@
Raymond P Als ik specifiek op mijn geval betrek zou het zelfde blijven tot maart , vanaf dat moment heb ik geen noemenswaardige afname meer vanwege thuisaccu en gaat alles in spaarpotje dat zijn 8 maanden 8-9MWh, waarvan 3500-4500kWh als saldeervolume,
Als jij een glazenbol hebt die weet wat de gemiddelde prijs is van laagste 3 uur in November-Februari en de hoogste 3 uur in avond voor de rest van 2024, dan kan ik een prijs opplakken. maar het blijft dat energieleverancier er €150-180 verlies op heeft en het aannemelijk is dat er wijzingen komen,
Niet alleen politiek kijkt richting flexibel, netbeheerders schreeuwen erom, maar het is geen sluitende case,
Tot nu toe is gefocused op vast/variabele contracten, dat is marktafgeschermde opwek die niet direct op markt of momentane aanbod/vraag reageert en de kleinverbruiker is in voorjaar 2025 voldoende om samen met must run, midden op een zonnige dag al in de vraag te voorzien. Kleinverbruiker is niet eens de grootste verbruiker van alle electriciteit, opwek met SDE(+) die wel op marktprijs reageert krijgt een vergoeding om niet in te voeden die naar alle verbruikers door wordt berekend. Elke 100-150mln dat kost is ca €20 verhoging van netwerkkosten van een 3x25A aansluiting,
Kleinverbruiker die geen dynamisch contract heeft, is niet de enigste markt afgeschermde opwek, wind en zon met oudere PPA's met vaste prijs per kWh met looptijd tot 15 jaar zijn er ook nog.
Ook niet met het voorstel dat bij eerste kamer ligt, wat op zijn vroegst een jaar later in 2025 kan starten
Het teruglevertarief mag niet negatief zijn, zelf met maandgemiddelde en met 80% van levertarief is bij negatieve prijzen als nog nul.
Voorlopig zolang electrificatie van de industrie geen grote stappen maakt zullen er flink aantal negatieve uren zijn omdat meer wind en PV erbij wel gewoon door gaat.
Samengevat er komen wijzigen in 2024 of die je raken, dat is de vraag
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant