Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@Hapkoek De vermindering energiebelasting wordt verrekend via de leverancier van stroom. Dat is momenteel bijna 600 euro per jaar.
Als je enkel gas aanklikt wordt die vermindering dus niet meegerekend.

Staar je ook niet blind op het maandbedrag/voorschot, je kijkt immers naar dynamische tarieven leveranciers.

- knip -

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-06 16:13
@Raymond P
Zat nog eens goed te kijken naar de prijs opbouw en toen viel het me ook op.. Duidelijk.

Over terug leveren met zonnepanelen, is het dan niet handiger om een vast contract te nemen? Wanneer je dynamisch neemt lever je immers ook terug tegen de huidige kWh prijs die vaak overdag wat lager ligt. Daarnaast heb je niet direct last van saldering regels die gewijzigd worden.

Hoe kijken jullie hier naar?

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:28
Hapkoek schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:27:
@Raymond P
Zat nog eens goed te kijken naar de prijs opbouw en toen viel het me ook op.. Duidelijk.

Over terug leveren met zonnepanelen, is het dan niet handiger om een vast contract te nemen? Wanneer je dynamisch neemt lever je immers ook terug tegen de huidige kWh prijs die vaak overdag wat lager ligt. Daarnaast heb je niet direct last van saldering regels die gewijzigd worden.

Maar als je voor je netto verbruik veel meer betaalt per kWh, dan kun je met dynamisch over het geheel goedkoper uit zijn. Vergeleken met vorig jaar is de spreiding tussen dynamisch en vast een stuk kleiner geworden. Je ziet nu dus ook mensen de afweging maken om voor de winter toch een vast contract af te sluiten.

Of als je een grote verbruiker hebt die je in kunt zetten op momenten van negatieve prijs, dan kun je je inkoopprijs verlagen en voorkom je op die momenten dat je moet betalen voor het leveren met je PV. Zo zijn er mensen met een EV die in de zomer dus een inkoopprijs hebben die lager is dan de verkoopprijs. Ze stoppen de goedkope eigen PV stroom in de auto en leveren alleen in de duurdere ochtend en avond uren.

Het hangt dus af van de verhouding tussen opwekking en verbruik, van je verbruiksprofiel door de dag heen, mogelijkheden om te sturen en als je meer opwekt dan je zelf verbruikt ook van de terugleververgoeding (nu contracten met 4,5 cent per kWh. Dan kun je dynamisch nog wel meer realiseren).

[ Voor 6% gewijzigd door bilgy_no1 op 28-09-2023 10:51 ]

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-06 23:21

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Hapkoek schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:27:
@Raymond P

Momenteel heeft wind meer invloed dan zon.

Over het algemeen, als het zonnig is waait het niet, en andersom.
Dus zon kan je duur verkopen en als het waait koop je weer goedkoop in.

Dit is wel heel erg kort door de bocht. en de zon zie je echt wel elke dag terug in de energieprijzen.
Maar de wind heeft daar meer invloed op als je de weken met elkaar vergelijkt.

Over het algemeen lukt het mij om de stroom duur te verkopen en goedkoop in te kopen.
Dus lukt 10 van de 12 maanden ongeveer. waarbij ik vorig jaar geluk heb gehad dat de stroom in de winter goedkoper was dan in de zomer. waardoor ik heel veel profijt heb gehad van de dynamische tarieven.
rekening van 0 euro terwijl ik netto 2000kwh had verbruikt dat jaar. (ik ga dat niet kunnen herhalen dit jaar).

Het is uiteindelijk een gok. vandaar dat de topic start ook zegt, als je verbruik en opbrengst gelijk aan elkaar zijn, ga gewoon voor vast. (zolang je kan salderen).

Wek je weinig op of juist heel erg veel (ten opzichte van je verbruik), dan kan dynamisch ook weer interessant worden.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-06 16:13
@bilgy_no1 en @Smuggler
Dank voor jullie antwoorden! Interessant om te lezen. Wij gaan volgende maand verhuizen en hebben dan voor het eerst zonnepanelen. Daarnaast is de woning natuurlijk nieuw voor ons dus is het enige referentiekader wat ik heb het verbruik van de vorige bewoners. (Wat ook niet accurate informatie is aangezien zij een ander huishouden hebben en geen panelen.) Om die reden is het voor mij lastig inschatten wat er nou handig is voor ons..

Maar dan lijkt me dynamisch beginnen handig om te kijken wat het verbruik daadwerkelijk is en op basis van een aantal maanden kijken wat nu echt kostentechnisch efficiënt is.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:01
@Hapkoek Als je gaat verhuizen naar een bestaande woning heb je voor variabel/vast te maken met de SJA (standaard jaar afname) van de vorige bewoner voor de voorschotten.
Als je heel erg hard in het energieverbruik van de woning in grijpt, kan het om aanzienlijke bedragen gaan die je bij de energieleverancier parkeert tot de jaarrekening.

Als je verhuizing voor de winter is, de opwek van zonnepanelen is niet zo groot in de winter pas vanaf Maart kan je voorschotten op basis van werkelijk meterstanden verder naar beneden krijgen.

Dynamisch is alleen nog Zonneplan die werkt met maandelijks verrekenen van werkelijk verbruik werkt.
Je betaalt in November het verwachte (prognose) verbruik van December in Januari wordt het werkelijk verbruik van december verrekend met het voorschot van Februari.
Tibber (alleen electriciteit) rekent per maand achteraf nog af op werkelijke verbruik, echter is maandrekening negatief, (meer opwek dan verbruik) dan wordt deze niet uitbetaald maar gaat in een spaarpotje tot de jaarrekening,
Positeve maandrekeningen dien je wel te betalen,
Hoe bezwaarlijk dat is, is afhankelijk van wanneer je verhuist en hoe groot je saldeervolume is

ANWB (dynamisch, markt aandelel 40-45&%) gaat voornamelijk voor de voorschotten uit op basis van gegevens die je zelf aangeeft of aannemelijk kan maken en kun je voorschotbedrag zelf aanpassen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Domba Tibber leegt eerst je spaarpotje voordat je weer positieve rekeningen gaat betalen als dat voorkomt vóór de jaarnota.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Raymond P Het hangt geheel af van wanneer je jaarperiode start en hoeveel PV je hebt.
Ik zelf ben all-electric netto opwekker en ik heb deze maand dan ook Tibber verruilt voor ANWB.
(€15/mnd, na telefonisch en per E-mail onderbouwing)

In mijn geval pakt de aanpassing heel bezwaarlijk uit met de invoering per 1 oktober, dat alle positieve maandrekeningen aan het begin van de jaarperiode zitten en geen enkele maand uit spaarpotje wordt voldaan, voor de jaarrekening,

Edit @Raymond P meest bezwaarlijk was dat verrekening van energiebelasting niet duidelijk werd,
Tot 1-1-24 €0,12599/kWh en vanaf 1-1 rond €0,099/kWh (ligt nog niet vast) hoe dat verwerkt wordt met maandelijkse facturatie. Reden dat in niet naar Zonneplan ben overgestapt, maar ANWB

[ Voor 23% gewijzigd door Domba op 28-09-2023 11:45 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Raymond P
  • Nu online
@Domba Klopt, het is niet ideaal.

Verrekening teruglevering bij het overlappen van een kalenderjaar is nu nog wel erg zeldzaam lijkt mij. Voorzichtige gok een handjevol consumenten waarbij dat van toepassing zou kunnen zijn.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• themeparktommy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-06 08:54

themeparktommy

Pretparkgek!

Hapkoek schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:52:
Bedankt voor de input! Grappig dat ANWB dan veelgebruikt is, die kom ik tijdens googelen dan weer niet tegen.. Zo zie je maar wat SEO doet :+

Edit: zet het toch even hier neer, als ik bij ANWB dan een gas only prijsopgave maak kom ik +/- op €200 uit. Doe ik Gas/stroom kom ik op +/-€140 uit.. Ik snap dat een combi deal waarschijnlijk aantrekkelijker is voor de maatschappij en dat ze daarop sturen, maar klopt dit verschil?

Daarnaast weet ik ons verbruik nog niet zo goed omdat we gaan verhuizen, maar we laten wel zonnepanelen leggen en gaan bij verwarmen met airco's om het gas verbruik wat te verminderen..
Dit komt hoogstwaarschijnlijk wegens de belastingkorting die je krijgt voor je stroomverbruik.
Was al beantwoord :)

Grafisch Ontwerper, 999 Games

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Raymond P Ik had een van de weinige kunnen zijn, om uit te vinden wat de werkelijke status van de maandelijkse facturen is in verhouding met de jaarrekening voor energiebelasting zou zijn mbt jaarlijkse energiebelastinging wijzigingen

Ik kreeg koude voeten

Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel van de 238k dynamische contracten (peildatum 1augustus) gebruikers PV hebben.
Het aantal dat meer PV opwek heeft dan verbruik zal hooguit een paar honderd zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:59
Domba schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:42:
@Raymond P Ik had een van de weinige kunnen zijn, om uit te vinden wat de werkelijke status van de maandelijkse facturen is in verhouding met de jaarrekening voor energiebelasting zou zijn mbt jaarlijkse energiebelastinging wijzigingen

Ik kreeg koude voeten

Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel van de 238k dynamische contracten (peildatum 1augustus) gebruikers PV hebben.
Het aantal dat meer PV opwek heeft dan verbruik zal hooguit een paar honderd zijn
Die laatste groep kan nog wel een meevallen en wellicht groeien. De tarieven voor terugleveren worden steeds lager + een toeslag (analysen verwachten dat meer leveranciers dit gaan doen). Als je ongeveer net zoveel opwek als je verbruikt kan je beter vast zitten. Maar bij een hoger overschot kan je dynamisch nog wel eens beter uit zijn.
Denk ook dat mensen met panelen wat bewuster bezig zijn met energie en meer bereid zijn om het verbruik te sturen.

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-06 19:29
Willempie27 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:49:
[...]

Die laatste groep kan nog wel een meevallen en wellicht groeien. De tarieven voor terugleveren worden steeds lager + een toeslag (analysen verwachten dat meer leveranciers dit gaan doen). Als je ongeveer net zoveel opwek als je verbruikt kan je beter vast zitten. Maar bij een hoger overschot kan je dynamisch nog wel eens beter uit zijn.
Denk ook dat mensen met panelen wat bewuster bezig zijn met energie en meer bereid zijn om het verbruik te sturen.
Ik val onder de groep mensen met een pv een dynamisch contract. Het contract is echter alleen voor gas, voor Electra zit ik op een flex contract zodat ik op jaarbasis kan salderen.

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:17
Goh, Tibber toch weer met de billen bloot. Ook de wijziging voor factureren gaat niet door. Ook dit weer vanwege regelgeving die dit niet toe laat.
Dus Tibber blijft gewoon wat het altijd al deed. Dus 1op1 factureren per maand tegen zelfde tarief.

Had ik nooit hoeven over te stappen naar zonneplan achteraf.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 06:51
Domba schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:42:

Ik kreeg koude voeten

En nu draait tibber ook die wijziging weer terug. Er wordt gewoon per maand betaald bij overproductie.

Weer warme voeten? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdverolme
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 22:16
Nou, het spaarpotje idee van Tibber is alweer teruggedraaid.

Mail van Tibber:

-----

Daar zijn we weer, en ja... we moeten er een beetje van blozen...

Op 31 augustus hebben we je een e-mail gestuurd waarin we hebben aangekondigd dat er vanaf 1 oktober een wijziging zou plaatsvinden in de uitbetaling bij overproductie. Als jouw zonnepanelen maandelijks meer stroom produceren dan je verbruikt, zouden we het bedrag voor overproductie niet meer direct aan je uitbetalen. In plaats daarvan zouden we het bedrag bewaren en meenemen naar de volgende maand. Op die manier zou je in de zomermaanden een reservepotje opbouwen voor de wintermaanden.

Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar deze verandering zal niet worden doorgevoerd. De financiële regelgeving laat dit niet toe bij onze huidige manier van achteraf factureren. We blijven dus factureren zoals je van ons gewend bent. Onderaan dit bericht hebben we de twee mogelijke scenario's ter verduidelijking voor je uitgeschreven.

We weten dat ook velen van jullie blij waren met deze verandering, maar zelfs met jullie toestemming is het wettelijk niet toegestaan om een overschot vast te houden voor een volgende maand.

-----

Ik vind dit wel een bijzondere gang van zaken, meer in de zin van dat dit vooraf niet gecheckt was of de regelgeving dit wel toelaat.

Zelf hebben we een aparte rekening geopend voor Tibber, zodat we in de zomermaanden bufferen om het in de wintermaanden te gebruiken.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-06 23:21

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Tibber is blijkbaar ook weer ergens teruggevloten.
Beste Smuggler,

Op 31 augustus hebben we je een e-mail gestuurd waarin we hebben aangekondigd dat er vanaf 1 oktober een wijziging zou plaatsvinden in de uitbetaling bij overproductie. Als jouw zonnepanelen maandelijks meer stroom produceren dan je verbruikt, zouden we het bedrag voor overproductie niet meer direct aan je uitbetalen. In plaats daarvan zouden we het bedrag bewaren en meenemen naar de volgende maand. Op die manier zou je in de zomermaanden een reservepotje opbouwen voor de wintermaanden.

Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar deze verandering zal niet worden doorgevoerd. De financiële regelgeving laat dit niet toe bij onze huidige manier van achteraf factureren. We blijven dus factureren zoals je van ons gewend bent. Onderaan dit bericht hebben we de twee mogelijke scenario's ter verduidelijking voor je uitgeschreven.

We weten dat ook velen van jullie blij waren met deze verandering, maar zelfs met jullie toestemming is het wettelijk niet toegestaan om een overschot vast te houden voor een volgende maand.

Onze excuses voor de verwarring die mogelijk is ontstaan. Mocht er iets onduidelijk zijn of heb je vragen over deze verandering, aarzel dan niet om contact op te nemen met ons Support team via hello@tibber.com of de Tibber-app. We helpen je graag. 🫶

Met vriendelijke groeten,

Sander Smit
Business Controller
Ben benieuwd welk idee ze volgende maand hebben,
Denk dat ze nog steeds een cash-flow probleem hebben ergens.
Maar dit is wel fijn voor mij persoonlijk.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Bezzerk
  • Laatst online: 17-06 06:51
Smuggler schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:02:
Tibber is blijkbaar ook weer ergens teruggevloten.

[...]

Denk dat ze nog steeds een cash-flow probleem hebben ergens.
Maar dit is wel fijn voor mij persoonlijk.
Als dat het is dan is de puzzel toch wel lastig kennelijk een prijsstelling te vinden waarbij ze onderscheidend blijven. En dat alles binnen de regels.

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 10:26
jdverolme schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:02:
Nou, het spaarpotje idee van Tibber is alweer teruggedraaid.

Mail van Tibber:

-----

-----

Ik vind dit wel een bijzondere gang van zaken, meer in de zin van dat dit vooraf niet gecheckt was of de regelgeving dit wel toelaat.

Zelf hebben we een aparte rekening geopend voor Tibber, zodat we in de zomermaanden bufferen om het in de wintermaanden te gebruiken.
Geen idee wat er aan de hand is bij ze. Op zich is hun "spaarpotje" niet eens zo anders dan wat de vaste leveranciers doen. Blijkbaar is er toch iets waarom het niet mag. Of het heeft ze teveel klanten gekost.

Ik stap dit weekend over van Tibber naar Zonneplan en dat ga ik niet meer terug draaien. Laat ze bij Tibber nu eerst maar even een tijd de voorwaarden stabiel houden. Dan maar Zonneplan met de maandelijkse voorschotten.

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 14:03
s_schimmel schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:10:
[...]

Geen idee wat er aan de hand is bij ze. Op zich is hun "spaarpotje" niet eens zo anders dan wat de vaste leveranciers doen. Blijkbaar is er toch iets waarom het niet mag. Of het heeft ze teveel klanten gekost.
Het is niet helemaal het zelfde.
Als je kiest voor maandelijks een voorschot + jaarlijks (of bij einde contract) dat verrekenen, dan ben je consequent.

Ik kan me voorstellen dat je consequent moet zijn van de wet, dus als jouw manier van factureren is: per maand achteraf de kosten factureren, dan moet je dat ook bij negatieve facturen doen en niet alleen bij positieve facturen.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-06 14:29
Smuggler schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:02:

Wat ik me nog voor kan stellen is een spaarpotje voor de energiebelasting en de BTW. Er is geen enkele reden waarom Tibber op dat punt meer zou moeten uitbetalen dan je kan salderen.

Dat zou geen probleem hoeven zijn, want in de zomer krijg je dan alleen de kale energietarieven terug, maar in de winder betaal je geen EB en BTW over wat je kan salderen.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:59
Tjonge, wat een amateurs.... Nou ja, dan hoef ik iig niet over te stappen. Was al voornemens weg te gaan na opmaken van mijn saldeerpotje/na aflopen van mijn 1e jaar.

Ik gok erop dat ze wel verder gaan zitten broeden. En dat er binnenkort wel weer een nieuw konijn uit de hoge hoed komt.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willempie27
Het probleem wat Tibber heeft is dat het elke maand een factuur stuurt. Wettelijk gezien is de maximale betaaltermijn 2 maanden. De enige uitzondering is als partij 1 (klant) nog een bedrag (denk aan bijv fust, energietegoed etc) uit heeft staan bij partij 2 (leverancier). Indien beide partijen akkoord gaan en voor beide partijen geen nadeel is mag het langer zijn.

De andere leveranciers werken dan met een voorschot en maken geen factuur op. Dus als Tibber echt cashflow problemen heeft komt daar ook een voorschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Bezzerk schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:02:
[...]
En nu draait tibber ook die wijziging weer terug. Er wordt gewoon per maand betaald bij overproductie.

Weer warme voeten? ;)
Ik heb al paar nieuwe warme schoenen, die gaan wel mee tot Mei ;)
(ik heb de mail ook nog gekregen, wel netjes daar ik geen klant meer ben)

Ik zit nu op voorschot, ik saldeer nu wel de energiebelasting 2023 volledig met opwek in 2024 op jaarbasis.
Op 1 januari weten we wat werkelijke verschil wordt en/of voor 1e schijf 0-2900 nog een ander energiebelastingtarief gaan zien.

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-06 16:22
Verkeerde forum....

[ Voor 92% gewijzigd door Obelixxx op 29-09-2023 08:00 ]

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:26
phicoh schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:19:
[...]

Wat ik me nog voor kan stellen is een spaarpotje voor de energiebelasting en de BTW. Er is geen enkele reden waarom Tibber op dat punt meer zou moeten uitbetalen dan je kan salderen.

Dat zou geen probleem hoeven zijn, want in de zomer krijg je dan alleen de kale energietarieven terug, maar in de winder betaal je geen EB en BTW over wat je kan salderen.
@phicoh
Zoals ik direct na de nu weer terug gedraaide wijziging al had genoemd.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dextertje
Haha, ik dacht juist: dat krijg je als je een beetje jong en dynamisch bedrijf bent en vooral bezig bent met dingen anders te doen. B-)
Om een of andere reden kan ik het van Tibber wel accepteren.

• Tank
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-06 06:37
Zag een berichtje over vol stroomnet en “spitsmijden”
Momenteel stuur ik op aandeel groene stroom op dat moment (en dus ook prijs)

Weet iemand of ik dan ook de spits vermijd ?
Of beter gezegd, op welke tijden is de spits ?

• anboni
  • Laatst online: 00:35
Tank schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:48:

De spits is op de uren met de hoogste prijzen. (meer vraag, zelfde of minder aanbod -> hogere prijs)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:08
Tank schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:48:

Dat kan je hier bekijken:
https://energie.theoxygent.nl/

1 dag vooruit en een weekprognose.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:22
Bezzerk schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:32:
[...]

Waarom dan niet je opgegeven verbruik aanpassen zodat je je tegoed weg kan werken?
Die berekening is gebaseerd op verbruik en theoretisch tarief, tarief dat kennelijk hoger is dan het werkelijk gebruik.

Ik heb ook tegoed opgebouwd daar, en stel het steeds een beetje naar beneden bij. Het tarief kan ik in die berekening niet aanpassen, het verbruik wel.
Bij mijn casus kon dat niet.
Ik had 2000 euro tegoed bij ANWB, het huis werd vrijwel niet meer gebruikt itt het jaar ervoor, maar het maandelijkse voorschot mocht niet lager worden dan 100 euro, ik zou pas bij de jaarafrekening mijn tegoed terugkrijgen. Of bij een overstap, wat ik dus na 2 maanden zeuren maar heb gedaan.

• bilgy_no1
dextertje schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:18:
[...]

Het is niet helemaal het zelfde.
Als je kiest voor maandelijks een voorschot + jaarlijks (of bij einde contract) dat verrekenen, dan ben je consequent.

Ik kan me voorstellen dat je consequent moet zijn van de wet, dus als jouw manier van factureren is: per maand achteraf de kosten factureren, dan moet je dat ook bij negatieve facturen doen en niet alleen bij positieve facturen.
Het kan ook nog zijn dat de term "spaarpotje" ze de das omdeed. Dat impliceert dat het een soort bankrekening is en een energieleverancier mag niet bancaire diensten gaan leveren zonder bancaire vergunning van DNB.

Die zinsnede dat er ook "velen van jullie blij waren met de nieuwe manier van factureren" (of iets van die strekking) is ook wel een knap staaltje marketing praat. Hebben mensen ze speciaal laten weten dat ze er blij mee waren? Of hebben ze gedacht "wie niet weggaat is er blij mee"?

• dextertje
bilgy_no1 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:03:
[...]

Die zinsnede dat er ook "velen van jullie blij waren met de nieuwe manier van factureren" (of iets van die strekking) is ook wel een knap staaltje marketing praat.
Dat stukje kostte ze ook wel punten bij mij, dat hadden ze wel weg mogen laten, want voor de rest vond ik het wel een nette mail.

Ook moet ik zeggen dat ik me kan voorstellen dat het waar is, want ik vond het idee ook niet onprettig dat ik een soort potje zou kunnen opbouwen zodat ik in de winter niet zoveel kwijt was.
Ja, je kunt het ook op een spaarrekening zetten, maar niet iedereen heeft die discipline.

Desondanks dacht ik tot die zin: "gelukkig geen stomme marketingpraat" en toen deden ze dat bijna helemaal teniet met die zinsnede.

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-06 15:11
dextertje schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:28:
[...]

Dat stukje kostte ze ook wel punten bij mij, dat hadden ze wel weg mogen laten, want voor de rest vond ik het wel een nette mail.

Ook moet ik zeggen dat ik me kan voorstellen dat het waar is, want ik vond het idee ook niet onprettig dat ik een soort potje zou kunnen opbouwen zodat ik in de winter niet zoveel kwijt was.
Ja, je kunt het ook op een spaarrekening zetten, maar niet iedereen heeft die discipline.

Desondanks dacht ik tot die zin: "gelukkig geen stomme marketingpraat" en toen deden ze dat bijna helemaal teniet met die zinsnede.
Klinkt inderdaad als de schijn ophouden dat de reacties veelal positief waren, wat ik niet echt geloof. Overproductie opsparen in een potje klinkt leuk, maar ik krijg er meer rente voor op mijn spaarrekening ten opzichte het bij hun te laten verrekenen met mijn verbruik.

• bilgy_no1
dextertje schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:28:
[...]

Voor die mensen zijn er (bijna) alle andere aanbieders die met een voorschot werken. Het lijkt mij dus dat mensen met Tibber ook bewust kozen voor maandelijks factureren en dus schommelingen door het jaar heen.

Kan uiteraard zijn dat mensen ook Tibber kiezen voor de integraties (wat ze redelijk uniek doen), maar de voorkeur geven aan voorschotten. Ik kan me echter niet voorstellen dat zij massaal Tibber hebben gemaild met uitingen van dank voor dit plan. Dat zal toch in het niet zijn gevallen bij de klachten.

• dextertje
bilgy_no1 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:44:
[...]

Voor die mensen zijn er (bijna) alle andere aanbieders die met een voorschot werken. Het lijkt mij dus dat mensen met Tibber ook bewust kozen voor maandelijks factureren en dus schommelingen door het jaar heen.
Dit heeft voor mij nooit een rol gespeeld.
Maar als ik dit wel had laten meespelen en in april zou gaan starten, dan zou ik dit model prefereren boven het maandelijks voorschot.
Waarom? Ik heb nu sinds april elke maand 80 euro in Greenchoice gestopt, maar tot nu toe -1200 kWh verbruikt.
Ik ga einde contract best wat geld terug krijgen.

Als ik bij Tibber had opgepot, had ik niks betaald en de komende maanden ook niks, misschien voor het eerst wat in januari.

Dus vandaar dat ik me best kan voorstellen dat mensen het wél fijn vinden. Maar het is natuurlijk voor veel mensen fijner om eerst van april t/m september geld te krijgen van je leverancier, waarmee je de rekening van de overige maanden kunt voldoen.
Kan uiteraard zijn dat mensen ook Tibber kiezen voor de integraties (wat ze redelijk uniek doen), maar de voorkeur geven aan voorschotten. Ik kan me echter niet voorstellen dat zij massaal Tibber hebben gemaild met uitingen van dank voor dit plan. Dat zal toch in het niet zijn gevallen bij de klachten.
Nee, dat geloof ik ook niet. Het kan natuurlijk zijn dat 100 mensen aan Tibber kenbaar maakten dat ze het een goed plan vonden en dat Tibber dat vertaalt dat velen het fijn vinden.
Daarbij uit marketingtechnische overwegingen achterwege laten dat er voor die 100 mensen die het fijn vinden, 1000 mensen staan die het vervelend vinden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
bilgy_no1 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:03:
[...]

Het kan ook nog zijn dat de term "spaarpotje" ze de das omdeed. Dat impliceert dat het een soort bankrekening is en een energieleverancier mag niet bancaire diensten gaan leveren zonder bancaire vergunning van DNB.
De energieleverancier int voor de overheid de energiebelasting, deze dient elke maand aangifte te doen net als BTW en binnen een maand af te dragen. In principe zijn deze verschuldigd op moment je een nota of voorschotnota wordt uitgeschreven. Met positieve maandrekeningen betaal je energiebelasting, negatieve maandrekeningen worden niet uitbetaald, hoe wil je EB dan salderen, waarvoor energieleverancier elke maandaangifte doet en binnen een maand erna betaald aan de BD?

Je komt in de knoei met de verbruiksperiode, die afgesloten wordt met een eindfactuur.

(Handboek milieubelastingen 2023 voor BD-medewerker)
De saldering moet worden toegepast per aansluiting. Als de hoeveelheid elektriciteit die via de
aansluiting op het net is ingevoed, groter is dan de hoeveelheid elektriciteit die via dezelfde aansluiting
geleverd is, wordt de per saldo verschuldigde EB gesteld op nihil. De saldering kan niet leiden tot een
negatief belastingbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:07
Verkeerde informatie

[ Voor 92% gewijzigd door straat op 29-09-2023 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
  • Laatst online: 19-05 14:06
Ik overweeg om mijn dynamische contract bij Zonneplan te beëindigen en over te stappen op een vast contract. Het liefst zou ik een vast contract voor 6 maanden willen en daarna weer terugkeren naar een dynamisch contract. Is zoiets realistisch? Er zijn wel aanbieders die een halfjaarcontract aanbieden, maar die prijzen zijn erg hoog.

Wat als ik een jaarcontract neem en dat na een half jaar afkoop? Met de nieuwe regeling wordt het restant van de ingekochte stroom en gas toch verrekend, toch? Ik zou er dan voor kunnen kiezen om bij het opgeven van mijn verbruik een veel lager verbruik door te geven. Op die manier zou ik na ongeveer een half jaar door mijn tegoed heen zijn, en als ik dan stop, hoeft er niet veel verrekend te worden. Of sla ik nu de plank mis?

Ik wil gewoon de maandelijkse kosten verlagen, anders red ik het waarschijnlijk niet. Ik heb maar 8 zonnepanelen en het enige wat ik kan sturen, zijn de vaatwasser en de wasmachine. Wat denken jullie dat slim is om te doen?

PSN: FreakGIB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenV
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik wil ook een half jaar vast en dan weer dynamisch, even kijken hoe deze winter uit pakt en dan weer profiteren van dynamisch, vind ik ideaal nu. Maar ik kan nergens een half jaar contract vinden. Weten jullie waar en of dat nog kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
MenV schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 07:37:
Ik wil ook een half jaar vast en dan weer dynamisch, even kijken hoe deze winter uit pakt en dan weer profiteren van dynamisch, vind ik ideaal nu. Maar ik kan nergens een half jaar contract vinden. Weten jullie waar en of dat nog kan?
Bij Coolblue energy daar kan je kiezen voor 1 jaar 6 maanden en 3 maanden
volgens mij zijn er nog meer maar die heb ik ook nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:17

Iemand een idee waar je de gemiddelde kWh prijs van 2023 (tot nu toe) kan zien bij een dynamisch contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@kx22 Je hebt toch al eerder een link gehad met gemiddelden? De som van 9 maanden delen door 9 lukt niet?

Het absolute gemiddelde heeft hier overigens nauwelijks relatie met mijn gewogen gemiddelde.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
kx22 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 07:58:

Iemand een idee waar je de gemiddelde kWh prijs van 2023 (tot nu toe) kan zien bij een dynamisch contract?
En hoe wil je dat bepalen dan? De gemiddelde dagprijs is alles behalve hetzelfde als wat jij gemiddeld zou gaan betalen. Dat gemiddelde is immers vooral afhankelijk van wanneer je je stroom verbruikt.

Toevoeging: Het gemiddelde van afgelopen jaar zegt ook eigenlijk niet zo veel. Je kan beter gewoon je verwachte verbruik invullen in de diverse tooltjes van de leveranciers. Dan krijg je een verwachting voor wat je moet betalen. Dat is dan gebaseerd op een "standaard" verbruiksprofiel en de verwachting van de leverancier voor de prijsontwikkeling.

Gaat dat kloppen? Nee, natuurlijk niet. Maar je hebt er ook helemaal niets aan als ik je vertel dat mijn gemiddelde afnameprijs voor 2023 tot nu toe 24 cent/kwh was.

[ Voor 36% gewijzigd door V_ger op 29-09-2023 08:33 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Raymond P schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:12:
@kx22 Je hebt toch al eerder een link gehad met gemiddelden? De som van 9 maanden delen door 9 lukt niet?

Het absolute gemiddelde heeft hier overigens nauwelijks relatie met mijn gewogen gemiddelde.
Oh echt?
Ik had gehoopt dat er een alle uurtarieven ergens werden opgeteld per uur en dan een gemiddelde per dag.
Dit dan weer voor alle dagen in 2023. Maar blijkbaar is dit iets waar ik alleen geinteresseerd ben, anders zou het al ergens van een website af te lezen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
V_ger schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:23:
[...]

En hoe wil je dat bepalen dan? De gemiddelde dagprijs is alles behalve hetzelfde als wat jij gemiddeld zou gaan betalen. Dat gemiddelde is immers vooral afhankelijk van wanneer je je stroom verbruikt.
Niet in mijn verbruik, maar puur de kWh prijs, want mijn leverancier heeft een aanbod gedaan voor heel 2024, maar ik denk dat ik zakelijk zelfs beter naar Zonneplan kan gaan.

Hoewel zonneplan weer raar doet qua berekeningen
Waarom krijg ik voor overschot maar 0,07c? Dacht dat je bij dynamische tarieven altijd de verkoopprijs op dat moment krijgt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1-V4_mLIulQQFbWCVLBXrGF-Rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GkuAkuDcEEHP20WkPn4O006.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
kx22 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:30:
[...]

Oh echt?
Ik had gehoopt dat er een alle uurtarieven ergens werden opgeteld per uur en dan een gemiddelde per dag.
Dit dan weer voor alle dagen in 2023. Maar blijkbaar is dit iets waar ik alleen geinteresseerd ben, anders zou het al ergens van een website af te lezen zijn.
Euh, ik denk dat je met dit soort verbruiken helemaal geen particulier contract kan afsluiten. Ergens een paar nullen teveel?

Of zit je gewoon wat in te vullen? Als je meer teruglevert dan afneemt is er geen belasting om te verrekenen, dus dan krijg je alleen de kale prijs.

[ Voor 12% gewijzigd door V_ger op 29-09-2023 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:28
anboni schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:53:
[...]

De spits is op de uren met de hoogste prijzen. (meer vraag, zelfde of minder aanbod -> hogere prijs)
Ook andersom toch? Dus de uren met de laagste prijzen, door teveel (wind/solar) aanbod?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 23:34
kx22 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 07:58:

https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
16 cent belasting en de inkoopkosten er bij op tellen.
FreakGIB schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 07:35:
Ik overweeg om mijn dynamische contract bij Zonneplan te beëindigen en over te stappen op een vast contract. Het liefst zou ik een vast contract voor 6 maanden willen en daarna weer terugkeren naar een dynamisch contract. Is zoiets realistisch? Er zijn wel aanbieders die een halfjaarcontract aanbieden, maar die prijzen zijn erg hoog.
De prijzen zijn hoog omdat je het contract afsluit voor de 6 dure maanden. Als je een jaarcontract hebt dan heb je een combinatie van dure en goedkope maanden en dan krijg je dus lagere prijzen aangeboden.
Dat is dus hetzelfde als bij de dynamische contracten, zomers goedkoop en 's winters iets duurder.

Het helpt als je weet hoeveel procent van je gebruik tijdens dal en normaal tarief is en bij dynamisch hoeveel procent tijdens de piekuren en tijdens de goedkope uren zit.
Dan kan je inschattten of je gemiddeld echt boven een vast contract uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
hremijn schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:41:
[...]

https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
16 cent belasting en de inkoopkosten er bij op tellen.

[...]

De prijzen zijn hoog omdat je het contract afsluit voor de 6 dure maanden. Als je een jaarcontract hebt dan heb je een combinatie van dure en goedkope maanden en dan krijg je dus lagere prijzen aangeboden.
Dat is dus hetzelfde als bij de dynamische contracten, zomers goedkoop en 's winters iets duurder.

Het helpt als je weet hoeveel procent van je gebruik tijdens dal en normaal tarief is en bij dynamisch hoeveel procent tijdens de piekuren en tijdens de goedkope uren zit.
Dan kan je inschattten of je gemiddeld echt boven een vast contract uit komt.
Mijn gemiddelde prijs is nu als volgt
ik begon in maart
maart 26ct
apr 28ct
mei26ct
jun 29ct
jul18ct vacantie niet thuis
aug30ct
sep30ct tot nu toe

Gas zit nu op 110ct
laagst was 103ct hoogste maand was april 115ct
als ik nu kijk naar eneco krijg ik bv deze prijzen voor een 1 jaar contract
Toegevoegd dit is wat de zonneplan app laat zien bij je gemiddelde maandverbruik ik weet dus niet of je hier ook nog alle belastingen bij moet tellen zoals hier onder bij Eneco

Hier onder aanbod Eneco als voorbeeld

**Groene stroom**

- Variabele kosten: € 1.057,85
- Leveringskosten (normaaltarief): € 0,24749/kWh
- Leveringskosten: € 0,15245/kWh
- Energiebelasting: € 0,00/kWh
- Opslag duurzame energie: € 0,39994 × 845 kWh = € 337,95
- Leveringskosten (daltarief): € 0,2075/kWh
- Leveringskosten: € 0,15245/kWh
- Energiebelasting: € 0,00/kWh
- Opslag duurzame energie: € 0,35995 × 2000 kWh = € 719,90

**Vaste kosten**

- Vaste kosten: € -170,47
- Vaste leveringskosten: € 71,88
- Netbeheerkosten (3 x 25 Ampère aansluiting): € 354,51
- Verminderde energiebelasting: € -596,86
- Jaarbedrag zonder korting prijsplafond: € 887,38
- Maandbedrag zonder korting prijsplafond: € 73,95
- Maandbedrag met korting prijsplafond: € 73,95

**Gas**

**Variabele kosten**

- Variabele kosten: € 664,89
- Leveringskosten: € 0,73712/m³
- Energiebelasting: € 0,00/m³
- Opslag duurzame energie: € 1,32978 × 500 m³ = € 664,89

**Vaste kosten**

- Vaste kosten: € 278,88
- Leveringskosten: € 71,88
- Netbeheerkosten (gasmeter <6G, 40m³ per uur): € 207,00
- Jaarbedrag zonder korting prijsplafond: € 943,77
- Maandbedrag zonder korting prijsplafond: € 78,65
- Maandbedrag met korting prijsplafond: € 78,65

Dit is voor een afname van 4000kwh en 500m3 gas

iets aangepast

[ Voor 4% gewijzigd door FreakGIB op 29-09-2023 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
[...]
Oh echt?
@Maasluip heeft iets met gemiddelde uurtarieven: http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html
Maar dat is niet alleen van 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 00:35
[...]

Oh echt?
Die berekeningen zijn er vast wel, maar je hebt er geen ruk aan. Als je je verbruik goed kunt sturen, kun je veel lager uitkomen dan een ongewogen gemiddelde zal aangeven.
kx22 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:33:
Waarom krijg ik voor overschot maar 0,07c? Dacht dat je bij dynamische tarieven altijd de verkoopprijs op dat moment krijgt?
Die 7ct voor overschot is precies hetzelfde als de 24ct in de regel erboven, maar dan zonder de belasting (als je meer teruglevert dan je verbruikt krijg je daar tenslotte geen belasting meer over uitgekeerd). En die 24ct zit best redelijk in de richting als je geen dingen als thuisaccu gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
V_ger schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:34:
[...]

Euh, ik denk dat je met dit soort verbruiken helemaal geen particulier contract kan afsluiten. Ergens een paar nullen teveel?

Of zit je gewoon wat in te vullen? Als je meer teruglevert dan afneemt is er geen belasting om te verrekenen, dus dan krijg je alleen de kale prijs.
Nee kom net achter dat ik hiermee niet naar Zonneplan kan inderdaad. Geen 0 teveel ingevuld, wel een schatting per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Dank je, dit is precies wat ik zocht, kan ik dit gebruiken als onderhandelingsmiddel naar mijn leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
[...]

Niet in mijn verbruik, maar puur de kWh prijs, want mijn leverancier heeft een aanbod gedaan voor heel 2024, maar ik denk dat ik zakelijk zelfs beter naar Zonneplan kan gaan.

[Afbeelding]
Ja zonder de belasting natuurlijk bij overschot. Dus als je 7ct krijgt en er zou belasting op zitten zit je rond de 23ct bij salderen. 7ct zit toch wel aardig in de buurt wellicht wel iets lager als werkelijk. Maar bijv bij een vast contract bij Coolblue voor een 3m , 6m en 1jaar is het 5ct ter vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
anboni schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:09:
[...]

Die berekeningen zijn er vast wel, maar je hebt er geen ruk aan. Als je je verbruik goed kunt sturen, kun je veel lager uitkomen dan een ongewogen gemiddelde zal aangeven.
Het ging niet om mijn verbruik, maar met energieleveranciers die een aanbieding doen en claimen dat ze de goedkoopste zijn, heb ik nu onderhandelingspositie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Een vast tarief voor komend jaar heeft geen relatie met een absoluut gemiddeld dynamisch tarief van afgelopen jaar.
Wellicht handig om bewust van te zijn voordat je gaat onderhandelen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Domba schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:04:
De energieleverancier int voor de overheid de energiebelasting, deze dient elke maand aangifte te doen net als BTW en binnen een maand af te dragen. In principe zijn deze verschuldigd op moment je een nota of voorschotnota wordt uitgeschreven. Met positieve maandrekeningen betaal je energiebelasting, negatieve maandrekeningen worden niet uitbetaald, hoe wil je EB dan salderen, waarvoor energieleverancier elke maandaangifte doet en binnen een maand erna betaald aan de BD?

Je komt in de knoei met de verbruiksperiode, die afgesloten wordt met een eindfactuur.
De minister heeft het idee dat salderen per jaar gebeurt. Dus we kunnen aannemen dit ook geldt voor het salderen van EB en BTW.

Wat Tibber raar doet (in de oude, ongewijzigde situatie) is dat als je eerst veel PV invoedt er EB en BTW uitbetaald wordt zonder dat duidelijk is dat daar later een recht op ontstaat. Tibber kan daar onmiddelijk mee stoppen.

Het tweede geval is dat een klant eerst stroom afneemt en Tibber dus EB en BTW inhoudt en afdraagt aan de overheid, en dat die klant later gaat invoeden. In dat geval heeft Tibber teveel EB en BTW afgedragen en kan dat dus terug krijgen van de overheid.

In dat geval kan Tibber wel EB en BTW uitbetalen.

Op deze manier zou Tibber kunnen voorkomen dat er ooit een te groot bedrag uitbetaald wordt aan een klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
phicoh schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:10:
[...]
De minister heeft het idee dat salderen per jaar gebeurt. Dus we kunnen aannemen dit ook geldt voor het salderen van EB en BTW.
BD gaat uit voor hun definities van dat een nieuwe verbruiksperiode start wanneer EB tarief verandert en dat een verbruiksperiode niet langer is dan 18 maanden en op een aansluiting mogen geen negatieve EB bedragen geboekt staan met maandfacturen, Tibber moet dan overstappen naar voorschotten, wat ze blijkbaare niet willen, Voorschotnota's tellen voor de verbruiksperiode, die afgesloten wordt met een eindfactuur of eindrekening (ingeval je overstapt)
Wat Tibber raar doet (in de oude, ongewijzigde situatie) is dat als je eerst veel PV invoedt er EB en BTW uitbetaald wordt zonder dat duidelijk is dat daar later een recht op ontstaat. Tibber kan daar onmiddelijk mee stoppen.

Het tweede geval is dat een klant eerst stroom afneemt en Tibber dus EB en BTW inhoudt en afdraagt aan de overheid, en dat die klant later gaat invoeden. In dat geval heeft Tibber teveel EB en BTW afgedragen en kan dat dus terug krijgen van de overheid.
Tibber kan dat verrekenen in de maandelijkse EB aangifte, maar de onderliggende boekhouding mag geen negatieve EB bedragen hebben op een aansluiting van BD en als bepaalde EB-tariefschijven overschreden wordt moet de EB van de vorige EB-schijf geheel afgedragen worden, soepeler is afhankelijk van de schikking die ze met BD hebben getroffen. (EB aangifte heeft heel grote analogie met de BTW , in 2022 ben ik bezig geweest om zoals vanaf 2012 buiten de KOR te blijven voor deels off-grid met netondersteuning met dynamisch contract, maar je komt in de knoei met in mijn geval de BTW-boekhouding om die zo op orde te houden voor een mixed aansluiting als BD dat wil zien)
In dat geval kan Tibber wel EB en BTW uitbetalen.

Op deze manier zou Tibber kunnen voorkomen dat er ooit een te groot bedrag uitbetaald wordt aan een klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:31
Ik twijfel ook weer over te stappen van dynamisch (Zonneplan) naar vast voor één jaar.
Bij Clean Energy zie ik nu prijzen staan van:

stroom normaal: 0.21780
Stroom dal: 0.21780
Gas: 1.38
Leveringskosten p/j: 90.75 Euro

Stroom bij Zonneplan zit gemiddeld toch boven deze prijs alleen gas niet. Gas zit er (tot nu toe het gehele jaar nog) ruim onder maar ik doe nog geen 400 m3. Sturen met stroom kan alleen met wasmachine en vaatwasser (en dadelijk verwarmen met airco). Stroom verbruik gemiddeld:

Normaal: 1500 kWh
Dal: 1250 kWh

Opwek:
Normaal: 2000 kWh
Dal: 1000 kWh

Volgens mij ben ik dan voordeliger uit met vast nu, zeker met de komende maanden waar ik wel een prijsstijging voor gas verwacht. Ik zou nog alleen met stroom kunnen overstappen naar vast en gas dynamisch laten gezien het lage verbruik.
Wat is jullie advies?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Domba schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:55:
[...]
BD gaat uit voor hun definities van dat een nieuwe verbruiksperiode start wanneer EB tarief verandert en dat een verbruiksperiode niet langer is dan 18 maanden en op een aansluiting mogen geen negatieve EB bedragen geboekt staan met maandfacturen, Tibber moet dan overstappen naar voorschotten, wat ze blijkbaare niet willen, Voorschotnota's tellen voor de verbruiksperiode, die afgesloten wordt met een eindfactuur of eindrekening (ingeval je overstapt)
Ik niet helemaal hoe dit werkt, of bedoel je dat een maand factuur niet negatief mag zijn, maar een eindfactuur wel?

Bijv. iemand heeft een veel te hoge voorschot nota. Op basis van die voorschotnota wordt EB en BTW afgedragen. Dan blijkt op de eindfactuur dat die veel lager uitkomt of zelfs negatief is.

Het lijkt me dat in dat geval de energieleverancier de teveel betaalde EB een BTW weer terugkrijgt van de belastingdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:24
[...]

[Afbeelding]
Ga naar een zakelijke leverancier met dynamische prijzen. Er zijn genoeg hiervan. Ik zit bij Audax met 80000 kWh per maand, bij mij factureren ze maand vooruit (voorschot op basis van schatting) en ~2 weken na afloop maand krijg je een factuur van

(werkelijk verbruik in euros) - (voorschot al betaald) + (schatting volgende maand) = bedrag flex factuur.

Niks dat voodoo met rare berekeningen volgens ACM formule, daar komt die teruglevering prijs ook vandaan. Of energiebelasting middelen, we gaan toch snel door schijf 1 heen, schijf 2 vanaf 50001 kWh is 4 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Tibber kan dat verrekenen in de maandelijkse EB aangifte, maar de onderliggende boekhouding mag geen negatieve EB bedragen hebben op een aansluiting van BD en als bepaalde EB-tariefschijven overschreden wordt moet de EB van de vorige EB-schijf geheel afgedragen worden, soepeler is afhankelijk van de schikking die ze met BD hebben getroffen. (EB aangifte heeft heel grote analogie met de BTW , in 2022 ben ik bezig geweest om zoals vanaf 2012 buiten de KOR te blijven voor deels off-grid met netondersteuning met dynamisch contract, maar je komt in de knoei met in mijn geval de BTW-boekhouding om die zo op orde te houden voor een mixed aansluiting als BD dat wil zien)
[...]
Wat is een mixed aansluiting?
De EB heb je zelf niets mee te doen in je boekhouding.
Je moet BTW betalen over de gehele opbrengst van de panelen ook als je het zelf direct verbruikt of in een accu stopt.
Om het tarief te bepalen zou je per 3 maanden het gemiddelde bedrag kunnen pakken hier je opbrengst registreren om de BTW te berekenen bij dynamisch. En klaar.

[ Voor 46% gewijzigd door Willempie27 op 29-09-2023 12:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 23:34
groxgrox schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:05:
Ik twijfel ook weer over te stappen van dynamisch (Zonneplan) naar vast voor één jaar.

Bij stroom zijn dat excl energiebelasting prijzen.
Met energie belasting is het dan 37 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:47
hremijn schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:15:
[...]

Bij stroom zijn dat excl energiebelasting prijzen.
Met energie belasting is het dan 37 cent.
Dat klopt, ik had daar ook even gekeken en in de rekensom die ze geven staan de belastingen los vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:14

de Peer

under peer review

groxgrox schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:05:

dit is de prijs zonder btw en toeslagen, dat had je wel door neem ik aan? ;)
edit: oh ik was te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:31
@hremijn @de Peer

Zie screenshot, daar vermelden ze inclusief btw, netbeheerkosten en overheidsheffingen. Alleen exclusief netbeheerder kosten.

Wat mis ik hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eI0qrizgvAwTsiOjOpx6IBwHW8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xetS2F1B98JVOSOsMN8jAm2T.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door groxgrox op 29-09-2023 19:44 ]

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-06 18:57
FreakGIB schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 07:35:
Gratis geld bestaat niet, stroom is in de winter nou eenmaal duurder. Linksom of rechtsom zul je dat moeten betalen. Daarom zijn die halfjaar contracten duurder. Feitelijk verwacht jij dat iemand anders jouw energierekening gaat betalen ;)

Een dynamisch contract kies je in de eerste plaats omdat je zelf je verbruik kunt sturen naar de goedkopere uren. In de 2e plaats omdat je zelf het risico kan dragen van een onverwachte prijsstijging (bijv als gevolg van de Oekraïne oorlog). Wil je zekerheid, dan moet je daarvoor betalen. Je gaat heel misschien goedkoper uit zijn met een vast contract als je alleen op de piekmomenten stroom verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
phicoh schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:06:
[...]
Ik niet helemaal hoe dit werkt, of bedoel je dat een maand factuur niet negatief mag zijn, maar een eindfactuur wel?

Bijv. iemand heeft een veel te hoge voorschot nota. Op basis van die voorschotnota wordt EB en BTW afgedragen. Dan blijkt op de eindfactuur dat die veel lager uitkomt of zelfs negatief is.

Het lijkt me dat in dat geval de energieleverancier de teveel betaalde EB een BTW weer terugkrijgt van de belastingdienst.
Energieleverancier moet het verrekenen in de EB-aangifte, voor BD hebben een voorschotnota en maandfactuur verschillende status
Energieleverancier kan geen gebruik maken van teruggave EB wat voor de BD een andere procedure is en alleen voor de gebruiker van de aansluiting is en kan alleen op een eindafrekening en die is voor EB tot max 50% van de afgedragen EB.
Artikel 47, lid 1, onderdeel e, van de wet definieert het begrip eindfactuur. Dat is de definitieve factuur
waarin de voorschotnota’s of voorschotbedragen van het tijdvak waarop de eindfactuur betrekking heeft,
worden verrekend. Een eindfactuur is dus geen eindafrekening Een eindafrekening wordt opgesteld op het
moment dat een leveringsovereenkomst eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Willempie27 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:09:
[...]
Wat is een mixed aansluiting?
De EB heb je zelf niets mee te doen in je boekhouding.
Je moet BTW betalen over de gehele opbrengst van de panelen ook als je het zelf direct verbruikt of in een accu stopt.
Om het tarief te bepalen zou je per 3 maanden het gemiddelde bedrag kunnen pakken hier je opbrengst registreren om de BTW te berekenen bij dynamisch. En klaar.
Ik had in 2022 een volledig apart off-grid systeem geheel los, naast een klein pv net-gekoppeld systeem omdat ik geen geschikte kleinverbruik net-aansluiting had (als Enexis je via noodvoorziening 1x25A kan bieden, volgt de hoofdreperatie de standaard procedure die 18-26weken kost)

(Huisaansluitings kabel was een beetje warm geworden een aantal meter aan netbeheerders zijde voor de meter moest vervangen worden )
Is een apart verhaal, er ligt voldoende 16mm2 voor de gevel, maar was met stuk loodmantel kabel 6mm2 binnen gebracht maar was uit besteed door Enexis
De 16mm2 is niet binnen gebracht tot aan de HAK, als ook niet de geheel 6mm2 vernieuwd is, er is 2-2.5meter niet vervangen , als die kabel warmer wordt dan 40 graden smelt de ader isolatie.
Het is vogens mij een kwestie van tijd, dat ze nogeens mogen (Enexis monteur/schouwer was het daar met mij eens), want ik heb 24kW ter beshikking om met 17kW 7 uur lang die kabel te belasten in de zomer (in winter zou 5-6 uur, minst de juiste prijsprikkel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:46
dextertje schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:02:
[...]

Dit heeft voor mij nooit een rol gespeeld.
Maar als ik dit wel had laten meespelen en in april zou gaan starten, dan zou ik dit model prefereren boven het maandelijks voorschot.
Waarom? Ik heb nu sinds april elke maand 80 euro in Greenchoice gestopt, maar tot nu toe -1200 kWh verbruikt.
Ik ga einde contract best wat geld terug krijgen.

Als ik bij Tibber had opgepot, had ik niks betaald en de komende maanden ook niks, misschien voor het eerst wat in januari.

Dus vandaar dat ik me best kan voorstellen dat mensen het wél fijn vinden. Maar het is natuurlijk voor veel mensen fijner om eerst van april t/m september geld te krijgen van je leverancier, waarmee je de rekening van de overige maanden kunt voldoen.

[...]

Nee, dat geloof ik ook niet. Het kan natuurlijk zijn dat 100 mensen aan Tibber kenbaar maakten dat ze het een goed plan vonden en dat Tibber dat vertaalt dat velen het fijn vinden.
Daarbij uit marketingtechnische overwegingen achterwege laten dat er voor die 100 mensen die het fijn vinden, 1000 mensen staan die het vervelend vinden. ;)
Is net zoiets van Zonneplan dat velen het een goed idee vond om vooraf te incasseren, ik en vele vele klanten denken daar ook anders over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:14

de Peer

under peer review

groxgrox schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:32:
@hremijn @de Peer

Zie screenshot, daar vermelden ze inclusief btw, netbeheerkosten en overheidsheffingen. Alleen exclusief netbeheerder kosten.

Wat mis ik hier?

[Afbeelding]
zitten de overige kosten/heffingen niet in die 484 euro die je per maand betaalt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bilgy_no1
groxgrox schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:32:
@hremijn @de Peer

Wat mis ik hier?

[Afbeelding]
Het staat er heel sneaky:

"Het maand- en het jaarbedrag zijn inclusief BTW, netbeheerkosten en overheidsheffingen..."

Oftewel: het kWh-tarief is dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@groxgrox Als je PV hebt ook nog even kijken of bekend is van de energieleverancier (andere topics) hoe ze salderen, of dat eventueel enkeltarief een oplossing is, niet alle schijnen dat te bieden als je een slimme meter hebt en dan per telwerk te salderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
bilgy_no1 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:03:
[...]

Het staat er heel sneaky:

"Het maand- en het jaarbedrag zijn inclusief BTW, netbeheerkosten en overheidsheffingen..."

Oftewel: het kWh-tarief is dat niet.
Inderdaad.. Dat is wel übersneaky, ik zou die leverancier dan bij voorbaat al links laten liggen.

Edit: als ik via de desktop-versie naar www.easyswitch.nl ga, dan zijn de tarieven onder "Tarieveninformatie" wel gewoon inclusief alle heffingen en btw.

[ Voor 16% gewijzigd door dextertje op 29-09-2023 23:59 ]

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:35
Ik heb 2 losse dynamische contracten 1 x ANWB en 1 x Tibber. Tot nu toe bevalt Tibber beter mede door de betere App en de lagere vaste kosten per maand, 3,99 vs 6,99. Door mijn lage verbruik op beide contracten tellen de vaste kosten voor mij extra mee. Zowel Tibber als ANWB zijn voor mij beide goed bereikbaar voor vragen. Ik zie soms wat kleine verschillen in energieprijzen maar heb niet de indruk dat één van beide leveranciers duurder of goedkoper is. Kortom, ik ben over beide leveranciers tevreden.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Jasper van Kuijk in de Volkskrant heeft een opbrengst/gedoe matrix voor zijn dynamisch gedrag:
Elektriciteitsprijzen die variëren per uur gaan in je kop zitten (en wat je daartegen kunt doen)
Als je dynamische elektriciteitstarieven hebt, moet je dus eigenlijk een soort ‘hoeveelheid gedoe per bespaarde eurocent’-factor hanteren. Bespaar je ergens marginaal mee, dan weegt het misschien niet op tegen het gedoe.
Hebben jullie ook zo'n afweging, waar ligt zo'n beetje je grens?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-06 11:07

Armada

-Wat wil je weten?-

Paywall

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Als ik hier bijv wel eens lees dat mensen anders gaan koken omdat het 70ct is snap ik ook niet voor de paar dagen dat het duur is. Ook als mn boiler leeg is warm ik hem op als het wat duurder is. Of het nu 26ct is of 30ct x 4 kWh zit er 16ct verschil tussen. Hij warmt automatisch op de goedkoopste uren en daar hoef ik verder niet dagelijks naar te kijken. Dus als je zo zonder extra last kan besparen is het toch prima. Als het 60ct per kWh is dan wacht ik wel even een uurtje met droger / vaatwasser aanzetten. Maar koken gaat gewoon door.

• Raymond P
  • Nu online
@Willempie27 Tijdens een kooksessie hier verbruik ik enkele m3's gas en 5-10 kWh stroom. Dat verschuif ik wel als dat uit komt. :)
Van een à la minute speklapje naar een noedelsoepje gaan kan je net zo serieus nemen als de fôhn in de tuin. Satire.

- knip -

• marana
Ik ervaar helemaal geen extra gedoe tov normaal/daltarieven. Ik vind het juist prettig dat de goedkoopste momenten overdag zijn, veel prettiger met het draaien van een was of het opladen van de auto. Misschien trok ik me teveel aan van de daltarieven hoor, maar de auto pas na het laatste rondje met de hond gaan opladen was lastiger dan nu gewoon overdag wanneer je er toevallig aan denkt.

Ik denk dat de meeste mensen zich niets van daltarieven aantrekken (het verschil is ook wel minimaal) en daarom mogelijk meer gedoe ervaren bij dynamische tarieven. Maar de vaatwasser aanzetten na ontbijt of lunch ipv na het avondeten maakt niet uit, dat zit zo in je systeem.
Net als Willempie trek ik me voor het koken niets aan van het dure uurtje 's avonds.

Overigens ken ik ook mensen die met dynamische tarieven helemaal nergens rekening mee houden en toch goedkoper uit zijn dan voorheen met een vast of variabel contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Ik let er eigenlijk alleen op met laden EV, dat is de grootste post. De was moet toch gedaan worden, probeer die wel te doen als de zon schijnt, maar is geen showstopper. De rest handelt de thuisbatterij wel af.

• marana
Raymond P schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:24:
@Willempie27 Tijdens een kooksessie hier verbruik ik enkele m3's gas en 5-10 kWh stroom. Dat verschuif ik wel als dat uit komt. :)
Van een à la minute speklapje naar een noedelsoepje gaan kan je net zo serieus nemen als de fôhn in de tuin. Satire.
Enkele kuubs gas? :? Voor gas maakt het tijdstip van de dag niet uit he, waarom zou je je kookmoment daarvoor verschuiven? Die 5-10kWh zou je dus tot 3 euro per dag kunnen schelen, met wat verschuiven, dat is wel de moeite.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:08
Je kan het gedoe vinden, maar je kan het ook zien als een spel. Maar ik begrijp wel wat Jasper bedoeld. Als je je te veel laat leiden door de tarieven, dan wordt het een obsessie. Zover is het bij mij nog niet.
Je bent wel meer aan het "boekhouden", met name bijhouden hoe de gemiddelde kosten zich ontwikkelen. Want als die hetzelfde worden als een vast tarief, dan heeft het voor mij geen zin meer. Hooguit de voldoening dat je i.i.g. echt groene stroom gebruikt en niet via een rekentruc.

Gelukkig komen de dalmomenten wel vaak aardig overeen met wat ik altijd al gewend was, zoals warm eten in de middag, de was doen en wat uitgebreider koken in het weekend.
De elektrische boiler is geautomatiseerd, dus geeft geen omkijken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06 15:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kx22 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:38:
[...]

Het ging niet om mijn verbruik, maar met energieleveranciers die een aanbieding doen en claimen dat ze de goedkoopste zijn, heb ik nu onderhandelingspositie
Ik denk dat ze niet onder de indruk zijn want "dat zijn variabele prijzen meneertje. U weet ook niet of die straks heel hard omhoog gaan. Dan kunt u beter de zekerheid van ons 3-jaarscontract voor #veel nemen!".

Signatures zijn voor boomers.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Proton_ schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:53:
Jasper van Kuijk in de Volkskrant heeft een opbrengst/gedoe matrix voor zijn dynamisch gedrag:
Elektriciteitsprijzen die variëren per uur gaan in je kop zitten (en wat je daartegen kunt doen)

[...]

Dan moet er al meer geautomatiseerd zijn, en even afwachten hoeveel kWh's ik moet gaan afrekenen als salderen stopt. Plus het risico (laag, weet ik) dat de prijzen ze hele dag hoog zijn.
Als er zekerheid is dan ligt bij mij de grens op 1 cent. Maar er is geen zekerheid en dan ben ik nogal een pussy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je moet het inderdaad zien als een spel of sport, maar niet gaan micromanagen. Wat je er aan kunt automatiseren moet je zeker doen (EV automatisch laden door koppeling met dynamische tarieven, Wifi van AC/WP via HomeAssistant laten aansturen, etc.) een deel is gewoon 1 enkele simpele handeling extra zoals alsnog op hetzelfde moment je vaatwasser inruimen, maar even via de uitgesteld starten knop later laten beginnen. En als je wasjes draait en de droger aanzet, dan bij voorkeur in het weekend rond de lagere tarieven. Dan heb je al 80-90% te pakken.

Daarnaast deed ik voorheen de tandenborstels, tondeuzes, powerbanks, accu's van de gordijnen etc. aan de lader als ze (bijna) leeg waren, tegenwoordig doe ik dat eens in de zoveel tijd als ze bijna leeg zijn op een zondag waarop de tarieven laag zijn. Dat lijkt dan micromanagen, maar het is dezelfde actie, alleen op een ander moment.

Je kunt er inderdaad heel druk mee zijn, maar daarom vooral automatiseren waar mogelijk en daarnaast niet proberen te perfectioneren, maar ook nog van het leven blijven genieten :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

5-10 kWh? Mijn zwaarste kookpit is 2,3 kW, dan zou je die 2-4 uur constant vol aan hebben.
Nu ben ik geen grote koker, maar het langste dat een pit bij mij constant vol aan is is 7 minuten voor de frietpan. Water koken voor thee of rijst of pasta is een stuk korter, voor vlees braden betekent 2,3 kW dat je een kooltje eet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-06 07:26
Maasluip schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:08:
[...]

5-10 kWh? Mijn zwaarste kookpit is 2,3 kW, dan zou je die 2-4 uur constant vol aan hebben.
Nu ben ik geen grote koker, maar het langste dat een pit bij mij constant vol aan is is 7 minuten voor de frietpan. Water koken voor thee of rijst of pasta is een stuk korter, voor vlees braden betekent 2,3 kW dat je een kooltje eet.
Nog even als aanvulling hierop, om dingen in perspectief te plaatsen: Eens in de zoveel tijd kook ik ca 20kg pastasaus als mealprep voor in de vriezer. (50-ish porties, lekker makkelijk om gedurende een half jaar 1 dag in de week niet te hoeven koken.)

Dat kost ca 4kwh op inductie. (Gecheckt in HA) Zelfs als je invriezen, koken van pasta, en opwarmen zou meetellen zit je rond de .25kwh/portie. Da's echt verwaarloosbaar.

Koken kost echt nagenoef niets

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

scoobs schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:39:
[...]

Nog even als aanvulling hierop, om dingen in perspectief te plaatsen: Eens in de zoveel tijd kook ik ca 20kg pastasaus als mealprep voor in de vriezer. (50-ish porties, lekker makkelijk om gedurende een half jaar 1 dag in de week niet te hoeven koken.)

Dat kost ca 4kwh op inductie. (Gecheckt in HA) Zelfs als je invriezen, koken van pasta, en opwarmen zou meetellen zit je rond de .25kwh/portie. Da's echt verwaarloosbaar.

Koken kost echt nagenoef niets
:D Ik doe dat met 12 porties. Ik denk 20 minuten standje 6 maximaal en dan nog een uur of 3 standje 2. Als die standen proportioneel zijn dan komt ik op 0,15 kWh/portie. (y)

50 porties past bij mij niet in één pan of in de diepvries ;)

• dextertje
Dat klinkt niet als een standaardmaaltijd voor een gezinnetje. :D

Mijn ervaring gedurende het ene kwartaal met dynamische prijzen: vaatwasser, wasmachine en droger enigszins handig plannen doen we. Met airco (om te verwarmen) deed ik een poging, maar dat vond ik vrij lastig. En uiteraard de EV.

De rest stuur ik nauwelijks.

Zonder EV zou ik vrij zeker gewoon weer een vast contract nemen, nu de daluurprijzen bij Engie net iets meer minder dan 27 cent zijn (tijdens het posten, deed ik even een check.. ze zijn wéér goedkoper geworden).
Engie saldeert weliswaar ongunstig (per telwerk, dus alles wat je meer teruglevert op normaaltarief, daar krijg je een lage terugleververgoeding voor), maar het is veel makkelijker op aansturen op verbruik normaal = opwek normaal, dan de hele dag bezig zijn.

Maar ik vind het ook wel leuk, en we hebben enige buffer tegen prijsstijgingen.
En wellicht dat ik meer dingen ga zoeken om op te besparen, de Quooker staat bovenaan.

Edit: met de nieuwe prijzen van Engie ben ik weer een beetje harder gaan twijfelen. Een gewogen gemiddelde van € 0,2644 /kWh gedurende een heel jaar.. Ga ik dat redden met dynamisch?

Edit2: Totaal schat ik dat gebruik 9000-10000 kWh is, inclusief het direct gebruik van zonne-energie: zonnepanelen leveren naar schatting 6000 kWh/jaar, waarvan ongeveer 3000 kWH direct gebruikt wordt. Gemiddelde sluimergebruik is rond de 10 kWh/dag, dus 3650 kWh constant...
Rond 2400 kWh kan ik heel goed sturen (EV), 1000 kWh zijn redelijk stuurbaar (vaatwasser, wasmachine en -droger, Quooker), 1300 zijn misschien ook wel redelijk goed op dagbasis (airco voor verwarming)...

Dus kortom grofweg de helft is redelijk tot goed te sturen, voor 40% kan ik de (ongewogen) gemiddelde dagprijs nemen en nog een 10% voor dingen als tv kijken en koken, ook niet echt iets waarop we hier thuis zullen gaan sturen.
En opwek zonnepanelen zal ik misschien omhoog kunnen schroeven naar 65% direct gebruik, maar dat is al heel wat... Ik weet het niet. :?

[ Voor 29% gewijzigd door dextertje op 30-09-2023 16:13 ]

• Raymond P
  • Nu online
Fwiw, ja ik kook veel en vanaf scratch. Gisteren een batch kippenfond en kalfsfond getrokken voor 1.8m3 gas en een kleine 4kWh extra verbruikt verdeeld over 10 uurtjes. Extra warm water verbruik / vaatwasser inbegrepen.
We zijn met twee, maar ik verlies geregeld wat door contributie aan vriendschappen en soortgelijk.
Voedsel hoeft voor mij ook niet goedkoop te zijn. Dit soort dingen kan ik meestal wel een week of twee verschuiven, maar ik heb helaas niet elke dag tijd om een pan te babysitten...

@Maasluip M'n oven heeft gisteren 1.5 uur vol vermogen gepompt. Dat had wel gehalveerd kunnen worden maar dan verschuift de eindtijd +/- 1 uur. Luxe/gemak dus.
@marana ik kan ook horizontaal schuiven, gisteren voornamelijk gas gekozen. Achteraf bekeken had inductie mij +/-50ct kunnen schelen.
@dextertje Klopt, einde van de dag had ik nog geen maaltijd. :+

Het schuiven zie ik ook als spelletje, als dat niet lukt of verkeerd uitpakt is dat prima.

- knip -

• Willempie27
@Raymond P Verdeeld over 10 is is natuurlijk niet op 2 uurtjes dat het duur is in de avond. Dacht dat je er in 1 a 2 uur tijd 10kWh doorheen jaagde met koken.

Maak ik uit dit bericht van Solar Magazine uit dat salderen al ten einde is.

Voor zover ik het begreep moet elke energieaanbieder salderen bij het model contract maar niet bij de overige contracten.
Bij dynamisch zijn er natuurlijk extreme modelcontract tarieven. Dus ze zijn dan vrij niet meer te salderen?

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

[...]

Ik heb de inzet van al mijn grote verbruikers (hybride auto, wp, boiler en niet te vergeten mijn thuisaccu) volledig geautomatiseerd. De rest laat ik gaan zoals het gaat. Heel tevreden mee!

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Raymond P
  • Nu online
Willempie27 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:16:
@Raymond P Verdeeld over 10 is is natuurlijk niet op 2 uurtjes dat het duur is in de avond. Dacht dat je er in 1 a 2 uur tijd 10kWh doorheen jaagde met koken.
Het komt hier voor, in 1 uurtje red ik niet in m'n uppie maar in 2 kom ik wel in de buurt. Niet voor 1 traditionele a/g/v avondmaaltijd uiteraard, al houdt m'n vriendin van doorgebakken speklappen. :+

- knip -

• bilgy_no1

[...]

Auto opladen: check ik via de oxygent website wat er voor de aankomende week wordt verwacht. Aangezien de auto minimaal 1x per week naar 100% moet is dat ver genoeg vooruit.

Als er heel hoge of lage prijzen aankomen check ik even de boiler en als het gunstig is laat ik die 300L water eerder of later opwarmen.

Wasmachine en droger doen we overdag op/rond het gunstigste moment. Meestal in de weekends. Dit doen we niet 's nachts ivm lawaai bij de slaapkamers.

Vaatwasser: goedkoopste uur van de nacht via de uitstelfunctie, want we willen 's morgens een schone vaat.

Koken gewoon wanneer we willen. We eten wel vaak vroeg, dus echte pieken voorkomen we dan net.

De thermostaat voor de warmtepomp zetten we soms wel wat lager als er een dure tijd aan komt. Dan warmen we wat meer met de pelletkachel.

Lijkt veel, maar valt wel mee. En het gaat niet om perfectionisme. Af en toe iets missen is ook niet meteen killing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
bilgy_no1 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:06:
Lijkt veel, maar valt wel mee. En het gaat niet om perfectionisme. Af en toe iets missen is ook niet meteen killing.
Eens en er zit een groot verschil in of het je moeite kost, je er ook bijv. apart voor gaat zitten en veel tijd aan besteed, of dat je hersenen er vanzelf een logisch geheel van maken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:37
Mijn energieleverancier biedt nu ook sinds kort de mogelijkheid voor een contract met dynamische uurtarieven.

In de eerste plaats moet je zelf al redelijk wat dynamische verbruik (warmtepomp, auto, zwembad,...) hebben in verhouding tot de moeite die er voor moet doen (investeren in automatisering, zelf wat meer opletten,...).

Daarnaast vraag ik mij eigenlijk af hoe lang dynamische contracten relevant zullen blijven als ik kijk naar de opmars van grote batterijparken? Die batterijparken zullen er toch op termijn voor zorgen dat de minimale en maximale stroomprijzen steeds dichter naar de gemiddelde waarde zullen evolueren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-06 13:36
@Wozmro Dat doen de batterijen (deels) vanwege dynamische tarieven.

Ik verwacht zelf niet dat het afvlakt.
In de winter regelmatig richting 0 bij veel wind.
In de zomer zwaar negatief bij veel zon omdat kleinverbruikers met vast/variabel contract PV niet gaan afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:49
dextertje schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:25:
[...]

Mijn ervaring gedurende het ene kwartaal met dynamische prijzen: vaatwasser, wasmachine en droger enigszins handig plannen doen we. Met airco (om te verwarmen) deed ik een poging, maar dat vond ik vrij lastig. En uiteraard de EV.

De rest stuur ik nauwelijks.

:

Maar ik vind het ook wel leuk, en we hebben enige buffer tegen prijsstijgingen
En wellicht dat ik meer dingen ga zoeken om op te besparen, de Quooker staat bovenaan.
Vraag me even af hoe je de Quooker kunt plannen. Verwarmt die (standaard) niet direct als je hebt verbruikt? (Wij hebben nog geen Quooker maar krijgen er een in het nieuwe huis).En standaard temperatuur is 100 graden neem ik aan?

Airco voor verwarmen sturen lijkt me inderdaad lastiger omdat de warmte zo 'instantaan' is? Wij krijgen LW WP met vloerverwarming, daarvan kan ik me nog voorstellen dat we vanwege de buffering van de VVW makkelijker wat kunnen sturen (wel met een 'slow start' script om inefficiënt verwarmen te voorkomen.)
Pagina: 1 ... 178 ... 284 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels