Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
Jazco2nd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:43:
Is het eigenlijk een goed idee om als je voor Tibber kiest, de Pulse te kopen?
Stel dat je overstapt, is dat apparaatje nutteloos. Is het niet handiger voor een alternatief apparaatje te gaan dat niet gelimiteerd is tot 1 energieleverancier (en welke dan? die ook zo een leuke bijbehorende app heeft?) ?
De pulse blijft het ook doen zonder tibber. Alleen kan je dan niet de historie bekijken. Er is een API waarmee je het in je eigen systeem kan opslaan. Dus niet geheel nutteloos, alleen moet je een beetje thuis zijn in de domotica om het alsnog te kunnen gebruiken zonder tibber. In principe is die ook gratis als je klant wordt via een referral.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Stel dat je overstapt, is dat apparaatje nutteloos. Is het niet handiger voor een alternatief apparaatje te gaan dat niet gelimiteerd is tot 1 energieleverancier (en welke dan? die ook zo een leuke bijbehorende app heeft?) ?
Het apparaatje blijft gewoon werken, je hebt wel de tibber app nodig. Ik had er 1 van home wizzard die ik eigenlijk ook prima vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:43
OneTimer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:49:
[...]

De pulse blijft het ook doen zonder tibber. Alleen kan je dan niet de historie bekijken. Er is een API waarmee je het in je eigen systeem kan opslaan. Dus niet geheel nutteloos, alleen moet je een beetje thuis zijn in de domotica om het alsnog te kunnen gebruiken zonder tibber. In principe is die ook gratis als je klant wordt via een referral.
He shit, heb net de aanvraag gedaan (Pulse nog niet besteld), wist niet dat ie gratis zou zijn met referral |:(

Ik zie dat het alternatief de https://www.homewizard.com/p1-meter/ is ook nog eens een 10tje goedkoper..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:07
Het is ook niet héél lastig om de Pulse naar een andere MQTT server te laten rapporteren.
En iets minder lastig om er gewoon eigen firmware op te flashen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Raymond P schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:52:
Het is ook niet héél lastig om de Pulse naar een andere MQTT server te laten rapporteren.
En iets minder lastig om er gewoon eigen firmware op te flashen.
Goede tip, ik wil liever niet via een cloud. Home Wizzard kan ook zonder cloud werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:12
De Pulse stopt niet bij vertrek, de functionaliteit is wel enorm beperkt om middernacht wordt deze reset en geen data worden opgeslagen van eerdere dagen of te raadplegen, De API blijft wel functioneren en die gegevens kan je in Home assistant natuurlijk nog steeds gewoon opslaan, alleen meerdaagse cummulatieve en uurprijs werken niet (vanwege energieleverancier specifieke opslag component)

Toegevoegde waarde is wel beperkt, geeft geen inzicht of slimme meter wel uitgelezen wordt.
Ik heb een 3 fase van merk ZIV waarvan regelmatig de uitlezing voor de netwerkbeheerder vastloopt,
(op de een of andere vreemde manier lijkt het er heel sterk op dat die niet vaker 100 keer uitgelezen kan worden, zonder tussendoor een spanningloze cycle, als of die nog ontworpen is voor 1x per maamd ipv dagelijks uitlezing)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kard
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:52
Jazco2nd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:52:
[...]

He shit, heb net de aanvraag gedaan (Pulse nog niet besteld), wist niet dat ie gratis zou zijn met referral |:(

Ik zie dat het alternatief de https://www.homewizard.com/p1-meter/ is ook nog eens een 10tje goedkoper..
Je kunt ook nog een referralcode gebruiken binnen X tijd nadat je account al geactiveerd is. Zit een functie voor in de app. (Mits die nog steeds bestaat natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Domba schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:06:
[...]

De Pulse stopt niet bij vertrek, de functionaliteit is wel enorm beperkt om middernacht wordt deze reset en geen data worden opgeslagen van eerdere dagen of te raadplegen, De API blijft wel functioneren en die gegevens kan je in Home assistant natuurlijk nog steeds gewoon opslaan, alleen meerdaagse cummulatieve en uurprijs werken niet (vanwege energieleverancier specifieke opslag component)

Toegevoegde waarde is wel beperkt, geeft geen inzicht of slimme meter wel uitgelezen wordt.
Ik heb een 3 fase van merk ZIV waarvan regelmatig de uitlezing voor de netwerkbeheerder vastloopt,
(op de een of andere vreemde manier lijkt het er heel sterk op dat die niet vaker 100 keer uitgelezen kan worden, zonder tussendoor een spanningloze cycle, als of die nog ontworpen is voor 1x per maamd ipv dagelijks uitlezing)
Hmm, dan kan ik wss beter voor de Homewizard P1 gaan.
Maar volgens mij mis ik dan de prijsinformatie in de app, want die uurlijkse info komt van Tibber..
Het is wel leuk als je in een app kan zien dat je verbruik realtime omhoog schiet wanneer je koffiezetapparaaat aangaat EN hoeveel dat kopje koffie dan heeft gekost.. :)
Volgens mij kan dat weer niet in de Homewizard P1 app, tenzij je zelf iets knutselt met HomeAssistant maar dat ben ik ook weer niet van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4nt0m
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 21:29
Jazco2nd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:01:
[...]

Hmm, dan kan ik wss beter voor de Homewizard P1 gaan.
Maar volgens mij mis ik dan de prijsinformatie in de app, want die uurlijkse info komt van Tibber..
Het is wel leuk als je in een app kan zien dat je verbruik realtime omhoog schiet wanneer je koffiezetapparaaat aangaat EN hoeveel dat kopje koffie dan heeft gekost.. :)
Volgens mij kan dat weer niet in de Homewizard P1 app, tenzij je zelf iets knutselt met HomeAssistant maar dat ben ik ook weer niet van plan.
Sinds de laatste update kan je ook dynamische tarieven gebruiken. Je dient zelf nog wel even de extra kosten aan te geven per kwh in de app, zodat de prijs klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:29

knakworst

Get more sats!

GertJan2012 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:58:
Op advies van een aantal opmerkingen hier in het forum de tip gekregen dat het mogelijk was om van ANWB , waar ik zowel gas als energie afnam alleen het gas over te zetten naar Engie. Dat is netjes gegaan en per 16 november zit het gas bij Engie. Echter krijg ik nu een melding de ANWB dat mijn contract is opgezegd ? Hebben meer mensen dit gehad , en zo ja klopt dit dan ook of is dit een administratieve fout in het systeem? En dan nog belangrijker, van wie krijg ik nu stroom?
Bij mijn 'gas' move waren beide opgezegd bij de ANWB. Na een berichtje naar klantenservice via WhatsApp was het in één keer adequaat opgelost.

Morgen tussen 17 uur en 19 uur weer peperdure stroom, dik boven het prijsplafond.

[ Voor 5% gewijzigd door knakworst op 28-11-2023 13:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:34
Zo, morgenavond duur koken zeg!
Ik denk dat de salademaffia hier achter zit 😉

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Och dat valt nog wel mee. Met dat tarief kan een rookworst in de waterkoker ook nog wel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Geen stoomoven gerechtje morgen. Gelukkig kook ik op gas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
ph4nt0m schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:14:
[...]

Sinds de laatste update kan je ook dynamische tarieven gebruiken. Je dient zelf nog wel even de extra kosten aan te geven per kwh in de app, zodat de prijs klopt.
Maar moet je dat dan niet heel vaak doen?
Met een uurlijkse tarief zullen er toch ook extra kosten zijn die variëren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4nt0m
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 21:29
Jazco2nd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:28:
[...]

Maar moet je dat dan niet heel vaak doen?
Met een uurlijkse tarief zullen er toch ook extra kosten zijn die variëren?
Hij haalt de data op bij dezelfde plek als tibber.
Zie hier voor extra uitleg van Homewizard:
https://helpdesk.homewiza...giekosten-in#h_a9ad3ac844

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 13:04
Ik zit dankzij dit topic ook te kijken naar Tibber..

- Waar zitten de meeste mensen met gas als ze Tibber hebben?
- Is het zinvol om over te stappen van Zonneplan naar Tibber?
Knip, geen referrals

[ Voor 60% gewijzigd door Taro op 28-11-2023 23:00 ]

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvcholten
  • Laatst online: 16-09 01:44
Coolblue doet nu ook aan dynamische tarieven voor stroom. Niet voor gas.

Inkoop vergoeding is 2 cent.

https://www.coolblue.nl/energie/dynamische-energie

[ Voor 4% gewijzigd door pvcholten op 28-11-2023 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
nee

[ Voor 86% gewijzigd door Proton_ op 28-11-2023 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Proton_ excuus ik had de regels niet gelezen al staan die duidelijk hieronder 8)7

Ik heb in elk geval voor Tibber gekozen en voor nu de Pulse maar zal nadat ik wat meer met HomeAssistant heb gespeeld ook de HomeWizard P1 bestellen en vergelijken, Pulse versus Homewizard selfhosted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

De graphql van Frank Energie lijkt al de halve dag down. Iemand die dit kan bevestigen?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20
Cyw00d schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:09:
Ik zit dankzij dit topic ook te kijken naar Tibber..

- Waar zitten de meeste mensen met gas als ze Tibber hebben?
- Is het zinvol om over te stappen van Zonneplan naar Tibber?
Knip, geen referrals
Gas > ANWB
Knip, geen referrals

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 28-11-2023 23:00 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Ligt het aan mij of zit de elektraprijzen erg hoog de afgelopen dag en ook vandaag?
Laagst is 28ct en hoogst 47ct. Vaste contract zit je enkel rond de 29ct.....

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Willempie27
SirLct schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:56:
Ligt het aan mij of zit de elektraprijzen erg hoog de afgelopen dag en ook vandaag?
Ja het is nu duur, maar met een vast contract betaal je ook 29ct de rest van het jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Die tijdelijk hogere prijzen zijn "all in the game". Net als bij aandelen, alleen is het hier beter verklaarbaar. Als je er zenuwachtig van wordt dan raad ik je geen dynamisch contract aan. Door een jaar heen zit je bij dynamisch goedkoper (resultaten uit het verleden.....).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
KC27 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:25:
[...]

Die tijdelijk hogere prijzen zijn "all in the game". Net als bij aandelen, alleen is het hier beter verklaarbaar. Als je er zenuwachtig van wordt dan raad ik je geen dynamisch contract aan. Door een jaar heen zit je bij dynamisch goedkoper (resultaten uit het verleden.....).
Nee ik word niet zenuwachtig van, ik kan deze keer alleen minder goed verklaren omdat de vaste variant juist aan het dalen is. Ik moet sowieso de rondrekening maken, want ik heb zonnepanelen en als de zon schijnt zijn we minder thuis (werk nu vaker op kantoor) en dus kan het niet direct gebruik maken/ EV laden.
In het algemeen, is zo'n scenario nog wel gunstig voor dynamisch? Want ik krijg natuurlijk veel minder voor de opgewekte stroom.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

SirLct schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:44:
[...]

Nee ik word niet zenuwachtig van, ik kan deze keer alleen minder goed verklaren omdat de vaste variant juist aan het dalen is. Ik moet sowieso de rondrekening maken, want ik heb zonnepanelen en als de zon schijnt zijn we minder thuis (werk nu vaker op kantoor) en dus kan het niet direct gebruik maken/ EV laden.
In het algemeen, is zo'n scenario nog wel gunstig voor dynamisch? Want ik krijg natuurlijk veel minder voor de opgewekte stroom.
In de winter zakt de nachtprijs wat vaker is mijn ervaring,dan zou je dus mooi in de nacht kunnen laden.
Uitstellen van Vaatwasser en wasmachine/droger kan nu ook al makkelijk naar 13.00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 13:30
pvcholten schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:37:

Inkoop vergoeding is 2 cent.

Dank, toegevoegd aan de TS.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sicco92
Verder alle leveranciers nog even bijlangs gegaan en de tabel weer helemaal up-to-date gemaakt. Dit zijn de grootste wijzigingen:

Vandebron lijkt uit de pilotfase gegaan, en is nu beschikbaar voor iedereen.

Innova lijkt de variabele opslag op stroom en gas te hebben verlaagd, waarmee ze voor zover ik kan zien de leverancier zijn met de laagste opslag. Ze hebben wel een van de hoogste bedragen voor vastrecht, dus het lijkt vooral interessant te zijn voor (netto) grootverbruikers.

Bijvoorbeeld:
Voor stroom ligt het omslagpunt tegenover Tibber op 504 kWh per maand. Daarboven ben je goedkoper uit bij Innova, daaronder bij Tibber.
Voor gas ligt het omslagpunt tegenover Zonneplan op 133 m3 per maand. Daarboven ben je goedkoper uit bij Innova, daaronder bij Zonneplan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
pvcholten schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:37:
"Naast uurprijzen voor stroom, krijg je bij Coolblue Energie een vast tarief voor gas. Hiermee beschermen we je tegen schommelende gasprijzen. Zo heb je geen onverwacht hoge gasrekening in de winter." LOL met die logica neem je .... wel een dynamisch stroom tarief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:53

bert pit

asdasd

SirLct schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:44:
[...]

Op dit moment maakt het niet uit, zolang je je verbruik kunt sturen naar de laag geprijsde uren. EV laden vanaf 01.00 uur tot vroeg in de de ochtend, is gemiddeld de afgelopen 8 weken goedkoop. Gisteren heb ik tegen 34 cent teruggeleverd en vandaag tegen de hoge prijs van 28 cent geladen.

In de app van Zonneplan zie je het gemiddeld verbruik met de prijs. Dit zie je per dag maand of jaar. Mijn gemiddelde jaarprijs zit (vanaf half maart) op 23 cent. Dat geeft rust als je een keer de oven gebruikt tegen 48 cent per uur.

Overigens geeft de app ook de teruglever vergoeding. Deze was gisteren 34 cent gemiddeld per uur voor 7.9kWh. Verbruik lag ook op 34 cent voor 4.6kWh (niet de EV geladen gisteren).

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Morgen nog duurder. Lage temperaturen, hoog verbruik, hogere prijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:17

Audione0

Strijdt der titanen

mdvmine schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:40:
[...]

"Naast uurprijzen voor stroom, krijg je bij Coolblue Energie een vast tarief voor gas. Hiermee beschermen we je tegen schommelende gasprijzen. Zo heb je geen onverwacht hoge gasrekening in de winter." LOL met die logica neem je .... wel een dynamisch stroom tarief?
Coolblue is zo lief voor ons, nog even en ze geven gas gratis weg bij aankoop van de nieuwe TV!

Maar indd, al je dit zo leest, en je denk er even rustig over na, tenenkrommend

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:32
Audione0 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:13:
[...]

Coolblue is zo lief voor ons, nog even en ze geven gas gratis weg bij aankoop van de nieuwe TV!

Maar indd, al je dit zo leest, en je denk er even rustig over na, tenenkrommend
Ik vind het helemaal niet zo gek. Gasprijzen varieren immers per dag en bovendien is het verbruik wat lastiger te sturen dan veel elektrische apparaten. Er is ook geen probleem om het net in balans te houden zoals bij elektriciteit.

En voor veel huishoudens is gas (nog) het grootste deel van de elektriciteitskosten. Daar zullen veel mensen niet een risico op willen nemen, mede gezien de geopolitieke situatie. Ook komt hier vaak genoeg langs dat mensen liever gas en stroom bij 1 aanbieder hebben lopen.

Prima dan toch als er voor die mensen een aanbieder is die dynamische stroomtarieven in een contract combineert met vaste gasprijzen.

En als jij het tenenkrommend vindt, heb je keuze uit tig andere aanbieders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 21:40
Inderdaad morgen duurder, weinig wind, praktisch geen zon. Prijzen tussen 08.00 uur en 19.00 uur ruim boven 0,40ct. Maar je moet het wel over een langere periode zien en dan denk ik dat je met een dynamisch contract toch voordeliger uit bent, in het najaar en winter kan het duurder zijn, in het voorjaar en zomer kan het voordeliger zijn. Zelf heb ik pas begin september een dynamisch contract afgesloten en tot op heden -als ik het vergelijk- goedkoper uit ben dan met een vast contract. Ook speelt een rol dat ik alleen stroom heb (gasloos) en een EV waardoor ik op de goedkoopste uren kan laden..

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
bilgy_no1 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:19:
[...]
Ik vind het helemaal niet zo gek. Gasprijzen varieren immers per dag en bovendien is het verbruik wat lastiger te sturen dan veel elektrische apparaten. Er is ook geen probleem om het net in balans te houden zoals bij elektriciteit.

En voor veel huishoudens is gas (nog) het grootste deel van de elektriciteitskosten. Daar zullen veel mensen niet een risico op willen nemen, mede gezien de geopolitieke situatie. Ook komt hier vaak genoeg langs dat mensen liever gas en stroom bij 1 aanbieder hebben lopen.
Als gas het grootste deel is van je totale rekening, kun je juist daar ook het meeste besparen met een dynamisch contract; het is maar net hoe je het bekijkt. Als je niet veel kunt sturen, is uiteindelijk je gemiddelde stroomprijs toch grotendeels (indirect) afhankelijk van de gasprijs dus ik vind het toch een inconsistente benadering om gas en stroom apart te zien. Maar ieder zijn keuze dat is prima, jezelf verzekeren tegen ontploffende prijzen is helemaal niet gek.

Ik ben blij met mijn dynamisch gascontract in ieder geval, laat die prijzen maar rustig naar beneden schommelen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Laatst online: 14:34
Eneco gaat ook vast gas + dynamisch stroom aanbieden. En gezien het aantal personen in dit topic wat van gas en/of electra aanbieder wisselt om gas en electra te kunnen splitsen snap ik het wel.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
V_ger schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:06:
Eneco gaat ook vast gas + dynamisch stroom aanbieden. En gezien het aantal personen in dit topic wat van gas en/of electra aanbieder wisselt om gas en electra te kunnen splitsen snap ik het wel.
Ik dacht dat dynamisch gas het enige is wat moeilijk is. Alle grote leveranciers hebben toch vast gas? En alleen stroom bij een dynamische leverancier is ook niet moeilijk.

Maar los dynamisch gas komt niet veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:17

Audione0

Strijdt der titanen

bilgy_no1 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:19:
[...]

Prima dan toch als er voor die mensen een aanbieder is die dynamische stroomtarieven in een contract combineert met vaste gasprijzen.

En als jij het tenenkrommend vindt, heb je keuze uit tig andere aanbieders.
Ik heb het over het verkoop praatje dat Coolblue het voor “ons” doet..

Niet over het product wat ze aanbieden..

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• themeparktommy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-08 19:44

themeparktommy

Pretparkgek!

Te bizar voor woorden dat de prijzen bij mijn vriendin naar 1,47 per m3 gaan per januari, maar dat ik vandaag gas krijg voor slechts 1,16. Ik heb ook gelijk gezegd dat ze moet overstappen naar dynamisch. Vanaf 13 december hebben we in haar huis gas via ANWB en stroom via Tibber.

Grafisch Ontwerper, 999 Games

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Okay.. een installateur vertelde mij gisteren dat day ahead prices in BE niet bestaan en dat een batterij die daarmee om kan mega duur is. Red flag.

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 21:14
Koja78 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:22:
Okay.. een installateur vertelde mij gisteren dat day ahead prices in BE niet bestaan en dat een batterij die daarmee om kan mega duur is. Red flag.
https://www.mijnenergie.b...-dynamisch-energietarief/

Bestaat dus wel, maar is niet zo bekend.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

JackBol schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:37:
De graphql van Frank Energie lijkt al de halve dag down. Iemand die dit kan bevestigen?
FYI, de URL is geupdate van https://graphcdn.frankenergie.nl naar https://graphql.frankenergie.nl.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Tweakers is naar onderwerp georganiseerd.
Wil je een nieuw onderwerp aansnijden, dan zoek je even of er al een geschikt topic is (bv in dit geval Gas de deur uit doen: Gratis! ) of je opent zelf een topic.
Dat voorkomt herhaling van zetten.

Eea opgeruimd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• HekkeySE
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar een dynamisch contract. Wat mij opvalt is dat er zo'n groot verschil zit tussen de verwachte gas prijzen. Bij de ANWB en Budget Energie scheelt het gewoon bijna 15 cent per m3. Als je dan het ANWB voorstel volgt kan je bijna beter een 1 jaar vast nemen. Waar zit dit verschil in?

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:53

bert pit

asdasd

HekkeySE schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:51:
Ik ben aan het kijken naar een dynamisch contract. Wat mij opvalt is dat er zo'n groot verschil zit tussen de verwachte gas prijzen. Bij de ANWB en Budget Energie scheelt het gewoon bijna 15 cent per m3. Als je dan het ANWB voorstel volgt kan je bijna beter een 1 jaar vast nemen. Waar zit dit verschil in?
Je geeft het antwoord zelf al: de één verwacht een hogere prijs dan de ander. Laat je daardoor niet afleiden, niemand weet dit exact. De prijs die wij voor gas betalen met ons dynamisch contract wordt per dag vastgesteld.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
HekkeySE schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:51:
Heb zelf geen gas, maar wat ik hier meen te hebben gelezen is dat er voor de day-ahead tarieven van gas andere beurzen gehanteerd kunnen worden door aanbieders. Wie weet speelt dit een rolletje.

Maar uiteindelijk is het een inschatting op dit moment en betaal je gewoon de werkelijke day-ahead tarieven zoals ze gaan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
themeparktommy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:59:
Te bizar voor woorden dat de prijzen bij mijn vriendin naar 1,47 per m3 gaan per januari, maar dat ik vandaag gas krijg voor slechts 1,16. Ik heb ook gelijk gezegd dat ze moet overstappen naar dynamisch. Vanaf 13 december hebben we in haar huis gas via ANWB en stroom via Tibber.
Echt niet uit te leggen. Zit wel ook de stijging van de energiebelasting in per januari (11 cent per m³), maar die prijzen stijgen veel harder. Vattenfall variabel contract stijgt naar € 1,50 en Essent naar € 1,45. Alle mensen met een variabel contract daar gaan nu toch wel rondkijken lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 20:30

thaMini

Tool !!

Is er al eens iemand aan de gang geweest om het omslagpunt tussen elektrisch en via gas te verwarmen dynamisch te berekenen? In google docs of Home Assistant ofzo.
Waarbij je rekening houdt met je geschat rendement van je CV ketel en de COP van je warmtepomp installatie.
Ik vermoed dat er momenten zijn dat het een no-brainer is om v=elektrisch te verwarmen maar dat er ook momenten op de dag zijn dat op gas stoken (zoals tijdens een donkerflauwte zoals vandaag) lucratiever is.

Ik wil me er wel aan wagen maar heb op dit moment door gebrek aan internet verbinding een manke Home Assistant.

Be small, act BIG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdvmine
thaMini schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:45:
Is er al eens iemand aan de gang geweest om het omslagpunt tussen elektrisch en via gas te verwarmen dynamisch te berekenen? In google docs of Home Assistant ofzo.
Bedoel je als algemene vuistregel of echt realtime een beslissing nu/vandaag? De berekening kun je bijna uit je hoofd: als je CV efficiënt stookt haal je ongeveer 9 kWh warmte uit 1 kuub. Bij algemeen een COP van 4, betekent dat dus dat je 9/4 kWh stroom voor dezelfde kuub warmte nodig hebt. Oftewel zolang de stroomprijs * 9/4 < gasprijs, is warmtepomp goedkoper. Voor vandaag is het omslagpunt dus ongeveer 52 cent, dus warmtepomp is goedkoper. Als het kouder is zal de COP omlaag gaan, en het omslagpunt ook, maar toch moet de stroomprijs wel echt gekke sprongen maken om de CV goedkoper te laten zijn.

Heb je ook zonnepanelen? Veel mensen met een warmtepomp hebben ook zonnepanelen en als die genoeg opwekken over het hele jaar betalen ze geen energiebelasting, en hun stroom kost dan in zekere zin hun TLV, dus bijvoorbeeld 11 cent per kWh. Dan zal de CV ketel altijd duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

mdvmine schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:57:
[...]

Bedoel je als algemene vuistregel of echt realtime een beslissing nu/vandaag?
Ik bedoel echt realtime.
Lijkt me wel leuk om te zien hoe dit verandert over de dag en in de week.

Be small, act BIG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
thaMini schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:00:
[...]
Ik bedoel echt realtime.
Juist, ik vind het een leuk idee. Mijn punt is eigenlijk dat ik denk dat eruit zal komen dat de warmtepomp altijd goedkoper is. Als je vandaag bijvoorbeeld stroom (dynamisch) teruglevert krijg je er 20-25 cent voor, maar dat is te weinig om dan gas te gaan stoken. Je COP moet dan slechter dan 2 zijn om CV/gas interessant te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
thaMini schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:00:
[...]

Ik bedoel echt realtime.
Als je enkel nog een gas aansluiting hebt om te verwarmen, zou je eigenlijk ook mee moeten nemen in de berekeningen wat voordeliger is als je geen (vaste) kosten voor je gas aansluiting meer hebt.

Anders gezegd, op het moment dat de kosten om electrisch te verwarmen een bepaald uur duurder zijn dan met gas verwarmen, maar je verwarmt toch met electriciteit heb je een bepaald nadeel in kosten (ten opzichte van gas). Maar als dat nadeel van al dat soort momenten door het jaar opgeteld lager zijn dan je vaste gaskosten, is het eigenlijk toch voordeliger om op electriciteit te stoken dan gas (en je gas aansluiting de deur uit te doen)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Klopt, maar het kan best dat het niet op korte termijn mogelijk is om van gas af te stappen.
Wij verwarmen ons huis op dit moment voornamelijk met een lucht-lucht warmtepomp. Die levert geen SWW.
En de badkamer tikt ook af en toe de temperatuur aan om de vloerverwarming te starten.
De investering om een buffervat te plaatsen en bijvoorbeeld een ventilatiewarmtepomp te gaan gebruiken vind ik het op dit moment nog niet waard.
Maar zeker mensen ook met een hybride oplossing kunnen hier baat bij hebben.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
Voor de Google Docs, ik kreeg een mail van mijn provider easyEnergy met een verhoging van de gasopslag. Dit lijken de prijzen incl btw te zijn.
Echter zie ik in de google docs een prijs die al hoger is (12,79 ct)
Klopt deze wel?
Beste klant,

Zoals je weet helpen we je bij het slimmer inkopen, verduurzamen en besparen van energie. Dit doen we op een transparante manier, met controleerbare kennis. Zo kun je extra besparen én leven we sneller fossielvrij.

De huidige situatie op de gasmarkt zorgt er voor dat we te maken hebben met een verhoging van onze inkoopkosten voor gas. Wij gaan deze extra kosten daarom opnemen in onze inkoopvergoeding per m3 (opslag).

De nieuwe inkoopvergoeding per m3 (opslag) wordt, per 1 januari 2024, 12,705 cent per m3 voor een gas-aansluiting. Je vaste leveringskosten voor een gas-aansluiting blijven €5,00 per aansluiting.

We hopen van harte je alle benodigde informatie te hebben gegeven. Bij vragen of zorgen doen we er alles aan om je zo goed en snel mogelijk te helpen.

Met vriendelijke groet,

Alle medewerkers van easyEnergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
nino_070 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:49:
Voor de Google Docs, ik kreeg een mail van mijn provider easyEnergy met een verhoging van de gasopslag. Dit lijken de prijzen incl btw te zijn.
Klopt deze wel?

[...]
Wat heeft de situatie op de gasmarkt te maken met de inkoopkosten? Ze hoeven toch alleen de order in te tikken bij de beurs? De prijs voor het gas berekenen ze 1-op-1 door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:37
Zojuist mail van groenestroomlokaal:
Inkoopvergoeding
Voor alle dynamische energiecontracten zal de prijs (incl. btw) van onze inkoopvergoeding aangepast worden per 1 januari 2024:

1. Stroom: was €0,0212 wordt €0,04840 per kWh
2. Gas: was €0,0828 wordt €0,05911 per m3
Opzich gunstig aangezien ik alleen gas dynamisch heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njcjans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-09 10:15
Stroom meer dan verdubbeld bij Groene Stroom Lokaal. Dat wordt weer even goed vergelijken voor 2024.
Probleem is dat niet iedereen de postcoderoosregeling ondersteund. Tibber helaas nog steeds niet, afgelopen week opnieuw gevraagd.

[ Voor 87% gewijzigd door njcjans op 01-12-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
nino_070 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:49:
Klopt deze wel?

[...]
easyEnergy heeft voor gas naast een inkoopvergoeding ook nog een 'regiotoeslag' van 1,903 cent per m3. Deze lijkt voor iedereen hetzelfde te zijn, dus dat kan je gewoon bij de totale variabele opslag rekenen. Samen met de inkoopvergoeding van 10,89 cent maakt dat een totale opslag van 12,79 cent per m3.

Ik vind de nieuwe inkoopvergoeding nog niet terug op de website van easyEnergy, dus ik weet nog niet of er in de nieuwe situatie ook nog een regiotoeslag gerekend wordt. Ik vermoed van wel, aangezien ze die niet noemen in de mail.

[ Voor 3% gewijzigd door Sicco92 op 01-12-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
Mijndomein wijziging inkoopvergoeding 2024

Voor alle dynamische energiecontracten zal de prijs (incl. btw) van onze inkoopvergoeding aangepast worden per 1 januari 2024:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicco92
Ja, dat zat er aan te komen. Ik vermoed dat deze verhoging voor alle resellers van EnergyZero gaat gelden, dus dat zet ik voorlopig wel even in de tabel neer. Als het toch anders blijkt, dan pas ik het wel weer aan.

Edit: Tabel aangepast. Ik ben wel benieuwd of ANWB deze prijsverhoging ook gaat volgen. Ze zouden los van EnergyZero moeten staan, maar tot nu toe waren de prijzen steeds precies gelijk.

[ Voor 30% gewijzigd door Sicco92 op 01-12-2023 12:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
CarstenHouw schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:03:
Mijndomein wijziging inkoopvergoeding 2024

Dachten ze: laten we de verlaagde energiebelasting op elektriciteit wat overcompenseren met een tariefsverhoging van 128% en als zoethoudertje een kleine compensatie voor de verhoogde belasting op aardgas, de tarieven daarvan een klein beetje verlagen? :o

Ben wel benieuwd wat andere aanbieder gaan doen. Heb me net aangemeld bij Tibber voor 1/12/2024. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
dextertje schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:38:
[...]

Dachten ze: laten we de verlaagde energiebelasting op elektriciteit wat overcompenseren met een tariefsverhoging van 128% en als zoethoudertje een kleine compensatie voor de verhoogde belasting op aardgas, de tarieven daarvan een klein beetje verlagen? :o

Ben wel benieuwd wat andere aanbieder gaan doen. Heb me net aangemeld bij Tibber voor 1/12/2024. :D
Gelukkig neem ik alleen gas af bij mijndomein ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
Wat ik me afvroeg: tariefswijzigingen door energieleveranciers moeten normaal gesproken minimaal 30 dagen van te voren (bron) nieuwe tarieven bekend maken.
Aan de ene kant geldt dit natuurlijk niet voor dynamische energieleveranciers, want dat kan per definitie niet. Maar misschien geldt dit wel voor de opslag-component (en vastrecht).
Zou dat dan betekenen dat andere leveranciers de opslag niet verhogen per 1/1/2024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@dextertje Yep, al is de dag nog niet voorbij.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGrandoNeuso
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:33
ANWB heeft zich ook gemeld met aanpassingen op inkoopvergoeding

stroom: € 0,0212 wordt € 0,0484 per kWh
gas: € 0,0828 wordt € 0,05911 per m3

[ Voor 14% gewijzigd door ElGrandoNeuso op 01-12-2023 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
Dank, ook ANWB aangepast. Toch gek dat ze EnergyZero zo blijven volgen, ondanks dat ze geen reseller meer zijn van EnergyZero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 09:45
Ongelooflijk dat de inkoopkosten meer dan verdubbeld worden. Zullen andere leveranciers volgen? Met deze verschillen ga ik overstappen van anwb naar tibber.

[ Voor 5% gewijzigd door frankrox op 01-12-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Sicco92 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:56:
Dank, ook ANWB aangepast. Toch gek dat ze EnergyZero zo blijven volgen, ondanks dat ze geen reseller meer zijn van EnergyZero.
ANWB gebruikt gewoon op het minst het platform van EnergyZero nog. Mijn eindafrekening van een paar dagen geleden heeft dezelfde opmaak als die van Groenestroomlokaal. De datumfout bij het aangaan contract die ik bij Groenestroomlokaal had kwam ik weer tegen in m'n ANWB contract.
Je logt op de website niet in met je ANWB creds. ANWB gebruikt tripolis en ANWB Energie mailt met postmark net zoals EnergyZero.

En op linkedin werd ANWB kort geleden nog partner genoemd door EZ.

Die tarieven verrassen mij dus niet echt. :9

Verder is mijn ervaring met ANWB Energie, vergeleken met (andere) EZ resellers, wel dikke prima. Correctie van het datumfoutje ging soepel met hulp van een levend persoon die ik vrijwel direct aan de lijn had. Hun probleem van een "niet bestaande slimme meter" is ook opgelost na een beetje input.
De eindafrekening, had ik 9 dagen na einde contractdatum en 10 dagen daarop heb ik wat ik teveel betaald heb ontvangen.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
frankrox schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:06:
Ongelooflijk dat de inkoopkosten meer dan verdubbeld worden. Zullen andere leveranciers volgen? Met deze verschillen ga ik overstappen van anwb naar tibber.
Zonneplan heeft mij afgelopen week al gemaild dat de inkooptarieven bij hen gelijk blijven.
Tarieven vanuit Zonneplan blijven gelijk
In de media zie je al enkele berichten over stijgende energierekeningen. Grote energieleveranciers zoals Vattenfall en Essent verhogen vanaf januari de tarieven voor variabele contracten. Dit gaat verder dan de stijging van de energiebelasting. De stijging in energieprijs verschilt sterk per leverancier. Zonneplan voert geen onnodige prijsverhoging door, enkel de tariefwijziging van de overheid en netbeheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
Sicco92 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:26:
[...]

easyEnergy heeft voor gas naast een inkoopvergoeding ook nog een 'regiotoeslag' van 1,903 cent per m3. Deze lijkt voor iedereen hetzelfde te zijn, dus dat kan je gewoon bij de totale variabele opslag rekenen. Samen met de inkoopvergoeding van 10,89 cent maakt dat een totale opslag van 12,79 cent per m3.

Ik vind de nieuwe inkoopvergoeding nog niet terug op de website van easyEnergy, dus ik weet nog niet of er in de nieuwe situatie ook nog een regiotoeslag gerekend wordt. Ik vermoed van wel, aangezien ze die niet noemen in de mail.
Tsjongejonge, ze houden het allemaal wel erg onduidelijk bij easyEnergy. Ik ga voor het nieuwe jaar kijken om over te stappen naar ANWB of 1 van de goedkopere leveranciers.

Ik vind het ook bloedirritant dat ze op de easyEnergy website geen inzicht geven om je dagprijzen of uiteindelijke verbruik incl alle toeslagen te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
ElGrandoNeuso schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:51:
ANWB heeft zich ook gemeld met aanpassingen op inkoopvergoeding

stroom: € 0,0212 wordt € 0,0484 per kWh
gas: € 0,0828 wordt € 0,05911 per m3
Ik heb het gevoel dat ze de belastingwijzigingen aangrijpen om de winst af te romen. Belasting op stroom gaat 2 cent omlaag in 2024, dus verhogen ze die met 2.7 en valt het niet zoveel op. Belasting op gas gaat 12 cent omhoog en daar verlagen ze 2 cent waardoor het iets dempt.

Voor mij (hybride WP + laadpaal = veel stroom en weinig gas) erg ongunstig. Ik denk dat deze wijziging me een euro of 12 per maand kost (op de belastingwijziging speel in ongeveer quitte, mijn verlies zit volledig in de inkoopvergoeding van ANWB).

Wat doet Tibber in 2024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 22:15

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Zojuist van de netbeheerder (Stedin) een brief gekregen dat de energieleverancier (Zonneplan) ze vraagt de kwartierstanden uit te gaan lezen.

Ik kon hierover geen communicatie van Zonneplan vinden, en kan me ook niet herinneren of de eerdere toestemming over uur- of kwartierstanden ging.

Iemand dit ook gekregen? En wat doen ze eigenlijk met kwartierstanden op dit moment?
Er wordt in de brief iets genoemd van 'voor de inkoop van uw elektriciteit'.

Heb er overigens geen probleem mee dus twijfel of ik hier de helpdesk wel mee ga lastigvallen ;)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 18:22
Scatman_II schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:13:
Zojuist van de netbeheerder (Stedin) een brief gekregen dat de energieleverancier (Zonneplan) ze vraagt de kwartierstanden uit te gaan lezen.
Dat is om te bepalen wel verbruik onder welk uur valt en de afrekening zo te kunnen doen. Ik heb die brief ook gehad van Stedin, afgelopen februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie1212
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-01 16:03
*knip* stemmingmakerij, houd het onderbouwd en constructief

[ Voor 67% gewijzigd door Proton_ op 02-12-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Het is natuurlijk meer dat zeer belachelijk dat ANWB de inkoopprijs met een dikke 140% verhogen tot 0,0484 per kWh. Kan natuurlijk never nooit zoveel kosten, daarnaast is het vast recht bij ANWB ook aan de hoge kant, zo een 10 euro per mnd waar anderen aanzienlijk minder rekenen.!

Voor mij tijd om naar een andere energie provider over te stappen. Na enig onderzoek ligt Tibber voor de hand. Maar wat gaan die doen per 1 januari met de prijzen. Iemand? ..... Nog ff afwachten maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Willie Wortel schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:32:
Voor mij tijd om naar een andere energie provider over te stappen. Na enig onderzoek ligt Tibber voor de hand. Maar wat gaan die doen per 1 januari met de prijzen. Iemand? ..... Nog ff afwachten maar.
Voor zover ik weet heeft Tibber niets aangekondigd. Dus ik neem aan dat ze per 1 januari nog dezelfde prijzen zullen hebben als nu.

Maar ik denk dat de kans groot is dat binnenkort Tibber de prijzen wel zal verhogen. Ze probeerden van de zomer iets te doen wat mislukte. Als nu de concurrentie duurder wordt, dan zal tibber of wel verhogen. Hoeveel is natuurlijk moeilijk in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 23:21
phicoh schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:46:
[...]

Voor zover ik weet heeft Tibber niets aangekondigd. Dus ik neem aan dat ze per 1 januari nog dezelfde prijzen zullen hebben als nu.

Maar ik denk dat de kans groot is dat binnenkort Tibber de prijzen wel zal verhogen. Ze probeerden van de zomer iets te doen wat mislukte. Als nu de concurrentie duurder wordt, dan zal tibber of wel verhogen. Hoeveel is natuurlijk moeilijk in te schatten.
Ze wachten er mee totdat er een hoop zijn overgestapt naar hun.
Ik zit nu bij ANWB maar begin ook te twijfelen. Toch maar even aankijken nog.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
4 cent per kWh was jaren lang de prijs voor een kWh voor Oekraïne. Dat dit nu de kosten voor inkoop zijn is echt waanzin….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:31
Z___Z schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:59:
4 cent per kWh was jaren lang de prijs voor een kWh voor Oekraïne. Dat dit nu de kosten voor inkoop zijn is echt waanzin….
Er wordt gesproken over inkoopvergoeding. Is dat dan niet alleen voor de stroo di je terug lever?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
John245 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:09:
[...]

Er wordt gesproken over inkoopvergoeding. Is dat dan niet alleen voor de stroo di je terug lever?
Ze geven deze verklaring:
Wij leveren je stroom en/of gas tegen inkoopprijs. Deze bestaat, naast de prijs op de energiebeurzen, voor een klein deel uit kosten die wij maken om de energie voor jou in te kopen (bijv. handelskosten op de beurs). Dit zijn puur noodzakelijke kosten die wij doorberekend krijgen van andere partijen. Stijgen deze, dan verhogen we de inkoopkosten. Maar dalen ze, dan verlagen wij ze vanzelfsprekend ook. Per 1 januari 2024 wijzigen de inkoopkosten (incl. btw):

Stroom: € 0,0212 wordt € 0,0484 per kWh
Gas: € 0,0828 wordt € 0,05911 per m3

Onze kosten voor de inkoop van gas zijn gelukkig gedaald! Daarom verlagen wij dus onze opslag per kuub. Onze inkoopkosten voor elektriciteit zijn helaas toegenomen.

Het wordt vooral steeds moeilijker om te voorspellen hoeveel stroom er op het net gezet wordt door de enorme toename van zonnepanelen. De landelijke netbeheerder moet dan alle zeilen bijzetten om ervoor te zorgen – anders gaat in Nederland het licht uit – er altijd precies evenveel stroom afgenomen als opgewekt wordt. Die kosten belasten zij door aan de energieleveranciers.

Al die nare zonnepaneelbezitters zijn de schuld B-) maar niet klagen over windmolens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
John245 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:09:
[...]

Nee, dat gaat over de stroom die zij voor jou moeten inkopen en die jij weer van de leverancier afneemt. Je verbruik dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Het is natuurlijk meer dat zeer belachelijk dat ANWB de inkoopprijs met een dikke 140% verhogen tot 0,0484 per kWh. Kan natuurlijk never nooit zoveel kosten, daarnaast is het vast recht bij ANWB ook aan de hoge kant, zo een 10 euro per mnd waar anderen aanzienlijk minder rekenen.!

Mijn ervaring is dat Tibber pas als een van de laatste leveranciers de prijs verhoogd als het niet anders kan. Daarbij hadden ze een verhoging in gedachte voor de zonnepaneelhouders maar deze is teruggedraaid omdat het niet volgens de salderingsregels is. Met dat in het achterhoofd denk ik wel dat er een verhoging aan moet gaan komen omdat het blijkbaar met die 2 ct niet rendabel is.
Overigens kan Tibber zijn plan alsnog uitvoeren en voor zonnepanelen eigenaren die terugleveren een vergoeding vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:31
Willempie27 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:26:
[...]

Mijn ervaring is dat Tibber pas als een van de laatste leveranciers de prijs verhoogd als het niet anders kan. Daarbij hadden ze een verhoging in gedachte voor de zonnepaneelhouders maar deze is teruggedraaid omdat het niet volgens de salderingsregels is. Met dat in het achterhoofd denk ik wel dat er een verhoging aan moet gaan komen omdat het blijkbaar met die 2 ct niet rendabel is.
Overigens kan Tibber zijn plan alsnog uitvoeren en voor zonnepanelen eigenaren die terugleveren een vergoeding vragen.
Dat zou ik wel eerlijk vinden. Leg de kosten bij de partijen die ze veroorzaken.

Ik heb trouwens ook zelf zonnepanelen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
John245 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:27:
[...]

Dat zou ik wel eerlijk vinden. Leg de kosten bij de partijen die ze veroorzaken.

Ben ik met je eens hoor, ik heb ze ook zelf maar vind niet dat de rekening bij de niet zonnepaneelhouders moet liggen.

Het salderen is door Rob Jetten theoretisch als helemaal afgeschaft. Denk dat we voor de zomer nog wel wat extra heffingen gaan zien bij de leveranciers voor de zonnepaneel klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Als er veel zonnestroom is zakt de inkoopprijs, wat is het probleem. Nee, prijsverhogingen want inflatie, kosten inzage zal de consument niet krijgen. Over windmolens is men beduidend stiller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Willie Wortel schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:57:
Als er veel zonnestroom is zakt de inkoopprijs, wat is het probleem. Nee, prijsverhogingen want inflatie, kosten inzage zal de consument niet krijgen. Over windmolens is men beduidend stiller :)
Daar heeft een dynamische leverancier niets aan. Die heeft een vaste opslag per kWh. Of het nu -30ct is of 80ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Willempie27 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:26:
Tibber doet wat rare dingen bij het terugleveren van elektriciteit. Bij het terugleveren van elektrictiteit krijg je op de maandelijkse factuur niet alleen de kale leverprijs, maar ook de BTW, de opslag van tibber en de energiebelasting. Dat is prima als die teruglevering gesaldeerd kan worden, maar tibber betaalt dat ook uit als er niet gesaldeerd kan worden. En dan proberen ze het teveel op de jaarafrekening weer terug te krijgen.

Dat is een rare manier van werken. Dat kost tibber rente en is niet goed voor de cashflow.

Blijkbaar zit er iets mis in hun administratieve systeem, want er is geen wettelijke bepaling om eerst geld uit te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Precies. De shaping/onbalans kosten betaal je al doordat je zonnepanelen relatief weinig opleveren in de zomerse middagen. Dat zit al in de dayahead prijs.

Ik zie het als een poging om te verhullen wat men echt wil en dat is om de belastingverlaging in eigen zak te steken.

Ik heb mijn oog op Tibber gericht. Overigens, ik zie daar alleen maar stroom daar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
t_captain schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:10:
Ik heb mijn oog op Tibber gericht. Overigens, ik zie daar alleen maar stroom daar?
Ja, tibber doet alleen stroom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sicco92
t_captain schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:10:
Precies. De shaping/onbalans kosten betaal je al doordat je zonnepanelen relatief weinig opleveren in de zomerse middagen. Dat zit al in de dayahead prijs.
Niet per se. Elke partij op de day-ahead markt moet ~1 dag van tevoren weten hoeveel stroom ze verwachten af te nemen en te leveren per uur. Zo wordt de prijs vastgesteld. Hoe meer factoren (zoals zonnepanelen) je rekening mee moet houden, hoe groter de kans wordt dat deze voorspelling niet klopt. En hoe groter het verschil met de voorspelling en het daadwerkelijke verbruik, hoe meer kosten de leverancier heeft. Het is logisch dat dat op den duur wordt doorberekend. De leveranciers die hun voorspellingen het beste op orde hebben, zouden in theorie hun diensten het goedkoopst aan moeten kunnen bieden.

Daarnaast fluctueren zonnepanelen nogal eens van minuut tot minuut, vooral met wisselvallig weer. Dat laat zich natuurlijk nog moeilijker voorspellen. Als je dan plotseling een groot tekort of overschot hebt, dan heb je te maken met onbalanskosten. Hoe meer fluctuatie klanten veroorzaken met hun zonnepanelen, hoe meer onbalanskosten een leverancier heeft. Deze kosten moeten op den duur natuurlijk ook ergens terecht komen, en dat zie je niet per se volledig terug in de day-ahead prijs. De enige andere schuifjes waar leveranciers dan aan kunnen draaien zijn het maandelijks vastrecht en de inkoopvergoedingen.

Ik zie de prijsstijgingen dus niet alleen maar als graaien, maar ook als teken dat de markt zich lastiger laat voorspellen dan verwacht.

[ Voor 4% gewijzigd door Sicco92 op 02-12-2023 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tryingtohack
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-09 23:04
John245 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:27:
[...]

Ik lever (ook) met een batterij terug. Krijg ik dan extra vergoeding omdat ik help met het balanceren van het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
tryingtohack schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:39:
[...]

Ik lever (ook) met een batterij terug. Krijg ik dan extra vergoeding omdat ik help met het balanceren van het net?
En hoe weet jij of je het net balanceert of niet? Het duurste moment is niet gelijk aan balanceren. 50.000 mensen op het duurste moment ineens allemaal 10kWh terug gaan leveren is dat niet berekend is er ook onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tryingtohack
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-09 23:04
Willempie27 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:46:
[...]

En hoe weet jij of je het net balanceert of niet? Het duurste moment is niet gelijk aan balanceren. 50.000 mensen op het duurste moment ineens allemaal 10kWh terug gaan leveren is dat niet berekend is er ook onbalans.
In de praktijk zal dat meestal wel zo zijn. Anders mogen ze mij (tegen vergoeding) een seintje geven wanneer ik terug moet leveren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:36

Heb je dan inzicht in de daadwerkelijk inkoopkosten? Het kan zomaar zijn dat deze inderdaad zijn gestegen.
Eerst maar eens kijken wat alle andere leveranciers doen voor dat ik een conclusie ga trekken om al-dan-niet over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Sicco92 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:26:
Daarnaast fluctueren zonnepanelen nogal eens van minuut tot minuut, vooral met wisselvallig weer.
Uiteindelijk is het de kwantitatieve analyse die bepaald hoe belangrijk dat effect is.

Om er nog eens een kwalitatieve analyse tegenaan te gooien.

EV zijn ook moeilijk voorspelbaar. Ten eerste heeft de gemiddelde EV een grotere accu dan wat een gemiddelde PV installatie per dag op zal wekken.

Daarnaast volgt PV gewoon het weer. Ja er zal wel een een onvoorspelbaar wolkje zijn, maar bij een EV is het hele laden opzich al onvoorspelbaar. Als er later in de week lage prijzen voorspeld worden, dan kan iemand besluiten om de EV niet of veel minder te laden.

Dan kan een slimme EV lader ook reageren op de prijs. Dat maakt het extra moeilijk voor de leverancier: die zal eerst de prijsvorming in moeten schatten, en hoeveel er per uur geladen zal worden door EV's. En dan hopen dat dat dezelfde prijs oplevert.

Maar goed, uit eindelijk zal je dat kwantitatief moeten bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 09:45
De vaste leveringskosten van coolblue kloppen niet in het overzicht, dat is voor dynamisch €2,83 per maand.

Als ik de laatste reacties lees over Tibber met grote kans op een prijsverhoging lijkt coolblue wellicht beter om naar over te stappen (voor stroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik begrijp het punt over onbans. Als bijvoorbeeld de zon op een half bewolkte dag wat eerder doorbreekt dan verwacht, is de afname lager dan voorspeld en dan blijft de leverancier met een overschot aan teveel ingekochte stroom zitten. Die moet op de apot market verkocht tegen een prijs die vermoedelijk enkele centen lager ligt dan de dayahead prijs voor het betreffende uur waartegen daags ervoor werd ingekocht.

En als je tekort komt, moet je op de spot market bijkopen, en op die momenten zal de prijs juist hoger liggen dan inkoop op de voorgaande dag. Ik zie dus een bias waarin te laag en te hoog voorspellen in beide gevallen verlies opleveren.

Maar zo’n verbruik moet je daags tevoren met minder dan 5% MAD kunnen voorspellen. Je hebt het dus over 5% afwijking tegen een prijsverschil van een aantal cent. Dan is 2.2 cent extra inkoopvergoeding excl BTW wel vrij ruim om deze onbalans te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:12
phicoh schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:08:
[...]
Tibber doet wat rare dingen bij het terugleveren van elektriciteit. Bij het terugleveren van elektrictiteit krijg je op de maandelijkse factuur niet alleen de kale leverprijs, maar ook de BTW, de opslag van tibber en de energiebelasting. Dat is prima als die teruglevering gesaldeerd kan worden, maar tibber betaalt dat ook uit als er niet gesaldeerd kan worden. En dan proberen ze het teveel op de jaarafrekening weer terug te krijgen.

Dat is een rare manier van werken. Dat kost tibber rente en is niet goed voor de cashflow.

Blijkbaar zit er iets mis in hun administratieve systeem, want er is geen wettelijke bepaling om eerst geld uit te delen.
Heeft inmiddels iemand al zo'n jaarafrekening gehad?
In September/Oktober konden ze die nog niet opmaken,
De te veel ontvangen EB en BTW voor het overschot wat boven het saldeervolume zat hebben ze mij geschonken :)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@t_captain De onbalansprijzen per 15 minuten kunnen een veelvoud zijn van het day-ahead tarief.
Enorme pieken zie je m.i. ook best vaak, en dat lijken mij vervelende momenten om er een paar procentjes naast te zitten. :P

Tennet heeft wel wat info online staan (linkje). De meest recente (2023-11-30) heeft ook zo'n piekje van meer dan een paar centjes, idem voor 11-14.
Totaal volumes onbalans zijn ook interessant.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
frankrox schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:49:
De vaste leveringskosten van coolblue kloppen niet in het overzicht, dat is voor dynamisch €2,83 per maand.

Als ik de laatste reacties lees over Tibber met grote kans op een prijsverhoging lijkt coolblue wellicht beter om naar over te stappen (voor stroom).
Ah, dank je voor het doorgeven! Dan hebben ze dat in de afgelopen dagen veranderd, of ik heb er heel hard overheen gekeken. Ik gok het eerste, want ik heb nog expliciet gekeken of het nog voor onze eigen situatie interessant was.

Dit maakt Coolblue gelijk een van de interessantste aanbieders voor dynamisch stroom :)

Edit: Uit hun FAQ blijkt zelfs dat je je verbruik maandelijks achteraf betaald, voor veel mensen een van de pluspunten van Tibber. Dit ziet er wel als een interessante aanbieder uit. Ik ga overwegen over te stappen in ieder geval.

[ Voor 14% gewijzigd door Sicco92 op 02-12-2023 15:47 ]

Pagina: 1 ... 187 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels