Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-11 20:40
Ik volg Martien Visser graag die dagelijks allerlei interessante grafieken over de energietransitie post. Deze 3 vond ik in het kader van de dynamische energieprijzen zeer interessant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fmtRcFVH5rHJihv0ptxZz3Otm8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iKyfZVI3v3fKB1PHfLdftCuh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_2OlHgecMp-3P32ziKPhYCj-a8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KGjU3pYL86BwZhwjcCtyojlb.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_zcCpsCLyMi126qy43qfYMonLQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iBiRjqVEGVNb6ZalNimbFxDb.png?f=user_large

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-11 18:25
Gecko123 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:27:
[...]

Wat is je bron eigenlijk dat dit mogelijk is? Het is toch aan de netbeheerder hoelaat de tellers omschakelen? Dat is per gebied bepaald niet per leverancier.

https://www.pricewise.nl/...ren/#wanneerpiekendaluren
Tellers schakelen niet meer om en de netbeheerder heeft er niets meer mee te maken, dat is al in 2021 afgeschaft. Dubbeltarief is nu alleen nog mogelijk met een slimme meter.

Wanneer hoog- en laagtarief ingaan en eventueel ook meer dan twee tarieven per dag is iets wat in het energiecontract geregeld kan worden, mits de klant een slimme meter heeft.

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-11 12:11
Lecenten schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:56:
[...]

Tellers schakelen niet meer om en de netbeheerder heeft er niets meer mee te maken, dat is al in 2021 afgeschaft. Dubbeltarief is nu alleen nog mogelijk met een slimme meter.

Wanneer hoog- en laagtarief ingaan en eventueel ook meer dan twee tarieven per dag is iets wat in het energiecontract geregeld kan worden, mits de klant een slimme meter heeft.
De tellers schakelen wel degelijk om. De DSMR slimme meters hebben twee tellerstanden, aan dat aantal is voor zover ik kan zien niks te veranderen. Het enige wat te veranderen is, is op welke momenten welke tellerstand verhoogd wordt, en dit is van bovenaf per regio bepaald, en kan ongetwijfeld op afstand aangepast worden, of anders via een P0 terminal.

Een leverancier kan natuurlijk heel gemakkelijk een hogere prijs aan het 'dal' tarief hangen dan aan het 'normaal' tarief, dit werkt zelfs nog als de klant het op afstand uitlezen van de meter heeft uitgeschakeld. Wordt wel een beetje lastiger als je dat switcht tussen zomer en winter, dan zul je de klant wellicht vaker dan 1x per jaar moeten lastigvallen om zijn tellerstanden.

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-11 18:25
In de slimme meter zit een klok waarmee kan worden bepaald op welk moment welk telwerk loopt. Vroeger (tot 2021) ging dat voor de domme meter met een extern signaal dat door de netbeheerder werd gestuurd en wat dus ook voor alle klanten hetzelfde is. Dat hoeft nu niet meer, ik verwacht dat de energieleveranciers ook met andere tijden en waarschijnlijk meer dan 2 tarieven komen.

Als de klant de meter niet wil laten uitlezen dan zit je inderdaad vast aan de ingebouwde tijden (geen idee of dat per klant kan worden aangepast), maar dan zou je alleen nacht- en dagtarief kunnen omdraaien en dat lijkt me heel onwaarschijnlijk. Want stroom is overdag soms goedkoper (meestal de eerste uren van de middag), maar soms ook veel duurder en dan met name in de ochtend- en avondspits.

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:49
Lecenten schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:15:
In de slimme meter zit een klok waarmee kan worden bepaald op welk moment welk telwerk loopt. Vroeger (tot 2021) ging dat voor de domme meter met een extern signaal dat door de netbeheerder werd gestuurd en wat dus ook voor alle klanten hetzelfde is. Dat hoeft nu niet meer, ik verwacht dat de energieleveranciers ook met andere tijden en waarschijnlijk meer dan 2 tarieven komen.

Als de klant de meter niet wil laten uitlezen dan zit je inderdaad vast aan de ingebouwde tijden (geen idee of dat per klant kan worden aangepast), maar dan zou je alleen nacht- en dagtarief kunnen omdraaien en dat lijkt me heel onwaarschijnlijk. Want stroom is overdag soms goedkoper (meestal de eerste uren van de middag), maar soms ook veel duurder en dan met name in de ochtend- en avondspits.
Eh, dat bestaat toch al heel lang…daar gaat dit topic over. Elk uur eenander tarief. 8)7

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 12:57
WillemP22 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:33:
[...]

De stroomprijs is nauwelijks hoger dan 3 jaar terug! Slechts een paar cent/kWh. Het is de energiebelasting die fors is toegenomen en daar gezamelijk gaat de btw nog overheen. In de app van tibber kun je dat mooi zien….de maandgemiddelde prijzen van de afgelopen 3 jaar …MET en zonder belastingen. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Jep overheid heeft slim gebruik gemaakt van de energiecrisis.
Aan de andere kant hebben mensen door de energiecrisis wel geleerd om minder te verbruiken.
Dus ja prijzen hoog = minder verbruik.

Wat wel lelijk is, is dat landen in het oosten daar uiteraard niet mee aan doen. Die blijven lekker door gaan met verbruik.

-----------------------------------
Afgelopen 3 maanden goed gebruik gemaakt van Tibber en daarvoor zonneplan, maar gezien de kleine verschillen nu....denk ik dat een vast tarief net zo goed is rond de 35c.
Vooral omdat de "dal" ook al 30c is.

[ Voor 9% gewijzigd door kx22 op 26-08-2023 08:54 ]

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Och, mijn 'dure' augustus staat nu op 27ct/kWh (vorig jaar augustus was dat 53ct/kWh).
Met mijn verbruik scheelt dat toch nog een paar tientjes deze maand t.o.v. een vast contract.

- knip -

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-11 22:25
Hier hetzelfde. Gebruik 25ct en teruglevering 23ct. Opvallend dat mijn teruglevering altijd 2ct lager.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:03
kx22 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:52:
[...]

Jep overheid heeft slim gebruik gemaakt van de energiecrisis.
Aan de andere kant hebben mensen door de energiecrisis wel geleerd om minder te verbruiken.
Dus ja prijzen hoog = minder verbruik.

Wat wel lelijk is, is dat landen in het oosten daar uiteraard niet mee aan doen. Die blijven lekker door gaan met verbruik.

-----------------------------------
Afgelopen 3 maanden goed gebruik gemaakt van Tibber en daarvoor zonneplan, maar gezien de kleine verschillen nu....denk ik dat een vast tarief net zo goed is rond de 35c.
Vooral omdat de "dal" ook al 30c is.
Slim gebruik gemaakt van de energiecrisis? Er is voor vele miljarden uitgedeeld aan compensaties, verlagingen, prijsplafond, verlaging accijns etc.

Dat de tijdelijke verlagingen zijn gestopt betekent niet dat de overheid hier een sneaky spelletje heeft gespeeld.

Doel van de Energiebelasting is altijd geweest om verbruik zwaarder te beprijzing en zo energiebesparing te stimuleren. De belasting is ooit budgetneutraal ingevoerd, wat wil zeggen dat de inkomstenbelasting destijds met hetzelfde bedrag is verlaagd.

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
bilgy_no1 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:16:
[...]

Slim gebruik gemaakt van de energiecrisis? Er is voor vele miljarden uitgedeeld aan compensaties, verlagingen, prijsplafond, verlaging accijns etc.

Dat de tijdelijke verlagingen zijn gestopt betekent niet dat de overheid hier een sneaky spelletje heeft gespeeld.

Doel van de Energiebelasting is altijd geweest om verbruik zwaarder te beprijzing en zo energiebesparing te stimuleren. De belasting is ooit budgetneutraal ingevoerd, wat wil zeggen dat de inkomstenbelasting destijds met hetzelfde bedrag is verlaagd.
Best wel sneaky vind ik ook, al die compensaties breed uit meten. Bijna niets melden over dat deze betaald worden met een behoorlijke belastingverhoging. Daarbij vind ik het ook nog dom om op momenten dat stroom gratis is er toch nog 15 cent belasting over te heffen. Daar doe je de verduurzaming en ook de netbelasting geen goed mee.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

• bilgy_no1
Srednier schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:16:
[...]

Best wel sneaky vind ik ook, al die compensaties breed uit meten. Bijna niets melden over dat deze betaald worden met een behoorlijke belastingverhoging. Daarbij vind ik het ook nog dom om op momenten dat stroom gratis is er toch nog 15 cent belasting over te heffen. Daar doe je de verduurzaming en ook de netbelasting geen goed mee.
Uiteraard worden die compensaties breed uitgemeten. Maar dacht je werkelijk dat het niet ooit weer terug zou worden gedraaid? En dat de kosten daarvan niet op een of andere manier moeten worden gedragen?

Aangezien de belasting op ieder moment hetzelfde is maakt dat rationeel gezien dus geen fluit uit voor je beslissing over het sturen van je verbruik.

Een dynamische energiebelasting is wel een interessant idee om dynamische contracten te stimuleren, maar je wordt nu (met een vast tarief per kWh) niet benadeeld met je dynamische tarieven.

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-11 12:25

m00

bilgy_no1 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:01:
[...]

Uiteraard worden die compensaties breed uitgemeten. Maar dacht je werkelijk dat het niet ooit weer terug zou worden gedraaid? En dat de kosten daarvan niet op een of andere manier moeten worden gedragen?

Aangezien de belasting op ieder moment hetzelfde is maakt dat rationeel gezien dus geen fluit uit voor je beslissing over het sturen van je verbruik.

Een dynamische energiebelasting is wel een interessant idee om dynamische contracten te stimuleren, maar je wordt nu (met een vast tarief per kWh) niet benadeeld met je dynamische tarieven.
Door de BTW die ook nog over de energiebelasting wordt berekend, belasting op belasting dus, is er geen vaste heffing per kWh maar wordt dat nog meer naarmate de prijs stijgt bij dynamische stroom.

Kaal tarief €0,01 plus €0,155 (94% van de prijs is belasting),
Kaal tarief €0,05 plus €0,163 (77% van de prijs is belasting),
Kaal tarief €0,10 plus €0,173 (63% van de prijs is belasting).
Etc.

Zo is het overigens al een mooi poosje, dat staat verder los van dat zotte prijsplafond. Het is alleen relatief nieuw dat de kale prijs boven de €0,05 uitkomt en dat die nog hogere belasting oplevert.

• bilgy_no1
m00 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:28:
[...]

Door de BTW die ook nog over de energiebelasting wordt berekend, belasting op belasting dus, is er geen vaste heffing per kWh maar wordt dat nog meer naarmate de prijs stijgt bij dynamische stroom.

Kaal tarief €0,01 plus €0,155 (94% van de prijs is belasting),
Kaal tarief €0,05 plus €0,163 (77% van de prijs is belasting),
Kaal tarief €0,10 plus €0,173 (63% van de prijs is belasting).
Etc.

Zo is het overigens al een mooi poosje, dat staat verder los van dat zotte prijsplafond. Het is alleen relatief nieuw dat de kale prijs boven de €0,05 uitkomt en dat die nog hogere belasting oplevert.
Maar de EB + BTW over de EB blijft gelijk.

Als de kale prijs stijgt, dan stijgt uiteraard ook de BTW daarover. Dat is bij ieder ander product ook zo.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

@joep03nl De grafieken op enever.nl doen het niet meer:
If you're seeing this Grafana has failed to load its application files
...
Ik ben eigenlijk vooral geïnteresseerd in de waarde van de zonnestroom in het lopende kalenderjaar (2023).

Simpel: peak exclusief negatieve uren (dan gaat de omvormer uit).

Ingewikkeld: vergelijkbaar met de methode zoals PBL het correctiebedrijf berekent (excl. GVO).

Nog ingewikkelder: naar ratio van de instraling KNMI Volkel gecorrigeerde gemiddeldes, exclusief negatieve uurprijzen. Een uurprijs krijgt meer gewicht in het gemiddelde als er meer instraling is, en andersom. Zodat je een beeld krijg wat je kunt verwachten als je zonnestroom via een dynamisch contract terug gaat leveren.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• Raymond P
  • Nu online
@cj1 Simpel: de waarde van teruglevering is gelijk aan het dynamisch tarief / beursprijs voor geleverde energie.

Ingewikkeld: het tarief is niet gekoppeld aan hoe hard de zon schijnt maar wordt bepaald dmv vraag en aanbod.

Nog ingewikkelder: enkel afname is momenteel zelfs met deftige modellen niet accuraat 7 dagen vooruit te voorspellen.
Een complexe laag daaroverheen draperen in een poging je resultaat voor teruglevering te bepalen over een langere periode lijkt mij onbegonnen werk.

Als je enkel benieuwd bent naar historische data dan zijn er meerdere bronnen waar het tarief per uur voor de afgelopen x jaar opgehaald kan worden.
Je eigen data daaraan koppelen zal je een prima indruk geven van wat het resultaat had geweest.

- knip -

• bilgy_no1
cj1 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:32:
@joep03nl De grafieken op enever.nl doen het niet meer:

[...] Zodat je een beeld krijg wat je kunt verwachten als je zonnestroom via een dynamisch contract terug gaat leveren.
Nou, niet echt. Je weet dan wat het je historisch gezien had opgeleverd. Maar volgend jaar zal zeker anders zijn dan 2023. Het weer (juni was zonniger dan normaal, maar april, mei, juli en augustus juist minder) prijzen (meer PV en wind komt online, geopolitieke situatie kan anders worden), je verbruik (ga je veel meer sturen naar goedkope momenten, komt er een Warmtepomp of EV of ander apparaat bij), zoveel variabelen die kunnen gaan afwijken.

Ik denk dat het een interessante exercitie is, voor de leuk. Maar als voorspeller is het een gevalletje schijnzekerheid.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Raymond P schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:15:
Als je enkel benieuwd bent naar historische data dan zijn er meerdere bronnen waar het tarief per uur voor de afgelopen x jaar opgehaald kan worden.
Je eigen data daaraan koppelen zal je een prima indruk geven van wat het resultaat had geweest.
Doe mij maar zo'n bron met historische data per uur.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• Raymond P
  • Nu online
cj1 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:49:
[...]

Doe mij maar zo'n bron met historische data per uur.
Je kunt een api key aanvragen bij entso-e.

Of even zoeken in dit topic, EnergyZero's api staat toe dat je een flinke periode in 1 query binnen hengelt.
Een van de frontends daarvan vind je hier: https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond P op 27-08-2023 21:33 ]

- knip -

• mvandek2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-11 22:19
Raymond P schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:15:
Heb je een URL hiervoor?

Mijn afrekening bij NextEnergy is niet te herleiden tot kostprijzen per dag dus ik zoek ook een historisch overzicht van de dynamische all-in tarieven. NextEnergy werkt totaal niet meer om hier meer inzicht in te geven.

• Raymond P
  • Nu online
mvandek2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:59:
[...]

Heb je een URL hiervoor?

Mijn afrekening bij NextEnergy is niet te herleiden tot kostprijzen per dag dus ik zoek ook een historisch overzicht van de dynamische all-in tarieven. NextEnergy werkt totaal niet meer om hier meer inzicht in te geven.
Gedeeltelijk, 1 post boven jouw post. :)
Een all-in prijs verschilt per leverancier, die som moet je zelf erbij maken.

- knip -

• mvandek2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-11 22:19
Raymond P schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:09:
[...]
Gedeeltelijk, 1 post boven jouw post. :)
Een all-in prijs verschilt per leverancier, die som moet je zelf erbij maken.
Die URL ken ik maar die geeft niet de all-in prijs.

• Raymond P
  • Nu online
@mvandek2 Tjah, gezien je toch een calculatie zou moeten maken lijkt mij dat een hele kleine drempel.
Vooral ook omdat de opslagen niet een uurlijkse variabele zijn.

Wellicht dat @joep03nl je kan helpen met een voorgekauwde set data specifiek voor jouw leverancier.

- knip -

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:20
Weet iemand of er voor de gasprijs ook een "onafhankelijke" bron is waar je de dagprijzen vandaan kan halen (vergelijkbaar met Nordpool) om in HomeAssistant weer te geven?

• Willempie27
AWEF schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:28:
Weet iemand of er voor de gasprijs ook een "onafhankelijke" bron is waar je de dagprijzen vandaan kan halen (vergelijkbaar met Nordpool) om in HomeAssistant weer te geven?
https://enever.nl/prijzenfeeds/

• H4nsie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-11 16:09
Ik gebruik in mijn Domoticz script de EEX. Die geeft onafhankelijke prijzen, na 15:00 ook al voor de volgende dag.

Zie voor code mijn script: The DAY AHEAD DAILY (and hourly) ENERGY PRICES for Domoticz

Script toont gasprijs vandaag, en morgen indien beschikbaar. Electra per uur. Als je P1 hebt rekent het ook live uit wat je electra, gas en waterkosten zijn. En dat laatste is leuk als je zonnepanelen hebt; je electrakosten kunnen overdag dalen en 's avonds weer stijgen.

• AWEF
H4nsie schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:57:
[...]

Ik gebruik in mijn Domoticz script de EEX. Die geeft onafhankelijke prijzen, na 15:00 ook al voor de volgende dag.

Zie voor code mijn script: The DAY AHEAD DAILY (and hourly) ENERGY PRICES for Domoticz

Script toont gasprijs vandaag, en morgen indien beschikbaar. Electra per uur. Als je P1 hebt rekent het ook live uit wat je electra, gas en waterkosten zijn. En dat laatste is leuk als je zonnepanelen hebt; je electrakosten kunnen overdag dalen en 's avonds weer stijgen.
Thnx. Hoewel ik HomeAssistant gebruik ga ik toch eens even neuzen in je code om te kijken of ik hier iets voor HA van kan maken

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:24
update 22-06-2023: de laatste weken worden er steeds meer tokens aangemaakt voor zakelijke en/of commerciële doeleinden. Dit is absoluut niet toegestaan!
Je zou als developer toch gewoon meerder tarieven sets kunnen gebruiken? Alle tokens die misbruik maken serveer je dan een persoonlijke set tarieven. Als je die tarieven vervolgens publiekelijk ergens tegenkomt kun je de partij ook matchen en sta je sterker bij de rechter.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 04:31
De groei van het aantal dynamische contracten zet gestaag door met de ANWB als marktleider.

https://solarmagazine.nl/...9bf328-bbefd270f4-8730137

[ Voor 3% gewijzigd door Niek_ op 30-08-2023 07:18 ]

• Willempie27
Niek_ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:17:
De groei van het aantal dynamische contracten zet gestaag door met de ANWB als marktleider.

https://solarmagazine.nl/...9bf328-bbefd270f4-8730137
Vind het toch opvallend dat de ANWB de grootste is terwijl Zonneplan en Tibber even geleden de goedkoopste waren.
Zal denk ik wel een combi zijn naamsbekendheid en prijzen laten zien zonder energiebelasting.

• AWEF
Willempie27 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:25:
[...]

Vind het toch opvallend dat de ANWB de grootste is terwijl Zonneplan en Tibber even geleden de goedkoopste waren.
Zal denk ik wel een combi zijn naamsbekendheid en prijzen laten zien zonder energiebelasting.
Ik denk eerder dat het "vaste" maandbedrag van ANWB een belangrijke reden is.

• Raymond P
  • Nu online
Volgens mij is die dataset ook niet helemaal compleet, of een kleine 800.000 huishoudens zou een aansluiting/contract moeten delen.

Ik vraag mij af hoe dat geregistreerd wordt, mijn netbeheerder heeft bijvoorbeeld niet direct die data voor handen (tenzij vast/variabele aanbieder).

- knip -

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:30
EnergyZero heeft een integratie, die kun je hiervoor gebruiken. Volgens mij niet nodig om klant te zijn bij hun of een reseller.

Ik heb het zelf nu nog handmatig in de configuratie staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
rest:
  - resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=4&inclBtw=true
    scan_interval: 200
    sensor:
      - name: "Gasprijzen netto"
        value_template: >
          {% set today = utcnow().strftime('%Y-%m-%dT%H:00:00Z') %}
          {% set VAT = 1.21 %}
          {% set tax_m3 = 0.4898 %}
          {% set markup = 0.06839 %}
          {{((value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price * VAT + (markup + tax_m3) * VAT|float)|round(2)}}
        unit_of_measurement: "Eur/m³"
        json_attributes:
          - Prices
          - average

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Willempie27 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:25:
[...]

Ik zit bij ANWB 8)

Tibber hield voor mij op omdat ik ook gas heb. Als ik die marktaandelen zie neemt vrijwel iedereen bij ANWB ook gas af. Al ben ik in juni overgestapt op Coolblue voor gas...

Behalve Frank Energie met een excessief tarief voor gas inkoopkosten, weet ik nog wel dat op het moment van overstappen de verschilen minimaal waren, echt centenwerk. Daarom gekozen voor een aanbieder waarvan ik denk dat die niet failliet gaat, want ik zat in het verleden ook bij Welkom Energie...

En het marktaandeel, ik denk dat niemand een Tibber, een Zonneplan kent. Maar ANWB adverteert ongetwijfeld groot in de kampioen. Dat trekt mensen die klaar zijn met Eneco, Essent en Rattenval.

[ Voor 10% gewijzigd door knakworst op 30-08-2023 09:26 ]

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:24
AWEF schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:28:
[...]

Ik denk eerder dat het "vaste" maandbedrag van ANWB een belangrijke reden is.
Toch gek, ik zie juist als groot voordeel exact betalen wat ik gebruik als dikke plus.

• AWEF
mazzoop80 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:17:
[...]

Toch gek, ik zie juist als groot voordeel exact betalen wat ik gebruik als dikke plus.
Klopt, maar een hoop mensen willen "zekerheid" met een vast maandelijks bedrag. Ik heb op dit moment ook Zonneplan maar ik ga eersdaags samenwonen en mijn vriendin wordt heel zenuwachtig van wisselende maandbedragen. Hierdoor ook voor de ANWB gekozen voor ons nieuwe huis

• Willempie27
knakworst schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:50:
[...]

Ik zit bij ANWB 8)

Tibber hield voor mij op omdat ik ook gas heb. Als ik die marktaandelen zie neemt vrijwel iedereen bij ANWB ook gas af. Al ben ik in juni overgestapt op Coolblue voor gas...

Behalve Frank Energie met een excessief tarief voor gas inkoopkosten, weet ik nog wel dat op het moment van overstappen de verschilen minimaal waren, echt centenwerk. Daarom gekozen voor een aanbieder waarvan ik denk dat die niet failliet gaat, want ik zat in het verleden ook bij Welkom Energie...

En het marktaandeel, ik denk dat niemand een Tibber, een Zonneplan kent. Maar ANWB adverteert ongetwijfeld groot in de kampioen. Dat trekt mensen die klaar zijn met Eneco, Essent en Rattenval.
Het leveren van gas zal misschien wel de grootste reden zijn inderdaad. Helemaal overeen gekeken.

• themeparktommy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:31

themeparktommy

Pretparkgek!

knakworst schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:50:
[...]

Ik zit bij ANWB 8)

Ik heb mijn stroom bij Tibber en sinds vandaag mijn gas bij ANWB. Ik zat eerst bij Eneco toen het nog "goed" was, ben toen tijdelijk overgestapt naar Budget, maar merkte dat die prijzen gewoon niet mee daalde met de marktprijzen. Dus toen maar deze stap genomen. Ben benieuwd naar de ervaringen. Merkte al wel dat ik gebruik maak van de daluren.

Grafisch Ontwerper, 999 Games

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik zit ook bij ANWB. Ooit begonnen met Frank Energie, maar vanwege een verhuizing met overlap (2 energie leveringen tegelijk) ANWB op het nieuwe adres genomen. Uitzonderingen, ditmaal 2 adressen levering, bij bedrijven gaat vaak verkeerd (en wellicht werkt de app dan ook niet), dus dat durfde ik niet aan.

De app bij Frank Energie is veel beter dan ANWB. ANWB kan ook niet de volledige prijs (inclusief alles) laten zien, waardoor je altijd +17cent moet rekenen 8)7 Het vaste bedrag is ook geen voordeel voor mij, maar ook niet echt een nadeel. Echter, verder wel tevreden met beide partijen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:23

de Peer

under peer review

AWEF schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:27:
[...]

Klopt, maar een hoop mensen willen "zekerheid" met een vast maandelijks bedrag. Ik heb op dit moment ook Zonneplan maar ik ga eersdaags samenwonen en mijn vriendin wordt heel zenuwachtig van wisselende maandbedragen. Hierdoor ook voor de ANWB gekozen voor ons nieuwe huis
Bizar. Dan zou ik zeggen: open een gratis betaalrekening. zet daar 500 euro op (buffer) en schrijf dan zelf elke maand een vast bedrag af van je huidige betaalrekening. :+
Dan heb je ook elke maand een vast bedrag dat er af gaat.

uiteindelijk ben je natuurlijk jezelf voor de gek aan het houden op deze manier.

• earthman
  • Laatst online: 06-11 12:11
Ja want dat vaste bedrag wordt aan het eind van het jaar opeens verrekend met je werkelijke verbruik.

Nu werkt dat best goed bij vaste prijzen, als je verbruik een beetje hetzelfde blijft, en als dat dicht bij je echte verbruik zit zal dat bijna op 0 uitkomen, maar bij dynamische prijzen zul je voor een verrassing komen te staan aan het einde van het jaar.

Tenzij je op een duur moment bent ingestapt waardoor het termijnbedrag te hoog was ingeschat.

• Raymond P
  • Nu online
Budgetteren kan je leren. De "weg is weg" mentaliteit is een beetje zonde, je krijgt er niets voor terug als je het parkeert bij een energieleverancier.

Hier wordt het potje energie maandelijks gevuld met wat het voorschot vast contract was geweest in dat kwartaal.
Potje (virtueel) raakt niet leeg maar de verleiding om na een aantal maanden een tent op te zetten naast de lokale automatiek snap ik dan weer wel. :P

- knip -

• themeparktommy

themeparktommy

Pretparkgek!

The__Virus schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:33:
[...]

EnergyZero heeft een integratie, die kun je hiervoor gebruiken. Volgens mij niet nodig om klant te zijn bij hun of een reseller.

Ik heb het zelf nu nog handmatig in de configuratie staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
rest:
  - resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=4&inclBtw=true
    sensor:
          {% set VAT = 1.21 %}
          {% set markup = 0.06839 %}
          {{((value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price * VAT + (markup + tax_m3) * VAT|float)|round(2)}}
        json_attributes:
          - Prices
          - average
Netjes! Dankjewel!
Misschien verkeerde plek om te vragen, maar heb je er ook een voor de prijs van morgen? :9

• AWEF
de Peer schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Bizar. Dan zou ik zeggen: open een gratis betaalrekening. zet daar 500 euro op (buffer) en schrijf dan zelf elke maand een vast bedrag af van je huidige betaalrekening. :+
Dan heb je ook elke maand een vast bedrag dat er af gaat.

uiteindelijk ben je natuurlijk jezelf voor de gek aan het houden op deze manier.
Eens. Ik heb nu zonneplan en voldoende financiele buffer om tegenslagen op te kunnen vangen. Alleen niet iedereen denkt op deze manier.
earthman schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:38:
Ja want dat vaste bedrag wordt aan het eind van het jaar opeens verrekend met je werkelijke verbruik.

Nu werkt dat best goed bij vaste prijzen, als je verbruik een beetje hetzelfde blijft, en als dat dicht bij je echte verbruik zit zal dat bijna op 0 uitkomen, maar bij dynamische prijzen zul je voor een verrassing komen te staan aan het einde van het jaar.

Tenzij je op een duur moment bent ingestapt waardoor het termijnbedrag te hoog was ingeschat.
Bij ANWB kan je redelijk goed in de gaten houden hoe je er voor staat met betrekking tot de eind-afrekening. Dit moet je natuurlijk wel in de gaten houden

[ Voor 38% gewijzigd door AWEF op 30-08-2023 11:15 ]

• The__Virus
themeparktommy schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

Netjes! Dankjewel!
Misschien verkeerde plek om te vragen, maar heb je er ook een voor de prijs van morgen? :9
Voor zover ik weet is dat er niet en wordt de prijs eenvoudigweg gepubliceerd per 6 uur 's ochtends. Weet niet hoeveel tevoren deze bekend is eerlijk gezegd. Eerder wel eens naar gekeken, maar volgens mij was dit 'alles' wat je kunt opvragen, waar dan ook. Maar ik kan het mis hebben!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:00

Tazzios

..

Zou ANWB niet ook veel zakelijke klanten hebben?* Veel andere dynamische accepteren geen zakelijk klanten. Ook meerdere aansluitingen is wel eens een probleem.

Zakelijk aansluitingen hebben ook geen prijsplafond waardoor dynamisch sneller voordelig is.

(Prive heb ik Tibber, 5 zakelijke(VvE) bij ANWB)

*staat ook in het artikel. Dat ze een opmars hebben vind ik niet vreemd bij de andere 3 partijen kun je de prijzen niet eens vinden en de andere missen naamsbekendheid.

@Raymond P zag ik later ook vandaar deze aanpassing. O-)

[ Voor 28% gewijzigd door Tazzios op 30-08-2023 11:37 ]

• Raymond P
  • Nu online
@Tazzios Kleinzakelijk wordt apart vermeld, dat is 5-10% marktaandeel voor ANWB.

- knip -

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ik vermoed eerder dat ANWB Energy zo groot is omdat het "merk" ANWB enorm betrouwbaar is, zowel privé als zakelijk, en dat ik hun niet zo 1,2,3 zie verdwijnen als leverancier ;)

Ik zit ook bij ANWB Energy, persoonlijk was de keuze voor hun die reden maar ook omdat het qua kosten relatief weinig verschil maakte en omdat ik mijn eigen apparatuur/aansturing kan gebruiken (HomeAssistant icm P1 meter, etc).

Daarbij hebben ze een soort van hybride model hebben waarbij je maandelijks een voorschot betaalt en waarbij de maandelijkse "verdiensten" worden verrekent met je uiteindelijke eindrekening (een vorm van praktische saldering dus).

[ Voor 8% gewijzigd door nwagenaar op 30-08-2023 12:51 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:21
nwagenaar schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:41:
Ik vermoed eerder dat ANWB Energy zo groot is omdat het "merk" ANWB enorm betrouwbaar is, zowel privé als zakelijk, en dat ik niet zo 1,2,3 hun zie verdwijnen als leverancier ;)

Ik zit ook bij ANWB Energy, persoonlijk was de keuze voor hun die reden maar ook omdat het qua kosten relatief weinig verschil maakte. Daarbij hebben ze een soort van hybride model hebben waarbij je maandelijks een voorschot betaalt en waarbij de maandelijkse "verdiensten" worden verrekent met je uiteindelijke eindrekening (een vorm van praktische saldering dus).
Mee eens. Niet het bekende, maar vooral het betrouwbare dat er aan vast zit.

Veel mensen van Eneco en co over zien stappen naar ANWB. Deze mensen nemen Tibber en Zonneplan niet eens in overweging. Want voor de energie crisis konden ze ook al overstappen naar een Budgetenergie ofzo, maar dat deden ze toen ook niet.

Daarnaast, ANWB en Zonneplan scheelt een paar cent, maar het echte geld verdien je met de overstap van Eneco naar een Dynamische leverancier.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Domba
  • Nu online
Raymond P schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:02:
Volgens mij is die dataset ook niet helemaal compleet, of een kleine 800.000 huishoudens zou een aansluiting/contract moeten delen.

Ik vraag mij af hoe dat geregistreerd wordt, mijn netbeheerder heeft bijvoorbeeld niet direct die data voor handen (tenzij vast/variabele aanbieder).
Er zijn flink wat huishoudens met een gezamelijke aansluiting, dat waren die in november/december 2022 geen 2x €190 energie toeslag kregen omdat ze achter een gezamelijke aansluiting van de netbeheerder zitten (flats met een groot aansluiting, mantelzorgwoningen/hofjes/gesplitste woningen etc), waarvoor een aparte regeling is opgezet. Meeste hebben wel een eigen meter en registratie als zelfstandige woonruimte/functie, maar geen meter(s) van de netbeheerder.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Raymond P
  • Nu online
Domba schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:50:
[...]

Er zijn flink wat huishoudens met een gezamelijke aansluiting, dat waren die in november/december 2022 geen 2x €190 energie toeslag kregen omdat ze achter een gezamelijke aansluiting van de netbeheerder zitten (flats met een groot aansluiting, mantelzorgwoningen/hofjes/gesplitste woningen etc), waarvoor een aparte regeling is opgezet. Meeste hebben wel een eigen meter en registratie als zelfstandige woonruimte/functie, maar geen meter(s) van de netbeheerder.
Het is voorgerekend in een debat wat ik gevolgd had, het totaal was verre van 800k voor zover ik mij herinner. Terugvinden blijkt ook lastig.

- knip -

• Domba
  • Nu online
Raymond P schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

Het is voorgerekend in een debat wat ik gevolgd had, het totaal was verre van 800k voor zover ik mij herinner. Terugvinden blijkt ook lastig.
Uit brief van Jetten aan 2e kamer
In Nederland zijn naar huidige inschatting circa 700.000 huishoudens woonachtig achter een blokaansluiting

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:39
Even controleren voor ik een besluit neem...
Ik wil per 1 oktober overstappen naar dynamisch. Vanaf dan (ongeveer) ga ik meer afnemen dan terugleveren.

Ik zit sinds 1 maart bij VanOns (Modelcontract). Inmiddels een flink overschot teruggeleverd. Dus ook nog veel belasting te verrekenen.

Is het volgende juist: ?

Als ik bij VanOns dynamisch ga afnemen wordt de belasting tot 1 maart 2024 verrekend met mijn huidige overschot. Dan kost het mij alleen de netto levering per kWh.

Als ik overstap naar een andere leverancier kan de belasting niet meer verrekend worden. Dan ben ik voor iedere afgenomen kWh 15 cent duurder uit.

Wordt de verrekening "gereset" op 1 januari of op 1 maart (=contractdatum).

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:58
Domba schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Uit brief van Jetten aan 2e kamer
In Nederland zijn naar huidige inschatting circa 700.000 huishoudens woonachtig achter een blokaansluiting
Ik denk wel dat dit voornamelijk gaat om warmte (blokverwarming). Die mensen zouden dan alsnog een dynamisch energiecontract voor stroom en gas voor koken kunnen hebben.

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-11 22:37
Als je een blokaansluiting hebt is dat meestal gewoon voor stroom en gas allebei de situatie, niet voor 1 van beiden.

• Domba
  • Nu online
marcop23 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:23:
[...]

Ik denk wel dat dit voornamelijk gaat om warmte (blokverwarming). Die mensen zouden dan alsnog een dynamisch energiecontract voor stroom en gas voor koken kunnen hebben.
Denk ook aan woonhuizen die op een bedrijfsaansluiting zitten, Voor belastingplan 2024 komt mogelijk een aanpassing voor oa een of meerdere woningen op een glastuinbouw bedrijfsaansluiting, dat was zelfs een aparte regeling.

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
SidewalkSuper schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:29:
Als je een blokaansluiting hebt is dat meestal gewoon voor stroom en gas allebei de situatie, niet voor 1 van beiden.
Zeker niet, mijn moeder had blokverwarming via de woningbouw en een eigen losse stroom en gasaansluiting.
Zelf hebben wij hier blokverwarming en een gezamenlijke gasaansluiting. Stroom is individueel.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:07
@MJ de Bruijn op zich zie je dat goed, met het salderen per jaar ook. Vraag is alleen of VanOns dit ook zo ziet.

VanOns kan het veranderen van product ook zien als beëindigen van de huidige en starten met het nieuwe, en dan is de situatie gelijk aan het overstappen naar een andere leverancier.
Beste lijkt mij om VanOns hier specifiek naar te vragen.

• Raymond P
  • Nu online
Mitssz schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:37:
[...]

Zeker niet, mijn moeder had blokverwarming via de woningbouw en een eigen losse stroom en gasaansluiting.
Zelf hebben wij hier blokverwarming en een gezamenlijke gasaansluiting. Stroom is individueel.
Klopt, dat zijn er ook 700k.
Met de info van @Domba kan ik wel weer even verder zoeken.

- knip -

• marcop23
  • Laatst online: 13:58
SidewalkSuper schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:29:
Mijn ervaring in twee jaren '60 appartementsgebouwen is steeds: blokverwarming (collectief) maar wel individuele gas- en stroomaansluitingen. Gas werd dan gebruikt om te koken en voor eventueel een geiser.

• Domba
  • Nu online
Raymond P schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:56:
[...]
Klopt, dat zijn er ook 700k.
Met de info van @Domba kan ik wel weer even verder zoeken.
Denk ook aan de constructies, waarbij energieleverancier geen ACM leververgunning nodig heeft, ACM neemt die ook niet mee in dataset

• Raymond P
  • Nu online
@Domba Ik ga zeker nog even dat specifieke debat terugzoeken als ik tijd heb.
Die groep was zo klein dat dat praktisch geen weging had. (woonadressen op vakantieparken +soortgelijk en een handje vol opwek vrijgesteld van vergunning)

- knip -

• MJ de Bruijn
Bezzerk schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:44:
@MJ de Bruijn op zich zie je dat goed, met het salderen per jaar ook. Vraag is alleen of VanOns dit ook zo ziet.

VanOns kan het veranderen van product ook zien als beëindigen van de huidige en starten met het nieuwe, en dan is de situatie gelijk aan het overstappen naar een andere leverancier.
Beste lijkt mij om VanOns hier specifiek naar te vragen.
Dat is een goeie!

Ik heb ze een e-mail gestuurd met deze vraag.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:06
MJ de Bruijn schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:15:
[...]

Dat is een goeie!

Ik heb ze een e-mail gestuurd met deze vraag.
Bij aangaan van een nieuw contract krijg je een eindafrekening, denk dat je je tegoed (energiebelasting en salderen) eerst op moet maken of het vervalt.

• MJ de Bruijn
Bezzerk schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:44:
Ik heb de vraag per e-mail voorgelegd en omgaande antwoord ontvangen.
Overstappen naar dynamische is een nieuw contract met een slotafrekening van het huidige contract. De verrekening wordt per die datum gereset.
Dus ik ga de verrekening van de belasting missen.
Edit: dus goed rekenen en nadenken welke datum ik ga kiezen.

[ Voor 5% gewijzigd door MJ de Bruijn op 30-08-2023 15:32 ]

• peppie1212
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-01 16:03
nou die anwb gaat ook elke dag een stapje up met gas en stoorm

• de Peer
  • Laatst online: 12:23

de Peer

under peer review

peppie1212 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:30:
nou die anwb gaat ook elke dag een stapje up met gas en stoorm
wat bedoel je?
Je krijgt gewoon de marktprijs, met een vaste opslag.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 30-08-2023 16:43 ]

• peppie1212
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-01 16:03
*knip*

Dit voegt niets toe.

[ Voor 82% gewijzigd door tweakduke op 07-09-2023 12:03 ]

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-11 23:55
peppie1212 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:00:
ik voorspel dat op 01-01-24
de benzine 25 cent up
gas 1,60 up dynamisch
stroom 0,80 up dynamisch
we komen hier op terug
Thanks voor deze zeer gefundeerde post. Draagt naar mijn niet bij aan de inhoudelijkheid van dit topic |:(

• themeparktommy

themeparktommy

Pretparkgek!

The__Virus schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

Voor zover ik weet is dat er niet en wordt de prijs eenvoudigweg gepubliceerd per 6 uur 's ochtends. Weet niet hoeveel tevoren deze bekend is eerlijk gezegd. Eerder wel eens naar gekeken, maar volgens mij was dit 'alles' wat je kunt opvragen, waar dan ook. Maar ik kan het mis hebben!
Ah, ja ik zag hier: https://doe-duurzaam.nl/a...-assistant-zo-doe-je-dat/ wel ooit een mogelijkheid, maar ik heb het niet juist werkend gekregen. Daar hebben ze wel de mogelijkheid de, zodra ze beschikbaar zijn, tarieven van morgen weer te geven.

Er zit trouwens nog wel een foutje in die API URL, er staat nog BTW true, maar dat moet false zijn omdat je hem anders 2 keer eroverheen berekend. Nu kom ik, bijna, aan de prijs die ook op enever.nl staat, scheelt een duizendste wat waarschijnlijk komt door afronden van getallen.

Volgens mij staat er ook nog een oud bedrag in voor de belasting en afdracht, dus dit zou het juiste script moeten zijn

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
rest:
  - resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=4&inclBtw=false
    sensor:
          {% set VAT = 1.21 %}
          {% set markup = 0.08275 %}
          {{((value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price * VAT + (markup + tax_m3) * VAT|float)|round(3)}}
        json_attributes:
          - Prices
          - average

[ Voor 48% gewijzigd door themeparktommy op 30-08-2023 21:13 ]

• The__Virus
themeparktommy schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:07:
[...]

Ah, ja ik zag hier: https://doe-duurzaam.nl/a...-assistant-zo-doe-je-dat/ wel ooit een mogelijkheid, maar ik heb het niet juist werkend gekregen. Daar hebben ze wel de mogelijkheid de, zodra ze beschikbaar zijn, tarieven van morgen weer te geven.

Er zit trouwens nog wel een foutje in die API URL, er staat nog BTW true, maar dat moet false zijn omdat je hem anders 2 keer eroverheen berekend. Nu kom ik, bijna, aan de prijs die ook op enever.nl staat, scheelt een duizendste wat waarschijnlijk komt door afronden van getallen.

Volgens mij staat er ook nog een oud bedrag in voor de belasting en afdracht, dus dit zou het juiste script moeten zijn

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
rest:
  - resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=4&inclBtw=false
    sensor:
          {% set VAT = 1.21 %}
          {% set markup = 0.08275 %}
          {{((value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price * VAT + (markup + tax_m3) * VAT|float)|round(3)}}
        json_attributes:
          - Prices
          - average
Dank hiervoor! BTW had inderdaad false moeten zijn in de URL. De 'markup' is de opslag van je energieleverancier. Daarnaast klopt volgens mij de belasting wel, dit is het kale bedrag zonder BTW. Zie https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen

• david033
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-01 19:36
Dit voorspelt abn:

Wij denken dat de gasprijzen de komende winter hoger zullen zijn dan voor de energiecrisis. Door het verlies van aanbod uit Rusland, is de gasmarkt krapper dan voorheen. Bovendien leiden voorzorgsmaatregelen in de vorm van hogere buffers tot extra kosten en een hoger gemiddeld prijsniveau. Wij gaan uit van een TTF gemiddelde jaarprijs van 55 EUR/MWh voor de tweede helft van 2023 en 60 EUR/MWh voor 2024.

Nb als het inderdaad richting de zestig gaat, dan zit je op dynamische contracten rond de 1,40.
Ik heb in de zomer (Juli) een jaarcontract gesloten voor gas (niet voor stroom) bij coolblue voor €1,16. Dat is en blijft een gok. Ik weet achteraf pas of er verstandig aan deed. Stroom zal als dit uitkomt ook best nog stijgen. Die correlatie is er nou eenmaal. Maar ik blijf dynamisch doen vanwege EV.

• Raymond P
  • Nu online
Ondertussen in België. :+
Het gros is voor uitvoer daar...

Als er daadwerkelijk verlies van aanbod is dan stopt het niet bij 60/MWh gemiddeld.

- knip -

• PnD
  • Laatst online: 24-11 22:28

PnD

like in Pinda ^_^

Ik ben aan het oriënteren wat met mijn gascontract te doen. Blijf ik op dynamisch?

Verbruik ongeveer 1200 m3 per jaar met een traditionele CV. Momenteel vastleggen voor een jaar zit rond de € 1,30. Het is natuurlijk een beetje glazenbol-kijken..

Ik neig naar vastleggen..de variabele prijs zal in de wintermaanden toch snel richting dit tarief kruipen verwacht ik. Vanaf 1 januari is het prijsplafond eraf en dan heb je toch nog 3-4 maanden waarin ik veel verbruik.

Meer mensen die deze afweging aan het maken zijn (of gemaakt hebben?)

• JukeboxBill
  • Laatst online: 14:33
@david033 Is €1,16 incl. of excl. BTW?

Ik heb in juni ook een vast contract voor gas afgesloten bij GreenChoice voor €1,28 incl. BTW, zogenaamd met korting via FNV.
Ik gebruik in de zomer geen gas, dus ik kan dan toch niet 'profiteren' van de lagere dynamische prijs in die periode. Voor stroom blijf ik wel dynamisch omdat ik daar wel een groot deel van mijn verbruik kan sturen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Tamegotchi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-11 23:27
PnD schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:15:
Ik ben aan het oriënteren wat met mijn gascontract te doen. Blijf ik op dynamisch?

Verbruik ongeveer 1200 m3 per jaar met een traditionele CV. Momenteel vastleggen voor een jaar zit rond de € 1,30. Het is natuurlijk een beetje glazenbol-kijken..

Ik neig naar vastleggen..de variabele prijs zal in de wintermaanden toch snel richting dit tarief kruipen verwacht ik. Vanaf 1 januari is het prijsplafond eraf en dan heb je toch nog 3-4 maanden waarin ik veel verbruik.

Meer mensen die deze afweging aan het maken zijn (of gemaakt hebben?)
Ik ben ook aan het overwegen momenteel.

ik gebruik in de zomer bijna geen gas, op het douchen na. Heb ook 10 zonnepanelen op het dak liggen ,daar krijg ik nu ook bar weinig van terug omdat als de zon schijnt de prijs ook laag is |:(

iRacing Profiel

• bilgy_no1
david033 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:36:
Dit voorspelt abn:

Wij denken dat de gasprijzen de komende winter hoger zullen zijn dan voor de energiecrisis. Door het verlies van aanbod uit Rusland, is de gasmarkt krapper dan voorheen. Bovendien leiden voorzorgsmaatregelen in de vorm van hogere buffers tot extra kosten en een hoger gemiddeld prijsniveau. Wij gaan uit van een TTF gemiddelde jaarprijs van 55 EUR/MWh voor de tweede helft van 2023 en 60 EUR/MWh voor 2024.

Nb als het inderdaad richting de zestig gaat, dan zit je op dynamische contracten rond de 1,40.
Ik heb in de zomer (Juli) een jaarcontract gesloten voor gas (niet voor stroom) bij coolblue voor €1,16. Dat is en blijft een gok. Ik weet achteraf pas of er verstandig aan deed. Stroom zal als dit uitkomt ook best nog stijgen. Die correlatie is er nou eenmaal. Maar ik blijf dynamisch doen vanwege EV.
Het hangt uiteraard in grote mate af van hoe streng de winter in Europa wordt. En elektriciteit wordt steeds meer ontkoppeld van de gasprijs, aangezien er dit jaar heel veel GW aan wind-op-zee bijkomt.

Maar desondanks goed om te weten.

• david033
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-01 19:36
JukeboxBill schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:16:
@david033 Is €1,16 incl. of excl. BTW?

Ik heb in juni ook een vast contract voor gas afgesloten bij GreenChoice voor €1,28 incl. BTW, zogenaamd met korting via FNV.
Ik gebruik in de zomer geen gas, dus ik kan dan toch niet 'profiteren' van de lagere dynamische prijs in die periode. Voor stroom blijf ik wel dynamisch omdat ik daar wel een groot deel van mijn verbruik kan sturen.
Inclusief BTW. Vond ik toen in de zomer een goede deal. Ik sloot bij hun af toen zonneplan ook rond de 1,14 zat. Nu geloof ik weer iets daar onder. Maar dan heb ik een jaar zekerheid, ruim onder het prijsplafond. En in de zomer verbruik ik amper gas. Misschien een kuub of tien per maand. Daar zit mijn risico niet. En de 'verdiensten' dus ook niet. Want als hij zakt naar 0,8 (ik noem maar wat geks) dan profiteer ik daar amper van in de zomer. Maar ik loop in de winter dan wel een flink risico. En dat risico heb ik afgedekt. Kan ik het betalen als het drie euro per kuub wordt? Ja. Maar daar heb ik geen zin is. Verbruik 700 kuub per jaar en vooral in de winter maanden soms 100 kuub. En met het verdwijnen van het prijsplafond is het risico naar boven niet meer afgedekt. Nu zou ik iets goedkoper uit zijn met dyamisch met gas, maar 1 dure maand en het voordeel is compleet verdampt.

• Domba
  • Nu online
Tibber probeert alle manieren te voorkomen dat ze zonneplan moeten volgen met overstap naar voorschotten om toch voldoende werkkapitaal te hebben wordt later uitbetaald
1. Wijziging tarief inkoopvergoeding komt te vervallen
Op 31 juli jongstleden hebben we aangekondigd per 1 september een tariefswijziging te zullen doorvoeren op de inkoopvergoeding bij terugleveren. Het maken van de juiste beslissing is niet altijd makkelijk en in dit geval denken we dat het niet de juiste is geweest. We zullen deze wijziging dan ook niet doorvoeren. Dit houdt in dat de inkoopvergoeding zowel bij consumptie als productie gelijk blijft, te weten 1,8 cent per kWh (2,178 cent incl. BTW).

2. Wijziging uitbetaling bij overproductie
Wat verandert er dan wel? Wanneer jouw zonnepanelen op maandbasis meer stroom produceren dan je verbruikt, dan keren we het bedrag voor overproductie op dit moment, aan het einde van de maand direct aan je uit. Vanaf 1 oktober zullen we de opbrengsten van overproductie niet meer direct aan je uitbetalen, maar voor je bewaren en meenemen naar de volgende maand. Zo bouw je in de zomermaanden een reservepotje op voor de koudere wintermaanden en worden je energiekosten beter verspreid over het jaar.

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-11 20:04
Zou ACM ze nu al op de vingers getikt hebben

• YoungStarDC
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-11 17:53
Domba schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:00:
Tibber probeert alle manieren te voorkomen dat ze zonneplan moeten volgen met overstap naar voorschotten om toch voldoende werkkapitaal te hebben wordt later uitbetaald
[...]
Ik heb pas zeer kort een dynamisch contract en ben alles nog een beetje aan het ontdekken, maar dit lijkt mij, bij beide punten, positief nieuws, of zie ik dat verkeerd?

• Domba
  • Nu online
thehog schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:10:
Zou ACM ze nu al op de vingers getikt hebben
Komen we waarschijnlijk niet te weten.

ACM had anders wel wat uit te leggen, waarom zonneplan geen ongelijke tarieven mocht gebruiken in Mei en genoodzaakt was om over te stappen op voorschotten en Tibber vijf maanden later het wel mag, zonder dat er wet technisch iets verandert is in de periode

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Jammer dat Tibber de boel wil gaan wijzigen. Dan ga ik daar dus een spaarpot opbouwen en als ze dan volgend jaar na de zomer omvallen ben ik heel mijn teruggeleverde overschot kwijt? Ik heb niet echt een rotsvast vertrouwen in de jonge energieleveranciers.

Of zou ik ze kunnen mailen en zeggen dat ik ze niet betaal en het wel in een spaarpotje doe wat ze dan in de zomer met mijn overproductie kunnen verrekenen? :+

[ Voor 10% gewijzigd door V_ger op 31-08-2023 18:38 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-11 20:04
Domba schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:23:
[...]

Komen we waarschijnlijk niet te weten.

ACM had anders wel wat uit te leggen, waarom zonneplan geen ongelijke tarieven mocht gebruiken in Mei en genoodzaakt was om over te stappen op voorschotten en Tibber vijf maanden later het wel mag, zonder dat er wet technisch iets verandert is in de periode
Ze wijzigen het weer terug he of had je dat wel door :)

• Domba
  • Nu online
thehog schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:46:
[...]
Ja , anders zou vanaf morgen zijn
inkoopvergoeding bij teruglevering per 1 september aan te passen van €0,018 naar €0,009 per kWh excl. btw. Voor elke geleverde kWh
Wat ze nu doen is wat je tegoed hebt voor wat je meer hebt teruggeleverd niet eerder uitbetalen dan jaar/eindafrekening na verrekening met afname in de periode daar tussen.

Veel verschil is er niet de eerste maanden met Zonneplan, die komt pas vanaf Maart/April 2024.
Die vragen een voorschot en verrekenen dat 2 maanden later,
Ik zal het nogeens naast elkaar leggen voor ik switch

• KC27
  • Niet online
thehog schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:46:
[...]

Ze gaan met tegenzin terug ( dat blijkt wel op de manier waarop het is verwoord: "regels van leveranciers met niet dynamische contracten".
Voor mij pakt het slecht uit. Mijn contract loopt vanaf 1 september. Op jaarbasis krijg ik (in 2022-2023) 600 euro terug. Dat bouw ik op in de zomer. Uitkering dus pas op 1 september 2024, na eerst tot maart flink te hebben betaald. Je kunt beter je contractdatum op 1 maart hebben.
Misschien toch maar naar ZP?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
KC27 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:15:
[...]

Ze gaan met tegenzin terug ( dat blijkt wel op de manier waarop het is verwoord: "regels van leveranciers met niet dynamische contracten".
Voor mij pakt het slecht uit. Mijn contract loopt vanaf 1 september. Op jaarbasis krijg ik (in 2022-2023) 600 euro terug. Dat bouw ik op in de zomer. Uitkering dus pas op 1 september 2024, na eerst tot maart flink te hebben betaald. Je kunt beter je contractdatum op 1 maart hebben.
Ik denk dat als je in Aug -100 Euro hebt opgewekt en in September +100 hebt verbruikt dat dit eerst met je openstaande saldo wordt verrekend.
Stel: de maand mei is een zonnige maand ☀️. Je hebt hierdoor meer productie dan consumptie. De overproductie van mei wordt dan meegenomen naar de maand juni. Zou juni een zeer bewolkte maand zijn ☁️, dan wordt de overproductie van mei verrekend met de factuur van juni. Hierdoor wordt de factuur van juni dus een stukje lager. Is juni ook een zonnige maand, dan wordt zowel de overproductie van mei als van juni meegenomen naar de maand juli.
Ja zo werkt het dus.

[ Voor 25% gewijzigd door Z___Z op 31-08-2023 19:37 ]

• Raymond P
  • Nu online
Dat is behoorlijk onwenselijk t.o.v. de situatie nu en zal Tibber ongetwijfeld minder aantrekkelijk maken als je in de zonnige maanden een flinke productie hebt.

M.a.w. een zachte manier om te zeggen dat ze liever hebben dat je ergens anders teruglevert... :+

- knip -

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:49
V_ger schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:37:
Jammer dat Tibber de boel wil gaan wijzigen. Dan ga ik daar dus een spaarpot opbouwen en als ze dan volgend jaar na de zomer omvallen ben ik heel mijn teruggeleverde overschot kwijt? Ik heb niet echt een rotsvast vertrouwen in de jonge energieleveranciers.

Of zou ik ze kunnen mailen en zeggen dat ik ze niet betaal en het wel in een spaarpotje doe wat ze dan in de zomer met mijn overproductie kunnen verrekenen? :+
Precies, dat ze nu bankje gaan spelen bevalt me niks. Je zou rente moeten ontvangen.

• V_ger
  • Nu online
Raymond P schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:47:
Dat is behoorlijk onwenselijk t.o.v. de situatie nu en zal Tibber ongetwijfeld minder aantrekkelijk maken als je in de zonnige maanden een flinke productie hebt.

M.a.w. een zachte manier om te zeggen dat ze liever hebben dat je ergens anders teruglevert... :+
Zonnepaneelbezitters de nieuwe paria? Eerst weggepest bij VdB, nu je geld parkeren bij een kleine leverancier... What's next?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:37
V_ger schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:58:
[...]

Zonnepaneelbezitters de nieuwe paria? Eerst weggepest bij VdB, nu je geld parkeren bij een kleine leverancier... What's next?
Verbod op invoeden zoals al in meerdere landen zo is.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• V_ger
  • Nu online
John245 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:01:
[...]

Verbod op invoeden zoals al in meerdere landen zo is.
Dat komt pas na afschaffen van het salderen. Maar idd zonneenergie van een multinational is natuurlijk wenselijker dan van een particulier...

• Domba
  • Nu online
KC27 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:15:
[...]

Ik heb per kalenderjaar.
Ik ga morgen nog navragen bij Tibber, want voor netto opwekker is het verre van gunstig
,
maar zo als ik het nu lees betekent dat ze bijv eerste twee maanden Januari en Februari via incasso betaald en vanaf Maart tot einde jaar alle teruglevering in spaarpotje gaat voor, wat netto 90% van alle opwek is die ik teruglever omdat er geen verrekening is met Januari en Februari, dat wordt best een groot bedrag en pakt zelfs veel slechter uit dan tradionele voorschot voor een netto opwekker.

Daar is zonneplan dan veel gunstiger, die wel voorschot rekenen en ook negatief verwacht voorschot uitbetalen en anders twee maanden na verrekening uitbetalen, waardoor er geen maximale opbouw hebt.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:38
V_ger schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:37:
Dan handel je precies in lijn met wat ze ze vertellen in de mail, maar niet met wat ze bedoelen. :+ Dat ze je verbruik op jaarbasis willen uitmiddelen is prima, maar dan mag het startpunt wel in Oktober liggen.

Irritant gedoe maar met die energieleveranciers. Nu moet je elke maand met significant surplus gaan mailen dat ze je een eindnota opstellen. Of in de zomer elke maand overstappen tussen leveranciers. Bureaucratische rompslomp alom.

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-11 12:58
Mijn contract met Tibber begint morgen. Weet nu niet of ik hier vrolijk van word. Juist voor hen gekozen in plaats van ANWB omdat ik het mooi vind om gewoon af te rekenen wat je verbruikt heb i.p.v. dat gedoe met voorschotten die ze nooit fatsoenlijk kunnen uitrekenen. Wat zou de reden hierachter zijn dan? Puur cashflow ofzo? Zou dan liever gewoon x euro voorschot eenmalig betalen om een maand af te dekken in plaats van dat je straks maandenlang een flink bedrag opbouwt dat je dan over een aantal maanden pas weer verrekend krijgt. Misschien toch maar gewoon naar ANWB dan. Wordt ook niet direct vrolijk van regels die om de haverklap wijzigen. Dan moet je er zo bovenop zitten om niet bedrogen uit te komen.

Ga juist weg bij Essent omdat ik er halverwege dit jaar achterkwam dat zij nu per tariefperiode salderen waardoor ik flink bij moet betalen (afnemen a 1 euro per kWh in de winter en nu terugleveren a 39 cent deze zomer).

• Raymond P
  • Nu online
De laatste maatregel die nu teruggedraaid is deed suggereren dat er (te veel) verlies wordt gemaakt op teruggeleverde energie.
Dat bedrijven nu actief aan het zoeken zijn om dat te mitigeren of zelfs winstgevend te maken vind ik niet meer dan logisch.

- knip -

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-08 20:13
Maar geld oppotten en daar winst op maken door de gemiste rente niet te compenseren is ook niet wenselijk.

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-11 12:58
Het kan weinig met de kosten van terugleveren te maken hebben toch? Uiteindelijk was het hele idee van dynamische contracten toch dat ze uitkeren wat ze zelf ook daadwerkelijk ontvangen voor de energie?

Wat ik wel snap is dat ze in de cashflow problemen komen als ze de teruggeleverde energie al moeten uitbetalen inclusief belastingen terwijl ze dat wellicht helemaal nog niet terug hebben gehad van de overheid of degene aan wie ze de energie terugleveren.

Maar om daar nou een voorschot gedurende de zomer van zeg maar even 3500 kWh op te nemen over de periode mei-september vind ik wel heel overdreven. Ik sta nu op 2000 kWh negatief sinds mei. Dat zou ik dan nu nog tegoed hebben. Daar komt augustus en september nog bij en dan ga ik pas weer maanden krijgen dat ik meer gebruik dan opwek. Begin september schat ik dan op 3500 kWh te staan. Bij 30 cent krijg ik dan nog 1000 euro van ze. Dat is nog een groter risico dan een te hoog voorschot bij een reguliere energieboer (kwijt als ze omvallen)

Denk dat ik gelijk maar weer overstap. Ik had Tibber ook gekozen omdat in de startpost zij de enige zijn met de opmerking 'saldeert correct' zijn er anderen waarvan inmiddels bekend is dat ze dat ook doen?

[ Voor 8% gewijzigd door Niltag op 31-08-2023 21:10 ]

• JukeboxBill
  • Laatst online: 14:33
Als je als particulier zo veel teruglevert, dan ben je een energiebedrijf met de daarbij behorende bedrijfsrisico's.
Bij een aantal zonnepanelen, net genoeg voor eigen gebruik, kan het nooit zo veel in de papieren lopen.

Je zou het tegoed kunnen beperken door zelf je maandbedrag telkens aan te passen. Bij ANWB lijkt dat vrij makkelijk te gaan.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Zojuist heb ik een mail mogen ontvangen van Tibber.
Wijziging uitbetaling bij overproductie
Wat verandert er dan wel? Wanneer jouw zonnepanelen op maandbasis meer stroom produceren dan je verbruikt, dan keren we het bedrag voor overproductie op dit moment, aan het einde van de maand direct aan je uit. Vanaf 1 oktober zullen we de opbrengsten van overproductie niet meer direct aan je uitbetalen, maar voor je bewaren en meenemen naar de volgende maand. Zo bouw je in de zomermaanden een reservepotje op voor de koudere wintermaanden en worden je energiekosten beter verspreid over het jaar.

Stel: de maand mei is een zonnige maand ☀️. Je hebt hierdoor meer productie dan consumptie. De overproductie van mei wordt dan meegenomen naar de maand juni. Zou juni een zeer bewolkte maand zijn ☁️, dan wordt de overproductie van mei verrekend met de factuur van juni. Hierdoor wordt de factuur van juni dus een stukje lager. Is juni ook een zonnige maand, dan wordt zowel de overproductie van mei als van juni meegenomen naar de maand juli.

Ben jij een zonnekoning(in) 👑 en heb je na een jaar nog geld van ons tegoed, dan ontvang je dit bedrag van ons bij je jaarrekening.

Mocht er iets onduidelijk zijn neem dan een kijkje in dit artikel. Heb je verder nog vragen over deze verandering, aarzel dan niet om contact op te nemen met ons support team via hello@tibber.com of de Tibber-app. We staan altijd klaar om je te helpen.
Ik vind het vreemd dat ze dit zomaar aanpassen.
Opbrengst in de zomer wil ik ook direct terug ontvangen omdat ik anders op 2 manieren benadeeld word:

1. Ik krijg geen rente over het tegoed wat bij Tibber staat.
2. Als Tibber failliet gaan is mijn tegoed verdwenen.

Natuurlijk werkt dit ook alleen in hun voordeel. Als Januari een dure maand is dan zullen zie natuurlijk niet wachten met de rekening tot het in maar zonnig is.

Ligt het aan mij of is dit een erg vreemde gang van zaken?

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• V_ger
  • Nu online
JukeboxBill schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:15:
Als je als particulier zo veel teruglevert, dan ben je een energiebedrijf met de daarbij behorende bedrijfsrisico's.
Bij een aantal zonnepanelen, net genoeg voor eigen gebruik, kan het nooit zo veel in de papieren lopen.

Je zou het tegoed kunnen beperken door zelf je maandbedrag telkens aan te passen. Bij ANWB lijkt dat vrij makkelijk te gaan.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik ben het niet met je eens. Hier jaarlijks een opwek van circa 10 Mwh. Verbruik historisch gezien iets daaronder. Dus op jaarbasis ben ik ongeveer neutraal. Dat betekent echter wel dat ik in de zomermaanden echt een flink tegoed ga opbouwen en in de wintermaanden flink moet dokken. Ik vind dat best een financieel risico en ik denk dat ik niet bereid ben dat risico te dragen.
Vroegah voordat ik dynamisch ging had ik een maandbedrag van 0 euro bij Eneco. Dan is het risico verdeeld over het jaar. De ene keer voor mij en de andere keer voor de ander. Nu is het wel betalen, maar niet ontvangen.

Pagina: 1 ... 169 ... 309 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels