Ik herinner me nog, dat vorig jaar, rond deze periode, Vattenfal mij liet weten dat ik vanaf januari 700+ per maand moest betalen. Met ingang van 1 januari ben ik dynamisch gegaan en mijn maandbedrag is sindsdien nooit hoger geweest dan 360/maand (Jan 2023).
Alleen in Q1 heb ik dus meer dan 1000 euro winst gemaakt t.o.v. de oude situatie. In Q2 gingen ze langzaam zakken met de prijzen, maar dynamisch was toen nog steeds vele malen voordeliger (1/7 Vattenfal variabel: 1,33 voor gas en 0,39 voor elektra). Mijn gemiddelde tarief voor hele jaar is: 1,21 gas en 0,27 elektra. Met andere woorden, ik zat het hele jaar onder de prijzen van de vaste/variabele contracten, enkel nu komen de prijzen dicht bij elkaar of duiken ze een beetje zelf onder, maar dan voor volgend jaar!
Omdat ik geen EV, WP etc. heb, beschouw ik mijzelf als 'standaard' gebruiker. Voor mij was het dit jaar juist heel lonend om over te stappen naar dynamisch.
Wat volgend jaar brengt, weet ik uiteraard ook niet. Feit is dat de energiemaatschappijen enorm zitten te pushen op de vaste contracten. Dat betekent wel dat ze verwachten dat de (kale) energieprijzen de komende periode gaan dalen dus verlagen flink hun risicopremie.
Als 'standaard gebruiker' kan je dus waarschijnlijk juist weer flink gaan besparen met dynamisch, omdat je de risicopremie op zak houdt.
Schuiven met gebruik levert inderdaad maar een paar tientjes op dus niet doorslaggevend voor velen.
Mijn stelling is dan:
'Iedereen dynamisch tenzij je de kosten van een onverwachte prijzenpiek niet kan/wilt dragen.'