anboni schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:20:
[...]
Is dat rendabel? Ik dacht dat iemand hier of in het Sessy topic had berekend dat het pas interessant wordt als er minimaal 12ct verschil in tarief is. Niet dat ik zelf die berekening al heb gemaakt, ik ben nog aan het experimenteren. Ik had gisteravond om 20u nog zo'n 6kWh in m'n Sessy's zitten en dat was om 2 uur vannacht op, dus best kans dat ik de volle capaciteit nodig heb om de nacht door te komen (zeker als straks de warmtepomp weer aan de bak moet). Daar zie ik dan nog steeds zeker perspectief in combinatie met dynamische tarieven. Vandaag totaal 6 uur 0/1 ct kaal, heel veel goedkoper wordt het niet als ik daarmee de dag door weet te komen.
Ik heb op deze woning pas sinds voorjaar '22 PV en vrijwel gelijk een thuisaccu, ik zelf bekijk het al een geheel en 5-6 jaar energierekening onder de streep nul is investering eruit en ik ga uit van dat het 7 jaar mee gaat.
Ik ben alleen niet nul onderstreep maar krijg nog rond 500-1000 euro van de energieleverancier.
De accu zelf (cellen, kabels, zekeringen etc) komt op 161-162 euro/kWh, reken ik alles erbij omvormers, PV en huisinstallatie en montage materiaal dan kom ik rond 400 euro/kWh.accu
De Eve LF280k cellen hebben zoveel cycles dat je naar chemische veroudering moet gaan kijken en in 7 jaar volledig afschrijven.
Ik heb op het moment rond 25-27 cycles/maand, meer redt ik niet dan zou je op ca 7,7ct/kWh afschrijving uitkomen, ga je uit van fabrikant 7000 cycles 2,3ct/kWh, zelfs met 2 cycles/dag (wat ik zeker niet redt als gemiddelde met 3x25A netaansluiting) is dat nog bijna 10 jaar (1 cycle = 44.3kWh )
Mijn overal verlies is 10-11%, (incl 4,2% van BMS en LFP cellen)
(Marktprijs was 12kWh/ 0.202ct & teruglevering 10,7kWh / 13.45ct/ verder opslag 1.75ct/kWh excl EB 12.599ct/kWh BTW 21%, niet vergeten ik heb ook nog overschot van de 16 000kWh/j opwek van de PV, dat verlies gaat af van aantal kWh overschot die anders zonder EB en BTW is )
Afschrijving mag je kiezen, neem je die op basis van jaren dan maakt die cycle niets uit, neem je de volgens fabrieks aangave 7000 cycles dat ga ik niet redden in de gebruiks tijd.
Of wel 1,5ct/kWh die ik opheffingen verlies plus afschrijving ,maar hoe ik daar exact prijsverschil voor handel uithaal ik weet het niet.
Ik wil nog paar testen doen van de winter, mijn accubank tijdelijk splitsen en met paar uur laden van net en terugleveren bij verschillende vermogens terwijl huis off grid is op alleen de andere hybride, voor wat meer data
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant