• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-11 20:15
Domba schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:28:
[...]

Klopt , alle getallen staan wel ergens, maar moet het voor elke maand doen voor een gemiddelde, blijft gewoon omslachtig

Oktober zover afname 20.34ct / invoeding 34,42ct 193.90kWh/157.74kWh
[Afbeelding]
Heb jij een batterij?
Ik krijg namelijk van Tibber 37 euro voor 145kWh teruglevering.
jij krijgt in verhouding veel meer.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:41
kx22 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:17:
[...]

Heb jij een batterij?
Ik krijg van Tibber zelfs 36,6 cent per kWh voor invoeding :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:46
kx22 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:17:
[...]
Heb jij een batterij?
Ja, staat ook in mijn voetnoot onder elke posting en John245 heeft ook zoiets

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 00:19
frankrox schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:34:
[...]

Op het scherm stroom tel je vaste kosten bij het totaal, en dat deel je door aantal kWh wat op hetzelfde scherm staat:

8,76+70,76 = €79,52. 79,52 / 350,69 = 22,7 cent per kWh betaald.
Waarom alleen apart de vaste kosten bij het totaalbedrag? De vaste kosten zitten daar toch al bij?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:43
Dat schermen met kWu prijzen hier is al net zo vaag als bij de energieleveranciers met hun jaarrekeningen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Domba
BlueFlame schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:54:
[...]

Waarom alleen apart de vaste kosten bij het totaalbedrag? De vaste kosten zitten daar toch al bij?
Op dat scherm wat frankrox bedoelt staat het zo. (omdat alleen de variable kosten wilt weten, voor vergelijk met teruglevering)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94uHXA0SVWImiFlJT0rzZa3kZbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n2uAaphrrWHoRWNSsXELGHoa.png?f=fotoalbum_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:44
Domba schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:10:
[...]

Op dat scherm wat frankrox bedoelt staat het zo. (omdat alleen de variable kosten wilt weten, voor vergelijk met teruglevering)[Afbeelding]
Maar @frankrox stelde dat je de vaste kosten erbij moet nemen. Dat is dus juist niet zo, aangezien in de vaste kosten ook de teruggaaf EB zit (zie het negatieve bedrag in jouw plaatje). Als je dat doet heb je geen goede vergelijking met andere aanbieders.

Ook de mensen met een accu geven een vertekend beeld. Mooi dat je op een lagere prijs voor inkoop en hogere prijs voor teruglevering komt, maar hoeveel heb je daarvoor moeten investeren in de batterij? Eigenlijk moet je die afschrijving van de batterij meerekenen in je kWh prijs.

Ik zie bijv iemand met €0,127 per kWh verschil tussen inkoop (€0,239) en teruglevering (€0,366), met een 20 kWh batterij. Volgens een artikel van Tweakers onlangs kost dat ongeveer €1000 per kWh om het geïnstalleerd te krijgen, oftewel €20.000.

Bovendien is het niet 100% efficiënt, dus stel dat je in werkelijkheid €0,10 per kWh verdient. Dan moet je dus 200.000 kWh verhandelen met dit verschil om het überhaupt terug te verdienen. Dan speel je dus pas op dat moment quitte met iemand die geen batterij heeft en gemiddeld €0,30 betaalt en ontvangt.

Dit wordt wel anders als je zelfbouw doet en een significant lagere kostprijs per kWh realiseert, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Laten we elkaar dus niet gek maken met dit soort cijfers... Hoezeer ik het eenieder ook gun om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van dynamische tarieven.

• Domba
bilgy_no1 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:52:
[...]

Maar @frankrox stelde dat je de vaste kosten erbij moet nemen. Dat is dus juist niet zo, aangezien in de vaste kosten ook de teruggaaf EB zit (zie het negatieve bedrag in jouw plaatje). Als je dat doet heb je geen goede vergelijking met andere aanbieders.
Voor postings gebruik ik de variabele kosten, die vergelijkbaar zijn met andere, lokaal gebruik ik met kaaltarief met opslag (zonder EB of BTW)
Ook de mensen met een accu geven een vertekend beeld. Mooi dat je op een lagere prijs voor inkoop en hogere prijs voor teruglevering komt, maar hoeveel heb je daarvoor moeten investeren in de batterij? Eigenlijk moet je die afschrijving van de batterij meerekenen in je kWh prijs.

Ik zie bijv iemand met €0,127 per kWh verschil tussen inkoop (€0,239) en teruglevering (€0,366), met een 20 kWh batterij. Volgens een artikel van Tweakers onlangs kost dat ongeveer €1000 per kWh om het geïnstalleerd te krijgen, oftewel €20.000.
Bij mij gaat het om een DIY systeem, daar heb je het over lagere kosten, alles zit lager dan de prijs voor enkel alleen PV zou laat leggen incl groepenkast aanpassingen, ivm vele DIY werk.
Ik gebruik Eve LF280k cellen, als je de eerste setup met 14.3kWh accu en uitbreidings busbar eenmaal hebt, is de uitbreiding voor een open protocol hybride systeem, de volgende 14.3kWh rond $2100-2200 incl verzending ( Apexium behuizing, 200A seplos BMS & 16x eve LF280F), wel 2mnd wachten tot schip er is.
Bovendien is het niet 100% efficiënt, dus stel dat je in werkelijkheid €0,10 per kWh verdient. Dan moet je dus 200.000 kWh verhandelen met dit verschil om het überhaupt terug te verdienen. Dan speel je dus pas op dat moment quitte met iemand die geen batterij heeft en gemiddeld €0,30 betaalt en ontvangt.
Mijn effecientie ligt rond 90,5% naar mijn beste kunnen meten (in ander topic heb ik dat met wat meer details gepost) Die 9,5% verlies dan hebben we het wel over > 1100kWh, daarvoor is deze setup niet zomaar voor elk PV-systeem geschikt.

Ik kom op ca 80 000kWh (~6 jaar )voor alles eruit is. Wat over netbeheerders meter heen en weer gaat is bij mij maar 30% waarvan nog een deel 1/3 bij negatieve uurprijs geladen is en bij hoger positief uurtarief terug geleverd om ruimte te maken voor eigen PV opwek.
Vergelijken met variabel of vast contract met alleen PV blijft vreselijk lastig, de woning waar ik vorig jaar naar verhuist ben had geen PV en jaren '60 groepenkast/huisinstallatie.

€600-1500/kWh zijn typisch voor gesloten protocol systemen, waar vaak maar 1 of 2 modelen accu's aanpassen, zolang die niet nog onder €400/kWh zakken is het niet bijzonder rendabel en dan moet je nog op letten dat om een volwaardig off/on-grid hybride systeem betreft en niet iets met enkel noodstroom, zodat je volledig kunt bepalen wanneer je wilt laden of ontladen naar het net..
Dit wordt wel anders als je zelfbouw doet en een significant lagere kostprijs per kWh realiseert, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Laten we elkaar dus niet gek maken met dit soort cijfers... Hoezeer ik het eenieder ook gun om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van dynamische tarieven.
Met de getallen van mij, John245, KC27 etc kan je wel snel uitrekenen of een thuisaccu al een optie is, ieder zijn situatie is anders.

Als je ook denkt aan een systeem voor uitgestelde teruglevering moet je wel rekenen houden met tenminste een verhouding van 1 tot 4 voor kW tot kWh, anders is de LFP celtemperatuur de bepalende factor voor je max vermogen, waarmee op het net kunt invoeden met dynamisch

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:05
Nieuw bij Frank: vaste 'dynamische' gasprijzen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUkZA5inZUo89uWAn66FtlTtsuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lD7BRGYJjxhzyyN3Qhybm54L.jpg?f=fotoalbum_large

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-10 20:03
[...]

Ik bedoelde hiermee dat je in het voorbeeld van domba die 9,73 (de teruggaaf) op moet tellen bij 29,70 (= 39,43). Dat delen door het aantal kWh geeft de juiste gemiddelde kWh prijs om te vergelijken met andere aanbieders en de getallen van mij geven dus geen vertekend beeld. Ik had zelfs nog lager kunnen zitten maar mijn scriptje in homeassistant werkte 1 nacht niet ideaal waardoor ik 55kWh laadde tegen 0,33 cent :+ .

ps: Zelf moet je dan uiteraard nog de vaste leveringskosten onderling vergelijken.

• John245
JukeboxBill schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:59:
Dat schermen met kWu prijzen hier is al net zo vaag als bij de energieleveranciers met hun jaarrekeningen.
Zo vaag is dat niet want zowel bij @Domba en mijzelf kun je in het onderschrift zien wat voor systemen we hebben zodat je ook de context er bij heb.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:12
pelt schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:15:
Afgaande op alle reacties in dit forum van mensen die hun prijzen voor met name gas weer vast willen zetten is dit toch niet zo heel raar?

[ Voor 27% gewijzigd door V_ger op 21-10-2023 08:47 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• bilgy_no1
frankrox schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:27:
[...]

Ik bedoelde hiermee dat je in het voorbeeld van domba die 9,73 (de teruggaaf) op moet tellen bij 29,70 (= 39,43). Dat delen door het aantal kWh geeft de juiste gemiddelde kWh prijs om te vergelijken met andere aanbieders en de getallen van mij geven dus geen vertekend beeld. Ik had zelfs nog lager kunnen zitten maar mijn scriptje in homeassistant werkte 1 nacht niet ideaal waardoor ik 55kWh laadde tegen 0,33 cent :+ .

ps: Zelf moet je dan uiteraard nog de vaste leveringskosten onderling vergelijken.
Aha OK dan bedoelen we hetzelfde. Maar ik heb hier ook wel eens gezien dat de negatieve vaste lasten wel worden meegepakt en de prijs per kWh dus te laag uitkomt en niet vergelijkbaar is met de dynamische tarieven waar het hier over gaat.
Domba schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 01:11:
[...]

Voor postings gebruik ik de variabele kosten, die vergelijkbaar zijn met andere, lokaal gebruik ik met kaaltarief met opslag (zonder EB of BTW)

[...]
Bij mij gaat het om een DIY systeem, daar heb je het over lagere kosten, alles zit lager dan de prijs voor enkel alleen PV zou laat leggen incl groepenkast aanpassingen, ivm vele DIY werk.
Ik gebruik Eve LF280k cellen, als je de eerste setup met 14.3kWh accu en uitbreidings busbar eenmaal hebt, is de uitbreiding voor een open protocol hybride systeem, de volgende 14.3kWh rond $2100-2200 incl verzending ( Apexium behuizing, 200A seplos BMS & 16x eve LF280F), wel 2mnd wachten tot schip er is.

[...]

Mijn effecientie ligt rond 90,5% naar mijn beste kunnen meten (in ander topic heb ik dat met wat meer details gepost) Die 9,5% verlies dan hebben we het wel over > 1100kWh, daarvoor is deze setup niet zomaar voor elk PV-systeem geschikt.

Ik kom op ca 80 000kWh (~6 jaar )voor alles eruit is. Wat over netbeheerders meter heen en weer gaat is bij mij maar 30% waarvan nog een deel 1/3 bij negatieve uurprijs geladen is en bij hoger positief uurtarief terug geleverd om ruimte te maken voor eigen PV opwek.
Vergelijken met variabel of vast contract met alleen PV blijft vreselijk lastig, de woning waar ik vorig jaar naar verhuist ben had geen PV en jaren '60 groepenkast/huisinstallatie.

€600-1500/kWh zijn typisch voor gesloten protocol systemen, waar vaak maar 1 of 2 modelen accu's aanpassen, zolang die niet nog onder €400/kWh zakken is het niet bijzonder rendabel en dan moet je nog op letten dat om een volwaardig off/on-grid hybride systeem betreft en niet iets met enkel noodstroom, zodat je volledig kunt bepalen wanneer je wilt laden of ontladen naar het net..

[...]

Met de getallen van mij, John245, KC27 etc kan je wel snel uitrekenen of een thuisaccu al een optie is, ieder zijn situatie is anders.

Als je ook denkt aan een systeem voor uitgestelde teruglevering moet je wel rekenen houden met tenminste een verhouding van 1 tot 4 voor kW tot kWh, anders is de LFP celtemperatuur de bepalende factor voor je max vermogen, waarmee op het net kunt invoeden met dynamisch
Ik bedoel ook niet dat je geen 'zuivere' cijfers post, maar de super mooie cijfers die je haalt zijn wel dankzij een flinke investering. Jij hebt die investering sterk kunnen beperken door een DHZ batterijsysteem, maar dat is voor velen niet weggelegd (en ook zeer onverstandig voor mensen die niet goed weten wat ze doen).

Voor mensen die zich oriënteren op dynamische tarieven geeft dat waarschijnlijk een vertekend beeld van wat ze kunnen verwachten.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-11 17:13
pelt schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:15:

[Afbeelding]
Ik vind het wel een slim product van ze. Zo kan je toch de mensen behouden die liever dynamisch zitten, maar ook opzien tegen de gasprijs deze winter.

Slim hoor.

Sometimes you need to plan for coincidence

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 00:19
Domba schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:10:
[...]

Op dat scherm wat frankrox bedoelt staat het zo. (omdat alleen de variable kosten wilt weten, voor vergelijk met teruglevering)
Ah, juist, ik snap hem. Thanks.
Maakt het plaatje inderdaad behoorlijk anders.
Juni:
€ 0,18 per kWh betaald
€ 0,30 excl vaste kosten per kWh betaald
€ 0,25 per kWh gekregen
Juli:
€ 0,07 per kWh betaald
€ 0,23 excl vaste kosten per kWh betaald
€ 0,25 per kWh gekregen
Augustus:
€ -0,21 per kWh betaald
€ 0,29 excl vaste kosten per kWh betaald
€ 0,26 per kWh gekregen
September:
€ -0,20 per kWh betaald
€ 0,30 excl vaste kosten per kWh betaald
€ 0,26 per kWh gekregen

Dit is met een basis huis afname van +- 10kWh per dag. (Dus afname als ik geen PV zou hebben)
PV (24 x 405Wp)
Sinds half juli één Sessy thuisaccu op NOM.

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-11 00:12
Weet iemand nog een andere plek dan Tibber en The Oxygent waar ze prognoses doen voor de dynamische stroomprijs?

Vond de prijs voor morgen wel wat tegenvallen, 2x zo hoog als voorspeld door The Oxygent.

• John245
dextertje schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:29:
Weet iemand nog een andere plek dan Tibber en The Oxygent waar ze prognoses doen voor de dynamische stroomprijs?

Vond de prijs voor morgen wel wat tegenvallen, 2x zo hoog als voorspeld door The Oxygent.
Met lineaire regressie ga je nooit een goede prognose krijgen.

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 20:50
[...]

Als je €1000,- per kWh betaald dan heb je een kant en klare oplossing gepakt die je hebt laten installeren. Dat kan maar dat kost extra. Zelf doen kost je een stuk minder. Hetzelfde gaat op met zonnepanelen.

Voor de accu's alleen reken ik €0,06 per kWh. Dat is de aanschaf / aantal cycli. Daar komen dan nog de kosten voor de omvormers bij en die gaan veel langer mee dan de accu's. De accu's en omvormers heb ik zelf aangesloten. Is een systeem van Pylontech US5000 accu's met Victron Multiplus omvormers. We zitten hier op Tweakers dus zelf aanleggen mag :) en is denk ik de norm.

Het accu systeem helpt me nu om de kosten een beetje te drukken maar nou ook weer niet heel veel. 18 kWh aan accu vermogen doet niet zoveel wanneer er 120 kWh op een dag wordt opgewekt of de auto een keer volledig moet worden opgeladen.

Afgelopen donderdag was het de moeite niet waard om de accu's te gebruiken. Toch maar €0,20 betaald voor de 91,2 kWh die ik die dag verbruikt heb. Daarvan is 70 kWh de auto in gegaan in de nacht. Door die steeds op de goedkope moment te laden kunnen de kosten meer gedrukt worden dan die paar kWh die ik met de accu's kan schuiven.

Houdt er wel rekening mee dat zodra salderen wordt afgeschaft je de eerste €0,175 winst uit een accu al te pakken hebt als je zelf opwekt los van wat de elektra van het net kost.

De tendens in dit topic is toch wel dat je flexibel moet kunnen omgaan met je verbruik en eventueel accu's moet kunnen inzetten. Als je dat niet kan ben je al het meeste van het voordeel van dynamische tarieven kwijt.

Als thuis accu's vertekenen dan doen zonnepanelen, EV's en warmtepompen dat ook. Immers kan je gas niet zelf opwekken, benzine niet zelf raffineren en als je geen panelen kwijt kan ook nog eens zelf geen elektriciteit opwekken.

• bilgy_no1
s_schimmel schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:12:
[...]

We zitten hier op Tweakers dus zelf aanleggen mag :) en is denk ik de norm.
Niet iedere tweaker is een elektrotechnisch installateur. En zelfs een elektrotechnicus is niet altijd voldoende kundig om een batterijsysteem te maken. Ik denk dat het een uitzondering is als mensen dat allemaal kunnen. Zelfs op Tweakers.

Maar goed, als je met zelfbouw nog €0,06 per kWh extra kwijt bent zou je dat dus mee moeten tellen in de tarieven als je die hier zou rapporteren. Want zonder die investering is dat niet haalbaar.

Ik maak er een beetje een punt van omdat hier vaak mensen komen die twijfelen over de overstap naar dynamische tarieven. Mooi om te laten zien wat mogelijk is met de combinatie van EV en thuisbatterij, maar nog lang niet voor iedereen haalbaar. Dus als mensen met bijv 3500 kWh stroom en 1200 me gas als verbruik vragen wat anderen aan gemiddeld tarief realiseren heeft het noemen van €0,20 weinig nut als niet ook duidelijk is wat daarvoor nodig is. En eigenlijk is die €0,20 dan eigenlijk €0,26 als je de zelfbouw batterijen investering meetelt, en waarschijnlijk €0,30+ als je het moet laten installeren...

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 20:50
bilgy_no1 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:07:
[...]

Niet iedere tweaker is een elektrotechnisch installateur. En zelfs een elektrotechnicus is niet altijd voldoende kundig om een batterijsysteem te maken. Ik denk dat het een uitzondering is als mensen dat allemaal kunnen. Zelfs op Tweakers.

Maar goed, als je met zelfbouw nog €0,06 per kWh extra kwijt bent zou je dat dus mee moeten tellen in de tarieven als je die hier zou rapporteren. Want zonder die investering is dat niet haalbaar.

Ik maak er een beetje een punt van omdat hier vaak mensen komen die twijfelen over de overstap naar dynamische tarieven. Mooi om te laten zien wat mogelijk is met de combinatie van EV en thuisbatterij, maar nog lang niet voor iedereen haalbaar. Dus als mensen met bijv 3500 kWh stroom en 1200 me gas als verbruik vragen wat anderen aan gemiddeld tarief realiseren heeft het noemen van €0,20 weinig nut als niet ook duidelijk is wat daarvoor nodig is. En eigenlijk is die €0,20 dan eigenlijk €0,26 als je de zelfbouw batterijen investering meetelt, en waarschijnlijk €0,30+ als je het moet laten installeren...
Wat reken je dan voor de zonnepanelen? Die teruglevering zit daar ook bij in en die panelen zijn ook niet gratis. De tarieven liggen deze maand overdag nog wel eens hoger dan 's nachts en dat levert dus al verschil tussen import/export op zonder al een accu in te zetten. Als ik de accu laad betaal ik voor 100% capaciteit maar zodra ik ga terugleveren ga ik niet 100% exporteren omdat ik op dat moment ook verbruik en zo een 2 - 4 kWh kwijt ben. Hoe wil je dat in de import/export prijs verdisconteren.

Ben je in staat om al die opwek ook meteen te gebruiken waardoor je wel opwekt maar weinig teruglevert dan ga je waarschijnlijk vooral op de dure momenten importeren en dan lijkt het alsof je veel betaald voor je elektriciteit.

Die €0,20 import die ik benoem is zonder gebruik te maken van de accu. Dat gaat ook voor iedereen anders uitpakken. Als je geen EV hebt en geen andere grootverbruikers, je verbruik vooral op de piek momenten zit en je dat niet kan verplaatsen dan ga je duurder uit zien dan iemand die dat wel heeft. Door een EV thuis te laden op de momenten dat de stroom goedkoop is kan dat aardig je gemiddelde naar beneden drukken. Het is deze maand iedere week wel een aantal keer richting de €0,17 per kWh gegaan.

Door hier allemaal de import/export tarieven die we weten te realiseren en er dan bij te vermelden of we EV, PV en accu hebben is wel een inschatting te maken wat er mogelijk is. Garanties ga je niet krijgen met dynamische tarieven omdat het zo sterk afhankelijk is van je verbruikspatroon.

Iemand die op 3500 kWh per jaar zit heeft waarschijnlijk geen mogelijkheid om dat flexibel in de tijd te spreiden en is heel eerlijk beter af met een vast contract bij Engie.

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Nu online

EmHaKa

harêuh

s_schimmel schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:12:
[...]
Als je dat niet kan ben je al het meeste van het voordeel van dynamische tarieven kwijt.
Voor mij was een belangrijke reden voor het overstappen om die cowboys die de prijs opjagen buiten spel te zetten.
Want bij vaste prijzen is er iemand die de prijs garandeert. En die gaat echt geen verlies nemen.
Dus je betaald onder de streep die speculant.
Daarom moest ik in december 2022 opeens EUR 3,35 per kuub gas gaan betalen en 82 cent per kWh.
De echte prijs is daar nooit in de buurt geweest.

• bilgy_no1
s_schimmel schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:36:
[...]
Door hier allemaal de import/export tarieven die we weten te realiseren en er dan bij te vermelden of we EV, PV en accu hebben is wel een inschatting te maken wat er mogelijk is. Garanties ga je niet krijgen met dynamische tarieven omdat het zo sterk afhankelijk is van je verbruikspatroon.
Dit is eigenlijk precies wat ik bedoel: er moet duidelijk zijn hoe een bepaald gemiddelde is berekend en bereikt. Hier worden wel eens getallen geplaatst zonder die context.

• david033
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-01 19:36
Stroom
All-in normaaltarief € 0,3369 per kWh
All-in daltarief € 0,2647 per kWh
Vaste leveringskosten € 8,81 per maand
Vermindering energiebelasting - € 49,74 per maand

Dit heb ik net afgesloten via gaslicht.com

Bij engie. Dynamische tarieven ben ik echt fan van. Maar een jaar lang gegarandeerd de auto in de nacht laden voor 26 cent (en dat wordt nog goedkoper in 2024, dan zakt het naar 24 cent).

Voor 24 cent een jaar zekerheid mbt auto laden. En de warmtepomp die komt (quatt) in het weekend en nacht ook voor 24 cent dan. Ik kan er naast zitten, dat blijkt dat ik achteraf gezien wel dynamisch had moeten blijven. Maar dit is echt een scherp aanbod. Wetende dat de prijs van gas al geruime tijd oploopt. En dat vindt zijn weerslag ook in de dagprijzen. Ik keer ongetwijfeld nog wel eens terug bij dynamisch. Ben wel overtuigd van het model. Maar alle winst die ik heb gemaakt sinds januari, kan zo weg zijn als het uit de hand loopt. En ja ik kan de auto aan de straat laden met de laadpas van leasemaatschappij. Maar dat soort dingen zit ik niet op te wachten.

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-11 09:55
david033 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:18:
Stroom
All-in normaaltarief € 0,3369 per kWh
All-in daltarief € 0,2647 per kWh
Vaste leveringskosten € 8,81 per maand
Vermindering energiebelasting - € 49,74 per maand

Dit heb ik net afgesloten via gaslicht.com

Bij engie. Dynamische tarieven ben ik echt fan van. Maar een jaar lang gegarandeerd de auto in de nacht laden voor 26 cent (en dat wordt nog goedkoper in 2024, dan zakt het naar 24 cent).

Voor 24 cent een jaar zekerheid mbt auto laden. En de warmtepomp die komt (quatt) in het weekend en nacht ook voor 24 cent dan. Ik kan er naast zitten, dat blijkt dat ik achteraf gezien wel dynamisch had moeten blijven. Maar dit is echt een scherp aanbod. Wetende dat de prijs van gas al geruime tijd oploopt. En dat vindt zijn weerslag ook in de dagprijzen. Ik keer ongetwijfeld nog wel eens terug bij dynamisch. Ben wel overtuigd van het model. Maar alle winst die ik heb gemaakt sinds januari, kan zo weg zijn als het uit de hand loopt. En ja ik kan de auto aan de straat laden met de laadpas van leasemaatschappij. Maar dat soort dingen zit ik niet op te wachten.
Kan je iets meer uitleggen of herstructuren? :) Je hebt een contract afgesloten van 0.26 cent dal toch? geen 24 cent? Heb je nu een laadpaal of niet? Je gaat nu straks aan de straat laden? Waarom laad je niet thuis op met je laadpas? Met een eigen backoffice erbij kan je gewoon 0.40c per kwh vragen dat je werk automatisch betaalt? Lijkt mij genoeg reden om dynamisch te blijven?

Als je zonnepanelen hebt en gaat solar chargen is het nog meer winst maken. Dan in de nacht aftoppen op de mooie momenten.

[ Voor 4% gewijzigd door shadylog op 23-10-2023 14:21 ]

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:42
Per 1 November betrekken wij onze nieuw woning en hier zojuist ook via Gaslicht.com bij Engie een 1-jarig contract afgesloten..

Afname:

Stroom: 4500 kW
Gas: 1700 m3

Prijzen:

Stroom: 0.2937 KWh
Gas: 1.3923 m3

Gas is iets duurder dan bij Vattenfall (1.35 m3), maar aangezien wij alleen gas alleen verbruiken voor warm water en dus meer stroom verbruiken gezoken voor Engie :)

[ Voor 9% gewijzigd door BTFD op 23-10-2023 14:47 ]

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

BTFD schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:14:
Per 1 November betrekken wij onze nieuw woning en hier zojuist ook via Gaslicht.com bij Engie een 1-jarig contract afgesloten..

Stroom: 0.2937 KWh/u
Gas: 1.3923 m3

Gas is iets duurder dan bij Vattenfall (1.35 m3), maar aangezien wij alleen gas alleen verbruiken voor warm water en dus meer stroom verbruiken gezoken voor Engie :)
Jij saldeert alles, of betaal je gewoon in euro's? :P

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:42
de Peer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:25:
[...]
Jij saldeert alles, of betaal je gewoon in euro's? :P
Salderen (nog) niet van toepassing, dus voor nu gewoon betalen in euro's. Zonnepanelen staan wel op het lijstje, maar zal pas medio volgend jaar zijn..

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

• david033
shadylog schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:07:
[...]

Kan je iets meer uitleggen of herstructuren? :) Je hebt een contract afgesloten van 0.26 cent dal toch? geen 24 cent? Heb je nu een laadpaal of niet? Je gaat nu straks aan de straat laden? Waarom laad je niet thuis op met je laadpas? Met een eigen backoffice erbij kan je gewoon 0.40c per kwh vragen dat je werk automatisch betaalt? Lijkt mij genoeg reden om dynamisch te blijven?

Als je zonnepanelen hebt en gaat solar chargen is het nog meer winst maken. Dan in de nacht aftoppen op de mooie momenten.
Iets meer duiding: gemiddeld zit ik op 27 cent de laatste maand. Het gros van mijn verbruik is de EV met 7000 kw per jaar. Dat kan ik straks gegarandeerd doen tegen 26 cent (2023) en 24 cent in 2024. Geen idee wanneer mijn contract verwerkt is en ingaat. Maar zal denk ik niet eerder zijn dan ergens in december. En de vergoeding van werkgever dekt de kosten van 26 cent in 2023 en 24 cent in 2024 ruimschoots.

Ik vind dit een goede deal. De gasprijs stijgt. En het risico dat de stoomprijzen mee gaan stijgen de komende maanden vind ik groot. In de zomer is dynamische prijzen een genot heb ik gemerkt. Maar nu ik een contract kan krijgen dat me in 2024 op 24 cent mijn auto laat laden, dat vind ik een no brainer.

Daarbij heb ik altijd genoten van dynamisch, maar ook risico's gelopen. Ik ging inwendig juichen als hij negatief was en ik geld toe kreeg van Zonneplan en Tibber. De bescherming van de overheid is weg in 2024 en ik bescherm me mezelf nu. Wellicht lukt het me in 2024 gemiddeld om 22 cent te halen bij het auto laden. Maar dan neem ik een risico. En een vast contract is imho nu wel een alternatief geworden, omdat de prijzen een stuk lager liggen.

Ik keer zeker nog eens terug bij dynamisch. Omdat het ook een sport is om tegen spotprijzen te laden en zo.

• dextertje
david033 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:44:
[...]

(..)In de zomer is dynamische prijzen een genot heb ik gemerkt. Maar nu ik een contract kan krijgen dat me in 2024 op 24 cent mijn auto laat laden, dat vind ik een no brainer.

Daarbij heb ik altijd genoten van dynamisch, maar ook risico's gelopen. Ik ging inwendig juichen als hij negatief was en ik geld toe kreeg van Zonneplan en Tibber. De bescherming van de overheid is weg in 2024 en ik bescherm me mezelf nu. Wellicht lukt het me in 2024 gemiddeld om 22 cent te halen bij het auto laden. Maar dan neem ik een risico. En een vast contract is imho nu wel een alternatief geworden, omdat de prijzen een stuk lager liggen.

Ik keer zeker nog eens terug bij dynamisch. Omdat het ook een sport is om tegen spotprijzen te laden en zo.
Heb je zonnepanelen? Ik wilde eigenlijk dynamisch, maar toen Engie op 12 oktober een aanbieding had (alleen die dag) met daluurprijzen van 24,9 ct (inclusief alle belastingen/heffingen), ben ik daar toch voor gezwicht.

Vooral omdat het me lastig lijkt tegen vergelijkbare of hogere tarieven terug te leveren, dan de afnametarieven.
Dus zolang het salderen nog mag, is een vast tarief wat lastiger te verslaan.

Ben wel vast aan het droogoefenen. :+
Dus ik volg de prijzen dagelijks en probeer het verbruik er op af te stemmen (met name het laden van de EV; het is moeilijker om mijn gezinsgenoten ervan te overtuigen op een bepaald tijdstip de was te doen met als argument: alvast oefenen voor wanneer we weer dynamisch hebben). :D

Dat gezegd hebbende, ben wel benieuwd of Tibber gelijk heeft met de stroomprijsprognose van deze week:

De laagste prijzen worden verwacht tijdens de windpieken op dinsdag, vrijdag en zaterdag. (...) De hoogste prijzen worden verwacht op maandag- en donderdagavond wanneer er weinig wind én weinig zon is.

• david033
Ja ik heb wel zonnepanelen. Maar 5. Destijds bij de nieuwbouw woning zat het er bij. En hopelijk gaat het als het zon schijnt rechtstreeks de auto in :) Dat idee had ik altijd bij de zonneplan app.

[ Voor 10% gewijzigd door david033 op 23-10-2023 15:27 ]

• david033
En om appels met appels te vergelijken: ik krijg ook nog 100 retour. Dus bij een verbruik van 10000 gaat er nog 1 cent per kw van af:)

• Domba
Waarvoor stuurt ANWB eigenlijk maandfacturen?

3 pagina's wat niet meer dan 1 echte gebruiks info bevat, het bedrag gelijk aan de bankafschrijving aan ANWB

Ik kan er verder niet een getal op ontdekken die iets met werkelijk verbruik te maken heeft

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-11 09:51
david033 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:44:
[...]

Iets meer duiding: gemiddeld zit ik op 27 cent de laatste maand. Het gros van mijn verbruik is de EV met 7000 kw per jaar. Dat kan ik straks gegarandeerd doen tegen 26 cent (2023) en 24 cent in 2024. Geen idee wanneer mijn contract verwerkt is en ingaat. Maar zal denk ik niet eerder zijn dan ergens in december. En de vergoeding van werkgever dekt de kosten van 26 cent in 2023 en 24 cent in 2024 ruimschoots.

Ik vind dit een goede deal. De gasprijs stijgt. En het risico dat de stoomprijzen mee gaan stijgen de komende maanden vind ik groot. In de zomer is dynamische prijzen een genot heb ik gemerkt. Maar nu ik een contract kan krijgen dat me in 2024 op 24 cent mijn auto laat laden, dat vind ik een no brainer.

Ja er zijn risico's als je dynamisch blijft maar hoe groot zijn die werkelijk als Engie zulk aantrekkelijke tarieven kan aanbieden?

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:37

nwagenaar

God, root. What's the differen

Domba schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:45:
Waarvoor stuurt ANWB eigenlijk maandfacturen?

3 pagina's wat niet meer dan 1 echte gebruiks info bevat, het bedrag gelijk aan de bankafschrijving aan ANWB

Ik kan er verder niet een getal op ontdekken die iets met werkelijk verbruik te maken heeft
Als je de factuur bekijkt dan staat er informatie over de verwachte leveringskosten over de volgende maand op basis van de gegevens dat je hebt aangedragen en waar je termijnbedrag op is gebaseerd.

Het daadwerkelijke verbruiksoverzicht van de kosten van de afgelopen maand kun je raadplegen via app/website bij Verbruikskostenoverzicht; de verwachte bijbetaling kun je zien bij Tussenstand.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• david033
Gecko123 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:22:
[...]

Ja er zijn risico's als je dynamisch blijft maar hoe groot zijn die werkelijk als Engie zulk aantrekkelijke tarieven kan aanbieden?
Hier leg je een causaal verband dat ik lastig vind. Een soort van aanname: zijn de risico's er wel als Engie aantrekkelijke tarieven aanbiedt. Ehm ja.

Voorbeeld: ik heb gas vastgelegd in de zomer voor 1,16 vanaf juli. Toen zat ik iets boven de toen geldende -dynamische tarieven- vandaag zit ik daar ruim onder met 1.16. En als het verbruik omhoog schiet in november december, dan vraag ik me af of de dynamische prijs niet 1,40 gaat naderen.

Zijn de risico's er wel als cooblue zulke aantrekkelijke tarieven kan bieden is dan je vraag in feite.

Ja want het komt al uit: de gasprijs staat al boven 1.16. En nee die duikt in november, december etc. echt niet - met alle geo politieke ontwikkelingen- in eens naar 1,10 of zo. Je kunt daar uiteraard op gokken. Maar de trend is your friend zeggen beleggers en het is wel helder wat de trend is: de gasprijs stijgt. Deze maand was hij al 1,30. En ik voorzie dat dit verder toeneemt. En in de zomer een prijs voor 1,10 vind ik niet zo interessant. Dan verbruik ik 10 kuub. In de winter maanden zit ik op 100 kuub per maand en dan wil ik wel iets van zekerheid. En het prijs voordeel van de goedkope zomermaanden verdampt dan snel.

Ja maar met de risico's valt het wel mee als coolblue zulke aantrekkelijke tarieven kan bieden...........

Ik zie de prijzen in november en december wel.

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:50
Gecko123 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:22:
[...]

Andere markt. Ze kopen op de langetermijnmarkt voor jaar (of meerdere jaren) contracten in. Dus die prijs staat dan ook al vast. Verschil is dat zij inkopen op basis van verbruik wat je opgeeft. Als je meer verbruikt moeten ze (wellicht duur) bijkopen wat niet ingecalculeerd was en andersom.

• Domba
nwagenaar schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:34:
[...]
Als je de factuur bekijkt dan staat er informatie over de verwachte leveringskosten over de volgende maand op basis van de gegevens dat je hebt aangedragen en waar je termijnbedrag op is gebaseerd.
Dus bij netto verbruikers op jaarbasis, staan er nog enigzins plausible getallen?

Ik verzamel alleen correctie bedragen om aan minimale bedrag van €15 te komen
Alle kWh's zijn negatief er is niet 1 positief, dan zou -292kWh een prognose voor volgende maand zijn?

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
dextertje schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:15:
[...]

Heb je zonnepanelen? Ik wilde eigenlijk dynamisch, maar toen Engie op 12 oktober een aanbieding had (alleen die dag) met daluurprijzen van 24,9 ct (inclusief alle belastingen/heffingen), ben ik daar toch voor gezwicht.

Vooral omdat het me lastig lijkt tegen vergelijkbare of hogere tarieven terug te leveren, dan de afnametarieven.
Dus zolang het salderen nog mag, is een vast tarief wat lastiger te verslaan.

Ben wel vast aan het droogoefenen. :+
Dus ik volg de prijzen dagelijks en probeer het verbruik er op af te stemmen (met name het laden van de EV; het is moeilijker om mijn gezinsgenoten ervan te overtuigen op een bepaald tijdstip de was te doen met als argument: alvast oefenen voor wanneer we weer dynamisch hebben). :D

Dat gezegd hebbende, ben wel benieuwd of Tibber gelijk heeft met de stroomprijsprognose van deze week:

De laagste prijzen worden verwacht tijdens de windpieken op dinsdag, vrijdag en zaterdag. (...) De hoogste prijzen worden verwacht op maandag- en donderdagavond wanneer er weinig wind én weinig zon is.
Ja hier ook vanaf volgende maand weer van Tibber naar Engie. Gezien ik al m'n piek verbruik kan weg salderen, zal mijn afnametarief vast zitten op 24,9 cent/kWh. Om dit te evenaren met dynamisch moet het afnametarief gemiddeld veel lager worden dan die 24,9 cent, omdat terug leveren aan Tibber vaak rond de 17 cent (incl belastingen) is als er veel zon is. Ik acht de kans klein dat dit het geval zal zijn over een periode van 12 maanden. Dus zolang salderen nog kan is voor mij dynamisch niet meer interessant.

De prognose van Tibber is trouwens niet uitgekomen. Morgen is het goedkoopste uur 28 cent en moest vandaag of morgen toch EV laden, dus uiteindelijk toch weer voor 31 cent gemiddeld geladen :+

• dextertje
Z___Z schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:00:
[...]

(..)
De prognose van Tibber is trouwens niet uitgekomen. Morgen is het goedkoopste uur 28 cent en moest vandaag of morgen toch EV laden, dus uiteindelijk toch weer voor 31 cent gemiddeld geladen :+
Hmm, misschien had ik niet goed opgelet en was het de prognose van afgelopen week.
De samenvatting van de prognose van deze week is:
Stabiele prijzen die iets hoger zijn dan vorige week. De laagste prijzen worden in het weekend verwacht, vooral op zondag. De hoogste prijzen worden op dinsdag en donderdag verwacht. De rest van de week zal geringe pieken en dalen hebben.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-11 23:57
Ik kan ergens nog wel begrijpen waarom je voor gas overstapt naar een vast tarief (ga ik niet doen want gas gaat er zeer binnenkort af hier).
Maar voor elektriciteit zie ik niet zo dat die prijzen in de winter zoveel hoger zijn dan in de zomer. Wind heeft veel meer invloed op de prijs dan zon. Afgelopen week nog fijn de auto opgeladen 's nachts voor niets (ex belastingen). De angst regeert wat teveel in dit topic, wat mij betreft.

Daarbij speelt voor mij ook een principiële overtuiging: in de energietransitie moeten gebruikers veel meer gestimuleerd worden om energie te verbruiken wanneer het voordelig is. Het ouderwetse dal- vs normaaltarief is daar niet meer geschikt voor.

• Z___Z
  • Niet online
marana schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:25:
Ik kan ergens nog wel begrijpen waarom je voor gas overstapt naar een vast tarief (ga ik niet doen want gas gaat er zeer binnenkort af hier).
Maar voor elektriciteit zie ik niet zo dat die prijzen in de winter zoveel hoger zijn dan in de zomer. Wind heeft veel meer invloed op de prijs dan zon. Afgelopen week nog fijn de auto opgeladen 's nachts voor niets (ex belastingen). De angst regeert wat teveel in dit topic, wat mij betreft.

Daarbij speelt voor mij ook een principiële overtuiging: in de energietransitie moeten gebruikers veel meer gestimuleerd worden om energie te verbruiken wanneer het voordelig is. Het ouderwetse dal- vs normaaltarief is daar niet meer geschikt voor.
Ik denk als je geen zonnepanelen hebt, dat dynamisch nog steeds de beste optie is, maar met zonnepanelen voor meer dan 1/3 van je totale verbruik, moet je de prijs vergelijken met het dal tarief. Daarmee wordt dynamisch een stuk minder interessant.

• Gecko123
VHware schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:56:
[...]

Andere markt. Ze kopen op de langetermijnmarkt voor jaar (of meerdere jaren) contracten in. Dus die prijs staat dan ook al vast. Verschil is dat zij inkopen op basis van verbruik wat je opgeeft. Als je meer verbruikt moeten ze (wellicht duur) bijkopen wat niet ingecalculeerd was en andersom.
Ja het is een andere markt maar een energieproducent kan toch zijn energie op een andere markt verhandelen als hij denkt dat zijn energie daar meer opbrengt. De marktprijs voor energie voor 2024 ontstaat toch nadat aanbieders en afnemers alle risico's hebben afgewogen.

• david033
marana schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:25:

Met het laatste ben ik het eens. Ik mis hier wel een belangrijke factor: tussen de prijs van gas en elektriciteit is een correlatie. Dus als de gasprijs flink stijgt merk je dat ook terug in de prijzen voor elektra. Dat heb ik altijd raar gevonden. Maar dat verband is er wel.

Het gat tussen dynamische tarieven en vaste contracten is echt veel kleiner geworden. Ik betaal nu dynamisch deze maand 27 cent gemiddeld. Het was eerst ondenkbaar dat je contracten kon krijgen rond de 25 cent all in. Toen vond ik dynamisch dus een no Brainer.

Ik zat aanvankeliljk gemiddeld rond de 22 cent en toen waren de prijzen vast rond de 40. Toen was ik 3cht super blij met dynamisch. Nu zie ik en ervaar ik echt andere prijzen en een veranderde risico/rendement verhouding.

• Z___Z
  • Niet online
Precies, in januari zou mijn variabele tarief naar 66 cent/kWh gaan, waarbij de overheid dus 26 cent van ging betalen. Daarom overgestapt naar dynamisch en rond de 30 cent uitgekomen gemiddeld. Dat was een flinke besparing. Nu is het tenzij je echt heel veel verbruikt gerommel in de marge.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:17
Ho even. Mensen zitten nu stroom van oktober 2023 te vergelijken met de komende 12 maanden. Dat heeft een heel ander prijs.

Op de lange termijn markt wordt stroom geprijsd naar verwachte vraag en aanbod - minder zon, meer warmtepomp kost altijd meer dan zomer stroom.

Nov, Dec 23 kost 118, 126 per MWh nu of 11.8 cent ex alles. Oktober tot nu toe was dat maar 9 cent gemiddeld op de day ahead markt.

Dan heb je nog Q1 tot 3 van '24, 139, 116, 121 per MWh. 125 gemiddeld voor komende 11 maanden.

Engie etc kan voor 12.5 cent plus BTW plus 15 cent EB = 30 cent enkel tarief ongeveer ja, dat is precies wat het kost op de markt. Maar met dynamisch bespraar je tzt als in Q2 en 3 weer een hoop geld als de winter weer over is, dat zit al in de voorspelling, ENDEX verkopers willen ook een dikke marge voor de risico.

Zie https://m2m-energy.com/future_prices.php?product=stroom

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:10
david033 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:54:
[...]

Met het laatste ben ik het eens. Ik mis hier wel een belangrijke factor: tussen de prijs van gas en elektriciteit is een correlatie. Dus als de gasprijs flink stijgt merk je dat ook terug in de prijzen voor elektra. Dat heb ik altijd raar gevonden. Maar dat verband is er wel.
Het sterkste verband komt doordat er nog steeds veel stroom wordt opgewekt met gascentrales. Deze draaien natuurlijk niet gratis, dus er zal altijd een bepaald verband zitten tussen de prijs van gas en die van door gas opgewekt stroom. Dit zie je vooral terug op momenten dat de zon niet schijnt en/of het weinig waait, of als de verwachte vraag simpelweg hoger is dan het verwachte aanbod duurzame stroom.

Daarnaast heb je nog het verband van de (gemiddelde) temperatuur. Bij een lage temperatuur verwacht ik meer vraag naar gas, en dus ook een hogere prijs voor gas. Hetzelfde verwacht ik voor stroom, omdat er natuurlijk ook elektrisch verwarmd wordt.

• dextertje
w00key schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:51:
Ho even
(..) Maar met dynamisch bespraar je tzt als in Q2 en 3 weer een hoop geld als de winter weer over is, dat zit al in de voorspelling, ENDEX verkopers willen ook een dikke marge voor de risico.
Ja, dat is juist de reden dat ik nu nog voor vast heb gekozen. 8)
In Q2 en Q3 verkoop ik per saldo stroom in Q4 en Q1 koop ik per saldo stroom in.
Tegen lage prijs verkopen en voor een hoge prijs inkopen... dat is minder voordelig dan voor een vaste (redelijk lage) prijs in- én verkopen. :Y)

Eerlijkheidshalve heb ik afgelopen voorjaar/zomer wel bijna alleen openbaar geladen, omdat dat goedkoper was dan het vast Greenchoice-tarief thuis.
Vanaf afgelopen september ongeveer, zijn we weer thuis gaan laden (komt mede doordat laden bij het werk van mijn vrouw steeg van ~26,5 ct/kWh, naar 50 ct/kWh).

Tenzij de gemeente Nijmegen opeens heel streng gaat handhaven op het verbod om je auto op een openbare plek op te laden vanaf je laadpaal thuis, zal ik volgend jaar wel het hele jaar thuis laden (tegen 24,9 ct/kWh). Eind volgend jaar kan ik dan eens analyseren of ik mijn vaste tarief met dynamische tarieven had kunnen verslaan. :)

• w00key
dextertje schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 00:10:
[...]

In Q2 en Q3 verkoop ik per saldo stroom in Q4 en Q1 koop ik per saldo stroom in.
Tegen lage prijs verkopen en voor een hoge prijs inkopen... dat is minder voordelig dan voor een vaste (redelijk lage) prijs in- én verkopen. :Y)

Eerlijkheidshalve heb ik afgelopen voorjaar/zomer wel bijna alleen openbaar geladen, omdat dat goedkoper was dan het vast Greenchoice-tarief thuis.
Vanaf afgelopen september ongeveer, zijn we weer thuis gaan laden (komt mede doordat laden bij het werk van mijn vrouw steeg van ~26,5 ct/kWh, naar 50 ct/kWh).

Tenzij de gemeente Nijmegen opeens heel streng gaat handhaven op het verbod om je auto op een openbare plek op te laden vanaf je laadpaal thuis, zal ik volgend jaar wel het hele jaar thuis laden (tegen 24,9 ct/kWh). Eind volgend jaar kan ik dan eens analyseren of ik mijn vaste tarief met dynamische tarieven had kunnen verslaan. :)
Ja geniet van je salderen zo lang het kan, het is een hele grote financiële incentive om zonnepanelen aan te schaffen.

Voor mensen zonder zou ik ze niet voor vast gaan, je sponsort dan mensen met panelen 🙂

Aanleggen nu heeft ook geen zin meer, in 2025 saldeer je maar 64% en wordt elk jaar minder.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:00
w00key schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 04:28:
[...]

Ja geniet van je salderen zo lang het kan, het is een hele grote financiële incentive om zonnepanelen aan te schaffen.

Voor mensen zonder zou ik ze niet voor vast gaan, je sponsort dan mensen met panelen 🙂

Aanleggen nu heeft ook geen zin meer, in 2025 saldeer je maar 64% en wordt elk jaar minder.
Het gelige tekstvak al eens gelezen? :)

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-11 21:39
dextertje schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:29:

enappsys (appje te downloaden in play store) geeft volgens mij meestal wel een aardige indicatie.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• david033
dextertje schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 00:10:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb binnenkort ook een Quatt warmtepomp. In de winter verwacht ik ongeveer 1400 kWh extra te verbruiken, wat overeenkomt met een besparing van 700 kuub gas. Als ik dynamisch tarief kies, betaal ik dan meer voor de stroom. In de zomer is de stroomprijs doorgaans lager, maar dan heb ik ook geen behoefte aan vloerverwarming.

Ik kan het verbruik van de warmtepomp niet echt sturen. Of ik zet hem uit en ga terug op gas, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van een warmtepomp.

Ik kan het laden van mijn auto wel redelijk sturen, maar niet altijd in de praktijk. Als de auto leeg is en ik moet ergens heen, moet ik hem opladen, ongeacht de prijs. In de winter is de stroomprijs hoger, dus ik laad de auto dan relatief duur.

In de zomer kan ik de gemiddelde prijs dan wellicht recht trekken. Maar dat wordt lastig als tegelijkertijd een groot verbruiker (warmtepomp) niet draait. En de zonnepanelen minder opbrengen in de goedkope maanden.

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-10 09:55
Heeft iemand ervaring met de eindafrekening bij GroeneStroomLokaal?

Hoe snel kan ik deze verwachten, en hoe snel betalen ze mijn teveel betaalde voorschot terug?

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:08
Jeffrey87 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:49:

Hoe snel kan ik deze verwachten, en hoe snel betalen ze mijn teveel betaalde voorschot terug?
Op 25/02 bevestiging einde levering. Een paar dagen later eerder (23) en voorschotfactuur + afschrijving voor de volgende maand. Na contact 'mocht' ik storneren. De herinneringen bleven wel komen.
Op 27/03 de eindafrekening ontvangen en op 05/04 ontvangen op mijn rekening.

Dus grofweg net binnen de wettelijk vastgestelde 6 weken waarin het moet gebeuren.
N.b. Groenestroomlokaal rekende voor mij een verkeerd capaciteitstarief, dat is uiteindelijk gecorrigeerd op de eindafrekening.

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond P op 24-10-2023 09:17 ]

- knip -

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-11 20:37
Jeffrey87 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:49:

Voor mij: kontrakteind 30/06, eindafrekening nog niet ontvangen. Ik heb eind augustus en september een paar herinneringen gestuurd. Mij werd verteld dat ze "technische problemen" hadden en dat ze er met haast aan werken. Mijn vooruitbetaling was minder dan mijn verbruik, dus ik vind het niet erg. Hoe is de situatie voor jou, vraag je dit omdat ze voor jou ook te laat zijn?

• nwagenaar

nwagenaar

Domba schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:59:
[...]
Dus bij netto verbruikers op jaarbasis, staan er nog enigzins plausible getallen?

Ik verzamel alleen correctie bedragen om aan minimale bedrag van €15 te komen
Alle kWh's zijn negatief er is niet 1 positief, dan zou -292kWh een prognose voor volgende maand zijn?
Bij de aanvraag van je contract bij ANWB heb je (als het goed is tenminste) je vewachtte verbruik en je verwachtte teruglevering opgegeven. Dat heeft je termijnbedrag bepaald, de maandelijkse factuur is dus je termijnbedrag op basis van het verwachte verbruik welke op basis is van die aanvraag.

Ondanks dat ANWB Energy een dynamische energieleverancier is, is het meer een hybride model waarbij je wel elk uur een bedrag per KwH betaalt (of krijgt), waarbij je een termijnbedrag betaalt op basis van je aangegeven verbruik/opbrengst en waarbij je opbrengst in een potje wordt gedaan en wordt verrekent via je jaarrekening (of na vertrek/opzegging).

- Het verbruiksoverzicht per maand onder Facturen zijn de daadwerkelijke leveringskosten (of stroomkosten) die je moet betalen voor de levering van energie in die ene maand.

Immers je hebt een dynamisch energie contract waardoor je elk uur een ander bedrag per KwH kunt hebben en je zult rond bepaalde tijden (ik ga er even vanuit dat je ook een PV-installatie hebt) wat moeten betalen voor de levering omdat er geen opwekking is geweest bijvoorbeeld (bijvoorbeeld in de avond/nacht).

- De tussenstand laat daarentegen de daadwerkelijke eindbedragen zien (verbruik en opbrengst incl. belastingen, ksoten, etc) per maand in verhouding met je termijnbedrag.

Je deze informatie gebruiken voor het evalueren of je op het einde van het jaar alsnog moet bijbetalen en-of jij je termijnbedrag moet aanpassen.

- Als je dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse/jaar details wilt zien/controleren dan kan dit bij Energiekosten; die laat de daadwerkelijke kosten zien incl. BTW, belasting, transportkosten, etc.

In mijn geval loop ik verder onder de grafiek (juli, augustus, september en zelfs oktober was goed qua opwekking vs verbruik), maar ik verwacht dat de periode van november t/m februari dat de aannames wel zal kloppen qua opgegeven verwacht verbruik.

• Gecko123
mightym schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:38:
[...]

enappsys (appje te downloaden in play store) geeft volgens mij meestal wel een aardige indicatie.
Mijn ervaring is dat deze inderdaad een betere indicatie geeft. Jammer dat sommige grafieken slecht leesbaar zijn. ;)

• Raymond P
@nwagenaar Je weet het mooi te rationaliseren. :P
ANWB is de leverancier van mijn gas, op de factuur (waar het om ging) staat niet zo veel info hoor. :)

Het (web) portaal is grafisch grappig met oneindig veel slecht af te lezen grafiekjes maar relevante info eruit trekken is dramatisch moeilijk.
Wil ik bijvoorbeeld mijn status weten dan moet ik de jaarweergave van verbruik pakken, die onthouden, overschakelen naar maandweergave en de lopende maand bij het eerder onthouden bedrag tellen.
Vervolgens moet ik naar de facturen gaan en de voorschotten bij elkaar optellen om daar het eerder berekend bedrag vanaf te trekken.
"Tussenstand" is een combinatie van voorspelde en werkelijke kosten, daar heb ik helemaal niets aan zonder over de grafiekpunten te hoveren en alsnog handmatig een calculatie te doen. Daarbij moet ik dan rekening houden dat de numerieke weergave van werkelijke en verwachte kosten hetzelfde is opgemaakt.

Zou ik terug willen kijken naar wat mijn gasverbruik in augustus was dan kan ik op gas klikken met standaard een maandweergave geopend op de lopende maand, daar kan ik dan op pijltjes drukken om naar augustus te 'scrollen' maar moet ik wel (merkbaar lang) wachten op het laden van de data van elke tussenliggende maand. Alternatief kan ik ook de jaarweergave openen en hoveren over de grafiekpunten zonder de mogelijkheid te hebben die data te kopiëren.

Het gewogen gemiddelde tarief is ook nergens te vinden, wil ik die weten dan mag ik gaskosten en variabele kosten zelf optellen en delen door het verbruik. Per maand, want de jaarweergave mist de fold-out met die data.

Wellicht dat deze dingetjes in de app beter geregeld zijn, maar gezien geëxtraheerde data op een smartphone lastiger te verwerken is heb ik daar niet eens naar gekeken.
(Ik heb ook 'gewoon' m'n eigen oplossing draaien dus de nood is niet hoog.)

Als ik mij verplaats in een situatie waar je niet enkel gas afneemt maar ook stroom én ook nog eens teruglevert dan kan ik de onvrede van @Domba wel begrijpen...

- knip -

• Gecko123
w00key schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:51:
Ho even. Mensen zitten nu stroom van oktober 2023 te vergelijken met de komende 12 maanden. Dat heeft een heel ander prijs.

Op de lange termijn markt wordt stroom geprijsd naar verwachte vraag en aanbod - minder zon, meer warmtepomp kost altijd meer dan zomer stroom.

Nov, Dec 23 kost 118, 126 per MWh nu of 11.8 cent ex alles. Oktober tot nu toe was dat maar 9 cent gemiddeld op de day ahead markt.

Dan heb je nog Q1 tot 3 van '24, 139, 116, 121 per MWh. 125 gemiddeld voor komende 11 maanden.

Engie etc kan voor 12.5 cent plus BTW plus 15 cent EB = 30 cent enkel tarief ongeveer ja, dat is precies wat het kost op de markt. Maar met dynamisch bespraar je tzt als in Q2 en 3 weer een hoop geld als de winter weer over is, dat zit al in de voorspelling, ENDEX verkopers willen ook een dikke marge voor de risico.

Zie https://m2m-energy.com/future_prices.php?product=stroom
Bedankt voor de link.

En toch zie ik die dikke marges voor de ENDEX verkopers niet. Of waar zie jij die?

Het daltarief van 24,9 ct (aanbod Engie 12 oktober j.l) is excl belastingen 9,6 cent. Dat is als ik snel kijk onder alle futures. Als je in verbruik kunt sturen naar daluren bijvoorbeeld met een EV dan lijkt dit behoorlijk scherp in vergelijking met mijn day-ahead prijs ervaringen van afgelopen 10 maanden. Even los gezien van eigen opwek.

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 24-10-2023 10:51 ]

• nwagenaar

nwagenaar

Raymond P schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:38:
@nwagenaar Je weet het mooi te rationaliseren. :P
ANWB is de leverancier van mijn gas, op de factuur (waar het om ging) staat niet zo veel info hoor. :)
Ik heb geen ervaring met de dynamische gaslevering vanuit ANWB, maar ik geef je gelijk!

Ja de site/app is inderdaad ruk en hetzelfde geldt voor de maandelijkse factuur icm stroom. Want het is in feite geen echte factuur, maar een calculatie van je verwachte maandverbruik in verhouding met je termijnbedrag op basis van gegevens dat je hebt opgegeven bij het aangaan van het contract :+

Wat ook ruk is dat je redelijk wat moet klikken voor bepaalde informatie. Wat helemaal apart is dat ze niet de daadwerkelijke eindkosten per uur (dus incl. belasting, etc, etc) laten zien in de uur-tarieven.

Het wordt hoog tijd dat die beloofde update (die deze maand zou komen geloof ik) eens gaat gebeuren :P

• w00key
Gecko123 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:49:
[...]

Bedankt voor de link.

En toch zie ik die dikke marges voor de ENDEX verkopers niet. Of waar zie jij die?

Het daltarief van 24,9 ct (aanbod Engie 12 oktober j.l) is excl belastingen 9,6 cent. Dat is als ik snel kijk onder alle futures. Als je in verbruik kunt sturen naar daluren bijvoorbeeld met een EV dan lijkt dit behoorlijk scherp in vergelijking met mijn day-ahead prijs ervaringen van afgelopen 10 maanden. Even los gezien van eigen opwek.
Ex BTW ex alles is dit de gemiddelde prijs van afgelopen jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvvY27LSVu9aGbJPo_Uq5Bn9hnU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wqV1NwuwtogOT9Zsrzl12yHb.png?f=fotoalbum_large

Met nog mooiere prijzen als je je vraag kan sturen.

• Domba
@Raymond P Ik probeer uit te vinden was ANWB doet, dan kan ik een verbetering voorstellen,
Heb ik ook bij Tibber gedaan, daar was in begin ook geen touw vast te knopen aan de getallen, Miste de teruglevering en afname ging soms met honderden en heel soms >1000kWh omhoog in een uur of ineens 500kWh naar beneden, terwijl de P4 uitlezingen wel correct binnen kwamen.

Ik ben gasloos, heb alleen electriciteit en heb ook nog een thuisaccu.
In de afgelopen 4 weken heb ik rond €80 aan tegoed opgebouwd en we zijn nu opweg naar de winter dan heb ik ook niet elke dag stroom nodig of wordt er teruggeleverd

Wat ik zie dat het ANWB systeem voor mij er niet mee overweg kan en bij aangaan heb ik werkelijk te verwachten verbruik en teruglevering opgegeven.
€15 is het absolute minimale maandbedrag van ANWB dat ze elke maand willen ontvangen,

Op de factuur doen ze een hele berekening en met minimale maandcorrectie bedrag brengen ze op €15.

Alleen hoe ze aan het aantal kWh komen is een raadsel,, ik gok dat ze er niet in voorzien hebben dat je ook een negatieve maandbedrag kunt hebben bij toch meer afname dan teruglevering (benutten van uurtarief verschillen). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fvb5jNBkJqpFfUA7vGPotfb2TfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aXzW9aTy2jbvmAI6btEuHVDX.png?f=fotoalbum_large

• Domba
nwagenaar schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:57:
[...]
Het wordt hoog tijd dat die beloofde update (die deze maand zou komen geloof ik) eens gaat gebeuren :P
Dan ben ik benieuwd waar ze meegaan komen, of het alleen grafisch is met meer logische informatie bij elkaar of ook nog iets aan de berekeningen zelf doen voor oa tussenstand.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:12
Mweh, veel te weinig verschil tussen hoogste en laagste prijs. Zo kan ik mijn accu niet laden/zinnig gebruiken.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:47

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Wij staan er tot nu toe nog goed voor bij ANWB Energie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRG3YN5k5yN3CWjr1Zpb5HhkCrE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mIEvhdlQeUE8gVIZ1s3IHka6.png?f=user_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Raymond P
@Domba Die cijfers komen dus vermoedelijk voort uit de door jou opgegeven SJV. Ik heb een knopje om het voorschot te herberekenen, daar zou je een correlatie moeten kunnen vinden.

@G_Dragon En eigelijk zou daar dus moeten staan: je hebt nog 400 van ons tegoed. De rest is namelijk koffiedik kijken. :)

- knip -

• G_Dragon

G_Dragon

@Raymond P Ja ik snap er eerlijk gezegd niet onwijs veel van en ben soms ook nog eens traag van begrip :P, maar zoals ik het zie krijg ik nu €186 terug als we zo doorgaan en niet boven de verwachte lijn komen.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Gecko123
Gecko123 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:49:
[...]

Bedankt voor de link.

De eerder genoemde 9,6 ct is inclusief btw. Dit moet exclusief btw 8 ct zijn. Dit zit dus erg laag in vergelijking met Tibber met een gemiddelde prijs van 10,8 ct over het jaar.

Met slimladen met Tibber zit ik YTD op 7,1 cent exclusief belastingen (23,88 cent inclusief belastingen) inclusief Tibber toeslag 1,8 cent (geloof ik).

[ Voor 4% gewijzigd door Gecko123 op 24-10-2023 14:21 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

G_Dragon schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:09:
@Raymond P Ja ik snap er eerlijk gezegd niet onwijs veel van en ben soms ook nog eens traag van begrip :P, maar zoals ik het zie krijg ik nu €186 terug als we zo doorgaan en niet boven de verwachte lijn komen.
huh maar uit de grafiek blijkt toch juist dat je nu al 5 maanden op rij hogere kosten maakt dan verwacht?
bijvoorbeeld in Julie: 50 euro kosten terwijl er 10 verwacht waren.

hoezo sta je er dan goed voor?

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 24-10-2023 14:24 ]

• Raymond P
G_Dragon schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:09:
Die verwachte lijn is wel enorm fictioneel. Je zit er immers al maanden boven en krijgt nog steeds geld terug.
Je krijgt 186 terug als je verbruik niet afwijkt van je standaard jaarverbruik én jouw verbruiksprofiel matcht met het (waarschijnlijk) generieke profiel dat gebruikt is én de geschatte tarieven overeen komen met de werkelijkheid.

En gezien er een kalenderjaar overbrugt wordt, bekend is dat netbeheerkosten stijgen en mileuheffingen veranderen kan je nu al stellen dat dat niet zal kloppen. :)

edit: ffs, de lijn "verwachte kosten" zijn de werkelijk gemaakte kosten als de grafiekpunten zich in het verleden bevinden. En de lijn "werkelijke kosten" is je voorschotbedrag.

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 24-10-2023 14:28 ]

- knip -

• G_Dragon

G_Dragon

de Peer schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:23:
[...]

huh maar uit de grafiek blijkt toch juist dat je nu al 5 maanden op rij hogere kosten maakt dan verwacht?
Ja klopt maar zelfs met die hogere kosten dan verwacht blijft het bedrag telkens boven de €150 euro, hij past zich maandelijks aan. Dit heb ik in de gaten gehouden dus vandaar dat ik dat riep.

• themeparktommy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-10 16:26

themeparktommy

Pretparkgek!

G_Dragon schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Ja klopt maar zelfs met die hogere kosten dan verwacht blijft het bedrag telkens boven de €150 euro, hij past zich maandelijks aan. Dit heb ik in de gaten gehouden dus vandaar dat ik dat riep.
Dat komt vooral omdat de kosten nu worden gebaseerd op een fictieve dagprijs voor je gas. Meestal is die hoger dan het daadwerkelijke bedrag. Daarom is de kans dat je geld terugkrijgt groter dan dat je bij moet betalen. Bij mijn vaststelling van het maandbedrag werd de gasprijs gepeild op € 1,36. maar gemiddeld heb ik nu zo'n 1,19 moeten betalen. Vandaar het verschil en kun je zelfs wanneer je over je geschatte verbruik zit in het groen staan.

Je gepeilde gasprijs staat ook op de factuur vermeld.

[ Voor 3% gewijzigd door themeparktommy op 24-10-2023 15:04 ]

Grafisch Ontwerper, 999 Games

• G_Dragon

G_Dragon

themeparktommy schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:03:
[...]

Dat komt vooral omdat de kosten nu worden gebaseerd op een fictieve dagprijs voor je gas. Meestal is die hoger dan het daadwerkelijke bedrag. Daarom is de kans dat je geld terugkrijgt groter dan dat je bij moet betalen. Bij mijn vaststelling van het maandbedrag werd de gasprijs gepeild op € 1,36. maar gemiddeld heb ik nu zo'n 1,19 moeten betalen. Vandaar het verschil en kun je zelfs wanneer je over je geschatte verbruik zit in het groen staan.

Je gepeilde gasprijs staat ook op de factuur vermeld.
Oke duidelijk, ik vind het allemaal erg lastig maar probeer me er wel goed in te verdiepen.
Net nog even gekeken naar mijn gas en stroom verbruik van dit jaar en dit zitten er allemaal onder dus dan snap ik niet waarom dat tabel die ik eerst had gepost wel aangeeft dat ik erboven ben gekomen. Zie hieronder maar wat ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zla5QE22VxJVg5c1t2qfkqsDYPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdbvtLfoq7qMjUzSG3smgMqU.jpg?f=fotoalbum_large

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:33

silverball

De wagen voor moderne mensen

w00key schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:47:
[...]

Ex BTW ex alles is dit de gemiddelde prijs van afgelopen jaar:

[Afbeelding]

Met nog mooiere prijzen als je je vraag kan sturen.
Vattenfall zit ook op € 0,317492 inclusief voor daltarief, kan mij niet voorstellen dat er nog een case gemaakt kan worden voor dayahead. Dan moet je je verbruik extreem sturen en in onzekerheid zitten voor een paar cent de kwh marge.

Overigens; is er ergens een historisch overzicht van dayahead beschikbaar?

[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 24-10-2023 16:59 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Domba
Raymond P schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:03:
@Domba Die cijfers komen dus vermoedelijk voort uit de door jou opgegeven SJV. Ik heb een knopje om het voorschot te herberekenen, daar zou je een correlatie moeten kunnen vinden.
Ik kan herberekenen, blijft zelfde uitkomen enkel een bedrag €15, zonder details.
(is ook niet zo vreemd, op jaarbasis ontvang ik voor de teruglevering na aftrek kosten afname >€800 een positieve jaarrekening voor een hoger maandbedrag zit er ook niet snel in)

Voor contract ontving, heb ik ook per E-mail een toelichting geschreven op verzoek, dat ik op de laagste 3 uurtarieven afneem als nodig heb en eigenlijk alleen op de hoogste 2-3 uurtarieven teruglever (uitgestelde teruglevering) , wat ik niet nodig heb. Van April-September had ik bijna elke dag om 10 uur een lege accu voor de dag (slecht weerdagen uitgezonderd) en voor Oktober-Maart probeer ik mij accu vol te houden met de 2-3 laagste uurtarieven van de steeds bekende 35 DAH uurtarieven (en niet te vergeten als nodig kan ik met 17kW laden ).
Dit verwarmingseizoen zal het zowiezo anders zijn met weer een operationele warmtebuffer (zelfde principe als mijn vorige woning) en dan kan ik 3-5 dagen geheel in eiland mode blijven als de uurprijs me niet bevalt

Voor Tibber wacht ik ook nog op de eindrekening, voor overschot heb ik te veel EB en BTW ontvangen, die zal ik nog moeten terugbetalen, zal wel handwerk voor ze zijn. Binnen saldeervolume heb ik gemiddeld 9ct/kWh meer ontvangen voor teruglevering dan betaald is voor afgenomen kWh's.

• anboni
  • Laatst online: 17:26
silverball schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:58:
[...]

Vattenfall zit ook op € 0,317492 inclusief voor daltarief, kan mij niet voorstellen dat er nog een case gemaakt kan worden voor dayahead. Dan moet je je verbruik extreem sturen en in onzekerheid zitten voor een paar cent de kwh marge.
Als jij het 'extreem' vindt om het opladen van de EV te plannen naar de goedkoopste uren, sure... 8)7
Overigens; is er ergens een historisch overzicht van dayahead beschikbaar?
Geen idee. Misschien dat je iets in de startpost kunt vinden?

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-11 23:27

Armada

-Wat wil je weten?-

[...]

Ik zal wel te dom zijn om die app te gebruiken, maar die geeft toch een prijs van CO2 weer en niet een MWH prijs?

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:43
silverball schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:58:
[...]

. . .
Ik zit vanaf half februari op dynamisch tarief en kom gemiddeld op €0,26 inclusief. Daar hoef ik niets extreems voor te doen.
De elektrische boiler verwarmt dagelijks tijdens de goedkoopste uren en ik doe de was vnl. in het weekend, want dan zijn de tarieven vaak nog extra laag. Maar eigenlijk was ik dat altijd al gewend, dus kost ook geen extreme moeite.
En ik heb niet eens een EV.

Bovendien moet je dynamisch niet vergelijken met het daltarief maar met het gemiddelde van dal en normaal.

Het is nu alleen even afwachten wat de tarieven gaan doen in de winter.
Voorlopig heb ik al een hoop "winst" gemaakt, want ik kwam van een variabel contract van €0,78 / kWu en als ik niet was overgestapt, dan had ik daar nog 3 a 4 maanden aan vast gezeten.

[ Voor 5% gewijzigd door JukeboxBill op 24-10-2023 18:07 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

JukeboxBill schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:00:
[...]

Ik zit vanaf half februari op dynamisch tarief en kom gemiddeld op €0,26 inclusief. Daar hoef ik niets extreems voor te doen.
Hier wel een EV en all-electric. Ik let wel op de EV en wanneer die laadt en de boiler dagelijkse verhitting, maar verder dan dat relatief weinig.
Ik heb het idee dat mensen in vergelijking met een vast contract niet helemaal appels met appels aan het vergelijken zijn. Het daltarief wordt veel aangehaald, terwijl er dan ook flink betaald wordt voor het piektarief. En dan heeft mijn leverancier Tibber een gemiddeld (ongewogen) tarief voor de dag. Als dat de werkelijkheid zou zijn, dan zou dat sinds mijn start in feb van dit jaar 28,9 zijn, maar ik heb gemiddeld (en gewogen over het daadwerkelijke verbruik) in het afgelopen jaar 25,5 gebruikt.
Ik gebruik de berekening op de Tibber site voor de proxy van de gemiddelde ongewogen prijs van komende 12 maanden, dan zie je 30,59 ct/KwH (op moment van tikken) en ik weet er blijkbaar (meer dan) 10% vanaf te krijgen met deze handeling. M.a.w.: voor mij zou het gewogen gemiddelde tarief van een vast contract zich op minder dan 27ct moeten bevinden (voor mij persoonlijk 60% dal/ 40% piek) en daar zat het ook met het Engie contract van 12 okt nog niet.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-11 23:57
Armada schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:16:
[...]

Ik heb het idee dat mensen in vergelijking met een vast contract niet helemaal appels met appels aan het vergelijken zijn. Het daltarief wordt veel aangehaald, terwijl er dan ook flink betaald wordt voor het piektarief.
Er spelen 2 dingen een rol.
1: iedereen wil altijd voor zichzelf bevestigen dat de juiste keuze is gemaakt. Dus daar zal naartoe gerekend worden.
2: niet iedereen kan tegen de onzekerheid van de dagprijzen.

Er wordt vaak verwezen naar de extreme gasprijzen (en daarin meegetrokken elektriciteitsprijzen) en de angst dat dat deze winter ook gaat gebeuren, terwijl die extreme prijzen in 2022 in augustus golden. Ja er was ook weer een piekje in december maar die was minder extreem.

Ik persoonlijk denk dat het niet snel weer zo'n vaart zal lopen. De gasreserves zitten nu vol, toen moesten ze nog gevuld worden voor de winter. Ja er is nu meer oorlog in de wereld maar daarvan zien we het effect deze maand niet terug, dus dat zal ook wel loslopen.

• Gecko123
Armada schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:50:
[...]

Ik zal wel te dom zijn om die app te gebruiken, maar die geeft toch een prijs van CO2 weer en niet een MWH prijs?
De app heeft 4 grafieken in een raster. In de grafiek rechts- en linksonder staat ook de prijs. In de lijn grafiek is dit de paarse lijn. Heb je hem wel ingesteld voor Nederland?

De waarde in euro's is in de lijngrafiek bij mij niet af te lezen maar omdat je onderaan naar de verschillende dagen kunt swipen kun je wel zien wanneer de prijs het laagste (en het hoogste) is voor 4 dagen vooruit is en of dat bijvoorbeeld snachts of in de middag is.

• silverball
  • Laatst online: 13:33

silverball

De wagen voor moderne mensen

anboni schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:17:
[...]

Als jij het 'extreem' vindt om het opladen van de EV te plannen naar de goedkoopste uren, sure... 8)7

[...]

Geen idee. Misschien dat je iets in de startpost kunt vinden?
Uuh ja ik had de openingspost niet afdoende gelezen, bedankt.

Overigens bedoel ik met extreem sturen puur het alleen afwassen, koken en wasjes draaien op het goedkoopste moment; een overgroot deel van Nederland, inclusief ik (tot mijn volgende leasebak waarschijnlijk O-) )heeft geen EV en vooral geen mogelijkheid tot het plaatsen van een laadpaal achter eigen aansluiting. Maar wellicht projecteer ik hier te extreem op mijn situatie .

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 23:17
silverball schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:04:
[...]

Overigens bedoel ik met extreem sturen puur het alleen afwassen, koken en wasjes draaien op het goedkoopste moment; een overgroot deel van Nederland, inclusief ik (tot mijn volgende leasebak waarschijnlijk O-) )heeft geen EV en vooral geen mogelijkheid tot het plaatsen van een laadpaal achter eigen aansluiting. Maar wellicht projecteer ik hier te extreem op mijn situatie .
Of dit tot de mogelijkheden behoort van “een overgroot deel van Nederland” doet niets af welk contract (dynamisch of vast) goedkoper is, was, of zal zijn.

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

Gecko123 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:46:
[...]

In de grafiek rechts- en linksonder staat ook de prijs. In de lijn grafiek is dit de paarse lijn. Heb je hem wel ingesteld voor Nederland?

De waarde in euro's is in de lijngrafiek bij mij niet af te lezen maar omdat je onderaan naar de verschillende dagen kunt swipen kun je wel zien wanneer de prijs het laagste (en het hoogste) is voor 4 dagen vooruit is en of dat bijvoorbeeld snachts of in de middag is.
Jazeker, maar wat is volgens jou de eenheid van die prijs? EUR per …?
Of gebruik jij hem alleen voor relatieve vergelijkingen?

• doktorsson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:26
Ik heb me zo goed mogelijk geprobeerd te verdiepen in deze materie...

Ik wek ongeveer even veel op als ik verbruik (ongeveer 2000kWh) en zit te kijken naar andere mogelijkheden qua energiecontracten. Daarnast wordt het huis en water verwarmd met gas. Zonnepanelen (2500 wp) liggen op zuid-zuid/west.

Klopt het dat een dynamisch contract voor mij minder aantrekkelijk is? Er zijn weinig dingen die ik 's nachts meer met goedkopere stroom kan doen behalve vaatwasser aan en wassen.

• Raymond P
Zolang je kunt salderen zou ik daar (met zo'n ratio) vooral gewoon gebruik van maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 25-10-2023 11:22 ]

- knip -

• dextertje
JukeboxBill schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:00:
[...]

(..)
Bovendien moet je dynamisch niet vergelijken met het daltarief maar met het gemiddelde van dal en normaal.
(..)
Voor mezelf reken ik wel met daltarief, omdat ik per saldo op jaarbasis meer teruglever tijdens de reguliere normaaluren. Dus zolang 100% salderen nog geldt, betaal ik alleen voor het daluurverbruik.
Dat geldt uiteraard niet voor iedereen.

• dextertje
Armada schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:31:
[...]

De eenheden zijn EUR/MWh, dus deel die door 1000 en je krijgt de (kale) prijs per kWh. Zo is voor zondag aanstaande een minimumprijs van € 29,72/MWh voorspeld, dat is € 0,02972 of 2,972 cent per kWh. Ik vermoed dat het een ex-btw prijs is.

• dextertje
[...]

Bedankt! De info is heel nuttig.
Jammer dat de grafieken in de app zelf niet superhandig te lezen zijn. Op Android is het iets handiger dan op iOS, heb ik gemerkt: je kunt in de Android-versie inzoomen op de grafieken. Maar desondanks erg blij mee, nu even kijken hoe goed de voorspellingen zijn.

• doktorsson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:26
Raymond P schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:21:
Zolang je kunt salderen zou ik daar (met zo'n ratio) vooral gewoon gebruik van maken.
Kan dat niet met een dymanisch contract?

• Raymond P
doktorsson schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

Jawel, maar dat werkt net wat anders dan in een jaar alles op 1 hoop gooien (zoals bij een vast contract gedaan wordt).
Voor belastingen, heffingen en andere kosten geldt dat je ze 1:1 saldeert. De tariefperiode is bij dynamisch enkel een stukje korter.

Je kunt je ietwat meer verdiepen door de TS te lezen, die staat bomvol met (relevante) info.

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 25-10-2023 11:47 ]

- knip -

• Gecko123
Armada schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:31:
[...]

Euro per megawattuur. Volgens mij. Maar gebruik inderdaad alleen als relatieve vergelijking.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:45

bert pit

asdasd

doktorsson schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:07:
Ik heb me zo goed mogelijk geprobeerd te verdiepen in deze materie...

Ik wek ongeveer even veel op als ik verbruik (ongeveer 2000kWh) en zit te kijken naar andere mogelijkheden qua energiecontracten. Daarnast wordt het huis en water verwarmd met gas. Zonnepanelen (2500 wp) liggen op zuid-zuid/west.

Klopt het dat een dynamisch contract voor mij minder aantrekkelijk is? Er zijn weinig dingen die ik 's nachts meer met goedkopere stroom kan doen behalve vaatwasser aan en wassen.
Als je nu break even draait is een dynamisch contract waarschijnlijk niet interessant. Althans als je een gemiddeld gebruiksprofiel hebt.

Even met de hele grote dikke natte vinger: Zonnepanelen wekken stroom op tegen lage verkooptarieven, vaak ontvang 18 cent als de zon schijnt. Als de zon weg is betaal je 30 tot 34 cent. Dus zolang je geen hele grote verbruikers heb die je kunt sturen, is het waarschijnlijk niet interessant.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-11 12:14
doktorsson schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

Ja en nee.

Ja, je saldeert alleen de belastingen.

Nee, het kale tarief saldeer je niet bij een dynamisch contract.

Je betaalt het kale tarief tijdens je verbruik en je ontvangt het kale tarief tijdens je opwek. En zoals anderen hier ook al zeggen, het gros van de zon-energie wordt opgewerkt tijdens moment dat energie bijna niets waard is (omdat we allemaal teveel zon-energie opwekken tijdens zonnige dagen, waardoor de marktprijs op dat moment keldert).

Dus zolang je in Nederland nog volledig (of straks een groot stuk van je totale verbruik) kunt salderen, is een dynamisch contract in heel veel gevallen niet interessant voor zonnepaneelbezitters.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• themeparktommy
  • Laatst online: 30-10 16:26

themeparktommy

Pretparkgek!

ANWB gaat in de aanval op alle berichten dat iedereen weer aan de vaste tarieven moet haha

https://merk.anwb.nl/m/4d...-Energie-oktober-2023.pdf

Grafisch Ontwerper, 999 Games

• Simmersnie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-11 13:34
Goed nieuws voor gebruikers van HomeWizard Energy-app met dynamisch contract!

Werd vandaag verrast door een update van de app. In de nieuwe versie kun je nu voor wat betreft de kosten ook instellen dat je een dynamisch tarief hebt. Doordat jezelf de opslag per kWh kunt invoeren, is het geschikt voor alle contracten die op basis van de Epex werken.
En het leuke is, dat je ook historische leveranciers-opslag/energiebelasting kunt invoeren! De uurprijzen (ook de historische) haalt de app automatisch op. Met terugwerkende kracht kun je zo de stroomkosten per dag, week, maand, jaar (voor zover de meetdata beschikbaar is) terug laten rekenen/controleren!

Heb zelf Tibber als leverancier, dus eens even geprobeerd. En jawel, Tibber en HomeWizard rekenen exact dezelfde kosten uit per dag, maand, etc.. In 2 van de 10 maanden zat er één cent verschil tussen beide. In één maand was dit een groter verschil; dit als gevolg van een storing bij het uitlezen van de meter door de Netwerkbeheerder. (Tibber = P4-data van Netwerkbeheerder, en HomeWizard = P1-data van de dongle).
Natuurlijk zijn er ook andere mogelijkheden om de berekening van de leverancier te checken (Excel, HA, etc.). Maar er zijn vast velen, die dit wel net zo makkelijk vinden.

Ook P1-Monitor kan sinds kort overweg met dynamische prijzen. Werkt ook prima, alleen is het daar niet mogelijk om het verleden door te laten rekenen. Wel mooi om te zien, dat de dynamische contract-variant door steeds meer programma's, apps, portals, etc. ondersteund wordt! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdfDITcl9NO71E4q3jBcw0XqLlU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2OH3pRl7KbzcfbDvliE7dfnb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door Simmersnie op 27-10-2023 21:15 . Reden: Verduidelijking ]

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:17
Klopt natuurlijk helemaal wat de ANWB stelt, maar ik heb er ook het komend jaar niet voor gekozen. Dat heeft met de salderingsregeling te maken. Het voordeel zal heel klein zijn en moet er verplicht heel veel voor doen. Salderingsregeling deels weg is voor mij richting dynamisch. In de tussentijd probeer ik voor het milieu de groene lijn te volgen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:12
Ik moet heel eerlijk zeggen, ik zit bij Tibber en ben zeer tevreden.
Heb 21 panelen, onze opwek is 7,2 megawatt per jaar, ons verbruik nog niet eens de helft.
Ik heb destijds gekozen om het dak vol te leggen als schot voor de boeg op meer verbruik.

Er is nu een 6.3kw airco in de woonkamer bijgekomen ter vervanging van verwarmen via CV/gas, en waarempel er komt een volledig elektrische auto in december.

Maar dat heeft me er eigenlijk niet van weerhouden om te kijken of te wisselen naar andere energiemaatschappijen of vaste contracten. Ik vind het concept van Tibber gewoon prettig:

1. negatieve energieprijs
2. betalen en bepalen per uur wanneer energie het gunstigste is
3. een voorschot van 0 euro op ons contract juist vanwege overproductie

Dit is voor het eerst met recht dat ik kan zeggen we betalen 0 euro aan stroom, dat heb ik bij nog geen andere energie leverancier meegemaakt. Ook als ik kijk naar de TLV's die nu gegeven worden, tja soms is het 4 cent, soms is het 14 cent en uitzonderlijk is het 20 cent. Dat lijkt mij in mijn ogen nog steeds beter dan een vaste TLV van 5 cent of 9 cent. (Dat is wat ik in het TLV topic lees).

Dus ik vind een dynamisch contract helemaal zo gek nog niet. En als ik hier kijk: https://www.independer.nl...elen/terugleververgoeding zie ik er geen een bijzitten op vandebron na die nu meer dan 10 cent geeft.

Terwijl wij bij Tibber dus alle zomer maanden 0 euro hoefden te betalen, en zelfs 120 tot 140 eu per maand terugkregen.

discogs

• -bulletje-
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-08-2024
loewie1984 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:12:
Ik moet heel eerlijk zeggen, ik zit bij Tibber en ben zeer tevreden.
Heb 21 panelen, onze opwek is 7,2 megawatt per jaar, ons verbruik nog niet eens de helft.
Ik heb destijds gekozen om het dak vol te leggen als schot voor de boeg op meer verbruik.

Er is nu een 6.3kw airco in de woonkamer bijgekomen ter vervanging van verwarmen via CV/gas, en waarempel er komt een volledig elektrische auto in december.

Maar dat heeft me er eigenlijk niet van weerhouden om te kijken of te wisselen naar andere energiemaatschappijen of vaste contracten. Ik vind het concept van Tibber gewoon prettig:

1. negatieve energieprijs
2. betalen en bepalen per uur wanneer energie het gunstigste is
3. een voorschot van 0 euro op ons contract juist vanwege overproductie

Dit is voor het eerst met recht dat ik kan zeggen we betalen 0 euro aan stroom, dat heb ik bij nog geen andere energie leverancier meegemaakt. Ook als ik kijk naar de TLV's die nu gegeven worden, tja soms is het 4 cent, soms is het 14 cent en uitzonderlijk is het 20 cent. Dat lijkt mij in mijn ogen nog steeds beter dan een vaste TLV van 5 cent of 9 cent. (Dat is wat ik in het TLV topic lees).

Dus ik vind een dynamisch contract helemaal zo gek nog niet. En als ik hier kijk: https://www.independer.nl...elen/terugleververgoeding zie ik er geen een bijzitten op vandebron na die nu meer dan 10 cent geeft.

Terwijl wij bij Tibber dus alle zomer maanden 0 euro hoefden te betalen, en zelfs 120 tot 140 eu per maand terugkregen.
Check ook vooral even de startpost. In jouw situatie lijkt me dynamisch niet de beste keuze. Al is dat natuurlijk heel persoonlijk en ligt het aan de mate waarin je het verbruik kunt sturen.

Je krijgt inderdaad bij Tibber vaak meer dan bij een vaste TLV voor het overschot. Alleen werkt het salderen ook net even anders, waardoor over het algemeen een vast contract met redelijke TLV (zoals Greenchoice 11,5 cent per kWh) aantrekkelijker is.

• Magpie
  • Laatst online: 17:43
@loewie1984 hier ook zeer tevreden met Tibber, al moet ik met 12.000 kWh verbruik en opwek waarschijnlijk een paar honderd euro betalen. Het is gewoon een mooie stok achter de deur om bewuster met energie om te gaan en wat te optimaliseren met EV.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-11 23:50
Simmersnie schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:51:
Mooi om te zien, dat de dynamische contract-variant door steeds meer programma's, apps, portals, etc. ondersteund wordt! :)
Van de week een nieuwe wasmachine met de hOn app en deze gaf ook al uurtarieven aan die je wel handmatig in kon voeren. Heb me er nog niet zo in verdiept. Maar het is een mooie bijdrage als apps meer dynamisch gaan ondersteunen evt met het ophalen van de kale tarieven en zich daar op instellen.
Pagina: 1 ... 183 ... 306 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels