Bedankt voor jullie feedback.
Ik moet duidelijk iets aanpassen

(duidelijker zijn over het doel)
Voor alle duidelijkheid: ik doe geen prognose berekening. Dat doen de leveranciers zelf en ook de bekende vergelijkingssites (of ze gebruiken de prognoses van de leveranciers). Ik reken ALLEEN DE KOSTEN uit.
Wat betekent dit? Elke leverancier die een dynamisch contract aanbiedt, doet dit op basis van een vast maandelijks bedrag + een kleine opslag voor elke kWh elektriciteit en m3 gas. Sommige brengen ook nog zoiets als GvO in rekening en transportkosten van gas van Groningen naar je huis (daar was het ooit voor bedoeld. Alleen EasyEnergy doet dit, geloof ik).
Dat maakt allemaal niet uit. Dit is namelijk het enige waarop deze leveranciers aan ons kunnen verdienen. Alle andere kosten liggen vast en vormen het leeuwendeel van je rekening. Daarop kunnen de leveranciers zich niet van elkaar onderscheiden.
Mijn idee is: vergelijk deze leveranciers nu op basis van deze kosten die zij in rekening brengen. Ik heb hier wel een schatting nodig. Hoeveel kWh en m3 gebruik je. Dan kan op een vrij eenvoudige manier berekend worden wat deze kosten precies zijn.
Bij dit soort opbrengsten zijn leveranciers gebaat bij veel klanten.
De prognose berekening gebruiken voor een onderlinge vergelijking is niet betrouwbaar. Sommige leveranciers baseren hun berekening op je historische gegevens en andere leveranciers hanteren de huidige marktprijs. Er is
geen standaard rekenmethode afgesproken. Daar zijn sommige leveranciers ook totaal niet bij gebaat.
Ik denk dat je alleen kunt vergelijken op basis van de opbrengsten en niet de marktprijs, belasting en kosten voor netbeheer. Deze kosten zijn hetzelfde voor elke leverancier van dynamische contracten.
Dat heeft mij doen besluiten om een vergelijking uit te voeren op basis van deze inkomsten voor de leverancier.
Geef mij alsjeblieft even de tijd om alles goed te krijgen. Ik heb nog niet alle gegevens beschikbaar. Je mag meehelpen als je dat leuk vindt
De betrouwbaarheid van groene stroom heb ik kunnen achterhalen, maar dat geldt niet voor de co2 compensatie. Het is een leuk uitzoekwerkje. Of dat voor de meeste gebruikers nu echt belangrijk is, weet ik niet.
Als iets volgens jou niet klopt, doe mij dan een plezier en deel dit met mij.
Bedankt voor de opmerking met betrekking tot de caption. Ik zal het aanpassen.
[
Voor 11% gewijzigd door
Ruud61 op 23-09-2023 19:54
]