Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:47
@dextertje Marketing science... Een bedrijf heeft het liefst dat je niet weg kunt.

Die prijzen hebben echt nul relatie met day-ahead (nu of in de toekomst). Day ahead tarief wordt vooral gevormd door het weer en wat vooraf niet ge/ver-kocht of te veel/weinig ingekocht is en de bijkomende schaarste of overvloed (inclusief fictieve creaties).
Voor zowel stroom en gas is verder kijken dan 2 weken al enorm lastig, een link leggen met futures voor Q3/Q4 '24 is niet te doen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-10 16:48
Hun aanbod is 31.3 cent hoog 29.5 dal. Dat is maar 2.4 cent hoger dan wat ik Zonneplan heb betaald en grotendeels was dat nog voor hun inkoopvergoeding verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:24
dextertje schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:33:
[Afbeelding]

Interessant: bij Coolblue is nu een jaarcontract voordeliger dan 6 maanden, dat weer voordeliger is dan 3 maanden. Jaarcontract heeft hoger vastrecht, maar een stuk lagere kWh-prijzen.
En ze zijn niet de enige leverancier waarbij een jaarcontract voordeliger is dan een korter contract, of een met variabele prijzen.

Als de prijs op de markt voor jaarinkoop lager ligt, dan die op de korte termijn, dan implicieert dat toch dat "de markt" een prijsdaling heeft ingeprijst?
Dus de day-ahead prijzen zullen het komende jaar, volgens de markt, gemiddeld lager liggen?
Ik kan even niet vinden waar de marktprijzen voor de langere termijn voor elektriciteit te vinden zijn.
Goede kans dat als je dit in het voorjaar bekijkt, dat de prijzen dan andersom zijn.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
Coolblue dus
3 maanden 39ct teruglevering 5ct
1 jaar 30ct teruglevering 5ct

Teruglevering is wel hetzelfde en bijzonder weinig.

Die 5 cent krijg je wel met dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-10 09:45
w00key schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:09:
Logisch toch? Oktober tot december / maart volgend jaar levert PV niet zoveel op, aanbod minder en prijs dus hoger.

Warmtepompen verbruiken ook meest in de winter dus een jaar vast is helemaal niet zo gek nog. Ik stook 1600 kWh in de winter en 300 kWh in de zomer voor koelen.
Pierz schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:10:
[...]

De winter komt er aan, dus de komende maanden worden duurder. Als je dat niet kan wegstrepen tegen goedkopere zomermaanden ligt het voor de hand om de prijs hoger te stellen voor contracten korter dan een jaar.
Daar zit wel enige logica in, inderdaad. Ik was even de seizoensinvloeden vergeten.
Raymond P schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:12:
@dextertje
Die prijzen hebben echt nul relatie met day-ahead (nu of in de toekomst). Day ahead tarief wordt vooral gevormd door het weer en wat vooraf niet ge/ver-kocht of te veel/weinig ingekocht is en de bijkomende schaarste of overvloed (inclusief fictieve creaties).
Voor zowel stroom en gas is verder kijken dan 2 weken al enorm lastig, een link leggen met futures voor Q3/Q4 '24 is niet te doen.
Ik kan me niet voorstellen dat er nul relatie is, maar ik kan je wel volgen dat het verband veel kleiner is dan ik dacht.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mooie tarieven morgen: kale stroomtarief 13 van de 24 uur <= 0 euro :) De wind is terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@dextertje Buiten dat het beiden om energie gaat natuurlijk. :P
Historische data is vaak niet (gratis) toegankelijk, anders had je de futures vorig jaar voor deze periode kunnen vergelijken.
(Uit mijn hoofd schommelde dat voor gas tussen de €65-90, de prijs nu is €35)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 14:52
dextertje schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:33:
[Afbeelding]

Interessant: bij Coolblue is nu een jaarcontract voordeliger dan 6 maanden, dat weer voordeliger is dan 3 maanden. Jaarcontract heeft hoger vastrecht, maar een stuk lagere kWh-prijzen.
En ze zijn niet de enige leverancier waarbij een jaarcontract voordeliger is dan een korter contract, of een met variabele prijzen.

Als de prijs op de markt voor jaarinkoop lager ligt, dan die op de korte termijn, dan implicieert dat toch dat "de markt" een prijsdaling heeft ingeprijst?
Dus de day-ahead prijzen zullen het komende jaar, volgens de markt, gemiddeld lager liggen?
Ik kan even niet vinden waar de marktprijzen voor de langere termijn voor elektriciteit te vinden zijn.
Ik ga ervan uit dat als je bijvoorbeeld slechts een halfjaarcontract wilt, je bij 'Ik weet mijn verbruik' ook de waarden voor een half jaar moet invullen. Of je zou kunnen kijken naar je verbruik in het verleden om een schatting te maken voor de komende zes maanden en dat dan invullen.
Want dat maakt nogal een verschil met de prijs.

PSN: FreakGIB

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:06
user109731 schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:04:
Mooie tarieven morgen: kale stroomtarief 13 van de 24 uur <= 0 euro :) De wind is terug.
Ik wacht met smart op de reactie van alle mensen die dit topic hebben gebruikt om te laten weten dat ze zijn overgestapt op een vast contract. :+

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 20:50
Als ik Windfinder mag geloven gaan we een week van meer wind tegemoet. In de loop van de week ontstaat er iets van een storm aan de kust van de VS die onze kant op komt. Wordt (hopelijk) weer goedkoop de auto laden 's nachts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:27
Haha ja, en dan al die "onzin" over PV panelen >:).

Merkbaar dat wind toch echt wel meer invloed heeft dan PV op daken :9.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Laatst online: 14-10 23:17
Jazsie schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:27:
[...]

Zeker. Met het huidige vermogen pv inderdaad.

Beetje meer pv zou niet gek zijn voor de tarieven, behalve als je vanderbron bent natuurlijk 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
[...]

Dat denk ik ook wel. Al is het vooral de combinatie die voor extreem negatieve prijzen zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikloman
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
De website https://energie.anwb.nl ligt er momenteel uit.

UPDATE 17:15 - Storing verholpen.

[ Voor 24% gewijzigd door erikloman op 18-09-2023 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:51
[...]

Wind heeft op andere momenten invloed dan zon. Die hele diepe prijzen, zoals -/- EUR 0,61 eerder dit jaar, krijgen we alleen als er zowel veel wind als veel zon is (en weinig verbruik).

En de ongewoon on-zonnige maand augustus duwde de prijzen behoorlijk hoog, ook rond de middaguren.

Er is ruim 20+ GW PV geinstalleerd volgens het CBS, dus op de zonnige momenten in de zomermaanden heeft dat heel veel invloed. Kijk je bijvoorbeeld hier (https://energieopwek.nl/) naar 28 mei of 3 juni van dit jaar, dan zie je dat op die dag de overgrote meerderheid van de energie door zon werd geproduceerd. Veel meer dan door wind.

Kijk je echter naar 29 juni, dan was de opbrengst maar magertjes. Dat zal ook wel invloed hebben gehad op de prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Ik kan ook niet inloggen bij Groene Stroom Lokaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-10 15:30
bilgy_no1 schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:43:
[...]

Wind heeft op andere momenten invloed dan zon. Die hele diepe prijzen, zoals -/- EUR 0,61 eerder dit jaar, krijgen we alleen als er zowel veel wind als veel zon is (en weinig verbruik).

En de ongewoon on-zonnige maand augustus duwde de prijzen behoorlijk hoog, ook rond de middaguren.

Er is ruim 20+ GW PV geinstalleerd volgens het CBS, dus op de zonnige momenten in de zomermaanden heeft dat heel veel invloed. Kijk je bijvoorbeeld hier (https://energieopwek.nl/) naar 28 mei of 3 juni van dit jaar, dan zie je dat op die dag de overgrote meerderheid van de energie door zon werd geproduceerd. Veel meer dan door wind.

Kijk je echter naar 29 juni, dan was de opbrengst maar magertjes. Dat zal ook wel invloed hebben gehad op de prijzen.
Ik vermoed dat er op die dagen relatief veel meer zon- dan windenergie is geproduceerd, omdat windmolen parken de molens stilzetten bij negatieve prijzen. Anders moeten ze immers geld toeleggen. De meeste zonnepanelen in Nederland blijven echter leveren bij negatieve prijzen door alle mensen die geen dynamisch contract hebben.

Een andere sterke aanwijzing hiervoor zijn de prijzen van morgen en dat de energieprijs urenlang precies op 0 cent uitkomt. Het zou me niet verbazen als er morgen relatief veel windmolens stilstaan tijdens deze uren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-10 11:55
V_ger schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:08:
[...]

Ik wacht met smart op de reactie van alle mensen die dit topic hebben gebruikt om te laten weten dat ze zijn overgestapt op een vast contract. :+
Die hebben het over het afdekken van een risico mbt de gasprijzen in de winter toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
frankrox schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:03:
[...]

Ik vermoed dat er op die dagen relatief veel meer zon- dan windenergie is geproduceerd, omdat windmolen parken de molens stilzetten bij negatieve prijzen. Anders moeten ze immers geld toeleggen. De meeste zonnepanelen in Nederland blijven echter leveren bij negatieve prijzen door alle mensen die geen dynamisch contract hebben.

Een andere sterke aanwijzing hiervoor zijn de prijzen van morgen en dat de energieprijs urenlang precies op 0 cent uitkomt. Het zou me niet verbazen als er morgen relatief veel windmolens stilstaan tijdens deze uren.
Zeker was er op die dagen veel meer PV dan windproductie. Maar ook in absolute zin is het opgesteld vermogen van PV veel groter dan van Wind: ruim meer dan 20 GW PV vs 7,7 GW (eind 2021 land en zee bij elkaar vind ik bijv). Wind bereikt volgens de huidige plannen pas in 2031 een vergelijkbaar niveau als PV nu.

Alleen benadert PV het piekvermogen alleen op klaarheldere dagen dicht rond zomerzonnewende. Wind kan het maximale vermogen op ieder moment van het jaar bereiken mits er 5 Bft wind staat.

Dus in de zomer kunnen zowel zon als wind veel invloed op de prijs uitoefenen, maar buiten de periode april-september speelt PV amper een rol.

Wind is in de winter juist wat vaker van de partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@bilgy_no1 In '22 is er (nog steeds) meer met wind dan met zon opgewekt in NL volgens het CBS.
En afaik loopt Nederland zo'n beetje voorop in Europa met PV opwek.

Alsnog best indrukwekkende cijfers natuurlijk. Erg benieuwd naar hoe dat er volgend jaar uitziet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-10 15:30
bilgy_no1 schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:56:
[...]

Zeker was er op die dagen veel meer PV dan windproductie.
Dat beaam ik juist. Echter zegt de verhouding zon/wind op die typische dagen niet zoveel, omdat windmolens dan grotendeels wordt afgeschakeld en zonnepanelen niet of nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Raymond P schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:25:
@bilgy_no1 In '22 is er (nog steeds) meer met wind dan met zon opgewekt in NL volgens het CBS.
En afaik loopt Nederland zo'n beetje voorop in Europa met PV opwek.

Alsnog best indrukwekkende cijfers natuurlijk. Erg benieuwd naar hoe dat er volgend jaar uitziet.
Ja, dat kan kloppen. 'Opgesteld vermogen' is uiteraard niet hetzelfde als 'opgewekte energie in een jaar tijd'. De capaciteitsfactor bepaalt hoeveel van het maximale vermogen ook daadwerkelijk wordt omgezet in opgewekte energie. Voor wind in NL is die factor 20-40% op land en oplopend tot 50% op zee. Voor PV is het 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
frankrox schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:15:
[...]

Dat beaam ik juist. Echter zegt de verhouding zon/wind op die typische dagen niet zoveel, omdat windmolens dan grotendeels wordt afgeschakeld en zonnepanelen niet of nauwelijks.
Dat klopt ook. Op de negatiefste momenten wordt wind makkelijker uitgezet dan PV. Maar dat neemt niet weg dat PV op die momenten dus een enorme impact op de prijs heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19:41
[...]

Misschien is de slimste strategie op de lange termijn wel om dynamische/vast/variabel af te wisselen. Heb je daar al eens onderzoek naar gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:47
Ik heb wat PV overschot en heb vorig jaar heel veel geld verdiend door in de zomer een variabel contract met hoge terugleververgoeding aan te houden en in de winter dynamisch. Maar nu een jaar later liggen de kaarten er weer heel anders voor. We weten pas achteraf wat de slimste strategie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakGIB
  • Laatst online: 15-10 14:52
frankrox schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:15:
[...]

Volgens mij is een van de problemen met residentiële zonnepanelen dat de teruggeleverde stroom, die op laagspanning werkt, niet ver kan worden getransporteerd. De energie is waarschijnlijk vooral bruikbaar in de nabije omgeving; daarna worden de verliezen te groot, denk ik. Windmolens daarentegen leveren energie die vaak wordt omgezet in hoogspanning, waardoor het een veel groter bereik heeft. Dit maakt windenergie potentieel impactvoller wanneer er veel wind is.

PSN: FreakGIB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
bilgy_no1 schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:43:
[...]

Uiteraard heeft PV ook invloed en zal de uurprijs van veel factoren afhankelijk zijn.

Het valt mij echter op dat ik afgelopen winter -nachten- veel vaker betere uurprijzen heb gehad zoals vannacht en dat komt niet door de zon ;).

Zelf had ik verwacht dat PV meer invloed zou hebben maar dat vind ik "tegenvallen" in vergelijking tot wind, zodra er veel wind is dan zie je dit goed terug in de uurprijzen.

Achja, laat wind en zon maar komen, beste combi :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Jazsie schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:08:
[...]

Uiteraard heeft PV ook invloed en zal de uurprijs van veel factoren afhankelijk zijn.

Het valt mij echter op dat ik afgelopen winter -nachten- veel vaker betere uurprijzen heb gehad zoals vannacht en dat komt niet door de zon ;).

Zelf had ik verwacht dat PV meer invloed zou hebben maar dat vind ik "tegenvallen" in vergelijking tot wind, zodra er veel wind is dan zie je dit goed terug in de uurprijzen.

Achja, laat wind en zon maar komen, beste combi :+.
Het is dus een beetje hoe je ernaar kijkt. In de winter heeft PV invloed op de prijs doordat er nauwelijks wordt geproduceerd... Daardoor wordt er meer teruggegrepen op duurdere bronnen. Dat wordt deels gecompenseerd als het flink waait. Maar in december zal de prijs niet zo snel naar -/- EUR 0,50 zakken omdat er geen 'double-down' kan zijn van PV en wind.

Daarnaast is er in de winter meer vraag: meer verlichting nodig, verwarming (steeds meer warmtepompen). Andere vormen van energie zoals WKK draait meer uren, etc. De markt heeft in de winter dus sowieso een andere dynamiek dan de zomer.

Maar begrijp me niet verkeerd: zowel PV als Wind kunnen grote invloed uitoefenen op de prijs die day-ahead tot stand komt. Ik kan me alleen niet vinden in de algemene stelling die we soms lezen dat Wind een veel grotere invloed heeft dan PV en wilde daar wat nuance bij geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
bilgy_no1 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:22:
[...]

(..) Ik kan me alleen niet vinden in de algemene stelling die we soms lezen dat Wind een veel grotere invloed heeft dan PV en wilde daar wat nuance bij geven.
We kunnen wel stellen dat wind in de nacht een veel grotere invloed heeft op de prijzen, dan PV. :+
Ietsjes serieuzer: Als je alle 365 (of 366) x24 uren in een jaar bekijkt, dan zal het voor het merendeel van die uren de wind een grotere rol in de prijsvorming spelen dan de zon, bij de huidige capaciteiten.

Maar dat neemt zeker niet weg dat op zonnige lente-/zomerdagen de zon het leeuwendeel voor de elektriciteitsproductie in NL op zich neemt en dus veel invloed heeft op de prijs. Alleen is dat nooit 24x7, wat bij wind wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
We kunnen ook concluderen dat stroom vannacht en morgen overdag weer grotendeels "gratis" is. Hoe hoog is de marginale belastingdruk bij een prijs van 0? Oneindig?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:De discussie over of, en hoe, het elektriciteitsnetwerk 'vol' zit is afgesplitst naar
Congestiemanagement: "het stroomnet zit vol"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Mijn rekenmachine geeft Error 0 als ik het percentage wil uitrekenen ;)

Vanmorgen i.i.g. wel even 6 potten jam gemaakt van mijn zelf gekweekte aardbeien op de "gratis" stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
[...]

De prijzen van vandaag hebben me over de streep getrokken om per half december weer dynamisch te nemen.
Verwacht dat mijn salderingsvoorraad kWh's dan wel op is.
Alleen als er voor die tijd nog aanbiedingen komen van € 0,27/kWh of lager voor een jaar vast, dan kan ik misschien toch weer gaan twijfelen.

Maar heb me wel vast aangemeld bij Tibber, zodat ik minder snel wordt verleid door een goedkoop vast contract. En heb voor Tibber gekozen omdat die het laagste vastrecht hebben en ik al eerder een contract bij ze had. Vind hun app wel fijn. Hoe is dat eigenlijk bij anderen?
Want op prijs is er niet heel veel concurrentie meer tussen de verschillende dynamische energiebedrijven; ik lees wel over bijvoorbeeld voorwaarden, betalingsmethoden en al dan niet correct salderen etc hier in dit topic, maar relatief weinig over klantenservice/gebruiksvriendelijkheid van de apps zo van de verschillende leveranciers.

Viel me op dat ik nu bij Tibber verplicht was akkoord te gaan met automatische incasso, dat was vorig jaar niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@dextertje Wat vind je exact fijn aan de app van Tibber?
Die laat wel wat info zien, maar navigatie is redelijk ruk en soms heb ik geen idee meer waar ik naar zit te kijken. Ik mis ook m'n gemiddelden en totalen zijn lastig te vergelijken.
De wisselende kleurnuances van day-ahead tarieven stoor ik mij ook aan.

Ik zie zelf het liefst gewoon een tabel met voor mij relevante data. Dat heb ik in Grafana (omdat het kan :')), onafhankelijk zijn van de app van een leverancier is altijd aan te raden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Raymond P schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:47:
@dextertje Wat vind je exact fijn aan de app van Tibber?
Die laat wel wat info zien, maar navigatie is redelijk ruk en soms heb ik geen idee meer waar ik naar zit te kijken. Ik mis ook m'n gemiddelden en totalen zijn lastig te vergelijken.
De wisselende kleurnuances van day-ahead tarieven stoor ik mij ook aan.

Ik zie zelf het liefst gewoon een tabel met voor mij relevante data. Dat heb ik in Grafana (omdat het kan :')), onafhankelijk zijn van de app van een leverancier is altijd aan te raden.
Kleine zijstap: hoe dat je dat in Grafana/wat voor data heb je daar?
Ik vind het fijn van de Tibber-app dat ik bijna al mijn smart-dingen thuis in een app heb. Ik heb direct een overzicht van temperaturen, zonnepanelenopbrengst en andere dingen.

Er zijn wellicht handigere apps voor die dat handiger integreren, maar ik vind die van Tibber lekker eenvoudig.

Misschien dat die van Zonneplan beter is, ik mis idd wel bepaalde gemiddelden in de app. Iemand die met beide leveranciers ervaring heeft en kan vergelijken?

Eigenlijk vind ik het belangrijkste dat ik het idee heb dat Tibber wel een vooruitstrevend bedrijf is, met aardige klantenservice (je kunt ze alleen niet bellen, dat ik weet) en het spreekt me meer aan dan de meeste andere aanbieders van dynamische energie-contracten. En prijstechnisch maakt hun lagere vastrecht het verschil wel goed tussen hun opslag en die van Zonneplan.
Gas heb ik toch niet en stadswarmte is er hier nog niet in de dynamische variant, dus dat ze geen gas leveren is voor mij irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@dextertje Ik log P1 standen, day-ahead tarieven en opslagen/abbokosten naar SQL (mariadb) met 5 minuten resolutie. Dat reduce ik naar verbruik per uur en link ik met het tarief. Voltage en belasting log ik (met beperkte houdbaarheid) naar Influxdb.

Grafana gebruik ik voor visualisatie van die data (en veel andere), ik heb een view met dag/week/maand/jaar tabellen met verbruik, kosten en gewogen gemiddelde.
Ik heb ook een view waar wat graphs en counters op staan. Historische tarieven en een Tibber dash.

Het leuke aan Grafana is dat ik simpelweg een periode kan selecteren en de view een opsomming zal geven. Bijvoorbeeld het totaal van een weekend of het (grove) verbruik van een apparaat.
Een "nadeel" is dat je het wel leuk moet vinden om data te modelleren en queries te schrijven als je dingen naar je hand wilt zetten.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:52
dextertje schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:19:
[...]

Misschien dat die van Zonneplan beter is, ik mis idd wel bepaalde gemiddelden in de app. Iemand die met beide leveranciers ervaring heeft en kan vergelijken?
Wij hebben Tibber bij het huis waar we het meest verblijven en waar ook zonnepanelen op het dak liggen. Ik vind het op zich een prima app, best overzichtelijk, maar ik mis een duidelijke weergave van het gemiddelde tarief op een bepaalde dag, voor verbruik en opbrengst, ik reken dat altijd zelf uit.
De grafieken met de prijzen vind ik duidelijker bij Tibber dan bij Zonneplan, maar dat is maar net wat je grafische voorkeur heeft. En het bladert makkelijker terug in de dagen/maanden in de Tibber-app.

Bij het andere huis, zonder zonnepanelen, en met gas, hebben we Zonneplan. Ik vind het heel fijn dat ik daar direct het gebruik zie, dankzij de gratis P1-meter (bij Tibber kost dat 50 euro en dat heb ik niet geïnvesteerd). In het dag- en maandoverzicht zie je direct hoeveel kWh je afnam en tegen welke gemiddelde prijs, dat is ook fijn. Bij het terugbladeren door de dagen heb ik blijkbaar te dikke vingers, ik schiet vaak ineens weer terug naar vandaag.

Voor beide huizen heb ik me ook aangemeld op slimmemeterportal.nl, en daar haal ik nog de meeste info uit bij mn het Tibber-huis.

Waar ik een keuze op zou baseren is niet de app, maar de manier van afrekenen.
Ik heb afgelopen voorjaar voor deze 2 gekozen omdat ze niet met voorschotten werkten.
Helaas werkt Zonneplan inmiddels wel voorschotten, maar dan alleen voor de komende maand, met binnen 2 maanden de afrekening over die maand. Ik vind het heel irritant dat ik nu een hoger voorschot moet betalen omdat ze denken dat in oktober meer gas verbruikt gaat worden, terwijl ik weet dat dat niet zo is (we verblijven er dan niet, de thermostaat staat op 10 en het vriest iha niet echt in oktober dus slaat de verwarming niet aan).
En helaas gaat Tibber volgend jaar het PV-overschot niet uitkeren maar oppotten. Daar ga ik in maart nog eens over denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:12
Helaas gaat de energiebelasting dus maar 2 cent omlaag in 2024 voor stroom (voor gas 10 cent omhoog). Ben benieuwd hoeveel de inkoopkosten omhoog gaan bij de verschillende aanbieders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-10 18:50
eborn schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:18:
Helaas gaat de energiebelasting dus maar 2 cent omlaag in 2024 voor stroom (voor gas 10 cent omhoog). Ben benieuwd hoeveel de inkoopkosten omhoog gaan bij de verschillende aanbieders.
Nou, mìnstens 2 cent...., waarom zou je ons plebs dat "voordeel" gunnen?

Let op, komt-ie: Just my 2 cents

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Benieuwd naar de prijzen van morgen, is nog steeds aardig wat wind :).
bilgy_no1 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:22:
[...]

Het is dus een beetje hoe je ernaar kijkt. In de winter heeft PV invloed op de prijs doordat er nauwelijks wordt geproduceerd... Daardoor wordt er meer teruggegrepen op duurdere bronnen. Dat wordt deels gecompenseerd als het flink waait. Maar in december zal de prijs niet zo snel naar -/- EUR 0,50 zakken omdat er geen 'double-down' kan zijn van PV en wind.

Daarnaast is er in de winter meer vraag: meer verlichting nodig, verwarming (steeds meer warmtepompen). Andere vormen van energie zoals WKK draait meer uren, etc. De markt heeft in de winter dus sowieso een andere dynamiek dan de zomer.

Maar begrijp me niet verkeerd: zowel PV als Wind kunnen grote invloed uitoefenen op de prijs die day-ahead tot stand komt. Ik kan me alleen niet vinden in de algemene stelling die we soms lezen dat Wind een veel grotere invloed heeft dan PV en wilde daar wat nuance bij geven.
Het is inderdaad hoe je ernaar kijkt. Ik zie toch echt duidelijk dat als het goed waait de uurprijzen toch veel vaker lager zijn.
Goed voorbeeld is gisteren en vandaag, en dit heb ik vooral terug gezien in de winter en heel weinig in de zomer.

Blijf van mening dat wind meer invloed heeft dan PV :).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bilgy_no1
eborn schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:18:
Wat is er mis mee? Ik vind dat best een flinke daling voor elektriciteit. Betekent op een gemiddelde prijs van EUR 0,28 per kWh (wat ik hier zo gemiddeld all-in gerealiseerd zie worden met dynamische tarieven) een daling van 7% op de elektriciteitskosten per jaar. Voor huishoudens die al zijn overgestapt op een warmtepomp en/of EV is dat een slok op een borrel.

Deze beweging (gas zwaarder gaan belasten en elektriciteit minder) is al lang geleden aangekondigd om elektrificering te stimuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
bilgy_no1 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:45:
[...]

Wat is er mis mee? Ik vind dat best een flinke daling voor elektriciteit. Betekent op een gemiddelde prijs van EUR 0,28 per kWh (wat ik hier zo gemiddeld all-in gerealiseerd zie worden met dynamische tarieven) een daling van 7% op de elektriciteitskosten per jaar. Voor huishoudens die al zijn overgestapt op een warmtepomp en/of EV is dat een slok op een borrel.

Deze beweging (gas zwaarder gaan belasten en elektriciteit minder) is al lang geleden aangekondigd om elektrificering te stimuleren.
Ooh, dat is inderdaad een meevaller. Ik had het nog niet gezien.

Nog een reden om de airco ("l/l warmtepomp") als hoofdverwarming te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-10 01:53
Ik wil de bewering:

toch wat zwaarder aanzetten. Gas gaat belachelijk veel zwaarder belast worden en elektriciteit iets minder belachelijk veel. Ik gebruik gas alleen voor SWW (en ik weet dat dit anders kan) maar voor die 10m3 per maand betaal ik zo belachelijk veel extra kosten dat gas gewoon een paar euro per M3 kost. Ik pleit voor alle kosten in de M3 prijs.

• V_ger
Bouwertje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:24:
Ik wil de bewering:

toch wat zwaarder aanzetten. Gas gaat belachelijk veel zwaarder belast worden en elektriciteit iets minder belachelijk veel. Ik gebruik gas alleen voor SWW (en ik weet dat dit anders kan) maar voor die 10m3 per jaar betaal ik zo belachelijk veel extra kosten dat gas gewoon een paar euro per M3 kost. Ik pleit voor alle kosten in de M3 prijs.
Dus eigenlijk zeg je dat een alternatieve manier van SWW opwekken gunstiger is voor je? Dat is precies de bedoeling!
Dus niet alleen weten, ook doen.

En ja ik vind de belasting buitensporig hoog, maar dat is een andere discussie

• Bouwertje
Ik ben in de omstandigheden dat ik mijn SWW wel zou kunnen veranderen, maar Theo en Jantine, huurhuis, fabrieksarbeider en kantinemedewerkster doen hun best om gas te besparen door met een dekentje op de bank te zitten, maar ondanks hun verwoede pogingen wordt de rekening alleen maar hoger. De huurbaas heeft daar geen buikpijn van.

Maar dit is misschien geen discussie voor dit forum |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Bouwertje op 21-09-2023 08:37 ]

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-10 10:36
Bouwertje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:35:
Ik ben in de omstandigheden dat ik mijn SWW wel zou kunnen veranderen, maar Theo en Jantine, huurhuis, fabrieksarbeider en kantinemedewerkster doen hun best om gas te besparen door met een dekentje op de bank te zitten, maar ondanks hun verwoede pogingen wordt de rekening alleen maar hoger. De huurbaas heeft daar geen buikpijn van.

Misschien iets voor dit topic De energierekening - kroegtopic ?

Is gewoon een manier om wat te pushen.
Doordat het nogal wat bijverschijnselen heeft zal er wel weer een "reparatie" komen in de vorm van een "toeslag" O-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Willempie27
Deze mail kreeg ik nog van HomeWizard. Met alle goede bedoelingen waarschuwen ze voor dynamisch. Ik zie geen links naar energie aanbieders. Ik zie overigens maar 3 uur boven het prijsplafond in de tabel. Ook hadden ze er wel bij mogen zeggen dat de rest van de dag 26ct was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bd1KdUvdbTkeQ0ZjkmMz_Zz39zs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fb2aKoXgzzH0BUjLPawJvsRh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:44
Willempie27 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:21:
Deze mail kreeg ik nog van HomeWizard. Met alle goede bedoelingen waarschuwen ze voor dynamisch. Ik zie geen links naar energie aanbieders. Ik zie overigens maar 3 uur boven het prijsplafond in de tabel. Ook hadden ze er wel bij mogen zeggen dat de rest van de dag 26ct was.

[Afbeelding]
Ik was ook erg verbaasd over zo'n mail van HomeWizard. Ik hoef van hen echt geen advies te krijgen over energieleveranciers en het isoleren van je woning.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
Willempie27 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:21:

[Afbeelding]
Ja, dat is een wel heel erg eenzijdige waarschuwing... Zet er dan ook een plaatje naast van het jaar tot nu toe waarin de prijs bijna nooit boven het prijsplafond is geweest en er al ontzettend veel uren zijn met een negatieve (kale) prijs. Of verwijs naar een andere bron waarin dit wordt toegelicht.

Ik snap het ook niet zo goed vanuit de toezichthouder. Die lijkt hier niet helemaal objectief, wat hij wel zou moeten zijn. De ACM verstoort hiermee eigenlijk de markt.

En als samenleving zijn we juist gebaat bij dynamische contracten, omdat gebruikers dan een prikkel hebben om hun vraag beter aan te laten sluiten bij het aanbod op ieder moment.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JukeboxBill
Slechte vergelijking ook van HomeWizard en totaal onvolledig. Het prijsplafond werkt niet per uur, maar met het maandgemiddelde. En dat ligt nog steeds ver onder het prijsplafond.
En ze hadden er dan ook wel bij kunnen zeggen dat bij sterk stijgende energieprijzen een aantal energiebedrijven zich gewoon failliet laten verklaren, de buit veilig wegzetten en de klanten het nakijken hebben.
Bij dynamische prijzen is dat risico beduidend kleiner, want het risico draag je zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Haha wat een onzin, sturen ze ook elke keer een mail als het tarief tijdelijk negatief is? Waar bemoeien ze zich mee.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:50
Mja, dat weten wij wel, maar Henk & Ingrid niet. En die hebben zo'n peppie Hoom Wissard zodat ze "energie kenne besparuh" en krijgen dan deze mail die ze niet op waarde kunnen schatten.

Er zijn meer dan genoeg mensen die het idee "dynamische tarieven" niet begrijpen, en evenzoveel die dat niet willen want minder zekerheid. En die zekerheid mag wat kosten.

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 21-09-2023 09:45 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Laatst online: 29-10 10:36
HomeWizzard zal er op 1 of andere manier beter van worden, zeker als het zo onvolledig en sturend is.

• Raymond P
Vervelend zulke acties, want zo'n naampje heeft snel een zwaardere weging dan dat ik heb in bepaalde gezelschappen.

Op zich prima dat ze een tarief-check echo van ACM doen, immers nog steeds >40% van de huishoudens die boven het plafond zit. Dat valt m.i. nog binnen hun scope.

- knip -

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-10 15:09
Simpel360 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:46:
HomeWizzard zal er op 1 of andere manier beter van worden, zeker als het zo onvolledig en sturend is.
Ik heb het idee dat de grote energieleveranciers verwachten dat het komend jaar dynamische tarieven erg laag gaan worden.

Er lijkt enorm veel marketing gericht te zijn op het afsluiten van een vast contract. Dus zullen die vaste contracten wel relatief gunstig zijn voor de energieleveranciers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezzerk
phicoh schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:37:
[...]

Er lijkt enorm veel marketing gericht te zijn op het afsluiten van een vast contract. Dus zullen die vaste contracten wel relatief gunstig zijn voor de energieleveranciers.
Uiteraard, ze verdienen meer door meer klanten, dat is hun business model.

En het werkt, zien we ook in dit topic, dat ook zieltjes te winnen zijn bij mensen die ondanks ervaring met dynamisch, zich weer verzekeren met een vast contract.

• phicoh
Bezzerk schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:59:

En het werkt, zien we ook in dit topic, dat ook zieltjes te winnen zijn bij mensen die ondanks ervaring met dynamisch, zich weer verzekeren met een vast contract.
De groep met een dynamisch contract is relatief klein in Nederland. Dus ik neem aan dat de marketing vooral gericht is op mensen die nu een variabel contract hebben.

Maar wat mij vooral opvalt is de algemeenheid van de marketing. Dus relatief weinig om mensen over te halen om naar een specifieke leverancier over te stappen (met een aantrekkelijke bonus, etc.), en heel veel gericht op dat ene produkt, een vast contract.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:05
phicoh schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:09:
[...]

De groep met een dynamisch contract is relatief klein in Nederland. Dus ik neem aan dat de marketing vooral gericht is op mensen die nu een variabel contract hebben.

Maar wat mij vooral opvalt is de algemeenheid van de marketing. Dus relatief weinig om mensen over te halen om naar een specifieke leverancier over te stappen (met een aantrekkelijke bonus, etc.), en heel veel gericht op dat ene produkt, een vast contract.
Als salderen behouden blijft voor minimaal tenminste de heffingen (staat in paar verkiezingsprogramma's), voor die dan naar dynamisch contract overstappen of al hebben zullen eerder een thuisaccu overwegen.

Ook is het een kleine accu, dat is vlot 1MWh minder die heen en weer over de netbeheerders meter gaat en wat nog wel uitgewisseld wordt is weinig marge op te behalen,
Als ook voor de 18-20TWh per jaar die kleinverbruikers verbruiken snel het aandeel wat nog met het net uitgewisseld wordt terugloopt door het hogere eigenverbruik voor die wat PV hebben.

Ieder die een vast contract neemt stapt voor die tijd niet over en zal naar verwachting geen thuisaccu aanschaffen,
Wat energieleveranciers de kans geeft zich in te kopen/huren bij grid accu's om onbalanskosten onder controle te houden

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• phicoh
Domba schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:02:
Als salderen behouden blijft voor minimaal tenminste de heffingen (staat in paar verkiezingsprogramma's), voor die dan naar dynamisch contract overstappen of al hebben zullen eerder een thuisaccu overwegen.

Ieder die een vast contract neemt stapt voor die tijd niet over en zal naar verwachting geen thuisaccu aanschaffen,
Ik vraag me af hoe lang het zal duren voordat commercieel verkrijgbare thuisaccu's interessant zullen zijn als het mogelijk blijft om de heffingen te salderen. Voor mijn eigen PV zou EB+BTW al meer dan genoeg opbrengst zijn.

Het gekke is dat veel energieleveranciers bij PV juist minder lange vast contracten aanbieden. Geen 3 jaar, maar alleen 1 jaar. Dus die schatten denk ik in dat de huidige salderingsregeling nog langer blijft bestaan.

• JukeboxBill
Bezzerk schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:59:
[...]

Maar ik neem aan dat die er over hebben nagedacht en niet achter een marketeer o.i.d. aanlopen.

Ik heb voor gas nu ook weer een vast contract omdat ik alleen in de winter gas verbruik en er niet veel aan te sturen is. In het begin van het jaar was dynamisch veel goedkoper dan een variabel contract, waarbij de gasprijs sneller steeg en van dalen toen het kon geen sprake was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
phicoh schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:14:
[...]
Het gekke is dat veel energieleveranciers bij PV juist minder lange vast contracten aanbieden. Geen 3 jaar, maar alleen 1 jaar. Dus die schatten denk ik in dat de huidige salderingsregeling nog langer blijft bestaan.
Dat hoeft helemaal niet. In de voorwaarde zal dat vast wel staan. Anders zou ook je kunnen redeneren als je 3 jaar vast zet dat 3 jaar de belasting gelijk blijft. Alleen het afname en teruglever tarief staat vast. Alle belastingen en subsidies kunnen elk jaar anders zijn.

Voor een thuisaccu icm dynamisch zou het alleen wat op leveren als er veel prijsverschil per dag is. Nu kan het net nog als accu gebruikt worden.
Bijv in België krijg je alleen de kale prijs terug en er is ook nog een capaciteit tarief. Dan kan het ineens interessant gaan worden.
In België is dynamisch helemaal niet populair. Dat zou kunnen komen door het capaciteit tarief. Als het goedkoop is en je gaat meer als 2500W trekken per kwartier dan komt er een extra heffing overheen. Blijkbaar is dat voordeel dan weg.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:05
[...]

Ik vraag me af hoe lang het zal duren voordat commercieel verkrijgbare thuisaccu's interessant zullen zijn als het mogelijk blijft om de heffingen te salderen. Voor mijn eigen PV zou EB+BTW al meer dan genoeg opbrengst zijn.

Minder lange vaste contracten met PV hangt waarschijnlijk samen met de tariefuren waarop ingevoed wordt, hoe dat zich gaat ontwikkelen.

De ruimte voor grid accu's voor 2 richtingen neemt af, als er meer thuisaccu's komen en accu's bij windmolens en zonneparken. (verschoven invoeden).

Opslag is niet gedefineerd in huidige energiewet en accu worden dan ook gezien als verbruiker, dat komt wel in de nieuwe energiewet, maar die is pas net bij 2e kamer ingedient en zolang die in behandeling is geen snelle reparatiewet te verwachten,
Tot die tijd moeten energielevanciers het hebben van accu's die achter een bestaande 2 richtingen aansluiting worden geplaatst die al als verbruiker transportkosten verschuldigd is, dat zijn niet de aansluitingen waarop windmolens en zonneparken zitten die hebben een zuivere injectie/teruglever 1-richting aansluiting tegen verlaagd capaciteits-tarief, waarvoor geen transportkosten verschuldigd zijn.

Bijv kleinverbruiker CapTar Enexis voor alleen terugleveren 3x25A is €89.17/j en 3x35 tot 3x80 €99,28/j, waar een normale aansluiting met zowel afname als invoeden €325,89/j is (3x80A =€3058,33)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Bezzerk
JukeboxBill schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:30:
[...]

Maar ik neem aan dat die er over hebben nagedacht en niet achter een marketeer o.i.d. aanlopen.

Ik heb voor gas nu ook weer een vast contract omdat ik alleen in de winter gas verbruik en er niet veel aan te sturen is. In het begin van het jaar was dynamisch veel goedkoper dan een variabel contract, waarbij de gasprijs sneller steeg en van dalen toen het kon geen sprake was.
Je mag een aanname doen natuurlijk, zolang je die maar niet voor mij maakt ;)

Feit is dat gas dit jaar nog niet goedkoper is geweest in vast contract, dan in dynamisch.

• dextertje
Bouwertje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:35:

Wat is SWW? Ik associeer die afkorting met een computerwinkel :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
Willempie27 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:30:
[...]
(..)
In België is dynamisch helemaal niet populair. Dat zou kunnen komen door het capaciteit tarief. Als het goedkoop is en je gaat meer als 2500W trekken per kwartier dan komt er een extra heffing overheen. Blijkbaar is dat voordeel dan weg.
2500 W trekken per kwartier kan eigenlijk niet: je trekt gedurende een kwartier 2500W, of je gebruikt in een kwartier 2500 Wh, dus gedurende een kwartier 10 kW..

• Bouwertje
dextertje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:35:
[...]

Wat is SWW? Ik associeer die afkorting met een computerwinkel :*)
Sandwich without worcestersaus, weet je dat niet? :*)

Nee hoor, sanitair warm water 💦

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-10 02:02
dextertje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:41:
[...]

2500 W trekken per kwartier kan eigenlijk niet: je trekt gedurende een kwartier 2500W, of je gebruikt in een kwartier 2500 Wh, dus gedurende een kwartier 10 kW..
Of wellicht een kwartier lang gemiddeld 2500W, 0,625kWh...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
dextertje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:41:
[...]

Precies zo als @straat het zegt. Ik had het in watt geschreven om er een voorstelling bij te maken. 0,625kWh per kwartier zegt de meeste niet direct iets.

• bilgy_no1
[...]

Dat hangt deels ook af van de kosten en levensduur. De prijzen per kWh zijn nu aan het dalen. Er is enorm veel productiecapaciteit gepland. Primair voor EVs, maar dat gaat zeker ook doorzetten naar thuisbatterijen.

Voor EV batterijen wordt was begin dit jaar de gemiddelde prijs tussen $110 en $150 per kWh, maar dat was met piek inflatie. Bovendien een gemiddelde, inclusief relatief dure NMC.

Ik denk dat je voor LFP (lekker lange cycle life ook goed voor thuis) nu al kunt reken op bedragen onder $100 per kWh. En bij echt grote volumes, zoals wat Tesla afneemt bij CATL, nog wel een stuk lager.

Maar realistisch zou een batterijpakket 10 kWh dus ongeveer €1000-1500 moeten kosten als ze op grote schaal worden geproduceerd.

Als je met arbitrage 10 kWh per dag kunt verschuiven en daarmee gemiddeld €0,10 per kWh verdient, zou je (bij aanschaf tegen €1500) in ongeveer 4 jaar de batterij terugverdienen. Afhankelijk van de degradatie kan dit iets langer zijn. Uiteraard zijn er ook laad- en ontlaad verliezen. Maar overall zou het bij een dergelijke prijs uitkunnen.

Ik zie echter hier veel hogere prijzen: bijv €3000-3500 voor 3 kWh. Dat werkt dus echt niet, want de prijs per kWh is dan ruim 6x hoger dan in mijn rekenvoorbeeld.

Als de waarde van de arbitrage groter is (bijv in België met extra heffingen op capaciteit) wordt de business case uiteraard beter. Maar bij de huidige prijzen is dat innNL nog lang niet het geval.

Zelf kijk ik dit nog even aan. De productie (helaas veelal in China) groeit hard en ik verwacht dat deze industrie nog echt op gang moet komen. Pas als de prijzen significant zijn gedaald (richting een factor 10) begint het interessant te worden. Misschien iets eerder met de bepaalde incentives (subsidies, verplicht dynamische contracten met EV en alleen maar kale prijs krijgen, invoertarieven, etc).

• bilgy_no1
Willempie27 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:26:
[...]

Precies zo als @straat het zegt. Ik had het in watt geschreven om er een voorstelling bij te maken. 0,625kWh per kwartier zegt de meeste niet direct iets.
Wow, ik neem aan dat er dan staffels zijn? Of ga je in een keer naar een heel grote toeslag? 2500W is niet zoveel. Als je een EV wilt laden ga je daar al snel overheen. Idem dito met een warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-10 20:29
bilgy_no1 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:01:
[...]

Wow, ik neem aan dat er dan staffels zijn? Of ga je in een keer naar een heel grote toeslag? 2500W is niet zoveel. Als je een EV wilt laden ga je daar al snel overheen. Idem dito met een warmtepomp.
40 a 50 euro per kW per jaar. Je EV laden op 11kW ipv 4kW kost je dus pakweg 300 euro extra per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
AndRo555 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:21:
[...]

40 a 50 euro per kW per jaar. Je EV laden op 11kW ipv 4kW kost je dus pakweg 300 euro extra per jaar.
Opvallend hoe anders het allemaal is per land.

In Nederland is 3x25A gewoon standaard (of tot 1x 40A, maar dat zijn allemaal oude aansluitingen). 1x 10A (2,3 kW oftewel vergelijkbaar met wat in B dus de basis is) geldt als aansluiting alleen maar voor garageboxen e.d. Voor die standaard 3x25A aansluiting betaal ik (aan Liander) EUR 28,87 per maand. Daarnaast EUR 7,99 leveringskosten (Leverancier). Er is echter ook een vaste vermindering Energiebelasting van EUR 50 per maand. Kortom, er is eigenlijk geen vastrecht (of we beginnen zelfs EUR 13 onder nul met ons verbruik per maand).

In Frankrijk kan ik 3 kVA (oftewel 3 kW) als minimum aansluitwaarde nemen (maar alleen met een enkeltarief, dus ik denk ook voor garageboxen oid) en vervolgens 6-9-12-15-18-24-30-36 kVA in prijzen oplopend van ong EUR 10 tot EUR 35 per maand. Oftewel, maximaal EUR 300 per maand bijbetalen voor een bijna industriele 3x52A aansluiting (of 1x156A, maar ik weet niet of dat uberhaupt zou kunnen). Een voor Nederland standaard aansluiting kost dan ongeveer EUR 25 per maand en EUR 180 meer dan 6 kVA (1x 25A) wat de basis is. De energietarieven zijn daar overigens wel heel anders dan hier: EUR 0,2215 piek en EUR 0,1646 dal. We zeggen hier wel eens dat Frankrijk minstens 10 jaar achterloopt met veel zaken; qua energieprijzen klopt dat dus wel :X

Dus zo bekeken is er in Nederland, met de vaste/variable contracten, echt geen incentive vanuit vastrecht etc. om verbruik/teruglevering aan te passen aan wat het net nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-10 16:35
bilgy_no1 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:31:
[...]

Opvallend hoe anders het allemaal is per land.

In Nederland is 3x25A gewoon standaard (of tot 1x 40A, maar dat zijn allemaal oude aansluitingen). 1x 10A (2,3 kW oftewel vergelijkbaar met wat in B dus de basis is) geldt als aansluiting alleen maar voor garageboxen e.d. Voor die aansluiting betaal ik (aan Liander) EUR 28,87 per maand. Daarnaast EUR 7,99 leveringskosten (Leverancier). Er is echter ook een vaste vermindering Energiebelasting van EUR 50 per maand. Kortom, er is eigenlijk geen vastrecht (of we beginnen zelfs EUR 13 onder nul met ons verbruik per maand).
Waar haal jij die 50 euro vermindering energiebelasting van dan voor een garagebox? Die kan ik nergens terug vinden. En met een laag verbruik maar hoog vastrecht was ook de reden om die niet aan te laten sluiten in mijn garagebox.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Mitssz schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:34:
[...]

Waar haal jij die 50 euro vermindering energiebelasting van dan voor een garagebox? Die kan ik nergens terug vinden. En met een laag verbruik maar hoog vastrecht was ook de reden om die niet aan te laten sluiten in mijn garagebox.
Waarschijnlijk "je kunt hier wonen of werken" aangevinkt. Mag niet, wordt niet echt gecontroleerd, maar als je gepakt wordt mag je x jaren aan EB vermindering terug betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Mitssz schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:34:
[...]

Ik doelde juist op de standaard 3x25A aansluiting en laat de garagebox even buiten beschouwing. Heb het aangepast in de post. Excuus voor de verwarring.

Aansluiting op 1x10A kost bij Liander overingens maar EUR 100,25 per jaar; oftewel EUR 8,35 per maand. Als je dan alleen heel af en toe het licht aandoet is het inderdaad duur per kWh. Als je een auto regelmatig oplaadt op 10A, dan is het een heel goedkope overdekte laadpaal...

[ Voor 21% gewijzigd door bilgy_no1 op 22-09-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-10 16:35
bilgy_no1 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:09:
[...]

Ik doelde juist op de standaard 3x25A aansluiting en laat de garagebox even buiten beschouwing. Heb het aangepast in de post. Excuus voor de verwarring.

Aansluiting op 1x10A kost bij Liander overingens maar EUR 100,25 per jaar; oftewel EUR 8,35 per maand. Als je dan alleen heel af en toe het licht aandoet is het inderdaad duur per kWh. Als je een auto regelmatig oplaadt op 10A, dan is het een heel goedkope overdekte laadpaal...
Net even gekeken en het lijkt alsof er een zekering groter dan 10A in mijn garage zit. Calculator online komt met +-340 per jaar. Kijken wat het kost om die zekering aan te laten passen.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dextertje
Bij Engie nu 1 jaar vast met daltarief € 0,28298 (normaal € 0,34984) en ook nog een eenmalige korting van € 50. :o
Ik moet me even inhouden om niet mijn Tibber-contract weer op te zeggen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-10 14:56
Bartjuh schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:03:
Ik zit ook bij ANWB. Ooit begonnen met Frank Energie, maar vanwege een verhuizing met overlap (2 energie leveringen tegelijk) ANWB op het nieuwe adres genomen. Uitzonderingen, ditmaal 2 adressen levering, bij bedrijven gaat vaak verkeerd (en wellicht werkt de app dan ook niet), dus dat durfde ik niet aan.

De app bij Frank Energie is veel beter dan ANWB. ANWB kan ook niet de volledige prijs (inclusief alles) laten zien, waardoor je altijd +17cent moet rekenen 8)7 Het vaste bedrag is ook geen voordeel voor mij, maar ook niet echt een nadeel. Echter, verder wel tevreden met beide partijen.
Deze heeft de totaal kosten.
https://www.ecosoftenergie.nl/energieprijzen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
Die kende ik nog niet, handig!
Voor de dagelijkse tarieven kun je ook de app Slim laden Service - Prijzen raadplegen:
Apple: https://apps.apple.com/nl...vice-prijzen/id6444105427
Android: https://play.google.com/s...imladenservice.showprices

De meeste aanbieders die ik ken, worden ondersteund (waaronder ook ANWB en Frank).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruud61
  • Laatst online: 15-05-2024
Als je graag wilt weten welke dynamische energieleverancier het goedkoopst voor jou is. Ik heb zelf net een website gebouwd om die vergelijking ui te voeren.

De vergelijking gebeurt op grond van de kosten, omdat de rest van de kosten hetzelfde zijn voor alle leveranciers. Ik houd totaal geen gegevens vast, maak niet eens gebruik van google analytics. Het was voor mij meer een fun project

Veel plezier :) https://varenco.eu/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonvanboven
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-10 21:52
Leuke website @Ruud61, ik zou onmiddelijk overstappen volgens jouw site:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnU4jWT30rWTpEORtDTi4qTEy6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nywCXP9mxsm9nnIFRM4jkAKO.png?f=fotoalbum_large

Iets is er niet helemaal goed want Zonneplan komt met dit bedrag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7wsPnMzMARCbz3i-P9SSv6FXo8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8oRkXxTM5H0JY2WdadbbmxJS.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

• Ruud61
Ik reken alleen de kosten uit: vaste maandkosten elektriciteit, gas, opslag met kwh en m3 en bij sommige ook nog zoiets als GvO en, geloof het of niet, regiotieslag.

De kosten die je ziet, zijn de inkomsten voor de leverancier (jaarbasis) op basis van de door jouw opgegeven gegevens.

Het zou best kunnen dat er in de gegevens die ik heb opgeslagen een foutje zit. En dat blijkt ook het geval te zijn:

"elektriciteit": {
"vasteKosten": 6.25,
"gvoOnbalans": 0,
"levering": 0.003,
"totaal": 0.003
},

Dat moet natuurlijk 0.03 cent per kWh zijn. Bedankt.

[ Voor 22% gewijzigd door Ruud61 op 23-09-2023 18:23 ]

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:03
@Ruud61 waarop baseer je de betrouwbaarheid van de leverancier?

Daarnaast lijk je in elk geval bij zonneplan met een verkeerde opslag te rekenen, en neem je volgens mij ook de maandelijkse vaste kosten niet mee.

Zie hiervoor de tabel in de startpost.

[ Voor 9% gewijzigd door trippelb op 23-09-2023 18:21 ]

• Ruud61
Zonneplan zakt ineens af naar de bodem :) Probeer het nog maar eens. Tibber zou nu voor jou de beste keuze zijn. Dank je @trippelb .

Ik heb het even nagerekend voor je

Tibber vraagt 3.99 per maand, dat is 47.88 per jaar, Verder vragen ze 0.018 eurcent per kWh voor GvO en onbalans. 9500 x 0.018 = 171 euro. Tezamen is dit 218.88 per jaar.

[ Voor 48% gewijzigd door Ruud61 op 23-09-2023 18:38 ]

• Ruud61
Je ziet een link naar https://varenco.eu/api/dynamischeprijzen.json. Dit gebruik ik voor de berekening.

Als je hier een fout in ziet zitten, dan hoor ik dat graag.

• trippelb
@Ruud61

Dat is snel gefixed!

Waarop baseer je de betrouwbaarheid?

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:53
Ruud61 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:28:
Zonneplan zakt ineens af naar de bodem :) Probeer het nog maar eens. Tibber zou nu voor jou de beste keuze zijn. Dank je @trippelb .

Ik heb het even nagerekend voor je

Tibber vraagt 3.99 per maand, dat is 47.88 per jaar, Verder vragen ze 0.018 eurcent per kWh voor GvO en onbalans. 9500 x 0.018 = 171 euro. Tezamen is dit 218.88 per jaar.
Best een leuke tool!

Klopt de header dan wel met “… per maand incl btw” ?
Kun je (netto) terugleveren er ook nog ergens in verwerken?

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ruud61 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:17:
Ik reken alleen de kosten uit: vaste maandkosten elektriciteit, gas, opslag met kwh en m3 en bij sommige ook nog zoiets als GvO en, geloof het of niet, regiotieslag.

De kosten die je ziet, zijn de inkomsten voor de leverancier (jaarbasis) op basis van de door jouw opgegeven gegevens.

Het zou best kunnen dat er in de gegevens die ik heb opgeslagen een foutje zit. En dat blijkt ook het geval te zijn:

},

Zonneplan klopt nog steeds niet hoor.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ruud61 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:48:
Als je graag wilt weten welke dynamische energieleverancier het goedkoopst voor jou is. Ik heb zelf net een website gebouwd om die vergelijking ui te voeren.

De vergelijking gebeurt op grond van de kosten, omdat de rest van de kosten hetzelfde zijn voor alle leveranciers. Ik houd totaal geen gegevens vast, maak niet eens gebruik van google analytics. Het was voor mij meer een fun project

CO2 compensatie voor gas doet alleen All-in-power volgens de website, maar ANWB zegt dat ze dat ook doen?
De CO2 die vrijkomt bij de verbranding wordt vaak gecompenseerd door te investeren in duurzame initiatieven, zoals de bouw van windmolens, zonneparken en aanleg van bos. Dat is ook hoe ANWB Energie de levering van gas compenseert.
Ik denk dat er meer zijn.

• JukeboxBill
Heb net hetzelfde jaarverbruik ingevuld op varenco.eu, welke ik ook bij mijn huidige leveranciers heb opgegeven.

Als ik bij ANWB, mijn huidige stroomleverancier, dezelfde gegevens invul dan kom ik nu op een maandbedrag van €95, wat ongeveer overeenkomt met wat ik nu aan voorschot betaal. Bij varenco is het €168.

Als ik datzelfde bij Tibber doe, dan kom ik op €82 uit. Bij Varenco is dat €120.

Iets zegt mij dat er het e.o.a. niet klopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4lWAVIrYEv0CUTi1kyeMvRzDII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ET6YDc4aIW0ijqfJ2IYzaQAB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMFpHQPikqv0Gyvkutn9wP6LTog=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cTyyFnzoo4oPw2ThgsDo9eIt.png?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door JukeboxBill op 23-09-2023 19:45 ]

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ruud61 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:17:

},

Handlingkosten: 2 cent incl. btw = 0,02 Euro

dus ook niet 0.03 cent

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ruud61
Bedankt voor jullie feedback.

Ik moet duidelijk iets aanpassen :) (duidelijker zijn over het doel)

Voor alle duidelijkheid: ik doe geen prognose berekening. Dat doen de leveranciers zelf en ook de bekende vergelijkingssites (of ze gebruiken de prognoses van de leveranciers). Ik reken ALLEEN DE KOSTEN uit.

Wat betekent dit? Elke leverancier die een dynamisch contract aanbiedt, doet dit op basis van een vast maandelijks bedrag + een kleine opslag voor elke kWh elektriciteit en m3 gas. Sommige brengen ook nog zoiets als GvO in rekening en transportkosten van gas van Groningen naar je huis (daar was het ooit voor bedoeld. Alleen EasyEnergy doet dit, geloof ik).

Dat maakt allemaal niet uit. Dit is namelijk het enige waarop deze leveranciers aan ons kunnen verdienen. Alle andere kosten liggen vast en vormen het leeuwendeel van je rekening. Daarop kunnen de leveranciers zich niet van elkaar onderscheiden.

Mijn idee is: vergelijk deze leveranciers nu op basis van deze kosten die zij in rekening brengen. Ik heb hier wel een schatting nodig. Hoeveel kWh en m3 gebruik je. Dan kan op een vrij eenvoudige manier berekend worden wat deze kosten precies zijn.

Bij dit soort opbrengsten zijn leveranciers gebaat bij veel klanten.

De prognose berekening gebruiken voor een onderlinge vergelijking is niet betrouwbaar. Sommige leveranciers baseren hun berekening op je historische gegevens en andere leveranciers hanteren de huidige marktprijs. Er is geen standaard rekenmethode afgesproken. Daar zijn sommige leveranciers ook totaal niet bij gebaat.

Ik denk dat je alleen kunt vergelijken op basis van de opbrengsten en niet de marktprijs, belasting en kosten voor netbeheer. Deze kosten zijn hetzelfde voor elke leverancier van dynamische contracten.

Dat heeft mij doen besluiten om een vergelijking uit te voeren op basis van deze inkomsten voor de leverancier.

Geef mij alsjeblieft even de tijd om alles goed te krijgen. Ik heb nog niet alle gegevens beschikbaar. Je mag meehelpen als je dat leuk vindt :)

De betrouwbaarheid van groene stroom heb ik kunnen achterhalen, maar dat geldt niet voor de co2 compensatie. Het is een leuk uitzoekwerkje. Of dat voor de meeste gebruikers nu echt belangrijk is, weet ik niet.

Als iets volgens jou niet klopt, doe mij dan een plezier en deel dit met mij.

Bedankt voor de opmerking met betrekking tot de caption. Ik zal het aanpassen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ruud61 op 23-09-2023 19:54 ]

• trippelb
@Ruud61 dank weer voor de snelle terugkoppeling, maar nogmaals de vraag:

Waar komt de betrouwbaarheidsscore van de de leveranciers vandaan?

EasyEnergy met bijvoorbeeld een slechte klantenservice (lees maar eens terug in dit topic) scoort bijvoorbeeld 4 sterren. En Tibber bijvoorbeeld 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud61
Betrouwbaarheid.. die moeten jullie uiteindelijk bepalen (hier maak ik ook een opmerking over ergen op mijn website). Het is nu natte vingerwerk. Hoe lang bestaat het bedrijf en is het een bekend bedrijf. Meer dan dat heb ik momenteel niet :)

Maar het meenemen van klanten recensie is een hele goede tip. Dank je.

Ik zal wel alles op drie sterren zetten voorlopig. Is dat een goed idee? Of nog beter. Ik ga kijken of ik iets kan afleiden van de bestaande recensies. Voor nieuwe bedrijven is dat nogal lastig.

[ Voor 36% gewijzigd door Ruud61 op 23-09-2023 20:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trippelb
Als je geen goed onafhankelijk middel hebt om dit aan te toetsen zou ik eigenlijk wegblijven van subjectieve oordelen over betrouwbaarheid.

Want gaat het om solvabiliteit, klantenservice, of bijvoorbeeld voorspelbaarheid van tariefwijzigingen? Het is dan denk ik netter om prijsvergelijker te zijn en hier verder van weg te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud61
@trippelb Bedankt. Ik ben het met je eens. Ik zal in de tussentijd proberen om de betrouwbaarheid te onderbouwen met bestaande klanten recensies. Bedrijven waar geen informatie over bekend is, laat ik verder achterwege.

Maar gedurende dat onderzoek zal dit gegeven verder weggelaten worden, net als het gegeven over CO2 compensatie. Ik kan beiden momenteel niet bepalen.

Ik kan jullie input heel goed gebruiken :)

• franssie
  • Laatst online: 01:39

franssie

Save the albatross

Ruud61 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:40:
@trippelb Bedankt. Ik ben het met je eens. Ik zal in de tussentijd proberen om de betrouwbaarheid te onderbouwen met bestaande klanten recensies. Bedrijven waar geen informatie over bekend is, laat ik verder achterwege.

Maar gedurende dat onderzoek zal dit gegeven verder weggelaten worden, net als het gegeven over CO2 compensatie. Ik kan beiden momenteel niet bepalen.

Ik kan jullie input heel goed gebruiken :)
Betrouwbaar is bijzonder subjectief. Als je al iets wil tonen dan zou ik het laten bij de factoren/drivers die al genoemd werden, oprichtingsdatum/leeftijd - aantal klanten - externe reviews - etc
Dan kan de bezoeker zijn eigen balanced scorecard afweging maken. Is van beide kanten transparanter.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:58
Ruud61 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:28:
Tibber komt nu te goedkoop uit je berekening. De opslag per kWh die Tibber rekent inclusief BTW is €0,02178, zoals ook in de startpost staat :)

Die 0,018 euro die Tibber per kWh vraagt is exclusief BTW. Dit staat ook niet heel duidelijk in hun rekentool, maar als je het totaalbedrag uit hun rekentool terugrekent dan kom je erop uit dat dit exclusief BTW is.

[ Voor 3% gewijzigd door Sicco92 op 23-09-2023 22:29 ]

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10 15:36

Swerfer

Hmm...

Ruud61 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:48:

15:00 CET? 13:00 CET.

Handige website, alleen nog even beter geschikt maken voor mobiel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beoW7nlyzaKGYtZkewRsCVWx69s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTGxCenJClvilTduKDx4pYXB.jpg?f=fotoalbum_large

Oh, en je groene stroom kolom klopt ook niet. Zonneplan is eerlijk en geeft aan dat 100% groene stroom nog (bijna) niet kan. Eneco kan dit dus ook niet, ze gebruiken bijvoorbeeld biomassa wat ook niet 100% groen is en nog meer dubieuze energiebronnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Swerfer op 23-09-2023 22:38 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Ruud61
Dank je @Sicco92 . Zal dit verbeteren.

@Swerfer Ja, dat is wel een dingetje. Moet even een andere opzet verzinnen voor mobiel met media query. Komt eraan :)
Pagina: 1 ... 176 ... 305 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels