Simpelweg 1/12 per maand is het dus niet. In het overzicht zie je een duidelijke zomerdip en winterpiek, ook op wat de anwb al voorspeld.Raymond P schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:19:toon volledige bericht
@jassie256 Die geschatte 800m3 gaat bij ANWB gewoon in 12 delen, het tarief dat daarvoor geldt is wat bij het aangaan van je contract de verwachting was voor de komende periode.
Dat kan je bij ANWB ook terug zien op de maandelijkse voorschot factuur die je o.a. in je mailbox krijgt.
Op de website vind je onder facturen een kopje VKO/verbruikskostenoverzicht waar je jouw gewogen gemiddelde en je werkelijke verbruik in Euro en m3 per maand kan vinden.
Een duidelijk overzicht bieden ze m.i. niet. Maar met een spreadsheetje, rekenmachine of kladblokje kom je een heel eind.
Simpel gezegd weet ANWB dat je X verbruikt hebt tegen Y tarief, Z betaald hebt, Q nog gaat betalen en R gaat verbruiken tegen T voorspeld tarief. Daar komt dan een schatting uitrollen.
De komende drie maanden zal je waarschijnlijk meer gas verbruiken dan de afgelopen drie maanden, hoe goed ANWB die verdeling voor jou voorspeld heeft weet ik niet. En jij waarschijnlijk ook niet gezien je situatie nieuw is.
De tarieven waarmee vooruit gerekend wordt mogen ze niet zelf verzinnen, de methode daarvoor is door ACM goedgekeurd/vastgelegd en voor alle dynamische leveranciers gelijk.
Je kunt bij ANWB wel maandelijks op het knopje [Herbereken Maandbedrag] klikken waarbij een wijziging in het voorspelde tarief meegewogen wordt.
De reactie hierboven dat het onder het kopje jaar wel terug te vinden is gaf mij inderdaad de info die ik zocht. De 800m3 lijkt tot nu toe geen mega gekke schatting.