Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:58

de Peer

under peer review

Willempie27 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:00:
[...]

Van de week een nieuwe wasmachine met de hOn app en deze gaf ook al uurtarieven aan die je wel handmatig in kon voeren. Heb me er nog niet zo in verdiept. Maar het is een mooie bijdrage als apps meer dynamisch gaan ondersteunen evt met het ophalen van de kale tarieven en zich daar op instellen.
Op zich leuk ja. Behalve dan dat een wasmachine een kleinverbruiker is. Valt voor mij in de categorie 'besparen met Led-verlichting'. Klinkt leuk maar zet geen zoden aan de dijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:23

loewie1984

music addict! pizza monster!!

@-bulletje- dat zal mogelijk zo zijn, echter de maanden waarin dat voordeel behaalt wordt, liggen net achter ons (van april/mei tot aug/sept). Dus ik zou me kunnen oriënteren voor komend jaar op een andere leverancier.

Daarentegen met de komst van de elektrische auto is het slim kunnen sturen van opladen door een slimme laadpaal die met tibber integreert ook weer een voordeel, en zo is mijn indruk dat we misschien wel voordeliger uit zijn dan een vast contract.

Als voorbeeld, vorig jaar zaten we bij Greenchoice, we moesten iets van 1800 betalen over een jaar en kreeg er iets van 1400 a 1200 terug.

Dit jaar tibber, 0 eu aan stroomkosten en 150 eu voorschot ANWB gas, maar daar gaat een groot deel van terug komen omdat ik ca 800m3 verstookte van nov tot april.

Juni afgelopen jaar hadden we 48 eu aan stroomkosten maar ook 766kwh teruggeleverd, wat 198 eu opleverde. Das toch mooi 25 cent per kwh.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-06 14:14
de Peer schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:05:
[...]

Op zich leuk ja. Behalve dan dat een wasmachine een kleinverbruiker is. Valt voor mij in de categorie 'besparen met Led-verlichting'. Klinkt leuk maar zet geen zoden aan de dijk.
Zelf vind ik een wasmachine geen kleinverbruiker.

Wij hebben een dynamisch contact, zonder zonnepanelen, zonder elektrische auto, met stadsverwarming, elektrisch koken, elektrische bakoven, elektrische combi-stoomoven.

Dus voor ons heeft een wasmachine, maar ook de vaatwasser zeker veel invloed. Die kan de gemiddelde kWH prijs flink drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

don spike schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:48:
[...]

Wij hebben een dynamisch contact, zonder zonnepanelen, zonder elektrische auto, met stadsverwarming, elektrisch koken, elektrische bakoven, elektrische combi-stoomoven.

Dus voor ons heeft een wasmachine, maar ook de vaatwasser zeker veel invloed. Die kan de gemiddelde kWH prijs flink drukken.
Ja oké dat is dan relatief. Maar we hebben het over een paar euro besparing per jaar.

Als die elektrische auto er eenmaal is zet dat eea wel in perspectief. 0,7kWh voor de vaatwasser en 50+ kWh voor de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• don spike
de Peer schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:51:
[...]

Ja oké dat is dan relatief. Maar we hebben het over een paar euro besparing per jaar.

Als die elektrische auto er eenmaal is zet dat eea wel in perspectief. 0,7kWh voor de vaatwasser en 50+ kWh voor de auto.
Heb juist de auto 5 jaar geleden weggedaan en kan prima zonder.

Voor die enkele keer per jaar dat ik er een nodig heb gebruik ik wel deel of huur auto.

En er zijn genoeg mensen een elektrische auto niet achter hun eigen meter kunnen laden. Algemeen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
don spike schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:48:
[...]

Als je geen echte grootverbruikers hebt en niet elektrisch kookt is er sowieso weinig besparing te behalen. Met de huidige vaste prijzen haal je hoogstens 10 cent/kWh verschil ten opzichte van vast en voor die 10 cent moet je heel erg je best doen. Bij 2000 kWh/jaar is dat zo’n 200 euro, maar die 10 cent is heel optimistisch, dus 5 cent is realistischer, en blijft er nog maar 100 euro over.
Als je wel elektrisch kookt dan is het grootste deel van je verbruik tijdens etenstijd wat ook de duurste tijd van de dag is, dan is de mogelijke besparing nog kleiner. In de 9 maanden dat ik Tibber heb kom ik op 30 cent/kWh uit en dan kan ik al redelijk veel verbruik sturen door mijn EV in de goedkope uren te laden (niet altijd mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:52
Tjah, zonder EV/PV zit ik toch een paar cent lager dan 30ct.
Volgend jaar verwacht ik ook een lager tarief...

Je resultaat over afgelopen jaar projecteren op volgend jaar om vervolgens te vergelijken met het tarief van een vast contract nu is gewoon giswerk.
Dat kan je volgend jaar november pas rond rekenen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Z___Z schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:19:
[...]

Als je geen echte grootverbruikers hebt en niet elektrisch kookt is er sowieso weinig besparing te behalen. Met de huidige vaste prijzen haal je hoogstens 10 cent/kWh verschil ten opzichte van vast en voor die 10 cent moet je heel erg je best doen. Bij 2000 kWh/jaar is dat zo’n 200 euro, maar die 10 cent is heel optimistisch, dus 5 cent is realistischer, en blijft er nog maar 100 euro over.
Als je wel elektrisch kookt dan is het grootste deel van je verbruik tijdens etenstijd wat ook de duurste tijd van de dag is, dan is de mogelijke besparing nog kleiner. In de 9 maanden dat ik Tibber heb kom ik op 30 cent/kWh uit en dan kan ik al redelijk veel verbruik sturen door mijn EV in de goedkope uren te laden (niet altijd mogelijk).
Sinds januari zitten nu gemiddeld op 0,28 cent/kWh. Ons vaste contract was net afgelopen en dynamisch was toen de beste en goedkoopste keuze.

Of vast goedkoper wordt is afhankelijk wat ze gaan bieden. Maar vind dynamisch wel grappig en interessant. Past ook een beetje bij mijn werkgebied.

Werk zelf in ploegendienst, woon 10 minuten vanaf het werk en kan daardoor veel gebruik maken van de goedkope uren.

We koken elektrisch maar we koken (ook vooraf dynamisch) niet op de piek momenten.
Zoveel sturen we niet, behalve vooral met wasmachine, droger en vaatwasser. Als het echt duur is haal ik bijvoorbeeld de laptops soms wel even van de lader.

De grote besparing was dat we ons vaste (nacht) verbruik flink naar beneden hadden gehaald. Dit was nog voordat we naar dynamisch gingen. Als je gaat onderzoeken kom je heel veel sluip verbruik tegen welke je kan beperken.
En een eco-stand is niet de energie zuinigste stand (maar een stand die aan de norm voldoet) grappig genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

don spike schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:03:
[...]

Als het echt duur is haal ik bijvoorbeeld de laptops soms wel even van de lader.
Om 1 euro op jaarbasis te besparen? Je maakt er wel echt een hobby van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
de Peer schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:07:
[...]

Om 1 euro op jaarbasis te besparen? Je maakt er wel echt een hobby van :)
Toen het even 70ct/kWh was heb ik voor het eerst even wat stekkers eruit gehaald. Zet niet veel zoden aan de dijk kwa besparing. Maar je help wel op een andere manier mee en alle beetjes helpen. Het wringt op piekmomenten enorm op het net.

Vanwege werk zie ik wel wat op het elektriciteitsnet gebeurt. Minder verbruiken op piekmomenten help, en afname wanneer veel (vooral lokaal, in jouw omgeving) opwek is ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

don spike schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:23:
[...]

Toen het even 70ct/kWh was heb ik voor het eerst even wat stekkers eruit gehaald. Zet niet veel zoden aan de dijk kwa besparing. Maar je help wel op een andere manier mee en alle beetjes helpen. Het wringt op piekmomenten enorm op het net.

Vanwege werk zie ik wel wat op het elektriciteitsnet gebeurt. Minder verbruiken op piekmomenten help, en afname wanneer veel (vooral lokaal, in jouw omgeving) opwek is ook.
Tsja en mensen met een elektrische auto en een jaarcontract gaan gewoon even met 17000W de auto opladen. Die 100W van jouw laptop zijn bijna verwaarloosbaar.

Je instelling is goed natuurlijk! Maar ik denk dat je beter ook naar het grotere plaatje zou moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Raymond P schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:38:
Tjah, zonder EV/PV zit ik toch een paar cent lager dan 30ct.
Volgend jaar verwacht ik ook een lager tarief...

Je resultaat over afgelopen jaar projecteren op volgend jaar om vervolgens te vergelijken met het tarief van een vast contract nu is gewoon giswerk.
Dat kan je volgend jaar november pas rond rekenen.
Je kan wel een educated guess maken. De baseline is denk ik de prijs voor de oorlog. Toen was de kale prijs zo’n 6 cent/kWh. Veel goedkoper dan dat zal het IMHO niet worden. Dat is inclusief belasting 23 cent. Vaste contracten kan je krijgen tegen zo’n 30 cent.

Misschien als we straks heel veel windmolens op de Noordzee hebben staan en de prijs vrijwel gratis is, dan is de prijs alsnog 17 cent inclusief beladingen.

Ik denk dat het goed is dat we dynamische contracten hebben en heb er dankbaar gebruik van gemaakt, maar het voordeel is voor mij nu gewoon te gering. Waar het vorig jaar nog grote financiële voordelen opleverde is het nu in de categorie leuk als je er een hobby van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:28:
[...]

Tsja en mensen met een elektrische auto en een jaarcontract gaan gewoon even met 17000W de auto opladen. Die 100W van jouw laptop zijn bijna verwaarloosbaar.

Je instelling is goed natuurlijk! Maar ik denk dat je beter ook naar het grotere plaatje zou moeten kijken.
Als 7M mensen dit doen zet dit natuurlijk wel zoden aan de dijk. Zelfs als je vergelijkt met de 3,7-11 kW waarmee mensen hun auto opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Z___Z schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:31:
[...]

Als 7M mensen dit doen zet dit natuurlijk wel zoden aan de dijk. Zelfs als je vergelijkt met de 3,7-11 kW waarmee mensen hun auto opladen.
Dat valt natuurlijk tegen als er straks 2 miljoen elektrische auto's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Die 6ct zat ik dit jaar in een aantal weken al op of tegenaan. :)
Er is een hoop veranderd afgelopen 2 jaar, als volgend jaar wat stabieler is dan zullen er weer meer maandjes erg laag uitkomen.
En als het niet stabieler is dan zou ik zomaar boven die 30ct uit kunnen komen, ook prima. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:42
Simmersnie schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:51:
Goed nieuws voor gebruikers van HomeWizard Energy-app met dynamisch contract!

Werd vandaag verrast door een update van de app. In de nieuwe versie kun je nu voor wat betreft de kosten ook instellen dat je een dynamisch tarief hebt. Doordat jezelf de opslag per kWh kunt invoeren, is het geschikt voor alle contracten die op basis van de Epex werken.
En het leuke is, dat je ook historische leveranciers-opslag/energiebelasting kunt invoeren! De uurprijzen (ook de historische) haalt de app automatisch op. Met terugwerkende kracht kun je zo de stroomkosten per dag, week, maand, jaar (voor zover de meetdata beschikbaar is) terug laten rekenen/controleren!

Heb zelf Tibber als leverancier, dus eens even geprobeerd. En jawel, Tibber en HomeWizard rekenen exact dezelfde kosten uit per dag, maand, etc.. In 2 van de 10 maanden zat er één cent verschil tussen beide. In één maand was dit een groter verschil; dit als gevolg van een storing bij het uitlezen van de meter door de Netwerkbeheerder. (Tibber = P4-data van Netwerkbeheerder, en HomeWizard = P1-data van de dongle).
Natuurlijk zijn er ook andere mogelijkheden om de berekening van de leverancier te checken (Excel, HA, etc.). Maar er zijn vast velen, die dit wel net zo makkelijk vinden.

Ook P1-Monitor kan sinds kort overweg met dynamische prijzen. Werkt ook prima, alleen is het daar niet mogelijk om het verleden door te laten rekenen. Wel mooi om te zien, dat de dynamische contract-variant door steeds meer programma's, apps, portals, etc. ondersteund wordt! :)

[Afbeelding]
Moet je de overige kosten per kWh / m3 opgeven incl of excl btw?

Als voorbeeld ANWB gas per m3:
Inkoopkosten: € 0,0828 incl btw
Energiebelasting: € 0,5927 incl btw
Totaal overige kosten per m3: € 0,6755 incl btw

Of moet ik hier dan eerst nog de btw vanaf halen? Ben wat in de war omdat Homewizard om het btw tarief vraagt en daarnaast het rekenvoorbeeld in de app.

Edit: volgens mij moeten de overige kosten excl btw worden opgegeven.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simmersnie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-05 12:00
nMad schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:26:
[...]

Moet je de overige kosten per kWh / m3 opgeven incl of excl btw?

Als voorbeeld ANWB gas per m3:
Inkoopkosten: € 0,0828 incl btw
Energiebelasting: € 0,5927 incl btw
Totaal overige kosten per m3: € 0,6755 incl btw

Of moet ik hier dan eerst nog de btw vanaf halen? Ben wat in de war omdat Homewizard om het btw tarief vraagt en daarnaast het rekenvoorbeeld in de app.

Edit: volgens mij moeten de overige kosten excl btw worden opgegeven.
Klopt, de tarieven en overige kosten invoeren excl. BTW.
De App rekent dan met het eveneens opgegeven BTW-% de kosten uit incl. BTW.

Voor Elektra van Tibber (ik heb geen gas), heb ik de volgende (historische) waardes ingevoerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uwlc9YIgs2tDe7nodublMU2zA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ENyoiYAmTNcPru8eTpPOEoXd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger7435
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-06 17:51
Bedankt voor het delen!
Ik zit ook bij Tibber. Was even nieuwsgierig: hoe kom je aan de overige kosten €0,14399?

Als ik dat invoer komen de prijzen inderdaad nagenoeg overeen tussen beide apps 😎

Oeps even beter lezen 🤐

[ Voor 4% gewijzigd door rutger7435 op 28-10-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:32
Interessant bij Homewizard ja, maar wat vullen jullie dan nu exact in bij (Tibber) Stroom import; Additionele kosten per kwh en bij Stroom export Additionele kosten per kwh? En bij Gas (ANWB) zou dit dan 0,5582 additioneel moeten zijn?

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
tcviper schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:28:
Interessant bij Homewizard ja, maar wat vullen jullie dan nu exact in bij (Tibber) Stroom import; Additionele kosten per kwh en bij Stroom export Additionele kosten per kwh? En bij Gas (ANWB) zou dit dan 0,5582 additioneel moeten zijn?
ANWB gas: klopt!

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:39
Tsja, ik heb het niet echt uitgerekend, heb ook pas een half jaar dynamisch, maar volgens mij vallen mijn besparingen ook in de categorie van wat sommigen hier peanuts noemen. Ik heb geen auto, voor mij is de wasmachine zeker een grootverbruiker. Koken doe ik elektrisch, maar ik eet 's middags warm en niet 's avonds. Verder werk ik volledig remote, dus ik kan makkelijk een beetje die wasmachine of de broodbakmachine sturen. Zonnepanelen heb ik niet, ik woon in een appartement.

Het enige waar ik maar niet vanaf kom is 's avonds om acht uur de beamer aan en dan een paar uurtjes uitblazen van de dag.

Toch is dit veruit het beste energiecontract dat ooit heb gehad en dat komt juist door die kleine prikkel waarmee ik enkel wat pepernoten spaar. Het grote verschil is dat ik me nu heel erg bewust ben van mijn energieverbruik. Het klinkt raar, maar opeens is het veel "echter". In plaats van een enkele afrekening per jaar (de automatische maandelijkse afschrijving registreerde ik niet echt) en een vaag idee van zuiniger worden, want milieu en Groningen, is het nu opeens een dagelijkse realiteit. Douche aan? Zoveel cent betalen. Een cake bakken? Kost je zoveel, iets minder als je een paar uurtjes wacht. Eerder kon je dat ook bijhouden met een slimme meter, maar ja, wat boeit het allemaal als het toch steeds even duur is?

Die directe koppeling trekt iets wat belangrijk zou moeten zijn ook echt naar voren. Het is wel goed als al dat comfort wat minder vanzelfsprekend is. Mensen met financiele zorgen gun ik de zekerheid, maar voor de rest zou eigenlijk het mooi zijn geweest als het vaste contract niet terug was gekomen. Hoe dichter iedereen op de realiteit zit, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:51
tcviper schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 08:28:
[kale prijs + btw 21%] + [belasting + opslag + BTW]

Het eerste deel is variabel het 2de deel is een vast bedrag.
Voor het vaste deel van Tibber
Belasting = €0.12599 (voor iedereen gelijk)
opslag Tibber = €0.018 (verschilt per aanbieder)
Totaal €0.14399 x 21% = €0,1742279 (dit bedrag is per kWh en zal niet veranderen zolang Tibber de opslag niet veranderd en de energiebelasting of btw niet veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Eerder scheef ik al dat de tarieven voor stroom nu lager zijn als in 2022 terwijl de stroom iets duurder is en de belasting flink omhoog is gegaan. Het lijkt erop of ze het aandeel van dynamisch willen vertragen. Nu zag ik van de week een bericht dat Vattenfall een 35% hogere omzet had maar de winst 72% minder is.
Ik denk niet dat die bij andere leveranciers anders zou zijn en of deze lage prijzen op langere termijn zo zullen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Willempie27 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:08:
Eerder scheef ik al dat de tarieven voor stroom nu lager zijn als in 2022 terwijl de stroom iets duurder is en de belasting flink omhoog is gegaan. Het lijkt erop of ze het aandeel van dynamisch willen vertragen. Nu zag ik van de week een bericht dat Vattenfall een 35% hogere omzet had maar de winst 72% minder is.
Ik denk niet dat die bij andere leveranciers anders zou zijn en of deze lage prijzen op langere termijn zo zullen blijven.
Wij zijn 'ze' en wat probeer je nu eigenlijk precies te zeggen? Met een dynamisch contract krijg je stroom tegen de inkoopprijs met een kleine opslag. Je energieleverancier bepaalt niet de prijs van de stroom zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
de Peer schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:15:
[...]

Wij zijn 'ze' en wat probeer je nu eigenlijk precies te zeggen? Met een dynamisch contract krijg je stroom tegen de inkoopprijs met een kleine opslag. Je energieleverancier bepaalt niet de prijs van de stroom zelf.
Ze zijn de traditionele leveranciers en die bepalen toch de prijs zelf met een risico opslag/extra winst. Waarschijnlijk nemen die nu met een lager percentage winst genoegen om te concurreren met de dynamische leveranciers. En dat merk je ook hier aan de berichten van mensen die nu gaan twijfelen als het wat duurder wordt en voor de zekerheid kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Willempie27 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:30:
[...]

Ze zijn de traditionele leveranciers en die bepalen toch de prijs zelf met een risico opslag/extra winst. Waarschijnlijk nemen die nu met een lager percentage winst genoegen om te concurreren met de dynamische leveranciers. En dat merk je ook hier aan de berichten van mensen die nu gaan twijfelen als het wat duurder wordt en voor de zekerheid kiezen.
ah op die fiets. Ik denk niet dat ze proberen te concurreren met dynamisch. Dat is toch een andere slag klanten. Veel mensen vinden dat veel te risicovol.
Het is een beetje appels met peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Willempie27 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:58:
[...]

[kale prijs + btw 21%] + [belasting + opslag + BTW]

Het eerste deel is variabel het 2de deel is een vast bedrag.
Voor het vaste deel van Tibber
Belasting = €0.12599 (voor iedereen gelijk)
opslag Tibber = €0.018 (verschilt per aanbieder)
Totaal €0.14399 x 21% = €0,1742279 (dit bedrag is per kWh en zal niet veranderen zolang Tibber de opslag niet veranderd en de energiebelasting of btw niet veranderd.
Thanks, dan is het dus 0,018 wat je invult bij additionele kosten toch?
Omdat belasting eronder erbij al komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
tcviper schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

Ja, ik heb zelf een home wizzard. Maar bij de kale prijs kan je ook BTW invullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
Willempie27 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

Ja, ik heb zelf een home wizzard. Maar bij de kale prijs kan je ook BTW invullen?
Als je in de Energie app van Homewizard (Tarieven) Dynamisch aanvinkt dan is het BTW stuk 21%, dynamisch uur tarief vult de app zelf in je kunt alleen nog additionele kosten invullen per kwh, daar ging het om dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 13:02
Zie nog geen prijzen online, morgen negatieve prijzen wellicht? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Epex zegt: vertraagde veiling

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Gebeurt laatste tijd vaker… dan zijn er extra rondes nodig, welk elk een uur duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Tot 13:25 kan er geboden worden...

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:43
Er zijn technische problemen met interconnects GR-IT, BG-GR, eerder was biedingen verlengt nu is er een 2e ronde gestart

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:19
Re: besparing zonder EV

Tussen piek en dal zit vaak maar 5 cent bij een gewone contract, of soms zelfs nul bij de huidige prijzen van bijvoorbeeld Budget Energie. Toen deed ik al de was, droger en vaatwasser uitstellen.

Dynamische maakt dat veel makkelijker, de piek uren zijn maar 3 uur lang, 2x per dag. En het verschil is vrij fors, vaak genoeg 24 cent of lager.

Voor de nieuw(ere) huizen met warmtepomp of oude met een airco is het makkelijk om goedkoop te verwarmen, gewoon de hele dag aan behalve tussen 7 en 10 en 5 en 8. Hoppa -25% of meer besparing op stoken, 2000 kWh x 10 ct goedkoper gemiddel, dat scheelt €200 per seizoen. En zomers koelen is bijna gratis in de middag, hoef niet te denken "maar dat is slecht voor het milieu", nee niet als er zoveel overschot is.

[ Voor 9% gewijzigd door w00key op 28-10-2023 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Niek_ schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:03:
Zie nog geen prijzen online, morgen negatieve prijzen wellicht? :)
Tot 12.00 rond de 0 cent kaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:27

Werd vandaag verrast door een update van de app. In de nieuwe versie kun je nu voor wat betreft de kosten ook instellen dat je een dynamisch tarief hebt. Doordat jezelf de opslag per kWh kunt invoeren, is het geschikt voor alle contracten die op basis van de Epex werken.
En het leuke is, dat je ook historische leveranciers-opslag/energiebelasting kunt invoeren! De uurprijzen (ook de historische) haalt de app automatisch op. Met terugwerkende kracht kun je zo de stroomkosten per dag, week, maand, jaar (voor zover de meetdata beschikbaar is) terug laten rekenen/controleren!

Heb zelf Tibber als leverancier, dus eens even geprobeerd. En jawel, Tibber en HomeWizard rekenen exact dezelfde kosten uit per dag, maand, etc.. In 2 van de 10 maanden zat er één cent verschil tussen beide. In één maand was dit een groter verschil; dit als gevolg van een storing bij het uitlezen van de meter door de Netwerkbeheerder. (Tibber = P4-data van Netwerkbeheerder, en HomeWizard = P1-data van de dongle).
Natuurlijk zijn er ook andere mogelijkheden om de berekening van de leverancier te checken (Excel, HA, etc.). Maar er zijn vast velen, die dit wel net zo makkelijk vinden.

Ook P1-Monitor kan sinds kort overweg met dynamische prijzen. Werkt ook prima, alleen is het daar niet mogelijk om het verleden door te laten rekenen. Wel mooi om te zien, dat de dynamische contract-variant door steeds meer programma's, apps, portals, etc. ondersteund wordt! :)

[Afbeelding]
Leuke aanvulling maar of het echt wat doet...zie alleen een bedrag staan van kosten thats it...

Kan natuurlijk echt niet tegen de zonneplan app op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:19
Deldenaar schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:59:
[...]

Leuke aanvulling maar of het echt wat doet...zie alleen een bedrag staan van kosten thats it...

Kan natuurlijk echt niet tegen de zonneplan app op...
Ik zie een mooi € teken bij de wasmachine/droger en warmtepomp nu. 25 cent gemiddeld, dus 8 kaal. Not bad 🙂

Zeker omdat het alleen maar in de middag draait ipv in de nacht vroeger, die daluren waren vrij onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:11

EmHaKa

harêuh

Wel opvallend dat er verschillen (foutjes zo u wilt) ontstaan als het biedingsproces niet goed loopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAer1kjryWft767rGh9Ty7jgknY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EJHH6uKhn9kYAOqNYGQw6N0U.png?f=fotoalbum_large
Volgens mij loopt Enever een uurtje scheef. (8>
Of zou dat door de zomertijd komen?

[ Voor 3% gewijzigd door EmHaKa op 28-10-2023 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-06 23:32
Die staat alvast op wintertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:32
Leuk inderdaad, die dubbele 02:00 i.v.m. wintertijd:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXhKLWwO1kwUy1ix_0qalRruP88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVmm5SXVTSAkygFoIVCQZuIg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:45
Op zich wel goed dat alle systemen dit zo oppakken / weergeven.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zo, het gemiddelde tarief weer flink verder omlaag aan het brengen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1LUHhoRNCqREne9ARC_hGroO78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3uZm3h7ubKi3MlATqiorkGi.jpg?f=fotoalbum_large

Morgenmiddag ziet het er niet florissant uit met relatief hoge tarieven, maar de EV is vol en de wasmachine en droger hoeven toch niet meer aan. Uiteindelijk telt het gemiddelde, niet of het bijv. morgenmiddag iets hoger is dan normaal.

Het gemiddelde verbruikstarief over heel het jaar is hier nu 23,74 cent (wel EV, geen thuisaccu) en teruglevertarief 24,49 cent.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:19
Heel mooi gemiddelde, welke energieleverancier bijvoorbeeld, ben me aan het oriënteren,over enkele maanden loopt vast kontakt van 3 jaar af, ook ik heb EV en zonnepanelen, twijfel tussen vast kontrakt of dynamisch.
Ik lees regelmatig dat het met zonnepanelen onverstandig is om dynamisch af te sluiten, maar is dat zo ?

[ Voor 55% gewijzigd door Hans4545 op 29-10-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:10

Audione0

Strijdt der titanen

Sinds juli een dynamisch contract

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxsOC59y8yFDgPSd-TMZOGG_CTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIQzA7HVPPdUv0wOd4uOCuvE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDlhGOnAV0puyewNK6R-1oxNui4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNsMvw6dRfRdN6eGLefkSaEz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlyGTOrkuvexBTyEtGVel42N6fM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhPUHYybfnun46REFJrmcwIK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 120% gewijzigd door Audione0 op 29-10-2023 17:23 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hans4545 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:49:
Heel mooi gemiddelde, welke energieleverancier bijvoorbeeld, ben me aan het oriënteren,over enkele maanden loopt vast kontakt van 3 jaar af, ook ik heb EV en zonnepanelen, twijfel tussen vast kontrakt of dynamisch.
Ik lees regelmatig dat het met zonnepanelen onverstandig is om dynamisch af te sluiten, maar is dat zo ?
Zonneplan icm zonnepanelen. Aangezien ons verbruik incl. EV hoger is dan de opwek van de zonnepanelen en we heel goed kunnen sturen op verbruik door met name de EV is dat een goede zet geweest.

Je moet in ieder geval nooit zomaar afgaan op wat anderen zeggen, maar zelf onderzoek doen. Als ik was afgegaan op anderen zat ik nu nog "veilig" veel te veel te betalen met een vast contract.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-06 15:16
Ik heb zonneplan nu voor beide gas + stroom. Opzich heel tevreden mee maar gezien de komende winter wil ik de gas vastzetten voor 1 jaar. Omdat zonneplan niet alleen stroom los wil leveren, wil ik stroom naar tibber gaan.

Wat is de juiste manier om deze aan te pakken, qua volgorde?

Wil natuurlijk zonder gas/ stroom :D

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
SirLct schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:16:
Ik heb zonneplan nu voor beide gas + stroom. Opzich heel tevreden mee maar gezien de komende winter wil ik de gas vastzetten voor 1 jaar. Omdat zonneplan niet alleen stroom los wil leveren, wil ik stroom naar tibber gaan.

Wat is de juiste manier om deze aan te pakken, qua volgorde?

Wil natuurlijk zonder gas/ stroom :D
Je kan gewoon overstappen met je gas. Stroom blijven ze leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-06 15:16
Willempie27 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:18:
[...]

Je kan gewoon overstappen met je gas. Stroom blijven ze leveren.
Je hebt gelijk. Ze leveren gas niet los, maar stroom wel.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
SirLct schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:20:
[...]

Je hebt gelijk. Ze leveren gas niet los, maar stroom wel.
Kan beide hoor. Ze nemen je niet aan als vast klant. Maar als je er 1 maal zit mogen ze niet je gas zomaar afsluiten. Dus kan je op die manier ook alleen gas afnemen. Hetzelfde verhaal bij de ANWB en vast ook nog wel andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-06 21:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vanaf woensdag weer goedkope stroom? Theo in "Thunder, Lightning & Storm!"

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:33
Bij ANWB Energie lijkt er iets mis gegaan te zijn bij het ingaan van de wintertijd. Ik zie geen verbruik meer na 3 uur 's nachts 29 oktober. Verwacht verbruik staat ook op 0.

Anderen hier ook last van?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:45
Dit zegt Zonneplan:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F9rHFpNXsAAviK1?format=png&name=medium

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 30-10-2023 11:18 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:08

nwagenaar

God, root. What's the differen

evleerdam schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:47:
Bij ANWB Energie lijkt er iets mis gegaan te zijn bij het ingaan van de wintertijd. Ik zie geen verbruik meer na 3 uur 's nachts 29 oktober. Verwacht verbruik staat ook op 0.

Mijn verbruik is bij t/m zaterdag 00:00 en ANWB Energy laat bij mij pas na 14:00 uur het verbruik van de dag daarvoor laat zien en samen de dynamische prijzen voor de volgende dag. Ik krijg dus vandaag rond 14:00 uur pas mijn kosten te zien van de dag daarvoor.

Geen idee of dit bij Gas ook het geval is, Ik heb wel alleen dynamische stroom, geen gas.
tcviper schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:38:
[...]
HomeWizard heeft een overzicht gemaakt van de meest voorkomende dynamische energieleveranciers in Nederland welke je hier kunt vinden.

Overigens klopt het bij mij niet; er zit bij mij ongeveer een factor 1,5 tot 2 verschil in met wat ik zie op vrijdag en zaterdag (heb het donderdag ingesteld) waarbij het in HomeWizard lager wordt weergegeven dan wat ik zie in de app.

Als ik nu bijvoorbeeld kijk staat er "Huidig uurtarief per kWh" dan staat er 0.09617 per KwH terwijl de app van ANWB Energy € 0.12,- KwH p/u aangeeft excl. alles (wat neerkomt op € 0.28999 per KwH incl. alle belastingen, etc).

[ Voor 42% gewijzigd door nwagenaar op 30-10-2023 11:34 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simmersnie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-05 12:00
nwagenaar schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:20:
[...]

HomeWizard heeft een overzicht gemaakt van de meest voorkomende dynamische energieleveranciers in Nederland welke je hier kunt vinden.

Overigens klopt het bij mij niet; er zit bij mij ongeveer een factor 1,5 tot 2 verschil in met wat ik zie op vrijdag en zaterdag (heb het donderdag ingesteld) waarbij het in HomeWizard lager wordt weergegeven dan wat ik zie in de app.

Als ik nu bijvoorbeeld kijk staat er "Huidig uurtarief per kWh" dan staat er 0.09617 per KwH terwijl de app van ANWB Energy € 0.12,- KwH p/u aangeeft excl. alles (wat neerkomt op € 0.28999 per KwH incl. alle belastingen, etc).
@tcviper @nwagenaar
Het overzichtje van Homewizard uit bovenstaande post, is een mooi overzichtje, maar wekt denk ik wel wat verwarring.
Dit zijn namelijk niet de waardes die je rechtstreeks in de Homewizard-app dient in te voeren bij "overige kosten per kWh/m3". De energiebelasting-component moet er nog bij. (Tenminste als je wenst dat de HomeWizard-app uitrekent wat de kosten per dag/maand/jaar zijn, incl. belastingen en BTW).
De uurprijzen van de beurs die de app zelf ophaalt, zijn de kale prijzen (excl. belastingen en BTW).

Voor elektra bij "Overige kosten per kWh" in de HomeWizard-app dus invoeren:
Energiebelasting + Leveranciers afh. overige kosten (beide ex. BTW)
ANWB (0,12599 + 0,0175) = 0,143490
Tibber (0,12599 + 0,0180) = 0,143990

[De 'vaste' kosten, zoals vastrecht leverancier p/m, netbeheer, teruggave energiebelasting, etc. worden buiten beschouwing gelaten. Het is dus geen totale factuur controle.]

[ Voor 2% gewijzigd door Simmersnie op 30-10-2023 13:15 . Reden: Verduidelijking mbt opgehaalde beursprijzen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frelg
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:01

Frelg

-= Its BigBoss =-

evleerdam schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:47:

Hier ook, het was mij nog niet opgevallen.
Schijnbaar hebben niet alleen mensen last van de omschakeling... :)

Ik kijk meestal via de website en die staat standaard op maand.
Terugleveren is ook leeg, maar dat is vrij normaal met slecht weer eind oktober.
Verwacht verbruik staat na 2 uur op nul in de dag grafiek.
Overigens is gas ook leeg.

Voor de echte meeting gebruik ik een BeeClear op de P1 uitgang.

Frelg de; m,v een Friese Belg. Een Fries die in België woonachtig is/geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Simmersnie schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:05:
[...]

@tcviper @nwagenaar
Het overzichtje van Homewizard uit bovenstaande post, is een mooi overzichtje, maar wekt denk ik wel wat verwarring.
Dit zijn namelijk niet de waardes die je rechtstreeks in de Homewizard-app dient in te voeren bij "overige kosten per kWh/m3". De energiebelasting-component moet er nog bij. (Tenminste als je wenst dat de HomeWizard-app uitrekent wat de kosten per dag/maand/jaar zijn, incl. belastingen en BTW).
De uurprijzen van de beurs die de app zelf ophaalt, zijn de kale prijzen (excl. belastingen en BTW).

Voor elektra bij "Overige kosten per kWh" in de HomeWizard-app dus invoeren:
Energiebelasting + Leveranciers afh. overige kosten (beide ex. BTW)
ANWB (0,12599 + 0,0175) = 0,143490
Tibber (0,12599 + 0,0180) = 0,143990

[De 'vaste' kosten, zoals vastrecht leverancier p/m, netbeheer, teruggave energiebelasting, etc. worden buiten beschouwing gelaten. Het is dus geen totale factuur controle.]
Kijk, dat bedoelde ik dus 😀 Thanks! Weet je het dan ook toevalig mbt gas ANWB? 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
tcviper schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:00:
[...]

Kijk, dat bedoelde ik dus 😀 Thanks! Weet je het dan ook toevalig mbt gas ANWB? 😀
€0,5582

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:56

mrc4nl

Procrastinatie expert

weet iemand of je naast prijs per kwh ook de gasprijs per m3 ergens kan automatiseren?
zodat ik de cv aan of uit kan zetten aan de hand van de prijzen.

Ik heb home assistent, maar de de TS hier staan alleen integraties met elekta [nordpool, hass-entso-e]
en daar heb ik dus niet veel aan.

Energieleverancier heb ik nog niet, ben nog aan het uitzoeken en wil eerst de boel testten voordat ik overstap.

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 30-10-2023 23:51 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:33
mrc4nl schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 23:50:
weet iemand of je naast prijs per kwh ook de gasprijs per m3 ergens kan automatiseren?
zodat ik de cv aan of uit kan zetten aan de hand van de prijzen.

Ik heb home assistent, maar de de TS hier staan alleen integraties met elekta [nordpool, hass-entso-e]
en daar heb ik dus niet veel aan.

Energieleverancier heb ik nog niet, ben nog aan het uitzoeken en wil eerst de boel testten voordat ik overstap.
Gasprijzen blijven hetzelfde voor de hele dag. Dus daar valt weinig aan te managen. Tenzij je graag steeds 1 dag wilt verwarmen en dan 1 dag niet, maar dat lijkt me wat onzinnig.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@mrc4nl Het exacte tarief voor gas verschilt soms een beetje tussen leveranciers.
Je kunt generiek inhaken op de api van EnergyZero of de api van jouw leverancier.
Er is uiteraard ook een Entso-G of derden die de data aanbieder zoals bijvoorbeeld Enever.

Zoals hierboven al aangegeven kan je daar wel relatief weinig mee. Tenzij je in een overgang zit en op meerdere manieren kunt verwarmen natuurlijk.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Laatst online: 14:11

EmHaKa

harêuh

Wel erg grappig :+ ; uitstelgedrag van de leverancier keuze bij een uitstelgedrag expert.
Het zit standaard bij mijn API overigens, lees de handleiding er maar op na.

[ Voor 30% gewijzigd door EmHaKa op 31-10-2023 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:56

mrc4nl

Procrastinatie expert

EmHaKa schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:31:
[...]

Wel erg grappig :+ ; uitstelgedrag van de leverancier keuze bij een uitstelgedrag expert.
Heb de keuze zo lang uitgesteld tot het nu wel tijd werd. Als in.... morgen verloopt mijn huidig contract. zou eigenlijk direct een nieuwe willen.... ben weer lekker op tijd ermee :z
Het zit standaard bij mijn API overigens, lees de handleiding er maar op na.
Ok, dan zal ik er nog even verder op in duiken.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Het is toch zo dat de leverancier het huidige contract automatisch omzet naar een variabel contract die maandelijks opzegbaar is? Of is dit alweer achterhaald? Zo niet dan heb je iig weer een maand de tijd om na te denken👍

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:24
Audione0 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:17:
Het is toch zo dat de leverancier het huidige contract automatisch omzet naar een variabel contract die maandelijks opzegbaar is? Of is dit alweer achterhaald? Zo niet dan heb je iig weer een maand de tijd om na te denken👍
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Laatst online: 07:25
Audione0 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:17:
Variabele energiecontracten hebben effectief geen opzegtermijn. Meer dan eens zie je dat de nieuwe energieleverancier een dag vantevoren pas het contract opzegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Had toch wel lagere prijzen verwacht voor morgen. Heeft dat nu weer te maken dat het misschien te hard waait en de zon nauwelijks schijnt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Supreme_One schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:33:
Had toch wel lagere prijzen verwacht voor morgen. Heeft dat nu weer te maken dat het misschien te hard waait en de zon nauwelijks schijnt?
Te hard waaien zal wel niet. Windmolens kunnen een flinke storm aan. De schoepen worden versteld, zodat ze niet te hard gaan draaien.
Pas bij windkracht 10 worden windmolens stilgezet door de schoepen in vaanstand te zetten.

Maar gemiddeld 25 cent is toch niet zo slecht? Zit i.i.g. nog onder het daltarief van vast. Die 5 uur 's nachts al helemaal.
Alleen jammer dat mijn boiler niet groter is.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
JukeboxBill schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:22:
[...]

Te hard waaien zal wel niet. Windmolens kunnen een flinke storm aan. De schoepen worden versteld, zodat ze niet te hard gaan draaien.
Pas bij windkracht 10 worden windmolens stilgezet door de schoepen in vaanstand te zetten.

Maar gemiddeld 25 cent is toch niet zo slecht? Zit i.i.g. nog onder het daltarief van vast. Die 5 uur 's nachts al helemaal.
Alleen jammer dat mijn boiler niet groter is.
Eerder begin dit jaar toen ik overgestapt was naar dynamische prijzen had ik het gevoel dat we vaker onder de 17-18 cent kwamen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Raymond P
Supreme_One schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:24:
[...]

Eerder begin dit jaar toen ik overgestapt was naar dynamische prijzen had ik het gevoel dat we vaker onder de 17-18 cent kwamen.
Dat idee had ik ook. Snelle query op energyzero data: aantal uurtjes <1ct kaal '23
+-------+----------+
| month | count(*) |
+-------+----------+
|     1 |       49 |
|     2 |        0 |
|     3 |       40 |
|     4 |       38 |
|     5 |       71 |
|     6 |       38 |
|     7 |       94 |
|     8 |       43 |
|     9 |       49 |
|    10 |       83 |
|    11 |        4 |
+-------+----------+

Dat valt dus eigenlijk best wel mee, het zijn er iig meer dan '22.
Een cent minder zijn gelijk ook bijna 200 uurtjes minder.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-06 21:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oh, vorig jaar 85 uur prijzen onder nul, dit jaar 271 uur. 3x zoveel. En het jaar is nog niet voorbij.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Maasluip schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:13:
Oh, vorig jaar 85 uur prijzen onder nul, dit jaar 271 uur. 3x zoveel. En het jaar is nog niet voorbij.
Het voelt voor mij simpelweg niet eerlijk dat bij een kale prijs van 1 cent, de all-in prijs 1800% van de inkoopprijs is 8)7

Dat belasting over belasting verhaal blijft ook bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Supreme_One schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:33:
Had ik ook wel verwacht, had negatieve prijzen verwacht. Maar windenergie is makkelijker te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-06 16:30
jusch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:08:
Hoe maakt dat nu uit? Of de EB nu 15 cent is en buiten de BTW gehouden wordt, of 12 cent en je er BTW over betaalt? Het maakt uit voor EU, want die krijgt een deel van de BTW. Maar niet voor de consument.

Het maakt ook uit voor bedrijven want die krijgen de BTW terug, maar de EB niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
jusch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:08:
[...]

Zo bijzonder is dat niet hoor. Gewoon extra geld voor de overheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De gasprijs is weer gedaald deze week, vandaag ~1,12 euro.

Veel windenergie vandaag:

Op https://energieopwek.nl/ is nu wel te zien dat wind op zee afgeschakeld is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:13
Raymond P schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:14:
[...]

Dat idee had ik ook. Snelle query op energyzero data: aantal uurtjes <1ct kaal '23
+-------+----------+
| month | count(*) |
+-------+----------+
|     1 |       49 |
|     2 |        0 |
|     3 |       40 |
|     4 |       38 |
|     5 |       71 |
|     6 |       38 |
|     7 |       94 |
|     8 |       43 |
|     9 |       49 |
|    10 |       83 |
|    11 |        4 |
+-------+----------+

Dat valt dus eigenlijk best wel mee, het zijn er iig meer dan '22.
Een cent minder zijn gelijk ook bijna 200 uurtjes minder.
Het verschil is dat vorig jaar alles goedkoop leeg tov vaste contracten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:46
Nogal ja, nu is het verschil stukken lager...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Voor mensen met een dynamisch contract zou differentiatie van de energiebelasting naar gelang de energiemix (hoog bij veel fossiel en laag bij zon en wind) een mooie oplossing zijn om duurzame opwek verder te stimuleren en opslag van duurzame energie rendabeler te maken. Dit kan budgettair neutraal worden doorgevoerd zonder veel kosten door de leveranciers.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:55
Mocht iemand nog steeds last hebben dat de nordpool integratie van HA de prijzen van morgen niet oppikt als ze te laat vastgesteld worden, hier een automation om de integratie periodiek te restarten als die situatie zich voordoet: https://github.com/custom...6#issuecomment-1790155165

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
kx22 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:52:
[...]

Het verschil is dat vorig jaar alles goedkoop leeg tov vaste contracten
Vorig jaar is niet wat ik aan het vergelijken was. Afgelopen jaar was een vast contract een schaars goed.
Uiteindelijk kijk ik naar m'n maand/jaar resultaat. Meer uurtjes met lage tarieven maakt het verschuiven enkel makkelijker, ik ga niet meer verbruiken... :)

Voor mij persoonlijk lijkt het verschil te zitten tussen de ervaring van een dieper negatieve uurtarief en een laag positieve uurtarief.
Het hangt de laatste paar maanden vaker rond nul in plaats van dieper eronder te duiken zoals in de eerste helft van dit jaar. Imo een prima ontwikkeling.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesdre
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-06 19:19
anboni schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:34:
Mocht iemand nog steeds last hebben dat de nordpool integratie van HA de prijzen van morgen niet oppikt als ze te laat vastgesteld worden, hier een automation om de integratie periodiek te restarten als die situatie zich voordoet: https://github.com/custom...6#issuecomment-1790155165
Toevallig gister idd, Thanks :)

WP: PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06 14:41
Na 6 maanden Oxxio, waarin ik bijna al m'n PV opwek traditioneel kon salderen, sinds 12 oktober weer terug bij Tibber.
offtopic:
Totale rekening van 6 maanden Oxxio: 70 euro.
Dit omdat we meer verbruiken dan de PV opwekt o.a. vanwege 2 elektrische auto's.

Stukje gebruikerservaring van deze contract switch:
Omdat de overstap in april door Oxxio als een verhuizing was geregistreerd/doorgegeven bij Tibber was de app ervan overtuigd dat ik verhuist was en kon ik niet via de site of de app opnieuw klant worden op dat adres. Een bericht via de chat fixte dat snel en ik zou per 12 okt weer klant zijn.

De app vervolgt weer z'n werking zoals voor april en je krijgt gewoon een gat van 6 maanden in je historisch gegevens, erg netjes.

Onder 'Analyse':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65lMkqmSqkSiDLxo7opxzJf-G1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azF5L4XeaqLcAMaDDQu1C1lk.jpg?f=fotoalbum_large

En onder de 'Bekijk meer details'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Au14G4qYmSYcSqne8TF5B8IvTzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYttPviHWUyjM412KsKW5K8V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Meer mensen last van dat Zonneplan de gegevens van de slimme meter niet meer kan weergeven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhzWx3l0jV9pgCrO3Bt5RhqL8P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqmuPAlt7jCzzpo2bh0IJYKL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmHyi1KHgvdO9zA68nZTb5GNeE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oU2Mw01oDoUo9FJiDH2iKAwz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door Audione0 op 02-11-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvv93
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-06 22:15
Audione0 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:59:
Meer mensen last van dat Zonneplan de gegevens van de slimme meter niet meer kan weergeven?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, hier ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Ik denk dat ze de data niet meer aan kunnen door de harde wind :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:24
Audione0 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:59:
Hier werkt alles normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvv93
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-06 22:15
Hier inmiddels ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Yes hier ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:18
Zouden de prijzen nu niet dik negatief moeten zijn?
Wind genoeg zou ik zeggen…. :+ :+

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
zonnepaneelxl schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:11:
Windmolens zijn gemakkelijk te sturen. Waarom zouden ze toe betalen als het gemakkelijk is om uit te schakelen. Er waren toen wel subsidies dat ze 4ct krijgen per kWh maar die zijn er niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Er staan nog niet genoeg windmolens op de noordzee, wordt wel gewerkt aan diverse windparken, (2025 zal er waarschijnlijk voldoende staan om in alle vraag te voorzien) en deze storm was al paar dagen bekend, kolen en gas centrale gaan deels uit in EU, ipv op minium pruttelen, zoals bij zon maxima.

Er is ca 16-17GW vraag/verbruik en 8GW aan export mogelijkheid.
Wind opwek is max 9 GW op moment, must-run ca 4GW en dan zijn er nog centrales nodig voor de vraag, die prima kunnen moduleren met beetje PV opwek als vandaag ( had maar net 1,2 kWh/kWp)

PV kleinverbruiker aansluiting ~8GW op piek moment en PV grootverbruiker aansluiting ~10GW op piek moment , wat ook nog samenvalt met minder vraag door meer direct eigenverbruik.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Domba schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:51:
[...]

Er staan nog niet genoeg windmolens op de noordzee, wordt wel gewerkt aan diverse windparken, (2025 zal er waarschijnlijk voldoende staan om in alle vraag te voorzien) en deze storm was al paar dagen bekend, kolen en gas centrale gaan deels uit in EU, ipv op minium pruttelen, zoals bij zon maxima.

Er is ca 16-17GW vraag/verbruik en 8GW aan export mogelijkheid.
Wind opwek is max 9 GW op moment, must-run ca 4GW en dan zijn er nog centrales nodig voor de vraag, die prima kunnen moduleren met beetje PV opwek als vandaag ( had maar net 1,2 kWh/kWp)

PV kleinverbruiker aansluiting ~8GW op piek moment en PV grootverbruiker aansluiting ~10GW op piek moment , wat ook nog samenvalt met minder vraag door meer direct eigenverbruik.
Nu ik op electricitymaps kijk was het best een verrassing dat nu slechts 30% uit wind komt en bijna op max vermogen zit. In de zomer was dat 60-65%. Er is dus gewoon veel vraag en die zal ook groter worden. Voor de energieprijs wellicht niet zo positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Zou je wel verwachten als consument, alleen ben ik bang dat consumenten anders redeneren dan energieboeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Willempie27 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:59:
[...]

Nu ik op electricitymaps kijk was het best een verrassing dat nu slechts 30% uit wind komt en bijna op max vermogen zit. In de zomer was dat 60-65%. Er is dus gewoon veel vraag en die zal ook groter worden. Voor de energieprijs wellicht niet zo positief.
Er is nu 25% meer vraag dan in late voorjaar of zomer
PV alleen of wind alleen zijn nog niet voldoende voor negatieve prijzen, misschien al in 2024, maar in 2025 zou er voldoende moeten liggen of staan als industrie geen reuze stappen in verduurzaming gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Domba schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:06:
[...]

Er is nu 25% meer vraag dan in late voorjaar of zomer
PV alleen of wind alleen zijn nog niet voldoende voor negatieve prijzen, misschien al in 2024, maar in 2025 zou er voldoende moeten liggen of staan als industrie geen reuze stappen in verduurzaming gaat maken.
Wat ik me dan afvraag, ik zie dat 33% van de PV capaciteit is gebruikt vandaag op he hoogste punt. Mn eigen panelen liggen zuid en leveren nu 0,2 kWh op per uur en normaal ruim 2,5kWh op het max.
Hoe komen ze aan een 33% percentage van de geïnstalleerde capaciteit terwijl ik zelf nog onder de 10% zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Willempie27 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:12:
[...]

Wat ik me dan afvraag, ik zie dat 33% van de PV capaciteit is gebruikt vandaag op he hoogste punt. Mn eigen panelen liggen zuid en leveren nu 0,2 kWh op per uur en normaal ruim 2,5kWh op het max.
Hoe komen ze aan een 33% percentage van de geïnstalleerde capaciteit terwijl ik zelf nog onder de 10% zit.
Zijn puur modelen, die daar voor gebruikt worden.

Vanochtend was in zuid oosten van NL nog redelijk met 30%, maar in middag wisselend zon met veel snelle wolken
Ik heb paar keer nog 50% als piek van max vermogen, maar per uur eerder 20-25%
Wel multi PV-orientatie en maar heel weinig <30% tussen 90windrichting Oost en West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:46
Willempie27 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:59:
[...]

Er zit wel een potentiele kink in de kabel qua ontwikkeling van niet parken op zee.

Een van de grote exploitanten (dacht Vattenfall) heeft de bouw van een park afgebroken (tegen een afschrijving van 500 miljoen) en op een tender aan de Britse kust heeft geen enkele partij zich ingeschreven.

Prinses Amalia windpark (het eerste hier aan de nederlandse kust) wordt over 2 jaar 20 en moet dan worden afgebroken (as per contract). Alleen weet de exploitant nog niet helemaal hoe. Wel is het zo dat de moderne turbines iets groter zijn dan die van Amalia en dat er, voor het energetisch vervangen van Amalia, slechts een paar nieuwe turbines geplaatst hoeven worden. Amalia heeft molens van 2 MW per stuk, moderne molens zijn al snel 15 MW het stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@tcw82 Er zullen zeker nog een paar volgen nu de lange termijn rente weerstijgt.
Van Vattenfall geloof is project Boreas, die het op lage marktprijs schoven, maar in feite is de lange termijn rente en vertraging bij leveranciers. Om die reden heeft ook Orsted, Ocean wind 1 en 2 in VS afgebroken.

Windmolen fabrikanten maken verliezen, Vestas, GE en Siemens Gemesa, laatste heeft bij de Duitse overheid al aangeklopt om overeind te blijven.
Windmolens worden geruime tijd van te voren besteld, maar de materiaalkosten zijn intussentijd hard gestegen als ook de rente oploopt

Pagina: 1 ... 184 ... 284 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels