WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Betaal ik dan ook meer bij deze aanbieder omdat ze zonne-energie only aanbieden?KC27 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:02:
GvO zijn een bureaucratische truc om jou te doen geloven dat je groene energie verbruikt. Het enige wat er van klopt: jij betaalt meer en je mag hopen dat deze inkomsten terechtkomen bij een opwekker die daarmee goedkoper gaat leveren (geloof jij het?).
Het is een moderne vorm van greenwashing van grijze of zwarte elektriciteit.
Die GvO's zijn niet van zonnedaken, maar van zonneweides die worden aangelegd ten koste van natuur of woningbouw. Die parken zouden zonder GvO er ook wel komen.
Het is een soort aflatensysteem net als compensatie van vliegreisjes.
[ Voor 10% gewijzigd door KC27 op 15-11-2023 10:45 ]
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Kan ik dan niet beter bij een andere aanbieder dynamische contract aangaan als tarief hier hoger is? Gaat mij niet om groene energie. Volgens vergelijkings sites was deze aanbieder vrijwel even duur? Maar jij geeft aan dat dat niet zo isKC27 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:25:
Nee je betaalt meer omdat ze GvO's kopen, waarbij op jaarbasis ze net zoveel kWh GvO's kopen als dat ze netto leveren (netto = levering - teruglevering).
Die GvO's zijn niet van zonnedaken, maar van zonneweides die worden aangelegd ten koste van natuur of woningbouw. Die parken zouden zonder GvO er ook wel komen.
Het is een soort aflatensysteem net als compensatie van vliegreisjes.
De eventuele GVO's zitten in de kostenpost die "inkoopkosten" wordt genoemd. Je kunt in het overzicht op de eerste pagina de voordeligste leverancier kiezen als het je puur om de prijs gaat. Het is gewoon mogelijk dat die voordeligste leverancier er een is die groene stroom levert middels GVO's.TweakerVincent schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:15:
[...]
Kan ik dan niet beter bij een andere aanbieder dynamische contract aangaan als tarief hier hoger is? Gaat mij niet om groene energie. Volgens vergelijkings sites was deze aanbieder vrijwel even duur? Maar jij geeft aan dat dat niet zo is
De verschillen in tarief tussen de aanbieders zijn nogal minimaal. Kijk ook naar andere voorwaarden, zoals de vaste leveringskosten, wijze van betalen/voorschieten, wel/geen postcoderoosregeling verrekenen, vlotte eindafrekening, klanttevredenheid etc.
- knip -
M.i. zijn er belangrijkere dingen om naar te kijken zoals @bilgy_no1 aankaart.
- knip -
Ik merk toch wel dat je het van je EV moet hebben om tot laag gemiddeld te komen.Magpie schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:25:
Eens met voorgaande post. Ik merk dat ik vanaf oktober (nu opwek panelen sterk afneemt) erg afhankelijk ben van hoogte nachtprijzen voor laden EV. Gisternacht 45 kWh voor 17-18 cent geladen, top. Maar daarvoor ook wel eens boven de 25 cent moeten laden en dan gaat het (helaas) hard. Merk wel dat ik de gemiddelde prijs voor afname nu nog onder de 25 cent kan houden per kWh. Ben benieuwd in december en januari als de warmtepomp ook een grootverbruiker gaat worden.
Dit jaar tot heden zit ik gemiddeld op 25,88ct de kWh (7700 kWh verbruik).
Dit zou zonder EV hoger liggen maar ook lager als de EV altijd op de goedkope momenten aan de stekker hing.
Wanneer er een vast contract is die <24ct de kWh kan aanbieden, dan ga ik toch nog eens even kijken wat te doen
Het verschil met vast contract wordt steeds kleiner...
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Ik kom dit jaar tot nu toe op 23,3 ct/kWh levering en 30,5 ct/kWh voor teruglevering (all in). Ik rijd maar(?) ca. 4000 km elektrisch (maar ik speel vals met een thuisaccu).Jazsie schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:30:
[...]
Ik merk toch wel dat je het van je EV moet hebben om tot laag gemiddeld te komen.
Dit zou zonder EV hoger liggen maar ook lager als de EV altijd op de goedkope momenten aan de stekker hing.
Wanneer er een vast contract is die <24ct de kWh kan aanbieden, dan ga ik toch nog eens even kijken wat te doen.
Voor mij is een vast contract niet aan de orde.
Ik zit tot nu toe op 26,2 cent en 7072 kWh verbruik. Zonder EV en redelijk kunnen plannen was dit een stuk hoger geweest. Ik heb het idee dat ik de laatste tijd beter mijn best moet doen met de EV, bijvoorbeeld minder door de week laden en bijna leeg richting het weekend.Jazsie schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:30:
[...]
Ik merk toch wel dat je het van je EV moet hebben om tot laag gemiddeld te komen.
Wanneer er een vast contract is die <24ct de kWh kan aanbieden, dan ga ik toch nog eens even kijken wat te doen.
Als je een jaarcontract neemt dan zal het wellicht in deze tijd niet zoveel schelen, maar richting het voorjaar met vaker wind + zon hoop ik mijn gemiddelde wel verder te kunnen drukken. Ik hoop dan toch een stuk(je) voordeel te halen dan bij een jaarcontract.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Dat dacht ik ook dat in het voorjaar beter zou zijn echter is mijn gemiddelde voor de maanden jan/feb/ma/apr allemaal hoger dan het jaargemiddelde (25,88ct).bve1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:46:
[...]
Ik zit tot nu toe op 26,2 cent en 7072 kWh verbruik. Zonder EV en redelijk kunnen plannen was dit een stuk hoger geweest. Ik heb het idee dat ik de laatste tijd beter mijn best moet doen met de EV, bijvoorbeeld minder door de week laden en bijna leeg richting het weekend.
Als je een jaarcontract neemt dan zal het wellicht in deze tijd niet zoveel schelen, maar richting het voorjaar met vaker wind + zon hoop ik mijn gemiddelde wel verder te kunnen drukken. Ik hoop dan toch een stuk(je) voordeel te halen dan bij een jaarcontract.
Weekend is inderdaad meestal -overdag- goedkoper. Alleen is dat voor mij lastig want:
- Weekend ben ik vaak overdag weg.
- Rijd te veel om met 1 lading de hele week door te komen, ik moet vrijwel iedere nacht laden.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Gebruik je de Tibber Volvo power up?RikHa schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:57:
Ik zit vanaf half september bij Tibber op SAP. Gemiddeld op € 0,258. Alleen De V60 hybrid laadt daar elke dag op. Verder hangt er niks aan. Moet beter kunnen lijkt mij.
Met alleen de laadpaal op je SAP kun je 7 cent per kWh korting aanvragen. Echter niet met terugwerkende kracht denk ik.RikHa schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:57:
Ik zit vanaf half september bij Tibber op SAP. Gemiddeld op € 0,258. Alleen De V60 hybrid laadt daar elke dag op. Verder hangt er niks aan. Moet beter kunnen lijkt mij.
Mijn slimme meter (Enexis 3fase merk SIV) is weer eens vastgelopen op 14//11 volgens logboek (mogelijk na een firmware update)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Vrijopnaam introduceert per 1-1-2024 vaste terugleveringskosten
Een dynamisch contract is enkel en alleen nog voor klanten die alleen maar afnemen en geen enkele eigen invoeding hebben.
Een dynamisch contract is (vooralsnog) niet mogelijk in combinatie met panelen op eigen dak. Hier gelden geen vaste terugleveringskosten. Wanneer je stroom invoedt, wordt het contract omgezet naar een variabel contract inclusief de vaste terugleveringskosten die dan gelden.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Waaauw, wat een slechte zaak! Raar dat ze klanten met een dynamisch tarief automatisch overzetten naar een variabel contract met die vaste terugleveringskosten. Ze stellen immers zelf dat ze dit doen omdat de kosten niet eerlijk verdeeld worden:Domba schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:12:
@Smuggler Je hebt vrijopnaam opgenomen in TS tabel
Vrijopnaam introduceert per 1-1-2024 vaste terugleveringskosten
Een dynamisch contract is enkel en alleen nog voor klanten die alleen maar afnemen en geen enkele eigen invoeding hebben.
[...]
Juist met een dynamisch tarief zorg je er als huishouden voor dat je deze kosten zelf betaalt. Dat zijn juist hele zichtbare kosten, want je moet soms zelfs bijbetalen als de stroomprijs negatief is en je aan het terugleveren bent. Ik vind het erg raar dat ze dit invoeren met deze argumenten en dan dynamische klanten alsnog overzetten naar deze constructie.Deze keerzijde veroorzaakt profiel- en onbalanskosten die nu nog verrekend worden in het stroomtarief en zo onzichtbaar door alle huishoudens in Nederland worden betaald. Door huishoudens mét, maar ook zónder zonnepanelen op eigen dak.
Ik bedenk me net, was het eigenlijk ooit mogelijk om een dynamisch contract te krijgen bij Vrijopnaam als je zonnepanelen hebt? Ik kan me vaag herinneren dat dat bij deze leverancier niet kon.
Edit: Waarschuwing toegevoegd aan de TS. Volgens hun eigen woorden heb je technisch gezien geen terugleverkosten bij een dynamisch contract, maar er is nog geen manier om die af te sluiten als je zonnepanelen hebt. Als dat in de toekomst wel kan, dan kan de waarschuwing weer weg.
[ Voor 9% gewijzigd door Sicco92 op 16-11-2023 20:03 ]
Je moet het over een jaar bekijken. In de herfst zijn de lagere tarieven (per dag gemeten) hoger dan in het voorjaar en zomer.RikHa schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:57:
Ik zit met huis (jaarlijks circa 3000kWh) en EV (jaarlijks circa 4500 kWh) op 23 cent sinds half maart. Voor het laden van de EV en de vaatwasser zoek ik gunstige tijden. Voor de rest kijken we nergens naar.
Dus ik denk dat ik op jaarbasis op 24 cent uitkom, en jij ook.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ja. De Tibber app werkt prima maar de Volvo app heb ik het niet zo op. Veel te vaak storing.
Ja dat weet ik maar ik ga de SAP en de PAP samen integreren in mijn ESS.de Peer schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:25:
[...]
Met alleen de laadpaal op je SAP kun je 7 cent per kWh korting aanvragen. Echter niet met terugwerkende kracht denk ik.
Ja die 24 ct had nu ook wel mogelijk geweest ware het niet dat die Volvo app gewoon slecht is en vaak niet werkt. Dan gaat hij gewoon laden op piektarief.bert pit schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:20:
[...]
Je moet het over een jaar bekijken. In de herfst zijn de lagere tarieven (per dag gemeten) hoger dan in het voorjaar en zomer.
Ik zit met huis (jaarlijks circa 3000kWh) en EV (jaarlijks circa 4500 kWh) op 23 cent sinds half maart. Voor het laden van de EV en de vaatwasser zoek ik gunstige tijden. Voor de rest kijken we nergens naar.
Dus ik denk dat ik op jaarbasis op 24 cent uitkom, en jij ook.
Ja, bij dynamische energieprijzen is het voor goedkoop laden belangrijk dat je het ingestelde laadtijdstip kunt vertrouwen.RikHa schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 05:23:
[...]
Ja die 24 ct had nu ook wel mogelijk geweest ware het niet dat die Volvo app gewoon slecht is en vaak niet werkt. Dan gaat hij gewoon laden op piektarief.
Misschien kun je de app van je lader gebruiken voor het tijdstip. Ik regel het laadtijdstip op mijn charger app, en de load (tot 50% of 80% batterijlading) op de app van de auto.
Zijn de tarieven hoog dan laad ik tot 50% of 60% en wacht op een gunstig tarief meestal zaterdag of zondag om tot 80 of 90% te laden.
In het begin heb ik ook zitten rommelen met alle instellingen. Met load balancing werd vaak op 4kW geladen in plaats van op 11kW. Daardoor werd niet optimaal gebruik gemaakt van de 3 a 4 goedkope uren. Die load balancing heb ik er uit gehaald en daarna ging het goed.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen, kun je daar wat meer over delen? Laat je dan je ESS 'slim schakelen' wanneer ie welk aansluitpunt gebruikt? Ik kan me dit wat moeilijk voorstellen. Dank op voorhand!RikHa schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 05:21:
[...]
Ja dat weet ik maar ik ga de SAP en de PAP samen integreren in mijn ESS.
Hoe ga je dan voorkomen dat je de (vetgedrukte) regel overtreedt?RikHa schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 05:21:
[...]
Ja dat weet ik maar ik ga de SAP en de PAP samen integreren in mijn ESS.
In principe is elke bemeten aansluiting geschikt voor een extra meetpunt, maar er gelden wel een aantal voorwaarden voor het gebruik ervan:
Voor het extra meetpunt wordt geen aansluit- en transportovereenkomst afgesloten door de Netbeheerder. Wel worden alle extra meetpunten opgenomen in de aansluit- en transportovereenkomst van de aansluiting (primair allocatiepunt);
Als de aansluiting (primair allocatiepunt) buiten bedrijf wordt gesteld, komen de extra meetpunten automatisch te vervallen;
Als extra meetpunten moeten in dezelfde meterkast als de bestaande aansluiting (primair allocatiepunt) aangebracht kunnen worden;
Op een kleinverbruikaansluiting (tot 3 x 80 ampère) mogen er maximaal 5 extra meetpunten zijn;
Alle extra meetpunten worden gebruikt voor één WOZ;
De installaties achter de meetpunten mogen niet onderling met elkaar verbonden zijn;
Extra meetpunten worden niet gebruikt voor woonfuncties, zoals onderhuur;
Voor elk individueel meetpunt moet er een contract met een energieleverancier zijn.
Maar probeer maar eens als consument ergens nog grijze stroom in te kopen. Denk dat niemand het meer aanbiedKC27 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:02:
GvO zijn een bureaucratische truc om jou te doen geloven dat je groene energie verbruikt. Het enige wat er van klopt: jij betaalt meer en je mag hopen dat deze inkomsten terechtkomen bij een opwekker die daarmee goedkoper gaat leveren (geloof jij het?).
Het is een moderne vorm van greenwashing van grijze of zwarte elektriciteit.

ora et labora
Volgens mij Zonneplan sinds voorjaar 2023 worden geen zonnestroom of andere groene GvO's meer vermeld als component van de handling feemrc4nl schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:59:
[...]
Maar probeer maar eens als consument ergens nog grijze stroom in te kopen. Denk dat niemand het meer aanbied
Stroometiket 2022 is nog wel 100% zonnestroom, voor 2023 voldoen ze niet meer aan groene stroom leverancier criteria.
Echt veel keuze heb je inderdaad niet als je je expliciet tegen groene stroom wilt afzetten, iig niet als het day-ahead moet zijn.
- knip -
Interessant. Waar heb je deze wijsheid vandaan? Ik er niks over vinden.de Peer schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:25:
[...]
Met alleen de laadpaal op je SAP kun je 7 cent per kWh korting aanvragen. Echter niet met terugwerkende kracht denk ik.
Net als @Domba zegt: Zonneplan biedt een dynamische contract zonder GvO. Op hun website hebben ze zich er expliciet tegen afgezet, maar die pagina is verdwenen. Alleen jammer dat ze met voorschotten werken. Ik vind de manier van afrekenen bij Tibber (per maand achteraf) heel prettig.mrc4nl schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:59:
[...]
Maar probeer maar eens als consument ergens nog grijze stroom in te kopen. Denk dat niemand het meer aanbied
ehhhh..HOI
Nee en een beetje ja. In de tibber app zie je het totaal gebruik (en evt opwek) aan de meter op de grens van jouw meterkast en het net. Voor meer detail zal je energie meters moeten gebruiken zoals homewizzard energy die bijvoorbeeld heeft.krizzziz schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:05:
Ik zit te twijfelen om over te stappen naar Tibber. Ik heb daarnaast al een easee laadpaal. Krijg ik dan het verbruik van mijn laadpaal in de Tibber app te zien?
Dus de Tibber app voor het totaal, en homewizzard voor de details (en ook het totaal als je een P1 splitter gebruikt indien je de P1 lezer van Tibber ook wil gebruiken).
[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 17-11-2023 22:12 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Misschien is er een tweaker hier die weet hoe het nu precies in detail zit of levering aan consumenten nog mag zonder GvO's. (Het was vanaf het begin een sjoemelsysteem)KC27 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:56:
[...]
Net als @Domba zegt: Zonneplan biedt een dynamische contract zonder GvO. Op hun website hebben ze zich er expliciet tegen afgezet, maar die pagina is verdwenen. Alleen jammer dat ze met voorschotten werken. Ik vind de manier van afrekenen bij Tibber (per maand achteraf) heel prettig.
Consumenten met PV voeden ook in op het net en wel een slordige 6-7TWh , daarvoor worden geen GvO's verstrekt.
De vraag is of energieleveranciers daarvoor goedkope sjoemel buitenlandse GvO's moeten regelen als ze deze nog aan kleinverbruikers willen afzetten?
(Het overgrote deel aan Nederlandse GvO's is enkel van opwek op een groot verbruikersaansluiting)
Het verbruik van de laadpaal wordt in de easee app weergegeven, per laadsessie, per maand of het totaal.krizzziz schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:05:
Ik zit te twijfelen om over te stappen naar Tibber. Ik heb daarnaast al een easee laadpaal. Krijg ik dan het verbruik van mijn laadpaal in de Tibber app te zien?
Dit is gedeeltelijk waar. Met SDE subsidie (2008 regeling) (en daarbij de verplichte BPM meter) wordt er voor de invoeding ook GVO's verstrekt.Domba schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:45:
[...]
Consumenten met PV voeden ook in op het net en wel een slordige 6-7TWh , daarvoor worden geen GvO's verstrekt.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Uit dit topic, het elektrisch laden topic en mogelijk het SAP topic. Daar zijn ook enkele voorbeelden te vinden van mensen die het aangevraagd hebben.Marcva schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:35:
[...]
Interessant. Waar heb je deze wijsheid vandaan? Ik er niks over vinden.
Je kunt in de Tibber app op je Easee-account inloggen, zodat je de Easee gegevens in de Tibber app uit kunt lezen.krizzziz schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:05:
Maar dat is niet meer dan wat je in de Easee app zelf ook kunt uitlezen.
Nee klopt, maar ik wil graag in de Tibber app mijn laadpaal verbruik nog apart geregistreerd hebben. Ik was bang dat ik dan ook een laadpaal via Tibber aangeschaft moest hebben om dit voor elkaar krijgen.dextertje schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:00:
[...]
Je kunt in de Tibber app op je Easee-account inloggen, zodat je de Easee gegevens in de Tibber app uit kunt lezen.
Maar dat is niet meer dan wat je in de Easee app zelf ook kunt uitlezen.
Nu nog kijken of ik ditzelfde voor elkaar kan krijgen met een Solaredge omvormer die ik zelf ga kopen.
ehhhh..HOI
Je kunt ook inloggen op je SolarEdge-account vanuit Tibber.krizzziz schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:05:
[...]
(..)
Nu nog kijken of ik ditzelfde voor elkaar kan krijgen met een Solaredge omvormer die ik zelf ga kopen.
Ik heb al sinds 1 april geen Tibber meer, maar gebruik nog steeds de app. 😁
Ik heb het volgende gevonden, kan iemand bevestigen dat dit klopt?
Stroom
Variabele opslag stroom per kWh
€ 0,0242 incl btw
Energiebelasting
€ 0,1524 incl btw
Gas
Variabele opslag gas per m³
€ 0,0968 incl btw
Energiebelasting
€ 0,5927 incl btw
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Inclusief btw voor dit uur:mhr-zip schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:06:
Ik zit even te puzzelen met de bijkomende kosten bij Zonneplan.
Stroom
Variabele opslag stroom per kWh
€ 0,0242 incl btw
Energiebelasting
€ 0,1524 incl btw
17u - 18u € 0,127 (inkoop) € 0,152 (energiebelasting) € 0,020 (toeslag) € 0,300 (totaal)
Exclusief btw voor dit uur:
17u - 18u € 0,105 (inkoop) € 0,126 (energiebelasting) € 0,017 (toeslag) € 0,248 (totaal)
(https://weer.omat.nl/dayAhead/)
Nee, je hebt de variabele opslag 2x met 21% BTW verhoogd.mhr-zip schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:06:
Het is dus 2ct voor stroom resp 8ct voor gas en dat is al incl. BTW
[ Voor 3% gewijzigd door EmHaKa op 18-11-2023 18:24 ]
Thx! Ik had een kleine afwijking maar nu kloppen de gegevens zover ik kan zien in mijn Homewizardplug.EmHaKa schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:23:
[...]
Nee, je hebt de variabele opslag 2x met 21% BTW verhoogd.
Het is dus 2ct voor stroom resp 8ct voor gas en dat is al incl. BTW
Dus invullen voor Zonneplan bij Homewizard:
Overige kosten per kWh: 0,14248 (excl btw)
Overige kosten per m3: 0,55595 (excl btw)
Fijn dat er 2 auto's een half lege accu hadden hieruser109731 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:15:
Mooie tarieven morgen. Tot 15:00 uur 17-19 cent
Ja het ESS moet aan gaan sturen welke van de 2 meters hij gebruikt. Nog geen tijd gehad om er dieper in duiken. Maar het komt vanzelf...030bart schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:33:
[...]
Ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen, kun je daar wat meer over delen? Laat je dan je ESS 'slim schakelen' wanneer ie welk aansluitpunt gebruikt? Ik kan me dit wat moeilijk voorstellen. Dank op voorhand!
Hier 1 met 10% (nu klaar met laden op 93%, hoger wil ik niet) en daarnaast een mooi aantal was-, vaatwas- en droogbeurten gedaanmarana schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:25:
[...]
Fijn dat er 2 auto's een half lege accu hadden hier
:strip_exif()/f/image/Y4UMNWm7ffiv9Acgho8s62Rt.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen enkele twijfel over een vast of variabel contract, hier doen we het voor
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
de Peer schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:25:
[...]
Off topic
Voor zover ik het kan vinden geldt een verlaagd tarief energiebelasting en vrijstelling van ODE voor laadpalen geldt alleen in geval van een zelfstandige (laadpaal)aansluiting. Bij een extra meetpunt (SAP) van je woonaansluiting geldt dit niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 20-11-2023 10:50 ]
Die discussie wordt inderdaad gevoerd hier op het forum. Enkelen hebben het gewoon kunnen aanvragen.Gecko123 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:49:
[...]Off topic
Voor zover ik het kan vinden geldt een verlaagd tarief energiebelasting en vrijstelling van ODE voor laadpalen geldt alleen in geval van een zelfstandige (laadpaal)aansluiting. Bij een extra meetpunt (SAP) van je woonaansluiting geldt dit niet.
Kom ik aan met het uitgesteld opladen van mijn e-bikeTaro schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:45:
[...]
Hier 1 met 10% (nu klaar met laden op 93%, hoger wil ik niet) en daarnaast een mooi aantal was-, vaatwas- en droogbeurten gedaan
[Afbeelding]
Geen enkele twijfel over een vast of variabel contract, hier doen we het voor
Ik zit met weinig sturing (als alleen de standaard dingen als wm, vw, droger en inductie koken op dure uren) deze maand op 27 cent, dus dat is in mijn ogen prima.
Dit hoort eigenlijk niet in dit topic thuis, maar vond het wel een slimme manier om domme apparaten toch slim te maken: RaZ in "Wasmachine schakelen met Homewizard"
Voor ik in de pen klim
Bij het nalopen van oktober, kwam ik opmerkelijke verschillen tegen
Alle dagen opgeteld komt niet overeen met per week of maand (tot nu toe alleen bij afname, dit niet zelfde als ontbreken van gehele dagoverzicht)
(Bijv. Het dagoverzicht geeft 20.31kWh voor een dag, terwijl zelfde dag in week of maandoverzicht aanwezig is met 38,10kWh, afname van een uur klopt niet en een ander ontbreekt)
Voor november ontbreken er hele dagen, zoals afgelopen week maandag en dinsdag, die wel in week en maandoverzicht zitten. (Dit is zowel voor afname als teruglevering)
Het maandtotaal komt wel overeen met werkelijke meterstand
Edit: Ik zie geen relatie met dat ik regelmatig off-grid ga (fysiek de verbinding met het net verbreken)
[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 21-11-2023 03:06 ]
Nee het is nog de oude app. Iemand hier zei laatst dat ze oktober hadden gezegd, maar inmiddels is het bijna december. Beetje frustrerend want straks stellen ze het uit naar volgend jaar want de feestdagen komen eraan.Domba schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 02:57:
Weet iemand of de huidige ANWB app de nieuwe is die aangekondigd is in een nieuwsbrief in het voorjaar?
Dit zie ik hier niet. Ik kan gewoon naar het dagoverzicht gaan en dan een paar weken teruggaan en ik zie het verbruik voor elke dag.Voor november ontbreken er hele dagen, zoals afgelopen week maandag en dinsdag, die wel in week en maandoverzicht zitten. (Dit is zowel voor afname als teruglevering)
LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)
Als je 't hier niet kunt vinden dan kan je altijd bij entso-e kijken.
- knip -
http://www.maasluip.nl/energyprice/Groen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:52:
Ik wil een simulatie draaien per uur in een jaar (buffervat vullen tijdens goedkope uren, hoe lang kun je daar dan mee verwarmen, etc). Nu ben ik op zoek naar de dynamische prijzen van 2022 in een excelbestand (of een ander formaat). Ander jaar mag natuurlijk ook. Maar ik kon dit niet vinden in dit topic. Blijkbaar staat zoiets niet online..? Of heeft iemand de gouden tip? (Of een eigen bestandje via DM mag ook)
@Maasluip thnx
Ja, zoiets inderdaad. Maar dan als excel, json, of iets waar ik in python wat mee kan.
Ik kan bij @Maasluip geen link naar de bron ontdekken, maar dat kan aan mij liggen..
Oke dan, ga ik kijken of ik ze kan bereiken, voor verbeteringen.user109731 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 06:47:
[...]
Nee het is nog de oude app. Iemand hier zei laatst dat ze oktober hadden gezegd, maar inmiddels is het bijna december. Beetje frustrerend want straks stellen ze het uit naar volgend jaar want de feestdagen komen eraan.
[...]
Dit zie ik hier niet. Ik kan gewoon naar het dagoverzicht gaan en dan een paar weken teruggaan en ik zie het verbruik voor elke dag.
Dagtotalen kloppen, dat is al beter dan Tibber in eerste 2 maanden dat ik er klant was , er worden geen dagtotalen geskipped, alleen op uur niveau zover.
Ik heb een thuisaccu met off-grid setup met net-ondersteuning en energieleveranciers denken heel erg in profiel verbruik, waarbij soms een check zit op de ontvangen P4 data of deze niet corrupt zijn en binnen bandbreedte van het profiel vallen.
Als ook dat ik wekelijks mijn 3 fase ZIV netbeheerders meter check of die nog wel uitgelezen wordt , want dit model wil nog weleens vastlopen voor de uitlezing, op P1 merk ik er niets van en HA een notificatie stuurt, een bekende kwaal als ik monteurs van netbeheerder mag geloven,
Waar de 1 fase model van het zelfde merk geen last van schijnt te hebben) en een uurtje spanningsloos maken (hoofdautomaten) helpt tot nu toe,
Als je smelt hoofdzekeringen hebt, zal gemiddeld wel elk kwartaal een monteur van netbeheerder nodig hebben bij deze gebruiksstrategie of ze moeten een beter model als netbeheerders meter moeten ophangen dan ZIV of Sagemcom (die was binnen 3 maanden al volledig vastgelopen dat die vervangen moest worden, wel opbouw verbinding, maar geen enkele P3 communicatie meer)
Bron is epexspot.com. Ik heb een csv file voor 2022 neergezet: http://www.maasluip.nl/energyprice/uurprijzen2022-NL.csvGroen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:33:
[...]
Ja, zoiets inderdaad. Maar dan als excel, json, of iets waar ik in python wat mee kan.
Ik kan bij @Maasluip geen link naar de bron ontdekken, maar dat kan aan mij liggen..
Signatures zijn voor boomers.
Top, dankjewel!Maasluip schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:41:
[...]
Bron is epexspot.com. Ik heb een csv file voor 2022 neergezet: http://www.maasluip.nl/energyprice/uurprijzen2022-NL.csv
Dit kan toch best een prima deal zijn? Momenteel zit ik al een tijdje op variabel bij Budget Energie en ik zie dat ze een aantal “persoonlijke” energieaanbod aanbieden. En daar staat als je goed kijkt nu idd ook een Dynamisch contract tussen (voor mij is dit nieuw, kende dit niet eens voordat ik dit topic tegen kwam). Volgens de eigen schattingen van Budget Energie is dit dynamisch contract het goedkoopst vergeleken met hun vaste contracten.user109731 schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:28:
Budget Energie heeft sinds vandaag ook dynamische tarieven. Ook daar even ingevuld en ik zie:
Vaste kosten stroom en gas: € 5,99 / maand
Inkoopvergoeding stroom: € 0,02099
Inkoopvergoeding gas: € 0,07501
Ze gebruiken ook een vast termijnbedrag, net als Eneco en ANWB.
2701 kWh stroom
Geschatte kosten
€ 49,- per maand
€ 590,00 per jaar
Op vergelijkingsites zoals gaslicht.com zie je (nog) niet eens dynamisch tussen de vergelijkingen staan. Daar kom ik met verbruik opgehaald bij de netbeheerder via iDIN op
1222 kWh normaaltarief
1406 kWh daltarief
En krijg ik Mega 1 jaar vast te zien als nr 1 met:
€50,49 per maand
€605,94 per jaar
Niet een heel groot verschil dus volgens deze schattingen. Wij wonen in een appartement en hebben geen gas, geen zonnepanelen of een elektrische auto. Ook al zal het te besparen bedrag meevallen voor ons, maar volgens mij kan dit best nog interessant zijn. Het scheelt denk ik steeds vergelijken en overstappen. Enige waarmee wij rekening kunnen houden is bv timing van wasjes (nu doen we dat vaak tijdens de daluren).
Budget Energie een prima keuze voor dynamisch of kan ik beter toch voor bv Tibber kiezen?
Puur qua kosten ben je iets goedkoper uit bij Tibber (met jouw verbruik). Scheelt iets van € 20-22/jaar.xileS schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:17:
[...]
Dit kan toch best een prima deal zijn? Momenteel zit ik al een tijdje op variabel bij Budget Energie en ik zie dat ze een aantal “persoonlijke” energieaanbod aanbieden. En daar staat als je goed kijkt nu idd ook een Dynamisch contract tussen (voor mij is dit nieuw, kende dit niet eens voordat ik dit topic tegen kwam). Volgens de eigen schattingen van Budget Energie is dit dynamisch contract het goedkoopst vergeleken met hun vaste contracten.
2701 kWh stroom
Geschatte kosten
€ 49,- per maand
€ 590,00 per jaar
Op vergelijkingsites zoals gaslicht.com zie je (nog) niet eens dynamisch tussen de vergelijkingen staan. Daar kom ik met verbruik opgehaald bij de netbeheerder via iDIN op
1222 kWh normaaltarief
1406 kWh daltarief
En krijg ik Mega 1 jaar vast te zien als nr 1 met:
€50,49 per maand
€605,94 per jaar
Niet een heel groot verschil dus volgens deze schattingen. Wij wonen in een appartement en hebben geen gas, geen zonnepanelen of een elektrische auto. Ook al zal het te besparen bedrag meevallen voor ons, maar volgens mij kan dit best nog interessant zijn. Het scheelt denk ik steeds vergelijken en overstappen. Enige waarmee wij rekening kunnen houden is bv timing van wasjes (nu doen we dat vaak tijdens de daluren).
Budget Energie een prima keuze voor dynamisch of kan ik beter toch voor bv Tibber kiezen?
Ik vind Tibber een prima leverancier, heb geen idee hoe Budget Energie het doet.
zit ik nog goed bij anwb energie dynamisch contract of zijn er nu betere opties met bovenstaand nieuws in acht nemend?
Wat heb je zelf gevonden? Of; wat denk je zelf nadat je dat artikel gelezen hebt?jvr123 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:05:
https://nos.nl/artikel/24...ieprijs-omhoog-in-januari
zit ik nog goed bij anwb energie dynamisch contract of zijn er nu betere opties met bovenstaand nieuws in acht nemend?
[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 23-11-2023 14:33 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Hangt van zo veel factoren af, met name je huidige verbruik en wat je nu gemiddeld hebt betaald per kWu.jvr123 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:05:
https://nos.nl/artikel/24...ieprijs-omhoog-in-januari
Van die stroomprijzen in dat artikel word ik i.i.g. niet blij. Bij ANWB betaalde ik gemiddeld 26 cent over de afgelopen 9 maanden.
Zet voor jezelf alles op een rij en beslis niet op basis van een nieuwsbericht, waar niet het hele verhaal wordt gegeven.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Blijkbaar niet.KC27 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:38:
[...]
Behalve als de 2e kamer hier een stokje voor steekt (en dat is gebeurd).
Energiebelasting is een onderdeel van belastingplan die worden behandeld in eerste kamer pas op 11 en 12 december met stemming op 19 december dan staat pas deze vast die gelden vanaf 1 januari, echter energieleveranciers dienen 30 dagen van te voren hun tarieven kenbaar te maken als deze willen wijzigen.
Geen idee of er afspraken zijn gemaakt over welk EB tarief ze dienen te gebruiken of dat ze deze uit het voorstel wat bij de eerste kamer ligt dienen te gebruiken of een ander die alle energieleverancier tott die tijd dienen te gebruiken, zodat je niet op verkeerde been komt te staan, maar na stemming geldt het aangenomen EB-tarief voor alle.
Wel dus: het oorspronkelijke voorstel dat is ingediend op Prinsjesdag (en waar jij aan refereerde) is door de 2e kamer aangepast. Nu moet het nog door de 1e kamer en met de nieuwe politieke werkelijkheid kan het daar alle kanten op.
Ze hebben er wel een stokje voor gestoken maar de uitkomt hangt dan nog af van de stemming. We gaan het meemaken.KC27 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:21:
[...]
Wel dus: het oorspronkelijke voorstel dat is ingediend op Prinsjesdag (en waar jij aan refereerde) is door de 2e kamer aangepast. Nu moet het nog door de 1e kamer en met de nieuwe politieke werkelijkheid kan het daar alle kanten op.
Thanks, ik zal Tibber ook overwegen. Dacht aan Budget Energie omdat ik daar al zit en het met 1 druk op de knop kan regelen. Normaal gesproken ben ik niet zo van het overstappen, als het niet veel scheelt. Alleen daarom lijkt mij Dynamisch al interessanter, kans is dan aanwezig dat ik dan over de jaren alsnog goedkoper uit kom dan een vast contract.dextertje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:27:
[...]
Puur qua kosten ben je iets goedkoper uit bij Tibber (met jouw verbruik). Scheelt iets van € 20-22/jaar.
Ik vind Tibber een prima leverancier, heb geen idee hoe Budget Energie het doet.
Laatste maand is mijn stroomverbruik 215 kWh geweest voor €80,-. Wat met Dynamisch bij Budget Energie theoretisch al €31,- per maand schelen en met Tibber dus nog meer. Ik zag dat er af en toe kortingacties zijn, wellicht dat morgen met BF er nog iets interessants is..
Nederland kan maar tot -1 euro dacht ik.
[ Voor 3% gewijzigd door jusch op 24-11-2023 08:33 ]
Nee, ook 'gewoon' tot -500. Maar misschien praten we langs elkaar heen over EUR/MWh voor de EPEX en ct/kWh voor consumentenjusch schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:33:
Flink negatieve stroomprijs Finland
De aarde zal een traantje laten denk ik.jusch schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:33:
Flink negatieve stroomprijs Finland
Als de handelaar te veel heeft aangeboden zal hij wel moeten leveren, of anderen zullen de onbalans voor hem moeten herstellen.
Ik ben bang dat daar veel fossiel aan te pas zal komen.
[ Voor 1% gewijzigd door Marcva op 24-11-2023 10:31 . Reden: Kromme zin ]
Lijkt vooralsnog mee te vallenMarcva schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:10:
[...]
De aarde zal een traantje laten denk ik.
Als de handelaar te veel heeft aangeboden zal hij wel moeten leveren, of anderen zullen de onbalans voor hem moeten herstellen.
Ik ben bang dat daar veel fossiel aan te pas zal komen.
/f/image/Pm5cNXdp9O1Eq5kTtrPZw0YP.png?f=fotoalbum_large)
https://app.electricitymaps.com/zone/FI
Ik weet ook niet of er veel dynamisch is in Finland, of dat ze ook nog merendeels 'vast' zitten in contracten?
[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 24-11-2023 10:51 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
/f/image/bXFDA4s5LIZid4QQt0gNvcD7.png?f=fotoalbum_large)
2030Wp + 2520Wp PVoutput
[ Voor 5% gewijzigd door Sicco92 op 24-11-2023 18:13 ]
rond nul
My bet inderdaad...Domba schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:12:
@Geronimoos kijk je niet bij de verkeerde dag 25 november 03-04 7,161ct excl, afgelopen nacht was
rond nul

2030Wp + 2520Wp PVoutput
Hopelijk krijgt de AI zondag wel gelijk...
Ik vrees van niet trouwens, zaterdag veel meer wind dan op zondag.
[ Voor 18% gewijzigd door knakworst op 24-11-2023 18:47 ]
Merendeel nucleair. Da's niet fossiel idd. Of het duurzaam is laat ik maar even in het middenHmmbob schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:50:
[...]
Lijkt vooralsnog mee te vallen
[Afbeelding]
https://app.electricitymaps.com/zone/FI
Ik weet ook niet of er veel dynamisch is in Finland, of dat ze ook nog merendeels 'vast' zitten in contracten?
Waarschijnlijk niet, nee. Ik kijk niet meer zo vaak op die site, omdat ik merk dat de patronen heel erg vastgeroest lijken en dat de variatie in bijvoorbeeld wind wat minder zwaar wordt meegenomen.knakworst schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:46:
De oxygent https://energie.theoxygent.nl/ voorspelde een mooie dip in de tarieven die helaas niet doorgaat...
Hopelijk krijgt de AI zondag wel gelijk...
Ik vrees van niet trouwens, zaterdag veel meer wind dan op zondag.
Ik lees vooral de verwachtingen van Zonneplan (https://www.zonneplan.nl/energie/energieprijzen-verwachting) en prognose van Tibber (https://tibber.com/nl/stroomprijsprognose).
Die geven weliswaar geen getalsmatige prijs, maar het verhaal klopt meestal wel. Voor getalsmatige prijzen gebruik ik de EnAppSys app. Misschien is https://app.electricitymaps.com/ ook interessant als je er geld voor over hebt om voorspellingen te zien.
Wie ziet hem (29 mei had een een uur met € -185,86/MWh, pinksterweekend met de voorafgaande twee dagen nog negatievere uurprijs)
/f/image/kWsl4xdYzuXarACNAMKldLum.png?f=fotoalbum_large)
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik vroeg een maandprijs abo aan, kreeg vervolgens een email met 2 knoppen, aanbieding voor dynamisch. Ik kies dus maar dynamisch.
Paar dagen later krijg ik de melding dat ik €250 borg moet betalen omdat volgens hun risicobeoordelaar ik een betalingsrisico ben.
Ik heb nog nooit, nergens een betalingsachterstand gehad + ik ben de eerste bewoner/eigenaar van dit adres. Hier heb ik ze op aangesproken..
Vertellen die stakkers dat de risicobeoordelaar mij in groep B zet (van A, B, C), omdat er ooit een achterstand is geweest op basis van hun data, maar die data is inmiddels al gewist, ze hebben alleen de groep indicator nog "B". Ze kunnen dus niet achterhalen op basis waarvan deze profilering heeft plaatsgevonden en of dit wel werkelijk tot een risico gerekend kan worden, want wie de risicobeoordelaar is en hoe ze precies werken is geheim?
Op basis van Frank eigen gegevens is er een verhoogd risico bij nieuwe klanten die als B zijn aangemerkt..Dus ik heb het overstappen maar geannuleerd.

Nu overweeg ik Tibber of "Vrij Op Naam", maar die laatste, de naam zint me al niet.. Ik ben een beetje bang dat al dit soort partijen werken zoals Frank, met 1 of andere schimmige dataset van een risicobeoordelaar die ongetwijfeld goed heeft verdient aan de verkoop van datasetjes.. of die niet in staat zijn een correcte eindafrekening te maken. Anderen hier ook ervaring mee bij het overstappen?
Ik zit overigens bij Samen Om:
- maandtarief, maar vind hun tarieven wel erg hoog
- Dan heb ik liever een meer dynamisch tarief.
- Geen zonnepanelen
- Geen gas (afvalverbrandingswarmte)
- Maandverbruik tussen de 160 en 180 kWh/mnd.
Ik zie echter dat er heel wat slechte partijtjes tussen zitten als je over wil op dynamisch zoals Frank en Next Energy. Welke kunnen nog meer op de "zwarte lijst"? Misschien een idee om dat toe te voegen aan de FP.
[ Voor 12% gewijzigd door Jazco2nd op 27-11-2023 18:56 ]
Heb je een huurhuis? Uit berichten eerder dit jaar was dat ook een doorslag als risico klant om 750 euro vooraf te storten. Ik zou echt niet zomaar naar een bedrijf die ik niet echt ken zomaar 750 euro overmaken. Als ze failliet gaan ben je dat bedrag dus ook kwijt en staat niet in verhouding tot het voorschot bedrag.Jazco2nd schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:50:
Bij Frank Energie (via Independer, voordat ik dit topic las) moet je dus echt niet zijn.
Ik vroeg een maandprijs abo aan, kreeg vervolgens een email met 2 knoppen, aanbieding voor dynamisch. Ik kies dus maar dynamisch.
Paar dagen later krijg ik de melding dat ik €250 borg moet betalen omdat volgens hun risicobeoordelaar ik een betalingsrisico ben.
Ik heb nog nooit, nergens een betalingsachterstand gehad + ik ben de eerste bewoner/eigenaar van dit adres. Hier heb ik ze op aangesproken..
Vertellen die stakkers dat de risicobeoordelaar mij in groep B zet (van A, B, C), omdat er ooit een achterstand is geweest op basis van hun data, maar die data is inmiddels al gewist, ze hebben alleen de groep indicator nog "B". Ze kunnen dus niet achterhalen op basis waarvan deze profilering heeft plaatsgevonden en of dit wel werkelijk tot een risico gerekend kan worden, want wie de risicobeoordelaar is en hoe ze precies werken is geheim?
Op basis van Frank eigen gegevens is er een verhoogd risico bij nieuwe klanten die als B zijn aangemerkt..Dus ik heb het overstappen maar geannuleerd.En opgeeist dat ze delen wie hun risicobeoordelaar is.
Nu overweeg ik Tibber of "Vrij Op Naam", maar die laatste, de naam zint me al niet.. Ik ben een beetje bang dat al dit soort partijen werken zoals Frank, met 1 of andere schimmige dataset van een risicobeoordelaar die ongetwijfeld goed heeft verdient aan de verkoop van datasetjes.. of die niet in staat zijn een correcte eindafrekening te maken. Anderen hier ook ervaring mee bij het overstappen?
- Geen zonnepanelen
Ik zie echter dat er heel wat slechte partijtjes tussen zitten als je over wil op dynamisch zoals Frank en Next Energy. Welke kunnen nog meer op de "zwarte lijst"? Misschien een idee om dat toe te voegen aan de FP.
Nope. Eigenaar, al sinds 2008..Willempie27 schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:59:
[...]
Heb je een huurhuis? Uit berichten eerder dit jaar was dat ook een doorslag als risico klant om 750 euro vooraf te storten. Ik zou echt niet zomaar naar een bedrijf die ik niet echt ken zomaar 750 euro overmaken. Als ze failliet gaan ben je dat bedrag dus ook kwijt en staat niet in verhouding tot het voorschot bedrag.
Ja ik ga absoluut geen voorschot betalen aan een bedrijf dat mij zo behandeld.
Ja, er is hier vaak gedoe rondom Frank. Ze zijn ook de enige die ik ken die een extra voorschot vragen, wat ook al apart is.Jazco2nd schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:50:
Bij Frank Energie (via Independer, voordat ik dit topic las) moet je dus echt niet zijn.
Op basis van Frank eigen gegevens is er een verhoogd risico bij nieuwe klanten die als B zijn aangemerkt..Dus ik heb het overstappen maar geannuleerd.En opgeeist dat ze delen wie hun risicobeoordelaar is.
- Geen zonnepanelen
Ik zat bij Groene Stroom Lokaal. Eigenlijk helemaal probleemloos verlopen. Ook de afrekening kwam binnen enkele weken op mijn rekening binnen. Alleen geen app of slimmigheden zoals bij Tibber. Wel een prima mobiele site.
Ik zit zakelijk bij ANWB maar daar moet je vooruit betalen. Dus dan wel weer logisch dat er geen voorschot is.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Dit is wat anders dan het voorschot. Een aantal leveranciers lijkt een borg te vragen aan een beperkte groep klanten die zij inschatten als hoog risico. Die moeten vervolgens een borg betalen. Geen idee of ze dat op de een of andere manier verrekenen met maandbedragen of dat je de borg pas weer terugkrijgt bij de afrekening/als je de leverancier vaarwel zegt. De voorschotten van 1 of 2 maanden staat hier dus los van voor zover ik weet, dus die betaal je waarschijnlijk ook nog.evleerdam schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:26:
@Jazco2nd In de startpost staat al dat Frankenergie een voorschot hanteert van 1 of 2 maanden. Dan is het toch niet vreemd dat ze dat doen? Verder word je toch gefactureerd op daadwerkelijk verbruik, dus achteraf? Wederom niet vreemd dat ze een voorschot hanteren.
Ik zit zakelijk bij ANWB maar daar moet je vooruit betalen. Dus dan wel weer logisch dat er geen voorschot is.
NextEnergy doet(/deed?) hetzelfde, daar hebben sommige Tweakers zelfs een borg van 750 euro gezien.
Dit is geen voorschot. Dat moet je ook betalen bij Frank. Daarnaast kreeg ik een email waarin Frank mij heel duidelijk als wanbetaler bestempeld en om die reden een keuze biedt: 250 euro betalen of de aanvraag annuleren.evleerdam schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:26:
@Jazco2nd In de startpost staat al dat Frankenergie een voorschot hanteert van 1 of 2 maanden. Dan is het toch niet vreemd dat ze dat doen? Verder word je toch gefactureerd op daadwerkelijk verbruik, dus achteraf? Wederom niet vreemd dat ze een voorschot hanteren.
Daarmee zeggen ze eigenlijk: je stinkt, rot op. Want geen enkel persoon met gezond verstand gaat daarop in. Het is een asociale email.
Is je gascontract niet gewoon opgezegd? Of heb je ook melding gehad dat je contract voor stroomlevering is opgezegd? Dat laatste lijkt me niet te kloppen, tenzij je het verkeerd hebt afgesloten bij Engie of Engie iets verkeerd heeft doorgegeven. Wat zegt het klantenportaal als je inlogt bij ANWB? Zie je daar nog een lopend contract?GertJan2012 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:58:
Op advies van een aantal opmerkingen hier in het forum de tip gekregen dat het mogelijk was om van ANWB , waar ik zowel gas als energie afnam alleen het gas over te zetten naar Engie. Dat is netjes gegaan en per 16 november zit het gas bij Engie. Echter krijg ik nu een melding de ANWB dat mijn contract is opgezegd ? Hebben meer mensen dit gehad , en zo ja klopt dit dan ook of is dit een administratieve fout in het systeem? En dan nog belangrijker, van wie krijg ik nu stroom?
Weet je zeker dat je stroom ook is opgezegd? Hier recent nog gedaan, er loopt nu bij ANWB een "nieuw" alleen stroom contract en kreeg een eindafrekening van de voorgaande maanden.GertJan2012 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:58:
Op advies van een aantal opmerkingen hier in het forum de tip gekregen dat het mogelijk was om van ANWB , waar ik zowel gas als energie afnam alleen het gas over te zetten naar Engie. Dat is netjes gegaan en per 16 november zit het gas bij Engie. Echter krijg ik nu een melding de ANWB dat mijn contract is opgezegd ? Hebben meer mensen dit gehad , en zo ja klopt dit dan ook of is dit een administratieve fout in het systeem? En dan nog belangrijker, van wie krijg ik nu stroom?
Dat is bij mij ook gebeurd in juni. Knap stom dat ze dat nog niet hebben opgelost. De app kan er ook niet mee overweg. Bij mij is het opgelost door een nieuw contract voor alleen stroom.GertJan2012 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:58:
Gelukkig hebben ze bij ANWB nog een telefoonnummer en kan je bellen met een echt mens.
Dus even bellen.
De stroom zal niet zo maar worden afgesloten, dat blijft wel doorgaan via de netwerkbeheerder.
Een energiecontract is alleen maar papierwerk.
[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 28-11-2023 09:28 ]
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Ben er inmiddels achter. In de ANWB app staat wel een nieuw contract met alleen stroom. De mail waarin staat dat je contract beëindigd is zorgt alleen wel voor de nodige verwarring. Maar goed. De situatie is nu zoals gewenst, stroom via ANWB , gas via EngieJukeboxBill schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:25:
[...]
Dat is bij mij ook gebeurd in juni. Knap stom dat ze dat nog niet hebben opgelost. De app kan er ook niet mee overweg. Bij mij is het opgelost door een nieuw contract voor alleen stroom.
Gelukkig hebben ze bij ANWB nog een telefoonnummer en kan je bellen met een echt mens.
Dus even bellen.
De stroom zal niet zo maar worden afgesloten, dat blijft wel doorgaan via de netwerkbeheerder.
Een energiecontract is alleen maar papierwerk.
Je hoort ook de helft van de wettelijke rente over de borg te krijgen, vanaf 1-1 zal dat dan de helft van 7% zijn.Jazco2nd schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:07:
[...]
Dit is geen voorschot. Dat moet je ook betalen bij Frank. Daarnaast kreeg ik een email waarin Frank mij heel duidelijk als wanbetaler bestempeld en om die reden een keuze biedt: 250 euro betalen of de aanvraag annuleren.
Daarmee zeggen ze eigenlijk: je stinkt, rot op. Want geen enkel persoon met gezond verstand gaat daarop in. Het is een asociale email.
Benieuwd of ze die dan wel van plan zijn te betalen, want dat is oneindig meer dan dat ik op m'n betaalrekening krijg.
Dat Frank en Next actief zijn (geweest) met cadeaubonnen en en welkomstbonussen zal er ongetwijfeld mee te maken hebben. Ervanuitgaande dat je geld niet netjes op een escrow rekening wordt geparkeerd is dat een mooie manier om zo'n piramide te financieren als kleine speler...
- knip -
Stel dat je overstapt, is dat apparaatje nutteloos. Is het niet handiger voor een alternatief apparaatje te gaan dat niet gelimiteerd is tot 1 energieleverancier (en welke dan? die ook zo een leuke bijbehorende app heeft?) ?
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels