Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:28
Die UK tender had een maximumprijs per MWh die significant lager ligt dan de marktwaarde. Niet geheel verrassend...
Een Deense partij (gok dat je Ørsted bedoelt) heeft recent een project in U.S. cancelled omdat ze niet kunnen leveren tegen het overeengekomen bedrag.

Binnen de EU is er recent overeenstemming bereikt om daar wat interessantere afspraken over te maken. Hoe dat in NL uitpakt weten we vast ergens in 2025 bij aanbesteding van de projecten die in '30 af zouden moeten zijn.
Dat afbreken is inderdaad een interessant verhaal. Benieuwd hoe dat verloopt. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:17
Raymond P schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:15:
Die UK tender had een maximumprijs per MWh die significant lager ligt dan de marktwaarde. Niet geheel verrassend...
Een Deense partij (gok dat je Ørsted bedoelt) heeft recent een project in U.S. cancelled omdat ze niet kunnen leveren tegen het overeengekomen bedrag.

Binnen de EU is er recent overeenstemming bereikt om daar wat interessantere afspraken over te maken. Hoe dat in NL uitpakt weten we vast ergens in 2025 bij aanbesteding van de projecten die in '30 af zouden moeten zijn.
Dat afbreken is inderdaad een interessant verhaal. Benieuwd hoe dat verloopt. :)
Nee, toch Vattenfall, voor de Britse kust.

https://www.volkskrant.nl...ernal&utm_medium=referral

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Raymond P schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:15:
Er zijn ook energiecoöperaties die graag wind op zee willen plaatsen, maar die er tot nu toe niet tussen kwamen omdat de grote partijen als een gek aan het bieden waren. Ik denk dat het goed is als burger ook kunnen investering in wind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@tcw82 Dat is al wel ff geleden, niet het eerste waar ik aan dacht. @Domba gelukkig wel. Dat is een meerfase project in UK waar een stuk(je) niet van doorgaat.

@phicoh Eens, ik zie die dingen ook liever op zee dan aan land. En vooral omdat ik ze dan niet zie/hoor.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:25
Raymond P schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:54:
@tcw82 Dat is al wel ff geleden, niet het eerste waar ik aan dacht. @Domba gelukkig wel. Dat is een meerfase project in UK waar een stuk(je) niet van doorgaat.
Wat voorlopig niet door gaat, UK kan het nieuw open stellen voor veiling met een beter strike price
die van 4th Contracts for Difference (CfD) Allocation was tegen £37.35/MWh de 5th CfD Allocation met strike price van £44/MWh incl kosten voor netaansluiting.
Ik zie UK of Frankrijk nog niet zo snel overstappen naar NL of Duits veiling manier voor alleen offshore wind

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Vraagje over de factuur van Zonneplan. Volgens mij klopt er ergens iets niet. 114m3 gas voor €67.43 maakt €0.5914 per m3. Dat lijkt ex energiebelasting toch? Wanneer gaan ze dat verrekenen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwO5V5Z4yogjkdiuXOQkFmnLyOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NU9xvACgf47ex6z5s6oiYXH.jpg?f=fotoalbum_large
Edit: Barst, dat staat natuurlijk onderin bij de vaste maandkosten. Voorspelde jaarverbruik x energiebelasting daarover/12=maandelijks bedrag 8)7

Dan zal ik wel bij moeten betalen aan het eind, de houtkachel brand door verbouwing nog niet, en de vvw staat nu aan. Opeens 1/3 van mijn jaarverbruik in een maand erdoorheen gestookt ;(

[ Voor 22% gewijzigd door robkrekel op 03-11-2023 06:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JwJw01
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 15:48
Ik heb gezocht in deze thread maar waarschijnlijk gebruik ik de verkeerde zoektermen. Kan er niets over vinden.

Hoe werkt het met de day-ahead prijs als blijkt dat er toch meer/minder zon en/of wind was. Is dat de geluk of pech van de aanbieder of klant? Of wordt het verschil gecompenseerd de dag erna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:29
JwJw01 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:01:
Ik heb gezocht in deze thread maar waarschijnlijk gebruik ik de verkeerde zoektermen. Kan er niets over vinden.

Hoe werkt het met de day-ahead prijs als blijkt dat er toch meer/minder zon en/of wind was. Is dat de geluk of pech van de aanbieder of klant? Of wordt het verschil gecompenseerd de dag erna?
Dat komt dan op de intradaymarkt of onbalans, waar dan door je energieaanbieder een prijs voor wordt betaald. Dat zit inbegrepen in je maandelijkse premie of opslagen, dus daar heb jij geen 'last' van verder. De prijs die je ziet in je app, is de prijs die je betaald, ook als het heel anders is als het de dag ervoor eruit zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 11:30
Iemand hier toevallig de "koop en verkoop prijs formule" voor Tibber?

Ik heb sinds vandaag een dynamisch contract bij hun, en wil dit graag gaan gebruiken met mijn Victron systeem.

Ik gebruik momenteel "(p+0.03+0.12)*1.21", maar ben bang dat dit niet helemaal klopt (behalve de 21% :'( )

[ Voor 8% gewijzigd door N0EL op 03-11-2023 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:45
JwJw01 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:01:

De (onbalans)kosten zijn voor Tennet. Dat bedrag kan enorm oplopen. En dan ook echt enorm. Zeker als de voorspelling en werkelijkheid ver uit elkaar liggen.
En tussen de day ahead en onbalans is er nog de intraday.

Oh en die onbalanskosten zie jij volgend jaar als vaste component (netbeheerders kosten) op je factuur.

Er zijn ook nog pools voor snel en minder snel reserve vermogen (betaald worden om standby te staan). Maar als particulier is dat allemaal niet relevant. Volgens mij kan je op de onbalans markt terecht vanaf 1MW vermogen.

[ Voor 40% gewijzigd door V_ger op 03-11-2023 08:54 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:11
V_ger schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:41:
[...]

De (onbalans)kosten zijn voor Tennet. Dat bedrag kan enorm oplopen. En dan ook echt enorm. Zeker als de voorspelling en werkelijkheid ver uit elkaar liggen.

Oh en die onbalanskosten zie jij volgend jaar als vaste component (netbeheerders kosten) op je factuur.

Er zijn ook nog pools voor snel en minder snel reserve vermogen (betaald worden om standby te staan). Maar als particulier is dat allemaal niet relevant. Volgens mij kan je op de onbalans markt terecht vanaf 1MW vermogen.
Die pool voor reservemogen was een deel van gisteren extreem lucratief met prijzen van 77 euro per kw/h om vermogen standby te hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
[...]

Marktpartijen balanceren. Jouw energieleverancier is verantwoordelijk voor de balans in zijn portefeuille. TenneT is verantwoordelijk om de balans te handhaven en rekent hiervoor ook onbalansprijzen aan jouw energieleverancier. Die prijzen kennen inderdaad veel grotere pieken dan je ziet op Day-Ahead markt.

Niet gek dus dat leveranciers ook bezig zijn om flexvermogen toe te voegen, bijv in de vorm van batterijen.

Uit de hand gelopen onbalanskosten zie je dus eerder terug in in de vorm van hoger handling fee dan netbheerkosten. Hogere netbeheerkosten komen eerder door de netcongestie problematiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Laatst online: 09:46
Vergeet niet dat onbalans maar wordt afgerekend over weinig MWh. Hoge prijzen ja, maar je betaalt alleen als er een oopsie is met de voorspelling.

Met zoveel batterijprojecten in de wacht lost het probleem zichzelf op in een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
BoerFrits schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:48:
[...]

Die pool voor reservemogen was een deel van gisteren extreem lucratief met prijzen van 77 euro per kw/h om vermogen standby te hebben staan.
Denk dat er een hoop onzekerheden waren met de storm bijv iets meer wind en de windmolens moesten uit etc.

In mijn ogen niet meer dan terecht.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 22:29
[...]

kan zelfs als vanaf 0.1 MW tegenwoordig. etpa.nl is daar een platform voor. Dus mocht je willen handelen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:45
Kartmans1 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:40:
[...]
kan zelfs als vanaf 0.1 MW tegenwoordig. etpa.nl is daar een platform voor. Dus mocht je willen handelen ;).
Als Victron zijn Dynamische ESS voor elkaar heeft kunnen ze misschien wel naar de volgende versnelling en alle batterijen samenvoegen tot een virtual power plant om te bieden op intraday, onbalans of zelfs frequency response markt. Ik weet niet of dat laatste kan op het laagspanningsnet trouwens.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonrops
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:01
Voor de aansturing van mijn (toekomstige) ESS haal ik dagelijks de dynamische elektriciteitstarieven op bij ENTSO-E. Deze data gaat rechtstreeks hier de database in, dat werkt prima. Voor de volledigheid wil ik ook de dagprijzen van gas ophalen, maar ik kan niet vinden waar ik die vandaan kan halen. Is iemand daarmee bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
antonrops schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:32:
Voor de aansturing van mijn (toekomstige) ESS haal ik dagelijks de dynamische elektriciteitstarieven op bij ENTSO-E. Deze data gaat rechtstreeks hier de database in, dat werkt prima. Voor de volledigheid wil ik ook de dagprijzen van gas ophalen, maar ik kan niet vinden waar ik die vandaan kan halen. Is iemand daarmee bekend?
Staat in de start topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-07 17:19
Ik heb een vraag mbt salderen bij een dynamisch contract wat ik niet goed begrijp en niet terug kan vinden in start topic.

Momenteel wek ik even veel stroom op als ik gebruik en daarom zou een dynamisch contract voor mij ongunstiger zijn, vergeleken met een vast of variabel contract. Maar dit is toch vanuitgaande dat je met een dynamisch contract niet per jaar saldeert? Tibber geeft aan dit wel per jaar te doen en niet per uur, dag, week, maand, etc etc.
Klopt het dat een dynamisch contract bij tibber dan wel aantrekkelijk kan zijn of maak ik een denkfout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 16:49
doktorsson schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:02:
Ik heb een vraag mbt salderen bij een dynamisch contract wat ik niet goed begrijp en niet terug kan vinden in start topic.

Momenteel wek ik even veel stroom op als ik gebruik en daarom zou een dynamisch contract voor mij ongunstiger zijn, vergeleken met een vast of variabel contract. Maar dit is toch vanuitgaande dat je met een dynamisch contract niet per jaar saldeert? Tibber geeft aan dit wel per jaar te doen en niet per uur, dag, week, maand, etc etc.
Klopt het dat een dynamisch contract bij tibber dan wel aantrekkelijk kan zijn of maak ik een denkfout?
Hier is al best veel over geschreven. Bijvoorbeeld hier: bilgy_no1 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 20:00

Elke bonafide aambieder van dynamisch saldeert per jaar.

Wat goedkope is hangt helemaal af van de prijs waarop je stroom inkoopt en verkoopt. De inkoop hangt af van je gebruik, mate waarin je kunt plannen, etc. En wat de prijs wordt van stroom die je verkoopt weet je van te voren niet zeker. Als de inkoopprijs lager is dan de verkoopprijs is het goedkoper. Andersom niet. En van te voren weet je het nooit helemaal zeker.

Als je net zoveel opwekt als verbruikt, is variabel of vast zekerder. Inkoop en verkoop is even duur, worden weggestreept.

Zelf heb ik dit jaar een inkoopprijs van 23,87 cent per kWh en verkoopprijs van 24,26 cent. Het kan wel. Maar in het verleden behaalde rendementen... En wat voor mij werkt... En of je het risico wil nemen... is afhankelijk van jou keuzes.

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:43

bert pit

asdasd

Op de site staat dit:

Salderen bij Tibber

Als energieleverancier zijn we verplicht om de salderingsregeling op jaarbasis toe te passen. Dat komt omdat het kan gebeuren dat jij in de zomermaanden meer produceert dan verbruikt en in de wintermaanden weer meer verbruikt dan produceert. Aan de salderingsregeling zit een beperking: je kan salderen tot aan je verbruik. Als je dus 2500 kWh verbruikt, kan je tot 2500 kWh salderen. Je krijgt in dit scenario tot 2500 kWh de belastingen terug bovenop het dynamische uurtarief. Produceer je meer dan je verbruikt in een jaar? Dan heb je over de overproductie geen recht op de energiebelasting.

Dus, gemiddeld zal dat bij een normaal gebruik resulteren in een iets hogere prijs voor afname dan voor levering. Omdat gemiddeld weg de prijs tijdens de opwek uren lager is en tijdens de verbruiks uren hoger.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonrops
Ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest. Ik ben op zoek naar een API waarmee ik de dagprijzen van gas geautomatiseerd op kan halen. Dat kan ik niet vinden in het start topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 20:40

EmHaKa

harêuh

antonrops schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:33:
[...]

Ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest. Ik ben op zoek naar een API waarmee ik de dagprijzen van gas geautomatiseerd op kan halen. Dat kan ik niet vinden in het start topic.
Heb je wel eens in het zoekvenster bovenaan deze pagina "gasprijs api" ingetypt?
Dan vind je jouw antwoord in veel minder (41) dan de 18.000+ posts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonrops
EmHaKa schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:47:
[...]

Heb je wel eens in het zoekvenster bovenaan deze pagina "gasprijs api" ingetypt?
Dan vind je jouw antwoord in veel minder (41) dan de 18.000+ posts :)
Dankjewel, dat geeft inderdaad aanknopingspunten d:)b . Zo te zien zijn het wel API's van leveranciers, maar het zal in ieder geval tarieven opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
antonrops schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:33:
[...]

Ging bijna twijfelen. Maar er staaat een api in de start topic.

@joost03nl heeft een website gemaakt, om alle actuele prijzen te kunnen inzien. http://www.enever.nl En is een mooie aanvulling op deze topic start.

Je kan daar de tarieven van stroom en gas ophalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-09 20:03
Dag allen,

Ik heb een topic geopend met een idee waarbij dynamische energietarieven een rol spelen. Het betreft onder andere het opwarmen van een buffervat op gunstige momenten in het stookseizoen. Dit in combinatie met zonnepanelen waarvan alle energie in het stookseizoen in het buffervat moet worden opgeslagen. Voor wie zin heeft om mee te denken:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2216418

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 20:36
pelt schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:15:
Nieuw bij Frank: vaste 'dynamische' gasprijzen. :)

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVRePKwMrN3DN-my26lV1BmDpGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hH42os1pPgnx06KKNsaTc6Zx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik het aanbod oversla en de gok neem dat echt dynamisch hier onder zal blijven.

[ Voor 5% gewijzigd door pelt op 08-11-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-09 20:16
pelt schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:56:
[...]

[Afbeelding]

Ik denk dat ik het aanbod oversla en de gok neem dat echt dynamisch hier onder zal blijven.
Ik denk dat er meerdere zijn met deze gedachte, het niet precies te weten wat te doen wat juist is, zoals ondergetekende, want tis wel behoorlijk still hier op de forum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavawa
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-09-2024
pelt schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:56:
[...]

Vanaf januari stijgt de energiebelasting op gas met ruim 10 cent. Inclusief BTW is dat ruim 12 cent. De Wintervastprijs van Frank is all-in. De huidige dagprijs is circa €1,15 dus die prijs zou op 1 januari op €1,27 komen, erg dicht bij Frank's vaste prijsaanbod van €1,3082.

Zou dat je overweging veranderen? Ik sta ook voor de keuze en neig - bovenstaande wetende - naar toch accepteren van het Wintervastaanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 23:15
mavawa schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:55:
[...]

Vanaf januari stijgt de energiebelasting op gas met ruim 10 cent. Inclusief BTW is dat ruim 12 cent. De Wintervastprijs van Frank is all-in. De huidige dagprijs is circa €1,15 dus die prijs zou op 1 januari op €1,27 komen, erg dicht bij Frank's vaste prijsaanbod van €1,3082.

Zou dat je overweging veranderen? Ik sta ook voor de keuze en neig - bovenstaande wetende - naar toch accepteren van het Wintervastaanbod.
Kijk, en daar is de verwarring in de prijsopbouw.

Als de belasting of elk ander onderdeel dan de kale gasprijs stijgt vanwege keuzes van de overheid, of netbeheerder, die buiten de keuzes van de energieleverancier vallen, ga je die extra kosten gewoon moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]

Vanaf januari stijgt de energiebelasting op gas met ruim 10 cent. Inclusief BTW is dat ruim 12 cent. De
Hoe kom je daarbij
In belastingplan (edit: zie pag 17) wat nu bij 1e kamer ligt ( 2e kamer, 26/10 aangenomen) gaan de 1e en 2e schijf energiebelasting voor gas naar € 0,53049 (voor 2023 is die € 0,48980) Daar komt nog BTW bij.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:32
[...]

Reken er maar gewoon op dat deze prijs gebaseerd is op de huidige belastingtarieven en dat iedere wijziging aan die tarieven rechtstreeks wordt verwerkt in deze prijs. Dus als de belasting op gas per 1 januari met 10 cent omhoog gaat, wordt dit vaste prijsaanbod gewoon 1.40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavawa
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-09-2024
Ik las dat hier: https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting

Als de nu geoffreerde prijs inderdaad met de huidige energiebelasting is berekend, dan zou deze leveringsvoorwaarde dus van toepassing zijn per 1-1-2024: "De overheid kan de heffingen en btw gas wijzigen tijdens de looptijd van uw Leveringsovereenkomst. Deze wijzigingen berekenen wij aan u door."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
Klinkt onbeleefd zo deze reactie. De stijging van ruim 10 cent was alom bericht vanuit prinsjesdag plannen, dus niet zo gek dat men denkt dat dit al vast staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
mdvmine schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:32:
[...]

Klinkt onbeleefd zo deze reactie. De stijging van ruim 10 cent was alom bericht vanuit prinsjesdag plannen, dus niet zo gek dat men denkt dat dit al vast staat?
Behalve als de 2e kamer hier een stokje voor steekt (en dat is gebeurd).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
mdvmine schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:32:
[...]
Wanneer zijn de energiebelasting tarief voorstellen van prinsjesdag ook daadwerkelijk het tarief geworden op 1 januari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 20:11
Domba schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:46:
[...]

Wanneer zijn de energiebelasting tarief voorstellen van prinsjesdag ook daadwerkelijk het tarief geworden op 1 januari?
Aangenomen dat de wijzigingen onderdeel uitmaken van totale pakket belastingwijzigingen:
-
De plenaire behandeling van de wetsvoorstellen zijn [sic] voorzien voor 11 en 12 december 2023 en de stemmingen voor 19 december 2023.
https://www.eerstekamer.n...418_belastingplan_2024#p1

[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 11-11-2023 06:58 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenV
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-12-2024
Is dynamisch in de herfst/winter nog voordelig?

Kijkend naar oktober was de gemiddelde prijs 35 cent, mijn prijs met dynamisch 30 cent maar ga ik over een paar weken over naar vast bij Engie voor 29 cent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9nXJkqpJirXcZCEn29SfX5xzaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzzxOO27jR2q4L5NV90u1JFX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-09 15:23
De gemiddelde prijs bij Tibber in November is 27 cent (incl alle kosten). Oktober was 28 cent

[ Voor 12% gewijzigd door Bouwertje op 11-11-2023 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Gemiddelden... Mijn 27.2ct middelt een huishouden dat tegen het prijsplafond afneemt. :)

Afhankelijk van hoe je verbruikspatroon is is het dus absoluut mogelijk om de afgelopen maand onder die 29ct uit te komen.
Mijn november staat nu door laksheid op 26.9ct. Als dat hoger wordt dan wenselijk dan haal ik dat vast ergens in het komende jaar weer in.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Laatst online: 09:46
MenV schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 07:46:

Kijkend naar oktober was de gemiddelde prijs 35 cent, mijn prijs met dynamisch 30 cent maar ga ik over een paar weken over naar vast bij Engie voor 29 cent.

[Afbeelding]
Ja die 29 cent is voordelig voor de winter. Maar dan betaal je in q2/3 terug als de prijs weer lager is.

Kijk naar de kwartaalprijzen, €100 per MWh = 10 cent als je nu reserveert. Was 7-8 cent afgelopen zomer, rest is risico opslag voor verkoper.

https://m2m-energy.com/future_prices.php?product=stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik ben ook overgestapt op Engie vanaf vandaag met 24,9 cent dal. Met de huidige aanbiedingen zou ik bij dynamisch blijven, maar dit tarief was gewoon te laag om niet op in te gaan. Zeker omdat ik alle piek verbruik kan salderen.
Mijn glazen bol zegt dat je in Q4 wel rond de 25 cent gemiddeld uit kan komen en dat in Q1 de prijzen iets hoger zullen zijn. Zonder zonnepanelen zal dynamisch goedkoper blijven door de gratis stroom die je misloopt bij 1 jaar vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-09 22:50
Bouwertje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:17:
De gemiddelde prijs bij Tibber in November is 27 cent (incl alle kosten). Oktober was 28 cent
De verschillen in gemiddelde prijs hebben niet zozeer met je leverancier te maken, maar meer hoe je je verbruik kunt sturen naar de momenten met laag tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

[Afbeelding]
Mijn gemiddellde van 20,6 cent in oktober haalt het gemiddelde naar beneden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb nu 3 Jaar Dalen bij Greenchoice en zit in januari op 1,5 jaar van het contract. Ik kan nu dus weg voor 100 euro opzegboete.

Ik zou kunnen kiezen voor een jaarcontract, maar dynamisch trekt mij ook wel. Wat is verstandig om te doen? Iets vastleggen voor 0,38/0,34 cent met 7 euro vaste leveringskosten of dynamisch bij Tibber voor 29 cent en 4 euro vaste leveringskosten.

We hebben alleen stroom en het piekverbruik is 850 kWh en dalverbruik is 750 kWh per jaar. We hebben geen zonnepanelen.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desprinter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-09 13:44
THE_BASE schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:58:
Ik heb nu 3 Jaar Dalen bij Greenchoice en zit in januari op 1,5 jaar van het contract. Ik kan nu dus weg voor 100 euro opzegboete.

Ik zou kunnen kiezen voor een jaarcontract, maar dynamisch trekt mij ook wel. Wat is verstandig om te doen? Iets vastleggen voor 0,38/0,34 cent met 7 euro vaste leveringskosten of dynamisch bij Tibber voor 29 cent en 4 euro vaste leveringskosten.

We hebben alleen stroom en het piekverbruik is 850 kWh en dalverbruik is 750 kWh per jaar. We hebben geen zonnepanelen.
Als je weg wil bij greenchoice zou ik voor dynamisch gaan, ik heb in afgelopen jaar, alleen in februari boven de de 30 cent gezeten gemiddeld. En denk niet dat al je verbruik in de dure uurtjes plaatsvind(rond etenstijd en ‘s ochtends). 0.38/0,34 is verre van aantrekkelijk denk ik. Al zal je huidige prijs wel hoger liggen dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Desprinter schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:15:
[...]

Als je weg wil bij greenchoice zou ik voor dynamisch gaan, ik heb in afgelopen jaar, alleen in februari boven de de 30 cent gezeten gemiddeld. En denk niet dat al je verbruik in de dure uurtjes plaatsvind(rond etenstijd en ‘s ochtends). 0.38/0,34 is verre van aantrekkelijk denk ik. Al zal je huidige prijs wel hoger liggen dan dat.
Verbruik is meestal in de ochtend tussen 7 en 9 uur en ‘‘s avonds tussen 17 uur en 23 uur. Huidige prijs is 40 cent en gaat per januari naar 47 cent.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
THE_BASE schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:58:

Als je je verbruik kunt sturen naar de goedkope uren en een buffer kan aanhouden om prijsschokken op te kunnen vangen dan is dynamisch zeker interessant. Elektrisch koken en in verhouding een hoog continueverbruik kan ook een nadeel zijn. Ofwel de beperkte besparingen wegen dan nauwelijks op tegen het risico op een periode met tijdelijk hoge prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba

[Afbeelding]
Ik heb zelfde mail ontvangen, was beetje verbaast wat nu de nieuws/info waarde was, ook gezien de disclaimer, met volgens die mail 22ct voor oktober.
Let op! Dit gaat alleen over de stroom die je van het net hebt verbruikt, niet je teruggeleverde stroom.
-

Tibber laat een beetje verstek gaan, na 7 weken nog geen eindafrekening, redden het dus ook niet binnen de wettelijke regels van 6 weken, Hebben blijkbaar de jaarlijkse nog niet geautomatiseerd.
( meer teruglevering dan afname , volgens mij is er dan wat te verrekenen (teveel uitbetaalde EB en BTW) die ik niet in andere een boekjaar wil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Gecko123 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:00:
[...]

Als je je verbruik kunt sturen naar de goedkope uren en een buffer kan aanhouden om prijsschokken op te kunnen vangen dan is dynamisch zeker interessant. Elektrisch koken en in verhouding een hoog continueverbruik kan ook een nadeel zijn. Ofwel de beperkte besparingen wegen dan nauwelijks op tegen het risico op een periode met tijdelijk hoge prijzen.
Dank! Dan is het in mijn geval niet handig: geen zonnepanelen, altijd ‘s avonds elektrisch koken en wassen.

Ik ga op zoek naar een voordelig jaarcontract. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
THE_BASE schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:46:
[...]

Dank! Dan is het in mijn geval niet handig: geen zonnepanelen, altijd ‘s avonds elektrisch koken en wassen.

Dynamisch i.c.m. zonnepanelen is juist niet superhandig. De laagste prijzen in de zonnigste helft van het jaar, vallen vaak samen met de momenten dat je zonnepanelen het meest opbrengen.

In jouw geval ligt het misschien niet voor de hand om een dynamisch contract te nemen, maar het is niet per se duurder. De afgelopen weken lag de gemiddelde prijs wel onder de vaste contracten en de piekprijzen ('s ochtends en 's avonds) lagen rond de prijzen van veel vaste contracten die je nu kunt afsluiten.

Je kunt ook een maandje of zo kijken hoe dynamisch je bevalt: je kunt er namelijk in de meeste gevallen zonder opzegboete of lange opzegtermijn van af (dat is in elk geval bij Tibber zo).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
THE_BASE schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:46:
[...]

Waarom was je 's avonds? Je kunt de wasmachine en de vaatwasser ook prima overdag aanzetten. Beiden hebben een tijdsklok neem ik aan. Dan is alles lekker schoon als je thuiskomt uit je werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Domba schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:02:
[...]

Ik heb zelfde mail ontvangen, was beetje verbaast wat nu de nieuws/info waarde was, ook gezien de disclaimer, met volgens die mail 22ct voor oktober.

[...]

-

Tibber laat een beetje verstek gaan, na 7 weken nog geen eindafrekening, redden het dus ook niet binnen de wettelijke regels van 6 weken, Hebben blijkbaar de jaarlijkse nog niet geautomatiseerd.
( meer teruglevering dan afname , volgens mij is er dan wat te verrekenen (teveel uitbetaalde EB en BTW) die ik niet in andere een boekjaar wil)
Dan neem je toch een voorziening op. Je weet precies hoeveel er moet worden verrekend...

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Wat mij betreft helemaal prima zo, ik heb natuurlijk liever 15-20 cent gemiddeld, maar dit is ook goed te doen ;)

Oktober:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7L6AeHKmuxcp0nSOWoRHE3YgSRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QE093zIXCwHK1KkaGtsNrrlj.jpg?f=fotoalbum_large

November tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SoJcfDAJHUukrVEQlfdGY6ZkiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VJBflPedMjq346eu9yhMFNq.jpg?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
marana schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:20:
[...]

Waarom was je 's avonds? Je kunt de wasmachine en de vaatwasser ook prima overdag aanzetten. Beiden hebben een tijdsklok neem ik aan. Dan is alles lekker schoon als je thuiskomt uit je werk.
Tja. Dat is gewoonte, denk ik. Nooit over nagedacht. Nu natuurlijk ook maar een tarief en voorheen een daltarief na 23 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-05 06:08
verwijder

[ Voor 97% gewijzigd door diederikkes op 12-11-2023 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-09 22:49
Knip, offtopic

[ Voor 102% gewijzigd door Taro op 12-11-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Knip ivm offtopic quote

[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 12-11-2023 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Knip, offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 12-11-2023 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Knip, offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 12-11-2023 22:29 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Knip, offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 12-11-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Knip, offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 12-11-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 08:28
Knip, offtopic

[ Voor 81% gewijzigd door Taro op 12-11-2023 22:27 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Modbreak:Zullen we het weer over dynamische tarieven ipv propaantanks, zonnepanelenregelingen, warmtepompen en BTW op accu's hebben?

[ Voor 19% gewijzigd door Taro op 12-11-2023 22:30 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
THE_BASE schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:15:
[...]

Tja. Dat is gewoonte, denk ik. Nooit over nagedacht. Nu natuurlijk ook maar een tarief en voorheen een daltarief na 23 uur.
Als je niet per se gebonden bent om wasmachine en vaatwasser (?) in de avond aan te zetten, dan zou je alsnog kunnen overwegen om voor een dynamisch contract te kiezen, eventueel voor kortere tijd.
Alle vaste contracten die ik nu aangeboden zie op gaslicht.com hebben hogere prijzen dan het dynamisch gemiddelde van de afgelopen weken.
Nou hangt het gewogen gemiddelde natuurlijk af van wanneer je energie gebruikt, maar je kunt eens kijken op https://www.ecosoftenergie.nl/energieprijzen/ om een beeld te vormen. Let op dat je voor de goede prijs kiest: bij het tarief inclusief btw en andere belastingen, moet je nog ongeveer 2-3 cent optellen voor de opslag van de energieleverancier. Zie de tabel in de openingspost voor het exacte bedrag per leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-07 04:40
Ik verbruik ongeveer 2700 kWh + mijn EV zou volgens mij 1400 kW nodig hebben.

Het totale verbruik zou ongeveer 4100 kWh per jaar zijn.

mijn zonnepaneel wekt ongeveer 4700 kWh per jaar elektriciteit op. Overschot zou ik ongeveer 600kwh hebben

Is het goed voor mij om dynamische prijzen te hanteren met nextenergie, tibber etc.? or fixed contract

Ik controleerde

eneco offer

1 yr fixed
Normaal tarief € 0,37930 per kWh
Daltarief € 0,37930 per kWh
Vaste leveringskosten € 71,88 per jaar
-----------------------------------------------------------------------------------

Engie

1yr fixed
Normaaltarief per kWh
Tarief per kWh (Staffel 1 [0 - 10.000 kWh])
€ 0,34048 per kWh
Vaste leveringskosten
€ 8,81 per maand

Inclusief 21% btw en overheidsheffingen voor 2023. Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is € 0,08 (zonder energiebelastingen en btw).

-------------------------------------------------------------------------------

momenteel met eneco contract voor onbepaalde tijd

Normaaltarief € 0,39994 per kWh
Daltarief € 0,39105 per kWh
Terugleververgoeding € -0,09 per kWh

[ Voor 57% gewijzigd door igix op 13-11-2023 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRich
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-09 23:58
igix schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:39:

mijn zonnepaneel wekt ongeveer 4700 kWh per jaar elektriciteit op. Overschot zou ik ongeveer 600kwh hebben

Is het goed voor mij om dynamische prijzen te hanteren met nextenergie, tibber etc.? or fixed contract

Ik controleerde

eneco offer

1 yr fixed
-----------------------------------------------------------------------------------

Engie

1yr fixed
Normaaltarief per kWh
€ 0,34048 per kWh
Vaste leveringskosten
€ 8,81 per maand

Inclusief 21% btw en overheidsheffingen voor 2023. Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is € 0,08 (zonder energiebelastingen en btw).

Ligt er echt aan of je je verbruik kunt sturen. Ik werk een paar dagen in de week thuis dus kan de auto laden wanneer het uitkomt, verder tijdklok op de minder grote verbruikers zoals de vaatwasser en de wasmachine. Ook deze maand kom ik vooralsnog op gemiddeld 25 cent / kWh uit.

Als je elke nacht de auto aan de lader hebt staan en om zes uur de kookplaat en de oven aan zet elke dag kan het wel eens duurder uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Ik controleerde

eneco offer

1 yr fixed

Engie

1yr fixed
Normaaltarief per kWh
€ 0,34048 per kWh
Vaste leveringskosten
€ 8,81 per maand

Ik stuur alleen nog maar met de droger (condens droger):

September 29 cent
Oktober 28 cent
November tot nu 27 cent

Ik vind het verschil met vast nog best groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bulletje-
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-08-2024
@igix een vast contract met een redelijke terugleververgoeding voor bijvoorbeeld een jaar is waarschijnlijk het slimste. Kijk dan vooral naar de hoogte van de TLV. Het levertarief is doordat je meer teruglevert dan afneemt niet interessant zo lang er nog volledig gesaldeerd mag worden.

Greenchoice heeft momenteel een netto TLV van 11,5 cent per kWh. Als je het leuk vindt om met dynamisch te experimenteren kan dat prima natuurlijk. Je loopt dan echter wel een (beperkt) financieel risico, doordat salderen net even anders werkt bij dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123

Ik controleerde

eneco offer

1 yr fixed

Engie

1yr fixed
Normaaltarief per kWh
€ 0,34048 per kWh
Vaste leveringskosten
€ 8,81 per maand

EV is de grootste gebruiker en kun je redelijk sturen. Als je de auto zelf of via het laadpunt kunt aansturen met tibber is dat zelfs nog gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:49
@igix met een dynamisch contract kun je zelf bepalen wanneer je gebruik maakt van je apparatuur en het opladen van je EV.zelf ben ik sinds begin september begonnen met mijn dynamisch contract en tot op heden geen spijt van. Zoals al eerder is opgemerkt: je loopt een (beperkt) financieel risico. Wil je meer zekerheid dan is een vast contract beter. Verdiep je meer in dynamische contracten en kijk naar de voor- en nadelen.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
theRich schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:45:
[...]

Ligt er echt aan of je je verbruik kunt sturen. Ik werk een paar dagen in de week thuis dus kan de auto laden wanneer het uitkomt, verder tijdklok op de minder grote verbruikers zoals de vaatwasser en de wasmachine. Ook deze maand kom ik vooralsnog op gemiddeld 25 cent / kWh uit.

Als je elke nacht de auto aan de lader hebt staan en om zes uur de kookplaat en de oven aan zet elke dag kan het wel eens duurder uitpakken.
Bedankt, ja, ik kan het verbruik onder controle houden. Ik werk altijd vanuit huis. Momenteel gebruik ik de vaatwasser en wasmachine alleen na 23:00 uur vóór de dalprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Rij jij dan zo weinig?
Want een EV verbruikt gemiddeld 6km op 1kWh.
dat is dan in jouw geval niet eens 8500km op jaarbasis.

De meesten die een EV hebben rijden veel meer.

Als je 1400 klopt, zou ik voor een vast contract gaan met hoge teruglevering.
Variabel kan, maar verschillen zijn momenteel te klein om nog voor variabel te gaan (zolang 100% salderen nog geldig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
Wakkie schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:04:
@igix met een dynamisch contract kun je zelf bepalen wanneer je gebruik maakt van je apparatuur en het opladen van je EV.zelf ben ik sinds begin september begonnen met mijn dynamisch contract en tot op heden geen spijt van. Zoals al eerder is opgemerkt: je loopt een (beperkt) financieel risico. Wil je meer zekerheid dan is een vast contract beter. Verdiep je meer in dynamische contracten en kijk naar de voor- en nadelen.
wat is het risico? risico dat de prijzen hoog worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
-bulletje- schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:20:
@igix een vast contract met een redelijke terugleververgoeding voor bijvoorbeeld een jaar is waarschijnlijk het slimste. Kijk dan vooral naar de hoogte van de TLV. Het levertarief is doordat je meer teruglevert dan afneemt niet interessant zo lang er nog volledig gesaldeerd mag worden.

Greenchoice heeft momenteel een netto TLV van 11,5 cent per kWh. Als je het leuk vindt om met dynamisch te experimenteren kan dat prima natuurlijk. Je loopt dan echter wel een (beperkt) financieel risico, doordat salderen net even anders werkt bij dynamisch.
bedankt, laat me greenchoice controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
kx22 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:07:
[...]

Rij jij dan zo weinig?
Want een EV verbruikt gemiddeld 6km op 1kWh.
dat is dan in jouw geval niet eens 8500km op jaarbasis.

De meesten die een EV hebben rijden veel meer.

Als je 1400 klopt, zou ik voor een vast contract gaan met hoge teruglevering.
Variabel kan, maar verschillen zijn momenteel te klein om nog voor variabel te gaan (zolang 100% salderen nog geldig is).
Ja, ongeveer 10.000 kilometer per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:49
igix schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:08:
[...]

wat is het risico? risico dat de prijzen hoog worden?
Dagelijks wordt er ingekocht op basis van de dan geldende prijs. Is er veel wind en/of zon dan zal de opwek hoog zijn en de prijs laag. Andersom werkt het ook. Wereldwijde spanningen kunnen ook van invloed zijn op de prijs. Ook de verrekening is anders dan bij een vast contract. Je betaalt maandelijks een voorschot op basis van een verwacht verbruik. Kijk eens bijvoorbeeld op de site van Zonneplan. Hier wordt het e.e.a. duidelijk uitgelegd.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@igix Lees de topic start eens, met name het deel over hoe salderen werkt. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Nog even terugkomend op mijn keuze tussen dynamisch, variabel of vast.

Als ik mijn verbruik van 1600 kWh invoer bij Tibber dan kom ik op 22 euro uit per maand, gemiddeld gezien. Via gaslicht.com kom ik variabel bij Frank Energie en Budget Energie op 30 euro per maand (exclusief Bonus, die schrijf ik weg naar de opzegboete). Scheelt dus 8 euro per maand, wat 96 euro per jaar voordeliger kan zijn voor dynamisch.

Is het dan zo simpel dat dynamisch met de huidige tarieven echt 100 euro voordeliger kan zijn over 12 maanden óf moet ik voor die besparing overdag gaan wassen, drogen e.d.? De prijs bij Tibber is 29 eurocent en dat zal toch een gemiddelde zijn?

Aan de andere kant denk ik dat de tarieven weer licht zouden kunnen gaan stijgen en dan is een vast contract weer iets prettiger voor de aankomende 12 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
THE_BASE schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:16:
...

Aan de andere kant denk ik dat de tarieven weer licht zouden kunnen gaan stijgen en dan is een vast contract weer iets prettiger voor de aankomende 12 maanden.
Het risico op stijgen is net zo groot als dalen want het is de marktprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Nog even terugkomend op mijn keuze tussen dynamisch, variabel of vast.

Als ik mijn verbruik van 1600 kWh invoer bij Tibber dan kom ik op 22 euro uit per maand, gemiddeld gezien. Via gaslicht.com kom ik variabel bij Frank Energie en Budget Energie op 30 euro per maand (exclusief Bonus, die schrijf ik weg naar de opzegboete). Scheelt dus 8 euro per maand, wat 96 euro per jaar voordeliger kan zijn voor dynamisch.

Is het dan zo simpel dat dynamisch met de huidige tarieven echt 100 euro voordeliger kan zijn over 12 maanden óf moet ik voor die besparing overdag gaan wassen, drogen e.d.? De prijs bij Tibber is 29 eurocent en dat zal toch een gemiddelde zijn?

Gemiddeld op de lange termijn is een dynamisch contract goedkoper, maar het is net als bij beleggen: resultaten uit het verleden zijn geen garanties voor de toekomst.

Het zal helpen als je je was- en droogmomenten aanpast. En vooral helpt het veel als je even de tarieven checkt, zodat je niet op het allerduurste moment wast en/of droogt.

Want er zijn dagen dat het niet heel veel scheelt, maar op sommige dagen is het verschil tussen laagste en hoogste tarief wel 20 cent of meer. Dan is er vaak een piek ergens tussen 17u en 20u. Koken kan je dan misschien niet goed uitstellen, maar voor je was is dat wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
igix schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:10:
[...]

Ja, ongeveer 10.000 kilometer per jaar.
Dan lijkt 1400 kWh wel wat laag. Er komen immers ook nog laadverliezen bij. Mijn auto staat op 159 Wh/km verbruik, maar ik reken met ongeveer 180 Wh/km aan verbruik uit het net.

Maar goed ook dan blijft de conclusie in jouw geval vast + hoge TLVs.

Met dynamisch zijn er twee risisco's:
- je inkoopprijs kan hoger uitvallen. Als het lager uitvalt maakt dat geen extra winst, want met een vast contract streep je het eigen verbruik weg tegen de opwekking.
- de verkoopprijs van je overschot kan veel ongunstiger uitpakken, of zelfs negatief zijn op sommige momenten. Dus dan moet je betalen om terug te leveren. In dat geval moet je dus zorgen dat je op die momenten zelf veel verbruikt. Wat meer gedoe dus .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023

Is het dan zo simpel dat dynamisch met de huidige tarieven echt 100 euro voordeliger kan zijn over 12 maanden óf moet ik voor die besparing overdag gaan wassen, drogen e.d.?
Dat moet niet, maar dat kan wel heel handig zijn. Over het algemeen zijn de tarieven in de zomer overdag tussen 11 en 15 het goedkoopst, vooral in het weekend. En ik merk dat het de laatste tijd juist weer vooral 's nachts goedkoop is.

Overdag wassen is juist heel prettig, vind ik. Niet meer wakker worden van het geluid van het centrifugeren, niet 's ochtends voor je werk nog een was moeten ophangen, gewoon lekker in het weekend meerdere wasjes achter elkaar draaien, en hup zo de droger in.

Je hebt veel handigere goedkope momenten dan met normaal/dal tarief, en op handigere momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Dank voor de reacties, het zal een aanpassing zijn en niet op al het stroomverbruik kan worden bespaard door aanpassingen te doen: opstarten gebeurt toch echt 's morgens tijdens de piekmomenten en koken rond half zes 's avonds.

Het gaat dan om de afwasmachine die later dan na het eten ingeschakeld moet worden en de wasmachine die niet meer rond 19 uur aan gaat, maar overdag. Alleen zijn we overdag vrijwel niet thuis, ook niet in het weekend. Dus dat is nog een uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
THE_BASE schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:14:
Dank voor de reacties, het zal een aanpassing zijn en niet op al het stroomverbruik kan worden bespaard door aanpassingen te doen: opstarten gebeurt toch echt 's morgens tijdens de piekmomenten en koken rond half zes 's avonds.

Het gaat dan om de afwasmachine die later dan na het eten ingeschakeld moet worden en de wasmachine die niet meer rond 19 uur aan gaat, maar overdag. Alleen zijn we overdag vrijwel niet thuis, ook niet in het weekend. Dus dat is nog een uitdaging.
De prijzen van dynamisch verschillen van dag tot dag en van uur tot uur. Er zijn wel algehele trends, maar met dynamisch zul je toch echt moeten kijken naar de prijzen en de verwachtingen voor de komende dagen (bijv om te bepalen wanneer je de EV aan de lader gooit). Vergt dus wel enige flexibiliteit. Eind vorig jaar en begin dit jaar bespaarde je sowieso wel tov vaste prijzen. Nu ligt het veel dichter bij elkaar en komt het meer aan op sturen van verbruik om gemiddeld een lagere prijs te realiseren.

Sommige apparaten zijn makkelijk te sturen op tijd: vaatwassers, wasmachines, drogers hebben daar een functie voor.

Voor auto's kan dat ook, maar dan moet die natuurlijk wel aan de stekker hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:20:
[...]

De prijzen van dynamisch verschillen van dag tot dag en van uur tot uur. Er zijn wel algehele trends, maar met dynamisch zul je toch echt moeten kijken naar de prijzen en de verwachtingen voor de komende dagen (bijv om te bepalen wanneer je de EV aan de lader gooit). Vergt dus wel enige flexibiliteit. Eind vorig jaar en begin dit jaar bespaarde je sowieso wel tov vaste prijzen. Nu ligt het veel dichter bij elkaar en komt het meer aan op sturen van verbruik om gemiddeld een lagere prijs te realiseren.

Sommige apparaten zijn makkelijk te sturen op tijd: vaatwassers, wasmachines, drogers hebben daar een functie voor.

Voor auto's kan dat ook, maar dan moet die natuurlijk wel aan de stekker hangen.
Een EV heb ik niet, dus dat scheelt al. Maar OCD heb ik wel en dat is knap lastig met dit soort gedoe kan ik je vertellen. 8) In dit geval dus wel een beetje uitdagend als ik hiervoor kies.

In elk geval blij met alle snelle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Eens met voorgaande post. Ik merk dat ik vanaf oktober (nu opwek panelen sterk afneemt) erg afhankelijk ben van hoogte nachtprijzen voor laden EV. Gisternacht 45 kWh voor 17-18 cent geladen, top. Maar daarvoor ook wel eens boven de 25 cent moeten laden en dan gaat het (helaas) hard. Merk wel dat ik de gemiddelde prijs voor afname nu nog onder de 25 cent kan houden per kWh. Ben benieuwd in december en januari als de warmtepomp ook een grootverbruiker gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezzerk
Magpie schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:25:
Eens met voorgaande post. Ik merk dat ik vanaf oktober (nu opwek panelen sterk afneemt) erg afhankelijk ben van hoogte nachtprijzen voor laden EV. Gisternacht 45 kWh voor 17-18 cent geladen, top. Maar daarvoor ook wel eens boven de 25 cent moeten laden en dan gaat het (helaas) hard.
Met 25 cent per KWh is het nog steeds flink goedkoper dan een tarief op vast contract die we de laatste tijd hebben gezien d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56
Dat en nog steeds goedkoper dan een tank benzine toch? Ik krijg in december een EV met een 80kwh accu, als ik hem dus iedere keer thuis zou moeten volladen dan kost me dat 2 tientjes, als ik nu 500km actieradius moet tanken kost me dat 80 eu.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ik heb al weken mijn EV laadtijd op 01.00 uur tot 06.00 uur staan. Vandaag heb ik hem een uurtje eerder gezet, maar al weken is dat het voordeligste tijdsslot.

Als je kunt wachten met laden, wacht dan op een nacht met veel wind.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
loewie1984 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:39:
Dat en nog steeds goedkoper dan een tank benzine toch? Ik krijg in december een EV met een 80kwh accu, als ik hem dus iedere keer thuis zou moeten volladen dan kost me dat 2 tientjes, als ik nu 500km actieradius moet tanken kost me dat 80 eu.
Uiteraard. Maar het gaat om de keuze dynamisch stroomcontract vs vast contract. Niet om de keuze "dynamisch + EV" vs "vast + fossiel"... oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

bilgy_no1 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:26:
[...]

Uiteraard. Maar het gaat om de keuze dynamisch stroomcontract vs vast contract. Niet om de keuze "dynamisch + EV" vs "vast + fossiel"... oid.
Bij vastzetten weet je wat je gaat betalen, bij dynamisch weet je achteraf wat je hebt betaald. Niemand kan van tevoren inschatten of de prijzen gaan dalen of stijgen. Wel is het opslagrisico van een paar procent niet aanwezig in een dynamisch contract. Maar voor die paar procent zou ik het niet doen.

Bij twijfel en weinig mogelijkheden om je verbruik naar goedkope momenten te verplaatsen is vast een prima contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 22:52
Ik heb een contract aangevraagd bij vrijopnaam. Zij hebben vollledig zonne-nergie. Hoe gaat het dan in de nacht? Ik wil mijn auto rond 2 uur oid opladen, want dat zou goedkoper zijn. Maar dan is er geen zon. Kopen ze het dan ergens in oid?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
TweakerVincent schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:25:
Ik heb een contract aangevraagd bij vrijopnaam. Zij hebben vollledig zonne-nergie. Hoe gaat het dan in de nacht? Ik wil mijn auto rond 2 uur oid opladen, want dat zou goedkoper zijn. Maar dan is er geen zon. Kopen ze het dan ergens in oid?
Ff gekeken ze beweren ook 100% Nederlandse zonne-energie. Dus ik vermoed dat ze geen energie leveren tussen zonsondergang en zonsopgang.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
TweakerVincent schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:25:
Dat is deels administratief, het niet realtime, wat uit je stopcontact komt is wat op dat moment wordt ingevoed, elektronen hebben geen rugnummer.

Wat je wel weet is dat Vrijopnaam Zon-GVO's (Garantie van Oorsprong) afboekt elk half jaar voor alles wat je hebt afgenomen. (daar is controle op / stroometiket)
Garantie van oorsprong wordt verstrekt voor elke MWh die opgewekt is door wind, zon, water , biomassa etc. en de geldigheid van een GvO is een jaar

Vrijopnaam boekt volgens checker alleen Nederlandse af, of ze ook de bij behorende stroom inkopen of alleen het losse GvO certificaat opkopen, dat is zo niet eenvoudig vast te stellen en ipv daarvan handelmix op de energiemarkt of grijze stroom inkopen en de zonnestroom opwekker zelf de kWh's op energiemarkt verkoopt als handelsmix, maar wat wel zeker is dat jouw afgenomen verbruik kWh's op enig moment het zelfde aantal kWh's met zon opgewekt is ergens in Nederland.
Als ze ook de zonnestroom inkopen van de GvO is dat gewoon de beste groene stroom die via een energieleverancier kunt verkrijgen.

Het meest diepe groen is eigen PV opwek opslaan in thuisaccu ( niet voor iedereen weggelegt en veelal maar deel van het jaar haalbaar) en dat gebruiken, maar dat is een kwestie van tijd dat een energieleverancier dat ook zou kunnen aanbieden, vanwege er accu's bij zonneparken komen met de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
GvO zijn een bureaucratische truc om jou te doen geloven dat je groene energie verbruikt. Het enige wat er van klopt: jij betaalt meer en je mag hopen dat deze inkomsten terechtkomen bij een opwekker die daarmee goedkoper gaat leveren (geloof jij het?).
Het is een moderne vorm van greenwashing van grijze of zwarte elektriciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

bert pit schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:58:
Ik heb al weken mijn EV laadtijd op 01.00 uur tot 06.00 uur staan. Vandaag heb ik hem een uurtje eerder gezet, maar al weken is dat het voordeligste tijdsslot.

Als je kunt wachten met laden, wacht dan op een nacht met veel wind.
Of kies voor een laadpaal of andere oplossing (Home Assistant) die native met dynamische tarieven kan omgaan, ideaal, dit schema is hier automatisch ingesteld voor vannacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZWz370YzhIrWMWiqSubI2G2KGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0AMeilCk9SLuMfxmYxGR0vyu.png?f=fotoalbum_large

Zie ook: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
KC27 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:02:
GvO zijn een bureaucratische truc om jou te doen geloven dat je groene energie verbruikt. Het enige wat er van klopt: jij betaalt meer en je mag hopen dat deze inkomsten terechtkomen bij een opwekker die daarmee goedkoper gaat leveren (geloof jij het?).
Het is een moderne vorm van greenwashing van grijze of zwarte elektriciteit.
Naast dat dit wat kort door de bocht is gaat het ook wel erg off topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezzerk
bilgy_no1 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:29:
[...]

Naast dat dit wat kort door de bocht is gaat het ook wel erg off topic.
Niet off topic want de GvO’s zijn gewoon een onderdeel van het aanbod van enkele leveranciers en maken daarbij ook onderdeel uit van de prijsstelling.
Pagina: 1 ... 185 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels