Ik vind dat wel meevallen hoor. Ik wek 7000 kWh op en verbruik ca. 9.500 kWh per jaar. Dit komt voornamelijk door de elektrische auto en warmtepomp (3000 kWh per jaar alleen al voor de pomp i.p.v. 1500 kuub gas).JukeboxBill schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:15:
Als je als particulier zo veel teruglevert, dan ben je een energiebedrijf met de daarbij behorende bedrijfsrisico's.
Bij een aantal zonnepanelen, net genoeg voor eigen gebruik, kan het nooit zo veel in de papieren lopen.
Je zou het tegoed kunnen beperken door zelf je maandbedrag telkens aan te passen. Bij ANWB lijkt dat vrij makkelijk te gaan.
Dit betekent echter wel dat ik gedurende de zomer gewoon een flink saldo opbouw. Ik had eigenlijk het idee dat je dan gewoon eerlijk met elkaar om kon gaan met een dynamisch contract. Ja ik krijg in de zomer wat minder terug voor de stroom dan dat ik in de winter betaal met een dynamisch contract. Volkomen logisch gezien vraag en aanbod. Maar nu gaat Tibber dus bij mij een schuld opbouwen in de zomer en als ik het een beetje doorreken dan sta ik pas vanaf ergens december/januari weer op 0. Dat zal iedere zonnepaneelbezitter bij hen nu hebben. Wellicht wat minder bij kleinere teruglevering. Als je het goed leest bouwt het saldo gewoon op totdat je weer meer verbruikt hebt dan teruggeleverd.
Wat je afneemt rekenen ze nu dus gelijk bij je af maar wat je teruglevert hebben ze in sommige gevallen een betalingstermijn bij jou van enkele maanden voor. Heel gek. Reken dan gewoon een maand voorschot ofzo.
Dit maakt Tibber in 1 keer de meest onaantrekkelijke partij uit het lijstje wat mij betreft als je zonnepanelen hebt.
/f/image/IMe6V2LeYeiX8vNPik3T5Vu7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Qx7YreE37VUGi6ClYNKq0XwP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sqL5xkSzU7ng71YpBMtcwquc.png?f=fotoalbum_large)