dextertje schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:27:
[...]
Ik geloof niet dat ik je hele verhaal helemaal begrijp, maar het komt er op neer dat het veel duurder is dan bijvoorbeeld wind, toch?
En dat het nu té duur is, eigenlijk.
Maar ik weet niet hoe goed kerncentrale dips in zon- en windenergieopwek kan opvangen, want daar is veel behoefte aan.
In Nederland zit op moment Tennet al in de maag met 4GW must run energiecentrales, daar valt ook kerncentrale Borssele onder, Tennet zou graag het aantal GW must run kleiner willen hebben,
Veel EU landen verlangen dat kerncentrales niet terugschalen en garanderen op een of andere manier een "strike price" los van de marktprijs.
Als Hinkely point C in 2027 in productie komt heeft die een strike price van rond 12-13ct/kWh, het verschil met marktprijs wordt door UK overheid bij gepast voor 35 jaar,
Uitzondering is Finland die kent niet zo'n regeling, Olkiluoto 3 ging dan ook een maand na officiele ingebruikname in April dit jaar terug naar minium ca 30% daar de marktprijs rond 3ct/kWh lag in mei '23
In principe is een kerncentrale regelbaar van laag tot 100%, maar het is afhankelijk van overheid wat deze verlangen en of op een of andere manier een minimale garantieprijs tegen overstaat.
Voor dipjes zijn 1-2GW aan 4uurs grid-accu opslag belangrijk zodat gas/kolen/kern centrales kunnen opstarten of tijd hebben om op te schalen
Een kerncentrale moet het hebben van lange termijn contracten tegen lange tijd vaste prijs (wat nu ca 75% van de markt is) of een garantieprijs bij zoveel mogelijk opwek van de overheid, welke tot €500 mln/jaar /€20-60 in de netwerkkosten voor een 3x25A, voor 2-5 stuks.
Klein deel van energiemarkt, hooguit 25% is Day ahead op moment hoe dat in 2030-35 is, ik heb geen glazenbol.
Huishoudens zijn een nog veel kleiner deel van electriciteitverbruik met 14-17TWh/j op een totaal van 115-125TWh/j
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant