• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb nu precies een half jaar een dynamisch contract en het gemiddelde tarief per maand is nog niet boven de ~29 cent uitgekomen. Het is IMO een misvatting dat je "moet" sturen met dynamisch om voordeliger uit te zijn.

De wasmachine en vaatwasser stonden altijd al vooral in de middag te draaien en dat is niet veranderd. Voor koelen gebruikt de airco het meeste stroom in de middag als er veel groene stroom is.

Even afwachten wat de volgende 6 maanden gaan doen.

[ Voor 6% gewijzigd door user109731 op 01-10-2023 09:52 ]

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
user109731 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:11:
Ik heb nu precies een half jaar een dynamisch contract en het gemiddelde tarief per maand is nog niet boven de ~29 cent uitgekomen. Het is IMO een misvatting dat je "moet" sturen met dynamisch om voordeliger uit te zijn.
Dit.

Ik heb naast de wasmachine en vaatwasser niets om mee te sturen en werk ook nog eens altijd thuis. Die twee zet ik nog wel aan op de lage uurtjes omdat ik dat leuk vindt, maar verder echt niet en ook niet altijd.

Dan ben ik nog steeds fors goedkoper uit geweest het afgelopen jaar dan met de standaard energiecontracten.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:08
Batilan schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:56:
Vraag me even af hoe je de Quooker kunt plannen. Verwarmt die (standaard) niet direct als je hebt verbruikt? (Wij hebben nog geen Quooker maar krijgen er een in het nieuwe huis).En standaard temperatuur is 100 graden neem ik aan?
Weet niet meer waar ik het gelezen heb (kan in dit topic zijn, kan ergens anders) maar daar had iemand eraan gerekend en tot de conclusie gekomen dat er niet zo veel winst te behalen valt met het verschuiven van die Quooker cycles - die zijn al heel efficiënt.

Sometimes you need to plan for coincidence

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-11 19:18
[...]
Airco voor verwarmen sturen lijkt me inderdaad lastiger omdat de warmte zo 'instantaan' is? Wij krijgen LW WP met vloerverwarming, daarvan kan ik me nog voorstellen dat we vanwege de buffering van de VVW makkelijker wat kunnen sturen (wel met een 'slow start' script om inefficiënt verwarmen te voorkomen.)
Je hebt een snelle initiele stijging (de lucht), en daarna een plafond - als de lucht de energie weer afgeeft aan de woning zelf. Je kunt prima overdag de luchtverwarming op een laag pitje laten draaien om te voorkomen dat de woning zelf te ver afkoelt, en je 's avonds tegen een slechte COP - en hoge prijs moet stoken.
Maar het klopt dat je in het tussenseizoen je setpoint misschien íets hoger moet zetten dan wat strikt nodig is, om het energieverbruik paradoxaal te verlagen. Overigens is dat prima met een basic automation op te lossen in HA.

@quooker discussie: Er wordt gesproken over 10wh aan standby verbruik, dus 87kwh/Y. Da's gelijk aan de energie die het kost om een kleine kuub water te koken, of 2.5L water per dag. In het Quooker topic is hier al eens naar gekeken, maar het blijkt dat de uitkomende leidingen wat verder isoleren meer nut heeft dan het ding geschakeld gebruiken. Daarvoor zakt de temperatuur van het water nml te langzaam. Wat wel viable is, is goed isoleren, en de quooker alleen om 16u aan laten gaan; je mist dan de avondpiek. Maar vervolgens besef je dat je een paar uur hebt gestopt in een oplossing die af en toe ervoor zorgt dat je zonder heet water komt te zitten. Dan had je net zo goed een 11kw doorstroomgeiser icm een waterkoker voor die enkele keer kunnen monteren.

Voor het af en toe tappen van een paar liter heet water zou je zelfs nog een 18kw geiser (die je uiteraard op 11 zet) kunnen plaatsen zonder dat automaten doorslaan.

[ Voor 32% gewijzigd door scoobs op 01-10-2023 10:55 ]

• anboni
  • Laatst online: 19:59
Vraag me even af hoe je de Quooker kunt plannen. Verwarmt die (standaard) niet direct als je hebt verbruikt? (Wij hebben nog geen Quooker maar krijgen er een in het nieuwe huis).En standaard temperatuur is 100 graden neem ik aan?
Onze Quooker verbruikt net iets minder dan 1kWh per dag. Dat zijn de hele dag door korte bursts van een paar W met af en toe een uitschieter naar een paar 100W bij verbruik. Sturen kan eigenlijk alleen door de 220 te onderbreken, maar die regelbare stekker van een paar tientjes verdien je er waarschijnlijk nooit mee terug. (de enige reden dat 'ie er bij mij nog tussen zit, is omdat ik 'm nog niet ergens anders nodig heb)

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:23
anboni schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Onze Quooker verbruikt net iets minder dan 1kWh per dag. Dat zijn de hele dag door korte bursts van een paar W met af en toe een uitschieter naar een paar 100W bij verbruik. Sturen kan eigenlijk alleen door de 220 te onderbreken, maar die regelbare stekker van een paar tientjes verdien je er waarschijnlijk nooit mee terug. (de enige reden dat 'ie er bij mij nog tussen zit, is omdat ik 'm nog niet ergens anders nodig heb)
Dat idee had ik eigenlijk ook al :) Al vertelde de architect dat een Quooker erg slecht zou zijn voor de EPC/BENG score (hebben we ook niet meegenomen in de berekening omdat we de Quooker pas na oplevering laten installeren door de keukenboer). Maar een Quooker heb je inderdaad mede vanwege het comfort.

@scoobs @Hmmbob ook bedankt voor de reacties (y)

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-10 09:45
Voor de Quooker is al een apart topic: dextertje in "Quooker en boilers stroombesparing"
Samenvatting: je kunt 'm op standby zetten door op de uitknop te drukken (dus wel aan stroom laten): dan geeft hij kokend water, maar verwarmt niet voor.
In piekuren zoals afgelopen maandag tussen 19u en 20u, zou je 'm dan even op standby te kunnen zetten, om 'm even later weer aanzetten, als de stroom 15-20 cent goedkoper is. Op jaarbasis valt dan best 50 euro te besparen. @Raymond P stelde een switchbot voor om het te kunnen automatiseren.

Verdere discussie kan in bovengenoemd topic. :)
Terug naar dynamische prijzen: ik heb gisteravond/nacht eens de 15-minuten data van slimmemeterportal.n voor 2023 gedownload en bij Entsoe de prijzen van 2023 gedownload.

Na wat klooien in Excel, kwam ik er op uit dat ik met dynamische tarieven van januari t/m september een gemiddelde kWh-prijs zou hebben gehad van maar liefst € 0,55.

Het duurde even voordat ik het snapte, omdat de prijs nauwelijks boven die € 0,55 is geweest, dit jaar.
Maar toen viel het kwartje: ik lever terug tegen gemiddelde lagere prijzen.

Heel simpel uitgelegd: stel je neemt 10 kWh tegen gemiddeld € 0,31 af, dan betaal je daar € 3,10 voor. Stel je levert 4 kWh terug, tegen gemiddeld € 0,25, dan krijg je er € 1,00 voor terug.
Per saldo heb je dan 6 kWh afgenomen, waar je € 2,10 voor betaald hebt, dus dat is € 0,35/kWh.

Het wordt zo wel een iets grotere uitdaging dan ik dacht, om over een jaar gemiddeld onder de € 0,27/kWh te komen (na sadering)..

Ik zou dan bijvoorbeeld 2200 kWh tegen gemiddeld € 0,17/kWh moeten gebruiken voor onze EV..

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
dextertje schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:16:
Voor de Quooker is al een apart topic: dextertje in "Quooker en boilers stroombesparing"
Samenvatting: je kunt 'm op standby zetten door op de uitknop te drukken (dus wel aan stroom laten): dan geeft hij kokend water, maar verwarmt niet voor.
In piekuren zoals afgelopen maandag tussen 19u en 20u, zou je 'm dan even op standby te kunnen zetten, om 'm even later weer aanzetten, als de stroom 15-20 cent goedkoper is. Op jaarbasis valt dan best 50 euro te besparen. @Raymond P stelde een switchbot voor om het te kunnen automatiseren.

Terug naar dynamische prijzen: ik heb gisteravond/nacht eens de 15-minuten data van slimmemeterportal.n voor 2023 gedownload en bij Entsoe de prijzen van 2023 gedownload.

Na wat klooien in Excel, kwam ik er op uit dat ik met dynamische tarieven van januari t/m september een gemiddelde kWh-prijs zou hebben gehad van maar liefst € 0,55.

Het duurde even voordat ik het snapte, omdat de prijs nauwelijks boven die € 0,55 is geweest, dit jaar.

Heel simpel uitgelegd: stel je neemt 10 kWh tegen gemiddeld € 0,31 af, dan betaal je daar € 3,10 voor. Stel je levert 4 kWh terug, tegen gemiddeld € 0,25, dan krijg je er € 1,00 voor terug.
Per saldo heb je dan 6 kWh afgenomen, waar je € 2,10 voor betaald hebt, dus dat is € 0,35/kWh.

Het wordt zo wel een iets grotere uitdaging dan ik dacht, om over een jaar gemiddeld onder de € 0,27/kWh te komen (na sadering)..

Ik zou dan bijvoorbeeld 2200 kWh tegen gemiddeld € 0,17/kWh moeten gebruiken voor onze EV..
Dat verschil is wel heel erg groot. Ik denk eerder dat je voor afnemen en terugleveren 2ct verschil in zit. Dit verschil zie ik ook bij andere gebruikers hier. Je echt alleen in de dure uren veel stroom af gaat nemen dan is dynamisch geen goede keuze.

• dextertje
Willempie27 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:19:
[...]

Dat verschil is wel heel erg groot. Ik denk eerder dat je voor afnemen en terugleveren 2ct verschil in zit. Dit verschil zie ik ook bij andere gebruikers hier. Je echt alleen in de dure uren veel stroom af gaat nemen dan is dynamisch geen goede keuze.
Dit zijn wel echte data, maar ik heb alleen van januari t/m maart gestuurd op dynamische prijzen. Daarna hadden we conventioneel normaal-/daltarief.
Ik denk dat het gemiddelde verschil tussen afnemen en terugleveren overigens een stuk groter is dan 2ct, afgaande op de gegevens van @Maasluip.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:05
dextertje schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:25:
[...]

Dit zijn wel echte data, maar ik heb alleen van januari t/m maart gestuurd op dynamische prijzen. Daarna hadden we conventioneel normaal-/daltarief.
Ik denk dat het gemiddelde verschil tussen afnemen en terugleveren overigens een stuk groter is dan 2ct, afgaande op de gegevens van @Maasluip.
Je hebt dan ook wel juist de grote teruglevermaanden te pakken, waarin je niet op de tarieven lette. De komende 3 maanden zullen jouw getal een stuk naar beneden bijstellen.
En je zonnepanelen liggen op zuid? Met een oost-west-opstelling is het prijsverschil minder groot lijkt me.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hier 4k kWp op zuid (sinds eind augustus). September 342kWh teruggeleverd voor 0,264/kWh.
Afgenomen 247kWh, ca 170 auto laden, voor 0,282 dus 0,018 verschil.

De auto kan niet altijd thuis worden opgeladen ivm tussenwoning en kabel mag eigenlijk niet over de stoep (nog contact met gemeente over kabelgoottegel). Het is private lease met nog 1,5 jaar te gaan en dan mogelijk weer benzine rijden of deelauto ipv de twee nu. Verder plannen voor hybride warmtepomp. Mede daarom niet zeker of dynamisch of toch ergens een contract beter zal zijn. De mogelijkheid te besparen maar soms praktisch niets krijgen voor je pv teruglevering is wel jammer.

Met een jaarcontract van Essent achteraf veel teveel betaald tov dynamisch waar ik nog niet bekend mee was. Meer dan 10 jaar klant en heus geen aanbod omdat marktprijzen waren gedaald, maar wel steeds bellen toen ik had opgezegd. Ik vind dat niet alleen persoonlijk balen maar zullen een hoop compensatie hebben ontvangen wegens prijsplafond.

• dextertje
marana schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:19:
[...]

Je hebt dan ook wel juist de grote teruglevermaanden te pakken, waarin je niet op de tarieven lette. De komende 3 maanden zullen jouw getal een stuk naar beneden bijstellen.
En je zonnepanelen liggen op zuid? Met een oost-west-opstelling is het prijsverschil minder groot lijkt me.
Daar heb je wel gelijk in, denk ik. We hebben panelen op het oosten en het zuiden. Ik zou ook nog wel wat op het westen willen hebben, maar daar is niet zoveel plek. Zonneplan dacht 2 panelen, ik denk dat er wel 4 passen.

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-10 19:40
Vorige pagina en pinnen kortsluiten?

Maar behalve de omvormer knijpen zie ik niemand de batterij dumpen op het net. Is dat mogelijk met een Growatt hybride? Dan worden dynamische tarieven echt leuk.

• BrieJan
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-01 21:48
dextertje schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:45:
[...]

Hoe groot is het verschil in (verwacht) gebruik en opwek, ongeveer?
Met EV schat ik ons totale jaarverbruik in op 6.000 kWh. Opwek komt uit op zo'n 4500 kWh (moet nog 4 weken tot het eerste volle gebruiksjaar). Dus dat komt op 1.500 kWh netto verbruik.
dextertje schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:45:
[...]
En salderen met vaste prijzen is heel fijn, maar uit principe is het toch beter om je stroomgebruik te richten op de marktprijzen. Want ik ga ervan uit dat die toch vooral de vraag vs aanbod weerspiegelen.
Helemaal mee eens. dus dat doe ik nu ook al zoveel mogelijk ook al maakt dat financieel nog niets uit. Het is alleen moeilijker er een gewoonte van te maken als je het effect niet direct ziet. Daarom probeer ik het voor de EV zelf te monitoren (mbv Stekker-app) en het verschil te berekenen. Als ik met dat nieuwe gedrag icm dynamische tarieven het voordeel van de terugdraaimeter (grotendeels) kan compenseren, dan vind ik het prima om wat eerder over te stappen op die slimme meter. En dan is het ook makkelijker om moeders de vrouw hierin mee te krijgen. O-)

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

@Smuggler @Sicco92 Info t.b.v. TS
Energyhouse Marktprijscontract september 2023
De opslagen excl. btw en overheidsheffingen tot 01-01-2024 zijn als volgt:

Elektriciteit
Onbalans € 0,00350
Inkoopopslag € 0,00800
Terugleverafslag € -0,00800
GvO WINDEU € 0,00350
Vastrecht p/j. € 72,00

Gas
Onbalans € 0,03000
Inkoopopslag € 0,04000
Regiotoeslag € 0,01957
Vastrecht p/j. € 72,00

[ Voor 4% gewijzigd door cj1 op 02-10-2023 09:59 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:34
Heeft iemand trouwens al een goede (gratis) API voor de gasprijzen gevonden? (Inkoopprijs TTF day-ahead EGSI, wat bijv Zonneplan gebruikt)

• EmHaKa
  • Laatst online: 14:44

EmHaKa

harêuh

jojost1 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:41:
Heeft iemand trouwens al een goede (gratis) API voor de gasprijzen gevonden? (Inkoopprijs TTF day-ahead EGSI, wat bijv Zonneplan gebruikt)
Zowel Enever.nl als Zonneplan zelf werken sinds het begin vlekkeloos. 8)

Je hebt er alleen niet zoveel aan, want zoals regelmatig in die brij van 18.000 posts hier wordt gezegd:
sturen op gas is bijna onmogelijk })

[ Voor 19% gewijzigd door EmHaKa op 02-10-2023 16:27 ]

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:23
Jemig agressief, geïrriteerde marketing beller van Van de Bron (daar zat ik jaaaren geleden): dat ik echt een vast contract moest afsluiten bij ze voor goede tarieven. Ik vertel dat ik dynamisch tarief wil en dat bieden ze niet. Hij: dan ga je deze winter VET veel betalen, en wat dom, en dan heb je niets aan je panelen enz enz.

Ik legde vriendelijk uit dat ik goed kan sturen op verbruik: elektrische auto en warmtepomp watervat vullen wanneer de stroom goedkoper is en dat ik het wel ga aanzien deze winter.

Wat een onvriendelijke medewerker zeg.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:14
Impstoker schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:35:
Jemig agressief, geïrriteerde marketing beller van Van de Bron (daar zat ik jaaaren geleden): dat ik echt een vast contract moest afsluiten bij ze voor goede tarieven. Ik vertel dat ik dynamisch tarief wil en dat bieden ze niet. Hij: dan ga je deze winter VET veel betalen, en wat dom, en dan heb je niets aan je panelen enz enz.

Ik legde vriendelijk uit dat ik goed kan sturen op verbruik: elektrische auto en warmtepomp watervat vullen wanneer de stroom goedkoper is en dat ik het wel ga aanzien deze winter.

Nee, geen interesse. Tuut tuut tuut

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Dan had ik waarschijnlijk dezelfde beller :p

Zelfde situatie hier, warmtepomp en elektrische auto. Nu komt warm water nog volledig uit de zon. In de winter verwarm ik het boiletvat bij via de pomp op de goedkope momenten. Elektrisch laden van de auto idem dito.

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:50
Het kan ook anders. Ik werd laatst gebeld door Eneco (daar was ik voorheen klant). Maar dat was een net gesprek. Ze wilden weten waarom ik weg was gegaan. Dus ik duh omdat je me bijna 90 cent/kWh aan had geboden toen mijn contract af liep. Of ik terug wilde. Vriendelijk bedankt en gemeld dat ik dynamisch wilde blijven en toen was het klaar.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-11 19:15

dof

Ja, zo eentje (van VDB) had ik ook in het voorjaar na opzeggen VDB contract vanwege dynamisch. 't Werd op gegeven moment een zeer onvriendelijk gesprek en toen heb ik het afgebroken. Bezopen gewoon...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:06
6jr lang bij GC gezeten, sinds 1-1-23 Dymamisch en tot heden geen belletje of dergelijke gekregen :).

Netto (7k kWh) afnemer dus daar ligt het niet aan xD.

Achja, vannacht en morgen middag weer leuke uurprijzen...

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Jazsie schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:19:
6jr lang bij GC gezeten, sinds 1-1-23 Dymamisch en tot heden geen belletje of dergelijke gekregen :).

Netto (7k kWh) afnemer dus daar ligt het niet aan xD.

Achja, vannacht en morgen middag weer leuke uurprijzen...
Vind de uurprijzen morgen de gehele dag wel leuk.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Jazsie @John245
Inderdaad. Mijn script heeft er ook zin an:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srJzO6P0YTjB4DuoE5Ryku9Ad-8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oAESLSJtA2GbjjMFu9viqoUp.png?f=fotoalbum_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:38
dextertje schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:16:

Ik had hetzelfde idee. Wil je misschien je excel delen?

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-10 16:02

Hondsbrutaal ook... bij de uitvinder van de "Van De Bron heffing" werken en dan claimen dat je ergens anders niets aan je zonnepanelen hebt...

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
dextertje schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:25:
[...]

Dat klinkt niet als een standaardmaaltijd voor een gezinnetje. :D

Mijn ervaring gedurende het ene kwartaal met dynamische prijzen: vaatwasser, wasmachine en droger enigszins handig plannen doen we. Met airco (om te verwarmen) deed ik een poging, maar dat vond ik vrij lastig. En uiteraard de EV.

De rest stuur ik nauwelijks.

Zonder EV zou ik vrij zeker gewoon weer een vast contract nemen, nu de daluurprijzen bij Engie net iets meer minder dan 27 cent zijn (tijdens het posten, deed ik even een check.. ze zijn wéér goedkoper geworden).
Engie saldeert weliswaar ongunstig (per telwerk, dus alles wat je meer teruglevert op normaaltarief, daar krijg je een lage terugleververgoeding voor), maar het is veel makkelijker op aansturen op verbruik normaal = opwek normaal, dan de hele dag bezig zijn.

Maar ik vind het ook wel leuk, en we hebben enige buffer tegen prijsstijgingen.
En wellicht dat ik meer dingen ga zoeken om op te besparen, de Quooker staat bovenaan.

Edit: met de nieuwe prijzen van Engie ben ik weer een beetje harder gaan twijfelen. Een gewogen gemiddelde van € 0,2644 /kWh gedurende een heel jaar.. Ga ik dat redden met dynamisch?

Edit2: Totaal schat ik dat gebruik 9000-10000 kWh is, inclusief het direct gebruik van zonne-energie: zonnepanelen leveren naar schatting 6000 kWh/jaar, waarvan ongeveer 3000 kWH direct gebruikt wordt. Gemiddelde sluimergebruik is rond de 10 kWh/dag, dus 3650 kWh constant...
Rond 2400 kWh kan ik heel goed sturen (EV), 1000 kWh zijn redelijk stuurbaar (vaatwasser, wasmachine en -droger, Quooker), 1300 zijn misschien ook wel redelijk goed op dagbasis (airco voor verwarming)...

Dus kortom grofweg de helft is redelijk tot goed te sturen, voor 40% kan ik de (ongewogen) gemiddelde dagprijs nemen en nog een 10% voor dingen als tv kijken en koken, ook niet echt iets waarop we hier thuis zullen gaan sturen.
En opwek zonnepanelen zal ik misschien omhoog kunnen schroeven naar 65% direct gebruik, maar dat is al heel wat... Ik weet het niet. :?
Klopt het dat de 8 cent teruglever vergoeding maar 1 cent minder is dan het levertarief voor daltarief? Dan zou het per 1000 kWh dat je niet saldeert, maar 10 euro kosten. Ik zat in september inclusief terugleveren op een tarief van 33 cent/kWh (29 cent lever en 26 cent terugleveren), waardoor ik dus beter kan overstappen naar ENGIE, of zie ik iets over het hoofd?

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Z___Z schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:56:
[...]

Klopt het dat de 8 cent teruglever vergoeding maar 1 cent minder is dan het levertarief voor daltarief? Dan zou het per 1000 kWh dat je niet saldeert, maar 10 euro kosten. Ik zat in september inclusief terugleveren op een tarief van 33 cent/kWh (29 cent lever en 26 cent terugleveren), waardoor ik dus beter kan overstappen naar ENGIE, of zie ik iets over het hoofd?
ENGIE enkeltarief per kWh € 0,29318

Dat lijkt mij voordeliger dan Tibber die ook nog maandelijks € 3,99 rekenen bovenop de stroomkosten.

Daarnaast vertrouw ik het dynamische niet meer zo, volgens mij wordt de prijs nu extra opgedreven voor de dynamische afnemers. Zojuist 47 cent per kWh. Misdadig!

[ Voor 36% gewijzigd door Aviv1 op 02-10-2023 21:11 ]

Let me share my screen...

• Z___Z
  • Niet online
Aviv1 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:08:
[...]

Dat lijkt mij voordeliger dan Tibber die ook nog maandelijks € 3,99 rekenen bovenop de stroomkosten.

Daarnaast vertrouw ik het dynamische niet meer zo, volgens mij wordt de prijs nu extra opgedreven voor de dynamische afnemers. Zojuist 47 cent per kWh. Misdadig!
Ja ik wil dus in de winter piek/dal om van het voordelige dal tarief te genieten en in de lente het tarief wijzigen naar enkel zodat ik dat kan salderen. Mijn opwek van mei-september verbruik ik volledig in die maanden.

• Aviv1
Z___Z schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:10:
[...]

Ja ik wil dus in de winter piek/dal om van het voordelige dal tarief te genieten en in de lente het tarief wijzigen naar enkel zodat ik dat kan salderen. Mijn opwek van mei-september verbruik ik volledig in die maanden.
Je kan niet zomaar je contract halverwege veranderen lijkt me?

Als je je opwek volledig verbruikt dan saldeer je gewoon dal voor dal en normaal voor normaal. Terugleververgoeding is voor jou dan niet aan de orde en kan je gewoon lekker salderen in 2024..

Met dynamisch schommelt het overdag tusssen de 25 en 30 cent. In het weekend dan wel even 18 cent maar die lage tarieven van 10 cent of minder heb ik al heeull lang niet meer gezien. En de winter is nog niet eens begonnen.

Je moet het dus echt van de weekenden hebben en je wasgoed opsparen tot zaterdag om goedkoper uit te zijn met dynamisch --- mijn inschatting iig!

• V_ger
[...]

Wat een ongefundeerde baggerpost zeg. Engie rekent geen vaste maandelijkse kosten?

De prijs is vraag en aanbod op de open markt. Daar is niets misdadigs aan. Hooguit de overheid met alle heffingen en belastingen.

Dat je zo'n prijs niet prettig vindt is niet hetzelfde als misdadig he.

Ik hoor je ook niet over alle uren morgen dat de kale prijs 0 is. Maar als je al in je broek schijt van een uurtje een hoge prijs neem je toch lekker een vast contract. Maar ga hier geen onzin uitkramen.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:26
Tjah, 17ct zoals morgen een aantal uren is nu eenmaal het nulpunt. Consistent lager is geen goede zaak.

Snelle query verteld mij dat we in 2023 bijna 400 uurtjes < 18ct hebben gehad waarvan er 51 in de afgelopen 30 dagen lagen (incl morgen).
Edit, en 106 uurtjes van 40ct of hoger waarvan 21 in de afgelopen 30 dagen.

[ Voor 13% gewijzigd door Raymond P op 02-10-2023 21:44 ]

- knip -

• Aviv1
V_ger schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:31:
[...]

Wat een ongefundeerde baggerpost zeg. Engie rekent geen vaste maandelijkse kosten?

De prijs is vraag en aanbod op de open markt. Daar is niets misdadigs aan. Hooguit de overheid met alle heffingen en belastingen.

Dat je zo'n prijs niet prettig vindt is niet hetzelfde als misdadig he.

Ik hoor je ook niet over alle uren morgen dat de kale prijs 0 is. Maar als je al in je broek schijt van een uurtje een hoge prijs neem je toch lekker een vast contract. Maar ga hier geen onzin uitkramen.
Onzin? Ik heb al een jaar Tibber dus ik zie toch wat de prijs is? Morgen even 0 cent tussen 14 en 16 uur, fantastisch. Tel daar 17 cent belasting bij op. Dat is inderdaad misdadig.

Ik schijt niet in mijn broek want ik blijf gewoon bij Tibber omdat ik zelf mijn stroomverbruik stuur. Mijn inschatting is dat we dit najaar en in 2024 heel proactief moeten zijn willen we met dynamisch onder een gemiddelde van 0,29 eur per kWh komen.

En dat de kale stroomprijs enkel en alleen wordt bepaald door vraag/aanbod vraag ik mij af.
Raymond P schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:38:
Tjah, 17ct zoals morgen een aantal uren is nu eenmaal het nulpunt. Consistent lager is geen goede zaak.

Snelle query verteld mij dat we in 2023 bijna 400 uurtjes < 18ct hebben gehad waarvan er 51 in de afgelopen 30 dagen lagen (incl morgen).
Edit, en 106 uurtjes van 40ct of hoger waarvan 21 in de afgelopen 30 dagen.
Precies.

[ Voor 16% gewijzigd door Aviv1 op 02-10-2023 21:46 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

[...]
Als het tarief laag is komt het je goed uit en is alles prima, als het tarief hoog is dan is het ineens misdadig?

Het is een kwestie van vraag en aanbod. Bij een zeer laag aanbod en veel vraag wordt het tarief hoger tot op het punt waarop vraag en aanbod waarschijnlijk gaan matchen.

Als jij zelf op dat moment stroom kunt leveren/opwekken voor een lager tarief dan moet je dat vooral doen, anders moet je het helaas van anderen afnemen. Het is geen samenzwering tegen de dynamisch tarief gebruikers, nee, bij het voordeel van uitschieters naar beneden horen ook uitschieters naar boven, niet direct denken dat je wordt belazerd.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Taro schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:54:
[...]

Als het tarief laag is komt het je goed uit en is alles prima, als het tarief hoog is dan is het ineens misdadig?

Het is een kwestie van vraag en aanbod. Bij een zeer laag aanbod en veel vraag wordt het tarief hoger tot op het punt waarop vraag en aanbod waarschijnlijk gaan matchen.

Als jij zelf op dat moment stroom kunt leveren/opwekken voor een lager tarief dan moet je dat vooral doen, anders moet je het helaas van anderen afnemen. Het is geen samenzwering tegen de dynamisch tarief gebruikers, nee, bij het voordeel van uitschieters naar beneden horen ook uitschieters naar boven, niet direct denken dat je wordt belazerd.
En met een thuisbatterij profiteer je van uitschieters naar boven en naar beneden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:35

knakworst

Get more sats!

[...]

Jij hebt het niet begrepen. Dynamische afnemers zetten niet massaal de elektrische kachel aan om 19 uur. Hoe meer mensen dynamisch afnemen hoe minder onbalans. Juist omdat er geen zonne-energie is, maar iedereen met een vast contract de auto bij thuiskomst aan de lader zet en gaat eten koken, moeten andere bronnen aangeboord worden.

https://www.groentennieuw...sprijzen-steeds-extremer/

Jan Willem Zwang zegt erover:
Het is niet vreemd dat de onbalansprijzen steeds extremer worden. Onderstaande grafiek toont beschikbare regelvermogens over dezelfde periode. Ook deze zijn behoorlijk volatiel en wanneer er weinig opregelvermogen beschikbaar is, zijn de onbalansprijzen heel hoog. Wanneer weinig afregelvermogen beschikbaar is, zijn de onbalansprijzen vaak zeer negatief.

[ Voor 22% gewijzigd door knakworst op 02-10-2023 22:03 ]

• dextertje
Z___Z schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:56:
[...]

De terugleververgoeding is inderdaad maar 1 cent minder dan het kale levertarief. Dus als je i.p.v. 1000 kWh saldeert, voor 1000 kWh 8 cent krijgt en voor 1000 kWh 9 cent + 17 cent aan heffingen betaald, dan scheelt dat 180 euro..

• Raymond P
Ah we hebben dus alweer bootjes voor de kust. Dat verklaart de 6ct goedkopere gas voor morgen. :)

Hopen dat ze niet wegdrijven. :+

- knip -

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:35
Aviv1 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:45:
[...]

Onzin? Ik heb al een jaar Tibber dus ik zie toch wat de prijs is? Morgen even 0 cent tussen 14 en 16 uur, fantastisch. Tel daar 17 cent belasting bij op. Dat is inderdaad misdadig.

Ik schijt niet in mijn broek want ik blijf gewoon bij Tibber omdat ik zelf mijn stroomverbruik stuur. Mijn inschatting is dat we dit najaar en in 2024 heel proactief moeten zijn willen we met dynamisch onder een gemiddelde van 0,29 eur per kWh komen.
Zondagochtend, want het is day ahead , was de verwachting voor NL dat we vanmiddag 6GW centale opwek nodig was en om 19 uur 12GW, dan pruttelen niet alle centrales in West-europa, maar zijn er een aantal die opstartkosten hebben en dat vertaald zich hogere prijs voor het uur, niet alleen voor Nederland, maar van Frankrijk tot Denemarken.

Zo heb je vannacht dat de centrales in Frankrijk flink blijven door draaien en Frankrijk exporteert dan ook een slordige 7GW, maar tegen 7 uur draait dat om en importeren ze van omringende landen om de ochtend piek op te vangen.
En dat de kale stroomprijs enkel en alleen wordt bepaald door vraag/aanbod vraag ik mij af.
Nederland is verbonden flink wat landen, je hebt wel meer dan een gascentrale nodig omdat te beinvloeden, het is geen UK, die op het moment maar 1 enkele interconnect actief heeft met Noorwegen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• dextertje
chielsen schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:37:
[...]

Mijn Excel is nog wel heel erg klad.
Ik zal eens kijken wat ik er van kan maken en of ik het een beetje kan anonimiseren.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb het even leuk gevonden dat dynamisch, maar ga toch maar naar Engie. 29 cent en verbruik 5k en opwek 4,5k waren sowieso niet zo handig voor dynamisch. Maar ik gunde vattenfaal mijn centen gewoon niet.

Of kent iemand “de kleine lettertjes” van Engie? Zeker wb salderen

• Aviv1
mierenfokker schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:35:
Ik heb het even leuk gevonden dat dynamisch, maar ga toch maar naar Engie. 29 cent en verbruik 5k en opwek 4,5k waren sowieso niet zo handig voor dynamisch. Maar ik gunde vattenfaal mijn centen gewoon niet.

Of kent iemand “de kleine lettertjes” van Engie? Zeker wb salderen
Hear hear. Vattenval en Oxxio zijn mi een stel boeven en dan gun ik liever een kleinere firma als Tibber mijn centen. Zélfs als dat iets duurder zou zijn (wat absoluut niet zo was dit jaar). Met die 2 doe ik nooit meer zaken.

4.5 opwek of teruglevering? En hoeveel verbruik je daar dan zelf van?

Ik zit ook in deze boot, alleen is mijn teruglevering slechts ca. 500kWh per jaar (verbruik bijna alles zelf) en mijn afname ca. 3000kWh.

Bij Tibber werkt salderen natuurlijk anders maar ik vraag me af of het rendabel is om nu naar ENGIE te gaan zodat je 29ct "krijgt" voor je teruggeleverde kWh ipv het dynamische tarief bij Tibber. Maar als je dat overdag zelf kan benutten maakt het dan nog uit om naar ENGIE te gaan?

• Z___Z
  • Niet online
dextertje schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:01:
[...]

De terugleververgoeding is inderdaad maar 1 cent minder dan het kale levertarief. Dus als je i.p.v. 1000 kWh saldeert, voor 1000 kWh 8 cent krijgt en voor 1000 kWh 9 cent + 17 cent aan heffingen betaald, dan scheelt dat 180 euro..
Je kan de belasting natuurlijk wel salderen dus blijft het verschil 1 cent, tenzij je meer terug levert dan je totale verbruik.

• Z___Z
  • Niet online
Aviv1 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:20:
[...]

Je kan niet zomaar je contract halverwege veranderen lijkt me?

Als je je opwek volledig verbruikt dan saldeer je gewoon dal voor dal en normaal voor normaal. Terugleververgoeding is voor jou dan niet aan de orde en kan je gewoon lekker salderen in 2024..

Met dynamisch schommelt het overdag tusssen de 25 en 30 cent. In het weekend dan wel even 18 cent maar die lage tarieven van 10 cent of minder heb ik al heeull lang niet meer gezien. En de winter is nog niet eens begonnen.

Je moet het dus echt van de weekenden hebben en je wasgoed opsparen tot zaterdag om goedkoper uit te zijn met dynamisch --- mijn inschatting iig!
Toen ik bij ENGIE zat, kom ik in de app switchen tussen enkel en dubbel tarief. Zat toen wel met variabel tarief ipv 1 jaar vast. Kan sowieso ook de stroom overdag opmaken als het nodig is.

Edit: je kan inderdaad alleen switchen als je variabel zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Z___Z op 02-10-2023 23:32 ]

• Z___Z
  • Niet online
[...]

ENGIE rekent maandelijks meer dan 8 euro, maar via gaslicht krijg je 50 euro terug, dus kom je ook op ongeveer 4 euro/maand aan vaste kosten.

• dextertje
Z___Z schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:02:
[...]

Je kan de belasting natuurlijk wel salderen dus blijft het verschil 1 cent, tenzij je meer terug levert dan je totale verbruik.
De vraag is of Engie dat ook doet...
De letterlijke tekst bij aanvraag is namelijk:
Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is € 0,08 (zonder energiebelastingen en btw).
Niks over salderen van belastingen. Ik weet niet of het zo mag, trouwens, maar ik heb ook geen behoefte om het uit te proberen.
Pure Energie schijnt het wel zo te doen, volgens DarkFire1985 in "De energierekening - kroegtopic"

• Domba
dextertje schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 02:38:
[...]
De vraag is of Engie dat ook doet...
De letterlijke tekst bij aanvraag is namelijk:

[...]
Niks over salderen van belastingen. Ik weet niet of het zo mag, trouwens, maar ik heb ook geen behoefte om het uit te proberen.
Pure Energie schijnt het wel zo te doen, volgens DarkFire1985 in "De energierekening - kroegtopic"
Engie en Pure energie salderen per telwerk,

"Restant per telwerk berekend tegen terugleververgoeding.*

De oplossing daarvoor is enkeltarief afsluiten, ook al heb je een slimme meter

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:08
En hoe precies is dit alles relevant voor "dynamische energieprijzen"?

Sometimes you need to plan for coincidence

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-11 23:12
Tralapo schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:57:
[...]

Dit.

Ik heb naast de wasmachine en vaatwasser niets om mee te sturen en werk ook nog eens altijd thuis. Die twee zet ik nog wel aan op de lage uurtjes omdat ik dat leuk vindt, maar verder echt niet en ook niet altijd.

Dan ben ik nog steeds fors goedkoper uit geweest het afgelopen jaar dan met de standaard energiecontracten.
Hier ook.
Wasmachine, vaatwasser en droger wordt mee gestuurd.
Het thuiswerken zorgt wel dat ik mijn stroomverbruik wat gelijkmatiger verdeel.
Nog nooit met mijn gewogen gemiddelde boven het ongewogen gemiddelde per maand geweest.
Meestal 2 a 3 cent lager.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:45
Raymond P schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:01:
Ah we hebben dus alweer bootjes voor de kust. Dat verklaart de 6ct goedkopere gas voor morgen. :)

Hopen dat ze niet wegdrijven. :+
ik begreep dat die 6 cent vooral is omdat ze in Duitsland een vrije dag hebben en dus weinig vraag vanuit de industrie.

• Raymond P
@HiBe Dan zou het morgen weer 6ct moeten stijgen.
Gas maakt enkel zulke sprongen naar beneden bij overvloed,
en zat dus niet tegen een drempel aan te hikken waarbij de industrie niet meer af wilt nemen.

De Europese tender loopt nu ook voor levering nov/dec.
Met volle voorraden en bootjes aan de kust die niet kunnen lossen plus de relatief gunstige weersomstandigheden denk ik dat we voorlopig geen beweging richting het prijsplafond hoeven te verwachten.

Voor het grote plaatje maakt dat wellicht niet veel uit, maar ik neem dynamisch gas af en hou graag in de gaten wanneer ik even over moet stappen om mijn gewogen gemiddelde te beschermen. :)

- knip -

• scoobs
HiBe schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:23:
[...]

ik begreep dat die 6 cent vooral is omdat ze in Duitsland een vrije dag hebben en dus weinig vraag vanuit de industrie.
Maar dan zou de gasprijs toch elk weekend significant zakken? Vziw hebben kleine, ver vooruit te voorspellen dagelijkse schommelingen weinig effect op de gasprijs.

Tuurlijk, met 95% vulling is er erg weinig buffer tegen scherpe dalingen, maar dit is voorspelbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door scoobs op 03-10-2023 09:45 ]

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:37
Met dynamisch met relatief weinig sturen zijn we nog geen een maand duurder geweest van enig vast contract.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 23:17
scoobs schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:44:
[...]

Maar dan zou de gasprijs toch elk weekend significant zakken? Vziw hebben kleine, ver vooruit te voorspellen dagelijkse schommelingen weinig effect op de gasprijs.

Tuurlijk, met 95% vulling is er erg weinig buffer tegen scherpe dalingen, maar dit is voorspelbaar.
Normaliter stijgt de gasprijs day-ahead ook niet in het weekend.
Dat er minder gas verbruikt wordt 2/7 dagen is ingecalculeerd.
Als dat incidenteel 3/7 wordt in een land kan dat natuurlijk wel iets in de prijs doen day-ahead.

• scoobs
Behalve dat deze 3e dag al een jaar vantevoren bekend is.

• Rct124
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-04 10:02
Voor mij is een dynamisch tarief momenteel nog niet interessant genoeg door veel zonnepanelen en salderingsregeling. Echter is ons verbruik hoger dan de opwekking op jaarbasis (EV). De helft van het totaalverbruik gaat naar de auto.
Nu is het september is de elektriciteit van de zonnepanelen al meer dan 'op' (saldering).

Hersenspinsel: je kunt een dynamisch tarief maandelijks opzeggen bij Budget Energie. Is het dan niet interessant om in de niet zonnige maanden tot maart een dynamisch tarief te nemen en in maart terug over te stappen op een 'gewoon' tarief en zo wel verder te salderen in die maanden? Of mis ik hier iets?

[ Voor 4% gewijzigd door Rct124 op 03-10-2023 11:56 ]

• Raymond P
@Rct124 Variabel != dynamisch. Geen idee hoe vaak die gepeild worden momenteel, vroegah was dat twee keer per jaar, 1 januari en 1 juli.

Dit is dus het dynamische energie topic, hier krijgen we 1 keer per dag 24 tarieven.

- knip -

• Rct124
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-04 10:02
Raymond P schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:53:
@Rct124 Variabel != dynamisch. Geen idee hoe vaak die gepeild worden momenteel, vroegah was dat twee keer per jaar, 1 januari en 1 juli.

Dit is dus het dynamische energie topic, hier krijgen we 1 keer per dag 24 tarieven.
Heb mijn post aangepast. Ik bedoelde natuurlijk een dynamisch tarief, dank voor de headsup.

• Raymond P
Ah. In dat geval ja: dat doen wel meer mensen.
Al is er hier momenteel een trend om te vertrekken naar vaste contracten omdat het verschil mogelijk klein is/wordt.

Als je een beetje avontuurlijk bent, een financiële buffer hebt om het risico op schommelingen zelf te dragen en je verbruik enigszins kunt sturen naar de goedkope uurtjes dan raad ik aan de TS even lezen. :)

- knip -

• Willempie27
Rct124 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:48:
Voor mij is een dynamisch tarief momenteel nog niet interessant genoeg door veel zonnepanelen en salderingsregeling. Echter is ons verbruik hoger dan de opwekking op jaarbasis (EV). De helft van het totaalverbruik gaat naar de auto.
Nu is het september is de elektriciteit van de zonnepanelen al meer dan 'op' (saldering).

Hersenspinsel: je kunt een dynamisch tarief maandelijks opzeggen bij Budget Energie. Is het dan niet interessant om in de niet zonnige maanden tot maart een dynamisch tarief te nemen en in maart terug over te stappen op een 'gewoon' tarief en zo wel verder te salderen in die maanden? Of mis ik hier iets?
Als je weer overstapt moet je wel naar een aanbieder die per 3 of 6 maanden aanbied. Daarvan zal de prijs ook hoger liggen als een jaarcontract. Blader een paar paar dagen terug in toen ging het hierover. Sommige zitten te vergelijken met de duurste uren dynamisch tegenover een jaarcontract die dan niet veel scheelt. Dan zou je dynamisch ook per jaar moeten vergelijken alleen staat daar de prijs niet vast van.

• anboni

Ik heb zonnepanelen, een EV en dynamische tarieven. Ik heb in de maand augustus 22.43ct/kWh betaald voor m'n afname en 21.09ct/kWh ontvangen voor m'n teruglevering. Ik denk niet dat ik beter af zou zijn geweest met een ouderwets contract. Belangrijkste sturing die ik heb is het opladen van m'n EV tijdens de goedkoopste uren (ook door de week ivm 50% thuiswerken)

• Nickname55
  • Laatst online: 15-10 08:42
Raymond P schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:53:
Hier zakelijk bij Eneco: 4 keer per jaar. Grofweg in de zomer betaalbare tarieven. En in de herfst/winter veel duurder. Daar komt het gewoon op neer. En ik denk dat het zo zal blijven in de toekomst. Dat heeft zo iets weg van dynamische tarieven dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Nickname55 op 03-10-2023 12:30 ]

Euhm... \n ...

• dextertje
Hmmbob schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:53:
En hoe precies is dit alles relevant voor "dynamische energieprijzen"?
Goede vraag: we dwaalden een beetje af. Het is overigens relevant als optie hoe het juist NIET gaat met dynamische energieprijzen: salderen per telwerk, daar ben je mooi van af met een dynamisch contract. :+
Er zijn hier tweakers in andere topics die menen dat leveranciers met salderen helemaal geen rekening mogen houden met verschillende tarieven in verschillende perioden; dat aan het eind van het jaar (of contractperiode) moet worden gekeken naar het netto aantal geleverde kWh's en dat dan in rekening moeten brengen.
Voor dynamische tarieven kan dat eigenlijk niet, lijkt me.

Anyway, ik merk dat ik nog steeds bezig ben met dynamische tarieven, ook al ben ik gisteren een contract bij Engie aangegaan met vaste prijzen (daltarief van € 0,2644 /kWh). Het is supermakkelijk om te sturen op alleen op daltarief afgerekend te worden als je dat vergelijkt met sturen met een dynamisch contract op een zo laag mogelijke prijs per afgenomen kWh en zo hoog mogelijke prijs voor teruggeleverde kWh's.

Maar het is wel leuker (als het niet al te slecht gaat en je je het risico kunt veroorloven). Nu ik me realiseer dat het prijsverschil tussen ingekochte en verkochte kWh's heel veel uit kan maken voor je gemiddelde kWh-prijs, vroeg ik me daarom opeens af: zijn hier mensen met een dynamisch contract die ook een thuisaccu hebben en ook als het ware 'handelen' in energie?

Dus ook echt sturen op momenten als de afgelopen weken vooral op maandagavond lucratief kon zijn: zoveel mogelijk energie uit je accu aan het net leveren tussen 19u en 21u? Ik had de indruk dat Sessy en bliq dat kunnen.

Ik weet dat er al een topic is over Thuisaccu's is, maar die heeft niet zo'n mooie openingspost met heldere uiteenzetting als deze.. en het gaat wel erg over technische details.

Ik was vooral benieuwd over hoe goed je "winst" kunt maken met dynamische tarieven in combinatie met zonnepanelen (of een windmolen, maar ik denk niet dat veel Tweakers die in hun achtertuin hebben staan) en een thuisaccu.

Want stiekem wil ik toch kijken of ik niet tóch Engie kan annuleren binnen de bedenktijd. O-)

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:56
Willempie27 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:04:
Als je weer overstapt moet je wel naar een aanbieder die per 3 of 6 maanden aanbied. Daarvan zal de prijs ook hoger liggen als een jaarcontract. Blader een paar paar dagen terug in toen ging het hierover. Sommige zitten te vergelijken met de duurste uren dynamisch tegenover een jaarcontract die dan niet veel scheelt. Dan zou je dynamisch ook per jaar moeten vergelijken alleen staat daar de prijs niet vast van.
Het voordeel van volledig salderen is dat de prijs per kWh niet uitmaakt. Daar betaal je uiteindelijk precies 0 euro voor.

Wat wel uitmaakt is dat de energieleverancier fatsoenlijk saldeert, dus geen trucs met verschillende tarieven periodes. En wat de vaste kosten zijn. Daar lijkt nu meer variatie in te zitten dan voorheen.

• Domba
@dextertje Er zijn diverse met thuisaccu die hier posten
Binnen saldeervolume moet je denken aan ~€40/MWh tarief verschil en 2-3ct lager gemiddeld tarief en rond 10-14ct/kWh voor overschot.
Handel is meer de milps kant zoals KC27 en die dat script of variant ervan gebruiken,
Ik laat het niet helemaal links liggen, benut het wel, ik heb vannacht ook 5-6u geladen en 9-10u ontladen, is voor mij beperkt tot ~€300-400 op jaar basis,
Ik zet grof ongeveer 1/3 van accu in voor eigen gebruik en 2/3 voor shiften en als het voorbij komt 1/3-1/2 voor soms handel (handel heeft laagste prioriteit, tot ik een airco geinstalleerd heb in de ruimte van de accu's, is nu alleen als het past met de accu cel temperatuur)
De eerste sessy's zijn pas dit jaar geinstalleerd, die komen nog, het meeste op moment is hybride omvormers met redelijk tot fors vermogen die soms cijfers posten

• anboni
Domba schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:31:
ik heb vannacht ook 5-6u geladen en 9-10u ontladen,
Is dat rendabel? Ik dacht dat iemand hier of in het Sessy topic had berekend dat het pas interessant wordt als er minimaal 12ct verschil in tarief is. Niet dat ik zelf die berekening al heb gemaakt, ik ben nog aan het experimenteren. Ik had gisteravond om 20u nog zo'n 6kWh in m'n Sessy's zitten en dat was om 2 uur vannacht op, dus best kans dat ik de volle capaciteit nodig heb om de nacht door te komen (zeker als straks de warmtepomp weer aan de bak moet). Daar zie ik dan nog steeds zeker perspectief in combinatie met dynamische tarieven. Vandaag totaal 6 uur 0/1 ct kaal, heel veel goedkoper wordt het niet als ik daarmee de dag door weet te komen.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
anboni schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:20:
[...]

Is dat rendabel? Ik dacht dat iemand hier of in het Sessy topic had berekend dat het pas interessant wordt als er minimaal 12ct verschil in tarief is. Niet dat ik zelf die berekening al heb gemaakt, ik ben nog aan het experimenteren. Ik had gisteravond om 20u nog zo'n 6kWh in m'n Sessy's zitten en dat was om 2 uur vannacht op, dus best kans dat ik de volle capaciteit nodig heb om de nacht door te komen (zeker als straks de warmtepomp weer aan de bak moet). Daar zie ik dan nog steeds zeker perspectief in combinatie met dynamische tarieven. Vandaag totaal 6 uur 0/1 ct kaal, heel veel goedkoper wordt het niet als ik daarmee de dag door weet te komen.
Sessy heeft natuurlijk meer afschrijving dan een (veel) goedkoper (per kWh) DIY systeem.

• anboni
bbbrumbrum schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:09:
[...]

Sessy heeft natuurlijk meer afschrijving dan een (veel) goedkoper (per kWh) DIY systeem.
Ah, Domba heeft geen Sessy? Dat heb ik dan verkeerd begrepen.

• Domba
anboni schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:20:
[...]
Ik heb op deze woning pas sinds voorjaar '22 PV en vrijwel gelijk een thuisaccu, ik zelf bekijk het al een geheel en 5-6 jaar energierekening onder de streep nul is investering eruit en ik ga uit van dat het 7 jaar mee gaat.
Ik ben alleen niet nul onderstreep maar krijg nog rond 500-1000 euro van de energieleverancier.

De accu zelf (cellen, kabels, zekeringen etc) komt op 161-162 euro/kWh, reken ik alles erbij omvormers, PV en huisinstallatie en montage materiaal dan kom ik rond 400 euro/kWh.accu

De Eve LF280k cellen hebben zoveel cycles dat je naar chemische veroudering moet gaan kijken en in 7 jaar volledig afschrijven.
Ik heb op het moment rond 25-27 cycles/maand, meer redt ik niet dan zou je op ca 7,7ct/kWh afschrijving uitkomen, ga je uit van fabrikant 7000 cycles 2,3ct/kWh, zelfs met 2 cycles/dag (wat ik zeker niet redt als gemiddelde met 3x25A netaansluiting) is dat nog bijna 10 jaar (1 cycle = 44.3kWh )

Mijn overal verlies is 10-11%, (incl 4,2% van BMS en LFP cellen)

(Marktprijs was 12kWh/ 0.202ct & teruglevering 10,7kWh / 13.45ct/ verder opslag 1.75ct/kWh excl EB 12.599ct/kWh BTW 21%, niet vergeten ik heb ook nog overschot van de 16 000kWh/j opwek van de PV, dat verlies gaat af van aantal kWh overschot die anders zonder EB en BTW is )

Afschrijving mag je kiezen, neem je die op basis van jaren dan maakt die cycle niets uit, neem je de volgens fabrieks aangave 7000 cycles dat ga ik niet redden in de gebruiks tijd.

Of wel 1,5ct/kWh die ik opheffingen verlies plus afschrijving ,maar hoe ik daar exact prijsverschil voor handel uithaal ik weet het niet.

Ik wil nog paar testen doen van de winter, mijn accubank tijdelijk splitsen en met paar uur laden van net en terugleveren bij verschillende vermogens terwijl huis off grid is op alleen de andere hybride, voor wat meer data

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:57
Aviv1 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:45:

Bij elke contractvorm betaal je toch 17 cent belasting. Niks misdadig aan, dat is gewoon een overheidsheffing en heeft niets met je leverancier te maken.

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:01
Mars2020 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:36:
[...]
gewoon een overheidsheffing
Naarmate je meer stroom verbruikt, wordt het belastingtarief dat je hierover betaalt verlaagd.

In Nederland betalen huishoudens relatief veel belasting over stroom in vergelijking met de grote industrie.

Grootverbruikers zitten op een heffing van 0,1 cent per kWh

Een vreselijke kromme verhouding

• Raymond P
@HiBe Morgen weer -3ct voor m'n gas. (103ct all-in)
Die Duitsers slapen hun roes uit dan? ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond P op 03-10-2023 21:59 ]

- knip -

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:45
Raymond P schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:58:
@HiBe Morgen weer -3ct voor m'n gas. (103ct all-in)
Die Duitsers slapen hun roes uit dan? ;)
OktoberFest jemand ? :9B

• siveiro
  • Laatst online: 20:00

Zeker. Doe het jaarlijks. Hier jaarlijks gesaldeerd een teruglevering.
In de zomermaanden Engie modelcontract met TLV € 0,47 gehad. Heerlijk. Aardige buffer wordt er straks met de eindafrekening uitgekeerd.
Eind oktober is de overstap naar dynamisch (Frank Energie). Met een gemiddeld tarief in de wintermaanden (tm februari) van €0,82 per kwh speel ik quitte.

• Jazsie
Ga aub niet naar Frank Energie tenzij je hoop gezeik wilt @siveiro, zou toch nog eens goed erin verdiepen als je echt naar Frank Energie gaat... het gaat daar vaker mis dan goed helaas.

En een gemiddeld tarief van €0,82 per kWh afgelopen winter? Dat is wel fors, moet lager kunnen :).

[ Voor 33% gewijzigd door Jazsie op 04-10-2023 08:49 ]

• bilgy_no1
siveiro schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:23:
[...]

Zeker. Doe het jaarlijks. Hier jaarlijks gesaldeerd een teruglevering.
In de zomermaanden Engie modelcontract met TLV € 0,47 gehad. Heerlijk. Aardige buffer wordt er straks met de eindafrekening uitgekeerd.
Eind oktober is de overstap naar dynamisch (Frank Energie). Met een gemiddeld tarief in de wintermaanden (tm februari) van €0,82 per kwh speel ik quitte.
Hoe kwam je bij Frank Energie terecht?
Check even de opening post en de kostenvergelijker: er zijn voordeliger aanbieders van dynamische contracten. Bovendien hanteert Frank ook in de kleine lettertjes nadelige voorwaarden rondom terugleveren (en je PV zal ook in de winter nog wel iets opleveren). En kijk ook even naar de ervaringen hier mbt Frank. Ik lees hier vooral heel veel gedoe bij die lui.

• YoungStarDC
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:50
Wellicht niet helemaal on topic, maar hopelijk kan iemand helpen:

Ik ben overgestapt van Tibber. Kan ik het verbruik van mijn Tibber Pulse op een makkelijke manier nog uitlezen? In de app zie ik het realtime verbruik en PV opbrengst, maar de totale hoeveelheden kan ik niet meer inzien.

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-10 19:09
Weet iemand een app die een pushmelding geeft als de nieuwe dynamische uur (APX tarieven) voor de volgende dag bekend zijn?

• V_ger
Godlikev schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:43:
Weet iemand een app die een pushmelding geeft als de nieuwe dynamische uur (APX tarieven) voor de volgende dag bekend zijn?
Zo spannend is dat niet. Dat is eigenlijk altijd om 1 uur. Alleen als de bieding is mislukt kan het later worden. Maar om 3 uur is het er altijd wel.

• scoobs
als je Telegram hebt kun je kijken naar de @EnergiePrijzen_bot

Is volgens mij van een medetweaker. Is lekker aan te passen, en stuurt elke dag om 15u een berichtje uit bij mij.

[ Voor 10% gewijzigd door scoobs op 04-10-2023 14:24 ]

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:05
Ik ben per 1 oktober overgestapt van Zonneplan.

Hoewel ze dit maanden van tevoren wisten, hebben ze alsnog een voorschot in rekening gebracht voor deze maand.

Ik was echter blij verrast dat ik vandaag, slechts twee werkdagen na beëindiging contract, al de eindafrekening ontving. Over zeven dagen zou ik het geld op mijn rekening moeten hebben.

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-10 09:27
Iedereen focust weer op stroom, dus ik wil bij dezen graag even opmerken dat de gasprijs vandaag relatief lekker laag is.

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:17
earthman schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:43:
Iedereen focust weer op stroom, dus ik wil bij dezen graag even opmerken dat de gasprijs vandaag relatief lekker laag is.
Dat is mooi, straks even extra lang douchen 8)

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-10 21:12

Swerfer

Hmm...

Ik doe dat via Home Assistant. Ik krijg een notificatie als de prijzen van morgen bekend worden en dat is rond 13.25 met de Nordpool API, een paar minuten later dan de Nordpool website.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Melvinvossen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-04 18:01
Goedenavond,

Ik volg dit topic al een tijdje maar als ik de grafiek uit de beginpost bekijk kom ik nog niet echt verder. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Situatie:
Pv opbrengst: 4200kwh/jr
2 elektrische auto’s die thuis worden geladen: +-6500kwh/jr
Huis a++++ met bodemlus warmtepomp: 3000kwh/r

Ik kan de auto’s alleen eind vd middag/‘s avonds/ s nachts laden ivm werk.

Graag hoor ik jullie mening over dynamisch of niet-dynamisch

Bedankt!

• dextertje
Melvinvossen schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:47:
Goedenavond,

Ik volg dit topic al een tijdje maar als ik de grafiek uit de beginpost bekijk kom ik nog niet echt verder. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Situatie:

Bedankt!
Eerste indruk is dat je dit vrij goed zou kunnen sturen en dynamisch dan waarschijnlijk de meest voordelige optie is. Maar het hangt ook van je overige verbruik af, of dat relevant is.
En is de PV opbrengst bruto? Of is dat wat je volgens de meter teruglevert op jaarbasis (dus opwek-direct verbruik)?

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:27
earthman schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:43:
Als ie onder de 1.00 komt dan 🙏

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• siveiro
  • Laatst online: 20:00
bilgy_no1 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:23:
[...]

Hoe kwam je bij Frank Energie terecht?
Check even de opening post en de kostenvergelijker: er zijn voordeliger aanbieders van dynamische contracten. Bovendien hanteert Frank ook in de kleine lettertjes nadelige voorwaarden rondom terugleveren (en je PV zal ook in de winter nog wel iets opleveren). En kijk ook even naar de ervaringen hier mbt Frank. Ik lees hier vooral heel veel gedoe bij die lui.
Zat er vorig jaar ook al een aantal maanden. Is prima bevallen, maar zal de OP eens doornemen.

• bilgy_no1
siveiro schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:21:
[...]

Zat er vorig jaar ook al een aantal maanden. Is prima bevallen, maar zal de OP eens doornemen.
Helemaal goed en uiteraard je eigen keuze. Ik was gewoon benieuwd gezien de ervaringen die ik hier heb gelezen. Ook voor als anderen me om advies vragen.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:05

Bedankt!
Moet je de auto's dagelijks laden ivm de woonwerk-afstand? Is er geen thuiswerkdag of parttimedag doordeweek? Als je de auto's vooral in het weekend kunt opladen, en je je kunt redden met evt 1x doordeweek (liefst 's middags) dan is dynamisch zeker een aanrader.

• Willempie27
marana schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:06:
[...]

Moet je de auto's dagelijks laden ivm de woonwerk-afstand? Is er geen thuiswerkdag of parttimedag doordeweek? Als je de auto's vooral in het weekend kunt opladen, en je je kunt redden met evt 1x doordeweek (liefst 's middags) dan is dynamisch zeker een aanrader.
In de wintermaanden zal vooral in de nacht het goedkoopste moment zijn.

• Jazsie
Goedenavond,

Situatie:

Bedankt!
Ik heb het zelfde als jij, ruim meer verbruik dan opwekking. Daarnaast ook enkel in avond/nacht laden want overdag ben ik aan het werk.

Zit sinds 1-1-23 dynamisch en dat bevalt prima.

Gemiddeld zit ik lager dan bij een vast contract. Wel doe ik de auto "slim" laden, dus ook in de nacht pak ik de goedkoopste uren waarmee ik de auto laad.

Auto kan max 3,7kW laden, als dit meer was geweest dan was ik gemiddeld nog lager uit gekomen.

• Jazsie
marana schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:06:
[...]
Dat valt wel mee, ik werk ook overdag (5 dagen per week) en in het weekend ben ik vaak weg.

Ook dan is dynamisch goed te doen mits je wel het laden kan aansturen.

Moet ook dagelijks laden, helaas dus niet altijd de "beste" uurprijzen maar zit nog steeds gemiddeld onder alle vaste contracten die er momenteel zijn.

Zou je dit zoals jij zegt nog beter kunnen aansturen dan bespaar je alleen maar meer :).

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 14:52
Jazsie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:50:
[...]

Ik heb het zelfde als jij, ruim meer verbruik dan opwekking. Daarnaast ook enkel in avond/nacht laden want overdag ben ik aan het werk.

Zit sinds 1-1-23 dynamisch en dat bevalt prima.

Gemiddeld zit ik lager dan bij een vast contract. Wel doe ik de auto "slim" laden, dus ook in de nacht pak ik de goedkoopste uren waarmee ik de auto laad.

Auto kan max 3,7kW laden, als dit meer was geweest dan was ik gemiddeld nog lager uit gekomen.
Ik rijd ook elektrisch, maar in mijn geval gaat het om een leaseauto. Ik kan gratis opladen op het werk, wat handig is omdat ik thuis geen eigen oprit of laadpaal heb. Daarom hoef ik eigenlijk bijna nooit ergens anders op te laden, behalve soms in het weekend.

Wat betreft mijn energiecontract, ik heb een dynamisch contract bij Zonneplan. Het enige wat ik daarmee kan beïnvloeden, is om overdag apparaten zoals de vaatwasser en de wasmachine/wasdroger te gebruiken. Om op gas te besparen, probeer ik korter te douchen en de thermostaat wat lager te zetten in de winter.

Ik twijfel nog of een vast contract misschien een betere optie zou zijn. Hoewel ik in de zomer van de lage tarieven heb genoten, geven de cijfers in de app aan dat mijn gemiddelde stroomkosten vanaf maart tot nu 27 cent per kWh zijn en de gaskosten 108 cent per m³.

Ik heb nog geen ervaring met de wintermaanden in deze situatie. Dus als iemand die al een winter met een dynamisch contract heeft meegemaakt mij kan vertellen hoeveel invloed dit heeft op het gemiddelde, dan hoor ik dat graag.

PSN: FreakGIB

• mikeyzut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-10 18:14
FreakGIB schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

Ik heb nog geen ervaring met de wintermaanden in deze situatie. Dus als iemand die al een winter met een dynamisch contract heeft meegemaakt mij kan vertellen hoeveel invloed dit heeft op het gemiddelde, dan hoor ik dat graag.
Hier ook elektrisch rijden i.c.m. thuis laden (avonden/weekenden). Het laden is via de stekker app automatisch gestuurd op de lage tarieven. Vanaf afgelopen oktober t/m maart resp. 19-22-31-28-30-27 ct/kWh. Gas 94-160-189-138-128-117 ct/m3. Maar komende winter kan het natuurlijk weer compleet anders zijn.

• dextertje
chielsen schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:37:
[...]

Hier de Excel (link is 1 week geldig).
https://we.tl/t-u4HixROfTQ

Ik heb de verbruiksdata gerandomiseerd. De echte verbruiksdata heb ik van slimmemeterportal.nl (met een plus-abo om het te kunnen downloaden).

• nota
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 08:52
Momenteel zit ik bij Frank, voor zowel stroom als gas. Gastarief ligt daar volgens mij relatief hoog, daarom wil ik mogelijk overstappen voordat de winter begint. Is er ergens een lijst beschikbaar met de opslag die iedere leverancier toepast op gas en stroom? Prijstechnisch lijkt me dat het enige dat interessant is toch (eventueel ook de vaste leveringskosten, maar dat is meestal in de marge)? Inkoopprijs, BTW, energiebelasting en netwerkkosten zijn overal immers gelijk.

Edit: laat maar, gevonden in de openingspost. Wel vreemd dat Frank vandaag een all in tarief voor gas hanteert van 1,248 euro, en deze veel hoger ligt dan de all-in gasprijzen op enever.nl

[ Voor 17% gewijzigd door nota op 05-10-2023 16:11 ]

If you think sex is a pain in the ass, try different position

• EmHaKa
  • Laatst online: 14:44

EmHaKa

harêuh

nota schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:02:
Wel vreemd dat Frank vandaag een all in tarief voor gas hanteert van 1,248 euro, en deze veel hoger ligt dan de all-in gasprijzen op enever.nl
Dat komt omdat Frank 2 verschillende tarieven hanteert voor oude en nieuwe klanten
Ik maak dat verschil wel: https://spotswitch.net/check-g/
Het is alleen vervelend dat de gasprijzen 2 verschillende beursprijzen (EGSI en EOD?) heeft en mij niet duidelijk is waar die van Frank te vinden is op Internet.

[ Voor 15% gewijzigd door EmHaKa op 05-10-2023 16:35 ]

• lucatoni
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-11 10:43
Dag allemaal. Leuk zo'n super actief topic. Heb de laatste 10 pagina's (en topic start) gelezen. Aan het kijken of Dynamische prijzenwat voor mij kan zijn. Handig ook de vergelijkingssites om aanbieders te vergelijken. Heb zelf een vast contract, welke bijna verloopt (yes, eindelijk!)

Toch nog een advies vraag, daarom hierbij wat meer info vanuit mijn situatie:
- Stroomverbruik ongeveer 3000 kwH in het jaar
- Inschatting gas ongeveer 8 m3 per jaar (enkel koken, aangezien ik blokverwarming heb voor kachel/warmwater)
- Geen zonnepanelen, geen elektrische auto
- Flexibele werktijden, kan thuis, kan kantoor.

Wat zouden jullie aanbevelen met bovenstaande in gedachte?
Pagina: 1 ... 179 ... 305 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels