Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:11

de Peer

under peer review

marana schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:05:
[...]

Iedere leverancier moet op jaarbasis salderen.
Ja. Echter kan een tariefwijziging gedurende dat jaar nadelige gevolgen hebben.
. En dan zit je sowieso een jaar vast aan die leverancier, ben je de flexibiliteit kwijt. Zou een jaarcontract nou echt zoveel prettiger zijn?
Met overschot zit je er niet echt aan vast. Je zou dan boetevrij het contract moeten kunnen open breken.
Ook kun je een contract op je SAP afsluiten. Ook een manier om snel over te stappen naar iets anders.
Overigens zijn de gasvoorraden nu 90%, en het gasverbruik is het laagst in 50 jaar. Het lijkt me heel sterk dat de tarieven voor elektriciteit zo enorm gaan stijgen als de afgelopen 2 jaar.
Niemand die het weet. Maar maakt ook niet uit als je overschot hebt. De levertarieven zijn dan irrelevant en flexibiliteit daar heb je niets aan.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 06-08-2023 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:46
[...]

Bij de dynamische tarieven heb ik de afgelopen 2 maanden gemiddeld 25 cent per kwh gekregen (incl belastingen dus). Er zijn maar weinig leveranciers die nu een terugleververgoeding van meer dan 10 cent bieden bij een jaarcontract. En dan zit je sowieso een jaar vast aan die leverancier, ben je de flexibiliteit kwijt. Zou een jaarcontract nou echt zoveel prettiger zijn?

Overigens zijn de gasvoorraden nu 90%, en het gasverbruik is het laagst in 50 jaar. Het lijkt me heel sterk dat de tarieven voor elektriciteit zo enorm gaan stijgen als de afgelopen 2 jaar.
Salderen werkt bij dynamisch contract anders dan bij een vast contract ;).

Dus ja als je verbruik gelijk is (of iets minder) dan je opwek, dan kan een vast contract waarbij je kWh tegen kWh doet salderen voordeliger zijn. kWh prijs speelt namelijk toch geen rol wat wel bij dynamisch is.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:57
bilgy_no1 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:08:
[...]

De fossiele auto de deur uit en vervangen door een EV die je slim laadt dmv dynamische tarieven. Dan bespaar je ook nog eens de brandstofkosten uit.

Tot die tijd: zie de topic start post met de tabel voor wat in welke situatie verstandig is. Kijk ook naar de aanvullende info, want als je bijvoorbeeld veel van je verbruik kunt sturen schuift je wat op in de tabel.

Kijk bij een vast contract ook naar de terugleververgoeding voor wat je netto teruglevert boven je eigen verbruik. Dat was voorheen soms heel hoog, maar lijkt nu overal te zijn verlaagd tot iets van €0,09. Wellicht maakt dat de inschatting ook weer wat anders.
De fossiele auto de deur uit gaat nog wel een tijdje duren, dus daar moet ik het niet van hebben.

De tabel heb ik ook bekijken, en valt net aan de kant van Hoger TLV en SAP uit.

Then again, als ik de verbruikers op goedkope momenten weet laten te draaien en de energieprijzen (dus ook de vergoeding) wanneer ik opwek hoger zijn dan het teruglevertarief bij een andere energieleverancier, zou ik in die tabel uit de OP dan niet meer opschuiven richting Normaal Tarief of Dynamisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:35
wian schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:16:
Ik kwam net deze site tegen met een energie weerbericht: https://energie.theoxygent.nl/

[...]

Interessante ontwikkeling! Als het een beetje in de buurt komt bij de daadwerkelijke prijzen kun je zo wat verder vooruit plannen met je energieverbruik.
Ik zou deze grafiek wel in mijn Homeassistant willen kunnen tonen. Iemand die weet hoe dit voor elkaar te krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:23
ronjon schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:49:
[...]

Ik zou deze grafiek wel in mijn Homeassistant willen kunnen tonen. Iemand die weet hoe dit voor elkaar te krijgen ?
Zo te zien hebben ze een PHP site die de prijzen laat zien https://energie.theoxygent.nl/api/prices.php
Met de REST api en HomeAssistant kan je dan de prijzen inladen en in een entity zetten.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-10 11:22

nwagenaar

God, root. What's the differen

ronjon schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:49:
[...]
Ik gebruik deze grafiek niet en doe het anders.

Via de REST-sensor zoals deze link heb ik de daadwerkelijke prijzen van mijn dynamische energieleverancier in mijn overzicht en deze gebruik ik ook binnen het Energy Dashboard (Settings -> Dashboard -> Energy) voor het calculeren van de prijs (op enkele centen nauwkeurig) icm de Solar Forecast production (Onder Solar Panels -> Solar Production toevoegen en dan kun je de Forecast Production instellen).

Ik denk niet dat het zo moeilijk zal zijn om de waardes via een andere REST-sensor te verkrijgen en deze te gebruiken met de Forecast Production (vermoed ik) met de link die ik heb aangegeven ;)

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:35
SkullboyNL schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:06:
[...]

Zo te zien hebben ze een PHP site die de prijzen laat zien https://energie.theoxygent.nl/api/prices.php
Met de REST api en HomeAssistant kan je dan de prijzen inladen en in een entity zetten.
Top! Deze had ik niet gevonden.
nwagenaar schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:32:
[...]

Ik gebruik deze grafiek niet en doe het anders.

Via de REST-sensor zoals deze link heb ik de daadwerkelijke prijzen van mijn dynamische energieleverancier in mijn overzicht en deze gebruik ik ook binnen het Energy Dashboard (Settings -> Dashboard -> Energy) voor het calculeren van de prijs (op enkele centen nauwkeurig) icm de Solar Forecast production (Onder Solar Panels -> Solar Production toevoegen en dan kun je de Forecast Production instellen).

Ik denk niet dat het zo moeilijk zal zijn om de waardes via een andere REST-sensor te verkrijgen en deze te gebruiken met de Forecast Production (vermoed ik) met de link die ik heb aangegeven ;)
De forecast heb ik ook in het energy dashboard staan. Alleen toont deze alleen vandaag. Ik wil juist de voorspelling voor komende dagen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellax
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-10 15:03
Sinds zaterdag bij Zonneplan energie, volgens hun analyse was ik daar een stuk goedkoper uit dan bij vattenfall. Heb zelf zonnepanelen en lever over een jaar veel meer terug dan dat ik gebruik. Dus ben benieuwd of ik nu echt goedkoper uit ben. Heb zowel stroom als gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Yellax schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:47:
Sinds zaterdag bij Zonneplan energie, volgens hun analyse was ik daar een stuk goedkoper uit dan bij vattenfall. Heb zelf zonnepanelen en lever over een jaar veel meer terug dan dat ik gebruik. Dus ben benieuwd of ik nu echt goedkoper uit ben. Heb zowel stroom als gas.
Tsja hun analyse... uiteraard zeggen ze dat.

Zie de startpost. volgens mij zou jij gewoon een vast contract met salderen op jaarbasis moeten nemen om goedkoop uit te zijn. Dan heb ik het alleen over de stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellax
de Peer schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:06:
[...]

Tsja hun analyse... uiteraard zeggen ze dat.

Zie de startpost. volgens mij zou jij gewoon een vast contract met salderen op jaarbasis moeten nemen om goedkoop uit te zijn. Dan heb ik het alleen over de stroom.
Wilde graag alles onder 1 dak hebben en ik ken veel mensen inclusief de eigenaren van Zonneplan. Ga er dan ook niet vanuit dat ze onzin verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:13
Voor zover ze nog niet bekend waren, de prijzen van Vandebron:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLLQ2bEGNlqqwt9HAot8lR0fq4U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EdC2kRRcyu6C1WWlB0dLNfzF.png?f=user_large

In de Vandebron app zijn de prijzen overigens (nog) niet te vinden. Ze verwijzen daar naar www.dynamische-energieprijzen.nl/actuele-energieprijzen/ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5ueRZ4cgw4jBWME0u6huFp4TUI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vV8Hrg5Qon3PGhpdIAiTMmoi.png?f=user_large

Ik moet vanavond zelf ook maar eens gaan uitpluizen wat de voordeligste optie is. Zit nu dus bij Vandebron, maar overweeg om voor elektra naar Tibber te gaan en gas bij GroeneStroomLokaal (3000kWh/550m3).

[ Voor 9% gewijzigd door Devian op 07-08-2023 12:54 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Houd het vriendelijk en ga uit van goede bedoelingen svp.

Vind je een post niet kunnen of vermoed je spam, doe dan een topicreport en ga niet zelf sfeerbevorderend reageren. Het geharrewar is verwijderd.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 07-08-2023 13:45 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Yellax schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:47:
@Peeer heeft gelijk, als je meer opwek heb dan verbruik ben je beter af met een vast contract voor je energie.

Dynamisch *kan* goedkoper zijn, echter ligt dit aan veel factoren.
Deze factoren heb je niet bij een vast contract want je saldeert kWh tegen kWh...
Yellax schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:41:
[...]
Wilde graag alles onder 1 dak hebben en ik ken veel mensen inclusief de eigenaren van Zonneplan. Ga er dan ook niet vanuit dat ze onzin verkopen.
Niets mis mee hoor, maar zou toch wat huiswerk doen om te kijken of het wel een verstandige keus is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellax
Jazsie schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:39:
[...]

@Peeer heeft gelijk, als je meer opwek heb dan verbruik ben je beter af met een vast contract voor je energie.

Dynamisch *kan* goedkoper zijn, echter ligt dit aan veel factoren.
Deze factoren heb je niet bij een vast contract want je saldeert kWh tegen kWh...

[...]

Niets mis mee hoor, maar zou toch wat huiswerk doen om te kijken of het wel een verstandige keus is geweest...
Daar heb ik zelf ook lang over nagedacht en uiteindelijk de overstap gemaakt, omdat gas via een dynamisch contract op dit moment aanzienlijk goedkoper is (je weet natuurlijk niet wat het in de winter gaat doen). Volgens die berekening, zowel die van mezelf als de analyse van Zonneplan, ga ik er ook een aantal tientjes per maand op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Yellax Gas en elektra kunnen beide bij een andere leverancier.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:26
Wutroe schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:08:
[...]

De fossiele auto de deur uit gaat nog wel een tijdje duren, dus daar moet ik het niet van hebben.

De tabel heb ik ook bekijken, en valt net aan de kant van Hoger TLV en SAP uit.

Then again, als ik de verbruikers op goedkope momenten weet laten te draaien en de energieprijzen (dus ook de vergoeding) wanneer ik opwek hoger zijn dan het teruglevertarief bij een andere energieleverancier, zou ik in die tabel uit de OP dan niet meer opschuiven richting Normaal Tarief of Dynamisch?
Er zijn 4 compnenten aan je verbruik en opwekking:
1. Alles wat je opwekt en direct verbruikt
2. Alles wat je opwekt op momenten dat je niet zelf verbruikt
3. Alles wat je verbruikt maar niet zelf opwekt.
4. Alles wat je meer opwekt dan wat je op jaarbasis zelf verbruikt.

Bij een Vast contract geldt:
Componenten 1 t/m 3 worden volledig verrekend en hiervoor betaal/ontvang je niets.
Voor component 4 krijg je de TLV. Die is bij de meeste leveranciers nu iets van €0,09. Je weet dus zeker dat je netto geld krijgt: TLV x overproductie

Bij Dynamisch geldt:
Alleen 1 wordt volledig verrekend.
2. Dit levert je terug tegen de prijs in het uur van opwekking + de EB
3. Dit koop je in tegen de uurprijs + EB
4. Dit levert je terug tegen alleen de uurprijs.

De vraag over tarieven voor verbruik en teruglevering is voor component 4 niet zo spannend. Ik heb zelf pas sinds eind mei PV, maar gemiddeld iets van €0,26 ontvangen incl EB, dus ook ongeveer €0,09 kaal.

De vraag is hoe de verhouding tussen component 2 en 3 uitpakt. Component 2 geldt vooral in de zomer en Component 3 geldt vooral in de winter. Het is koffiedik kijken wat uiteindelijk beter uitpakt. De kans om hier heel veel wat* winst te behalen is aanwezig (hoewel niet zo groot). Maar je loopt ook risico dat je meer kwijt bent.

Dus ja, kun je veel sturen, dan schuif je iets op naar dynamisch. Dat staat ook bij de tabel. SAP heb ik geen ervaring mee, maar kun je ook nog even naar zoeken in het topic. Dan maak je wel ook kosten en ik vraag me af of het met de huidige TLVs nog wel echt zo gunstig is.

*Had dit eerst anders opgeschreven waardoor 'heel veel winst' niet klopte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wutroe
bilgy_no1 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:02:
[...]

Er zijn 4 compnenten aan je verbruik en opwekking:
1. Alles wat je opwekt en direct verbruikt
2. Alles wat je opwekt op momenten dat je niet zelf verbruikt
3. Alles wat je verbruikt maar niet zelf opwekt.
4. Alles wat je meer opwekt dan wat je op jaarbasis zelf verbruikt.

Bij een Vast contract geldt:
Componenten 1 t/m 3 worden volledig verrekend en hiervoor betaal/ontvang je niets.
Voor component 4 krijg je de TLV. Die is bij de meeste leveranciers nu iets van €0,09. Je weet dus zeker dat je netto geld krijgt: TLV x overproductie

Bij Dynamisch geldt:
Alleen 1 wordt volledig verrekend.
2. Dit levert je terug tegen de prijs in het uur van opwekking + de EB
3. Dit koop je in tegen de uurprijs + EB
4. Dit levert je terug tegen alleen de uurprijs.

De vraag over tarieven voor verbruik en teruglevering is voor component 4 niet zo spannend. Ik heb zelf pas sinds eind mei PV, maar gemiddeld iets van €0,26 ontvangen incl EB, dus ook ongeveer €0,09 kaal.

De vraag is hoe de verhouding tussen component 2 en 3 uitpakt. Component 2 geldt vooral in de zomer en Component 3 geldt vooral in de winter. Het is koffiedik kijken wat uiteindelijk beter uitpakt. De kans om hier heel veel winst te behalen is aanwezig (hoewel niet zo groot). Maar je loopt ook risico dat je meer kwijt bent.

Dus ja, kun je veel sturen, dan schuif je iets op naar dynamisch. Dat staat ook bij de tabel. SAP heb ik geen ervaring mee, maar kun je ook nog even naar zoeken in het topic. Dan maak je wel ook kosten en ik vraag me af of het met de huidige TLVs nog wel echt zo gunstig is.
Dank voor je uitgebreide antwoord, hier kan ik wel wat mee! Ik had even over het hoofd gezien dat de prijzen in de Tibber app incl. EB zijn, dus voor de TLV een stuk lager. En ik denk dat op donkere winterdagen de warmtepomp flink meer verbruikt dan wat er opgewekt wordt, ook in vergelijking tot optimale zonnedagen in de zomer waarbij er hooguit een keer een wasmachine, droger of vaatwasser aangaat. Zo bekeken is het dan toch waarschijnlijk wat gunstiger om voor een vast contract te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Wutroe schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:02:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord, hier kan ik wel wat mee! Ik had even over het hoofd gezien dat de prijzen in de Tibber app incl. EB zijn, dus voor de TLV een stuk lager. En ik denk dat op donkere winterdagen de warmtepomp flink meer verbruikt dan wat er opgewekt wordt, ook in vergelijking tot optimale zonnedagen in de zomer waarbij er hooguit een keer een wasmachine, droger of vaatwasser aangaat. Zo bekeken is het dan toch waarschijnlijk wat gunstiger om voor een vast contract te gaan.
Vandaar mijn eerdere suggestie voor de EV 😉. Dat zet wel zoden aan de dijk om flink wat kWh weg te stouwen als de zonnepanelen vol leveren tegen een negatieve prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
bilgy_no1 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:40:
[...]

Vandaar mijn eerdere suggestie voor de EV 😉. Dat zet wel zoden aan de dijk om flink wat kWh weg te stouwen als de zonnepanelen vol leveren tegen een negatieve prijs.
Geen gekke suggestie. Ik zit echter met een leaseauto waarvan het contract nog ca. 1,5 jaar loopt. Dus voorlopig gaat daar niet wat veranderen.

Overigens heb ik bij Tibber zelden een negatieve prijs, dat komt echt maar sporadisch voor. Als het wel zou gebeuren op een ongunstig moment zou ik de omvormer ook wel even uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Wutroe schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:03:
[...]

Geen gekke suggestie. Ik zit echter met een leaseauto waarvan het contract nog ca. 1,5 jaar loopt. Dus voorlopig gaat daar niet wat veranderen.

Overigens heb ik bij Tibber zelden een negatieve prijs, dat komt echt maar sporadisch voor. Als het wel zou gebeuren op een ongunstig moment zou ik de omvormer ook wel even uitschakelen.
Snap ik hoor, van een lopend contract. Was meer om mijn ervaring te delen. Ik heb ook een warmtepomp en die kan ik niet zo goed aansturen als een Nibe. Alle andere grootverbruikers in huis verbruiken naar verhouding gewoon niet zoveel. Met een EV kan ik veel beter sturen.

Klopt dat echt negatieve tarieven niet zoveel voorkomen, hoewel er dit jaar al wel een paar flinke uitschieters zijn geweest. En op kaal tarief is 2023 al een recordjaar voor negatieve momenten. Dat zou wel eens meer kunnen worden, aangezien er nog steeds meer PV en Wind bij komt.

Overigens: als.je meer opwekt dan je verbruikt, dan moet je niet naar.het all-in tarief kijken of dat negatief is, maar naar het kale tarief. Tibber betaalt weliswaar het all-in tarief in kenmaandrekening, maar zal aan het eind van het contractjaar kijken of ze je teveel EB hebben betaald op je overproductie. Dat moet je dan alsnog terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-10 05:57
[...]

Bij de dynamische tarieven heb ik de afgelopen 2 maanden gemiddeld 25 cent per kwh gekregen (incl belastingen dus). Er zijn maar weinig leveranciers die nu een terugleververgoeding van meer dan 10 cent bieden bij een jaarcontract. En dan zit je sowieso een jaar vast aan die leverancier, ben je de flexibiliteit kwijt. Zou een jaarcontract nou echt zoveel prettiger zijn?

Ga je nou serieus een vergoeding van 25c inclusief belasting vergelijken met 10c zonder? Die 25c met aftrek van belasting /fee van 16c kom je op 9c voor de teruglevering na salderen en daarbij moet je ook vermelden dat het hele overschot deze maanden die je 9/25c voor hebt ontvangen niet meer kan inleveren in de wintermaanden waarbij de tarieven hoogstwaarschijnlijk factoren hoger liggen.
Geen twijfel over dat @Wutroe beter af is met bijv een Powerpeers die 11c TLV geeft, zowel bij variabel of 1j vast en netjes over een jaar saldeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:33
padoempats schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:22:
[...]

Ga je nou serieus een vergoeding van 25c inclusief belasting vergelijken met 10c zonder? Die 25c met aftrek van belasting /fee van 16c kom je op 9c voor de teruglevering na salderen en daarbij moet je ook vermelden dat het hele overschot deze maanden die je 9/25c voor hebt ontvangen niet meer kan inleveren in de wintermaanden waarbij de tarieven hoogstwaarschijnlijk factoren hoger liggen.
Geen twijfel over dat @Wutroe beter af is met bijv een Powerpeers die 11c TLV geeft, zowel bij variabel of 1j vast en netjes over een jaar saldeert
Ja ik vergelijk bewust 25c incl met 10c excl juist omdat dat op hetzelfde neerkomt en het verschil tussen een vast contract en dynamisch niet zo groot is.
De tarieven voor elektriciteit in de wintermaanden factoren hoger? Hoeveel was het afgelopen winter dan zo gemiddeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
bilgy_no1 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:18:
[...]

Snap ik hoor, van een lopend contract. Was meer om mijn ervaring te delen. Ik heb ook een warmtepomp en die kan ik niet zo goed aansturen als een Nibe. Alle andere grootverbruikers in huis verbruiken naar verhouding gewoon niet zoveel. Met een EV kan ik veel beter sturen.

Klopt dat echt negatieve tarieven niet zoveel voorkomen, hoewel er dit jaar al wel een paar flinke uitschieters zijn geweest. En op kaal tarief is 2023 al een recordjaar voor negatieve momenten. Dat zou wel eens meer kunnen worden, aangezien er nog steeds meer PV en Wind bij komt.

Overigens: als.je meer opwekt dan je verbruikt, dan moet je niet naar.het all-in tarief kijken of dat negatief is, maar naar het kale tarief. Tibber betaalt weliswaar het all-in tarief in kenmaandrekening, maar zal aan het eind van het contractjaar kijken of ze je teveel EB hebben betaald op je overproductie. Dat moet je dan alsnog terugbetalen.
Goede tip m.b.t. dat tarief. Ik heb in de Tibber-app nu ingesteld dat ik de kale tarieven zie, en niet die inclusief belasting. Dan wordt ik eerder getriggered om de zonnepanelen uit te zetten. Zoals vandaag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-10 17:47
Is er hier iemand die bezig is Tibber te overtuigen dat hun tariefswijziging van 1 september (vergoeding terugleveren met ruim 1 cent langer dan consumptie) niet toegestaan is? Ik verwijs ze naar https://twitter.com/Zonneplan/status/1658448784026738688 waar Zonneplan juist is gewezen door ACM dat het gelijk moet zijn.
Maar ze lijken het nog niet te snappen of niet te willen snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02:45
@thehog Volgens mij is Tibber daar zeker wel van op de hoogte, maar de casus is anders.
M.i. kun je dus beter direct bij ACM aan de bel gaan hangen.

Ik lever niet terug en heb de mail/aankondiging niet gehad.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-10 20:45
bilgy_no1 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:26:
[...]

Dan wordt het niet goed berekend als je wel een vast contract hebt... Overigens zijn er ook situaties waarin de werkgever de laadpaal betaalt, in dat geval dien je die installatie uiteraard niet mee te nemen.

Ik heb die prive betaald, dus vind dat het redelijk is om in het tarief rekening te houden met die kosten. Als zelfstandige heb ik overigens geen moeite om het akkoord te krijgen bij mijn BV...

Wat ook scheef is met een vast contract is dat het begin dit jaar tegen €0,90+ per kWh kon worden vergoed. Dat is helemaal veel meer dan wat het hoeft te kosten. Dus werknemer A krijgt €0,90 per kWh en sluist het door naar Essent is wel OK. Werknemer B krijgt €0,50 en houdt er door slim inkopen iets aan over is niet OK?

De vergelijking met de km-vergoeding dringt zich op. Die is ook los van de werkelijke kosten die iemand maakt. Je mag onbelast €0,21 vergoed krijgen. Of je nu kiest voor een dure auto auto die €0,50 per km kost of een zuinige auto zelf onderhoudt en daardoor maar €0,15 per km kwijt bent.

Zelfde principe met een mobiliteitsvergoeding. De een rijdt een dure auto, de ander gaat fietsen.

Misschien moeten ze dat dan maar doen: vast max tarief invoeren per vergoede kWh.

Tot die tijd vind ik de straatpaal een goede benchmark en zie ik geen enkele reden waarom je door de keuze voor een dynamisch contract opgezadeld moet worden met allerlei uitpluiswerk voor het vaststellen van welke prijs per kWh er precies in je auto is gegaan om vervolgens een lager bedrag te krijgen dan een medewerker die voor een vast contract kiest.
Het hoeft geen uitpluiswerk te zijn.

Ik heb een zakelijke 11kW laadpaal geplaatst, mijn thuisinstallatie 3 fasen gemaakt en een extra slimme meter laten aanbrengen. Het dynamische energiecontract op deze meter staat op de zaak. Al deze kosten (dus ook installatie/benodigde aanpassingen) komen voor rekening van de zaak.

Het enige nadeel is dat ik iets moet bedenken in de situatie van elektrische auto zakelijk en daarnaast nog een elektrische auto prive.

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 08-08-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-10 05:57
marana schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:35:
[...]

Ja ik vergelijk bewust 25c incl met 10c excl juist omdat dat op hetzelfde neerkomt en het verschil tussen een vast contract en dynamisch niet zo groot is.
De tarieven voor elektriciteit in de wintermaanden factoren hoger? Hoeveel was het afgelopen winter dan zo gemiddeld?
Brainfart, bedoelde niet 'factoren' maar 'stukken', wat natuurlijk alles kan zijn, maar reeel te redeneren dat het hoger zal zijn.
Maar hoezo komt het op hetzelfde neer? Die 25c is inclusief belasting wat je uiteindelijk niet krijgt als je over jaar meer teruglevert voor dat deel. Je moet het dus ex belasting vergelijken.
We zullen zien of je in december nog steeds 25c incl belasting per kWh gemiddeld kan aftikken. Ter referentie, afgelopen december was dat 42 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:55
Raymond P schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:46:
@thehog Volgens mij is Tibber daar zeker wel van op de hoogte, maar de casus is anders.
M.i. kun je dus beter direct bij ACM aan de bel gaan hangen.

Ik lever niet terug en heb de mail/aankondiging niet gehad.
Wat is het verschil in casus?

Zonneplan rekende geen inkoopvergoeding zowel binnen als buiten saldeervolume.
Tibber kondigd aan inkoopvergoeding te halveren binnen saldeervolume en buiten saldeervolume gelijk aan zonneplan geen, terwijl het een onderdeel is van kale levertarief
"Voor elke geleverde kWh stroom ontvang je - tot aan je verbruik - straks dus de beursprijs, een inkoopvergoeding van €0,009, de energiebelasting en de btw."

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Domba In geval van Tibber is geleverd stroom niet van gelijke waarde als teruggeleverd stroom, dat zit bij Zonneplan anders. Tibber zal hoogstwaarschijnlijk opvoeren dat de kosten van GvO anders doorberekend moeten worden op andere klanten gezien daar (volgens Tibber) geen marge op genomen wordt.

M.i. is de wet daar wel duidelijk in en gaan ze hier scheef, ondanks dat ik het probleem wel snap.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Raymond P schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:52:
@Domba In geval van Tibber is geleverd stroom niet van gelijke waarde als teruggeleverd stroom, dat zit bij Zonneplan anders. Tibber zal hoogstwaarschijnlijk opvoeren dat de kosten van GvO anders doorberekend moeten worden op andere klanten gezien daar (volgens Tibber) geen marge op genomen wordt.

M.i. is de wet daar wel duidelijk in en gaan ze hier scheef, ondanks dat ik het probleem wel snap.
Het lijkt me dat Tibber alleen GvO's koopt voor de netto stroom wat ze inkopen. Dus als ze vandaag tussen 11:00 en 12:00 100 MWh leveren en 40 MWh geleverd krijgen van hun klanten, hoeven ze maar 60 MWh in te kopen op de markt en op die 60 MWh GvO's te kopen. Waarom zouden ze GvO's kopen voor verbruik wat ze gewoon tegen elkaar kunnen wegstrepen?

Het probleem wat Tibber heeft is dat ze claimen dat ze geen winst maken op de markup per kWh. Ik denk dat niemand het boeit waar Tibber de marge pakt, dus ze kunnen deze claim beter niet maken, tenzij de volledige markup externe kosten zijn. Dit zijn het niet aangezien ze van een deel van de gebruikers de markup verdienen om het "verlies" wat ze maken op teruglevering goed te maken. Hierdoor is die markup dus niet onlosmakelijk gekoppeld aan de kosten van de kWh en moeten ze per definitie dus of winst of verlies maken op die markup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Z___Z Exact. Ze betalen nu dus ook GvO aan de consument voor die 40MWh die ze teruggeleverd krijgen. De teruggeleverde energie heeft geen GvO en daar krijgt Tibber dus geen verrekening voor. Tibber kan dus niet simpelweg wegstrepen en dat levert een verliespost op.
Ondertussen moet die volledige 100MWh die ze leveren wel gedekt zijn met GvO's anders mogen ze die claim niet voeren, ook dat kan niet intern verrekend worden. In dit voorbeeld betaalt leverancier dus voor 140MWh aan GvO's.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba

Bied dan de keuze levering zonder GvO, ik heb er totaal geen behoefte aan,het is alleen maar greenwassen voor mij daar ik netto opwekker ben. (Regeling garanties van oorsprong en certificaten van oorsprong)

Afboeking van GvO's vind overigens niet realtime plaats, maar mag zelfs 1x in de periode van een half jaar, daar ze halfjaarlijks voor de claim aan ACM moeten rapporteren.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ik heb liever dat mijn energieleverancier die 1 cent/kWh investeert in Nederlandse windparken of zonnepanelen op daken van grote gebouwen (niet zonneweides of biomassa) dan dat ik dit moet afdragen aan GvO's. Door de prijsstijgingen kan groene energie inmiddels prima commercieel concurreren tegen fossiel, dus investeer in nieuwe centrales, ipv GvO's die naar bestaande centrales gaan die al winst kunnen maken zonder GvO's. GvO's leveren nul nieuwe groene energie op, omdat ze allemaal verkocht worden door bestaande energiecentrales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Hoe dat verder in elkaar steekt is toch irrelevant. De vraag is enkel of het verhaal stand houdt bij de toezichthouder en consumenten die produceren zo gekort mogen worden.

Ervanuitgaand dat Tibber zulk nieuws in hun sector nauwlettend volgt, zoals praktisch elk commercieel bedrijf dat doet, zullen ze daar dus een andere mening over hebben.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:13
Z___Z schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:49:
Ik heb liever dat mijn energieleverancier die 1 cent/kWh investeert in Nederlandse windparken of zonnepanelen op daken van grote gebouwen (niet zonneweides of biomassa) dan dat ik dit moet afdragen aan GvO's. Door de prijsstijgingen kan groene energie inmiddels prima commercieel concurreren tegen fossiel, dus investeer in nieuwe centrales, ipv GvO's die naar bestaande centrales gaan die al winst kunnen maken zonder GvO's. GvO's leveren nul nieuwe groene energie op, omdat ze allemaal verkocht worden door bestaande energiecentrales.
Ik was altijd voor GvO's, maar ik vraag me af of ze nu nog zinvol zijn. Groene stroom krijgen we uit wind op
land, wind op zee, grootschalige PV of kleinschalige PV.

Wind op land is moeilijk te realiseren omdat veel mensen het niet bij hun in de buurt willen. Dan heeft geld er tegenaan gooien geen zin. Wind op zee wordt door de overheid krap gehouden. Er is veel meer vraag naar wind op zee dan dat de overheid ruimte aanbiedt. Dan heeft meer geld ook geen zin.

Grootschalige PV kan nauwelijks aangesloten worden. Dan heeft meer geld geen zin.

Tenslotte, kleinschalige PV loopt als een trein. Maar dat levert juist weer geen GvO's op.

Dus mijn conclusie is dat die GvO's nu redelijk zinloos zijn.

Maar dan, is er een alternatief voor Tibber? Financieel maakt het voor mij niet veel uit. De voorgestelde verandering kost mij komende winter ongeveer 10 euro. Maar als er een ander bedrijf het beter doet dan laat ik dat Tibber graag weten en stap ik over.

Wat ik erg waardeer is dat Tibber per maand achteraf factureert. Dus ik denk dat er niet veel alternatieven zijn. En het moet natuurlijk wel daarwerkelijk goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ben benieuwd of ACM nog inhoudelijk gaat antwoorden of blijft ontwijken met verwijzen , zie thread

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Domba Op social media mag je verwachten dat er geen uitspraken gedaan worden.
Een formele klacht indienen lijkt mij 't correcte pad...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Raymond P schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:07:
@Domba Op social media mag je verwachten dat er geen uitspraken gedaan worden.
Een formele klacht indienen lijkt mij 't correcte pad...
Formele, ik verwacht daarvoor oktober geen eindantwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Domba schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:25:
[...]

Formele, ik verwacht daarvoor oktober geen eindantwoord
Ik heb sowieso nav dit gisteren ook een formele klacht ingediend. Ben benieuwd. Ondertussen maar overstappen op Zonneplan Dit plus de iets lagere toeslag bij zonneplan toch nu wel de druppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
thehog schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:30:
[...]
Ik heb sowieso nav dit gisteren ook een formele klacht ingediend. Ben benieuwd. Ondertussen maar overstappen op Zonneplan Dit plus de iets lagere toeslag bij zonneplan toch nu wel de druppel.
Ik kijk ook naar Zonneplan,
Maar dan pas later, na de winter, daar ze met voorschotten rekenen en ik pas vanaf Nov '22 in 24/7 eiland mode draai met net ondersteuning,
Zal het lastig zijn mijn PV opwek te verwerken in het voorschot en wil voorkomen dat ze nog teruggrijpen naar oudere SJV, terwijl ik netto opwekker ben
December -Maart zal ik waarschijnlijk geheel niets terugleveren, tenzij heel gunstige dynamische uurtarieven.
Tibber ging daar in Januari ook mee de fout in, Februari moest er ook nog wat rechtgezet worden, door mijn teruglevering te vergeten voor de factuur omdat die niet op typisch PV-opwek tijden was, terwijl die wel geregistreerd is

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-10 02:02
Maakt Zonneplan gebruik van SJV dan? Ze maken voor de belastingen iig gebruik van een zelf opgegeven verbruik en opwekvolume.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
straat schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:32:
Maakt Zonneplan gebruik van SJV dan? Ze maken voor de belastingen iig gebruik van een zelf opgegeven verbruik en opwekvolume.
Ze zullen wel summier checken met wat in centrale aansluitregister staat en dat gaat gewoon vraagtekens geven bij mij vanwege dat ik een eiland mode setup heb en wat ik officieel mag aanmelden.

Als ik wat later overstap, dan kan ik pas vanaf Maart mijn aangaves ook onderbouwen met uitgelezen meterstanden, daar ik 24/7 virtueel in eiland mode draai en alleen de netverbinding open (relais activeer) als ik wat wil afnemen of terugleveren aan het net.
Met all-electric heb ik een leuk afname in de wintermaanden die matched met de oude SJV.

Voor ik verhuisde had de woning een SJV van (>16 000kWh) en als ik opgeef dat ik minder dan 4000kWh saldeer en overschot heb van 3000-6000kWh/j zal dat zeker vraagtekens geven,
Ik heb maar 9750Wp aan WP van mijn PV geregistreerd staan, de rest is niet geregistreerd omdat deze niet niet direct aangesloten is op de netaansluiting,

Zelfs die 9750 Wp is een compromis met netbeheerder, netbeheerder wil eigenlijk helemaal niets weten van mijn PV, die is niet direct op de netaansluiting aangesloten,
Deze wel geregistreerde 9750Wp reageert namelijk ook niet op de netaansluiting storingen of buiten specs in mijn setup.
Wat reageert in mijn setup is de netaansluiting -hybride omvormer verbinding die volgens de netcode op netstoringen dient te reageren.

Er staat wel een injectie vermogen voor mijn aansluiting vermeldt van 17kW in aansluitregister, maar dan bij thuisaccu.
Daar het staat bij accu en niet PV was ook reden dat Tibber in januari "vergat" om mijn teruglevering mee te nemen voor de factuur (is gecorrigeerd, op typische PV-uren lever ik ook nauwelijks terug, maar op 2-3 hoogste dyn. uurtarieven in de avond en/of ochtend)
Niet een typisch profiel van een aansluiting met PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4sh2them4x
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-10 15:05
Het is voor mij lastig uit te zoeken of ik bij een overschot aan zonnestroom (dus netto terugleveren) bij een dynamisch contract ook de btw en inkoopkkosten vergoed krijg of alleen de kale uurprijs (EPEX).

Verschillen dynamische leveranciers hierin?
Ik zag bijv. dat je bij Frank Energie de inkoopkosten zelfs moet betalen bij terugleveren.

Hoe zit het nu precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

b4sh2them4x schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:19:
Het is voor mij lastig uit te zoeken of ik bij een overschot aan zonnestroom (dus netto terugleveren) bij een dynamisch contract ook de btw en inkoopkkosten vergoed krijg of alleen de kale uurprijs (EPEX).

Verschillen dynamische leveranciers hierin?
Ik zag bijv. dat je bij Frank Energie de inkoopkosten zelfs moet betalen bij terugleveren.

Hoe zit het nu precies?
bij overschot alleen de kale prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4sh2them4x
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-10 15:05
de Peer schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:40:
[...]

bij overschot alleen de kale prijs.
Dankje!
Geldt dat bij alle dynamische partijen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Ja.

Handling fee verschilt inderdaad. Sowieso Frank Energie links laten liggen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:27
thehog schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:30:
[...]

Is Zonneplan dan toch beter idee dan tibber? (zeker omdat ik nu gas bij ANWB heb)?

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
tcviper schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:35:
[...]

Is Zonneplan dan toch beter idee dan tibber? (zeker omdat ik nu gas bij ANWB heb)?
Als je puur naar de prijs kijkt, is Tibber alsnog de goedkoopste in de markt, tenzij je exorbitant veel verbruikt hebt als particulier of een bedrijf hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:27
Z___Z schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:45:
[...]

Als je puur naar de prijs kijkt, is Tibber alsnog de goedkoopste in de markt, tenzij je exorbitant veel verbruikt hebt als particulier of een bedrijf hebt.
Thanks, goed om te weten. Jammer genoeg doen ze geen gas, dus dat heb ik nu bij ANWB lopen.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Z___Z schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:45:
[...]

Tibber is al enige goedkoopst in vast maandtarief (2,26 euro per maand goedkoper dan zonneplan). Zonneplan is goedkoper in de toeslag (0,2cent verschil) en natuurlijk is tibber nu 1 cent duurder in retour leveren en dus het goedkoopst in het dynamische tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myztic881
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07 15:43
Die berekeningen van Frank zijn voor mij vooral abacadabra. Interpreteer ik het goed dat ik op 30 juli moet betalen voor mijn teruggeleverde kwh??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ud0gKf8zYUuf6JoN4DkimufjTnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1LhwZG8UvsOjpLATlZBtp0n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Myztic881 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:41:
Die berekeningen van Frank zijn voor mij vooral abacadabra. Interpreteer ik het goed dat ik op 30 juli moet betalen voor mijn teruggeleverde kwh??

[Afbeelding]
Ja. Sterker nog, was frank niet die partij waarbij je naast het tarief ook nog eens belasting moet betalen om terug te leveren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-10 06:15
de Peer schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:58:
[...]

Ja. Sterker nog, was frank niet die partij waarbij je naast het tarief ook nog eens belasting moet betalen om terug te leveren?
Haha wat een mafklappers daar hè!

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-10 06:49
@de Peer @RikHa

De term 'mafklapper' is nieuw voor mij.

Negatieve kale prijs (prijs a) plus positieve belastingen (prijs b) leidt tot een positief bedrag als absolute waarde prijs b > absolute waarde prijs a. Dat was het geval op 30 juli waar @Myztic881 zijn vraag over stelde.

Als de totale invoeding (teruglevering) op jaarbasis of afrekeningsbasis hoger is dan de afname, dus je bent per saldo netto invoeder (terugleveraar) speelt prijs b geen rol en kost een negatieve prijs a sowieso effectief geld.

Is al verschillende malen hier aan de orde geweest en uitgelegd.

Mafklappers :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10 01:28
In de afweging Tibber / Zonneplan zou ik ook adviseren te kijken naar de kwaliteit en response tijden van deze bedrijven. Er zijn in dit forum diverse voorbeelden van interacties met de helpdesken geweest bij facturatieproblemen en bij defecte slimme meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-10 08:44
Faceless schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:12:
In de afweging Tibber / Zonneplan zou ik ook adviseren te kijken naar de kwaliteit en response tijden van deze bedrijven. Er zijn in dit forum diverse voorbeelden van interacties met de helpdesken geweest bij facturatieproblemen en bij defecte slimme meters.
Voor mij scheelt het 9 euro op jaarbasis van Zonneplan duurder is, maar gezien het feit dat ze een P1 meter leveren is het een NO-GO om voor Zonneplan te gaan in plaats van Tibber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
LostboyArno schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:57:
[...]

Voor mij scheelt het 9 euro op jaarbasis van Zonneplan duurder is, maar gezien het feit dat ze een P1 meter leveren is het een NO-GO om voor Zonneplan te gaan in plaats van Tibber.
Hoe bedoel je dat? Ook Tibber heeft een P1 meter, de Pulse. Of bedoel je dat het bij Zonneplan verplicht is en dat je dat niet bevalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Oef deze post moet ik echt ontcijferen. wat probeer je nu te zeggen?

Bedoel je dat Zonneplan 9 euro duurder is dan Tibber?

En het is een no-go (of no-brainer? het tegenovergestelde) om voor zonneplan te gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10 01:28
[...]

Je reageert met financiele argumenten op mijn bericht waarin ik schrijf dat er meer is dan alleen financiele argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-10 18:21
voegt niets toe, hier is het duimpje voor

[ Voor 100% gewijzigd door Proton_ op 13-08-2023 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Modbreak:Mensen, houd het ontopic alstublieft.

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover.

De actie van Vandebron heeft niets met dynamische prijzen van doen en heeft al een eigen topic in Maandelijkse heffing op het bezit van zonnepanelen

Eea verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikloman
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
knakworst schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:36:
[...]En uiteraard in de comments krijgt de politiek ervan langs. En daar valt nu zowaar ook nog wat van te zeggen. Die salderingsregeling was leuk, maar is volstrekt onhoudbaar geworden op zonnige dagen. Die had veel sneller afgebouwd moeten worden.
De uurprijs van stroom wordt voor het overgrote deel bepaald door het aanbod windenergie en de vraag naar stroom. Als het in het weekend hard waait op zee wordt de prijs zelfs negatief. Deze trend zal in de toekomst verder toenemen omdat er tot 2030 aanzienlijk meer offshore windturbines bijkomen: https://windopzee.nl/onderwerpen/wind-zee/waar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
erikloman schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:52:
[...]

De uurprijs van stroom wordt voor het overgrote deel bepaald door het aanbod windenergie en de vraag naar stroom. Als het in het weekend hard waait op zee wordt de prijs zelfs negatief. Deze trend zal in de toekomst verder toenemen omdat er tot 2030 aanzienlijk meer offshore windturbines bijkomen: https://windopzee.nl/onderwerpen/wind-zee/waar/
Ik denk niet dat dit van invloed is op de prijs want ze praten nu al over verlies over hun investments hoewel ze fli ke subsidie krijgen..., ik vind de huidige prijzen op dit moment ook aan de veel te hoge kant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:03
Ik ben lid van de lokale energiecoöperatie en daardoor loopt mijn elektracontract bij Energie van Ons. Omdat die nu ook een dynamisch contract hebben en onze warmtepomp (Nibe S2125) de mogelijkheid heeft om te regelen op basis van de tarieven vroeg ik me af of het voor mij interessant zou zijn om voor dynamisch te gaan.

Onze zonnepanelen zullen (verwacht ik) niet meer op te gaan wekken dan we verbruiken en ik kan ook nog wel wat sturen met de verwarming van mijn aquaria, wat ik in de startpost las. :)

Is het de moeite waard om dit verder uit te gaan zoeken of kan ik beter mijn gewone variabele contract houden?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Aziraphale schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:35:
Ik ben lid van de lokale energiecoöperatie en daardoor loopt mijn elektracontract bij Energie van Ons. Omdat die nu ook een dynamisch contract hebben en onze warmtepomp (Nibe S2125) de mogelijkheid heeft om te regelen op basis van de tarieven vroeg ik me af of het voor mij interessant zou zijn om voor dynamisch te gaan.

Onze zonnepanelen zullen (verwacht ik) niet meer op te gaan wekken dan we verbruiken en ik kan ook nog wel wat sturen met de verwarming van mijn aquaria, wat ik in de startpost las. :)

Is het de moeite waard om dit verder uit te gaan zoeken of kan ik beter mijn gewone variabele contract houden?
Heb je de panelen zelf op je eigen dak en aansluiting, of heb je het over panelen via een postcoderoos coöperatie?

Als dat laatste het geval is gaat salderen sowieso niet op dezelfde manier. Je krijgt aan het eind van het jaar een opgave van de coöperatie met jouw aandeel in de productie en voor dat aantal kWh krijg je de energiebelasting terug. Mocht je meer opgewekte kWh hebben in je participatie, dan krijg je alleen maar de energiebelasting terug tot aan je eigen verbruik. De opbrengst van de energie die de coöperatie verkoopt krijg je via hun terug dmv de winstdeling.

In dat geval gaat ook de tabel in de topic start niet op en zal dynamisch normaliter voordeliger zijn dan een 'vast' contract.

Let erop dat niet alle aanbieders van dynamische contracten de postcoderoos verwerken. Ik zou hier expliciet naar vragen voordat je een contract tekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:03
@bilgy_no1 De panelen zijn helemaal van mezelf, dus geen gedoe met postcoderozen oid. Dat kan wel, maar is met de hoeveelheid die wel zelf al hebben niet interessant. Ik heb alleen toentertijd mijn energiecontract bij de coöperatie afgesloten en dat werd dan automatisch Energie van Ons.

Als ik naar de tabel kijk dan zou ik mogelijk richting SAP gaan, maar dat is iets waar ik niet echt op zit te wachten. Ik ga er ook vanuit dat ik dit jaar alles wat ik opwek ook wel ga verbruiken omdat we in februari gasloos zijn gegaan en dus wel wat meer stroom zijn gaan verbruiken.

Ik vind het daarom ook lastig om mijn opwek en verbruik in te vullen, omdat het verbruik dus waarschijnlijk significant hoger zal zijn dan vorig jaar.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• FilthyViper
  • Laatst online: 07-03 15:58
Ik heb een vraag over salderen bij de ANWB. Ik heb de website van de ANWB bekeken, ik heb ze gebeld, maar ik snap het nog steeds niet. Hopelijk kan iemand hier het mij wel duidelijk uitleggen.

Ik ben sinds april klant van ANWB en ik heb zonnepanelen. Voor april woonde ik in het buitenland, dus ik heb geen vorige leverancier en ben op 0 begonnen.

Ik betaal iedere maand een voorschot van ongeveer 50 euro.
Tot nu toe heb ik iedere maand (zelfs iedere dag op 3 na) meer terug geleverd dan verbruikt. In de app staat per dag (en ook per week/maand) het bedrag dat ik 'verdiend' heb. Zoals ik het begrijp is dat bedrag het saldo van verbruikte en terug geleverde energie berekend op de dynamische tarieven.

Stel dat ik nu opzeg en overstap naar een andere leverancier, krijg ik dan mijn betaalde voorschotten terug (want per saldo niks verbruikt) en ook de bedragen die ik maandelijks 'verdiend heb'? En that's it en ik begin bij de volgende aanbieder weer op 0?

Stel dat ik klant blijf, wordt er dan na afloop van één jaar alsnog gesaldeerd? Dan zou ik mijn nu opgebouwde overschot dus kunnen opeten in de aankomende maanden waarin ik waarschijnlijk meer ga verbruiken dan opwekken?

• de Peer

de Peer

under peer review

FilthyViper schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:29:
Stel dat ik nu opzeg en overstap naar een andere leverancier, krijg ik dan mijn betaalde voorschotten terug (want per saldo niks verbruikt)
uiteraard, voorschot wordt gewoon verrekend op de eindnota. zoals dat altijd overal gebeurt. ook bij een regulier contract.
en ook de bedragen die ik maandelijks 'verdiend heb'?
natuurlijk!
En that's it en ik begin bij de volgende aanbieder weer op 0?
zeker
Stel dat ik klant blijf, wordt er dan na afloop van één jaar alsnog gesaldeerd? Dan zou ik mijn nu opgebouwde overschot dus kunnen opeten in de aankomende maanden waarin ik waarschijnlijk meer ga verbruiken dan opwekken?
Salderen van het stroomtarief gaat bij dynamisch per uur, (levertarief = terugleververgoeding)
de belastingen gaan per jaar.

Ik heb het vermoeden dat je niet begrijpt hoe salderen werkt bij een dynamisch contract. Dat gaat anders dan bij een regulier contract.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 17-08-2023 11:10 ]

• RednasXCIII
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:46
Ik zit nu bij Zonneplan, maar ben me aan het oriënteren op een mogelijke overstap naar een vast contract omdat ik begin oktober zonnepanelen krijg, ligging ZO. Verwachte opwek is 3800 kWh, verbruik zal rond de 2500 per jaar liggen (ik heb nog geen vol kalenderjaar in dit huis gewoond dus het is een ruwe schatting - tot nu toe zit ik in 2023 op 1403 kWh, maar er is een kleine op komst).

Maakt het nog iets uit op welk moment ik overstap?

[ Voor 10% gewijzigd door RednasXCIII op 17-08-2023 11:24 ]

• FilthyViper
  • Laatst online: 07-03 15:58
Dank voor je antwoorden. Dat maakt het duidelijk.
de Peer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:07:
[...]

Ik heb het vermoeden dat je niet begrijpt hoe salderen werkt bij een dynamisch contract. Dat gaat anders dan bij een regulier contract.
Ik begreep het inderdaad niet helemaal en daarom vraag ik het hier :)

Ik dacht al dat het werkte zoals je aangeeft, alleen het stukje op de site van de anwb waarin ze het hebben over gemiddelde stroomprijzen bij de jaarafrekening, bracht mij in verwarring. Dan bedoel ik dit stukje:

Rekenvoorbeeld
Stel, je hebt op je jaarrekening 2.000 kWh van het net verbruikt, maar levert 3.500 kWh terug. Het gemiddelde inkooptarief van de stroom van het net was € 0,23. Op het moment van teruglevering was de inkoopprijs gemiddeld € 0,18. Je betaalt € 0,17 aan belasting en overheidsheffingen.

Stroomprijs
Deze ontvang je voor alle stroom die je hebt teruggeleverd:
€ 0,18 per kWh x 3.500 kWh = € 630

Belastingen en inkoopkosten
Deze krijg je alleen terug tot en met het aantal kWh dat je over het jaar bekeken van het net hebt afgenomen (2.000 kWh). Alles wat je daarbovenop teruglevert (1.500 kWh), geldt als overschot. Voor deze teruggeleverde kWh krijg je geen belastingen en inkoopkosten terug:
€ 0,17 per kWh x 2.000 kWh = € 340

Totale terugleververgoeding
€ 630 + € 340 = € 970 terugleververgoeding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Laatst online: 14-10 23:17
RednasXCIII schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:18:

Maakt het nog iets uit op welk moment ik overstap?
Bij een nieuwe installatie met minder opwek dan verbruik maakt het niet veel uit. Het moment waarop je overstapt maakt je moment van salderen van de heffingen op jaarbasis.

In oktober komen je zonnepanelen, dus vanaf dat moment heb je mogelijk momenten van terugleveren. Het salderen van de heffingen terugleveren wordt verrekend per jaar.

Dus als je overstapt naar een vast contract zodra je panelen geïnstalleerd zijn, worden de teruggeleverde kWh’s gesaldeerd op je nieuwe contract met toekomstig verbruik.
Als je later overstapt, bijvoorbeeld op moment dat je een jaar bij zonneplan zit, saldeer je de kwh’s van afgelopen jaar nog bij zonneplan.

• RednasXCIII
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:46
Bezzerk schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:16:
[...]

Bij een nieuwe installatie met minder opwek dan verbruik maakt het niet veel uit.
Maar dat is dus andersom bij mij, ik ga meer opwekken dan ik zal verbruiken.

• Bezzerk
  • Laatst online: 14-10 23:17
RednasXCIII schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:31:
[...]

Maar dat is dus andersom bij mij, ik ga meer opwekken dan ik zal verbruiken.
Ah ja, goede.

Dan is het mogelijk om langer bij zonneplan te blijven waardoor je binnen het jaar nog eerder verbruikte kwh’s te salderen.
Je kunt op zoek naar het verbruik waarop je voor je vaste contract quitte gaat spelen met salderen, dan haal je optimaal rendement.

• bilgy_no1
FilthyViper schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:59:

[...]

Ik dacht al dat het werkte zoals je aangeeft, alleen het stukje op de site van de anwb waarin ze het hebben over gemiddelde stroomprijzen bij de jaarafrekening, bracht mij in verwarring. Dan bedoel ik dit stukje:

Rekenvoorbeeld
Stel, je hebt op je jaarrekening 2.000 kWh van het net verbruikt, maar levert 3.500 kWh terug. Het gemiddelde inkooptarief van de stroom van het net was € 0,23. Op het moment van teruglevering was de inkoopprijs gemiddeld € 0,18. Je betaalt € 0,17 aan belasting en overheidsheffingen.

Stroomprijs

Deze krijg je alleen terug tot en met het aantal kWh dat je over het jaar bekeken van het net hebt afgenomen (2.000 kWh). Alles wat je daarbovenop teruglevert (1.500 kWh), geldt als overschot. Voor deze teruggeleverde kWh krijg je geen belastingen en inkoopkosten terug:

Juist, dus de nuancering op het eerdere antwoord is dat je moet kijken naar je totale opwekking en verbruik aan het eind van de periode.

Dus stel dat je per 1 september overstapt, dan heb je waarschijnlijk een flink overschot aan teruggeleverde stroom.

Dat overschot staat nu in je app gewaardeerd tegen de volledige prijs: marktprijs + inkoopkosten + Energiebelasting en BTW.

Maar het salderen van de energiebelasting gaat maar tot aan je eigen verbruik in die periode. Voor de eindafrekening wordt voor dat overschot dus gerekend met alleen de marktprijs.

Als je gaat overstappen voordat je je eigen opwekking helemaal hebt gesaldeerd door eigen verbruik zul je dus minder vergoed krijgen voor het overschot aan productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-10 18:36
Ik zit een aantal maanden bij ANWB energie, heb helaas wat problemen gehad met mijn activering veel bellen en emailen maar uiteindelijk een contract rond gemaakt.

Ik heb een dynamisch contract waarbij ik wel een incidatie heb aangegeven voor mijn verbruik (3500kwh en 750m3 gas)
Ik betaal elke maand hetzelfde bedrag klopt dit wel? Je zou verwachten met een dynamisch tarief dat het steeds verschilt of bouwen ze een buffer op voor de wintermaanden?
Heeft iemand hier ervaring mee of is er toch iets fout gegaan in mijn contract?

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z372KxLLuIc1izIdmh3poQ_-VjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3vAt3ysfV7CsYLGtBReZ2G1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door xeoMe op 18-08-2023 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@xeoMe Alle dynamische energieleveranciers werken met voorschotbedrag, behalve Tibber
Het is verschillend per aanbieder, ANWB werkt met een vast voorschotbedrag en sturen elke 3 maanden een bericht herinnering om te controlen off het voorschotbedrag zelf moet aanpassen in de app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-10 16:28
xeoMe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:05:
Ik betaal elke maand hetzelfde bedrag klopt dit wel? Je zou verwachten met een dynamisch tarief dat het steeds verschilt of bouwen ze een buffer op voor de wintermaanden?
Zie tabel in topicstart, bij ANWB staat: "Vast maandbedrag, voorschot op geschat jaarverbruik"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-10 09:30
xeoMe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:05:
Ik zit een aantal maanden bij ANWB energie, heb helaas wat problemen gehad met mijn activering veel bellen en emailen maar uiteindelijk een contract rond gemaakt.

Ik heb een dynamisch contract waarbij ik wel een incidatie heb aangegeven voor mijn verbruik (3500kwh en 750m3 gas)
Heeft iemand hier ervaring mee of is er toch iets fout gegaan in mijn contract?

Edit:
[Afbeelding]
Net als vele andere leveranciers werkt ANWB met een voorschot bedrag. Je kunt dit bedrag eenvoudig zelf aanpassen als je denkt dat het niet juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:31
FilthyViper schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:59:

[...]

Rekenvoorbeeld

Stroomprijs

Ik geloof dat dit correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:33
Mars2020 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:22:
[...]

Net als vele andere leveranciers werkt ANWB met een voorschot bedrag. Je kunt dit bedrag eenvoudig zelf aanpassen als je denkt dat het niet juist is.
Dat eenvoudig aanpassen was er bij mij niet bij. Het kostte mij meerdere mailtjes en berichten, omdat ze maar bleven uitgaan van historisch verbruik, terwijl het huis niet meer continu bewoond werd miv de ingangsdatum van het contract. Ik heb flink moeten aandringen, wat enkele maanden duurde, en had al 2000 euro teveel voorschot betaald voordat mijn voorschot eindelijk naar beneden werd geschroefd. Ik ben overgestapt naar Zonneplan, zodat ik die 2000 euro per direct teruggestort kreeg ipv te moeten wachten tot de jaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpee
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10 10:45
.

[ Voor 98% gewijzigd door elpee op 19-08-2023 12:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:26
Volgens VanDeBron zouden klanten zonder PV meebetalen aan de PV van mensen die er wel hebben.

Bij mijn weten is dat niet het geval bij dynamische tarieven. Een 'verscholen' voordeel voor dynamisch dus.
Nu word ik nog blijer dat ik ben overgestapt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JukeboxBill schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:15:
Volgens VanDeBron zouden klanten zonder PV meebetalen aan de PV van mensen die er wel hebben.

Bij mijn weten is dat niet het geval bij dynamische tarieven. Een 'verscholen' voordeel voor dynamisch dus.
Nu word ik nog blijer dat ik ben overgestapt.
Euh tsja het verschil tussen gedwongen op kosten gejaagd worden (Zoals bij van de Bron) of vrijwillig een iets hogere energierekening accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashHeaven
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-10 08:51
Ik zit even te twijfelen over de volgende situatie:
Op dit moment huren we (zonder zonnepanelen) en hebben we Tibber voor onze stroom. Begin volgend jaar gaan we over naar onze gasloze koopwoning. Is het handiger om af te wachten met overstappen op een andere leverancier m.b.t TLV of kunnen we nu alvast beter een vast contract afsluiten (bv. Vattenfall)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-10 09:30
marana schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:34:
[...]

Dat eenvoudig aanpassen was er bij mij niet bij. Het kostte mij meerdere mailtjes en berichten, omdat ze maar bleven uitgaan van historisch verbruik, terwijl het huis niet meer continu bewoond werd miv de ingangsdatum van het contract. Ik heb flink moeten aandringen, wat enkele maanden duurde, en had al 2000 euro teveel voorschot betaald voordat mijn voorschot eindelijk naar beneden werd geschroefd. Ik ben overgestapt naar Zonneplan, zodat ik die 2000 euro per direct teruggestort kreeg ipv te moeten wachten tot de jaarrekening.
Ik heb mijn maandbedrag via de ANWB app zonder problemen zelf aangepast. Wellicht komt het omdat je een grote aanpassing hebt willen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

FlashHeaven schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:45:
Ik zit even te twijfelen over de volgende situatie:
Op dit moment huren we (zonder zonnepanelen) en hebben we Tibber voor onze stroom. Begin volgend jaar gaan we over naar onze gasloze koopwoning. Is het handiger om af te wachten met overstappen op een andere leverancier m.b.t TLV of kunnen we nu alvast beter een vast contract afsluiten (bv. Vattenfall)?
Als je overproductie verwacht, kijk dan even in het TLV-topic voor de beste deal.
Als je verwacht ongeveer gelijk te spelen, kies dan een 1-3 jaar contract, maakt niet zo veel uit waar.
Moet je nog altijd veel stroom in kopen, blijf dan bij dynamisch.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Eindelijk, de ACM is er qua Energie voor consumenten*

*) een beetje, de TLV's ontbreken

Het overzicht met huidige aanbieders in de TS is hiermee achterhaald:
https://public.tableau.co...arktEnergie/Overdemonitor

Rechtsboven kun je een profiel kiezen, en dan komt voor jouw situatie er de leverancier met de laagste kosten uitrollen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64YU-YZ7-IYraaINxBFT80k72Ug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rHWMpmYgW4tviDXXK0Zx44WZ.png?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

cj1 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:29:

Rechtsboven kun je een profiel kiezen, en dan komt voor jouw situatie er de leverancier met de laagste kosten uitrollen:
[Afbeelding]
Zo dat is een mooie ontwikkeling. Nu de TLV er nog bij en jouw werk wordt voortaan door het ACM gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

de Peer schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:33:
[...]

Zo dat is een mooie ontwikkeling. Nu de TLV er nog bij en jouw werk wordt voortaan door het ACM gedaan :)
Precies, dat scheelt mij veel tijd en dan hebben we eindelijk een klein beetje fatsoenlijk marktwerking, door inzicht in het aanbod.
Transparant wil ik het niet noemen doordat niet alle kostenstructuren getoond worden. Denk aan de kosten die Vandebron bijvoorbeeld gaat rekenen voor salderen en terugleveren.

Ook fijn om inzicht te hebben in de prijs die de leveranciers bij de ACM aanleveren, zodat we beide partijen scherp kunnen houden op afwijkingen daartussen.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

cj1 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:39:
[...]

Precies, dat scheelt mij veel tijd en dan hebben we eindelijk een klein beetje fatsoenlijk marktwerking, door inzicht in het aanbod.
Transparant wil ik het niet noemen doordat niet alle kostenstructuren getoond worden. Denk aan de kosten die Vandebron bijvoorbeeld gaat rekenen voor salderen en terugleveren.

Ook fijn om inzicht te hebben in de prijs die de leveranciers bij de ACM aanleveren, zodat we beide partijen scherp kunnen houden op afwijkingen daartussen.
Ja dus we kunnen ons altijd nog opstellen als toezichthouder op de toezichthouder.

Het is een mooi begin, ik vermoed dat de TLV en de VDB heffing er op den duur ook nog wel bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-10 18:50
Wel een beetje jammer dat mijn eerste optie gelijk een soort van mismatch is....
Althans, ik vroeg om variabele contracten en kreeg GroenPand op 1, echter die hebben vlgs. de site alléén modelcontracten voor nieuwe klanten.
Variabel vs. model is niet uit te filteren voorzover ik zag, da's nog een dingetje.

Voel me momenteel nog niet geroepen om toezichthouder op de toezichthouder te zijn.
Wel een gemiste kans voor de ACM om juist hiermee de onoverzichtelijke markt qua modelcontracten te tackelen.
Zouden ze ze zelf ook niet kunnen vinden misschien....

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-10 09:41

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
cj1 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:29:

[Afbeelding]
mooi gevonden!

Maar ik mis meer dan de helft van de aanbieders hier.
Tibber, ANWB om 2 grote te noemen.

Kijk ik naar frank, een andere grote. dan is het hier weer totaal onzichtbaar hoe ze met terugleveren omgaan.
daarnaast heb je nog 10tallen verschillende manieren van factureren, voorschotten en correcties.
De tabel zal dus wel blijven staan in de TS, wel ga ik die eens hiernaast neer leggen komende week.
Even een gaatje vinden in mijn agenda, zal geen 10minuten klusje zijn...

Kijk ik naar easyenergy dan komen de getallen op de website niet overeen met deze tabel, een factor 10 verschil..

ACM zegt: opslag elektra is 0,3 cent. Easyenergy zelf zegt: 3,086 cent

Er zitten dus nogal wat fouten in die onvolledige tabel....
Al waardeer ik de poging.

[ Voor 10% gewijzigd door Smuggler op 20-08-2023 11:34 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Smuggler schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:30:
[...]

mooi gevonden!

Maar ik mis meer dan de helft van de aanbieders hier.
Tibber, ANWB om 2 grote te noemen.
Tibber komt er tussen te staan als je rechtsboven bij het filter kiest voor "Energieproduct: Elektriciteit", dus niet bij de standaard "Gas + Elektriciteit".

ANWB staat er op dezelfde manier ook tussen...

PS Dit duurde bij mij ook even voordat ik dit door had.

[ Voor 3% gewijzigd door cj1 op 20-08-2023 11:52 . Reden: vet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:20
cj1 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

Tibber komt er tussen te staan als je rechtsboven bij het filter kiest voor "Energieproduct: Elektriciteit", dus niet bij de standaard "Gas + Elektriciteit".

ANWB staat er op dezelfde manier ook tussen...

PS Dit duurde bij mij ook even voordat ik dit door had.
Maar ANWB levert wel gas... Lijst is lang niet volledig en correct, bij elektriciteit + gas zie ik een contract genaamd "zonder gas".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Smuggler schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:30:
[...]
ACM zegt: opslag elektra is 0,3 cent. Easyenergy zelf zegt: 3,086 cent
Grootste verschillen s.v.p. melden bij ACM. Dan kan ACM uitzoeken of het een tikfout is, of dat Easyenergy/de e-leverancier de prijzen onjuist inlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

w00key schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:53:
[...]
bij elektriciteit + gas zie ik een contract genaamd "zonder gas".
Die partij levert ook gewoon gas, zie https://www.zondergas.nu/slimme-energie/ sectie "Hoe verdienen wij dan?"

Noot: voor ACM is de e-leverancier de "vergunninghouder"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-10 16:33
Waardeloos dat je niet je eigen verbruikscijfers erin kan zetten. Je hebt er ook niet zo veel aan als je een warmtepomp hebt: bijvoorbeeld de hoeveelheid stroom blijft hetzelfde voor een specifiek profiel, of je nu elektriciteit+gas of alleen elektriciteit kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Morgen tussen 20 en 21 uur dynamisch tarief boven prijsplafond...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

knakworst schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:19:
Ja 1 uurtje. maakt dat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
knakworst schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:19:
Ja, hoewel veel zon....tja...zeker weer te weinig wind ofzo...bedenk maar wat ...

Nepzooi...
Pagina: 1 ... 167 ... 304 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels