Zou dan maar een EV kopenLED-Maniak schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:32:
Dacht ik het goed te doen met mijn 27 cent.![]()
Toch de boel maar wat slimmer maken hier in huis!
Gaat en uitdaging worden met de terugverdientijd vergeleken mijn opel corsa uit '96.
Ik heb alleen een boiler voor warm water en airco voor verwarmen. De boiler kan nog wel wat slimmer gemaakt worden.. aan de slag maar.w00key schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:33:
[...]
Nou zonder laadpaal is dat wel een mooie score hoor. Die EVs cheaten in de zomer door 7+ kW te dumpen voor een bodemprijs, ik heb geen idee wat ik nog meer aan kan zetten op de netto negatieve dagen.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik zit zelf te denken aan een airco voor op die warme zonnige dagen. Het is dan in de slaapkamer niet te harden en de stroom komt dan toch uit de panelen. Dan wordt de overtollige stroom nog omgezet in nuttig comfort... Ook bestaan er airco's (eigenlijk lucht-lucht warmtepompen) die in de winter efficiënter kunnen verwarmen dan gas en die goed zijn aan te sturen met HA.w00key schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:33:
[...]
Nou zonder laadpaal is dat wel een mooie score hoor. Die EVs cheaten in de zomer door 7+ kW te dumpen voor een bodemprijs, ik heb geen idee wat ik nog meer aan kan zetten op de netto negatieve dagen.
Maar ook dat is beperkt qua vermogen. Die units zijn vaak meer 1-1,5 kW aan vermogen, terwijl PV op de piek al snel een paar kW meer levert op de piek. Dan lever je dus alsnog terug.
EV is dus de beste optie als de auto vaak beschikbaar is om goedkope stroom op te nemen. Met 11 kW en een batterij van 60-80 kWh kun je flink wat wegstouwen. Maar zelfs dan heb ik weekends gehad waarin ik het moest gaan verdelen over de zaterdag en zondag vanwege de de lage prijs op beide dagen en dan alsnog niet alles helemaal kwijt kon...
Dat zou wel eens mee kunnen vallen, maar hangt uiteraard af van hoeveel/weinig je rijdt. In de zomer kun je het zo uitmikken dat je geld toekrijgt om te rijden. Dat gaat je met die Corsa niet lukken... 😉LED-Maniak schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:38:
[...]
Gaat en uitdaging worden met de terugverdientijd vergeleken mijn opel corsa uit '96.
[...]
Ik heb alleen een boiler voor warm water en airco voor verwarmen. De boiler kan nog wel wat slimmer gemaakt worden.. aan de slag maar.
Ik heb geen glazen bol. Maar gevoelsmatig zeg ik dat de prijzen gaan dalen in 2024. En dan ben je met dynamische tarieven spekkoper. Gas gaat onder de euro per kuub komen. Krijg ik gelijk in 2024 ??? We gaan het zien...
Dat is ook mijn gevoel inderdaad. Helemaal doordat je veel reclame hoort en ziet van leveranciers die adverteren met vaste contracten.david033 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:28:
Ik heb geen glazen bol. Maar gevoelsmatig zeg ik dat de prijzen gaan dalen in 2024. En dan ben je met dynamische tarieven spekkoper. Gas gaat onder de euro per kuub komen. Krijg ik gelijk in 2024 ??? We gaan het zien...
Budget energie biedt een contract aan van 30 cent per kwh met 200 euro cashback. Effectief zou dat voor mij zo een 25 cent per kwh zijn.david033 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:28:
Als ze dat durven aan te bieden dan geloof ik dat de prijs zeker omlaag gaat.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Zonneplan rondt blijkbaar af naar boven. Weten zij de komende (hoge) prijzen voor de laatste dagen van het jaar?
Mail zegt namelijk 0,27 / kWh en de app zegt 26,45 ct / kWh.
Mail zegt namelijk 0,27 / kWh en de app zegt 26,45 ct / kWh.
Met de stijging van de belasting per m³ durf ik die wel aan!david033 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:28:
Zit ook op 25 cent gemiddeld (24,29 om precies te zijn... hè, is dat niet 24 cent?) en de 4% slimste gebruikers (té toevallig?)
Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus
En het CBS maakt zich er kennelijk erg makkelijk vanaf door het prijsplafond als gemiddelde te hanteren. De werkelijke kosten, zonder overheidssteun, zullen echt veel hoger uitvallen.Sandrioni schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:55:
Al die 4% gebruikers zijn Tweakers leden zo te zien 😄
[Afbeelding]
1 euro per m3: als ik reken met 8 cent marge voor de energiemaatschappij en 71 cent aan enerhiebelasting incl BTW over die belasting, dan moet de marktprijs van gas excl BTW zakken tot 21.50 per MWh.david033 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:28:
De futures voor 2024 staan de laatste weken stabiel op 35. (consumentenprijs 1.20)
Opmerkelijk verschil tussen wind en zon wordt de afgelopen dagen duidelijk:
Zonnepanelen blijven doorproduceren als er overschotten in het net zitten. Op zomerse middagen met veel zon zagen we dit jaar vaak negatieve prijzen.
De afgelopen dagen hebben we stormachtig weer, dus heel veel windenergie, en dan lijkt er in de nachten ook een overschot op het netwerk te ontstaan. Wat doen de dynamische stroomtarieven: elke nacht uren achtereen precies 0.
Het lijkt of windmolens wel worden geregeld en zonnepanelen niet. Zou dat komen doordat een aanzienlijk deel van de zonnepanelen op particuliere daken ligt en de consumentenprijs door de energiebelasting een flinke offset heeft van de marktprijs?
Zonnepanelen blijven doorproduceren als er overschotten in het net zitten. Op zomerse middagen met veel zon zagen we dit jaar vaak negatieve prijzen.
De afgelopen dagen hebben we stormachtig weer, dus heel veel windenergie, en dan lijkt er in de nachten ook een overschot op het netwerk te ontstaan. Wat doen de dynamische stroomtarieven: elke nacht uren achtereen precies 0.
Het lijkt of windmolens wel worden geregeld en zonnepanelen niet. Zou dat komen doordat een aanzienlijk deel van de zonnepanelen op particuliere daken ligt en de consumentenprijs door de energiebelasting een flinke offset heeft van de marktprijs?
PV bij consumenten wordt niet of nauwelijks uitgeschakeld bij over-aanbod. Daar is door salderen ook geen economische prikkel voor. En er is voor consumenten nog geen/weinig toegankelijke technologie voor beschikbaar om geautomatiseerd en veilig te schakelen.t_captain schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:16:
Ondertussen is er ruim meer dan 20 GW aan PV geïnstalleerd. Op de zonnigste momenten (mooi weer, mei-juli, rond middaguur en vooral in de weekends) genereert dat meer vermogen dan wat Nederland verbruikt. Vandaar de soms extreem negatieve prijzen op die momenten.
In de nacht van donderdag op vrijdag 46,5 kWh geladen (tot 100%) à 17,23 ct😁
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
SolarEdge heeft recent native ondersteuning voor uitschakeling bij negatieve prijzen geïntroduceerd in de App, ik vermoed dat veel andere aanbieders snel zullen volgen en dan kan het er deze zomer al wel iets (Bij +-4%bilgy_no1 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:33:
[...]
PV bij consumenten wordt niet of nauwelijks uitgeschakeld bij over-aanbod. Daar is door salderen ook geen economische prikkel voor. En er is voor consumenten nog geen/weinig toegankelijke technologie voor beschikbaar om geautomatiseerd en veilig te schakelen.
Ondertussen is er ruim meer dan 20 GW aan PV geïnstalleerd. Op de zonnigste momenten (mooi weer, mei-juli, rond middaguur en vooral in de weekends) genereert dat meer vermogen dan wat Nederland verbruikt. Vandaar de soms extreem negatieve prijzen op die momenten.
Er is weleens gezegd dat stroom in de toekomst "gratis" zal/kan zijn. Je ziet nu inderdaad in de nachten dat het los van belasting etc. inderdaad al "gratis" is, daar zijn nog grote stappen te maken, maar als iedereen boven de -0,1 blijft opwekken/doordraaien en pas bij negatieve prijzen daadwerkelijk stopt of afschakelt, dan kan het over enkele jaren best wel zeer regelmatig richting de 0,0 ct/kWh blijven gaan. Gemiddeld natuurlijk nog lang niet, helaas blijven er ook momenten over zonder wind en zon, maar daar wordt ook al wel aan gewerkt.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ja, weet ik van Solar Edge. Zonneplan zou hier ook aan werken geloof ik. Maar zoals ik al schreef is dit vooralsnog niche. Mede omdat nog maar een paar procent van de mensen dynamische contracten heeft.Taro schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:43:
[...]
SolarEdge heeft recent native ondersteuning voor uitschakeling bij negatieve prijzen geïntroduceerd in de App, ik vermoed dat veel andere aanbieders snel zullen volgen en dan kan het er deze zomer al wel iets (Bij +-4%) anders uit gaan zien. Al vermoed ik dat het overgrote deel van de PV bezitters nog op vaste contracten zit en saldeert, zodat dit pas over enkele jaren echt een verschil zal gaan maken. Daarnaast is niet iedereen bekend met dergelijke opties in de Apps, dus benieuwd hoeveel dit de komende jaren daadwerkelijk gaat bijdragen aan minder opwek PV bij overschotten.
Er is weleens gezegd dat stroom in de toekomst "gratis" zal/kan zijn. Je ziet nu inderdaad in de nachten dat het los van belasting etc. inderdaad al "gratis" is, daar zijn nog grote stappen te maken, maar als iedereen boven de -0,1 blijft opwekken/doordraaien en pas bij negatieve prijzen daadwerkelijk stopt of afschakelt, dan kan het over enkele jaren best wel zeer regelmatig richting de 0,0 ct/kWh blijven gaan. Gemiddeld natuurlijk nog lang niet, helaas blijven er ook momenten over zonder wind en zon, maar daar wordt ook al wel aan gewerkt.
Stroom voor gemiddeld €0,00 zal er niet gaan komen. Dan is er namelijk geen enkele prikkel om iets (grootschalig) te installeren. Maar ik geloof ook dat stroom gemiddeld goedkoper kan gaan worden. 10 jaar terug was €0,04-0,05 kaal de norm. Tegen dat soort prijzen werd ook al met weinig of geen subsidie getenderd bij wind op zee. Dat zal in de toekomst daar wellicht nog onder duiken.
PV wordt ook steeds goedkoper. Op het Arabisch schiereiland werd jaren geleden al getenderd tegen $0,02 per kWh voor grootschalige PV projecten. Dat gaan we hier wellicht niet halen, hoewel de opbrengst per paneel blijft toenemen. Ik heb dit jaar 400 Wp panelen laten installeren; paar jaar terug was 300 Wp de norm. Dus bij gelijkblijvende prijzen is de prijs per kWh dan enorm gedaald.
Als we voldoende PV en wind hebben kan die prijs wellicht naar €0,04. Met EB etc kom je dan op €0,17 per kWh.
Andere elementen vereisen extra investeringen: netverzwaring, opslag, interconnects, etc. Maar om hoeveel geld dat ook gaat, dit wordt in mijn optiek meestal overdreven en verkeerd gepresenteerd. Als mensen de kosten per kilometer van hun auto berekenen nemen ze ook heel veel infrastructuurkosten niet mee: aanleg en onderhoud van wegen, stoplichten, verkeersborden, verkeerstoezicht, etc.
Ik blijf bij mijn voorspelling dat we binnen enkele jaren op dezelfde manier zullen betalen voor energie als nu voor internet.
Een vaste prijs per maand voor de verbinding zonder limiet op het aantal kWh dat je afneemt (tot op zekere hoogte, net als bij data).
Wel keuze tussen een aantal formules naargelang het piekvermogen dat je wenst. Net zoals je nu ook keuze hebt tussen verschillende snelheidsformules bij internet.
Een vaste prijs per maand voor de verbinding zonder limiet op het aantal kWh dat je afneemt (tot op zekere hoogte, net als bij data).
Wel keuze tussen een aantal formules naargelang het piekvermogen dat je wenst. Net zoals je nu ook keuze hebt tussen verschillende snelheidsformules bij internet.
Er is 8-9GW aan windenergie, eerste fase is net opgeleverd op zee, waaronder een project zonder SDE minimale vergoeding, die reageren op de marktprijs, daar 6 uur en latere projecten een negatieve marktprijs geen SDE miniumprijs ontvangen voor de geproduceerde kWh's. Doelstelling is 21GW rond 2030.t_captain schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:16:
Op het moment alleen al hebben klein verbruikers meer PV met 10 tot 12GW en van de huishoudens heeft 97% een vast of variabel contract die een vergoeding voor elke kWh ontvangen die geen directe relatie heeft met de marktprijs, binnen saldeervolume het levertarief en er buiten een terugleververgoeding.
Naast kleinverbruikers is nog iets meer GW aan PV op grootverbruikers aansluitingen, waarvan een deel reageert op de marktprijs via SDE minium vergoeding, maar is er ook PV van voor, dat 6 uur negatieve marktprijs geen SDE vergoeding wordt betaald, werd ingevoerd en er zijn flink wat met een PPA of CPPA met de garantie dat alles wat er wordt opgewekt wordt afgenomen tegen een tot wel 15 jaar lang vaste prijs en schuiven de risico's op in de keten.
Bij CPPA neemt een bedrijf alles af van een Zonnepark en daar gaat het licht niet minder branden als de marktprijs negatief is en als er congestie is dan zorgt de netwerkbeheerder voor de re-dispatch dat bedrijf als nog zijn stroom krijgt en netwerkbeheerder betaald ook het zonnepark om niet op net in te voeden, kosten die worden omgeslagen in netwerkkosten. Voor CPPA wordt wel gevraagd om een garantiefonds, want een afnemend bedrijf zou ook failliet kunnen gaan of stoppen met activiteiten in Nederland, risico's die de financiers liever niet lopen
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dat zie ik alleen gebeuren als we qua energieproductie de variabele kosten heel klein weten te krijgen tov de vaste kosten.Een vaste prijs per maand voor de verbinding zonder limiet op het aantal kWh dat je afneemt
In NL betekent dat het afschakelen van fossiele centrales ten faveure van nucleair (base load), zon en wind (variabel) en accu’s of andere tijdelijke opslag (peak load).
Bovendien is shaping een steeds grotere factor: wanneer wil je je stroom kopen? De vorm van je curve is steeds belangrijker vanwege de ipkomst van renewables.
[ Voor 11% gewijzigd door t_captain op 23-12-2023 11:57 ]
Als bij overproductie wind- en zonneenergie wordt afgeschakeld, dan is dat het einde van dynamische tarieven of i.i.g. zal het een stuk minder interessant worden.
Ik zit nu al op de wip, zoals meerdere in dit topic.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Dynamische prijzen helpen juist bij het shapen van de verbruikscurve om dichter bij de (steeds minder stuurbare) productiecurve te komen.JukeboxBill schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:55:
Als bij overproductie wind- en zonneenergie wordt afgeschakeld, dan is dat het einde van dynamische tarieven of i.i.g. zal het een stuk minder interessant worden.
Overcapaciteit, afschakelen van zon en wind bij negatieve prijzen, en opslag zijn andere puzzelstukjes in dezelfde energietransitie.
Als de grote batterijparken en grote industriële verbruikers de curve steeds meer beginnen strak te trekken dan valt er niet veel meer te shapen voor de residentiële verbruiker.
Juist als de 'onzekere' bronnen (zon, wind) een nog grotere rol gaan spelen, moet er een mechanisme zijn wat een prikkel geeft om verbruik te sturen. Een deel van die onzekerheid is op te vangen door accu's en andere vormen van opslag, maar het is veel efficienter om specifieke verbruikers (autos opladen als grootste particuliere verbruiker) te sturen. Je vergelijking met internet gaat ook stuk: bij internet providers heeft "onbalans" geen grote gevolgen, als klanten meer bandbreedte vragen dan beschikbaar is, gaat het simpelweg voor iedereen langzamer. Als er op het stroomnet onbalans is, moet dit rechtgetrokken worden.Wozmro schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:31:
Ik blijf bij mijn voorspelling dat we binnen enkele jaren op dezelfde manier zullen betalen voor energie als nu voor internet.
Volgens mij zal de onbalans steeds kleiner worden doordat er aan de ene kant steeds meer batterijopslag bijkomt en aan de andere kant steeds meer windmolens en PV die eenvoudig kunnen afgeschakeld worden bij voldoende aanbod.
Een hoog piekvermogen zal heel kostbaar zijn want het net zit vol en voor 2035 is dat niet opgelost. Vooral auto's slurpen gigantisch veel stroom in een korte tijd. Ik denk dat er nog eerder een capaciteit tarief gaat komen zoals in Belgie. Mensen gaat niet uit zichzelf sturen totdat het geld gaat kosten.Wozmro schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:31:
Dat klopt.Willempie27 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:39:
[...]
Een hoog piekvermogen zal heel kostbaar zijn want het net zit vol en voor 2035 is dat niet opgelost. Vooral auto's slurpen gigantisch veel stroom in een korte tijd. Ik denk dat er nog eerder een capaciteit tarief gaat komen zoals in Belgie. Mensen gaat niet uit zichzelf sturen totdat het geld gaat kosten.
Daarom keuze tussen verschillende formules:
Low power
Medium power
High power
De afgelopen nachten ook al veel nultarief:
do 21-13: 3 uur
vr 22-12: 7 uur
za 23-13: 6 uur
zo 24-13: 20 uur
Hier spelen twee zaken: stroomvraag en wind.
De hardste wind was op donderdag en vrijdag. Maar in het weekend en dan vooral op zondag is de stroomvraag lager.
Zodra base load plus wind in de de stroomvraag kan voorzien, zakt de prijs naar nul.
do 21-13: 3 uur
vr 22-12: 7 uur
za 23-13: 6 uur
zo 24-13: 20 uur
Hier spelen twee zaken: stroomvraag en wind.
De hardste wind was op donderdag en vrijdag. Maar in het weekend en dan vooral op zondag is de stroomvraag lager.
Zodra base load plus wind in de de stroomvraag kan voorzien, zakt de prijs naar nul.
Vorig jaar was het met de lage belasting maar 5ct.user109731 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:02:
Wat een tarieven morgen. Op 4 uur na (17:00-21:00) is het kale tarief de hele dag 0 euro
Dat kan wel zijn, maar als er geen financiële prikkel is om een dynamisch tarief te nemen, dan zie ik als particulier geen reden meer.t_captain schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:59:
[...]
Dynamische prijzen helpen juist bij het shapen van de verbruikscurve om dichter bij de (steeds minder stuurbare) productiecurve te komen.
Overcapaciteit, afschakelen van zon en wind bij negatieve prijzen, en opslag zijn andere puzzelstukjes in dezelfde energietransitie.
Ik ben begin dit jaar overgestapt op dynamisch om het toen nog achterlijk hoog tarief van mijn variabel contract te ontlopen, niet om het netwerk te ontlasten of het milieu te redden.
Ja, de marginale druk is weer oneindig hoog. Iets kopen wat op dat moment niets waard is en dan toch alle belasting aftikken.
Zelfde kan je overigens stellen voor de vergoeding van circa 2 cent/kWh aan de energieboer. Bij een kale prijs van 0-5 cent is dat best een hoge vergoeding.
Zelfde kan je overigens stellen voor de vergoeding van circa 2 cent/kWh aan de energieboer. Bij een kale prijs van 0-5 cent is dat best een hoge vergoeding.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Met zonnepanelen maak je vaak niet veel winst op dynamisch. In mijn geval gaat ongeveer 75% van de winst verloren aan een lagere twrugleverprijs.JukeboxBill schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:39:
[...]
Dat kan wel zijn, maar als er geen financiële prikkel is om een dynamisch tarief te nemen, dan zie ik als particulier geen reden meer.
Ik ben begin dit jaar overgestapt op dynamisch om het toen nog achterlijk hoog tarief van mijn variabel contract te ontlopen, niet om het netwerk te ontlasten of het milieu te redden.
In feite ben je met zonnepanelen het best af met een oudersets piek/dal tarief icm volledige salderingsregeling. Verbruiken tegen dal, leveren tegen piek, TLV prijs hoger dan LVR prijs dus onder de streep betaald worden voor het verplaatsen van stroom van de avonden naar de middagen en van de winter naar de zomer.
maar: die sweet spot kon alleen bestaan toen solar nog geen grote factor was. Sinds solar groot is, is de marktprijs op die zonnige middagen de laagste van het jaar en is die vergoeding niet marktconform. Dan betalen de klanten zonder zonnepanelen de gunstige voorwaarden voor de klanten mét zonnepanelen.
Die situatie is niet duurzaam en hij is dan ook aan her eroderen. Zo zijn piek- en daltarief vrijwel gelijkgetrokken en beginnen leveranciers een opslag te rekenen voor de ongunstige shaping van klanten met zonnepanelen.
Het kale tarief is inderdaad 0, maar helaas… daar komt nog een fors stuk belasting overheen die je moet betalen.user109731 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:02:
Wat een tarieven morgen. Op 4 uur na (17:00-21:00) is het kale tarief de hele dag 0 euro
Onbalans heeft maar heel beperkt te maken met fysieke aanbod en afname.Wozmro schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:35:
Volgens mij zal de onbalans steeds kleiner worden doordat er aan de ene kant steeds meer batterijopslag bijkomt en aan de andere kant steeds meer windmolens en PV die eenvoudig kunnen afgeschakeld worden bij voldoende aanbod.
Het is de inschatting van de programma verantwoordelijke die namens een energieleveranciers of een groep handelt, die een lijst per kwartier de dag van te voren in levert bij Tennent en als deze dat niet juist inschat per kwartier voor opwekkers en verbruikers en niet met extra aankopen en verkopen tot 5 minuten voor verbruik corrigeert, is het onbalans.
Fysiek real time is het de netbeheerder die een aantal opwekkers gecontracteerde kan aansturen en verbruikers heeft die reageren tegen betaling om het net stabiel te houden , voorals nog is er geen real time status signaal van midden-hoogspannings station, zodat klein verbruiker ook in het distriibutie net een kleine bijdrage zou kunnen leveren.
Tot nu toe wordt ingezet op centrale sturing, die geheel andere commerciele belangen heeft dan ik als eind verbruiker om een virtuele markt in stand te houden met principe Nederland is een grote koperen plaat.
Het is nu onvoldoende transparant en te complex, wat mogelijk ruimte biedt voor manupulatie, zo is er niet eens een aanzet bij over aanbod hoe het verdeeld gaat worden, anders kijk eens naar UK bij toezichthouder Ogfem (we hebben hier ook zonneparken die met iets vergelijkbaar meer verdienen dan het invoeden van een half jaar opwek)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Lange termijn voorspellingen liggen boven de 100 euro/mwh aangezien marginale leveranciers gascentrales zullen zijn met hoge co2 kosten icm windmolen parken die circa een lcoe van 70 euro/mwh hebben. En hierboven op komen nog de gigantische netwerkkosten.Domba schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:53:
[...]
Er is 8-9GW aan windenergie, eerste fase is net opgeleverd op zee, waaronder een project zonder SDE minimale vergoeding, die reageren op de marktprijs, daar 6 uur en latere projecten een negatieve marktprijs geen SDE miniumprijs ontvangen voor de geproduceerde kWh's. Doelstelling is 21GW rond 2030.
Op het moment alleen al hebben klein verbruikers meer PV met 10 tot 12GW en van de huishoudens heeft 97% een vast of variabel contract die een vergoeding voor elke kWh ontvangen die geen directe relatie heeft met de marktprijs, binnen saldeervolume het levertarief en er buiten een terugleververgoeding.
Naast kleinverbruikers is nog iets meer GW aan PV op grootverbruikers aansluitingen, waarvan een deel reageert op de marktprijs via SDE minium vergoeding, maar is er ook PV van voor, dat 6 uur negatieve marktprijs geen SDE vergoeding wordt betaald, werd ingevoerd en er zijn flink wat met een PPA of CPPA met de garantie dat alles wat er wordt opgewekt wordt afgenomen tegen een tot wel 15 jaar lang vaste prijs en schuiven de risico's op in de keten.
Bij CPPA neemt een bedrijf alles af van een Zonnepark en daar gaat het licht niet minder branden als de marktprijs negatief is en als er congestie is dan zorgt de netwerkbeheerder voor de re-dispatch dat bedrijf als nog zijn stroom krijgt en netwerkbeheerder betaald ook het zonnepark om niet op net in te voeden, kosten die worden omgeslagen in netwerkkosten. Voor CPPA wordt wel gevraagd om een garantiefonds, want een afnemend bedrijf zou ook failliet kunnen gaan of stoppen met activiteiten in Nederland, risico's die de financiers liever niet lopen
Morgen idd kijken of er een dip is aangezien er meer dan 6 uren negatieve prijzen zijn.Domba schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:53:
[...]
Er is 8-9GW aan windenergie, eerste fase is net opgeleverd op zee, waaronder een project zonder SDE minimale vergoeding, die reageren op de marktprijs, daar 6 uur en latere projecten een negatieve marktprijs geen SDE miniumprijs ontvangen voor de geproduceerde kWh's. Doelstelling is 21GW rond 2030.
Ja daarom noem ik het toch het kale tariefMars2020 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:43:
[...]
Het kale tarief is inderdaad 0, maar helaas… daar komt nog een fors stuk belasting overheen die je moet betalen.
Maar ik heb geen zonnepanelen, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.t_captain schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:57:
[...]
Met zonnepanelen maak je vaak niet veel winst op dynamisch. In mijn geval gaat ongeveer 75% van de winst verloren aan een lagere twrugleverprijs.
In feite ben je met zonnepanelen het best af met een oudersets piek/dal tarief icm volledige salderingsregeling. Verbruiken tegen dal, leveren tegen piek, TLV prijs hoger dan LVR prijs dus onder de streep betaald worden voor het verplaatsen van stroom van de avonden naar de middagen en van de winter naar de zomer.
maar: die sweet spot kon alleen bestaan toen solar nog geen grote factor was. Sinds solar groot is, is de marktprijs op die zonnige middagen de laagste van het jaar en is die vergoeding niet marktconform. Dan betalen de klanten zonder zonnepanelen de gunstige voorwaarden voor de klanten mét zonnepanelen.
Die situatie is niet duurzaam en hij is dan ook aan her eroderen. Zo zijn piek- en daltarief vrijwel gelijkgetrokken en beginnen leveranciers een opslag te rekenen voor de ongunstige shaping van klanten met zonnepanelen.
Allereerst super bedankt, voor een data nerd als ik zelf is dit wel leuk om mee te grasduinen.EmHaKa schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:15:
[...]
Prijs per uur inclusief alle (dus EB+BTW) belastingen en variable toeslagen van 2023 (sorry: exclusief laatste 11 dagen)
https://spotswitch.net/Tibber2023.csv
Suk6
Echter kwam ik volgens mij een paar foutieve danwel bijzondere regels tegen:
- Vanaf 2023-01-10T22:00:00Z kloppen er volgens mij in ieder geval twee opvolgende regels niet?
- Weggevallen uur naar zomertijd wordt meegerekend (26 maart 2:00)
- Extra uur naar wintertijd staat er juist niet bij (29 oktober 2:00)
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Klopt, bedankt, ik heb die 2 regels verwijderd, ik weet niet wat het script destijds heeft bezieldbokkow schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:45:
[...]
• Vanaf 2023-01-10T22:00:00Z kloppen er volgens mij in ieder geval twee opvolgende regels niet?
[/list]
(ik zal in jan 2024 um trouwens even updaten naar heel 2023)
Jein, alle tijden zijn in Zulu https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_8601 (vandaar die Z),bokkow schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:45:
[...]
• Weggevallen uur naar zomertijd wordt meegerekend (26 maart 2:00)
• Extra uur naar wintertijd staat er juist niet bij (29 oktober 2:00)
[/list]
Maar dan wordt de vraag ook; zijn de tarieven nu ook x aantal regels opgeschoven?
en Zulu heeft helemaal geen zomer-/winter-tijd
Toch ben ik het niet met je eens. Met 2 EV's die we ook overdag aan de lader kunnen hangen, en een omvormer die we kunnen uitzetten bij negatieve prijzen kunnen wij meer terugkrijgen voor de opgewekte energie dan voor wat we afnemen. Zeker met de winterse prijzen van dit moment, ruim onder ieder vast tarief.t_captain schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:57:
[...]
Met zonnepanelen maak je vaak niet veel winst op dynamisch. In mijn geval gaat ongeveer 75% van de winst verloren aan een lagere twrugleverprijs.
Buiten dat speelt bij mij zeker ook wel de energietransitie een rol, ik denk dat we dynamische tarieven daarvoor nodig hebben, en ik ben principieel genoeg om daarom dynamisch te blijven als vast maar een tientje per maand goedkoper zou zijn.
Super!! Dat zou echt heel tof van je zijn!EmHaKa schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:04:
[...]
Klopt, bedankt, ik heb die 2 regels verwijderd, ik weet niet wat het script destijds heeft bezield![]()
(ik zal in jan 2024 um trouwens even updaten naar heel 2023)
[
Dus die ZuluaanseEmHaKa schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:04:
[...]
Jein, alle tijden zijn in Zulu (vandaar die Z), en Zulu heeft helemaal geen zomer-/winter-tijd

Nee, je mag niks weghalen.bokkow schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:14:
[...]
Dus die Zuluaanse2 uren mag ik de regels in zn geheel weghalen? Het is niet dat het daarmee allemaal één regel opschuift begin van het jaar en terugschrijft bij ingang wintertijd?
In Zuluaanse tijd loopt de tijd gewoon door, zonder onzin.
In de lokale (onze nederlandse) tijd ben je eerst opeens een uur kwijt en dan weer opeens 2x dezelfde tijd.
Peter Heerschop kan het beter uitleggen: https://www.youtube.com/watch?v=NzY6gp4vV70
On topic:
bij een constant verbruik van 1kW heb je in lokale tijd de ene wisseling een verbruik van 2 kWh tussen 2 en 3 uur , en de andere wisseling een verbruik van 0 kWh (ergo niet geschikt voor registratie c.q. verrekening)
Als je dit in Excel bijvoorbeeld wilt gebruiken staat er veel op Internet over hoe en wat:
https://stackoverflow.com...cluding-timezone-in-excel
[ Voor 26% gewijzigd door EmHaKa op 23-12-2023 18:53 ]
Ja mooi maar helaas niet negatiefuser109731 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:02:
Ik heb wederom kunnen lachen om Heerschop, mooi stuk en zeer raak.EmHaKa schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:29:
[...]
Nee, je mag niks weghalen.
In Zuluaanse tijd loopt de tijd gewoon door, zonder onzin.
In de lokale (onze nederlandse) tijd ben je eerst opeens een uur kwijt en dan weer opeens 2x dezelfde tijd.
Peter Heerschop kan het beter uitleggen: https://www.youtube.com/watch?v=NzY6gp4vV70
On topic:
bij een constant verbruik van 1kW heb je in lokale tijd de ene wisseling een verbruik van 2 kWh tussen 2 en 3 uur , en de andere wisseling een verbruik van 0 kWh (ergo niet geschikt voor registratie c.q. verrekening)
Als je dit in Excel bijvoorbeeld wilt gebruiken staat er veel op Internet over hoe en wat:
https://stackoverflow.com...cluding-timezone-in-excel
Ok, heb mn tabel nu door laten lopen 👍🏻 wederom bedankt voor de snelle reactie.
In deze simulatie blijkt dat ik over het afgelopen jaar op 10,- na dekkend zou zijn geweest met een dynamisch contract op mijn primaire meter en dat is zonder enige rekening houden met lage/hoge prijzen omdat dat voor mij nu nog niet gold.
Ik overweeg nu toch ook om een dynamisch contract op primaire meter te nemen zodra het variabele jaar salderen bij UC in april is afgerekend. Ja, ja, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst, maar niemand kan in de toekomst kijken en ik profiteer/lijd liever van een eerlijke prijs dan dat de conventionele leveranciers aan mij profiteren tegen een te hoog tarief.
Is het weer zover qua negatieve prijzen? Ik zie namelijk nog steeds geen prijzen online. Ben benieuwd
Bedankt! Ik heb nu snel gerekend 930 euro betaald, en met Tibberprijzen was dit dit jaar 910 euro geweest. Miniscuul verschil, maar dat is dan ook zonder aanpasssingen en zonder dalende trend.EmHaKa schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:15:
[...]
Prijs per uur inclusief alle (dus EB+BTW) belastingen en variable toeslagen van 2023 (sorry: exclusief laatste 11 dagen)
https://spotswitch.net/Tibber2023.csv
Suk6
Met een auto (3500 kWh) en en naar verwachtign lager tarief is 't wel de moeite waard komend jaar denk ik om mijn huidig contract open te breken.
Bedankt voor de moeite!
Perfect voorbeeld vandaag van de 6 uur negatieve prijzen sde++ subsidie drempel.mathijshooi schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:59:
[...]
Morgen idd kijken of er een dip is aangezien er meer dan 6 uren negatieve prijzen zijn.
:strip_exif()/f/image/LypDChF6HpcgMU9HNH2GH69g.jpg?f=fotoalbum_large)
Met mijn hybride warmtepomp ben ik momenteel evht spekkoper. Door het warme weer buiten is de benodigde capaciteit beperkt en draait het systeem op een lage watertemperatuur. Gevolg is van twee kanten een klein temperatuurverschil (momenteel slechts 27 graden opvoertemperatuur gevraagd bij ren buiten temperatuur van 12). Dan loopt zo’n WP super efficient. Ik denk dat ik momenteel een CoP haal tussen 4.5 en 5. Dan heb je maar net boven de 2 kWh stroom nodig om de warmte van 1m3 gas te leveren.
En door de wind is de stroom ook nog supergoedkoop. Vandaag nog geen 18 cent/kWh. Ten opzichte van een gasprijs van 1.06 bespaar je dus bijna 2/3e van de kosten door electrisch te verwarmen.
En door de wind is de stroom ook nog supergoedkoop. Vandaag nog geen 18 cent/kWh. Ten opzichte van een gasprijs van 1.06 bespaar je dus bijna 2/3e van de kosten door electrisch te verwarmen.
Bij Tibber zitten ze alvast aan het kerstdiner vermoed ik..Niek_ schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:20:
Is het weer zover qua negatieve prijzen? Ik zie namelijk nog steeds geen prijzen online. Ben benieuwd
Nog steeds geen tariefupdates. Als het goed is zou het goedkoopste uur om 3.00u zijn tegen 16,2 cent.Vegazz schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:11:
[...]
Bij Tibber zitten ze alvast aan het kerstdiner vermoed ik..
Hier hadden we de Tibber tarieven iets na 13.00 binnen.Gecko123 schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:14:
[...]
Nog steeds geen tariefupdates. Als het goed is zou het goedkoopste uur om 3.00u zijn tegen 16,2 cent.
Soms helpt het om even uit te loggen en daarna opnieuw in te loggen.
XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.
Tibber zit toch ook op EPEX dayahead?
Tot 9:00 tussen -1 en 0 cent,
Ochtendpiekje 4 cent
middag weer een paar uur 0
en dan acondpiek tor 6 cent
Excl opslag van Tibber en excl 15 cent belastingen
Tot 9:00 tussen -1 en 0 cent,
Ochtendpiekje 4 cent
middag weer een paar uur 0
en dan acondpiek tor 6 cent
Excl opslag van Tibber en excl 15 cent belastingen
Geen effect. Zelfs de app opnieuw geïnstalleerd (android).Dennis25 schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:34:
[...]
Hier hadden we de Tibber tarieven iets na 13.00 binnen.
Soms helpt het om even uit te loggen en daarna opnieuw in te loggen.
Er zijn toch zat andere mogelijkheden om de tarieven op te vragen?Gecko123 schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:58:
[...]
Geen effect. Zelfs de app opnieuw geïnstalleerd (android).
Zoals deze https://energie.theoxygent.nl/
Via de API zijn de tarieven bij Tibber wel beschikbaar. Ik zie ze namelijk wel in mijn Grafana dashboard. De app doet het blijkbaar anders.
Tibber via de API inmiddels ook niet meer. Error in Home Assistant. Gelukkig nog wel de prijzen van vandaag. Maar moet straks wss de database weer bewerken om de administratie compleet te hebben.
.
Zojuist gecontroleerd, hier in Grafana geen error. Prijzen van morgen zijn pas vanaf de middag beschikbaar bij EPEX en dus bij Tibber, dat is normaal.
[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 25-12-2023 09:02 ]
Tibber app doet hier wat het moet doen.
Maar de API heeft gisteren gefailed* en vannacht is m'n fallback gebruikt.
* Vanaf 16:00 tot aan midnight, elk kwartier.
edit: via Tibber API explorer krijg ik ook een JSON skeleton.
Maar de API heeft gisteren gefailed* en vannacht is m'n fallback gebruikt.
* Vanaf 16:00 tot aan midnight, elk kwartier.
edit: via Tibber API explorer krijg ik ook een JSON skeleton.
[ Voor 34% gewijzigd door Raymond P op 25-12-2023 09:28 ]
- knip -
Hier ook geen tarieven in tibber sinds gisteren
. Data clearen en opnieuw inloggen heeft niet geholpen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Tibber heeft wel vaker dit soort dingen. Met name bij overgang zomer/wintertijd en ineens lage prijzen. En bij feestdagen. Hoop maar dat de rest van hun systeem wel werkt. Net de auto geladen voor 0 cent/kWh, althans dat hoop ik....
Gelukkig is de prijsdata zelf openbaar. Rechtstreeks bij entsoe of anders makkelijk via de nordpool integratie in HA.
Gelukkig is de prijsdata zelf openbaar. Rechtstreeks bij entsoe of anders makkelijk via de nordpool integratie in HA.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Tja, maar dan kun je de opslag en belastingen zelf weer gaan calculeren, valt me erg tegen van tibber. Als ze met dit soort afwijkende data problemen hebben krijg ik echt het idee dat ze bij de dev standup woensdag gaan van "shit jongens, had iemand in de code rekening gehouden met het feit dat de prijs ook negatief kan zijn?".V_ger schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:18:
Tibber heeft wel vaker dit soort dingen. Met name bij overgang zomer/wintertijd en ineens lage prijzen. En bij feestdagen. Hoop maar dat de rest van hun systeem wel werkt. Net de auto geladen voor 0 cent/kWh, althans dat hoop ik....
Negatieve prijzen gaan normaliter probleemloos.
En gezien de API en app wisselend wel of niet lijkt te werken bij verschillende gebruikers lijkt het mij eerder een vervelende bug te zijn die (weer) apikey of home gerelateerd is. Tibber heeft wel eerder dit soort taferelen gehad bij wijziging in tarieven en BTW, gezien er niet al te veel werkdagen over zijn om voor te bereiden op '24 zal het, denk ik, wel in die hoek vastgelopen zijn.
De API reageert (hier) overigens wel met (all-in) tarieven op consumption.
Is het ruk? Jazeker. Mja, waar gewerkt wordt vallen spaanders. En als je ervan afhankelijk bent dien je imo zelf voor een backup te zorgen.
Fwiw: er zijn ook partijen die de a+b=c som leverancierspecifiek al voor je beschikbaar hebben gemaakt.
En gezien de API en app wisselend wel of niet lijkt te werken bij verschillende gebruikers lijkt het mij eerder een vervelende bug te zijn die (weer) apikey of home gerelateerd is. Tibber heeft wel eerder dit soort taferelen gehad bij wijziging in tarieven en BTW, gezien er niet al te veel werkdagen over zijn om voor te bereiden op '24 zal het, denk ik, wel in die hoek vastgelopen zijn.
De API reageert (hier) overigens wel met (all-in) tarieven op consumption.
Is het ruk? Jazeker. Mja, waar gewerkt wordt vallen spaanders. En als je ervan afhankelijk bent dien je imo zelf voor een backup te zorgen.
Fwiw: er zijn ook partijen die de a+b=c som leverancierspecifiek al voor je beschikbaar hebben gemaakt.
- knip -
Ik heb zelf de indruk dat deze dingen niet met elkaar gecorreleerd zijn. Het valt natuurlijk wel op wanneer dat samen valt, maar ik heb dit ook wel eens gezien op dagen dat er qua prijs niets bijzonders was, terwijl op de overgang wintertijd en de dagen met lage prijzen die ik heb meegemaakt het bij mij wel goed werkte.V_ger schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:18:
Tibber heeft wel vaker dit soort dingen. Met name bij overgang zomer/wintertijd en ineens lage prijzen.
Facturatie is in het algemeen een stuk minder tijdgevoelig dan je zou denken. De app is een realtime/vooruitblikkend systeem waar haperingen meteen zichtbaar zijn, facturatie daarentegen is een proces op de achtergrond dat werkt met de historische data afkomstig van de netbeheerder en EPEX, en prima een paar dagen kan wachten op de volledigheid van die data. Ik zou mij daar persoonlijk geen zorgen om maken.Hoop maar dat de rest van hun systeem wel werkt. Net de auto geladen voor 0 cent/kWh, althans dat hoop ik....
[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 25-12-2023 12:20 ]
En hoeveel jaar had je gas kunnen stoken voor de prijs van een warmtepomp?t_captain schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:28:
De mijne kwam gratis met de airco voor koeling in de zomerbouwfraude schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:17:
[...]
En hoeveel jaar had je gas kunnen stoken voor de prijs van een warmtepomp?
Een triple split voor 3 verdiepingen kostte mij maar €3k meer dan de ketel vervanging, met rookgasafvoer etc die ook weer gedaan moeten worden. Niet dat de een de ander vervangt maar het is in dezelfde orde van grootte.
Comfort kost wat, heel fijn dat die €1200 per jaar bespaart t.o.v. gas, heeft zichzelf binnen een paar jaar terugverdiend.
Ongeveer 7 jaar ( in mijn geval dan toch). Uitgaande van de (gas)prijs van afgelopen jaar.bouwfraude schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:17:
[...]
Bij sommige aanzienlijk minder (of meer) als je een monobloc kocht van 2700 euro, daar 2700 euro subsidie vanaf mag trekken en de installatie voor 1000 euro kunt (laten) doen heb je dus voor vrij weinig een systeem staan. Een cv ketel voor duizend euro ophangen door een gecertificeerd installateur is duurder vrees ik.
Maar goed, volgens mij gaan we een beetje off topic en zijn er andere topics waar je dit soort zaken kunt bespreken?
Ik denk een terugverdientijd van een jaar of 8bouwfraude schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:17:
[...]
Oh ja, monoblocks. Je kan een Panasonic J halen voor 5k min 2700 subsidie en die verwarmt alle huizen prima i.c.m. gas, of beter geïsoleerde zonder backup. Aansluiten is alleen stroom en 2x CV waterleiding, easy.
Ik doe 150 m2 met 5.3 kW, met een LG airco die niet voor verwarmen is gekocht, en geen moment te weinig power gehad. Deze woning uit 2004 kan makkelijk all electric gaan, wel liefst met een unit die ook warm water doet. Scheelt weer paar honderd voor de gasaansluiting.
Ik doe 150 m2 met 5.3 kW, met een LG airco die niet voor verwarmen is gekocht, en geen moment te weinig power gehad. Deze woning uit 2004 kan makkelijk all electric gaan, wel liefst met een unit die ook warm water doet. Scheelt weer paar honderd voor de gasaansluiting.
In mijn geval kom ik op het volgende.bouwfraude schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:17:
[...]
We hebben onze 1938 woning volledig gerenoveerd en geïsoleerd. Daarbij ook overal vloerverwarming aangelegd. Al deze maatregelen moesten sowieso gebeuren ongeacht de wijze van verwarmen, dus die laat ik verder buiten beschouwing.
Als ik dan kijk naar alleen het verwarmen verbruiken we nu ongeveer 3500-4000 kWh voor de warmtepomp. Met gas waren we dan op ongeveer 1000-1200 m3 gekomen.
Ik reken hier even met 4000 kWh en 1000 m3, dus het meest gunstig voor gas.
Installatie van de warmtepomp was na subsidie ongeveer €3400 meer dan wat een moderne cv had gekost.
Energiekosten per jaar zijn dan:
Gas: €1,39 per m3 = €1390 pj (nu gemiddeld kennelijk)
Vastrecht gas: €312 pj (Liander + Leverancier)
Elektra: €0,30 per kWh = €1200 pj
Elektra is dus per jaar ongeveer €500 goedkoper, waarmee de extra kosten dus in 7 jaar terug zijn verdiend. Dit met de kanttekening dat ik naar de actuele prijzen kijk voor variabel/vast gas. Voor elektra kijk ik naar wat ik nu betaal. De berekening is ook een beetje conservatief qua COP van de warmtepomp en de belasting voor gas gaat omhoog terwijl die van elektra juist wat daalt.
Dit zal uiteraard voor iedere woning en gebruiker anders kunnen uitpakken.
Ik zou geklaagd hebben bij de aannemer, 1000 m3 gas is 8000 kWh warmte, je hebt een COP van 2.bilgy_no1 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 16:01:
[...]
In mijn geval kom ik op het volgende.
We hebben onze 1938 woning volledig gerenoveerd en geïsoleerd. Daarbij ook overal vloerverwarming aangelegd. Al deze maatregelen moesten sowieso gebeuren ongeacht de wijze van verwarmen, dus die laat ik verder buiten beschouwing.
Als ik dan kijk naar alleen het verwarmen verbruiken we nu ongeveer 3500-4000 kWh voor de warmtepomp. Met gas waren we dan op ongeveer 1000-1200 m3 gekomen.
Ik reken hier even met 4000 kWh en 1000 m3, dus het meest gunstig voor gas.
Bij aircos is een dramatische A label nog steeds 4, en de betere A++ machines halen 5 tot 5.5. Dan kom je op 1500-2000 kWh verbruik.
L/W is vaak lager maar nooit zo erg als 2.
Je moet niet kijken naar 'Hoeveel jaar kan je gas stoken voor de prijs van een warmtepomp". Over 3 jaar moet je bij vervanging om naar gasloos. Gas wordt elk jaar duurder, elektra juist goedkoper, althans de belastingen veranderen, wat de daadwerkelijke gas en elektraprijzen zonder belasting doen is koffiedikkijken.
Overigens heb ik mijn 5kW LG Therma voor 3500 gekocht in Spanje en zelf geïnstalleerd. Met ongeveer 500 euro extra materiaalkosten en 2700 euro subsidie min 400 euro ingebruikstellingverklaring heeft het mij 'maar' 1700 euro gekost. Beter comfort en redelijk snelle verwachte terugverdientijd.
Overigens vergeten er ook vele de castrechtkosten van gas mee te nemen in hun terugverdientijd...
Overigens heb ik mijn 5kW LG Therma voor 3500 gekocht in Spanje en zelf geïnstalleerd. Met ongeveer 500 euro extra materiaalkosten en 2700 euro subsidie min 400 euro ingebruikstellingverklaring heeft het mij 'maar' 1700 euro gekost. Beter comfort en redelijk snelle verwachte terugverdientijd.
Overigens vergeten er ook vele de castrechtkosten van gas mee te nemen in hun terugverdientijd...
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Ik reken als volgt: we verbruiken 3500-4000 kWh is dezelfde hoeveelheid energie als 350-400 m3 gas. En inderdaad met een behoedzame COP van 3-4 rekenend zou dit dus een verbruik tussen 1000-1600 m3 zijn geweest. Ik wilde alleen niet beticht kunnen worden van rijk rekenen en heb dus de voor gas meest gunstige cijfers genomen, oftewel 4000 kWh vs 1000 m3.w00key schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:06:
[...]
Ik zou geklaagd hebben bij de aannemer, 1000 m3 gas is 8000 kWh warmte, je hebt een COP van 2.
Bij aircos is een dramatische A label nog steeds 4, en de betere A++ machines halen 5 tot 5.5. Dan kom je op 1500-2000 kWh verbruik.
L/W is vaak lager maar nooit zo erg als 2.
Maar je hebt gelijk, waarschijnlijk verdienen we het veel eerder terug.
De plicht wordt minimaal een hybride, niet gasloos. Dat komt pas veel en veel later. Subsidie krijg je als particulier inmiddels niet meer zonder fraude te plegen overigens.Swerfer schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:36:
Je moet niet kijken naar 'Hoeveel jaar kan je gas stoken voor de prijs van een warmtepomp". Over 3 jaar moet je bij vervanging om naar gasloos. Gas wordt elk jaar duurder, elektra juist goedkoper, althans de belastingen veranderen, wat de daadwerkelijke gas en elektraprijzen zonder belasting doen is koffiedikkijken.
Je krijgt toch nog steeds subsidie op een warmtepomp?Insert12 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 23:38:
[...]
De plicht wordt minimaal een hybride, niet gasloos. Dat komt pas veel en veel later. Subsidie krijg je als particulier inmiddels niet meer zonder fraude te plegen overigens.
https://www.rijksoverheid...sidie-voor-een-warmtepomp
Ja, mits je de installatie laat doen door een bouwtechnisch installatiebedrijf. Hier staan de voorwaarden voor toekenning van de subsidie beschreven: https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepompdr86 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 23:56:
[...]
Je krijgt toch nog steeds subsidie op een warmtepomp?
De reactie is op een monoblock, waar het aansluiten van de unit , wat net zoveel moeite is aan installatie van een warmtepompboiler , een voedingskabel en twee leidingen aansluiten, alleen voor subsidie moet dat ook uitbesteedt worden aan bedrijf met juiste SBI-code en niet alleen meer inwerkingstelling.dr86 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 23:56:
[...]
Je krijgt toch nog steeds subsidie op een warmtepomp?
Ik heb die van mij ook uit buitenland, jaren terug, zelfs uit zelfde centrale EU magazine alleen voor minder dan de helft omdat deze hier door de subsidie fors in prijs verhoogt was. Zijn wel meer producten, die bij een buitenlandse vestiging van de zelfde firma maar 25-30% kost van wat er hier in Nederland voor wordt gevraagd, als het populair is.
Ook aircos zonder subsidie zijn nu verschrikkelijk duur geworden. Ik denk dat er gewoon te weinig mensen zijn die het kunnen, een CV is toch een stuk makkelijker te plaatsen dan warmtepompen en heel Nederland zit dat laatste aan te schaffen. Ketel eruit en erin was zo gedaan, maar zelfs een hybride is extra leidingwerk, wand of dakdoorvoer erbij, ding buiten proper ophangen of plaatsen met ontdreuning, en hopelijk goed inregelen.
Als elk huis opeens x3 werkuren vereist doet dat wat met de prijs.
Als elk huis opeens x3 werkuren vereist doet dat wat met de prijs.
[ Voor 7% gewijzigd door w00key op 27-12-2023 11:51 ]
Vele pagina's in dit topic doorgelezen, niet alle 764, maar ik ben nog niet overtuigd of een dynamisch contract voor ons het meest voordelig zou zijn. Wellicht zit ik in het schuitje "van oktober t/m maart dynamisch en van april t/m september variabel". Echter, ik heb niet veel trek om zo vaak te wisselen van contract/leverancier, dus hoop met deze post een beetje beter te begrijpen van jullie waarom dynamisch in onze situatie ook voordelig kan zijn van april tot oktober.
Onze situatie:
1. 8000 Wp aan zonnepanelen met een opbrengst tussen 6500 - 7000 kWh.
2. Verbruik in 2022 was 55 kWh en in de termijn voor 2023 zal dit tot 23-1 maximaal 2000 kWh worden.
3. Sinds april een EV met een accu van 64 kW en sinds oktober een 2e EV met een accu van 50 kW.
4. Geen gas
5. Full electric warmtepomp met een jaarverbruik van 2500 kWh
6. Afwasmachine kan volledig tijdens laag tarief gestuurd worden het hele jaar.
7. Wasmachine en wasdroger enigszins bij medewerking van vrouw lief.
Voor de winterperiode is het voor mij overduidelijk om bij een dynamisch contract de hoofdverbruikers zijnde de EV's iedere keer tegen het laagst mogelijk tarief automatisch te laten opladen. Idem voor de warmtepomp het warmwater gedeelte.
Voor de zomerperiode denk ik gewoon zoveel mogelijk te verbruik te maken van de zelf opgewekte zonne-energie. Echter hier begint mijn twijfel of dit wel klopt met een Dynamisch contract.
Als ik naar Tibber kijk, doen zij dus volledig salderen op tarief. Volgens mij dus in mijn situatie niks mis mee. Dus als ik in een zomermaand juni 350 kWh meer teruglever dan verbruik, krijg ik in juli een bedrag uitgekeerd van 350 maal het tarief gedurende die teruglever uren. Klopt dit?
Dit zal inderdaad minder zijn dan nu bij Essent waar ik dan 350 * 0,39 voor krijg, maar maakt dit iets uit? Gedurende de winter compenseert zich dat weer.
Waar maak ik een denkfout?
Onze situatie:
2. Verbruik in 2022 was 55 kWh en in de termijn voor 2023 zal dit tot 23-1 maximaal 2000 kWh worden.
3. Sinds april een EV met een accu van 64 kW en sinds oktober een 2e EV met een accu van 50 kW.
4. Geen gas
Voor de winterperiode is het voor mij overduidelijk om bij een dynamisch contract de hoofdverbruikers zijnde de EV's iedere keer tegen het laagst mogelijk tarief automatisch te laten opladen. Idem voor de warmtepomp het warmwater gedeelte.
Voor de zomerperiode denk ik gewoon zoveel mogelijk te verbruik te maken van de zelf opgewekte zonne-energie. Echter hier begint mijn twijfel of dit wel klopt met een Dynamisch contract.
Als ik naar Tibber kijk, doen zij dus volledig salderen op tarief. Volgens mij dus in mijn situatie niks mis mee. Dus als ik in een zomermaand juni 350 kWh meer teruglever dan verbruik, krijg ik in juli een bedrag uitgekeerd van 350 maal het tarief gedurende die teruglever uren. Klopt dit?
Dit zal inderdaad minder zijn dan nu bij Essent waar ik dan 350 * 0,39 voor krijg, maar maakt dit iets uit? Gedurende de winter compenseert zich dat weer.
Wat gaat je verbruik worden bij bij nr 2 is dat niet zo duidelijk. Een vaatwasser, wasmachine en droger gaat weinig uitmaken als je alleen al de dure uren zou vermijden. Maar met 2 EV's kan je wel flink in het voordeel zijn als je slim kan laden. Dat zal in de zomer vooral overdag zijn in de middag uren en in de winter snachts bij wind.MajaMestreech schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:53:
Vele pagina's in dit topic doorgelezen, niet alle 764, maar ik ben nog niet overtuigd of een dynamisch contract voor ons het meest voordelig zou zijn. Wellicht zit ik in het schuitje "van oktober t/m maart dynamisch en van april t/m september variabel". Echter, ik heb niet veel trek om zo vaak te wisselen van contract/leverancier, dus hoop met deze post een beetje beter te begrijpen van jullie waarom dynamisch in onze situatie ook voordelig kan zijn van april tot oktober.
Onze situatie:
4. Geen gas
Maar de laatste zin. Dat is een flink bedrag als je netto terug kan leveren + salderen. Loopt dat contact bijna af? Wat bij de grote jongens kan je met zonnepanelen alleen maar een jaarcontact afsluiten. Dynamisch zal dan niet geschikt zijn. Ga je wel flink afnemen en kan je de EV sturen dan kan het wel interessant zijn.
Als het maximaal 2000kwh verbruik is, ten opzichte van 7000kwh opbrengst van zonnepanelen.MajaMestreech schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:53:
Onze situatie:
4. Geen gas
Dan ga je met dynamisch inderdaad een wellicht te groot risico lopen.
immers die 7000kwh kan je nog perfect salderen. en daar ga je dynamisch risico mee lopen om goedkoper uit te zijn met die 2000kwh.
De tabel op de eerste pagina geeft dan ook aan, dat vast een verstandige keuze zal zijn. (staat onder SAP, maar de lijnen kan je wel doortrekken van dynamisch).
Ook zijn de vaste tarieven niet meer zo hoog. (zover ik mee krijg).
elke cent duurder bij vast kost je 20 euro. (€0,01*2.000kwh). en dat is als je exact al het opwek en verbruik tegen elkaar kan wegstrepen op de zonnepanelen. (als daar een cent verschil in gaat zitten). kost je dat 60 euro. (€0,01*^6000kwh)
je kan de latere pagina's eens doornemen. maar ik zie veel mensen die een cent inleveren met "salderen".
dit is wel erg persoonsafhankelijk. er zitten ook voorbeelden bij van -5 cent (vaak met accu). of 3 cent. (geen sturende apparaten).
omgerekend naar jouw situatie is dat -300 tot 180 euro. wat je inlevert op je zonnepanelen met dynamisch.
en die moet je terug verdienen met die 2.000 kwh die je nog verbruikt. dan moet dat over een jaar zo'n 9 cent per kwh goedkoper zijn tegenover vast.
Ik zou zelf wel voor dynamisch kiezen in jouw situatie (komt aardig overeen met mijn situatie).
2 EV's, 7500kwh (10.000kWp) opwek per jaar. en een netto verbruik van 2000kwh.
en is in sommige jaren "kuch 2022". heel fijn uitgekomen. (netto 40 euro terug gekregen) maar ook in de andere jaren goed betaalbaar en altijd goedkoper dan vast gebleken.
maar er hangt een risico aan vast en je moet er met je EV's actief mee bezig zijn.
daarom zou ik het niet snel aanraden aan anderen. het verschil is niet zo hoog en het bezorgt een aantal mensen toch stress als de prijs 1 maand hoger is dan vast.
Kan je het risico van hoge prijzen goed lijden, dan is het zeker het proberen waard.
Maar elk jaar zal anders uitvallen.
Zeker nu er enorm veel PV wordt geïnstalleerd in Nederland.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
@MajaMestreech Ik heb geen aanvulling op wat hiervoor is aangemerkt
Voor je idee alle momenten dat de heatmap naar blauw kleurig gaat, moet je zien dat tijdens PV opwek een EV aan de lader hebt om het af te vangen of een andere stevige verbruiker. (houdt rekening met resultaten van 2023 zijn geen garantie dat ook zo is in 2024)/f/image/KcEYnNp2I357ncfHUKOqJD8G.png?f=fotoalbum_large)
schaal is in euro/Mwh, 100=10ct/kWh
Voor je idee alle momenten dat de heatmap naar blauw kleurig gaat, moet je zien dat tijdens PV opwek een EV aan de lader hebt om het af te vangen of een andere stevige verbruiker. (houdt rekening met resultaten van 2023 zijn geen garantie dat ook zo is in 2024)
/f/image/KcEYnNp2I357ncfHUKOqJD8G.png?f=fotoalbum_large)
schaal is in euro/Mwh, 100=10ct/kWh
Lekker salderen met variabel / vast in 2024. In 2025 mag je maar 64% wegstrepen tegen later verbruik, dan is dynamisch misschien voordeliger.
Onjuist. Daar is voorlopig geen sprake van. Is nog niet door 1e kamer. En als het er al door komt wordt het op zijn vroegst ergens 2026w00key schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:23:
. In 2025 mag je maar 64% wegstrepen tegen later verbruik
Bedankt voor jullie reacties. ik begrijp hieruit dat de verschillen niet zo groot zijn en dat je je zeker moet bezighouden met het verbruiken van stroom als de tarieven het laagst zijn. Deze twee dingen samen met het nog volledig kunnen salderen wellicht t/m 2025, zal ik niet gaan kiezen voor een dynamisch contract.
Ik ga wel eens op zoek naar een nieuwe leverancier na meer dan 25 jaar bij Essent. Hier heb ik een variabel contract met vanaf januari de kWh prijs net onder de € 0,40. Dat moet beter kunnen. Zeker ook omdat Essent per tarief periode blijkt te salderen zoals te lezen is in dit topic :https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2202444.
Ik ga wel eens op zoek naar een nieuwe leverancier na meer dan 25 jaar bij Essent. Hier heb ik een variabel contract met vanaf januari de kWh prijs net onder de € 0,40. Dat moet beter kunnen. Zeker ook omdat Essent per tarief periode blijkt te salderen zoals te lezen is in dit topic :https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2202444.
Sja dat zeiden mensen ook over de energiebelasting wijzigingen 2024.de Peer schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:51:
[...]
Onjuist. Daar is voorlopig geen sprake van. Is nog niet door 1e kamer. En als het er al door komt wordt het op zijn vroegst ergens 2026
https://www.rijksoverheid...ingsregeling-zonnepanelen
Maar goed, ja als je een heel erg pro zonnepanelen kabinet krijgt kunnen ze ergens anders geld vandaan halen om vooral rijke huiseigenaren te sponsoren.
Extreem veel terugleveren in de zomer en negatieve prijzen aanmoedigen lijkt mij een slecht idee en doet netto niets voor het milieu. Je kan dat geld beter in wind steken.
[edit]
En anders pakken de energiebedrijven het zelf wel aan. Je ziet het met aanbiedingen die niet gelding zijn icm zonnepanelen en hogere vaste kosten.
En natuurlijk is dynamisch heel erg voordelig als je geen panelen hebt. Gratis stroom ex belasting en soms zelfs inclusief komt steeds vaker voor, zeker als mensen nu als een gek panelen op daken gaan leggen voor dat laatste beetje saldeervoordeel.
[ Voor 21% gewijzigd door w00key op 27-12-2023 15:16 ]
Niet helemaal. Financiële sturing voor PV werkt anders dan financiële sturing voor je verbruikers. En voor een thuisbatterij is de meest optimale sturing ook anders.Domba schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:06:
Voor je idee alle momenten dat de heatmap naar blauw kleurig gaat, moet je zien dat tijdens PV opwek een EV aan de lader hebt om het af te vangen of een andere stevige verbruiker.
Financieel gezien kan je PV het beste uitschakelen wanneer de tarieven negatief zijn (inkooptarief bij overproductie, netto tarief bij volledige saldering, en it's complicated wanneer je door uitschakelen geen overproductie meer hebt). Dit ongeacht wanneer je verbruikers actief zijn.
Voor stuurbare verbruikers is het makkelijk: aan wanneer goedkoop, uit wanneer duur.
Staat in de agenda van de 1e kamer voor behandeling op 6 februari 2024…. Beetje troebel hoe het voorstel,er nu uit gaat zien met alle aangenomen/afgewezen amendementen en moties.de Peer schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:51:
[...]
Onjuist. Daar is voorlopig geen sprake van. Is nog niet door 1e kamer. En als het er al door komt wordt het op zijn vroegst ergens 2026
[ Voor 13% gewijzigd door HermanGast op 27-12-2023 16:15 ]
Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Men heeft 14 maanden nodig om te implementeren, dus daarom wordt dat 2026 ipv 2025HermanGast schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:13:
[...]
Staat in de agenda van de 1e kamer voor behandeling op 6 februari 2024…. Beetje troebel hoe het voorstel,er nu uit gaat zien met alle aangenomen/afgewezen amendementen en moties.
@Zr40 Ik volg je niet helemaal, de heatmap is een uitsnede van de kale Day a head uurprijzen 2023, het kanelpunt van rood naar blauw ligt op 0ct/kWh
De vraagsteller heeft 8kWp op andere orientaties dan pal zuid of last van schaduw.
Als je alleen verbruikers of alleen PV hebt liggen je beslispunten en welke actie anders.
Het wordt complexer met mobiele verbruikers als EV of die beschikbaar zijn op de gewenste momenten.
Ik zelf ben een thuisaccu gebruiker met "PV-overschot", dat ook een stuk complexer met technische beperkingen en verschilt ook hoe je er tegen aan kijkt of "chemical aging" of je aantal cycles als basis voor je gebruiks strategie en daar heb je diverse. (ik volg de chemical aging)
Zo is voor mijn setup het vaste verbruik (stand-by) 120-180kWh/j lager in off-grid dan on-grid zofdat ik alleen verbindt met netaansluiting wanneer nodig.
I
De vraagsteller heeft 8kWp op andere orientaties dan pal zuid of last van schaduw.
Als je alleen verbruikers of alleen PV hebt liggen je beslispunten en welke actie anders.
Het wordt complexer met mobiele verbruikers als EV of die beschikbaar zijn op de gewenste momenten.
Ik zelf ben een thuisaccu gebruiker met "PV-overschot", dat ook een stuk complexer met technische beperkingen en verschilt ook hoe je er tegen aan kijkt of "chemical aging" of je aantal cycles als basis voor je gebruiks strategie en daar heb je diverse. (ik volg de chemical aging)
Zo is voor mijn setup het vaste verbruik (stand-by) 120-180kWh/j lager in off-grid dan on-grid zofdat ik alleen verbindt met netaansluiting wanneer nodig.
I
Ik bedoel alleen aan te geven dat de sturing van verbruikers en de sturing van PV geen invloed hebben op elkaar en onafhankelijk een voordeel kunnen leveren:Domba schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:14:
@Zr40 Ik volg je niet helemaal, de heatmap is een uitsnede van de kale Day a head uurprijzen 2023, het kanelpunt van rood naar blauw ligt op 0ct/kWh
1. Dat het laden van de EV goedkoper is in de blauwe momenten, verandert niet door het wel of niet uitschakelen van de PV.
2. Dat het uitschakelen van de PV financieel gunstig kan zijn in de blauwe momenten (of op een ander niveau afhankelijk van je overschot) verandert niet door het kiezen van het moment waarop je de EV laadt.
Je leek te suggereren dat je de PV opwek met het laden van de EV moet matchen op basis van de tarieven en meestal zal dat ook wel de praktijk zijn, maar door ze onafhankelijk te beschouwen kan je flexibeler sturen en krijg je afhankelijk van je situatie een sturing die mogelijk gunstiger is.
Frank heeft nieuw product voor slimmer laden. Niet alleen gebaseerd op de laagste dynamische tarieven maar ook rekening houdend met de onbalans markt.
Volgens het eigen rekenvoorbeeld levert dit een 9ct/kwh extra voordeel op.
https://www.frankenergie.nl/nl/slim-laden-actie
Is dat het voordeel van de onbalans markt wat je krijgt of die welkomstkorting. Want in het voorbeeld zie ik laden 3000kWh en de 250 cashback + 50 euro welkomstkorting is dan 8.57ct extra voordeel. Of krijg je die er ook nog een keer bij?Sethro schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:07:
Frank heeft nieuw product voor slimmer laden. Niet alleen gebaseerd op de laagste dynamische tarieven maar ook rekening houdend met de onbalans markt.
Wordt wel ingewikkeld zo met laden. Want hoe weet je wanneer je met onbalans laad en wanneer niet. En wat krijgt Frank van de onbalans markt. Stel voor het uurtarief is 18ct. En in dat uur is het onbalans 7ct maar hoe weet je of je nu die 7ct krijgt of die 18ct. Voor de 7ct zal er wel een overschot zijn maar kunnen alle klanten van Frank wel max laden want misschien is er niet zoveel overschot maar wil jij wel max laden omdat je de auto morgenochtend vol wilt hebben.
Willempie27 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:22:
[...]
Is dat het voordeel van de onbalans markt wat je krijgt of die welkomstkorting. Want in het voorbeeld zie ik laden 3000kWh en de 250 cashback + 50 euro welkomstkorting is dan 8.57ct extra voordeel en je. Of krijg je die er ook nog een keer bij?
Wordt wel ingewikkeld zo met laden. Want hoe weet je wanneer je met onbalans laad en wanneer niet. En wat krijgt Frank van de onbalans markt. Stel voor het uurtarief is 18ct. En in dat uur is het onbalans 7ct maar hoe weet je of je nu die 7ct krijgt of die 18ct. Voor de 7ct zal er wel een overschot zijn maar kunnen alle klanten van Frank wel max laden want misschien is er niet zoveel overschot maar wil jij wel max laden omdat je de auto morgenochtend vol wilt hebben.
:strip_exif()/f/image/0wH3N615LopAPgmetWyytgSn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik lees hier niets over de welkomstbonus.
(934-647)/3000= 9,5ct / kwh.
Als je het verbruik aanpast naar 4000kwh laden/jaar blijft de korting hetzelfde. Maw het is variabel.
Verder zal die 23 maart niet willekeurig zijn gekozen.
maar ook niets over onbalans toch?Sethro schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:40:
[...]
[Afbeelding]
Ik lees hier niets over de welkomstbonus.
@Sethro Je hebt gelijk. Geen welkomstbonus maar 50 euro korting op de laadpaal maar dat zal maar voor een kleine groep zijn.
Interessant product, wel wat zaken om rekening mee te houden:Sethro schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:07:
Zeker punt twee en drie zijn zaken om rekening mee te houden. Het wordt voor mijn auto bijvoorbeeld aangeraden om niet boven de 80% te laden. Als ik mij daaraan wil houden moet ik minimaal 28 kWh laden, wat voor mijn auto gelijk staat aan 50%. Ik moet dus mijn auto dus telkens tot < 30% leegrijden voordat ik gebruik kan maken van deze regelingWe laden op tijdens goedkope uren, maar ook wanneer er een overschot aan energie is. Hierbij optimaliseren we op de onbalans- en congestiemarkt. De besparingen die daarmee gerealiseerd worden delen we met jou in de vorm van een bonus. Deze bonus zie je oplopen in de app en betalen we eens per kwartaal aan je uit. Hierdoor ben jij nooit duurder, en vaak zelfs goedkoper uit dan wanneer we alleen op de goedkoopste uren hadden geladen.
Je komt in aanmerking voor een bonus als je slimme laadsessie voldoet aan de volgende voorwaarden:
1. Je vertrektijd ligt minimaal 7 uur na je starttijd.
2. Je 'minimum batterijniveau' is ingesteld op 45% of lager en je 'maximale batterijniveau' is ingesteld op 90% of hoger, of het verschil tussen je minimaal en maximaal gewenste batterijniveau is minstens 28 kWh.
3. De elektrische auto, dan wel de laadpaal, moet uiteraard door Frank kunnen worden aangestuurd.
Als je vooraf niet aan deze eisen voldoet, optimaliseren we je sessie alleen op EPEX-prijzen en zal er geen bonusvergoeding van toepassing zijn. Je bespaart natuurlijk wel door de dure EPEX-prijzen te vermijden
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels