Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
Raymond P schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:19:
@jassie256 Die geschatte 800m3 gaat bij ANWB gewoon in 12 delen, het tarief dat daarvoor geldt is wat bij het aangaan van je contract de verwachting was voor de komende periode.
Dat kan je bij ANWB ook terug zien op de maandelijkse voorschot factuur die je o.a. in je mailbox krijgt.

Op de website vind je onder facturen een kopje VKO/verbruikskostenoverzicht waar je jouw gewogen gemiddelde en je werkelijke verbruik in Euro en m3 per maand kan vinden.

Een duidelijk overzicht bieden ze m.i. niet. Maar met een spreadsheetje, rekenmachine of kladblokje kom je een heel eind.
Simpel gezegd weet ANWB dat je X verbruikt hebt tegen Y tarief, Z betaald hebt, Q nog gaat betalen en R gaat verbruiken tegen T voorspeld tarief. Daar komt dan een schatting uitrollen.
De komende drie maanden zal je waarschijnlijk meer gas verbruiken dan de afgelopen drie maanden, hoe goed ANWB die verdeling voor jou voorspeld heeft weet ik niet. En jij waarschijnlijk ook niet gezien je situatie nieuw is.

De tarieven waarmee vooruit gerekend wordt mogen ze niet zelf verzinnen, de methode daarvoor is door ACM goedgekeurd/vastgelegd en voor alle dynamische leveranciers gelijk.
Je kunt bij ANWB wel maandelijks op het knopje [Herbereken Maandbedrag] klikken waarbij een wijziging in het voorspelde tarief meegewogen wordt.
toon volledige bericht
Simpelweg 1/12 per maand is het dus niet. In het overzicht zie je een duidelijke zomerdip en winterpiek, ook op wat de anwb al voorspeld.

De reactie hierboven dat het onder het kopje jaar wel terug te vinden is gaf mij inderdaad de info die ik zocht. De 800m3 lijkt tot nu toe geen mega gekke schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:26
hapklaar schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:01:
Even checken of ik alles op een rijtje heb.

Even puur hypothetisch... Stel:

- In 2024 is de gemiddelde stroomprijs in een vast contract gelijk aan die van een dynamisch contract
Als een vergelijk maakt, doe dat dan tegen enkel tarief van een energieleverancier die dat als vast contract aanbiedt.
Daar er diverse energieleveranciers zijn die salderen per telwerk en bij een enkele kan je geen enkel tarief afsluiten als je een slimm meter hebt.

Edit: en kijk ook even goed naar de maandelijkse abbo /vaste leveringskosten , die kunnen varieren van 13ct tot 2,11 euro per dag (hoogste die ik heb gezien tot nu toe)

[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 12-12-2023 19:23 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:16
jassie256 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:14:
[...]

Simpelweg 1/12 per maand is het dus niet. In het overzicht zie je een duidelijke zomerdip en winterpiek, ook op wat de anwb al voorspeld.

De reactie hierboven dat het onder het kopje jaar wel terug te vinden is gaf mij inderdaad de info die ik zocht. De 800m3 lijkt tot nu toe geen mega gekke schatting.
@jassie256 Dat is hoe ANWB je maandelijkse voorschot berekend heeft.

De schatting van je jaarresultaat is een ander verhaal en volgt het ietwat complexere voorbeeld dat ik je gaf.
In de meeste gevallen komt een verbruiksprofiel wel redelijk overeen met de werkelijkheid, het voorspelde gemiddelde tarief voor een jaar zal iets minder accuraat zijn...

Onder "jaar" had ik geen geschatte kosten (die mocht ik zelf uitrekenen), enkel het geschatte verbruik en werkelijke kosten/verbruik. Maar als het voor jou duidelijk is: super! :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapklaar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 14:06
de Peer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:10:
[...]

'de gemiddelde stroomprijs' bestaat niet. Die is voor iedereen anders. En als je (na salderen) nog veel stroom moet inkopen kan dynamisch aantrekkelijker zijn.
Die is voor iedereen inderdaad anders, daarom gaf ik ook aan dat het een hypothetisch geval was. Voor vast is de gemiddelde kWh prijs gewoon de contractprijs en bij dynamisch is dit de prijs die ik heb betaald, gedeeld door het totale verbruik na een jaar, exclusief teruglevering. Ik stel hier dat dit gemiddelde in beide gevallen gelijk aan elkaar is.

Aangezien salderen bij een dynamisch contract anders werkt, in ieder geval bij Energyzero krijg je bij teruglevering gewoon het op dat moment geldende kWh tarief terug en wordt het niet van je jaarlijkse verbruik afgehaald zoals bij vast. Omdat de prijs per kWh op zonnige momenten lager is dan voorgenoemd gemiddelde, levert terugleveren bij vast dus altijd meer op en ben je in mijn fictieve geval dus als het goed is beter uit met vast.

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55

de Peer

under peer review

hapklaar schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:47:
[...]

Die is voor iedereen inderdaad anders, daarom gaf ik ook aan dat het een hypothetisch geval was. Voor vast is de gemiddelde kWh prijs gewoon de contractprijs en bij dynamisch is dit de prijs die ik heb betaald, gedeeld door het totale verbruik na een jaar, exclusief teruglevering. Ik stel hier dat dit gemiddelde in beide gevallen gelijk aan elkaar is.

Aangezien salderen bij een dynamisch contract anders werkt, in ieder geval bij Energyzero krijg je bij teruglevering gewoon het op dat moment geldende kWh tarief terug en wordt het niet van je jaarlijkse verbruik afgehaald zoals bij vast. Omdat de prijs per kWh op zonnige momenten lager is dan voorgenoemd gemiddelde, levert terugleveren bij vast dus altijd meer op en ben je in mijn fictieve geval dus als het goed is beter uit met vast.
Klopt, echter gaat de saldering van de belastingen wel op jaarbasis natuurlijk.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
[...]
Omdat de prijs per kWh op zonnige momenten lager is dan voorgenoemd gemiddelde, levert terugleveren bij vast dus altijd meer op en ben je in mijn fictieve geval dus als het goed is beter uit met vast.
Dat is alleen variabele deel, maar een energie rekening is meer dan alleen dat.
Ongeveer de helft van van de vast/variabele contract leveranciers brengt op de een of andere manier extra kosten in rekening als je teruglevert.
En dat is via alle posten mogelijk ook zelfs het kWh-enkeltarief, niet alleen vaste terugleverkosten, dat zijn er maar 4 of 6 per 1-1-2024.

Als je maar 2000kWh teruglevert wat je saldeert en je krijgt 10ct minder voor die teruglevering dan afname, dan mogen de overige kosten bij die vaste energieleverancier in totaal maar 200euro hoger liggen, alles meer is comfort dat je de negatieve dynamische uurprijzen niet in de gaten hoeft te houden met PV.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
[...]

Dat is een vooronderstelling van jou, die niet per definitie klopt. Door je auto op het juiste moment te laden en de omvormer uit te zetten bij sterk negatieve prijzen kun je een hoger bedrag per kWh terugkrijgen dan je betaalt. Zeker bij een oost-west-opstelling en/of een winderige winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:01

EmHaKa

spotswitch.net

In mijn geval (na een vol jaar uitproberen), is vast toch iets beter.
Een paar weken voor het einde van het jaar: https://spotswitch.net/energie-balans.pdf
De eerste alinea is het huidige jaar bij Zonneplan
De tweede alinea is als ik in was gegaan op het aangeboden contract van VandeBron eind 2022
De derde en vierde alinea is wat Eneco en Vattenfall nu aanbieden voor 2024
(uitgaande van hetzelfde verbruik als in 2023)
Opvallende punten:
- 1500 euro bespaard dit jaar, dus zeer goede keuze voor dynamisch
- maar dat is puur dankzij gas, want de elektriek was juist 150 euro duurder
- eigenlijk frustrerend, want ik doe mijn best maar Zeus (of Sol) bepaald de PV opbrengst
- vast is nu 100 euro goedkoper per jaar met als enig risico dat de gasprijs daalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@EmHaKa zie ik het goed dat zijn alleen de variabele vergeleken, wat zijn de bijbehorende vaste en eenmalige posten voor de jaarrekening?

In RL zie ik ook enige offertes/contracten in bedenktijd van andere, ook voor die geen PV hebben en echt dubbeltje 2x moeten omdraaien, zat er begin 2022 of 2023 niet zo heel veel verschil in en was >200 euro echt een uitschieter in de niet gebruiks afhankelijke posten, op moment zie ik echt forse verschillen in vaste leveringskosten, cashback, loyaliteitsbonus (2 of 3j vast) etc die alle samen de energierekening maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

spotswitch.net

Domba schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:43:
@EmHaKa zie ik het goed dat zijn alleen de variabele vergeleken, wat zijn de bijbehorende vaste en eenmalige posten voor de jaarrekening?
Klopt dit zijn alleen de variabele kosten, de vaste schelen niet veel: Vattenfall is weliswaar 45 dubbeltjes duurder dan Zonneplan per maand maar dat is relatief weinig.
Ook vdB was geen jaar, maar een kwartaal contract, dus die zouden vast met iets goedkopers zijn gekomen die andere 3 kwartalen.
Het gaat vooral om de algemene trend vast vs dynamisch (daar is dit topic voor geloof ik 8) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:41
EmHaKa schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:04:
[...]
Het gaat vooral om de algemene trend vast vs dynamisch (daar is dit topic voor geloof ik 8) ).
Ja voor iemand die meer opwerkt dan gebruikt... Dan is vast altijd goed, je krijgt iets terug, de terugleververgoeding, ipv de vrij slechte EPEX prijs in de zomer middagen.

Ik zie niet echt hoe 2023 dynamisch met 2024 vast vergelijken iets nuttigs zegt.

Endex Cal-24 staat op €100, of 10 cent per kWh, 12 met BTW. Ik zie niet waarom ik Eneco dan 33 cent min 15 EB = 18 moet betalen voor stroom. No thanks.

Dit is wat de markt denkt over prijzen volgend jaar, met risico opslag (endex altijd duurder dan epex):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdShdO3lAVws5w9B4pYHF4h95KE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zTSKdlOWPLLQZkIfkakawtpy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 13 december 2023 @ 02:11:
[...]

Ja voor iemand die meer opwerkt dan gebruikt... Dan is vast altijd goed, je krijgt iets terug, de terugleververgoeding, ipv de vrij slechte EPEX prijs in de zomer middagen.

Ik zie niet echt hoe 2023 dynamisch met 2024 vast vergelijken iets nuttigs zegt.

Endex Cal-24 staat op €100, of 10 cent per kWh, 12 met BTW. Ik zie niet waarom ik Eneco dan 33 cent min 15 EB = 18 moet betalen voor stroom. No thanks.

Dit is wat de markt denkt over prijzen volgend jaar, met risico opslag (endex altijd duurder dan epex):

[Afbeelding]
Je brengt mij enorm aan het twijfelen nu. Heb nu een contract per 01-01 voor 1 jaar afgesloten voor 0,28 per kwh en 1,28 per m3 (2024 belastingen). Dus kan er nog vanaf. Volgens jouw link (als ik het goed lees) verwachten ze voor stroom en gas een flinke daling komend jaar. Wat is nu handig om te doen? Dynamisch of toch vast? Gebruik helaas wel wat gas nog en lever niet meer terug dan ik verbruik.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@HekkeySE Futures hebben geen relatie met day-ahead tarieven.
Ze hebben wel een directe relatie met vaste tarieven. Wat de bovenstaande graph laat zien is dat je, als de trend doorzet, jaarcontracten kan krijgen tegen zakkende tarieven.

Dynamische tarieven hoeven die trends niet noodzakelijk te volgen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Raymond P schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:01:
Ze hebben wel een directe relatie met vaste tarieven. Wat de bovenstaande graph laat zien is dat je, als de trend doorzet, jaarcontracten kan krijgen tegen zakkende tarieven.

Ah, weer wat geleerd! Thnx!

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Raymond P schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:01:

Ze hebben relatie dat het een voorspelling is van macro marktomstandigheden. Verwachtte gasprijs, PV en wind capaciteit en grote projecten die online komen, etc. Voor 2024, 25 en 26 wordt verwacht dat elektriciteit goedkoper wordt, door steeds meer groene stroom en batterijprojecten en minder krapte op de gas markt.

De kwartaalprijzen geven ook ongeveer aan wat de te verwachten prijs is voor zomer en winterstroom, op EPEX. Als er geen gekke dingen gebeuren natuurlijk.

Ze hebben weinig relatie op de dagelijkse en per uur prijs die afhankelijk van weer heel anders kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door w00key op 13-12-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
EmHaKa schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:15:
In mijn geval (na een vol jaar uitproberen), is vast toch iets beter.
Een paar weken voor het einde van het jaar: https://spotswitch.net/energie-balans.pdf
Opvallende punten:
- 1500 euro bespaard dit jaar, dus zeer goede keuze voor dynamisch
- maar dat is puur dankzij gas, want de elektriek was juist 150 euro duurder
- eigenlijk frustrerend, want ik doe mijn best maar Zeus (of Sol) bepaald de PV opbrengst
- vast is nu 100 euro goedkoper per jaar met als enig risico dat de gasprijs daalt
Mooi overzicht! Ik deel alleen je conclusie nog niet helemaal.
Je geeft aan dat vast nu beter voor je is en dat het verschil vooral in de gasprijs zit.
Je kunt dan niet een aanbod van komend jaar vergelijken met de gasprijs van afgelopen jaar dynamisch.
De gasprijs heeft nu al een duikvlucht genomen, bij Zonneplan betaal je nu € 1,08 per m³ en als ik bij Vattenfall kijk is het € 1,28 per m³. Dat is toch een aardig verschil. Je hebt natuurlijk wel het risico dat de gasprijs ook weer stijgt. Als je het risico kan dragen zou ik het persoonlijk altijd doen.

Wel mooi te zien dat we vaak bezig zijn hier met de vraag of dynamisch wel of niet gunstig is met zonnepanelen en hier zien dat die verschillen klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loempia
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-03-2024
Heb je voor de Tibber Pulse (of andere P1 meter) een internetverbinding / wifi nodig? Ik woon in een appartement waarbij mijn meter buiten mijn woning in een aparte ruimte is waar geen internet/wifi is. Mocht dit zo zijn dan kan ik de P1 meter niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@w00key M.i. doet zo'n graph hier enkel verwarring zaaien gezien de geringe relatie met het topic.

Nieuws kan je dan ook net zo goed los posten, lange termijn voorspellen is knap lastig gebleken.
Het laatste nieuws is dat de groei van PV in Europa in '24 enorm af zal nemen, het effect daarvan zie je nog niet terug in die graph.

Futures zijn nu ook ietwat skewed door pogingen de meuk te stabiliseren. Vooral voor een partij die niet ruim vooruit heeft gekocht zou dat een vervelend nadeel kunnen zijn om te kunnen concurreren.
Zoals het er nu naar uit ziet lijkt er inderdaad geen echt tekort meer te zijn in '24, maar dynamisch zou komend jaar best duurder uit kunnen pakken dan die 18ct van Eneco die je aanhaalde.

Neemt niet weg dat ik ook écht niet voor meer dan 20ct all-in zou tekenen voor het komende jaar.

@Loempia Ja, de Pulse verbind je met een WiFi netwerk en heeft zelf geen andere radio.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loempia
Helaas, is er een andere manier om real time verbruik te zien? Zonder naar de meter te lopen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 12:58
@EmHaKa Mooi overzicht!

Ik was even snel aan het rekenen met de gasprijzen welke je daar hebt en de Dutch TTF Gas Futures.

Als ik de Vattenfall 2024 prijs pak van € 1.30 en ik reken even met de opslag van 8ct die zonneplan hanteert dan kom ik op het volgende:

EB 2024 70ct incl BTW

1.30 - 0.70 = 0.60

0.6 - 0.08 (opslag zonneplan) = 0.52

0.52 / 1.21 =~ 0.43

Dus kale prijs van 43ct ex btw

Als ik die terugreken naar de Futures prijs is dat ongeveer € 44,-

De prijzen die nu in de futures staan voor komend jaar zijn in de duurste maand nog 10% lager dan dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Loempia schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:38:
Helaas, is er een andere manier om real time verbruik te zien? Zonder naar de meter te lopen natuurlijk ;)
De Tweaker oplossing is dan natuurlijk om een camera aan een drone of een stofzuiger in te zetten. En die laten pendelen tussen wel en geen wifi dekking. Niet helemaal real-time natuurlijk.

Als er wel stroom is, en dan met name een stopcontact natuurlijk, zou je powerline kunnen overwegen om tóch WiFi dekking te realiseren.
Als dat echt geen optie is en je je voor dat inzicht volledig wilt binden aan 1 leverancier dan heeft Zonneplan de Connect dongle die via 4G semi-realtime data in hun app toont.

Of er al andere dongles zijn weet ik niet. Er is wel een apart topic voor waar wat meer kennis aanwezig is, bijvoorbeeld:
Haseo in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-05 00:16
Zonneplan een optie voor je?
Hun Zonneplan Connect P1 meter werkt via het mobiel netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 17:04
De 'real-time' data die je in al die apps van leveranciers ziet is niet echt real-time, daar zit echt een flinke vertraging tussen. Ze zouden dat dan ook niet als real-time moeten presenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Raymond P schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:30:
@w00key M.i. doet zo'n graph hier enkel verwarring zaaien gezien de geringe relatie met het topic.
Niet mee eens. Hier gaat het vaak genoeg over vast vs dynamisch, voor vast weet je een prijs, namelijk de offerte of webpagina. Om goed te vergelijken heb je ook voor dynamisch een schatting nodig.

Voor dynamisch heeft de future markt ook een voorspelling, namelijk de prijs voor als je stroom wilt kopen in whatever tijdvak, bijvoorbeeld kwartaal 3, 2024. Hoe die prijs tot stand komt doet er niet toe, het is gewoon zo. Kopers en verkopers zijn het er mee eens en vinden het beide prima om stroom aan te bieden of af te nemen voor dat bedrag.

En die klopt tot nu toe vrij goed met de dynamische prijs, op geopolitieke verstoringen na. Niet te voorspellen invloeden buitengelaten heb je wordt er voorspeld met groene energie capaciteit en in/verkoop afspraken die al gemaakt zijn voor bijvoorbeeld LNG, olie en kolen.

De termijnmarkt bepaalt voor mij of het loont om vast te gaan, en dat is een grote nee op dit moment.

Als aanbieders 9 cent stroom van de ENDEX plus 13 EB, plus BTW vragen, 27 cent all in, sure thing, daar wil ik wel voor tekenen. Energiemaatschappijen gooien nu nog een flinke marge overheen, dat zie je ook terug in marketing acties, waar denk je dat het budget vandaan komt om cashbacks en cadeaubonnen te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Vorig jaar was gas >1.80 en stroom >0.50 voor deze periode.
Naar mijn mening klopt daar niet veel van. Buiten het geopolitieke om verandert er momenteel gewoon te veel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Raymond P schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:58:
Vorig jaar was gas >1.80 en stroom >0.50 voor deze periode.
Naar mijn mening klopt daar niet veel van. Buiten het geopolitieke om verandert er momenteel gewoon te veel.
En dat mag, dat is je mening. Als je dat vindt dat er momenteel teveel verandert moet je vooral voor vaste prijzen gaan.

Endex is vooruit inkopen voor grotere bedrijven (EPEX plus al vast wat blokjes va x MWh inkopen) en voor ons een kijkje in wat de prijs wordt zonder gekke onvoorspelbare dingen a la Israel en Oekraïne. Verkopers (producenten) zijn ook niet gek en gaan niets voor te weinig aanbieden. En omgekeerde voor afnemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Zowel voor stroom als gas is dynamisch nu significant lager dan de futures waren. Wellicht duidelijker als ik het zo neerzet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Raymond P schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:54:
Zowel voor stroom als gas is dynamisch nu significant lager dan de futures waren. Wellicht duidelijker als ik het zo neerzet.
Het maakt ook nog uit wanneer je inkoopt he, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Had ik maar een werkende glazen bol, daar is goed mee te verdienen.

De prijzen waren enorm hoog toen Rusland kapte met leveren en zakte gestaagd toen het rustiger werd, en helemaal toen de gasvoorraden heel snel 95%+ vol zaten afgelopen zomer. Het was even +€10 met de Gaza incident maar ik vond de laatste q4-23 prijzen aardig kloppen met EPEX nu.

Dus, [citation required], welke ENDEX future klopte niet met welke EPEX, en welke inkoopmoment pak je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:37
w00key schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:24:
[...]
Als aanbieders 9 cent stroom van de ENDEX plus 13 EB, plus BTW vragen, 27 cent all in, sure thing, daar wil ik wel voor tekenen. Energiemaatschappijen gooien nu nog een flinke marge overheen, dat zie je ook terug in marketing acties, waar denk je dat het budget vandaan komt om cashbacks en cadeaubonnen te betalen?
Dat kon een tijdje geleden bij Engie, 1 jaar vast ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9He4g8IN_jNlT6wpbb73xiwcFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPxzpS8iqxDT8WadlSTxkZed.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@w00key Q4 '23 en nov/dec gepeild in nov/dec '22, Year ahead dus. Hetzelfde is toen kort hier besproken.
Overigens ben jij degene die de stelling maakt dus mag jij laten zien dat het de afgelopen jaren een goede bron is geweest om voorspellingen te maken.

Rusland is niet gekapt met leveren, wij zijn gestopt met afnemen. Soort van. Er komt vandaag ook gewoon weer Russisch LNG aan in Nederland. Op Europees niveau is dat meer dan 20% Russische LNG van het totaal.
Niet dat dat direct uitmaakt, al heeft dat er wel toe geleid dat er Europees gezien nu minder onderling met elkaar geconcurreerd wordt wat tot prijsstabilisatie geleid heeft.
Deel van de redenen dat er afgelopen maanden voldoende aanbod is geweest om gasturbines 'relatief goedkoop' te laten draaien is de ingezakte economie en verminderde vraag naar gas in Azie.
Als dat aantrekt kan variabel en day-ahead niet meer prijscompetatief zijn met een contract wat nu voor een jaar afgesloten wordt en al ingekocht is.

Het vervelende van de nieuwe afhankelijkheid van LNG is dat zo'n bootje gewoon weg kan varen als de inhoud niet gecontracteerd is, opslag is beperkt en het stroomt niet toch al door de pijpen.
Eea is afhankelijke van wat de bodemprijs LNG is, dat is mij niet duidelijk. Het 20% aandeel van gas in energieopwek heeft, in perioden waar hernieuwbaar het af laat weten, iig een significante invloed op day-ahead tarieven.
Daarbovenop bestaat de link tussen stroom en gasprijzen ook nog steeds.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Raymond P schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:12:
Rusland is niet gekapt met leveren, wij zijn gestopt met afnemen.
Rusland is al in 2021 begonnen met de gaskraan dicht te draaien en dat werd alleen maar erger in 2022. Dit zie je ook terug in de dynamische gastarieven, die begonnen al flink te stijgen vanaf zomer 2021.

2021: Russia is pumping a lot less natural gas to Europe all of a sudden — and it is not clear why
2022: Gazprom stopt met leveren van gas aan Nederlandse Gasterra vanwege conflict over betaling
2022: Russia will not resume gas supplies to Europe until sanctions lifted, says Moscow

Ik ben wel benieuwd wat de gasprijzen de komende maanden gaan doen nu we grotendeels verlost zijn van deze praktijken. We zien deze maand al een mooie daling in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@user109731 Begin '21 stonden ze dan ook al een legertje te verzamelen aan de grens.
Niet betalen / bevriezen van rekeningen of sancties bij wel leveren is m.i. ook een valide reden om niet meer te leveren, lopende contracten zijn ze (helaas) dan ook allemaal nagekomen zolang er betaald wordt.
Permanente sluiting van Yamal en Nord Stream heeft natuurlijk ook niet geholpen. In '24 loopt het transit contract met Oekraïne ook af.
Echte tekorten waren er ook niet achteraf gezien, het was vooral de paniek die de prijs deed opdrijven. Het kort wegvallen van alternatieve stroomproductie of gastoevoer had veel meer effect op de day-ahead markt.

We zijn daar iig dus echt nog niet vanaf, die genoemde 20% is enkel wat met Russische vlag hier aankomt. LNG met nationaliteitscrisis zit daar niet bij. M.a.w. volgend jaar hebben we gewoon Turkse LNG. :)

De komende maanden zijn inmiddels wel beter te voorspellen, ziet er retestabiel uit. De voorraden zitten goed vol en zal deze week nog wat stijgen. De EU group buy vraag voor Q1 '24 is bijna helemaal gematched.
Vrijdag of maandag zal je vast wel weer kort actietarieven zien voor vaste gascontracten.

Zolang er niet spontaan iets escaleert in Azerbeidzjan en er weer een gasbron gehandicapt raakt natuurlijk. Dat zal vast pas ná het sluiten van het een na laatste pijpje gebeuren. :P

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Loempia schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:29:
Heb je voor de Tibber Pulse (of andere P1 meter) een internetverbinding / wifi nodig? Ik woon in een appartement waarbij mijn meter buiten mijn woning in een aparte ruimte is waar geen internet/wifi is. Mocht dit zo zijn dan kan ik de P1 meter niet gebruiken.
meeste zijn wifi maar hoe ver is het wel niet? Een esp8266 doet het hier ook in de schuur achter in de tuin met een accesspoint in dichtsbijzijnde slaapkamer, ze hebben niet de volle mep wifi ontvangst nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:09

HermanGast

Exige GT3

Wat is realtime…. Ik zou een tussenmeter plaatsen, op de plek waar de stroom binnenkomt en waar je wel netwerk dekking hebt. Bijvoorbeeld een EM24 met refresh rate van 600ms. (Een P1 op V4 meter doet maar 1 meterstand per 10sec. V5 doet 1 per seconde.)
Hard realtime wordt lastiger, dan is de Victron VM-3P75CT met 100ms per meting over de CAN bus nog best een aardige.

[ Voor 35% gewijzigd door HermanGast op 14-12-2023 05:51 ]

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:58
https://www.youless.nl/home.html

• Loempia
bouwfraude schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:57:
[...]

meeste zijn wifi maar hoe ver is het wel niet? Een esp8266 doet het hier ook in de schuur achter in de tuin met een accesspoint in dichtsbijzijnde slaapkamer, ze hebben niet de volle mep wifi ontvangst nodig.
Mijn router hangt in de meterkast bij de achterdeur. Ik moet nog een stuk buitenom, door een gezamenlijke ruimte, de ruimte in waar alle meters hangen die vervolgens ook weer in een kast zitten. Niet echt bevorderlijk voor signaal..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb sinds april dynamische tarieven en heb nu uitgerekend wat mijn gemiddelde kosten per kwh waren. 22 cent, waar zo'n 32 cent de huidige prijs is voor vaste tarieven, dus een mooie besparing van 1/3 van wat ik anders betaald had.

Ik heb stadsverwarming en mijn grootste verbruikers zijn elektrische boiler, wasmachine en vaatwasser. De laatste 2 staan 's nachts of in het weekend gepland. De boiler staat aan van 14.00 - 16.00 en van 02.00 - 04.00, dat zijn meestal de goedkoopste uren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QkHR2TgUSfK9n8saNn2O_jbaaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/crAp8ENUDHIPlAX8iPnBPOty.png?f=fotoalbum_large

Wellicht interessant stukje inzicht voor anderen. Ik heb dus geen 'slim' geprogrammeerde apparaten, maar op een simpele manier profiteer ik zoveel mogelijk van de laagste tarieven.

[ Voor 14% gewijzigd door disbehave op 14-12-2023 12:57 ]

• Raymond P
Is dat toevallig inclusief vermindering energiebelasting?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55

de Peer

under peer review

En zonder zonnepanelen neem ik aan? Anders is het geen zuivere vergelijking

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:52

knakworst

Get more sats!

Raymond P schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:19:
Is dat toevallig inclusief vermindering energiebelasting?
Dit lijkt inclusief alle vaste kosten, dat is minus 13 euro per maand. Dat geeft wel een vertekening van 3 a 4 cent.

edit 655,87/2523,48 = 25,99 cent per kwh. NB: Dit is gecorrigeerd voor Stedin netbeheer standaard aansluiting...

Vanaf april tot en met september wellicht de boiler alleen op de middag zetten van 13 uur tot 17 uur. Ik denk dat dat voordeliger is vanwege de zonne-energie..

[ Voor 32% gewijzigd door knakworst op 14-12-2023 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Op zich niets mis mee als je dat zo wilt berekenen voor jezelf. Maar vergelijken met die 32ct gaat dan lastig.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
disbehave schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:56:
Wellicht interessant stukje inzicht voor anderen. Ik heb dus geen 'slim' geprogrammeerde apparaten, maar op een simpele manier profiteer ik zoveel mogelijk van de laagste tarieven.
Op HomeWizard P1 kan je ook dynamische verbruik en prijzen zien. Die zijn wel zuiver, als je je inkoopkosten goed hebt ingesteld.

Geen zonnepanelen, wel warmtepomp (airco), droger, vaatwasser, wasmachine - aflopend in verbruik. De eerste is goed voor 1920 kWh dit jaar vanaf 01-01-2023

€1495 / 5102 kWh = 29.3 cent all in.

Ter vergelijking, de Eneco variabel contract die ik voor mijn ouders z.s.m. had opgezegd had een tarief van 58 cent dal, 78 cent piek tussen 01-01-2023 en 21-01-2023 (snelste overstapdatum). Gemiddelde dynamische tarief van 01-2023 is 16 cent ex EB, plus 15 EB plus 2 kosten = 33 cent als je dynamisch zit en je verbruik perfect verspreid was over alle uren.

Ik betaalde 105.15 EPEX + 94,26 EB/kosten / 605.60 kWh = 32.9 cent per kWh, incl alles. Eneco vroeg 100% meer.

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Willempie27 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:41:
[...]

Volgens mij kan alsnog. Bij het aanmelden heb ik geen code invoert. Later pas hoorde ik over de code en heb die alsnog ingevuld.
Ik denk niet meer dat het kan, maar waar kon je alsnog de code invullen? Ik zie het iig niet in de app.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 13:50
xileS schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:04:
[...]

Ik denk niet meer dat het kan, maar waar kon je alsnog de code invullen? Ik zie het iig niet in de app.
Ik denk bij tegoed. Heb het contract in december afgesloten en de code 8 Jan ingevoerd. Maar wel voordat het daadwerkelijk in ging want dat was 10 Jan.

• xileS
  • Niet online
Willempie27 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:27:
[...]

Ik denk bij tegoed. Heb het contract in december afgesloten en de code 8 Jan ingevoerd. Maar wel voordat het daadwerkelijk in ging want dat was 10 Jan.
Ja ik heb idd ook bij tegoed gekeken, maar daar zie ik alleen "nodig vrienden uit" staan. Dus ik ga maar ervanuit dat het helaas niet meer mogelijk is.

Mijn contract had ik vorig week vrijdag aangevraagd via overstappen.nl. Vandaag pas mailtjes van Tibber, maar contract gaat eind van deze maand in volgens Tibber.

/edit

via de chat is het volgens mij handmatig gelukt via een medewerker :)

[ Voor 6% gewijzigd door xileS op 14-12-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:33
Zijn er hier nog mensen bekend met de jaarafrekening van Zonneplan?

Zijn ze er nog snel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 13:29
Paar maanden geleden was dat een kwestie van dagen, geld had ik ook meteen op mijn rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:03

Hans1956

Pixel 8 Pro

Mijn energiejaar met Zonneplan liep tot 1 december, op 6 december had ik de jaarafrekening en een paar dagen later had ik mijn tegoed op mijn rekening.
Dus redelijk snel.

[ Voor 6% gewijzigd door Hans1956 op 15-12-2023 21:01 ]

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Zonneplan jaarrekening zojuist binnen na 10 dagen van einde, netjes allemaal en zeer uitgebreid , moet helaas wel bijbetalen had niet verwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 12:05

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Deldenaar schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:54:
Zonneplan jaarrekening zojuist binnen na 10 dagen van einde, netjes allemaal en zeer uitgebreid , moet helaas wel bijbetalen had niet verwacht...
Hmm, uit angst en ervaring met andere energieleveranciers heb ik mijn termijn betaling teruggeschroefd door mijn verbruik te minimaliseren. Bij Oxio heeft het 9 maand geduurd en ook Essent was 4 maand te laat met uitbetalen. Ik zet nooit meer geld ‘weg’ (lees: te veel betalen). Wel goed om te lezen dat Zonneplan hier zo prompt mee is. Mijn contract loopt tot april 24 dus we wachten even af of het normaliseert — bijbetalen wordt het sowieso.

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Deldenaar schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:54:
Moet toch even mijn bevinding corrigeren mbt bijbetalen, na extra controle is gebleken dat de voorschoten/facturen die reeds betaald waren maar over een periode van 10 maanden is genomen terwijl verbruik wel over 12 maand ging, dus ik zou niet bij hoeven te betalen maar zou geld terug krijgen, waarom dit zo is bij zonneplan...???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
jan € 0.83
feb € 0.83
mar € 0.83
apr € 0.29
mei € 0.27
jun € 0.29
jul € 0.26
aug € 0.29
sep € 0.29
okt € 0.28
nov € 0.29

Overzichtje van de gemiddelde prijs per kWh bij de ANWB van de afgelopen maanden bij mijn verbruik.

Volgens mij is de overstap maand wel te zien.
Dit is zonder vastrechten en vermindering energiebelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Deldenaar schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:16:
[...]

Moet toch even mijn bevinding corrigeren mbt bijbetalen, na extra controle is gebleken dat de voorschoten/facturen die reeds betaald waren maar over een periode van 10 maanden is genomen terwijl verbruik wel over 12 maand ging, dus ik zou niet bij hoeven te betalen maar zou geld terug krijgen, waarom dit zo is bij zonneplan...???
Zonneplan chat zegt dit:
---
Dat klopt! Op je jaarafrekening zie je 10 termijnen staan. Dit komt omdat we in juli zijn overgestapt naar het dynamische voorschot. Hierdoor heb je voor de maand juli geen vaste kosten (energiebelasting, netbeheerkosten, vaste leveringskosten) betaald. Ook de maand waarin je contract is gestart, wordt niet meegerekend omdat de factuur achteraf werd verstuurd. Deze kosten moeten nog worden bijbetaald. Dit kunnen we helaas niet veranderen, anders lopen we volgend jaar tegen hetzelfde probleem aan. 😊
---

Hier hetzelfde namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Laatst online: 00:23
Ik heb gas de deur uit gedaan, en heb een elektrisch contract, wat ik dacht 30 cent was, maar na controle dus 38 cent is. (Inc. btw). Ik lever grofweg 5000 kWh terug aan het net en verbruik 7500 kWh.

Om nu op te zeggen kost me 50 euro opzegboete en ik loop de 'korting' mis, dus dat scheelt mij 100 euro. Contract loopt nog tot maart 2025.

Simpele berekening, nu kost het me dus 2500*0,38 950 euro. Dynamisch zou dan al onder de 850 uit moeten komen.

Ik heb een WP (3000 kWh), elektrische auto (3000 kWh), dus heb wat ruimte om te spelen.

Ik kan denk ik wel het verbruik per uur exporteren in Home Assistant, dus als ik de prijzen van afgelopen jaar ernaast kan leggen kan ik iig eens kijken op welke prijs ik nu al uit was gekomen zónder bijzondere optimalisaties.

Weet iemand waar ik de prijzen per uur van 2023 kan vinden?

Mijn doel is wel om niet edere dag bezig te moeten zijn met het goedkoopste uur, dus ik wil wel wat dingen automatiseren, zoals de auto bijv. laden tot 50% en de resterende 50% in de laagste 2/3 uur van de dag. Dat moet haalbaar zijn. WP is wat lastiger, maar DHW kan ik bijv opwarmen in de laagste uren én bij negatieve prijzen.

Zonnepanelen kan ik evt uitzetten bij negatieve prijzen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 11:15

GerritGekke

Gamechanger

Gisteren door Ketel Klets een video geplaatst op Youtube: Zonnepanelen uitschakelen bij negatieve stroomprijs.

SolarEdge heeft een nieuwe functie in de app gebouwd om DC-zijdig (in de omvormer) de zonnepanelen uit te schakelen bij een negatieve stroomprijs (note: AC schakelen is niet fijn voor de omvormer). Geen extra hardware noodzakelijk.

SolarEdge heeft hier zelf een whitepaper over gepubliceerd met nog wat meer tekst en uitleg, gericht op de Nederlandse energiemarkt. Dit maakt de sport om te verdienen aan de energierekening weer een stapje eenvoudiger.

Hopelijk volgen andere merken ook met deze ontwikkelingen.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-05 23:49
Klopt helemaal. Dit was hier ook al een paar dagen geleden gemeld door Taro

Zie: Taro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

[ Voor 40% gewijzigd door N0EL op 17-12-2023 16:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 31-05 13:21
Mijn goodwe omvormer kan ik via HomeAssistant "uitschakelen" door de "export limit" op 0% te zetten bij negatieve energieprijzen.

Voor de liefhebbers: https://github.com/hmmbob...or/Outside/solar.yaml#L95

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-04 09:27

Swerfer

Hmm...

Hmmbob schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:18:
Mijn goodwe omvormer kan ik via HomeAssistant "uitschakelen" door de "export limit" op 0% te zetten bij negatieve energieprijzen.

Voor de liefhebbers: https://github.com/hmmbob...or/Outside/solar.yaml#L95
Bij Growatt kan je ook makkelijk de opbrengst op 0 zetten. Ik heb een Zigbee relais die 2 pinnen in de extra connector doorverbinden bij negatieve prijzen...

Swerfer in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

[ Voor 8% gewijzigd door Swerfer op 17-12-2023 22:22 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

spotswitch.net

I-King schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:58:
Weet iemand waar ik de prijzen per uur van 2023 kan vinden?
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst...
Zowel positief als negatief (hoge gasprijzen vanwege de oorlog)
Als je toch door wilt: van welke provider wil je de prijzen (of de bronprijzen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 12:05

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

GerritGekke schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:22:
Gisteren door Ketel Klets een video geplaatst op Youtube: Zonnepanelen uitschakelen bij negatieve stroomprijs.

SolarEdge heeft een nieuwe functie in de app gebouwd om DC-zijdig (in de omvormer) de zonnepanelen uit te schakelen bij een negatieve stroomprijs (note: AC schakelen is niet fijn voor de omvormer). Geen extra hardware noodzakelijk.

SolarEdge heeft hier zelf een whitepaper over gepubliceerd met nog wat meer tekst en uitleg, gericht op de Nederlandse energiemarkt. Dit maakt de sport om te verdienen aan de energierekening weer een stapje eenvoudiger.

Hopelijk volgen andere merken ook met deze ontwikkelingen.
Zo te zien maken ze gebruik van het kale tarief (wat je wilt) van ENTSO-E DayAhead prijzen.
Ik zelf heb het ooit met de PowerFactor in HA ingesteld - werkt feitelijk net zo goed plus je kan zien wanneer er geschakeld is — dat zie je in de app van mySolarEdge niet terug.

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:21
Is het bij de Tibber app normaal dat je nadat de Pulse is goed is verbonden en je je realtime verbruik ziet, je geen realtime verbruik meer ziet zodra je op je homescherm bent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNqGMB3YDirF0Xh1IS7pStQfFXU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/riR0du8p0BJTgHPoWAo8ZtYz.png?f=fotoalbum_large

Een power up toevoegen kan wel maar dan zegt ie dat de Pulse al is verbonden en ik alle power ups al heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qzv0I9W9mMHpEbTEgGVAyw7umuw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dupVNbZ2QkBcFEsBaSMn54bo.png?f=fotoalbum_large

Als ik de Pulse loskoppel en opnieuw verbind zie ik aan het einde van de koppel wizard wel weer mijn realtime verbruik. Maar zodra ik dat verlaat, kan ik daar niet meer komen..

EDIT:
drommels!! Je moet daarna op het wieltje op het homescherm drukken om daar nog expliciet de Pulse aan te vinken! Niet heel logisch dat dat nodig is na het initieel verbinden..

[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 18-12-2023 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-05 23:49
Klik even op het tandwieltje (rechts boven) en vink dan Tibber Pulse aan
Al gevonden zie ik :-)

[ Voor 17% gewijzigd door N0EL op 18-12-2023 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
  • Laatst online: 24-05 13:23
Next energy geeft aan de onbalans markt open te willen stellen voor particulieren met thuisbatterij. Iemand zich hier al in verdiept? Ik heb de vraag gesteld of dit ook met een bestaande batterij kan (in mijn geval growatt) en wat daar voor nodig is

Zij bieden Huawei aan in combinatie met een eigen gateway.

https://www.nextenergy.nl...balansmarkt-thuisbatterij

[ Voor 9% gewijzigd door rft80 op 19-12-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Wilde gok, maareh... Benodigdheden: welkomst-borg. :9

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
rft80 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:07:
Next energy geeft aan de onbalans markt open te willen stellen voor particulieren met thuisbatterij. Iemand zich hier al in verdiept? Ik heb de vraag gesteld of dit ook met een bestaande batterij kan (in mijn geval growatt) en wat daar voor nodig is

Zij bieden Huawei aan in combinatie met een eigen gateway.

https://www.nextenergy.nl...balansmarkt-thuisbatterij
Ben benieuwd of er specialisten zijn in dit topic die deze alinea eens willen besnuffelen en "narekenen":
Het rendement van een thuisbatterij
Hoeveel je jaarlijks kan terugverdienen met een thuisbatterij ligt aan het vermogen en de capaciteit van jouw batterij. Naast de onbalanswinst hierboven, kan je rekenen op een besparing van ongeveer €0,12 per kWh per dag. Een batterij met een capaciteit van 10 kWh zou op jaarbasis 3.900 kWh verhandelen, oftewel (3.900 x 0,12) €468 per jaar. Voeg de onbalanswinst daarbij op en je kijkt naar een terugverdientijd van ongeveer 9 jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 13:50
tcw82 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:45:
[...]

Ben benieuwd of er specialisten zijn in dit topic die deze alinea eens willen besnuffelen en "narekenen":

[...]
Nou om al aan 3900kWh te komen met 10kWh accu betekend dat je hem meer als 1 keer per dag helemaal op moet laden en ontladen. Er zijn tevens verliezen en deze maand is totaal niet interessant.
Ik weet ook niet waar die 12ct vandaan komt? Verschil tussen hoogte en laagste tarief?

Het zou mooi zijn als er ooit iets komt als bitcoin maar dan voor de onbalans markt. Waar je zelf kan aangeven hoeveel stroom je hebt of juist kan afnemen en voor welke prijs. Met een rating voor de gebruiker of de order wel is uitgevoerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:36
[...]

[...]
Als er staat EUR 0,12 per kWh per dag, dan gaat dat denk ik niet om het verbruik (want dan zou er alleen 'per kWh' staan). Ik denk eerder dat dat de inschatting is aan wat je gemiddeld per kWh aan capaciteit kunt verdienen door arbitrage op de dynamische tarieven. Bovendien: met 10 kWh capaciteit 3900 kWh verhandelen op jaarbasis lijkt me wat veel. Want dat is meer dan 10 kWh per dag verhandelen, terwijl je maar maximaal 10 kWh kunt opslaan en terugleveren.

Dus bij een capaciteit van 10 kWh is dat dan EUR 0,12 * 10 kWh * 365 dagen = EUR 438 per jaar. OK scheelt maar een paar tientjes, maar er zullen zeker dagen zijn waar je minder verhandelt.

De vraag is of in die EUR 0,12 ook rekening is gehouden met verliezen bij laden en ontladen. Ook zal de capaciteit van de batterij in de loop van de jaren gaan afnemen, zeker met dagelijkse cycli van volledige ontlading (anders kom je niet aan die 10 kWh per dag).

Tot slot: is die EUR 0,12 per kWh aan arbitrage wel realistisch? Daarvoor zou je in de historische gegevens moeten duiken. Er zijn afgelopen jaren zeker dagen geweest waar het verschil gigantisch was, maar de vraag is of dat representatief is voor de toekomst. Maar vandaag en gisteren was de maximale spreiding maar EUR 0,06. Op de dagen met heel veel overaanbod van zon en wind zul je dan wel weer (veel) meer kunnen verdienen, hoewel je altijd beperkt bent tot die 10 kWh per dag verhandelen. Bovendien zijn dat soort dagen zeldzaam. Je zult in elk geval bijna perfect moeten schakelen om dit gemiddelde van EUR 0,12 te realiseren.

Er was onlangs een uitgebreid artikel van Tweakers over thuisbatterijen, met als conclusie dat het alleen op basis van arbitrage nog geen goede business case is. Voor die 10 kWh batterij ben je bij Next Energy EUR 9000-9500 kwijt, dus de terugverdientijd op die basis is ruim 19 jaar op basis van hun twijfelachtige EUR 468 per jaar verdienen en de goedkopere 1-fase batterij. Voor 3-fase en het iets ongustiger (maar nog steeds optimistische) EUR 438 per jaar is het 21,7 jaar. In beide gevallen gaat die batterij het bij lange na niet halen wegens degradatie.*

De onbekende factor is wat je via de onbalans markt gaat krijgen van dit bedrijf. Next Energy claimt dus dat je terugverdientijd daardoor terugloopt naar 9 jaar. Maar ik heb het gevoel dat zij er toch het meest van profiteren. Ze laten jou immers de batterij en installatie betalen (maken ze ook nog eens marge op) en strijken vervolgens een deel van de vergoeding op. Ik vermoed dat hun terugverdientijd ruimschoots lager gaat zijn dan 9 jaar en dat hun risico veel lager gaat zijn :9~ :9~ :9~

Punt is alleen dat je als particulier niet mee kunt doen op de onbalans markt. Dan ben je dus afhankelijk van Virtual Power Plant concepten.

* De uitzondering is zelfbouw accu. Daarmee kun je veel besparen op de batterij en installatie, waardoor de investering veel beter kan renderen (hoewel nog altijd niet zo dat je er rijk van wordt). In mijn optiek moet de prijs van een thuisbatterij naar het niveau zoals dat nu voor auto's al bestaat: EUR 100-150 per kWh. Bij Next Energy betaal je nu echter EUR 900-950 per kWh (voor de 10 kWh batterij). Bij de 30 kWh installatie gaat het al naar EUR 666 per kWh, maar ook dat is in mijn optiek nog te hoog.

[ Voor 9% gewijzigd door bilgy_no1 op 19-12-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Zolang salderen van toepassing is is de 12 cent winst per kWh is complete onzin inderdaad - in de zomer lukt af en toe dit in de winter bij lange na niet. Heb je 15cent spread voor nodig incl verlies.

Draai sinds april een 15kwh/8kva batterij, verlies van 10% gemiddeld , dit loopt sterk op nu het kouder is.

Daarom ook de sterke interesse in onbalans. Vraag is of dit een jedlix model wordt (zij controleren op afstand en betalen fixed vergoeding) of dat je hier zelf kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]

[...]
De verliezen van 10-20% worden niet meegenomen en 3900kWh is vaker dan 1x per dag welke blijkbaar exclusief handels-accu alleen voor laden en ontladen naar net wordt gebruikt en niet 1 kWh voor eigen verbruikers wordt gebruikt. Dit lijkt meer op een constructie dat de energieleverancier geen 1MW of grotere accu kan vinden met een grrotverbruikers netaansluiting om ruimte op te huren, maar daarvoor heel veel 10kWh units op een kleinverbruikers wil inzetten. In feite verhuur je alleen een deel van je aansluitcapaciteit( voor hoeveel jaar? Bedenk wel dat er al langere tijd voor een bandbreedtemodel wordt gepleit door netbeheerders, je aansluiting moet minimaal je verbruikers plus 5kW voor laden zijn) en het zit dan in de details wie de investering bekostigd en wie de kosten draagt voor het verlies en eigenverbruik van deze accu. Voor het handelen op onbalansmarkt is 1MW het mininium vermogensblok, hoe zit het dan als er onvoldoende deelnemers zijn of is energieleverancier eigen onbalans compenseren zodat ze niet tot 5 minuten voor verbruik nog hoeven te kopen of verkopen op de energiemarkt.
Verder je hebt het over een sprinter, wat is de kWh-opslag/kW verhouding, in hoeverre is systeem daarvoor ontworpen en wie draagt de kosten van reperatie etc, want met het voorbeeld van 0,5C als die kwartier momenten dagelijks dichtbij elkaar haal je niet eens de 9 jaar door veel te hoge celtemperaturen en chemische veroudering loopt de interne weerstand op en ook de verliezen
(Een bestaand of systeem van ander merk zal niet passen in hun aansturing)

Ik ben bezig voor mijn systeem de verliezen uitgesplitst te krijgen omdat ik van ca 300 cycles naar 500 cycles/jaar laten oplopen voorzover het kan. Ik heb een gemengd systeem, waarbij eigenverbruik van goedkope kWh's eerst komt en daarna pas handel, dat is een heel stuk complexer.
Ik heb een vlot systeem, maar een van mijn problemen is cel-temperaturen die oplopen als ik meerdere uren boven 0.3C gebruik voor LFP (leeg naar vol in 3 uur, geeft een celtemperatuur verhoging van 15graden) , dat is op te lossen door een grotere kWh-opslag/kW verhouding of wel lager rond 0,2C gebruik , want levensduur van mijn LFP-cellen is minder dan de helft bij gebruik bij cel temperaturen rond 45 graden dan 25 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Zonder salderen betaal je voor laden energiebelasting en ontladen krijg je het niet terug. Dan is handelen bijna nooit voordelig, alleen als stroom gratis is van je eigen dak kan je laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 00:01
w00key schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:40:
Zonder salderen betaal je voor laden energiebelasting en ontladen krijg je het niet terug. Dan is handelen bijna nooit voordelig, alleen als stroom gratis is van je eigen dak kan je laden.
Waarom allemaal zo negatief. Ik doe nu al een beetje handelen op basis van uurprijzen, en dat drukt de maandfactuur substantieel voor mij. Er verandert maar weinig, alleen dan handelen per kwartier ipv per uur. Ik verdien het meest als de prijsverschillen op een dag wat groter zijn, bij onbalans neem ik aan dat dat nog een slagje meer is, dus verdien ik beetje meer. Prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Faceless schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:01:
[...]

Waarom allemaal zo negatief. Ik doe nu al een beetje handelen op basis van uurprijzen, en dat drukt de maandfactuur substantieel voor mij. Er verandert maar weinig, alleen dan handelen per kwartier ipv per uur. Ik verdien het meest als de prijsverschillen op een dag wat groter zijn, bij onbalans neem ik aan dat dat nog een slagje meer is, dus verdien ik beetje meer. Prima.
Dat is met salderen. Je betaalt zonder salderen 17 extra aan belasting voor laden, met verlies moet je dus 20 cent verschil hebben voordat je break even draai.

Zie bijvoorbeeld https://pure-energie.nl/a...dImageWzIwODQsMTI1MV0.jpg - als je stroom gaat inkopen in 2031 betaal je altijd per kWh de EB plus BTW. Dan moet dat gat tussen hoog en laagtarief wel erg hoog zijn om rendabel te worden.

Ik vind het erg zonde van je geld om nu een accu te kopen, deze regels maken het voor kleine gebruikers onmogelijk om rendabel het net te helpen balanceren. En dat begint al in 2025 met 64% salderen dus 36% EB/BTW mag je al betalen dan, ~6 cent minder marge.

[ Voor 28% gewijzigd door w00key op 19-12-2023 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
[...]

Er komt wel iets meer kijken bij de onbalans markt. Om te beginnen moet je dan ook de gevraagde hoeveelheid vermogen leveren of af te nemen. Doe je dat niet, dan levert dat een flinke boete op. Bovendien moet je op die markt met aanzienlijke vermogens werken en daarom kunnen individuele afnemers hier niet aan meedoen.

Maar goed. Verder zie ik het niet als negatief, maar vooral als realistisch. Next Energy schotelt een veel te gunstig plaatje voor. Ik ben heel erg voor het idee van de VPP en zou het ook fantastisch vinden als dit ook met je auto kan. Er rijden over een paar jaar miljoenen EVs rond. Als daarvan 10% op enig moment is ingeplugd en 20% van de batterijcapaciteit ter beschikking kan stellen, dan hebben we het al over gigantische capaciteit om onbalans op te vangen.

En ja, die teruglevering (dus los van de onbalans) gaat heel anders uitwerken als er niet gesaldeerd mag worden op het niveau van de EB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Feitelijk doet jedlix dit al met auto's; je krijgt 1c per kWh via bepaalde energie aanbieders in ruil voor jouw flexibiliteit.

Zou me niet verbazen als stekker.app hier ook haar business case op maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
rft80 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:38:
Feitelijk doet jedlix dit al met auto's; je krijgt 1c per kWh via bepaalde energie aanbieders in ruil voor jouw flexibiliteit.

Zou me niet verbazen als stekker.app hier ook haar business case op maakt.
Maar Jedlix is alleen nog maar opladen toch? Dit is de helft van het probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Sowieso moet er heel wat regels worden aangepast. Stedin rekent nu lekker met ons af voor gecontracteerd en piekvermogen, dat mogen ze wel omkeren als we het net helpen ipv belasten. Energiebelasting salderen of ontheffing is ook niet meer dan logisch voor opslagprojecten. En aansluitingen niet opleveren door onvoldoende capaciteit is ook onzin, maar gebeurt nu nog steeds.

Laat ze lekker dat eerst voor de grote aansluitingen uitvogelen, zelf met een paar kWh spelen heeft niet echt prioriteit nu. Ik kan me voorstellen dat ze iets verzinnen voor 3x80A+ eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]

Het gaat niet om de tijdsperiode. jouw handelen is op basis van Day a head uurtarieven, onbalans is een compleet andere markt .
Als je deze accu alleen hebt op een eigen SAP aansluiting is het nog eenvoudig.

Maar als deze op je enige aansluiting zit samen met je verbruikers en PV-opwek met een bruto productiemeter, dan wordt een heel stuk complexer, De inzet van de accu zal waarschijnlijk op zelfde principe zijn, als sommige servicebeheerders van slimme laadpalen handelen op de onbalansmarkt

Stroom neemt de weg van minste weerstand en je slimme meter die door netwerkbeheerder wordt uitgelezen ziet wat anders en die wordt waarschijnlijk op een andere contract basis afgerekend , bijv dynamisch contract.

Dynamisch uurtarief en onbalans hebben geheel niets gemeenschappelijk, zelfs bij sterk negatieve DAH uurprijzen kan energieleverancier nog steeds te veel verkocht hebben, als er meer van gebruikmaken van dan de energieleverancier heeft ingeschat de dag van te voren op moment de lijst per kwartier bij Tennet inleverde en grootste risico met dynamisch contract ligt bij jouw.

Maakt het niet uit bij welke energieleverancier je zit om hieraan deel te nemen dan loop je wel minder risico met een vast/variabel contract, dan is een constructie waarbij een energieleverancier zijn onbalanskosten verdeeld en andere energieleveranciers daarvoor laat op draaien, net als bij sommige laadpalen servicebeheerders constructies .
Maar een kruk gaat net zo lang te water tot deze breekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Als we verder vooruit kijken, misschien dat we over een jaar of 5 op het niveau van Australië zitten: https://ieefa.org/wp-cont...ustralia_March-2022_2.pdf

Waar ze duizenden (7150 in 1 proef) Tesla Power Walls samen laten werken als Virtual Power Plant, om Frequency Control Ancillary Services (FCAS) diensten te leveren naast op en ontladen op uurprijs.

Tot energiebedrijven inderdaad zelf een deel sponsoren en ook deel van de onbalans marge aan consumenten betalen zie ik nul reden om zelf iets te installeren. Maar de vraag blijft of dat efficiënt is
VPP trials so far have been costly for the funders with little of the hoped-for
consequential increase in scale. Energy Locals and Tesla would have made a profit
on their involvement in AEMO demonstrations but it’s unclear whether any other
aggregators and retailers did so.
(funders = vooral overheid subsidie)

LFP cellen zijn maar €100 per kWh, met een investering van €1M kan je waarschijnlijk 5 MWh halen (500k) en de andere helft gebruiken voor BMS, inverter en installatie. Zo kan je direct zelf de onbalans markt op zonder gekkigheid, dat moet een stuk effectiever zijn dan €670/kWh van een Sessy x heel veel huisjes; in Australië blijkt dan dat een signaal om te laden/ontladen maar in ~60% van de tijd wordt opgevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:45:
[...]

Maar Jedlix is alleen nog maar opladen toch? Dit is de helft van het probleem...
Niet helemaal: bij stroomtekort zetten ze laten stop. Bij overschot zetten ze laden aan.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
EmHaKa schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:50:
[...]

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst...
Zowel positief als negatief (hoge gasprijzen vanwege de oorlog)
Als je toch door wilt: van welke provider wil je de prijzen (of de bronprijzen)?
Melding gemist, excuus voor late reactie. Ik begrijp het, maar het geeft me wellicht wel wat data om als eens te experimenteren met wat kwh 'virtueel' verplaatsen naar de laagste prijs uren om gevoel te krijgen wat ik win.
Op dit moment lijkt Tibber een goeie kandidaat, dus als je daar uurtarieven van weet te vinden zou tof zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03:03
bilgy_no1 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:29:
[...]

Als er staat EUR 0,12 per kWh per dag, dan gaat dat denk ik niet om het verbruik (want dan zou er alleen 'per kWh' staan). Ik denk eerder dat dat de inschatting is aan wat je gemiddeld per kWh aan capaciteit kunt verdienen door arbitrage op de dynamische tarieven. Bovendien: met 10 kWh capaciteit 3900 kWh verhandelen op jaarbasis lijkt me wat veel. Want dat is meer dan 10 kWh per dag verhandelen, terwijl je maar maximaal 10 kWh kunt opslaan en terugleveren.

Dus bij een capaciteit van 10 kWh is dat dan EUR 0,12 * 10 kWh * 365 dagen = EUR 438 per jaar. OK scheelt maar een paar tientjes, maar er zullen zeker dagen zijn waar je minder verhandelt.

De vraag is of in die EUR 0,12 ook rekening is gehouden met verliezen bij laden en ontladen. Ook zal de capaciteit van de batterij in de loop van de jaren gaan afnemen, zeker met dagelijkse cycli van volledige ontlading (anders kom je niet aan die 10 kWh per dag).

Tot slot: is die EUR 0,12 per kWh aan arbitrage wel realistisch? Daarvoor zou je in de historische gegevens moeten duiken. Er zijn afgelopen jaren zeker dagen geweest waar het verschil gigantisch was, maar de vraag is of dat representatief is voor de toekomst. Maar vandaag en gisteren was de maximale spreiding maar EUR 0,06. Op de dagen met heel veel overaanbod van zon en wind zul je dan wel weer (veel) meer kunnen verdienen, hoewel je altijd beperkt bent tot die 10 kWh per dag verhandelen. Bovendien zijn dat soort dagen zeldzaam. Je zult in elk geval bijna perfect moeten schakelen om dit gemiddelde van EUR 0,12 te realiseren.

Er was onlangs een uitgebreid artikel van Tweakers over thuisbatterijen, met als conclusie dat het alleen op basis van arbitrage nog geen goede business case is. Voor die 10 kWh batterij ben je bij Next Energy EUR 9000-9500 kwijt, dus de terugverdientijd op die basis is ruim 19 jaar op basis van hun twijfelachtige EUR 468 per jaar verdienen en de goedkopere 1-fase batterij. Voor 3-fase en het iets ongustiger (maar nog steeds optimistische) EUR 438 per jaar is het 21,7 jaar. In beide gevallen gaat die batterij het bij lange na niet halen wegens degradatie.*

De onbekende factor is wat je via de onbalans markt gaat krijgen van dit bedrijf. Next Energy claimt dus dat je terugverdientijd daardoor terugloopt naar 9 jaar. Maar ik heb het gevoel dat zij er toch het meest van profiteren. Ze laten jou immers de batterij en installatie betalen (maken ze ook nog eens marge op) en strijken vervolgens een deel van de vergoeding op. Ik vermoed dat hun terugverdientijd ruimschoots lager gaat zijn dan 9 jaar en dat hun risico veel lager gaat zijn :9~ :9~ :9~

Punt is alleen dat je als particulier niet mee kunt doen op de onbalans markt. Dan ben je dus afhankelijk van Virtual Power Plant concepten.

* De uitzondering is zelfbouw accu. Daarmee kun je veel besparen op de batterij en installatie, waardoor de investering veel beter kan renderen (hoewel nog altijd niet zo dat je er rijk van wordt). In mijn optiek moet de prijs van een thuisbatterij naar het niveau zoals dat nu voor auto's al bestaat: EUR 100-150 per kWh. Bij Next Energy betaal je nu echter EUR 900-950 per kWh (voor de 10 kWh batterij). Bij de 30 kWh installatie gaat het al naar EUR 666 per kWh, maar ook dat is in mijn optiek nog te hoog.
toon volledige bericht
Je kunt ook 2 cycles maken perdag…misschien niet elk dag maar vaak wel. Ik ga vanaf einde deze maand met Enphase batterij daar eens ervaring mee op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
bilgy_no1 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:45:
[...]

Dat dekt niet de helft van het probleem. Het stelt jedlix in staat om laden te stoppen (als er teveel vraag is) en te starten (als er teveel aanbod is). Dekt beide kanten.

Het actief toevoeren van electriciteit op het netwerk (vanuit een batterij) heeft netto net zo veel effect als ergens een verbruiker stopzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
WillemP22 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:16:
[...]
Je kunt ook 2 cycles maken perdag…misschien niet elk dag maar vaak wel. Ik ga vanaf einde deze maand met Enphase batterij daar eens ervaring mee op doen.
Het komt soms voor maar als je ook PV hebt, wordt het best lastig, het prijsverschil/spread is lang niet altijd voldoende om het ook zin vol te maken.

Dat stuk gaat over per kwartier en is vaag , met weinig praktijk gegevens het komt gemiddeld minder dan 3 keer per dag voor, na 8 zit je accu vol, net als day a head resultaten van verleden zijn geen garantie

Alle kwartieren op moment als je PV zou willen invoeden, bij elkaar kom je op maar 60 cycles of max 605kWh van de 3900kWh die wordt gebruikt om het rond te rekenen met de bij elkaar geveegde getallen op een ROI van 9 jaar te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:03
bilgy_no1 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:29:
[...]

Nou ik zit op 100-150 EUR per kWh met mijn DIY thuisaccu en kan je vertellen dat het dan nog steeds niet rendabel is :).
[...]
Zie graag de resultaten maar vooral ook hoe je dit dan doet want bij mij is het niet zo...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:47
Jazsie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:04:
[...]

Nou ik zit op 100-150 EUR per kWh met mijn DIY thuisaccu en kan je vertellen dat het dan nog steeds niet rendabel is :).

[...]

Zie graag de resultaten maar vooral ook hoe je dit dan doet want bij mij is het niet zo...
Ik zie ook graag de resultaten want de laatste periode valt er weinig te handelen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

spotswitch.net

I-King schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:54:
[...]
als je daar uurtarieven van weet te vinden zou tof zijn!
Prijs per uur inclusief alle (dus EB+BTW) belastingen en variable toeslagen van 2023 (sorry: exclusief laatste 11 dagen 8)7 )
https://spotswitch.net/Tibber2023.csv

Suk6

[ Voor 5% gewijzigd door EmHaKa op 20-12-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
EmHaKa schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:15:
[...]

Prijs per uur inclusief alle belastingen van 2023 (sorry: exclusief laatste 11 dagen 8)7 )
https://spotswitch.net/Tibber2023.csv

Suk6
Dankjewel! Dit zijn de all-in prijzen met belasting, btw etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themeparktommy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-05 23:39

themeparktommy

Pretparkgek!

Doet bij meerdere de Tussenstand-pagina in de ANWB app het niet meer?

Grafisch Ontwerper, 999 Games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
rft80 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:47:
[...]

Dat dekt niet de helft van het probleem. Het stelt jedlix in staat om laden te stoppen (als er teveel vraag is) en te starten (als er teveel aanbod is). Dekt beide kanten.

Het actief toevoeren van electriciteit op het netwerk (vanuit een batterij) heeft netto net zo veel effect als ergens een verbruiker stopzetten.
Holistisch gezien klopt dat ergens wel, alleen werken die contracten volgens mij niet zo. Als er extra capaciteit nodig is dan moet er gewoon worden geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:15
themeparktommy schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:27:
Doet bij meerdere de Tussenstand-pagina in de ANWB app het niet meer?
Werkt hier gewoon.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 16:39
w00key schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:47:
Sowieso moet er heel wat regels worden aangepast. Stedin rekent nu lekker met ons af voor gecontracteerd en piekvermogen, dat mogen ze wel omkeren als we het net helpen ipv belasten. Energiebelasting salderen of ontheffing is ook niet meer dan logisch voor opslagprojecten. En aansluitingen niet opleveren door onvoldoende capaciteit is ook onzin, maar gebeurt nu nog steeds.

Laat ze lekker dat eerst voor de grote aansluitingen uitvogelen, zelf met een paar kWh spelen heeft niet echt prioriteit nu. Ik kan me voorstellen dat ze iets verzinnen voor 3x80A+ eerst.
Qua tariefstructuren zijn alle regionale netbeheerders overigens gelijk, alleen de tarieven verschillen. Grootverbruikaansluitingen die puur voor opslag dienen hebben al een vrijstelling voor de Energiebelasting. Ook met betrekking tot nettarieven is er beweging;
Een andere mogelijkheid om de inzet van batterijen te stimuleren is het verlagen van de nettarieven voor batterijen. Transporttarieven zijn een belangrijk punt van zorg voor de opslagsector, die verwacht dat deze de komende jaren sterk zullen blijven stijgen. Hoogspanningsnetbeheerder Tennet heeft een voorstel gedaan om een gereduceerd transporttarief te hanteren voor partijen die met slim netgebruik helpen om het net te ontlasten. In ruil voor de korting van maximaal 65% accepteren aangeslotenen dat zij een deel van het jaar (15% van alle uren) door Tennet gevraagd kunnen worden om hun gebruik van het net te reduceren, wanneer dat helpt om congestieproblematiek op te lossen of te voorkomen. Volgens de netbeheerders kan dit in 2030 tot 2 GW tot 5 GW aan extra batterijvermogen leiden.

Artikel op Energeia
Bij kleinverbruik zijn de uitdagingen zodanig groot qua energiebelasting dat het verhaal van NextEnergy niet echt realistisch is. Zij pleiten tegen salderen, maar dat is juist cruciaal voor hun business case (qua Energiebelasting weg mogen strepen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Toch netjes :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEktVYRnUveFwO5Jwd2r_Pnk77g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W0A9QPBSFp88Ezof4UFIsadp.png?f=user_large

In de app staat: 24,74 ct als gemiddelde over dit jaar.

Inmiddels een 11 kW ipv 7 kW laadpaal, in 2024 moet ik dus nog een stukje lager uit kunnen komen door nog meer in de goedkoopste uren te kunnen laden.

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 21-12-2023 18:25 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCflDGG6lm5JIDZdEyp9ZjNYHxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmZMwQbcXSICMNVA0tNtl4hV.jpg?f=fotoalbum_large

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:47
Taro schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:24:
Toch netjes :)
[Afbeelding]

In de app staat: 24,74 ct als gemiddelde over dit jaar.

Inmiddels een 11 kW ipv 7 kW laadpaal, in 2024 moet ik dus nog een stukje lager uit kunnen komen door nog meer in de goedkoopste uren te kunnen laden.
De volgende 10 dagen worden afgerekend tegen het gemidde tarief?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Ongeveer 4% van alle energiecontracten zijn dynamische contracten. Wij allemaal hier behoren dus bij de slimste 4%

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
John245 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:35:
[...]

De volgende 10 dagen worden afgerekend tegen het gemidde tarief?
Het is geen eindafrekening maar "De hoogtepunten van 2023", er kan dus nog wel iets veranderen :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-05 21:05
Ik heb 2 dynamische contracten, hoor ik dan bij de slimste 2%? 😝

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 31-05 13:21
En een teaser naar de thuisbatterij (ETA: Januari 2024): https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij

Sometimes you need to plan for coincidence

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:38
Dacht ik het goed te doen met mijn 27 cent. :'(
Toch de boel maar wat slimmer maken hier in huis!

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 21-12-2023 20:32 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
LED-Maniak schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:32:
Dacht ik het goed te doen met mijn 27 cent. :'(
Toch de boel maar wat slimmer maken hier in huis!
Nou zonder laadpaal is dat wel een mooie score hoor. Die EVs cheaten in de zomer door 7+ kW te dumpen voor een bodemprijs, ik heb geen idee wat ik nog meer aan kan zetten op de netto negatieve dagen.
Pagina: 1 ... 190 ... 283 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels