DonJunior schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:57:
[...]
Dit is mijn jaaroverzicht tot nu toe:
[
Afbeelding]
Waarbij ik dus wel ook genoten heb van weekenduren die 'gratis' waren en op dat soort momenten mijn EV heb kunnen laden.
Sowieso sturen wij heel veel op verbruik en wassen wij vooral overdag in de lage uren (ik werk veel thuis)
Ook de vaatwasser timen wij 's op het laagste moment in.
Wij koken op stroom en met jongen kinderen is dat dus altijd vóór de avondpiek, dus ook daar zitten we goed.
toevoeging: wij hebben geen zonnepannelen.
Is dit Groene Stroom Lokaal (of een van de andere Energy Zero resellers)? Want ik heb ook zo'n overzicht, alleen zijn voor zover ik weet in de stroomkosten de vaste kosten en vooral ook de teruggave energiebelasting meegerekend.
Bij mij zie ik nu alleen nog het terug te ontvangen bedrag staan en niet meer de totale energiekosten (we zijn sinds gisteren over naar een andere leverancier), maar het bedrag dat ik daar altijd zag staan was dus inclusief die posten.
Ergens is het ook wel terecht. Je krijgt immers ook die teruggaaf Energiebelasting, waardoor je effectief over de eerste 10-11 kWh per dag helemaal geen Energiebelasting betaalt.
Maar hier worden meestal de kale kosten, of de 'kWh kosten inclusief EB + Inkoop + BTW' vergeleken. Persoonlijk vind ik de weergave bij GSL erg verwarrend en om tot deze tarieven te komen moet je nog wel wat berekeningen doen.
Bij mij stond er bijvoorbeeld in september: 322,86 kWh en EUR 67,18. Dan denk je Eur 0,208 per kWh.
Maar na uitpluizen blijkt het werkelijke tarief te zijn geweest: EUR 0.083 kaal en EUR 0.257 incl. EB + opslag + BTW.
Over het hele jaar: Eur 0.116 kaal en Eur 0.284 Incl. Maar dat is nogal beinvloed door veel hoger verbruik in de eerste wintermaanden van het jaar toen de tarieven gemiddeld nog hoger lagen. We hebben een warmtepomp, dus dat tikt in die maanden flink aan: bijna 1800 kWh in jan-feb en april afgenomen tegen een gemiddelde van Eur 0,34 per kWh incl. op een totale afname van 4500 kWh trekt het gemiddelde wel wat omhoog. Maart was 900 kWh, maar dat lag 'maar' op Eur 0.286 incl.