloem schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:24:
[...]
Ik vermoed koudwatervrees. Aan het eind van de maand het werkelijke verbruik factureren zou het simpelste zijn. Maar dan betaal je in de winter een stuk meer. Niet iedereen heeft dat in zijn spaarpot, denken ze. En Nederlanders zijn het niet gewend.
Gas en stroom inkopen (voor duizenden klanten) kost veel geld.
Tibber koopt alleen stroom in en hebben qua liquiditeit daardoor een stuk minder problemen dan de andere aanbieders die ook gas erbij verkopen. Dat is ook de reden dat je daar nog achteraf kan betalen.
Volgens mij is vooral de conclusie dat de piek van >350 €/MWh niet in deze grafiek zit (en dus op de markt van deze grafiek er ook niet is geweest).bert pit schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:59:
[...]
Omdat we geen contract met Rusland meer hebben en Groningen zo goed als dicht is, kun je voor prijsvoorspellingen beter naar de chart kijken met de spotprijzen op de wereldmarkt. Zet de chart op 25 jaar en verbaas je.
Inderdaad je ziet dat de pieken van vorig jaar zo'n beetje de gemiddelde prijs is geweest van 2000 tot 2008. Je ziet ook dat de pieken circa anderhalf keer zo hoog waren als vorig jaar. Geen enkele Nederlander die daar toen iets van merkte.
https://tradingeconomics.com/commodity/natural-gas (zet hem op 25 jaar)
De grafiek blijft in 2022 onder 10 USD/MMBtu. En bij 1 USD = 0,9 € en 1 MWh = 3,41 MMBtu kom je op een piek van net boven de 30 €/MWh huidige koers is onder de 8€/MWh.
(Stel ik maak een foutje in de omrekening: dan nog is de piek maar 3,5x huidige en niet ruim 10x wat hier als net-tarief gold).
De rest is transport kosten en de marge van de handelaren die het has aan elkaar verkocht hebben tijdens de reis.
Ik bedoel dat dynamisch bij uitstek geschikt is voor klanten zonder panelen.sebari schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:23:
[...]
Uit dit deel maak ik op dat de ANWB specifiek iets doet voor zonnepanelen houders wat de andere aanbieders niet doen. Is mijn aanname correct? Zo ja wat is dat dan?
Dat moge zo zijn, maar er is vooralsnog geen enkele aanwijzing dat de ANWB (want daar hadden we het over) dat beter of slechter doet.KC27 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:01:
[...]
Dat is toch iets anders: ze moeten een dag vooruit inkopen met een inschatting per uur wat hun klanten gaan afnemen of terugleveren. Degene die dat het beste kan is spekkoper. Zit je ernaast dan moet je op de Intraday market bijkopen of nog erger betalen voor de door jou veroorzaakte onbalans die door TenneT via de onbalans markt wordt rechtgetrokken.
[ Voor 4% gewijzigd door Dalenbloem op 10-09-2023 19:18 ]
Dat was wellicht zo. Er komt steeds meer weerstand bij de gewone leverancier. Lage teruglevering vergoeding en een heffing. Vandebron begon er mee maar nu hoor je ook andere leveranciers.Dalenbloem schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:55:
[...]
Ik bedoel dat dynamisch bij uitstek geschikt is voor klanten zonder panelen.
Vattenfall, met 2 miljoen klanten in Nederland, verlaagde per 1 augustus de terugleververgoeding voor overtollige stroom van zonnepanelen met 55 procent. De vergoeding daalde van 16,8 naar 7,6 cent per kilowattuur (kWh). Bij een vast contract krijgen klanten nog minder: een schrale 4,5 cent per kWh.Bron Energievergelijk.nl
Als je zelf op de goedkoopste momenten 2 a 3 uur per dag de stroom zelf kan gebruiken met een bijv een boiler, EV etc zit je al snel boven die 5 ct kaal.
Sterker nog. Mijn factuur is lager als de stroomprijs wat hoger is zoals afgelopen weken dan goedkoop.
De kale energieprijs is niet eens het grootste bedrag, maar de leverancier moet ook de heffingen, de btw en de netbeheerder voorschieten. Dat tikt pas aan.SidewalkSuper schreef op zondag 10 september 2023 @ 00:39:
[...]
Heeft niks met koudwatervrees te maken, maar alles met het moeten voorschieten van alle ingekochte energie voor alle klanten en dat geld een maand later pas weer terugkrijgen.
Gas en stroom inkopen (voor duizenden klanten) kost veel geld.
Tibber koopt alleen stroom in en hebben qua liquiditeit daardoor een stuk minder problemen dan de andere aanbieders die ook gas erbij verkopen. Dat is ook de reden dat je daar nog achteraf kan betalen.
@Willempie27 Klanten zonder panelen hoeven zich meestal niet druk te maken over een terugleververgoeding. 
De hoogte van de terugleververgoeding bij een traditionele leverancier is voor een goed deel van klanten die wel panelen hebben ook niet relevant gezien dat tarief pas geldt nadat er volledig gesaldeerd is.
De hoogte van de terugleververgoeding bij een traditionele leverancier is voor een goed deel van klanten die wel panelen hebben ook niet relevant gezien dat tarief pas geldt nadat er volledig gesaldeerd is.
- knip -
Alle jongste ontwikkelingen staan hier, want dit topic wordt druk bezocht. Ik heb begrepen dat Tibber inmiddels met een soort van creditnota werkt, om de geldstromen te beperken. Daarbij converteren ze kiloWatturen in euro, tegen het geldende uurtarief. Alle signalen wijzen erop dat de saldeerregeling kraakt in zijn voegen. Het is zoals je zegt: de weerstand wordt groter, ze willen ervan af.Willempie27 schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:14:
[...]
Dat was wellicht zo. Er komt steeds meer weerstand bij de gewone leverancier. Lage teruglevering vergoeding en een heffing. Vandebron begon er mee maar nu hoor je ook andere leveranciers.
Vattenfall, met 2 miljoen klanten in Nederland, verlaagde per 1 augustus de terugleververgoeding voor overtollige stroom van zonnepanelen met 55 procent. De vergoeding daalde van 16,8 naar 7,6 cent per kilowattuur (kWh). Bij een vast contract krijgen klanten nog minder: een schrale 4,5 cent per kWh.Bron Energievergelijk.nl
Als je zelf op de goedkoopste momenten 2 a 3 uur per dag de stroom zelf kan gebruiken met een bijv een boiler, EV etc zit je al snel boven die 5 ct kaal.
Sterker nog. Mijn factuur is lager als de stroomprijs wat hoger is zoals afgelopen weken dan goedkoop.
Het gaat hier over Zonneplan, lijkt mij geen koudwatervrees dat ze kiezen voor vooraf betalen in plaats van achteraf factureren.Dalenbloem schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:24:
Ik vermoed koudwatervrees. Aan het eind van de maand het werkelijke verbruik factureren zou het simpelste zijn.
Waar baseer je dat op? BTW wordt aangegeven na de tijdvak (maand of kwartaal) waarin de factuur uit is gestuurd en dan heb je nog een maand tijd om het over te maken.Dalenbloem schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:17:
[...]
De kale energieprijs is niet eens het grootste bedrag, maar de leverancier moet ook de heffingen, de btw en de netbeheerder voorschieten. Dat tikt pas aan.
Energiebelasting en ODE ziet er ook niet heel realtime uit: https://www.belastingdien...lag-duurzame-energie-2023
Print, onderteken en stuur het op 🙂
Gaat vast niet heel snel en niet heel vaak.
Bij de leveranciers zit eerder een grote spaarpot geinde BTW en EB/ODE die na een tijdje overgemaakt moet worden. Zeker met automatische incasso is cash flow prima op orde.
[ Voor 10% gewijzigd door w00key op 10-09-2023 12:09 ]
Al beantwoord
[ Voor 79% gewijzigd door NickvdLinde op 10-09-2023 13:25 ]
Dan kan je nu nog even opladen voor circa 0 cent ex.w00key schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:06:
Whoa, piek van 46 cent per kWh ex alles morgen. Hittegolf + geen zon + geen wind = oof.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dus weinig energie gebruiken rond die tijden...PtrO schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:28:
Holy man..... morgen tussen 18u en 21u meer dan 70ct/kWh......[Afbeelding]
Om 17:30 eten koken, en dan om 18:00 eten. Vaatwasser na 23:00 aanzetten of misschien een betere tijd bepalen als de prijzen van overmorgen bekend zijn.
Eigenlijk geldt dat voor elke dag. Dat tijdblok zijn de prijzen altijd wel het hoogst.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Ovenschotels, stoofvlees, tonijn pasta salades, zat dat je een dag van te voren kan koken.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Die planning kan inmiddels ook wel bij het grofvuil net zoals nog menig een denkt dat het 's nachts vanwege (welk) overschotten goedkoper zou zijn. Het zijn vooral marktenmechanismes waarbij de consumenten (piek)vraag als rat-race, bepaalt wat een productprijs is. Dan minder (hoeven aan)leveren, houdt het neoliberale verdienmodel in stand.Swerfer schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:39:
[...]
Dus weinig energie gebruiken rond die tijden...
Om 17:30 eten koken, en dan om 18:00 eten. Vaatwasser na 23:00 aanzetten of misschien een betere tijd bepalen als de prijzen van overmorgen bekend zijn.
Eigenlijk geldt dat voor elke dag. Dat tijdblok zijn de prijzen altijd wel het hoogst.
Blijft interessant hoe de goegemeente anticipeert en accepteert dat de energieprijs inmiddels van inloed is wanneer koken of wassen betaalbaar is (en strax in de winter, of mensen onder hun dekentje gaan zitten afniften).
En hoe doe je dat overmorgen of the day after..... ? Natuurlijk kun je je onderbroek 4x omdraaienfranssie schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:45:
Ovenschotels, stoofvlees, tonijn pasta salades, zat dat je een dag van te voren kan koken.
Maar goed, morgen gaan wij niet koken en onze techzooi wellicht offline tussen 17u-22u. Puur de gedachte dat je sudderlapje bakken dan €2 gaat kosten, is psychologisch slecht te verteren.
Inmiddels overwegen we trouwens om net als dat ik als kind meemaakte, tussen de middag warm te eten.

[ Voor 11% gewijzigd door PtrO op 10-09-2023 13:56 ]
Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results
Even iets anders over de hoge prijzen. Hoe wordt dat bij Tibber berekend met het prijsplafond. Dat hebben we dit jaar nog. Mocht het prijsplafond ook gelden voor de hele hoge prijzen op het uur dan is het natuurlijk niet heel erg, of doet tibber en heel veel andere het over het gemiddelde van de maand en daar dan het prijsplafond er overheen. Mocht het gewoon per uur gelden dan hoeven wij ons niet druk te maken met zijn allen.Swerfer schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:39:
[...]
Maandgemiddelde en dat iemand zich niet drukmaakt is vooral of die dat wil (of moet).Daniel. schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:56:
[...]
Even iets anders over de hoge prijzen. Hoe wordt dat bij Tibber berekend met het prijsplafond. Dat hebben we dit jaar nog. Mocht het prijsplafond ook gelden voor de hele hoge prijzen op het uur dan is het natuurlijk niet heel erg, of doet tibber en heel veel andere het over het gemiddelde van de maand en daar dan het prijsplafond er overheen. Mocht het gewoon per uur gelden dan hoeven wij ons niet druk te maken met zijn allen.
Kern is dat dit soort piekgedrag links of rechts van invloed gaat zijn op een prijsniveau.
Iemand enig idee waar die extreem hoge prijzen ineens vandaan komen? Is dat gewoon marktwerking?
Geen idee, in eerste instantie lijkt het op een carousel, als of er ergens in midden Duitsland een verbinidng is uitgevallenRitsjiej schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:21:
Iemand enig idee waar die extreem hoge prijzen ineens vandaan komen? Is dat gewoon marktwerking?
Duitslands importeert enorme hoeveelheden uit alle omringende landen, behalve Nederland, die importeert klein beetje uit DE terwijl we max 700MWh naar Denemarken en 230MWh naar BE exporteren
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
of gewoon je leven leiden en accepteren dat je 30 eurocent extra moet betalen op een wat duurdere dag.Swerfer schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:39:
[...]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Hmmm... best extreem prijzig en dan niet echt en laat staan verkeerde (prijs)backup.Raymond P schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:23:
@PtrO Backup... Dinsdag vast wel in huis, dat ondergoed kan je ook weglaten in '23.
Uiteindelijk geldt ook hier de wet van communicerende vaten waarbij de prijs van "energie" zich equivalent zal vertalen.
Eén busje butagas (220g-250g) kost ca €3,50, bevat ca 4kWh aan energie waarmee effectief zeg ca een uur te koken is. Omgerekend zit je dan, exclusief apparatuur en gedoe op ruim 80ct/kWh. Voordeel is natuurlijk dat wereldwijd - behalve in Nederland
Wij hebben net toch maar voor morgen soep gemaakt, kan die lekker op smaak komen wat gemeten, 2kWh verbruikte en met 35ct een stuk lekkerder smaakt dan zo ja morgen gemaakt voor €1,50.
Yep dat kan ook, ergens geen probleem van maken omdat iets als (zelf)keuze nu geen probleem is.de Peer schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:51:
[...]
of gewoon je leven leiden en accepteren dat je 30 eurocent extra moet betalen op een wat duurdere dag.
Issue is dat prijzen van energie inmiddels in grotere mate onze levenstijl zal bepalen en dat alleen maar groter zal worden omdat de rest van de planeet, door lonkende ambities er nu er geen probleem van wil maken.
[ Voor 16% gewijzigd door PtrO op 10-09-2023 15:21 ]
Anoniem: 374460
we hebben nog steeds het prijsplafond. dus eigenlijk valt het allemaal wel meePtrO schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:12:
[...]
Hmmm... best extreem prijzig en dan niet echt en laat staan verkeerde (prijs)backup.
Uiteindelijk geldt ook hier de wet van communicerende vaten waarbij de prijs van "energie" zich equivalent zal vertalen.
Eén busje butagas (220g-250g) kost ca €3,50, bevat ca 4kWh aan energie waarmee effectief zeg ca een uur te koken is. Omgerekend zit je dan, exclusief apparatuur en gedoe op ruim 80ct/kWh. Voordeel is natuurlijk dat wereldwijd - behalve in Nederland- gas groen als gras is
Wij hebben net toch maar voor morgen soep gemaakt, kan die lekker op smaak komen wat gemeten, 2kWh verbruikte en met 35ct een stuk lekkerder smaakt dan zo ja morgen gemaakt voor €1,50.
Inzake die onderbroek is dat het gebruik daarvan voor de omgeving doorgaans wenselijk is omdat het ook vlekken elders beperkt.
Hahaha, heerlijke redenaties dat dan geldt tot wat is het.... 2500kWh.... Iets dat in menig huis - zeker met EV - al in één seizoen foetsie is.Anoniem: 374460 schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:16:
[...]
we hebben nog steeds het prijsplafond. dus eigenlijk valt het allemaal wel mee
En hoewel de meerderheid van tweakers zal wegzwijmelen op saldering van hun zonnepaneel en batterij, is dat voor een groot gedeelte van andere burgers, niet (weg)gelegd.
Als iemand zich in de stress gaat gooien vanwege de wisselende prijzen dan is dynamische tarieven niets voor die.
Net weer 7 kWu verbruikt a 17 cent, dat streep ik wel weg tegen die 0,7 kWu die ik morgen in die 2 uur ga gebruiken.
Warm eten in de middag was ik al heel lang gewend, dus dat komt goed uit. Bovendien kook ik (elektrisch) vaak al meerdere porties tegelijk en zou ik nu eigenlijk in het weekend moeten doen.
Alleen wordt het dan wel druk in die paar uren: douchen (ook de boiler is elektrisch), de was en de vaat doen en dan ook nog eten koken.
Net weer 7 kWu verbruikt a 17 cent, dat streep ik wel weg tegen die 0,7 kWu die ik morgen in die 2 uur ga gebruiken.
Warm eten in de middag was ik al heel lang gewend, dus dat komt goed uit. Bovendien kook ik (elektrisch) vaak al meerdere porties tegelijk en zou ik nu eigenlijk in het weekend moeten doen.
Alleen wordt het dan wel druk in die paar uren: douchen (ook de boiler is elektrisch), de was en de vaat doen en dan ook nog eten koken.
Dat is gewoon marktwerking. Een hoop gebruikers die niet gebonden zijn aan day ahead tarieven:Ritsjiej schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:21:
Bv. salderen, maar ook (long term) PPA’s, … Die zijn niet geneigd om minder te verbruiken op die paar dure uren.
Bovendien is het warm en vochtig, dus gascentrales (en in mindere mate ook andere thermische units) hebbem gewoon minder vermogen ter beschikking dan als het koud is. Omwille van de minder dense lucht en hogere koelwatertemperaturen.
Combineer dat met weinig wind en dit is het resultaat.
Ook zijn europese centrales eerder gericht efficientie dan vermogen. In de (warmere delen van) de USA knallen ze gewoon water in de inlaat van de gas turbine om gewoon 20% power er uit te halen, al dan niet open cycle. Maar daar kost gas twee keer niks, dus efficientie is niet zo belangrijk.
[ Voor 17% gewijzigd door AndRo555 op 10-09-2023 15:51 ]
ANWB heeft tegenwoordig een eigen vergunning. Daarbij is ANWB niet de goedkoopste, maar ze zitten wel aan de onderkant van de prijzen. Genoeg leveranciers die duurder zijn dan ANWB. Gezien de kleine verschillen maakt het prijsverschil ook weer niet zoveel uit op je totale energierekening.Dalenbloem schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:01:
[...]
Niet om het een of ander, maar het valt op dat ‘nieuwkomers’ in de dynamische energiemarkt snel snel gecharmeerd zijn van de ANWB, want die naam kennen ze in dat voor hen verder onbekende wereldje.
Uiteindelijk gaat het alleen om het vastrecht en de inkoopvergoeding. De manier van factureren boeit me niet zo, want linksom of rechtsom moet je je energierekening toch betalen. Voor klanten met panelen ligt het iets ingewikkelder, maar als je die niet hebt is de ANWB geen aanrader.
Ik zag het net, voor mij direct een reden om te gaan overstappen. Je kan mij echt niet wijs maken dat voor 2 uur lang de prijs zo hoog moet zijn precies wanneer mensen thuis zijn. Dit is echt een verdienmodel voor de dynamische contracten. Jammer zit sinds vorig jaar bij Zonneplan maar eerst een extra* voorschot gaan berekenen wat al te belachelijk voor woorden is en nu prijzen van bijna een euro voor een KW?PtrO schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:28:
Holy man..... morgen tussen 18u en 21u meer dan 70ct/kWh......[Afbeelding]
Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090
Best leuk om zelf mee te experimenteren maar waarom zou je een Nibe via de smart grid contacten willen aansturen? Nibe heeft zelf al een gratis en naadloze integratie met dynamische prijzen en de hele regeling van de warmtepomp voor zowel verwarmen, koelen, warmtapwater en zwembad is op de dynamische prijzen afgestemd. Als je zelf de warmtepomp gaat aansturen kan dat leiden tot pendelen en onnodig aan/uit schakelen wat je rendement en levensduur niet ten goede komt.Henielma schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:03:
[...]
De Nibe SMO20 regelunit heeft vergelijkbare smart grid ready contacten. Hieronder het Blocky script waarmee ik deze vanuit Domoticz aanstuur. Dit ter inspiratie.
Uit ervaring heb ik in mijn geval gemerkt (geen vloerverwarming) dat beneden de 5 graden buitentemperatuur ik het berekende watertemperatuur setpoint niet moet aanpassen omdat het comfort dan te snel terugloopt. Maar dit kan voor ieder huis en personen anders zijn.
De variabele Tibber_mean_min is bij mij de minimale Tibber prijs voor stroom van die dag en daar 2 eurocent bij opgeteld. Dat gaf in mijn geval een acceptabele werking.
SHT1x is in mijn geval de temperatuur in de woonkamer.
[Afbeelding]
Vorig jaar Augustus en September waren de uurtarieven ook heel hoog. Staat volgens mij los van het verdienmodel.Dark Master schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:54:
[...]
Ik zag het net, voor mij direct een reden om te gaan overstappen. Je kan mij echt niet wijs maken dat voor 2 uur lang de prijs zo hoog moet zijn precies wanneer mensen thuis zijn. Dit is echt een verdienmodel voor de dynamische contracten. Jammer zit sinds vorig jaar bij Zonneplan maar eerst een extra* voorschot gaan berekenen wat al te belachelijk voor woorden is en nu prijzen van bijna een euro voor een KW?
Zelf herken ik dat niet echt, omdat ik al 5 jaar een zwaar negatieve energierekening heb.PtrO schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:12:
Issue is dat prijzen van energie inmiddels in grotere mate onze levenstijl zal bepalen en dat alleen maar groter zal worden omdat de rest van de planeet, door lonkende ambities er nu er geen probleem van wil maken.
Maar ook bij mensen zonder zonnepanelen zou het niet zo moeten zijn dat de dynamische beprijzing echt je leefgedrag gaat bepalen. Dan gaat er ergens wel iets mis en leeft diegene vermoedelijk wat boven zijn stand.
Uitzondering natuurlijk voor de mensen die er een hobby van maken of mensen die simpelweg echt weinig te besteden hebben.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Zou fijn zijn als je bewijs laat zien voor zo’n in mijn ogen onzinnige en niet onderbouwde claim.Dark Master schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:54:
[...]
Ik zag het net, voor mij direct een reden om te gaan overstappen. Je kan mij echt niet wijs maken dat voor 2 uur lang de prijs zo hoog moet zijn precies wanneer mensen thuis zijn. Dit is echt een verdienmodel voor de dynamische contracten. Jammer zit sinds vorig jaar bij Zonneplan maar eerst een extra* voorschot gaan berekenen wat al te belachelijk voor woorden is en nu prijzen van bijna een euro voor een KW?
De prijs wordt door de markt bepaald.Dark Master schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:54:
[...]
Het extra voorschot is een probleem van Zonneplan.
Mn inschatting is dat dynamisch waarschijnlijk niet zo geschikt voor jou situatie als 2 uurtjes van 70 cent al een reden is om over te stappen. Ik denk zeker in de toekomst dat dit vaker gaat gebeuren.
Ik heb liever 2 uurtjes 70 cent en de rest van de dag 26 cent als de gehele dag 40 cent. En bij een traditionele levercier moet je ook een voorschot betalen en bouw je in de zomer een buffer voor in de wintermaanden.
Dank had dit tot voor jouw post in node-red maar dit is veel beter, sneller etc.Swerfer schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:55:
[...]
Tijdblokkensensor met attribute en een binary sensor:
Django/Jinja:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 - platform: template sensors: cheapest_hours_blocks: unique_id: "1234567890130" friendly_name: Cheapest hours blocks value_template: > {# Set constants: charging speed and target departure time #} {% set charge_percentage_per_hour = 17 %} {% set time_to_leave_by_car = '06:00'[:2] | int %} {# Retrieve the current battery level of the Leaf #} {% set batt_level = states('sensor.leaf_battery_level') %} {# Only continue if battery level information is available #} {% if batt_level not in ['None', 'unavailable', 'unknown'] %} {# Calculate how many hour blocks are needed to reach 100% battery #} {% set hour_block = (100 / charge_percentage_per_hour) | int + 1 - (batt_level | int / charge_percentage_per_hour) | int %} {# Retrieve Nordpool electricity prices and their validity #} {% set tomorrow_valid = state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'tomorrow_valid') %} {% set today = state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'today') %} {% set tomorrow = state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'tomorrow') %} {# Initialize an array to store the cheapest charging hours #} {% set cheapest_hours = namespace(array=[]) %} {% set cheapest_hours_block = namespace(array=[]) %} {# Loop through all 24 hours to find the cheapest hours for charging #} {% for hour in range(24) %} {# Conditions for adding to the cheapest_hours array based on tomorrow's and today's prices #} {% if tomorrow_valid and hour < time_to_leave_by_car and not now().weekday() > 4 %} {% set cheapest_hours.array = cheapest_hours.array + [( tomorrow[hour], (now() + timedelta(days=1)).strftime("%Y-%m-%d " + hour | string + ":00:00") | as_datetime)] %} {% elif tomorrow_valid and now().weekday() > 4 %} {% set cheapest_hours.array = cheapest_hours.array + [( tomorrow[hour], (now() + timedelta(days=1)).strftime("%Y-%m-%d " + hour | string + ":00:00") | as_datetime)] %} {% elif (not tomorrow_valid and hour < time_to_leave_by_car and hour >= now().hour) or (not tomorrow_valid and hour >13 and now().hour > 6) or (not tomorrow_valid and now().weekday() == 6) %} {% set cheapest_hours.array = cheapest_hours.array + [( today[hour], now().strftime("%Y-%m-%d " + hour | string + ":00:00") | as_datetime)] %} {% endif %} {% endfor %} {# Sort the cheapest_hours array #} {% set cheapest_hours.array = cheapest_hours.array | sort %} {# Select the required number of cheapest hour blocks #} {% for hour in range(hour_block) %} {% if hour < cheapest_hours.array | length and cheapest_hours.array | length != 0 %} {% set cheapest_hours_block.array = cheapest_hours_block.array + [cheapest_hours.array[hour][1]] %} {% endif %} {% endfor %} {# Sort the array of hour blocks #} {% set cheapest_hours_block.array = cheapest_hours_block.array | sort %} {# Initialize variables for tracking time intervals #} {% set ns = namespace(intervals = [], current_interval_start = None, current_interval_end = None) %} {# Combine adjacent cheapest hour blocks into intervals #} {% for i in range(0, cheapest_hours_block.array|length) %} {% set current_start_time = cheapest_hours_block.array[i] %} {% set current_end_time = current_start_time + timedelta(hours=1) %} {# Update the intervals #} {% if ns.current_interval_start is none %} {% set ns.current_interval_start = current_start_time %} {% set ns.current_interval_end = current_end_time %} {% else %} {% set delta = as_timestamp(current_start_time) - as_timestamp(ns.current_interval_end) %} {% if delta == 0 %} {% set ns.current_interval_end = current_end_time %} {% else %} {% set ns.intervals = ns.intervals + [[ns.current_interval_start.strftime("%Y-%m-%d %H:%M"), ns.current_interval_end.strftime("%Y-%m-%d %H:%M")]] %} {% set ns.current_interval_start = current_start_time %} {% set ns.current_interval_end = current_end_time %} {% endif %} {% endif %} {% endfor %} {# Add the last interval if it exists #} {% if ns.current_interval_start is not none %} {% set ns.intervals = ns.intervals + [[ns.current_interval_start.strftime("%Y-%m-%d %H:%M"), ns.current_interval_end.strftime("%Y-%m-%d %H:%M")]] %} {% endif %} {# Output the calculated intervals #} {{ ns.intervals }} {% else %} {# Output an empty array if battery level information is not available #} {{ [] }} {% endif %} - platform: template sensors: cheapest_hour_is_now: unique_id: "1234567890107" friendly_name: "Cheapest hour is now" value_template: > {# Retrieve the datetime string from sensor.cheapest_hours_blocks #} {% set datetime_str = states('sensor.cheapest_hours_blocks') %} {% if datetime_str not in ['None', 'unavailable', 'unknown'] %} {# Check if the string exists and has a length greater than 6 characters #} {% if datetime_str is not none and datetime_str | length > 6 %} {# Parse the string to obtain individual date-time pairs and split them into a list #} {% set datetime_pairs = datetime_str[2:-2].split("'], ['") %} {# Initialize a namespace variable to store the intervals #} {% set ns = namespace(intervals=[]) %} {# Take the first pair of the list #} {% set pair = datetime_pairs[0] %} {# Split the first pair into start and end times #} {% set start_time_str, end_time_str = pair.split("', '") %} {# Convert the start time string to a datetime object #} {% set start_time_datetime = start_time_str.replace("'", "") | as_datetime %} {# Check if the start time's date and hour match the current date and hour, and output the result as a boolean #} {{ (start_time_datetime.date() == now().date() and start_time_datetime.hour == now().hour) }} {% else %} {# If the string is invalid or empty, output false #} {{ false }} {% endif %} {% else %} {{ false }} {% endif %} attribute_templates: cheapest_hour_blocks: > {# Retrieve a string representing date-time intervals from sensor #} {% set datetime_str = states('sensor.cheapest_hours_blocks') %} {% if datetime_str not in ['None', 'unavailable', 'unknown byv by '] %} {# Check if the string exists and has a length greater than 6 characters #} {% if datetime_str is not none and datetime_str | length > 6 %} {# Parse the string to obtain individual date-time pairs and split them into a list #} {% set datetime_pairs = datetime_str[2:-2].split("'], ['") %} {# Initialize a namespace variable to store the intervals #} {% set ns = namespace(intervals=[]) %} {# Iterate through each date-time pair #} {% for pair in datetime_pairs %} {# Split the pair into start and end times #} {% set start_time_str, end_time_str = pair.split("', '") %} {# Add these to the intervals list after converting them to datetime objects and formatting #} {% set ns.intervals = ns.intervals + [[(start_time_str.replace("'","") | as_datetime).strftime("%Y-%m-%d %H:%M") | as_datetime, (end_time_str.replace("'","") | as_datetime).strftime("%Y-%m-%d %H:%M") | as_datetime]] %} {% endfor %} {% else %} {# If the string is invalid, initialize an empty intervals list #} {% set ns = namespace(intervals=[]) %} {% endif %} {# Check if any intervals exist #} {% if ns.intervals | length > 0 and states('sensor.leaf_battery_level') not in ['None', 'unavailable', 'unknown'] and states('sensor.leaf_battery_level') | int < 96 %} {# Dictionary to translate English day names to Dutch #} {% set days_in_dutch = {'Monday': 'Maandag', 'Tuesday': 'Dinsdag', 'Wednesday': 'Woensdag', 'Thursday': 'Donderdag', 'Friday': 'Vrijdag', 'Saturday': 'Zaterdag', 'Sunday': 'Zondag'} %} {# Initialize a namespace variable to store the readable interval strings #} {% set readable_list = namespace(string=[]) %} {# Iterate through each interval and create a human-readable string #} {% for start, end in ns.intervals %} {% set readable_interval = days_in_dutch[start.strftime('%A')] + ' ' + start.strftime('%H:%M') + ' tot ' + end.strftime('%H:%M') %} {# Add the human-readable string to the list #} {% set readable_list.string = readable_list.string + [readable_interval] %} {% endfor %} {# Join the list items into a single string separated by HTML line breaks #} {{ readable_list.string | join('<br>') }} {% else %} {# If no intervals exist, display a placeholder text #} {{ 'Volgt...' }} {% endif %} {% else %} {{ 'Volgt...' }} {% endif %}
O ja... Ik heb een hoop hulp gehad van ChatGPT(Met de code en de comments komen volledig van ChatGPT)
Bij Tibber geldt dat niet.... Die kijken wat de gemiddelde prijs over de maand was en als die gemiddelde prijs onder de €0,40 zit dan redeneren zij dat er niets gecompenseerd hoeft te worden....Anoniem: 374460 schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:16:
[...]
we hebben nog steeds het prijsplafond. dus eigenlijk valt het allemaal wel mee
(ik ga er vooralnog wel vanuit dat we gemiddeld voor september onder die 40 cent blijven).
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract
en terecht. Tibber handhaaft dus wel degelijk het prijsplafond.ArPi75 schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:28:
[...]
Bij Tibber geldt dat niet.... Die kijken wat de gemiddelde prijs over de maand was en als die gemiddelde prijs onder de €0,40 zit dan redeneren zij dat er niets gecompenseerd hoeft te worden....
De hoge marktprijs van 19-21 is niet iets typisch Nederlands deze keer, het is in 8 landen tegelijk en die zitten niet eens alle in dezelfde tijdzone.Dark Master schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:54:
[...]
(Estland, Letland, Litouwen, Denemarken, Duitsland, Oostenrijk, Nederland en in iets mindere mate Belgie)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ben benieuwd welk contract je gaat kiezen (als je echt overstapt).Dark Master schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:54:
[...]
Ik zag het net, voor mij direct een reden om te gaan overstappen.
Ik ook. Wordt gelijk meer betalen, denk ik.wian schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:34:
[...]
Ben benieuwd welk contract je gaat kiezen (als je echt overstapt).
Heeft niets te maken met "verdienmodellen". Ik krijg die zelfde prijs door in HomeAssistant van Nordpool en ENTSO-e, helemaal buiten de energieleveranciers om. Die hebben geen invloed op die prijzen.Dark Master schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:54:
[...]
Maar als je niet met die variabele tarieven om kan gaan, kan je inderdaad beter naar een vast contract gaan.
Tibber doet dat precies zoals de minister het heeft bepaald: kijken naar een maandgemiddelde en alleen cappen als dat gemiddelde boven de 40 ct komt. Dit jaar nog nooit dus, bij dynamische tarieven.Daniel. schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:56:
Hoe wordt dat bij Tibber berekend met het prijsplafond.
Inderdaad. Daarnaast is de vraag hoeveel kWh je daadwerkelijk in die 2-3 duurste/dure uren verbruikt.de Peer schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:51:
[...]
of gewoon je leven leiden en accepteren dat je 30 eurocent extra moet betalen op een wat duurdere dag.
Op de chart zie je een enorm rood gearceerde piek die "pijn lijkt te gaan doen", maar als je je verbruik een beetje kunt sturen zoals in mijn geval prima mogelijk is, verbruiken we in die 3 uur gemiddeld maar zo'n 0,5-1 kW/uur, terwijl ik tussen de middag misschien de EV een top-up geef a 7 kWh x 2 uur. 14 kWh x 0,267 Euro vs 0,5 kWh x 0,734 Euro maakt op het geheel weinig uit.
Over heel het jaar ligt het verbruikstarief hier nog steeds 1,2 cent onder het teruglevertarief, ik vind het allemaal prima.
Wel mooie prijzen om met een thuisaccu gebruik van te maken.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Ja, of de schakelaar om te zetten van PAP naar SAP zodat de boel lekker weg gesaldeerd wordt.Taro schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:53:
[...]
Wel mooie prijzen om met een thuisaccu gebruik van te maken.
nou geloof mij maar zulke uren/dagen zullen er steeds meer bij komen
dat valt te bezien. Op de lange termijn zal de basisprijs van stroom steeds goedkoper worden, zeker in de zomer.peppie1212 schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:05:
Je snapt dat je hier eigen waarden en normen toepast. laten we geen discussies houden of en hoe goed de één of de ander z'n laat staan financiële, leven wel of niet op andermans kosten op de rit heeft (ingezet).de Peer schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:51:
[...]
serieus? Ik begrijp echt niet waarom dat voor mensen een ding is, tenzij je misschien heel krap bij kas zit.
Das gewoon een stukje cashflow beheersen.
Of ben je bang voor een faillisement ofzo?
Misschien zat ik iets te hoog in mijn emotie. Ik vond en vind 70+ cent per KW alsnog in mijn opinie gefabriceerd om extra omzet/winst binnen te halen. Ik begrijp dat dit misschien over de gehele dag weinig invloed heeft maar je krijgt voor mijn gevoel nu wel erg het idee om erop te letten in juist die enkele uren. En voor 2 mensen die werken, koken we juist tussen 6 en 8 en dan wordt koken met inductie wel erg prijzig.
(Het is nou ook niet dat ik mijn EV wil opladen rond die tijd, ik kan nog beter bij een snellader staan want dat tarief is lager op die tijdstippen.)
Het extra voorschot is inderdaad Zonneplan zijn probleem en doet wat mij betreft af aan een dynamisch contract. Ik wil betalen voor mijn verbruik, geen voorschot anders kan ik net zo goed naar een leverancier met vaste prijzen.
Ik denk er nog maar even over na ik vind het persoonlijk buiten proportie zit sinds vorig jaar november bij Zonneplan en zie dit nu voor het eerst. (Ik vond 54 cent laatst eigenlijk al vrij hoog waardoor ik begon te twijfelen maar dit is nog een schep erbovenop.)
Bedankt voor enkele reacties die mij een ander inzicht laten zien trouwens mag ook gezegd worden.
(Het is nou ook niet dat ik mijn EV wil opladen rond die tijd, ik kan nog beter bij een snellader staan want dat tarief is lager op die tijdstippen.)
Het extra voorschot is inderdaad Zonneplan zijn probleem en doet wat mij betreft af aan een dynamisch contract. Ik wil betalen voor mijn verbruik, geen voorschot anders kan ik net zo goed naar een leverancier met vaste prijzen.
Ik denk er nog maar even over na ik vind het persoonlijk buiten proportie zit sinds vorig jaar november bij Zonneplan en zie dit nu voor het eerst. (Ik vond 54 cent laatst eigenlijk al vrij hoog waardoor ik begon te twijfelen maar dit is nog een schep erbovenop.)
Bedankt voor enkele reacties die mij een ander inzicht laten zien trouwens mag ook gezegd worden.
Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090
ODE bestaat niet meer. Je betaalt nu 15 cent heffing op stroom en 59 cent heffing op gas, en over de som daarvan betaal je 21% btw.w00key schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:06:
Whoa, piek van 46 cent per kWh ex alles morgen. Hittegolf + geen zon + geen wind = oof.
[ Voor 19% gewijzigd door Dalenbloem op 11-09-2023 10:28 ]
Hmmmmmm. het is juist wel een verdienmodel waar echter geen complot of (in ons land) noch kartel achter zit.JukeboxBill schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:38:
[...]
Heeft niets te maken met "verdienmodellen". Ik krijg die zelfde prijs door in HomeAssistant van Nordpool en ENTSO-e, helemaal buiten de energieleveranciers om. Die hebben geen invloed op die prijzen.
Maar als je niet met die variabele tarieven om kan gaan, kan je inderdaad beter naar een vast contract gaan.
Het is ons neoliberale systeem waarin wel leven waar vraag en aanbod; op een prijs uitmondt.
Niet omdat dit het ook daadwerkelijk kost maar omdat gebruikers het (moeten) "willen" (en gaan) betalen.
Wanneer iedereen om 11u00 gaat TV-koken wordt dat prijstmoment duurder.
Op het moment dat qua prijs het tijdstip er niet meer toedoet (omdat alles qua moment is uitgeëgaliseerd), wordt er een andere factor zoals volume, oorsprong of type of mijn part kleur toepassing van belang; die dan de prijs gaat bepalen. Wie wil er nu geen groene energie die blauw is aangemaakt met zwarte panelen ?
Kortom, hef maar op dit topic.Mars2020 schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:50:
[...]
ANWB heeft tegenwoordig een eigen vergunning. Daarbij is ANWB niet de goedkoopste, maar ze zitten wel aan de onderkant van de prijzen. Genoeg leveranciers die duurder zijn dan ANWB. Gezien de kleine verschillen maakt het prijsverschil ook weer niet zoveel uit op je totale energierekening.

Het zijn “gewoon” de marktprijzen vraag/aanbod en afhankelijk van beschikbare productie capaciteit. Als het is bedoeld om extra winst te maken zouden de tarieven wel gedurende een lagere periode zo hoog zijn.Dark Master schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:14:
Misschien zat ik iets te hoog in mijn emotie. Ik vond en vind 70+ cent per KW alsnog in mijn opinie gefabriceerd om extra omzet/winst binnen te halen. Ik begrijp dat dit misschien over de gehele dag weinig invloed heeft maar je krijgt voor mijn gevoel nu wel erg het idee om erop te letten in juist die enkele uren. En voor 2 mensen die werken, koken we juist tussen 6 en 8 en dan wordt koken met inductie wel erg prijzig.
Vorig jaar Augustus/September waren de prijzen ook hoog. Zal de tijd van het jaar wel zijn.
ik pas logica/ratio toe, niet zo zeer normen en waarden.PtrO schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:09:
[...]
Je snapt dat je hier eigen waarden en normen toepast.
Verder mag iedereen zelf weten wat hij doet natuurlijk, maar ik vind het wel in dit topic passen dat we kritisch kijken naar wat een verstandige beslissing is.
Jij vindt dit boven proportie, maar het is een marktprijs, niet een prijs die Zonneplan vaststelt om jou extra geld afhandig te kunnen maken. Daarnaast interesseert het een netbeheerder en dergelijke partijen natuurlijk niets dat jullie met zijn 2'en op dat moment moeten/willen koken, dat is geen reden om de marktprijs te verlagen en beneden kostprijs stroom te gaan leveren omdat mensen dat nou eenmaal nodig hebben. Op Tennet na zijn het allemaal commerciële partijen die de kosten gedekt moeten krijgen, of Henk & Ingrid daardoor duurder moeten koken is geen onderdeel van de manier waarop een marktprijs tot stand komt.Dark Master schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:14:
Die partijen zijn hier niet voor jou en je gezin, er is geen sprake van manipulatie, het kunstmatig verhogen van tarieven, etc. Op dat moment is er weinig opbrengst uit zon, wind en andere bronnen en dus moet er dure energie worden opgewekt zodat jij (en wij + alle anderen) überhaupt voldoende stroom hebben om de afzuigkap en kookplaat aan te kunnen zetten.
Kijk naar het grotere plaatje ipv je eigen huishouden en eigen belangen, niemand gaat een ander sponsoren omdat je dat verdient en er recht op meent te hebben, het is een combinatie van veel vraag vs weinig opwek en door een hogere prijs te vragen hoeft er minder duur te worden opgewekt en dat is uiteindelijk het doel van het hele gebeuren.
Ps. klinkt mogelijk als een persoonlijke aanval, zo is het niet bedoeld, maar kijk even verder dan je emoties en je persoonlijke situatie, er is een groter plaatje op basis waarvan dit soort prijzen tot stand komen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Waarom denk je dat inductiekoken duur is? Dat staat allemaal toch totaal niet in verhouding tot andere zaken waar je geld aan uit geeft? als 30 eurocent (in plaats van 15 cent) om je eten te kunnen bereiden al een probleem is dan leef je al behoorlijk op het randje. Dan moet je nu ook eigenlijk de computer uit gaan zettenDark Master schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:14:
Ik snap het dus niet zo..
Sowieso als er echt emoties bij komen kijken is het misschien beter om gewoon bij een energiereus een vast contract af te sluiten, zodat je precies weet waar je aan toe bent.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 10-09-2023 17:32 ]
Zet dat ff in perspectief: een snelle zoekopdracht geeft een jaarverbruik van 175kWh voor een inductiekookplaat. Da's 0.5 per dag. Zelfs in het duurste uur morgen kost dat je 35 cent. Da's dus peanuts, zeker als je het afzet tegen opladen van m'n EV vandaag: 20% naar 80% (zeg maar 50kWh) voor dus een euro of 8. Het goedkoopste 'vaste' contract volgens gaslicht.com is 38ct/kWh, dan zou het me 19 euro hebben gekost. Ik weet wel wat ik doe hoor. Voorlopig blijf ik bij dynamisch.Dark Master schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:14:
En voor 2 mensen die werken, koken we juist tussen 6 en 8 en dan wordt koken met inductie wel erg prijzig.
Yep, op moment dat die stroom niet of nauwelijks nodig is, wordt het goedkoper.de Peer schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:07:
[...]
dat valt te bezien. Op de lange termijn zal de basisprijs van stroom steeds goedkoper worden, zeker in de zomer.
Om dan op die momenten juist energie te gebruiken omdat het goedkoop kan, lijkt mij weer een ongewenste situatie.
Het lastige is dat opgewekte energie - buiten als hobby/gadget - nauwelijks economisch rendabel (lees: betaalbaar) is op te slaan voor gebruik op een iets langere termijn dan zeg een dag.
Ondanks alle mooie geluiden is er nauwelijks zicht op een concept dat buiten verplaatsen van opwekking, kan tippen aan continuïteit van lokaal aanwezige mogelijkheden. Ik zie vooralsnog niet een "SouthStream" leiding die vanuit Australië, 's nacht het EU continent kan gaan verlichten.
euh nee, dat is toch juist ideaal om dan je elektrische auto op te laden? Stroom goedkoop, overschot. win-win.PtrO schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:32:
[...]
Yep, op moment dat die stroom niet of nauwelijks nodig is, wordt het goedkoper.
Om dan op die momenten juist energie te gebruiken omdat het goedkoop kan, lijkt mij weer een ongewenste situatie.
Kwestie van tijd, maar de komende jaren is dat inderdaad nog een probleem. absoluut.Het lastige is dat opgewekte energie - buiten als hobby/gadget - nauwelijks economisch rendabel (lees: betaalbaar) is op te slaan voor gebruik op een iets langere termijn dan zeg een dag.
Ondanks alle mooie geluiden is er nauwelijks zicht op een concept dat buiten verplaatsen van opwekking, kan tippen aan continuïteit van lokaal aanwezige mogelijkheden. Ik zie vooralsnog niet een "SouthStream" leiding die vanuit Australië, 's nacht het EU continent kan gaan verlichten.
Helemaal eens, mits zonnepanelen lucratief blijven en groei dus blijft. Maar voor windenergie op zee staat in ieder geval nog heel wat op de planning. Waar ik nog wel op puzzel, is of het inzetten op een thuisbatterij nu al handig is. Op termijn zullen dit soort grote prijsverschillen tusen dal- en piekuren ook afgevlakt worden bij massaal gebruik van accu's of bij grote overschotten aan zon en wind energie op nog langere termijn zelfs via inzet van waterstof in de piek. Dus niet te lang wachten, ook met de druk op de salderingsregeling en initiatieven van aanbieders om teruglevering te ontmoedigen. Tegelijkertijd dalen de accu prijzen en is de software om dit aan te sturen nog steeds in ontwikkeling. Dus als minder goede tweaker probeer ik hierin ongeveer een goed moment te bepalen.de Peer schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:07:
[...]
dat valt te bezien. Op de lange termijn zal de basisprijs van stroom steeds goedkoper worden, zeker in de zomer.
Hmmmm. moet je wel die inductie hebben want normaal elektrisch is iemand snel tussen 300 en 500kWh per jaar kwijt en laat ik die A+++doortollende Miele wascombinatie met LiebHerr koelkast en laat staan de luxe van een Tesla S maar even weg.anboni schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:29:
[...]
Zet dat ff in perspectief: een snelle zoekopdracht geeft een jaarverbruik van 175kWh voor een inductiekookplaat. Da's 0.5 per dag. Zelfs in het duurste uur morgen kost dat je 35 cent. Da's dus peanuts, zeker als je het afzet tegen opladen van m'n EV vandaag: 20% naar 80% (zeg maar 50kWh) voor dus een euro of 8. Het goedkoopste 'vaste' contract volgens gaslicht.com is 38ct/kWh, dan zou het me 19 euro hebben gekost. Ik weet wel wat ik doe hoor. Voorlopig blijf ik bij dynamisch.
En ja, ik denk dat dynamisch een prima keuze is wanneer je de verliezen kunt & wil opvangen.
Het is een manier van beleggen, gokken, speculeren dat iemand qua (of in) onzekerheid moet passen.
Veel mensen in onze samenleving hebben helaas niet dat comfort dat ze beursverliezen kunnen absorberen.
Dat iemand bereid is om verliezen op te vangen maakt wmb niet dat je daarom extreme fluctuaties prima vindt.
Op het moment kunnen dingen even doorschieten, zal dat op termijn ook anderen mee gaan trekken. Ook de grote energiebedrijven (ver)kopen hun ingeschatte energie op de beurs.
Wanneer de maanden tijd elke dag/uur op 70ct/kWh komt, kan en zal het voor andere contractvormen ook die prijsdruk gaan krijgen.
De "duurdere" zg. vaste contracten zijn duur maar bieden als enorm voordeel: "zekerheid" aan dat & wat je zult betalen.
Waar ga je naar toe?Dark Master schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:54:
[...]
Snap ik en dat mag en zeker ook leuk om de eigen mening te ventileren.de Peer schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:25:
[...]
ik pas logica/ratio toe, niet zo zeer normen en waarden.
Verder mag iedereen zelf weten wat hij doet natuurlijk, maar ik vind het wel in dit topic passen dat we kritisch kijken naar wat een verstandige beslissing is.
Het toepassen van een eigen logica/ratio - zoals ik het las - als waarde/norm bepaling van -of in een algemene discussie, lijkt mij ongewenst omdat het (on/bewust?) tegenstellingen schept.
Dat geldt ook of en in hoeverre (volgens wie -en voor wie) iets en andere omstandigheden levend; een zg. verstandige beslissing zou zijn. Dingen zijn nader bekeken, nooit zo eenvoudig als ze in beginsel worden voorgesteld.
Ook wel benieuwd, want als het gevoel heerst dat men de prijzen manipuleert vraag ik mij af welke partij dat gevoel bij je weg kan nemen, op een partij na die standaard een nog hogere gemiddelde prijs hanteert en dus geen extreme uitschieters heeft. Uiteindelijk kies je er dan voor om gemiddeld een hogere prijs te betalen zodat je niet eens in de zoveel dagen/weken/maanden een paar uren enorm hoge pieken hebt die op het gemiddelde tarief nauwelijks impact hebben.
Dan hanteer jij een andere definitie van verdienmodel.PtrO schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:18:
[...]
Hmmmmmm. het is juist wel een verdienmodel waar echter geen complot of (in ons land) noch kartel achter zit.
Het is i.i.g. in dit geval niet iets wat de dynamische energieleveranciers bedenken. Die "verdienen" per kWu precies hetzelfde, of de prijs nu laag of hoog is.
Je zou de energieproducenten kunnen verwijten, want die bepalen in principe de prijzen. Daar zit een stukje marktwerking, c.q. vraag en aanbod, bij. Maar het bijschakelen van gas- en andere centrales op piekuren zorgt er ook voor dat er meer kosten moeten worden gemaakt.
In feite is het afnemen van stroom middels een dynamisch contract ook een vorm van verdienmodel. Er zijn er in dit topic genoeg die er een sport van maken om er zo veel mogelijk profijt uit te halen.
Dat is nu eenmaal het principe van dynamische prijzen. Als je dat niet wil dan zal je naar een vast contract over moeten gaan. Gelukkig heb je hier de keuze. Bij veel andere producten waar de prijs wordt bepaald door vraag en aanbod, kan je er alleen voor kiezen om het niet te kopen.Het is ons neoliberale systeem waarin wel leven waar vraag en aanbod; op een prijs uitmondt.
Niet omdat dit het ook daadwerkelijk kost maar omdat gebruikers het (moeten) "willen" (en gaan) betalen.
Wanneer iedereen om 11u00 gaat TV-koken wordt dat prijstmoment duurder.
Dit begrijp ik niet helemaal.Op het moment dat qua prijs het tijdstip er niet meer toedoet (omdat alles qua moment is uitgeëgaliseerd), wordt er een andere factor zoals volume, oorsprong of type of mijn part kleur toepassing van belang; die dan de prijs gaat bepalen. Wie wil er nu geen groene energie die blauw is aangemaakt met zwarte panelen ?
Goedkoopste jaar contract dat ik daar zie staan nu is 29ct/kWh, dus rekenen met 38 cent is niet verstandig als je wilt vergelijken wat je aan het besparen bent.anboni schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:29:
[...]
Zet dat ff in perspectief: een snelle zoekopdracht geeft een jaarverbruik van 175kWh voor een inductiekookplaat. Da's 0.5 per dag. Zelfs in het duurste uur morgen kost dat je 35 cent. Da's dus peanuts, zeker als je het afzet tegen opladen van m'n EV vandaag: 20% naar 80% (zeg maar 50kWh) voor dus een euro of 8. Het goedkoopste 'vaste' contract volgens gaslicht.com is 38ct/kWh, dan zou het me 19 euro hebben gekost. Ik weet wel wat ik doe hoor. Voorlopig blijf ik bij dynamisch.
Ook bij 29ct is het nog steeds een nobrainer.Rastapopoulos schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:08:
[...]
Goedkoopste jaar contract dat ik daar zie staan nu is 29ct/kWh, dus rekenen met 38 cent is niet verstandig als je wilt vergelijken wat je aan het besparen bent.
29 cent is het daltarief bij Vattenfall.Rastapopoulos schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:08:
[...]
Goedkoopste jaar contract dat ik daar zie staan nu is 29ct/kWh, dus rekenen met 38 cent is niet verstandig als je wilt vergelijken wat je aan het besparen bent.
Op de tijden die er toe doen als het gaat om koken, de was doen en TV kijken, zoals hierboven krampachtig over wordt gedaan dat het zo duur is tijdens de piekuren morgen, is het 34 cent.
Het één sluit het ander niet uit. De dynamsiche prijzen interface van Nibe gebruik ik erbij voor het verwarmen maar voor het koelen alleen de smart grid interface. Op deze manier pakt het hier in de praktijk het beste uit.Mars2020 schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:57:
[...]
Best leuk om zelf mee te experimenteren maar waarom zou je een Nibe via de smart grid contacten willen aansturen? Nibe heeft zelf al een gratis en naadloze integratie met dynamische prijzen en de hele regeling van de warmtepomp voor zowel verwarmen, koelen, warmtapwater en zwembad is op de dynamische prijzen afgestemd. Als je zelf de warmtepomp gaat aansturen kan dat leiden tot pendelen en onnodig aan/uit schakelen wat je rendement en levensduur niet ten goede komt.
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
Hier gebruik ik geen naregeling op de radiatoren maar staat alles overal open.Roekeloos schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 23:37:
[...]
Ik ken het smart grid ready principe. Mijn wp heeft het ook. Maar dat gaat toch nooit werken icm een naregeling? Je kunt de wp wel vertellen dat hij moet verwarmen, maar als alle vvw kleppen dicht staan kun je de warmte niet kwijt.
Bij mij gaan alle ruimte thermostaten enkele tienden graden omhoog/omlaag afhankelijk van de day-ahead prijs. En warmwater een paar graden. Werkt perfect. Hij volgt de prijs en toch geen merkbaar verlies van comfort.
Maar jou manier zal ook goed werken lijkt me om de werking aan te passen aan de actuele energieprijs.
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
Vaag en ik definieerde geen "winstmodel" anders dan ik juist bevestig dat het een verdienmodel of zo je wilt, onze manier van leven is waar de winst van de één, het verlies van de ander is.JukeboxBill schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:05:
[...] Dan hanteer jij een andere definitie van verdienmodel.
Het is i.i.g. in dit geval niet iets wat de dynamische energieleveranciers bedenken. Die "verdienen" per kWu precies hetzelfde, of de prijs nu laag of hoog is.
Je zou de energieproducenten kunnen verwijten, want die bepalen in principe de prijzen. Daar zit een stukje marktwerking, c.q. vraag en aanbod, bij. Maar het bijschakelen van gas- en andere centrales op piekuren zorgt er ook voor dat er meer kosten moeten worden gemaakt.
In feite is het afnemen van stroom middels een dynamisch contract ook een vorm van verdienmodel. Er zijn er in dit topic genoeg die er een sport van maken om er zo veel mogelijk profijt uit te halen.
Ik proef ergens in je reactie of dat er een strategie aan ten grondslag zou liggen omdat je bv de producenten noemt en snap ook zeker dat er mensen zijn die het, net als in de beleggings -en gokwereld, het leven van anderen als (hun) spelletje zien. Ik denk dan bv ook aan de groep die in alles een bestuurbaar kanspel(theorie) zien.
En nee, de energieproducenten is weinig tot niets te verwijten want die produceren simpelweg, mits het wordt betaald. wat de vraag is. Wordt iets niet betaald, dan wordt de productie afgeschaald en stijgt bij een vraag vanzelf de prijs. Niets mooier verder, dan een bedrijf of sector waarin altijd gekocht gaat worden.
Het principe is mij meer dan duidelijk en wat je schetst is juist het weerzinwekkende dat een afnemer wel moet kopen omdat het gaat - voor onze samenleving hier - om basiszaken.Dat is nu eenmaal het principe van dynamische prijzen. Als je dat niet wil dan zal je naar een vast contract over moeten gaan. Gelukkig heb je hier de keuze. Bij veel andere producten waar de prijs wordt bepaald door vraag en aanbod, kan je er alleen voor kiezen om het niet te kopen.
Iemand heeft simpelweg geen keuze anders dan een hoge marktprijs te betalen want het alternatief is te worden uitgesloten van normaal leven. Stel je hierbij voor dat die alles al heeft afgebouwd waar jij (en ik ms) nog niet eens aan dacht om bv de koelkast uit te zetten (wat met huidige prijzen, weer €7,50/maand is).
Op dit moment wordt de dynamiek in dynamisch prijzen bepaalt door de vraag van een verwacht tijdstip.[...]
Dit begrijp ik niet helemaal.
Wanneer het consumentengedrag eenmaal beter voorspelbaar is, zal & kan een aanbieder het aanbod exact gaan afstemmen. Met die egalisatie, zal er geen overschot meer zijn dat tegen gunstiger prijzen wordt verkocht.
Vanaf dat moment, gaan andere aspecten die een prijs maken; een grotere rol spelen door bv transportkosten op te schroeven omdat iemand meer dan weet ik veel, 3000kWh of 3 fases gebruikt.
Gevolg is dat de consument altijd meer betaald, omdat het een model is.
Nee, de vraag wordt geschat voor een gegeven tijdstip. Dat voorspellen doet men al, maar kan nooit perfect. Daarnaast zijn huishoudens maar een klein deel. Industrie past zijn vraag al aan, en er wordt genoeg met demand side management gedaan door bijvoorbeeld vrieshuizen op goede momenten uit te zetten.
De prijzen die we zien zijn gebasseerd op de verwachtte belasting, inclusief lokale opwek. Het probleem is dat met de huidige hoeveelheden duurzame energie deze voor extreem veel variatie zorgen. Zelfs al zouden we de loads perfect kunnen voorspellen, dan nog is de onvoorspelbare duurzame opwek een steeds groter probleem. Uiteindelijk zorgt Tennet voor balans. Is er een mismatch, dan wordt regelreserve ingeroepen. Maar dit is standby opwek, die uiteraard veel duurder is dan inkoop de dag vooraf. Energieleveranciers (of correcter: programma verantoordelijke partijen) draaien op voor de kosten van activering van regelreserve als ze verkeerd hebben ingekocht. Winst maken kan ook als je toevallig aan de goede kans van de onbalans zit.
Hoe dan ook, energieleveranciers hebben een incentive om goed in te kopen en dus te voorspellen. Dat zorgt er voor dat energiecentrales efficient worden ingezet. Die kunnen namelijk ook uit als ze een lange tijd niet nodig zijn.
Wel zul je (en dat merk je nu dus) een aantal oudere centrales steeds minder vaak draaien door alle renewables en het load-shiften door dynamische tarieven. De vaste kosten (denk aan onderhoud) blijven wel. Dus in steeds minder draaiuren per jaar moeten die kosten worden verdiend. Stevigere fluctuaties zijn dan ook een logisch gevolg.
Ik verwacht de komende jaren dat ook meer en meer day-ahead aanbieders komen met extra diensten om real-time te balanceren voor extra kortingen. Daarmee kunnen ze hun inkoop beter matchen met de daadwerkelijke vraag/opwek van de eigen klanten en zo dure onbalanskosten vermijden.
Er zijn dit jaar al momenten aan overschot geweest en die gaan er meer komen, namelijk alle duurzame energie! De brandstof is namelijk gratis. Maar tegelijkertijd zal deze dus zorgen voor minder stabiele prijzen, maar gemiddeld wel lagere. Balancering wordt duurder daarentegen. Dit is onvermijdelijk als we naar een duurzame samenleving willen. We zullen ons weer wat terug moeten aanpassen aan de natuur, of we betalen de hofere prijs.
De prijzen die we zien zijn gebasseerd op de verwachtte belasting, inclusief lokale opwek. Het probleem is dat met de huidige hoeveelheden duurzame energie deze voor extreem veel variatie zorgen. Zelfs al zouden we de loads perfect kunnen voorspellen, dan nog is de onvoorspelbare duurzame opwek een steeds groter probleem. Uiteindelijk zorgt Tennet voor balans. Is er een mismatch, dan wordt regelreserve ingeroepen. Maar dit is standby opwek, die uiteraard veel duurder is dan inkoop de dag vooraf. Energieleveranciers (of correcter: programma verantoordelijke partijen) draaien op voor de kosten van activering van regelreserve als ze verkeerd hebben ingekocht. Winst maken kan ook als je toevallig aan de goede kans van de onbalans zit.
Hoe dan ook, energieleveranciers hebben een incentive om goed in te kopen en dus te voorspellen. Dat zorgt er voor dat energiecentrales efficient worden ingezet. Die kunnen namelijk ook uit als ze een lange tijd niet nodig zijn.
Wel zul je (en dat merk je nu dus) een aantal oudere centrales steeds minder vaak draaien door alle renewables en het load-shiften door dynamische tarieven. De vaste kosten (denk aan onderhoud) blijven wel. Dus in steeds minder draaiuren per jaar moeten die kosten worden verdiend. Stevigere fluctuaties zijn dan ook een logisch gevolg.
Ik verwacht de komende jaren dat ook meer en meer day-ahead aanbieders komen met extra diensten om real-time te balanceren voor extra kortingen. Daarmee kunnen ze hun inkoop beter matchen met de daadwerkelijke vraag/opwek van de eigen klanten en zo dure onbalanskosten vermijden.
Er zijn dit jaar al momenten aan overschot geweest en die gaan er meer komen, namelijk alle duurzame energie! De brandstof is namelijk gratis. Maar tegelijkertijd zal deze dus zorgen voor minder stabiele prijzen, maar gemiddeld wel lagere. Balancering wordt duurder daarentegen. Dit is onvermijdelijk als we naar een duurzame samenleving willen. We zullen ons weer wat terug moeten aanpassen aan de natuur, of we betalen de hofere prijs.
[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 11-09-2023 17:40 ]
@PtrO Het camping gasplaatje was uiteraard ook niet serieus bedoeld.
- knip -
Ik krijg morgen extra zonnepanelen gelegd. Zit bij Zonneplan. Heb ook een EV maar verwacht op jaarbasis toch een overschot te gaan produceren. Sowieso laad ik de auto maar 1x per week op ongeveer. Uiteraard op het meest goedkope moment. Verder een normaal tot zuinig verbruik.
Volgens mij ben ik dan met een dynamisch contract nog steeds het goedkoopste uit toch?
Heb uiteraard wel zelf gelezen maar zoek even een korte bevestiging of ontkrachting
dank!
Volgens mij ben ik dan met een dynamisch contract nog steeds het goedkoopste uit toch?
Heb uiteraard wel zelf gelezen maar zoek even een korte bevestiging of ontkrachting

Dat is zeker niet zomaar gezegd. Voor dat overschot krijg (of betaal!) je de op dat moment geldende uurprijs. Als je je verbruik heel goed naar die uren met grootste teruglevering kunt sturen, kan het voordelig zijn. Als je zegt dat je je EV maar 1x per week hoeft op te laten, kan het alweer wat trickier worden. Aan de andere kant zijn de ouderwetse leverancier aan alle kanten aan het proberen hun financiele risico's en verplichtingen rondom salderen af te wentelen op de zonnepaneel bezitters, dus als dat niet aangepakt wordt, kan dynamisch er ineens wel weer gunstiger uit komen.GekkeRipper schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:51:
overschot
...
Helemaal niet, met enkeltarief is daar 29 cent. Met piek en dal 32 en 27 cent, staat er nu nog steeds op.JukeboxBill schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:21:
[...]
29 cent is het daltarief bij Vattenfall.
Op de tijden die er toe doen als het gaat om koken, de was doen en TV kijken, zoals hierboven krampachtig over wordt gedaan dat het zo duur is tijdens de piekuren morgen, is het 34 cent.
Dat het met dynamisch nog steeds goedkoper is klopt waarschijnlijk wel, zoals Anboni zegt, maar het verschil is op dit moment te verwaarlozen.
Dat weet je pas achteraf, met een dynamisch contract ben je overleverd aan de markt en de toekomstige prijzen (meer dan 33 uur) kun je niet zien. Dus of dit het goedkoopste is, weet je dus pas achteraf want uiteraard heeft niemand een glazen bol.GekkeRipper schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:51:
Ik krijg morgen extra zonnepanelen gelegd. Zit bij Zonneplan. Heb ook een EV maar verwacht op jaarbasis toch een overschot te gaan produceren. Sowieso laad ik de auto maar 1x per week op ongeveer. Uiteraard op het meest goedkope moment. Verder een normaal tot zuinig verbruik.
Heb uiteraard wel zelf gelezen maar zoek even een korte bevestiging of ontkrachtingdank!
Hoi!
Dat dan ook weer niet zo want er is altijd een verschil in voorwaarden en ik denk dat ANWB aan de goede kant zit tav de voorwaarde voor de gemiddelde consument. Daarnaast is er altijd nog de vraag of je voor vast of dynamisch moet gaan, dus laat dit topic maar gewoon open staan….
Koelen wordt toch ook door de Nibe regeling zelf aangestuurd op basis van uurtarieven. Als je een voldoende groot buffervat hebt werkt de Nibe regeling prima en hoef je naar mijn idee niet zelf de regeling over te nemen. Gewoon in de regeling aangeven hoe groot de i pact van de tarieven koet zijn en je hebt wat je wilt.Henielma schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:29:
[...]
Het één sluit het ander niet uit. De dynamsiche prijzen interface van Nibe gebruik ik erbij voor het verwarmen maar voor het koelen alleen de smart grid interface. Op deze manier pakt het hier in de praktijk het beste uit.
Bedankt @anboni en @EWK . Hoe moet ik dat nou zien betreft inclusief en exclusief belasting? De Zonneplan app laat standaard inclusief belasting zien. Dat is zo'n 15 cent per kWh. Als ik teruglever krijg ik op dat moment toch de prijs inclusief belasting terug? Wat als ik jaarlijks meer produceer dan verbruik?
Nee, je streept belasting over verbruik weg tegenover je opwek. Bij overschot speelt belasting geen rol meer en blijft alleen het uurtarief over.GekkeRipper schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:37:
Bedankt @anboni en @EWK . Hoe moet ik dat nou zien betreft inclusief en exclusief belasting? De Zonneplan app laat standaard inclusief belasting zien. Dat is zo'n 15 cent per kWh. Als ik teruglever krijg ik op dat moment toch de prijs inclusief belasting terug? Wat als ik jaarlijks meer produceer dan verbruik?
Weet ikRaymond P schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:24:
@PtrO Het camping gasplaatje was uiteraard ook niet serieus bedoeld.
Dat zonnepaneel bezitters goedkoper kunnen zijn OMDAT er - al jaéren - een prachtige (nofi) (subsidie)regeling is die met de hoge prijzen steeds gunstiger uitpakt.
Of en in hoeverre panelen die waarde gaan behouden is indirect een vorm van beleggen. Bizar genoeg is er dan juist een incentive om de energieprijzen, systematisch hoog te houden. Ook al omdat hiermee de politiek, (hun) beleid kan afdwingen.
Immers, hoe hoger de energieprijzen, hoe gunstiger dit wordt voor mensen die als (verdien)model dat belang voor ogen hebben (om bv een investering ipv 12-15 jaar in 4 jaar of zelfs korter terug te "verdienen" om daarna - denken ze - te kunnen gaan cashen).
Weerzinwekkend in dat model is dat de geldelijk verdiensten uiteindelijk ontstaan omdat anderen die keuze - hoe onvoorstelbaar dat moge zijn - simpelweg niet en noch tijdig op een geldkar kunnen springen.
Zelf denk ik wel dat dynamiek de toekomst is. Het verschil met vast is hooguit dat je ipv 6 maand of een jaar, maar één dag zekerheid hebt. Wanneer iemand probleemloos €1000 kan bufferen, is dynamisch minstens gelijk en vaak goedkoper dan een vast contract.
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels