Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 13:50
Jelmer058 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:18:
Wat anders: kan ik eigenlijk ook volgen of berekenen hoeveel procent groen de stroom die ik gebruik is? Ik vind het interessant om de percentages 'live' te zien en ik ben benieuwd hoe het optelt, hoeveel procent van de stroom waarop ik kook en vooral rij duurzaam opgewekt is.
Jahoor dat kan op https://app.electricitymaps.com/zone/NL.
Meestal is het hoe goedkoper de stroom hoe groener.
Ook is er een integratie met HomeAssistant. Die laat zien hoeveel % van het net afgenomen stroom koolstofarm is. Je kan er ook je kosten bijhouden voor de gebruikte stroom. Bij Tibber klopt het tot nu toe op de cent af. Zo is de factuur gemakkelijk te controleren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcPg6FS1mQDKixTz4PZ8BI2M0yk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kHBArzLug9UUV87KAai9AJuc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-05 23:22
Hmmbob schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:58:
[...]

Precies waarom ze een, in mijn ogen heel duidelijke, uitlegmail hebben gestuurd:

[Afbeelding]
Je moet dus 3 e-mails zoeken en lezen om de factuur te begrijpen of te kunnen controleren?

- De factuur van Juli om te kunnen zien welk voorschot ze in rekening/mindering hebben gebracht voor augustus
- De werkelijke factuur van augustus
- De uitleg die na de factuur komt om te begrijpen hoe ze ze posten optellen/aftrekken

Sorry maar even een minnetje of andere omschrijving maakt het stukken duidelijker.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-05 16:34
Willempie27 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:19:
[...]

Bij Tibber klopt het tot nu toe op de cent af. Zo is de factuur gemakkelijk te controleren.
Bij mij klopt afname en teruglevering (kWh) wel tot achter de komma, de bedragen wijken echter wel af (waarbij ik ook de Tibber plugin met altijd de correcte prijzen gebruik in het energy dashboard).
Nu juist geswitcht naar de Nordpool entity (welke ook de juist prijs geeft) om te zien of het verbetert....

Welke prijs heb jij geconfigureerd om ook de bedragen kloppend te krijgen?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:49
De huidige energieaanboden bij Vattenfall doen mij toch wel twijfelen om terug over te gaan naar vast. Met een verbruik van 2700kwh (geen gas) per jaar, bieden ze 0,33ct per kwh.

Nu weet ik dat het in de zomermaanden veel goedkoper is om dynamisch te zitten, maar kan ik me voorstellen dat het in de wintermaanden daar wel eens ver overheen kan gaan.

Uiteindelijke is dan voor een tientje meer in de zomer het risico afkopen misschien helemaal niet zo'n slecht idee..

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:28
Simpel360 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:01:
[...]

Eens, en als o.a. @Domba dit bedoeld d:)b

Blijft alleen nog de vraag: welke leverancier(s) betalen je per maand terug op een te verwachten overproductie per jaar?
Die vraag zie ik je nu een aantal keer stellen maar heb je de leveranciers zelf al een keer vergeleken? Het staat nota bene in de start post van dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 17:04
Borne schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:03:
[...]

Je moet dus 3 e-mails zoeken en lezen om de factuur te begrijpen of te kunnen controleren?

- De factuur van Juli om te kunnen zien welk voorschot ze in rekening/mindering hebben gebracht voor augustus
- De uitleg die na de factuur komt om te begrijpen hoe ze ze posten optellen/aftrekken

Sorry maar even een minnetje of andere omschrijving maakt het stukken duidelijker.
Om te kunnen controleren hoef je alleen de twee facturen erbij te pakken: die met de afrekening van augustus, en die waarin jouw voorschot voor augustus stond (om te zien of daar hetzelfde staat).

- In die van begin juli staat een 'voorspelling augustus' met een totaal erbij.
- In die van begin september staat dan als het goed is exact ditzelfde bedrag maar dan negatief (of positief, als jouw eerdere voorspelling negatief was) bij 'Werkelijk verbruik augustus > Eerder gefactureerde voorspelling augustus'.

Er hoeft geen extra min/plus bij te staan, alle in het zwart gedrukte bedragen worden gewoon bij elkaar opgeteld, er gebeuren helemaal geen gekke dingen.

Wellicht had die post iets van 'Verrekening voorschot augustus' o.i.d. moeten heten, maar als je eenmaal weet wat die post precies is dan is de naam die het heeft ook wel logisch.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:12
Borne schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:03:
[...]

Nee hoor, 2 emails. De factuur van juli heb je niet nodig, want dat voorschot staat gewoon op die van augustus. En zoals je vroegah bij wiskunde geleerd heb is min+min plus, dus er hoeft inderdaad geen minnetje te staan. De berekening is juist, je snapt hem gewoon niet (with all due respect). Dat kan, en dat zag Zonneplan aankomen, dus daarom de uitlegmail.

Ik denk dat er een hoop 'fuzz' gemaakt wordt om niets. Of, in goed Nederlands, iets met storm & glas water.

edit: wat @earthman dus zegt (maar had m'n venster al te lang open staan :+)

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 07-09-2023 12:15 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:11
Wat voor bijzonders is er dat de uurprijs naar 23ct/kWh gaat voor 19-20 uur voor morgen
?
Month ahead gasprijs daalde gisteren juist naar €31/MWh

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 07-09-2023 13:00 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:38
Weer gerelateerd waarschijnlijk, ik gok dat het hele weekend er zo uit zal zien.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boreo
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-01-2024
yeehaw schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:39:
De huidige energieaanboden bij Vattenfall doen mij toch wel twijfelen om terug over te gaan naar vast. Met een verbruik van 2700kwh (geen gas) per jaar, bieden ze 0,33ct per kwh.

Nu weet ik dat het in de zomermaanden veel goedkoper is om dynamisch te zitten, maar kan ik me voorstellen dat het in de wintermaanden daar wel eens ver overheen kan gaan.

Uiteindelijke is dan voor een tientje meer in de zomer het risico afkopen misschien helemaal niet zo'n slecht idee..
Dit is ook mijn twijfel, maar als ik naar de gemiddelde prijs van afgelopen jaar (aug 22/ juli 23) kijk, betaalde de gemiddelde Zonneplan klant 32,8 cent.
Dat was het horror jaar qua prijzen neem ik aan.

Zonneplan rekent nu zelf met een gemiddelde prijs van 29 cent, dat zou met jouw verbruik 108 euro schelen in een jaar t.o.v. Vattenfall.

Met slim je apparaten aanzetten in de goedkope uurtjes zou je nog lager moeten kunnen komen. Ik zit nu op gemiddeld 26 cent, maar heb nog geen winter meegemaakt bij Zonneplan.

Mocht het gemiddeld 29 cent worden, scheelt dat 188 euro in mijn geval. Dat is toch lekker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-05 22:23
Dat is exact het punt wat je moet maken bij dynamische prijzen. Als de prijs hoger wordt, dan zal het enkele uren zijn. Als je hier je hoofd niet koel over kan houden dan is het wellicht handiger om een vast contract aan te gaan.
Als je dat wel kan (of je doet het gewoon) levert je dat ieder jaar easy 100 piek of meer op in het huidige contractklimaat.
Mijn opinie :+

• Domba
Raymond P schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:12:
Weer gerelateerd waarschijnlijk, ik gok dat het hele weekend er zo uit zal zien.
Ik vind het prima, is mijn favoriete terugleveruurtje.
Het is grootste deel van de EU zone en dat terwijl de staking bij Chevron 24 uur opgeschoven is

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

Helemaal niet gek inderdaad.
Toevallig vandaag de factuur van Tibber binnengekregen en mijn gemiddelde prijs afgelopen maand was inclusief BTW en belasting €0,28/kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Domba Gas daalt idd, dat we weinig merken van dat Chevron gedoe zal te maken hebben met de Chinese economie die blijft kelderen. Extra afzet blijft uit en niet enkel Nederlandse reserves zijn volgetankt.

M.a.w. LNG-tankers die nu onderweg zijn / aankomen drukken de prijs de komende weken.

Heel Europa kookt de komende dagen, nucleaire productie in Frankrijk zal wel weer afgeschaald worden, er wordt nauwelijks wind verwacht.
Het tarief voor morgen valt mij eigenlijk nog wel mee. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-05 23:22
Hmmbob schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:12:
[...]

Nee hoor, 2 emails. De factuur van juli heb je niet nodig, want dat voorschot staat gewoon op die van augustus. En zoals je vroegah bij wiskunde geleerd heb is min+min plus, dus er hoeft inderdaad geen minnetje te staan. De berekening is juist, je snapt hem gewoon niet (with all due respect). Dat kan, en dat zag Zonneplan aankomen, dus daarom de uitlegmail.

Ik denk dat er een hoop 'fuzz' gemaakt wordt om niets. Of, in goed Nederlands, iets met storm & glas water.

edit: wat @earthman dus zegt (maar had m'n venster al te lang open staan :+)
Dat is ook de reden dat ik hem daarna netjes heb aangepast en toegelicht hoe het zit. Er zijn er meerdere in dit topic die het onduidelijk vonden.

• zeehondje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-05 16:47

Ik zit met een vergelijkbare gedachte, maar dan met een overstap naar Essent. De tarieven zitten net onder het prijsplafond, maar ze geven een "loyaliteitsbonus" van 300 euro als je een jaar vast neemt, en met mijn verbruik van ~1000 kwh en 90 m3 gas is dat misschien toch wel erg interessant.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:09
zeehondje schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:13:
[...]

Ik zit met een vergelijkbare gedachte, maar dan met een overstap naar Essent. De tarieven zitten net onder het prijsplafond, maar ze geven een "loyaliteitsbonus" van 300 euro als je een jaar vast neemt, en met mijn verbruik van ~1000 kwh en 90 m3 gas is dat misschien toch wel erg interessant.
Zelfs met mijn 4500 kWh / 150 m3 gas ga ik waarschijnlijk hetzelfde betalen als dynamisch, 1800 / jaar bij Essent met de 300 euro korting, of ~1800 ish aan ANWB voor kalender jaar 2023 met volgende 4 maanden grof geschat op 150 per maand.

Met zonnepanelen en salderen is dat een no brainer. Voor mezelf, ik hou wel van beetje efficient omgaan en verbruiken wanneer het goedkoop is, ik hou het dynamisch. Beetje extra incentive om die paar piek uren per dag te vermijden.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Raymond P schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:53:
@Domba Gas daalt idd, dat we weinig merken van dat Chevron gedoe zal te maken hebben met de Chinese economie die blijft kelderen. Extra afzet blijft uit en niet enkel Nederlandse reserves zijn volgetankt.

M.a.w. LNG-tankers die nu onderweg zijn / aankomen drukken de prijs de komende weken.

Heel Europa kookt de komende dagen, nucleaire productie in Frankrijk zal wel weer afgeschaald worden, er wordt nauwelijks wind verwacht.
Het tarief voor morgen valt mij eigenlijk nog wel mee. :)
De zon gaat ook eerder onder, dus er is ook minder zonnestroom beschikbaar.

Ja het is dan nog niet helemaal donker, maar toch minder (fel).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Verzadigd
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-10-2023
Waarom wordt het overzicht op pagina 1 niet bijgewerkt? Eneco is er al een paar dagen geleden bijgekomen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
ArPi75 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:04:
[...]

Bij mij klopt afname en teruglevering (kWh) wel tot achter de komma, de bedragen wijken echter wel af (waarbij ik ook de Tibber plugin met altijd de correcte prijzen gebruik in het energy dashboard).
Nu juist geswitcht naar de Nordpool entity (welke ook de juist prijs geeft) om te zien of het verbetert....

Welke prijs heb jij geconfigureerd om ook de bedragen kloppend te krijgen?
Ik heb deze code erin staan. ik gebruik niet de VAT van nordpool maar bereken die apart in additional_cost. Zo kan je de BTW aanpassen evt zonder dat de naam van de integratie veranderd.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
  # Nordpool engergy prices
nordpool:

sensor:
  - platform: nordpool

# Should the prices include vat? Default True
    VAT: false

# What currency the api fetches the prices in
    # this is only need if you want a sensor in a non local currency
    currency: "EUR"

# Option to show prices in cents (or the equivalent in local currency)
    price_in_cents: false

# Helper so you can set your "low" price
    # low_price = hour_price < average * low_price_cutoff
    low_price_cutoff: 0.90

# What power regions your are interested in.
    # Possible values: "DK1", "DK2", "FI", "LT", "LV", "Oslo", "Kr.sand", "Bergen", "Molde", "Tr.heim", "Tromsø", "SE1", "SE2", "SE3","SE4", "SYS", "EE"
    region: "NL"

# How many decimals to use in the display of the price
    precision: 3

# What the price should be displayed in default
    # Possible values: MWh, kWh and W
    price_type: kWh
    #Extra Cost
    additional_costs: >
     {% set VAT = 0.21 %}
     {% set tax_kWh = 0.12599 %}
     {% set opslag = 0.018 %}
     {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:55

de Peer

under peer review

Verzadigd schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:09:
Waarom wordt het overzicht op pagina 1 niet bijgewerkt? Eneco is er al een paar dagen geleden bijgekomen…
ik vermoed omdat het bijhouden van de startpost vrijwilligerswerk is, geen betaalde baan ;-)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• Willempie27
Tralapo schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:44:
[...]

Helemaal niet gek inderdaad.
Toevallig vandaag de factuur van Tibber binnengekregen en mijn gemiddelde prijs afgelopen maand was inclusief BTW en belasting €0,28/kWh.
Ik zit zelf op 23ct en 21ct terugleveren.
Heb jij zonnepanelen? Vind het verschil wel veel.

• Raymond P
@Willempie27 Paneelloos zit ik op 27.3ct voor augustus.
Zonder echte grootverbruikers was het een vervelende maand om te sturen. Daarbovenop meer van huis geweest.

- knip -

• Domba
A ) het is vrijwilligers werk de startpost
B ) het is maar open voor een beperkte aantal adressen/groep die geen SJI heeftAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DVnamyrOoTyXRaP2w3VW8nupZ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N0y4tSwGPwuwkDJMMJbW78IP.png?f=user_large

ik krijg dit namelijk (let op voor mijn adres is enkel vast geen dynamisch beschikbaar)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-05 17:19

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Omdat het tegenwoordig steeds meer is,
Ben ook nog eens ziek afgelopen 2 weken, dus dat schiet ook al niet op.

dit zijn alle leveranciers op dit moment waar ik weet van heb:

ANWB Energy ANWB Dynamisch
All-in Power Dynamische Energiecontract
AllureNRG dynamisch
CNS CNS Leveringsovereenkomst Dynamisch
EasyEnergy FullFlex
ELIX Dynamische contract kleinverbruik
Energie.VanOns Dynamische kostprijs
Energyhouse Marktprijscontract
EnergyZero EnergyZeroFlex NL
EnergyZero MijnDomein
EnergyZero ZonderGas Flex NL
EnergyZero Omnia Flexcontract
EnergyZero Groenestroom Lokaal Flexcontract
EnergyZero Eemnes Energie Flexcontract
EnergyZero Energie van Ons FlexContract
EnergyZero 365 Dynamisch
EnergyZero SamSam Dynamisch
EnergyZero Flex NL InRetail Energie Prive
EnergyZero Flex NL inRetail Energie Zakelijk
Frank Energy Dynamisch
HezelaarEnergy VolFlex
HezelaarEnergy VolFlex Europees groen
HezelaarEnergy VolFlex Nederlands groen
Holland Energie Dynamische contract
Holland Energie Dynamische contract groen
Innova Energie Innova Energie Dynamic pricing
Kikker Energie Kikker Exchange
MAIN energie Leveringsovereenkomst Flex
New Energy Marktprijscontract
Next Energy Dynamisch
Nieuwestroom FullFlex
Opensource Energy Dynamische contract
Scholt Energy Flexibele Jaarprijs
Tibber Tibber groene stroom
Vrijopnaam Dynamisch contract
Zonneplan Dynamisch energiecontract

nieuw
hegg energy
van de bron
Eneco
liveenergy
samenom
BudgetThuis
Atoom Alliantie
Wout Energie

Daarnaast veranderen ze ook nog eens regelmatig hun tarieven, of hebben ze andere factureringen.
het is dus zeker geen dood project, maar kost bij om de lijst actueel te houden.
Immers als ik er iets nieuws bij zet, moet de rest ook weer up-to-date zijn.

we hebben het dus over 43 leveranciers waarvan het merendeel niet duidelijk communiceert over hun tarieven of manier van factureren.

Ja kan natuurlijk helpen als je een leverancier er sneller bij wilt hebben.
De gegevens kant en klaar aanleveren zodat ik het er zo tussen kan plakken in de startpost.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:43
Willempie27 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:21:
[...]

Hier circa 21ct kopen en 31ct terugleveren. Dat is dan met PV en een batterij systeem.
Kopen is "nodig" om bijvoorbeeld de batterij op te laden bij (relatief) lage prijzen of bijvoorbeeld om de EV op te laden. Maar iig altijd in de middag.

Verkopen vooral tijdens de avondpiek.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• wesleey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-05 08:40
Ik ben benieuwd wat de meeste mensen doen die momenteel een dynamisch contract hebben (of recent over zijn gegaan), gaan jullie over naar een vastcontract?

Zit momenteel bij de ANWB. Heb geen zonnepanelen, verbruik is zo’n 2700kwh en 500m3 vorig jaar maar heb dan ook praktisch in de wintermaanden in de kou gezeten. Jaar daarvoor was dit 1200m3 maar toen woonde ik ook nog samen.

Zie door de bomen het bos niet meer en kan geen keuze maken, dus erg benieuwd naar jullie meningen en ervaringen op dit moment.

• Domba
@Smuggler Wil je al die wederverkopers ook doen!
Misschien beperken tot die landelijk of die aan ACM moeten melden bijvoorbeeld uitvoerig en andere enkel een vermelding als ze voorbij komen.

Wederverkopers zijn niet verplicht alle klanten te accepteren, bijv kunnen kiezen voor specifiek 1 regio

Of doelgroep zoals Atoom Alliance, zo ongeveer iedereen kan met een stapeltje GVO's starten als wederverkoper.

Ik heb anders nog 1 voor je lijstje "Wout energie"

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 12:25
Ik heb al een hele tijd geleden een vast contract genomen per 1 oktober. Prijzen voor electriciteit zijn nu vrijwel hetzelfde als toen maar gas is alweer 12 cent duurder. Ik zou er nu nog vanaf kunnen daardoor.

Voor een relatief klein verbruik als het jouwe kan je (mijn inschatting) misschien in een erg gunstig geval tweehonderd euro goedkoper uit zijn dynamisch (op jaarbasis), maar als je pech hebt en het wordt een koude winter met gedoe, dan is er geen maximum aan de prijs...

Dus je moet even bedenken wat je de zekerheid waard vindt.

Als je niet zo heel veel kan sturen aan je verbruik (auto laden, warmtepomp) dan is een vast contract zeker geen slechte keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:49
[...]

Hier 28 cent en 27 cent terugleveren met zonnepanelen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
John245 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:06:
[...]

Hier 28 cent en 27 cent terugleveren met zonnepanelen.
Dankzij mijn thuisaccu kom ik uit op 30,3 ct voor terugleveren en 22,5 ct voor leveren.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:27
Hier 22 cent verbruik en 21 cent teruglevering. Ik begin er langzamerhand achter te komen dat je de echte knallers kunt pakken in de extremen, bijvoorbeeld in juli met een uur of 3-4 dik negatieve prijzen op een zondag dacht ik. Augustus was ondanks EV een lastige maand voor mij om verbruik prijs te drukken, relatief vlak met dikke avondpieken waar ik niks tot zeer weinig teruglever.

• JukeboxBill
  • Laatst online: 16:37
wesleey schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:48:
Ik ben benieuwd wat de meeste mensen doen die momenteel een dynamisch contract hebben (of recent over zijn gegaan), gaan jullie over naar een vastcontract?

Zit momenteel bij de ANWB. Heb geen zonnepanelen, verbruik is zo’n 2700kwh en 500m3 vorig jaar maar heb dan ook praktisch in de wintermaanden in de kou gezeten. Jaar daarvoor was dit 1200m3 maar toen woonde ik ook nog samen.

Zie door de bomen het bos niet meer en kan geen keuze maken, dus erg benieuwd naar jullie meningen en ervaringen op dit moment.
Is al vele malen aan de orde geweest, o.a. hier:
JukeboxBill schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:01:
[...]

Na opzeggen van variabel contract bij Eneco ben ik voor gas en stroom naar ANWB gegaan. Door het prijsplafond was een dynamisch contract toch niet zo riskant. Nu ben ik in juni voor gas weer overgestapt naar een vast contract. Ik gebruik in de 5 a 6 zomermaanden helemaal geen gas, dus ik kan toch niet 'profiteren' van de dan lage prijzen.
Ben niet voor een bodemprijs gegaan, want de kans dat die kleine prijsvechters omvallen is gezien het verleden een groot risico. Zit nu bij GreenChoice voor gas.

Soms ben ik bijna gelukkig

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:30
Ik ben in november 2022 overgegaan naar dynamisch en dat was destijds de beste keuze! Helemaal omdat ik van het failliete Welkom Energie kwam en dus een heerlijk contract door de strot gedrukt kreeg bij de nieuwe leverancier.

Maar ik heb wel besloten bij dynamisch te blijven, zeker heb ik een risico dat de prijzen stijgen en ik meer ga betalen in de wintermaanden dan bij een vast contract.
Toch denk ik dat over de lange termijn dynamisch goedkoper is, alleen je moet wel die fluctuatie in maandbedrag kunnen dragen.
Het verschil met mijn duurste wintermaand (december 2022) en goedkoopste zomermaand (juni 2023) is ruim 300,-
Toch heb ik gemiddeld minder betaald dan de nu aangeboden prijzen voor een jaar vast. Het is zeker nog afwachten wat het einde van het jaar doet, maar dat risico is voor mij geen risico als ik lange termijn denk.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Smuggler schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:00:
[...]

Ja kan natuurlijk helpen als je een leverancier er sneller bij wilt hebben.
De gegevens kant en klaar aanleveren zodat ik het er zo tussen kan plakken in de startpost.
Of je gebruikt- met bronvermelding deze: https://www.overstappen.n...ynamisch-energiecontract/

Scheelt je een hoop tijd.

• Domba
KC27 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:14:
[...]

Dankzij mijn thuisaccu kom ik uit op 30,3 ct voor terugleveren en 22,5 ct voor leveren.
Afnameprijs van jouw is best laag ,
ik kom op 28,3ct (44,87kWh, 10.81ct kaal, invoeden 31.9ct (569.18kWh.13.74ct kaal)

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 07-09-2023 19:02 ]

• JukeboxBill
  • Laatst online: 16:37
Die prijzen per kWu, die telkens worden genoemd, is dat de kale prijs of met alle opslagenn?
Zonder dat erbij te vermelden is er natuurlijk geen vergelijk mogelijk.

Ik zit zelf bij ANWB op gemiddeld 22 cent incl. belastingen en inkoopkosten (alle variabele kosten, dus), gemeten van half februari t/m augustus.

Uitschieters waren augustus 26 cent en mei 18 cent.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 15:07

Locke_

Iron within, Iron Without!

Ik heb besloten toch over te stappen naar Tibber. Ik saldeer al mijn opgewekte energie altijd al in dezelfde maand (wel veel minder op dan ik verbruik), dus ik heb geen last van de nieuwe regeling daar.

Moet alleen nog besluiten of ik gas bij zonneplan laat.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
Domba schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:02:
[...]

Afnameprijs van jouw is best laag ,
ik kom op 28,3ct (44,87kWh, 10.81ct kaal, invoeden 31.9ct (569.18kWh.13.74ct kaal)
Ik heb geen zonnepanelen, maar gemiddeld over 2023 tot nu toe zit ik op 28.7ct (incl belastingen en opslag) per kWh. Ik stuur ook niet, daarmee had het gemiddelde zeker lager kunnen liggen.

//EDIT:
Vermindering energiebelasting heb ik niet meegerekend in deze prijs.

[ Voor 11% gewijzigd door BernardV op 07-09-2023 19:15 ]

• Raymond P
@JukeboxBill Ik mag aannemen gewoon de kosten per kWh incl opslagen en btw om het vergelijkbaar te houden met de traditionele markt.

Netbeheer, abbokosten en vermindering energiebelasting reken ik niet mee.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
BernardV schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:10:
[...]

Ik heb geen zonnepanelen, maar gemiddeld over 2023 tot nu toe zit ik op 28.7ct (incl belastingen en opslag) per kWh. Ik stuur ook niet, daarmee had het gemiddelde zeker lager kunnen liggen.

//EDIT:
Ik heb net als KC27 een thuisaccu, alleen verschillen we in strategie.
om plaatje voor je complete te maken ik verbruik direct van PV/Accu nog 408kWh

Op jaarbasis is mijn net afname 25.1ct incl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:29:
[...]

Als ik het goed heb begrepen heb jij een nul op de meter strategie, waarbij je het surplus teruglevert als de prijzen hoog zijn.
Ik ga opslaan bij lage prijzen en ontladen bij hoge prijzen. Ik zet mijn accu systeem uit als hij niets doet. Dat scheelt 100 W stilstand verliezen (= ca 600 kWh per jaar). Dat is de goedkoopste strategie zolang we alles nog kunnen salderen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• BernardV
Domba schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:29:
[...]

Dank je voor deze aanvulling!

PV heb ik ook tijden over nagedacht, maar mijn woning is op dat gebied waardeloos, ik heb een woning met twee verdiepingen waarbij de 2de een balkon heeft welke over gehele lengte en breedte woning loopt. Effectief dak is klein en ik kan op zuid/zuid-west 1000 tot maximaal 1500Wp kwijt, dus investing is relatief duur, want een paar panelen extra zijn de kosten niet.
Thuisaccu zou een oplossing kunnen zijn, maar de marge in kosten per kWh en laden van het net maakt die investering ook niet rendabel.

//EDIT: Met mijn huidige gemiddelde tarief van bijna 29ct per kWh levert PV maximaal 300,- per jaar op en ook alleen als ik alles zelf zou gebruiken, maar dat is niet zo want overdag ben ik aan het werk. Dus laat het 150,- zijn…

[ Voor 11% gewijzigd door BernardV op 07-09-2023 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:39

Ik zou niet weten waarom ik naar vast zou gaan. Ik vind dynamisch principieel de juiste keuze, en het zou in de energietransitie veel schelen als iedereen meer stroom gaat gebruiken op uren dat het goedkoop is en minder als het duur is.

Op het huis waar we het grootste deel van het jaar zitten hebben we zonnepanelen en een contract bij Tibber (geen gas). In augustus kostte de ingekochte stroom zo'n 23 cent per kWh (incl belasting en gvo's, excl vermindering energiebelasting), en leverde de opgewekte stroom zo'n 21 cent per kWh op. De nieuwe regeling van Tibber vind ik voorlopig nog niet zo'n probleem, ik kijk in maart wel wat ik komende zomer ga doen. Ik reken het liefst gewoon per maand af, en vind een vast maandtarief per jaar niet zo belangrijk.

Het tweede huis dat we bezitten heeft geen zonnepanelen en wel een gasaansluiting. Het wordt maar enkele weken per jaar bewoond. Daar hebben we een contract bij Zonneplan, en ik vind de nieuwe factuurstelling daar heel erg irritant. Ik moet nu ineens meer betalen omdat de inschatting is dat we in oktober meer gas en elektriciteit nodig hebben. Wat niet zo is, want in oktober verblijven we er niet. We waren er wel in augustus, en de inschatting daarvoor was juist te laag en dus moeten we voor augustus bijbetalen. Ik zou echt veel liever per maand afrekenen wat we gebruikt hebben.
Wellicht voor stroom toch eens overstappen naar Tibber, ik weet alleen niet of ik 2 huizen in 1 app kan volgen.

• John245
KC27 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:14:
[...]

Mijn thuisaccu is in aanbouw :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:08
s_schimmel schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:56:
[...]

Die vraag zie ik je nu een aantal keer stellen maar heb je de leveranciers zelf al een keer vergeleken? Het staat nota bene in de start post van dit topic.
Tuurlijk heb ik dat, maar er is ook een verschil tussen beloven en daadwerkelijk doen.

Maar het is blijkbaar makkelijker te klagen over een leverancier of deze geheel op onderbuikgevoel te cancelen dan aan te geven (ondanks mijn aantal keren vragen) welke het dan daadwerkelijk wel op de gewenste manier doet. Kan dat ook gelijk weer in de lijst worden bijgewerkt.
Zoals u leest wordt daar niemand slechter van.

Maar goed, geen antwoord is ook een antwoord |:(

• Domba
KC27 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:40:
[...]

Als ik het goed heb begrepen heb jij een nul op de meter strategie, waarbij je het surplus teruglevert als de prijzen hoog zijn.
Ik ga opslaan bij lage prijzen en ontladen bij hoge prijzen. Ik zet mijn accu systeem uit als hij niets doet. Dat scheelt 100 W stilstand verliezen (= ca 600 kWh per jaar). Dat is de goedkoopste strategie zolang we alles nog kunnen salderen.
Ik zou het geen nul op de meter strategie willen noemen, maar zo weinig mogelijk heen en weer over de netbeheerders meter. (uitzonder is als een dag een uurtarief incl heffingen negatief heeft)

Ik sla tijdens de opwek de laagste uurtarieven op,
Lever in de avond een deel terug op de 2-3 hoogste tarief uren
Een deel houd ik voor eigenverbruik tot de volgende opwek en in de ochtend , maar dat is maar heel soms (meestal is er minder 1kWh meer dan minimale reserve over)
Augustus had een paar dagen (6, 16,19,25) met zo weinig zon, dat PV opwek minder was dan dagverbruik
(Bijv 31 augustus was wel een redelijke opwek dag, maar is niet teruggeleverd in de avond vanwege de dag erna slecht weer zou zijn.

Ik kijk en verzamel nog steeds data/ervaring voor all-electric seizoen opslag ("zand"-warmtebuffer), zolang er salderen is, is dat zonder meer niet rendabel.
Daar hoort ook fysieke ontkoppeling van het netaansluiting bij met relais als accu SOC 20-80% is.

• Domba
@marana Je zou naar balkon opstelling kunnen kijken, maar daar zijn andere topics voor.
Thuisaccu zal je nog als hobby moeten zien en als je kijkt dan naar eigenverbruik, handel (laag tarief laden en hoogtarief terugleveren, dat is maar tijdelijk)
Elke situaties is anders ik heb op elk moment van de dag bijv minimaal gem 400-500W of meer verbruik, ivm met oa vriesruimte voor >1000kg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-05 18:36
BernardV schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:10:
[...]

//EDIT:
Grappig, ik zit momenteel op 28.7 en ik probeer wel te sturen. Bovendien heb ik een relatief hoog verbruik overdag, omdat mijn vriendin meestal thuis is en ze dan regelmatig de TV aan heeft staan en de wasmachine en droger gebruikt. Uiteindelijk maakt het allemaal dan niet zoveel uit. In verhouding is op dit bedrag natuurlijk de belasting het grootste deel, namelijk 17,3 cent.

Hier ook geen panelen overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-05 17:19

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
knakworst schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:53:
[...]

Of je gebruikt- met bronvermelding deze: https://www.overstappen.n...ynamisch-energiecontract/

Scheelt je een hoop tijd.
die kan ik dus al niet gebruiken.
Blijkbaar zie ik daar alleen de leveranciers die een hoop betalen voor klanten. de rest niet.
En dan nog zijn ze heel on doorzichtig over de tarieven, deze gokken ze namelijk. waardoor ik moeilijk kan destilleren wat de opslag is.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• BernardV
@eborn Mijn vriendin is overdag ook veel thuis, maar die wasjes of de droger aan maakt weinig uit.
Mijn grootverbruik is elektrisch koken tussen 18:00 en 20:00 (ik ben ook geen snelle kok) en met warme dagen de airco aan op de slaapkamer. Dit is natuurlijk allemaal in de uren dat de prijs relatief hoog is.

• Raymond P
Smuggler schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:53:
[...]

die kan ik dus al niet gebruiken.
Blijkbaar zie ik daar alleen de leveranciers die een hoop betalen voor klanten. de rest niet.
En dan nog zijn ze heel on doorzichtig over de tarieven, deze gokken ze namelijk. waardoor ik moeilijk kan destilleren wat de opslag is.
Er komen er wel steeds meer bij, wellicht tijd om de leverancier specifieke opslagen te schrappen uit de ts en het houden bij een range van laagst/hoogst bekende.
Men is toch op zoek naar de goedkoopste of de opslagen zijn minder belangrijk dan andere aspecten / voorwaarden.

Beterschap trouwens. :)

- knip -

• Tralapo
  • Niet online
[...]

Ik heb geen panelen, werk altijd thuis en kook elektrisch. Genoemde prijs wel inclusief alles.

Het enige waar ik mee kan sturen zijn de wasmachine en de vaatwasser, die plan ik op de goedkope uren.

De rest kan ik niet zoveel aan doen en 's avonds kijk ik vrijwel altijd TV. Die avonduren waren geregeld erg prijzig afgelopen maand.

[ Voor 13% gewijzigd door Tralapo op 07-09-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
Simpel360 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:36:
[...]

Tuurlijk heb ik dat, maar er is ook een verschil tussen beloven en daadwerkelijk doen.

Maar het is blijkbaar makkelijker te klagen over een leverancier of deze geheel op onderbuikgevoel te cancelen dan aan te geven (ondanks mijn aantal keren vragen) welke het dan daadwerkelijk wel op de gewenste manier doet. Kan dat ook gelijk weer in de lijst worden bijgewerkt.
Zoals u leest wordt daar niemand slechter van.

Maar goed, geen antwoord is ook een antwoord |:(
Je blijft vragen om de juiste keuze. Ten eerste ga ik niet op onderbuikgevoel bij Tibber weg en is dat een onderbouwde keuze en ten tweede kan alleen jij bepalen wat voor jouw de juiste keuze is. Als jij geen last hebt van de nieuwe manier van factureren van Tibber kan je daar bijv. prima blijven zitten als je verder tevreden bent.
In de startpost staat een lijst van leveranciers en hoe ze factureren. Er zijn een aantal populair die hier steeds langs komen. Even snel op de website kijken van de leverancier en je weet hoe ze salderen of dat wat in de startpost staat klopt.
Ik ga een ander niet vertellen wat hij/zij moet doen. :)
[...]

Met PV en accu zit ik voor augustus op €0,259 import en €0,281 export. 's Nachts zijn de tarieven vaak tussen de €0,25 - €0,30 en dat maakt de import wat duur deze maand. De auto laad vaak 's nachts omdat ik of mijn partner overdag naar kantoor zijn. De accu helpt om de goedkope opwek wat te verplaatsen naar de dure avonduren.

Op contract jaarbasis vanaf eind oktober zit ik op import €0,283 en export €0,288. Mooi in balans :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
eborn schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:49:
[...]

Grappig, ik zit momenteel op 28.7 en ik probeer wel te sturen. Bovendien heb ik een relatief hoog verbruik overdag, omdat mijn vriendin meestal thuis is en ze dan regelmatig de TV aan heeft staan en de wasmachine en droger gebruikt. Uiteindelijk maakt het allemaal dan niet zoveel uit. In verhouding is op dit bedrag natuurlijk de belasting het grootste deel, namelijk 17,3 cent.

Hier ook geen panelen overigens.
17,3 cent? Dan denk ik dat daar het verschil tussen jouw 28 cent en de 23 cent van anderen zit. Ik zie namelijk 12,6 cent op mijn Tibberrekening staan, en dit zijn de 2 getallen die ik optel:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/z4BjhXF/Scherm-afbeelding-2023-09-08-om-08-04-24.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
marana schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:07:
[...]

17,3 cent? Dan denk ik dat daar het verschil tussen jouw 28 cent en de 23 cent van anderen zit. Ik zie namelijk 12,6 cent op mijn Tibberrekening staan, en dit zijn de 2 getallen die ik optel:

[Afbeelding]
En dan de BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Die getallen zijn exclusief BTW. Beide keer 1,21 en dan bij elkaar optellen dus voor de juiste prijs.

[ Voor 18% gewijzigd door Tralapo op 08-09-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:08
s_schimmel schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 07:52:
[...]

Je blijft vragen om de juiste keuze. Ten eerste ga ik niet op onderbuikgevoel bij Tibber weg en is dat een onderbouwde keuze en ten tweede kan alleen jij bepalen wat voor jouw de juiste keuze is. Als jij geen last hebt van de nieuwe manier van factureren van Tibber kan je daar bijv. prima blijven zitten als je verder tevreden bent.
In de startpost staat een lijst van leveranciers en hoe ze factureren. Er zijn een aantal populair die hier steeds langs komen. Even snel op de website kijken van de leverancier en je weet hoe ze salderen of dat wat in de startpost staat klopt.
Ik ga een ander niet vertellen wat hij/zij moet doen. :)

[...]
Dat is ook niet wat ik vraag :+
Keuzes kan ik heel goed zelf maken :*)

Je hebt issues met een leverancier om jouw moverende redenen, wat ik alleen vraag is naar welke je dan gaat welke dat niet heeft, of je blijft zelfs zitten omdat er niets beters is, informatief, thats all.

Wil je blijkbaar niet vertellen, ook goed d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-04 09:27

Swerfer

Hmm...

Geen vraag of probleem, maar een keertje een mogelijkheid tonen om zoveel mogelijk gebruik te maken van een dynamisch contract om zoveel mogelijk te besparen op elektriciteit.

Ik heb een Home Assistant automation gemaakt om mijn Nissan Leaf zo goedkoop mogelijk te laden. Hieronder zie je een screenshot van de bijbehorende card:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kf2jw4FIaXK9MGcxc9D1djwJtMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8JZkxknY7TW3PPEJ1F3pyMOt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik leaf2mttq om de data van mijn auto binnen te halen. Ik gebruik ook de NordPool integratie. Verder heb ik een binary sensor gemaakt om aan te geven of het huidige tijdstip een tijdstip is binnen een goedkoop laadblok. Verder heb ik een sensor die de tijdblokken creëert afhankelijk van hoelang het duurt voordat mijn auto weer geladen is. Daarvoor gebruik ik de batterijstatus en ik weet hoeveel mijn lader kan laden per uur. Verder een automation en een script en nog diverse objecten om de card te stylen.

De automation schakelt mijn lader aan en uit op de momenten dat een tijdblok start of eindigd en stopt sowieso als mijn auto meer dan 95% geladen is, of als ik wegrij terwijl de lader nog niet klaar was.

Er wordt op doordeweekse dagen gekeken naar tijdblokken van 14:00 's middags tot 06:00 de volgende dag. Dat is namelijk het tijdstip dat ik naar mijn werk rij. In het weekend, wordt er vanaf 13:00 geladen op de zaterdag, maar eventueel onderbroken als de prijzen van zondag bekend zijn en daar goedkopere tijdblokken zijn.

Dus tijdens het laden worden automatisch de tijdblokken aangepast als er goedkopere tijdblokken zijn. En uiteraard kijkt hij dus ook naar 'morgen' als de NordPool-sensor 'tommorow-valid' true is.

Het heeft me vele uurtjes gekost om alles zo perfect mogelijk te maken :)

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Swerfer schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:32:
Geen vraag of probleem, maar een keertje een mogelijkheid tonen om zoveel mogelijk gebruik te maken van een dynamisch contract om zoveel mogelijk te besparen op elektriciteit.

Ik heb een Home Assistant automation gemaakt om mijn Nissan Leaf zo goedkoop mogelijk te laden. Hieronder zie je een screenshot van de bijbehorende card:

[Afbeelding]

Ik gebruik leaf2mttq om de data van mijn auto binnen te halen. Ik gebruik ook de NordPool integratie. Verder heb ik een binary sensor gemaakt om aan te geven of het huidige tijdstip een tijdstip is binnen een goedkoop laadblok. Verder heb ik een sensor die de tijdblokken creëert afhankelijk van hoelang het duurt voordat mijn auto weer geladen is. Daarvoor gebruik ik de batterijstatus en ik weet hoeveel mijn lader kan laden per uur. Verder een automation en een script en nog diverse objecten om de card te stylen.

De automation schakelt mijn lader aan en uit op de momenten dat een tijdblok start of eindigd en stopt sowieso als mijn auto meer dan 95% geladen is, of als ik wegrij terwijl de lader nog niet klaar was.

Er wordt op doordeweekse dagen gekeken naar tijdblokken van 14:00 's middags tot 06:00 de volgende dag. Dat is namelijk het tijdstip dat ik naar mijn werk rij. In het weekend, wordt er vanaf 13:00 geladen op de zaterdag, maar eventueel onderbroken als de prijzen van zondag bekend zijn en daar goedkopere tijdblokken zijn.

Dus tijdens het laden worden automatisch de tijdblokken aangepast als er goedkopere tijdblokken zijn. En uiteraard kijkt hij dus ook naar 'morgen' als de NordPool-sensor 'tommorow-valid' true is.

Het heeft me vele uurtjes gekost om alles zo perfect mogelijk te maken :)
Dat ziet er wel goed uit. behalve dan misschien dat je je locatiedata niet wil delen op internet?
Wat heb je voor een custom sensor om het tijdsblok te definieren?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-05 18:36
[...]
17,3 cent? Dan denk ik dat daar het verschil tussen jouw 28 cent en de 23 cent van anderen zit.
Het ging mij meer om het verschil tussen de 28 cent in de gequote post. Dat daarbij niet gestuurd werd, terwijl ik dat wel deed. De door mij genoemde tarieven waren incl. BTW en belastingen/kosten, maar exclusief vaste kosten en belastingkorting. Maar goed, belastingen zijn natuurlijk voor iedereen gelijk. Inkoopkosten verschilt vaak iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:12
V_ger schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:41:
Dat ziet er wel goed uit. behalve dan misschien dat je je locatiedata niet wil delen op internet?
Succes met op die locatie Swerfer te vinden. #speldhooiberg

* Hmmbob herkende het adres :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

V_ger schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:41:
[...]

Wat heb je voor een custom sensor om het tijdsblok te definieren?
Dat is niet de locatie waar ik woon :)

Tijdblokkensensor met attribute en een binary sensor:

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
- platform: template
  sensors:
    cheapest_hours_blocks:
      unique_id: "1234567890130"
      friendly_name: Cheapest hours blocks
      value_template: >
        {# Set constants: charging speed and target departure time #}
        {% set charge_percentage_per_hour = 17 %}  
        {% set time_to_leave_by_car = '06:00'[:2] | int %}  

{# Retrieve the current battery level of the Leaf #}
        {% set batt_level = states('sensor.leaf_battery_level') %}  

{# Only continue if battery level information is available #}
        {% if batt_level not in ['None', 'unavailable', 'unknown'] %}

{# Calculate how many hour blocks are needed to reach 100% battery #}
          {% set hour_block = (100 / charge_percentage_per_hour) | int + 1 - (batt_level | int / charge_percentage_per_hour) | int %}  

{# Retrieve Nordpool electricity prices and their validity #}
          {% set tomorrow_valid = state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'tomorrow_valid') %}
          {% set today = state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'today') %}
          {% set tomorrow = state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'tomorrow') %}

{# Initialize an array to store the cheapest charging hours #}
          {% set cheapest_hours = namespace(array=[]) %}
          {% set cheapest_hours_block = namespace(array=[]) %}

{# Loop through all 24 hours to find the cheapest hours for charging #}
          {% for hour in range(24) %}

{# Conditions for adding to the cheapest_hours array based on tomorrow's and today's prices #}
            {% if tomorrow_valid and hour < time_to_leave_by_car and not now().weekday() > 4 %}
              {% set cheapest_hours.array = cheapest_hours.array + [( tomorrow[hour], (now() + timedelta(days=1)).strftime("%Y-%m-%d " + hour | string + ":00:00") | as_datetime)] %}
            {% elif tomorrow_valid and now().weekday() > 4 %}
              {% set cheapest_hours.array = cheapest_hours.array + [( tomorrow[hour], (now() + timedelta(days=1)).strftime("%Y-%m-%d " + hour | string + ":00:00") | as_datetime)] %}
            {% elif (not tomorrow_valid and hour < time_to_leave_by_car and hour >= now().hour) or 
                    (not tomorrow_valid and hour >13 and now().hour > 6) or
                    (not tomorrow_valid and now().weekday() == 6) %}
              {% set cheapest_hours.array = cheapest_hours.array + [( today[hour], now().strftime("%Y-%m-%d " + hour | string + ":00:00") | as_datetime)] %}
            {% endif %}
          {% endfor %}

{# Sort the cheapest_hours array #}
          {% set cheapest_hours.array = cheapest_hours.array | sort %}

{# Select the required number of cheapest hour blocks #}
          {% for hour in range(hour_block) %}
            {% if hour < cheapest_hours.array | length and cheapest_hours.array | length != 0 %}
              {% set cheapest_hours_block.array = cheapest_hours_block.array + [cheapest_hours.array[hour][1]] %}
            {% endif %}
          {% endfor %}

{# Sort the array of hour blocks #}
          {% set cheapest_hours_block.array = cheapest_hours_block.array | sort %}

{# Initialize variables for tracking time intervals #}
          {% set ns = namespace(intervals = [], current_interval_start = None, current_interval_end = None) %}

{# Combine adjacent cheapest hour blocks into intervals #}
          {% for i in range(0, cheapest_hours_block.array|length) %}
            {% set current_start_time = cheapest_hours_block.array[i] %}
            {% set current_end_time = current_start_time + timedelta(hours=1) %}

{# Update the intervals #}
            {% if ns.current_interval_start is none %}
              {% set ns.current_interval_start = current_start_time %}
              {% set ns.current_interval_end = current_end_time %}
            {% else %}
              {% set delta = as_timestamp(current_start_time) - as_timestamp(ns.current_interval_end) %}
              {% if delta == 0 %}
              {% else %}
                {% set ns.intervals = ns.intervals + [[ns.current_interval_start.strftime("%Y-%m-%d %H:%M"), ns.current_interval_end.strftime("%Y-%m-%d %H:%M")]] %}
              {% endif %}
            {% endif %}
          {% endfor %}

{# Add the last interval if it exists #}
          {% if ns.current_interval_start is not none %}
            {% set ns.intervals = ns.intervals + [[ns.current_interval_start.strftime("%Y-%m-%d %H:%M"), ns.current_interval_end.strftime("%Y-%m-%d %H:%M")]] %}
          {% endif %}

{# Output the calculated intervals #}
          {{ ns.intervals }}
        {% else %}
          {# Output an empty array if battery level information is not available #}
          {{ [] }}
        {% endif %}

sensors:
    cheapest_hour_is_now:
      unique_id: "1234567890107"
      friendly_name: "Cheapest hour is now"
        {# Retrieve the datetime string from sensor.cheapest_hours_blocks #}
        {% set datetime_str = states('sensor.cheapest_hours_blocks') %}
        {% if datetime_str not in ['None', 'unavailable', 'unknown'] %}
          {# Check if the string exists and has a length greater than 6 characters #}
          {% if datetime_str is not none and datetime_str | length > 6 %}

{# Parse the string to obtain individual date-time pairs and split them into a list #}
            {% set datetime_pairs = datetime_str[2:-2].split("'], ['") %}

{# Initialize a namespace variable to store the intervals #}
            {% set ns = namespace(intervals=[]) %}

{# Take the first pair of the list #}
            {% set pair = datetime_pairs[0] %}

{# Split the first pair into start and end times #}
            {% set start_time_str, end_time_str = pair.split("', '") %}

{# Convert the start time string to a datetime object #}
            {% set start_time_datetime = start_time_str.replace("'", "") | as_datetime %}

{# Check if the start time's date and hour match the current date and hour, and output the result as a boolean #}
            {{ (start_time_datetime.date() == now().date() and start_time_datetime.hour == now().hour) }}

{% else %}
            {# If the string is invalid or empty, output false #}
            {{ false }}
          {% endif %}
        {% else %}
          {{ false }}
        {% endif %}
      attribute_templates:
        cheapest_hour_blocks: >
          {# Retrieve a string representing date-time intervals from sensor #}
            {% if datetime_str not in ['None', 'unavailable', 'unknown byv by '] %}
              {# Parse the string to obtain individual date-time pairs and split them into a list #}

{# Iterate through each date-time pair #}
              {% for pair in datetime_pairs %}
                {# Split the pair into start and end times #}

{# Add these to the intervals list after converting them to datetime objects and formatting #}
                {% set ns.intervals = ns.intervals + 
                  [[(start_time_str.replace("'","") | as_datetime).strftime("%Y-%m-%d %H:%M") | as_datetime, 
                      (end_time_str.replace("'","") | as_datetime).strftime("%Y-%m-%d %H:%M") | as_datetime]] %}
              {% endfor %}
            {% else %}
              {# If the string is invalid, initialize an empty intervals list #}
            {% endif %}

{# Check if any intervals exist #}
            {% if ns.intervals | length > 0 and states('sensor.leaf_battery_level') not in ['None', 'unavailable', 'unknown'] and states('sensor.leaf_battery_level') | int < 96 %}
              {# Dictionary to translate English day names to Dutch #}
              {% set days_in_dutch = {'Monday': 'Maandag', 'Tuesday': 'Dinsdag', 'Wednesday': 'Woensdag', 'Thursday': 'Donderdag', 'Friday': 'Vrijdag', 'Saturday': 'Zaterdag', 'Sunday': 'Zondag'} %}

{# Initialize a namespace variable to store the readable interval strings #}
              {% set readable_list = namespace(string=[]) %}

{# Iterate through each interval and create a human-readable string #}
              {% for start, end in ns.intervals %}
                {% set readable_interval = days_in_dutch[start.strftime('%A')] + ' ' + start.strftime('%H:%M') + ' tot ' + end.strftime('%H:%M') %}

{# Add the human-readable string to the list #}
                {% set readable_list.string = readable_list.string + [readable_interval] %}
              {% endfor %}

{# Join the list items into a single string separated by HTML line breaks #}
              {{ readable_list.string | join('<br>') }}
            {% else %}
              {# If no intervals exist, display a placeholder text #}
              {{ 'Volgt...' }}
            {% endif %}
          {% else %}
            {{ 'Volgt...' }}
          {% endif %}

O ja... Ik heb een hoop hulp gehad van ChatGPT :) (Met de code en de comments komen volledig van ChatGPT)

[ Voor 136% gewijzigd door Swerfer op 08-09-2023 13:02 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Hmmbob schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:48:
[...]

Succes met op die locatie Swerfer te vinden. #speldhooiberg

* Hmmbob herkende het adres :+
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boreo
Bij Vattenfall bieden ze nu gas voor € 1,21 / m3 voor 1 jaar vast.
Bij zonneplan rekenen ze met €1,27

Iemand ervaring met gasprijzen in de winter bij dynamisch contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpee
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 16:58
Boreo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:09:

Je weet niet wat de dynamische gasprijs gaat doen natuurlijk. Zonneplan zal ruim begroten, maar zeker gezien de herfst en de winter eraan komen zou je kunnen overwegen om het voor een jaar vast te zetten.

Waar vind jij dit aanbod van Vattenfall? Ik kan het namelijk niet vinden...

[ Voor 7% gewijzigd door elpee op 08-09-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boreo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDarwayU4L2iBIe8DEhq8IyyQks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVVdwNOvruVSokcMEEaoSFRu.jpg?f=fotoalbum_large

Via hun eigen site. Ik heb alleen gas gekozen, of zie ik iets over het hoofd bij deze prijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:57

De ervaring uit het verleden is niet zo relevant. Er zijn de afgelopen jaren zulke grote schokken geweest door externe events, dat je niet echt kunt extrapoleren.

De prijsontwikkeling hangt vooral af van hoe streng de winter is (en de aanloop naar de winter), de mate waarin de voorraden zijn gevuld en evt wat er geopolitiek en macro-economisch gebeurt. Dat Vattenfall nu deze prijs aanbiedt op een jaar geeft eigenlijk aan dat ze daar verwachten dat de prijs gaat dalen. Normaliter zou je dan met dynamisch iets goedkoper uit zijn.

Maar uiteraard heb je met dynamisch iets meer risico, omdat het vrij direct reageert op prijsstijgingen. Of je dat risico wilt nemen is aan jou...
Boreo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:18:
[Afbeelding]

Via hun eigen site. Ik heb alleen gas gekozen, of zie ik iets over het hoofd bij deze prijzen?
Is dat al inclusief BTW?

En met 1700 m3 gas per jaar zou ik eerst kijken naar manieren om dat verbruik te verlagen. Ken uiteraard niet je huis en woonsituatie, maar het klinkt vrij hoog.

[ Voor 24% gewijzigd door bilgy_no1 op 08-09-2023 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
Swerfer schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:55:
[...]

Dat is niet de locatie waar ik woon :)

Tijdblokkensensor met attribute en een binary sensor:

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
  sensors:
    cheapest_hours_blocks:
      unique_id: "1234567890130"
      friendly_name: Cheapest hours blocks
        {# Set constants: charging speed and target departure time #}
        {% set charge_percentage_per_hour = 17 %}  
        {% set time_to_leave_by_car = '06:00'[:2] | int %}  

{# Retrieve the current battery level of the Leaf #}
        {% set batt_level = states('sensor.leaf_battery_level') %}  

{# Only continue if battery level information is available #}
        {% if batt_level not in ['None', 'unavailable', 'unknown'] %}

{# Calculate how many hour blocks are needed to reach 100% battery #}
          {% set hour_block = (100 / charge_percentage_per_hour) | int + 1 - (batt_level | int / charge_percentage_per_hour) | int %}  

{# Retrieve Nordpool electricity prices and their validity #}
          {% set tomorrow_valid = state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'tomorrow_valid') %}
          {% set today = state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'today') %}
          {% set tomorrow = state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'tomorrow') %}

{# Initialize an array to store the cheapest charging hours #}
          {% set cheapest_hours = namespace(array=[]) %}
          {% set cheapest_hours_block = namespace(array=[]) %}

{# Loop through all 24 hours to find the cheapest hours for charging #}
          {% for hour in range(24) %}

{# Conditions for adding to the cheapest_hours array based on tomorrow's and today's prices #}
            {% if tomorrow_valid and hour < time_to_leave_by_car and not now().weekday() > 4 %}
            {% elif tomorrow_valid and now().weekday() > 4 %}
            {% elif (not tomorrow_valid and hour < time_to_leave_by_car and hour >= now().hour) or 
                    (not tomorrow_valid and hour >13 and now().hour > 6) or
                    (not tomorrow_valid and now().weekday() == 6) %}
              {% set cheapest_hours.array = cheapest_hours.array + [( today[hour], now().strftime("%Y-%m-%d " + hour | string + ":00:00") | as_datetime)] %}
            {% endif %}
          {% endfor %}

{# Sort the cheapest_hours array #}
          {% set cheapest_hours.array = cheapest_hours.array | sort %}

{# Select the required number of cheapest hour blocks #}
          {% for hour in range(hour_block) %}
            {% if hour < cheapest_hours.array | length and cheapest_hours.array | length != 0 %}
              {% set cheapest_hours_block.array = cheapest_hours_block.array + [cheapest_hours.array[hour][1]] %}
            {% endif %}
          {% endfor %}

{# Sort the array of hour blocks #}
          {% set cheapest_hours_block.array = cheapest_hours_block.array | sort %}

{# Initialize variables for tracking time intervals #}
          {% set ns = namespace(intervals = [], current_interval_start = None, current_interval_end = None) %}

{# Combine adjacent cheapest hour blocks into intervals #}
          {% for i in range(0, cheapest_hours_block.array|length) %}
            {% set current_start_time = cheapest_hours_block.array[i] %}
            {% set current_end_time = current_start_time + timedelta(hours=1) %}

{# Update the intervals #}
            {% if ns.current_interval_start is none %}
            {% else %}
              {% set delta = as_timestamp(current_start_time) - as_timestamp(ns.current_interval_end) %}
              {% if delta == 0 %}
              {% else %}
              {% endif %}
            {% endif %}
          {% endfor %}

{# Add the last interval if it exists #}
          {% if ns.current_interval_start is not none %}
          {% endif %}

{# Output the calculated intervals #}
          {{ ns.intervals }}
        {% else %}
          {# Output an empty array if battery level information is not available #}
          {{ [] }}
        {% endif %}

sensors:
    cheapest_hour_is_now:
      unique_id: "1234567890107"
      friendly_name: "Cheapest hour is now"
        {# Retrieve the datetime string from sensor.cheapest_hours_blocks #}
        {% if datetime_str not in ['None', 'unavailable', 'unknown'] %}

{# Take the first pair of the list #}
            {% set pair = datetime_pairs[0] %}

{# Split the first pair into start and end times #}

{# Convert the start time string to a datetime object #}
            {% set start_time_datetime = start_time_str.replace("'", "") | as_datetime %}

{# Check if the start time's date and hour match the current date and hour, and output the result as a boolean #}
            {{ (start_time_datetime.date() == now().date() and start_time_datetime.hour == now().hour) }}

{% else %}
            {# If the string is invalid or empty, output false #}
            {{ false }}
          {% endif %}
        {% else %}
          {{ false }}
        {% endif %}
      attribute_templates:
        cheapest_hour_blocks: >
          {# Retrieve a string representing date-time intervals from sensor #}
            {% if datetime_str not in ['None', 'unavailable', 'unknown byv by '] %}

{# Iterate through each date-time pair #}
              {% for pair in datetime_pairs %}
                {# Split the pair into start and end times #}

{# Add these to the intervals list after converting them to datetime objects and formatting #}
                {% set ns.intervals = ns.intervals + 
                  [[(start_time_str.replace("'","") | as_datetime).strftime("%Y-%m-%d %H:%M") | as_datetime, 
                      (end_time_str.replace("'","") | as_datetime).strftime("%Y-%m-%d %H:%M") | as_datetime]] %}
              {% endfor %}
            {% else %}
              {# If the string is invalid, initialize an empty intervals list #}
            {% endif %}

{# Check if any intervals exist #}
            {% if ns.intervals | length > 0 and states('sensor.leaf_battery_level') not in ['None', 'unavailable', 'unknown'] and states('sensor.leaf_battery_level') | int < 96 %}
              {# Dictionary to translate English day names to Dutch #}
              {% set days_in_dutch = {'Monday': 'Maandag', 'Tuesday': 'Dinsdag', 'Wednesday': 'Woensdag', 'Thursday': 'Donderdag', 'Friday': 'Vrijdag', 'Saturday': 'Zaterdag', 'Sunday': 'Zondag'} %}

{# Initialize a namespace variable to store the readable interval strings #}
              {% set readable_list = namespace(string=[]) %}

{# Iterate through each interval and create a human-readable string #}
              {% for start, end in ns.intervals %}
                {% set readable_interval = days_in_dutch[start.strftime('%A')] + ' ' + start.strftime('%H:%M') + ' tot ' + end.strftime('%H:%M') %}

{# Add the human-readable string to the list #}
                {% set readable_list.string = readable_list.string + [readable_interval] %}
              {% endfor %}

{# Join the list items into a single string separated by HTML line breaks #}
              {{ readable_list.string | join('<br>') }}
            {% else %}
              {# If no intervals exist, display a placeholder text #}
              {{ 'Volgt...' }}
            {% endif %}
          {% else %}
            {{ 'Volgt...' }}
          {% endif %}

O ja... Ik heb een hoop hulp gehad van ChatGPT :) (Met de code en de comments komen volledig van ChatGPT)
Ik doe het nu semi automatisch.De thuisbatterij wordt geladen/ontladen OF op een tarief wat ik heb ingesteld OF op een percentage onder / boven het gemiddelde. Grafieken zijn om aan te geven wanneer er wat gaat gebeuren.
Ik kijk erg uit naar het dynamisch ESS van Victron, dan hoop ik dat het automagisch gaat.....

EV laden kan tegelijk met thuisaccu laden (wel LB nodig!) En op andere dagen dus ergens in het lichtblauwe. Dan moet ik nog handmatig aangeven of dat ik wil kopen of wil laden met zonnestroom overschot. Dat laatste kan eigenlijk alleen als de thuisbatterij al vol is en komt dus bijna niet voor.

Maar ik ga wel zo'n tijdsvenster weergave implementeren. Dat is wel handig. Ook voor de wederhelft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMrDEVXU1uinCr4IHXMHgcbwSxs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AXc9YECl80TgflwocHqLLeAp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elpee
Boreo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:18:
[Afbeelding]

Ik zie het nu ook inderdaad. Als je naar de prijsvergelijkingssites gaat kan je overigens gunstigere contracten afsluiten. Netto is de kuubprijs en kwh-prijs duurder, maar icm met de cashback kom je alsnog goedkoper uit.

[ Voor 30% gewijzigd door elpee op 08-09-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:09

Ik verwarm in principe met een warmtepomp en CV als backup; voor €3 extra per maand (€0.2/m3 duurder dan dynamisch, x 200 m3 / 12 mnd) nu mijn warm water vastgezet bij Vattenfall, dank je voor de tip.

Mocht stroom ongelovelijk duur worden kan ik dan over naar gas voor €1.21 per m3, dat scheelt dan 1500 kWh/winter, ruilen voor 750 m3 gas met een vaste prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 08-09-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper

Een rekentool heeft toch helemaal geen waarde in deze beslissing? De rekentool vertekent :+
Wat verwacht jij dat er gaat gebeuren?

Zonneplan gas zit nu op €1,05 per kuub.
Het gemiddelde afgelopen maand is niet boven de ~ €1,10 uitgekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elpee
SidewalkSuper schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:15:
[...]

Een rekentool heeft toch helemaal geen waarde in deze beslissing? De rekentool vertekent :+
Wat verwacht jij dat er gaat gebeuren?

Zonneplan gas zit nu op €1,05 per kuub.
Het gemiddelde afgelopen maand is niet boven de ~ €1,10 uitgekomen.
Tja, zomermaanden vs herfst en wintermaanden zijn natuurlijk niet met elkaar te vergelijken. Ik verwacht dat de dynamische prijs tegen oktober/november zeker tussen de 1.20/1.30 zal zitten. Tegen december is meer dan 1.50 per kuub niet uitgesloten.

Dan is zo'n vast contractje net voor de herfst toch wel interessant hoor.

[ Voor 11% gewijzigd door elpee op 08-09-2023 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boreo
elpee schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:16:
[...]

Tja, zomermaanden vs herfst en wintermaanden zijn natuurlijk niet met elkaar te vergelijken. Ik verwacht dat de prijs tegen oktober/november zeker tussen de 1.20/1.30 zal zitten.
Zonneplan ook
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uxqj4J9csaJ5JNDzs58Z4GOIRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fbXIIxIgDGU8ZfretmRkvgq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Ik verwacht dat het wel meevalt en dat hij eerst nog een stuk zakt en wellicht daarna weer iets stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpee
December, januari en februari zijn de duurste maanden waarin je ook het meeste verbruikt. Dan kom je wel boven dit gemiddelde uit imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-05 17:29
[...]
Tja, zomermaanden vs herfst en wintermaanden zijn natuurlijk niet met elkaar te vergelijken. Ik verwacht dat de dynamische prijs tegen oktober/november zeker tussen de 1.20/1.30 zal zitten. Tegen december is meer dan 1.50 per kuub niet uitgesloten.
Op basis waarvan verwacht je dat? Er is nu onzekerheid door Noors onderhoud en mogelijke stakingen in Australie. Als alles soepel verloopt (is het basisscenario eigenlijk) zullen de gasprijzen terugdalen onder de euro waarschijnlijk. Alleen een onverwacht koude winter of iets dergelijks kan wel de prijs opdrijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
[...]

Dan is zo'n vast contractje net voor de herfst toch wel interessant hoor.
Ze zouden alleen contracten van 5/6 maanden ipv 12 moeten aanbieden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpee
mdvmine schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:25:
[...]

Op basis waarvan verwacht je dat? Er is nu onzekerheid door Noors onderhoud en mogelijke stakingen in Australie. Als alles soepel verloopt (is het basisscenario eigenlijk) zullen de gasprijzen terugdalen onder de euro waarschijnlijk. Alleen een onverwacht koude winter of iets dergelijks kan wel de prijs opdrijven.
Als je kijkt naar de historie van dynamische tarieven, is het helemaal niet logisch dat de prijzen zullen dalen. Dit wordt ook bevestigd door de tweet van Zonneplan. Bovendien is de nettoprijs van een kubieke meter gas momenteel niet buitensporig hoog; we bevinden ons op hetzelfde niveau als in juni 2021. Alleen om deze reden maak ik geen illusies over het feit dat de gasprijzen zullen dalen. Integendeel, we bevinden ons momenteel juist onderaan de curve imo. De belastingen maken gas duur en hieraan veranderen we helemaal niets.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMrwNTCcZg-alS8JeBTgHk9iJZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lo4XDu9k1MHl0TbfaiNvyick.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door elpee op 08-09-2023 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
elpee schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:58:
[...]

Als je kijkt naar de geschiedenis van dynamische tarieven, is het helemaal niet logisch dat de prijzen zullen dalen. Dit wordt ook bevestigd door de tweet van Zonneplan. Bovendien is de nettoprijs van een kubieke meter gas momenteel niet buitensporig hoog; we bevinden ons op hetzelfde niveau als in juni 2021. Alleen om deze reden koester ik geen illusies over het feit dat de gasprijzen zullen dalen. Integendeel, we bevinden ons momenteel juist onderaan de curve. De belastingen maken gas duur, en hieraan veranderen we helemaal niets.[Afbeelding]
Ik lees die grafiek anders. Zelfs nu nog is de prijs hoger dan in al die jaren ervoor, uitgezonderd de (aanloop naar) de oorlog van Rusland tegen Oekraïne. Dus als alles weer normaal zou zijn kan de prijs nog wat dalen.

Punt is natuurlijk dat hetzelfde normaal (gebaseerd op pijplijn has uit Rusland) voorlopig niet terugkeert. We gebruiken nu duurder LNG. Tegelijkertijd neemt de productie van renewables hard toe (paar GW aan PV erbij per half jaar en ook enkele GW aan wind op zee alleen al dit jaar). De economie van China zit aardig in het slop, dus dat drukt de vraag ook weer. En niemand die kan zeggen wat voor winter het wordt, maar de trend naar steeds zachtere winters is sterk. Interessant in dat kader: https://www.weer.nl/nieuw...k-naar-de-winter-van-2024

Kortom, het zal vooral van incidentele oorzaken afhangen hoe de prijs zich gaat ontwikkelen. Een maand geleden was hier ook een golfje van paniek over stijgende prijzen door de mogelijke stakingen in Australië. Escalatie van een of ander conflict in een aardgaspriducerend gebied is ook niet ondenkbaar.

In dat licht is een vaste prijs voor gas nu vastklikken op €1,22 ook niet zo gek. Maar het blijft echt giswerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 09:02

zaadstra

Überprutser

Ik merkte dat er geen verbruiksdata meer binnenkwam via de Zonneplan Connect. Na 11:00 is het leeg.

Op de website vond ik dit:
Vanwege landelijke netwerkstoring kan het zijn dat de App tijdelijk niet correct functioneert. Deze storing lost zich vanzelf op.
Ik heb het ding 5 minuten losgehaald van de P1 poort en weer aangesloten, daarna kwam er weer data binnen. Blijkbaar loste het dus niet vanzelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebari
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 26-03 12:07
Ha allen,

Per 01-10 wil ik overgaan naar een dynamisch contract, na jarenlang op een goed contract te hebben gezeten bij Greenchoice.
Mijn situatie is dat ik
een bruto verbruik van electra heb van ca. 10.000 kWh. Door teruglevering van ca. 2000 kWh blijft er een netto verbruik over van ca. 8000kWh. Mijn gasverbruik zit op 300 kuub per jaar.

De getallen komen doordat ik een electrische auto (Skoda Enyaq) en een hybride warmtepomp (Techneco Elga) heb. Mijn gasverbruik beperkt zich met name tot tapwatervraag en als het echt koud wordt de ketel bijgevraagd.

Nu heb ik een aantal vragen / overwegingen waarvan ik hoop dat jullie mij hiermee willlen helpen:

- Welke aanbieder?
Ik kan een variabel maandbedrag prima aan, vind het fijnste om te weten dat het zo zuiver mogelijk wordt afgerekend en de overall kosten zo laag mogelijk zijn. Ik kwam in eerste instantie uit bij Tibber en Zonneplan. de laagste kosten zitten voor electra bij TIbber, maar die biedt alleen electra (die mij op vraag 2 brengt). Zonnepan zijn de reviews heel goed. Beiden zien de apps (wel belangrijk ivm overzicht) er ook goed en overzichtelijk uit.
Of hebben jullie andere ideeen?

- Wat te doen met het gas?
Meenemen naar een all in dynamisch contract? Of toch ergens vastleggen. (bijvoorbeeld bij Greenchoice voor een jaar voor 1,29). Op zich verspeidt mijn gasverbruik zich mooi over het jaar dus verbruik ik niet te veel gas op het moment dat het tarief hoog is. Aan de andere kant gaat het "maar" over 300 m3 gas, dus een groot verschil gaat het waarschijnlijk niet maken

- Slim laden apps
ER zijn er verschillende die via een API verbinding maken met de auto. ik noem even Tibber, gridio of stekker. WElke werkt het beste in combinatie met de Enyaq? (heb ik ook al op het enyaq topic geplaatst, maar mogelijk dat hier nog andere inzichten uit komen)

- andere mogelijkheden om slim energie te verbriuiken?
Ik kan natuurlijk de thermostaat (remeha etwist) op afstand omhoog zetten bijvoorbeeld om twee uur, als de electra prijzen lager liggen, maar zijn er manieren om dat slimmer te doen/ automatisch? Andere ideeen?

Sorry voor mijn ontzettend lange post, dank voor het geduld met het uitlezen ervan en voor jullie hulp hierbij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:58

bert pit

asdasd

elpee schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:58:
[...]

Als je kijkt naar de historie van dynamische tarieven, is het helemaal niet logisch dat de prijzen zullen dalen. Dit wordt ook bevestigd door de tweet van Zonneplan. Bovendien is de nettoprijs van een kubieke meter gas momenteel niet buitensporig hoog; we bevinden ons op hetzelfde niveau als in juni 2021. Alleen om deze reden maak ik geen illusies over het feit dat de gasprijzen zullen dalen. Integendeel, we bevinden ons momenteel juist onderaan de curve imo. De belastingen maken gas duur en hieraan veranderen we helemaal niets.[Afbeelding]
Omdat we geen contract met Rusland meer hebben en Groningen zo goed als dicht is, kun je voor prijsvoorspellingen beter naar de chart kijken met de spotprijzen op de wereldmarkt. Zet de chart op 25 jaar en verbaas je.

Inderdaad je ziet dat de pieken van vorig jaar zo'n beetje de gemiddelde prijs is geweest van 2000 tot 2008. Je ziet ook dat de pieken circa anderhalf keer zo hoog waren als vorig jaar. Geen enkele Nederlander die daar toen iets van merkte.

https://tradingeconomics.com/commodity/natural-gas (zet hem op 25 jaar)

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
zaadstra schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:32:
Ik merkte dat er geen verbruiksdata meer binnenkwam via de Zonneplan Connect. Na 11:00 is het leeg.

Op de website vond ik dit:

[...]

Ik heb het ding 5 minuten losgehaald van de P1 poort en weer aangesloten, daarna kwam er weer data binnen. Blijkbaar loste het dus niet vanzelf op.
Dat weet je niet. Ik heb de laatste dagen ook momenten gehad dat de app geen actuele verbruiksdata toonde, en bij mij herstelde zich dat steeds zonder disconnecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
sebari schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:50:

- Welke aanbieder?
Ik kan een variabel maandbedrag prima aan, vind het fijnste om te weten dat het zo zuiver mogelijk wordt afgerekend en de overall kosten zo laag mogelijk zijn. Ik kwam in eerste instantie uit bij Tibber en Zonneplan. de laagste kosten zitten voor electra bij TIbber, maar die biedt alleen electra (die mij op vraag 2 brengt). Zonnepan zijn de reviews heel goed. Beiden zien de apps (wel belangrijk ivm overzicht) er ook goed en overzichtelijk uit.
Beiden zijn prima. Ik heb beide leveranciers, en ik vind Tibber iets prettiger mbt het zuiver afrekenen, Zonneplan werkt sinds kort toch met een soort van voorschotten (de laatste rekening is voor oktober voorschot, en voor augustus de eindafrekening, toch wat verwarrend). Maar anderen vinden de plannen van Tibber om overproductie te bewaren ipv uit te betalen niet fijn (vooral degene die veel PV hebben)
Meenemen naar een all in dynamisch contract? Of toch ergens vastleggen. (bijvoorbeeld bij Greenchoice voor een jaar voor 1,29). Op zich verspeidt mijn gasverbruik zich mooi over het jaar dus verbruik ik niet te veel gas op het moment dat het tarief hoog is. Aan de andere kant gaat het "maar" over 300 m3 gas, dus een groot verschil gaat het waarschijnlijk niet maken
Met 25 kuub per maand bespaar je niet veel met een laag tarief per kuub, wellicht kijken naar degene met het laagste vaste tarief?
- Slim laden apps
ER zijn er verschillende die via een API verbinding maken met de auto. ik noem even Tibber, gridio of stekker. WElke werkt het beste in combinatie met de Enyaq? (heb ik ook al op het enyaq topic geplaatst, maar mogelijk dat hier nog andere inzichten uit komen)
Ik heb alleen ervaring met Tibber met de Enyaq. Wij pluggen de Enyaq in en zetten dan handmatig in de app het laden uit en op een goedkoop moment aan. Dat kan vast slimmer, maar zo technisch ben ik niet. Tibber zegt dat het kan met een vast patroon, dat je bijv aangeeft dat de auto altijd om 8u vol moet zijn, en dat dan wordt geladen op de goedkoopste uren maar zo'n vast patroon van wanneer de auto nodig is hebben we niet, en de ene keer dat we het probeerden had ik het idee dat het niet goed werkte.
Ik kan natuurlijk de thermostaat (remeha etwist) op afstand omhoog zetten bijvoorbeeld om twee uur, als de electra prijzen lager liggen, maar zijn er manieren om dat slimmer te doen/ automatisch? Andere ideeen?
De auto is echt de beste manier om op goedkope uren stroom te gebruiken. De zondag(middag) is over het algemeen het goedkoopst, met de zaterdag(middag) als goeie tweede. Je auto dus vooral in het weekend opladen is de handigste manier om te sturen. Alle andere zaken helpen wel wat, maar het verbruik daarvan ligt een stuk lager dan het opladen van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:13
Kan ik hier ook een vraagstellen over Zonneplan en de manier hoe zij de verbruiksgegevens verzamelen?
TL; DR; is een P1 dongel van Zonneplan noodzakelijk om klant te zijn daar?

Op dit moment ben ik Tibber klant en het plan van Tibber om de terugleveringvergoeding door te schuiven naar de winter maanden vind ik niet ideaal en ben aan het rondkijken naar een andere aanbieder. Zonneplan is daar 1 van.

Echter, het lijkt er op dat ZP alleen functioneert als ik een P1 meter monteer in de meterkast. Klopt dat? Ik heb gisteren zeker 35 minuten in de chat gezeten met meerder operators die aangaven dat er absoluut een P1 meter nodig is, maar konden mij eigenlijk niet uitleggen waar die voor is, want ze konden ook de 5 minuten/15minuten data uitlezen. Daarnaast, tibber heeft ook geen P1 meter noodzaak.

Mis ik iets? begrijp ik iets verkeerd of kan ik mijn vraag gewoon niet goed formuleren? (zal niet de eerste keer zijn O-) O-) :P )

Een complicerende factor; Ik gebruik Homewizzard (P1 meter) met wat van die sockets om daarmee wat data te vergaren over verbruik van de verschillende dingen, en omdat voor Tibber ap er geen P1 meter noodzakelijk is, krijg ik toch prima inzicht in de gegevens over terug levering en verbruik (loopt 1 dagje achter geloof ik voor verbruik, maar is "live" voor zonnepanelen opbrengst, alles zonder P1 meter (van tibber).

Kortom. P1 poort is bezet, kan je ZP klant zijn zonder hun P1 dongel op te hangen (of een 2poort-splitter te kopen a ca. 35 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
tcw82 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:24:
Kan ik hier ook een vraagstellen over Zonneplan en de manier hoe zij de verbruiksgegevens verzamelen?

Op dit moment ben ik Tibber klant en het plan van Tibber om de terugleveringvergoeding door te schuiven naar de winter maanden vind ik niet ideaal en ben aan het rondkijken naar een andere aanbieder. Zonneplan is daar 1 van.

Echter, het lijkt er op dat ZP alleen functioneert als ik een P1 meter monteer in de meterkast. Klopt dat? Ik heb gisteren zeker 35 minuten in de chat gezeten met meerder operators die aangaven dat er absoluut een P1 meter nodig is, maar konden mij eigenlijk niet uitleggen waar die voor is, want ze konden ook de 5 minuten/15minuten data uitlezen. Daarnaast, tibber heeft ook geen P1 meter noodzaak.

Mis ik iets? begrijp ik iets verkeerd of kan ik mijn vraag gewoon niet goed formuleren? (zal niet de eerste keer zijn O-) O-) :P )

Een complicerende factor; Ik gebruik Homewizzard (P1 meter) met wat van die sockets om daarmee wat data te vergaren over verbruik van de verschillende dingen, en omdat voor Tibber ap er geen P1 meter noodzakelijk is, krijg ik toch prima inzicht in de gegevens over terug levering en verbruik (loopt 1 dagje achter geloof ik voor verbruik, maar is "live" voor zonnepanelen opbrengst, alles zonder P1 meter (van tibber).

Kortom. P1 poort is bezet, kan je ZP klant zijn zonder hun P1 dongel op te hangen (of een 2poort-splitter te kopen a ca. 35 euro).
Zover ik weet kan het.
Maar het is wel een hele slimme/goedkope verzekering voor het geval dat je slimme meter stuk gaat. Dat kan bij andere partijen nog wel eens een duur grapje worden.

Vraag me ook af of je app werkt als je die dongle niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
mhr-zip schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:28:
[...]

Zover ik weet kan het.
Maar het is wel een hele slimme/goedkope verzekering voor het geval dat je slimme meter stuk gaat. Dat kan bij andere partijen nog wel eens een duur grapje worden.

Vraag me ook af of je app werkt als je die dongle niet gebruikt.
Bedankt voor je antwoord, wat bedoel je met die 2e en 3e zin, ik kan dat niet volgen.
Deze zinnen dus:
Of de ap werkt is wat ik o.a.dus wil weten, die werkt bij Tibber uitstekend zonder dongel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
marana schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:19:

De auto is echt de beste manier om op goedkope uren stroom te gebruiken. De zondag(middag) is over het algemeen het goedkoopst, met de zaterdag(middag) als goeie tweede. Je auto dus vooral in het weekend opladen is de handigste manier om te sturen. Alle andere zaken helpen wel wat, maar het verbruik daarvan ligt een stuk lager dan het opladen van de auto.
De wasmachine is een goede 2e, sinds mijn dynamisch contract is zondagmiddag onze vaste wasdag geworden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
PP_Sound schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:35:
[...]

De wasmachine is een goede 2e, sinds mijn dynamisch contract is zondagmiddag onze vaste wasdag geworden. :)
Mwah die wasmachine komt hier na de EV, warmtepomp en de kookplaat+oven ergens in de middenmoot. Neemt niet weg dat we zoveel mogelijk proberen de wasmachine en droger op goedkope momenten te draaien, maar ze maken 's nachts iets teveel lawaai voor ons. Dus niet altijd optimaal.

De vaatwasser zetten we juist weer aan op het goedkoopste moment in de nacht, en weer niet als dat overdag is. Dit ivm het gemak van een schone vaat in de ochtend en dat de vaatwasser na een dag ook precies vol zit. De vuile vaat nog een nacht laten staan gaat ook vies ruiken.

Waar de EV makkelijk 11 kWh opslurpt per uur, gaat het bij de witgoed apparaten om 1-2 kWh over de duur van de cyclus die soms 2-3 uur kan duren. Met de EV kan ik in een blok goedkope uren het verbruik van een week zowat verdubbelen...

Onze warmtepomp is helaas niet slim aan te sturen, maar is goed voor 3000-3500 kWh per jaar inclusief warm water. We sturen een beetje door de thermostaat wat te fluctueren, zodat we de duurste momenten ontlopen. En als het heel gek wordt gooien we even de pelletkachel aan (laatst in Frankrijk een partijtje gekocht voor €6 per 15 kg voor ongeveer €0,10 per kWh warmte. Bij een prijs van €0,40 per kWh of hoger is de pelletkachel dus goedkoper).

Voor het perspectief: 3500 kWh is ongeveer 1750 wasjes draaien, dus ik maak me over de nog geen 200 wasbeurten per jaar wat minder druk 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebari
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 26-03 12:07
bilgy_no1 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:57:
[...]

Onze warmtepomp is helaas niet slim aan te sturen, maar is goed voor 3000-3500 kWh per jaar inclusief warm water. We sturen een beetje door de thermostaat wat te fluctueren, zodat we de duurste momenten ontlopen. En als het heel gek wordt gooien we even de pelletkachel aan (laatst in Frankrijk een partijtje gekocht voor €6 per 15 kg voor ongeveer €0,10 per kWh warmte. Bij een prijs van €0,40 per kWh of hoger is de pelletkachel dus goedkoper).
Kijk ook of je wat kan doen met het inplannen van je anti legionella programma. Dan trekt hij de boiler even naar de 60 graden en verbruikt hij wat meer. Sowieso interessant om eens te kijken wanneer je doucht en of je in de productie van warm tapwater daarin wat kan doen met de lagere dynamische tarieven. Helaas bij mij een hybride warmtepomp dus kan niet zoveel met tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Het sturen van je WP obv de stroomprijs is toch maar beperkt zinvol? Mijn CV gaat aan als het in huis niet warm genoeg is en dat staat in mijn beleving los van de (gas/stroom)prijs. Ja voor het opwarmen van SWW snap ik hem wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
GoEV6 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:47:
Het sturen van je WP obv de stroomprijs is toch maar beperkt zinvol? Mijn CV gaat aan als het in huis niet warm genoeg is en dat staat in mijn beleving los van de (gas/stroom)prijs. Ja voor het opwarmen van SWW snap ik hem wel.
Een WP gebruik je met lage temperatuur vloerverwarming. Dat is traaaaaag. Je warmt niet even snel op of bij. Het idee is een zo constant mogelijke temperatuur. Dus even een uurtje vooruit wat meer vermogen of een uurtje wat minder gaat echt nauwelijks effect hebben op de ruimtetemperatuur.

Dus je zet hem ook niet uit als je een uurtje weggaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Er zijn ondertussen ook warmtepompen voor hoge temperatuur.

https://www.klimaatexpert...og-temperatuur-warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:36
Die bestaan al lang (feitelijk 2 LT warmtepompen in cascade). Let wel op de COP (rendement), want dat is echt wel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:13

Het wel of niet nodig zijn van de P1 dongle van Zonneplan is al regelmatig voorbij gekomen in het topic en het schijnt niet nodig te zijn.

Voor wat betreft de opmerking over de slimme meter: Er zijn in dit topic meerdere mensen die het probleem hebben (gehad) dat hun slimme meter geen data aanleverde aan de netbeheerder (en daarmee dus ook niet aan de energie leverancier). Zonneplan kan op dat moment gebruik maken van hun eigen dongle voor de facturatie.

Voor wat betreft de P1 port die al in gebruik is, je kan ook een P1 splitter overwegen, die van HomeWizzard staat goed bekend. Hiermee kan je meerdere P1 dongles aansluiten op je P1 meter (ik heb bijv. de HomeWizzard P1, Zonneplan dongle en laadpaal er op aangesloten).

Of de app ook werkt voor de niet-live data? Ik zou verwachten van wel maar durf het niet met zekerheid te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
sebari schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:50:
- Welke aanbieder?
Ik zat bij Tibber maar heb dat nu opgezegd i.v.m. die aanpassing van het opsparen van de PV opwek. Dat komt bij mij ongunstig uit waardoor ik teveel geld parkeer bij Tibber. Daarnaast vind ik het niet kunnen dat ze wel de rekening komen innen maar daarna op het geld dat ze teveel hebben ontvangen blijven zitten tot het jaar om is. Je werkt of met een voorschot of met maandelijks afrekenen.

Ik ga nu naar Zonneplan. Dat voorschot dat je betaald wordt meteen aan het eind van de maand verrekend. De app werkt nu deels omdat mijn contract niet actief is maar van wat ik kan zien is het overzichtelijk.
Gas moet je de deur uit doen :+ Als je niet veel verbruikt is het risico voor de winter ook niet zo hoog. Zonneplan biedt ook gas aan.
- Slim laden apps
Ik heb heel even de Tibber app gebruikt om mijn Tesla te laden maar ben daar wel snel vanaf gestapt. Het werkte door op het goedkooptste moment het laden te starten maar hield geen rekening met wanneer ik weer weg moet. Paar keer gehad dat de auto de volgende ochtend niet geladen had omdat het de volgende dag overdag goedkoper was dan 's nachts.
Ik stel de auto nu in op het tijdstip dat er geladen moet worden.

Sorry voor mijn ontzettend lange post, dank voor het geduld met het uitlezen ervan en voor jullie hulp hierbij!
De standaard mogelijkheden zijn de was en vaatwasser aan zetten op het moment dat het goedkoper is. De auto dan laden op het moment dat het beste past. Dat gaat wel het meeste doen. Ik heb daarnaast nog een thuisaccu om de dure momenten te gebruiken om dan terug te leveren.

Wat betreft de P1 dongle heb ik meerdere splitters en verlengkabels er tussen zitten en dat gaat prima. Zo'n splitter heb ik destijds bij Robbshop gekocht voor €25,-. Ik zie dat die nu €45 kost 8)7 . De verlengkabel heb ik van Cedel en Cedel heeft voor €14 ook een splitter. Bol.com heeft ze ook voor soortgelijke bedragen.

Tibber wil niet factureren op basis van P1 data maar als Zonneplan dat wel doet is dat alleen maar makkelijk als backup. Mijn slimme meter heeft niet heel best bereik en het duurt soms een paar dagen voordat de uurdata beschikbaar is.

[ Voor 17% gewijzigd door s_schimmel op 09-09-2023 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:55
GoEV6 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:47:
Ik ben toevallig op dit moment bezig met het scripten in homeassistant om een hitachi yutaki hybride warmtepomp optimaal aan te sturen icm dynamische tarieven. Met 2 potentiaalvrije relais stuur ik de SG1 en SG2 poorten aan (SG / Smart Grid Ready). Ik stel hem zo in dat de WP de duurste 3 / 4 uren op een dag (nog experimenteren hoeveel uur uit maximaal is zonder comfort te verliezen) uitgaat. En eventueel op de goedkoopste 3 uren op een dag het lage tarief signaal stuur. De Hitachi voegt dan 5 graden toe aan de gewenste watertemperatuur (of 5 graden af bij koelen). De temperatuur is zelfs ook nog instelbaar.

ps:

Zoals eerder benoemd, een WP is traag dus een uur uit merk je niets van. 2 a 3 uur ook net niet gok ik. Daarna ergens wel.

[ Voor 6% gewijzigd door frankrox op 09-09-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12:03
frankrox schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:49:
[...]

Ik ben toevallig op dit moment bezig met het scripten in homeassistant om een hitachi yutaki hybride warmtepomp optimaal aan te sturen icm dynamische tarieven. Met 2 potentiaalvrije relais stuur ik de SG1 en SG2 poorten aan (SG / Smart Grid Ready). Ik stel hem zo in dat de WP de duurste 3 / 4 uren op een dag (nog experimenteren hoeveel uur uit maximaal is zonder comfort te verliezen) uitgaat. En eventueel op de goedkoopste 3 uren op een dag het lage tarief signaal stuur. De Hitachi voegt dan 5 graden toe aan de gewenste watertemperatuur (of 5 graden af bij koelen). De temperatuur is zelfs ook nog instelbaar.

ps:

Zoals eerder benoemd, een WP is traag dus een uur uit merk je niets van. 2 a 3 uur ook net niet gok ik. Daarna ergens wel.
De Nibe SMO20 regelunit heeft vergelijkbare smart grid ready contacten. Hieronder het Blocky script waarmee ik deze vanuit Domoticz aanstuur. Dit ter inspiratie.
Uit ervaring heb ik in mijn geval gemerkt (geen vloerverwarming) dat beneden de 5 graden buitentemperatuur ik het berekende watertemperatuur setpoint niet moet aanpassen omdat het comfort dan te snel terugloopt. Maar dit kan voor ieder huis en personen anders zijn.
De variabele Tibber_mean_min is bij mij de minimale Tibber prijs voor stroom van die dag en daar 2 eurocent bij opgeteld. Dat gaf in mijn geval een acceptabele werking.
SHT1x is in mijn geval de temperatuur in de woonkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prSuM58xZBBApQwQGG_wtz9ZdAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tQfQbVY6m1TCLwJ53EAYHCzk.png?f=fotoalbum_large

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
AWEF schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:52:
[...]

Het wel of niet nodig zijn van de P1 dongle van Zonneplan is al regelmatig voorbij gekomen in het topic en het schijnt niet nodig te zijn.

Voor wat betreft de opmerking over de slimme meter: Er zijn in dit topic meerdere mensen die het probleem hebben (gehad) dat hun slimme meter geen data aanleverde aan de netbeheerder (en daarmee dus ook niet aan de energie leverancier). Zonneplan kan op dat moment gebruik maken van hun eigen dongle voor de facturatie.

Voor wat betreft de P1 port die al in gebruik is, je kan ook een P1 splitter overwegen, die van HomeWizzard staat goed bekend. Hiermee kan je meerdere P1 dongles aansluiten op je P1 meter (ik heb bijv. de HomeWizzard P1, Zonneplan dongle en laadpaal er op aangesloten).

Of de app ook werkt voor de niet-live data? Ik zou verwachten van wel maar durf het niet met zekerheid te zeggen
Bedankt voor je bericht!
Splitter is bekend, meen dat ik ook al zoiets schreef in de vraag.

Uitsluitsel of de p1 dongel nodig is was het doel, dat is helaas nog niet uitgesloten.

Mijn meter is, voorzover ik weet, niet defect, het ding levert inmiddels al 4 jaar keurig de informatie aan de uitlezende instanties.

Wat betreft het al besproken zijn van een onderwerp, tweakers is zo enorm uitgebreid dat eigenlijk alles waarschijnlijk al is uitgeschreven. Gisteren bijna een uur topics heb door zitten spitten met verschillende zoek prompts in de hoop een antwoord te vinden. Dat lukte niet.

Nogmaals dank. (y)
Pagina: 1 ... 172 ... 282 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels