Wutroe schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:08:
[...]
De fossiele auto de deur uit gaat nog wel een tijdje duren, dus daar moet ik het niet van hebben.
De tabel heb ik ook bekijken, en valt net aan de kant van Hoger TLV en SAP uit.
Then again, als ik de verbruikers op goedkope momenten weet laten te draaien en de energieprijzen (dus ook de vergoeding) wanneer ik opwek hoger zijn dan het teruglevertarief bij een andere energieleverancier, zou ik in die tabel uit de OP dan niet meer opschuiven richting Normaal Tarief of Dynamisch?
Er zijn 4 compnenten aan je verbruik en opwekking:
1. Alles wat je opwekt en direct verbruikt
2. Alles wat je opwekt op momenten dat je niet zelf verbruikt
3. Alles wat je verbruikt maar niet zelf opwekt.
4. Alles wat je meer opwekt dan wat je op jaarbasis zelf verbruikt.
Bij een Vast contract geldt:
Componenten 1 t/m 3 worden volledig verrekend en hiervoor betaal/ontvang je niets.
Voor component 4 krijg je de TLV. Die is bij de meeste leveranciers nu iets van €0,09. Je weet dus zeker dat je netto geld krijgt: TLV x overproductie
Bij Dynamisch geldt:
Alleen 1 wordt volledig verrekend.
2. Dit levert je terug tegen de prijs in het uur van opwekking + de EB
3. Dit koop je in tegen de uurprijs + EB
4. Dit levert je terug tegen alleen de uurprijs.
De vraag over tarieven voor verbruik en teruglevering is voor component 4 niet zo spannend. Ik heb zelf pas sinds eind mei PV, maar gemiddeld iets van €0,26 ontvangen incl EB, dus ook ongeveer €0,09 kaal.
De vraag is hoe de verhouding tussen component 2 en 3 uitpakt. Component 2 geldt vooral in de zomer en Component 3 geldt vooral in de winter. Het is koffiedik kijken wat uiteindelijk beter uitpakt. De kans om hier
heel veel wat* winst te behalen is aanwezig (hoewel niet zo groot). Maar je loopt ook risico dat je meer kwijt bent.
Dus ja, kun je veel sturen, dan schuif je iets op naar dynamisch. Dat staat ook bij de tabel. SAP heb ik geen ervaring mee, maar kun je ook nog even naar zoeken in het topic. Dan maak je wel ook kosten en ik vraag me af of het met de huidige TLVs nog wel echt zo gunstig is.
*Had dit eerst anders opgeschreven waardoor 'heel veel winst' niet klopte.