• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:45
lucatoni schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:53:
Dag allemaal. Leuk zo'n super actief topic. Heb de laatste 10 pagina's (en topic start) gelezen. Aan het kijken of Dynamische prijzenwat voor mij kan zijn. Handig ook de vergelijkingssites om aanbieders te vergelijken. Heb zelf een vast contract, welke bijna verloopt (yes, eindelijk!)

Toch nog een advies vraag, daarom hierbij wat meer info vanuit mijn situatie:
- Stroomverbruik ongeveer 3000 kwH in het jaar
- Inschatting gas ongeveer 8 m3 per jaar (enkel koken, aangezien ik blokverwarming heb voor kachel/warmwater)
- Geen zonnepanelen, geen elektrische auto
- Flexibele werktijden, kan thuis, kan kantoor.

Wat zouden jullie aanbevelen met bovenstaande in gedachte?
Gas afsluiten scheelt €200 per jaar. Die laatste 8 m3 zijn erg duur.

Verder is dynamisch waarschijnlijk goedkoper maar blijft een gokje. De vaste contracten die aangeboden worden nu zijn ongeveer 5 cent duurder dan dynamisch.

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:38

- Inschatting gas ongeveer 8 m3 per jaar (enkel koken, aangezien ik blokverwarming heb voor kachel/warmwater)
Ik zou dan in elk geval onderzoeken wat er voor nodig is om koken ook elektrisch te gaan doen. (Bv inductie of keramisch).

Je betaald nu een hoop per jaar aan vaste kosten om de gasaansluiting te behouden. Dus als die al weg kan …

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
Ik heb nu geen enkele gas verbruiker maar durf hem ook nog niet helemaal eruit te laten halen. Maar voor koken hoeft het geen probleem te zijn. En als je geen fanatieke koker bent zijn er ook genoeg 1fase kooktoestellen. Ik dacht dat de vaste kosten per jaar voor een gasaansluiting 130 euro waren.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:26
@Willempie27 Bij een actieve aansluiting ben je verplicht een leveranciers-abbo af te sluiten. Dat is ook al snel weer 5 euro/maand. ;)

Tijdelijk afsluiten kost bij Stedin overigens 104 euro, mocht je een jaartje (max) proef willen draaien.

- knip -

• Tim2121
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 16:22
Ik kreeg deze in de mail vandaag;
Vattenfall biedt vanaf vandaag op <een bekende vergelijkingssite> een vast contract aan met tarieven van € 1,19 per kuub gas en € 0,30 per kWh stroom.
Voelt op het moment toch wel scherp en doet mij in ieder geval twijfelen om bij zonneplan te blijven of toch de zekerheid te pakken. Logischerwijs zou ik bij mn standpunt dat dynamisch in principe long term altijd goedkoper is moeten blijven, want geen risico opslag. Tegelijkertijd is het een instabiele wereld dus wat zekerheid kan ook rust geven.

• Raymond P
Begin volgende week volgt er waarschijnlijk een scherper tarief bij een hoop aanbieders.
Waarschijnlijk zet ik dan ook m'n gas een poosje vast (want el-nino).

- knip -

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:38
Willempie27 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:27:
Ik heb nu geen enkele gas verbruiker maar durf hem ook nog niet helemaal eruit te laten halen. Maar voor koken hoeft het geen probleem te zijn. En als je geen fanatieke koker bent zijn er ook genoeg 1fase kooktoestellen. Ik dacht dat de vaste kosten per jaar voor een gasaansluiting 130 euro waren.
Volgens site Liander:

Gasaansluiting:
Onbemeten
€ 140,44 per jaar

G4/G6: Tot en met 10 m3/h - Standaard Jaarverbruik* minder dan 500 m3/jaar
€ 169,95 per jaar

G4/G6: Tot en met 10 m3/h - Standaard Jaarverbruik* 500 t/m 4000 m3/jaar
€ 240,17 per jaar

Bovenstaande is dan voor de netbeheerder

Daar komen de vaste kosten van je energieleverancier er nog bij.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:45
VHware schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:35:
[...]

Volgens site Liander:

Gasaansluiting:
Onbemeten
€ 140,44 per jaar

G4/G6: Tot en met 10 m3/h - Standaard Jaarverbruik* minder dan 500 m3/jaar
€ 169,95 per jaar

G4/G6: Tot en met 10 m3/h - Standaard Jaarverbruik* 500 t/m 4000 m3/jaar
€ 240,17 per jaar

Bovenstaande is dan voor de netbeheerder

Daar komen de vaste kosten van je energieleverancier er nog bij.
Yep, dat is waar ik hier ook tegenaan loop. 20 per maand aan vaste lasten, 20 voor die paar m3 voor warm water. Maar 480 per jaar is ook weer niet genoeg om er nu iets aan te doen, wie weet of de warmtepompboilers weer betaalbaarder worden later; er hangt hier een defecte zonneboiler die plaats kan maken voor een warmtepompboiler, eventueel met een hybride systeem die ook LTV doet. 4 kW is zat, rest doe ik met de airco.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:24

franssie

Save the albatross

w00key schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:04:
[...]

Yep, dat is waar ik hier ook tegenaan loop. 20 per maand aan vaste lasten, 20 voor die paar m3 voor warm water. Maar 480 per jaar is ook weer niet genoeg om er nu iets aan te doen, wie weet of de warmtepompboilers weer betaalbaarder worden later; er hangt hier een defecte zonneboiler die plaats kan maken voor een warmtepompboiler, eventueel met een hybride systeem die ook LTV doet. 4 kW is zat, rest doe ik met de airco.
Bij een zulk lage afname van gas zou je bijna denken aan een propaanflesje zo nu en dan (geen tank). Nadeel is dat je je appartuur moet laten ombouwen of tweedehands ets moet zoeken dat propaan lust. Of (liefst buiten ivm CO1) een campinggeiser?

edit: alleen koken dus ... inductieplaatjes kosten niet gek veel tenzij je allerlei afzuigopties wil die je nu ook wel of niet hebt. Groep aanleggen is buy once, cry once. Heb je in drie jaar allemaal terug.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 05-10-2023 19:12 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Raymond P
tcviper schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:17:
[...]

Als ie onder de 1.00 komt dan 🙏
Namasté, afhankelijk van waar je afneemt. :9
Indien ongunstig, waarschijnlijk za/zo beter.

edit: ffs, nee. het scheelt nog een paar tiende cent.

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 05-10-2023 21:10 ]

- knip -

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dag allemaal. Leuk zo'n super actief topic. Heb de laatste 10 pagina's (en topic start) gelezen. Aan het kijken of Dynamische prijzenwat voor mij kan zijn. Handig ook de vergelijkingssites om aanbieders te vergelijken. Heb zelf een vast contract, welke bijna verloopt (yes, eindelijk!)

Toch nog een advies vraag, daarom hierbij wat meer info vanuit mijn situatie:
- Stroomverbruik ongeveer 3000 kwH in het jaar
- Geen zonnepanelen, geen elektrische auto
- Flexibele werktijden, kan thuis, kan kantoor.

Wat zouden jullie aanbevelen met bovenstaande in gedachte?
Inductiekookplaat en gas afsluiten.

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:03
dextertje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:31:
[...]

Hier de Excel (link is 1 week geldig).
https://we.tl/t-u4HixROfTQ

Ik heb de verbruiksdata gerandomiseerd. De echte verbruiksdata heb ik van slimmemeterportal.nl (met een plus-abo om het te kunnen downloaden).
Coole Excel, helaas werkt de formule niet goed met de export van HomeWizard omdat die alleen de totaalstanden rapporteert per telwerk. Dit weekend maar eens voor gaan zitten om dit uit te vlooien.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-11 13:42

tijmeng

Panasonic 7J

Ondertussen zitten wij hier al weer 2 maanden op een modelcontract omdat onze slimme meter de standen niet meer doorgeeft. Frank kan zo niets inzien en heeft ons op een modelcontract gezet. Stedin heeft al 2 meters vervangen en komt nu met een brief dat helaas niet gelukt is dit werkend te krijgen. Op welke termijn ze wel weer uit kunnen lezen is onduidelijk. In de Frank app zie ik eens in de 10 dagen ofzo een gedetaileerde meterstand van verbruik van die dag. daartussen niets.

Ik wil bij dynamisch blijven. Zou zonneplan een optie zijn? Gebruiken zij die dongle voor de standen of lezen zij ook de meter uit? Indien dat laatste dan ga ik maar zsm over op een jaarcontarct, want een modelcontract is nu niet bepaald fijn qua tarieven.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:34
Zonneplan maakt infeite geen gebruik van de dongle voor facturatie.
Er zijn uitzonderingen echter omdat jouw meter al stuk is kan je uberhaupt niet aanmelden bij Zonneplan.

Persoonlijk zou ik heel gauw overstappen, sowieso is Frank een energieleverancier waar je weg wilt blijven.
Genoeg vaste/variabele contracten die goedkoper zijn dan het modelcontract van Frank Energie.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Net de voorschotberekening van Zonneplan gekregen. Daarin wordt er geforecast met een energieprijs kale energieprijs van 12,88cent (DUS EXCLUSIEF BELASTINGEN!!!).

• Raymond P
mierenfokker schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:27:
Net de voorschotberekening van Zonneplan gekregen. Daarin wordt er geforecast met een energieprijs kale energieprijs van 12,88cent (DUS EXCLUSIEF BELASTINGEN!!!).
De rekenmethode daarvoor is hetzelfde (lees: ACM goedgekeurd/opgedwongen) voor alle day-ahead aanbieders, enkel het moment van uitrekenen verschilt wat mogelijk fluctuaties veroorzaakt.

- knip -

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 14:52
mierenfokker schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:27:
Ik heb onlangs mijn voorschotbedragen van November voor energie en Gas ontvangen en probeer te begrijpen hoe ze zijn berekend. Voor de maand november zijn bijvoorbeeld de volgende voorspellingen gedaan:

Voorspelling stroomverbruik: 586 kWh voor €96,81
Voorspelling teruglevering stroom: -5 kWh voor -€0,83
Voorspelling gasverbruik: 113 m³ voor €70,57
Bij het uitvoeren van de berekeningen kom ik op een tarief van €0,1652 per kWh voor stroom en €0,6245 per m³ voor gas.

Wat opvalt, is dat de voorspellingen tot nu toe niet overeenkomen met mijn werkelijke verbruik, dat aanzienlijk lager is. Ik vraag me daarom af of er een gemakkelijke manier is om te berekenen wat ik terug zou krijgen als ik nu zou stoppen met Zonneplan.

Ik heb namelijk bewust hogere waarden voor stroom- en gasverbruik opgegeven dan ik waarschijnlijk ga gebruiken. Dit was gebaseerd op mijn verbruik bij mijn vorige energieleverancier.

Volgens de Zonneplan-app zijn mijn huidige verbruikscijfers als volgt:

Stroomverbruik: 1520 kWh x €26,96
Teruglevering: 991,7 kWh x €23,77
Gasverbruik: 150,6 m³ x €107,72
Ik heb de afgelopen 7 maanden in totaal €1144,80 aan voorschotten betaald. Een extra complicatie is dat door de hogere waarden die ik had opgegeven, er ook meer energiebelasting wordt berekend. Dit zou ook in de berekening meegenomen moeten worden.

Heeft iemand toevallig een goede Excel-sheet waar ik deze waarden in kan voeren om het allemaal een beetje uit te rekenen?

PSN: FreakGIB

• dextertje
  • Laatst online: 00:12
Emacee schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:15:
[...]

Coole Excel, helaas werkt de formule niet goed met de export van HomeWizard omdat die alleen de totaalstanden rapporteert per telwerk. Dit weekend maar eens voor gaan zitten om dit uit te vlooien.
O ja, dan zul je iets moeten aanpassen.
Je kunt de hoofdtabel aanpassen, of een extra blad maken waarin je eerst alle geïmporteerde meterstanden zet, en daarnaast kolommen die de levering/teruglevering uitrekenen.

Hier een voorbeeld.
https://we.tl/t-nJnOCniQLh
(link werkt tot 13/10/23)

Let erop: als je niet de standen hebt van het hele jaar, maar bijvoorbeeld maar tot 1 oktober 2023, dan moet je de formule weghalen op het eerste tabblad (zie cellen C26301 t/m F26301 in bovenstaande Excel).

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PeVQJi7e0zwddO7EGvInwMjRDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEr9PSibskTtbOhp04hVL8Tx.jpg?f=fotoalbum_large
Eind van de zomer eindelijk zonnepanelen op het dak, 4000wp voor 1,38/wp. Vanmiddag breekt de zon wat door en leveren ze een 2 a 3kW maar is net niets waard -O-
Vanavond maar op het gasfornuis koken ipv de inductie ;) Gelukkig valt het verder mee met 2ct verschil tussen teruglevering en afname.

De auto opladen kan middels anwb app wel automatisch bij pv opbrengst en lage tarieven. Daar dus nog wat voordeel mee, evenals sturen van witgoed. Het is een Citigo, kleine accu dus, en moeten we vaak opladen maar via kabel over de stoep is echter verboden. De buurvrouw gaf aan dat gevaarlijk te vinden als het regent met nog eens te melden dat dat eigenlijk niet mag..
Dus mede daarom wellicht maar jaarcontract en 's nachts de auto laden als niemand er om zeurt en/of misschien verbruiken met hybride warmtepomp.

• dextertje
FreakGIB schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:16:
[...]

Ik heb onlangs mijn voorschotbedragen van November voor energie en Gas ontvangen en probeer te begrijpen hoe ze zijn berekend. Voor de maand november zijn bijvoorbeeld de volgende voorspellingen gedaan:

Voorspelling stroomverbruik: 586 kWh voor €96,81
Voorspelling teruglevering stroom: -5 kWh voor -€0,83
Voorspelling gasverbruik: 113 m³ voor €70,57
Bij het uitvoeren van de berekeningen kom ik op een tarief van €0,1652 per kWh voor stroom en €0,6245 per m³ voor gas.

Wat opvalt, is dat de voorspellingen tot nu toe niet overeenkomen met mijn werkelijke verbruik, dat aanzienlijk lager is. Ik vraag me daarom af of er een gemakkelijke manier is om te berekenen wat ik terug zou krijgen als ik nu zou stoppen met Zonneplan.

Ik heb namelijk bewust hogere waarden voor stroom- en gasverbruik opgegeven dan ik waarschijnlijk ga gebruiken. Dit was gebaseerd op mijn verbruik bij mijn vorige energieleverancier.

Volgens de Zonneplan-app zijn mijn huidige verbruikscijfers als volgt:

Stroomverbruik: 1520 kWh x €26,96
Teruglevering: 991,7 kWh x €23,77
Gasverbruik: 150,6 m³ x €107,72
Ik heb de afgelopen 7 maanden in totaal €1144,80 aan voorschotten betaald. Een extra complicatie is dat door de hogere waarden die ik had opgegeven, er ook meer energiebelasting wordt berekend. Dit zou ook in de berekening meegenomen moeten worden.

Heeft iemand toevallig een goede Excel-sheet waar ik deze waarden in kan voeren om het allemaal een beetje uit te rekenen?
Ik neem aan dat de EURO-waarden in je verbruikscijfers, eigenlijk eurocentwaarden zijn en dus nog door 100 gedeeld moeten worden? :+
Dus:
Stroomverbruik: 1520 kWh x €0,2696 (=€ 409,792)
Teruglevering: 991,7 kWh x €0,2377 (=€ 235,727)
Gasverbruik: 150,6 m³ x €1,0772 (=€ 162,226)
Je hebt dan dus verbruikt: € 409,79 + € 236,73 = € 646,52.
En teruggeleverd: € 235,73.
Netto is dat: € 646,52 - € 235,73= € 410,79

Daar moet je nog de maandelijkse vaste kosten van Zonneplan bij optellen, en het resultaat kun je aftrekken van die € 1144,80. Dat zou je terug moeten krijgen. 8)

Je kunt bovenstaande natuurlijk in Excel zetten, maar echt nodig is dat niet, lijkt me.
Of heb ik je verkeerd begrepen?

• V_ger
  • Registratie: September 2009
bite schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:45:
[Afbeelding]
Eind van de zomer eindelijk zonnepanelen op het dak, 4000wp voor 1,38/wp. Vanmiddag breekt de zon wat door en leveren ze een 2 a 3kW maar is net niets waard -O-
Vanavond maar op het gasfornuis koken ipv de inductie ;) Gelukkig valt het verder mee met 2ct verschil tussen teruglevering en afname.

De auto opladen kan middels anwb app wel automatisch bij pv opbrengst en lage tarieven. Daar dus nog wat voordeel mee, evenals sturen van witgoed. Het is een Citigo, kleine accu dus, en moeten we vaak opladen maar via kabel over de stoep is echter verboden. De buurvrouw gaf aan dat gevaarlijk te vinden als het regent met nog eens te melden dat dat eigenlijk niet mag..
Dus mede daarom wellicht maar jaarcontract en 's nachts de auto laden als niemand er om zeurt en/of misschien verbruiken met hybride warmtepomp.
Maar een verwarrende grafiek. Alsof je geen energiebelasting hoeft te betalen... Dus eigenlijk zijn de prijzen zo'n 15 cent per kWh hoger. En ik neem aan dat ANWB ook nog wel ene opslag heeft? Dus eigenlijk moet je zo'n 17 cent per kWh meer betalen dan die grafiek suggereert.

Edit: Hoe meer ik er over nadenk, hoe stommer ik deze weergave vind. Je betaalt namelijk OF alle belastingen OF als je meer teruglevert dan afneemt ontvang je alleen het kale tarief, dus ook zonder BTW. Hoe dan ook is er geen enkele situatie waarin je de kale prijs + enkel BTW moet betalen/terugkrijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door V_ger op 06-10-2023 14:00 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-10 12:47

basdej

OutSystems Consultant

bite schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:45:
[Afbeelding]

De. tarieven. van. de. ANWB. worden. altijd. getoond. op. hun. website. ZONDER. belasting!

Het is misleidend en mensen trappen er constant weer in.
https://tibber.com/nl/energieprijzen
Kijk maar even naar deze grafiek. voor alle dynamische aanbieders liggen de prijzen erg tegen elkaar aan.

[ Voor 5% gewijzigd door basdej op 06-10-2023 14:26 ]

Hoi.

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:25
Hoe kan het dat bij Nordpool een tarief van 39,07 EUR/MWh bij zonneplan 17,85 ct / kWh kost?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbvwH4_9GwehlE-wtdKha41qvSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAs4mCZ5bGB57nbCIU3knUha.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ou_FoFCIJBsVw1Vr9BjOaD0Wrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6J8LNeSmF0l7rrMKMkfw3Mjo.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Oeps, bleek selectie op FR prijzen bij Nordpool te hebben staan :X

[ Voor 4% gewijzigd door Jitse H op 06-10-2023 14:50 ]

• Raymond P
@Jitse H Pak de post boven je en vervang anwb met nordpool en je bent een heel eind.

- knip -

• Gilles de Geus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-10 08:49
Raymond P schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:33:
@Jitse H Pak de post boven je en vervang anwb met nordpool en je bent een heel eind.
Oftewel: belasting. en levertarief.

[ Voor 3% gewijzigd door Gilles de Geus op 06-10-2023 14:35 ]

• Jitse H
Gilles de Geus schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:34:
[...]

Oftewel: belasting. en levertarief.
Daar ben ik van op de hoogte maar dat is hier niet het punt. Voor morgen staat op datzelfde uur bij nordpool 0,22 en bij Zonneplan 17,27.
Dat is wel logisch met de belasting en het levertarief

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjX4Ogi767WQLI9RZCBdeYs9WCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZiFK6DWXhj5VcO3gbwaJ6KYC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Jitse H op 06-10-2023 14:39 ]

• V_ger
Jitse H schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:37:
[...]

Daar ben ik van op de hoogte maar dat is hier niet het punt. Voor morgen staat op datzelfde uur bij nordpool 0,22 en bij Zonneplan 17,27.
Dat is wel logisch met de belasting en het levertarief

[Afbeelding]
UTC? Ofwel is de ene zonder de zomertijd? Nordpool klopt gewoon.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Jitse H
V_ger schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:40:
[...]

UTC? Ofwel is de ene zonder de zomertijd? Nordpool klopt gewoon.
Oeps, bij Nordpool was de selectie verschoven naar FR prijzen ipv NL :X

• Raymond P
@Jitse H Heb je wel de juiste zone en markt voor je?

edit, dat dus. :P

[ Voor 16% gewijzigd door Raymond P op 06-10-2023 14:50 ]

- knip -

• bite
  • Niet online
basdej schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:24:
[...]
De. tarieven. van. de. ANWB. worden. altijd. getoond. op. hun. website. ZONDER. belasting!

Kijk maar even naar deze grafiek. voor alle dynamische aanbieders liggen de prijzen erg tegen elkaar aan.
Die weergave mij maakt mij weinig uit, wetende dat 0 tarief niet gelijk aan gratis is vanwege 2ct inkoopkosten plus belasting. Die zijn te salderen dus dat is nog het voordeel op zo'n moment.
Lever ik nu x kWh en verbruik ik diezelfde hoeveelheid vanavond dan is dat in feite tegen leveringstarieven. Zonder salderen en als de dynamische markt de waarde nihil vind kan ik net zo goed de omvormer beperken tot eigenverbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door bite op 06-10-2023 15:24 ]

• Gilles de Geus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-10 08:49
Jitse H schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:49:
[...]

Oeps, bij Nordpool was de selectie verschoven naar FR prijzen ipv NL :X
Psst, die €39 is gewoon vandaag...

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
basdej schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Ze worden getoond inclusief omzetbelasting maar exclusief energiebelasting en inkoopkosten. Maar dat rekent zich wel snel uit in een sheet.

Maar ze hebben nu wel echt een foutje bij mijn verbruik: op 3 oktober zou ik 9954 kwh negatief verbruikt hebben. Het bij behorende bedrag zou ik graag krijgen maar ga er van uit dat dit een foutje is 8)7

• V_ger
Ik ben vorige week overgestapt op een vast contract voor 29 cent/kWh. Maar nu ben ik toch weer aan het twijfelen. Ik zie gemiddelde prijzen bij de dynamische aanbieders van zo'n 26 cent vandaag en iets meer dan 23 morgen.

Het minimum van morgen is gelijk aan enkel de belasting en dat voor een paar uur achter elkaar. Het maximum is circa 29 cent. Help wat moet ik nu doen??

:+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+

Geintje joh.Dit is tenslotte het dynamische tarieven topic!
Fijn weekend en lekker goedkoop wassen en/of je EV laden.

• Raymond P
Jah shit, heb ik nét m'n 6 resterende haren kortgewiekt terwijl ik die dit weekend lekker had kunnen föhnen!

- knip -

• dextertje
Raymond P schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:59:
Jah shit, heb ik nét m'n 6 resterende haren kortgewiekt terwijl ik die dit weekend lekker had kunnen föhnen!
Dan maar een weekendje koken? :9

• Raymond P
dextertje schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:36:
[...]

Dan maar een weekendje koken? :9
Helaas geen tijd voor, verder dan een reinigingscyclus kom ik denk ik niet.

- knip -

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:58
V_ger schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:58:
[...]
Edit: Hoe meer ik er over nadenk, hoe stommer ik deze weergave vind. Je betaalt namelijk OF alle belastingen OF als je meer teruglevert dan afneemt ontvang je alleen het kale tarief, dus ook zonder BTW. Hoe dan ook is er geen enkele situatie waarin je de kale prijs + enkel BTW moet betalen/terugkrijgt.
De app van Tibber was al niet heel handig, met losse 2 schermpjes in analyse, als je afhankelijk ben van de app van ANWB heb je na een week al pen en papier nodig voor je overzicht, als aantal Kwh afname en invoeding wilt weten.

Een totale noob die dat gemaakt heeft, die heeft zeker geen PV of weet iets dynamisch

Overzicht is niet meer dan lopende maand en de rest voor meer dan een maand kan volgens mij niet overweg met meer opwek dan verbruik, ik krijg er niets zinnigs te zien.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• bite
  • Niet online
V_ger schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:53:
Ik ben vorige week overgestapt op een vast contract voor 29 cent/kWh. Maar nu ben ik toch weer aan het twijfelen. Ik zie gemiddelde prijzen bij de dynamische aanbieders van zo'n 26 cent vandaag en iets meer dan 23 morgen.

Het minimum van morgen is gelijk aan enkel de belasting en dat voor een paar uur achter elkaar. Het maximum is circa 29 cent. Help wat moet ik nu doen??

:+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+

Geintje joh.Dit is tenslotte het dynamische tarieven topic!
Fijn weekend en lekker goedkoop wassen en/of je EV laden.
Dat betekend wellicht een zonnige middag, vind ik wel fijn en nog even geen verwarming nodig.
De buurman zet net z'n auto bij mij voor de woning dus goedkoop EV laden lukt niet tenzij hij toch nog weg gaat of verderop wil zetten. De laadpaal is minstens 0,51/kWh; wat mis ik de goedkope maingau enzo.
Misschien nog een 8kWh nodig voor wassen en drogen, scheelt toch weer een beetje als dat op zonnestroom of anders goedkoop is.

• Jazsie
Jitse H schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:30:
Hoe kan het dat bij Nordpool een tarief van 39,07 EUR/MWh bij zonneplan 17,85 ct / kWh kost?

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Edit: Oeps, bleek selectie op FR prijzen bij Nordpool te hebben staan :X
Lekker verbruik, EV laden? :+.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Is er een probleem bij Tibber? Ik zie geen dagverbruik meer sinds medio vorige maand? Lopen ze achter in het bijwerken van de informatie? Mijn meter wordt nog wel uitgelezen.

Daarnaast zie ik nu nog steeds geen prijzen voor morgen ondanks dat het nu 14:20 is. Wel slecht dat er geen support is in het weekend bij Tibber. In het weekend wil je juist de prijsinformatie goed hebben wegens auto opladen en wassen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• V_ger
ari3 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:25:
Is er een probleem bij Tibber? Ik zie geen dagverbruik meer sinds medio vorige maand? Lopen ze achter in het bijwerken van de informatie? Mijn meter wordt nog wel uitgelezen.

Daarnaast zie ik nu nog steeds geen prijzen voor morgen ondanks dat het nu 14:20 is. Wel slecht dat er geen support is in het weekend bij Tibber. In het weekend wil je juist de prijsinformatie goed hebben wegens auto opladen en wassen.
Hier werkt alles zoals het moet...

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:02

Ook hier geen problemen…

• ari3
  • Niet online
Zien jullie echt Tibber energieprijzen voor morgen in de app? Ik niet namelijk, ook niet op de website hier: https://tibber.com/nl/energieprijzen

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Raymond P
Ja.

(op de website niet, maar daar heb ik ook nog nooit gekeken)

[ Voor 91% gewijzigd door Raymond P op 07-10-2023 15:10 ]

- knip -

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:45

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@ari3 Als je geen dagverbruik meer ziet, hoe weet je dan dat de meter nog wel wordt uitgelezen. ??

• ari3
  • Niet online
sideriusj schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:30:
[...]

@ari3 Als je geen dagverbruik meer ziet, hoe weet je dan dat de meter nog wel wordt uitgelezen. ??
Je kunt zien op de meter zelf zien wanneer deze het laatst uitgelezen is door de netbeheerder.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:58
Hmm had vandaag gerekend op mooie lage tarieven: zondag, lekker zonnetje erbij. En gisteren zat het wel rond EUR 0,17 all-in. Maar helaas vandaag niet goedkoper dan EUR 0,24...

Zou het zijn dat de markt rekening begint te houden met alle dynamische klanten met een EV... ;-)

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:57
bilgy_no1 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:44:
Hmm had vandaag gerekend op mooie lage tarieven: zondag, lekker zonnetje erbij. En gisteren zat het wel rond EUR 0,17 all-in. Maar helaas vandaag niet goedkoper dan EUR 0,24...

Zou het zijn dat de markt rekening begint te houden met alle dynamische klanten met een EV... ;-)
Het waait vandaag gewoon weinig

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Precies. Weinig wind, zonnetje valt ook wel tegen. Dit is gewoon een gemiddelde dag.

Signatures zijn voor boomers.

• bilgy_no1
@Henielma @Maasluip
Het was ook een beetje gekscherend bedoeld hoor van die EVs. Maar gisterochtend voorspelde bijvoorbeeld The Oxygent nog dat het vandaag goedkoper zou zijn dan gisteren. Misschien is de windvoorspelling daarna nog gewijzigd.

Maar goed, jammer genoeg dus de goedkoopste dag van de week gemist om de EV te laden... Toch weer EUR 3,00 besparing misgelopen...

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

De zondag is eigenlijk altijd goedkoper dan de zaterdag, mijn ervaring met een dynamisch contract sinds 1 januari, ook omdat er minder vraag naar energie is ten opzichte van zaterdag. Vrij uniek dus.

Gister was het hier ook niet echt zonnig, dat lijkt weinig uit te maken. Het waait wel een stuk minder.

• don spike
knakworst schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:25:
De zondag is eigenlijk altijd goedkoper dan de zaterdag, mijn ervaring met een dynamisch contract sinds 1 januari, ook omdat er minder vraag naar energie is ten opzichte van zaterdag. Vrij uniek dus.

Gister was het hier ook niet echt zonnig, dat lijkt weinig uit te maken. Het waait wel een stuk minder.
Gisteren heel veel wind opwek en ook redelijk wat zon opwek (zone parken). Vandaag relatief weinig wind opwek en weinig zon opwek.
Dit voor het netwerk gebied waar ik met werk zicht op heb.

• dextertje
Aan degenen die sinds begin dit jaar of eerder een dynamisch contract hebben: wat jullie gemiddelde afnameprijs sinds 1/1/2023? En indien van toepassing: terugleverprijs?

Ik heb wat zitten spelen in Excel en fictief de auto ongeveer wekelijks op de goedkoopste uurtjes opgeladen.
Dan kom ik grofweg op 5500 kWh x gemiddeld € 0,27 = € 1485 afname, en 3500 kWh x gemiddeld € 0,25 teruglevering.
Per saldo is dat dan € 610 voor 2000 kWh, dus rond de € 0,305/kWh.
Het laatste kwartaal is dan niet meegegaan, wat natuurlijk best veel invloed kan hebben.

Ik vraag me af of het (zonder thuisaccu) haalbaar is om onder de € 0,27 te komen na salderen.

• Willempie27
dextertje schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:57:
Aan degenen die sinds begin dit jaar of eerder een dynamisch contract hebben: wat jullie gemiddelde afnameprijs sinds 1/1/2023? En indien van toepassing: terugleverprijs?

Ik heb wat zitten spelen in Excel en fictief de auto ongeveer wekelijks op de goedkoopste uurtjes opgeladen.
Dan kom ik grofweg op 5500 kWh x gemiddeld € 0,27 = € 1485 afname, en 3500 kWh x gemiddeld € 0,25 teruglevering.
Het laatste kwartaal is dan niet meegegaan, wat natuurlijk best veel invloed kan hebben.

Ik vraag me af of het (zonder thuisaccu) haalbaar is om onder de € 0,27 te komen na salderen.
Ik heb geen EV maar ook geen gas meer in huis.

Afname 4274kWh voor €1211 = 28ct
Teruglevering 818kWh voor €202 = 24ct

Verschil is toch groter als ik dacht. Indien je meer produceert zou het nu 8ct zijn maar waarschijnlijk komt je nog lager uit als je meer PV hebt is het lastiger om dit op de goedkoopste momenten zelf te verbruiken tenzij je een EV of thuisaccu hebt.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-10 21:55

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
onderstaande is de kale prijs:
maand : afname ct / teruglevering ct - afname / teruglevering
JAN : 11.37 / 12.42 - 895,05kwh / 41.46 kwh
FEB: 12.17 / 12.28 - 628.16kwh / 107.56 kwh
MAA: 10.75 / 9.78 - 827.31 kwh / 250.28 kwh
APR: 10.44 / 9.14 - 586.26 kwh / 448.82 kwh
MEI: 6.71 / 6.55 - 517.92 kwh / 771.95 kwh
JUN: 8.60 / 9.01 - 431.67 kwh / 811.17 kwh
JUL: -0.08 / 7.99 - 569.76 kwh / 575.45 kwh
AUG: 10.93 / 7.89 - 527.48 kwh / 593.09 kwh
SEP: 10.93 / 8.93 - 401.86 kwh / 426.64 kwh

Totaal tot nu toe: 9.31 / 8.40 - 5381 kwh / 4022 kwh.

2400 kwh is nooit langs de meter gekomen, en heb op dit moment niet beschikbaar op welke momenten dan precies is geweest en welk bedrag dat dus vertegenwoordigd.

We hebben 1 EV om de stroom mee te sturen. en wordt vaak in het weekend opgeladen.

[ Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 09-10-2023 15:23 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• V_ger

Dit is echt zo enorm afhankelijk van je verbruik en hoeveel je kan sturen. We hebben allemaal min of meer dezelfde basisprijzen, maar het eindresultaat is echt anders. Voor het huidige kalenderjaar zit ik op
Levering: 0.24 (4214 kWh)
Teruglevering 0.31 (5780 kWh)
Dat is met thuisaccu en actief kopen/verkopen en sinds kort een EV.

Edit: Voor het contractjaar verwacht ik meer afname dan teruglevering, dus volledige prijs is relevant voor mij.

[ Voor 6% gewijzigd door V_ger op 09-10-2023 15:25 ]

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:38

Sinds 31 Januari klant bij Zonneplan, EV en zonnepanelen, zonnepanelen liggen op een west-opstelling
Verbruik: 4721 kWh - 25,48ct
Teruggeleverd: 1782kWh - 23,54ct

• dextertje
V_ger schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:21:
[...]

Dit is echt zo enorm afhankelijk van je verbruik en hoeveel je kan sturen. We hebben allemaal min of meer dezelfde basisprijzen, maar het eindresultaat is echt anders.
Ja, daarom was ik wel benieuwd naar wat praktijkvoorbeeld (dank daarvoor!)
Voor het huidige kalenderjaar zit ik op
Levering: 0.24 (4214 kWh)
Teruglevering 0.31 (5780 kWh)
Dat is met thuisaccu en actief kopen/verkopen en sinds kort een EV.

Edit: Voor het contractjaar verwacht ik meer afname dan teruglevering, dus volledige prijs is relevant voor mij.
Dat doe je erg goed, je stroom voor gemiddeld een hoger bedrag terugleveren dan het bedrag waarvoor je afneemt. _/-\o_ Maar je hebt waarschijnlijk ook wel veel geïnvesteerd in je thuisaccu, die een stuk groter is dan de gemiddelde thuisaccu (45 kWh, volgens je handtekening)?

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-11 09:51

Sinds 1-1-2023 zit ik YTD op € 895 voor 3714 kWh wat neerkomt op 24,1 eurocent per kilowattuur. Voor alleen laden van een EV.

Alles met slimladen van Tibber gestuurd en wat eigen "finetuning". Ik wil af en toe nog wel eens iets voller laden dan 80% als ik denk dat de stroomprijs bijzonder laag is en stel het laden soms een dagje uit als de laagste stroomprijs wat hoog is.

Alleen voor thuisgebruik zit ik voor dezelfde periode op € 676 voor 2412 kWh wat neerkomt op 28,0 eurocent per kilowattuur.

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-11 14:44

EmHaKa

harêuh

wat jullie gemiddelde afnameprijs sinds 1/1/2023? En indien van toepassing: terugleverprijs?
mnd afgenmn prijs gemiddeld
jan 338 kWh € 55.01 31.5 ct/kWh
feb 275 kWh € 48.18 32.8 ct/kWh
mrt 243 kWh € 33.62 29.1 ct/kWh
apr 188 kWh € 25.34 28.7 ct/kWh
mei 144 kWh € 16.02 26.4 ct/kWh
jun 130 kWh € 16.25 27.7 ct/kWh
jul 162 kWh € 14.31 24.1 ct/kWh
aug 120 kWh € 16.69 29.2 ct/kWh
sep 200 kWh € 30.32 30.4 ct/kWh

mnd terug prijs gemiddeld
jan 14 kWh € 2.08 30.1 ct/kWh
feb 43 kWh € 5.87 28.9 ct/kWh
mrt 150 kWh € 14.17 24.7 ct/kWh
apr 326 kWh € 29.66 24.3 ct/kWh
mei 586 kWh € 36.67 21.5 ct/kWh
jun 677 kWh € 64.30 24.7 ct/kWh
jul 560 kWh € 51.57 24.5 ct/kWh
aug 465 kWh € 51.92 26.4 ct/kWh
sep 203 kWh € 24.84 27.5 ct/kWh

mnd gas prijs gemiddeld
jan 162 m³ € 128.60 139 ct/m³
feb 133 m³ € 91.44 128 ct/m³
mrt 118 m³ € 68.76 118 ct/m³
apr 62 m³ € 34.71 115 ct/m³
mei 8 m³ € 3.44 102 ct/m³
jun 5 m³ € 1.95 98 ct/m³
jul 5 m³ € 2.05 100 ct/m³
aug 2 m³ € 0.83 101 ct/m³
sep 5 m³ € 2.38 107 ct/m³

Prijs is zonder energie-belasting, gemiddelde is met (alles incl. BTW)

• V_ger
dextertje schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:47:
[...]

Ja, daarom was ik wel benieuwd naar wat praktijkvoorbeeld (dank daarvoor!)

[...]

Dat doe je erg goed, je stroom voor gemiddeld een hoger bedrag terugleveren dan het bedrag waarvoor je afneemt. _/-\o_ Maar je hebt waarschijnlijk ook wel veel geïnvesteerd in je thuisaccu, die een stuk groter is dan de gemiddelde thuisaccu (45 kWh, volgens je handtekening)?
Thanks. Ja de investering is substantieel. Zelfs als je zoveel mogelijk zelf doet. Ik ben gestopt met bijhouden wat het echt kost na het zoveelste tangetje, doosje met kleine zut, extra kabeltjes etc. Maar het is wel echt $$$. Voordeel van zelf doen is wel dat het nu "relatief goedkoop" is om 16 cellen erbij te zetten en daarmee 15 kWh aan capaciteit toe te voegen. En het is ook gewoon voor de hobby. Bouwen, aansturing goed doen etc.

Het kan wat opleveren, maar het blijft wel centenwerk. September was wel grappig aangezien ik ongeveel stroom heb gekocht als verkocht en toch geld terugkrijg. Ik moet nog 2 maanden om te kijken wat het jaarresultaat is geweest.

Heads up, is dat het wel degelijk mogelijk is om "de markt te verslaan". Met een dynamisch tarief en sturing kan je dus goedkoper zijn dan de vaste contracten.

Nog een voordeel is dat ik niet heel erg op hoef te letten wanneer ik bijvoorbeeld de vaatwasser aanzet. Bij voorkeur wel als de zon schijnt, en liefst niet als de prijs zo hoog is dat ik wil verkopen, maar verder maakt het niet zoveel uit. Stroom komt wel uit de batterij. Dat is handig als je de volgende morgen schone spullen wil hebben.

• Willempie27
EmHaKa schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:08:
[...]

Prijs is zonder energie-belasting, gemiddelde is met (alles incl. BTW)
Bedoel je gas of ook stroom want voor stroom zijn die prijzen dan extreem.

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-11 14:44

EmHaKa

harêuh

Willempie27 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:14:
[...]
Bedoel je gas of ook stroom want voor stroom zijn die prijzen dan extreem.
Beide, wat is er extreem aan?
Ik kwam van Vandebron met 82 ct/kWh, dat is pas extreem
Wij hebben geen EV en geen thuisaccu.

[ Voor 6% gewijzigd door EmHaKa op 09-10-2023 16:24 ]

• Willempie27
EmHaKa schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:16:
[...]

Beide, wat is er extreem aan?
Ik kwam van Vandebron met 82 ct/kWh, dat is pas extreem
Wij hebben geen EV en geen thuisaccu.
Ik heb ook geen thuisaccu of EV.
Maar ik zit gemiddeld op 28ct met belasting en jij zonder. Dan komt je gewoon boven het plafond uit nu. Dan zou ik snel vast gaan.

• dextertje
Willempie27 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:54:
[...]

Ik heb ook geen thuisaccu of EV.
Maar ik zit gemiddeld op 28ct met belasting en jij zonder. Dan komt je gewoon boven het plafond uit nu. Dan zou ik snel vast gaan.
Volgens mij bedoelt @EmHaKa dat de totaalprijs zonder belasting is, maar het gemiddelde mét:
Bv jan 338 kWh € 55.01 31.5 ct/kWh

€ 55,01/338 = € 0,1628/kWh, dus een ruime 15,2 ct/kWh (=belasting) minder dan 31,5 ct/kWh (die dus wél met belasting is).

• dextertje
Smuggler schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:20:
onderstaande is de kale prijs:(..)

Totaal tot nu toe: 9.31 / 8.40 - 5381 kwh / 4022 kwh.
(..)
Is de kale prijs die jij noemt, exclusief btw?

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-10 21:55

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
dextertje schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:01:
[...]

Is de kale prijs die jij noemt, exclusief btw?
ja excl btw, en toeslagen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dit is mijn jaaroverzicht met thuisaccu en prijzen inclusief (tot vandaag 19:00 uur):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmPB4m2_GdGpwYpgpfNR7g7rwJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C0Lc10wHBiv49gGfk7sa9Vqu.png?f=fotoalbum_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:30
@dextertje

Ik heb EV sinds januari 2019. Ik heb een aparte aansluiting enkel voor laadpaal. Ik had vast contract tot februari 2022 met verlaagde elektriciteitsbelasting vanwege aparte aansluiting.

In februari 2022 overgestapt naar dynamisch. Sindsdien tot vandaag 4461 kWh opgeladen tegen een all in bedrag van € 888 = € 0,20 per kWh. Ex btw is het € 747 = € 0,18 per kWh. Prijzen zijn ex netbeheerkosten.

ik ben wel heel flexibel in de tijden waarop ik kan laden. Rijd gemiddeld tussen de 20k en 30k km per jaar.

Geen zonnepanelen voor deze aansluiting, wel voor het privé-gedeelte.

[ Voor 3% gewijzigd door Harvest2002 op 09-10-2023 20:26 ]

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-10 21:12

Swerfer

Hmm...

Zonneplan, sinds 15 januari, sinds 7 mei zonnepanelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzV4sNSYvHldhHpxVropGPfMijM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBz8Z0ArEwtUcBvLQeO0kBnG.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• bilgy_no1
Wel interessant om het eens uit te pluizen. Ik kom er namelijk achter dat de getallen op de website van Groene Stroom Lokaal niet altijd helemaal sluitend zijn...
Ook is het bijzonder verwarrend om de data te ontsluiten uit het overzicht. Vooral om de getallen echt op tariefbasis te vinden, zonder 'vervuiling' door teruggaaf EB, vaste leveringskosten etc.

Anyway, wat ik nu zie aan gewogen gemiddelde prijs vanaf medio januari t/m september:

Verbruik: EUR 0.120898 kaal; EUR 0.294603 incl. Inkoop/EB/BTW
Teruglevering: EUR 0.078281 kaal; EUR 0.251986 inclusief (hier worden de kale prijzen en opslagen niet gespecificeerd, dus de kale prijs is een benadering)

Het verschil in tarief door het jaar heen was groot:
Januari: EUR 0.348034 incl.
Juli: EUR 0.146021 incl. (yep kale prijs negatief!); Teruglevering: EUR 0.241043

Oftewel: in juli de auto heel vaak opgeladen tegen negatieve prijs en daarmee alle opgewekte stroom in de negatieve uren zelf gebruikt. Dankzij de O/W opstelling van de panelen ook nog best wat teruggeleverd tegen aardige meerprijs.

Maar goed, door de warmtepomp is het verbruik in januari-april veel hoger geweest en toen waren de prijzen ook hoger. Ik had toen ook nog geen PV (pas sinds laatste week mei). Laatste deel van juli werd het weer hier geloof ik ook al slechter en toen waren we juist weg. Dus weinig verbruikt en PV had eigenlijk amper negatieve prijzen meer voor teruglevering. Augustus was nogal duister en regenachtig, dus ook geen superlage prijzen meer om de EV op te laden, terwijl de PV die maand ondermaats terugleverde.

Ook interessant: we hebben ongeveer 34% van de PV-opwekking zelf verbruikt (dus over de periode eind mei-eind september) en dat met redelijk doelgericht de EV zoveel mogelijk opladen met zonnestroom. Ik denk dat we zonder EV echt een ander plaatje hadden gehad, met veel meer last van de negatieve prijzen voor teruglevering.

Per 12 oktober gaan we op een vast contract over. Dat zit op EUR 0,29 dal / EUR 0,34 piek. Aangezien de meeste PV terug zal leveren in de piekuren saldeer ik die bijna helemaal weg. Al met al komt het dus vergelijkbaar uit met wat ik afgelopen 10 maanden gemiddeld kwijt was per kWh, alleen dan zonder risico op hogere prijzen bij hoog verbruik in de winter. En uiteraard ook zonder kans op veel lagere prijzen. Maar dat nemen we nu even voor lief.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:15

de Peer

under peer review

Harvest2002 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:23:
@dextertje

In februari 2022 overgestapt naar dynamisch.
Heb je nu bij dynamisch ook weer die verlaagde energiebelasting? Ik las dit Tibber hier ook aan meewerkt.

• dextertje
Dank iedereen voor het delen van de kosten YTD. Grappig te zien dat zo'n thuisaccu dus wel echt verschil maakt, want anders kom je, lijkt me niet met een gemiddeld hogere terugleverprijs dan afnameprijs. Ik denk alleen dat voor nu de kosten nog wat aan de hoge kant zijn om het goed te maken (ik las in Thuisbatterij en dynamisch contract financieel interessant dat de terugverdientijd zo'n 15-100 (!) jaar is, afhankelijk van het scenario dat van toepassing is).

Als ik zo reken, dan zit de gemiddelde prijs bij PV-bezitters zonder thuisaccu nu vrij hoog doordat ze de stroom duurder inkopen dan verkopen. }:|
bilgy_no1 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 00:00:
(..)

Per 12 oktober gaan we op een vast contract over. Dat zit op EUR 0,29 dal / EUR 0,34 piek. Aangezien de meeste PV terug zal leveren in de piekuren saldeer ik die bijna helemaal weg. Al met al komt het dus vergelijkbaar uit met wat ik afgelopen 10 maanden gemiddeld kwijt was per kWh, alleen dan zonder risico op hogere prijzen bij hoog verbruik in de winter. En uiteraard ook zonder kans op veel lagere prijzen. Maar dat nemen we nu even voor lief.
Dat snap ik wel. Ik heb een Engie-contract per 16 december voor 1 jaar vast tegen 26,442 ct/kWh daltarief (33,805 piek). Ze salderen per telwerk, maar door goed te sturen, kan ik zorgen dat er ongeveer alleen tegen daltarief wordt afgerekend. Is makkelijker dan op dynamische tarieven sturen.
Het wordt, mede vanwege PV, een hele uitdaging om daarmee gemiddeld onder die 26,4 ct/kWh te komen; in elk geval als je die van afgelopen 9 maanden neemt.

Ik heb nog even om te bedenken (2 weken bedenktijd loopt komende week af) of ik toch voor de uitdaging ga, of rationeel blijf en gewoon nog een jaar vast neem.

• Jazsie
Jeej, vanancht maar vooral ook morgenmiddag weer mooie uurprijzen :D.

Helaas overdag EV niet thuis (want werk) maar in de nacht ook leuke uurtjes om op te laden.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 10-10-2023 13:45 ]

• mierenfokker
Zit met gas niet meer bij Zonneplan. Wat is inmiddels de dagprijs van gas?

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:37
mierenfokker schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:02:
Meestal tussen de €1,02 en €1,15

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:08
mierenfokker schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:02:
Daar zijn ze zo open over, dat het zelfs op hun website staat: https://www.zonneplan.nl/energie/dynamische-energieprijzen (ff klikken op "gas" natuurlijk)

Sometimes you need to plan for coincidence

• Harvest2002
  • Laatst online: 22:30
de Peer schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:37:
[...]

Heb je nu bij dynamisch ook weer die verlaagde energiebelasting? Ik las dit Tibber hier ook aan meewerkt.
Nee. Vorig jaar was er volgens mij nauwelijks voordeel vanwege verlaging EB in eerste schijf. Bovendien was de helpdesk van de energiemaatschappijen begin 2022 nauwelijks bereikbaar. Ik was al blij dat ik over kon stappen naar dynamisch.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Morgen stroom weer paar uur gratis. Mede mogelijk gemaakt door de wind.

Op vrijdag ziet het er ook goed uit ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwXnH2KdceoGxKh5AtY-3uPEOUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/77iT0sXyAQtKMQpJhnkORuEk.jpg?f=fotoalbum_large

• don spike
knakworst schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:55:

[Afbeelding]
Met belasting niet gratis…hier nog 17,x cent…

• de Peer

de Peer

under peer review

don spike schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:34:
[...]

Met belasting niet gratis…hier nog 17,x cent…
Zeg laat die anwb klanten lekker in de waan van gratis stroom ;)

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

1792kWh sinds Jan 2023 bij zonneplan.
Geen EV, thuisbatrerij oid. Dus maar weinig te sturen op verbruik; wassen en drogen op gunstige momenten als het kan en de quooker uit op de piektijden.
Daardoor een relatief hoog gemiddelde van 28ct. (all in)

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-11 00:05
dextertje schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:42:

Dat snap ik wel. Ik heb een Engie-contract per 16 december voor 1 jaar vast tegen 26,442 ct/kWh daltarief (33,805 piek). Ze salderen per telwerk, maar door goed te sturen, kan ik zorgen dat er ongeveer alleen tegen daltarief wordt afgerekend. Is makkelijker dan op dynamische tarieven sturen.
Het wordt, mede vanwege PV, een hele uitdaging om daarmee gemiddeld onder die 26,4 ct/kWh te komen; in elk geval als je die van afgelopen 9 maanden neemt.
Ik vraag het me toch af. Je piekprijs is zeker te verslaan met dynamische tarieven. Alleen tegen dal afrekenen lijkt mij nog een hele kunst. Ik hoop dat je in december 2024 je afrekening deelt, en of we het dan kunnen vergelijken.
Met onze oost-west opstelling van de PV en met 2 EV's hoop ik toch onder de 27 ct/kWh uit te komen over het hele jaar gezien. Ik ga wel duimen voor een windrijke niet te koude winter. 'Gelukkig' worden die steeds normaler...

• Gecko123
knakworst schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:55:

[Afbeelding]
Vooralsnog is voor zaterdag ook enige wind voorspeld en gekgenoeg ook redelijk wat zon. Hoewel ik de zon niet helemaal geloof gezien de ook voorspelde regen. Zaterdag + wind + zon = laag.

Zondag kan ik nog niet zien. Niet te vroeg pieken of te vol laden komende dagen dus ;)

Wel fijn dat de nachten ook goedkoper worden. Meer kans op 2 keer per dag een dalmomentje zoals komende 24u.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

dextertje schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:42:
Grappig te zien dat zo'n thuisaccu dus wel echt verschil maakt, want anders kom je, lijkt me niet met een gemiddeld hogere terugleverprijs dan afnameprijs.
Jawel, kan prima. Ik heb hier zonder thuisaccu een hoger teruglevertarief dan verbruikstarief weten te realiseren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqGeVgKSL_axda0Av8ueHukNUrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8v6QUD9R0s2gollDqGovgFlw.jpg?f=fotoalbum_large

Het prijsverschil was groter, maar aangezien mijn nieuwe 3-fasen laadpaal vertikt om te werken op 1-fase (wat wel zou moeten werken) en ik nog 3 weken moet wachten op meterkastverzwaring laad ik nu al enige tijd extra veel gemiddeld duurdere uren op 2.8 kW uit het stopcontact vs korter met 7 of 11 kW in de goedkoopste uren, daardoor gaat het gemiddelde omhoog. Daarna zou het verschil weer groter moeten worden.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• mayhem
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 23:21

mayhem

In de ANWB app zie ik dat stroom morgen / vannacht tussen 03:00 en 05:00 gratis is (exclusief belasting). Hoe kan dit? Volle maan en storm? ;)

• de Peer

de Peer

under peer review

mayhem schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:42:
In de ANWB app zie ik dat stroom morgen / vannacht tussen 03:00 en 05:00 gratis is (exclusief belasting). Hoe kan dit? Volle maan en storm? ;)
knakworst in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:58
de Peer schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:21:
[...]

Zeg laat die anwb klanten lekker in de waan van gratis stroom ;)
Is niet de enigste te kortkoming van die ANWB app.
Ik verwonder me na twee weken nog steeds hoe je voor elkaar krijgt om een app zo onbruikbare in te delen. 8)7
De maker kon zich blijkbaar niet voorstellen dat ze klanten met PV of thuisaccu zouden krijgen en als nog achteraf toegevoegd

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• mierenfokker
Ligt het aan mij of mag de prijs niet meer negatief zijn?

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:45
mierenfokker schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:49:
Dat ligt hoogstwaarschijnlijk toch echt aan jou. Of heb je ergens een bron gevonden die aangeeft dat prijzen niet meer negatief mogen zijn?
De laatste dagen/weken hebben we nou eenmaal weinig combinaties van veel aanbod en weinig vraag gezien.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Misschien dat er meer partijen zijn die niet meer willen betalen om stroom te produceren?
Wat me gistermiddag tussen 17:00 en 18:00 ook opviel dat er een aantal windmolens bij mij uit stonden. Terwijl de prijs echt niet zo laag was.

Tijd voor meer opslag.

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Ik snap de vraag, we zien nu heel veel dat de kale prijs 0 is.

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03:02
jusch schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:46:
[...]

Ik snap de vraag, we zien nu heel veel dat de kale prijs 0 is.
0 != negatief :).

Maar serieus, er is nu ook gewoon veel minder overproductie dan in de zomer. Begin juli was er 30GW (!) overproductie in Duitsland, nu is dat ongeveer 0. Logisch dat de prijs niet sterk negatief wordt :).

[ Voor 33% gewijzigd door mat.hi.as op 11-10-2023 08:53 ]

• dwdd
  • Laatst online: 22-06-2024
Gisterenavond toch maar jaarcontract gas afgesloten bij Vattenfall, voor stroom blijf ik bij zonneplan.

Afgesloten voor 1,192 euro per 1m3, de variabele prijs is op dit moment hoger en gezien alle ontwikkelingen in de wereld verwacht ik dat de gasprijs helaas verder gaat stijgen. Vandaag heeft trouwens Vattenfall de prijs weer met 7,5 cent verhoogd.

Geeft in ieder geval zekerheid en wat meer rust en over een jaar zie ik wel hoe het heeft uitgepakt.

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-10 20:03
De stroom in de lage dalen deze dagen worden nu veroorzaakt door windenergie. Windmolens zijn eenvoudig af te schakelen in tegenstelling tot alle zonnepanelen die bij mensen thuis op de daken liggen. Uitbaters van windmolenparken willen uiteraard geen geld toeleggen op het leveren van stroom en dus schakelen ze af.

toevoeging:

Dit is overigens allemaal indirect bepaald omdat de dag ervoor de dynamische tarieven worden bepaald voor de volgende dag. De uitbaters van windenergie kunnen bij veel wind een bepaald hoog vermogen garanderen en dus aanbieden zonder risico. Waarschijnlijk bieden ze daarbij slim, zodanig dat ze niet negatief uit komen. Op de dag zelf kunnen windmolens vervolgens af/bijschakelen om het beloofde aanbod waar te maken.

[ Voor 30% gewijzigd door frankrox op 11-10-2023 09:31 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie in de grafieken ook dat afhankelijk van het uur tot zo'n 4 GW tegen het laagste tarief wordt aangeboden (-50 cent) maar dat het dan al heel gauw naar "net negatief" gaat (vanaf -1 cent). Dus de producenten die kunnen schakelen willen gewoon niet teveel verlies draaien.

We hebben meer vraag nodig die je later kunt terugleveren.

• dextertje
Taro schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:37:
[...]

Jawel, kan prima. Ik heb hier zonder thuisaccu een hoger teruglevertarief dan verbruikstarief weten te realiseren:
[Afbeelding]

Het prijsverschil was groter, maar aangezien mijn nieuwe 3-fasen laadpaal vertikt om te werken op 1-fase (wat wel zou moeten werken) en ik nog 3 weken moet wachten op meterkastverzwaring laad ik nu al enige tijd extra veel gemiddeld duurdere uren op 2.8 kW uit het stopcontact vs korter met 7 of 11 kW in de goedkoopste uren, daardoor gaat het gemiddelde omhoog. Daarna zou het verschil weer groter moeten worden.
Ah, ik kan me inderdaad herinneren dat je een lager gemiddeld verbruikstarief had dan je gemiddelde teruglevertarief. Heb je mooi uitgelegd in Taro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Maar in mijn hoofd had ik je geassocieerd met het bezit van een thuisaccu. Waarschijnlijk door je laatste opmerking hier: Taro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.":
Wel mooie prijzen om met een thuisaccu gebruik van te maken.
Niet dus; extra respect dat je het voor elkaar krijgt. Je gemiddelde YTD was dus maar € 0,22. :o _O-

• dextertje
marana schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:40:
[...]

Ik vraag het me toch af. Je piekprijs is zeker te verslaan met dynamische tarieven. Alleen tegen dal afrekenen lijkt mij nog een hele kunst. Ik hoop dat je in december 2024 je afrekening deelt, en of we het dan kunnen vergelijken.
(..)
Exact alleen tegen dal afrekenen is misschien lastig, maar normaal gesproken verwacht ik per jaar zo'n 1750 kWh tijdens normaaluren af te nemen, waar ongeveer 2250 kWh teruglevering tegenover staat. Dat is relatief eenvoudig te sturen: gewoon vaker doordeweeks de auto opladen/wassen draaien/etc, zodanig dat tijdens de normaaluren op jaarbasis de stroomlevering ongeveer gelijk is aan de stroomafname.

• howareyou2day
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-07 15:21
Zit op 27,3 ct, met een afname van 12k kwh vanaf maart. Kan dit wel sturen met een EV, en sinds juni ook zonnepanelen, dus minder inkoop op de relatief goedkope uren in de zomer. (Gemiddelde terugleverprijs is 26,2 ct, dus dat verschil valt mee).

• Gecko123
Maasluip schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:01:
Misschien dat er meer partijen zijn die niet meer willen betalen om stroom te produceren?
Wat me gistermiddag tussen 17:00 en 18:00 ook opviel dat er een aantal windmolens bij mij uit stonden. Terwijl de prijs echt niet zo laag was.

Tijd voor meer opslag.
Het (markt)prijsverschil tussen hoog en laag is vandaag zo'n 15,2 cent. Dus mag ik dan de conclusie trekken dat de internationale energiemarkt het in iedergeval lukt om op dit moment tegen deze kosten opslag aan te bieden. Oftewel dat dit de uiteindelijke prijs is van opslag. Dit zal in de toekomst toch veel lager gaan worden met het steeds goedkoper worden van accu's?

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 11-10-2023 12:21 ]

Pagina: 1 ... 180 ... 305 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels