• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:17
bilgy_no1 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:12:
[...]

Maar vanaf 2027 zal eigen verbruik de grens wat verleggen.
Ik verwacht niet dat einde salderen heel veel invloed gaat hebben op de uur/kwartier prijs. Immers is in de praktijk salderen al de nek om gedraaid door de leveranciers.

Echter als in 2028 de nettarieven ook tijdgebonden worden verwacht ik dat veel mensen daar wel rekening mee gaan houden. Wat dat gaat doen met de dynamische tarieven is mijn glazen bol (glazige blik?) nog niet helemaal over uit.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:43
Nanuk schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:00:
[...]

Ik verwacht niet dat einde salderen heel veel invloed gaat hebben op de uur/kwartier prijs. Immers is in de praktijk salderen al de nek om gedraaid door de leveranciers.

Echter als in 2028 de nettarieven ook tijdgebonden worden verwacht ik dat veel mensen daar wel rekening mee gaan houden. Wat dat gaat doen met de dynamische tarieven is mijn glazen bol (glazige blik?) nog niet helemaal over uit.
Ik bedoelde meer dat door het niet meer salderen van de energiebelasting het toch gunstiger kan zijn om de PV opwekking zelf te gebruiken ipv op het goedkoopste moment in te kopen. Dit in de context van 28 panelen op Oost, dus meeste opwekking in de ochtend.

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

Mud

ArPi75 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 11:02:
[...]

Heb je ook geen P1-meter? Dan kan je namelijk ook zien (uitrekenen) wat je zelf verbruikt; als je weet wat er binnenkomt, naar buiten gaat en wat de panelen opwekken, dan is eigen verbruik gelijk aan:

PV Opwek - Export.

Je verbruik in huis is dan:

Import + PV Opwek - Export
De BeNext inzicht is nu de P1 meter. Dus daar zal ik een HW P1 meter + hub/splitter of iets anders bij moeten hangen. Ik heb dus nu al inzicht(op uur,dag,week,maand,jaar basis) wanneer ik stroom verbruik van het net en hoeveel de PV aan het net leverd, alleen niet hoeveel hoe ik direct van de PV gebruik in huis.

Tot de omvormer heb ik helaas geen toegang, deze is dichtgezet vanuit het onderhouds bedrijf.

[ Voor 21% gewijzigd door Mud op 04-07-2026 18:31 ]

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:43
Mud schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 18:15:
[...]

De BeNext inzicht is nu de P1 meter. Dus daar zal ik een HW P1 meter + hub/splitter of iets anders bij moeten hangen. Ik heb dus nu al inzicht(op uur,dag,week,maand,jaar basis) wanneer ik stroom verbruik van het net en hoeveel de PV aan het net leverd, alleen niet hoeveel hoe ik direct van de PV gebruik in huis.

Tot de omvormer heb ik helaas geen toegang, deze is dichtgezet vanuit het onderhouds bedrijf.
Voor het geval zich negatieve prijzen voordoen heb je idealiter wel de mogelijkheid om je omvormer uit te late zetten. Zoek even op je type omvormer en hoe je die op dynamische prijzen kunt aansturen. Eventueel het installatiebedrijf benaderen om die toegang te krijgen.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:32
Mud schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 18:15:
[...]

Je kan natuurlijk ook een homewizard kWh-meter op de groep van je zonnepanelen zetten, dan meet je exact wat de opbrengst daarvan is zonder dat je daarvoor toegang tot de PV-omvormer nodig hebt.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

Mud

bilgy_no1 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 18:43:
[...]

Voor het geval zich negatieve prijzen voordoen heb je idealiter wel de mogelijkheid om je omvormer uit te late zetten. Zoek even op je type omvormer en hoe je die op dynamische prijzen kunt aansturen. Eventueel het installatiebedrijf benaderen om die toegang te krijgen.
Het installatiebedrijf is benaderd, helaas was toegang niet mogelijk. Verdere details hierover zal ik ook niet posten in verband met herkenbaarheid ;) .
Pagina: 1 ... 341 342 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels