Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:38

knakworst

Get more sats!

de Peer schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:56:
[...]

Ja 1 uurtje. maakt dat uit?
Ik verbaas me er nog wel over hoe verziekt de markt is. Terwijl de gasopslagen vol zijn en we nog midden in de zomer zitten. Zonder overheidstarieven betalen we gewoon 6 keer meer dan drie jaar geleden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfiusqCMeZu3e7R7CD4g6EAwhZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4aIdhkCQeqS0gjNanKGBi0aM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIZLJK3t1WIxGkV6GNP7TGqWz1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t4G3Ac0ULEBeICS5bJfRE6Vu.png?f=fotoalbum_large

Zelf denk ik dat de sluiting van de Duitse kerncentrales hier mede voor gezorgd heeft. Maar het is een beetje giswerk.

[ Voor 5% gewijzigd door knakworst op 20-08-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-10 22:25
Deldenaar schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:07:
[...]

Ja, hoewel veel zon....tja...zeker weer te weinig wind ofzo...bedenk maar wat ...
Nepzooi...
Tibber app geeft hetzelfde aan _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:49
Die ACM monitor is onbruikbaar als je van het gemiddelde patroon afwijkt. Je kan je eigen gebruik niet invullen.

En met de huidige variatie in woningen, gezinssamenstellingen en leefpatronen schat ik in dat het voor minder dan de helft een beetje klopt.
Als dergelijke cijfers ook worden gebruikt voor beleidsbeslissingen dan is het ook begrijpelijk dat er zo vaak wordt naastgekleund.

Die statistieken zijn wel aardig als dat je liefhebberij is. Vooropgesteld dat die wel kloppen.

P.S.
Na een beetje sjoelbakken met woningtype, jaartal en gezinssamenstelling kom ik in de buurt van het gasverbruik waar mijn huidige (gas)contract op is gebaseerd. Ik heb de goede keuze gemaakt.

[ Voor 16% gewijzigd door JukeboxBill op 20-08-2023 18:09 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

de Peer schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:56:
[...]

Ja 1 uurtje. maakt dat uit?
Ja, iets met principes enzo.

Verbouwing incoming met extra panelen, nieuwe SolarEdge StorEdge omvormer en beginnen met 13,8 kWh accu (3x4,6 kWh), evt. uitbreidbaar met een aantal extra 4,6 kWh modules. Daarmee ga ik dit soort pieken opvangen :)

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Taro schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:23:
[...]

Ja, iets met principes enzo.

Verbouwing incoming met extra panelen, nieuwe SolarEdge StorEdge omvormer en beginnen met 13,8 kWh accu (3x4,6 kWh), evt. uitbreidbaar met een aantal extra 4,6 kWh modules. Daarmee ga ik dit soort pieken opvangen :)
Het is mooi dat het kan en je er ook het geld voor hebt.
Ik doe wel een uurtje het licht uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themeparktommy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-10 10:38

themeparktommy

Pretparkgek!

Blijf het raar vinden dat ANWB niet de "volledige" prijs op hun app weergeeft. Bij volgens mij elke andere uitgever is dat wel het geval, maar ANWB doet weer raar.

Grafisch Ontwerper, 999 Games

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
JukeboxBill schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:47:
[...]

Het is mooi dat het kan en je er ook het geld voor hebt.
Ik doe wel een uurtje het licht uit ;)
ik betaal die max 1kw die ik op dat moment gebruik wel gewoon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-10 13:53

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Morgen wederom prijzen boven het prijsplafond tussen 19:00-21:00.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peppie1212
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-01 16:03
themeparktommy schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:50:
Blijf het raar vinden dat ANWB niet de "volledige" prijs op hun app weergeeft. Bij volgens mij elke andere uitgever is dat wel het geval, maar ANWB doet weer raar.
ik heb gebeld en zij zeggen dat er een nieuwe app/software komt in Oktober ff afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
mierenfokker schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:05:
[...]

ik betaal die max 1kw die ik op dat moment gebruik wel gewoon..
Licht uit was ook maar een geintje.
Omstreeks die tijd is mijn verbruik rond de 250 Wu. In de winter zal het ws. iets hoger zijn.

Ik zie ook totaal geen reden om te investeren in accu's en andere dure apparatuur om dat op te vangen, afgezien dat ik het geld er niet voor (over) heb.
Door slim te gebruiken kan je met dynamisch tarief al zo veel geld besparen t.o.v. vast/variabel, dat die paar dure uurtjes wel verdraagbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
JukeboxBill schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:44:
[...]

Licht uit was ook maar een geintje.
Omstreeks die tijd is mijn verbruik rond de 250 Wu. In de winter zal het ws. iets hoger zijn.
Moest ook lachen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpee
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10 10:45
Iemand ervaring met de dynamische contracten van Atoom Alliantie? Zit nu bij Zonneplan, maar gezien de maatregelen die ze de laatste tijd hebben doorgevoerd ga ik z.s.m. overstappen.

Atoom alliantie ziet er op eerste gezicht gunstig uit, alleen kom ik op internet vrij weinig ervaringen tegen van klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:57
elpee schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:32:
Iemand ervaring met de dynamische contracten van Atoom Alliantie? Zit nu bij Zonneplan, maar gezien de maatregelen die ze de laatste tijd hebben doorgevoerd ga ik z.s.m. overstappen.

Atoom alliantie ziet er op eerste gezicht gunstig uit, alleen kom ik op internet vrij weinig ervaringen tegen van klanten.
Het is een wederverkoper, die onder vleugels werkt van een servicebedrijf met een bundel GvO's van Zweedse kerncentrale. Klanten zijn voornamelijk de fans die in meeste Twitter threads opduiken om kern als de oplossing aan te prijzen, al slaat het nergens op bij sommige onderwerpen.

Van deze zijn bedrijfjes met 100-200 klanten zijn er tientallen, die een pakje GvO's gekocht/geregeld hebben en wederverkopen op de ACM leververgunning van een servicebedrijf.
Er zijn tal van risico's zeker met atoom stroom GvO's van contract met servicebedrijf in takt blijft tot batch nieuwe kern- GvO's die voldoende is pakken kan te krijgen, Zijn nodige anti-kern actiegroepen in heel EU die deze opkopen of servicebedrijf niet van de belangstelling houdt en andere label waaraan ook service verleent geboycot worden

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ben van plan over te stappen van Vandebron naar Tibber voor elektra, zeker gezien we hier een volledig elektrische auto en een hybride auto op de oprit hebben staan.
Plus mijn PV installatie van bijna 8 kWp wordt binnenkort bij Vandebron extra belast, dus genoeg reden om na jaren weer even verder te kijken.

Nu ben ik op zoek naar een leverancier voor enkel gas, omdat Tibber dit helaas niet aanbiedt. Heeft iemand een goede tip voor een goedkope en duurzame leverancier voor enkel gas? Het betreft een verbruik van ca. 1200m³/jaar. De meeste vergelijkingssites vinden het niet leuk als je enkel voor gas aan het shoppen bent.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-10 13:53

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

RomeoJ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:00:
Ben van plan over te stappen van Vandebron naar Tibber voor elektra, zeker gezien we hier een volledig elektrische auto en een hybride auto op de oprit hebben staan.
Plus mijn PV installatie van bijna 8 kWp wordt binnenkort bij Vandebron extra belast, dus genoeg reden om na jaren weer even verder te kijken.

Nu ben ik op zoek naar een leverancier voor enkel gas, omdat Tibber dit helaas niet aanbiedt. Heeft iemand een goede tip voor een goedkope en duurzame leverancier voor enkel gas? Het betreft een verbruik van ca. 1200m³/jaar. De meeste vergelijkingssites vinden het niet leuk als je enkel voor gas aan het shoppen bent.
Misschien een idee om eerst met Electra en gas over te stappen naar Zonneplan. En na een maand alleen met elektra over te stappen naar Tibber?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mooiboy
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-07 08:54
Deldenaar schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:07:
[...]

Ja, hoewel veel zon....tja...zeker weer te weinig wind ofzo...bedenk maar wat ...

Nepzooi...
Ik vind het ook heel merkwaardig dat, ondanks zoveel zon dit weekend, we overdag een uurprijs van 25-35 cent hadden. Hoe is dit mogelijk?

En een Vandebron rekent nu dus nog een heffing ook om terug te leveren terwijl de vraag dit weekend blijkbaar hoog was, gezien de de hoge stroomprijs ondanks veel zon.

Ik snap er niet veel van. Het komt op mij allemaal erg manipulatief over in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
mooiboy schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:58:
[...]

Ik vind het ook heel merkwaardig dat, ondanks zoveel zon dit weekend, we overdag een uurprijs van 25-35 cent hadden. Hoe is dit mogelijk?

En een Vandebron rekent nu dus nog een heffing ook om terug te leveren terwijl de vraag dit weekend blijkbaar hoog was, gezien de de hoge stroomprijs ondanks veel zon.

Ik snap er niet veel van. Het komt op mij allemaal erg manipulatief over in ieder geval.
De electriciteit prijs in de avondpiek wordt bepaald door de gasprijs daar gascentrales bij springen op dat moment.
De gasprijs is afgelopen dagen 20% gestegen omdat er in Australie bij een LNG platform de werknemer/vakbond niet tot een overeenkomst kunnen komen met de werkgever en als binnen x dagen geen overeenkomst bereikt wordt mogelijk 2 september gaan staken.
link

[ Voor 15% gewijzigd door Domba op 22-08-2023 02:07 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Wil je gas ook dynamisch? Zoek dan even in dit topic op "alleen gas" (inclusief quotes). ANWB en GroeneStroomLokaal komen hier regelmatig voorbij voor jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Laatst online: 09:43
mooiboy schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:58:
[...]

Je kunt het aanbod van duurzaam opgewekte energie bekijken: https://energieopwek.nl/
Je kunt het werkelijke verbruik daaroverheen leggen om een beeld te krijgen van hoeveel energie er niet van zonnepanelen kwam.

Zondag was er een (inmiddels) normale hoeveelheid zonne energie beschikbaar maar praktisch geen wind.
Een voorzichtige gok is dat nog geen 60% van het totaal duurzaam (goedkoop) opgewekt was in de piekuren. Voor het totale plaatje moet je eigenlijk ook de omliggende landen erbij pakken.

Tldr: enkel zon is niet voldoende om de totale energievraag te verzadigen. Voor kans op negatieve prijzen heb je grofweg het dubbele aan duurzame/groene/goedkope opwek nodig.

N.b. voor zover ik gelezen heb rekent Vandebron geen toeslag bij dynamische contracten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Laatst online: 07-10 16:33
Raymond P schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:50:

N.b. voor zover ik gelezen heb rekent Vandebron geen toeslag bij dynamische contracten.
Toen het werd aangekondigd heb ik dat op de site van Vandebron opgezocht, en toen stond er in ieder geval expliciet dat ze bij dynamische contracten deze toeslag niet rekenen. (Met als toelichting dat bij die contracten dit hele probleem er niet is omdat je al betaalt/krijgt wat de prijs op dat moment is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05:57
Raymond P schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:50:
[...]

Je kunt het aanbod van duurzaam opgewekte energie bekijken: https://energieopwek.nl/
Je kunt het werkelijke verbruik daaroverheen leggen om een beeld te krijgen van hoeveel energie er niet van zonnepanelen kwam.

Zondag was er een (inmiddels) normale hoeveelheid zonne energie beschikbaar maar praktisch geen wind.
Een voorzichtige gok is dat nog geen 60% van het totaal duurzaam (goedkoop) opgewekt was in de piekuren. Voor het totale plaatje moet je eigenlijk ook de omliggende landen erbij pakken.

Tldr: enkel zon is niet voldoende om de totale energievraag te verzadigen. Voor kans op negatieve prijzen heb je grofweg het dubbele aan duurzame/groene/goedkope opwek nodig.

"Energieproductie op dinsdag 22 augustus 2023
Op dinsdag 22 augustus 2023 is er tot nu toe genoeg hernieuwbare energie geproduceerd om een gebied met 660,547 inwoners te voorzien van energie.
Dit komt overeen met alle energieverbruik van de stad Rotterdam."

Genoeg duurzame opwek voor 660 en een halve inwoner is niet veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Bij Independer kun je aangeven alleen gas te willen. Een jaar bij Greenchoice kun je daar nu bijvoorbeeld nog afsluiten voor € 1,27072 per m³. Drie jaar Delta voor € 1,34349 per m³ is ook een optie.

Bij Gaslicht krijg je de gas-only opties te zien als je een een stroomverbruik van nul invult. Een jaar Greenchoice is daar al verhoogd naar € 1,3140 per m³. Dus als je geïnteresseerd bent in die € 1,27072 per m³ bij Independer zou ik niet te lang wachten. Je kunt natuurlijk ook voor dynamische gas-tarieven gaan als je dat risico aandurft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
earthman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:43:
[...]
Toen het werd aangekondigd heb ik dat op de site van Vandebron opgezocht, en toen stond er in ieder geval expliciet dat ze bij dynamische contracten deze toeslag niet rekenen. (Met als toelichting dat bij die contracten dit hele probleem er niet is omdat je al betaalt/krijgt wat de prijs op dat moment is).
Het is nog een pilot en is een heel interessante zin in FAQ van VdB dynamische contracten als voor levering ook nog overal een 4e component opduikt "Marge"(over beide kan ik weinig vinden hoe die exact werken)
Blijkt dat je na een jaar meer teruggeleverd hebt dan je hebt verbruikt? Dan krijg je voor dat overschot een andere vergoeding, namelijk de terugleververgoeding.
Jouw stroomprijs
De totaalprijs voor één kilowattuur (kWh) stroom bestaat uit:

Beursprijs van stroom
Inkoopvergoeding
Energiebelasting
21% btw
Marge
Bron

De eerste qoute komt uit de uitleg hoe salderen bij VdB werkt voor dynamisch contract

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 22-08-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-10 18:50
padoempats schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:06:
[...]

"Energieproductie op dinsdag 22 augustus 2023
Op dinsdag 22 augustus 2023 is er tot nu toe genoeg hernieuwbare energie geproduceerd om een gebied met 660,547 inwoners te voorzien van energie.
Dit komt overeen met alle energieverbruik van de stad Rotterdam."

Genoeg duurzame opwek voor 660 en een halve inwoner is niet veel :)
We wonen in Rotterdam met ìets meer dan 660 inwoners ....

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Laatst online: 05:57
Peet-je schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:46:
[...]

We wonen in Rotterdam met ìets meer dan 660 inwoners ....
Tja, het zijn niet mijn woorden maar die van energieopwek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@padoempats Bij mij staat er netjes een punt ipv komma. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tudeurnus
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:51
Morgen zelfs meer dan 50 cent 2 uur lang. Weet iemand waarom dynamische prijzen nu laatste dagen enorm duur is?

[ Voor 7% gewijzigd door tudeurnus op 22-08-2023 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Nu online
tudeurnus schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:07:
Morgen zelfs meer dan 50 cent 2 uur lang. Weet iemand waarom dynamische prijzen nu laatste dagen enorm duur is?
Echt zo moeilijk om even de laatste 10 of 15 posts terug te lezen?
Domba schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 01:00:
[...]

De electriciteit prijs in de avondpiek wordt bepaald door de gasprijs daar gascentrales bij springen op dat moment.
De gasprijs is afgelopen dagen 20% gestegen omdat er in Australie bij een LNG platform de werknemer/vakbond niet tot een overeenkomst kunnen komen met de werkgever en als binnen x dagen geen overeenkomst bereikt wordt mogelijk 2 september gaan staken.
link

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-10 23:05
tudeurnus schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:07:
prijzen zijn niet duur ;) hooguit zijn ze hoog.

All in prijs van 43 cent is altijd nog maar 20 cent kaal zonder belasting. Dus eigenlijk is het antwoord: het is duur omdat er veel belasting op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:13
Die paar dure uren kunnen we wel aan denk ik zo.
Vaak zit de grafiek hier er best dicht bij, maar de laatste dagen zit hij er toch flink (te laag) naast, vooral in de avondpiek voor mijn gevoel.

https://energie.theoxygent.nl/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccYk_mwctlJKqGWZV7Khv1fXRlA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DYx1DFBWH7foijSZJHoDUVrY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie1212
marteltor schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:28:
[...]

prijzen zijn niet duur ;) hooguit zijn ze hoog.

All in prijs van 43 cent is altijd nog maar 20 cent kaal zonder belasting. Dus eigenlijk is het antwoord: het is duur omdat er veel belasting op zit.
dat mag niet prijsplafond loopt tot Januari 24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:37
peppie1212 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:03:
[...]

Ligt er aan hoe de leverancier met het prijsplafond omgaat. Ik zit bij Tibber en die gaan uit van een maandgemiddelde. Dus daar ga ik morgen inderdaad de hoofdprijs betalen. Wel goed voor de TLV overigens;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Nu online
peppie1212 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:03:
[...]

Ten eerste: Het prijsplafond is puur een subsidie, waarbij de overheid het bedrag boven de 40ct voor z'n rekening neemt, zolang je nog niet aan de verbruikslimiet zit. Zogauw je daarboven gaat, betaal je gewoon het markttarief.

Ten tweede: de minister heeft besloten dat klanten van dynamische aanbieders er niet te veel voordeel van mogen hebben, dus het prijsplafond kijkt naar het gemiddelde tarief over de hele maand.

Dus nee, het prijsplafond is geen maximum prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Nu online
Alleen jammer dat die piek nou net begint als zonnepanelen eigenlijk al niet zoveel meer doen ;) (tenzij je veel panelen op het westen hebt liggen, misschien)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
anboni schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:13:
[...]

Alleen jammer dat die piek nou net begint als zonnepanelen eigenlijk al niet zoveel meer doen ;) (tenzij je veel panelen op het westen hebt liggen, misschien)
Jah duh, daarom stijgt de prijs. Zon is weg en er moet wel TV gekeken worden. ;)

Ook goed voor diegenen die een batterij hebben staan om te kopen/verkopen.
Inkopen op 28 cent en verkopen op 50 cent. Zelfs met 20% omzettingsverlies is dat rendabel.
Of alleen inkopen/opladen met zon overdag om in de avondpiek inkoop van stroom te vermijden.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:36
elpee schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:32:

Ik zit ook bij Zonneplan. Welke maatregelen zijn er recentelijk doorgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Inclusief belastingen 53 cent morgenavond. Duurste uurtje van het jaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvG2AlnQ6SYSm6e5OH7vV934EqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEuOg0CEduKS80UnqPBGrgNO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Raymond P
Niet vergeten je koelkastlampje uit te zetten...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-10 16:28
Raymond P schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:17:
Geen TV kijken morgen helaas! Toch maar rondje wandelen buiten ;)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
Raymond P schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:17:
Als een echte tweaker betaamt heb ik dat gelijk na jouw post geautomatiseerd. Het was even lastig om te implementeren, maar ik heb het nu zo, dat als ik de deur dicht doe, het licht uit gaat. Met een slimme stekker kan ik dan vervolgens aan het stroomverbruik zien of het licht daadwerkelijk uit is gegaan! 🤡

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
knakworst schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:02:

[Afbeelding]
Geen paniek, het gemiddelde op die dag is nog steeds niet hoger dan met een vast contract.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
mdvmine schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:21:
[...]

Exact! Scheelt dat de Nederlander de gordijnen niet sluit, je kunt ook bij de buren door het raam meekijken.
Dynamisch meegluren...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Voorlopig zou nog verder kunnen oplopen

Iemand meer detail of dit misschien een short squeeze is van de horde short sellers.
Ergens volumes te zien, ik volg die hele gasmarkt niet als all-electric

Als de gas platform medewerkers gaan staken is dat pas volgende maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peppie1212
[...]

Ja volgende maand douchewater opvangen en als wc doorspoelen gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-10 18:21
Of met z'n allen naar oma om te douchen en te ....🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bve1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-08 23:37
De interconnects doen hun werk, de omringende landen hebben vrijwel dezelfde hoge prijzen morgen.
https://newtransparency.e...23-08-23%22%5D%7D&ma=true

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
JukeboxBill schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:26:
[...]
Geen paniek, het gemiddelde op die dag is nog steeds niet hoger dan met een vast contract.
Mag ik dat een beetje tegenspreken?
Niet van de paniek, dat is inderdaad nog niet nodig. :)

Maar het gemiddelde van morgen 35 cent.
Ik kan nu bij Vattenfall voor 33 cent voor 1 jaar afsluiten.
Appels en Peren, Ik weet het, maar toch.

Je ziet in Augustus "een zonnige maand" de gemiddelde prijs wel oplopen.
https://weer.omat.nl/dayA...0&tax=1&jaar=2023&maand=8

Er zijn nu "volle opslagen", maar even een staking aan de andere kant van de wereld en....
Wij kopen korte termijn in, maar waar gaat iedereen naar toe als poep aan de knikker is?
Een winkeltje met kleinere voorraad is gauw leeg verkocht en zal snel de prijs verhogen.

De toekomst zal het wel leren, maar elke handel, ook dynamisch blijft vraag en aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-10 21:10
V_ger schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:18:
[...]

Jah duh, daarom stijgt de prijs. Zon is weg en er moet wel TV gekeken worden. ;)

Ook goed voor diegenen die een batterij hebben staan om te kopen/verkopen.
Inkopen op 28 cent en verkopen op 50 cent. Zelfs met 20% omzettingsverlies is dat rendabel.
Of alleen inkopen/opladen met zon overdag om in de avondpiek inkoop van stroom te vermijden.
Waar heb je ergens voor 12 cent/kWh ontlading een thuisbatterij setup? (dat is ~1800 euro voor een volledige setup van 5kWh met 3000cycles levensduur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
AndRo555 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:55:
[...]

Waar heb je ergens voor 12 cent/kWh ontlading een thuisbatterij setup? (dat is ~1800 euro voor een volledige setup van 5kWh met 3000cycles levensduur)
Zelfbouw LFP. Maar dit lijkt me niet helemaal het juiste topic daarvoor. Overigens is het aantal cycles wat je kan halen natuurlijk voor een groot deel koffiedik kijken. Heel erg afhankelijk van je laad/ontlaad stroom etc. En het is niet zo dat ie dan na 3001 cycles niets meer doet. Zou zomaar kunnen dat je zelfs meer last hebt van normale veroudering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-10 22:29

Audione0

Strijdt der titanen

[...]

Laad je toch je tablet op op de goedkope uren en kijk je op de dure uren TV👍😁👍

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:29
Ga ik mooi mijn auto opladen. Scheelt nog altijd 2 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelix
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-02 13:29
*knip* zie topicwarning

[ Voor 86% gewijzigd door Proton_ op 22-08-2023 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
[...]

Aan de andere kant ben je dan misschien wel weer voordeliger uit als je enkel op de twee piekmomenten thuis bent en energie verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
[...]

Als je gebruik ook ieder uur gelijk is natuurlijk dan :+

Voor wat betreft de prijs, is de vraag op dat uur zo hoog of het aanbod zo laag verwacht?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-10 05:53
twixx schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:25:
[...]
Voor wat betreft de prijs, is de vraag op dat uur zo hoog of het aanbod zo laag verwacht?
Zonneplan tweet er vanochtend over

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Wat een klinkklare onzin, de gasprijs is 50 euro per Mwh. 5 hele centen per kwh. De mensen met hersenen zijn blijkbaar op vakantie.

De elektriciteitsprijs is hoog door ik denk de hittegolf in Zuid Europa, algemene schaarste. Whatever. Maar niet door een gasprijs die van 30 naar 50 is gestegen.

En om @twixx vraag te beantwoorden, ik denk dat het een combinatie is. De zon gaat onder, weinig wind (zie windy.com). Verder is het nog erg warm in huis, flinke hittegolf in Zuid Europa. En iedereen plugt zijn elektrische auto vrolijk in want komt thuis, stoomoven aan, etc. ;w

En Frankrijk heeft de kerncentrales van Tricastin en Bugey afgeschakeld omdat het rivierwater te warm is. Lijkt me ook relevant.

[ Voor 28% gewijzigd door knakworst op 23-08-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blanken17
  • Laatst online: 17-09 11:18
Kun je ergens de hystorische uurprijzen van stroom downloaden in excel?

Ik wil namelijk eens terug rekenen hoeveel mijn terugleververgoeding van de PV installatie opgeleverd zou hebben met dynamische prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-10 21:23
blanken17 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:27:
Kun je ergens de hystorische uurprijzen van stroom downloaden in excel?

Ik wil namelijk eens terug rekenen hoeveel mijn terugleververgoeding van de PV installatie opgeleverd zou hebben met dynamische prijzen.
Die zijn hier wel eerder gedeeld. Moet je even de zoekbalk gebruiken om in dit topic te zoeken op 'historische prijzen'.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Domba
knakworst schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:46:
[...]

Wat een klinkklare onzin, de gasprijs is 50 euro per Mwh. 5 hele centen per kwh. De mensen met hersenen zijn blijkbaar op vakantie.

De elektriciteitsprijs is hoog door ik denk de hittegolf in Zuid Europa, algemene schaarste. Whatever. Maar niet door een gasprijs die van 30 naar 50 is gestegen.

En om @twixx vraag te beantwoorden, ik denk dat het een combinatie is. De zon gaat onder, weinig wind (zie windy.com). Verder is het nog erg warm in huis, flinke hittegolf in Zuid Europa. En iedereen plugt zijn elektrische auto vrolijk in want komt thuis, stoomoven aan, etc. ;w

En Frankrijk heeft de kerncentrales van Tricastin en Bugey afgeschakeld omdat het rivierwater te warm is. Lijkt me ook relevant.
Als eens gekeken waaruit de electriciteits mix per dag in Nederland uit bestaat?
~40 procent wordt opgewekt door gascentrales en die hebben geen 100% rendement.
Verdiep je eens waar de electriciteit vandaan komt, ipv de onzin van dat gasprijs geen invoed heeft, kijk dan ook gelijk even hoe marktprijs tot stand komt.

Het marktprijs systeem is op basis van merit orde en marginale kosten, waarbij de prijs van de hoogste die nog nodig is de prijs voor alle bepaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Domba schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:07:
[...]

Als eens gekeken waaruit de electriciteits mix per dag in Nederland uit bestaat?
~40 procent wordt opgewekt door gascentrales en die hebben geen 100% rendement.
Verdiep je eens waar de electriciteit vandaan komt, ipv de onzin van dat gasprijs geen invoed heeft, kijk dan ook gelijk even hoe marktprijs tot stand komt.

Het marktprijs systeem is op basis van merit orde en marginale kosten, waarbij de prijs van de hoogste die nog nodig is de prijs voor alle bepaald.
Leuk en aardig. Maar de kostprijs van gas, is 50 euro per mwh. Dat is 5 cent per kwh. De stijging van TTF gas van de afgelopen weken (van 30 naar 50) waar zonneplan op doelt, verklaart dus een kostprijsstijging van 2 cent. Elektra is deze avond echter niet 2 cent duurder, maar 30 cent duurder. Vandaar mijn conclusie dat het onzin is.

De analyses van groentenieuws zijn beter. Nog beter zijn de weekanalyses van powerhouse.

https://powerhouse.net/weekvooruitzichten/

Ik zie trouwens dat ik met 50 overdrijf, de marktprijs is vandaag zelfs maar 36 euro. En stroom morgenavond 20 uur gewoon 51 cent.

[ Voor 11% gewijzigd door knakworst op 23-08-2023 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
knakworst schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:58:
[...]
Leuk en aardig. Maar de kostprijs van gas, is 50 euro per mwh. Dat is 5 cent per kwh. De stijging van TTF gas van de afgelopen weken (van 30 naar 50) waar zonneplan op doelt, verklaart dus een kostprijsstijging van 2 cent. Elektra is deze avond echter niet 2 cent duurder, maar 30 cent duurder. Vandaar mijn conclusie dat het onzin is.
1 MWh uur gas is nog geen 1MWh electriciteit. (je hebt ook bijkomende kosten als oa transport)
Sommige producenten moeten ivm leveringszekerheid een reserve aanhouden, dat betekend dat andere met uit gas opwek met lager rendement ook mogen leveren die normaal op onbalans markt actief zijn, tel daarbij op short sellers die positie moeten nemen, waardoor factor tussen 1MWh gas en 1MWh elektra niet meer rond 3 ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@knakworst Die kWh representeert de hoeveelheid energie je koopt, niet hoeveel prik je daarmee kan opwekken.
Een gasturbine heeft een whopping 60% efficiency maximaal, daarbovenop moet zo'n ding ook opstarten en idle draaien.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-10 20:18
Wat mij opvalt is dat er vanavond heel veel vraag tegen een relatief hoge prijs. Die vraag bepaalt eigenlijk de prijs, want die trekt het aanbod omhoog tot de prijs van het aanbod gelijk is aan wat die vraag wil betalen.

Ik weet niet waarom er vraag is naar vele gigawatts tegen ongeveer 250 euro/MWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-10 15:27
phicoh schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:56:
[...]

Wat mij opvalt is dat er vanavond heel veel vraag tegen een relatief hoge prijs. Die vraag bepaalt eigenlijk de prijs, want die trekt het aanbod omhoog tot de prijs van het aanbod gelijk is aan wat die vraag wil betalen.

Ik weet niet waarom er vraag is naar vele gigawatts tegen ongeveer 250 euro/MWh.
In Zuid(oost) Europa is het erg warm, terwijl de zon voor 20:00 al onder is. Zonder die zonkracht moet ergens de energie vandaan opgewekt worden.

Met de onderstaande verklaringen hieronder, lijkt het mij een combinatie van meerdere factoren die zo'n hoge prijs opdrijven:
knakworst schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:46:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Wat een hoge prijzen morgen. Komt dat door curtailment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
[...]

De analyses van groentenieuws zijn beter. Nog beter zijn de weekanalyses van powerhouse.

https://powerhouse.net/weekvooruitzichten/

Ik zie trouwens dat ik met 50 overdrijf, de marktprijs is vandaag zelfs maar 36 euro. En stroom morgenavond 20 uur gewoon 51 cent.
Je vergeet even dat de CO2 prijs ook gewoon betaalt moet worden. Daarnaast kost een kWh elektriciteit je makkelijk 2 a 3 kWh gas afhankelijk van de installatie. Oh en vergeet niet dat gasprijs is HHV uitgedrukt wordt en efficiënties vaak vanaf LHV vertrekken.
Bovendien moet je de kosten voor een gas centrale te starten en stoppen nog bijrekenen. En wat marge om potentieel onverwachte onbalans bij technische problemen die opduiken in te dekken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
mierenfokker schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:46:
Wat een hoge prijzen morgen. Komt dat door curtailment?
Even naar boven teruglezen! Is al 2 dagen discussie over.

Verwijderd

Nog even teruggezocht in dit topic en op Twitter helaas zonder resultaat, Zonneplan kwam altijd met het energieweerbericht voor aankomende week.

Sinds zij dit sinds eind mei helaas niet meer doen iemand toevallig ergens anders nog iets soortgelijks tegen gekomen wat in zelfde format is (liefst per dag ma-zo) om beetje het zware gebruik over de week voordelig in te kunnen delen

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2023 08:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
@Verwijderd O.a. Tibber heeft iets soortgelijks: https://tibber.com/nl/stroomprijsprognose

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-10 21:23
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:40:
Nog even teruggezocht in dit topic en op Twitter helaas zonder resultaat, Zonneplan kwam altijd met het energieweerbericht voor aankomende week.

Sinds zij dit sinds eind mei helaas niet meer doen iemand toevallig ergens anders nog iets soortgelijks tegen gekomen wat in zelfde format is (liefst per dag ma-zo) om beetje het zware gebruik over de week voordelig in te kunnen delen
Deze bijvoorbeeld:
https://energie.theoxygent.nl/

NB al dit soort voorspellingen kan er wel eens naast zitten, maar het is wel een mooie indicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-10 02:02
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:40:

https://x.com/zonneplan/status/1693550952488333790

Wat is dit dan?

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:48
Begin april was de gasprijs vergelijkbaar met nu. De zon ging ook op een vergelijkbaar moment onder. Toen waren de uurprijzen tussen 19:00-21:00 wel anders, vaak zo'n 35-37 cent. Geen idee van de oorzaak

• rijssel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-10 13:13
Sovieto schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:48:
Begin april was de gasprijs vergelijkbaar met nu. De zon ging ook op een vergelijkbaar moment onder. Toen waren de uurprijzen tussen 19:00-21:00 wel anders, vaak zo'n 35-37 cent. Geen idee van de oorzaak
De wind wellicht?

Valt me wel vaker op dat in energie prijs discussies rond zonnepanelen de invloed van wind wordt vergeten.

In het kader van de onderliggende elementen van voorspelling: Windy.com

[ Voor 7% gewijzigd door rijssel op 24-08-2023 09:57 ]

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.

Verwijderd

Hey super! Wat gek lijkt wel door oude Twitter link gekomen te zijn, en allen bedankt voor delen!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

AndRo555 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:57:
[...]

Je vergeet even dat de CO2 prijs ook gewoon betaalt moet worden. Daarnaast kost een kWh elektriciteit je makkelijk 2 a 3 kWh gas afhankelijk van de installatie. Oh en vergeet niet dat gasprijs is HHV uitgedrukt wordt en efficiënties vaak vanaf LHV vertrekken.
Bovendien moet je de kosten voor een gas centrale te starten en stoppen nog bijrekenen. En wat marge om potentieel onverwachte onbalans bij technische problemen die opduiken in te dekken.
Toch zie je verschillen. Die kosten heb je altijd, niet specifiek in augustus. Maar Zonneplan zegt dat de huidige hoge stroomprijs door de gestegen gasprijs komt. Dat is dus niet waar, want op dagen met een veel hogere gasprijs, was de stroomprijs veel goedkoper.
Vandaag stijgt de stroomprijs tussen 19 en 21 uur boven de €0,50 per kWh. De prijs voor een kuub gas is de laatste weken flink gestegen en dat heeft ook effect op de stroomprijs. Doordat stroom in uren zonder wind en zon voornamelijk door gascentrales wordt opgewekt.
Op bijvoorbeeld donderdag 20 april, ging de zon eerder onder, was de gasprijs nog boven de 50 euro per mwh, oftewel bijna 30 procent duurder. En stroom om 20 uur rond de 35 cent, oftewel de kale prijs, 50 procent goedkoper. Dat zal te maken hebben met de temperatuur die in Zuid Europa nog lager was, de kerncentrales nog konden draaien, geen idee. Maar ook toen waren de gascentrales niet werkloos in die loze uren zonder zon en wind, en konden ze draaien voor veel minder tegen een hogere gasprijs.

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:48
rijssel schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:54:
[...]

De wind wellicht?

Valt me wel vaker op dat in energie prijs discussies rond zonnepanelen de invloed van wind wordt vergeten.

In het kader van de onderliggende elementen van voorspelling: Windy.com
Zou kunnen, ik weet het niet. Maar nu is het specifiek de uren tussen 19:00 en 21:00 waar de prijzen omhoog schieten. Terwijl de andere uren wel vergelijkbaar zijn tussen augustus en april.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41
31 augustus wordt bij ons de elektra verzwaard en krijgen we eindelijk weer een slimme meter.
per 01 oktober loopt ons (tijdelijke) reguliere contract af en kunnen we terug naar een dynamisch contract.

Met de huidige dynamische prijzen begin ik toch sterk te twijfelen zeg. Deze week de gaskraan dicht kunnen draaien. We zijn nu volledig elektrisch inclusief twee EV's. Verbruik zal richting de 10.000kWh gaan. Geen zonnepanelen.

Bij Van de Bron kan ik een vast contract voor 3 jaar afsluiten. Normaal tarief 0,36 all-in en Dal tarief 0,32 all-in.

Aantrekkelijke deal, mocht het echt veel goedkoper gaan worden dan pak ik die boeten wel en ik stap over.
Wat denken jullie? Iemand een goede glazen bol thuis ;) ?

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
knakworst schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:58:
[...]

Toch zie je verschillen. Die kosten heb je altijd, niet specifiek in augustus. Maar Zonneplan zegt dat de huidige hoge stroomprijs door de gestegen gasprijs komt. Dat is dus niet waar, want op dagen met een veel hogere gasprijs, was de stroomprijs veel goedkoper.

[...]

Op bijvoorbeeld donderdag 20 april, ging de zon eerder onder, was de gasprijs nog boven de 50 euro per mwh, oftewel bijna 30 procent duurder. En stroom om 20 uur rond de 35 cent, oftewel de kale prijs, 50 procent goedkoper. Dat zal te maken hebben met de temperatuur die in Zuid Europa nog lager was, de kerncentrales nog konden draaien, geen idee. Maar ook toen waren de gascentrales niet werkloos in die loze uren zonder zon en wind, en konden ze draaien voor veel minder tegen een hogere gasprijs.
Op diezelfde dag waaide het praktisch de gehele dag door in heel Europa én hadden we bergen smeltwater wat gebruikt kon worden om duurzaam/goedkoop waterkrachtcentrales aan het werk te zetten.

Verder is het vraag en aanbod, als men met energie uit fossiele brandstoffen niet hoeft te concurreren met het aanbod vanuit hernieuwbare bronnen dan kan er een hogere prijs gevraagd worden. En dat gebeurt dan ook.
Uiteindelijk zijn het allemaal bedrijven die zo veel mogelijk geld willen en moeten verdienen.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-10 13:40
WOWZERZ schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:26:
31 augustus wordt bij ons de elektra verzwaard en krijgen we eindelijk weer een slimme meter.
per 01 oktober loopt ons (tijdelijke) reguliere contract af en kunnen we terug naar een dynamisch contract.

Met de huidige dynamische prijzen begin ik toch sterk te twijfelen zeg. Deze week de gaskraan dicht kunnen draaien. We zijn nu volledig elektrisch inclusief twee EV's. Verbruik zal richting de 10.000kWh gaan. Geen zonnepanelen.

Bij Van de Bron kan ik een vast contract voor 3 jaar afsluiten. Normaal tarief 0,36 all-in en Dal tarief 0,32 all-in.

Aantrekkelijke deal, mocht het echt veel goedkoper gaan worden dan pak ik die boeten wel en ik stap over.
Dat vind ik een goede deal. Wat je zou kunnen doen, is, een tweede meetpunt aanvragen (zie topic: secundair allocatiepunt als verdienmodel) en dan kun je daarop altijd nog al je groepen overzetten op een dynamisch contract. Dan heb je én de zekerheid van een 3-jarig contract met fixed-prices, én de mogelijkheid voor een hele goedkope 'escape'.

Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

(Zie ook mijn laatste posts met discussie hierover, ik ga namelijk een schakelaar nog er in laten zetten zodat ik kan kiezen of ik afneem van PAP of SAP). Ook voor de auto specifiek.

En zéker met dit verbruik én twee auto's, lijkt het me echt interessant.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Vegazz schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:06:
In Zuid(oost) Europa is het erg warm, terwijl de zon voor 20:00 al onder is. Zonder die zonkracht moet ergens de energie vandaan opgewekt worden.

Met de onderstaande verklaringen hieronder, lijkt het mij een combinatie van meerdere factoren die zo'n hoge prijs opdrijven:
Ik heb even naar https://app.electricitymaps.com/zone/DE gekeken. Gisteravond was het vooral Duitsland die relatief veel stroom importeerde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@WOWZERZ met zoveel planbaar verbruik is dynamisch doorgaans wel een acceptabele gok.
Je hebt ook nog de escape van publiek laden voor de auto's, die prijzen lopen tot nu toe altijd een paar weken achter. Maar niemand kan je zekerheid geven zonder dat je ervoor betaalt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:17

Hoe erg is je verbruik te sturen?

- Moet je iedere avond/nacht je auto opladen want veel overdag onderweg.
- Hoe is je verbruik verdeeld over het jaar. EV gebruik je theoretisch iedere maand hetzelfde, warmtepomp vooral in de koude maanden. Airco's evt ook in de warme maanden.
- Werk je veel thuis, kan je overdag laden.
- Rij je niet zo heel veel en kan je laden richting het weekend/andere dag sturen.

Dat zijn vragen die mee spelen wat gunstig is.

Daarnaast is energie in de winter vaak wat duurder dan in de zomer. Stap je in oktober over, lopen de prijzen op en kan je denken dat je slechte keuze gemaakt hebt met dynamisch.

Maar bij Van de Bron betaal je in winter mooi veilig bedrag en zomer misschien wel altijd " te veel". Maar uit eindelijk blijft het koffiedik kijken.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:18

bert pit

asdasd

Mooie prijzen hoor. Ik heb met panelen en EV het laatst half jaar gemiddeld 22 cent per kWh betaald en terug geleverd voor 23 cent. Het komende half jaar schat ik duurder in omdat de zon dan minder schijnt.

Als je voornamelijk stroom afneemt op de dure uren bijvoorbeeld tussen 17.00 en 22.00 biedt een vast contract door de prijszekerheid een voordeel.

Als je het verbruik kunt verschuiven naar de daluren is een dynamisch contract weer voordeliger. De prijzen zijn nu hoog omdat het niet waait op de Noordzee.

Betreffende het vaste contract kan ik je melden dat bij 'een bekende leverancier' het dal tarief naar overdag gaat en het piek tarief naar avond/nacht, althans dat is intern gecommuniceerd. Het is volgens mij nog niet extern gecommuniceerd, maar ik heb het uit de eerste hand en vermoed dat alle grote leveranciers hiermee aan de slag gaan.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
bert pit schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

Betreffende het vaste contract kan ik je melden dat bij 'een bekende leverancier' het dal tarief naar overdag gaat en het piek tarief naar avond/nacht, althans dat is intern gecommuniceerd. Het is volgens mij nog niet extern gecommuniceerd, maar ik heb het uit de eerste hand en vermoed dat alle grote leveranciers hiermee aan de slag gaan.
Alleen even de tijdsblokken aanpassen. >:)
Bijvoorbeeld laag tarief van 07:00 tot 18:00 en de rest hoog.

• phicoh
Ik ben benieuwd hoe dat werkt. In de winter is de prijs 's nachts vaak lager dan overdag. Dus richting de winter lijkt dat geen logische keuze.

In de zomer is er de ochtend piek en de avond piek. Met een lager tarief overdag stimuleer je dat mensen meer gebruiken tijdens die piek uren.

In de zomer zou het dal tarief alleen de middag moeten zijn. Maar dat is iets voor netbeheerders.

Een dal tarief op basis van slimme meters zou natuurlijk ook kunnen. Maar gezien het aantal slimme meters dat storing heeft, kan dat een chaos opleveren die je niet wilt als bedrijf.

• H4nsie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-10 10:08
phicoh schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:30:
[...]

Ik ben benieuwd hoe dat werkt. In de winter is de prijs 's nachts vaak lager dan overdag. Dus richting de winter lijkt dat geen logische keuze.

In de zomer is er de ochtend piek en de avond piek. Met een lager tarief overdag stimuleer je dat mensen meer gebruiken tijdens die piek uren.

In de zomer zou het dal tarief alleen de middag moeten zijn. Maar dat is iets voor netbeheerders.

Een dal tarief op basis van slimme meters zou natuurlijk ook kunnen. Maar gezien het aantal slimme meters dat storing heeft, kan dat een chaos opleveren die je niet wilt als bedrijf.
Dus dynamische prijzen per uur voor afname stroom, én andere dynamische prijzen per uur voor terugleveren stroom.... ;) ?

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41
radeoxx schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:39:
[...]

Dat vind ik een goede deal. Wat je zou kunnen doen, is, een tweede meetpunt aanvragen (zie topic: secundair allocatiepunt als verdienmodel) en dan kun je daarop altijd nog al je groepen overzetten op een dynamisch contract. Dan heb je én de zekerheid van een 3-jarig contract met fixed-prices, én de mogelijkheid voor een hele goedkope 'escape'.

Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

(Zie ook mijn laatste posts met discussie hierover, ik ga namelijk een schakelaar nog er in laten zetten zodat ik kan kiezen of ik afneem van PAP of SAP). Ook voor de auto specifiek.

En zéker met dit verbruik én twee auto's, lijkt het me echt interessant.
Dat is een hele goeie, ik ga me hier eens in verdiepen. Dankjewel

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
Volgens nu.nl als bron, is de handelsprijs van gas met enkele tientallen procenten deze week gedaald vanwege afwenden van de stakingen in Australie van vloeibaar gas.

Ik weet ook dat er problemen zijn met de doorvaart in Panama waar een honderdtal schepen o.a ook gastankers voor anker liggen v.w laag water...mss dat dit ook invloed heeft, maar wie weet wat nog meer...

Zijn er "geleerden" onder ons die kunnen beamen dat dit soort redenen ook in het verleden gangbaar was om de prijzen zo speculatief als mogelijk te maken?

• phicoh
Deldenaar schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:45:
Zijn er "geleerden" onder ons die kunnen beamen dat dit soort redenen ook in het verleden gangbaar was om de prijzen zo speculatief als mogelijk te maken?
De prijzen van de spotmarkt worden in het nieuws vaak genoemd omdat die prijzen in het algemeen transparant zijn. Maar die prijzen zeggen niets over wat er voor langdurige contracten betaald wordt.

Jaren lang was de gasprijs niet interessant, dus journalisten gaan dan ook niet schrijven over de prijs van gas op de wereldmarkt.

Op een of andere manier is dat anders voor benzine, diesel, etc. Die prijzen volgen (indirect) wel altijd al de wereldmarkt.

• bert pit

bert pit

asdasd

Deldenaar schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:45:
Volgens nu.nl als bron, is de handelsprijs van gas met enkele tientallen procenten deze week gedaald vanwege afwenden van de stakingen in Australie van vloeibaar gas.

Ik weet ook dat er problemen zijn met de doorvaart in Panama waar een honderdtal schepen o.a ook gastankers voor anker liggen v.w laag water...mss dat dit ook invloed heeft, maar wie weet wat nog meer...

Ik denk dat het doorgaans een kwestie is van vraag en aanbod. Dat is op de wereldmarkt altijd zo geweest. In Nederland was de situatie anders: omdat wij zelf gas hadden, konden wij een uitstekende prijs krijgen voor Russisch gas. En dat gedurende 20 jaar. Dus wij hadden tot een paar jaar geleden nauwelijks last van prijsschommelingen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-10 20:45
[...]

Mooie prijzen hoor. Ik heb met panelen en EV het laatst half jaar gemiddeld 22 cent per kWh betaald en terug geleverd voor 23 cent. Het komende half jaar schat ik duurder in omdat de zon dan minder schijnt.

Als je voornamelijk stroom afneemt op de dure uren bijvoorbeeld tussen 17.00 en 22.00 biedt een vast contract door de prijszekerheid een voordeel.

Als je het verbruik kunt verschuiven naar de daluren is een dynamisch contract weer voordeliger. De prijzen zijn nu hoog omdat het niet waait op de Noordzee.

Wat is je bron eigenlijk dat dit mogelijk is? Het is toch aan de netbeheerder hoelaat de tellers omschakelen? Dat is per gebied bepaald niet per leverancier.

https://www.pricewise.nl/...ren/#wanneerpiekendaluren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
Gecko123 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:27:
[...]

Wat is je bron eigenlijk dat dit mogelijk is? Het is toch aan de netbeheerder hoelaat de tellers omschakelen? Dat is per gebied bepaald niet per leverancier.

Als dynamische leverancier per uur kunnen uitlezen kunnen de normale dat ook en een een eigen tarieven aanhouden. Alleen hebben ze wel toestemming nodig natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
[...]

Het omschakelen van de tellers wordt inderdaad door de netbeheerder gedaan.

Maar bij slimme meters kunnen energieleveranciers inzicht hebben in de hoeveelheid stroom die je elk uur van de dag verbruikt, mits je daar toestemming voor hebt gegeven. Anders zouden dynamische contracten niet mogelijk zijn.

Dus als je met een vast contract het uurverbruik ook laat uitlezen, dan kan de energieleverancier daar ook per dagdeel een tarief aan koppelen. In tegenstelling tot volledig dynamisch wordt er dan alle dagen per dagdeel hetzelfde vooraf vastgestelde tarief gehanteerd.

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
[...]

"[...]

Het daltarief verhuizen naar de dag snap ik voor de zomer, maar 's winters is het net andersom. Of eigenlijk de bestaande regeling.
Van oktober tot maart speelt de zon geen rol van betekenis, maar waait het wel substantieel meer, ook in de nacht.
Eigenlijk zou dynamisch de standaard moeten zijn: dè oplossing tegen netcongestie.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:22
Marcva schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:09:
[...]

Eigenlijk zou dynamisch de standaard moeten zijn: dè oplossing tegen netcongestie.
Day ahead, maar ook onbalans heeft niets met congestie te maken. Congestie ontstaat als vraag en aanbod geografisch gezien niet goed op elkaar aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
[...]

[...]

Er is met reden dat ik geen vaste factor tussen gas MWh en elektrische MWh zei. Er is ook niet zo iets als "de gascentrales". Er zijn er immers veel varianten en versies, van WKK (al dan niet combined cycle) tot STEG's en open cycle gas turbines.
Naarmate er meer vraag is naar elektriciteit gaat er telkens een duurdere centrale aan. Bij een gasprijs van 30€/MWh zal de WKK's al aangaan/of harder draaien bij elektra aan 110€/MWh, terwijl dat voor een STEG misschien 180€/MWh moet zijn en voor een open cycle eerder 250€/MWh.

Dus het is bij lange na niet zo simpel als "de gascentrales" als groepje dat actief gaat of niet. Als de prijzen hoger zijn is dat omdat de duurdere gas centrales aan gaan, van daar ook mijn range in kWh gas per kWh elektrisch. En bij een factor 3 begint een klein verschil in gas en/of CO2 prijs al significant door te wegen.

Het zal misschien verbazen, maar er zijn zelfs een aantal gas centrales die bij (diep) negatieve prijzen nog draaien. Niet alles is op 1 hoop te gooien wat (gas)centrales betreft.

[ Voor 4% gewijzigd door AndRo555 op 24-08-2023 19:26 ]

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

Mijn bron is een familielid die bij de leverancier werkt. Het kan best zijn dat de netbeheerder het bepaalt, dan heb ik dat niet goed begrepen. Maar dat er iets in verandert is zeer waarschijnlijk..

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

[...]
Als je de huidige stroomprijs vergelijkt met die van 3 tot 20 jaar geleden, heeft zonneplan zeker gelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:36
bert pit schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:54:
[...]

Mijn bron is een familielid die bij de leverancier werkt. Het kan best zijn dat de netbeheerder het bepaalt, dan heb ik dat niet goed begrepen. Maar dat er iets in verandert is zeer waarschijnlijk..
De stroomprijs is nauwelijks hoger dan 3 jaar terug! Slechts een paar cent/kWh. Het is de energiebelasting die fors is toegenomen en daar gezamelijk gaat de btw nog overheen. In de app van tibber kun je dat mooi zien….de maandgemiddelde prijzen van de afgelopen 3 jaar …MET en zonder belastingen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4k50i_q9KnofIRJft7FCJCvcUqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KcZ1Vt6Ids1ra1Qhj7tZU4vb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5yu4A-VjPIB7OfIar45HD8TQT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gMuAyP7KKbgaMqq46fmzmE8b.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door WillemP22 op 24-08-2023 21:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
AndRo555 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:19:
[...]

Het zal misschien verbazen, maar er zijn zelfs een aantal gas centrales die bij (diep) negatieve prijzen nog draaien. Niet alles is op 1 hoop te gooien wat (gas)centrales betreft.
Er is ca 24/7 4GW must run, van afvalverbrandingscentrales, kerncentrale , centrale met warmtenet tot centrale die gecontracteerd is voor de blindstroom,
Niet alles is gas.maar in de noodzaak van mustrun zal gesneden moeten worden, als niet op korte termijn electrificering opgang komt,

In de eerste helft van dit jaar was er 8GW van kleinverbruikers en evenveel 8GW van grootverbruikers, volgend jaar is dat voor beide iniedergeval 2GW erbij 10-11GW/10-11GW.op een zonnige dag in eerste helft van 2024
Er is max 8GW export mogelijk zelfs met 14GW waarvan al 4GW must run van afgaat zal er afgeschakelt moeten of noodverbruik,(GV die op aanwijzing van Tennet meer moeten verbruiken)

PV op grootverbruikers komt in aanmerking voor een vergoeding, kleinverbruikers zoals huishoudens MKB niet. Die kosten van die vergoeding worden via netwerkosten door berekend en die gaat voor 2024 al met tenminste 20% omhoog.

Naast Zon is er ook wind nu 5GW en begin volgend jaar is dat zeker meer.
Alle zijn gestimuleerd door de overheid en politiek die zal daar ook sturing aan moeten geven..

Het is extra versnelt door de hoge energieprijzen is het verbruik door alle klanten van bijvoorbeelld bij vandeBron met 25% gedaald in 2022, Het verbruik zal op vrij korte termijn moeten stijgen en daar zijn de groot verbruikers aan zet die wachten op netverzwaring
Bij kleinverbruikers op laagspannings zal de invoeding stoppen als de spanning >253V wordt,

Pagina: 1 ... 168 ... 304 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels