Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:35
Gecko123 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:20:
[...]

Het (markt)prijsverschil tussen hoog en laag is vandaag zo'n 15,2 cent. Dus mag ik dan de conclusie trekken dat de internationale energiemarkt het in iedergeval lukt om op dit moment tegen deze kosten opslag aan te bieden. Oftewel dat dit de uiteindelijke prijs is van opslag. Dit zal in de toekomst toch veel lager gaan worden met het steeds goedkoper worden van accu's?
Ja netbeheerders hier hebben lange wachtlijsten voor batterij project aansluitingen. Maar er is tegenwoordig meer maatwerk mogelijk om "net-neutraal" aan te sluiten, zoals https://www.stedin.net/ov...enutten-elektriciteitsnet

Thuisbatterij is leuk maar de huidige prijzen haal je er zelf nooit uit, met €600-1000 per kWh. Cellen zijn op AliExpress voor €150 per kWh te krijgen en grote projecten kopen nog goedkoper in.

[ Voor 10% gewijzigd door w00key op 11-10-2023 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:44

bert pit

asdasd

dextertje schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:57:
Aan degenen die sinds begin dit jaar of eerder een dynamisch contract hebben: wat jullie gemiddelde afnameprijs sinds 1/1/2023? En indien van toepassing: terugleverprijs?

Ik heb wat zitten spelen in Excel en fictief de auto ongeveer wekelijks op de goedkoopste uurtjes opgeladen.
Dan kom ik grofweg op 5500 kWh x gemiddeld € 0,27 = € 1485 afname, en 3500 kWh x gemiddeld € 0,25 teruglevering.
Per saldo is dat dan € 610 voor 2000 kWh, dus rond de € 0,305/kWh.
Het laatste kwartaal is dan niet meegegaan, wat natuurlijk best veel invloed kan hebben.

Ik vraag me af of het (zonder thuisaccu) haalbaar is om onder de € 0,27 te komen na salderen.
Vanaf half april 2023 (half jaar dus) 2016 kWh tegen 23 cent verbruik en 1962 kWh terug geleverd tegen 24 cent. Ik heb een EV waarbij ik circa 12.000 km heb thuis geladen.

Ik verwacht het tweede half jaar hogere kosten wegens minder zon. Met de EV en vaatwasser klok ik de goedkope uren. De rest van het energieverbruik gaat gewoon zoals altijd.

[ Voor 5% gewijzigd door bert pit op 11-10-2023 13:00 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:43
w00key schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:45:
[...]

Ja netbeheerders hier hebben lange wachtlijsten voor batterij project aansluitingen. Maar er is tegenwoordig meer maatwerk mogelijk om "net-neutraal" aan te sluiten, zoals https://www.stedin.net/ov...enutten-elektriciteitsnet

Thuisbatterij is leuk maar de huidige prijzen haal je er zelf nooit uit, met €600-1000 per kWh. Cellen zijn op AliExpress voor €150 per kWh te krijgen en grote projecten kopen nog goedkoper in.
Als je groot inkoop koop je voor dat bedrag (600 - 1000) een Pylontech US5000 (4,8 kWH).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:22
Taro schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:37:
[...]

Jawel, kan prima. Ik heb hier zonder thuisaccu een hoger teruglevertarief dan verbruikstarief weten te realiseren:
[Afbeelding]

Het prijsverschil was groter, maar aangezien mijn nieuwe 3-fasen laadpaal vertikt om te werken op 1-fase (wat wel zou moeten werken) en ik nog 3 weken moet wachten op meterkastverzwaring laad ik nu al enige tijd extra veel gemiddeld duurdere uren op 2.8 kW uit het stopcontact vs korter met 7 of 11 kW in de goedkoopste uren, daardoor gaat het gemiddelde omhoog. Daarna zou het verschil weer groter moeten worden.
Vraagje over die getallen: toont Zonneplan die tarieven voor verbruik los van de vaste lasten en teruggaaf Energiebelasting?

Groene Stroom Lokaal doet dat namelijk niet. Dan lijkt het verbruikstarief een stuk lager, omdat er netto per maand wat terugkomt door de teruggaaf EB. Ik moest diep de cijfers induiken om het uit te vogelen.

Maar wellicht anders bij Zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-06 12:08
w00key schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:45:
[...]

Met de huidige batterijtechniek moet het met een prijsverschil hoog/laag van 5 cent toch ook wel lukken? Want 15 cent is mijnziens echt veel te veel. En dan betalen we ook straks ook nog de hoofdprijs aan vastrecht voor netverzwaringen waar al geen personeel voor te krijgen is.

Prima dat netbeheerders capaciteit wil kunnen sturen dat is ook nodig maar de netbeheerder zal echt beter beleid moeten voeren om lagere marktprijzen voor opslag tot stand te kunnen laten komen. Reken maar uit wat dit bespaard door uitstel aan landelijke verzwaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Gecko123 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:45:
[...]

Met de huidige batterijtechniek moet het met een prijsverschil hoog/laag van 5 cent toch ook wel lukken? Want 15 cent is mijnziens echt veel te veel. En dan betalen we ook straks ook nog de hoofdprijs aan vastrecht voor netverzwaringen waar al geen personeel voor te krijgen is.

Prima dat netbeheerders capaciteit wil kunnen sturen dat is ook nodig maar de netbeheerder zal echt beter beleid moeten voeren om lagere marktprijzen voor opslag tot stand te kunnen laten komen. Reken maar uit wat dit bespaard door uitstel aan landelijke verzwaringen.
Hou rekening met 20% conversieverlies. Dat is al meer dan 5 cent.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:51
John245 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:23:
[...]

Hou rekening met 20% conversieverlies. Dat is al meer dan 5 cent.
Dat ligt er maar net aan wat de kale prijs is. Als de kale prijs 5 cent per kWh is en je hebt 20 procent conversie verlies en wil 10 procent marge maken. Moet de prijs dus maar 1.5 cent hoger zijn.

Voor ons consumenten is het iets anders ivm de energiebelasting en btw.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:35
Vergeet niet dat als je je stroom inkoop dus ook die 17 cent EB en inkoopkosten x 20% conversieverlies ook kwijt bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:32
Oké, ik stel mijn terugkeer naar Tibber toch maar een jaartje uit. Engie heeft sinds vandaag wel een aanbod dat heel moeilijk te verslaan is met dynamische prijzen.
Enkel tarief:
€ 0,27663 per kWh

Normaal tarief
€ 0,3178 /kWh

Dal tarief
€ 0,2490 /kWh

Vaste leveringskosten
€ 8,81 per maand
Beetje jammer wel, maar voor mezelf had ik een daltarief onder de € 0,25 als omslagpunt genomen om voor vast te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-06 15:17

de Peer

under peer review

dextertje schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:54:
Oké, ik stel mijn terugkeer naar Tibber toch maar een jaartje uit. Engie heeft sinds vandaag wel een aanbod dat heel moeilijk te verslaan is met dynamische prijzen.

[...]

Beetje jammer wel, maar voor mezelf had ik een daltarief onder de € 0,25 als omslagpunt genomen om voor vast te kiezen.
gokje, dit is zonder belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:18

[...]

Dit lijken wel prijzen zonder belasting en de andere kosten. Als het alles inclusief is zou ik ook niet naar tibber gaan voor de winter. Prijs van Tibber afgelopen 30 dagen is al 29 cent inclusief belasting en inkoopvergoeding.

[ Voor 7% gewijzigd door Senaxx op 12-10-2023 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
de Peer schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:55:
[...]

gokje, dit is zonder belasting?
Nee, dit is inclusief btw en overheidsheffingen (2023).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dextertje schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:57:
[...]

ik zie het nu ja op hun website. In dat geval lijkt het inderdaad een zeer goed aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-06 09:21
Er zijn meerdere die rond de 30ct zitten incl belastingen. Ik vraag me ook af of deze aanbiedingen er ook waren als dynamisch er niet was. Want het verschil is minimaal terwijl het niet veel meer kan dalen maar wel flink kan stijgen bij dynamisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:57
Maar als Engie nu dat soort vaste prijzen durft aan te bieden, betekent dat in mijn hoofd dat ze verwachten dat de prijzen de komende winter geen hele gekke dingen gaan doen. Dan blijf ik dus lekker bij Tibber :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

[...]

Ja was ook aan het twijfelen bij 26 cent, maar met 24,9 cent is het voor mij een nobrainer. Wordt vanaf januari nog 2 cent goedkoper als de EB verlaagd wordt. Zijn we vrijwel weer op voor oorlogse prijzen. Dus totaal 2,5 maand bij Tibber na de zomer gezeten, terwijl mijn plan was om te overwinteren bij Tibber. Had in de zomer al Engie om te salderen :P maar nu dus terug naar Engie voor de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-06 10:08
anboni schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:14:
Maar als Engie nu dat soort vaste prijzen durft aan te bieden, betekent dat in mijn hoofd dat ze verwachten dat de prijzen de komende winter geen hele gekke dingen gaan doen. Dan blijf ik dus lekker bij Tibber :+
Dat was ook mijn redenatie ;)
En vooralsnog heb ik gister lekker mijn auto op geladen en warm water gemaakt met €0,17/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Impstoker schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:17:
[...]

En vooralsnog heb ik gister lekker mijn auto op geladen en warm water gemaakt met €0,17/kWh.
Ja precies. En ik heb sinds kort 'n thuisaccu, dus kan ik nog beter verbruik sturen richting laagste tarieven (en op zonnige dagen eventueel teruglevering naar hoogste tarieven, zolang we nog kunnen salderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Impstoker schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:17:
[...]

Als ik een 3 fase lader had zou ik nog overwegen bij Tibber te blijven, maar gezien ik in September ook niet onder de 32 cent gemiddeld kwam (inclusief verrekening terugleveren tegen lager tarief) is dynamisch voor mij niet meer te verantwoorden. Zeker nu de piek tarieven steeds hoger worden en koken toch tijdens die uren moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
dextertje schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:57:
[...]

Je post heeft me wel aan het twijfelen gemaakt. Zelf hebben wij een electrische auto en electrische warmtepomp die graag allemaal wat kW's willen slurpen.

Als ik kijk dat Tibber nu al op 0,30 gemiddeld zit en de uitschieters onder de 30 cent eerder uitzondering zijn dan regel begin ik wel te twijfelen, zeker richting de winter.

Het lastige is ik heb deze warmtepomp pas sinds deze zomer en durf nog geen schatting te maken hoeveel kW deze gaat verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:14
Senaxx schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:22:
[...]

Je post heeft me wel aan het twijfelen gemaakt. Zelf hebben wij een electrische auto en electrische warmtepomp die graag allemaal wat kW's willen slurpen.

Als ik kijk dat Tibber nu al op 0,30 gemiddeld zit en de uitschieters onder de 30 cent eerder uitzondering zijn dan regel begin ik wel te twijfelen, zeker richting de winter.

Het lastige is ik heb deze warmtepomp pas sinds deze zomer en durf nog geen schatting te maken hoeveel kW deze gaat verbruiken.
Ik zit in hetzelfde schuitje wat dat betreft. Ik heb in de basis een sterke voorkeur voor dynamisch, maar je moet wel realistisch zijn. Wat ga je er aan winnen door bij dynamisch te blijven? Momenteel niet zo vreselijk veel. Maar je loopt wel het risico op onwenselijke prijsstijgigen.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rossi46 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:45:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje wat dat betreft. Ik heb in de basis een sterke voorkeur voor dynamisch, maar je moet wel realistisch zijn. Wat ga je er aan winnen door bij dynamisch te blijven? Momenteel niet zo vreselijk veel. Maar je loopt wel het risico op onwenselijke prijsstijgigen.
Mooie use case voor een SAP. je sluit beide contracten af, en gebruikt alleen het contract dat het gunstigst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:44

bert pit

asdasd

bilgy_no1 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:15:
[...]

Vraagje over die getallen: toont Zonneplan die tarieven voor verbruik los van de vaste lasten en teruggaaf Energiebelasting?

Groene Stroom Lokaal doet dat namelijk niet. Dan lijkt het verbruikstarief een stuk lager, omdat er netto per maand wat terugkomt door de teruggaaf EB. Ik moest diep de cijfers induiken om het uit te vogelen.

Maar wellicht anders bij Zonneplan.
Zonneplan toont in de app het verbruik/tarief en teruglevering/tarief in kWh. De andere grootheden vind je op de factuur(ook in de app opvraagbaar).

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:11
de Peer schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:49:
[...]

Mooie use case voor een SAP. je sluit beide contracten af, en gebruikt alleen het contract dat het gunstigst is.
Maar waar laat je dan het contract met die mooie TLV?
Of die aansluiting met de belastingkorting voor het laden van je EV :+

[ Voor 10% gewijzigd door scoobs op 12-10-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

scoobs schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:27:
[...]

Maar waar laat je dan het contract met die mooie TLV?
Of die aansluiting met de belastingkorting voor het laden van je EV :+
op je TAP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
[...]

Wat je kan winnen, is dat je kan profiteren van (veel) uren met lage prijzen. Vandaag even niet, maar morgen is de kale prijs weer een paar uur 0 of bijna 0.

De kans dat het waait is in de winter best groot. Er is meer windvermogen beschikbaar dan ooit tevoren, dus er is echt wel een kans op lage prijzen voor iig een deel van de dag. Hoe het daadwerkelijk uit gaat pakken? Geen idee mijn glazen bol is wat bewolkt vandaag ;)

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
V_ger schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Wat je kan winnen, is dat je kan profiteren van (veel) uren met lage prijzen. Vandaag even niet, maar morgen is de kale prijs weer een paar uur 0 of bijna 0.

De kans dat het waait is in de winter best groot. Er is meer windvermogen beschikbaar dan ooit tevoren, dus er is echt wel een kans op lage prijzen voor iig een deel van de dag. Hoe het daadwerkelijk uit gaat pakken? Geen idee mijn glazen bol is wat bewolkt vandaag ;)
De glazen bol van Tibber ook. Daar zijn de prijzen ook nog niet beschikbaar in de app bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Senaxx schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:46:
[...]

De glazen bol van Tibber ook. Daar zijn de prijzen ook nog niet beschikbaar in de app bij mij.
Bij Nordpool en Entsoe zelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36

[...]

Dat ziet er zeer aantrekkelijk uit inderdaad. Gasprijs is wel nog wat aan de hoge kant.

Weet iemand of er vorig jaar vaak van die gekke uitschieters waren tijdens piek uren(50,60 cent) in de winter met dynamische prijzen?

Ik verwacht zelf dat de prijzen nog verder gaan zakken ivm met een recessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-06 13:51
V_ger schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Een dynamisch contract helpt je daarmee misschien ook wel door de winterdip, om van een stormachtige en saaie, donkere dag, toch nog een lichtpuntje te zien, in de lagere energieprijzen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
[...]

Dat is altijd koffiedik kijken: hangt af van hoe het weer verloopt... Aangezien het nu bijna half oktober nog tegen 20°C is bespaar je alvast veel... Warmtepomp heeft hier nog niet gedraaid voor de verwarming sinds vorig stookseizoen. Dat stellen we nog wel even uit door af en toe bij te stoken met de pelletkachel.

Maar voor de keuze dynamisch/vast is het totaalverbruik niet zo belangrijk. Het is vooral van belang of jouw warmtepomp slim is aan te sturen op basis van dynamische uurtarieven. Je kunt dat ook handmatig doen adhv de thermostaat, maar dat vraagt veel aandacht en is wat gedoe.

Met een vast tarief (of piek/dal) is dat makkelijker in te regelen bij de meeste thermostaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-06 22:44
Sinds 5-9-23 bij tibber. Terugleververgoeding is hoger dan de afnameprijs:) En ik krijg nog steeds geld terug:):)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desprinter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 15:37
Volgens mij werkt het niet helemaal zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tony71 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:30:
Sinds 5-9-23 bij tibber. Terugleververgoeding is hoger dan de afnameprijs:) En ik krijg nog steeds geld terug:):)
dat lijkt me sterk, maar je vergeet de belasting op de afnameprijs waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:00
Desprinter schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:50:
[...]

Klopt. Vaste prijzen kunnen aangeboden worden door langetermijn markt inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Desprinter schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:50:
[...]

Nee, vast niet helemaal, langetermijncontracten enzo. Maar ook die langetermijncontracten worden natuurlijk gebaseerd op verwachtingen en vooruitzichten. En als die verwachtingen zijn dat de tarieven aanzienlijk omhoog gaan, worden ook die langetermijncontracten gewoon duurder. I'll take my chances.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
de Peer schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:51:
[...]

dat lijkt me sterk, maar je vergeet de belasting op de afnameprijs waarschijnlijk.
Hier ook.

Levering 24 cent
Teruglevering 34 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-06 22:44
de Peer schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:51:
[...]

Oke, het scheelt nauwelijks 2 ct, maar toch. Alles stel ik dagelijks in voor de volgende dag op basis van de prijzen;) En ik wek nog steeds meer op dan ik verbruik:)

25,4 tov 27 ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Komt vooral doordat ze goedkoop stroom kunnen kopen in de zomer denk ik, waardoor de 12 maanden prijs laag kan zijn. Zegt dus niet perse iets over de verwachte prijs in december/januari waar we in Nederland over het algemeen het meeste stroom verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Zeker nu steeds meer huizen geen gasaansluiting meer hebben. Maar als een klant 2500kWh in vult maar 6000kWh gaat gebruiken ze het toch extra in moeten kopen.
ACM is al flink aan het controleren bij energiebedrijven of ze wel genoeg cash hebben en volgens de regels werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
bilgy_no1 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Dat is altijd koffiedik kijken: hangt af van hoe het weer verloopt... Aangezien het nu bijna half oktober nog tegen 20°C is bespaar je alvast veel... Warmtepomp heeft hier nog niet gedraaid voor de verwarming sinds vorig stookseizoen. Dat stellen we nog wel even uit door af en toe bij te stoken met de pelletkachel.

Maar voor de keuze dynamisch/vast is het totaalverbruik niet zo belangrijk. Het is vooral van belang of jouw warmtepomp slim is aan te sturen op basis van dynamische uurtarieven. Je kunt dat ook handmatig doen adhv de thermostaat, maar dat vraagt veel aandacht en is wat gedoe.

Met een vast tarief (of piek/dal) is dat makkelijker in te regelen bij de meeste thermostaten.
Vooralsnog heb ik het gevoel dat ik met mijn Daikin EDLA14D3W1 Altherma 3 M en Madoka thermostaat kwa slimme integraties er op achteruit ben gegaan. Maar ik zag dat hier met een losse ESP module wel meer mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:18

WCA

Z___Z schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:11:
[...]

Komt vooral doordat ze goedkoop stroom kunnen kopen in de zomer denk ik, waardoor de 12 maanden prijs laag kan zijn. Zegt dus niet perse iets over de verwachte prijs in december/januari waar we in Nederland over het algemeen het meeste stroom verbruiken.
Dat geldt ook voor iemand die bij Tibber zit natuurlijk. Uiteindelijk is de prijs die je gemiddeld per jaar betaald het best te vergelijken. En of je nou uurprijzen of jaarprijzen hebt, iemand moet die energie betalen. Met jaarcontracten gok je het erop, met uurprijzen weet je zeker dat je altijd een eerlijke prijs betaalt.

Soms gok je goed met vast, en soms gok je verkeerd. Maar ik denk dat de grote energiebedrijven uiteindelijk beter zijn in die gok dan ikzelf, dus als de prijzen laag zijn, verwacht ik ook dat de dynamische prijzen relatief laag zullen zijn.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
WCA schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:29:
[...]

Dat geldt ook voor iemand die bij Tibber zit natuurlijk. Uiteindelijk is de prijs die je gemiddeld per jaar betaald het best te vergelijken. En of je nou uurprijzen of jaarprijzen hebt, iemand moet die energie betalen. Met jaarcontracten gok je het erop, met uurprijzen weet je zeker dat je altijd een eerlijke prijs betaalt.

Soms gok je goed met vast, en soms gok je verkeerd. Maar ik denk dat de grote energiebedrijven uiteindelijk beter zijn in die gok dan ikzelf, dus als de prijzen laag zijn, verwacht ik ook dat de dynamische prijzen relatief laag zullen zijn.
Het is net als hypotheekrente. Die zijn ook op lange termijn het laagst door variabel te nemen, maar toen het 1% was, was het toch een goed idee om lang vast te zetten. De termijncontracten zijn gebaseerd op het huidige geopolitieke landschap. Als dat niet verandert is dynamisch zeker goedkoper dan vast. Als het Israël conflict zich uitbreidt weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:19
Z___Z schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:38:
Het is net als hypotheekrente. Die zijn ook op lange termijn het laagst door variabel te nemen, maar toen het 1% was, was het toch een goed idee om lang vast te zetten. De termijncontracten zijn gebaseerd op het huidige geopolitieke landschap. Als dat niet verandert is dynamisch zeker goedkoper dan vast. Als het Israël conflict zich uitbreidt weet ik het niet.
Wat betreft elektriciteit is er het voordeel dat lage prijzen uit lokale (wind en PV) produktie komen. Dus op dat punt zijn we minder afhankelijk van het buitenland dan wat betreft rente of fossiele energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
@Z___Z Daar ben ik niet helemaal mee eens. De de rente / energieprijs kan tijdelijk naar 0 gaan of zelfs iets eronder maar dat zal nooit voor lange duur zijn. Maar in principe is er geen limiet op de stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Willempie27 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:50:
@Z___Z Daar ben ik niet helemaal mee eens. De de rente / energieprijs kan tijdelijk naar 0 gaan of zelfs iets eronder maar dat zal nooit voor lange duur zijn. Maar in principe is er geen limiet op de stijging.
Behalve dan dat bij een grote stijging, de vraag zal afnemen. En het zet ook de deur open voor leveranciers die denken het voor minder te kunnen leveren.

Edit: Maar naar boven toe is er wel meer ruimte dan naar beneden.

[ Voor 6% gewijzigd door V_ger op 12-10-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Willempie27 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:50:
Je zegt er niet mee eens te zijn, maar vervolgens geen je geen argument waarom je het er niet mee eens bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:23
Nee ze verwachten helemaal niets. Ze kunnen dit tarief op dit moment aanbieden omdat ze op dit moment voor die prijs + marge kunnen inkopen. Verder vallen de vaste kosten van 8,81 per maand op. Blijkbaar moeten ze het meer en meer van dit soort bedragen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Harvest2002 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:51:
[...]
Ze kunnen dit tarief op dit moment aanbieden omdat ze op dit moment voor die prijs + marge kunnen inkopen.
En als Engie het voor deze prijs in kan komen, betekent dat automatisch dat de verkopende partij niet verwacht er de komende tijd een aanzienlijk betere prijs voor te kunnen krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
anboni schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:18:
[...]

En als Engie het voor deze prijs in kan komen, betekent dat automatisch dat de verkopende partij niet verwacht er de komende tijd een aanzienlijk betere prijs voor te kunnen krijgen....
Nee die wil ook zekerheid. Produktiekosten + opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bulletje-
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-08-2024
[...]
Verder vallen de vaste kosten van 8,81 per maand op. Blijkbaar moeten ze het meer en meer van dit soort bedragen hebben.
Er is wel een cashback van 50 euro op de eindafrekening. Eigenlijk betaal je dus maar 4,64 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
-bulletje- schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:27:
[...]

Er is wel een cashback van 50 euro op de eindafrekening. Eigenlijk betaal je dus maar 4,64 per maand.
Ok. Had ik niet gezien. Maar het lijkt erop dat er meer en meer partijen zijn die het van de vaste kosten moeten hebben. Dat is althans het beeld dat ik heb van de kostenverhogingen de laatste twee jaar. Veel meer dan inflatie namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-06 12:08
[...]

Nee ze verwachten helemaal niets. Ze kunnen dit tarief op dit moment aanbieden omdat ze op dit moment voor die prijs + marge kunnen inkopen. Verder vallen de vaste kosten van 8,81 per maand op. Blijkbaar moeten ze het meer en meer van dit soort bedragen hebben.
Je krijgt 50 euro welkomstkorting. Per saldo is het maandbedrag dan vrijwel gelijk aan Tibber.

Volgens mij zit Engie met het tarief heel scherp. 28 ct minus belastingen kom je op een marktprijs van 10 á 11 cent duurzaam opgewekte stroom inclusief (seizoens)opslag, 1 jaar vast vrijwel risicoloos waarbij we ook nog eens grote inflatie hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Z___Z schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:00:
[...]

Je zegt er niet mee eens te zijn, maar vervolgens geen je geen argument waarom je het er niet mee eens bent?
Ja sorry, ik lees nu nogmaals jou bericht en ben het met je eens. Ik was in de veronderstelling dat je beweerde dat dynamisch / variable altijd beter was. Of in jou voorbeeld met met de hypotheekrente.

De vaste tarieven zijn zeer scherp dat ze dynamische klanten laten twijfelen en wellicht is dat ook de bedoeling. En zeker met alle toestandne in het midden-oosten, Oekraine, stakingen, beschadigde leidingen wellicht een reden om vast te gaan. Zeker met gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Willempie27 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:21:
[...]

Ja sorry, ik lees nu nogmaals jou bericht en ben het met je eens. Ik was in de veronderstelling dat je beweerde dat dynamisch / variable altijd beter was. Of in jou voorbeeld met met de hypotheekrente.

De vaste tarieven zijn zeer scherp dat ze dynamische klanten laten twijfelen en wellicht is dat ook de bedoeling. En zeker met alle toestandne in het midden-oosten, Oekraine, stakingen, beschadigde leidingen wellicht een reden om vast te gaan. Zeker met gas.
Als ze nog iets scherper aanbieden (23 cent) ga ik het overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Gecko123 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:01:
[...]

Je krijgt 50 euro welkomstkorting. Per saldo is het maandbedrag dan vrijwel gelijk aan Tibber.

Volgens mij zit Engie met het tarief heel scherp. 28 ct minus belastingen kom je op een marktprijs van 10 á 11 cent duurzaam opgewekte stroom inclusief (seizoens)opslag, 1 jaar vast vrijwel risicoloos waarbij we ook nog eens grote inflatie hebben gehad.
Ik zit bij EasyEnergy en betaal 3.086 eurocent aan onbalans en GVO. Belasting is 15.245 eurocent. Bij enkeltarief van 27.663 eurocent komt dat neer op een break even van 9.332 eurocent.

Iedereen moet vooral doen wat het beste is voor zijn portemonnee en risicohouding.

Ik heb twee aansluitingen: de 1 op dynamisch voor laden auto zonder zonnepanelen. Daar zit ik nu gemiddeld op 20 eurocent per kWh. Ik ben heel flexibel met (kunnen) laden.

De andere privé-aansluiting met zonnepanelen en warmtepomp zit op 1 jaar vast.

Mijn punt was dat je uit de huidige tarieven niet kunt afleiden wat de markt verwacht. Voor iedereen is het koffiedik kijken. Uiteraard zijn er speculanten maar het overgrote deel van de markt bestaat uit mensen die een (zekere) boterham willen verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]

Er zijn de laatste periode wat uitschieters naar boven toe, maar blijf vooral focussen op de uitschieters naar beneden toe vs traditionele contracten, dat is veel interessanter mits je er op kunt sturen uiteraard.

De hele week en komend weekend kan je regelmatig een EV laden voor 17,2 cent/kWh en mogelijk zaterdag/zondag tussen de middag nog lager. Heb sinds een weekje ook 5 AC/WP units met slimme aansturing, daar ook maar eens gebruik van gaan maken.

Zo lang je >75% van het verbruik prima kunt sturen moet je die uitschieters naar boven niet té erg mee laten tellen. 1 kWh a 45 cent + 25 kWh a 17,2 cent is gemiddeld 18,2 cent / kWh, dat is flink lager dan bijv. een EV voor 30 cent/kWh laden en echt wel de moeite waard.

Kan je niet goed sturen en kook je bijv. elektrisch en moet je tegelijkertijd de vaatwasser en wasmachine aanzetten, dan zou ik ook overwegen naar een ander type contract te gaan.

Gas is een ander verhaal, dat heb ik laatst voor 1,16 / m3 vastgezet, daar kan je minder goed op sturen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

dextertje schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:14:
[...]

Ah, ik kan me inderdaad herinneren dat je een lager gemiddeld verbruikstarief had dan je gemiddelde teruglevertarief. Heb je mooi uitgelegd in Taro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Maar in mijn hoofd had ik je geassocieerd met het bezit van een thuisaccu. Waarschijnlijk door je laatste opmerking hier: Taro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.":
[...]

Niet dus; extra respect dat je het voor elkaar krijgt. Je gemiddelde YTD was dus maar € 0,22. :o _O-
d:)b

Ik heb nog geen thuisaccu, maar heb inmiddels wel een aantal offertes liggen. Al twijfel ik heel erg, met 17 cent vs 44 cent zeker interessant, maar terugverdientijd is nog wel flink. Er zijn andere manieren om sneller en meer rendement te kunnen maken met een zelfde investering.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Taro schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:44:
[...]

Er zijn de laatste periode wat uitschieters naar boven toe, maar blijf vooral focussen op de uitschieters naar beneden toe vs traditionele contracten, dat is veel interessanter mits je er op kunt sturen uiteraard.

De hele week en komend weekend kan je regelmatig een EV laden voor 17,2 cent/kWh en mogelijk zaterdag/zondag tussen de middag nog lager. Heb sinds een weekje ook 5 AC/WP units met slimme aansturing, daar ook maar eens gebruik van gaan maken.

Zo lang je >75% van het verbruik prima kunt sturen moet je die uitschieters naar boven niet té erg mee laten tellen. 1 kWh a 45 cent + 25 kWh a 17,2 cent is gemiddeld 18,2 cent / kWh, dat is flink lager dan bijv. een EV voor 30 cent/kWh laden en echt wel de moeite waard.

Kan je niet goed sturen en kook je bijv. elektrisch en moet je tegelijkertijd de vaatwasser en wasmachine aanzetten, dan zou ik ook overwegen naar een ander type contract te gaan.

Gas is een ander verhaal, dat heb ik laatst voor 1,16 / m3 vastgezet, daar kan je minder goed op sturen.
Ik heb nog wel een gasaansluiting maar maak er geen gebruik van. Ik zou idd gas ook vast zetten omdat er gewoon niet genoeg te sturen valt.

Met stroom komen er nog genoeg windparken bij dus die lage tarieven zullen nog wel even blijven of misschien wel extremer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Willempie27 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:49:
[...]

Ik heb nog wel een gasaansluiting maar maak er geen gebruik van. Ik zou idd gas ook vast zetten omdat er gewoon niet genoeg te sturen valt.
Als je er geen gebruik van maakt, waarom laat je hem niet weghalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:25
don spike schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:34:
[...]

Met belasting niet gratis…hier nog 17,x cent…
Valt mij op dat regelmatig de laagste prijs nu precies 17 cent is, heeft dat een oorzaak, zijn de negatieve prijzen ineens over?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dextertje
DarkShadow schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:40:
[...]

Valt mij op dat regelmatig de laagste prijs nu precies 17 cent is, heeft dat een oorzaak, zijn de negatieve prijzen ineens over?
frankrox in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic." had daar wel een verklaring voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
VHware schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:07:
[...]

Als je er geen gebruik van maakt, waarom laat je hem niet weghalen?
Durf ik nog niet. Mn huis is van 1890... Kijk eerst of ik het deze winter met de airco red. Er schijnt ook een soort van pauzestand te zijn dan is nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Willempie27 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:50:
[...]

Durf ik nog niet. Mn huis is van 1890... Kijk eerst of ik het deze winter met de airco red. Er schijnt ook een soort van pauzestand te zijn dan is nog een optie.
Ja je kunt gas zegmaar tijdelijk laten afsluiten (= maximaal een jaar volgens netbeheerder Liander). Hierdoor hoef je geen energieleverancier te hebben die gas levert.

Maar dat is wel rekenen of dat qua kosten uitkomt.

€246 om het te laten afsluiten. Maar… ook om het weer aan te laten sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-01 09:52
Inkoop prijs gas is afgelopen zes dagen zowat verdubbeld. Da's nogal wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:08
dextertje schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:57:
Aan degenen die sinds begin dit jaar of eerder een dynamisch contract hebben: wat jullie gemiddelde afnameprijs sinds 1/1/2023? En indien van toepassing: terugleverprijs?

Ik heb wat zitten spelen in Excel en fictief de auto ongeveer wekelijks op de goedkoopste uurtjes opgeladen.
Dan kom ik grofweg op 5500 kWh x gemiddeld € 0,27 = € 1485 afname, en 3500 kWh x gemiddeld € 0,25 teruglevering.
Per saldo is dat dan € 610 voor 2000 kWh, dus rond de € 0,305/kWh.
Het laatste kwartaal is dan niet meegegaan, wat natuurlijk best veel invloed kan hebben.

Ik vraag me af of het (zonder thuisaccu) haalbaar is om onder de € 0,27 te komen na salderen.
Dit is mijn jaaroverzicht tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHClqz1KM_EuAnVdqXeXXDKHEyw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vf0WuowWowo6GONlSwEb4Y5x.png?f=user_large
Waarbij ik dus wel ook genoten heb van weekenduren die 'gratis' waren en op dat soort momenten mijn EV heb kunnen laden.
Sowieso sturen wij heel veel op verbruik en wassen wij vooral overdag in de lage uren (ik werk veel thuis)
Ook de vaatwasser timen wij 's op het laagste moment in.
Wij koken op stroom en met jongen kinderen is dat dus altijd vóór de avondpiek, dus ook daar zitten we goed.

toevoeging: wij hebben geen zonnepannelen.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
DonJunior schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:57:
[...]

Dit is mijn jaaroverzicht tot nu toe:
[Afbeelding]
Waarbij ik dus wel ook genoten heb van weekenduren die 'gratis' waren en op dat soort momenten mijn EV heb kunnen laden.
Sowieso sturen wij heel veel op verbruik en wassen wij vooral overdag in de lage uren (ik werk veel thuis)
Ook de vaatwasser timen wij 's op het laagste moment in.
Wij koken op stroom en met jongen kinderen is dat dus altijd vóór de avondpiek, dus ook daar zitten we goed.

toevoeging: wij hebben geen zonnepannelen.
Is dit Groene Stroom Lokaal (of een van de andere Energy Zero resellers)? Want ik heb ook zo'n overzicht, alleen zijn voor zover ik weet in de stroomkosten de vaste kosten en vooral ook de teruggave energiebelasting meegerekend.

Bij mij zie ik nu alleen nog het terug te ontvangen bedrag staan en niet meer de totale energiekosten (we zijn sinds gisteren over naar een andere leverancier), maar het bedrag dat ik daar altijd zag staan was dus inclusief die posten.

Ergens is het ook wel terecht. Je krijgt immers ook die teruggaaf Energiebelasting, waardoor je effectief over de eerste 10-11 kWh per dag helemaal geen Energiebelasting betaalt.

Maar hier worden meestal de kale kosten, of de 'kWh kosten inclusief EB + Inkoop + BTW' vergeleken. Persoonlijk vind ik de weergave bij GSL erg verwarrend en om tot deze tarieven te komen moet je nog wel wat berekeningen doen.

Bij mij stond er bijvoorbeeld in september: 322,86 kWh en EUR 67,18. Dan denk je Eur 0,208 per kWh.
Maar na uitpluizen blijkt het werkelijke tarief te zijn geweest: EUR 0.083 kaal en EUR 0.257 incl. EB + opslag + BTW.

Over het hele jaar: Eur 0.116 kaal en Eur 0.284 Incl. Maar dat is nogal beinvloed door veel hoger verbruik in de eerste wintermaanden van het jaar toen de tarieven gemiddeld nog hoger lagen. We hebben een warmtepomp, dus dat tikt in die maanden flink aan: bijna 1800 kWh in jan-feb en april afgenomen tegen een gemiddelde van Eur 0,34 per kWh incl. op een totale afname van 4500 kWh trekt het gemiddelde wel wat omhoog. Maart was 900 kWh, maar dat lag 'maar' op Eur 0.286 incl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
bilgy_no1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:52:
[...]

Is dit Groene Stroom Lokaal (of een van de andere Energy Zero resellers)? Want ik heb ook zo'n overzicht, alleen zijn voor zover ik weet in de stroomkosten de vaste kosten en vooral ook de teruggave energiebelasting meegerekend.

Bij mij zie ik nu alleen nog het terug te ontvangen bedrag staan en niet meer de totale energiekosten (we zijn sinds gisteren over naar een andere leverancier), maar het bedrag dat ik daar altijd zag staan was dus inclusief die posten.

Ergens is het ook wel terecht. Je krijgt immers ook die teruggaaf Energiebelasting, waardoor je effectief over de eerste 10-11 kWh per dag helemaal geen Energiebelasting betaalt.

Maar hier worden meestal de kale kosten, of de 'kWh kosten inclusief EB + Inkoop + BTW' vergeleken. Persoonlijk vind ik de weergave bij GSL erg verwarrend en om tot deze tarieven te komen moet je nog wel wat berekeningen doen.

Bij mij stond er bijvoorbeeld in september: 322,86 kWh en EUR 67,18. Dan denk je Eur 0,208 per kWh.
Maar na uitpluizen blijkt het werkelijke tarief te zijn geweest: EUR 0.083 kaal en EUR 0.257 incl. EB + opslag + BTW.

Over het hele jaar: Eur 0.116 kaal en Eur 0.284 Incl. Maar dat is nogal beinvloed door veel hoger verbruik in de eerste wintermaanden van het jaar toen de tarieven gemiddeld nog hoger lagen. We hebben een warmtepomp, dus dat tikt in die maanden flink aan: bijna 1800 kWh in jan-feb en april afgenomen tegen een gemiddelde van Eur 0,34 per kWh incl. op een totale afname van 4500 kWh trekt het gemiddelde wel wat omhoog. Maart was 900 kWh, maar dat lag 'maar' op Eur 0.286 incl.
Dit is GroeneStroomLokaal (Breda) inderdaad.

In de disclaimer onder de grafiek staat:
De kosten zijn gebaseerd op het verbruik en zijn inclusief vaste leverings-, netbeheer- en inkoopkosten, energiebelasting en BTW.
Ik begrijp, uit je lange lap tekst, niet zo goed wat er dan goed of fout zou zijn aan deze grafiek (sorry :o )

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
DonJunior schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

[...]

Ik begrijp, uit je lange lap tekst, niet zo goed wat er dan goed of fout zou zijn aan deze grafiek (sorry :o )
@bilgy_no1 bedoelt, denk ik, dat je de pure variabele kWh-prijs (kale prijs + btw + ~15,2 ct heffing + leverancierstoeslag) niet makkelijk eruit kunt halen, dus je kunt je kosten niet makkelijk vergelijken met de andere cijfers die eerder genoemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
VHware schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 06:47:
[...]

Ja je kunt gas zegmaar tijdelijk laten afsluiten (= maximaal een jaar volgens netbeheerder Liander). Hierdoor hoef je geen energieleverancier te hebben die gas levert.

Ja dat is een hele rare regeling want ik dacht het aansluiten ook zoiets kost. Dus 500 euro. Dan is bij een energieleverancier goedkoper. Er is ook een verbouwaansluiting. Dan hoeft je geen leverancier te hebben maar als je toch gas verbruikt dan betaal je direct aan Liander (wat denk ik niet goedkoop is) De maandelijke kosten van de aansluiting loopt dan wel door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
DonJunior schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

[...]

Wat @dextertje zegt.

Iedere maand krijg je 'Teruggaaf Energiebelasting' (Eur 50.69 in een maand met 31 dagen) terug en betaal je de Netbeheerkosten (regionaal verschillend, maar in mijn geval Eur 29.42 in een maand met 31 dagen) en de Vaste Leveringskosten (Eur 5.10 in zo'n maand met 31 dagen). Je krijgt dus netto Eur 16.17 cash terug (per 31 dagen) ongeacht je verbruik.

In het totaal dat GSL laat zien in die grafiek is deze netto korting meegenomen. Dat drukt dus de kosten die je werkelijk per kWh onder aan de streep betaalt.

Maar dit kun je niet vergelijken met de tarieven die hier vaak worden genoemd. Dus als mensen schrijven dat je bij een bepaalde leverancier nu 1 jaar vast inkoopt voor Eur 0,27 per kWh is in dat tarief nog niet diezelfde korting verwerkt. Afhankelijk van hoeveel je per maand gebruikt komt je tarief dus nog lager uit dan die Eur 0,29.

Stel dat je 310 kWh verbruikt in een maand van 31 dagen, dan betaal je 310 x Eur 0.27 = Eur 83.70. Hier gaat dan Eur 16.17 vanaf, dus in totaal betaal je Eur 67.53. Als je dit deelt door 310 kWh heb je het gemiddeld Eur 0.218 betaald en dit is het getal dat je kunt vergelijken met wat jij berekent obv de GSL cijfers.

Dit is echter lastig te vergelijken, want als je meer of minder verbruikt heb je dus een ander tarief. De korting is namelijk een vast bedrag per dag, ongeacht je verbruik. Daarom wordt hier meestal gesproken over de kale tarieven of het "tarief + Energiebelasting + Inkoopkosten + BTW".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:24
VHware schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 06:47:
[...]

@Willempie27

Lees je hier even in:
Gas de deur uit doen: Gratis!

Kort gezegd: je kan gewoon je gascontract opzeggen en later besluiten of je de meter weg wil laten halen of dat je toch nog een nieuw gascontract wil afsluiten.

Er komen waarschijnlijk wel een paar automatisch verstuurde standaardbrieven van de netbeheerder met onvriendelijke proza waar je 1 keer een reactie op kunt sturen, maar hoe en wat dat lees je allemaal wel in dat topic.

Succes met inlezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@dextertje & @bilgy_no1 .. nu snap ik het. Dank voor de uitleg.
Hoop toch dat je wat aan deze informatie hebt (gezien je eerdere vraag waar ik eigenlijk op reageerde ) @dextertje

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-06 13:22
[...]

De gemiddelde prijs van een dynamisch contract zegt helemaal niets. Het gaat erom op welk moment je verbruikt. Daarmee kwam ik in september op € 0,23 uit bij Tibber, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-06 14:31

EmHaKa

harêuh

Raymond P schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:20:
Begin volgende week volgt er waarschijnlijk een scherper tarief bij een hoop aanbieders.
Waarschijnlijk zet ik dan ook m'n gas een poosje vast (want el-nino).
Ik heb het net gemist, ben jij nog op tijd geweest?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
Nou de stroomprijs is niet negatief morgen, maar vanaf vanavond 2200 tot morgen 1700 bijna gratis (kaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-06 10:08
anboni schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:18:
[...]

Ja precies. En ik heb sinds kort 'n thuisaccu, dus kan ik nog beter verbruik sturen richting laagste tarieven (en op zonnige dagen eventueel teruglevering naar hoogste tarieven, zolang we nog kunnen salderen)
Tof. Welke accu heb je? Is die goed aan te sturen? Dan kan je met de hoge stroomprijzen 5kWh ofzo verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-06 07:33
Zijn er hier mensen die met een API koppeling naar hun energieleverancier of van een andere publieke website de dagelijke gasprijs en elektraprijs (op uurbasis) binnen halen in een eigen database?
En die daarbij ook het verbruik (van gas en elektra) in die database opslaan, die van de smartmeter thuis wordt uitgelezen (direct of via een dongle)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-06 00:46
Z___Z schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:20:
[...]

Als ik een 3 fase lader had zou ik nog overwegen bij Tibber te blijven, maar gezien ik in September ook niet onder de 32 cent gemiddeld kwam (inclusief verrekening terugleveren tegen lager tarief) is dynamisch voor mij niet meer te verantwoorden. Zeker nu de piek tarieven steeds hoger worden en koken toch tijdens die uren moet.
Heb 1 fase lader en ook daar kan het prima mee, meer belangrijk is dat je wel op de goedkope uren kan laden...

Nu bv is de uurprijs bijna 0 (kaal) maar mijn EV is hier bij mij op werk, beetje lastig dan >:).
V_ger schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:15:
Nou de stroomprijs is niet negatief morgen, maar vanaf vanavond 2200 tot morgen 1700 bijna gratis (kaal).
Mij hoor je niet klagen, alleen hoef er geen storm te komen met al dat wind :+.
Marc_Sway schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:00:
Zijn er hier mensen die met een API koppeling naar hun energieleverancier of van een andere publieke website de dagelijke gasprijs en elektraprijs (op uurbasis) binnen halen in een eigen database?
En die daarbij ook het verbruik (van gas en elektra) in die database opslaan, die van de smartmeter thuis wordt uitgelezen (direct of via een dongle)?
Ja, was dat je vraag?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Impstoker schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:00:
[...]

Tof. Welke accu heb je? Is die goed aan te sturen? Dan kan je met de hoge stroomprijzen 5kWh ofzo verkopen.
Ik heb drie Sessy's. Daar kun je inderdaad met 'n API van alles aan sturen. Ik ben nu eigenlijk vooral bezig met laden op de goedkoopste uren en de rest van de dag draaien op de accu. Beetje vooruitlopend op het verdwijnen van salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:03
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ja, was dat je vraag?
Hoe ga ik dit het handigst (makkelijkst?) aanpakken?
Ik zit met een dynamisch contract bij Vrijopnaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:25
Ik tel 12 uren negatief (kaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-06 00:46
Marc_Sway schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:37:
[...]
Hoe ga ik dit het handigst (makkelijkst?) aanpakken?
Ik zit met een dynamisch contract bij Vrijopnaam.
:+, ik heb het zo:

- Zonneplan integratie in Home Assistant.
- P1 meter in Home Assistant.
- Via NodeRED voeg ik de prijzen van Zonneplan en met de P1 het vebruik samen en stuur dat (ieder uur) naar een database, MySQL in dit geval.

Of het makkelijk is ligt aan of je al Home Assistant hebt. Heb je nog niets dan zit je toch wel met een leer curve als je er geen kaas van gegeten hebt.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
- Zonneplan integratie in Home Assistant.
- P1 meter in Home Assistant.
- Via NodeRED voeg ik de prijzen van Zonneplan en met de P1 het vebruik samen en stuur dat (ieder uur) naar een database, MySQL in dit geval.
HA heb ik hier ook draaien.
Met NodeRed iets doen lijkt mij ook niet zo moeilijk.

Levert Zonneplan via de integratie de (dag) gasprijzen en de (per uur) elektraprijzen?

Ik zit bij Vrijopnaam als energieleverancier: daar is volgens mij toch geen HA-integratie voor beschikbaar?

Wat is de hardware set-up waar bij jou alles op draait (incl de MySQL database)? Gebruik je wellicht ook Grafana voor grafieken?

[ Voor 10% gewijzigd door Marc_Sway op 13-10-2023 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:13
EmHaKa schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:57:
[...]

Ik heb het net gemist, ben jij nog op tijd geweest?
Yep, ik zit 1 jaartje niet dynamisch met m'n gas.
Ik dacht wel dat we de pijplijnperikelen inmiddels achter ons hadden liggen...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:28
Ik ben gelukkig net op tijd geweest met het vastzetten van mijn gasprijs voor €1,19/m³ bij Vattenfall.

Ik heb zowel stroom als gas een halfjaartje dynamisch gehad, maar met gas had ik al een vreemd onderbuik gevoel dat het deze winter rare sprongen zou gaan maken, en zie hier, de eerste tekenen zijn er al.

Ik twijfelde nog een beetje met stroom, maar ik durf het wel aan om deze dynamisch te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenGeld
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-10-2024
Jeffrey87 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 02:36:
Ik ben gelukkig net op tijd geweest met het vastzetten van mijn gasprijs voor €1,19/m³ bij Vattenfall.

Ik heb zowel stroom als gas een halfjaartje dynamisch gehad, maar met gas had ik al een vreemd onderbuik gevoel dat het deze winter rare sprongen zou gaan maken, en zie hier, de eerste tekenen zijn er al.

Ik twijfelde nog een beetje met stroom, maar ik durf het wel aan om deze dynamisch te laten.
Lijkt me eerlijk gezegd een redelijk voorbarige conclusie, maar de tijd zal het leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De vraag van !null in "Dynamisch contract delen met meerdere huishoudens" heeft een eigen topic gekregen; dit topic is voor algemene/brede vragen. Voor een persoonlijke, specifieke vraag heeft een nieuw topic al snel de voorkeur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Een mooi buffertje opgebouwd voor de paar duurdere uren vanavond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrXwssJgrSkUm96ateOWkb6pDNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0c6jV1ppY5T3wIvFeETH9605.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen de auto nog 8-10 uurtjes verder laden a 16-18 cent/kWh (helaas weer even tijdelijk via het stopcontact ipv laadpaal, vandaar) en dan kunnen we weer de hele week heen en weer naar het werk voor een prikkie ;)

Als je goed kunt sturen op verbruik is er echt nog geen enkele reden om naar vaste contracten over te stappen.

En door middel van een slimme stekker en HomeAssistant kan je gewoon automatisch laden als het tarief onder het ingestelde maximum zit, vandaar dat rond 9:00-10:00 vanochtend het laden even is gestopt, de teruglevering is gestart en het gemiddelde teruglevertarief hoger is dan het verbruikstarief. Geen handmatige actie voor nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Taro op 14-10-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Taro schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:19:
Een mooi buffertje opgebouwd voor de paar duurdere uren vanavond:
[Afbeelding]

Morgen de auto nog 8-10 uurtjes verder laden a 16-18 cent/kWh (helaas weer even tijdelijk via het stopcontact ipv laadpaal, vandaar) en dan kunnen we weer de hele week heen en weer naar het werk voor een prikkie ;)

Als je goed kunt sturen op verbruik is er echt nog geen enkele reden om naar vaste contracten over te stappen.

En door middel van een slimme stekker en HomeAssistant kan je gewoon automatisch laden als het tarief onder het ingestelde maximum zit, vandaar dat rond 9:00-10:00 vanochtend het laden even is gestopt, de teruglevering is gestart en het gemiddelde teruglevertarief hoger is dan het verbruikstarief. Geen handmatige actie voor nodig.
Hier ook nog een paar mooie uren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qESWlkyAfhPkJNbCCL-pXi_1OYM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j66gc9lbz2kpI7MVhYg0AEtC.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpee
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-06 09:26

[ Voor 44% gewijzigd door elpee op 14-10-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11-05 01:33
Ben ik de enige bij wie het verbruik van oktober bij ANWB ineens niet zichtbaar is? Bij zowel stroom als gas staat er enkel "wij wachten op je standen", terwijl het eerder in de maand wel gewoon zichtbaar was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-01 09:52
GeenGeld schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Lijkt me eerlijk gezegd een redelijk voorbarige conclusie, maar de tijd zal het leren!
Tja,
Prijs voor gas is van 0,33 incl btw vorige week zaterdag naar 0,63 incl btw vandaag gegaan. Dat is fors. En stuk hoger dan de prijs sinds mei volgens mij.

Dus vastzetten is niet geheel onverstandig.

(Prijzen zijn excl inkoop kosten, energie belasting etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:00
croissantje13 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:16:
Ben ik de enige bij wie het verbruik van oktober bij ANWB ineens niet zichtbaar is? Bij zowel stroom als gas staat er enkel "wij wachten op je standen", terwijl het eerder in de maand wel gewoon zichtbaar was.
Ik heb het ook regelmatig,
.
Na enkele is het dan "wij wachten ...........", app afsluiten en dan na opnieuw openen direct na welke je nog wil bekijken en die je gehad hebt even overslaan.
Lijkt heel erg op dat per tijdseenheid maar beperkt aantal gegevens opgehaald kunnen worden van de server.

Ben all-electric en netto opwekker, dus meerdere tabs te bekijken omdat niets bij elkaaar staat, zeker als ik paar dagen terug wil kijken en vergelijken met eigen gegevens

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:56
Even een vraagje, zijn er puur gasleveranciers waar je net als bij Tibber voor stroom ook betaald wat je hebt verbruikt per maand? Kan dat nergens vinden.

Ik wil proberen deze winter namelijk zoveel mogelijk elektrisch te doen (airco's, elektrische verwarming etc), en alleen gas gebruiken als het te koud gaat worden.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

tcviper schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 07:57:
Even een vraagje, zijn er puur gasleveranciers waar je net als bij Tibber voor stroom ook betaald wat je hebt verbruikt per maand? Kan dat nergens vinden.

Ik wil proberen deze winter namelijk zoveel mogelijk elektrisch te doen (airco's, elektrische verwarming etc), en alleen gas gebruiken als het te koud gaat worden.
Anwb oa

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
Ik lees van veel mensen hier hier dat ze recentelijk een vast contract hebben genomen voor gas en de stroom dynamisch laten. Ik kan alleen niet vinden of dat ook mogelijk is bij ANWB ? In de zin van , kan ik daar mijn gas opzeggen en dat vast laten zetten bij een andere leverancier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
GertJan2012 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:29:
Ik lees van veel mensen hier hier dat ze recentelijk een vast contract hebben genomen voor gas en de stroom dynamisch laten. Ik kan alleen niet vinden of dat ook mogelijk is bij ANWB ? In de zin van , kan ik daar mijn gas opzeggen en dat vast laten zetten bij een andere leverancier?
Je kunt gewoon gas ergens anders afsluiten en dan regelen zij dat. Stroom blijft dan bij ANWB.
Pagina: 1 ... 181 ... 286 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels