bilgy_no1 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:52:
[...]
Maar @
frankrox stelde dat je de vaste kosten erbij moet nemen. Dat is dus juist niet zo, aangezien in de vaste kosten ook de teruggaaf EB zit (zie het negatieve bedrag in jouw plaatje). Als je dat doet heb je geen goede vergelijking met andere aanbieders.
Voor postings gebruik ik de variabele kosten, die vergelijkbaar zijn met andere, lokaal gebruik ik met kaaltarief met opslag (zonder EB of BTW)
Ook de mensen met een accu geven een vertekend beeld. Mooi dat je op een lagere prijs voor inkoop en hogere prijs voor teruglevering komt, maar hoeveel heb je daarvoor moeten investeren in de batterij? Eigenlijk moet je die afschrijving van de batterij meerekenen in je kWh prijs.
Ik zie bijv iemand met €0,127 per kWh verschil tussen inkoop (€0,239) en teruglevering (€0,366), met een 20 kWh batterij. Volgens een artikel van Tweakers onlangs kost dat ongeveer €1000 per kWh om het geïnstalleerd te krijgen, oftewel €20.000.
Bij mij gaat het om een DIY systeem, daar heb je het over lagere kosten, alles zit lager dan de prijs voor enkel alleen PV zou laat leggen incl groepenkast aanpassingen, ivm vele DIY werk.
Ik gebruik Eve LF280k cellen, als je de eerste setup met 14.3kWh accu en uitbreidings busbar eenmaal hebt, is de uitbreiding voor een open protocol hybride systeem, de volgende 14.3kWh rond $2100-2200 incl verzending ( Apexium behuizing, 200A seplos BMS & 16x eve LF280F), wel 2mnd wachten tot schip er is.
Bovendien is het niet 100% efficiënt, dus stel dat je in werkelijkheid €0,10 per kWh verdient. Dan moet je dus 200.000 kWh verhandelen met dit verschil om het überhaupt terug te verdienen. Dan speel je dus pas op dat moment quitte met iemand die geen batterij heeft en gemiddeld €0,30 betaalt en ontvangt.
Mijn effecientie ligt rond 90,5% naar mijn beste kunnen meten (in ander topic heb ik dat met wat meer details gepost) Die 9,5% verlies dan hebben we het wel over > 1100kWh, daarvoor is deze setup niet zomaar voor elk PV-systeem geschikt.
Ik kom op ca 80 000kWh (~6 jaar )voor alles eruit is. Wat over netbeheerders meter heen en weer gaat is bij mij maar 30% waarvan nog een deel 1/3 bij negatieve uurprijs geladen is en bij hoger positief uurtarief terug geleverd om ruimte te maken voor eigen PV opwek.
Vergelijken met variabel of vast contract met alleen PV blijft vreselijk lastig, de woning waar ik vorig jaar naar verhuist ben had geen PV en jaren '60 groepenkast/huisinstallatie.
€600-1500/kWh zijn typisch voor gesloten protocol systemen, waar vaak maar 1 of 2 modelen accu's aanpassen, zolang die niet nog onder €400/kWh zakken is het niet bijzonder rendabel en dan moet je nog op letten dat om een volwaardig off/on-grid hybride systeem betreft en niet iets met enkel noodstroom, zodat je volledig kunt bepalen wanneer je wilt laden of ontladen naar het net..
Dit wordt wel anders als je zelfbouw doet en een significant lagere kostprijs per kWh realiseert, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
Laten we elkaar dus niet gek maken met dit soort cijfers... Hoezeer ik het eenieder ook gun om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van dynamische tarieven.
Met de getallen van mij, John245, KC27 etc kan je wel snel uitrekenen of een thuisaccu al een optie is, ieder zijn situatie is anders.
Als je ook denkt aan een systeem voor uitgestelde teruglevering moet je wel rekenen houden met tenminste een verhouding van 1 tot 4 voor kW tot kWh, anders is de LFP celtemperatuur de bepalende factor voor je max vermogen, waarmee op het net kunt invoeden met dynamisch
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant