Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-10 21:35
JukeboxBill schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:15:
Als je als particulier zo veel teruglevert, dan ben je een energiebedrijf met de daarbij behorende bedrijfsrisico's.
Bij een aantal zonnepanelen, net genoeg voor eigen gebruik, kan het nooit zo veel in de papieren lopen.

Je zou het tegoed kunnen beperken door zelf je maandbedrag telkens aan te passen. Bij ANWB lijkt dat vrij makkelijk te gaan.
Ik vind dat wel meevallen hoor. Ik wek 7000 kWh op en verbruik ca. 9.500 kWh per jaar. Dit komt voornamelijk door de elektrische auto en warmtepomp (3000 kWh per jaar alleen al voor de pomp i.p.v. 1500 kuub gas).

Dit betekent echter wel dat ik gedurende de zomer gewoon een flink saldo opbouw. Ik had eigenlijk het idee dat je dan gewoon eerlijk met elkaar om kon gaan met een dynamisch contract. Ja ik krijg in de zomer wat minder terug voor de stroom dan dat ik in de winter betaal met een dynamisch contract. Volkomen logisch gezien vraag en aanbod. Maar nu gaat Tibber dus bij mij een schuld opbouwen in de zomer en als ik het een beetje doorreken dan sta ik pas vanaf ergens december/januari weer op 0. Dat zal iedere zonnepaneelbezitter bij hen nu hebben. Wellicht wat minder bij kleinere teruglevering. Als je het goed leest bouwt het saldo gewoon op totdat je weer meer verbruikt hebt dan teruggeleverd.

Wat je afneemt rekenen ze nu dus gelijk bij je af maar wat je teruglevert hebben ze in sommige gevallen een betalingstermijn bij jou van enkele maanden voor. Heel gek. Reken dan gewoon een maand voorschot ofzo.

Dit maakt Tibber in 1 keer de meest onaantrekkelijke partij uit het lijstje wat mij betreft als je zonnepanelen hebt.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:20
Niltag schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:07:
Het kan weinig met de kosten van terugleveren te maken hebben toch? Uiteindelijk was het hele idee van dynamische contracten toch dat ze uitkeren wat ze zelf ook daadwerkelijk ontvangen voor de energie?

[...]
Niet helemaal, het concept is dat je de marktprijs betaalt voor geleverde energie.
Wat ze daarvoor betalen en ontvangen voor teruglevering staat daar eigenlijk los van.

Doordat Tibber correct saldeert kost een netto nul op de meter ze geld. Hun plan was om dat (deels) te compenseren door een verminderde compensatie van hun opslag bij teruglevering, dit is dus plan B.

Hoe het exact zit met wat een leverancier ontvangt voor teruglevering weet ik niet, maar dat zal geen spotmarkt uur tarief zijn. Eerder het kwartier tarief met (oplopende) onbalans kosten.

- knip -

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:57
Het zou alleen eerlijk zijn als die spaarpot 2 kanten op werkt. Mijn contract datum is echter november. Dus ik ga eerst alle dure maanden zelf dokken en dan heel lang moeten wachten op geld terug.

Dit werkt beter bij een contract datum in april ofzo.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Niltag
V_ger schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:34:
Het zou alleen eerlijk zijn als die spaarpot 2 kanten op werkt. Mijn contract datum is echter november. Dus ik ga eerst alle dure maaden zelf dokken en dan heel lang moeten wachten op geld terug.

Dit werkt beter bij een contract datum in april ofzo.
Ook een start in april heeft weinig zin omdat je dan heel de zomer geen geld terug krijgt (je bouwt alleen 'saldo' op) en je enige 'voordeel' is dan dat je waarschijnlijk tot en met ergens halverwege de winter niets hoeft te betalen. Ondertussen ben je wel je geld kwijt als ze in de tussentijd failliet gaan. Ik ben een keer eerder het schip in gegaan bij een energie-maatschappij voor flink veel geld. Dat gaat me niet nog een keer gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Niltag op 31-08-2023 21:37 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:04
Die onbalans tussen zomer en winter is er toch altijd geweest?
Ik betaal voor mijn vaste gascontract ook eerst in de zomermaanden zonder iets te gebruiken en in de winter komt dat weer goed.
Het gaat pas om grote bedragen als je veel meer teruglevert dan verbruikt.
Je moet maar zo denken, wat in het vat zit verzuurt niet.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• V_ger
Niltag schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:37:
[...]

Ook een start in april heeft weinig zin omdat je dan heel de zomer geen geld terug krijgt (je bouwt alleen 'saldo' op) en je enige 'voordeel' is dan dat je waarschijnlijk tot en met ergens halverwege de winter niets hoeft te betalen. Ondertussen ben je wel je geld kwijt als ze in de tussentijd failliet gaan. Ik ben een keer eerder het schip in gegaan bij een energie-maatschappij voor flink veel geld. Dat gaat me niet nog een keer gebeuren.
Gecombineerd met het feit dat ze duidelijk op zoek zijn naar een verbetering van de cashflow....

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• V_ger
JukeboxBill schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:41:
Die onbalans tussen zomer en winter is er toch altijd geweest?
Ik betaal voor mijn vaste gascontract ook eerst in de zomermaanden zonder iets te gebruiken en in de winter komt dat weer goed.
Het gaat pas om grote bedragen als je veel meer teruglevert dan verbruikt.
Je moet maar zo denken, wat in het vat zit verzuurt niet.
Je maakt een denkfout. Jouw beschrijving gaat uit van een gemiddelde. Dat zou best redelijk zijn. Maar dat werkt alleen als ze 2 kanten op rekenen. Dat doen ze echter niet. Het is namelijk EN betalen voor je werkelijke afname EN niets terugkrijgen voor wat je opwekt. Die teruggeleverde stroom heeft wel degelijk een waarde.

Zelfs bij op jaarbasis 0 gaat het om grote bedragen. Eerst betaal ik 1500 euro plus aan stroom in de winter. Vervolgens moet ik maandenlang wachten en hopen dat ik het uberhaupt terugkrijg over 1500 euro plus. Dus ik sta 3000 euro in de min ipv dat we op 0 uitkomen.

Nou doe ik niet zo moeilijk over kleine bedragen, maar dit is me wel iets te gortig hoor.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:51
Niltag schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:37:
[...]
@V_ger heeft een thuisaccu, ik weet niet welke strategie die volgt,

Ik gebruik een eiland setup met net ondersteuning (gebruik net alleen om terug te leveren van PV opwek eerder op de dag of accu te laden voor eigenverbruik (geen handel) .
Dan maak je op elke 1000kWh die je mag salderen is dat nog €40-60/MWh aan voordeel daar je de gunstige uren kunt gebruiken
(dat hangt ook af hoe snel je kunt laden of ontladen, ik heb daar warmte problemen met mijn accu's vanwege >0,2C zit )
Voor mij was dat 4ct/kWh voor afname en 6ct/kWh voor terugleveren binnen saldeervolume, alleen is de gemiddelde dynamische maandprijs sinds eind 2022 gedaald

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Niltag
Domba schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:03:
[...]

@V_ger heeft een thuisaccu, ik weet niet welke strategie die volgt,

Ik gebruik een eiland setup met net ondersteuning (gebruik net alleen om terug te leveren van PV opwek eerder op de dag of accu te laden voor eigenverbruik (geen handel) .
Dan maak je op elke 1000kWh die je mag salderen is dat nog €40-60/MWh aan voordeel daar je de gunstige uren kunt gebruiken
(dat hangt ook af hoe snel je kunt laden of ontladen, ik heb daar warmte problemen met mijn accu's vanwege >0,2C zit )
Voor mij was dat 4ct/kWh voor afname en 6ct/kWh voor terugleveren binnen saldeervolume, alleen is de gemiddelde dynamische maandprijs sinds eind 2022 gedaald
Hier ook een thuisaccu ;). Dus met het terugleveren op de juiste uren zit het wel goed. Maar dat verergert dus het probleem alleen maar met deze nieuwe regels van Tibber. Die 'winst' wordt dus ook pas weer in de winter met je verbruik verrekend.

Ben zojuist gelijk dan maar naar ANWB overgestapt. Wellicht dat die toch een iets stabieler beleid blijven hanteren. Het blijft wel opletten geblazen met al die wijzigen tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Niltag schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:11:
[...]
Hier ook een thuisaccu ;). Dus met het terugleveren op de juiste uren zit het wel goed. Maar dat verergert dus het probleem alleen maar met deze nieuwe regels van Tibber. Die 'winst' wordt dus ook pas weer in de winter met je verbruik verrekend.

Ben zojuist gelijk dan maar naar ANWB overgestapt. Wellicht dat die toch een iets stabieler beleid blijven hanteren. Het blijft wel opletten geblazen met al die wijzigen tegenwoordig.
Klopt, het verergert alleen maar, ik heb dan minimaal saldeervolume door mijn strategie.maar van Januari tot December.
Dan innen ze Januari en Februari en de rest van teruglevering 8000-9000kWh belandt in spaarpot tot jaarrekening waar tegenover hooguit 2000-2500kWh afname staat.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• themeparktommy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-10 10:38

themeparktommy

Pretparkgek!

Ik zie het probleem niet zo. Ik hoef dus de hele zomer geen energiekosten te betalen en in de winter wordt mijn potje eerst opgemaakt, waarna ik daarna weer zelf kan betalen. Met een beetje geluk heb je gewoon nooit meer kosten voor je energie. Ik zie ook nergens een melding staan dat je je geld pas terug krijgt bij een jaarrekening, ik zit pas net bij Tibber, maar die jaarrekening is toch maar gewoon een overzicht van wat je verbruikt hebt? In principe haal je het hele idee van de jaarrekening eruit, is ook onzin bij Tibber. Je hebt toch al betaald naar verbruik daarvoor? Er is geen voorschot. Of zie ik iets over het hoofd?

Grafisch Ontwerper, 999 Games

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:03
KC27 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:15:
[...]

Ze gaan met tegenzin terug ( dat blijkt wel op de manier waarop het is verwoord: "regels van leveranciers met niet dynamische contracten".
Voor mij pakt het slecht uit. Mijn contract loopt vanaf 1 september. Op jaarbasis krijg ik (in 2022-2023) 600 euro terug. Dat bouw ik op in de zomer. Uitkering dus pas op 1 september 2024, na eerst tot maart flink te hebben betaald. Je kunt beter je contractdatum op 1 maart hebben.
Misschien toch maar naar ZP?
Er staat dat het ingaat vanaf 1 oktober. Dus tot die tijd worden je maandelijkse overschotten gewoon uitbetaald. Dus de grote overschotten van de zonnige maanden zijn dan al geweest en afgerekend.

Als ik het goed begrijp zit je juist met een jaarafrekening per 1 september wel goed. Dit ervan uitgaande dat ze wel de jaarafrekening blijven hanteren en dan de overschotten van dat jaar uitbetalen. Dat zou ik even uitzoeken/navragen als ik jou was.

• Domba
@themeparktommy In de zomer heb ik zo wie zo geen rekening ik krijg €200-300 voor de teruglevering.

eerste 4 maanden zijn samen nul en laatste 4maanden de tussen liggende maanden mei-augustus) heb ik geheel geen afname alleen teruglevering (5-6000kWh)

En dat je dat pas jaarterug krijgt staat hier
Ben jij een zonnekoning(in) 👑 en heb je na een jaar nog geld van ons tegoed, dan ontvang je dit bedrag van ons bij je jaarrekening.

• Niltag
themeparktommy schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:28:
Ik zie het probleem niet zo. Ik hoef dus de hele zomer geen energiekosten te betalen en in de winter wordt mijn potje eerst opgemaakt, waarna ik daarna weer zelf kan betalen. Met een beetje geluk heb je gewoon nooit meer kosten voor je energie. Ik zie ook nergens een melding staan dat je je geld pas terug krijgt bij een jaarrekening, ik zit pas net bij Tibber, maar die jaarrekening is toch maar gewoon een overzicht van wat je verbruikt hebt? In principe haal je het hele idee van de jaarrekening eruit, is ook onzin bij Tibber. Je hebt toch al betaald naar verbruik daarvoor? Er is geen voorschot. Of zie ik iets over het hoofd?
Het probleem zit erin dat je een tegoed opbouwt bij Tibber als je zonnepanelen hebt. Dat tegoed is zoals ik het nu kan zien op veel momenten in het jaar veel hoger dan gebruikelijk bij bijvoorbeeld een normale leverancier of 1 van de andere dynamische aanbieders.

Ik dacht ook dat het allemaal wel meeviel. Totdat Flexenergie in 2018 failliet ging net voordat ik nog ca. 1000 euro aan teveel betaalde voorschotten terug zou krijgen. Nooit meer wat van gehoord. Je moet echt niet teveel tegoed willen hebben van je leverancier. Ik snap dat sindsdien dus echt niet meer dat mensen willens en wetens hun maandbedrag aan de hoge kant zetten zodat ze 'geld terugkrijgen' in plaats van andersom en dan wat bij moeten betalen aan het eind van het jaar.

• themeparktommy

themeparktommy

Pretparkgek!

Niltag schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:43:
[...]

Het probleem zit erin dat je een tegoed opbouwt bij Tibber als je zonnepanelen hebt. Dat tegoed is zoals ik het nu kan zien op veel momenten in het jaar veel hoger dan gebruikelijk bij bijvoorbeeld een normale leverancier of 1 van de andere dynamische aanbieders.
Maar waarom is dat in dit geval dan hoger dan dat ik bijvoorbeeld maandelijks 100 euro aan stroom betaal bij bijvoorbeeld Eneco. Die maakt uiteindelijk hetzelfde rekensommetje aan het einde van het jaar. Stel je heb voor 1000 euro verbruikt, dan krijg je 200 terug.

Dat geldt ook voor Tibber zo te zien, alleen worden de maandbedragen gelijk verrekend. Dus in plaats van 100 euro betaal je wat je werkelijk gebruikt hebt, min het aantal wat je hebt teruggeleverd. Is dat uiteindelijk meer dan 100 euro (laten we zeggen 150), dan krijg je 50 euro korting wanneer je de volgende maand ook voor 100 euro verbruikt. En betaal je dus maar 50,- voor die maand.

Alleen in excessieve gevallen, waar dus 3 keer zoveel wordt opgewekt dan gebruikt, gaat dat scheef lopen. Maar wordt dat allemaal weer rechtgetrokken over de wintermaanden.

Ja, je hebt dan inderdaad een "spaarpotje", maar dat is niet heel anders dan wat je bij een Eneco of Essent hebt. Je merkt er alleen meer van, omdat je direct je maandbedrag aanpast.

En ja, als je bang bent dat een bedrijf weer omvalt, zou ik inderdaad voor een "too big to fall"-bedrijf gaan. Maar ik verwacht dat Tibber (dat in 4 andere landen zit) niet heel snel omvalt. (famous last words O-) )

[ Voor 7% gewijzigd door themeparktommy op 31-08-2023 22:55 ]

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Op zich heb ik er geen probleem mee dat Tibber mijn positieve saldo over de maand tilt, maar dan vind ik wel dat Tibber over het jaar moet salderen in kWh ipv in euro cent. Of tenminste rente betalen.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-10 09:41

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
themeparktommy schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:52:
[...]

Maar waarom is dat in dit geval dan hoger dan dat ik bijvoorbeeld maandelijks 100 euro aan stroom betaal bij bijvoorbeeld Eneco. Die maakt uiteindelijk hetzelfde rekensommetje aan het einde van het jaar. Stel je heb voor 1000 euro verbruikt, dan krijg je 200 terug.

Dat geldt ook voor Tibber zo te zien, alleen worden de maandbedragen gelijk verrekend. Dus in plaats van 100 euro betaal je wat je werkelijk gebruikt hebt, min het aantal wat je hebt teruggeleverd. Is dat uiteindelijk meer dan 100 euro (laten we zeggen 150), dan krijg je 50 euro korting wanneer je de volgende maand ook voor 100 euro verbruikt. En betaal je dus maar 50,- voor die maand.

Alleen in excessieve gevallen, waar dus 3 keer zoveel wordt opgewekt dan gebruikt, gaat dat scheef lopen. Maar wordt dat allemaal weer rechtgetrokken over de wintermaanden.

Ja, je hebt dan inderdaad een "spaarpotje", maar dat is niet heel anders dan wat je bij een Eneco of Essent hebt. Je merkt er alleen meer van, omdat je direct je maandbedrag aanpast.
We kunnen niet bij Tibber in de portemonee kijken hoe Tibber ervoor staat.
Aan het eind van de zomer heb ik dus een potje staan van 1500 a 2000 euro.... Tibber zal maar failliet gaan in oktober.... dan kan ik fluiten naar die centen..
Tibber lijkt duidelijk cash problemen te hebben met hun huidige opzet.
zeker met eerdere leveranciers die zijn omgevallen, is het niet fijn om zoveel geld bij een partij te hebben staan. zeker niet als dat geld bij mij op de spaarrekening nog 2% rente oplevert. (ook weer 20 euro voordeel na een zomer).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
wian schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:57:
Op zich heb ik er geen probleem mee dat Tibber mijn positieve saldo over de maand tilt, maar dan vind ik wel dat Tibber over het jaar moet salderen in kWh ipv in euro cent. Of tenminste rente betalen.
dat gaat nooit gebeuren en gebeurd nu ook niet.
je kan niet een prijs per uur hebben om vervolgens dat met salderen te negeren, dat is bij geen enkele day-ahead leverancier het geval gelukkig.

Wil je wil per kWh salderen dan moet je een normaal contract aangaan ergens.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• themeparktommy

themeparktommy

Pretparkgek!

Smuggler schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:57:
[...]

We kunnen niet bij Tibber in de portemonee kijken hoe Tibber ervoor staat.
Aan het eind van de zomer heb ik dus een potje staan van 1500 a 2000 euro.... Tibber zal maar failliet gaan in oktober.... dan kan ik fluiten naar die centen..
Tibber lijkt duidelijk cash problemen te hebben met hun huidige opzet.
zeker met eerdere leveranciers die zijn omgevallen, is het niet fijn om zoveel geld bij een partij te hebben staan. zeker niet als dat geld bij mij op de spaarrekening nog 2% rente oplevert. (ook weer 20 euro voordeel na een zomer).
Zoals ik al zei, in excessieve gevallen geldt het wel, maar waar dan ook zou je die 1500 of 2000 euro hebben staan. Of je moet het zelf op gaan slaan.
In mijn geval, en ik lever net zoveel op als dat ik gebruik, is dit echt geen probleem. En ik gok dat er meer van mij zijn, dan van jou ;) Die zie je alleen niet allemaal op Tweakers.

[ Voor 10% gewijzigd door themeparktommy op 31-08-2023 23:01 ]

• wian
  • Niet online
Smuggler schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:59:
[...]

dat gaat nooit gebeuren en gebeurd nu ook niet.
je kan niet een prijs per uur hebben om vervolgens dat met salderen te negeren, dat is bij geen enkele day-ahead leverancier het geval gelukkig.

Wil je wil per kWh salderen dan moet je een normaal contract aangaan ergens.
Dat is te kort door de bocht. Ik heb met Tibber afgesproken om iedere maand af te rekenen. Als ze mij later willen betalen, wil ik tenminste rente ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
themeparktommy schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:59:
[...]

Zoals ik al zei, in excessieve gevallen geldt het wel, maar waar dan ook zou je die 1500 of 2000 euro hebben staan. Of je moet het zelf op gaan slaan.
Ik heb die 2000 euro liever bij 1 van de 3 grootbanken hebben staan, met het ons garantiestelsel tot 100K per bank, dan bij een energieleverancier.
We vorig jaar gezien hoe de ene na de andere leverancier omviel toen de prijzen gingen stijgen.
Nu lijken deze partijen gevoelig voor rente stijgingen.... waarschijnlijk hebben ze dus veel geleend geld...
Voelt niet zo goed dat ze nu geld bij de klanten gaan lenen.
en hoe lossen ze dat op in Februari, wanneer het meeste in terug betaald en de prijzen hoog kunnen zijn. dan moeten ze dat toch weer voorschieten..

Het straalt naar mij in elk geval geen stabiele situatie uit waar ik mijn geld wil stallen tot mijn jaar rekening.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
wian schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:03:
[...]

Dat is te kort door de bocht. Ik heb met Tibber afgesproken om iedere maand af te rekenen. Als ze mij later willen betalen, wil ik tenminste rente ontvangen.
je mist mijn punt over salderen van kwh ipv geld.

• wian
  • Niet online
Smuggler schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:05:
[...]

je mist mijn punt over salderen van kwh ipv geld.
Ze mogen van mij kiezen, of rente betalen over het tegoed in euro, of salderen in kWh :)

• themeparktommy

themeparktommy

Pretparkgek!

wian schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:08:
[...]

Ze mogen van mij kiezen, of rente betalen over het tegoed in euro, of salderen in kWh :)
Het zou wel een hele slechte bedrijfsstrategie zijn als je dat toelaat.
Dan kun je goedkope stroom laten salderen tegen dure stroom. Dan zijn ze inderdaad zo weer failliet :D

• wian
  • Niet online
Weer failliet? Tibber is toch een professionele partij met een flinke hoeveelheid durfkapitaal erachter? Zijn ze ooit failliet verklaard?

• themeparktommy

themeparktommy

Pretparkgek!

wian schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:18:
Weer failliet? Tibber is toch een professionele partij met een flinke hoeveelheid durfkapitaal erachter? Zijn ze ooit failliet verklaard?
Ik doelde natuurlijk op de reeds gevallen partijen niet specifiek op Tibber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:32:
[...]

Er staat dat het ingaat vanaf 1 oktober. Dus tot die tijd worden je maandelijkse overschotten gewoon uitbetaald. Dus de grote overschotten van de zonnige maanden zijn dan al geweest en afgerekend.

Als ik het goed begrijp zit je juist met een jaarafrekening per 1 september wel goed. Dit ervan uitgaande dat ze wel de jaarafrekening blijven hanteren en dan de overschotten van dat jaar uitbetalen. Dat zou ik even uitzoeken/navragen als ik jou was.
Ik ga straks in de wintermaanden totaal ca 300 euro betalen en dan krijg ik (als ze niet failliet gaan) op 1 september 900 euro tegoed uitgekeerd.
Als ik per 1 maart afreken bouw ik ook 700 euro op tot 1 november, maar dan hoef ik in de winter niets te betalen.
Misschien is halverwege de zomer nog beter, dan loopt het tegoed niet zo hoog op.

Onderstaand een overzicht van mijn verbruik/productie en kosten/opbrengsten per maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZB4Mu_OMsfh-2xI9tEbvdCeWGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IMe6V2LeYeiX8vNPik3T5Vu7.png?f=fotoalbum_large
De winst wordt met name bereikt door "slimme" inzet van mijn accu en warmtepomp(boiler).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niltag
themeparktommy schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:59:
[...]

In mijn geval, en ik lever net zoveel op als dat ik gebruik, is dit echt geen probleem. En ik gok dat er meer van mij zijn, dan van jou ;) Die zie je alleen niet allemaal op Tweakers.
Volgens mij niet goed gelezen wat ze nu gaan doen. Ik neem even de gebruikscijfers uit mijn app van de laatste maanden. Ik heb een vrij grote installatie maar een 'gewone' installatie voor een rijtjeshuis kun je rustig de helft aan houden. Even uitgaande van gemiddelde 30 cent per kWh en start in April:

- April: netto 400 kWh teruggeleverd. Ik krijg niets terug van Tibber en heb een tegoed van 500 x 0,3 = 120 euro
- Mei: netto 575 kWh teruggeleverd. Ik krijg niets terug van Tibber en heb een tegoed van 1100 x 0,3 = 330 euro
- Juni: netto 650 kWh teruggeleverd. Tegoed loopt op naar 525 euro
- Juli: netto 600 kWh teruggeleverd. Tegoed loopt op naar 667 euro
- Augustus: netto 575 kWh teruggeleverd. Tegoed is nu 840 euro
- September: netto 350 kWh teruggeleverd. Tegoed is nu 945 euro.

Eind september krijg ik dus nog 945 euro van Tibber. Iedereen die panelen heeft die over het jaar ongeveer het totale verbruik afdekken gaat in de periode apri-september over het algemeen meer terugleveren dan afnemen. Aan het eind van de zomer heeft iedere klant met panelen dus geld tegoed van tibber.

Pas vanaf oktober gaat er langzaam iedere maand weer een aantal kWh van mijn tegoed af. Leuk bedacht maar dat betekent dus dat ik het hele jaar een bepaald bedrag van Tibber tegoed heb maar niet krijg en alleen kan verrekenen door meer stroom af te nemen. De piek ligt in september, het dal ergens in maart maar ik loop dus structureel een risico dat ik mijn geld nooit meer zie als ze failliet gaan. In 2021 gingen er 7 maatschappijen failliet. Tibber is in meer dan 1 land actief maar het zou me verbazen als hier in NL meer dan 20 medewerkers hebben. Het zijn allemaal papieren partijtjes met weinig financiële buffers. Dat blijkt wel uit het feit dat ze nu in geldnood komen en dus geld bij de klanten moeten gaan halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
Niltag schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 00:53:
[...]

Volgens mij niet goed gelezen wat ze nu gaan doen. Ik neem even de gebruikscijfers uit mijn app van de laatste maanden. Ik heb een vrij grote installatie maar een 'gewone' installatie voor een rijtjeshuis kun je rustig de helft aan houden. Even uitgaande van gemiddelde 30 cent per kWh en start in April:

- April: netto 400 kWh teruggeleverd. Ik krijg niets terug van Tibber en heb een tegoed van 500 x 0,3 = 120 euro
- Mei: netto 575 kWh teruggeleverd. Ik krijg niets terug van Tibber en heb een tegoed van 1100 x 0,3 = 330 euro

Eind september krijg ik dus nog 945 euro van Tibber. Iedereen die panelen heeft die over het jaar ongeveer het totale verbruik afdekken gaat in de periode apri-september over het algemeen meer terugleveren dan afnemen. Aan het eind van de zomer heeft iedere klant met panelen dus geld tegoed van tibber.

Pas vanaf oktober gaat er langzaam iedere maand weer een aantal kWh van mijn tegoed af. Leuk bedacht maar dat betekent dus dat ik het hele jaar een bepaald bedrag van Tibber tegoed heb maar niet krijg en alleen kan verrekenen door meer stroom af te nemen. De piek ligt in september, het dal ergens in maart maar ik loop dus structureel een risico dat ik mijn geld nooit meer zie als ze failliet gaan. In 2021 gingen er 7 maatschappijen failliet. Tibber is in meer dan 1 land actief maar het zou me verbazen als hier in NL meer dan 20 medewerkers hebben. Het zijn allemaal papieren partijtjes met weinig financiële buffers. Dat blijkt wel uit het feit dat ze nu in geldnood komen en dus geld bij de klanten moeten gaan halen.
30ct is wel heel positief bij een overschot krijg je alleen de kale prijs. Vergeet ook niet dat Tibber ook de belasting eerst uitbetaalde en daar ook geen rente voor krijgt van de klant.
Ook betaal je geen voorschot maar achteraf. Blijkbaar is dus niet alles mogelijk in het voordeel van de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Als een bedrijf verlies maakt op een bepaald onderdeel en dat probeert op te lossen dan is er niet direct geldnood. :+

Persoonlijk vind ik het een mooie manier om de rekening niet bij de rest van de klanten neer te leggen. En afaik is het op deze manier volledig legaal.
Echter, langdurig geld parkeren bij een energieleverancier is nooit een goed idee. Dus als je verwacht een flinke saldo op te bouwen gewoon lekker overstappen naar een ander.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Willempie27 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 01:35:
[...]

30ct is wel heel positief bij een overschot krijg je alleen de kale prijs. Vergeet ook niet dat Tibber ook de belasting eerst uitbetaalde en daar ook geen rente voor krijgt van de klant.
Ook betaal je geen voorschot maar achteraf. Blijkbaar is dus niet alles mogelijk in het voordeel van de klant.
Niltag heeft over " Iedereen die panelen heeft die over het jaar ongeveer het totale verbruik afdekken"

Ik heb het over ruim meer opwek dan verbruik, wat alleen op dynamisch verstandig is als je een thuisaccu hebt.
Met groter PV systeem met juiste thuisaccu zijn er alleen de maanden December/Januari/Februari de maandrekeningen met positief bedrag, November & Maart zal rond nul liggen afhankelijk van jje inzet strategie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Raymond P schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 02:02:
Als een bedrijf verlies maakt op een bepaald onderdeel en dat probeert op te lossen dan is er niet direct geldnood. :+

Persoonlijk vind ik het een mooie manier om de rekening niet bij de rest van de klanten neer te leggen. En afaik is het op deze manier volledig legaal.
Echter, langdurig geld parkeren bij een energieleverancier is nooit een goed idee. Dus als je verwacht een flinke saldo op te bouwen gewoon lekker overstappen naar een ander.
Niet alleen lang geld parkeren, maar de duurste maanden betaal je eerst en de teruglevering als compensatie blijft openstaan tot de jaarrekening of te wel bij meer opwek dan verbruik is bedrag 2x dat via incasso betaald is + overschot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Domba Yep, al kan je dat moment natuurlijk verschuiven als je het per se zo wilt doen bij Tibber.
Dat een opgebouwd tegoed niet direct met terugwerkende kracht verrekend wordt snap ik dan wel weer, dat geeft een hoop meer administratieve mutaties.

Iets vooruit betalen of opsparen is voor mij parkeren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Raymond P schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 02:27:
@Domba Yep, al kan je dat moment natuurlijk verschuiven als je het per se zo wilt doen bij Tibber.
Dat een opgebouwd tegoed niet direct met terugwerkende kracht verrekend wordt snap ik dan wel weer, dat geeft een hoop meer administratieve mutaties.

Iets vooruit betalen of opsparen is voor mij parkeren.
Ik heb al jaren energiejaar gelijk aan kalenderjaar.
En met thuisaccu eigenverbruik en PV opwek van 10-16 uur shiften naar 19-22 uur, geeft minimaal saldeervolume.
Dat is bij mij 19kWp, ca 16MWh opwek, 3500-4500kWh afname 8-9000kWh teruglevering
Dan heb je ~€2000 aan draadje hangen, voor ~€600 uitbetaling na jaarrekening

Waarvan je dan 75% in Jan/Feb 2700kWh-3200kWh direct einde maand
via incasso betaald wordt ~€700 en spaarpotje bij Tibber dat op vult tot ~€1300 +/- 100(~€700 salderen + €130-160 uurtarief voordeel binnen saldeervolume + €450-550 overschot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Domba Helemaal begrijpelijk. En tegen de tijd dat de rest van Nederland hopelijk ergens in de buurt komt van jouw situatie ligt de energietransitie ergens in het verleden.

Tot dan moeten de leveranciers het doen met wat volgens de wet toegestaan is omtrent salderen.
Een partij als Zonneplan biedt, voor nu, toch nog gewoon een alternatief? Of zou je nu overal moeten wachten op je geld?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Raymond P schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 03:29:
@Domba Helemaal begrijpelijk. En tegen de tijd dat de rest van Nederland hopelijk ergens in de buurt komt van jouw situatie ligt de energietransitie ergens in het verleden.

Tot dan moeten de leveranciers het doen met wat volgens de wet toegestaan is omtrent salderen.
Een partij als Zonneplan biedt, voor nu, toch nog gewoon een alternatief? Of zou je nu overal moeten wachten op je geld?
Met zonneplan is contact (wilde me ook voor een of ander klantpanel) is een optie, maar anwb met €15/maand voorschot van begin tot eind net zogoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Gelukkig hebben we die keuzevrijheid. ;)
En ik kan m'n lokale gvo van Tibber blijven kopen, iedereen happy.

Ik ben benieuwd wat er nog meer verzonnen gaat worden omtrent terugleveren.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Raymond P zal best nog wel het een en ander komen, we nader 40-45% van kleinverbruikers met PV een kantelpunt en als meer naar een thuisaccu jaagt, dan wordt afzet volume ook rap kleiner en verdeling etmaal totaal anders.
Dan loopt dat profielmodel vast en moet energieleverancier naar zoveel mogelijk realtime P1 info

1 zo'n klant als mij die wel PV-opwek teruglevert, maar niet tussen 10-16, maar om 19-22 uur maakt geen krasje laat staan een deuk, maar 1000 wordt het merkbaar,

Zo iets van 12-17kW aan mijn zijde van LS-trafo heeft nog beetje impact, aan de andere zijde op middenspanning niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
KC27 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 00:09:
[...]

Ik ga straks in de wintermaanden totaal ca 300 euro betalen en dan krijg ik (als ze niet failliet gaan) op 1 september 900 euro tegoed uitgekeerd.
Als ik per 1 maart afreken bouw ik ook 700 euro op tot 1 november, maar dan hoef ik in de winter niets te betalen.
Misschien is halverwege de zomer nog beter, dan loopt het tegoed niet zo hoog op.

Onderstaand een overzicht van mijn verbruik/productie en kosten/opbrengsten per maand:
[Afbeelding]
De winst wordt met name bereikt door "slimme" inzet van mijn accu en warmtepomp(boiler).
Ja, dat klopt. Ik dacht obv je eerdere post dat je op jaarbasis een flink overschot hebt en dat je dan lang zou moeten wachten op betaling daarvan.

Risico is inderdaad dat ze failliet gaan en je nog een tegoed hebt staan. Ik houd helemaal niet van dat soort constructies en zou zelf overstappen naar een partij die een redelijk (en zelf bij te sturen) voorschot hanteert. Ik zit nu bij Groene Stroom Lokaal en kan goed bijhouden hoe mijn eindafrekening zich gaat ontwikkelen. Dat stevent nu af op €250 bijbetalen, maar ik kan dan nog een participatie in een energiecoöperatie verrekenen qua Energiebelasting. Dan houd ik uiteindelijk nog iets van ze tegoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Betaal je bij ANWB echt elke maand hetzelfde? Op de website is het mij niet helemaal duidelijk. Er staat groot een gemiddelde prijs per maand, maar als je dan op details klikt lijkt het er op dat ze wel degelijk elke maand wat anders factureren?

Op basis van de huidige communicatie wil ik iig weg bij Tibber. Te groot financieel risico.

Dus dan ZP of ANWB denk ik? Opwek en verbruik is circa gelijk +/- 10 Mwh/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:25
V_ger schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:51:
Betaal je bij ANWB echt elke maand hetzelfde? Op de website is het mij niet helemaal duidelijk. Er staat groot een gemiddelde prijs per maand, maar als je dan op details klikt lijkt het er op dat ze wel degelijk elke maand wat anders factureren?

Op basis van de huidige communicatie wil ik iig weg bij Tibber. Te groot financieel risico.

Dus dan ZP of ANWB denk ik? Opwek en verbruik is circa gelijk +/- 10 Mwh/jaar.
Bij ANWB krijg je een voorschot bedrag dat je maandelijks betaalt ja, oa gebaseerd op historisch verbruik en aan te passen via de app. Ik gebruik ANWB voor gas zo en Tibber voor stroom. (ik verbruik meer dan ik oplever met mijn zonnepanelen).

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:26
Niltag schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 00:53:
[...]

Precies.

- In de situatie dat je per saldo over een jaar genomen evenveel geld verdient (opwekt) als dat je moet betalen (verbruikt) zal je maandrekening dus steeds 0 euro zijn. Hierbij financier je dus je volledige jaarlijkse energierekening voor, beginnend in april met 0 t/m het hoogtepunt in oktober.

- In de situatie dat je per saldo over een jaar genomen meer geld verdient (opwekt) als dat je moet betalen (verbruikt) zal je maandrekening dus steeds 0 euro zijn en pas bij je jaarrekening het resterende netto nog te ontvangen bedrag ontvangen. Hierbij voorfinancier je dus je volledige jaarlijkse energierekening plus alle overschot ontvang je pas bij je jaarrekening.

Het is dus beter om je jaarrekening in oktober te hebben (of de laatste opwekmaand waarin je netto zou ontvangen) zodat je nog het minste voorfinanciert. Als je je jaarrekening in april hebt financier je het netto nog te ontvangen bedrag volledig zo'n driekwart jaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Gecko123 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:12:
[...]

Precies.

- In de situatie dat je per saldo over een jaar genomen evenveel geld verdient (opwekt) als dat je moet betalen (verbruikt) zal je maandrekening dus steeds 0 euro zijn. Hierbij financier je dus je volledige jaarlijkse energierekening voor, beginnend in april met 0 t/m het hoogtepunt in oktober.

- In de situatie dat je per saldo over een jaar genomen meer geld verdient (opwekt) als dat je moet betalen (verbruikt) zal je maandrekening dus steeds 0 euro zijn en pas bij je jaarrekening het resterende netto nog te ontvangen bedrag ontvangen. Hierbij voorfinancier je dus je volledige jaarlijkse energierekening plus alle overschot ontvang je pas bij je jaarrekening.

Het is dus beter om je jaarrekening in oktober te hebben (of de laatste opwekmaand waarin je netto zou ontvangen) zodat je nog het minste voorfinanciert. Als je je jaarrekening in april hebt financier je het netto nog te ontvangen bedrag volledig zo'n driekwart jaar voor.
Nee dat is niet wat er in de mail van Tibber staat. Er staat niets over je verbruik, alleen dat ze je opwek in een potje doen. Dus je verbruik betaal je direct zelf elke maand. En je opwek spaar je op tot het einde. Dat is het hele probleem. Ik zal Tibber eens mailen wat ze nu eigenlijk van plan zijn of dat ze maar een half verhaal hebben gestuurd.

Als ik elke maand 0 euro moet betalen, helemaal prima. Maar zoals ik het lees is dat zeker niet het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 23:17
V_ger schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:35:

Als ik elke maand 0 euro moet betalen, helemaal prima. Maar zoals ik het lees is dat zeker niet het geval.
Je bouwt een spaarpotje op in de maand dat je meer opwekt, dan je verbruikt (in €’s).
Als jij aanstaande oktober meer opwekt dan verbruikt, begint je spaarpot bij tibber, en in november wordt die spaarpot aangesproken voor de factuur, tenzij je dan natuurlijk weer meer opwek hebt dan verbruik, dan groeit wederom je spaarpot, etc.

Op die manier willen ze minder uitbetalen gedurende het jaar, en meer liquide blijven. Lijkt me sterk, tov het vorige model waarin zonnepaneel houders duurder uit zouden worden. Wat kennelijk strijdig was met de salderingsregeling. Anders hadden ze die manier vast doorgezet ipv een nieuw model uitdenken.

Dat brengt voor mensen met een grote netto opwek meer risico met zich mee bij een potentieel faillissement, maar als tibber niet liquide genoeg is om elke zomermaand veel €’s uit te moeten keren kan dat de continuïteit ook in gevaar brengen.

De salderingsregeling zorgt inmiddels voor flink wat hoofdbrekens bij zowel particulieren als leveranciers. Een nieuwe energiewet met een paar jaar duidelijkheid zou toch wel prettig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Industryofcool
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Ik ben ooit in juni begonnen bij Tibber. Dat zorgt er dus voor dat ik eerst in de zomer een flink tegoed opbouw bij Tibber en dan een jaar later daarvan het restant uitgekeerd krijg. Is het niet gewoon zaak om ervoor te gaan zorgen dat mijn jaar begint in het midden van de piek van mijn opbrengst (1 augustus)? Dus volgend jaar even 2 maanden overstappen en dan weer terug?

Dan bouw ik eerst tegoed op in augustus en september (misschien nog een beetje oktober) maar dat wordt niet zo hoog als nu vanaf juni en het wordt in de maanden daarna meteen weer rap minder. Als het tegoed daarna in het begin van de nieuwe opwekperiode vanaf april weer oploopt wordt dat al vrij snel in augustus weer uitgekeerd.

Mocht Tibber dan omvallen dan zijn er maar een paar maanden waarin dat mij geld gaat kosten en dan is de hoeveelheid geld in die maanden zelfs nog beperkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans2076
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-08-2024
Zoals ik het begrijp uit de mail van Tibber:
In juni lever ik 600 KW terug
In juni verbruik ik 500 KW van het net.
Factuur is dan simpel geschreven:
+500 maal bedrag x
-500 maal bedrag y
Factuur zal dan rond 0 of eronder uitkomen ivm teruggave energiebelasting

En de resterende 100 KW teruglevering gaat dan naar juli.
En dan zo verder tot de maanden waar je meer verbruikt van het net dan dat je teruglevert.
Dan wordt je "spaarpotje" aangesproken en begint het afromen van je meeropwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-10 08:59
Mmm ik zit per 11 augustus bij tibber vraag me toch af of ik bij ze moet blijven nu. Ik ga in de wintermaanden straks veel betalen en krijg nu voor augustus en september nog gewoon uitbetaald.

Al heb ik straks wel de hele zomer bijna om een potje op te bouwen.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papasen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-10 13:55
Een paar dagen geleden was er een vraag over hoe je elektrische auto slim op te laden met een dynamisch contract. Wellicht dat deze nieuwe produkten van Tado een oplossing kunnen zijn?

Tado introduceert slimme EV-laadoplossing en warmtepompsturing op IFA - Hardware Info
https://nl.hardware.info/...-warmtepompsturing-op-ifa

[ Voor 12% gewijzigd door papasen op 01-09-2023 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Bezzerk schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:51:
[...]

Je bouwt een spaarpotje op in de maand dat je meer opwekt, dan je verbruikt (in €’s).
Als jij aanstaande oktober meer opwekt dan verbruikt, begint je spaarpot bij tibber, en in november wordt die spaarpot aangesproken voor de factuur, tenzij je dan natuurlijk weer meer opwek hebt dan verbruik, dan groeit wederom je spaarpot, etc.

Op die manier willen ze minder uitbetalen gedurende het jaar, en meer liquide blijven. Lijkt me sterk, tov het vorige model waarin zonnepaneel houders duurder uit zouden worden. Wat kennelijk strijdig was met de salderingsregeling. Anders hadden ze die manier vast doorgezet ipv een nieuw model uitdenken.

Dat brengt voor mensen met een grote netto opwek meer risico met zich mee bij een potentieel faillissement, maar als tibber niet liquide genoeg is om elke zomermaand veel €’s uit te moeten keren kan dat de continuïteit ook in gevaar brengen.

De salderingsregeling zorgt inmiddels voor flink wat hoofdbrekens bij zowel particulieren als leveranciers. Een nieuwe energiewet met een paar jaar duidelijkheid zou toch wel prettig zijn.
Ja die liquiditeit brengt meer risico's mee, je weet niet hoe het gaat in Noorwegen en Zweden, als ook dat meer met PV-opwek en boven prijsplafond maand verbruiken zijn uitgeweken naar dynamisch.
Afgelopen winter heeft Tibber forse verliezen in Noorwegen geleden door op voorschot over te moeten gaan, daar ze in liquiditeits problemen dreigde te komen om nog voldoende energie aan te kunnen kopen (voor finacieren door afrekening achteraf), Direct gevolg daarvan is dat ze negatieve maand rekeningen niet meer direct uitbetalen, maar opgeschoven hebben naar 25/26st van de maand.

Ik lees het zo dat ze innen de positieve maandrekeningen en de negatieve in spaarpotje bij Tibber gaan.
Als je eerste maandrekening met positief bedrag in Oktober of November hebt dan heb je het grootste bedrag bij Tibber uitstaan ook is je jaarrekening rond nul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-10 11:18
Zit zelf sinds begin mei bij Tibber en ik ga aankomende zomer zeker niet bij Tibber een spaarpotje opbouwen.

Heb van mei-augustus 2600kWh over gehad. Netto van mei-juli bijna €550 teruggekregen. Rekening van augustus nog niet gezien maar zal ook nog zo'n €170 worden met een kleine 700kWh netto teruggestuurd naar het net.
De aankomende winter in is Tibber prima, maar ik denk dat ik in maart maar eens naar een traditionele leverancier ga om daar terug te leveren en dan in september weer dynamisch....

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
@Domba die risico’s zijn er zeker. Doordat de timing (per oktober) nu zo is dat de meeste mensen de grootste opwek al wel gehad hebben is komende winter niet zo’n groot probleem.
Vanaf het PV seizoen volgend jaar zou een overstap logischer zijn, zoals @ArPi75 zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:36
Als de prijs enorm stijgt in de winter, dan kan dit juist voor liquiditeitsproblemen zorgen bij Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
SidewalkSuper schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:51:
Als de prijs enorm stijgt in de winter, dan kan dit juist voor liquiditeitsproblemen zorgen bij Tibber.
Heb je het nu specifiek over deze wijziging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-10 17:48
Hans2076 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:24:
Zoals ik het begrijp uit de mail van Tibber:
In juni lever ik 600 KW terug
In juni verbruik ik 500 KW van het net.
Factuur is dan simpel geschreven:
+500 maal bedrag x
-500 maal bedrag y
Factuur zal dan rond 0 of eronder uitkomen ivm teruggave energiebelasting

En de resterende 100 KW teruglevering gaat dan naar juli.
En dan zo verder tot de maanden waar je meer verbruikt van het net dan dat je teruglevert.
Dan wordt je "spaarpotje" aangesproken en begint het afromen van je meeropwek.
Het is meer je levert 600KW terug krijg je x bedrag voor.
Je koopt 500KW voor bedrag y
x-y positief: bedrag mee naar de volgende maand.
x-y negatief: restant betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themeparktommy

themeparktommy

Pretparkgek!

V_ger schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:35:
[...]

Nee dat is niet wat er in de mail van Tibber staat. Er staat niets over je verbruik, alleen dat ze je opwek in een potje doen. Dus je verbruik betaal je direct zelf elke maand. En je opwek spaar je op tot het einde. Dat is het hele probleem. Ik zal Tibber eens mailen wat ze nu eigenlijk van plan zijn of dat ze maar een half verhaal hebben gestuurd.

Ik interpreteer het wel als dat je potje altijd als eerste gebruikt wordt. En als jij dus 50 euro van vorige maand over hebt, dat je volgende rekening met 50 euro verminderd wordt uit dat potje, hou je dan nog steeds over dan gaat dat weer naar de volgende maand. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
themeparktommy schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:25:
[...]

Ik interpreteer het wel als dat je potje altijd als eerste gebruikt wordt. En als jij dus 50 euro van vorige maand over hebt, dat je volgende rekening met 50 euro verminderd wordt uit dat potje, hou je dan nog steeds over dan gaat dat weer naar de volgende maand. etc.
Mijn contract datum is november... Dan heb ik geen zonnestroom over. Dus ik ga t/m februari/maart betalen. Daarna ga ik pas een potje maken. En dan moet ik maar hopen dat Tibber er geen potje van maakt en failliet gaat. Dan heb ik wel al mijn stroom betaald, maar krijg ik niets meer terug voor alle zomerstroom.

Ik vind het financiële risico te groot. Het is nog niet zo lang geleden dat jonge energieleveranciers bij bosjes omvielen. Het gaat mij niet gebeuren dat ik >1000 euro tegoed heb zijn bij een bedrijf wat geen bank is.

Edit:

Ik heb Tibber gemaild. ZIj bevestigen mijn vermoeden. Ik ga dus eerst betalen. Mijn startdatum is dus extreem ongunstig, want dit zal elk jaar zo zijn.

[Tibber]
Bedankt voor je bericht. We begrijpen bij Tibber dat dit een grote verandering is voor al onze klanten die opwek hebben. De wijziging wordt per 1 oktober ingevoerd. Dit betekent dat je vanaf de start van je contract inderdaad maandelijks achteraf betaald voor je daadwerkelijke verbruik, en dat we het bedrag van een eventuele negatieve factuur niet maandelijks uitbetalen, maar meenemen naar de volgende maand. De balans wordt dus maandelijks op de factuur verrekend.
[/Tibber]

[ Voor 26% gewijzigd door V_ger op 01-09-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@V_ger Als het jaar voor de jaarrekening start op eerste maand met een positief factuur maandbedrag is wel de aller slechte als ca evenveel opwek of meer hebt dan verbruik.
Die van mijn begint op Januari en die loopt met glazenbol voor de DAH prijzen al op tot >€2000 euro bij Tibber staat in spaarpot en ik met jaarrekening ~€2500-2800 ineens terug krijg.

Ik had zelfde vraag gesteld per mail, maar nog geen antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:23
V_ger schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:55:
[...]

Mijn contract datum is november... Dan heb ik geen zonnestroom over. Dus ik ga t/m februari/maart betalen. Daarna ga ik pas een potje maken. En dan moet ik maar hopen dat Tibber er geen potje van maakt en failliet gaat. Dan heb ik wel al mijn stroom betaald, maar krijg ik niets meer terug voor alle zomerstroom.

Ik vind het financiële risico te groot. Het is nog niet zo lang geleden dat jonge energieleveranciers bij bosjes omvielen. Het gaat mij niet gebeuren dat ik >1000 euro tegoed heb zijn bij een bedrijf wat geen bank is.
Ons contract is ook ingegaan per november (2022) en denk dat het bij ons nog wel meevalt. In de maanden mei, juni en juli hebben we totaal 58 euro terug gekregen. Dus dat zal voor ons best wel loslopen vermoed ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaaeZOeqQ1zefuUyCw9JC9Xzzjo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qx7YreE37VUGi6ClYNKq0XwP.png?f=fotoalbum_large

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:49
V_ger schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:55:
Het gaat mij niet gebeuren dat ik >1000 euro tegoed heb zijn bij een bedrijf wat geen bank is.
Lever jij zoveel terug dat het totaal tot boven de 1000 euro oploopt in de zomermaanden? Dan vraag ik me af of je er überhaupt wel goed aan doet om in die maanden bij een dynamische leverancier te zitten.

Wij hebben sinds eind april een tweede EV. De extra zonnepanelen die we tegelijk bestelden worden pas in oktober gelegd. Deze zomer hebben we met de al in bedrijf zijnde zonnepanelen incl augustus ongeveer 150 euro opgebouwd bij Tibber.
Volgend voorjaar, met de dubbele hoeveelheid panelen, ga ik kijken of ik in de zomer beter bij een andere leverancier een contract kan afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
A3-D schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:13:
[...]

Ons contract is ook ingegaan per november (2022) en denk dat het bij ons nog wel meevalt. In de maanden mei, juni en juli hebben we totaal 58 euro terug gekregen. Dus dat zal voor ons best wel loslopen vermoed ik.

[Afbeelding]
Dat is nog wel te overzien ja. Wat ik moet betalen ligt ruim een factor 2 hoger, maar wat ik terug moet krijgen circa een factor 10 tov jouw overzicht. Leuk hoor zo'n 0-op-de-meter woning.

Ik neig naar ANWB als nieuwe leverancier. Het lijkt erop dat die idd een vast maandbedrag doen (voor zolang het duurt). Lager dan 15 euro kan niet. Als dat idd het geval is heeft de V_ger bank toch een substantieel kleiner bedrag uitstaan bij de energieleverancier dan het geval zou zijn bij de vrienden van Tibber.

Zonneplan doet 13 euro gemiddeld, maar in de kleine lettertjes staat dan wel dat je elke maand wat anders moet dokken.

Ik kan ook nog elke maand overstappen, dan betaal ik gewoon elke maand wat ik heb gebruikt/krijg ik wat ik heb geleverd.Maar dat ik vwb de saldering van de energiebelasting denk ik niet zo handig....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
marana schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:44:
[...]

Lever jij zoveel terug dat het totaal tot boven de 1000 euro oploopt in de zomermaanden? Dan vraag ik me af of je er überhaupt wel goed aan doet om in die maanden bij een dynamische leverancier te zitten.

Wij hebben sinds eind april een tweede EV. De extra zonnepanelen die we tegelijk bestelden worden pas in oktober gelegd. Deze zomer hebben we met de al in bedrijf zijnde zonnepanelen incl augustus ongeveer 150 euro opgebouwd bij Tibber.
Volgend voorjaar, met de dubbele hoeveelheid panelen, ga ik kijken of ik in de zomer beter bij een andere leverancier een contract kan afsluiten.
Op jaarbasis circa neutraal. 12 kWp aan PV. In de zomermaanden is dat goed voor >1000 kWh/maand aan teruglevering. Met 30ct per kWh is dat dus al snel 300 euro/maand. En met de thuisbatterij tot nu toe meer terurggekregen per geleverde kWh dan wat de afgenomen hebben gekost.

In mei en juli gemiddeld -5 cent/kWh betaald (kaal) en 12 cent/kWh (kaal) gekregen.
In juni was het circa 5 cent inkoop en 13 verkoop.
De hoeveelheid gekochte stroom is niet zo hoog, verkochte stroom wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-ZlbW2vUNVK7vY0_LhgLsc7b6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sqL5xkSzU7ng71YpBMtcwquc.png?f=fotoalbum_large

Nou is die batterij dus dubbeltjeswerk, maar dat zorgt er wel voor dat ik bij een dynamische leverancier moet zitten. Anders heeft het helemaal geen zin. Die hele batterij was een voorsorteermaatregel voor als het salderen eraf gaat en als dan iedereen ineens een batterij wil hebben er niets te krijgen is voor een normaal bedrag. En het is ook wel leuk om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-10 16:22
Ik had 2 vragen gesteld.

1. Hoe zit het “meenemen”. Wordt het bedrag meegenomen of de kWh. Indien kWh hoe rekenen jullie dan het tarief omdat het per uur is.

2. Waarom deze wijziging. In feite stallen jullie het geld en vangen hier rente over want jullie verkopen de opgewekte energie maar houden het geld vast tot de jaarrekening. Terwijl ik mijn verbruik wel per maand moet betalen.

Dit heb ik teruggekregen. (Ik zie geen antwoord op mijn vragen, maar misschien lees ik het verkeerd)

Bedankt voor je bericht en je feedback.
We begrijpen bij Tibber dat dit een grote verandering is voor al onze klanten die opwek hebben. We nemen je graag mee in onze besluitvorming.Vooropgesteld is dat Tibber niet in financiële problemen verkeert. We staan onder streng toezicht van de ACM en voldoen aan alle liquiditeitseisen.We zijn een snel groeiende energieleverancier die momenteel actief is in Noorwegen, Zweden, Duitsland en Nederland. In Noorwegen zijn we een van de grootste energieleveranciers en wij nemen onze expertise mee naar Nederland.We moeten ons natuurlijk houden aan de bestaande wet- en regelgeving, zo speelt de salderingsregeling op dit moment een grote rol binnen de energiewereld. Wij doen er alles aan om deze op de best mogelijke manier toe te passen. Hierbij sta jij als klant voorop.Op dit moment krijgen klanten die meer opwek dan verbruik hebben, hiervan een eindafrekening waarbij ze de teveel verkregen belastingen moeten terugbetalen. Met deze nieuwe manier van verrekenen komt de klant achteraf niet meer voor verrassingen te staan.We zien dat deze manier van verrekenen het meest gangbaar is onder energieleveranciers. We zijn ons er echter van bewust dat deze verandering niet voor iedere klant gewenst is, we nemen je feedback dan ook ten harte.
Zoals je kunt zien proberen wij dagelijks onze bedrijfsvoering te verbeteren en we nemen je feedback zeker mee.We hopen op je begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
peak schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:02:
Ik had 2 vragen gesteld.

1. Hoe zit het “meenemen”. Wordt het bedrag meegenomen of de kWh. Indien kWh hoe rekenen jullie dan het tarief omdat het per uur is.

2. Waarom deze wijziging. In feite stallen jullie het geld en vangen hier rente over want jullie verkopen de opgewekte energie maar houden het geld vast tot de jaarrekening. Terwijl ik mijn verbruik wel per maand moet betalen.

Dit heb ik teruggekregen. (Ik zie geen antwoord op mijn vragen, maar misschien lees ik het verkeerd)

Bedankt voor je bericht en je feedback.
We begrijpen bij Tibber dat dit een grote verandering is voor al onze klanten die opwek hebben. We nemen je graag mee in onze besluitvorming.Vooropgesteld is dat Tibber niet in financiële problemen verkeert. We staan onder streng toezicht van de ACM en voldoen aan alle liquiditeitseisen.We zijn een snel groeiende energieleverancier die momenteel actief is in Noorwegen, Zweden, Duitsland en Nederland. In Noorwegen zijn we een van de grootste energieleveranciers en wij nemen onze expertise mee naar Nederland.We moeten ons natuurlijk houden aan de bestaande wet- en regelgeving, zo speelt de salderingsregeling op dit moment een grote rol binnen de energiewereld. Wij doen er alles aan om deze op de best mogelijke manier toe te passen. Hierbij sta jij als klant voorop.Op dit moment krijgen klanten die meer opwek dan verbruik hebben, hiervan een eindafrekening waarbij ze de teveel verkregen belastingen moeten terugbetalen. Met deze nieuwe manier van verrekenen komt de klant achteraf niet meer voor verrassingen te staan.We zien dat deze manier van verrekenen het meest gangbaar is onder energieleveranciers. We zijn ons er echter van bewust dat deze verandering niet voor iedere klant gewenst is, we nemen je feedback dan ook ten harte.
Zoals je kunt zien proberen wij dagelijks onze bedrijfsvoering te verbeteren en we nemen je feedback zeker mee.We hopen op je begrip.
Zelfde reactie terug gehad. Is gewoon standaardmail geworden inmiddels. Ik ben inmiddels gelijk overgestapt naar ANWB. Ze maken hiermee een veel te grote stap. Ik snap best dat ze wat liquiditeit willen maar hou het dan bij 1 maand later uitkeren bij een maand waarin je geld terug zou krijgen. Dat zou ik nog snappen. Nu ga je echt serieuze bedragen bij hun stallen. Veel te veel risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
Niltag schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:09:
[...]

Zelfde reactie terug gehad. Is gewoon standaardmail geworden inmiddels. Ik ben inmiddels gelijk overgestapt naar ANWB. Ze maken hiermee een veel te grote stap. Ik snap best dat ze wat liquiditeit willen maar hou het dan bij 1 maand later uitkeren bij een maand waarin je geld terug zou krijgen. Dat zou ik nog snappen. Nu ga je echt serieuze bedragen bij hun stallen. Veel te veel risico.
Maar over wat voor serieus grote bedragen heb je het dan? Hoeveel heb je in juni (de beste maand qua opbrengst deze zomer) jl teruggekregen van Tibber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
marana schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:39:
[...]

Maar over wat voor serieus grote bedragen heb je het dan? Hoeveel heb je in juni (de beste maand qua opbrengst deze zomer) jl teruggekregen van Tibber?
377,81 is dat genoeg om er een gedoe van te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peak
[...]

Als je wilt kan ik je mijn rekeningnummer geven. Maak je geld naar mij over. Ik beloof dat ik het volgend jaar weer terugstort.

Goed idee?

Sarcasme mode uit.
Gaat erom dat we geld genereren met zonnepanelen. Belastingdienst ziet je dus ook als “ondernemer” en wat ik opwek wil ik voor betaald worden. Bij de een is het paar honderd euro en de ander paar duizend euro met z’n nul op de meter woning.

Dat geld op je rekening of belegging levert rendement. Stallen bij Tibber levert zelfs negatief rendement omdat je geld vanwege inflatie minder waard wordt.

Dan heb je nog aspect faillissement risico wat je als argument kunt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]
Is rond €2000 een serieus bedrag en met deze zou ik dan €1200-1300 in eens moeten ontvangen
Juni 2023 €318,71 met 24/7 eiland systeem
Afname 35kWh, teruggeleverd 1088kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75

Juni € 268,57 terug gekregen, afname 221,79kWh, teruglevering 1195,25kWh

Ik heb een deel voorschot "cadeau gedaan" aan Welkom Energie toen ze failliet gingen. Stal m'n geld dus voortaan ook liever bij een bank die onder het deposito garantiestelsel valt.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
Ok mensen, ik ben overtuigd. Ik had niet gedacht dat je met zulke teruggaves in de zomer bij een dynamische leverancier je stroom zou afnemen.

Overigens weet ik wat het is. ANWB wilde bij mij niet afwijken van historisch gebruik, terwijl het huis al maanden leeg stond. Pas toen mijn bedrag daar was opgelopen tot meer dan 2000 euro werd het maandbedrag teruggeschroefd (van 800 naar 100 euro). Ik ben toen overgestapt naar Zonneplan, ik had die 2000 euro ook liever op mijn eigen rekening staan dan nog maanden bij de ANWB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:40
V_ger schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:01:
[...]

377,81 is dat genoeg om er een gedoe van te maken?
Is een gedeelte van dit bedrag niet de energiebelasting en BTW die Tibber (te veel) heeft uitgekeerd welke je dus moet terug betalen middels de jaarrekening na salderen?
Tibber stalt dus eigenlijk geld bij zijn klanten, en dat kan niet goed gaan, stel je voor dat de klanten dit niet terug willen betalen of erger nog failliet gaan O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
Simpel360 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:59:
[...]

Is een gedeelte van dit bedrag niet de energiebelasting en BTW die Tibber (te veel) heeft uitgekeerd welke je dus moet terug betalen middels de jaarrekening na salderen?
Tibber stalt dus eigenlijk geld bij zijn klanten, en dat kan niet goed gaan, stel je voor dat de klanten dit niet terug willen betalen of erger nog failliet gaan O-)
Ja, nu betaald Tibber ook voor overschot incl heffingen uit, wat grootste deel is bijv 33ct incl. is eigenlijk ~13ct kaal

Ze hebben het wel fier opgeschreven vorig jaar hoe salderen dynamisch werkt en jaarafrekening, maar ik denk niet dat er ook serieus rekening meegehouden hebben dat er met evenveel opwek tot paar duizend kWh meer dan verbruik als klant kregen.
Alleen je kan pas op moment van jaarrekening exact bepalen wat het saldeervolume was en wat overschot.
4000kWh overschot is ca €800 die te veel uitbetalende heffingen en BTW en bij jaarrekening weer moet binnen komen,
Nu draaien ze om en heb je als klant €2000 bij Tibber in de wind hangen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
Domba schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:28:
[...]

Ja, nu betaald Tibber ook voor overschot incl heffingen uit, wat grootste deel is bijv 33ct incl. is eigenlijk ~13ct kaal

Ze hebben het wel fier opgeschreven vorig jaar hoe salderen dynamisch werkt en jaarafrekening, maar ik denk niet dat er ook serieus rekening meegehouden hebben dat er met evenveel opwek tot paar duizend kWh meer dan verbruik als klant kregen.
Alleen je kan pas op moment van jaarrekening exact bepalen wat het saldeervolume was en wat overschot.
4000kWh overschot is ca €800 die te veel uitbetalende heffingen en BTW en bij jaarrekening weer moet binnen komen,
Nu draaien ze om en heb je als klant €2000 bij Tibber in de wind hangen,
d:)b
Als klant van hun begreep ik al niet dat ze het op deze manier deden, je hebt als bedrijf nogal wat geld uitstaan. Als de rente negatief is, geen probleem, maar die is nu niet meer negatief O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Simpel360 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:59:
[...]

Valt in mijn geval wel mee aangezien ik op jaarbasis rond de 0 uit kom. Bovendien betalen ze nu elke maand achteraf, dus ik wacht "maar" 1 maand op mijn tegoed.
En stel dat ik meer zou terugleveren dan gebruiken, dan betalen ze alleen over het laatste stuk "teveel" terug. Dus in de laatste maand(en). Niet over alles. De stap die ze nu zetten is een beetje alles of niets, voor mijn gevoel een overcorrectie. Juist daarom vertrouw ik het gewoon niet.

En Tibber stalt nogsteeds geen geld bij mij. Ik heb immers al de tegenprestatie (kWhs leveren) de maand ervoor uitgevoerd.

Ik heb overleg gehad met de risicomanager van de V_ger bank. Die acht het onverstandig om met deze leverancier in de toekomst zaken te blijven doen. Ik ben geen durfkapitaal investeerder.

Het zou me niet verbazen dat het een kwestie van tijd is dat andere leveranciers ook gaan piepen.
VdB met hun terugleververgoeding. Het minimaliseren van de TLV door bijna alle leveranciers, het niet meer aan kunnen gaan van langetermijncontracten als je teruglevert. Als particulier met PV ben je gewoon niet wenselijk bezig lijkt het wel....

[ Voor 20% gewijzigd door V_ger op 01-09-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themeparktommy

themeparktommy

Pretparkgek!

V_ger schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:22:
[...]
Het zou me niet verbazen dat het een kwestie van tijd is dat andere leveranciers ook gaan piepen.
VdB met hun terugleververgoeding. Het minimaliseren van de TLV door bijna alle leveranciers, het niet meer aan kunnen gaan van langetermijncontracten als je teruglevert. Als particulier met PV ben je gewoon niet wenselijk bezig lijkt het wel....
Las net een artikel op het AD waarin al staat dat veel leveranciers allerlei truucjes uithalen om mensen met zonnepanelen meer te laten betalen.
Helaas wel premium: https://www.ad.nl/economi...e-laten-betalen~a42613f2/
onder andere, geen cashback aanbiedingen wanneer je zonnepanelen hebt. De leveringskosten met 120 euro per jaar verhogen wanneer je aangeeft dat je zonnepanelen hebt. Leveranciers die niet meer zichtbaar worden op vergelijkingssites zodra je zegt dat je zonnepanelen hebt. Bij Coolblue kun je niet eens aangeven dat je zonnepanelen hebt. Variabele contracten waarbij je aangeeft zonnepanelen te hebben 10 euro per maand duurder. En ga zo maar door....

[ Voor 23% gewijzigd door themeparktommy op 01-09-2023 23:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanStriean
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-10 14:32
themeparktommy schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 23:11:
[...]

Las net een artikel op het AD waarin al staat dat veel leveranciers allerlei truucjes uithalen om mensen met zonnepanelen meer te laten betalen.
onder andere, geen cashback aanbiedingen wanneer je zonnepanelen hebt. De leveringskosten met 120 euro per jaar verhogen wanneer je aangeeft dat je zonnepanelen hebt. Leveranciers die niet meer zichtbaar worden op vergelijkingssites zodra je zegt dat je zonnepanelen hebt. Bij Coolblue kun je niet eens aangeven dat je zonnepanelen hebt. Variabele contracten waarbij je aangeeft zonnepanelen te hebben 10 euro per maand duurder. En ga zo maar door....
Hier het artikel voor iedereen: *knip*

[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 07-09-2023 12:03 . Reden: Paywalls omzeilen is niet toegestaan. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01:53
Het ‘probleem’ van Tibber zit dus in het feit dat je je geld bij hun in een spaarpotje zet? De terugleverenvergoeding en manier van salderen is toch bij alle aanbieders wel ongeveer gelijk? Of krijg ik bij de ANWB of zonnepanelen daadwerkelijk meer? En is de terugleververgoeding bij de dynamische aanbieders zo veel slechter bij overproductie? Als ik alles op een rijtje zet zie ik nog geen reden om weg te gaan bij Tibber, behalve dan het risico op failliet gaan. Of zie ik nog dingen over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Bouwertje schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:18:
Het ‘probleem’ van Tibber zit dus in het feit dat je je geld bij hun in een spaarpotje zet? De terugleverenvergoeding en manier van salderen is toch bij alle aanbieders wel ongeveer gelijk? Of krijg ik bij de ANWB of zonnepanelen daadwerkelijk meer? En is de terugleververgoeding bij de dynamische aanbieders zo veel slechter bij overproductie? Als ik alles op een rijtje zet zie ik nog geen reden om weg te gaan bij Tibber, behalve dan het risico op failliet gaan. Of zie ik nog dingen over het hoofd?
Ja het probleem is dat potje. Gezien de ervaring van omvallende energieleveranciers en kunnen fluiten naar je geld, denk ik dat het niet heel verstandig is om maanden lang honderden 💶 in een potje bij Tibber te hebben.

Hoe is jouw vertrouwen in een startende onderneming die overduidelijk de cashflow probeert te verbeteren? En groot concern of niet, elk land heeft toch zijn eigen werkmaatschappij.
In Noorwegen hadden ze ook een cashflow probleem. Toen zijn ze anders (vooraf) gaan factureren en hebben daar ook van veel klanten de middelvinger voor gekregen. Volgens mij proberen ze nu gewoon wat anders in een ander land om te zien hoe dat uitpakt.

[ Voor 20% gewijzigd door V_ger op 02-09-2023 09:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:40
Raymond P schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 03:29:

Even een reactie op deze post, maar is niet specifiek op deze post alleen, maar de complete discussie over de wijziging in de benadering van de vergoeding voor maandelijks meer terugleveren dan verbruiken.
Persoonlijk treft me dit maar weinig, ik gebruik op jaarbasis (9500 kWh door 2 maal EV en L-L airco verwarming en koeling) aanzienlijk meer dan ik opwek (5000 kWh). Alleen in de maanden april (in goede jaren), mei en juni (elk jaar) lever ik netto maximaal enkele honderden kWh’s totaal over die 3 maanden terug. In juli en augustus speel ik quite, en eind september is de rekening weer op nul, geschat, plus of min een beetje.
Kortom, misschien 50-100€ enkele maanden later. No issue. Ik wil zo ie zo niet naar een voorschot situatie (heb ik nu voor gas, en al honderden €€ geparkeerd bij de ANWB, wat tot het stook seizoen kan oplopen tot 1000€). Dus ik ken en voel het probleem wel.
Ik begrijp wel dat er een aantal groot opwekkers hiermee problemen hebben.

Maar de reden van mijn post is vooral het volgende.

Wat ik me afvroeg is of het niet logischer was geweest als Tibber voor hetgeen per maand meer wordt opgewekt dan verbruikt wel de uur prijs terugbetaalt (immers die verkopen ze ook weer a tempo) bij de maand afrekening, maar de belasting parkeert, en verrekent als ze nu voor de totale overschot opwek gaan doen.
Lijkt me sympathieker en voorkomt ook het flink verkregen belasting terugbetalen aan het eind van de afreken periode voor de groot opwekkers, terwijl er maar, schat ik, zo’n 30-40% van het in de Tibber constructie op te bouwen bedrag wordt opgebouwd als saldo.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
Bouwertje schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:18:
Klopt, het geld waar je na salderen recht op hebt.
De TLV is gelijk aan de uurprijs, zie Nordpool, Entso enz., dan kun je zien of je meer "vangt" op jouw productie uren als bij een ander, of dat gelijk is aan andere aanbieders hangt van die aanbieder af en daar zijn nogal wat smaken in, ook in hun bereken methoden.
Ik doe op dit moment met mijn PV wat salderen bij Tibber (op de PAP) en op de hele goedkope uren (op de SAP) met de nog oude TLV van 16,8 cnt/kWh (bij Vattenfall) zo lang die nog geldt. :+
Hierna zal het voorlopig wel salderen bij Tibber zijn (op de PAP)

Ik denk dat Tibber het netjes en logisch doet (onder de streep). Dat ze ook nu ervoor gaan zorgen dat geen geld extern (bij de overproducenten, zo een ben ik ook) ) gestald staat, die had ik wel verwacht.

Dat er klanten zijn die door ervaringen uit het verleden daar slechte ervaring mee hebben dat niet willen snap ik ook. Het was voor mij ook spannend of UC zou gaan uitbetalen.
Als je teveel geld hebt uitstaan bij een leverancier kun je ook overstappen en komt die afrekening.
Dussss hey, je hebt een keuze *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
themeparktommy schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 23:11:
[...]

Coolblue maakt het wel bont dan. Ze verkopen zelf ook gewoon nog zonnepanelen...
marana schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:44:
Ok mensen, ik ben overtuigd. Ik had niet gedacht dat je met zulke teruggaves in de zomer bij een dynamische leverancier je stroom zou afnemen.
Maar waarom niet? De terugleververgoedingen zijn inmiddels overal teruggeschroefd naar €0,08 of 0,09 per kWh. Zelfs met de af en toe negatieve prijzen kom je gemiddeld wel daarop uit of zelfs hoger als je op de negatieve momenten zorgt voor geen/weinig teruglevering.

OK een deel van je surplus in de zomer kun je dan inzetten voor je netto verbruik in de winter. Dat zou ook weer wat marge kunnen opleveren omdat in de winter de prijzen wat hoger liggen. Maar eerlijk gezegd ben ik mijn gemiddelde prijs over de wintermaanden (va 14 januari t/m maart €0,31) nog niet tegengekomen voor een vast of variabel contract. Dus wellicht is het zelfs dan voordeliger om dynamisch te gaan.

Maar ik denk dat een deel van de mensen met een groot overschot juist voor Tibber koos vanwege de maandelijkse afrekening. Daarmee waren ze een van de weinigen (de enige?) en dat onderscheid is nu dus weg. En erger dan dat: het is nog nadeliger dan een voorschot berekenen waarin verbruik en verwachte opbrengst worden meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
EVfan schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:54:
[...]

.....

Wat ik me afvroeg is of het niet logischer was geweest als Tibber voor hetgeen per maand meer wordt opgewekt dan verbruikt wel de uur prijs terugbetaalt (immers die verkopen ze ook weer a tempo) bij de maand afrekening, maar de belasting parkeert, en verrekent als ze nu voor de totale overschot opwek gaan doen.
Lijkt me sympathieker en voorkomt ook het flink verkregen belasting terugbetalen aan het eind van de afreken periode voor de groot opwekkers, terwijl er maar, schat ik, zo’n 30-40% van het in de Tibber constructie op te bouwen bedrag wordt opgebouwd als saldo.
Is idd een mooiere oplossing, misschien hun systeem hiervoor niet geschikt, wettelijke bepalingen, tja wie zal het zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@V_ger Dat mag je wel nuanceren...
Die cashflow issue vond plaats toen het tarief van +/-1ct naar 30ct per kWh ging, houdt hierbij rekening dat Tibber dat voor alle klanten minimaal 1 maand voorschoot.
Grof gerekend (250k klanten á 400kWh) ging hun inkoopfactuur van +/- 1 miljoen euro naar 30 miljoen euro praktisch over nacht. Zoiets heeft een maand of 4 nodig om zich te balanceren, ervan uitgaand dat alle klanten netjes direct betalen.

Hebben ze die situatie verkeerd aangepakt? Ja. Hebben ze daarvan geleerd? Ja, want nu doen ze dat hier anders. Ik mag namelijk nog steeds ná gebruik betalen. :P

Issue hier in Nederland is dat salderen in huidige vorm geld kost. Iemand moet dat betalen, linksom of rechtsom.
Je ziet over de gehele markt leveranciers pogingen doen die kosten bij degenen neer te leggen die de kosten maken.
Natuurlijk proberen ze gewoon dingen uit. Als het resultaat is dat ze een klein deel van de klanten verliezen en ze daarna hun bedrijfsmodel gewoon door kunnen voeren lijkt mij dat een succes?

Met nul op de meter zijn er zat mogelijkheden, kapitaliseren op de problemen van huidige markt wordt enkel een stukje lastiger voor een prosumer.

@EVfan Ik denk niet dat het werkt zoals je in je hoofd hebt. Die kWh die teruggeleverd wordt zal niet (altijd) tegen day-ahead tarief afgerekend worden met Tibber, zeker niet als er meer of minder wordt geproduceerd dan verwacht (de onbalans verrekenprijzen zijn soms gewoon komisch).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-10 18:49
Ben al enige tijd geleden overgestapt van Eneco naar Zonneplan. Tot dusver bevalt dit prima.
Mijn moeder heeft een contract bij Oxxio en gezien de hoge gastarieven daar, hebben we besloten om ook naar dynamische prijzen te gaan. Zij heeft echter geen smartphone maar nog een vast nummer. Smartphone wordt een brug te ver.
Kan ik op mijn Zonneplan app ook haar aansluiting activeren / beheren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Taatort schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:27:
Ben al enige tijd geleden overgestapt van Eneco naar Zonneplan. Tot dusver bevalt dit prima.
Mijn moeder heeft een contract bij Oxxio en gezien de hoge gastarieven daar, hebben we besloten om ook naar dynamische prijzen te gaan. Zij heeft echter geen smartphone maar nog een vast nummer. Smartphone wordt een brug te ver.
Misschien even navragen bij de Klantenservice? Wellicht heb je nog een oude tablet of telefoon liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Simpel360 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:04:
[...]
Als je teveel geld hebt uitstaan bij een leverancier kun je ook overstappen en komt die afrekening.
Dussss hey, je hebt een keuze *O*
Dat is dus niet helemaal waar, want dat betekent dat je niet meer kan salderen naar de winter toe en dus voor alle teruggeleverde stroom de belasting terug moet gaan betalen.

Als ze nou inderdaad zoals hierboven ook al geopperd gewoon het kale tarief direct verrekenen en de belasting laten staan tot de jaarrekening dan loopt het uitstaande bedrag in elk geval een stuk minder op (in mijn geval scheelt dat ruim 50%. Cash flow probleem een stuk kleiner, mijn uitstaande bedrag gehalveerd en geen risico dat ik bij de jaarafrekening nog veel belasting moet terugbetalen.
Ze zouden zelfs naar de herst/winter toe als het salderen daadwerkelijk begint de belasting direct mee kunnen salderen welke ze in zomermaanden hebben opgespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:04
Hebben ze ook een webportal? Dan kan je daar via een browser het andere contract beheren.
Bij ANWB kan dat, webversie is vrijwel hetzelfde als de app.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
Dat verwacht ik wel. Linksboven in je Zonneplan-app kun je van huis wisselen. Wat je nu niet gebruikt, want maar 1 huis aangemeld. Maar dat suggereert dat je een tweede huis kunt aanmelden. Misschien moet ze dan wel jouw e-mailadres opgeven bij haar aanmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
ArPi75 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:01:
[...]

Dat is dus niet helemaal waar, want dat betekent dat je niet meer kan salderen naar de winter toe en dus voor alle teruggeleverde stroom de belasting terug moet gaan betalen.

Als ze nou inderdaad zoals hierboven ook al geopperd gewoon het kale tarief direct verrekenen en de belasting laten staan tot de jaarrekening dan loopt het uitstaande bedrag in elk geval een stuk minder op (in mijn geval scheelt dat ruim 50%. Cash flow probleem een stuk kleiner, mijn uitstaande bedrag gehalveerd en geen risico dat ik bij de jaarafrekening nog veel belasting moet terugbetalen.
Ze zouden zelfs naar de herst/winter toe als het salderen daadwerkelijk begint de belasting direct mee kunnen salderen welke ze in zomermaanden hebben opgespaard.
Wat ook nog zou kunnen (iig in mijn eigen geval). Is straks even overstappen naar wat anders en dan per april weer terug. Dan begin ik met een potje opbouwen ipv met betalen. Dat vermindert mijn probleem enorm zowel kwa hoeveelheid uitstaand geld als de duur van die periode.

Maar ik kan nu nog niet overstappen, dan benadeel ik mezelf met salderen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marana
ArPi75 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:01:
[...]

De vraag is of ze kWh meenemen of euro's. De mail is daarover onduidelijk: "Vanaf 1 oktober zullen we de opbrengsten van overproductie niet meer direct aan je uitbetalen, maar voor je bewaren en meenemen naar de volgende maand. Zo bouw je in de zomermaanden een reservepotje op voor de koudere wintermaanden en worden je energiekosten beter verspreid over het jaar."

Overigens bouwt iedereen met zonnepanelen bij energieleveranciers met vaste of variabele tarieven ook een potje op bij de leverancier. Wellicht dat iedereen die dat vervelend vindt nou juist daarom bij een dynamische leverancier zit, maar voor mij is het wel opvallend dat je eigenlijk niemand over die potjes daar hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
marana schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:31:
[...]

De vraag is of ze kWh meenemen of euro's. De mail is daarover onduidelijk: "Vanaf 1 oktober zullen we de opbrengsten van overproductie niet meer direct aan je uitbetalen, maar voor je bewaren en meenemen naar de volgende maand. Zo bouw je in de zomermaanden een reservepotje op voor de koudere wintermaanden en worden je energiekosten beter verspreid over het jaar."

Overigens bouwt iedereen met zonnepanelen bij energieleveranciers met vaste of variabele tarieven ook een potje op bij de leverancier. Wellicht dat iedereen die dat vervelend vindt nou juist daarom bij een dynamische leverancier zit, maar voor mij is het wel opvallend dat je eigenlijk niemand over die potjes daar hoort.
Euros natuurlijk. kWhs meenemen gaat niet omdat je die per uur afrekent.

Bij een traditionele leverancier is het potje veel kleiner omdat het daar 2 kanten op werkt. Tibber kiest ervoor om het potje alleen hun eigen kant op te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
V_ger schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:34:
[...]

Euros natuurlijk. kWhs meenemen gaat niet omdat je die per uur afrekent.

Bij een traditionele leverancier is het potje veel kleiner omdat het daar 2 kanten op werkt. Tibber kiest ervoor om het potje alleen hun eigen kant op te laten werken.
Precies dat. Een voorbeeld ter aanvulling.

Bij traditionele leveranciers betaal je elke maand een voorschot. Gebaseerd op je gemiddelde verbruik. In de winter zou je bijvoorbeeld €150 per maand kwijt zijn maar in de zomer lever je meer. Door het voorschot ga je bijvoorbeeld maar €75 per maand over het hele jaar betalen. Dit is dus het werkt “twee kanten” op

Tibber zegt nu
Betaal in de wintermaanden je werkelijke verbruik dus €150 en in de zomer krijg je niks terug, nee dat crediteren we pas in de winter weer. Dus in de zomer betaal je €0 en in de winter weer meer.

Stel Tibber gaat failliet in oktober dan kan je fluiten naar je opgebouwde credit.

Bij een traditionele leverancier ben je slim als je je maandbedrag lager zet dan wat je verbruikt zodat je eind jaar bij moet betalen. Risico is dus voor de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
bilgy_no1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:41:
[...]

Misschien even navragen bij de Klantenservice? Wellicht heb je nog een oude tablet of telefoon liggen?
Ja, dat was ook mijn eerste gedachte maar ik vind de ervaringen op dit vlak van mede-tweakers ook erg relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
JukeboxBill schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:09:
[...]

Hebben ze ook een webportal? Dan kan je daar via een browser het andere contract beheren.
Bij ANWB kan dat, webversie is vrijwel hetzelfde als de app.
Ik heb (nog) geen webportal kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
marana schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:28:
[...]

Dat verwacht ik wel. Linksboven in je Zonneplan-app kun je van huis wisselen. Wat je nu niet gebruikt, want maar 1 huis aangemeld. Maar dat suggereert dat je een tweede huis kunt aanmelden. Misschien moet ze dan wel jouw e-mailadres opgeven bij haar aanmelding.
Ja, idd het lijkt erop dat je meerdere ID's kan gebruiken. Ga dit eens bekijken.
Had al wel de optie "gezinsleden" gezien, maar dat lost mijn probleem denk ik niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
Taatort schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:55:
[...]

Ja, idd het lijkt erop dat je meerdere ID's kan gebruiken. Ga dit eens bekijken.
Had al wel de optie "gezinsleden" gezien, maar dat lost mijn probleem denk ik niet op.
Bij Tibber is dit ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Raymond P schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:25:
……….

@EVfan Ik denk niet dat het werkt zoals je in je hoofd hebt. Die kWh die teruggeleverd wordt zal niet (altijd) tegen day-ahead tarief afgerekend worden met Tibber, zeker niet als er meer of minder wordt geproduceerd dan verwacht (de onbalans verrekenprijzen zijn soms gewoon komisch).
@Raymond P
Maar dan is er nog meer aan de hand dan simpel het direct of pas later uitbetalen van meer dan verbruikte opwek en het cashflow argument.
Dan is dit ook een vorm van risico reductie mbt de prijzen die voor de door hen ingekochte verkregen wordt.
Hoe ze dat dan doen is me niet duidelijk, maar “they buy time”. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:17

Audione0

Strijdt der titanen

Je kunt gewoon de login gegevens van haar contract/app op jouw smartphone gebruiken.
Dan ben je er.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Audione0 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:12:
[...]

Je kunt gewoon de login gegevens van haar contract/app op jouw smartphone gebruiken.
Dan ben je er.
Delen van wachtwoorden is niet erg veilig.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
EVfan schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:58:
[...]

@Raymond P
Maar dan is er nog meer aan de hand dan simpel het direct of pas later uitbetalen van meer dan verbruikte opwek en het cashflow argument.
Dan is dit ook een vorm van risico reductie mbt de prijzen die voor de door hen ingekochte verkregen wordt.
Hoe ze dat dan doen is me niet duidelijk, maar “they buy time”. Correct?
Zonder meer info is er weinig te zeggen, en hoe die markt exact in elkaar steekt is niet erg transparant.
In principe zou de opslag dit moeten dekken, daar worden immers onbalanskosten in opgenomen voor levering. De onbalanskosten voor invoeding hoeven echter niet hetzelfde te zijn.
Het is ook mogelijk dat ze een (significant) deel van afname en invoeding afgedekt hebben met contracten en klant/wij enkel een representatie van day-ahead marktprijs krijgen. De huidige waarde van een teruggeleverde kWh bij andere partijen ligt echter onder de 10ct, kan mij niet voorstellen dat een nieuw contract of verlenging momenteel interessant zal zijn voor een dynamische leverancier.

De vorige oplossing, reductie van de vergoeding van opslagen bij teruglevering (1.3ct uit m'n hoofd), had waarschijnlijk ook al dekkend moeten zijn. Echter, hierop zijn ze waarschijnlijk teruggefloten of tot zinnen gekomen gezien dat niet in lijn met de wet is.

Het lijkt inderdaad allemaal gericht op tijd kopen wachtend op nieuwe wetgeving. De cumulatieve rente die ze zullen ontvangen zal niet hoger zijn dan de verminderde kostenpost van vorige oplossing. :)
Kapitaal is er voldoende bij Tibber, het verhaal uitzingen zonder verlies te maken zal de investeerders ongetwijfeld tevreden houden.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Raymond P schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:49:
[...]

Zonder meer info is er weinig te zeggen, en hoe die markt exact in elkaar steekt is niet erg transparant.
In principe zou de opslag dit moeten dekken, daar worden immers onbalanskosten in opgenomen voor levering. De onbalanskosten voor invoeding hoeven echter niet hetzelfde te zijn.
Het is ook mogelijk dat ze een (significant) deel van afname en invoeding afgedekt hebben met contracten en klant/wij enkel een representatie van day-ahead marktprijs krijgen. De huidige waarde van een teruggeleverde kWh bij andere partijen ligt echter onder de 10ct, kan mij niet voorstellen dat een nieuw contract of verlenging momenteel interessant zal zijn voor een dynamische leverancier.

De vorige oplossing, reductie van de vergoeding van opslagen bij teruglevering (1.3ct uit m'n hoofd), had waarschijnlijk ook al dekkend moeten zijn. Echter, hierop zijn ze waarschijnlijk teruggefloten of tot zinnen gekomen gezien dat niet in lijn met de wet is.

Het lijkt inderdaad allemaal gericht op tijd kopen wachtend op nieuwe wetgeving. De cumulatieve rente die ze zullen ontvangen zal niet hoger zijn dan de verminderde kostenpost van vorige oplossing. :)
Kapitaal is er voldoende bij Tibber, het verhaal uitzingen zonder verlies te maken zal de investeerders ongetwijfeld tevreden houden.
@Raymond P
We zijn het eens, laten we niet de current account van Tibber proberen te maken. :)

Pagina: 1 ... 170 ... 305 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels