Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:15

EmHaKa

spotswitch.net

Taatort schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:27:
...
Kan ik op mijn Zonneplan app ook haar aansluiting activeren / beheren?
Je kunt doen wat ik heb gedaan: je maakt met een tablet (of andere ongebruikte Android device) het hoofd-account aan van die aansluiting.
Daarna voeg je jezelf toe als gezinslid (het email adres van je eigen hoofdaccount).
Dan kun je beide beheren - met uitzondering van de facturen en aanpassingen - op je eigen telefoon.
En omdat je de facturen sinds kort ook per mail krijgt, is dat geen gemis.

[ Voor 6% gewijzigd door EmHaKa op 02-09-2023 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 13:50
Ik vraag me af of dynamische tarieven leveranciers zelf ook dynamisch inkopen. Als datacenters en andere grootverbruikers "groene" stroom kunnen inkopen voor een vaste lage prijs waarom zou een Tibber of Zonneplan dit niet kunnen?

Als ze slechts 2ct provisie hebben per kWh en de gemiddelde verbruiker verbruikt 3500 kWh dan houden ze daar slechts 70 euro aan over en daar gaan nog wat kosten af zoals bijv

- Onbelanskosten
- Klanten die niet op tijd betalen
- Klanten service
- Bij Tibber 50 euro welkomstegoed
- Onwikkelingskosten van de app en automatisering
- Administratie

Zelf zet ik hier echt vraagtekens bij want zo transparant vind ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 20:22
EmHaKa schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:28:
[...]

Je kunt doen wat ik heb gedaan: je maakt met een tablet (of andere ongebruikte Android device) het hoofd-account aan van die aansluiting.
Daarna voeg je jezelf toe als gezinslid (het email adres van je eigen hoofdaccount).
Dan kun je beide beheren - met uitzondering van de facturen en aanpassingen - op je eigen telefoon.
En omdat je de facturen sinds kort ook per mail krijgt, is dat geen gemis.
Ok dank. Dat is inderdaad een goeie optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:39

knakworst

Get more sats!

Willempie27 schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:16:
Ik vraag me af of dynamische tarieven leveranciers zelf ook dynamisch inkopen. Als datacenters en andere grootverbruikers "groene" stroom kunnen inkopen voor een vaste lage prijs waarom zou een Tibber of Zonneplan dit niet kunnen?

Als ze slechts 2ct provisie hebben per kWh en de gemiddelde verbruiker verbruikt 3500 kWh dan houden ze daar slechts 70 euro aan over en daar gaan nog wat kosten af zoals bijv

- Onbelanskosten
- Klanten service
- Administratie

Ik denk dat het aantal 'dynamische' wanbetalers aanzienlijk kleiner is. Maar daar heb ik geen cijfers van.

Vergeet de maandelijkse vaste kosten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:20

Audione0

Strijdt der titanen

John245 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:25:
[...]

Delen van wachtwoorden is niet erg veilig.
In welke context precies?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeeDeWee
  • Registratie: September 2004
Willempie27 schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:16:

- Onbelanskosten
- Klanten service
- Administratie

Het is idd wat ondoorzichtig. Zoals ik het begrijp zijn er naast de day-ahead markt nog een aantal veilingen waar alle leveranciers (dus ook de niet-dynamische) aan mee moeten doen:
  • intraday markt met een veiling per uur
  • intraday markt per 15 minuten
Elke leverancier moet op deze markt zijn overschot verkopen en tekorten aankopen. Als je dit slim speelt, valt hier volgens mij veel geld mee te verdienen. Ik zag laatst wat jobs gepost bij Tibber voor Energy traders. In de omschrijving las ik dat modellering enzovoort een belangrijk onderdeel zijn.

Ook een traditionele maatschappij die afdekt met termijncontracten is volgens mij op deze markt actief. Wat ie tekort komt moet ie bijkopen. Wat ie over heeft moet ie verlopen. Als de prijs negatief is dan moet ie zelfs betalen voor de momenten dat de traditonele leverancier teveel heeft van de termijncontracten.

Misschien heeft iemand hier meer onderzoek naar gedaan en kan dit wellicht aanvullen of corrigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj
  • Laatst online: 22:30

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:59
Volgens de website van Eneco zelf kan je je nog niet aanmelden als je zonnepanelen hebt. Ze verwachten per oktober wel. Je kan je wel inschrijven op een wachtlijst.

Ben vooral benieuwd hoe de betalingscondities zullen zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door V_ger op 04-09-2023 07:21 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb het even ingevuld bij Eneco. Vaste kosten 7 euro per maand voor zowel gas als stroom. Over de variabele zeggen ze dit:
De leveringskosten zijn de verwachte leveringskosten en zijn inclusief de inkoopvergoeding van € 0,02232 per kWh en € 0,07225 per m3.
Voorschot lijkt op ANWB met zelfde bedrag elke maand:
Je termijnbedrag is een voorschot op je werkelijke energiekosten in een verbruiksjaar, die op je jaarnota worden afgerekend. Zo voorkomen we dat je elke maand een ander bedrag betaalt. Je werkelijke kosten verschillen namelijk flink tussen zomer en winter. Wij proberen je termijnbedragen zo goed mogelijk te laten overeenkomen met je verwachte verbruik maal energietarieven.

[ Voor 33% gewijzigd door user109731 op 04-09-2023 07:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:20
V_ger schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:20:
Volgens de website van Eneco zelf kan je je nog niet aanmelden als je zonnepanelen hebt. Ze verwachten per oktober wel. Je kan je wel inschrijven op een wachtlijst.

Ben vooral benieuwd hoe de betalingscondities zullen zijn.
Grappig dat het met zonnepanelen nog niet kan. Ik zou logischerwijs verwachten dat ze dynamische stroomprijzen juist invoeren voor klanten met PV...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 17:04
Wellicht zijn ze er nog niet uit hoe ze gaan salderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
bilgy_no1 schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:41:
[...]

Grappig dat het met zonnepanelen nog niet kan. Ik zou logischerwijs verwachten dat ze dynamische stroomprijzen juist invoeren voor klanten met PV...
Ik denk dat het iets in hun backoffice is. Voordat ik bij Tibber zat, zat ik bij Eneco. Ook toen was er iets met zonnepanelen en productie die niet weergegeven kon worden in hun app. Of het kon niet icm Toon of iets. Weet het niet meer precies. Of hun voorspellingsalgoritme deed het niet goed icm verwachte opbrengst. Er was iig iets.

Of ze willen pas starten als klanten niet meer terugleveren dan gebruiken (over de maand).... Gewoon om een wat rustigere start te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door V_ger op 04-09-2023 10:27 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:03
user109731 schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:24:
Ik heb het even ingevuld bij Eneco. Vaste kosten 7 euro per maand voor zowel gas als stroom. Over de variabele zeggen ze dit:

Voorschot lijkt op ANWB met zelfde bedrag elke maand:
Qua kosten zijn ze redelijk competitief zo te zien. Gas één van de minst dure, energie gewoon in de mix met de overige aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-05 00:13
Met 1100 m3 zijn Zonneplan en GroeneStroomLokaal nog steeds goedkoper zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verzadigd
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-10-2023
SidewalkSuper schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:31:
Met 1100 m3 zijn Zonneplan en GroeneStroomLokaal nog steeds goedkoper zie ik.
Eneco is niet slecht, vind ik. Met stroom zijn ze ongeveer 3,— per maand duurder dan Tibber en met gas zijn ze ongeveer 1,— per maand duurder dan Groenestroomlokkal en Energievanons. En je kan er enkel stroom of enkel gas afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 15:07

Locke_

Iron within, Iron Without!

Ik heb momenteel (sinds januari) een contract bij Zonneplan, destijds voor gekozen omdat ik ook gas afneem. Nu heb ik met de omschakeling naar vooraf een voorschot betalen het door laten gaan maar ik merk dat ik mij begin te ergeren aan de onduidelijkheid die dit in de facturen geeft en het gevoel(!) geeft dat ik veel meer betaal dan ik zou moeten betalen.

Ik overweeg nu om voor stroom over te gaan op Tibber. Begrijp ook uit de thread hier dat de ervaringen daarmee positief zijn. Gas gebruik is bij mij thuis zo statisch (50m3 per maand), daar maak ik mij geen zorgen over bij Zonneplan.

Zou dit werken of adviseren jullie iets anders?

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Locke_ schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:57:
Ik heb momenteel (sinds januari) een contract bij Zonneplan, destijds voor gekozen omdat ik ook gas afneem. Nu heb ik met de omschakeling naar vooraf een voorschot betalen het door laten gaan maar ik merk dat ik mij begin te ergeren aan de onduidelijkheid die dit in de facturen geeft en het gevoel(!) geeft dat ik veel meer betaal dan ik zou moeten betalen.

Ik overweeg nu om voor stroom over te gaan op Tibber. Begrijp ook uit de thread hier dat de ervaringen daarmee positief zijn. Gas gebruik is bij mij thuis zo statisch (50m3 per maand), daar maak ik mij geen zorgen over bij Zonneplan.

Heb je panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-06 13:34
Locke_ schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:57:

Let wel dat wanneer je zonnepanelen hebt dat Tibber per 1 oktober begint met het niet meer maandelijks uitbetalen van tegoeden. Die gaan ze dan verrekenen. In oktober niet meer heel ernstig, maar vanaf maart/april gaan veel mensen 5 of meer maanden lang een tegoed opbouwen dat niet wordt uitgekeerd en pas vanaf september/oktober langzaam wordt verrekend waarbij een eventueel restant met de jaarrekening wordt teruggestort.
Ook dit zal de duidelijkheid van facturen wellicht niet ten goede komen en met een beetje een grote PV-installatie schiet je honderden (of meer) euro's voor in de hoop dat de leverancier niet failliet gaat.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:33
Ik begin 10 september bij Tibber. Betekend dit dat bij mij dan alsnog na de zomer bij de jaarafrekening alsnog relatief snel een eventueel overschot aan mij wordt overgemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

ArPi75 schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:25:
[...]

Let wel dat wanneer je zonnepanelen hebt dat Tibber per 1 oktober begint met het niet meer maandelijks uitbetalen van tegoeden. Die gaan ze dan verrekenen. In oktober niet meer heel ernstig, maar vanaf maart/april gaan veel mensen 5 of meer maanden lang een tegoed opbouwen dat niet wordt uitgekeerd en pas vanaf september/oktober langzaam wordt verrekend waarbij een eventueel restant met de jaarrekening wordt teruggestort.
Ook dit zal de duidelijkheid van facturen wellicht niet ten goede komen en met een beetje een grote PV-installatie schiet je honderden (of meer) euro's voor in de hoop dat de leverancier niet failliet gaat.
|:( Waarom moeten ze het toch zo moeilijk voor de consument maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Budget Energie heeft sinds vandaag ook dynamische tarieven. Ook daar even ingevuld en ik zie:

Vaste kosten stroom en gas: € 5,99 / maand
Inkoopvergoeding stroom: € 0,02099
Inkoopvergoeding gas: € 0,07501

Ze gebruiken ook een vast termijnbedrag, net als Eneco en ANWB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:01
user109731 schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:28:
Budget Energie heeft sinds vandaag ook dynamische tarieven. Ook daar even ingevuld en ik zie:

Edit opgelost, gaat ook zonder gas, als je van beginpagina start
Hoe vul je dat in?
Die rekentool van je link weigert als je all-electric bent, gas is een verplicht veld

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 04-09-2023 22:02 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Locke_ schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:21:
[...]

Om het voor hunzelf makkelijker te maken.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Locke_ schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:21:
[...]
Kort samengevat: Tibber speelt quite op afname (met opslag 1,8ct excl BTW), maar maakt verlies wanneer klanten energie terugleveren, daar de salderingsregel verplicht dat die 1.8ct excl BTW onkostenvergoeding ook tot teruglevertarief behoort.
In principe werkt het huidige model niet voor klant type met meer opwek dan verbruik,

Als klant was het nog te doen als deze wijzing 1 juni/juli was ingegaan als begin van een nieuwe jaarperiode.
Nu start het met maandfacturen met positief bedrag die geint worden en heb je kort voor jaarrekening het maximale in de wind, (De betaalde afname en spaarpotje van de teruglevering)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
user109731 schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:28:

Inclusief btw alle bedragen?
Zo ja, ziet het eruit als een prima propositie; aan de voordelige kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
r0bb schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:43:
Ik begin 10 september bij Tibber. Betekend dit dat bij mij dan alsnog na de zomer bij de jaarafrekening alsnog relatief snel een eventueel overschot aan mij wordt overgemaakt?
De kans is reëel dat jij na de winter geen tegoed (meer hebt) omdat je pas in september begint en er simpelweg snel minder zonuren zijn.
Afhankelijk van het aantal panelen dat je hebt houd je in september/oktober misschien nog wat stroom over die je dan meeneemt naar oktober/november. Daarna ga je alle stroom 1 op 1 afrekenen.
Als je in het voorjaar weer tegoed op gaat bouwen (meer opwekt dan verbruikt) dan betaal je die maanden niets aan Tibber, maar Tibber "spaart" dat bedrag voor je op om het op 10 september volgend jaar uit te betalen (hopende dat ze tegen die tijd niet failliet zijn en al je gespaarde geld door de curator naar andere partijen wordt overgemaakt).

Het aantal panelen en je verbruik bepalen uiteraard hoe hoog je bedrag oploopt tussen pak hem beet maart en september, maar als je veel panelen hebt dan wordt dat een substantieel bedrag.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Laatst online: 01-06 12:38
Wat ik me nu dus afvraag.... mbt Tibber;
Ik lever overdag met de zonnepanelen ongeveer op wat ik overdag en savonds nodig heb.

Trekken ze dan dus eerst het verbruik van savonds ervanaf en wat dan overblijft (in mijn geval nauwelijks of niks dus) is dat waar die regel dan over gaat of gaat het over het totaal wat opgebracht word (waarbij het dan niet boeit wat je savonds zelf verbruikt)?

[ Voor 15% gewijzigd door tcviper op 05-09-2023 09:51 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
tcviper schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:50:
Ik lever overdag met de zonnepanelen ongeveer op wat ik overdag en savonds nodig heb.

Trekken ze dan dus eerst het verbruik van savonds ervanaf en wat dan overblijft (in mijn geval nauwelijks of niks dus) is dat waar die regel dan over gaat of gaat het over het totaal wat opgebracht word (waarbij het dan niet boeit wat je savonds zelf verbruikt)?
Niet per dag, het gaat om per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
V_ger schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:54:
[...]

Niet per dag, het gaat om per maand.
Als dat zo is, dan is volgens mij Zonneplan in mijn geval (zeker omdat ik nu ook ANWB voor gas met ca 1500 m3 per jaar heb) een betere optie, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:28
tcviper schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:50:

Tibber rekent in Euro, net zoals elke andere dynamische leverancier.
Er verandert op maandbasis verder niets tenzij je in een maand meer Euro tegoed hebt dan dat je verbruikt hebt. In dat geval wordt (vanaf 1 oktober) je positive saldo bewaard in plaats van uitgekeerd.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Jammer maar ik heb mn contract bij Tibber geannuleerd en blijf toch maar bij ANWB. Liever elke maand 50eu voorschot dan in de winter 180eu en in de zomer niks. Spijtig want Tibber app is wel even next level vergeleken met dat MS DOS ANWB geval.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:48

de Peer

under peer review

r0bb schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:49:
Liever elke maand 50eu voorschot dan in de winter 180eu en in de zomer niks.
serieus? Ik begrijp echt niet waarom dat voor mensen een ding is, tenzij je misschien heel krap bij kas zit.
Das gewoon een stukje cashflow beheersen.

Of ben je bang voor een faillisement ofzo?

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 05-09-2023 10:51 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-05 07:55
ArPi75 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:25:
[...].
Als je in het voorjaar weer tegoed op gaat bouwen (meer opwekt dan verbruikt) dan betaal je die maanden niets aan Tibber, maar Tibber "spaart" dat bedrag voor je op om het op 10 september volgend jaar uit te betalen (hopende dat ze tegen die tijd niet failliet zijn en al je gespaarde geld door de curator naar andere partijen wordt overgemaakt).
Momenteel schiet tibber je de belastingen voor. Ook als bij de jaarrekening blijkt dat je overproductie hebt liggen en ze je dus uiteindelijk bij de jaarrekening nog een factuur moeten sturen voor onterecht uitgekeerde belastingen.

Dat geld hebben ze nu dus ter goede trouw bij hun klanten staan. Vind je dat wel een acceptabel business plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
de Peer schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:51:
[...]

serieus? Ik begrijp echt niet waarom dat voor mensen een ding is, tenzij je misschien heel krap bij kas zit.

Ik vind het prettiger om maandelijks hetzelfde te betalen totdat ik heb uitgevogeld want mn jaarlijks verbruik en opbrengst zonnepanelen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
Wellicht een gekke vraag, maar waarom heb je dan uberhaupt een contract bij Tibber genomen?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja, en de kosten voor kleding, boodschappen, benzine, uit eten gaan etc fluctueren toch ook?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Raymond P schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:13:
Wellicht een gekke vraag, maar waarom heb je dan uberhaupt een contract bij Tibber genomen?
Geen gekke vraag want dit was voor de wijziging ook al zo. Ik heb me dat niet goed beseft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:14
[...]

sommige mensen lossen ook een studielening met 0% rente af. Het is niet altijd rationeel / financieel sensible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Laatst online: 22:26
r0bb schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:03:
[...]

Ik vind het prettiger om maandelijks hetzelfde te betalen totdat ik heb uitgevogeld want mn jaarlijks verbruik en opbrengst zonnepanelen doen.
Maar dit weet je toch al in grote lijnen? Zelfs als je verhuist naar een nieuwbouwwoning en er een electrische auto bij neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaroubos
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-01-2024
Wij hebben sinds januari 2023, mede door advies op dit forum, gekozen voor stroom en gas bij Zonneplan met dynamische tarieven. Gezien het prijsplafond was dit achteraf een goede keuze. Mede omdat de winter relatief gunstig is geweest. Bedankt voor de tips destijds.

Voor komende winter moet ik weer een keuze maken. Met een strenge winter zouden de dynamische tarieven best wel eens een stuk hoger kunnen worden. Voor stroom is het risico van hoge tarieven voor ons nog wel te overzien, maar voor gas twijfelen we behoorlijk. We gebruiken vanaf oktober t/m maart ca 1100m3 gas en de rest van het jaar circa 100m3.

Is het beter om toch voor een ander contract voor gas te kiezen, bijvoorbeeld een jaarcontract met een (iets hoger) vast tarief. Het zou fijn zijn als jullie hier over mee willen denken. Alle feedback is welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
[...]

Ik vind het wel een ding, daar het start op 1 oktober betaal je de eerste 4 maanden de rekening, ca €800-1000, de teruglevering vanaf februari blijft in spaarpotje. omdat het niet verrekent wordt heb je €1600-2000 uitstaan aan het einde van de jaarperiode.
Als het nu op 1 juni was gestart dan had je opbouw gehad van een 3000kWh ~€300 (excl heffingen) en heb je eigenlijk op geen moment een groter bedrag dan €500-800 uitstaan. In een jaar kan er veel veranderen,
In 2023, eigenlijk 2022 is het overgegaan van een vraagmarkt naar een aanbod markt mede door te weinig infrastructuur dat de vraag achter blijft en komt het op hoe goed de energieleverancier op de energiemarkten is, iets voorbij de horizon voor mij als klant.
Deze woning heeft pas vanaf medio 2022 PV en ik ken van mijn vorige woning nog de teruggaves van tot €6000 aan te veel betaalde voorschotten, waarbij op laatste moment nog iets in de regels veranderde waardoor het ineens 10% minder was (SJA voor PV was 16MWh)

Voor die evenveel invoeden als afname, heeft Tiber geen business case, die zijn verliesgevend met de huidige wettelijke/ACM regels van rond ca 2,0-2,7ct op elke kWh die teruggelevert wordt, het is dan een kwestie van aandeel van alle klanten PV heeft. in iedergeval een aanzienlijk deel om de stap te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@aaroubos Oktober-december '23 is alsnog het prijsplafond van toepassing.

Als je het risico van een stijging van de gasprijs niet kunt dragen dan zou ik zeker een jaarcontract afsluiten.

@Domba Het start nu aan het einde van het terugleverseizoen, als bestaande klant heb je dan je vergoeding voor teruglevering al uitbetaald gekregen en op een nieuwe klant heeft het nul effect. De volgende maanden betaal je wat je normaliter ook had moeten betalen.
Pas als het gros weer begint met terugleveren richting het niveau dat een positief saldo bereikt kan worden heeft deze verandering pas effect.
De kans dat tegen die tijd de dynamische tarieven niet heel interessant zijn in zo'n scenario is redelijk hoog. Althans, ik hoop dat we dan weer langzaam richting een stabiele situatie gaan waarbij het verschil tussen hoog en laag op een dag geen 30ct is. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Laatst online: 20:53
aaroubos schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:20:
Wij hebben sinds januari 2023, mede door advies op dit forum, gekozen voor stroom en gas bij Zonneplan met dynamische tarieven. Gezien het prijsplafond was dit achteraf een goede keuze. Mede omdat de winter relatief gunstig is geweest. Bedankt voor de tips destijds.

Voor komende winter moet ik weer een keuze maken. Met een strenge winter zouden de dynamische tarieven best wel eens een stuk hoger kunnen worden. Voor stroom is het risico van hoge tarieven voor ons nog wel te overzien, maar voor gas twijfelen we behoorlijk. We gebruiken vanaf oktober t/m maart ca 1100m3 gas en de rest van het jaar circa 100m3.

Is het beter om toch voor een ander contract voor gas te kiezen, bijvoorbeeld een jaarcontract met een (iets hoger) vast tarief. Het zou fijn zijn als jullie hier over mee willen denken. Alle feedback is welkom.
Na opzeggen van variabel contract bij Eneco ben ik voor gas en stroom naar ANWB gegaan. Door het prijsplafond was een dynamisch contract toch niet zo riskant. Nu ben ik in juni voor gas weer overgestapt naar een vast contract. Ik gebruik in de 5 a 6 zomermaanden helemaal geen gas, dus ik kan toch niet 'profiteren' van de dan lage prijzen.
Ben niet voor een bodemprijs gegaan, want de kans dat die kleine prijsvechters omvallen is gezien het verleden een groot risico. Zit nu bij GreenChoice voor gas.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 13:01
r0bb schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:49:
Jammer maar ik heb mn contract bij Tibber geannuleerd en blijf toch maar bij ANWB. Liever elke maand 50eu voorschot dan in de winter 180eu en in de zomer niks. Spijtig want Tibber app is wel even next level vergeleken met dat MS DOS ANWB geval.
Ik was Tibber klant sinds de Beta. En ik ben met de zelfde reden overgestapt naar ANWB waar ik al gas af neem. De voordelen om bij Tibber te blijven zijn weg. Ik vond het juist goed dat het per maand verrekend werd. Ik verbruik ongeveer even veel als wat ik opwek. Nu moet ik de dure wintermaanden voorschieten om vervolgens in de zomer niets terug te krijgen. Het voelt bij mij alsof ze geld nodig hebben om groei voor te financieren oid.

Nu gewoon weer een vast bedrag en 1x per jaar de rekening na kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Twijfel twijfel hier zeg de laatste dagen....

Stroom: 6520
Teruglevering: 4200
Gas: 2000 per jaar

Krijg bij veel sites en info dat Zonneplan toch beste keus is, maar dan moet ik weg bij Tibber en ANWB. Heb liever 1 partij voor beiden, maar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Raymond P Als ik specifiek op mijn geval betrek zou het zelfde blijven tot maart , vanaf dat moment heb ik geen noemenswaardige afname meer vanwege thuisaccu en gaat alles in spaarpotje dat zijn 8 maanden 8-9MWh, waarvan 3500-4500kWh als saldeervolume,

Als jij een glazenbol hebt die weet wat de gemiddelde prijs is van laagste 3 uur in November-Februari en de hoogste 3 uur in avond voor de rest van 2024, dan kan ik een prijs opplakken. maar het blijft dat energieleverancier er €150-180 verlies op heeft en het aannemelijk is dat er wijzingen komen,
Niet alleen politiek kijkt richting flexibel, netbeheerders schreeuwen erom, maar het is geen sluitende case,

Tot nu toe is gefocused op vast/variabele contracten, dat is marktafgeschermde opwek die niet direct op markt of momentane aanbod/vraag reageert en de kleinverbruiker is in voorjaar 2025 voldoende om samen met must run, midden op een zonnige dag al in de vraag te voorzien. Kleinverbruiker is niet eens de grootste verbruiker van alle electriciteit, opwek met SDE(+) die wel op marktprijs reageert krijgt een vergoeding om niet in te voeden die naar alle verbruikers door wordt berekend. Elke 100-150mln dat kost is ca €20 verhoging van netwerkkosten van een 3x25A aansluiting,

Kleinverbruiker die geen dynamisch contract heeft, is niet de enigste markt afgeschermde opwek, wind en zon met oudere PPA's met vaste prijs per kWh met looptijd tot 15 jaar zijn er ook nog.

Ook niet met het voorstel dat bij eerste kamer ligt, wat op zijn vroegst een jaar later in 2025 kan starten
Het teruglevertarief mag niet negatief zijn, zelf met maandgemiddelde en met 80% van levertarief is bij negatieve prijzen als nog nul.
Voorlopig zolang electrificatie van de industrie geen grote stappen maakt zullen er flink aantal negatieve uren zijn omdat meer wind en PV erbij wel gewoon door gaat.

Samengevat er komen wijzigen in 2024 of die je raken, dat is de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaroubos
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-01-2024
aaroubos schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:20:

Ik heb net nog even een risico afweging gemaakt. Als ik de kans op een zachte winter en strenge winter beiden op 25% schat en de gevolgen van een deze winters bepaal op voorspellingen van Morgan Stanley. Dan kom ik erop uit dat het beter is om voor een vast contract te gaan. Met een gemiddeld verbruik tijdens een normale winter van ca 1250 m3 ben je bij een zachte winter maximaal 500 euro goedkoper uit (verbruik 1100m3), maar bij een strenge winter circa 1350 euro duurder (verbruik 1500m3). Dat maakt dat een vast contract gunstiger is dan een dynamisch contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Domba Ik ben het helemaal met je eens.

Maareh, ik zie jou als een edge-case prosumer. Als de shift bij Tibber jou zelfs pas over 6-7 maanden raakt hebben ze m.i. een correct moment gekozen. Het gros zal minder efficient bezig zijn en minder productie hebben.
Je hebt nu een half jaar de tijd om de kat uit de boom te kijken. Hadden ze hiermee in april/mei '24 aan komen zetten dan had ik het beduidend minder netjes gevonden.

@aaroubos Een strenge winter in Europa (want el nino jaar) gecombineerd met een stabiele aanvoer van LPG zal het day-ahead gastarief redelijk stabiel houden.
Hoeveel je kunt besparen en/of extra kwijt bent t.o.v. een vast contract is van veel meer afhankelijk dan het weer.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Raymond P schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:27:
@Domba Ik ben het helemaal met je eens.

Maareh, ik zie jou als een edge-case prosumer. Als de shift bij Tibber jou zelfs pas over 6-7 maanden raakt hebben ze m.i. een correct moment gekozen. Het gros zal minder efficient bezig zijn en minder productie hebben.
Je hebt nu een half jaar de tijd om de kat uit de boom te kijken. Hadden ze hiermee in april/mei '24 aan komen zetten dan had ik het beduidend minder netjes gevonden.

@aaroubos Een strenge winter in Europa (want el nino jaar) gecombineerd met een stabiele aanvoer van LPG zal het day-ahead gastarief redelijk stabiel houden.
Hoeveel je kunt besparen en/of extra kwijt bent t.o.v. een vast contract is van veel meer afhankelijk dan het weer.
Beide eens _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Bezzerk schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:54:
[...]

Momenteel schiet tibber je de belastingen voor. Ook als bij de jaarrekening blijkt dat je overproductie hebt liggen en ze je dus uiteindelijk bij de jaarrekening nog een factuur moeten sturen voor onterecht uitgekeerde belastingen.

Dat geld hebben ze nu dus ter goede trouw bij hun klanten staan. Vind je dat wel een acceptabel business plan?
Of ik het een acceptabel business plan vind doet er niet toe, dat plan hebben ze zelf geschreven voordat ze de markt op gingen. Dat ze het nu willen bijstellen begrijp ik, alleen vermoed ik dat de klanten die over een jaar genomen netto nog steeds terugleveren (nog) geen klant zullen zijn bij een dynamische leverancier en dus per saldo de meest klanten 100% van de teruggeleverde stroom zullen mogen salderen.

Mijn post was enkel om aan te geven dat er een risico zit (afhankelijk van de startdatum van het contract) dat bij een flinke PV-installatie hard op zal lopen.
Traditionele leveranciers "middelen" de jaarkosten over 12 maanden, waarbij het risico in de zomermaanden bij de klant ligt (ze betalen immers al voor de wintermaanden) en in de wintermaanden bij de leverancier (de klant neemt dan waarschijnlijk meer af dan dat hij/zij betaalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Het rare is dat met het maandelijks achteraf afrekenen, het risico beide kanten op vrij klein is. Max 1 maand wachten op je geld. Voor de duidelijkheid, dat is hoe het nu is. Perfect eigenlijk. Als klant alleen rekening mee houden dat in de winter je rekening wat hoger is.

Dan zou het alleen gaan om teveel uitgekeerde belastingen? Dat is dan maar voor een korte tijd want dat is pas relevant nadat er volledig gesaldeerd is.
Dus het is puur een cashflow maatregel. Geld in de onderneming houden.

[ Voor 16% gewijzigd door V_ger op 05-09-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Gisteren is mijn slimme meter vervangen. Nu werkt mijn zonneplan Connect niet meer. In de app zegt hij “niet verbonden”. Ik zie niet zo snel waar ik hem weer kan verbinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G8rb8n
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:32
mierenfokker schreef op woensdag 6 september 2023 @ 07:30:
Gisteren is mijn slimme meter vervangen. Nu werkt mijn zonneplan Connect niet meer. In de app zegt hij “niet verbonden”. Ik zie niet zo snel waar ik hem weer kan verbinden?
Je moet even met zonneplan bellen, die moeten hem resetten voor je. Dat kun je niet zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 16:55
Na de wijziging bij Tibber maar op zoek naar een andere leverancier. Bij mij komt de jaarrekening eind oktober en met deze wijziging ben ik twee keer aan het betalen en zo een grote spaarpot daar aan het opbouwen. Het mooie aan Tibber was nou net dat er iedere maand werd (uit)betaald. Ik ga ze geen duizenden euro's aan renteloze lening verstrekken.

Het zal ze wel niet lekker lopen met de cashflow of die hebben ze nodig voor andere zaken dan de energie handel. Tijdje terug zijn ze de uitbetalingen ook al later gaan doen. De uitbetaling kwam twee weken eerder dan nu en toen ik daar naar vroeg kwam als reden terug dat dit makkelijker voor je was omdat je dan het geld ontvangt op hetzelfde tijdstip als wanneer je het zou moeten betalen. Voor mij is dat niet makkelijker maar voor Tibber wel natuurlijk.

Van de ANWB lees ik dat ze met een vast voorschotbedrag werken maar van Zonneplan kan ik dat niet vinden. Eneco is wellicht ook een optie als ik in oktober overstap en ze de boel voor PV eigenaren ook op orde hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door s_schimmel op 06-09-2023 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
s_schimmel schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:32:
Zojuist ook de overstap in gang gezet van Tibber naar Zonneplan per 1 maart. Leuk die GVO maar dikke onzin en hoewel het centenwerk is per kWh is het een beste verhoging.
Was je niet begin dit jaar al overgestapt wegens onzinnige GvO's? :P

(Oprecht nieuwsgierig waarom niet als dat toch niet door is gegaan. Je had een duidelijke mening daarover)

[ Voor 13% gewijzigd door Raymond P op 06-09-2023 08:04 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s_schimmel
Raymond P schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:03:
[...]

Was je niet begin dit jaar al overgestapt wegens onzinnige GvO's? :P
Ja dat was ik maar op het laatste moment geannuleerd omdat dat voor het salderen niet handig was. Je hebt wel een goed geheugen :P

Los daarvan ben ik er nu wel klaar meer. Ik kan ze straks een €6000,- aan kapitaal gaan verstrekken en dan maar hopen dat ze niet failliet gaan. Bij de bank krijg ik daar tenminste nog een beetje rente op en bij Tibber mag je blij zijn dat je klant mag zijn.

Nu nog een goed alternatief vinden.

Het rommelt wel nu bij Tibber. Vorige maand die wijziging in de inkoopvergoeding die dan nu niet door gaat maar nu krijgen we dit. Ga dan net als de rest met een vast voorschot werken denk ik dan als je stabiele cashflow wil hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door s_schimmel op 06-09-2023 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Het klinkt wellicht vervelend, maar als het bij jou oploopt tot €6000 dan wilt Tibber je dus eigenlijk niet als klant. :)
(Voor elke klant zoals jou hebben ze 6 klanten zoals mij nodig om uit het rood te komen)

Afaik is er geen enkele andere leverancier waar je na gebruik mag betalen danwel direct uitbetaald krijgt.

[ Voor 16% gewijzigd door Raymond P op 06-09-2023 08:14 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
Raymond P schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:11:
Het klinkt wellicht vervelend, maar als het bij jou oploopt tot €6000 dan wilt Tibber je dus eigenlijk niet als klant. :)

Afaik is er geen enkele andere leverancier waar je na gebruik mag betalen danwel direct uitbetaald krijgt.
Dat is ze dan gelukt :D Ik wek ongeveer op wat ik verbruik maar als ik de wintermaanden eerst de volle mep moet betalen en dan in de zomer de opwek niet terugkrijg tot aan de jaarafrekening ben ik ze twee keer aan het betalen. Met zo'n 15.000 kWh op jaarbasis gaat dat hard.

Direct maandelijks uitbetalen hoeft niet als er gewerkt wordt met een vast voorschot dat rekening houdt met de teruglevering. Anders wordt het een paar keer overstappen zodat de datum van de eindafrekening gunstig gaat vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Ja, alle begrip voor dat je over gaat stappen. Veel geld laten staan is geen wenselijke situatie.
Een van de redenen waarom ik dus klant bij Tibber ben. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
mierenfokker schreef op woensdag 6 september 2023 @ 07:30:
Ik had dit even in hun chatbot gegooid en kreeg dit als antwoord:
Hey! Als je slimme meter vervangen is, kan het zijn dat je Zonneplan Connect rood knippert en niet meer werkt. Geen zorgen, we kunnen dit voor je oplossen! Je kunt dit melden via deze link: Storing Connect. Wij zorgen dan dat de Connect wordt gedeblokkeerd en je alle data weer kan uitlezen. 😊👍
Vond het wel grappig dat de chatbot een degelijk antwoord gaf, dus ik denk ik post het hier even haha. _/-\o_ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
s_schimmel schreef op woensdag 6 september 2023 @ 07:57:

Van de ANWB lees ik dat ze met een vast voorschotbedrag werken maar van Zonneplan kan ik dat niet vinden. Eneco is wellicht ook een optie als ik in oktober overstap en ze de boel voor PV eigenaren ook op orde hebben.
Ik stap als het goed is 25 september over naar ANWB tenminste daarheb ik mij aangemeld voor vast voorschot van €15/maand (maand vooruit)
Maar een case manager zou er nog naar moeten kijken, (PV en thuisaccu)

Zonneplan werkt met dynamische voorschotten,
Voorschot maand vooruit , verrekening maand erna en zouden ook dynamische verwachte negatieve voorschotten vooraf uitbetalen, maar wordt wel een slag om de arm gehouden, (willen data raadplegen, dat kan alleen als je klant bent, tot die tijd moeten ze op mijn woorden afgaan, er zijn niet zoveel van mijn klant-type (op laagste tarief uren opslaan en op hoogste uren terugleveren wat niet nodig is voor eigenverbruik),
Maar er zijn vage wisselende info rond opslag, zie ook startpost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
s_schimmel schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:17:
[...]

Dat is ze dan gelukt :D Ik wek ongeveer op wat ik verbruik maar als ik de wintermaanden eerst de volle mep moet betalen en dan in de zomer de opwek niet terugkrijg tot aan de jaarafrekening ben ik ze twee keer aan het betalen. Met zo'n 15.000 kWh op jaarbasis gaat dat hard.

Direct maandelijks uitbetalen hoeft niet als er gewerkt wordt met een vast voorschot dat rekening houdt met de teruglevering. Anders wordt het een paar keer overstappen zodat de datum van de eindafrekening gunstig gaat vallen.
Maar als je 15.000 kWh opwek en verbruik hebt en EUR 6000 aan spaarpot op denkt te bouwen: met welk tarief reken je dan? Stel dat je 3000 kWh zelf verbruikt tijdens de uren van opwek en dus 12.000 kWh opspaart. Dan reken je dus gemiddeld EUR 0,50 per kWh voor wat je nu terugbetaald zou moeten krijgen tijdens de zomermaanden?

Zelfs op de pieken heb ik EUR 0,50 nog niet gezien dit hele jaar, laat staan als gemiddelde. Ik denk eerder richting EUR 0,30 als je met een batterij hebt gewerkt en anders nog wat lager. Dan komt het nog steeds uit op een aanzienlijk bedrag van max EUR 3600, maar al minder dramatisch dan EUR 6000.

Ik snap overigens nog steeds heel goed dat je onder deze omstandigheden liever switcht naar een aanbieder met een vast voorschot hoor. Ook EUR 3600 is een hoop geld om even bij een energieleverancier te parkeren... Maar ik zou ook graag snappen hoe je de opbrengst per kWh richting die EUR 0,50 zou kunnen krijgen. Ik had zelf in augustus EUR 0,26, EUR 0,24 in juli; 0,27 in juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
bilgy_no1 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:24:
[...]

Maar als je 15.000 kWh opwek en verbruik hebt en EUR 6000 aan spaarpot op denkt te bouwen: met welk tarief reken je dan? Stel dat je 3000 kWh zelf verbruikt tijdens de uren van opwek en dus 12.000 kWh opspaart. Dan reken je dus gemiddeld EUR 0,50 per kWh voor wat je nu terugbetaald zou moeten krijgen tijdens de zomermaanden?

Zelfs op de pieken heb ik EUR 0,50 nog niet gezien dit hele jaar, laat staan als gemiddelde. Ik denk eerder richting EUR 0,30 als je met een batterij hebt gewerkt en anders nog wat lager. Dan komt het nog steeds uit op een aanzienlijk bedrag van max EUR 3600, maar al minder dramatisch dan EUR 6000.

Ik snap overigens nog steeds heel goed dat je onder deze omstandigheden liever switcht naar een aanbieder met een vast voorschot hoor. Ook EUR 3600 is een hoop geld om even bij een energieleverancier te parkeren... Maar ik zou ook graag snappen hoe je de opbrengst per kWh richting die EUR 0,50 zou kunnen krijgen. Ik had zelf in augustus EUR 0,26, EUR 0,24 in juli; 0,27 in juni.
Heb mijn verbruik van het lopende jaar er bij gepakt. Dat is vanaf 1-11-2022. Tussen 1-11-2022 en 1-4-2023 heb ik voor €3800,- ingekocht en betaald aan Tibber. Nu ben ik in de zomermaanden aan het terugleveren en krijg ik geld terug. Die €3800,- ben ik dus iedere maand beetje bij beetje aan het terug ontvangen.

In de nieuwe situatie blijf ik die €3800,- betalen. Wat ik nu per maand terug ontvang ga ik echter pas aan het eind van het jaar nadat de eindafrekening is opgesteld terug krijgen. Ik betaal dan wel niks meer maar krijg ook niks terug en bouw een tegoed op. Dat is een andere omschrijving van dat Tibber bij mij een schuld opbouwt.
Dan wek ik volgend jaar nog wat meer op dan dat ik verbruik en dan gaan we aardig richting de €6000,-

Als mijn eindafrekening in april zou komen dan zou het effect heel anders zijn omdat ik dan mijn zomer opwek kan gebruiken om mijn winter verbruik te compenseren. Nu moet ik echter mijn winterverbruik eerst voorfinancieren en dan later een keer terug krijgen.

Dat voorfinancieren kan op zich als het een betrouwbare partij is alleen is Tibber nu teveel aan het veranderen in korte tijd dat te maken heeft met de geldstromen en dat maakt mij wat achterdochtig.

Tibber begint steeds meer trekken van een normale energieleverancier te krijgen.
Maar ik zou ook graag snappen hoe je de opbrengst per kWh richting die EUR 0,50 zou kunnen krijgen. Ik had zelf in augustus EUR 0,26, EUR 0,24 in juli; 0,27 in juni.
Gemiddeld boven de €0,50 heb ik alleen in december gezeten. Voor de rest schommelt het tussen de €0,26 en €0,37 per kWh. Naast de PV heb ik nog een thuisaccu staan en dat helpt om wat meer te krijgen voor de export. Over het jaar heen zit import en export nu gelijk bij mij.

Er komt volgend jaar wat extra PV bij en dan ga ik nog wat meer terugleveren.

[ Voor 10% gewijzigd door s_schimmel op 06-09-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
s_schimmel schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:55:
[...]

Heb mijn verbruik van het lopende jaar er bij gepakt. Dat is vanaf 1-11-2022. Tussen 1-11-2022 en 1-4-2023 heb ik voor €3800,- ingekocht en betaald aan Tibber. Nu ben ik in de zomermaanden aan het terugleveren en krijg ik geld terug. Die €3800,- ben ik dus iedere maand beetje bij beetje aan het terug ontvangen.

In de nieuwe situatie blijf ik die €3800,- betalen. Wat ik nu per maand terug ontvang ga ik echter pas aan het eind van het jaar nadat de eindafrekening is opgesteld terug krijgen. Ik betaal dan wel niks meer maar krijg ook niks terug en bouw een tegoed op. Dat is een andere omschrijving van dat Tibber bij mij een schuld opbouwt.
Dan wek ik volgend jaar nog wat meer op dan dat ik verbruik en dan gaan we aardig richting de €6000,-
Ja, ik snap het issue. Maar die EUR 6000 is dus inclusief wat je volgend jaar met extra PV verwacht te gaan opwekken?

Reken wel dat je voor die kWh boven je verbruik alleen de kale marktprijs terugkrijgt en niet de Energiebelasting, inkoopvergoeding etc. Als die kale prijs ongeveer EUR 0,10 is gemiddeld, dan zou je dus voor EUR 2200 extra 'spaartegoed' iets van 22.000 kWh extra moeten gaan opwekken en terugleveren?

Of je rekent met dezelfde prijs als wat je nu krijgt, maar dan reken je jezelf onterecht rijk. Je moet dan immers achteraf weer EUR 0,17 terugbetalen aan onterecht ontvangen energiebelasting en inkoopkosten. En dan snap ik wel dat Tibber dat weer niet bij een klant uit wil hebben staan...
Als mijn eindafrekening in april zou komen dan zou het effect heel anders zijn omdat ik dan mijn zomer opwek kan gebruiken om mijn winter verbruik te compenseren. Nu moet ik echter mijn winterverbruik eerst voorfinancieren en dan later een keer terug krijgen.

Dat voorfinancieren kan op zich als het een betrouwbare partij is alleen is Tibber nu teveel aan het veranderen in korte tijd dat te maken heeft met de geldstromen en dat maakt mij wat achterdochtig.

Tibber begint steeds meer trekken van een normale energieleverancier te krijgen.

[...]

Gemiddeld boven de €0,50 heb ik alleen in december gezeten. Voor de rest schommelt het tussen de €0,26 en €0,37 per kWh. Naast de PV heb ik nog een thuisaccu staan en dat helpt om wat meer te krijgen voor de export. Over het jaar heen zit import en export nu gelijk bij mij.

Ja, tweede helft vorig jaar was uitzonderlijk hoog. Ik ben zelf sinds januari over, dus volg de tarieven sinds medio december. Toen al regelmatig negatieve prijzen bij veel wind in de nacht gezien. Maar sinds die tijd gemiddeld op/onder iets van EUR 0,30 (inclusief alles) denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:52
Ik kan me herinneren dat er in dit topic een aantal keer een link naar een externe site langs is gekomen om de verwachtte opbrengst te berekenen van zonnepanelen op basis van WP, locatie, hellingshoek, etc. Ik kan die link alleen niet vinden. Weet iemand toevallig waar ik het over heb en zou die de link misschien willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@s_schimmel De 3800 die je nu gaat betalen heb je dan al ontvangen... (of andersom)
M.a.w. het raakt je (financieel) pas over een half jaar op z'n vroegst.

Niet dat dat uit maakt, ik krijg al kriebels nu ik voor pakweg 100 euro bij ANWB voor gas heb staan.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malderhout
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-05 13:07
eborn schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:10:
Ik kan me herinneren dat er in dit topic een aantal keer een link naar een externe site langs is gekomen om de verwachtte opbrengst te berekenen van zonnepanelen op basis van WP, locatie, hellingshoek, etc. Ik kan die link alleen niet vinden. Weet iemand toevallig waar ik het over heb en zou die de link misschien willen delen?
Deze b.v. https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ maar er zijn er meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:18
s_schimmel schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:55:
[...]

[...]

Ik snap het usp van Tibber met het per maand terugbetalen welke nu vervalt.
Wat is nu onder de streep het voordeel om over te stappen naar een andere leverancier?
En welke dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Simpel360 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:27:
[...]

Wat is nu onder de streep het voordeel om over te stappen naar een andere leverancier?
En welke dan?
De USP is er nog, alleen in een kleine bandbreedte als je jaarperiode tussen April en Juli start.
Maar de grote vraag is of deze stap voldoende is, als de opslag geen marge bevat dan is er zoals bij mijn saldeervolume 3500kWh een kosten post van ca €100, zo hoog is de rente ook weer niet van dat je dat in 10 maanden van €800-1000 betaald aan begin van de jaarperiode voor het einde daarvan merendeels bij elkaar krijgt. Met afname op laagste moment in stookseizoen en teruglevering op hoogste moment is daar ook niet veel ruimte of geen met buiten de Day ahead markt, goedkopere inkoop.

Het lijkt er niet op dat afbouw salderen 1-1--2025 start, de huidige status zal nog wel even duren
Het druist in tegen het verkiezingsprogramma's van de twee sleutelpartijen die daarvoor nodig zijn.
Een opslag & afslag verschillend op de variabele uurtarief gaat ACM niet in mee, wel stemt ACM in met gestaffelde"vaste invoedkosten" zoals vandeBron, maar dat wacht op een politiek antwoord nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Domba schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:45:
[...]

De USP is er nog, alleen in een kleine bandbreedte als je jaarperiode tussen April en Juli start.
Maar de grote vraag is of deze stap voldoende is, als de opslag geen marge bevat dan is er zoals bij mijn saldeervolume 3500kWh een kosten post van ca €100, zo hoog is de rente ook weer niet van dat je dat in 10 maanden van €800-1000 betaald aan begin van de jaarperiode voor het einde daarvan merendeels bij elkaar krijgt. Met afname op laagste moment in stookseizoen en teruglevering op hoogste moment is daar ook niet veel ruimte of geen met buiten de Day ahead markt, goedkopere inkoop.

Het lijkt er niet op dat afbouw salderen 1-1--2025 start, de huidige status zal nog wel even duren
Het druist in tegen het verkiezingsprogramma's van de twee sleutelpartijen die daarvoor nodig zijn.
Een opslag & afslag verschillend op de variabele uurtarief gaat ACM niet in mee, wel stemt ACM in met gestaffelde"vaste invoedkosten" zoals vandeBron, maar dat wacht op een politiek antwoord nog.
Maar wat is jouw alternatief dan voor een betere leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
Simpel360 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:27:
[...]

En welke dan?
Dat voordeel is voor iedereen anders. Met mijn moment van jaarafrekening en elektra verbruik zou ik duizenden euro's bij Tibber parkeren. Daar heb ik geen zin in, geen vertrouwen in de solvabiliteit van Tibber en ik ben er niet om hun cash flow issues op te lossen. Daarnaast ben ik wars van leveranciers die mee gaan in de hetze tegen de PV bezitter die nu gaande is.

Aangezien ik volgend jaar toch 100% kan salderen kan ik net zo goed bij een normale leverancier gaan zitten en dan de kosten op de maatschappij afwentelen en het probleem vergroten.

Het alternatief is een van de dynamische leveranciers die nog wel netjes omgaan met voorshot, salderen en maandelijkse factuur. Dat gaat het dan ook waarschijnlijk worden. Moet alleen nog even een aantal leveranciers vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
eborn schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:10:
Bedoel je deze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Simpel360 Aantal post terug mijn keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpee
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-05 17:01
Ik kan nu een vast contract afsluiten dat indicatief, onder aan de streep, inclusief welkomstkorting, goedkoper lijkt te zijn dan een dynamisch energiecontract. Ik heb geen zonnepanelen, ben een kleine verbruiker (1400 KwH stroom/, 1200 m3 gas per jaar). Aangezien dit zekerheid biedt heb ik uiteraard direct een contract voor een jaar afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

elpee schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:28:
Ik kan nu een vast contract afsluiten dat indicatief, onder aan de streep, inclusief welkomstkorting, goedkoper lijkt te zijn dan een dynamisch energiecontract. Ik heb geen zonnepanelen, ben een kleine verbruiker (1400 KwH stroom/, 1200 m3 gas per jaar). Aangezien dit zekerheid biedt heb ik uiteraard direct een contract voor een jaar afgesloten.
dan misschien ook handig om dit contract te vermelden? Welke prijzen hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpee
de Peer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:31:
[...]

dan misschien ook handig om dit contract te vermelden? Welke prijzen hebben we het over?
Ik heb dit contract afgesloten bij Innova met een welkomstkorting van 270 euro, wat neerkomt op ongeveer 165 per maand. Als ik bij ANWB energie (dynamisch) mijn voorschot bereken kom ik uit op 175 per maand. Natuurlijk zou ik dit tientje kunnen terugverdienen bij een dynamisch energiecontract, maar deze zekerheid vind ik een stuk interessanter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• themeparktommy
  • Laatst online: 14:53

themeparktommy

Pretparkgek!

elpee schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:45:
[...]

Ik heb dit contract afgesloten bij Innova met een welkomstkorting van 270 euro, wat neerkomt op ongeveer 165 per maand. Als ik bij ANWB energie mijn voorschot bereken kom ik uit op 175 per maand. Natuurlijk zou ik dit tientje kunnen terugverdienen bij een dynamisch energiecontract, maar deze zekerheid vind ik een stuk interessanter.
Je moet vooral ook even kijken naar hoe ANWB die voorschotten berekend. Want bij mij gingen ze uit van een gemiddelde prijs van 1,39 voor gas. Dat is het nu bij lange na niet. Ik gok dat je bij ANWB altijd wel geld terugkrijgt van je voorschot.

Grafisch Ontwerper, 999 Games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpee
themeparktommy schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:46:
[...]

Je moet vooral ook even kijken naar hoe ANWB die voorschotten berekend. Want bij mij gingen ze uit van een gemiddelde prijs van 1,39 voor gas. Dat is het nu bij lange na niet. Ik gok dat je bij ANWB altijd wel geld terugkrijgt van je voorschot.
Hier heb je inderdaad een punt.

ANWB energie rekent 0.33 per kwh stroom en 1.32 per m3 gas. Dit is redelijk ruim begroot, dat realiseer ik me, maar met de herfst en winter in aantocht voelt vast toch een stuk relaxter.

[ Voor 18% gewijzigd door elpee op 06-09-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-05 14:19
Volgens mij gaat het bij Zonneplan niet helemaal goed. Ik krijg nu de volgende factuur met daarop het voorschot voor oktober. Als ik de bedragen optel kom ik op compleet wat anders. Zie ik het niet goed of heeft zonneplan het niet goed?

Ik probeer al een hele tijd met de chat te verbinden maar ze hebben het denk ik een beetje druk.....

Ze sturen een factuur voor 254,23 en ik kom op 147,21. Dat is nogal een verschil.

Eerder gefactureerde voorspelling augustus is neem ik aan wat ik al via een vorige factuur betaald heb, het werkelijke verbruik komt netto op 1,16 voor augustus. Dan dien ik € 52.35 te ontvangen.

Edit: Plaatje in rood aangepast om uitleg te delen en hier geen verwarring te veroorzaken (hoop ik :X )

Ik heb telefonisch contact gehad. Op de Factuur juli 2023 is een voorspelling van 53.51 in mindering gebracht op de factuur (die heb ik dus al gekregen).

Er zou op deze factuur bij Eerder gefactureerde voorspelling augustus dus -53,51 moeten staan of de omschrijving zou anders moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BZRC95fZX7b1y3Yj1ClyecUpLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qct0ZqQHWI5lNSbK4slv2mes.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Borne op 06-09-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpee
Borne schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:48:
Volgens mij gaat het bij Zonneplan niet helemaal goed. Ik krijg nu de volgende factuur met daarop het voorschot voor oktober. Als ik de bedragen optel kom ik op compleet wat anders. Zie ik het niet goed of heeft zonneplan het niet goed?

Ik probeer al een hele tijd met de chat te verbinden maar ze hebben het denk ik een beetje druk.....

Ze sturen een factuur voor 254,23 en ik kom op 147,21. Dat is nogal een verschil.

Eerder gefactureerde voorspelling augustus is neem ik aan wat ik al via een vorige factuur betaald heb, het werkelijke verbruik komt netto op 1,16 voor augustus. Dan dien ik € 52.35 te ontvangen.

[Afbeelding]
Dit is de grootste reden waarom ik bij Zonneplan ben weggegaan. Ze lijken hun eigen administratie bij tijd en wijlen niet op orde te hebben. De data kloppen vaak niet en er worden voortdurend nieuwe maatregelen doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

[Afbeelding]
Je kunt ook even met Zonneplan bellen. Ik belde ze gisteren op voor een hele andere vraag en werd binnen een minuut te woord gestaan.

Wat ik tevens zie is dat de maand september niet is meegenomen? Ze springen van augustus direct door naar oktober?
elpee schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:53:
[...]

Dit is de grootste reden waarom ik bij Zonneplan ben weggegaan. Ze lijken hun eigen administratie bij tijd en wijlen niet op orde te hebben. De data kloppen vaak niet en er worden voortdurend nieuwe maatregelen doorgevoerd.
Puur aanname van mijn kant. Is het continu wijzigingen van maatregelen inherent aan bij het maandelijks recht dat je kunt opzeggen wat je als klant hebt?

[ Voor 97% gewijzigd door Audione0 op 06-09-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:52
Bingo! Ik had inmiddels ook een calculatie bij de TU Delft gevonden, waarbij je ook een CSV kunt downloaden met de verwachtte opbrengst per uur van de dag. Maar die kan ik hier dan mooi mee vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-05 14:19
Ik heb telefonisch contact gehad. Op de Factuur juli 2023 is een voorspelling van 53.51 in mindering gebracht op de factuur (die heb ik dus al gekregen).

Er zou op deze factuur bij Eerder gefactureerde voorspelling augustus dus -53,51 moeten staan of de omschrijving zou anders moeten zijn.

De medewerker begreep zelf ook dat het enigszins verwarrend omschreven is

Kortom de factuur klopt en misschien kan iemand anders hier ook zijn/haar voordeel mee doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online

[Afbeelding]
Zonneplan heeft gelukkig wel een duidelijk mail met uitleg verstuurd die jij kennelijk nog niet hebt gelezen.
Je hebt bij je voorschot voor augustus niet 53 betaald, maar ontvangen.
Je 53.51 - 1.16 klopt niet. Dat moet zijn 1.16+53.51 = 54.67.Je hebt in augustus totaal voor 1,16 verbruikt en hebt bij je voorschot 53.51 ontvangen voor augustus.

Omdat augustus lang niet zo zonnig was als voorspeld hebben ze jou dus teveel uitgekeerd bij het voorschot. Je bent hun dus verschuldigd over augustus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:46
Het zou prettig zijn als Zonneplan de factuur zou uitschrijven, zodat de berekening van a tot z te volgen is. Dat is wat langer dan 1 A4, maar dit geeft geen duidelijke overzicht.

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
Wat anders: kan ik eigenlijk ook volgen of berekenen hoeveel procent groen de stroom die ik gebruik is? Ik vind het interessant om de percentages 'live' te zien en ik ben benieuwd hoe het optelt, hoeveel procent van de stroom waarop ik kook en vooral rij duurzaam opgewekt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
s_schimmel schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:08:
[...]

Dat voordeel is voor iedereen anders. Met mijn moment van jaarafrekening en elektra verbruik zou ik duizenden euro's bij Tibber parkeren. Daar heb ik geen zin in, geen vertrouwen in de solvabiliteit van Tibber en ik ben er niet om hun cash flow issues op te lossen. Daarnaast ben ik wars van leveranciers die mee gaan in de hetze tegen de PV bezitter die nu gaande is.

Aangezien ik volgend jaar toch 100% kan salderen kan ik net zo goed bij een normale leverancier gaan zitten en dan de kosten op de maatschappij afwentelen en het probleem vergroten.

Het alternatief is een van de dynamische leveranciers die nog wel netjes omgaan met voorshot, salderen en maandelijkse factuur. Dat gaat het dan ook waarschijnlijk worden. Moet alleen nog even een aantal leveranciers vergelijken.
Het is dus weggaan bij de ene waar je "geld parkeert" naar de andere waar je "geld parkeert".
Voordeel is alleen dat je nu casht.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:30
Ik heb net weer een teringvage factuur van Zonneplan gekregen en ben wel een beetje klaar met ze. Ik heb de uitleg die ze gemaild hebben gelezen, maar ik vind het allemaal ontzettend omslachtig. Volgende maand krijgen we zonnepanelen, dus een mooi moment om de boel te herzien. Ik heb alleen nog geen flauw idee hoe ik er achter kom wie de beste leverancier is, rekening houdend met zonnepanelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Laatst online: 19:15

EmHaKa

spotswitch.net

Jelmer058 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:16:
Het zou prettig zijn als Zonneplan de factuur zou uitschrijven, zodat de berekening van a tot z te volgen is. Dat is wat langer dan 1 A4, maar dit geeft geen duidelijke overzicht.
Zoiets als dit: https://kampmation.eu/Spotswitch-DynPrice-2023-08.pdf?
Er zat deze maand 3 cent verschil in tov de factuur, ik vraag me af of ik nu moet klagen bij ze >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Simpel360 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:24:
Het is dus weggaan bij de ene waar je "geld parkeert" naar de andere waar je "geld parkeert".
Voordeel is alleen dat je nu casht.
:?
Het verschil is dat er €800-1000 harde euro's op mijn rekening bij de bank onder garantiefonds valt, blijft staan.
Wat ik in september-oktober in spaarpotje verdwijnt bij energieleverancier is overschot op moment het erin gaat of wel 15ct/kWh ipv 35ct/kWh.

Niet vergeten ook een dynamische energieleverancier is niet verplicht om mij als klant te accepteren, enigste verplichting die er is. is een modelcontract aan te bieden,
Een thuisaccu heeft daar geen toegevoegde waarde, op een variabel contract.
Nu salderen zeer waarschijnlijk langer blijft bestaan kan je verwachten dat de energieleveranciers alles uit de kast halen en uitproberen wat kan om geen of zoweinig mogelijk verlies te lijden op grotere groep klanten met 60-80% of meer opwek dan verbruik.
De gemiddelde marktprijs zal verder dalen met meer wind en zon erbij, maar wel met grote prijs verschillen over de dag.

• Jelmer058
EmHaKa schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:51:
[...]

Zoiets als dit: https://kampmation.eu/Spotswitch-DynPrice-2023-08.pdf?
Er zat deze maand 3 cent verschil in tov de factuur, ik vraag me af of ik nu moet klagen bij ze >:)
Ha! Nou, dat is wat uitgebreid. :-) de totalen onder elkaar (maand x: voorschot - werkelijk; maand y; maand z voorschot).

[ Voor 8% gewijzigd door Jelmer058 op 07-09-2023 00:31 ]

• Simpel360
Domba schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:39:
[...]

Het verschil is dat er €800-1000 harde euro's op mijn rekening bij de bank onder garantiefonds valt, blijft staan.
Wat ik in september-oktober in spaarpotje verdwijnt bij energieleverancier is overschot op moment het erin gaat of wel 15ct/kWh ipv 35ct/kWh.

Niet vergeten ook een dynamische energieleverancier is niet verplicht om mij als klant te accepteren, enigste verplichting die er is. is een modelcontract aan te bieden,
Een thuisaccu heeft daar geen toegevoegde waarde, op een variabel contract.
Nu salderen zeer waarschijnlijk langer blijft bestaan kan je verwachten dat de energieleveranciers alles uit de kast halen en uitproberen wat kan om geen of zoweinig mogelijk verlies te lijden op grotere groep klanten met 60-80% of meer opwek dan verbruik.
De gemiddelde marktprijs zal verder dalen met meer wind en zon erbij, maar wel met grote prijs verschillen over de dag.
Het dik gedrukte is nu dus cashen (per maand).
Vervolgens ga je bij een andere leverancier ook een tegoed (spaarpotje met geld) opbouwen (want overproductie).
Tibber betaalde aan het einde van de maand dit uit, want daar ging het om volgens mij om, Tibber.
Welke dynamische leverancier(s) (dit is het topic waar we nu in zitten) doen dit, het per maand, uitbetalen?
Als die er niet zijn ga je dus ook daar een potje opbouwen, dat is mijn punt.
En dat Tibber dat opbouwen gaat doen snap ik wel, wil ik dat als klant, nee tuurlijk niet, hebbe is hebbe :*) Ik betaal bij de jaarafrekening het aan mij teveel betaalde btw en energiebelasting wel terug, heb ik daar de rente van kunnen vangen O-)

De rest van het relaas is helder/mee eens, maar niet mijn vraag/punt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
Simpel360 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:16:
[...]

Het dik gedrukte is nu dus cashen (per maand).
Vervolgens ga je bij een andere leverancier ook een tegoed (spaarpotje met geld) opbouwen (want overproductie).
Tibber betaalde aan het einde van de maand dit uit, want daar ging het om volgens mij om, Tibber.
Welke dynamische leverancier(s) (dit is het topic waar we nu in zitten) doen dit, het per maand, uitbetalen?
Als die er niet zijn ga je dus ook daar een potje opbouwen, dat is mijn punt.
En dat Tibber dat opbouwen gaat doen snap ik wel, wil ik dat als klant, nee tuurlijk niet, hebbe is hebbe :*) Ik betaal bij de jaarafrekening het aan mij teveel betaalde btw en energiebelasting wel terug, heb ik daar de rente van kunnen vangen O-)

De rest van het relaas is helder/mee eens, maar niet mijn vraag/punt ;)
Tibber bouwt het potje op zonder rekening te houden met de productie over een jaar. Je betaalt dus de maanden met netto consumptie het volle pond, maar voor de maanden met netto opbrengst moet je wachten tot het kan worden verrekend, of tot de jaarafrekening. Alle risico zit dus bij de klant.

Bij een voorschot wordt gekeken naar je verwachte verbruik en opwekking en wordt aan de hand daarvan een schatting gemaakt van wat je over het hele jaar moet betalen. Dat wordt vervolgens over gelijke voorschottermijnen verdeeld.

Dat laatste heeft ook een beetje een potje gedurende de zomermaanden, maar je hebt daar in de wintermaanden al gebruik van gemaakt doordat het voorschot lager is dan wat je werkelijk aan kosten maakt in bijv januari. Het risico wordt hier dus verdeeld over het jaar tussen leverancier en klant.

• Simpel360
bilgy_no1 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:41:
[...]

Tibber bouwt het potje op zonder rekening te houden met de productie over een jaar. Je betaalt dus de maanden met netto consumptie het volle pond, maar voor de maanden met netto opbrengst moet je wachten tot het kan worden verrekend, of tot de jaarafrekening. Alle risico zit dus bij de klant.

Bij een voorschot wordt gekeken naar je verwachte verbruik en opwekking en wordt aan de hand daarvan een schatting gemaakt van wat je over het hele jaar moet betalen. Dat wordt vervolgens over gelijke voorschottermijnen verdeeld.

Dat laatste heeft ook een beetje een potje gedurende de zomermaanden, maar je hebt daar in de wintermaanden al gebruik van gemaakt doordat het voorschot lager is dan wat je werkelijk aan kosten maakt in bijv januari. Het risico wordt hier dus verdeeld over het jaar tussen leverancier en klant.
Eens, en als o.a. @Domba dit bedoeld d:)b

Blijft alleen nog de vraag: welke leverancier(s) betalen je per maand terug op een te verwachten overproductie per jaar?

• jojost1
  • Laatst online: 01-06 12:40
Volgens mij gaat het bij Zonneplan niet helemaal goed. ...
Ha, ik had exact hetzelfde: de 'Eerder gefactureerde voorspelling augustus' staat als een positief bedrag op de factuur terwijl dat eigenlijk een negatief bedrag was, wat de hele rekensom heel verwarrend maakte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-05 11:16
Per 5 september jl. zit ik bij Tibber. Na daarvoor heel veel terug te hebben gekregen van Innova.
Twee weken daarvoor zijn we begonnen met het aansturen om het eigen verbruik te verhogen en zitten nu op ca. 80% van 45%. Moeilijk is het niet. Wasmachine, vaatwasser en wp boiler Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen
heb ik ingesteld om aan te gaan tussen 12-16 uur, vanwege goedkope tarieven, maar nog beter omdat we dan veel opwekken met 11.000 Kwh p.j. Zelfs koken hebben we ingesteld op deze tijdstippen, door meerdere dagen in de week een grote pan stoof klaar te maken, heerlijk! Gedurende de dag komt altijd wel iemand van school of werk en die hangt dan netjes de was op of stopt het in de droger, Het stoofpotje doen we na kort gekookt te hebben in een 'wonderbag' https://www.wonderbagworld.com/ om een paar uur na te garen, zodat we om 18 uur direct aan kunnen schuiven. Handig?! Want je hoet niet meer bij het fornuis te blijven staan. Vroeger noemden ze het h'hooikisten'/ 'hooimadam'. Iedereen die tussen 12-16 u thuis is, MAG strijken, stofzuigen om het eigen verbruik te verhogen. Inderdaad... iedereen doet mee;) We hebben ook een warmtepomp voor verwarming, alleen stel ik deze niet in ivm de grotere hoeveel start/stop wat weer slecht is voor de levensduur van de wp. Onze auto laden we altijd op als de zon schijnt. Wel gemakkelijk omdat mijn vrouw 70% van de tijd thuis werkt. Een thuisaccu hebben we wel overwogen, maar aangezien het eigen verbruik al rond de 80% ligt, zie ik daar geen voordeel van. Voor het oppotten wat tibber doet zie ik ook geen nadeel. Het betreft immers enkel het overschot wat opgepot gaat worden tegen het tarief minus de belastingen. Aangezien je nu nergens fatsoenlijke tlv ontvangt en we eigenlijk met z'n allen ons eigen verbruik moet stimuleren, is deze stap niet vreemd en zeker niet nadelig. Uiteraard was mijn periode daarvoor bij Innova fantastisch, maar dat is geweest:(

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:39

knakworst

Get more sats!

Tony71 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:08:
Per 5 september jl. zit ik bij Tibber. Na daarvoor heel veel terug te hebben gekregen van Innova.
Twee weken daarvoor zijn we begonnen met het aansturen om het eigen verbruik te verhogen en zitten nu op ca. 80% van 45%. Moeilijk is het niet. Wasmachine, vaatwasser en wp boiler Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen
heb ik ingesteld om aan te gaan tussen 12-16 uur, vanwege goedkope tarieven, maar nog beter omdat we dan veel opwekken met 11.000 Kwh p.j. Zelfs koken hebben we ingesteld op deze tijdstippen, door meerdere dagen in de week een grote pan stoof klaar te maken, heerlijk! Gedurende de dag komt altijd wel iemand van school of werk en die hangt dan netjes de was op of stopt het in de droger, Het stoofpotje doen we na kort gekookt te hebben in een 'wonderbag' https://www.wonderbagworld.com/ om een paar uur na te garen, zodat we om 18 uur direct aan kunnen schuiven. Handig?! Want je hoet niet meer bij het fornuis te blijven staan. Vroeger noemden ze het h'hooikisten'/ 'hooimadam'. Iedereen die tussen 12-16 u thuis is, MAG strijken, stofzuigen om het eigen verbruik te verhogen. Inderdaad... iedereen doet mee;) We hebben ook een warmtepomp voor verwarming, alleen stel ik deze niet in ivm de grotere hoeveel start/stop wat weer slecht is voor de levensduur van de wp. Onze auto laden we altijd op als de zon schijnt. Wel gemakkelijk omdat mijn vrouw 70% van de tijd thuis werkt. Een thuisaccu hebben we wel overwogen, maar aangezien het eigen verbruik al rond de 80% ligt, zie ik daar geen voordeel van. Voor het oppotten wat tibber doet zie ik ook geen nadeel. Het betreft immers enkel het overschot wat opgepot gaat worden tegen het tarief minus de belastingen. Aangezien je nu nergens fatsoenlijke tlv ontvangt en we eigenlijk met z'n allen ons eigen verbruik moet stimuleren, is deze stap niet vreemd en zeker niet nadelig. Uiteraard was mijn periode daarvoor bij Innova fantastisch, maar dat is geweest:(
Zeer bewonderenswaardig wat je allemaal doet om het verbruik af te stemmen. Hopelijk wordt de salderingsregeling afgebouwd en vindt dit veel navolging.

Ik heb geen zonnepanelen en ga ook iets minder ver dan jij, bijvoorbeeld koken doe ik als ik honger krijg 8)

Wasjes spaar ik wel op tot zondagmiddag, of als het veel is, start ik al zaterdagmiddag. Die middagen is het vrijwel altijd het goedkoopste in de week. Verder heb ik dankzij het dynamische tarief en een P1 meter nog eens kritisch gekeken naar sluipverbruik. Ik schakel nu dingen als een wifi printer gewoon uit, schandalig hoeveel die machines verbruiken in stand-by.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• earthman
  • Laatst online: 27-05 17:04
Ik heb geen zonnepanelen, en bij mij staat er gewoon 'Eerder gefactureerde voorspelling augustus' met een negatief bedrag erbij, dat was eerder betaald dus gaat het van het te betalen bedrag af. Zo erg onduidelijk is het niet, maar het was wel handig geweest als ze daar nog een extra subtotaal bij zouden zetten, net zo als bij de voorspelling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:26
jojost1 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:15:
[...]

Ha, ik had exact hetzelfde: de 'Eerder gefactureerde voorspelling augustus' staat als een positief bedrag op de factuur terwijl dat eigenlijk een negatief bedrag was, wat de hele rekensom heel verwarrend maakte.
Precies waarom ze een, in mijn ogen heel duidelijke, uitlegmail hebben gestuurd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vec7Msg_SVlpU75iu4AgUB-EYKI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/djjji5g7JQtRrJiZugcrShss.png?f=fotoalbum_large

Sometimes you need to plan for coincidence

Pagina: 1 ... 171 ... 283 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels