Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:40
Bij ANWB betaal je een voorschot van xxx per maand, dat heb ik nu namelijk.
Wat ik bedoelde is dat je bij Tibber letterlijk betaald wat je hebt verbruikt.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
user109731 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:33:
[...]

Je kunt gewoon gas ergens anders afsluiten en dan regelen zij dat. Stroom blijft dan bij ANWB.
En dat is dus ook iets wat de ANWB accepteert? Want nergens op hun site is te vinden dat je dit kunt splitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55

de Peer

under peer review

GertJan2012 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:53:
[...]

En dat is dus ook iets wat de ANWB accepteert? Want nergens op hun site is te vinden dat je dit kunt splitten.
ja ze zullen wel moeten. Je had het antwoord overigens wel gewoon in dit topic kunnen vinden natuurlijk met de zoekfunctie ;)
Het staat ook in de startpost.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 15-10-2023 08:59 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeenGeld
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-10-2024
horizon1978 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:30:
[...]

Tja,
Prijs voor gas is van 0,33 incl btw vorige week zaterdag naar 0,63 incl btw vandaag gegaan. Dat is fors. En stuk hoger dan de prijs sinds mei volgens mij.

Dus vastzetten is niet geheel onverstandig.

(Prijzen zijn excl inkoop kosten, energie belasting etc).
Klopt helemaal wat je schrijft, maar voor het vergelijk misschien handiger om de prijzen incl. alle belastingen te pakken. Die staat vandaag op € 1,29 en een beetje. Dat is dus slechts 10 cent hoger dan het vaste Vattenfall tarief waar aan gerefereerd werd.

Maanden lang hebben we hieronder gezeten met het dynamische tarief. Uiteindelijk moet iedereen het natuurlijk zelf weten, maar op basis van die paar dagen dat we er nu boven zitten lijkt het mij een voorbarige conclusie.

Enfin, zoals ik eerder al zei de tijd zal het ons leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Voor iedereen die variabel zit met de gasprijs hoop ik vooral dat de gasprijzen nu even een tijdelijke uitschieter zijn en in ieder geval vooral niet verder omhooggaan.

Het is natuurlijk leuk om heel de zomer met prijzen tussen ruwweg €0,90 en €1,10 te zitten, maar voor de meeste mensen zal 95% van het gasverbruik in de komende maanden en de winter liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-05 22:26
croissantje13 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:16:
Ben ik de enige bij wie het verbruik van oktober bij ANWB ineens niet zichtbaar is? Bij zowel stroom als gas staat er enkel "wij wachten op je standen", terwijl het eerder in de maand wel gewoon zichtbaar was.
Ik heb sinds een oktober ook een contract bij de ANWB, maar heb nog nooit de dag prijzen kunnen zien in de app, of op de site. Bij hun voorganger Greenchoice kon ik de standen per minuut zien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 13:50
zebsite schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:36:
[...]

Ik heb sinds een oktober ook een contract bij de ANWB, maar heb nog nooit de dag prijzen kunnen zien in de app, of op de site. Bij hun voorganger Greenchoice kon ik de standen per minuut zien…
Per minuut lijkt me sterk zonder de P1 poort uit te lezen. De uitlees frequentie is per kwartier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
Willempie27 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:49:
[...]

Per minuut lijkt me sterk zonder de P1 poort uit te lezen. De uitlees frequentie is per kwartier.
Je hebt gelijk, is per kwartier…. Maar de ANWB leest toch ook mijn P1 poort uit via Sdedin? Ik zie soms de standen van de vorige dag, hoop dat dit tijdelijk is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:45
zebsite schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:22:
[...]
Je hebt gelijk, is per kwartier…. Maar de ANWB leest toch ook mijn P1 poort uit via Sdedin? Ik zie soms de standen van de vorige dag, hoop dat dit tijdelijk is…
ANWB gebruikt helemaal geen P1 data, die worden ook niet uitgelezen.
De Netwerkbeheerder leest 1 maal dagelijks de Elektra-kwartierstanden uit (logboek op je meter code 5) , die ANWB als P4 standen ontvangt,

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JKP
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

JKP

Uniciteit schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:22:
Voor iedereen die variabel zit met de gasprijs hoop ik vooral dat de gasprijzen nu even een tijdelijke uitschieter zijn en in ieder geval vooral niet verder omhooggaan.

Het is natuurlijk leuk om heel de zomer met prijzen tussen ruwweg €0,90 en €1,10 te zitten, maar voor de meeste mensen zal 95% van het gasverbruik in de komende maanden en de winter liggen.
Eind september en begin oktober zijn er ook de nodige uitschieters geweest. Gemiddeld lagen de tarieven (zonder belasting etc.) op € 0,47 incl. btw. De gasmarkt fluctueert enorm. Ik vermoed dat de uitschieters die er momenteel zichtbaar zijn met name verband houden met de gesaboteerde gasleiding tussen Finland en Estland.

De uitschieters eind september en begin oktober waren toen onder meer het gevolg omdat er een gasveld in Noorwegen in onderhoud was: https://www.bnr.nl/nieuws...asprong-30-procent-omhoog En vanwege een staking in Australische lng-fabrieken: https://www.bnr.nl/nieuws...ustralische-lng-fabrieken

[ Voor 5% gewijzigd door JKP op 15-10-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:26
zebsite schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:36:
[...]

Op de ANWB site kun je gewoon de uur en dagprijzen zien:
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

In de app zijn deze ook terug te vinden, net als je daadwerkelijke verbruik per uur. Als je deze niet ziet, dan zou ik contact opnemen met ANWB.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
JKP schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:52:
[...]

Eind september en begin oktober zijn er ook de nodige uitschieters geweest. Gemiddeld lagen de tarieven (zonder belasting etc.) op € 0,47 incl. btw. De gasmarkt fluctueert enorm. Ik vermoed dat de uitschieters die er momenteel zichtbaar zijn met name verband houden met de gesaboteerde gasleiding tussen Finland en Estland.

De uitschieters eind september en begin oktober waren toen onder meer het gevolg omdat er een gasveld in Noorwegen in onderhoud was: https://www.bnr.nl/nieuws...asprong-30-procent-omhoog En vanwege een staking in Australische lng-fabrieken: https://www.bnr.nl/nieuws...ustralische-lng-fabrieken
De gasmarkt is een speelbal geworden voor speculanten, die prijs zakt vanzelf weer wanneer de vraag normaal blijft en het aanbod constant is.
Hopenlijk pleuren die parasieten weer snel op naar een andere markt om te manipuleren wanneer ze paar keer flinke op hun bek zijn gegaan en voor lagere prijs weer moeten verkopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
Mars2020 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:55:
[...]

Op de ANWB site kun je gewoon de uur en dagprijzen zien:
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

In de app zijn deze ook terug te vinden, net als je daadwerkelijke verbruik per uur. Als je deze niet ziet, dan zou ik contact opnemen met ANWB.
Ik had wat duidelijker moeten zijn, ik zie natuurlijk wel de dagprijzen, maar de gebruiks-dagprijzen zie ik niet , alleen die van dag daarvoor.. zowel stroom, als gas.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sjoerdjeeeee
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-12-2023
Veel mensen zetten nu alles vast vanwege hogere prijzen en de toekomst te kunnen zien.
Het is en blijft speculeren, ik ben het hele jaar al goedkoper door een dynamische contract.
Ik ga niet meteen me contract opzeggen omdat de wind even gedraaid is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:40
sjoerdjeeeee schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 07:32:
Veel mensen zetten nu alles vast vanwege hogere prijzen en de toekomst te kunnen zien.
Het is en blijft speculeren, ik ben het hele jaar al goedkoper door een dynamische contract.
Precies dat! 😀

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 14:06
Mijn probleem met Zonneplan is dat de maandelijkse betalingen voor mij te hoog oplopen. Mijn laatste betaling was €264, terwijl mijn eerste betaling in april slechts €122 bedroeg. In de maanden daarna stabiliseerde het bedrag rond de €140. Echter, in de laatste paar maanden is het maandbedrag flink gestegen, en ik vind €263 simpelweg te veel om elke maand te betalen. Daarom ben ik nu aan het overwegen om over te stappen naar een vast tarief. Als ik mijn oude verbruiksgegevens als basis neem, kom ik uit op een bedrag van rond de €200-€210 per maand, en dan zou ik aan het einde van het jaar nog wat terug moeten krijgen. Op dit moment heb ik het gevoel dat ik veel te veel betaal, gezien mijn verbruik niet bijzonder hoog is.

PSN: FreakGIB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:25
FreakGIB schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:01:
Mijn probleem met Zonneplan is dat de maandelijkse betalingen voor mij te hoog oplopen. Mijn laatste betaling was €264, terwijl mijn eerste betaling in april slechts €122 bedroeg. In de maanden daarna stabiliseerde het bedrag rond de €140. Echter, in de laatste paar maanden is het maandbedrag flink gestegen, en ik vind €263 simpelweg te veel om elke maand te betalen. Daarom ben ik nu aan het overwegen om over te stappen naar een vast tarief. Als ik mijn oude verbruiksgegevens als basis neem, kom ik uit op een bedrag van rond de €200-€210 per maand, en dan zou ik aan het einde van het jaar nog wat terug moeten krijgen. Op dit moment heb ik het gevoel dat ik veel te veel betaal, gezien mijn verbruik niet bijzonder hoog is.
Zonneplan maakt een schatting van jouw verbruik welke ze gebruiken voor je voorschot. Je kan prima dat verbruik aanpassen in de app als jij het gevoel hebt dat het te hoog is. Je maand bedrag zal uiteraard wel fluctueren als je in de winter meer gas en stroom verbruikt. Daar houden ze met het voorschot wel rekening mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik heb mijn gasprijs voor een jaar vastgezet omdat die prijs bijna 5ct lager was dan de afgelopen 10maanden bij zonneplan (dus incl de goedkope zomermaanden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 11:53
DopdeDouwer schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:09:
Ik heb mijn gasprijs voor een jaar vastgezet omdat die prijs bijna 5ct lager was dan de afgelopen 10maanden bij zonneplan (dus incl de goedkope zomermaanden).
waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:01
Qua stroom heb je gelijk. Gas gaat door t dak straks zonder prijsplafond. Dit heb ik 2 jaar geleden gezien zat je even 3 euro per kuub te betalen in dec en januari

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:36
Nou nee. Prima als je zelf een andere keuze maakt, maar waarom doe je zo denigrerend naar anderen toe die een andere keuze maken?

Misschien hebben mensen wel even goed nagerekend wat ze het afgelopen jaar gemiddeld hebben betaald en blijkt een contract 1 jaar vast daar gewoon heel dicht bij te zitten. Dan is het gewoon een rationele afweging om over te stappen en dan ook het risico op prijsstijgingen af te dekken. Misschien wel rationeler dan te denken dat alleen de wind de prijs bepaalt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakGIB
Na een snelle zoektocht bij verschillende leveranciers kwam ik erachter dat Innova momenteel het goedkoopste gas aanbiedt voor €1,20210 inclusief alles. De andere aanbieders zitten dichtbij de €1,30 of zelfs hoger. Ik overweeg nu om gas bij Innova af te nemen en voor de elektriciteit bij Zonneplan te blijven. Op die manier kan ik de kosten nog enigszins beïnvloeden door slim om te gaan met apparaten zoals de vaatwasser en wasdroger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:03
Marc_Sway schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:44:
[...]

HA heb ik hier ook draaien.
Met NodeRed iets doen lijkt mij ook niet zo moeilijk.

Levert Zonneplan via de integratie de (dag) gasprijzen en de (per uur) elektraprijzen?

Ik zit bij Vrijopnaam als energieleverancier: daar is volgens mij toch geen HA-integratie voor beschikbaar?

Wat is de hardware set-up waar bij jou alles op draait (incl de MySQL database)? Gebruik je wellicht ook Grafana voor grafieken?
Meen van wel, zelf gebruik ik de uurprijzen/dagprijzen van nordpool/entso.

Ik heb alles draaien op de HA zelf, ook de database (HA omgezet naar MySQL).
Grafana inderdaad voor grafieken.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanStriean
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 09:55
FreakGIB schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:31:
Na een snelle zoektocht bij verschillende leveranciers kwam ik erachter dat Innova momenteel het goedkoopste gas aanbiedt voor €1,20210 inclusief alles. De andere aanbieders zitten dichtbij de €1,30 of zelfs hoger. Ik overweeg nu om gas bij Innova af te nemen en voor de elektriciteit bij Zonneplan te blijven. Op die manier kan ik de kosten nog enigszins beïnvloeden door slim om te gaan met apparaten zoals de vaatwasser en wasdroger.
Afgelopen vrijdag bij Vattenfall voor €1,297846 vastgezet, maar dit is een veel betere deal. Ga het contract annuleren en dan afsluiten bij Innova. Voor stroom wil ik over naar Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Jullie tips als het gaat om gas vastzetten vs elektra dynamisch?Is dit best practice nu wetende dat je maar een paar maanden per jaar echt een hoger gasverbruik hebt versus elektra wat elke maand ongeveer hetzelfde zou zijn?

M.a.w. dynamisch stroomprijs in de zomer lager dan in de winter levert meer op dan gas tarief (doordat je gasvebruik dan ook minimaal is?)

Zie ook mijn post hier voor meer context en omdat het enigzins offtopic is.

[ Voor 142% gewijzigd door Workaholic op 16-10-2023 10:38 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Workaholic schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:32:
Jullie tips als het gaat om gas vastzetten vs elektra dynamisch?Is dit best practice nu wetende dat je maar een paar maanden per jaar echt een hoger gasverbruik hebt versus elektra wat elke maand ongeveer hetzelfde zou zijn?

M.a.w. dynamisch stroomprijs in de zomer lager dan in de winter levert meer op dan gas tarief (doordat je gasvebruik dan ook minimaal is?)

Dat is al veel besproken in dit topic, lees even de laatste pagina's door. Veel mensen hebben gas vastgezet vanwege de onzekerheid qua tarieven (markt is erg onrustig en zelfs nieuws over stakingen aan de andere kant van de wereld leidt al snel tot stijgingen). Bovendien kun je gas minder sturen dan stroom en voor een paar cent meer heb je veel meer zekerheid. De situatie met stroom is anders want dat komt nu veel uit zon/wind en is minder afhankelijk van de situatie elders in de wereld.

Wat de dynamische gasprijzen gaan doen ligt vooral aan het weer de komende maanden (bij een zachte winter gaan we vast lagere tarieven zien begin volgend jaar) en de situatie in het Midden-Oosten en Rusland. Hebben we echter een strenge winter en gaat Rusland met pijpleidingen of gasopslagen rommelen, dan kan het hard gaan.

Ik heb gas nog steeds dynamisch omdat mijn verbruik laag is en aardig constant verdeeld over het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakGIB
Workaholic schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:32:

De maanden met hogere kosten zijn ook de maanden waarin ik het meeste gas gebruik gedurende het jaar, waardoor het gemiddelde vrij snel stijgt. Op dit moment is mijn gemiddelde gasprijs €1,09. Als ik overstap naar Innova, wordt dat €1,20, wat €0,11 meer is dan mijn huidige gemiddelde. Deze prijs vind ik echter nog steeds redelijk. Wat betreft elektriciteit blijf ik bij Zonneplan. Ik hou de variabele gasprijzen in de gaten en zal volgend jaar opnieuw bekijken hoe ik het aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:33
FreakGIB schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:01:
Dan zit je bij Zonneplan gewoon verkeerd, dan is uitkijken naar een ander dynamische aanbieder een betere optie of anders ergens een vast contract afsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bulletje-
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-08-2024
Voor het afgelopen jaar was het voor mij een logische keuze om dynamisch te nemen. Vooral omdat het alternatief (variabel) duurder leek, maar vast is inmiddels weer beschikbaar en tevens voor mij goedkoper.

Het hangt heel erg af van de situatie (bijv zonnepanelen ja/nee) en in hoeverre je kunt sturen met het verbruik.

Ik heb okt 22 - okt 23 na aftrek teruglevering 2228 kWh moeten bijkopen. Voor de 2228 kWh heb ik 0,3276 euro per kWh inclusief btw en heffingen betaald.

Reden is dat ik gemiddeld ‘maar’ 0,2557 euro per kWh kreeg voor het terugleveren, terwijl ik voor mijn verbruik 0,2795 euro heb betaald.

Als je de TLV kan sturen naar een bedrag hoger dan de verbruiksvergoeding is het een ander verhaal, mij lukt dat met een warmtepomp en inductie koken maar beperkt. Zelfs met het opladen van de BEV in de goedkoopste uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-05 19:41

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
-bulletje- schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:55:
[...]

Voor het afgelopen jaar was het voor mij een logische keuze om dynamisch te nemen. Vooral omdat het alternatief (variabel) duurder leek, maar vast is inmiddels weer beschikbaar en tevens voor mij goedkoper.

Het hangt heel erg af van de situatie (bijv zonnepanelen ja/nee) en in hoeverre je kunt sturen met het verbruik.

Ik heb okt 22 - okt 23 na aftrek teruglevering 2228 kWh moeten bijkopen. Voor de 2228 kWh heb ik 0,3276 euro per kWh inclusief btw en heffingen betaald.

Reden is dat ik gemiddeld ‘maar’ 0,2557 euro per kWh kreeg voor het terugleveren, terwijl ik voor mijn verbruik 0,2795 euro heb betaald.

Als je de TLV kan sturen naar een bedrag hoger dan de verbruiksvergoeding is het een ander verhaal, mij lukt dat met een warmtepomp en inductie koken maar beperkt. Zelfs met het opladen van de BEV in de goedkoopste uren.
Je hebt 2228 moeten bij kopen, maar hoveel kWh viel er onder de salderings regeling?
ofwel hoeveel heb je opgewekt met je PV, die verhouding kan fijn zijn voor anderen om te vergelijken.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bulletje-
Smuggler schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:04:
[...]

Je hebt 2228 moeten bij kopen, maar hoveel kWh viel er onder de salderings regeling?
ofwel hoeveel heb je opgewekt met je PV, die verhouding kan fijn zijn voor anderen om te vergelijken.
6723 levering - 4495 teruglevering = 2228 (alles afgerond op hele KWh’s voor het gemak)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tuckfypo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-05 10:17
Wat qua gas potentieel belangrijk (maar ook situatie afhankelijk) is:

De gemiddelde dynamische gasprijs is een beetje een vertekend beeld wanneer je bijvoorbeeld 80% of meer van je gas in de wintermaanden verbruikt. (Voor mij persoonlijk is gas buiten de wintermaanden om te verwaarlozen. Waardoor een paar duurdere wintermaanden —waar je 'gedwongen' meer afneemt tegen een hoger tarief— een groot verschil maken op het totaal.)

Als de winter mild is, zakt de dynamische prijs natuurlijk sneller. Maar aangezien je meestal ook minder stookt, is het verschil tussen de twee (in absolute zin) uiteindelijk minder groot. Daarnaast is de belasting op gas ook hoog, waardoor er minder rek zit in de prijs naar beneden.

Uiteindelijk kies je met name voor vast om het risico naar boven weg te nemen.

Niemand heeft een glazen bol, echter heb je die ook niet nodig om te voorspellen dat de winters doorgaans duurder zijn. Of dat een probleem is, verschilt per geval.

In mijn geval heb ik gas precies om die reden vast gezet: ik heb geen glazen bol en de markt (/wereld) is onrustig. En omdat mijn gasverbruik zo geconcentreerd is, betaal ik liever potentieel een beetje meer dan veel meer.

Het grootste probleem met topics als dit is dat er letterlijk geen enkele situatie hetzelfde is. Wat de een speculeren noemt, is voor de ander gewoon afweging tussen met welke gevolgen je beter kan leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:44
basdej schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

De. tarieven. van. de. ANWB. worden. altijd. getoond. op. hun. website. ZONDER. belasting!

Het is misleidend en mensen trappen er constant weer in.
https://tibber.com/nl/energieprijzen
Kijk maar even naar deze grafiek. voor alle dynamische aanbieders liggen de prijzen erg tegen elkaar aan.
Excuses als dit al voorbij gekomen is, iets met bomen en bos ;)

Is bovenstaande dan de reden dat op de ANWB Energie site bv zegt "Bij ANWB Energie kostte een kuub gas in de maand september gemiddeld € 1,10" en als je bij actuele tarieven kijkt zie je vervolgens bij September 0,42 euro per m3 incl BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
tuckfypo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:52:
Wat qua gas potentieel belangrijk (maar ook situatie afhankelijk) is:

De gemiddelde dynamische gasprijs is een beetje een vertekend beeld wanneer je bijvoorbeeld 80% of meer van je gas in de wintermaanden verbruikt. (Voor mij persoonlijk is gas buiten de wintermaanden om te verwaarlozen. Waardoor een paar duurdere wintermaanden —waar je 'gedwongen' meer afneemt tegen een hoger tarief— een groot verschil maken op het totaal.)

Als de winter mild is, zakt de dynamische prijs natuurlijk sneller. Maar aangezien je meestal ook minder stookt, is het verschil tussen de twee (in absolute zin) uiteindelijk minder groot. Daarnaast is de belasting op gas ook hoog, waardoor er minder rek zit in de prijs naar beneden.

Uiteindelijk kies je met name voor vast om het risico naar boven weg te nemen.

Niemand heeft een glazen bol, echter heb je die ook niet nodig om te voorspellen dat de winters doorgaans duurder zijn. Of dat een probleem is, verschilt per geval.

In mijn geval heb ik gas precies om die reden vast gezet: ik heb geen glazen bol en de markt (/wereld) is onrustig. En omdat mijn gasverbruik zo geconcentreerd is, betaal ik liever potentieel een beetje meer dan veel meer.

Het grootste probleem met topics als dit is dat er letterlijk geen enkele situatie hetzelfde is. Wat de een speculeren noemt, is voor de ander gewoon afweging tussen met welke gevolgen je beter kan leven.
Met een full-electric huis met warmtepomp werkt het voor elektra ook zo. Gasprijs is (nog) een grote factor in de totstandkoming van de elektriciteitsprijs, dus dat werkt door. Ook is er amper PV opbrengst in de winter, dus die heel goedkope (negatieve) momenten hangen alleen van de wind af.

Mijn verbruik in de wintermaanden is ongeveer 2/3 tot 3/4 van het totaal afhankelijk van het verloop van de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-05 19:41

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
bilgy_no1 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:53:
[...]

Met een full-electric huis met warmtepomp werkt het voor elektra ook zo. Gasprijs is (nog) een grote factor in de totstandkoming van de elektriciteitsprijs, dus dat werkt door. Ook is er amper PV opbrengst in de winter, dus die heel goedkope (negatieve) momenten hangen alleen van de wind af.

Mijn verbruik in de wintermaanden is ongeveer 2/3 tot 3/4 van het totaal afhankelijk van het verloop van de winter.
Met nog wel het kleine voordeel, dat als het hard waait en het huis dus sneller afkoelt, je stroomprijs dus ook iets gedempt is.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:09
ik krijg dit op de innova site: All-in tarief gas incl. btw (€) 1,36573 per m3

kijk ik dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kai_the_one
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:17
helloitsme schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:41:
[...]

kijk ik dan verkeerd?
Je kijkt goed, de prijzen zijn aangepast. Na het lezen van het bericht, zo rond 11.30, heb ik de gasprijs voor €1,20210 per m3 (Inc heffingen en btw) voor een jaar kunnen vastleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:05
helloitsme schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:41:
[...]

kijk ik dan verkeerd?
Vanochtend was het nog 1,20. Ik zie nu inderdaad het verhoogde tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:24
VHware schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:01:
[...]

Vanochtend was het nog 1,20. Ik zie nu inderdaad het verhoogde tarief
En morgen is het waarschijnlijk 1,52

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:09
John245 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:11:
[...]

zie op independer wel coolblue met een prijs van 1,21533 voor 1jr
edit: wel in combinatie met stroom

[ Voor 7% gewijzigd door helloitsme op 16-10-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie_88
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-11-2023
Zou je kunnen aangeven hoe je tot €1,20210 all-inc tarief bent gekomen bij Innova?

Als ik zelf enkel gas vast jaartarief wil afsluiten, kom ik uit op een all-incl. tarief van 1,36573 per m3 uit bij Innova.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Ritchie_88 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:30:
[...]

Zou je kunnen aangeven hoe je tot €1,20210 all-inc tarief bent gekomen bij Innova?

Als ik zelf enkel gas vast jaartarief wil afsluiten, kom ik uit op een all-incl. tarief van 1,36573 per m3 uit bij Innova.
Simpel: het tarief eerder vandaag was die €1,20210 all-in. Ze hebben de prijs verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recci
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-05 16:41
VHware schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:38:
[...]

Simpel: het tarief eerder vandaag was die €1,20210 all-in. Ze hebben de prijs verhoogd.
Damnit, ik dacht ik fix dit even als ik thuis ben. Te laat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-05 20:32
John245 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:11:
[...]

Het is nu al € 1,42796 (22:01)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
aa4ever schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:01:
[...]

Het is nu al € 1,42796 (22:01)
Bij Innova?

Ik zie nu nog steeds 1,36573 anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:15
VHware schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:11:
[...]

Bij Innova?

Ik zie nu nog steeds 1,36573 anders.
Dynamische gasprijs daalt de komende sagen weer van 64 cent naar 57cent per m3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfudYT0XWw1rNwVJk6NGOCK-1cQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oHVmIegIzurhW3HV5cbyVvu1.png?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanStriean
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 09:55
Ritchie_88 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:30:
[...]

Ik had zelf het idee om het 's avonds vast te leggen maar helaas, had de berekening nog op mijn computer open laten staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDI-zBsJueS6B5KulcvXRtHsOBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/moJa0nCFWy8lOJhrqiuhWj87.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OerlemA
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-05 15:45
Gecko123 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:01:
[...]

Je krijgt 50 euro welkomstkorting. Per saldo is het maandbedrag dan vrijwel gelijk aan Tibber.

Volgens mij zit Engie met het tarief heel scherp. 28 ct minus belastingen kom je op een marktprijs van 10 á 11 cent duurzaam opgewekte stroom inclusief (seizoens)opslag, 1 jaar vast vrijwel risicoloos waarbij we ook nog eens grote inflatie hebben gehad.
Op de website van Engie worden inderdaad scherpe tarieven aangeboden in vergelijking met andere aanbieders van 1 jaar vast. Er zit wel een addertje onder het gras denk ik, er staat dat de tarieven per telwerk verrekend worden. Bij andere aanbieders wordt voor zover ik weet gesaldeerd op beide telwerken, voor wat er over blijft ontvang je dan een terugleververgoeding. In mijn geval voornamelijk dalverbruik (auto 's nachts laden en overdag weg) en opwekken tijdens normaal tarief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fb4JDMqbo6QZUc27RnO12bFY6I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PvUpWF7WbxOqCkTFs5hbNYo3.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

offtopic:
Innova energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
OerlemA schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:22:
[...]

Op de website van Engie worden inderdaad scherpe tarieven aangeboden in vergelijking met andere aanbieders van 1 jaar vast. Er zit wel een addertje onder het gras denk ik, er staat dat de tarieven per telwerk verrekend worden. Bij andere aanbieders wordt voor zover ik weet gesaldeerd op beide telwerken, voor wat er over blijft ontvang je dan een terugleververgoeding. In mijn geval voornamelijk dalverbruik (auto 's nachts laden en overdag weg) en opwekken tijdens normaal tarief.

[Afbeelding]
Zie mijn rekenvoorbeeld hier. Het is gewoon heel gunstig.
Z___Z schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:09:
[...]

Ja moet sowieso betalen omdat ik in dal 4000 kWh tekort kom. Heb in piek 700 over dus netto 3300 tekort.
Van die 700 krijg je 15 cent energiebelasting terug en 8 cent vergoeding als het niet gesaldeerd wordt. Dat is maar 2 cent minder dan het 24,9 cent dal tarief. Als je btw wel gesaldeerd wordt is dat verschil dus ook weg. Dus maximaal 14 euro verlies op salderen, maar 3300x0,06 = 198 euro voordeel door meer verbruik in dal door het verschil in piek/dal tarief.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:41
Dames en heren, dit is het topic voor dynamische tarieven.
Niet wat het goedkoopste vaste contract is en hoe je dat gunstig kan gebruiken. Daar zijn andere topics voor.

Overigens, met zo'n dag als vandaag ga ik wel twijfelen.
Vooral nu de airco weer aan gaat voor de verwarming en er af en toe moet worden bijgesprongen met een straalkacheltje.
Maar ik zit vanaf februari dit jaar op dynamisch voor stroom en ik ben toch wel nieuwsgierig hoe het in de winter uitpakt.
Hopelijk wordt het een winter met veel wind.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
De komende 6 maanden wordt sowieso duurder dan 1 jaar vast. De 6 maanden contracten gingen voor 35-40 cent per kWh, maar de 6 maanden daarna wordt een stuk goedkoper.

Met dynamisch betaal je gewoon de huidige prijs, niet paar maanden goedkoper want winter, dan paar teveel als de zon weer schijnt, EU krijgt steeds meer wind en zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
w00key schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:20:
De komende 6 maanden wordt sowieso duurder dan 1 jaar vast. De 6 maanden contracten gingen voor 35-40 cent per kWh, maar de 6 maanden daarna wordt een stuk goedkoper.

Met dynamisch betaal je gewoon de huidige prijs, niet paar maanden goedkoper want winter, dan paar teveel als de zon weer schijnt, EU krijgt steeds meer wind en zonnepanelen.
Ja klopt, dus dynamisch is niet goed voor in de zomer als je zonnepanelen hebt en salderen is nog van toepassing. Want dan verkoop je je opwek goedkoop en koopt ze duur terug in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
w00key schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:20:
Heb je hier een bron voor?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
John245 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:51:
[...]

Heb je hier een bron voor?
Energie vergelijkers zoals Pricewise, ca. 1 week geleden. De 6 maanden "aanbiedingen" lijken nu niet meer te bestaan.

En de future markt voor stroom, https://business.engie.be.../energiemarkt/dagkoersen/

Q1 is 140/MWh, Q2 is 115, Q3 118. Als je nu voor een jaar vast zet koop je Q4 23 + Q1-3 24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 16:55
JukeboxBill schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:09:
Overigens, met zo'n dag als vandaag ga ik wel twijfelen.
Vooral nu de airco weer aan gaat voor de verwarming en er af en toe moet worden bijgesprongen met een straalkacheltje.
Maar ik zit vanaf februari dit jaar op dynamisch voor stroom en ik ben toch wel nieuwsgierig hoe het in de winter uitpakt.
Hopelijk wordt het een winter met veel wind.
De airco staat ook hier al weer even aan voor de verwarming en ik maak me er nog niet druk over. Ik heb wel even gerekend of het de moeite was maar dat is het voor mij niet. Los van dat salderen per telwerk zit ik voor 2023 onder de huidige vaste tarieven. Het enige voordeel is de cashflow omdat ik nu per maand weer kan gaan betalen en het volgend jaar terug ga krijgen.

Afgelopen januari zat ik op €0,286 en februari op €0,305 per kWh en dat was toen de rest van Nederland €0,70+ per kWh aan het betalen was en de groothandel gasprijs op €200+ / mWh stond. We hebben vorig jaar even de €345 aangetikt. Dat zie ik nu niet zo snel gebeuren.

Ondertussen zie je steeds meer wind online komen en dat drukt de prijzen. Ik kijk regelmatig even op Windy naar de windverwachting en iedere keer als er weer zo'n paarse vlek langs komt op de Noordzee zakt de prijs richting de €0. Morgenavond zie je het ook. Laatste uurtje van de dag is €0,21 bij Zonneplan / €0,19 zonder opslag en tegelijk wordt de kaart bij Windy steeds paarser voor donderdag.

Deze maand zit ik voor import op €0,236. Dat zit ver onder wat Engie nu biedt en dan heb ik ook geen gedoe met salderen per telwerk. Voor heel 2023 zit ik op het moment gemiddeld op €0,27, ook nog onder Engie tarief.
Z___Z schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:34:
[...]

Ja klopt, dus dynamisch is niet goed voor in de zomer als je zonnepanelen hebt en salderen is nog van toepassing. Want dan verkoop je je opwek goedkoop en koopt ze duur terug in de winter.
Dat valt ook wel mee :) Dit is mijn gemiddelde import/export prijs per kWh over de maanden van afgelopen jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXT4uP4BVeN44RPgCHfyoJCPvww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f2qjdrhttC903LKIhyuDnYEK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door s_schimmel op 17-10-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-05 22:15
DopdeDouwer schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:09:
Dan betaal je echt een wereldprijs, want gemiddeld (dus puur de maandelijkse gemiddelden opgeteld, niet gekeken naar het hogere verbruik in de winter dan in zomer) komt ik met mijn dynamische contract op € 1,16 voor de afgelopen 10 maanden.

Maar goed, wat zegt dat? In januari en februari zaten we nog met hogere prijzen door de 'gas schaarste' en paniek op de markt.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:36
s_schimmel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:20:
[...]

(..)
Ondertussen zie je steeds meer wind online komen en dat drukt de prijzen. Ik kijk regelmatig even op Windy naar de windverwachting en iedere keer als er weer zo'n paarse vlek langs komt op de Noordzee zakt de prijs richting de €0. Morgenavond zie je het ook. Laatste uurtje van de dag is €0,21 bij Zonneplan / €0,19 zonder opslag en tegelijk wordt de kaart bij Windy steeds paarser voor donderdag.
(..)

[...]
Dus vrijdag/zaterdag lekker lage prijzen? :)
O ja, ik heb geen dynamisch contract, maar ik ben mezelf al aan het wennen en daarom in elk geval bij het opladen van de auto zoveel mogelijk te doen alsof ik een dynamisch contract heb. :+
(Reden is dat ik dan achteraf een inschatting heb van hoe het zou zijn vergaan als ik dynamisch zou hebben en bovendien betekent doorgaans: dynamisch goedkoop -> veel groene stroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:36
w00key schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:15:
[...]

Energie vergelijkers zoals Pricewise, ca. 1 week geleden. De 6 maanden "aanbiedingen" lijken nu niet meer te bestaan.

En de future markt voor stroom, https://business.engie.be.../energiemarkt/dagkoersen/

Q1 is 140/MWh, Q2 is 115, Q3 118. Als je nu voor een jaar vast zet koop je Q4 23 + Q1-3 24.
Leuke info.
Begrijp ik het nou goed, dat gisteren de prijzen gezakt zijn en dat een jaarcontract energie voor 2026 een stuk goedkoper is dan voor 2025, wat weer goedkoper is dan 2024 (in België in elk geval)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
s_schimmel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:20:
[...]

De airco staat ook hier al weer even aan voor de verwarming en ik maak me er nog niet druk over. Ik heb wel even gerekend of het de moeite was maar dat is het voor mij niet. Los van dat salderen per telwerk zit ik voor 2023 onder de huidige vaste tarieven. Het enige voordeel is de cashflow omdat ik nu per maand weer kan gaan betalen en het volgend jaar terug ga krijgen.

Afgelopen januari zat ik op €0,286 en februari op €0,305 per kWh en dat was toen de rest van Nederland €0,70+ per kWh aan het betalen was en de groothandel gasprijs op €200+ / mWh stond. We hebben vorig jaar even de €345 aangetikt. Dat zie ik nu niet zo snel gebeuren.

Deze maand zit ik voor import op €0,236. Dat zit ver onder wat Engie nu biedt en dan heb ik ook geen gedoe met salderen per telwerk. Voor heel 2023 zit ik op het moment gemiddeld op €0,27, ook nog onder Engie tarief.

[...]

Dat valt ook wel mee :) Dit is mijn gemiddelde import/export prijs per kWh over de maanden van afgelopen jaar.

[Afbeelding]
Hoe haal je deze waarden, heb je een thuisaccu?

Ik heb bijvoorbeeld Sept 729 kWh gekocht voor gemiddeld 29.6 cent en 317 kWh verkocht v oor 26,1 cent. Middel je dit uit ((0,296 * 729) - (0.261 * 317)) / (729-317) = (215,78 - 82,73) / 412 = 0,323, wat dus duurder is dan het enkeltarief van Engie. Ik kan makkelijker het laden van mijn auto 's-nachts plannen dan in het weekend.
Voor Okt zit ik overigens wel ruim lager door afgelopen weekend. Maar goed het is verder koffiedik kijken. Vorig jaar was ook Sept de duurste maand van het jaar. De potentiele besparing van dynamisch tov vast is gewoon niet meer zo groot als het afgelopen winter. Toen kon je van 60-90 cent variabel overstappen op 30 cent dynamisch. Nu is de keus 30 cent vast of 20-40 cent dynamisch. Met wat geluk en heel veel je best doen kom je misschien 5 cent lager uit op je gemiddelde kWh kosten op jaarbasis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
dextertje schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:27:
[...]

Leuke info.
Begrijp ik het nou goed, dat gisteren de prijzen gezakt zijn en dat een jaarcontract energie voor 2026 een stuk goedkoper is dan voor 2025, wat weer goedkoper is dan 2024 (in België in elk geval)?
Klopt. En prijzen in EU zijn bijna hetzelfde. Hier nog zo'n site: https://m2m-energy.com/future_prices.php?product=stroom#

Als er een goede dip is kan je overwegen het vast te zetten, maar je kan nu 1000 kWh aan NL stroom kopen voor €126, 116 en 103, voor 2024, 25 en 26.

En het was 111, 108, 103 paar weken terug. Plus BTW, EB en 2 cent marge kom je dan op 30.5 cent voor heel 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 16:55
Z___Z schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:31:
[...]

Ik heb bijvoorbeeld Sept 729 kWh gekocht voor gemiddeld 29.6 cent en 317 kWh verkocht v oor 26,1 cent. Middel je dit uit ((0,296 * 729) - (0.261 * 317)) / (729-317) = (215,78 - 82,73) / 412 = 0,323, wat dus duurder is dan het enkeltarief van Engie. Ik kan makkelijker het laden van mijn auto 's-nachts plannen dan in het weekend.
Voor Okt zit ik overigens wel ruim lager door afgelopen weekend. Maar goed het is verder koffiedik kijken. Vorig jaar was ook Sept de duurste maand van het jaar. De potentiele besparing van dynamisch tov vast is gewoon niet meer zo groot als het afgelopen winter. Toen kon je van 60-90 cent variabel overstappen op 30 cent dynamisch. Nu is de keus 30 cent vast of 20-40 cent dynamisch. Met wat geluk en heel veel je best doen kom je misschien 5 cent lager uit op je gemiddelde kWh kosten op jaarbasis.
Thuis accu en een hongerige EV. De thuis accu haal ik zo'n. 16 - 17 kWh uit en daarmee heb ik afgelopen winter de €0,80 piekjes kunnen overbruggen. De juli kosten zijn voornamelijk zo laag door de ene dag dat we op -€0,50 zaten. Toen de EV en accu opgeladen en zo'n €43,- verdiend met elektriciteit gebruiken ipv opwekken.

Bij vast ben ik waarschijnlijk al duurder uit door het salderen per telwerk of tariefperiode waar ik nu geen last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:03
Z___Z schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:31:
[...]

Hier het zelfde, sinds 1-1-23 Dynamisch en de keus was toen gemakkelijk juist precies om de reden wat jij zegt.
Ik zou anders naar 800-900,-- EUR per maand gaan 8)7

Nu is er meer en goedkoper keus en is het verschil kleiner.

EV laden doe ik voornamelijk in de nacht want overdag werk ik en weekend vaak weg.

Ondertussen ook thuisaccu echter die tel ik niet mee want de aanschaf prijs is dermate hoog, die staat er ook als hobby en niet echt als "financiële besparing".
s_schimmel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:05:
[...]
Thuis accu en een hongerige EV. De thuis accu haal ik zo'n. 16 - 17 kWh uit en daarmee heb ik afgelopen winter de €0,80 piekjes kunnen overbruggen. De juli kosten zijn voornamelijk zo laag door de ene dag dat we op -€0,50 zaten. Toen de EV en accu opgeladen en zo'n €43,- verdiend met elektriciteit gebruiken ipv opwekken.

Bij vast ben ik waarschijnlijk al duurder uit door het salderen per telwerk of tariefperiode waar ik nu geen last van heb.
EV aansturen helpt als je die mogelijkheid hebt, ik kan enkel in de nacht laden want overdag ben ik werken en weekend weg.
Dat maakt het al minder aanstuurbaar, wel leuk tijdens de winter gezien er dan meer wind is.

Thuis accu is leuk, echter als je die kosten gaat tellen dan kan je nog veel uurtjes gebruik maken van de pieken...
(effe bierviltje erbij; 20ct verschil en 5k thuis accu kosten = 5000,-- / 0,20 = 25.000 kWh gebaseerd op puur "handelen", efficiëntie niet meegenomen)

Tenzij het verschil tussen laag en piek meer wordt en vaker voorkomt,
helaas is mijn glazen bol niet meer zo accuraat >:).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:53
Ik lees net het volgende.

https://www.nu.nl/economi...oomprijzen-voorkomen.html

Is er iemand die meer snapt van het effect van het meer "loskoppelen" van de gasprijs en stroomprijs?
Ik snap dat een windmolen niet ineens duurdere stroom maakt als de gasprijs hoog is, maar betekent dit concreet dat de prijs niet meer door de hoogste bieder bepaalt gaat worden?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@V_ger Het is wat meer complex zoals altijd
https://www.consilium.eur...ouncil-reaches-agreement/

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmm, ik vind het een beetje tweeledig. Een hoge gasprijs die de elektriciteitsprijs omhoog stuwt is goed voor de hernieuwbare producenten. Die krijgen dan veel meer voor hun stroom als wat de eigenlijke kostprijs is, dus hun investering rendeert (pas nog in het nieuws: windmolenparken worden veel duurder want de rente is gestegen) dus zij hebben sneller geld vrij om weer opnieuw te investeren.
Als dat mechanisme losgelaten wordt dan is dat niet goed voor "accelerate the deployment of renewable energies".
En als die hoge vergoedingen wegvallen, als de hernieuwbare producenten altijd "slechts" kostprijs krijgen, dan hebben ze ook weer geen ruimte om tegen 0 euro hun stroom aan te bieden.

Eerlijk gezegd denk ik dat dit uiteindelijk helemaal geen effect heeft op de consumentenprijs. De spot prijs zal minder extremen krijgen (waar je als afnemer van variable prijzen ook minder op kunt sturen) maar als je een jaarcontract aangaat dan betaal je toch eerder de gemiddelde prijs en die zal gelijk blijven. Hoogstens dat leveranciers minder geneigd zijn een risicotoeslag te rekenen.

Wil je lagere energieprijzen dan zul je meer productiecapaciteit moeten maken die tegen lage kosten kan produceren. En op dit moment is dat zon en wind. Dat is denk ik de enige mogelijkheid om je tegen hoge gasprijzen te beschermen: zorgen dat je geen energie opwekt uit duur gas.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 18-10-2023 14:50 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:53
Thanks. Wel een moeilijk stuk tekst. Ik moet dat wel 3x lezen voordat ik het een beetje begrijp.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-05 12:02
Maasluip schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:33:
Hmm, ik vind het een beetje tweeledig. Een hoge gasprijs die de elektriciteitsprijs omhoog stuwt is goed voor de hernieuwbare producenten. Die krijgen dan veel meer voor hun stroom als wat de eigenlijke kostprijs is, dus hun investering rendeert (pas nog in het nieuws: windmolenparken worden veel duurder want de rente is gestegen) dus zij hebben sneller geld vrij om weer opnieuw te investeren.
Als dat mechanisme losgelaten wordt dan is dat niet goed voor "accelerate the deployment of renewable energies".
En als die hoge vergoedingen wegvallen, als de hernieuwbare producenten altijd "slechts" kostprijs krijgen, dan hebben ze ook weer geen ruimte om tegen 0 euro hun stroom aan te bieden.
Als ik het goed begrijp wordt er ingezet op twee mechanismen: PPA's en CfD's.

Bij een PPA kan een producent zelf een redelijke prijs vragen. De enige onzekerheid is hoe ver in de toekomst de prijzen gaan dalen door een overschot aan PV of wind.

CfD's zullen in Nederland voor wind op de Noordzee niet uitmaken, daar gaat al geen subsidie meer naartoe. Voor PV is het geen gek model, maar de kans is dat de overheid een hogere prijs zal moeten garanderen omdat voordeeltjes wegvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-05 11:16
Ik heb niet teveel kennis over energie maar dankzij deze topic begin dit jaar overgestapt naar dynamisch.
Maar met de huidige ontwikkelingen vraag ik me af of het nog rendabel is?
Mijn situatie:
- Verbruik voordat ik een EV had: 3000kWh
- Opgewekte stroom zonnepanel: 3000kWh
- Gas: 1800m3
Dus zonder EV betaal ik grof gezegd alleen de gas en met beetje geluk over de timing van salderen, betaal ik heel weinig op jaar basis.

Met de EV tel dan bij 6000kWh bij, die laad ik 95% vd tijd snachts. En vergoed door werkgever tegen normale tarieven (30-40ct)

Is het verstandig om nu 1 jaar vast te zetten? Want bij dynamisch heb ik alleen maar risico en weinig potentiele saving.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bulletje-
SirLct schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:25:
Ik heb niet teveel kennis over energie maar dankzij deze topic begin dit jaar overgestapt naar dynamisch.
Mijn situatie:
Dus zonder EV betaal ik grof gezegd alleen de gas en met beetje geluk over de timing van salderen, betaal ik heel weinig op jaar basis.

Met de EV tel dan bij 6000kWh bij, die laad ik 95% vd tijd snachts. En vergoed door werkgever tegen normale tarieven (30-40ct)

Is het verstandig om nu 1 jaar vast te zetten? Want bij dynamisch heb ik alleen maar risico en weinig potentiele saving.
Afgelopen winter waren juist in de nacht de tarieven vaak het laagst, dus het kan best aantrekkelijk zijn.

Wil je het gedoe niet dan inderdaad lekker vastzetten voor een jaar. Mijn situatie is vergelijkbaar en ik heb weer een vast contract genomen (NFA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
-bulletje- schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:43:
[...]

Afgelopen winter waren juist in de nacht de tarieven vaak het laagst, dus het kan best aantrekkelijk zijn.

Wil je het gedoe niet dan inderdaad lekker vastzetten voor een jaar. Mijn situatie is vergelijkbaar en ik heb weer een vast contract genomen (NFA).
Ik was redelijk laat (pas mid januari overgestapt) toen was de schade al gedaan door de boeven eneco.
November en December flinke bedragen moeten ophoesten vooral door gasprijzen.
Voor mij is de risico vooral met gas.
Elektra verbruik ik niet zoveel, behalve voor het laden maar dat is gedekt door werkgever.
Zou natuurlijk leuk centjes zijn als ik het voor 20ct laad en 30-40ct terugkrijg.
Maar is dat nou de moeite waard.

Hoe was het bij mensen die vorig jaar oktober/ november waren overgestapt naar dynamisch?
Op mn hoogste punt betaalde ik 3.50 per kuub. Echt bizaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
SirLct schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:51:
[...]

Ik was redelijk laat (pas mid januari overgestapt) toen was de schade al gedaan door de boeven eneco.
November en December flinke bedragen moeten ophoesten vooral door gasprijzen.
Voor mij is de risico vooral met gas.
Elektra verbruik ik niet zoveel, behalve voor het laden maar dat is gedekt door werkgever.
Zou natuurlijk leuk centjes zijn als ik het voor 20ct laad en 30-40ct terugkrijg.
Maar is dat nou de moeite waard.

Hoe was het bij mensen die vorig jaar oktober/ november waren overgestapt naar dynamisch?
Op mn hoogste punt betaalde ik 3.50 per kuub. Echt bizaar.
Ik was het jaar ervoor al overgestapt in de zomer niks aan de hand maar toen in de winter bijna 4 euro zwaar geld gekost. Afgelopen jaar ook 400 kuub minder gebruikt door isolatie en zachte winter was het gemiddeld onder het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
alki schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:46:
[...]

Ik was het jaar ervoor al overgestapt in de zomer niks aan de hand maar toen in de winter bijna 4 euro zwaar geld gekost. Afgelopen jaar ook 400 kuub minder gebruikt door isolatie en zachte winter was het gemiddeld onder het prijsplafond.
Oke dus vorig jaar november-december richting de 4 euro ook bij dynamisch?
Dank, dan is het voor mij duidelijk dat ik over moet stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Nee, deed het niet. Max 2 euro.
https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

[ Voor 21% gewijzigd door scoobs op 19-10-2023 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:58
SirLct schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:48:
[...]

Nope.
In augustus '22 was het wel een weekje bijna 4 euro all-in. Nov/Dec het grootste deel ruim onder de 2 euro.

Je kunt de historische prijzen zelf ook bekijken.
bron

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sE2IKk_pNKYokrcIApthTrMY-4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gIfuhEgqdecPXy6r3r3aKQib.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAv221KurlGDX84mUryAeUpUUWg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4cNzI7yKnwJOVSRmcVjeI5md.png?f=fotoalbum_tile

Het tweede deel van het jaar hadden we 9% belasting en +/- 45ct energiebelasting/ode die er nog bij moet.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:28
[...]

Zelfs als die 4 euro zou kloppen, is het denk ik heel moeilijk om komende winter met de vorige te vergelijken. Toen was er aan het eind van de zomer enorme twijfel of de gasvoorraden wel volg genoeg zaten, daar was dit jaar geen sprake van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
SirLct schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:25:
Mijn situatie:

Met dit profiel loop je inderdaad geen risico door vast:

- Eigen verbruik en opwekking zijn in balans en worden door salderen (voorlopig nog) weggestreept.
- extra verbruik van de auto wordt door werkgever vergoed tegen werkelijk tarief (?) of althans voor dei EUR 0,30-0,40 kun je nu ook een contract afsluiten.

Wellicht maak je met dynamisch een paar cent winst op die kWh die je voor de auto gebruikt, maar gemiddeld komen mensen al uit tussen EUR 0,25-0,32 (afhankelijk van profiel). Maar dan wel met het risico dat je af en toe meer betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 00:06
bilgy_no1 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:21:
[...]

Met dit profiel loop je inderdaad geen risico door vast:

- Eigen verbruik en opwekking zijn in balans en worden door salderen (voorlopig nog) weggestreept.
- extra verbruik van de auto wordt door werkgever vergoed tegen werkelijk tarief (?) of althans voor dei EUR 0,30-0,40 kun je nu ook een contract afsluiten.

Wellicht maak je met dynamisch een paar cent winst op die kWh die je voor de auto gebruikt, maar gemiddeld komen mensen al uit tussen EUR 0,25-0,32 (afhankelijk van profiel). Maar dan wel met het risico dat je af en toe meer betaalt.
En kans dat je geld verdiend doordat de prijzen negatief zijn ;).

Hoe minder km je rijd en als je wat sneller kunt laden (bijvoorbeeld 3 fasen) hoe makkelijker je de goedkoopste uurtjes kan benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
anboni schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:11:
[...]

Zelfs als die 4 euro zou kloppen, is het denk ik heel moeilijk om komende winter met de vorige te vergelijken. Toen was er aan het eind van de zomer enorme twijfel of de gasvoorraden wel volg genoeg zaten, daar was dit jaar geen sprake van.
Snap ik maar met de nieuws van afgelopen dagen weet ik ook niet of het allemaal goed gaat. Ik heb een keer echt flink moeten betalen (vorig jaar) en wil dit jaar dus niet nog een keer meemaken.
Raymond P schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

Nope.
In augustus '22 was het wel een weekje bijna 4 euro all-in. Nov/Dec het grootste deel ruim onder de 2 euro.

Je kunt de historische prijzen zelf ook bekijken.
bron

[Afbeelding][Afbeelding]

Het tweede deel van het jaar hadden we 9% belasting en +/- 45ct energiebelasting/ode die er nog bij moet.
Dit is handig, dank, maar hoe moet ik het lezen (ik ben echt slecht hierin vooral met de belasting, leveringkosten, etc etc)
Ik zie dus bijv tussen 26 aug tot 30 aug op die tabel rond de 3.25 -3.35 eur incl btw.
Maar je zei dus all-in 4 euro?
Gecko123 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:34:
[...]

En kans dat je geld verdiend doordat de prijzen negatief zijn ;).

Hoe minder km je rijd en als je wat sneller kunt laden (bijvoorbeeld 3 fasen) hoe makkelijker je de goedkoopste uurtjes kan benutten.
heb dit jaar ook paar keer meegemaakt, maar het is meer gimmick (in mijn ervaring dan)
want of zit mijn accu al vol, of ben ik niet thuis, of het is maar heel eventjes dat het niet de moeite waard is om heel mn schema om te gooien.
Ik wil ook niet te gek maken, klein beetje "winst" prima want je draag zelf ook risico, maar om het echt een sport van te maken heb ik sowieso geen zin in :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:58
@SirLct Voor de tweede helft van '22 mag je nog grofweg 60ct bijrekenen bij de gasprijzen die je ziet (leveringskosten, milieuheffingen, ode).

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
[...]

Ik zal t eens nakijken voor je. Nee max was 1,80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verzadigd
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-10-2023
heb dit jaar ook paar keer meegemaakt, maar het is meer gimmick (in mijn ervaring dan)
want of zit mijn accu al vol, of ben ik niet thuis, of het is maar heel eventjes dat het niet de moeite waard is om heel mn schema om te gooien.
Ik wil ook niet te gek maken, klein beetje "winst" prima want je draag zelf ook risico, maar om het echt een sport van te maken heb ik sowieso geen zin in :D
Af en toe wel hoor. Ik heb daadwerkelijk op zondag 2 juli 2023 mijn auto vol geladen en € 17,18 toe gekregen. En “accu net vol” of “niet thuis” heb je zelf een beetje in de hand. Je kan enigszins voorspellen wanneer het goedkoop wordt. Dat is als er veel zonuren aan komen of als het heel erg gaat waaien. Vooral als dat op een zondag valt of als het weer daarvoor lange tijd anders was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
Verzadigd schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:17:
[...]

[/quote]

Af en toe wel hoor. Ik heb daadwerkelijk een keer mijn auto vol geladen en € 16,— toe gekregen. En “accu net vol” of “niet thuis” heb je zelf een beetje in de hand. Je kan enigszins voorspellen wanneer het goedkoop wordt. Dat is als er veel zonuren aan komen of als het heel erg gaat waaien. Vooral als dat op een zondag valt of als het weer daarvoor lange tijd anders was.
Tja, en toch waren we het Pinksterweekend bijv in Frankrijk. Ik ging niet terug rijden om even de auto in te pluggen... Niet dat we daarop failliet zijn gegaan, maar het was net de eerste week dat we zonnepanelen hadden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Laatst online: 30-05 14:04
Verzadigd schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:17:
[...]

Af en toe wel hoor. Ik heb daadwerkelijk op zondag 2 juli 2023 mijn auto vol geladen en € 17,18 toe gekregen. En “accu net vol” of “niet thuis” heb je zelf een beetje in de hand. Je kan enigszins voorspellen wanneer het goedkoop wordt. Dat is als er veel zonuren aan komen of als het heel erg gaat waaien. Vooral als dat op een zondag valt of als het weer daarvoor lange tijd anders was.
Zon zou ik niet als leidraad nemen. Het is vooral wind (op zee) die de prijzen hard doet dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 11:11
robkrekel schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:43:
[...]

Zon zou ik niet als leidraad nemen. Het is vooral wind (op zee) die de prijzen hard doet dalen.
Maar aankomende maanden zou er juist toch veel wind moeten zijn?

Zelf ben ik nu enkele maanden op dynamisch. Sinds vorige maand toch teleurgesteld in de tarieven.
Vooral omdat het verschil zo klein is met een vaste contract. Vooral als ik DAL neem, want de vaas, wasmachine en auto opladen kunnen ook gewoon na 23:00.

Ik heb voor mezelf voorgenomen als een aanbieder nu voor ongeveer 25c-27c dal doet, ik ga overstappen.
Denk dat ik iets van 70% van de stroomverbruik in dal doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 13:50
kx22 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

Zelf ben ik nu enkele maanden op dynamisch. Sinds vorige maand toch teleurgesteld in de tarieven.
Vooral omdat het verschil zo klein is met een vaste contract. Vooral als ik DAL neem, want de vaas, wasmachine en auto opladen kunnen ook gewoon na 23:00.

Ik heb voor mezelf voorgenomen als een aanbieder nu voor ongeveer 25c-27c dal doet, ik ga overstappen.
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Ook in de zomermaanden was het best duur inderdaad maar uiteindelijk goedkoper als vast. Naar mijn mening zijn de vaste leveranciers erg in prijs gedaald. Vorig jaar had ik variabel voor 34ct. En dat was nog met de lage belasting. Dus de leverancier heeft nu dan goedkopere kale tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

Ben best tevreden.

Deze maand tot een uur geleden.

Levering:23,9 cent
Teruglevering: 36,6 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
John245 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:09:
[...]

Ben best tevreden.

Deze maand tot een uur geleden.

Levering:23,9 cent
Teruglevering: 36,6 cent
Heb jij tibber en waar zie je dit?

(gisteren mijn iphone geupdate, maar tibber app doet het niet meer?)

[ Voor 12% gewijzigd door kx22 op 20-10-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
kx22 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:14:
[...]

Volgens mij gewoon in je analyse tabje van je app en dan naar details —> jaarview. Tenminste dit lijkt mij een zinnig getal.
Geen panelen hier, geen WP, probeer wasjes en vaatwasser iets te sturen maar koken tussen 19-21u is denk ik toch een grote “kostenpakker”.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpzK7dfj6Fe39UVcxdBoNbmKPl0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vAdjxOqLqsE6dW1HTt9ui8Ty.png?f=fotoalbum_large

Voor ons zou het dus eigenlijk misschien verstandiger zijn gewoon weer vast te nemen rond de 30 cent als ik dat tegenkom.

[ Voor 6% gewijzigd door jassie256 op 20-10-2023 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
kx22 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:14:
[...]

Begin scherm 2e icoontje aan onderkant van links. En dan ff de bedragen door kWh delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:32:
[...]

Begin scherm 2e icoontje aan onderkant van links. En dan ff de bedragen door kWh delen.
Dat stukje overzicht ontbreekt bij ANWB, is ook verre van eenvoudig te berekenen,
Alleen al voor het kWh-afname moet je verschillende schermpjes bij elkaar tellen en in bedrag afname zit dan al netbeheerkosten, vasteleveringskosten en vermindering energiebelasting verwerkt.
Als nettoopwekker op jaarbasis kost het heel veel moeite om buiten lopen maand er bruikbare info uit te halen

Enigste wat wel heel duidelijk is bij ANWB tot wanneer ze P4 data ontvangen hebben, bij Tibber merk je niet eens dat je slimme meter een vastloper heeft, dat is aan niets te zien, tot je de maandfactuur ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
[...]

Engie zat recent (12 oktober) op 24,9 cent per kWh daltarief voor een jaar vast.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
nMad schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

Engie zat recent (12 oktober) op 24,9 cent per kWh daltarief voor een jaar vast.
Klopt,
zag ik zojuist ook, ik ga maar dagelijks kijken, want zou voor mij perfect uitkomen!

Mijn kosten van deze maand:
inkoop 0,2489
verkoop 0,2552

Moet zeggen dat ik het nog redelijk goed manage zonder batterij

607kWh verbruik totaal waarvan 410kWh voor de auto.
Aangezien de auto al 66% pakt en dan nog de wasjes zit ik al gauw aan de 70+ % van stroom.
Dus als ik nog een aanbieding zie van DAL onder 27c, ga ik het vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
nMad schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

Waar lees je dat?

Want op de site van Engie zelf krijg ik een aanbod van dal 29,886 cent en normaal 36,825 incl.energiebelasting en BTW.
Met mijn gemiddelde van 26 cent dynamisch dus nog niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 00:06
JukeboxBill schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

Waar lees je dat?

Want op de site van Engie zelf krijg ik een aanbod van dal 29,886 cent en normaal 36,825 incl.energiebelasting en BTW.
Dit lage aanbod van Engie is al eerder besproken hiervoor even teruglezen in dit topic. Het aanbod nu is alweer een kleine 5 cent hoger dan 12 oktober.

Is er een vast tarief waarbij jij overweegt om dynamisch een jaar lang te verlaten? En waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:21
JukeboxBill schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

Waar lees je dat?

"Recent" != "nu"

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:49
Domba schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:23:
[...]

Dat stukje overzicht ontbreekt bij ANWB, is ook verre van eenvoudig te berekenen,
Alleen al voor het kWh-afname moet je verschillende schermpjes bij elkaar tellen en in bedrag afname zit dan al netbeheerkosten, vasteleveringskosten en vermindering energiebelasting verwerkt.
Als nettoopwekker op jaarbasis kost het heel veel moeite om buiten lopen maand er bruikbare info uit te halen

Enigste wat wel heel duidelijk is bij ANWB tot wanneer ze P4 data ontvangen hebben, bij Tibber merk je niet eens dat je slimme meter een vastloper heeft, dat is aan niets te zien, tot je de maandfactuur ontvangt.
Dat kan idd zeker handiger bij de anwb, alleen is het ook weer niet heel moeilijk. Als netto verbruiker heb ik de volgende getallen in Oktober (met warmtepomp slim aangestuurd en EV):

Op het scherm stroom tel je vaste kosten bij het totaal, en dat deel je door aantal kWh wat op hetzelfde scherm staat:

8,76+70,76 = €79,52. 79,52 / 350,69 = 22,7 cent per kWh betaald.
.
Op het scherm teruglevering zie je de teruglevering: 19,18 / 76,82 = 24,9 cent per kWh teruggeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Gecko123 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:13:
[...]

Dit lage aanbod van Engie is al eerder besproken hiervoor even teruglezen in dit topic. Het aanbod nu is alweer een kleine 5 cent hoger dan 12 oktober.

Is er een vast tarief waarbij jij overweegt om dynamisch een jaar lang te verlaten? En waarom?
Ik wil eerst de winter even aanzien met dynamische tarieven.
Het gemiddelde van dal en normaal zou onder mijn gemiddelde dynamisch moeten zitten om weer over te stappen op vast. Dat aanbod op 12 oktober kwam dus wel in de buurt.

@Hmmbob Omdat dit VANDAAG werd gepost:
kx22 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:23:
[...]
Klopt,
zag ik zojuist ook, ik ga maar dagelijks kijken, want zou voor mij perfect uitkomen!
. . .
ging ik er van uit dat het NU ook nog zo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
kx22 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:23:
[...]

Klopt,

Mijn kosten van deze maand:
inkoop 0,2489
verkoop 0,2552

Moet zeggen dat ik het nog redelijk goed manage zonder batterij

607kWh verbruik totaal waarvan 410kWh voor de auto.
Aangezien de auto al 66% pakt en dan nog de wasjes zit ik al gauw aan de 70+ % van stroom.
Dus als ik nog een aanbieding zie van DAL onder 27c, ga ik het vastzetten.
De inkoop is inderdaad zeer netjes zonder batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
frankrox schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:34:
[...]

Dat kan idd zeker handiger bij de anwb, alleen is het ook weer niet heel moeilijk. Als netto verbruiker heb ik de volgende getallen in Oktober (met warmtepomp slim aangestuurd en EV):

Op het scherm stroom tel je vaste kosten bij het totaal, en dat deel je door aantal kWh wat op hetzelfde scherm staat:

8,76+70,76 = €79,52. 79,52 / 350,69 = 22,7 cent per kWh betaald.

Op het scherm teruglevering zie je de teruglevering: 19,18 / 76,82 = 0,25 c ent per kWh teruggeleverd
Klopt , alle getallen staan wel ergens, maar moet het voor elke maand doen voor een gemiddelde, blijft gewoon omslachtig

Oktober zover afname 20.34ct / invoeding 34,42ct 193.90kWh/157.74kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxdy4qYr1RInZZgLPXRcE9Hnv9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LhLpVlfWxQ8bWoPq5pB41IdI.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 182 ... 282 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels