Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 14:46
Beste mensen, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb ruim een jaar bij de ANWB gezeten en wil nu overstappen naar Zonneplan omdat de ANWB de inkoopkosten / variabele opslag / handling fee voor elektriciteit met meer dan 100% gaat verhogen. Maar nu zie ik hier: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. over Zonneplan bij "saldering" staan:

Klantenservice zegt te salderen, rekening laat toeslag 2x zien. (leveren en terugleveren), website laat toeslag 1x zien (alleen leveren) (regel is 0x).

Ik neem aan dat met "toeslag" de inkoopkosten / variabele opslag / handling fee bedoeld wordt. De ANWB saldeert die. Als ik 4000 kWh afneem betaal ik bij de ANWB 4000 * 0,02118 = €84,72 toeslag. Als ik in datzelfde jaar daarbij ook 4000 kWh teruglever wordt dat bedrag gesaldeerd en betaal ik effectief €0. Is het echt zo dat ik bij Zonneplan in datzelfde geval (4000 afnemen, 4000 terugleveren) dan 4000 * 0,02 = €80 of zelfs (4000 + 4000) * 0,02 = €160 toeslag moet betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 19:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
JoeBeatt schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:20:
Beste mensen, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb ruim een jaar bij de ANWB gezeten en wil nu overstappen naar Zonneplan omdat de ANWB de inkoopkosten / variabele opslag / handling fee voor elektriciteit met meer dan 100% gaat verhogen. Maar nu zie ik hier: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. over Zonneplan bij "saldering" staan:

Klantenservice zegt te salderen, rekening laat toeslag 2x zien. (leveren en terugleveren), website laat toeslag 1x zien (alleen leveren) (regel is 0x).

Ik neem aan dat met "toeslag" de inkoopkosten / variabele opslag / handling fee bedoeld wordt. De ANWB saldeert die. Als ik 4000 kWh afneem betaal ik bij de ANWB 4000 * 0,02118 = €84,72 toeslag. Als ik in datzelfde jaar daarbij ook 4000 kWh teruglever wordt dat bedrag gesaldeerd en betaal ik effectief €0. Is het echt zo dat ik bij Zonneplan in datzelfde geval (4000 afnemen, 4000 terugleveren) dan 4000 * 0,02 = €80 of zelfs (4000 + 4000) * 0,02 = €160 toeslag moet betalen?
Goede vraag.
Er was inderdaad een situatie wat je dan 160 euro zou moeten betalen.
ik meen mij te herinneren dat zonneplan daarop is teruggekomen. maar kan de bron daarvan op dit moment niet vinden.
Zoals ANWB het zou doen (0x) is volgens de regels.
bereken het eens op de website van zonneplan, en maak een screenshot van die berekening "als bewijs". dan zit je wel aardig veilig.

De website laat op dit moment 0x zien. en al kan ik de communicatie op dit moment niet terug vinden (dacht via Twitter), kan ik mij dit ook herinneren dat dit gecorrigeerd is. zal de TS aanpassen. aangezien de website ook 0x laat zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Smuggler op 02-12-2023 17:40 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Wat worden nu exact de belastingen en heffingen in 2024? Wellicht een nuttige toevoeging aan de topic start post?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
Kaaschef schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:32:
Wat worden nu exact de belastingen en heffingen in 2024? Wellicht een nuttige toevoeging aan de topic start post?
Een beetje vroeg voor exact, het belastingplan moet nog behandeld worden in de 1e kamer, stemming is 19 december, daarna ligt het vast.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Domba schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:48:
[...]

Een beetje vroeg voor exact, het belastingplan moet nog behandeld worden in de 1e kamer, stemming is 19 december, daarna ligt het vast.
Serieus? Dat is apart, een overheid zou mijn inziens wat meer zekerheid/ duidelijkheid vooraf moeten geven.

Ik lees nu dat dit de energiebelasting gaat worden
Gas van € 0,5927 naar € 0,7054 in 2024 per m3
Stroom van € 0,15245 naar € 0,13165 in 2024 per kWh

De vermindering energiebelasting gaat omhoog van € 596,86 naar € 631,39.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Kaaschef schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:05:
[...]

Serieus? Dat is apart, een overheid zou mijn inziens wat meer zekerheid/ duidelijkheid vooraf moeten geven.

eh dat doen ze toch? er is een miljoenennota in september en daar staat het plan in. Daar komen de bedragen ook uit die je hierboven noemt. Het moet inderdaad nog formeel vastgesteld worden maar dat is bijna een formaliteit dus reken er maar op dat het zo wordt als in de miljoenennota.

Onze oveheid doet vaak haar stinkende best maar dingen die elk jaar opnieuw gebeuren EN een doorlooptijd van enkele maanden hebben duren nu eenmaal ff. De duidelijkheid die je zoekt is er dus voor 95%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Kaaschef schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:05:
[...]

Is al jaren zo, ik weet niet anders en ik ben niet de jongste, alleen zijn er niet alle jaren nog in laat stadium veranderingen, maar laatste werkdag voor Kerst en zelfs tussen kerst en nieuwjaar dat de berekeningen voor aangenomen voorstellen van de vrijdag voor kerst nog moeten worden uitgewerkt voor de uiteindelijke tarieven, is ook al voorgekomen

Dit is het gewijzigde wetsvoorstel dat ligt bij de eerste kamer, energiebelasting pag 17

Elektra EBvoorstel 9,899ct voor 1e schijf tot 2900kWh 2e schijf 9,900ct excl BTW,
Gas EB € 0,52049 excl BTW

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
dan zou dit het incl BTW en gemiddelde prijzen van November zijn

energiebelasting 2024 inkoop prijs incl btw (November) Gem. inkoop vergoeding 2024 totaal
Gas0,70540,510,059111,27451
Stroom0,131640,110,04840,29004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-09 17:31
tryingtohack schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:57:
[...]

In de praktijk zal dat meestal wel zo zijn. Anders mogen ze mij (tegen vergoeding) een seintje geven wanneer ik terug moet leveren :-)
Bij grotere accu's is dat gewoon het verdienmodel. Kan ook met alleen zonnepanelen bijvoorbeeld. Buurman schakelt z'n panelen ook (automatisch) af bij onbalans. Curtailment heet dat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Net de bestelling ingeschoten om vanaf 't nieuwe jaar bij Coolblue voor de dynamische tarieven te gaan, (zit komende tijd nog bij Zonneplan). Aangezien die net gestart zijn, verwacht ik ook niet dat ze hun tarieven direct gaan verhogen per 1/1 ;) en ze hebben een lekker laag vastrecht, en lage per-kwh inkooptoeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Als je alleen afneemt:

Kan je niet switchen tussen dynamisch en variabel?

Dus de winter variabel en de rest dynamisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 04-09 07:09
Sarcomorbato schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:23:
Als je alleen afneemt:

Ja in oktober tm april een ander contract kan. Maar de vraag is wat levert dat op? Je mist dan ook de voordelige uren waarop het in de winter hard waait. Zoals tijdens afgelopen jaarwisseling.

[ Voor 17% gewijzigd door Gecko123 op 03-12-2023 08:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

Sarcomorbato schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:23:
Als je alleen afneemt:

of je neemt een SAP en een schakelaar in je meterkast. Dan kun je op elk gewenst moment switchen tussen dynamisch en variabel (of vast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Gecko123 schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:43:
[...]

Ja iedere 6 maanden een ander contract kan. Maar de vraag is wat levert dat op?
Je kan toch 3 maanden variabel gaan en 9 maanden dynamisch. Dynamisch is nu best duur op de piekmomenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
de Peer schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:44:
[...]

of je neemt een SAP en een schakelaar in je meterkast. Dan kun je op elk gewenst moment switchen tussen dynamisch en variabel (of vast).
Dat is dus niet toegestaan door de netbeheerder. De installaties mogen niet aan elkaar gekoppeld worden. Fysiek de draden omsteken mag wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Afnemen en salderen op pap met 3 Jaar vast eneco en dynamisch terugleveren op sap, dat lukt me wel wat. Maar wat kost een sap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gecko123 schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:47:
[...]

Dat is dus niet toegestaan door de netbeheerder. De installaties mogen niet aan elkaar gekoppeld worden. Fysiek de draden omsteken mag wel.
dat is niet duidelijk, of dat zo is. Elektrisch gezien zijn de installaties namelijk niet verbonden. Ik doe het nu al een jaartje op deze manier. Stuk veiliger dan draden omsteken en dat is me ook wat waard ;)

@Sarcomorbato ga maar uit van rond de 600 euro voor een SAP.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 03-12-2023 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 18:22
Sarcomorbato schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:51:
Afnemen en salderen op pap met 3 Jaar vast eneco en dynamisch terugleveren op sap, dat lukt me wel wat. Maar wat kost een sap?
Algemeen informatie over het onderwerp:
https://joulz.nl/nl/blog/...t-en-waarom-is-het-handig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
Hebben meer mensen last dat de ANWB app geen data laad (of sporadisch, maar tergend traag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

jassie256 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:40:
Hebben meer mensen last dat de ANWB app geen data laad (of sporadisch, maar tergend traag)
Yep, #metoo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@jassie256 Idd, ditto.
Op dit moment, ook op de website https://energie.anwb.nl/ geen reactie... :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Sarcomorbato ook in GoT forum is binnen dit topic berg aan nuttige info op te zoeken en terug te lezen: Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gisteren wilde de website geen data van december laten zien en kon ook geen andere maand kiezen maar vandaag heeft hij er weer zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKP
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

JKP

Voor ANWB kan ik niet spreken. Maar bij GroeneStroomLokaal laadt de data van december vooralsnog niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 13:30
Ik zat net te kijken voor een overstap naar Coolblue, toen me een stukje opviel in hun uitleg die ik nog niet eerder bij dynamische leveranciers tegen ben gekomen. In hun uitleg over welke terugleververgoeding je krijgt als je meer teruglevert dan verbruikt, leggen ze uit dat je de marktprijs krijgt voor dit gedeelte van je teruglevering. So far, so good. Er staat echter ook dit:
Lever je meer terug per jaar dan dat je verbruikt? Geen probleem, dan krijg je over de meeropbrengst van ons een terugleververgoeding zonder btw.
Als dat stukje 'zonder btw' inderdaad klopt, dan zou je dus ongeveer 18% minder voor je teruglevering (na salderen) krijgen dan bij andere dynamische leveranciers. Ik hoop dat ze bedoelen 'zonder energiebelasting', maar zoals het nu staat is het niet per se heel gunstig voor klanten die op jaarbasis netto terugleveren.

Wij zijn waarschijnlijk ook netto terugleveraar op jaarbasis, dus ik heb de klantenservice al even gemaild met de vraag of dit klopt, of dat dit toch 'zonder energiebelasting' moet zijn. Als ik antwoord krijg, dan meld ik het hier ook wel even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Sicco92 schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:19:
Ik zat net te kijken voor een overstap naar Coolblue, toen me een stukje opviel in hun uitleg die ik nog niet eerder bij dynamische leveranciers tegen ben gekomen. In hun uitleg over welke terugleververgoeding je krijgt als je meer teruglevert dan verbruikt, leggen ze uit dat je de marktprijs krijgt voor dit gedeelte van je teruglevering. So far, so good. Er staat echter ook dit:

[...]

Als dat stukje 'zonder btw' inderdaad klopt, dan zou je dus ongeveer 18% minder voor je teruglevering (na salderen) krijgen dan bij andere dynamische leveranciers. Ik hoop dat ze bedoelen 'zonder energiebelasting', maar zoals het nu staat is het niet per se heel gunstig voor klanten die op jaarbasis netto terugleveren.

Wij zijn waarschijnlijk ook netto terugleveraar op jaarbasis, dus ik heb de klantenservice al even gemaild met de vraag of dit klopt, of dat dit toch 'zonder energiebelasting' moet zijn. Als ik antwoord krijg, dan meld ik het hier ook wel even.
Voor het overschot is het altijd de kale prijs dus zonder BTW en energiebelastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 17:58
Zat ook even te denken over een stroom switch van zonneplan naar coolblue maar wacht toch nog even, eerst eens kijken wat zonneplan doet met deze net bekend worden kosten van cb en hoe lang dit werkelijk blijft komede weken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Willempie27 schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:27:
[...]

Voor het overshot is het altijd de kale prijs dus zonder BTW en energiebelastingen.
Huh echt? Ik ging er vanuit dat het zonder energiebelasting is, maar mét BTW. Dat is immers de consumentenprijs voor stroom. Salderen heeft alleen maar invloed op de energiebelasting bij dynamische contracten.. tenminste, dat is waar ik steeds vanuit ging.

Ik heb er even wat uitleggen van Tibber, Zonneplan en ANWB bij gepakt en daar word ik ook nog niet echt wijzer van. Tibber heeft het over 'de belastingen', Zonneplan heeft het over 'de energiebelasting' en ANWB heeft het ook over 'de energiebelasting'. Nergens wordt de btw expliciet genoemd of het nu wel of niet onderdeel is van de terugleververgoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Sicco92 schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:58:
[...]

Huh echt? Ik ging er vanuit dat het zonder energiebelasting is, maar mét BTW. Dat is immers de consumentenprijs voor stroom. Salderen heeft alleen maar invloed op de energiebelasting bij dynamische contracten.. tenminste, dat is waar ik steeds vanuit ging.

Ik heb er even wat uitleggen van Tibber, Zonneplan en ANWB bij gepakt en daar word ik ook nog niet echt wijzer van. Tibber heeft het over 'de belastingen', Zonneplan heeft het over 'de energiebelasting' en ANWB heeft het ook over 'de energiebelasting'. Nergens wordt de btw expliciet genoemd of het nu wel of niet onderdeel is van de terugleververgoeding.
Ik ging er meer vanuit omdat BTW (Belasting over de Toegevoegde Waarde). Dus bij een verkoop. Jij verkoopt wel maar je bent geen bedrijf. Ook de mensen in de KOR krijgen dus ook de BTW niet. Bedrijven misschien wel maar die moeten het dan weer afdragen.

Maar ik ga er ook wat verder induiken want ga nu twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Willempie27 schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:04:
[...]

Ik ging er meer vanuit omdat BTW (Belasting over de Toegevoegde Waarde). Dus bij een verkoop. Jij verkoopt wel maar je bent geen bedrijf. Ook de mensen in de KOR krijgen dus ook de BTW niet. Bedrijven misschien wel maar die moeten het dan weer afdragen.

Maar ik ga er ook wat verder induiken want ga nu twijfelen.
Ik ging er vanuit dat het inclusief BTW was, omdat veel leveranciers de prijs zonder BTW niet eens laten zien. Veel apps hebben een schuifje om de prijs met/zonder energiebelasting te laten zien, maar zonder BTW ben ik het nog niet tegengekomen.

Ik heb nog even een paar leveranciers bekeken:

Eneco is heel duidelijk dat je de marktprijs exclusief BTW krijgt als terugleververgoeding. Overigens rekenen ze ook een verkoopvergoeding, dus die leverancier is helemaal niet gunstig voor netto teruglevering.

De uitleg van Frank vind ik het tegenovergestelde van duidelijk. Daar staat dat je de marktprijs krijgt, maar dat je 'inkoopvergoeding & BTW' betaalt. Dat je een vergoeding betaalt voor terugleveren bij Frank was mij al bekend, maar het stukje '& BTW' kan je ook lezen alsof je de BTW over de marktprijs betáált in plaats van terugkrijgt. Geen idee hoe dat werkt dus, maar van Frank wisten we gelukkig al dat deze niet gunstig is voor netto teruglevering.

easyEnergy gaat in hun uitleg niet in op het scenario waarbij je meer teruglevert dan verbruikt. Geen idee hoe het bij hen werkt dus.

Bij Vandebron hebben ze het in hun uitleg alleen over een terugleververgoeding, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat dat is. Als ik hun rekenhulp invul, dan laten ze voor de verwachte marktprijs wel dezelfde prijs zien voor verbruik en teruglevering. Ook veranderen allebei als je het schuifje 'met BTW' aan-/uitzet. Het lijkt erop dat je daar dus wel de marktprijs inclusief BTW terugkrijgt.

Al met al lijkt het erop dat hier dus ook weer verschillen tussen leveranciers aanwezig zijn. Het zou dus goed kunnen dat Coolblue prima de marktprijs exclusief BTW als TLV kan hebben. Ze zijn er in ieder geval duidelijk over. Ik heb Tibber ook al even een bericht gestuurd met de vraag hoe dit bij hen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Sicco92 schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:52:
[...]

Ik ging er vanuit dat het inclusief BTW was, omdat veel leveranciers de prijs zonder BTW niet eens laten zien. Veel apps hebben een schuifje om de prijs met/zonder energiebelasting te laten zien, maar zonder BTW ben ik het nog niet tegengekomen.

Ik heb nog even een paar leveranciers bekeken:

Eneco is heel duidelijk dat je de marktprijs exclusief BTW krijgt als terugleververgoeding. Overigens rekenen ze ook een verkoopvergoeding, dus die leverancier is helemaal niet gunstig voor netto teruglevering.

De uitleg van Frank vind ik het tegenovergestelde van duidelijk. Daar staat dat je de marktprijs krijgt, maar dat je 'inkoopvergoeding & BTW' betaalt. Dat je een vergoeding betaalt voor terugleveren bij Frank was mij al bekend, maar het stukje '& BTW' kan je ook lezen alsof je de BTW over de marktprijs betáált in plaats van terugkrijgt. Geen idee hoe dat werkt dus, maar van Frank wisten we gelukkig al dat deze niet gunstig is voor netto teruglevering.

easyEnergy gaat in hun uitleg niet in op het scenario waarbij je meer teruglevert dan verbruikt. Geen idee hoe het bij hen werkt dus.

Bij Vandebron hebben ze het in hun uitleg alleen over een terugleververgoeding, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat dat is. Als ik hun rekenhulp invul, dan laten ze voor de verwachte marktprijs wel dezelfde prijs zien voor verbruik en teruglevering. Ook veranderen allebei als je het schuifje 'met BTW' aan-/uitzet. Het lijkt erop dat je daar dus wel de marktprijs inclusief BTW terugkrijgt.

Al met al lijkt het erop dat hier dus ook weer verschillen tussen leveranciers aanwezig zijn. Het zou dus goed kunnen dat Coolblue prima de marktprijs exclusief BTW als TLV kan hebben. Ze zijn er in ieder geval duidelijk over. Ik heb Tibber ook al even een bericht gestuurd met de vraag hoe dit bij hen zit.
Op de site van de overheid over de salderingsafbouw staat. Voor salderen krijg je " kale prijs + belasting en heffingen." Bij niet salderen dus niet meer de belastingen en heffingen en allen de kale prijs.

Leveranciers spelen een vreemd spelletje sommige zeggen incl btw en sommige zonder. Maar zoals eerder gezegd heb je daar als particulier helemaal niets aan. Of je nu 8ct met of zonder krijgt het blijft 8ct. Het is niet zo als Coolblue zegt je krijgt 8ct ex dat je dan nog 21% erbij op kan tellen of als een andere zegt het is 8ct incl BTW dat ze 21% eraf trekken.
Op de eindfactuur zal je gewoon de kale prijs krijgen zonder BTW.

Overigens is de BTW opgesplitst.
Marktprijs + 21% BTW
Energiebelasting + 21% BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Willempie27 schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:11:
[...]

Op de site van de overheid over de salderingsafbouw staat. Voor salderen krijg je " kale prijs + belasting en heffingen." Bij niet salderen dus niet meer de belastingen en heffingen en allen de kale prijs.

Leveranciers spelen een vreemd spelletje sommige zeggen incl btw en sommige zonder. Maar zoals eerder gezegd heb je daar als particulier helemaal niets aan. Of je nu 8ct met of zonder krijgt het blijft 8ct. Het is niet zo als Coolblue zegt je krijgt 8ct ex dat je dan nog 21% erbij op kan tellen of als een andere zegt het is 8ct incl BTW dat ze 21% eraf trekken.
Op de eindfactuur zal je gewoon de kale prijs krijgen zonder BTW.

Overigens is de BTW opgesplitst.
Marktprijs + 21% BTW
Energiebelasting + 21% BTW
Dat is hem nu juist, je krijgt geen '8 cent'. Bij geen enkele dynamische leverancier ben ik een getal tegengekomen. Ik lees juist alleen maar dat je de marktprijs/beursprijs terugkrijgt als TLV. En dan zou je bij een leverancier waarbij je de marktprijs inclusief BTW terugkrijgt consistent een 21% hogere TLV hebben dan bij een leverancier die zegt dat je de marktprijs exclusief BTW terugkrijgt.
Als de marktprijs exclusief BTW op een gegeven uur 10 cent zou zijn, dan zou je bij de ene leverancier een TLV van 10 cent hebben en bij de andere een TLV van 12,1 cent. Als je veel teruglevert, dan kan dat nogal wat uitmaken.

Volgens mij mogen leveranciers de TLV zelf bedenken, dus dit kan nog wel eens een verborgen verschil zijn tussen de TLV die leveranciers geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Volgens de site van de overheid is het incl BTW. Maar voor 2023 moest je dus een onderneming starten voor de zonnepanelen, daarna vraag je de BTW terug voor de installatie, dan ging je in de KOR om zo geen BTW af te dragen voor de teruggeleverde stroom. Je hoeft het niet te betalen maar je kan ook geen BTW meer terugvragen.
Ben je wel ondernemer in de BTW dan krijg je wel de BTW extra terug maar deze moet je ook weer afdragen.
Anno 2023 zit er op zonnepanelen 0% BTW en zal de leverancier jou als particulier zien en krijg je dus geen BTW. Het bedrag dat je krijgt kan je dan als incl BTW beschouwen.
Wanneer moet ik btw betalen?

Met uw zonnepanelen wekt u stroom op. Die stroom gebruikt u meteen voor een deel zelf. Wat u niet gebruikt, levert u terug aan uw energieleverancier. Voor de stroom die u teruglevert, krijgt u een vergoeding waarin btw zit begrepen. Daarom bent u btw-ondernemer. Soms moet u de btw die u van de energieleverancier krijgt aan ons afdragen. Kijk hieronder welke situatie voor u geldt, en wat u moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Sicco92 schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:19:
[...]

Dat is hem nu juist, je krijgt geen '8 cent'. Bij geen enkele dynamische leverancier ben ik een getal tegengekomen. Ik lees juist alleen maar dat je de marktprijs/beursprijs terugkrijgt als TLV. En dan zou je bij een leverancier waarbij je de marktprijs inclusief BTW terugkrijgt consistent een 21% hogere TLV hebben dan bij een leverancier die zegt dat je de marktprijs exclusief BTW terugkrijgt.
Als de marktprijs exclusief BTW op een gegeven uur 10 cent zou zijn, dan zou je bij de ene leverancier een TLV van 10 cent hebben en bij de andere een TLV van 12,1 cent. Als je veel teruglevert, dan kan dat nogal wat uitmaken.

Volgens mij mogen leveranciers de TLV zelf bedenken, dus dit kan nog wel eens een verborgen verschil zijn tussen de TLV die leveranciers geven.
Het is alleen de marktprijs per uur. Dat als dat 10ct is krijg je bij alle leveranciers 10 cent. Het is niet zo dat bij bij bijv ANWB 12,1ct krijgt. Kan wel maar dan zullen ze het uit eigen portemonnee moeten betalen omdat ze zoals je al zei vrij zijn wat ze betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Willempie27 schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:24:
[...]

Het is alleen de marktprijs per uur. Dat als dat 10ct is krijg je bij alle leveranciers 10 cent. Het is niet zo dat bij bij bijv ANWB 12,1ct krijgt. Kan wel maar dan zullen ze het uit eigen portemonnee moeten betalen omdat ze zoals je al zei vrij zijn wat ze betalen.
Ja, maar het zou goed kunnen dat sommige leveranciers dit inderdaad uit eigen zak betalen omdat ze met de marktprijs inclusief BTW rekenen en dat als TLV hebben. En dat zou dus betekenen dat de TLV 21% hoger ligt tegenover leveranciers die de marktprijs exclusief BTW als TLV.

Het al dan niet moeten afdragen van BTW als consument/ondernemer staat hier voor mij los van. Volgens mij moeten energieleveranciers altijd bedragen inclusief BTW laten zien aan consumenten, dus als zij stellen dat de TLV de marktprijs exclusief BTW is, dan kan je er vanuit gaan dat dat het consumententarief is (dus incl. BTW). Bij een leverancier die de TLV neerzet als marktprijs inclusief BTW kan je er ook vanuit gaan dat dit het consumententarief is (dus incl. BTW).

Misschien is mijn denkwijze helemaal verkeerd, maar volgens mij zit hier wel degelijk een verschil in TLV tussen dynamische leveranciers omdat ze mogelijk met een ander bedrag rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Sicco92 schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:46:
[...]
Bij een leverancier die de TLV neerzet als marktprijs inclusief BTW kan je er ook vanuit gaan dat dit het consumententarief is (dus incl. BTW).
En dat is het hem. Consumenten kunnen geen BTW rekenen. Als jij iets verkoop als particulier bereken je er toch ook geen BTW over als je het aan een bedrijf verkoop?
Dan is het BTW tarief marge. Dus 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Willempie27 schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:50:
[...]

En dat is het hem. Consumenten kunnen geen BTW rekenen. Als jij iets verkoop als particulier bereken je er toch ook geen BTW over als je het aan een bedrijf verkoop?
Dan is het BTW tarief marge. Dus 0%.
Ja okee, maar dat gaat over hoe leveranciers het factureren naar hun klanten. Maar dit staat toch los van hoe ze hun TLV bepalen?

Als extreem voorbeeld, als ze graag een TLV willen geven gebaseerd op de marktprijs exclusief BTW, maar plus 1 euro, dan mogen ze dat doen. Het is aan de leverancier om dat dan goed te factureren naar hun klanten, dus blijkbaar met 0% BTW marge als jouw punt inderdaad waar is. Als ze het bedrag 'marktprijs * 1,21' factureren als TLV, dan is het dus ook aan de leverancier om daar wel of geen BTW over te rekenen.

Overigens, als je zonnepanelen via de KOR-regeling koopt, dan kan je een forfait afdragen voor de belasting van de stroom die je daarmee zou gaan opwekken. Je hoeft de BTW dan dus niet nog een keer af te dragen. Zelfs als een leverancier dit bedrag dus met 21% BTW terug zou geven, dan hoef je dat niet nog een keer af te dragen aan de belastingdienst. Sterker nog, dan zou het misschien juist handiger zijn om een leverancier te zoeken die een hoger bedrag uitbetaalt zelfs als dat inclusief 21% BTW is, want dat gedeelte heb je immers al eens via een forfait betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Sicco92 schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:13:
[...]

Ja okee, maar dat gaat over hoe leveranciers het factureren naar hun klanten. Maar dit staat toch los van hoe ze hun TLV bepalen?

Als extreem voorbeeld, als ze graag een TLV willen geven gebaseerd op de marktprijs exclusief BTW, maar plus 1 euro, dan mogen ze dat doen. Het is aan de leverancier om dat dan goed te factureren naar hun klanten, dus blijkbaar met 0% BTW marge als jouw punt inderdaad waar is. Als ze het bedrag 'marktprijs * 1,21' factureren als TLV, dan is het dus ook aan de leverancier om daar wel of geen BTW over te rekenen.

Overigens, als je zonnepanelen via de KOR-regeling koopt, dan kan je een forfait afdragen voor de belasting van de stroom die je daarmee zou gaan opwekken. Je hoeft de BTW dan dus niet nog een keer af te dragen. Zelfs als een leverancier dit bedrag dus met 21% BTW terug zou geven, dan hoef je dat niet nog een keer af te dragen aan de belastingdienst. Sterker nog, dan zou het misschien juist handiger zijn om een leverancier te zoeken die een hoger bedrag uitbetaalt zelfs als dat inclusief 21% BTW is, want dat gedeelte heb je immers al eens via een forfait betaald.
De leverancier kan niet bepalen of ze daar wel of geen BTW over betalen. Je moet het dan zien als de MediaMarkt BTW vrij dagen. Je krijgt gewoon 21% korting maar de BTW betaal je gewoon hoor.

Maar denk maar niet dat dynamische leveranciers de BTW uit eigen zak gaan betalen. Dat kunnen ze gewoonweg niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:09
Ik zie dat mensen willen switchen van Anwb naar Coolblue, maar Coolblue heeft nog geen app.
Ben zelf al klant bij ze voor gas, maar zelfs op hun website zie je het verbruik niet. Alleen 1x per maand krijg je een factuur.

Ze zitten dus nog heel ver van de berekening/verrekening van Tibber of Zonneplan (en ANWB).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
kx22 schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:50:
Ik zie dat mensen willen switchen van Anwb naar Coolblue, maar Coolblue heeft nog geen app.
Ben zelf al klant bij ze voor gas, maar zelfs op hun website zie je het verbruik niet. Alleen 1x per maand krijg je een factuur.

Ze zitten dus nog heel ver van de berekening/verrekening van Tibber of Zonneplan (en ANWB).
Op https://www.coolblue.nl/m...t/energie/energieverbruik kan je bij Coolblue je energieverbruik zien. Ik zie daar o.a. mijn dagelijkse gasverbruik staan.

Zo lang je ook kunt sturen op bijv. Nordpool prijzen + Coolblue berekening handmatig toevoegen is een App voor mij niet zo belangrijk, Home Assistant ondersteuning wel, maar dat lukt dus ook zonder Coolblue native API/support.

Heel benieuwd hoe ze zich verder gaan positioneren. Heb bijv. nog maar eenmaal de Zonneplan klantenservice nodig gehad ivm wissel slimme meter, binnen 30 seconden goed geholpen, van Coolblue verwacht ik minimaal soortgelijke support ivm reputatie webshop. Maar uiteindelijk bepalen de prijzen...

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:09
Taro schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:37:
[...]

Op https://www.coolblue.nl/m...t/energie/energieverbruik kan je bij Coolblue je energieverbruik zien. Ik zie daar o.a. mijn dagelijkse gasverbruik staan.

Zo lang je ook kunt sturen op bijv. Nordpool prijzen + Coolblue berekening handmatig toevoegen is een App voor mij niet zo belangrijk, Home Assistant ondersteuning wel, maar dat lukt dus ook zonder Coolblue native API/support.

Heel benieuwd hoe ze zich verder gaan positioneren. Heb bijv. nog maar eenmaal de Zonneplan klantenservice nodig gehad ivm wissel slimme meter, binnen 30 seconden goed geholpen, van Coolblue verwacht ik minimaal soortgelijke support ivm reputatie webshop. Maar uiteindelijk bepalen de prijzen...
Oh god, ik was ingelogd op mijn zakelijke account, vandaar dat ik niks kon zien haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
kx22 schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:50:

maar Coolblue adverteert wel met een app op de webpagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GzARnckGZTuR8-uYpgRBXnFNVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zcHjpimRGTFZVctaiUov9k3t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david033
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-01 19:36
Die app hebben ze ook. Ik neem er alleen gas af. Is gewoon hun eigen app. Waar je energie verbruik in kan zien. Stelt niet zo veel voor. De app van tibber vind ik veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:42
david033 schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:48:
Die app hebben ze ook. Ik neem er alleen gas af. Is gewoon hun eigen app. Waar je energie verbruik in kan zien. Stelt niet zo veel voor. De app van tibber vind ik veel beter.
Als men domotica wilt koppelen dan is in theorie (wat mij betreft) Tibber de nr.1 maar helaas doen ze geen gas, en op dit moment gebruik ik zelf dus maar ANWB voor gas naast Tibber, liefst had ik gas bij Zonneplan staan, maar ja dat kan weer niet... omdat je dan beide moet pakken.

De app van Tibber en Zonneplan is in mijn ogen de betere.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ik gebruik de app eigenlijk helemaal niet, maar vind het vervelend dat je bij Tibber gewoon via de browser minimale informatie hebt. Is dat bij andere ook zo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:01
tcviper schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:52:
[...]

Als men domotica wilt koppelen dan is in theorie (wat mij betreft) Tibber de nr.1
Hoezo wil je ooit domotica koppelen met een leverancier gebonden API? Day ahead prijzen zijn overal te vinden met HomeAssistant integratie. Opladen van EV kan prima via een slimmere laadpaal of via de auto app zelf. Nibe warmtepompen kunnen het zelf. Ik zie nut van Tibber API niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

tcviper schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:52:
[...]

Als men domotica wilt koppelen dan is in theorie (wat mij betreft) Tibber de nr.1 maar helaas doen ze geen gas, en op dit moment gebruik ik zelf dus maar ANWB voor gas naast Tibber, liefst had ik gas bij Zonneplan staan, maar ja dat kan weer niet... omdat je dan beide moet pakken.

De app van Tibber en Zonneplan is in mijn ogen de betere.
Domotica koppelen doe je bij voorkeur op een manier die leverancier-onafhankelijk is zodat je gewoon kunt blijven overstappen.
Dus probeer niet 'vast' te zitten aan Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
w00key schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:54:
[...]

Hoezo wil je ooit domotica koppelen met een leverancier gebonden API? Day ahead prijzen zijn overal te vinden met HomeAssistant integratie. Opladen van EV kan prima via een slimmere laadpaal of via de auto app zelf. Nibe warmtepompen kunnen het zelf. Ik zie nut van Tibber API niet.
Als je zelf (nog) geen HomeAssistant of Homey of zo hebt, dan is het wel handig dat je met de Tibber app wat zaken aan kan sturen. Okay, misschien is dat wat minder dan het gemiddelde Tweakers-niveau, maar niet iedereen heeft dezelfde mate van thuisautomatisering.

Je kunt vanaf de Tibber app diverse integraties aangaan, zodat je vanuit de app dingen aan kan sturen. Misschien niet zo mooi als Home Assistant, maar er zit zeker toegevoegde waarde aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dextertje schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:16:
[...]

Als je zelf (nog) geen HomeAssistant of Homey of zo hebt, dan is het wel handig dat je met de Tibber app wat zaken aan kan sturen. Okay, misschien is dat wat minder dan het gemiddelde Tweakers-niveau, maar niet iedereen heeft dezelfde mate van thuisautomatisering.

Je kunt vanaf de Tibber app diverse integraties aangaan, zodat je vanuit de app dingen aan kan sturen. Misschien niet zo mooi als Home Assistant, maar er zit zeker toegevoegde waarde aan.
Dat is zo, maar bedenk dat het een verdienmodel is...
Het past in de 'overal een abonnement voor' mentaliteit van tegenwoordig.
Niet per se fout, maar wees je er van bewust.

Ik wil bijvoorbeeld ook niet dat mijn internetabonnement afhankelijk is van de supermarkt of de zorgverzekering die ik gebruik.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 04-12-2023 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
[...]

Zoals? Tibber praat zelf geen Zigbee oid en de rest kan je al regelen via je hub waarmee Tibber met de andere apparaten kan praten.

Ik hou van KISS. Laat Homey (de Tibber -> rest link via "PowerUp") het maar lekker zelf regelen, die heeft genoeg CPU power en internet. "Slim" verwarmen is overrated, je moet gewoon dagelijks de piek van 0700/1800 mijden en het is al goed. EV laden kan je beter zelf, hierboven zijn regelmatig klachten dat je auto ondanks goedkope nachtstroom of negatieve prijzen overdag onverwacht toch niet vol zit.

Al die integraties klinken leuk. Is overbodig. En voor zo'n 9 van de 10 huizen heb je toch echt HA nodig, zoals HA -> Honeywell voor verwarming, bestaat niet bij Tibber. Of als je geen Nibe hebt maar alle andere merken warmtepomp die niet via Tibber gekoppeld kan worden.

Slim verwarmen is overigens ook echt een heel persoonlijk ding. Zie grote L/L topic, wat werkt voor de 1 (24/7 draaien) werkt absoluut niet voor de ander. Als het kouder wordt veranders ook alles, opeens moet je hybride verwarmen. Tibber krijgt het nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
w00key schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:29:
[...]

Zoals? Tibber praat zelf geen Zigbee oid en de rest kan je al regelen via je hub waarmee Tibber met de andere apparaten kan praten.

Ik hou van KISS. Laat Homey (de Tibber -> rest link via "PowerUp") het maar lekker zelf regelen, die heeft genoeg CPU power en internet. "Slim" verwarmen is overrated, je moet gewoon dagelijks de piek van 0700/1800 mijden en het is al goed. EV laden kan je beter zelf, hierboven zijn regelmatig klachten dat je auto ondanks goedkope nachtstroom of negatieve prijzen overdag onverwacht toch niet vol zit.

Al die integraties klinken leuk. Is overbodig. En voor zo'n 9 van de 10 huizen heb je toch echt HA nodig, zoals HA -> Honeywell voor verwarming, bestaat niet bij Tibber. Of als je geen Nibe hebt maar alle andere merken warmtepomp die niet via Tibber gekoppeld kan worden.

Slim verwarmen is overigens ook echt een heel persoonlijk ding. Zie grote L/L topic, wat werkt voor de 1 (24/7 draaien) werkt absoluut niet voor de ander. Als het kouder wordt veranders ook alles, opeens moet je hybride verwarmen. Tibber krijgt het nooit goed.
Wat overbodig is, is niet objectief/neutraal. Maar ik snap je punt. Ik gebruik zelf ook nauwelijks de integraties (verwarmen ging niet echt goed, kon ik beter zelf handmatige schema's voor maken, anders werd het stroomverbruik wel érg hoog). Waar ik ze gebruik is dat vooral voor het overzicht: handig overzicht van al je Tado-, Netatmo- en Sensibo temperaturen + overzicht van de verschillende zonnepanelen installaties in 1 scherm.

Mijn punt was eigenlijk: Tibber kan best gebruiksgemak bieden aan sommige mensen. Ze zijn er in elk geval actief mee bezig. @tcviper kan het in elk geval waarderen.

Dat het beter kan en minderwaardig is aan bijvoorbeeld Home Assistant, prima. Dat jij het nut er niet van inziet, ook prima. Maar het kan er wel zijn. En dan is het handig voor de nog zoekenden die dit topic volgen, dat de Tibber-app hierin nummer 1 is, volgens @tcviper.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 19:35
dextertje schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:24:
[...]

Wat overbodig is, is niet objectief/neutraal. Maar ik snap je punt. Ik gebruik zelf ook nauwelijks de integraties (verwarmen ging niet echt goed, kon ik beter zelf handmatige schema's voor maken, anders werd het stroomverbruik wel érg hoog). Waar ik ze gebruik is dat vooral voor het overzicht: handig overzicht van al je Tado-, Netatmo- en Sensibo temperaturen + overzicht van de verschillende zonnepanelen installaties in 1 scherm.

Mijn punt was eigenlijk: Tibber kan best gebruiksgemak bieden aan sommige mensen. Ze zijn er in elk geval actief mee bezig. @tcviper kan het in elk geval waarderen.

Dat het beter kan en minderwaardig is aan bijvoorbeeld Home Assistant, prima. Dat jij het nut er niet van inziet, ook prima. Maar het kan er wel zijn. En dan is het handig voor de nog zoekenden die dit topic volgen, dat de Tibber-app hierin nummer 1 is, volgens @tcviper.
Ja en het is ook best goed om dat voordeel te relativeren. Zeker gezien het nogal wispelturige karakter van sommige aanbieders zou ik zelf niet vast willen zitten in zo'n ecosysteempje. Tibber had onlangs zelf een 'spaarpot' wijziging en eerder dit jaar een tariefsverhoging. Bij ANWB gaat de inkoopvergoeding opeens meer dan verdubbelen. Als Tibber dat doet en je wilt switchen is je hele domotica inrichting waardeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
Sicco92 schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:19:

[...]

Even mezelf quoten, want ik heb antwoord van Coolblue. En ook van Tibber, want die heb ik ook gevraagd of ze de marktprijs inclusief of exclusief BTW rekenen voor de terugleververgoeding.

Coolblue mail dit:
Over het teruglevertarief wordt geen BTW gerekend.
Dat geldt voor alle soort contracten.
Op het teruglevertarief is 0% btw van kracht want alleen klanten met een btw-nummer hebben recht op deze btw.
Bij Coolblue rekenen ze inderdaad de marktprijs exclusief BTW als TLV.

Tibber stuurt me dit terug:
Bedankt voor je bericht. Als je teruglevert bij Tibber krijg je hier een dynamisch uurtarief voor. Op het moment dat je teruglevert geven we je exact dezelfde prijs die op dat moment ook geldt als je stroom afneemt, inclusief energiebelasting, GvO (Garanties van de Oorsprong) en onbalanskosten (ofwel inkoopvergoeding) en btw. Over de overproductie hoef je dus momenteel de spotprijs en de btw niet terug te betalen. 🙏
Bij Tibber krijg je dus momenteel de marktprijs inclusief BTW als TLV. Het woordje 'momenteel' doet me wel vermoeden dat dit in de toekomst zou kunnen veranderen.

@Willempie27 Sowieso Tibber lijkt dit dus wel uit eigen zak te betalen, dus er zijn wel degelijk verschillen tussen leveranciers wat dit betreft.

Voor iedereen die overweegt van Tibber over te stappen naar Coolblue, let hier ook even op. Als je netto teruglevert op jaarbasis, dan heb je een TLV die ~18% lager is vergeleken met bijvoorbeeld Tibber. Misschien zijn er nog meer leveranciers die ook de marktprijs inclusief BTW rekenen als TLV, dan is dit ook wel iets om op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Sicco92 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:07:

Tibber stuurt me dit terug:

[...]

Bij Tibber krijg je dus momenteel de marktprijs inclusief BTW als TLV. Het woordje 'momenteel' doet me wel vermoeden dat dit in de toekomst zou kunnen veranderen.
Tibber wilde per 1 oktober '23 invoeren dat je nog maar de helft van de inkoopkosten terug kreeg bij teruglevering, dat werd op het laatste moment afgeblazen een paar uur voor het zou ingaan.
In Mei is Zonneplan die het zelfde idee had, ook al op de vingers daarvoor door ACM omdat inkoopkosten onder noemer levertarief vallen. (Zonneplan heeft afgenomen kWh afdekken met groene GVO's laten vervallen)
Tibber kwam toen met het idee om per 1 november negatieve maandfacturen niet uit te betalen, maar ppositieve wel te innen, ook dat werd een paar dagen voor november ook afgeblazen, maar toen was ik al overgestapt

In principe zijn zeker klant als ik met meer opwek , daar moeten ze geld bij leggen.
Want je krijgt alle EB & BTW & inkoopkosten terug, terwijl ze wel kosten hebben.
Ze zijn dus opzoek naar om minimaal de onkosten vergoed te krijgen die ze maken voor klanten die terugleveren.

In Oktober konden ze nog geen eind/jaarrekening opmaken en hebben ze teveel uitbetaalde EB & BTW voor het overschot geschonken, maar waarschijnlijk kunnen ze die rekening nu wel of binnen kort opmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
Hmm, ik geloof dat Tibber niet echt veel geld uit geeft aan hun financieel-juridische administratie/planning/afdeling. In plaats daarvan geven ze het uit aan integraties waar niet iedereen op zit te wachten. >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Sicco92 Hoe zit dat voor dynamisch bij coolblue met zonnepanelen, betalen klanten met of zonder zonnepanelen dezelfde vaste leveringskosten, bij klassieke variabel./vast contract zat daar 153 euro verschil tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Tibber geeft een vreemd antwoord. Als je meer terugleverd krijg je inderdaad de EB en BTW terug per maand. Na 12 maanden kijken ze of je netto meer hebt teruggeleverd en als dat het geval is moet je de EB en BTW terugbetalen. Niet goed voor hun cashflow maar het antwoord geeft de indruk dat je het mag houden.

Dit staat er op de Tibber site.

Scenario 2: Je hebt meer geproduceerd dan verbruikt

Stel, aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh opgewekt en 2500 kWh verbruikt. In dit geval kun je 2500 kWh salderen. Voor deze 2500 kWh krijg je zowel de stroomprijs als inkoopvergoeding en belastingen uitgekeerd. Voor de overproductie van 500 kWh heb je recht op de beursprijs, maar niet op de inkoopvergoeding en belastingen. Echter, omdat we, naast de beursprijs, de inkoopvergoeding en belastingen al maandelijks aan je hebben uitbetaald, ontvang je nog een factuur van ons voor de te veel uitgekeerde inkoopvergoeding en belastingen over de 500 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:42
[...]

Klopt, en ik moet toegeven, ik gebruik de Tibber app eigenlijk alleen maar om de uur prijzen mooi in een widget te zien op mijn telefoon. Gebruik verder voor alles Homey en dat werkt prima.

Ik zit dus ook niet vast aan Tibber, wilde alleen opmerken dat ik het een handige app vind.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
bilgy_no1 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:31:
[...]

Ja en het is ook best goed om dat voordeel te relativeren. Zeker gezien het nogal wispelturige karakter van sommige aanbieders zou ik zelf niet vast willen zitten in zo'n ecosysteempje. Tibber had onlangs zelf een 'spaarpot' wijziging en eerder dit jaar een tariefsverhoging. Bij ANWB gaat de inkoopvergoeding opeens meer dan verdubbelen. Als Tibber dat doet en je wilt switchen is je hele domotica inrichting waardeloos.
Relativeren, altijd goed, behalve als het absoluut niet kan, natuurlijk. :+
Over relativeren gesproken: Tibber is qua domotica-inrichting niet geavanceerd genoeg om je het waardeloos te maken als je switcht. :D
Je moet alleen wat aanpassingen maken. Bijvoorbeeld de gegevens van de Tibber-pulse via een ander platform verwerken. Of je Philips Hue-lampen toch weer via de Hue-app bedienen (via de Tibber-app kan dit sinds kort niet meer).

Ik ben overigens ook wel benieuwd naar de Homevolt. Maar 't is in mijn ogen zowel een drempel als een voordeel dat het speciaal voor Tibber gemaakt is. Handig zolang je bij Tibber bent, minder handig als je naar een andere leverancier overstapt (maar ze hebben wel een open API, wordt geclaimd).
Voor dat laatste is misschien wel een workaround: als je een nieuw contract bij Tibber aangaat met een ingangsdatum een jaar in de toekomst (ik heb nu een ingangsdatum van 1 december 2024), dan zijn de beperkingen in de Tibber-app weg. Wellicht geldt dat ook voor de Pulse en de toekomstige Homevolt.

Ik waardeer Tibber vooral ook vanwege het innovatieve karakter. Maar misschien moeten ze wel iets meer aandacht aan hun juridisch-financiële afdeling geven. :D

[ Voor 4% gewijzigd door dextertje op 04-12-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Domba schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:43:
@Sicco92 Hoe zit dat voor dynamisch bij coolblue met zonnepanelen, betalen klanten met of zonder zonnepanelen dezelfde vaste leveringskosten, bij klassieke variabel./vast contract zat daar 153 euro verschil tussen?
Voor zover ik kan zien is dat inderdaad gelijk. Er wordt nergens op de uitlegpagina's over dynamische uurprijzen gemeld dat je hogere leveringskosten hebt als je zonnepanelen hebt, zelfs niet op de pagina's die expliciet over de combinatie dynamische stroomtarieven en zonnepanelen gaan. Ook wordt het niet bij de uitleg van de tariefsopbouw genoemd, terwijl daar wel een kopje staat wat over zonnepanelen/teruglevering gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 15:14

Het lijkt erop dat ze hun administratie niet op orde hebben. Dat is mooi zolang het duurt en dat beloofd wat voor het komende seizoen!

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Domba schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:48:
[...]

Die prijzen op sites als gaslicht zijn dat met de huidige belastingtarieven of die van volgend jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Supreme_One schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 02:06:
[...]

Die prijzen op sites als gaslicht zijn dat met de huidige belastingtarieven of die van volgend jaar?
Zonder vermelding dat het prijzen zijn vanaf een bepaalde datum, dan zijn het de huidige tarieven.

Netwerkkosten 2024 zijn vorige week definitief vastgesteld door ACM en EB is pas definitief als belastingplan voor 2024 is aangenomen ook door 1e kamer (stemming is 19 december).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themeparktommy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-08 19:44

themeparktommy

Pretparkgek!

Doet jullie flashback op Tibber het?

Grafisch Ontwerper, 999 Games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:21
themeparktommy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:40:
Ja, bij het openen direct vanuit de app. Vanuit de mail bleef 'ie hangen bij het laden (maar 1 keer geprobeerd, toen ik back deed voor een tweede poging zag ik de banner en heb ik die gebruikt)

20ct/kWh over het hele jaar. Niet ontevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:26

basdej

OutSystems Consultant

themeparktommy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:40:
Moest hem 2x openen vanuit de mail, toen werkte het wel. 28 cent gemiddeld hier

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
Is er iemand die de HomeWizard Energy socket gebruikt? Die heeft sinds kort de mogelijkheid om met dynamische energieprijzen te werken. Ik heb zo'n socket op mijn thuisbatterij zitten om de totale financiële opbrengst te meten. Nu zou ik verwachten dat de app het saldo van de kosten van het laden van de batterij minus de opbrengst van de teruglevering door de batterij zou weergeven. Bij mij geeft de app echter alleen de laadkosten weer. Zie hieronder de grafiek van een dag waarop ik zo'n 6 kWh à €0,11 heb geladen en zo'n 5 kWh à €0,27 heb teruggeleverd. Ik zou dan bij de kosten een totaalbedrag van (6 x €0,11) - (5 x €0,27) = - (minus) €0,69 verwachten. Ik zie echter alleen de laadkosten van €0,66. Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FslxrtyNzaxalgTwyYNqmVF6ogM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x0coGv1OvebvojTwbXQ7jZZj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
JoeBeatt schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:11:
Ik zie echter alleen de laadkosten van €0,66. Iemand enig idee?

[Afbeelding]
Misschien ben je bij de tarieven van Stroom vergeten het teruglevertarief in te stellen?

ps. Ongerelateerd, maar als je op het batterij icoontje klikt kun je ook aangeven dat je de kwh's niet opgeteld wilt hebben. Vind ik fijner zodat je precies ziet hoeveel geleverd en ontvangen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
Gratis tip: In de nieuwe beta van Zonneplan One HACS integratie in HomeAssistant zijn nu de kosten van vandaag toegevoegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hY_70j2ZEFhYCjF_Ib0Ps1Ud6TQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pHHLuMpNp5IK4KOGmTwQ2OVT.png?f=user_large

[ Voor 47% gewijzigd door Faceless op 05-12-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15
Ik kan niet vinden of het al besproken is;

Maar wat zijn jullie verwachtingen mbt de stijgende gasprijzen, is het interessanter om nog flexibel te houden of toch een vast contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
Bender schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:00:

Maar wat zijn jullie verwachtingen mbt de stijgende gasprijzen, is het interessanter om nog flexibel te houden of toch een vast contract?
Er is altijd het risico voor stijgende gasprijzen. Onder andere het weer in Europa zal bepalend zijn. Hoe meer onzekerheid er is hoe hoger de prijzen. Er valt weinig te voorspellen.

Dynamisch is in principe risicovol op de korte termijn maar goedkoper op de lange termijn omdat je het prijsrisico zelf draagt. Hangt denk ik af of je dit risico wil/kan dragen en of je eventueel op een alternatieve wijze kan verwarmen als de prijzen tijdelijk hoog zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:45
Welke stijgende gasprijzen?

De vierde Europese gastender is afgelopen maandag gestart. Als het resultaat daarvan bekend is heb je waarschijnlijk kort daarna weer een window waarin je tegen een lager tarief een vast contract kan aangaan.

Het effect van die gezamenlijke aankopen is m.i. wel redelijk duidelijk. All-in dynamisch is vandaag +/-€1.12 en dalend, variabel en vast ligt nu 15 tot 20 cent hoger voor de komende periode.
Januari-maart zal mede door de group-buys waarschijnlijk ook redelijk stabiel blijven.
Afhankelijk van het weer is het daarna chaos, dikke kans dat o.a. Duitsland de reserves gaat dumpen. Lijkt mij een mooi moment om een open contract te hebben.

Als er ergens weer een bootje door een pijp vaart of een burenruzie uit de hand loopt is het verhaal weer even anders.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 00:00

mrc4nl

Procrastinatie expert

Maar het is altijd een dilemma, op het moment dat de dynamische prijzen weer de pan uit rijzen ben je te laat en ga je niet meer goedkoop een vast contract scoren.

Echter is Europa nu redelijk ingesteld om geen gas meer uit rusland te krijgen en zijn er alternatieven gevonden. Dat we zonder gas zitten zal niet snel gebeuren (met bijbehorende torenhoge gasprijzen)

Op de beurs zijn de gasprijzen langzaam weer naar normaal aan het zakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xc5-ITirXcUU3oAh-hRJFF2nh1g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/378wdPMSB9H2Kj8s4zxw7xjc.png?f=user_large

ik denk dat je komende maanden niet verkeerd zit met dynamische prijzen.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:09
Inderdaad, ook Zonneplan schrijft dat zij verwachten dat de gas (inkoop)prijs in januari verder daalt:
Voor januari verwachten we een gasprijs van € 1,366 per m³. De verhoging komt puur door de hogere energiebelasting. De inkoopprijs is zelfs gedaald. Klanten van Zonneplan Energie zien dat bij de voorschotberekening gebruik is gemaakt van een kale gasprijs van € 0,661 per m³. We gaan hierbij uit van een inkoopprijs van € 0,48 per m³, dat is gebaseerd op de marktprijs. Inclusief btw en handling fee komt dat uit op een prijs van € 0,661 per m³. Prijzen op deze pagina worden iedere maand bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
S-1-5-7 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:06:
Inderdaad, ook Zonneplan schrijft dat zij verwachten dat de gas (inkoop)prijs in januari verder daalt:
[...]
Let op, ze schrijven: "de inkoopprijs is zelfs gedaald.", niet dat hij per se nog verder daalt. Maar het lijkt erop dat ze een prijs hebben genomen van eerste helft november (en toen was hij gedaald vergeleken met oktober). En begin december (toen ze het voorschot stuurden) was hij ook weer gedaald en de laatste paar dagen weer verder. Dus vergeleken met hun (inmiddels ruim een maand verouderde) voorschotberekening klopt het waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 21:51
Ik zit nu bij Tibber voor stroom en Vattenfall voor gas. Ik kan over een maand overstappen. Ik was van plan om voor gas ook naar dynamisch te gaan maar nu denk ik dat ik beter af ben met 1 jaar vast ivm de welkomstkorting:

Stroom 1000Kwh
Gas 650 m3

Aanbod bij Independer(Energiedirect): Stroom 0,34 Gas 1,29 Vastrecht p/m 13,99
Totaal 1283,89 1 jaar vast. Cashback 330,- (Voor mij dus 25% van het jaarbedrag)(+18,- via Cashbackxl)

Of zie ik iets over het hoofd? 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02:22
Trendmatig dalende gasprijzen het komende jaar (opschalen LNG transport), waardoor zowel dynamische gasprijzen als elektriciteitsprijzen structureel lager komen te liggen. Die trend zit al in de termijncontracten die leveranciers gebruiken om jouw jaarcontract af te dekken, maar ga je bij dynamische pas in de loop van de tijd zien. Dat uiteraard mits er geen geopolitieke verrassingen zijn. Verzekeringen (wat een vast contract is) moet je alleen afsluiten als je de schade niet kan betalen, heb ik altijd geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deesys
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-08 20:49
frankrox schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:49:
De vaste leveringskosten van coolblue kloppen niet in het overzicht, dat is voor dynamisch €2,83 per maand.
Ik overweeg om over te stappen naar coolblue voor stroom vanwege het lage vastrecht. Heb een appartement met 600 kwh/j stroomverbruik en 200 m3/j gasverbruik. Coolblue geeft bij mij echter vaste leveringskosten van 85,23 euro. Doe ik iets fout of zijn de prijzen binnen 3 dagen verhoogd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_M6VaJP7Kpf0XZwFjDSrEwImEFY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lIpm5C9wPsPVyDnzY8tByU80.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
deesys schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:26:
[...]

Ik overweeg om over te stappen naar coolblue voor stroom vanwege het lage vastrecht. Heb een appartement met 600 kwh/j stroomverbruik en 200 m3/j gasverbruik. Coolblue geeft bij mij echter vaste leveringskosten van 85,23 euro. Doe ik iets fout of zijn de prijzen binnen 3 dagen verhoogd?

[Afbeelding]
Ze zijn zelfs vandaag verhoogd, heb hier nog een screenshot met het vorige vastrecht.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Sicco92 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:33:
[...]

Ah, dank je voor het doorgeven! Dan hebben ze dat in de afgelopen dagen veranderd, of ik heb er heel hard overheen gekeken. Ik gok het eerste, want ik heb nog expliciet gekeken of het nog voor onze eigen situatie interessant was.

Dit maakt Coolblue gelijk een van de interessantste aanbieders voor dynamisch stroom :)

Edit: Uit hun FAQ blijkt zelfs dat je je verbruik maandelijks achteraf betaald, voor veel mensen een van de pluspunten van Tibber. Dit ziet er wel als een interessante aanbieder uit. Ik ga overwegen over te stappen in ieder geval.
het is weer terug veranderd.
net aangepast in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandermm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:53
Ik had net een contract bij Coolblue afgesloten met de 2,81 prijs (staat ook in de leveringsovereenkomst), toch even een mailtje gestuurd wat ik nu ga betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
Faceless schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:03:
[...]

Misschien ben je bij de tarieven van Stroom vergeten het teruglevertarief in te stellen?

ps. Ongerelateerd, maar als je op het batterij icoontje klikt kun je ook aangeven dat je de kwh's niet opgeteld wilt hebben. Vind ik fijner zodat je precies ziet hoeveel geleverd en ontvangen is.
Dank! Het aparte is dat ik in mijn geval helemaal geen teruglevertarief kan instellen. Ik kan alleen maar kiezen uit "Dynamisch" en "Vast" (zie hieronder). Als ik dan "Dynamisch" kies (mijn situatie) dan zie ik het correcte huidige uurtarief verschijnen (en bij een dynamisch contract is dat tegelijk zowel het lever- als het teruglevertarief) maar het terugleveren wordt dan niet verwerkt in de totaalprijs van de dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URtaoMid7pFVv4itLpycjykN8Z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhVSqrHW6dmho11XDxEON5o5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Staat je omvormer wel onder instellingen > meters ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
bite schreef op woensdag 6 december 2023 @ 23:19:
Staat je omvormer wel onder instellingen > meters ?
Het is een thuisbatterij die rechtstreeks op een vrije groep in de meterkast is aangesloten en die dus niet tussen een omvormer en de meterkast staat. De batterij staat inderdaad onder Instellingen > Meters en als ik hem daar aanklik dan krijg ik keurig te zien hoeveel stroom de batterij heeft geladen en hoeveel er is teruggeleverd. De App weet dus klaarblijkelijk wel wat er geladen en teruggeleverd is en hij weet ook wat de prijzen per uur waren (want dynamisch). Het gaat dus fout bij de weergave van de totale opbrengst want hij geeft alleen de laadkosten weer en trekt daar niet de teruglevering vanaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SO4Xaq8zZQQe3bO50_qqUmaSG6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hm9wnWAM5G62p4KIsOEapivv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 16:16
Tibber flashback, 26ct/kwh gemiddeld. Best tevreden mee.
Nog overwogen om over te gaan naar een vast contract, maar dan ben ik in alle gevallen duurder uit.
Dus ik blijf nog dynamisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick.G
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-08 15:28
Wellicht voor de meeste mensen hier wel bekend, maar juist gegeven de dynamiek met alle prijzen is het hebben van een Secundair Meetpunt (een SAP) echt ideaal. Op de ene meter vaste tarieven, op de andere meter dynamische tarieven en dan slim schakelen tussen die meters op de momenten dat het logisch is (als dynamische tarieven laag dan PV naar vast en andersom... Je moet er dus wel ruimte voor in de meterkast hebben. Hier een heel topic erover (Secundair allocatiepunt als verdienmodel?).

Afgelopen maanden hebben we gewerkt aan een slim apparaat in de meterkast die slim kan schakelen geautomatiseerd (incl app etc) en bij mij (10000KW gebruik, 5000PV) is het rendement op de eenmalige investering >40% (dus terugverdientijd van 2,5 jaar), maar veel gunstiger als je meer gebruikt en/of meer PV hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Rick.G schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:22:
Wellicht voor de meeste mensen hier wel bekend, maar juist gegeven de dynamiek met alle prijzen is het hebben van een Secundair Meetpunt (een SAP) echt ideaal. Op de ene meter vaste tarieven, op de andere meter dynamische tarieven en dan slim schakelen tussen die meters op de momenten dat het logisch is (als dynamische tarieven laag dan PV naar vast en andersom... Je moet er dus wel ruimte voor in de meterkast hebben. Hier een heel topic erover (Secundair allocatiepunt als verdienmodel?).

Afgelopen maanden hebben we gewerkt aan een slim apparaat in de meterkast die slim kan schakelen geautomatiseerd (incl app etc) en bij mij (10000KW gebruik, 5000PV) is het rendement op de eenmalige investering >40% (dus terugverdientijd van 2,5 jaar), maar veel gunstiger als je meer gebruikt en/of meer PV hebt.
Mag dat laatste wel? Ik dacht eigenlijk dat dat schakelen niet mocht.
Maar het lijkt me ook wel interessant, om op het SAP een dynamisch contract te nemen voor de EV (met wellicht ook nog belastingvoordeel) en op de normale aansluiting een ouderwets contract, vanwege de zonnepanelen.
Alleen ben ik er niet helemaal uit hoe dat er fysiek uit ziet en of dat in de meterkast past. Ik zag zo snel geen plaatje in het topic, maar had ook geen zin om alle ruim 100 pagina's door te nemen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:36
dextertje schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:32:
[...]

Maar het lijkt me ook wel interessant, om op het SAP een dynamisch contract te nemen voor de EV (met wellicht ook nog belastingvoordeel) en op de normale aansluiting een ouderwets contract, vanwege de zonnepanelen.
Alleen ben ik er niet helemaal uit hoe dat er fysiek uit ziet en of dat in de meterkast past. Ik zag zo snel geen plaatje in het topic, maar had ook geen zin om alle ruim 100 pagina's door te nemen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdkpZDoy8b_1Mh5NuL5Irg3qSbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUQ1GQqWKLUGgQLMBD46Vb26.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
dextertje schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:32:
[...]

Letterlijk:
De installaties achter de meetpunten mogen niet onderling met elkaar verbonden zijn.
En wanneer is het handig:
Onderstaande situaties zijn voorbeelden waarin een extra meetpunt (secundair allocatiepunt) uitkomst kan bieden;

U wilt voor het terugleveren en afnemen van energie een andere energieleverancier contracteren. Dit is handig wanneer u bij een andere leverancier een hogere vergoeding krijgt voor het terugleveren van energie.
In geval van duurzame opwek: Als u op een dak zonnepanelen plaatst om zo elektriciteit op te wekken. Door een extra meetpunt (secundair allocatiepunt) kunt u onafhankelijk van de dakeigenaar een energieleverancier kiezen om de opgewekte energie af te rekenen.
In geval van afname: een klant deelt zijn bedrijf/terrein met een andere partij. Ook de aansluiting wordt gedeeld, omdat dit voordeliger is qua kosten. Door middel van een extra meetpunt kan elke partij, onafhankelijk van elkaar, zelf een energieleverancier kiezen voor de levering van elektriciteit.
In geval van een laadpaal: een klant heeft een laadpaal van een andere partij op zijn eigen terrein staan. Door een extra meetpunt kan de eigenaar van de laadpaal zelf zijn energieleverancier kiezen voor de levering van elektriciteit.
Maar er staat niet dat je je huis erop mag aansluiten en schakelen tussen 2 contracten; voorbeelden gaan over een aparte installatie die vast op een SAP zitten en nooit op de hoofdmeter worden gekoppeld.

---

Dus de vraag is, bij het verbinden van de PAP en SAP via een schakelaar, dus fysiek via draadjes die van PAP naar schakelaar gaan, en SAP naar schakelaar, is dat dan onderling verbonden?

Elektrisch niet, maar fysiek wel. Ik vind het niet kunnen, dat is gewoon je leverancier oplichten, maar we rijden ook niet allemaal netjes 100.0 km/uur op de snelweg dus YMMV. Pakkans is niet heel groot maar ik verwacht dat ze er wel ruzie over gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Laatst online: 07:06
Ach een beetje off topic & spam......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dextertje
Simpel360 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:04:
Ach een beetje off topic & spam......
Ach, wat mij betreft niet helemaal off topic. We moeten er hier niet te lang over doorgaan, want er is een apart topic voor, maar voor nieuwe lezers kan het best interessant zijn om er nog eens op gewezen te worden: een SAP is nu wellicht niet meer zo geschikt als verdienmodel, zoals het in 2022 was, maar kan wel handig zijn i.c.m. dynamisch en zeker als je zonnepanelen hebt.

De reden dat ik sinds 1 december bij Engie zit met een jaarcontract en niet bij Tibber, is vanwege de zomerperiode. Met een SAP kun je zorgen dat je wel de lusten, maar niet de lasten van dynamisch hebt. :)

Voor technische details, moet je maar naar Secundair allocatiepunt als verdienmodel? gaan, maar hier kort als tip noemen, lijkt me niet verkeerd. Zoals het nu in de openingspost staat, is dat je SAP kunt vergeten, behalve in hele specifieke gevallen.

EV + zonnepanelen vind ik niet zo heel specifiek meer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn verwachtingen zijn niks waard ik zit er altijd naast qua financieel advies maar als ze erg aandringen op vaste contracten dan zullen ze wel de verwachting hebben dat de prijs daalt.
Van de andere kant als de prijs daalt gooien ze de belasting wel omhoog en die berekenen ze alsnog door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
JoeBeatt schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:16:
[...]

Dank! Het aparte is dat ik in mijn geval helemaal geen teruglevertarief kan instellen. Ik kan alleen maar kiezen uit "Dynamisch" en "Vast" (zie hieronder). Als ik dan "Dynamisch" kies (mijn situatie) dan zie ik het correcte huidige uurtarief verschijnen (en bij een dynamisch contract is dat tegelijk zowel het lever- als het teruglevertarief) maar het terugleveren wordt dan niet verwerkt in de totaalprijs van de dag.

[Afbeelding]
Onder het blok 'Stroom dynamisch/vast' hoort nog een blok te staan 'Teruglevering dynamisch/vast' :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7cMZ3XybLB33g6zc96NGdjU3xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmCvMeURr3aizrHCFxl2Nw66.jpg?f=fotoalbum_large

Als dat blok bij jouw ontbreekt en de app is up to date, dan kun je wellicht het beste even met HW contact opnemen. Wellicht weten zij wat dat blok laat verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
ntram schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:49:
[...]
Trendmatig dalende gasprijzen het komende jaar (opschalen LNG transport), waardoor zowel dynamische gasprijzen als elektriciteitsprijzen structureel lager komen te liggen. Die trend zit al in de termijncontracten die leveranciers gebruiken om jouw jaarcontract af te dekken, maar ga je bij dynamische pas in de loop van de tijd zien. Dat uiteraard mits er geen geopolitieke verrassingen zijn. Verzekeringen (wat een vast contract is) moet je alleen afsluiten als je de schade niet kan betalen, heb ik altijd geleerd.
Ik ben het hier niet mee oneens, maar kijk eens naar die hoge cashback. Als je die uitsmeert, is zijn effectieve kuubprijs ongeveer 95 cent/kuub, en voor stroom 23 cent/kWh (afhankelijk van verdeling). Daar gaat dynamisch toch echt moeilijk onder komen? Dan moet de TTF gas onder de 22 komen, en je gemiddelde (markt)stroomprijs 6 cent ofzo. Dat lijkt me toch echt sterk.

Lijkt erop dat de tijd nu weer terugkomt dat de "slapers" op een variabel contract de cashback betalen voor de elk jaar overstappers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
mdvmine schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:07:
[...]

Ik ben het hier niet mee oneens, maar kijk eens naar die hoge cashback. Als je die uitsmeert, is zijn effectieve kuubprijs ongeveer 95 cent/kuub, en voor stroom 23 cent/kWh (afhankelijk van verdeling). Daar gaat dynamisch toch echt moeilijk onder komen? Dan moet de TTF gas onder de 22 komen, en je gemiddelde (markt)stroomprijs 6 cent ofzo. Dat lijkt me toch echt sterk.

Lijkt erop dat de tijd nu weer terugkomt dat de "slapers" op een variabel contract de cashback betalen voor de elk jaar overstappers.
Volgens deze marktupdate (verschijnt wekelijks) gaat vanaf januari zowel de gasprijs als de elektra prijs dalen (als er niks geks gebeurt):
https://www.pzem.nl/nl/ni...0-jaar-extra-kernenergie/
Daar nemen die "vaste contract" aanbieders een voorschot op.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik overweeg al een tijdje voor een dynamisch contract te gaan ipv 1 jaar vast. Volgens de vergelijkingssites kom ik volgens hun schatting daarmee ook iets goedkoper uit met mijn verbruik (alleen stroom: 1222 dal en 1406 normaal). Wij zijn nu gewend om tijdens daluren (na 11 uur of vooral in het weekend) de wasjes enzo te draaien. Hoe zijn de ervaringen met de tarieven in het weekend bijv, zijn deze over het algemeen lager dan doordeweeks? M.a.w. om van de goedkopere dynamische tarieven te profiteren, moeten wij dan opeens onze wasjes op hele andere tijdstippen gaan plannen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 19:35
xileS schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:46:
Ik overweeg al een tijdje voor een dynamisch contract te gaan ipv 1 jaar vast. Volgens de vergelijkingssites kom ik volgens hun schatting daarmee ook iets goedkoper uit met mijn verbruik (alleen stroom: 1222 dal en 1406 normaal). Wij zijn nu gewend om tijdens daluren (na 11 uur of vooral in het weekend) de wasjes enzo te draaien. Hoe zijn de ervaringen met de tarieven in het weekend bijv, zijn deze over het algemeen lager dan doordeweeks? M.a.w. om van de goedkopere dynamische tarieven te profiteren, moeten wij dan opeens onze wasjes op hele andere tijdstippen gaan plannen?
Het eerlijke antwoord is dat je dat van tevoren niet kunt weten. Er zijn wel trends, maar het hangt van het weer af en andere zaken zoals welk seizoen, marktvraag, wel/geen vakantie of vrije dag en ook de markt voor elektriciteit in landen om ons heen.

Algemeen gesteld zijn zonnige dagen in de zomermaanden (april-augustus) het voordeligst in de middaguren van het weekend, met in die periode regelmatig (en soms diep) negatieve prijzen. Dan krijg je geld om te verbruiken of betaal heel weinig.

In de wintermaanden is wind belangrijker, maar dat kan gedurende de hele dag en ongeacht werkdag/weekend.

Qua vraag in de markt is het typisch zo dat de pieken in de ochtend (7-10) en eind middag, vroege avond (16-21) liggen. Deze momenten zijn meestal duurder.

Maar zoals gezegd, deze zaken lopen door elkaar. Soms versterken ze elkaar, soms vlakken ze elkaar wat uit. En dan zijn er nog andere factoren die een rol kunnen spelen.

Gewoon goed volgen dus wat de prijzen doen. Er zijn ook sites die het een paar dagen vooruit voorspellen. Maar het is in mijn ervaring zeker met was en vaatwasser goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:08:
[...]

Het eerlijke antwoord is dat je dat van tevoren niet kunt weten. Er zijn wel trends, maar het hangt van het weer af en andere zaken zoals welk seizoen, marktvraag, wel/geen vakantie of vrije dag en ook de markt voor elektriciteit in landen om ons heen.

Algemeen gesteld zijn zonnige dagen in de zomermaanden (april-augustus) het voordeligst in de middaguren van het weekend, met in die periode regelmatig (en soms diep) negatieve prijzen. Dan krijg je geld om te verbruiken of betaal heel weinig.

In de wintermaanden is wind belangrijker, maar dat kan gedurende de hele dag en ongeacht werkdag/weekend.

Qua vraag in de markt is het typisch zo dat de pieken in de ochtend (7-10) en eind middag, vroege avond (16-21) liggen. Deze momenten zijn meestal duurder.

Maar zoals gezegd, deze zaken lopen door elkaar. Soms versterken ze elkaar, soms vlakken ze elkaar wat uit. En dan zijn er nog andere factoren die een rol kunnen spelen.

Gewoon goed volgen dus wat de prijzen doen. Er zijn ook sites die het een paar dagen vooruit voorspellen. Maar het is in mijn ervaring zeker met was en vaatwasser goed te doen.
Ja de prijzen zijn begreep ik ook al een dag van te voren in te zien, dus daar kan goed op ingespeeld worden. Ik neem hierbij maar aan dat de prijzen gewoon snel met een app zijn in te zien. Enige is dan nog of mijn vrouw er blij van wordt om steeds te moeten kijken welke tijden goedkoop zal zijn om wasjes te draaien. Of in ieder geval zorgen dat je niet net alle wasjes gaat doen tijdens de duurste tijden ;p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
xileS schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:46:
in de TS, staat de volgende link:

http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html
Daar kan je je vraag beantwoorden. geeft een aardig gemiddeld inzicht van afgelopen jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Smuggler schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:48:
[...]

in de TS, staat de volgende link:

http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html
Daar kan je je vraag beantwoorden. geeft een aardig gemiddeld inzicht van afgelopen jaar.
Thanks, als ik het goed zie dan zijn de zaterdagen en zondagen, begin middag bv vaak een goed moment voor wasjes.
Pagina: 1 ... 188 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels