Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Ik gebruik altijd the oxygent, maar laatste tijd meer mijn eigen verstand, de AI lijkt stuk...

https://energie.theoxygent.nl/

Voor zaterdag hoge tarieven en zondag boven het prijsplafond. Maar het gaat stormen van het weekend, zie bijvoorbeeld windy.com. Hoe dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:00
Aangezien het nu constant in het nieuws is en ACM ook adviseert om vast te pakken ben ik toch benieuwd wat de meeste mensen hier nu doen.

- In mijn geval verbruik ik ongeveer wat ik ook oplever met de zonnepanelen over het jaar heen.
- In de goede zon maanden lever ik meer op via de 18 zonnepanelen, dat word dan eerst met het verbruik van savonds volgens mij gecompenseerd toch? jaarlijks is dat verwaarloosbaar en bijna 1-op-1 verbruik/oplevering
- ca 1800-2000m3 gas gemiddeld per jaar

Als je nu kijkt schommelt dynamisch (Tibber) tussen 0,30-0,35 en gas (ANWB) rond de 1,26m3
Bij GreenChoice is er nu een jaar contract voor 0,32 vast en 1,26 voor gas.

Vraag is dus nu, wat is wijsheid :P

[ Voor 5% gewijzigd door tcviper op 08-12-2023 09:38 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-06 09:21
tcviper schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:36:
Aangezien het nu constant in het nieuws is en ACM ook adviseert om vast te pakken ben ik toch benieuwd wat de meeste mensen hier nu doen.

- In mijn geval verbruik ik ongeveer wat ik ook oplever met de zonnepanelen over het jaar heen.
- In de goede zon maanden lever ik meer op via de 18 zonnepanelen, dat word dan eerst met het verbruik van savonds volgens mij gecompenseerd toch? jaarlijks is dat verwaarloosbaar en bijna 1-op-1 verbruik/oplevering

Als je nu kijkt schommelt dynamisch (Tibber) tussen 0,30-0,35 en gas (ANWB) rond de 1,26m3

Bij de flashback van Tibber zit ik op 28ct goedkoper als GC. En in het voorjaar en zomer zal de prijs weer flink dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:58

Bij GreenChoice is er nu een jaar contract voor 0,30 vast en 1,22 voor gas.

Voor elektriciteit in jouw geval kun je best eerst de Topic Start lezen.

Qua gas is het vooral een risico inschatting. Je kunt minder goed sturen met gasverbruik en de prijs verschilt per dag, niet per uur.

Eerlijk gezegd, met zoveel gas verbruik zou ik vooral ook gaan kijken naar beter isoleren en minder verbruiken.

Als voorbeeld: Mijn woning van 170 m2 zat op 1700 m3 gas per jaar toen we het kochten. Alles geïsoleerd (was wel tijdens een totaalrenovatie, want woning uit 1938 en laatst in 1962 iets verbouwd) en full electric gegaan. Nu gebruiken we ongeveer 3000-3500 kWh voor verwarmenper jaar, dat is minder dan 300-350 m3 gas equivalent. Als je daar de efficiëntie van de warmtepomp afhaalt zou het verwarmen op gas nu iets van 1000-1200 m3 gas vereisen. Dat tikt meer aan dan een dubbeltje besparen op een kuub gas...

Onze maandtermijn zit nu op €68 voor alles (7000 kWh per jaar totaal, incl ook regelmatig opladen van de auto, 12 x 400 Wp PV ≈ 4000 kWh per jaar). Ik denk dat we mogelijk iets nog lager uitkomen.

Ken je situatie uiteraard niet, maar je verbruik zit ver bovengemiddeld. Vandaar de suggestie. Maar het hangt uiteraard ook af van hoe je de thermostaat instelt. Aan die knop kun je altijd draaien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:32

ACM adviseert niet per se om een vast contract te nemen:
"Huishoudens die zekerheid willen over de hoogte van hun energierekening kunnen daarom het beste kiezen voor een vast contract met prijzen onder het prijsplafond. Voor huishoudens die vaste prijzen minder belangrijk vinden is er ruim aanbod van aantrekkelijk geprijsde variabele én dynamische contracten."
ACM adviseert vooral om een vast contract te nemen als je zekerheid wil :+ Nogal een open deur natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
marcop23 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:57:
[...]

[...]

ACM adviseert vooral om een vast contract te nemen als je zekerheid wil :+ Nogal een open deur natuurlijk.
Het is sowieso vreemd dat de ACM hierover adviseert. Hun taak is zorgen dat de marktwerking goed loopt en dat aanbieders zich aan wet- en regelgeving houden. Ik denk dan aan zaken die hier regelmatig terugkomen omtrent salderen bij dynamisch, niet werken van slimme meters wat maaaaanden duurt, gekke voorwaarden zoals een borgstelling eisen...

Daar hebben ze amper capaciteit voor om naar te kijken, maar wel om een advies te geven wat niets toevoegt...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:21
knakworst schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:56:
Ik gebruik altijd the oxygent, maar laatste tijd meer mijn eigen verstand, de AI lijkt stuk...

https://energie.theoxygent.nl/

Voor zaterdag hoge tarieven en zondag boven het prijsplafond. Maar het gaat stormen van het weekend, zie bijvoorbeeld windy.com. Hoe dan :?
Voor de voorspelling ben ik overgestapt naar die van Stekker: https://stekker.app/epex-...oric_forecasts=1&unit=kWh
Nadeel is dat deze de EPEX prijzen toont maar voor de voorspelling maakt dat niet heel veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:20
marcop23 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:57:
[...]

[...]

Inderdaad, zo lees ik het ook https://nos.nl/artikel/25...ract-als-je-zekerheid-wil

Maar vervolgens gaat iedereen weer half wat roepen.

Dit is weer gevalletje "mensen die niet kunnen lezen" belasting"

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-06 13:09
KC27 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:10:
[...]
Volgens deze marktupdate (verschijnt wekelijks) gaat vanaf januari zowel de gasprijs als de elektra prijs dalen (als er niks geks gebeurt):
https://www.pzem.nl/nl/ni...0-jaar-extra-kernenergie/
Daar nemen die "vaste contract" aanbieders een voorschot op.
Nee er staat dat de futures voor komende maand gedaald zijn afgelopen week. Dat is niet hetzelfde. Futures voorspellen de day-ahead niet. Ze stijgen en dalen meestal allemaal gezamelijk. Oftewel die daling zegt vooral dat de huidige day-ahead gasprijzen gedaald zijn en dat klopt. Met de futures kun je nu alvast gas of stroom bestellen voor levering in de toekomst. Wat tegen die tijd de day-ahead prijs gaat zijn kan hoger of lager zijn. Ik zie wat dat betreft geen prognose opgeschreven daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

aritmeester schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:08:
[...]

Voor de voorspelling ben ik overgestapt naar die van Stekker: https://stekker.app/epex-...oric_forecasts=1&unit=kWh
Nadeel is dat deze de EPEX prijzen toont maar voor de voorspelling maakt dat niet heel veel uit.
Die voorspelling lijkt mij veel beter. Ben benieuwd vanmiddag welk model gelijk krijgt, ik denk stekker. Wel raar dat oxygent opeens zo slecht is, afgelopen maanden was die prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:20
mhr-zip schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:46:
[...]

Inderdaad, zo lees ik het ook https://nos.nl/artikel/25...ract-als-je-zekerheid-wil

Maar vervolgens gaat iedereen weer half wat roepen.

Dit is weer gevalletje "mensen die niet kunnen lezen" belasting"
Het verleden leert dat "vast" niet werkelijk vast is. Als een energieleverancier het financieel niet kan redden door te weinig reserve bij stijgende inkoopprijzen, dan laat hij zich failliet verklaren en kan je alsnog naar een duur modelcontract.
ACM zou meer toezicht gaan houden op de financiële stabiliteit van leveranciers, maar daar zie ik bitter weinig van.
En leveranciers die bekend staan vanwege een grotere stabiliteit zijn nou niet bepaald de voordeligste.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-06 13:09
"Of je uiteindelijk goedkoper uit bent met een vast, variabel of dynamisch contract is van tevoren niet te zeggen."

Toch misleidend (ook die "open deur") want zo lijkt het wel alsof vaste contracten altijd duurder zijn (want de variabele zijn "aantrekkelijk geprijsd" en vaste contracten zijn voor "huishoudens die zekerheid willen"), maar dat is helemaal niet zo want op die vaste contracten zit vaak een dikke welkomstbonus met ongeveer dezelfde tarieven. Ik denk je kunt algemeen wel stellen dat variabel altijd duurder is dan vast (door de welkomstbonus bij vast) of dynamisch (lagere onkosten in een dynamisch contract).

Lijkt me logisch eigenlijk om die variabele contracten te verbieden, kies dynamisch of vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:31
Ik zie veel de vraag "wat is wijsheid"? We hebben allemaal geen glazen bol (gelukkig maar) wat de prijzen gaan doen. De keuze die je maakt is afhankelijk van wat je wilt, zekerheid of de verwachting dat de prijzen gaan dalen. Zelf heb ik sinds september een dynamisch contract afgesloten en tot nu heb ik een gemiddelde prijs van € 0,2951 ct. Ik heb bewust voor dit contract gekozen omdat ik geen gas heb, wel 4 zonnepanelen en een volledig elektrische auto.Thuis kan ik via de APP automatisch laden op de gunstigste uren. Verder zie je in een tijdsbestek van 24uur de prijs per uur in je APP. Nadeel is natuurlijk prijsstijging en klimatische omstandigheden, weinig wind, weinig zon. Voordeel is dat je elke moment je overeenkomst kan opzeggen zonder opzegvergoeding.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
mdvmine schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:20:
[...]

"Of je uiteindelijk goedkoper uit bent met een vast, variabel of dynamisch contract is van tevoren niet te zeggen."

Toch misleidend (ook die "open deur") want zo lijkt het wel alsof vaste contracten altijd duurder zijn (want de variabele zijn "aantrekkelijk geprijsd" en vaste contracten zijn voor "huishoudens die zekerheid willen"), maar dat is helemaal niet zo want op die vaste contracten zit vaak een dikke welkomstbonus met ongeveer dezelfde tarieven. Ik denk je kunt algemeen wel stellen dat variabel altijd duurder is dan vast (door de welkomstbonus bij vast) of dynamisch (lagere onkosten in een dynamisch contract).

Lijkt me logisch eigenlijk om die variabele contracten te verbieden, kies dynamisch of vast.
Variabel is inderdaad zwendel in tijden dat de prijzen stijgen. Ik had tot begin dit jaar een variabel contract voor stroom en gas bij Eneco. Maar vanaf september 2022 gingen de tarieven doodleuk per maand omhoog, terwijl volgens contract bijstelling per half jaar zou gaan. In de kleine lettertjes stond dat in noodgevallen wijziging per maand was toegestaan.

En toen de inkoopprijzen weer gingen dalen werden de tarieven bij Eneco echt niet gelijktijdig verlaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
JukeboxBill schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:26:
[...]

Variabel is inderdaad zwendel in tijden dat de prijzen stijgen. Ik had tot begin dit jaar een variabel contract voor stroom en gas bij Eneco. Maar vanaf september 2022 gingen de tarieven doodleuk per maand omhoog, terwijl volgens contract bijstelling per half jaar zou gaan. In de kleine lettertjes stond dat in noodgevallen wijziging per maand was toegestaan.

En toen de inkoopprijzen weer gingen dalen werden de tarieven bij Eneco echt niet gelijktijdig verlaagd.
Dan was je vrij om over te stappen naar een andere leverancier. Maar vaak doen mensen dat niet waardoor ze inderdaad extra betalen. Dat is het voordeel van dynamisch dan is het gewoon de marktprijs met een vaste opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Willempie27 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:30:
[...]

Dan was je vrij om over te stappen naar een andere leverancier. Maar vaak doen mensen dat niet waardoor ze inderdaad extra betalen. Dat is het voordeel van dynamisch dan is het gewoon de marktprijs met een vaste opslag.
Dat heb ik dus ook gedaan. Sinds begin dit jaar dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

[...]

En inderdaad binnen de range waar theoxygent veel te hoog zat. Helaas geen lunchdip in de tarieven dus daar zit die aan de bovenkant.

Die slechte voorspelling hebben ze maar verwijderd bij theoxygent :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96rvtdwPqsAhtlyrnfrhzoCxtt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n5WTJHvC0HAyZse6CGnC5g8V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:11
Dat is wel heel selectief, ze hebben het een keertje redelijk goed gegokt...
Snel gekeken is dat ze nog 3 keer gelukt deze maand. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-06 17:39
Faceless schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:50:
[...]

Onder het blok 'Stroom dynamisch/vast' hoort nog een blok te staan 'Teruglevering dynamisch/vast' :

[Afbeelding]

Als dat blok bij jouw ontbreekt en de app is up to date, dan kun je wellicht het beste even met HW contact opnemen. Wellicht weten zij wat dat blok laat verschijnen.
Er staat bij mij inderdaad geen tweede blok "Teruglevering" onder. Ik ga dan maar contact opnemen met HW. Super bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zonet Tibber aangevraagd via overstappen.nl via Shopbuddies, vanwege de €22,50 cashback. Alleen nu vraag ik mij af, kan ik nog ergens een referralcode invullen? Misschien als ik de bevestiging van Tibber ontvang?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

xileS schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:11:
Zonet Tibber aangevraagd via overstappen.nl via Shopbuddies, vanwege de €22,50 cashback. Alleen nu vraag ik mij af, kan ik nog ergens een referralcode invullen? Misschien als ik de bevestiging van Tibber ontvang?
Nee dubbelop kan natuurlijk niet.
je had beter een tweaker kunnen benaderen. Dan hadden jij en ik nu 50 euro (shoptegoed) gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:14:
[...]

Nee dubbelop kan natuurlijk niet.
je had beter een tweaker kunnen benaderen. Dan hadden jij en ik nu 50 euro (shoptegoed) gehad ;)
oeps, had ergens begrepen dat ik in mijn Tibber account nog wel een ref kon invullen. Is dus niet zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

xileS schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:23:
[...]

oeps, had ergens begrepen dat ik in mijn Tibber account nog wel een ref kon invullen. Is dus niet zo?
Klopt (voor zover mij bekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:25:
[...]

Klopt (voor zover mij bekend)
Dan kan ik dat alsnog proberen, als zodra ik een account heb bij Tibber. Anders helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
xileS schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:11:
Volgens mij kan alsnog. Bij het aanmelden heb ik geen code invoert. Later pas hoorde ik over de code en heb die alsnog ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:46
bilgy_no1 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:56:
[...]

Voor elektriciteit in jouw geval kun je best eerst de Topic Start lezen.

Qua gas is het vooral een risico inschatting. Je kunt minder goed sturen met gasverbruik en de prijs verschilt per dag, niet per uur.

Eerlijk gezegd, met zoveel gas verbruik zou ik vooral ook gaan kijken naar beter isoleren en minder verbruiken.

Als voorbeeld: Mijn woning van 170 m2 zat op 1700 m3 gas per jaar toen we het kochten. Alles geïsoleerd (was wel tijdens een totaalrenovatie, want woning uit 1938 en laatst in 1962 iets verbouwd) en full electric gegaan. Nu gebruiken we ongeveer 3000-3500 kWh voor verwarmenper jaar, dat is minder dan 300-350 m3 gas equivalent. Als je daar de efficiëntie van de warmtepomp afhaalt zou het verwarmen op gas nu iets van 1000-1200 m3 gas vereisen. Dat tikt meer aan dan een dubbeltje besparen op een kuub gas...

Onze maandtermijn zit nu op €68 voor alles (7000 kWh per jaar totaal, incl ook regelmatig opladen van de auto, 12 x 400 Wp PV ≈ 4000 kWh per jaar). Ik denk dat we mogelijk iets nog lager uitkomen.

Ken je situatie uiteraard niet, maar je verbruik zit ver bovengemiddeld. Vandaar de suggestie. Maar het hangt uiteraard ook af van hoe je de thermostaat instelt. Aan die knop kun je altijd draaien.
En wat is de terugverdientijd van die investering? Zo'n verbouwing is natuurlijk ook niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

[...]

Dank voor de tip. Ook voor de combinatie dynamisch contract en EV hebben ze een mooie oplossing in de vorm van een slimme app.

Ik heb direct de app gedownload om de EV te laden. Ziet er veelbelovend uit. Je stelt in wanneer de auto welke lading moet hebben en de app pakt het laagste dynamische tijdsslot.
Ik hoop dat hij morgen vol zit...;)

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:28
bilgy_no1 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:56:
[...]

Nu gebruiken we ongeveer 3000-3500 kWh voor verwarmenper jaar, dat is minder dan 300-350 m3 gas equivalent. Als je daar de efficiëntie van de warmtepomp afhaalt zou het verwarmen op gas nu iets van 1000-1200 m3 gas vereisen.
Ik kan hier geen touw aan vastknopen; als je 3375 kWh in je warmtepomp stopt dan is dat bij COP 4 het equivalent van 13.500 kWh thermisch, wat overeenkomt met 1500 m3 gas in een CV verstoken.
Wat zijn die 300-350 kuub gas dan? En die 1000-1200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:22

thaMini

Tool !!

Ik heb een template sensor in HA gemaakt om dynamisch inzichtelijk te krijgen of en hoeveel m'n lucht-lucht warmtepomp goedkoper is dan de cv ketel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
       warmtepomp_goedkoper:
         friendly_name: "Warmtepomp goedkoper percentage"
         unit_of_measurement: "%"
         unique_id: 'Warmtepomp_Goedkoper'
         value_template: >-
           {% set g = states('sensor.ez_gasprijzen') | float %}
           {% set e = states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0') | float %}
           {{ ((g / 8.7925) / (e / 4.26)) * 100 }}

Waarbij 8,7925 de bovenwaarde van het laagcalorische gas thuis is vermenigvuldigt met een geschat rendement van m'n cv-ketel, dit is wel een aanname, in kWh/m^3.
4,26 is de SCOP van m'n warmtepomp.
Dit alles staat onder de sensoren waarmee ik de actuele prijzen corrigeer naar inclusief energiebelasting enzo, wat een normale sterveling ervoor betaalt. Iets wat de ANWB tot op heden nog niet voor elkaar krijgt in de app :(

Nu alleen nog uitvogelen hoe ik het aantal decimalen beperk.

[ Voor 0% gewijzigd door thaMini op 08-12-2023 22:10 . Reden: Verduidelijking ]

Be small, act BIG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
thaMini schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:55:
Ik heb een template sensor in HA gemaakt om dynamisch inzichtelijk te krijgen of en hoeveel m'n lucht-lucht warmtepomp goedkoper is dan de cv ketel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
       warmtepomp_goedkoper:
         friendly_name: "Warmtepomp goedkoper percentage"
         unit_of_measurement: "%"
         unique_id: 'Warmtepomp_Goedkoper'
         value_template: >-
           {% set g = states('sensor.ez_gasprijzen') | float %}
           {% set e = states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0') | float %}
           {{ ((g / 8.7925) / (e / 4.26)) * 100 }}

Waarbij 8,7925 de bovenwaarde van het laagcalorische gas thuis is vermenigvuldigt met een geschat rendement van m'n cv-ketel, dit is wel een aanname, in kWh/m^3.
4,26 is de SCOP van m'n warmtepomp.
Dit alles staat onder de sensoren waarmee ik de actuele prijzen corrigeer naar inclusief energiebelasting enzo, wat een normale sterveling ervoor betaalt. Iets wat de ANWB tot op heden nog niet voor elkaar krijgt in de app :(

Nu alleen nog uitvogelen hoe ik het aantal decimalen beperk.
Pipeline naar Round Bijv.
YAML:
1
{{ ((g / 8.7925) / (e / 4.26)) * 100 | round(2) }}

Maar meer een vraag voor het HA topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:22

thaMini

Tool !!

Bedankt.

Deze post was ook vooral omdat ik dit een paar pagina's terug opperde.

Ik ben benieuwd hoeveel goedkoper een warmtepomp is met een dynamisch contract over de tijd.

[ Voor 1% gewijzigd door thaMini op 08-12-2023 22:36 . Reden: woord vergeten ]

Be small, act BIG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
thaMini schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:25:
Bedankt.

Deze post was ook vooral omdat ik dit een paar pagina's terug opperde.

Ik ben benieuwd hoeveel goedkoper een warmtepomp is met een dynamisch contract over de tijd.
Hangt er vanaf of je de warmtepomp gaat sturen richting de goedkoopste uren of niet en wat het gastarief is.

Ik had een cent verschil tussen verbruik (lager) en teruglevering (hoger), maar de afgelopen periode gaan verwarmen via WP's ipv gas en nu zitten verbruik en teruglevering nagenoeg op hetzelfde tarief omdat de WP's ook tijdens hogere tarieven stroom verbruiken, waar ik dat voorheen heel mooi kon sturen.

Zit nu alsnog op 24 cent gemiddeld verbruikstarief over het hele jaar dus mag/kan niet klagen, maar aangezien ik mijn gas voor 1,16/m3 heb vastgezet ben ik nu toch weer een weekje via gas aan het verwarmen omdat ik met de COP van een MHI SRK60ZSX maal het gemiddelde energietarief van de afgelopen weken hoger uitkom dan gewoon via gas verwarmen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:30
Taro schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:41:
[...]
Zit nu alsnog op 24 cent gemiddeld verbruikstarief over het hele jaar dus mag/kan niet klagen, maar aangezien ik mijn gas voor 1,16/m3 heb vastgezet ben ik nu toch weer een weekje via gas aan het verwarmen omdat ik met de COP van een MHI SRK60ZSX maal het gemiddelde energietarief van de afgelopen weken hoger uitkom dan gewoon via gas verwarmen.
Hè, hoe heb je dat voor elkaar? Ik zit hier op het omgekeerde. Vroeger was het 6 m3 gas x 8 kWh = 48 kWh warmte, nu 12 kWh x 4 = zelfde, maar wel voor 12 x 0.3 = €3.60 vs 6 x 1.20 = €7.20.

En ik heb een lompe LG MU3R19 met een SCOP van 4 en niet 5ish van de ZSX.

Toen het echt koud was had ik in de ochtend 2 uurtjes lang de ketel aangezet. Op < 4 kW begrensd, 55C max aanvoer temp, voor badkamer, werkkamer en andere plekken zonder airco. Dat was heel snel 1 m3 verbrand, veel geld, weinig warmte.

Op die prijzige pieken staat de unit gewoon uit. Dus voorverwamen tot een uur of 7 of 8, uit, weer aan om 10 uur. Het blijft hier (label A) makkelijk een paar uur warm genoeg, max -1 graad van bijvoorbeeld 21 naar 20. Dat ding helpt dus juist om de gemiddelde prijs te drukken, behalve als de pieken natuurlijk veel langer duren (hele dag of nacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:04
Ik denk niet dat die paar cent per KWH, of per M3 bij een dynamisch contract je de jackpot op gaat leveren. Bij vast krijg je tegenwoordig weer welkomsbonussen waardoor die prijzen, omgerekend redelijk bij elkaar liggen. Ik denk, met name, dat je het leuk moet vinden om er een beetje mee bezig te zijn. De grootste kostenpost is voor de meeste mensen toch gas voor warmte, en helaas is het gas als het kouder wordt, duurder (uitzonderingen daar gelaten). Uiteraard helpen auto’s opladen bij je verbruik verdelen maar ik als doorsnee benzine, niet lease rijder, vind het gewoon leuk om een beetje met energie bezig te zijn. Daarmee bespaar ik wellicht een paar tientjes per jaar, dat is veel geld maar dat geef ik dat weer uit aan Domotica of automatisering.

Mijn tip is dus, als ‘standaard gebruiker’ lekker vast zetten en elk jaar overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

w00key schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:30:
[...]
En ik heb een lompe LG MU3R19 met een SCOP van 4 en niet 5ish van de ZSX.
Ik kan natuurlijk een rekenfout maken, maar met een temperatuur rond de 0 is de COP nu toch minder positief? En ik zie ook prijzen van 0,41/kWh langskomen in de avonden. Verder biedt het gas hier nog iets meer comfort ivm vloerverwarming die ook extra ruimtes verwarmt, dus ook maar snel de CV-ketel te deur uit doen voor een L/W WP en dan 100% over op elektrisch.

Ik vind het nog wel lastig om de WP's op basis van dynamisch te sturen. De ECO stand kan ik bijv. via HA niet triggeren. De fanspeed lijkt een eigen leven te leiden en ik wil niet op basis van de tarieven bijv. de temperatuur met -1 of +1 verlagen ivm comfort. En ieder uur aan-/uitzetten ivm een ander tarief lijkt mij voor het systeem niet goed.

Ik zie daarom een thuisaccu als oplossing (niet nu een discussie over starten), zodat ik de WP's niet complex hoef aan te gaan sturen maar de stroom op de goedkopere momenten inkoop. Ja, met DC/AC laadverliezen en afschrijving kost het je ook geld, maar volgens mij ben je anders met een WP/AC toch wel ook de pisang tijdens de duurdere uren en die krikken het jaargemiddelde flink op. Aan de andere kant gaat dat om tientjes op jaarbasis, dus waar hebben we het over, maar het is gewoon een leuke sport het verbruikstarief zo laag mogelijk te krijgen :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Taro schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:18:
[...]

Ik kan natuurlijk een rekenfout maken, maar met een temperatuur rond de 0 is de COP nu toch minder positief? En ik zie ook prijzen van 0,41/kWh langskomen in de avonden. Verder biedt het gas hier nog iets meer comfort ivm vloerverwarming die ook extra ruimtes verwarmt, dus ook maar snel de CV-ketel te deur uit doen voor een L/W WP en dan 100% over op elektrisch.

Ik vind het nog wel lastig om de WP's op basis van dynamisch te sturen. De ECO stand kan ik bijv. via HA niet triggeren. De fanspeed lijkt een eigen leven te leiden en ik wil niet op basis van de tarieven bijv. de temperatuur met -1 of +1 verlagen ivm comfort. En ieder uur aan-/uitzetten ivm een ander tarief lijkt mij voor het systeem niet goed.

Ik zie daarom een thuisaccu als oplossing (niet nu een discussie over starten), zodat ik de WP's niet complex hoef aan te gaan sturen maar de stroom op de goedkopere momenten inkoop. Ja, met DC/AC laadverliezen en afschrijving kost het je ook geld, maar volgens mij ben je anders met een WP/AC toch wel ook de pisang tijdens de duurdere uren en die krikken het jaargemiddelde flink op. Aan de andere kant gaat dat om tientjes op jaarbasis, dus waar hebben we het over, maar het is gewoon een leuke sport het verbruikstarief zo laag mogelijk te krijgen :)
Site is beetje dood maar ik had deze nog open, de kleinere ZSX: https://www.eurovent-cert...pant/model/show/196625961

-7 = COP van 3.1, +2 = 5.18. Toen het rond nul zat mag je rekenen met 4.

Mijn lompe unit haalt 3 en 4ish, dus 3.5 rond de nul.

Ja beetje hybride verwarmen doen veel op de L/L thread, je laat dan de airco het meeste doen en de ketel springt bij om de vloer aangenaam te maken. Wat ik dus ook deed in de badkamer en dus overal waar de leidingen in de vloer gevreesd waren. Het kost wel meer, maar lang niet zoveel als helemaal op gas. Elke kWh die de airco gebruikt is ongeveer een halve kuub gas minder door de CV.

Dynamische sturen doe ik met een dagprogramma, het is elke ochtend en avond toch duurder. Dus opwarmen de hele dag, ex 2x piek. Dat het niet 100% klopt met de prijzen dagelijks boeit niet. Op die pieken kan je ook makkelijk je Honeywell klokthermostaat programmeren om over te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tryingtohack
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16-06 21:37
[b]Bouwertje in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Mijn tip is dus, als ‘standaard gebruiker’ lekker vast zetten en elk jaar overstappen.
Ik herinner me nog, dat vorig jaar, rond deze periode, Vattenfal mij liet weten dat ik vanaf januari 700+ per maand moest betalen. Met ingang van 1 januari ben ik dynamisch gegaan en mijn maandbedrag is sindsdien nooit hoger geweest dan 360/maand (Jan 2023).

Alleen in Q1 heb ik dus meer dan 1000 euro winst gemaakt t.o.v. de oude situatie. In Q2 gingen ze langzaam zakken met de prijzen, maar dynamisch was toen nog steeds vele malen voordeliger (1/7 Vattenfal variabel: 1,33 voor gas en 0,39 voor elektra). Mijn gemiddelde tarief voor hele jaar is: 1,21 gas en 0,27 elektra. Met andere woorden, ik zat het hele jaar onder de prijzen van de vaste/variabele contracten, enkel nu komen de prijzen dicht bij elkaar of duiken ze een beetje zelf onder, maar dan voor volgend jaar!

Omdat ik geen EV, WP etc. heb, beschouw ik mijzelf als 'standaard' gebruiker. Voor mij was het dit jaar juist heel lonend om over te stappen naar dynamisch.

Wat volgend jaar brengt, weet ik uiteraard ook niet. Feit is dat de energiemaatschappijen enorm zitten te pushen op de vaste contracten. Dat betekent wel dat ze verwachten dat de (kale) energieprijzen de komende periode gaan dalen dus verlagen flink hun risicopremie.

Als 'standaard gebruiker' kan je dus waarschijnlijk juist weer flink gaan besparen met dynamisch, omdat je de risicopremie op zak houdt.

Schuiven met gebruik levert inderdaad maar een paar tientjes op dus niet doorslaggevend voor velen.

Mijn stelling is dan:

'Iedereen dynamisch tenzij je de kosten van een onverwachte prijzenpiek niet kan/wilt dragen.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

tryingtohack schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:26:
[...]
Mijn stelling is dan:

'Iedereen dynamisch tenzij je de kosten van een onverwachte prijzenpiek niet kan/wilt dragen.'
Als iedereen dynamisch zou gaan, dan zou er minder verbruik in de pieken zijn waardoor de pieken minder duur worden. Mensen die dat anders niet zouden kunnen dragen kunnen dat dan gemakkelijker dragen. Nadeel is wel dat de dalen waarschijnlijk ook wat duurder worden, maar op bijv. winderige dagen kan men minder afschalen, waardoor het aanbod weer groter wordt.

Afijn, uiteindelijk zijn mensen bang om veel meer te moeten betalen, waardoor ze als verzekering daartegen standaard al meer gaan betalen waartoe ze dan wel bereid zijn, het is eigenlijk heel krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvE84
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-05 15:19
Goedemiddag tweakers,

ik lees al een hele tijd mee op dit topic, echter nog nooit iets geschreven. Wij zitten per 5 december 2022 bij ANWB voor alleen stroom (geen gas aansluiting -> all electric). Zijn op zich zeer tevreden echter de aangekondigde verhogingen vind ik niet mals. Ik ben me dus aan het oriënteren op een betere deal.

Ons verbruik is zo'n 5500 kwh per jaar en de teruglevering ligt rond de 1500 kwh. Binnenkort verwacht ik hier nog een zakelijke EV bij dus zal het verbruik behoorlijk oplopen. Ik heb de tabellen in de beginpost bekeken en ingevuld naar onze situatie maar blijf het lastig vinden. Wat we nu bij ANWB prettig vinden is het vaste voorschotbedrag (al begrijp ik dat daar ook tegenargumenten tegen zijn).

Op energievergelijkingssites kom ik uit bij Tibber, Zonneplan, Next Energy (Slechte reviews dus sowieso no-go) en Budget Energy voor dynamische contracten. Daar wordt het ook meteen moeilijk... wil ik vasthouden aan een vast voorschotbedrag dan kom ik uit bij Budget Energie. Mbt een EV laden begrijp ik dat Tibber prettig is ivm het slim kunnen laden.

Maar misschien tel ik te zwaar aan dat vaste voorschotbedrag...? Iemand die me eens van voors- en tegens wil voorzien aangaande mijn overpeinzingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
Ik zie dat Frankenergie slim laden ook met invloed van onbalansprijzen aanbied. Zonneplan noemt het ook op de website als zijnde komend. Weet iemand of Tibber ook plannen heeft? En heeft dat nig veel verwachte extra voordelen?

Bij Frankenergie lees het kopje onder: “de slimste lader”: https://www.frankenergie....im-laden-maar-dan-slimmer

[ Voor 22% gewijzigd door feelthepower op 09-12-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:50
AvE84 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:57:
Maar misschien tel ik te zwaar aan dat vaste voorschotbedrag...? Iemand die me eens van voors- en tegens wil voorzien aangaande mijn overpeinzingen?
Een vast voorschotbedrag is ook prima zelf te maken, afhankelijk van wanneer je over zou stappen. Je kunt prima een vast bedrag apart zetten en daar alle energierekeningen van betalen. Alleen als je in de koude maanden over zou stappen, zoals januari, dan moet je de eerste paar maanden even wat extra bijleggen of zorgen dat het energiepotje enigszins gevuld begint. Uiteindelijk betaal je toch wel alle kosten, dus op jaarbasis maakt het niet uit.

De vraag is dan wel of je die moeite wilt nemen voor de besparing die het biedt. En of je van het bedrag af kunt blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Sicco92 op 09-12-2023 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:00
tryingtohack schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:26:
[...]

……Alleen in Q1 heb ik dus meer dan 1000 euro winst gemaakt t.o.v. de oude situatie. In Q2 gingen ze langzaam zakken met de prijzen, maar dynamisch was toen nog steeds vele malen voordeliger (1/7 Vattenfal variabel: 1,33 voor gas en 0,39 voor elektra).
Winst gemaakt? Ik denk dat je meer dan 1000 euro bespaart hebt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-06 20:41
Mars2020 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:06:
[...]

Winst gemaakt? Ik denk dat je meer dan 1000 euro bespaart hebt :)
Oh ik maak ook winst als ik in de uitverkoop een jurk van 100 euro voor 30 euro koop O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-06 20:41

Wat vind jij zelf het grote voordeel van dat vaste voorschotbedrag? Ik vind het zelf wel prettig dat ik in de zomermaanden geld terug krijg. In de winter zijn de voorschotten prima te betalen vanuit de 13e maand in december, de ontvangen rente op spaarrekeningen in januari, en de kortere maand dus minder kosten in februari.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Goedemiddag tweakers,

ik lees al een hele tijd mee op dit topic, echter nog nooit iets geschreven. Wij zitten per 5 december 2022 bij ANWB voor alleen stroom (geen gas aansluiting -> all electric). Zijn op zich zeer tevreden echter de aangekondigde verhogingen vind ik niet mals. Ik ben me dus aan het oriënteren op een betere deal.

Ons verbruik is zo'n 5500 kwh per jaar en de teruglevering ligt rond de 1500 kwh. Binnenkort verwacht ik hier nog een zakelijke EV bij dus zal het verbruik behoorlijk oplopen. Ik heb de tabellen in de beginpost bekeken en ingevuld naar onze situatie maar blijf het lastig vinden. Wat we nu bij ANWB prettig vinden is het vaste voorschotbedrag (al begrijp ik dat daar ook tegenargumenten tegen zijn).

Op energievergelijkingssites kom ik uit bij Tibber, Zonneplan, Next Energy (Slechte reviews dus sowieso no-go) en Budget Energy voor dynamische contracten. Daar wordt het ook meteen moeilijk... wil ik vasthouden aan een vast voorschotbedrag dan kom ik uit bij Budget Energie. Mbt een EV laden begrijp ik dat Tibber prettig is ivm het slim kunnen laden.

De manier van betalen zou voor mij compleet irrelevant zijn. Zorg gewoon dat je altijd 1000 euro op je rekening hebt staan als buffer en het is verder een non-issue. Alleen voor mensen met cashflowproblemen, die dus echt van maand tot maand leven en elke euro moeten omdraaien kan het belangrijk zijn om vaste voorschotten te hebben, maar in die die situatie kun je waarschijnlijk 'het risico' van dynamisch ook niet dragen.

EV laden zou ik niet per se voor Tibber kiezen. Kies allereerst voor een stuk technologie. Dus een goed aanstuurbare laadpaal. Een energieleveranceer laat je dan alleen de stroom leveren, geen extra abonnementen of afhankelijkheden.

Zo denk ik erover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvE84
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-05 15:19
marana schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:29:
[...]

Wat vind jij zelf het grote voordeel van dat vaste voorschotbedrag? Ik vind het zelf wel prettig dat ik in de zomermaanden geld terug krijg. In de winter zijn de voorschotten prima te betalen vanuit de 13e maand in december, de ontvangen rente op spaarrekeningen in januari, en de kortere maand dus minder kosten in februari.
Geen idee eigenlijk, een hele goede vraag dus! Ik denk eigenlijk vooral het feit dat ik het gewend ben.
de Peer schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:33:
[...]

De manier van betalen zou voor mij compleet irrelevant zijn. Zorg gewoon dat je altijd 1000 euro op je rekening hebt staan als buffer en het is verder een non-issue.

.....

EV laden zou ik niet per se voor Tibber kiezen. Kies allereerst voor een stuk technologie. Dus een goed aanstuurbare laadpaal. Een energieleveranceer laat je dan alleen de stroom leveren, geen extra abonnementen of afhankelijkheden.

Zo denk ik erover.
Goed punt ook. Cashflow is het probleem niet.

De laadpaal zullen we zelf niet kunnen uitkiezen, die wordt geleverd door de leasemaatschappij.

Ik moet even een omschakeling in mijn hoofd maken denk ik.

Blijft over de vraag welke energie leverancier voor dynamisch in ons geval de beste keus is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Het Fantoom schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:17:
[...]

En wat is de terugverdientijd van die investering? Zo'n verbouwing is natuurlijk ook niet goedkoop.
Nee dat klopt. We kochten een opknapper, dus alles moest toch gebeuren in een totaalrenovatie. Dan vallen de meerkosten mee en kun je ook bijvoorbeeld de leidingen van de warmtepomp mooi wegwerken.

Je kunt even bij Milieucentraal kijken voor allerlei mogelijke maatregelen en wat erbij komt kijken: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/

De warmtepomp zelf was ongeveer €4000 meer dan een cv ketel, maar dit was dan inclusief een 300L boilervat en installatie. Let op: we hadden ook quotes die veel hoger waren, maar die installateurs adviseerden ook een veel te grote warmtepomp (16 kW, terwijl we uiteindelijk prima werken met 7,5 kW).
Dat is wel iets om op te letten, want dan gaat de efficiëntie ook hard achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
ASW1 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:53:
[...]

Ik kan hier geen touw aan vastknopen; als je 3375 kWh in je warmtepomp stopt dan is dat bij COP 4 het equivalent van 13.500 kWh thermisch, wat overeenkomt met 1500 m3 gas in een CV verstoken.
Wat zijn die 300-350 kuub gas dan? En die 1000-1200?
1 m3 gas ≈ 10 kWh
Wij verbruiken 3000-3500 kWh voor verwarmen, wat dus ongeveer gelijk staat aan 300-350 m3 gas-equivalent.

Maar de warmtepomp heeft (voorzichtig tekenend) een COP van 3,5-4 in de winter. Waarmee ik dus bij benadering uitkom op 1000-1200 m3 gas voor verwarmen en warm water indien we het met een cv op gas zouden doen.

We doen dezelfde berekening, alleen in andere volgorde en met iets andere cijfers. Maar het is ook bij benadering, want ik volg het allemaal niet tot op de kWh.

Overigens was het oude verbruik van een 1-persoonshuishouden en wonen we er nu met z'n drieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
bilgy_no1 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:45:
[...]

1 m3 gas ≈ 10 kWh
Wij verbruiken 3000-3500 kWh voor verwarmen, wat dus ongeveer gelijk staat aan 300-350 m3 gas-equivalent.
Nee als je 3000 kWh verbruikt voor verwarmen vermenigvuldig je die met de COP van 3,75 wat betekent dat er thermisch 11250 kWh je woning in gaat.
Als je nog een CV had zou dat je ongeveer 1250 kuub gas kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
ASW1 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:15:
[...]

Nee als je 3000 kWh verbruikt voor verwarmen vermenigvuldig je die met de COP van 3,75 wat betekent dat er thermisch 11250 kWh je woning in gaat.
Kun je misschien even de volgende zin die ik schreef ook lezen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
bilgy_no1 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 22:07:
[...]

Kun je misschien even de volgende zin die ik schreef ook lezen???
Gedaan en ik kan er nog steeds geen touw aan vastknopen.
Als jij 3000-3500 kWk in een warmtepomp stopt is dat niet het equivalent van 300-350 m3 gas; daarmee ben je me al kwijt en alles daarna wordt dan abracadabra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
ASW1 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:15:
[...]

Je haalt alleen het begin van mijn post aan. De volgende zin was:

"Maar de warmtepomp heeft (voorzichtig tekenend) een COP van 3,5-4 in de winter. Waarmee ik dus bij benadering uitkom op 1000-1200 m3 gas voor verwarmen en warm water indien we het met een cv op gas zouden doen."

Vergelijk die nou eens met je eigen reactie. We zeggen precies hetzelfde! Vandaar mijn suggestie om die volgende zin ook nog eens te lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Sinds enkele dagen knippert de slimme lezer van Zonneplan met een blauw lichtje, Zonneplan zegt dat dit aan de energiemeter ligt, Liander zegt dat er geen problemen zichtbaar zijn voor hen.

Iemand ervaring met een soortgelijke situatie?

Viel me al op dat na 1 maand met dit probleem Zonneplan de prijzen gewoon naar een absurd tarief zal gooien dus mocht het niet snel opgelost zijn dan stap ik maar noodgedwongen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Homeland schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:11:
Sinds enkele dagen knippert de slimme lezer van Zonneplan met een blauw lichtje, Zonneplan zegt dat dit aan de energiemeter ligt, Liander zegt dat er geen problemen zichtbaar zijn voor hen.

Iemand ervaring met een soortgelijke situatie?

Viel me al op dat na 1 maand met dit probleem Zonneplan de prijzen gewoon naar een absurd tarief zal gooien dus mocht het niet snel opgelost zijn dan stap ik maar noodgedwongen over.
Komen bij Liander wel meterstanden binnen.??? Bij Zonneplan faktureren ze op basis van de standen die Liander door geeft, niet van de Zonneplan meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
sideriusj schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:25:
[...]

Komen bij Liander wel meterstanden binnen.??? Bij Zonneplan faktureren ze op basis van de standen die Liander door geeft, niet van de Zonneplan meter.
Dit klopt gedeeltelijk.

Je hebt gelijk, maar zover ik weet als je meter het niet doet is Zonneplan de enige die de gegevens van hun eigen dongle pakt. Ipv dat je (te hoge) standaard tarief betaald.

Als meter het niet doet zou ik even proberen de hoofdzekering uit te zetten (niet te kort). Zodat de meter reset.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Nu online

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

[quote]mhr-zip schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:42:
[...]

Dit klopt gedeeltelijk.

Je hebt gelijk, maar zover ik weet als je meter het niet doet is Zonneplan de enige die de gegevens van hun eigen dongle pakt. Ipv dat je (te hoge) standaard tarief betaald.

[/quote

Ze doen dit alleen bij hoge uitzondering.

Antwoord op een vraag van mij hierover bij Zonneplan:

Wij gebruiken dit alleen als de slimme meter niet goed uitleesbaar is zodat de schatting nauwkeuriger is. Dit is zeer uitzonderlijk. De data van de Connect is nooit leidend. Wanneer de storing dan is opgelost maken we een eindsom op. Eventueel te weinig betaalde uren worden dan alsnog in rekening gebracht.

De standen van de netbeheerder zijn dus altijd leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonvanboven
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-06 19:56
@Smuggler Pure Energie heeft nu ook dynamische energie https://pure-energie.nl/g...ynamisch-energiecontract/
Zover ik kan zien is de inkoopvergoeding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LkvO14cFlw74fyaM-iBzEKdNbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LWuJ55c3vjogicCfC6HA6Zlx.png?f=fotoalbum_large

Of je de inkoopvergoeding terugkrijgt bij teruglevering en de vaste kosten daar ben ik nog niet uit.

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-01 12:44
Ben dit al een tijdje aan het volgen. Keuze alleen stroom via bijvoorbeeld Tibber vanwege allerlei makkelijke integraties (Wallbox lader) ipv een kostbare EM340 in de meterkast. Of een combi gas/stroom en zaken regelen via HA, maar wat ik mij afvraag. Wat is bijvoorbeeld een goede aanbieder voor alleen gas? Zit nu variabel bij Vattenfall dus ik kan weg wanneer ik wil. Ben uiteraard zelf ook flink aan het rondsnuffelen maar misschien heeft een van jullie ervaring met 2 aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-06 23:02
Ligt er aan wat je wilt... vast/variabel of dynamisch?

Ik zit bij ZP voor stroom en gas, gaat prima af :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
ariedude schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:02:
Ben dit al een tijdje aan het volgen. Keuze alleen stroom via bijvoorbeeld Tibber vanwege allerlei makkelijke integraties (Wallbox lader) ipv een kostbare EM340 in de meterkast. Of een combi gas/stroom en zaken regelen via HA, maar wat ik mij afvraag. Wat is bijvoorbeeld een goede aanbieder voor alleen gas? Zit nu variabel bij Vattenfall dus ik kan weg wanneer ik wil. Ben uiteraard zelf ook flink aan het rondsnuffelen maar misschien heeft een van jullie ervaring met 2 aanbieders.
Deze vraag komt hier heel regelmatig terug. Wellicht even zoeken op "leverancier alleen gas" in de zoekbalk bovenin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
Het is niet dat ik lui ben hoor, heb ook gezocht op die steekwoorden maar niet echt heel duidelijke reacties kunnen terugvinden in de resultaten. Alleen een keertje EasyEnergy maar die staat bijvoorbeeld bij "Enever" weer redelijk hoog qua prijs. Ik kijk wel even verder of ik meer kan vinden, np.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
Jazsie schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:09:
Ligt er aan wat je wilt... vast/variabel of dynamisch?

Ik zit bij ZP voor stroom en gas, gaat prima af :).
Dynamisch is het idee, ZP heeft eigen integraties maar er is idd genoeg op een andere manier te automatiseren als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-03 18:19
ariedude schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:53:
Het is niet dat ik lui ben hoor, heb ook gezocht op die steekwoorden maar niet echt heel duidelijke reacties kunnen terugvinden in de resultaten. Alleen een keertje EasyEnergy maar die staat bijvoorbeeld bij "Enever" weer redelijk hoog qua prijs. Ik kijk wel even verder of ik meer kan vinden, np.
Ik zit bij Tibber voor elektra vanwege de lage kosten, achteraf factureren en omdat het een heel cool bedrijf is. Voor gas ben ik een jaartje geleden uitgekomen op mijndomein energie. Ik kan daar vrij makkelijk in de online omgeving mijn maandtermijn aanpassen.

Er zijn geen gasaanbieders die achteraf factureren zoals Tibber, anders was ik daar voor gegaan. Kwa kosten scheelt het op jaarbasis ook niet extreem veel tussen aanbieders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
CarstenHouw schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:59:
[...]

Ik zit bij Tibber voor elektra vanwege de lage kosten, achteraf factureren en omdat het een heel cool bedrijf is. Voor gas ben ik een jaartje geleden uitgekomen op mijndomein energie. Ik kan daar vrij makkelijk in de online omgeving mijn maandtermijn aanpassen.

Er zijn geen gasaanbieders die achteraf factureren zoals Tibber, anders was ik daar voor gegaan. Kwa kosten scheelt het op jaarbasis ook niet extreem veel tussen aanbieders...
Zie dat Mijn Domein ook een "Dynamische" afdeling heeft genaamd Hegg. Anders is het vast of variabel zo te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
ariedude schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:06:
[...]

Zie dat Mijn Domein ook een "Dynamische" afdeling heeft genaamd Hegg. Anders is het vast of variabel zo te zien?
oh? Ik zie het ja, dat hebben ze vandaag geüpdate. Vrijdag stond dat er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
CarstenHouw schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:10:
[...]

oh? Ik zie het ja, dat hebben ze vandaag geüpdate. Vrijdag stond dat er nog niet.
"Als Heggers Project werken we rechtstreeks samen met EnergyZero" Vaste leveringskosten 7,50 zie ik.

[ Voor 6% gewijzigd door ariedude op 11-12-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
mijndomein energie en Hegg is vooralsnog hetzelfde. In ieder geval beide dynamisch en zelfde kostenoverzicht.

p.s. Mijndomein is ook reseller van EnergyZero.

Klinkt als rebranding van Mijndomein energie.

[ Voor 30% gewijzigd door CarstenHouw op 11-12-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-06 23:02
ariedude schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:55:
[...]

Dynamisch is het idee, ZP heeft eigen integraties maar er is idd genoeg op een andere manier te automatiseren als dat nodig is.
Ik maak 0 gebruik van de ZP integraties, doe alles via Home Assistant :).

Wil niet afhankelijk worden/zijn van een energieleverancier...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Voor iedereen met een SolarEdge systeem die graag de teruglevering stopt bij negatieve tarieven: Dit wordt nu native ondersteund binnen de mySolarEdge App.

Zorg dat je de laatste update van de App hebt, ga naar je installatie, klik op instellingen -> Elektriciteitstarief. Kies voor Dynamisch en zet daarna de optie Negatieve Tariefoptimalisatie op: Aan. Geef daarna bij Aanvullende kosten de opslag per kWh op, anders schakelt het systeem te snel uit.

Hopelijk kunnen we spoedig testen of het werkt :)

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 11-12-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:57
In mijn geval met SMA tripower omvormer, kan ik de omvormer uitzetten als er een negative tarief is?

Is het te besturen via een TCP connection?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Taro schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:31:
Voor iedereen met een SolarEdge systeem die graag de teruglevering stopt bij negatieve tarieven: Dit wordt nu native ondersteund binnen de mySolarEdge App.

Zorg dat je de laatste update van de App hebt, ga naar je installatie, klik op instellingen -> Elektriciteitstarief. Kies voor Dynamisch en zet daarna de optie Negatieve Tariefoptimalisatie op: Aan.

Kan je een offset instellen om terug te leveren tot -13 cent als je energiebelasting kan salderen? Nul op EPEX is vaak nog steeds niet nul voor de consument, tot je meer opwerkt dan verbruikt in een afrekenperiode - en dat laatste kan SolarEdge niet weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

w00key schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:41:
[...]

Kan je een offset instellen om terug te leveren tot -13 cent als je energiebelasting kan salderen? Nul op EPEX is vaak nog steeds niet nul voor de consument, tot je meer opwerkt dan verbruikt in een afrekenperiode - en dat laatste kan SolarEdge niet weten.
Je kunt daarvoor met de "Aanvullende kosten" optie spelen als offset. Maar nog mooier zou een schuifje zijn. Afijn, dat is hier offtopic, wilde alleen even melden dat de App dit nu native ondersteunt ;)

Edit: Zie dat je al had gereageerd voordat ik die aanpassing in mijn bericht erboven had gedaan. Er is dus een "Aanvullende kosten" optie voor zowel een % per kWh als x,xx Euro waarde per kWh.

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 11-12-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
Taro schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:31:

Zorg dat je de laatste update van de App hebt, ga naar je installatie, klik op instellingen -> Elektriciteitstarief. Kies voor Dynamisch en zet daarna de optie Negatieve Tariefoptimalisatie op: Aan. Geef daarna bij Aanvullende kosten de opslag per kWh op, anders schakelt het systeem te snel uit.

Aha, eens kijken. Nu via Modbus en HA. Voorbereid op ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
Jazsie schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:29:
[...]

Ik maak 0 gebruik van de ZP integraties, doe alles via Home Assistant :).

Wil niet afhankelijk worden/zijn van een energieleverancier...
Helder, maar load balancing op je lader van de auto is simpel via bijvoorbeeld Tibber, met een ondersteunde lader. Ik kan het natuurlijk ook in de meterkast organiseren maar dat is duurder. Het op het juiste moment laden is overal te organiseren volgens mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ariedude schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:05:
[...]

Helder, maar load balancing op je lader van de auto is simpel via bijvoorbeeld Tibber
Juist zoiets fundamenteels als load balancing zou je (mijns inziens) los moeten zien van je energieleverancier. Want hierdoor kom jij vast te zitten aan Tibber en kun je niet meer makkelijk overstappen na een prijsverhoging.

Persoonlijk vind ik het ook zonde en niet duurzaam, omdat die tibber pulse daarna weer de prullenbak in kan, net als de apparatuur van andere leveranciers die alleen i.c.m. hun abonnement werkt. Na een paar keer overstappen zit je dan met meerdere kastjes/stekkers die weg kunnen.

Daar staat tegenover dat het natuurlijk een bewuste keuze kan zijn: minder zelf naar omkijken en gewoon lekker een abbo afsluiten die je ontzorgt. Zeker als Tibber de komende jaren interessant voor je is en blijft.

[ Voor 37% gewijzigd door de Peer op 11-12-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
de Peer schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:11:
[...]

Juist zoiets fundamenteels als load balancing zou je (mijns inziens) los moeten zien van je energieleverancier. Want hierdoor kom jij vast te zitten aan Tibber en kun je niet meer makkelijk overstappen na een prijsverhoging.

Persoonlijk vind ik het ook zonde en niet duurzaam, omdat die tibber pulse daarna weer de prullenbak in kan, net als de apparatuur van andere leveranciers die alleen i.c.m. hun abonnement werkt. Na een paar keer overstappen zit je dan met meerdere kastjes/stekkers die weg kunnen.

Daar staat tegenover dat het natuurlijk een bewuste keuze kan zijn: minder zelf naar omkijken en gewoon lekker een abbo afsluiten die je ontzorgt. Zeker als Tibber de komende jaren interessant voor je is en blijft.
Je hebt helemaal gelijk hoor, alternatief is zo'n modbus module op de kop tikken voor in de meterkast. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Nu online

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@ariedude De Tibber pulse werkt ook als je geen Tibber klant bent.

https://support.tibber.co...pulse-veelgestelde-vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

'Ja, dat kan. De Pulse geeft je dan alleen realtime inzicht in je stroomverbruik maar geen overzicht van je verbruik in het verleden.'

Mij niet duidelijk of dan het load balancen nog werkt. Ik vermoed van niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

de Peer schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:09:
[...]

'Ja, dat kan. De Pulse geeft je dan alleen realtime inzicht in je stroomverbruik maar geen overzicht van je verbruik in het verleden.'

Lijkt me dat je voor capaciteit bewaking voldoende info hebt. En niets let je om zelf een historie bij te houden, dat is met Home Energy net zo. Al vind ik die Prettiger.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
Load Balance zal denk ik niet werken aangezien je bijvoorbeeld de wallbox Pulsar moet aanmelden in de Tibber App? Denk ik, of werkt dit anders.

Verbruik e.d. lees ik al jaren uit via DSMR. Tibber heeft geinige integraties, dat trekt mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

franssie schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:36:
[...]

Lijkt me dat je voor capaciteit bewaking voldoende info hebt. En niets let je om zelf een historie bij te houden, dat is met Home Energy net zo. Al vind ik die Prettiger.
Natuurlijk is er genoeg informatie. Maar Tibber wil geld verdienen dus die beperken de functionaliteit als je geen klant bij ze bent . Dat is het hele punt : ze willen je afhankelijk maken.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 11-12-2023 19:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

de Peer schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:09:
[...]

Dit bedoelde ik dus ... waarom zou Tibber of HomeWizzardEnergy voor jou kosteloos historie opslaan (wat HWE deels wel doet)
Voor het beheren van jouw real time energie verbruik heb je dat ook niet nodig om je capaciteit/max verbruik te bewaken. Of bedoel je met 'load balancing' iets anders?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

franssie schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:09:
[...]

Dit bedoelde ik dus ... waarom zou Tibber of HomeWizzardEnergy voor jou kosteloos historie opslaan (wat HWE deels wel doet)
Voor het beheren van jouw real time energie verbruik heb je dat ook niet nodig om je capaciteit/max verbruik te bewaken. Of bedoel je met 'load balancing' iets anders?
Ja. Load balancing wil zeggen dat je grote verbruikers (zoals laadpaal elektrische auto) minder stroom laat verbruiken zodat je zekering er niet uit vliegt. Tibber levert dit als kant en klare dienst dmv integraties voor laadpalen en elektrische auto's.

Maar ik begreep jouw post dus ook verkeerd ;) . Logisch idd dat Tibber die info niet voor je gaat opslaan.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 11-12-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:59
zit hier te dubben om misschien over te stappen naar een contract heb nu nog variabel van Oxxio, weet niet goed of het iets uitmaakt of ik dat nu meteen doe of per januari want dan komt de eindafrekening. Mijn gevoel zegt het volle jaar afmaken voor een goed overzicht. In 2024 stijgen de netbeheer en de belastingkosten maar daar hoef ik niet voor te rennen dit raakt iedereen toch? (ook contract) De prijzen van Oxxio zijn nog netjes onder het prijsplafond kan zijn dat ik blijf omdat de app mij wel bevalt wat voor mij belangrijk is voor een goed overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
Ik zit bij de ANWB voor gas (dynamisch).
Hetaal een voorschot van €118 per maand gebaseerd op 800m3 gas. Is een pure schatting aangezien we in januari de sleutels kregen en pas eind feb een cv ketel hadden geïnstalleerd.

Mijn vraag; onder het tabje “tussenstand” staat dat ik inmiddels 304€ onder de verwachte kosten zit. Komt dit omdat ik
A) minder m3 gas heb gebruikt dan de anwb had verwacht
B) de prijs in de loop van het jaar is gedaald tov wat de anwb in januari bij afsluiten dacht?

Kan nergens vinden waarop deze maandelijkse schatting is gebaseerd. Er staat alleen maar een €€-waarde, geen m3.
Ben simpelweg benieuwd naar hoe zij het verbruik in de maanden opdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Sicco92 @Smuggler Heads up: Eneco lijkt niet helemaal eerlijk te spelen.
Er zit (op zijn minst) een verschil in abbokosten voor stroom bij verschillende productsamenstellingen.

Het tarief uit de TS lijkt enkel van toepassing als je zowel stroom als gas dynamisch afneemt. Enkel stroom of een combinatie van stroom dynamisch en gas vast laat hogere kosten zien.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
franssie schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:09:
[...]

Belangrijke functies wil je ook lokaal hebben is mijn ervaring met vorige woning erbij 10 jaar all-electric.

Twee voorbeelden waarom je niet alleen afhankelijk wilt zijn van de cloud, hoe makkelijk dat ook is.
Bijv na 3dagen in de kou zitten in de winter omdat je verwarming niet kunt aansturen omdat eenn vrachtwagen tegen de wijkkast is aan gereden/gegleden en als vrachtwagenchaffeur het niet zelf gemeldt heeft kan zo maar 6 weken duren voor ze aan de slag gaan als er maar paar aansluitingen opzitten

Of een glasvezel verbinding die het bijna een jaar niet doet, meerdere keren met een meetkastje de aansluiting is gemeten, om de eerste conclusie te bevestigen dat er ergens een fibber breuk is en paar putjes graven en niet kunnen vinden of weer weggaan omdat "breuk"op een andere afstand meten in een deel waar beheer bij een ander zit.
Tot er een ploeg-monteurs langs kwam die wat verder keek dan de meetwaarde alleen en ontdekte dat er niets mis was met de fiber, maar waar de patch naar provider wordt gemaakt binnen kwam op een andere poort dan in de administratie stond.
Ergens een verwisseling fysiek of een foutje in de administratie want na paar dagen zat ik weer zonder omdat de administratie van die patches verzorgt bijv iemand die overstapt van provider weer bij een andere was uitbesteedt waarvan administratie nog niet was bijgewerkt, gelukkig was dat wel vlot opgelost.

In zo'n situatie kom je pas tot ontdekking hoeveel schakels er tussen zitten, tussen jouw aanspreekpunt en tot ergens bij een onderaannemer iemand aan de slag gaat.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:07
Domba schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:50:
[...]

Belangrijke functies wil je ook lokaal hebben is mijn ervaring met vorige woning erbij 10 jaar all-electric.

Twee voorbeelden waarom je niet alleen afhankelijk wilt zijn van de cloud, hoe makkelijk dat ook is.
Bijv na 3dagen in de kou zitten in de winter omdat je verwarming niet kunt aansturen omdat eenn vrachtwagen tegen de wijkkast is aan gereden/gegleden en als vrachtwagenchaffeur het niet zelf gemeldt heeft kan zo maar 6 weken duren voor ze aan de slag gaan als er maar paar aansluitingen opzitten

Of een glasvezel verbinding die het bijna een jaar niet doet, meerdere keren met een meetkastje de aansluiting is gemeten, om de eerste conclusie te bevestigen dat er ergens een fibber breuk is en paar putjes graven en niet kunnen vinden of weer weggaan omdat "breuk"op een andere afstand meten in een deel waar beheer bij een ander zit.
Tot er een ploeg-monteurs langs kwam die wat verder keek dan de meetwaarde alleen en ontdekte dat er niets mis was met de fiber, maar waar de patch naar provider wordt gemaakt binnen kwam op een andere poort dan in de administratie stond.
Ergens een verwisseling fysiek of een foutje in de administratie want na paar dagen zat ik weer zonder omdat de administratie van die patches verzorgt bijv iemand die overstapt van provider weer bij een andere was uitbesteedt waarvan administratie nog niet was bijgewerkt, gelukkig was dat wel vlot opgelost.

In zo'n situatie kom je pas tot ontdekking hoeveel schakels er tussen zitten, tussen jouw aanspreekpunt en tot ergens bij een onderaannemer iemand aan de slag gaat.
Volledig met je eens. Zoveel mogelijk lokaal doen. En voor de zekerheid hier 2 ISP's (HA).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
jassie256 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:54:
Kan nergens vinden waarop deze maandelijkse schatting is gebaseerd. Er staat alleen maar een €€-waarde, geen m3.
Als je kijkt bij Gas en dan "jaar", zie je het in de grafiek per maand. Je kunt ook een maand selecteren om de waarde te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Bij meer mensen de Zonneplan P1 meter geen waardes meer doorgeeft?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Audione0 schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:14:
Wilde zeggen dat 't werkt... maar zie idd ook in de app 'niet verbonden' ... en de laatste gegevens zijn nu een uurtje oud.

Lees alles nog via mijn eigen P1 meter, dus mijn home-automation had nergens last van.

[ Voor 35% gewijzigd door markjanssen op 11-12-2023 23:23 . Reden: correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Audione0 schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:14:
Ja, werkt op het moment niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-06 07:46
Taro schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:22:
[...]

Ja, werkt op het moment niet.
Bij mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
Werkt hier momenteel ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
Hij doet het weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
jassie256 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:54:
Ik zit bij de ANWB voor gas (dynamisch).
Hetaal een voorschot van €118 per maand gebaseerd op 800m3 gas. Is een pure schatting aangezien we in januari de sleutels kregen en pas eind feb een cv ketel hadden geïnstalleerd.

Mijn vraag; onder het tabje “tussenstand” staat dat ik inmiddels 304€ onder de verwachte kosten zit. Komt dit omdat ik
A) minder m3 gas heb gebruikt dan de anwb had verwacht
B) de prijs in de loop van het jaar is gedaald tov wat de anwb in januari bij afsluiten dacht?

Optie A. Een energieleverancier zal zichzelf altijd indekken door jouw te maken kosten hoog in te schatten. Dit is veilig voor hun en blijkbaar geen probleem voor jou.

Met jaarlijks 800m3 gas kan je ongeveer uitgaan van 80/90 euro per maand. Dus als je zelf makkelijk je maandbedrag aan kan passen dan zou ik dat zeker doen. Ik betaal graag te weinig en trek het dan bij na een jaar dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@jassie256 Die geschatte 800m3 gaat bij ANWB gewoon in 12 delen, het tarief dat daarvoor geldt is wat bij het aangaan van je contract de verwachting was voor de komende periode.
Dat kan je bij ANWB ook terug zien op de maandelijkse voorschot factuur die je o.a. in je mailbox krijgt.

Op de website vind je onder facturen een kopje VKO/verbruikskostenoverzicht waar je jouw gewogen gemiddelde en je werkelijke verbruik in Euro en m3 per maand kan vinden.

Een duidelijk overzicht bieden ze m.i. niet. Maar met een spreadsheetje, rekenmachine of kladblokje kom je een heel eind.
Simpel gezegd weet ANWB dat je X verbruikt hebt tegen Y tarief, Z betaald hebt, Q nog gaat betalen en R gaat verbruiken tegen T voorspeld tarief. Daar komt dan een schatting uitrollen.
De komende drie maanden zal je waarschijnlijk meer gas verbruiken dan de afgelopen drie maanden, hoe goed ANWB die verdeling voor jou voorspeld heeft weet ik niet. En jij waarschijnlijk ook niet gezien je situatie nieuw is.

De tarieven waarmee vooruit gerekend wordt mogen ze niet zelf verzinnen, de methode daarvoor is door ACM goedgekeurd/vastgelegd en voor alle dynamische leveranciers gelijk.
Je kunt bij ANWB wel maandelijks op het knopje [Herbereken Maandbedrag] klikken waarbij een wijziging in het voorspelde tarief meegewogen wordt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:50
Raymond P schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:36:
@Sicco92 @Smuggler Heads up: Eneco lijkt niet helemaal eerlijk te spelen.
Er zit (op zijn minst) een verschil in abbokosten voor stroom bij verschillende productsamenstellingen.

Het tarief uit de TS lijkt enkel van toepassing als je zowel stroom als gas dynamisch afneemt. Enkel stroom of een combinatie van stroom dynamisch en gas vast laat hogere kosten zien.
Oh, goed gespot! Ik zal het wel even aanpassen in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapklaar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:33
Even checken of ik alles op een rijtje heb.

Even puur hypothetisch... Stel:

- In 2024 is de gemiddelde stroomprijs in een vast contract gelijk aan die van een dynamisch contract
- Je levert stroom terug, maar minder dan dat je verbruikt

In zo'n geval kun je beter een vast contract hebben, aangezien je bij een dynamisch contract bij teruglevering de op dat moment waarschijnlijk lager dan gemiddelde prijs per kWh krijgt. Bij het vaste contract wordt het teruggeleverde gewoon 1-op1 van je verbruik afgehaald en levert dus netto meer op.

Correct?

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

hapklaar schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:01:
Even checken of ik alles op een rijtje heb.

Even puur hypothetisch... Stel:

- In 2024 is de gemiddelde stroomprijs in een vast contract gelijk aan die van een dynamisch contract
- Je levert stroom terug, maar minder dan dat je verbruikt

In zo'n geval kun je beter een vast contract hebben, aangezien je bij een dynamisch contract bij teruglevering de op dat moment waarschijnlijk lager dan gemiddelde prijs per kWh krijgt. Bij het vaste contract wordt het teruggeleverde gewoon 1-op1 van je verbruik afgehaald en levert dus netto meer op.

Correct?
'de gemiddelde stroomprijs' bestaat niet. Die is voor iedereen anders. En als je (na salderen) nog veel stroom moet inkopen kan dynamisch aantrekkelijker zijn.

Maar als je niet veel hoeft in te kopen na salderen zal een vast contract meestal aantrekkelijker zijn.

Volgens mij staat dit ook in de startpost
Pagina: 1 ... 189 ... 285 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels