Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-10 09:45
Taro schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:02:
[...]

Daar kan je toch waarschijnlijk wel een slimme stekker op zetten? Dan kan je deze dmv HomeAssistant gemakkelijk op bijv. de uren die lager zijn dan het daggemiddelde aanzetten met een minimum van 1x per X uren zodat er altijd heet water is.
Een slimme stekker erop zetten kan, maar zoals ook al eerder is beschreven in dit topic: als de Quooker van de stroom af is (met een slimme stekker, bijvoorbeeld), dan komt er geen kokend water meer uit, alleen nog maar 'gewoon' warm water.

-edit: ik zie dat @ArPi75 het net ook al heeft gezegd: het werkt inderdaad met de Quooker net zoals de Grohe.

En juist rond 18u, wanneer vaak de stroomprijzen het hoogst zijn, wil ik wel een paar liter aftappen bij het koken. Het zou dan fijn zijn als die dan pas bijwarmt in de nacht, of de volgende middag.

Dat zou ik in theorie kunnen bewerkstelligen door de Quooker uit te zetten door op de aan/uit knop te drukken: dan staat die in standby-modus en komt er wel heet water uit, maar verwarmt deze geen nieuw water.
Ik heb er nog gekeken of door een powercycle met een slim stopcontact, de Quooker weer gewoon aan gaat, maar helaas: de Quooker onthoud de aan/uit-status bij stroomverlies.

Ik heb dus eigenlijk een slimme robothand nodig die op de juiste tijden op de aan/uit knop drukt. (8>
Het moet niet al te moeilijk zijn voor een knutselaar, Quooker heeft een energieverdeler die exact dit doet (op standby zetten, niet fysiek met een robothand op de knop drukken. 8)7 ).
Alleen doet die dat als het stroomverbruik van andere apparaten op de stekkerdoos hoog is. Zo moeilijk moet het in principe dus niet zijn om daar een aangepast apparaat voor te maken.
Ikzelf ben daar niet zo in thuis om dat te kunnen, maar zou het geen probleem vinden om er 100-150 euro voor te betalen.. Met dynamische tarieven en 500 kWh/jaar verbruik, haal je dat er snel genoeg uit.

• dextertje
Taro schreef op woensdag 13 september 2023 @ 23:05:
[...]

Goed punt, dan zou je nog op basis van tijd kunnen gaan werken, maar dat staat dan verder los van slim sturen op basis van dynamische tarieven en dan voldoet een ouderwetse of digitale schakelklok.
Zoals ik hierboven al zei: ik zou op basis van tijd het ook al prima vinden, maar het werkt niet zoals ik wil (wel aanwezig kokend water kunnen tappen, maar geen nieuw water verwarmen tot een bepaalde tijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:47
@dextertje Knoppen indrukken en schakelaars flippen kan met Switchbot (en vele anderen).

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dezelfde discussie over Quookers schakelen loopt ook in Quooker en boilers stroombesparing, daar verder?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:24
Mag ik toch nog even en iets heel geks voorstellen?
Als het gemak van de quooker je te veel geld gaat kosten, waarom dan niet dat ding wegdoen en weer een waterkoker nemen?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:18
Raymond P schreef op donderdag 14 september 2023 @ 06:43:
@dextertje Knoppen indrukken en schakelaars flippen kan met Switchbot (en vele anderen).
De Switchbot gebruiken we hier voor de wasmachine, Werkt super!

• Raymond P
@JukeboxBill Tjah, het is wel Tweakers. Niet elke tweak of automatisering hoeft vanuit een kostentechnisch oogpunt gerationaliseerd te worden.
Vaak levert het verplaatsen van verbruik bij huishoudelijke apparaten maar enkele centen op, het idee is mij iig meer waard dan het bedrag op de maandnota.

Als ik de uren besteed aan integratie dynamische tarieven moet terugverdienen ben ik nog wel een paar jaar (if ever) bezig zonder daar comfort voor terug te krijgen. :+
Als niemand klooit en de grenzen opzoekt loopt de innovatie van producten afgestemd op dynamische tarieven ook heel snel vast.

Er zijn overigens ook al counter top heetwaterdispensers met ditto isolatie... Een waterkoker is een beetje een verloren kans als je het uiterste uit day-ahead wilt halen.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• earthman
  • Laatst online: 29-10 09:27
Als echte tweaker steek je een relais met een ESP8266 tussen het verwarmingselement van de Quooker en de stroomtoevoer ervan, zodat je via automation enkel dat deel uit kan schakelen op dure momenten, in plaats van het hele apparaat.

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Ik zit sinds begin dit jaar voor stroom en gas bij Zonneplan.
Nu de winterperiode eraan zit te komen overweeg ik om alleen gas voor een jaar elders af te nemen.

Bij zonneplan is de gasprijs nu 1,103 euro, bij Vattenfall betaal je 1,237 voor 1 jaar.
Een huidig prijsverschil van 0,127 euro geeft wel zekerheid voor het komend jaar.
Ik vermoed dat de variabele gasprijs nog wel gaat stijgen de komende winter, en het prijsplafond eindigt 1 januari a.s., vandaar mijn overweging.

Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-10 09:38
dwdd schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:17:
Nu de winterperiode eraan zit te komen overweeg ik om alleen gas voor een jaar elders af te nemen.

Bij zonneplan is de gasprijs nu 1,103 euro, bij Vattenfall betaal je 1,237 voor 1 jaar.
Een huidig prijsverschil van 0,127 euro geeft wel zekerheid voor het komend jaar.
Ik vermoed dat de variabele gasprijs nog wel gaat stijgen de komende winter, en het prijsplafond eindigt 1 januari a.s., vandaar mijn overweging.

Ik heb hetzelfde gedaan.

Dit jaar was wmb een no-brainer om dynamisch te doen door het prijsplafond; wel de lusten maar niet de lasten (risico's).

Ik denk dat het qua prijs niet veel uit gaat maken, en met vast heb je dan minder risico.

[ Voor 6% gewijzigd door mrwiggs op 14-09-2023 11:48 ]

• Boreo
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-01-2024

Qua zekerheid is dit ook mijn overweging. Aan de andere kant ben ik naar dynamisch gegaan om zelf de risico’s te dragen. Als Vattenfall deze prijs durft vast te leggen voor een jaar, neem ik aan dat ze verwachten dat de daadwerkelijke gasprijs lager uitpakt. Dan zou vergeleken met Zonnenplan hun risico-opslag minder dan 8 cent moeten zijn om goedkoper te zijn.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Ik gebruik zo weinig gas (afgelopen 12 maanden ~500 m3) dat ik het risico wel durf te lopen voor jan/feb/maart 2024 en dus dynamische prijzen hou. Het prijsplafond beschermt me immers tegen enorme hoge prijzen t/m 31/12.
De gasprijzen na maart doen er eigenlijk niet toe, omdat je dan relatief veel minder gas meer zal gebruiken.

• JukeboxBill
@dwdd Heb ik ook gedaan.
Het gasverbruik kan ik niet zo sturen als met stroom door uitstellen en schuiven in gebruik.
Als het koud is moet de kachel aan of in de kou zitten.
Dus heb je niet veel aan dynamische tarieven, dan liever iets meer zekerheid.
Begin dit jaar aanvankelijk wel overgestapt naar dynamisch voor stroom en gas vanwege de achterlijk hoge prijzen bij Eneco, waar ik anders nog tot april aan vast zou zitten.

• dextertje
JukeboxBill schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:08:
Mag ik toch nog even en iets heel geks voorstellen?
Als het gemak van de quooker je te veel geld gaat kosten, waarom dan niet dat ding wegdoen en weer een waterkoker nemen?
Nee, dat is een veel te gek voorstel :+
Bovendien is er een apart topic voor. ;)
Vergeet niet: we zitten hier in het day ahead/dynamische energieprijzen topic.
Hier doe je voorstellen als:
Hoe laat ik mijn oude waterkoker water koken op momenten van de dag dat stroom het minste kost?
-> Neem een switchbot en zorg voor supergoede isolatie, want anders is het al lang weer afgekoeld als je het water echt nodig heb. Of neem een heetwaterkraan als een Quooker en programmeer een switchbot die. :D
Hoe zorg ik dat de stoofpot op mijn inductiekookplaat vooral stroom gebruikt tijdens de goedkoopste uren?
-> Probeer eens een slowcooker en programmeer die. (8>

• dextertje
earthman schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:07:
Als echte tweaker steek je een relais met een ESP8266 tussen het verwarmingselement van de Quooker en de stroomtoevoer ervan, zodat je via automation enkel dat deel uit kan schakelen op dure momenten, in plaats van het hele apparaat.
Mijn tweakskills liggen helaas niet op dat vlak. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Boreo schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:05:
[...]

Qua zekerheid is dit ook mijn overweging. Aan de andere kant ben ik naar dynamisch gegaan om zelf de risico’s te dragen. Als Vattenfall deze prijs durft vast te leggen voor een jaar, neem ik aan dat ze verwachten dat de daadwerkelijke gasprijs lager uitpakt. Dan zou vergeleken met Zonnenplan hun risico-opslag minder dan 8 cent moeten zijn om goedkoper te zijn.
Het speelt natuurlijk ook mee dat je het risico dat je je contract tussentijds kon opzeggen is weggevallen. Dat zal de prijs dus ook zeker drukken.

Mijn logica is, als ze mij actief benaderen om een vast contract te nemen, het vooral voor hun portemonnee interessant is.

[ Voor 8% gewijzigd door Kurios op 14-09-2023 12:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
[...]

Nee, zo werkt dat niet.

Als je nu een vast contract afsluit zal jouw SJV vooraf ingekocht worden tegen de tarieven die nu gelden voor de periodes waarin geschat wordt dat je het gaat gebruiken.
Er wordt ongetwijfeld wel een beetje gespeculeerd, maar alles wat nu nog niet failliet is doet dat op een verantwoord niveau. Van durven is dus amper sprake.

Bij een dynamisch contract wordt gas normaliter niet meer dan een dag of twee vooruit gekocht. Hier zal wellicht ook een beetje gespeculeerd worden.

Het enige wat je kan zeggen is dat er met de huidige variabelen geen mogelijkheid is de lange termijn gashandelaren/speculanten te baiten. Op zich spreekt dat ook boekdelen... :+
Er zijn iig geen aflopende (of opgeblazen) pijpleiding contracten en de LNG markt wordt langzaamaan redelijk stabiel.

- knip -

• dextertje

Ik heb geen gas (heb stadswarmte) en weet niet zo goed wat een normaal gasverbruik is. Maar als dat rond de 1200 kuub/jaar is en de gasprijzen niet verder dalen, dan scheelt dat hooguit 152,40 in het voordeel van dynamisch. Als de gasprijs echter weer naar de prijzen van 2022 gaan, dan kun je makkelijk 1000 euro voordeel hebben van het vaste contract...

En je kunt inderdaad niet zo goed sturen als bij stroom, dus ik zou in dat geval geneigd zijn voor zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
We zitten met compleet volle voorraden in Europa en hebben contracten voor levering. Als het een zachte winter wordt zal dat gas gedumpt moeten worden om geen contracten moeten te breken... Kans dat day-ahead 1m3 10ct goedkoper wordt is aanzienlijk, die daling zal je echter niet zien voor vaste contracten. :)

Maar inderdaad, als er LNG opslag opgeblazen wordt zitten we zo weer aan de €3/m3. Daar kan je je enigszins tegen verzekeren.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:57

bert pit

asdasd

[...]

In principe wordt het contract afgedekt met een termijncontract. Daar wordt het grootste deel van het risico mee afgedekt.
Voor ons normale stervelingen is het verder voorspellen van de markt grotendeels speculatie.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:37
Kurios schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:21:
[...]

De gasprijzen na maart doen er eigenlijk niet toe, omdat je dan relatief veel minder gas meer zal gebruiken.
Bovendien leert ervaring dat de overheid ons toch wel red als prijzen erg veel stijgen. :+
Natuurlijk makkelijk zeggen voor iemand die nog een aantal andere verwarmingsbronnen heeft.

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-10 11:55

Ik ben er ook naar aan het kijken op het moment. Je ziet dat de stroomprijs de laatste weken omhoog aan het gaan is. Uitschieters tot bijna 50 cent in de piekuren, maar ook in de goedkope uren ligt het nu eerder rond de 30 cent.

Ik verbruik in de winter best flink wat gas, en voor die 13 eurocent per m3 weet je dan wel waar je aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bve1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-08 23:37
ExTaxi schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:47:
[...]

Ik ben er ook naar aan het kijken op het moment. Je ziet dat de stroomprijs de laatste weken omhoog aan het gaan is. Uitschieters tot bijna 50 cent in de piekuren, maar ook in de goedkope uren ligt het nu eerder rond de 30 cent.

Ik verbruik in de winter best flink wat gas, en voor die 13 eurocent per m3 weet je dan wel waar je aan toe bent.
Ja, ik kijk er ook naar. Als je gas en elektra combineert bij Vattenfall dan kan je kiezen uit enkel tarief voor € 0,3021 per kWh of dubbel tarief € 0,3259 piek en € 0,2777 dal.
De EV kan laden tijdens daluren en ik zal dan gemiddeld ergens rond de 29 cent uitkomen. Sinds 20 januari zit ik nu op gemiddeld 27 cent bij Zonneplan, dat is geen groot verschil voor een stukje zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arietje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-10 23:27
Heb deze week ook Vattenfall aangevraagd, vanuit Zonneplan. Ik denk het zo op safe te spelen de komende winter. Daarnaast heb ik geen zonnepanelen of EV, en vind het eigenlijk vervelend te moeten kijken wanneer ik het beste de vaatwasser etc aanzet. Volgend jaar weer opnieuw kijken :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:03
De prijzen de afgelopen weken worden vooral gedomineerd door een uitzonderlijk lange periode met weinig wind. Lijkt me onverstandig deze periode als maatgevend te beschouwen.

https://x.com/bm_visser/s...&t=E1hyypEXCcQts_IPECGcgA

https://x.com/bm_visser/s...&t=E1hyypEXCcQts_IPECGcgA

Zie Twitter links voor meer duiding

[ Voor 19% gewijzigd door trippelb op 15-09-2023 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42
trippelb schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 07:53:
Lijkt me onverstandig deze periode als maatgevend te beschouwen.
Mja, als je nu al zenuwachtig wordt, kies lekker voor vast.

Enige nadeel van nu vast nemen is dat het volgend jaar September afloopt, en gevoelsmatig is juni een betere periode om af te sluiten (was het historisch altijd iets duurder richting winter).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:54
mhr-zip schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:31:
[...]

Mja, als je nu al zenuwachtig wordt, kies lekker voor vast.

Enige nadeel van nu vast nemen is dat het volgend jaar September afloopt, en gevoelsmatig is juni een betere periode om af te sluiten (was het historisch altijd iets duurder richting winter).
Je kan in juni gewoon je contract uitzoeken en deze in september in laten gaan. Heb ik voor mijn ouders ook gedaan, ze starten zelfs in oktober. In juni voor ze afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:57

bert pit

asdasd

ExTaxi schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:47:
[...]

De prijzen zijn laag omdat er de laatste weken weinig wind was voorspeld. Volgende week gaat het weer waaien, eens kijken wat een invloed dat heeft.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Tja, als je gemiddeld tegen het tarief van vast aantikt, dan wordt het bedenkelijk. Maar dan maak je naar mijn idee niet maximaal gebruik van het dynamisch tarief.
Van half februari t/m augustus zit ik op 22 cent, incl. belasting en leveringskosten, n.b. bij de "dure" leverancier ANWB.
30 a 35 procent verbruik ik in de laagste 3 uren van de dag. En dat zonder EV of zonnepanelen. Maar ik heb de luxe dat ik vrijwel altijd thuis ben en heel flexibel in de indeling van de dag.

Nu in september zit ik ondanks de pieken tot nu toe op 27,4 cent. Ik wil i.i.g. afwachten hoe het uitpakt in de winter, want dan is het stroomverbruik bij mij altijd wel wat hoger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[…] Als Vattenfall deze prijs durft vast te leggen voor een jaar, neem ik aan dat ze verwachten dat de daadwerkelijke gasprijs lager uitpakt. Dan zou vergeleken met Zonnenplan hun risico-opslag minder dan 8 cent moeten zijn om goedkoper te zijn.
Vattenfall heeft dit gas al ingekocht op de termijnmarkt en loopt geen risico. Zonneplan koopt daags tevoren gas in en loopt dat risico wel, maar dat leggen ze vervolgens op jouw bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk statistisch weetje: die offerte van €1,23 is precies het gemiddelde van 2023 tot nu toe.
Op 1 januari 2023 was de gasprijs bij ZP €1,54.
Die gasprijs zakte langzaam tot een euro en staat nu weer op €1,10.
Feitelijk kun je de gasprijs nu een jaar vastzetten voor deze gemiddelde prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:48
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:27:
[...]

Leuk statistisch weetje: die offerte van €1,23 is precies het gemiddelde van 2023 tot nu toe.
En voor stroom is het verschil niet verschrikkelijk groot. Vattenfall rekent 0.35 / 0.30 per kWh nu, ex overheidsheffing is dat 0.20 en 0.15.

ANWB jaargemiddelde is 0.12 kaal + 0.02 inkoopkosten, dus vast voor een jaar is gemiddeld 4 cent duurder. €200 per jaar bij 5000 kWh; ik heb geen EV die ik extra goedkoop kan opladen en vaatwasser is maar 1 kWh per dag, wasmachine 0.5 per wasje, 2 met de was+drogen programma. Zoveel kan ik niet schuiven.

Augustus gemiddelde prijs was 11 cent. Ik betaalde 34.43/302.33 = 0.114. Juli was 8 gemiddeld vs 8.5 cent betaald.

Bij dynamisch blijven betekent gokken dat gemiddelde prijs niet boven 17.5 cent komt. Dat lukt waarschijnlijk wel, 2023-jan / feb was maar 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bve1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-08 23:37
w00key schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:40:
[...]

En voor stroom is het verschil niet verschrikkelijk groot. Vattenfall rekent 0.35 / 0.30 per kWh nu, ex overheidsheffing is dat 0.20 en 0.15.
Indien gecombineerd met gas dan is het € 0,3259 en 0,2777 (of 0,3021 enkel tarief). Dat is niet via hun website maar bij https://gaslicht.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

w00key schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:40:
[...]

Bij dynamisch blijven betekent gokken dat gemiddelde prijs niet boven 17.5 cent komt. Dat lukt waarschijnlijk wel, 2023-jan / feb was maar 16.
De dynamische stroomprijs is veel stabieler dan de dynamische gasprijs. Gas vastzetten en dynamische stroom houden lijkt me geen slecht idee. Helemaal als je de grote stroomgebruikers zelf kunt aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arietje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-10 23:27
Verschilt natuurlijk per situatie inderdaad. Ik was overgestapt op Zonneplan begin dit jaar omdat ik toen variabel van Vattenfall had. Toen was Zonneplan gewoon goedkoper en was er geen enkel risico met het prijsplafond. Maar bij mij is gas het grootste gedeelte van de rekening en moet de winter nog beginnen, prijsplafond is weg straks, met een vast contract geen enkele zorgen, het zou in een gunstig geval een paar euro goedkoper kunnen zijn, dus voor mij weinig twijfel eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:27:
[...]

Zet dat dan wel in de juiste context neer. *knip*

De gemiddelde prijs die je noemt is genomen over een crisisjaar.
Vaste contracten waren de eerste helft van het jaar helemaal niet of amper af te sluiten.
De eerste helft van dat jaar lag de variabele prijs tussen de €2 en €4.

De gemiddelde dynamische prijs van afgelopen jaar heeft feitelijk niets te maken met wat je volgend jaar kunt verwachten.
Veel van de factoren die tot een gemiddelde van €1.5 hebben geleid zijn voor 2024 gemitigeerd.
Enige waar men rekening mee dient te houden is dat er bij dynamische tarieven altijd nieuwe factoren kunnen komen kijken. En dat kan nu twee kanten op.

[ Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 15-09-2023 13:13 . Reden: De grap valt hier verkeerd. ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*
We houden het vriendelijk.

[ Voor 90% gewijzigd door tweakduke op 15-09-2023 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
*knip*
We houden het vriendelijk.

[ Voor 92% gewijzigd door tweakduke op 15-09-2023 13:13 ]

- knip -

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:19
Dit lijkt de laatste tijd meer op "Het grote ik wil van mijn day ahead / dynamische energieprijzen af topic".
Ik wil dat in elk geval niet en zie liever wat meer on-topic berichten dan telkens maar berichten van mensen die zekerheid zoeken.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 23:17
ArPi75 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:33:
Dit lijkt de laatste tijd meer op "Het grote ik wil van mijn day ahead / dynamische energieprijzen af topic".
Ik wil dat in elk geval niet en zie liever wat meer on-topic berichten dan telkens maar berichten van mensen die zekerheid zoeken.
Eens hoor, maar begrijp beide kampen.
Ik verwacht zeker dat de mensen die bij dynamisch blijven of ook overstappen naar dynamisch (zullen er nog steeds zijn, klantenbestand groeit lezen we ook de laatste tijd) ook kritisch blijven kijken naar het aanbod.

Momenteel blijven de dynamische tarieven best hoog. Komende week staat er best wat wind voorspeld, ben benieuwd of dat de tarieven gaat drukken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTWptUgtX4KkGaIGeNcAqb-dgj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLldnpynXzce7F3YCyOxQGtq.jpg?f=fotoalbum_large
EnAppSys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Bezzerk schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:46:
[...]

Ik verwacht zeker dat de mensen die bij dynamisch blijven of ook overstappen naar dynamisch (zullen er nog steeds zijn, klantenbestand groeit lezen we ook de laatste tijd) ook kritisch blijven kijken naar het aanbod.

Momenteel blijven de dynamische tarieven best hoog. Komende week staat er best wat wind voorspeld, ben benieuwd of dat de tarieven gaat drukken.
[Afbeelding]
EnAppSys
Ik ook. Het is haast onvermijdelijk dat er ooit vanwege geopolitieke spanningen weer prijsverhogingen plaatsvinden. Bij dynamische contracten kan de prijs dan gelijk omhoog, bij vaste contracten niet. En dat risico afdekken is nu relatief goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-10 15:30
Bezzerk schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:46:
[...]

[Afbeelding]
EnAppSys
Interessant prognoseplaatje. Waar haal je die? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
Tjah, afwachten kan ook interessant zijn als je alle data naast elkaar legt.

Volgens het ACM hebben 50% van de huishoudens een tarief (voor stroom) boven het prijsplafond. Wellicht kun je in jan/feb, als men wakker wordt en de floodgates open gaan, dus een dikke BCC tegoedbon scoren bij een nieuw contract.
Dikke kans dat dat ook eventjes een effect op gastarieven gaat hebben, linksom of rechtsom.

@frankrox Dat komt uit de app van EnAppSys (kostenloos), afaik bieden ze die (nog) niet zo op het web aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond P op 15-09-2023 14:51 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Laatst online: 14-10 23:17
Raymond P schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:42:
Tjah, afwachten kan ook interessant zijn als je alle data naast elkaar legt.

Volgens het ACM hebben 50% van de huishoudens een tarief (voor stroom) boven het prijsplafond. Wellicht kun je in jan/feb, als men wakker wordt en de floodgates open gaan, dus een dikke BCC tegoedbon scoren bij een nieuw contract.
Dikke kans dat dat ook eventjes een effect op gastarieven gaat hebben, linksom of rechtsom.

@frankrox Dat komt uit de app van EnAppSys (kostenloos), afaik bieden ze die (nog) niet zo op het web aan.
BCC, pun intended? ;) https://nos.nl/artikel/24...-uitstel-van-betaling-aan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
Jazeker, maar ik durfde er geen :+ bij te zetten. :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
ArieR schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:05:
[...]

Je kan in juni gewoon je contract uitzoeken en deze in september in laten gaan. Heb ik voor mijn ouders ook gedaan, ze starten zelfs in oktober. In juni voor ze afgesloten.
Vaak wel, maar het verschilt per aanbod/aanbieder. Bij Vattenfall kan het nu hooguit 60 dagen van te voren, was eerder 90 dagen, meen ik.
Als ik naar Tibber overstap, kan ik gewoon een datum in 2024 invullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
ArPi75 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:33:
Dynamische prijzen zijn niet voor iedereen weggelegd en bij het vooruitzicht van veranderende situaties is het soms ook zinvol op je opnieuw te bezinnen op wat het beste is.
Ik was in 2022 heel blij dat ik in 2020 voor 3 jaar vast had gekozen. Ik betaald na alle belastingverlagingen, in de 2e helft maar iets van 13 cent/kWh (kale prijs was iets van 5-6 cent). :9

Daarna was ik heel blij dat er iets is als dynamische prijzen.

En nu ben ik licht twijfelende, maar voor de sport ga ik waarschijnlijk weer terug naar dynamisch.
Ik vraag me wel af: waar is het omslagpunt dat zelfs de meest dynamische-prijzen voorvechter hier, toch naar een vast contract kan worden verleidt?

Ik zelf denk dat als Vattenfall, Eneco, OM, Oxxio of Greenchoice een dalurenprijs van € 0,25 biedt, ik toch bij vast blijf, voor een jaar.
Ik noem specifiek bovengenoemde, omdat die partner zijn van Hyundia SmartCharging en ik dan voor 'slim laden' ongeveer 1 ct/kWh terug krijg als ik onze Ioniq5 oplaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-10 09:38
We blijven wel Nederlanders merk ik O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
mrwiggs schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:53:
[...]

We blijven wel Nederlanders merk ik O-)
Haha, ja. Probeer mijn best te doen rationeel te blijven en van dit soort lokkertjes bewust te zijn, maar mijn diepe onderbewuste...
En voor Vattenfall geldt dat we daar nog van die punten hebben om voor cadeautjes te sparen (Stadwarmte) en voor Greenchoice geldt dat ik daar al klant ben en het wel fijn vindt om in mijn verbruiksverleden te kunnen duiken.
Ook al heb ik daar ook wel al jaren een account voor bij slimmeportal.nl.

Om een of andere reden zijn dit soort dingen toch een kleine drempel om naar dynamisch over te stappen, want zover ik weet zijn er nog geen dynamische aanbieders bij bovenstaand rijtje. Bij Eneco staat het trouwens wel op de site, maar als ik mijn gegevens invul, kan ik niet kiezen voor een dynamisch contract.
-edit: ik zie dat als ik expliciet een dynamisch contract wil vragen bij https://www.eneco.nl/duur...ynamisch-energiecontract/, ik een foutmelding krijg: het kan op dit moment alleen als je stoom én gas afneemt. En dat laatste heb ik niet.

[ Voor 12% gewijzigd door dextertje op 15-09-2023 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:34
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:03:
[...]

Vattenfall heeft dit gas al ingekocht op de termijnmarkt en loopt geen risico. Zonneplan koopt daags tevoren gas in en loopt dat risico wel, maar dat leggen ze vervolgens op jouw bordje.
Dat is nu net het Principe van dynamische tarieven. Dag van tevoren inkopen, vaste opslag naar de consument. Hiermee heeft de leverancier van dynamische tarieven beperkt of geen risico. Als consument heb je het risico van wisselende tarieven maar tot op heden zijn de jaargemiddelden lager dan vaste tarieven. Al bieden resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:38

uFx

Mars2020 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:02:
[...]

Dat is nu net het Principe van dynamische tarieven. Dag van tevoren inkopen, vaste opslag naar de consument. Hiermee heeft de leverancier van dynamische tarieven beperkt of geen risico. Als consument heb je het risico van wisselende tarieven maar tot op heden zijn de jaargemiddelden lager dan vaste tarieven. Al bieden resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst.
Maar aan een jaar-gemiddeld tarief heb je niet zoveel als je in de winter het meeste verbruikt. En daar zit toch wel een risico. Elektriciteit snap ik dan nog wel maar voor gas ben ik ook wel aan het kijken om het nu vast te zetten.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Mars2020 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:02:
[...]

Dat weet ik en dat bestrijd ik ook niet. Ik ging in op het argument van de poster die veronderstelde dat Vattenfall slechts een gematigde prijsverhoging in de toekomst verwachtte. De werkelijkheid is veel simpeler. Vattenfall heeft het gas al ingekocht kan volstaan met het nauwkeurig bepalen van zijn marge. Je ziet ook dat de offerteprijs omhoog kruipt, parallel aan de dynamische dagprijs. Eerst was het 1,21 en nu 1,23. Vattenfall volgt de dynamische gasprijzen heel goed.

Overigens vind ik dat dit topic op maat is gesneden voor dynamische stroom. Dynamisch gas is minder spannend. Liefst 59 cent ervan is onveranderlijke heffing. Je kunt het ook niet zelf opwekken, zoals elektriciteit. De prijs is 24 uur hetzelfde en je hebt er geen app voor nodig. Als aardgas een personage was, zou hij wegens saaiheid uit de serie geschreven worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
Traditionele energieleveranciers kunnen niet onbeperkt gas kopen voor klanten die ze nog niet hebben. Zeker nu niet, daar zijn de verschillen te groot voor. Verder wordt er gewoon gehandeld in futures, de symmetrie met day-ahead is puur toeval.

Pakweg 50% van het stroom in Nederland wordt opgewekt met gas. Hoe spannend gas is zie je dagelijks terug in de tarieven. :)
En als je de mogelijkheid hebt te kiezen tussen verwarmen met gas of elektrisch is het thuis ook een leuk spelletje.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
  • Laatst online: 15-10 14:52
Hoe zit het tegenwoordig als je een vast contract neemt voor een jaar en dan naar een half jaar weer weg wilt naar dynamische? Wat zijn de kosten? Dat is toch veranderd? Ik zit er namelijk ook aan te denken om weer naar vast te gaan. Zit nu bij Zonnet en misschien terug naar Greenchoice of een van de anderen. Maar over een half jaar is het denk ik al weer beter voor een dynamische contract

PSN: FreakGIB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
En dat is dus de reden waarom ze het goedkoper kunnen doen. Je zit er een jaar aan vast. Als ik het goed begrijp kunnen ze de gemiste inkomsten alsnog doorberekenen.

Blijf lekker dynamisch zitten. Als de prijs extreem gaat stijgen kan krijg je ook meer voor de teruglevering. En als het in de winter naar een euro per kWh gaat stijgen langdurig dan zet ik wel een generator icm met een thuis accu neer.

@Raymond P Ik zie op https://app.electricitymaps.com/zone/NL dat de laatste 6 jaar 42% uit gas komt en de laatste 12 maanden 35%
Afgelopen februari was het gas verbruik het hoogste 44%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Willempie27 Is dat in NL geproduceerd of het totale verbruik incl import?
Als het gedaald is naar 35% is dat natuurlijk dikke prima maar nog steeds erg veel. (Ik dacht dat het ergens in de lage 40 was en heb omhoog afgerond voor het dramatische effect)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:51
FreakGIB schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:32:
Hoe zit het tegenwoordig als je een vast contract neemt voor een jaar en dan naar een half jaar weer weg wilt naar dynamische? Wat zijn de kosten? Dat is toch veranderd? Ik zit er namelijk ook aan te denken om weer naar vast te gaan. Zit nu bij Zonnet en misschien terug naar Greenchoice of een van de anderen. Maar over een half jaar is het denk ik al weer beter voor een dynamische contract
De regels voor opzegging tussentijds zijn inderdaad veranderd. Opzegboete kun je best even opzoeken op de website van je huidige leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
FreakGIB schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:32:
Bij de ANWB hebben ze wel een uitleg: https://www.anwb.nl/huis/energie/opzegboete-energie.
In het algemeen komt het erop neer dat het afhangt van de prijzen op het moment dat je overstapt: zijn de prijzen voor nieuwe contracten op dat moment hoger, dan is er geen opzegboete.
Zijn ze lager, dan kijkt de leverancier wat hij misloopt aan inkomsten, doordat de x kWh die jij nog zou afnemen, nu tegen een lagere prijs verkocht moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10 15:36

Swerfer

Hmm...

dextertje schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:00:
[...]

Bij Eneco staat het trouwens wel op de site, maar als ik mijn gegevens invul, kan ik niet kiezen voor een dynamisch contract.
-edit: ik zie dat als ik expliciet een dynamisch contract wil vragen bij https://www.eneco.nl/duur...ynamisch-energiecontract/, ik een foutmelding krijg: het kan op dit moment alleen als je stoom én gas afneemt. En dat laatste heb ik niet.
Dit zijn de (voorspelde) prijzen bij Eneco dynamisch als ik 9000kWh en 900m3 invul. Ik kon niet met zonnepanelen opgeven 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CMmVGWQo4WsVk9QyTKeOScvyWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jblJLEnP3NLhuK08ZpBd09uA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJAMexe0MbmZyvGT0VKf2czxIs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1xYVsjITa3fYNlDpTc3MQSY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Swerfer op 16-09-2023 12:02 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• JukeboxBill
@Swerfer
Dat is inclusief belasting en leveringskosten, neem ik aan.
Verder zegt het niet zo veel, want dat is alleen het bedrag waar je voorschot op is gebaseerd. Daarom moet je je jaarverbruik niet te hoog opgeven, zodat het maandbedrag een beetje in de buurt zit van de werkelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
Willempie27 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:01:
En dat is dus de reden waarom ze het goedkoper kunnen doen. Je zit er een jaar aan vast. Als ik het goed begrijp kunnen ze de gemiste inkomsten alsnog doorberekenen.

Blijf lekker dynamisch zitten. Als de prijs extreem gaat stijgen kan krijg je ook meer voor de teruglevering. En als het in de winter naar een euro per kWh gaat stijgen langdurig dan zet ik wel een generator icm met een thuis accu neer.

@Raymond P Ik zie op https://app.electricitymaps.com/zone/NL dat de laatste 6 jaar 42% uit gas komt en de laatste 12 maanden 35%
Afgelopen februari was het gas verbruik het hoogste 44%
(1) Niet iedereen levert terug.
(2) Als Europa weer eens boos word op een gasleverancier of andersom (terecht of niet) zit je met de gebakken peren.
Wel eerlijk zijn over de risico's. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Onderstaande van mijn contract bij Essent, bedragen ex belasting en toeslagen. Dus risico genomen met vast contract en als ik vergelijk met dynamisch vanaf 2023 (veel) teveel betaald:

Leveringskosten elektriciteit
04-11-2022 t/m 31-12-2022 € 0,33289
01-01-2023 t/m 24-07-2023 € 0,36953

Leveringskosten gas
04-11-2022 t/m 31-12-2022 € 1,39106
01-01-2023 t/m 24-07-2023 € 1,54420

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 16-09-2023 14:51 ]

• icall5s
bite schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:48:
Onderstaande van mijn contract bij Essent, bedragen ex belasting en toeslagen. Dus risico genomen met vast contract en als ik vergelijk met dynamisch vanaf 2023 (veel) teveel betaald:

Leveringskosten gas
Vooral met gas ja. Stroom scheelt maar 3/6 cent met Tibberidoo.

• bite
  • Niet online
Is dat bij Tibber incl energiebelasting van 0,04010 en 0,15245?

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 16-09-2023 15:01 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

bite schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:48:

Leveringskosten gas
Als hier nog belasting overheen moet ga je over de 50 cent pet kWh heen. Heb je dat wel goed?

Hoi!

• icall5s
bite schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:00:
Is dat bij Tibber incl energiebelasting van 0,04010 en 0,15245?
Ja, dus een veel groter verschil dan ik dacht. €30 cent incl. belastingen over de laatste 365 kalenderdagen (dus een deel belastingen van 2022, ander deel 2023).

• bite
  • Niet online
Daarom voor 2023 nog: Overheidskorting prijsplafond (geen btw) 0,08503
Edit, gas ook: 0,68686
Gas totaal 2026,63 voor voor 1126m3 met de korting van prijsplafond van 493,85.

[ Voor 44% gewijzigd door bite op 16-09-2023 15:19 ]

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Ik heb 7,4kWp PV en een WP. Op jaarbasis neem ik daardoor meer af dan dat ik teruglever en door de salderingsregeling is er nu nog geen "probleem". Als de salderingsregeling afgeschaft wordt ga ik in de zomer veel terugleveren en in de winter veel afnemen (sec doe ik dat nu al maar dat merk ik niet door de salderingsregeling). Gezien de tabel in de TS is een dynamisch contract voor mij waarschijnlijk niet gunstig maar ik zou dat graag zelf uit rekenen. Is er ergens historische data van de dynamische uurtarieven van afgelopen jaar? Die leg ik dan in excel naast mijn uur verbruik van afgelopen jaar (die kan ik vast uit de Greenchoice app trekken).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Lukva
  • Laatst online: 29-11-2023
Knip ivm reclame

[ Voor 92% gewijzigd door Taro op 16-09-2023 18:03 ]

• bilgy_no1
DonJuape schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 16:28:
Ik heb 7,4kWp PV en een WP. Op jaarbasis neem ik daardoor meer af dan dat ik teruglever en door de salderingsregeling is er nu nog geen "probleem". Als de salderingsregeling afgeschaft wordt ga ik in de zomer veel terugleveren en in de winter veel afnemen (sec doe ik dat nu al maar dat merk ik niet door de salderingsregeling). Gezien de tabel in de TS is een dynamisch contract voor mij waarschijnlijk niet gunstig maar ik zou dat graag zelf uit rekenen. Is er ergens historische data van de dynamische uurtarieven van afgelopen jaar? Die leg ik dan in excel naast mijn uur verbruik van afgelopen jaar (die kan ik vast uit de Greenchoice app trekken).
Heb je al gezocht op 'historische data' in dit forum? Vraag kwam eerder deze week nog langs, met antwoord...

En tja, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Dus kijk vooral of je het verbruik goed kunt sturen, hoe je panelen liggen (O/W of Z), etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-10 14:08
Je wordt doodgegooid met angstige berichten vanuit media en dergelijke met "neem nu gauw een vast contract want straks is het te laat" of "het prijsplafond komt eraan, snel neem een vast contract"

Ergens zegt mn gevoel dat dit gestuurd wordt vanuit de energieleveranciers en niet op een reële situatie. Overal in de kleine lettertjes staat gewoon dat de prijs vast is MITS de overheid andere heffingen oid toepast en laat het prijsplafond nou net zoiets zijn dus eindstand ga je ook met je vaste contract gewoon meer betalen?

Ik heb altijd het gevoel als iets zo gepushed wordt dan klopt er iets bij voorbaat al niet in de beredenatie, andere tweakers toevallig nog meer opgevallen waarom je dynamisch gewoon prima zit voorlopig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
mxmemx schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:56:
Je wordt doodgegooid met angstige berichten vanuit media en dergelijke met "neem nu gauw een vast contract want straks is het te laat" of "het prijsplafond komt eraan, snel neem een vast contract"

Ergens zegt mn gevoel dat dit gestuurd wordt vanuit de energieleveranciers en niet op een reële situatie. Overal in de kleine lettertjes staat gewoon dat de prijs vast is MITS de overheid andere heffingen oid toepast en laat het prijsplafond nou net zoiets zijn dus eindstand ga je ook met je vaste contract gewoon meer betalen?

Ik heb altijd het gevoel als iets zo gepushed wordt dan klopt er iets bij voorbaat al niet in de beredenatie, andere tweakers toevallig nog meer opgevallen waarom je dynamisch gewoon prima zit voorlopig?
Ik neem aan dat je het einde van het prijsplafond bedoeld? Ik kijk niet in de media, en de dynamische prijzen zijn in 2023 nauwelijks boven het prijsplafond gekomen. Ik zou je niet druk maken over het prijsplafond, eerder over oorlog of andere instabiliteit wat tot hogere prijzen kan leiden (bijv Frankrijk die zijn reactoren uitzet of een breuk in een Europese kabel/mast ergens). Als je dat risico wil afdekken kan dat voor een paar cent met een vast contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@mxmemx Welke 'media' lees je dan?
Het beetje dat ik er over dynamische tarieven lees is over het algemeen vrij evenwichtig. Er wordt gewaarschuwd voor de korte termijn risico's en die zijn er ook gewoon.
En voor heel veel mensen is het ook niets, omdat ze (vaak noodgedwongen) vastzitten in een levenspatroon dat er toe leidt dat ze stroom moeten afnemen als 16 miljoen Nederlanders dat ook doen en de uurprijs hoog is.

Afgelopen weken was het dynamisch stroomtarief ook niet zo gunstig als je weinig mogelijkheid hebt voor het verschuiven van gebruik. Maar nog geen reden voor paniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
mxmemx schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:56:

Dit lijkt me een gevalletje van onnodig complotdenken.

Uiteraard staat er in alle contracten dat de prijzen kunnen wijzigen wanneer de overheidsheffingen veranderen. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Stel dat de Energiebelasting wordt verlaagd, dan zou je toch ook willen dat de overeengekomen prijs daarop wordt aangepast?

En dat het gepusht wordt? Geen idee waar je dat vandaan haalt. Er werd eind vorig jaar ook wel gewezen op de risisco's van dynamische prijzen. En terecht, want die zijn er ook.

En de ene tweaker zit nog prima met dynamisch, terwijl de andere nu weer even switcht. Dit is echt niet iets waar de WEF zich druk over maakt. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
bilgy_no1 schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:14:
[...]

Dit lijkt me een gevalletje van onnodig complotdenken.

Uiteraard staat er in alle contracten dat de prijzen kunnen wijzigen wanneer de overheidsheffingen veranderen. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Stel dat de Energiebelasting wordt verlaagd, dan zou je toch ook willen dat de overeengekomen prijs daarop wordt aangepast?

En dat het gepusht wordt? Geen idee waar je dat vandaan haalt. Er werd eind vorig jaar ook wel gewezen op de risisco's van dynamische prijzen. En terecht, want die zijn er ook.

En de ene tweaker zit nog prima met dynamisch, terwijl de andere nu weer even switcht. Dit is echt niet iets waar de WEF zich druk over maakt. }:|
Het werd zeker wel gepushed. Onder andere door Vattenfall. Die maakte een pagina om Nederlanders weg te houden bij dynamische energie terwijl ze het in Zweden juist zelf aanbieden. Vattenfall kan ook in Nederland dynamische contracten aanbieden, gezien hoe ze zich opstellen, is het duidelijk dat ze dat niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:06
icall5s schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:19:
[...]

Het werd zeker wel gepushed. Onder andere door Vattenfall. Die maakte een pagina om Nederlanders weg te houden bij dynamische energie terwijl ze het in Zweden juist zelf aanbieden. Vattenfall kan ook in Nederland dynamische contracten aanbieden, gezien hoe ze zich opstellen, is het duidelijk dat ze dat niet willen.
Ze zullen wel moeten. Vanaf 2025 zijn alle leveranciers verplicht dynamische tarieven aan te bieden. Volgens mij staat er zoiets in de nieuwe energiewet.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
icall5s schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:19:
[...]

Dat is marketing, geen complot.

De energiemarkt is al jaren behoorlijk concurrerend en ik denk niet dat er principieel een beter business model is voor 'vaste' contracten. Kijk maar naar de gezamenlijke inkoop constructies via VEH etc. Dat dwingt aanbieders echt wel om een scherpe prijs aan te bieden. En wat dacht je van de 3 jarige contracten uit 2020? Op die paar centen per kWh maken ze echt niet of nauwelijks winst. En die vaste contracten geven ook risico voor de leverancier, naast nog het gedoe met salderen en de inkoopafdeling.

Het kan nog wel beter, maar dat is vooral aan de klanten om niet uit gewoonte te blijven hangen waar ze al jaren zitten.

En je ziet nu ook Eneco de beweging maken naar dynamische contracten. Dan gaan er waarschijnlijk wel meer volgen.

De grote leveranciers beginnen nu waarschijnlijk te merken dat er honderdduizenden huishoudens zijn overgestapt naar relatief nieuwe aanbieders. Klanten winnen via een scherpe aanbieding (zoals Vattenfall nu doet) is dan niet zo gek. Ik zie daar geen complot in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
Helemaal mee eens, @bilgy_no1.
Specifiek in het geval van Vattenfall Nederland, denk ik dat ze vast marketen, omdat ze klanten willen behouden en zelf nog niet klaar zijn voor dynamische contracten.
Je ziet het wel meer bij de oude energiereuzen:
Het is niet per se dat ze uit principe niet willen, maar omdat ze IT-technisch en/of administratief nog niet klaar zijn. :D

Een medewerker van Vattenfall zei me dat als ik naast de stadswarmte, ook een elektriciteitscontract aan mijn account wilde toevoegen, ik beter kon bellen/chatten, omdat het anders wellicht niet helemaal goed ging in 'het systeem'.

Bij Eneco zie je al dat ze moeite hebben om een aanbod te doen als je afwijkt van standaardsituatie: je krijgt geen aanbod als je het niet combineert met gas. Je gaat even op de wachtlijst als je zonnepanelen hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
Is het altijd mogelijk om een contract op te splitsen? Dus stroom via Zonneplan en dan gas een jaar vastzetten bij een andere leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
ExTaxi schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:31:
Is het altijd mogelijk om een contract op te splitsen? Dus stroom via Zonneplan en dan gas een jaar vastzetten bij een andere leverancier?
Ja, ik zit met stroom bij Tibber en gas vast bij Vattenfall. Al gebruik ik geen gas meer heb ik het alleen om de aansluiting te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
bilgy_no1 schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:46:
[...]

Dat is marketing, geen complot.

De energiemarkt is al jaren behoorlijk concurrerend en ik denk niet dat er principieel een beter business model is voor 'vaste' contracten. Kijk maar naar de gezamenlijke inkoop constructies via VEH etc. Dat dwingt aanbieders echt wel om een scherpe prijs aan te bieden. En wat dacht je van de 3 jarige contracten uit 2020? Op die paar centen per kWh maken ze echt niet of nauwelijks winst. En die vaste contracten geven ook risico voor de leverancier, naast nog het gedoe met salderen en de inkoopafdeling.

Het kan nog wel beter, maar dat is vooral aan de klanten om niet uit gewoonte te blijven hangen waar ze al jaren zitten.

En je ziet nu ook Eneco de beweging maken naar dynamische contracten. Dan gaan er waarschijnlijk wel meer volgen.

De grote leveranciers beginnen nu waarschijnlijk te merken dat er honderdduizenden huishoudens zijn overgestapt naar relatief nieuwe aanbieders. Klanten winnen via een scherpe aanbieding (zoals Vattenfall nu doet) is dan niet zo gek. Ik zie daar geen complot in.
Eh, jij nam zelf de term complotdenken in de mond. Daar beschuldig je een andere gebruiker van. Jij noemt het marketing, een ander noemt het indoctrinatie of propaganda. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
dextertje schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:59:
Helemaal mee eens, @bilgy_no1.
Specifiek in het geval van Vattenfall Nederland, denk ik dat ze vast marketen, omdat ze klanten willen behouden en zelf nog niet klaar zijn voor dynamische contracten.
Je ziet het wel meer bij de oude energiereuzen:
Het is niet per se dat ze uit principe niet willen, maar omdat ze IT-technisch en/of administratief nog niet klaar zijn. :D

Een medewerker van Vattenfall zei me dat als ik naast de stadswarmte, ook een elektriciteitscontract aan mijn account wilde toevoegen, ik beter kon bellen/chatten, omdat het anders wellicht niet helemaal goed ging in 'het systeem'.

Bij Eneco zie je al dat ze moeite hebben om een aanbod te doen als je afwijkt van standaardsituatie: je krijgt geen aanbod als je het niet combineert met gas. Je gaat even op de wachtlijst als je zonnepanelen hebt..
Dat is niet mijn ervaring met Eneco. Moest met spoed een contract voor alleen kookgas hebben, geen elektriciteit. Kon zo geregeld worden zonder poespas. Ook geen geld als borg hoeven storten ofzo, terwijl je dat normaal wel vaak hoort bij spoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
icall5s schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:49:
[...]

Dat is niet mijn ervaring met Eneco. Moest met spoed een contract voor alleen kookgas hebben, geen elektriciteit. Kon zo geregeld worden zonder poespas. Ook geen geld als borg hoeven storten ofzo, terwijl je dat normaal wel vaak hoort bij spoed.
Ah, dat klinkt netjes. ik wilde eigenlijk ook niet suggereren dat Eneco hun zaakjes niet goed op orde heeft, want dat weet ik niet.
Met mijn opmerking over Eneco wilde ik zeggen dat ze er nog niet helemaal klaar voor zijn om dynamische contracten aan te bieden, aangezien ze dit alleen nog kunnen in combinatie met gas en zonder zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
icall5s schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:48:
[...]

Eh, jij nam zelf de term complotdenken in de mond. Daar beschuldig je een andere gebruiker van. Jij noemt het marketing, een ander noemt het indoctrinatie of propaganda. :)
De bewoording in die post was letterlijk dat je wordt doodgegooid met angstige berichten en dat het wordt gestuurd door de energieleveranciers. Als 'de energieleveranciers' zouden samenspannen met 'de media' om mensen onnodig dynamische contracten weer om te zetten naar vast, leest dat wel degelijk als een soort van complotdenken. De WEF-referentie in mijn post was uiteraard sarcasme.

En nee, betaalde marketing van 1 bedrijf is dus niet hetzelfde als een complot. Dat was mijn hele punt. Of je marketing nu wilt duiden als propaganda of indoctrinatie is een ander onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
bilgy_no1 schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:13:
[...]

De bewoording in die post was letterlijk dat je wordt doodgegooid met angstige berichten en dat het wordt gestuurd door de energieleveranciers. Als 'de energieleveranciers' zouden samenspannen met 'de media' om mensen onnodig dynamische contracten weer om te zetten naar vast, leest dat wel degelijk als een soort van complotdenken. De WEF-referentie in mijn post was uiteraard sarcasme.

En nee, betaalde marketing van 1 bedrijf is dus niet hetzelfde als een complot. Dat was mijn hele punt. Of je marketing nu wilt duiden als propaganda of indoctrinatie is een ander onderwerp.
Waarom is de WEF referentie sarcasme als jij die gebruiker beschuldigt van complotdenken? Dat is tegenstrijdig. Overigens is Vattenfall wel gewoon een WEF partner. Maar nogmaals, daar begon jij over niet, die ander. Je speelt héél erg op de man en begeeft je op glad ijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:38
Zijn er hier meer mensen die geprobeerd hebben om een contract bij tibber af te sluiten maar de foutmelding krijgen dat ze geen slimme meter hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
symen89 schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:57:
Zijn er hier meer mensen die geprobeerd hebben om een contract bij tibber af te sluiten maar de foutmelding krijgen dat ze geen slimme meter hebben?
Heb je dan wel een slimme meter?
Zo niet, dan is het geen foutmelding. Een slimme meter is een vereiste bij dynamische contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:38
JukeboxBill schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:11:
[...]

Heb je dan wel een slimme meter?
Zo niet, dan is het geen foutmelding. Een slimme meter is een vereiste bij dynamische contracten.
Ja ik heb een slimme meter. Het betreft een nieuwbouw woning maar die is al aantal weken geleden opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Klinkt dan meer als een kwestie van databases die nog niet helemaal zijn bijgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
icall5s schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:33:
[...]

Waarom is de WEF referentie sarcasme als jij die gebruiker beschuldigt van complotdenken? Dat is tegenstrijdig. Overigens is Vattenfall wel gewoon een WEF partner. Maar nogmaals, daar begon jij over niet, die ander. Je speelt héél erg op de man en begeeft je op glad ijs.
Maak je niet zo druk man. Je gebruikt hele zware worden als 'beschuldigen' en 'op de man spelen'. Ik las die reactie als dat er gesuggereerd werd dat het een soort van complot was. Als die vragensteller dat niet zo bedoelde kan hij dat zelf toch aangeven?

WEF noemen in dat kader was een sarcastische grap, omdat het hele WEF-complot denken een groot waanbeeld is in mijn optiek. En wat bedoel je met 'op glad ijs begeven'? Dat ik die onzin niet serieus neem? De uitspraak "je begeeft je op glad ijs" is ook als bedreiging of waarschuwing op te vatten, en dat zou ik weer ongepast vinden.

En verder heb ik gewoon inhoudelijk gereageerd. Laten we het daarbij houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
*knip* je hebt je punt gemaakt, nu wordt het onvriendelijk

[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 17-09-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
icall5s schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:34:
[...]

Ik neem aan dat je het einde van het prijsplafond bedoeld? Ik kijk niet in de media, en de dynamische prijzen zijn in 2023 nauwelijks boven het prijsplafond gekomen. Ik zou je niet druk maken over het prijsplafond, eerder over oorlog of andere instabiliteit wat tot hogere prijzen kan leiden (bijv Frankrijk die zijn reactoren uitzet of een breuk in een Europese kabel/mast ergens). Als je dat risico wil afdekken kan dat voor een paar cent met een vast contract.
Ik betaal nu 40ct incl btw voor 1m3 gas bij mijn domein, in januari 76 cent incl btw, als ik naar vattenfal overstap betaal ik 1.40incl btw. Zelfs in januari zou ik op de helft zitten, waarom dan halsoverkop naar vattenfal gaan puur voor een vaste prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boreo
  • Laatst online: 03-01-2024
mxmemx schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:31:
[...]

Ik betaal nu 40ct incl btw voor 1m3 gas bij mijn domein, in januari 76 cent incl btw, als ik naar vattenfal overstap betaal ik 1.40incl btw. Zelfs in januari zou ik op de helft zitten, waarom dan halsoverkop naar vattenfal gaan puur voor een vaste prijs?
Je vergelijkt Mijn Domein prijzen exclusief energiebelasting met een Vattenfall prijs inclusief Energiebelasting.
Als je nu over zou stappen naar Vattenfall betaal je 0,645051 per m³ incl. Btw zonder energiebelasting als vaste prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
Dus het bedrag wat je bv nu bij Zonneplan betaal 1,03 / m3 dat is bij Vattenval nu 1,24 vast.
Dus je betaalt 21 cent meer maar dan heb je die prijs maximaal voor een jaar vast.
280 euro per jaar = 23,33 euro per maand als extra premie en dan hoe dan ook niet meer betalen dan die 1,23.
Dat zal voor een ieder een risico afweging zijn om dat te doen of niet. Ik twijfel nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:06
De prijs van gas zal morgen wel omhoog schieten.
https://www.nu.nl/economi...abrieken-van-chevron.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
Boreo schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:46:
[...]

Je vergelijkt Mijn Domein prijzen exclusief energiebelasting met een Vattenfall prijs inclusief Energiebelasting.
Als je nu over zou stappen naar Vattenfall betaal je 0,645051 per m³ incl. Btw zonder energiebelasting als vaste prijs.
Aah mijn fout, alsnog factor 1.5 goedkoper as we speak en in januari en december 10 cent duurder. Dat kan dan wel uit volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 29-10 10:44

EmHaKa

harêuh

TheBrut3 schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:04:
De prijs van gas zal morgen wel omhoog schieten.
Niet echt, zelfs 2 honderste cent per kuub goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oj4EqY4gtzFFO7DmwYd2B6afr4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/buFpBWBzE8hGjwKP5MFHEur6.png?f=fotoalbum_large

Interessant: bij Coolblue is nu een jaarcontract voordeliger dan 6 maanden, dat weer voordeliger is dan 3 maanden. Jaarcontract heeft hoger vastrecht, maar een stuk lagere kWh-prijzen.
En ze zijn niet de enige leverancier waarbij een jaarcontract voordeliger is dan een korter contract, of een met variabele prijzen.

Als de prijs op de markt voor jaarinkoop lager ligt, dan die op de korte termijn, dan implicieert dat toch dat "de markt" een prijsdaling heeft ingeprijst?
Dus de day-ahead prijzen zullen het komende jaar, volgens de markt, gemiddeld lager liggen?
Ik kan even niet vinden waar de marktprijzen voor de langere termijn voor elektriciteit te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:48
Logisch toch? Oktober tot december / maart volgend jaar levert PV niet zoveel op, aanbod minder en prijs dus hoger.

Warmtepompen verbruiken ook meest in de winter dus een jaar vast is helemaal niet zo gek nog. Ik stook 1600 kWh in de winter en 300 kWh in de zomer voor koelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10 14:11
dextertje schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:33:
[Afbeelding]

Interessant: bij Coolblue is nu een jaarcontract voordeliger dan 6 maanden, dat weer voordeliger is dan 3 maanden. Jaarcontract heeft hoger vastrecht, maar een stuk lagere kWh-prijzen.
En ze zijn niet de enige leverancier waarbij een jaarcontract voordeliger is dan een korter contract, of een met variabele prijzen.

Als de prijs op de markt voor jaarinkoop lager ligt, dan die op de korte termijn, dan implicieert dat toch dat "de markt" een prijsdaling heeft ingeprijst?
Dus de day-ahead prijzen zullen het komende jaar, volgens de markt, gemiddeld lager liggen?
Ik kan even niet vinden waar de marktprijzen voor de langere termijn voor elektriciteit te vinden zijn.
De winter komt er aan, dus de komende maanden worden duurder. Als je dat niet kan wegstrepen tegen goedkopere zomermaanden ligt het voor de hand om de prijs hoger te stellen voor contracten korter dan een jaar.
Pagina: 1 ... 175 ... 305 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels