Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:00
S-1-5-7 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:43:
[...]

Interessant product, wel wat zaken om rekening mee te houden:

[...]

Zeker punt twee en drie zijn zaken om rekening mee te houden. Het wordt voor mijn auto bijvoorbeeld aangeraden om niet boven de 80% te laden. Als ik mij daaraan wil houden moet ik minimaal 28 kWh laden, wat voor mijn auto gelijk staat aan 50%. Ik moet dus mijn auto dus telkens tot < 30% leegrijden voordat ik gebruik kan maken van deze regeling
Zo lees ik het niet. Ik denk dat je vaste minimum en vaste minimum 28kWh moeten zijn. Je auto mag wel voller zijn denk ik.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:09
ice-T106 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:53:
[...]

Zo lees ik het niet. Ik denk dat je vaste minimum en vaste minimum 28kWh moeten zijn. Je auto mag wel voller zijn denk ik.
Hoe bedoel je dat? Zoals ik het lees krijg je alleen korting als je auto tijdens het starten van de laadsessie <= 45% accu heeft en aan het einde >= 90% of als je op z'n minst 28 kWh kan laden

• ice-T106
S-1-5-7 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:41:
[...]

Hoe bedoel je dat? Zoals ik het lees krijg je alleen korting als je auto tijdens het starten van de laadsessie <= 45% accu heeft en aan het einde >= 90% of als je op z'n minst 28 kWh kan laden
Omdat er sessie staat twijfel ik ook een beetje hoe je specs moet lezen.
"of het verschil tussen je minimaal en maximaal gewenste batterijniveau is minstens 28 kWh."

Naar mijn idee kun je het minimum lager instellen dan de waarde waar je deze keer daadwerkelijk mee aan komt en dus zo toch aan de 28kWh range komen terwijl je maar bijvoorbeeld 10kWh bij hoeft te laden. Maar zeker weten doe ik het ook niet. Misschien al te testen met de App?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:17

knakworst

Get more sats!

[...]

[...]

Zeker punt twee en drie zijn zaken om rekening mee te houden. Het wordt voor mijn auto bijvoorbeeld aangeraden om niet boven de 80% te laden. Als ik mij daaraan wil houden moet ik minimaal 28 kWh laden, wat voor mijn auto gelijk staat aan 50%. Ik moet dus mijn auto dus telkens tot < 30% leegrijden voordat ik gebruik kan maken van deze regeling
Welke auto kun je maar tot 80% laden :?
Tesla heeft geen moeite met 90% terwijl daar 100% ook echt 100% is.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

knakworst schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:09:
[...]

Die van mij (Opel Ampera-E) kan niet boven de 80% laden, maar dat is tijdelijk i.v.m. een terugroepactie van de batterij (kleine kans op brand).

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 28-12-2023 15:12 ]

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:21
[...]

D'r staat niet dat het niet kan, er staat dat het niet wordt aangeraden. En als ik mijn Tesla op meer dan 80% instel, krijg ik ook een melding "80% recommended for daily driving". e.e.a. is wel afhankelijk van de batterij samenstelling, ik meen dat bij LFP juist wordt aangeraden periodiek tot 100 te laden. (je kunt nog een discussie voeren of die 80% nog wel actueel is, zeker omdat we het hier over AC laden hebben)

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:09
ice-T106 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:58:
[...]

Omdat er sessie staat twijfel ik ook een beetje hoe je specs moet lezen.
"of het verschil tussen je minimaal en maximaal gewenste batterijniveau is minstens 28 kWh."

Naar mijn idee kun je het minimum lager instellen dan de waarde waar je deze keer daadwerkelijk mee aan komt en dus zo toch aan de 28kWh range komen terwijl je maar bijvoorbeeld 10kWh bij hoeft te laden. Maar zeker weten doe ik het ook niet. Misschien al te testen met de App?
Aha, ik snap hem nu!
Ik wilde ze een bericht sturen (ben nog geen klant), maar dat lukt niet...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4-Qa6aOF6jnzwc6K6cUiBTieSE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RfGfMoYb6HgvLXMzozqjgLH1.png?f=user_large
[...]

Cupra Born. Je kan wel meer laden, maar het wordt voor dagelijks gebruik niet aangeraden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ice-T106
Maar wel heel interessant dat er zo ook wat voordeel van de "onbalansmarkt" beschikbaar komt voor particulieren.
Wat mij betreft kan dit nog verder getrokken worden dan alleen auto's op laden. Even de warmtepomp een standje lager als er onbalans is bijvoorbeeld.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:08
ice-T106 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:11:
Maar wel heel interessant dat er zo ook wat voordeel van de "onbalansmarkt" beschikbaar komt voor particulieren.
Wat mij betreft kan dit nog verder getrokken worden dan alleen auto's op laden. Even de warmtepomp een standje lager als er onbalans is bijvoorbeeld.
Een auto laden is zo 11 kW. Een warmtepomp zal max iets van 2 kW doen. En dan heb je al een forse. En een auto kan je ook in de zomer laden.

Dus die warmtepomp schiet niet zo op. Zijn er wellicht in potentie wel meer van.

[ Voor 7% gewijzigd door V_ger op 28-12-2023 16:26 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
[...]

[...]

Wij hebben 2 EVs, eentje met 75kWh en de ander met 80kWh batterij. Aan die 28 zit je dan al snel.

• Sethro
Ja het is een mooie plus. En dan ook nog 250 euro welkomstbonus als je 2 jaar blijft. Dat compenseert de iets hogere tarieven van Frank ruimschoots.

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04:47

HermanGast

Exige GT3

Waar haalt HomeAssistent dit tabelletje vandaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65hHiPK2bIOxkSdm7C5bCovVVzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qit4vmQKL8XwiUyozt4qpD4u.jpg?f=fotoalbum_large
Ik doe eigenlijk helemaal niets actief met HA (draait op Synology NAS) en heb ook geen dynamisch contract, dus ben wel benieuwd waar deze informatie vandaan komt.

Al gevonden… :) HA haalt deze op bij EnergyZero En die haalt het weer van epexspot.com

[ Voor 7% gewijzigd door HermanGast op 29-12-2023 05:39 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Grappig om te zien dat vandaag de prijzen in Duitsland over een veel langere periode laag zijn. Bij ons was het t/m 7:00 rond 0 en piekt het op 75, in Duitsland is het t/m 11:00 rond 0 (met een piek om 8:00) en is het maximum maar 26,5 (10-11 NL € 60 / MWh, DE € 0,05).
En ook Noorwegen komt niet in de buurt van de 0 euro.

Daar mag dus nog wat transportcapaciteit bij.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:59:
Grappig om te zien dat vandaag de prijzen in Duitsland over een veel langere periode laag zijn.
Niet normaal hoeveel windenergie ze daar opwekken deze maand. Dit artikel heeft het over een record van 53 GW op 21 december. Volgens https://app.electricitymaps.com is het nu 48 GW, 68% van alle stroom. Nederland doet het ook niet verkeerd met 8-9 GW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 20:00
Of de zonnepanelen even een beetje terug schroeven. Zou er geen bezwaar tegen hebben als Zonneplan tegen vergoeding op manier actief kan zijn op de onbalansmarkt met mijn (en natuurlijk duizenden anderen) panelen.

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Jelmer058 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:03:
[...]

Of de zonnepanelen even een beetje terug schroeven. Zou er geen bezwaar tegen hebben als Zonneplan tegen vergoeding op manier actief kan zijn op de onbalansmarkt met mijn (en natuurlijk duizenden anderen) panelen.
Ik weet niet helemaal hoe dat gaat werken. De prijzen om productie te verlagen zullen veel kleiner zijn dan om productie te verhogen. Want dat kunnen windmolens en zonnepanelen niet. En helemaal als zonnepanelen bij burgers geregeld kunnen worden, want dan heb je in de zomer heel veel regelcapaciteit naar beneden.
Tenzij je als voorbereiding daarop niet je volledige capaciteit inzet.
En de momenten dat dat een goed idee is (lees: er is teveel wind en zon) zijn nog redelijk zeldzaam. Zelfs in de zomer als alle zonnepanelen op je dak veel meer opwekken dan je zelf nodig hebt zijn er nog genoeg plekken waar die energie nodig is.
Je moet dan heel goed kunnen voorspellen wanneer het opportuun is om minder productie aan te bieden dan je eigenlijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Maasluip schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:15:
Tenzij je als voorbereiding daarop niet je volledige capaciteit inzet.
En de momenten dat dat een goed idee is (lees: er is teveel wind en zon) zijn nog redelijk zeldzaam. Zelfs in de zomer als alle zonnepanelen op je dak veel meer opwekken dan je zelf nodig hebt zijn er nog genoeg plekken waar die energie nodig is.
Je moet dan heel goed kunnen voorspellen wanneer het opportuun is om minder productie aan te bieden dan je eigenlijk hebt.
Je kan natuurlijk je produktie ook voor twee verschillende prijzen aanbieden: het grootste deel voor een lage prijs en dan een deel voor een veel hogere prijs (maar wel minder dan wat gas kost). Als het dure deel dan niet verkocht wordt, dan kan je dat inzetten voor onbalans.

Nog iets wat ik met afvraag, misschien dat iemand het weet. Normaal gesproken wordt aangenomen dat PV aangeboden wordt tegen de marginale kosten en die zijn vrijwel nul.

Maar je hebt als leverancier ook een risico op onbalans, plotseling een grote wolk die niemand voorspeld had. Dus je eigenlijke kosten zijn meer dan nul. Wordt dat meegenomen bij het aanbieden van PV op de day-ahead markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat je als leverancier dan de onbalanskosten mag ophoesten, dus onder de streep zal dat wel meegenomen worden.
Maar dat werkt op dezelfde manier als dat je als windmolenboer je stroom gratis kunt aanbieden: er zijn genoeg momenten dat je meer voor je stroom krijgt dan de (berekende) kostprijs, dus er zijn genoeg momenten dat je je stroom voor minder kunt aanbieden dan de (berekende) kostprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-01 11:51
Is er iemand die ervaring heeft met HomeAssistant en dynamisch tarieven?
Ik twijfel om een dynamisch contract te nemen. Als ik dit wel wil dan moet ik het goed kunnen integreren met mijn zonnepanelen en smart woning in HomeAssistant.

En als je een dynamisch tarief hebt, hoe zit dit dan precies met salderen? Stel: De wind waait en de zon schijnt, dan kan het mij geld kosten om energie te leveren aan het net. Als ik vervolgens mijn panelen laat uitschakelen om onkosten te voorkomen dan heb ik minder energie om te salderen aan het eind van de streep, of zit ik compleet verkeerd te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RvdHeide schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:26:
Ik twijfel om een dynamisch contract te nemen. Als ik dit wel wil dan moet ik het goed kunnen integreren met mijn zonnepanelen en smart woning in HomeAssistant.

En als je een dynamisch tarief hebt, hoe zit dit dan precies met salderen? Stel: De wind waait en de zon schijnt, dan kan het mij geld kosten om energie te leveren aan het net. Als ik vervolgens mijn panelen laat uitschakelen om onkosten te voorkomen dan heb ik minder energie om te salderen aan het eind van de streep, of zit ik compleet verkeerd te denken?
Lees de startpost even, dit zijn de meest gestelde vragen en die zijn ook al heel vaak beantwoord.
Via HA kun je eenvoudig de boel automatiseren. Er zijn veel integraties beschikbaar.

Salderen van het energietarief gaat per uur (niet per jaar).
Salderen van de belastingen gaat wel per jaar.

Het aantal uur dat je panelen uit zullen staan per jaar is niet zo veel hoor.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 29-12-2023 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:47
Sethro schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:07:
Frank heeft nieuw product voor slimmer laden. Niet alleen gebaseerd op de laagste dynamische tarieven maar ook rekening houdend met de onbalans markt.

Volgens het eigen rekenvoorbeeld levert dit een 9ct/kwh extra voordeel op.

https://www.frankenergie.nl/nl/slim-laden-actie
Ik waardeer de actie maar er wordt nogal wat gevraagd van de consument. Zoals 2 jaar laden voor een cashback van 250. Een laadpaal installatie door een van hun partners als je er nog geen hebt, en dan het slimme laden in de ‘dal uren’ dat energie het goedkoopste is.

Imho doet tibber dat beter. Ik heb sinds 22-12 een volvo c40 die integreert met tibber zodat ik vanuit hun app de SoC van de auto kan zien. Daarnaast heb ik zelf rond black friday via tibber een zaptec go gekocht voor 650 eu. Deze heb ik zelf kunnen installeren, die integreert met de tibber app.

Het gevolg is nu: wanneer de energie prijzen het goedkoopste zijn start tibber het laden via de laadpaal.

Door ook nog de sma omvormer te koppelen doe ik de aanname dat tibber weet wanneer ik opwek en dus de auto overdag zal laden.

En dat vooralsnog allemaal zonder loadbalancing module of tibber pulse. Sowieso met een sluipverbruik van 0,2 kwh per uur in de nacht maak ik me niet druk over overbelasting, en ik denk dat ik sowieso in de nacht blijf laden ook al wek ik overdag op, het salderen tegen de actuele kosten van een kwh acht ik lucratiever dan overdag te laden.

Stel de uurprijs is 37 cent, dan krijg ik ook 37 cent voor teruglevering, terwijl ik ‘s nachts voor 19 cent kan laden, dan ben ik toch gek als ik overdag ga laden?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
loewie1984 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:34:
[...]

Ik waardeer de actie maar er wordt nogal wat gevraagd van de consument. Zoals 2 jaar laden voor een cashback van 250. Een laadpaal installatie door een van hun partners als je er nog geen hebt, en dan het slimme laden in de ‘dal uren’ dat energie het goedkoopste is.

Imho doet tibber dat beter. Ik heb sinds 22-12 een volvo c40 die integreert met tibber zodat ik vanuit hun app de SoC van de auto kan zien. Daarnaast heb ik zelf rond black friday via tibber een zaptec go gekocht voor 650 eu. Deze heb ik zelf kunnen installeren, die integreert met de tibber app.

Het gevolg is nu: wanneer de energie prijzen het goedkoopste zijn start tibber het laden via de laadpaal.

Door ook nog de sma omvormer te koppelen doe ik de aanname dat tibber weet wanneer ik opwek en dus de auto overdag zal laden.

En dat vooralsnog allemaal zonder loadbalancing module of tibber pulse. Sowieso met een sluipverbruik van 0,2 kwh per uur in de nacht maak ik me niet druk over overbelasting, en ik denk dat ik sowieso in de nacht blijf laden ook al wek ik overdag op, het salderen tegen de actuele kosten van een kwh acht ik lucratiever dan overdag te laden.

Stel de uurprijs is 37 cent, dan krijg ik ook 37 cent voor teruglevering, terwijl ik ‘s nachts voor 19 cent kan laden, dan ben ik toch gek als ik overdag ga laden?
Die prijs fluctuaties zijn in de zomer met zon juist andersom.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 19:35
[...]

In de zomer, wanneer je veel meer opwekt dan nu in de winter, zul je overdag op sommige momenten flink moeten betalen om stroom te leveren. En juist in de nacht is de stroom dan weer duurder om in te kopen.

Vaste regels werken niet met dynamische tarieven. Hoe beter je aanstuurt, hoe meer profijt. Begin 2023 was dynamisch altijd veel goedkoper dan de vaste/variabele tarieven die werden gehanteerd. Nu is dat verschil al veel kleiner geworden en moet je er volgens mij beter op letten of zaken goed automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
@KC27 @loewie1984 in heat map 2023 is op basis van prijs enkomt het iets minder helder na voren, in verleden heeft iemand er tijd in gestoken voor een afwijking van daggemiddelde voor 2022

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
[...]

Als ik het goed lees werkt het hetzelfde als wat je bij Tibber beschrijft. Alleen kun je ook profiteren van de onbalans markt als je voldoende moet laden. Daar krijg je dan extra vergoeding voor. Dat staat nog los van die 250 euro. Dat is gewoon een traditionele overstapbonus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 22:53

Je kan er ook iets anders naar kijken. Deze week verscheen een filmpje van Ketel Klets:

Wat te zien is, is dat door de aanwas van zonnepanelen en windmolens het aantal dagen met hele lage prijzen hard oploopt. Ik dacht dat het daarmee wel gedaan was maar voor de dag na het filmpje stonden weer 8 uur waarbij de stroomprijs zo goed als 0 is.

Stel je hebt panelen en een thuisaccu. Misschien een EV. Dan zou je naar een dynamisch contract kunnen gaan waarbij je in de zomer eerst je accu en daarna je EV vol laadt. Daarna zouden je panelen "uit" kunnen en leef je de rest van de dag/nacht op je accu. In de winter kan je je accu/EV aan het laden zetten als de stroomprijs gunstig is om er later op de dag gebruik van te maken.

Op een gegeven moment zal dat salderen er wel af gaan, of je wordt gestraft door je energiemaatschappij (a la vandebron). Dan wordt bovenstaande een optie. De netbeheerders zijn nog stevig aan het uitbreiden en er worden nog steeds windmolens geplaatst. Dat wil zeggen dat er meer en meer een overschot zal ontstaan in de periodes dat zonnepanelen niet zoveel doen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swerfer
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Kijk in het HA-topic, daar zijn genoeg mensen met een dynamisch energiecontract. Net zoals ik. Ik gebruik de Nordpool integratie om de dynamische prijzen binnen te halen en op de goedkope tijden mijn EV te laden. Bij negatieve prijzen schakel ik mijn Growatt omvormer naar nu opbrengst. Natuurlijk heb ik nog tal van automation's en dashboards voor/met mijn dynamische energiecontract (Zonneplan). Ik gebruik overigens de Zonneplan integratie niet. Ik wil onafhankelijk van de aanbieder blijven...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Hebben andere ook vaak dat de Nordpool intregratie niet de prijzen laat zien? Na een herstart van HA staan ze er dan wel maar het begint een beetje irritant te worden omdat ik niet elke dag wil kijken of de prijzen zijn opgehaald. Als optie had ik om 23:30 het systeem te herstarten zodat ze er wel altijd staan maar dat brengt weer andere problemen met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Willempie27 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:56:
Hebben andere ook vaak dat de Nordpool intregratie niet de prijzen laat zien?
Geen last van, enkel wanneer prijzen pas veel later bekend worden als beurs 1 of meerdere keren heropend wordt

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Domba schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 01:06:
[...]

Geen last van, enkel wanneer prijzen pas veel later bekend worden als beurs 1 of meerdere keren heropend wordt
Het gaat meestal wel goed maar gisteren zijn de prijzen van vandaag niet opgehaald bijvoorbeeld. Als dat nu bij andere wel goed gaat moet ik verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:45
@Willempie27 Het is ook eigenlijk niet de bedoeling zo gebruik te maken van Nordpool. Sterker nog, dat willen ze niet. ;)

Vraag een API key aan bij Entso-E, dan zal het minder vaak mis gaan. Zijn meestal wel iets later dan Nordpool.
Dikke kans dat je leverancier zelf ook iets aanbied.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Raymond P schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:23:
@Willempie27 Het is ook eigenlijk niet de bedoeling zo gebruik te maken van Nordpool. Sterker nog, dat willen ze niet. ;)

Vraag een API key aan bij Entso-E, dan zal het minder vaak mis gaan. Zijn meestal wel iets later dan Nordpool.
Dikke kans dat je leverancier zelf ook iets aanbied.
Als ze dat niet willen, dan moeten ze ook geen open API maken. En ik mag aannemen dat ze weten dat er een Nordpool integratie is voor HA. Ze kunnen dat zo blokkeren als ze dat willen. En waar heb jij gelezen dat ze het eigenlijk niet willen?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Swerfer schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:02:
[...]
Als ze dat niet willen, dan moeten ze ook geen open API maken. En ik mag aannemen dat ze weten dat er een Nordpool integratie is voor HA. Ze kunnen dat zo blokkeren als ze dat willen. En waar heb jij gelezen dat ze het eigenlijk niet willen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtnF1n0-elUKNX03KjAZqLfFcPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uH7TSRITZlxwM48uEEhmWZ2Z.png?f=fotoalbum_large (bron)

Edit: fwiw het maakt mij niet zo veel uit wat je uitspookt. Maar als het niet werkt dan hoort dat erbij. :P

Edit2: de url die in de HA integratie wordt gebruikt is de backend van hun website zelf.
Daar staat het ook wel duidelijk vermeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ypY4xa-pgRMY2OvG_-wPVISXwA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tiUe97XvBZs0V02Sfc8Ldpvz.png?f=user_large

Als je (betalende) klant bent, en niet op de reguliere backend connect, zal je vast ook om 12:45 geen timeouts hebben...

[ Voor 26% gewijzigd door Raymond P op 30-12-2023 10:23 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Dank, dat had ik nog niet gezien. Dan gedogen ze de HA integratie blijkbaar. Kan dus een risico zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ja liever gebruik ik die Nordpool ook niet. Ben nu aan het kijken of ik via Node Red wat aan de praat kan krijgen en dan bij 2 data bronnen voor een backup.
@Raymond P Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 13:30
Over Nordpool en Home Assistant gesproken, vanaf morgen wordt de nieuwe energiebelasting in de berekening van de stroomprijs relevant. Als je de energiebelasting in je configuratie meeneemt en je wilt dat de prijzen tegelijkertijd voor 31 december en 1 januari kloppen, kan je dit gebruiken (wel even aanpassen voor je eigen configuratie/variabelen):
Django/Jinja:
1
{% set tax_kWh = 0.15245 if now().year == 2023 else 0.13164 %}

Hiermee worden de prijzen voor beide dagen goed berekend. Op 1 januari kan je dit weer weghalen en alleen de energiebelasting van 2024 er neerzetten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

asing schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:01:
[...]

Je kan er ook iets anders naar kijken. Deze week verscheen een filmpje van Ketel Klets:
De wereld gaat snel, voor morgen ook weer 2 uur erbij :D
Uiteindelijke score van 2023: 62 dagen waar prijzen onder 0 voorkwamen en gedurende 315 uur. Dat is 3,6% van de tijd.

Vorig jaar waren het 25 dagen en 85 uur, dus het aantal uren met prijzen onder 0 is meer dan verdrievoudigd.

De gemiddelde spot prijs lag vorig jaar op € 0,24194 cent/kWh (en ja, dat was abnormaal), dit jaar € 0,09583. Met belastingen is dat € 0,33706 en € 0,26840.
En ter vergelijking, in 2020 was het nog € 0,03224 / € 0,19026, dus normaliteit hebben we nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Maasluip schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:39:
[...]

De wereld gaat snel, voor morgen ook weer 2 uur erbij :D
Uiteindelijke score van 2023: 62 dagen waar prijzen onder 0 voorkwamen en gedurende 315 uur. Dat is 3,6% van de tijd.

Vorig jaar waren het 25 dagen en 85 uur, dus het aantal uren met prijzen onder 0 is meer dan verdrievoudigd.

De gemiddelde spot prijs lag vorig jaar op € 0,24194 cent/kWh (en ja, dat was abnormaal), dit jaar € 0,09583. Met belastingen is dat € 0,33706 en € 0,26840.
En ter vergelijking, in 2020 was het nog € 0,03224 / € 0,19026, dus normaliteit hebben we nog niet.
Ik vond een bericht op internet dat de overheid tenders heeft uitgegeven om tussen 2024 en 2030 nog eens 7GW extra capaciteit bij te bouwen. Dat is enkel op zee, dus niet op land. Dat is nu goed voor 3GW aan zeewind (CO2monitor.nl). Nu halen we totaal 9GW uit wind, dat gaat dus 16GW worden. Kijk ik hier (https://www.rvo.nl/onderwerpen/windenergie-op-land/monitor) dan staat er nog eens 1.1GW in de planning.

Met andere woorden, het aantal uren/dagen dat de stroomprijzen 0 of negatief zijn zal alleen maar toenemen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 16:22
asing schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:39:
[...]

Ik vond een bericht op internet dat de overheid tenders heeft uitgegeven om tussen 2024 en 2030 nog eens 7GW extra capaciteit bij te bouwen. Dat is enkel op zee, dus niet op land. Dat is nu goed voor 3GW aan zeewind (CO2monitor.nl). Nu halen we totaal 9GW uit wind, dat gaat dus 16GW worden. Kijk ik hier (https://www.rvo.nl/onderwerpen/windenergie-op-land/monitor) dan staat er nog eens 1.1GW in de planning.

Met andere woorden, het aantal uren/dagen dat de stroomprijzen 0 of negatief zijn zal alleen maar toenemen.
Windmolens kunnen ze toch relatief eenvoudig in de vaanstand zetten zodat er niet geprocedeerd wordt? Of zit hier in de tender een minimale vergoeding waardoor het uitschakelmoment verlegd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
asing schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:39:
[...]

Die route kaart is al paar keer bijgesteld, dat wordt 21GW in 2030/31
Wat nu afgerond is routekaart 2023, was 4,5GW gepland is, is 4,7GW geworden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Heeft iemand wel prijzen voor morgen gehad van Tibber? Ik zie niets in de app en op de website zie ik ook geen prijs voor morgen. De belofte om rond 13.00 de prijzen van morgen te hebben wordt weer niet waargemaakt. Het is zo wel lastig anticiperen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ari3 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:52:
Heeft iemand wel prijzen voor morgen gehad van Tibber? Ik zie niets in de app en op de website zie ik ook geen prijs voor morgen. De belofte om rond 13.00 de prijzen van morgen te hebben wordt weer niet waargemaakt. Het is zo wel lastig anticiperen.
Is geen belofte maar een streven. Mogelijk is de veiling nog niet afgerond? Of hebben andere aanbieders al wel een prijs paraat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
ari3 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:52:
Als het zo belangrijk voor je is, wed dan niet op 1 paard. Ik heb een paar posts terug al 2 alternatieven genoemd om de prijzen toch te zien. En er zijn er nog meer.

Gezien de prijzen zal de veiling wel minimaal 1x mislukt zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door V_ger op 30-12-2023 16:00 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 16:22
V_ger schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:58:
[...]

Als het zo belangrijk voor je is, wed dan niet op 1 paard. Ik heb een paar posts terug al 2 alternatieven genoemd om de prijzen toch te zien. En er zijn er nog meer.

Blijf het wel bijzonder vinden dat Tibber met regelmaat ‘gedoe’ heeft om de prijzen te laten zien als er veilingen over gedaan zijn. Dit komt steeds vaker voor, moet niet zo moeilijk zijn om dit goed in te richten zodat de data wordt weergegeven als de uitslag beschikbaar is. Nu lijkt het wel alsof er iemand wakker moet worden daar, soms pas in de loop van de volgende dag (kerst), om het geheel een duwtje te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
V_ger schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:58:
[...]
??
Is gewoon op tijd gesloten en gepubliceerd om 12:45 en niet heropend
EPEX SPOT is er ook nog om te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Niek_ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:45:
[...]

Windmolens kunnen ze toch relatief eenvoudig in de vaanstand zetten zodat er niet geprocedeerd wordt? Of zit hier in de tender een minimale vergoeding waardoor het uitschakelmoment verlegd wordt?
Praktijkgeval : ik reed op kerstavond naar Rotterdam. Dan pak ik de complete A15 tot Ridderkerk. Er stond een stevige wind en ik kom een stuk of 20 windmolens tegen die her en der langs de A15 staan. Ze draaiden allemaal. De spotprijs was die avond 0 euro.

Ik vermoed dat de eigenaren van windmolenparken langdurige contracten hebben met energiemaatschappijen om stroom tegen een bepaalde prijs te verkopen. Als die eigenaren alleen verkopen via de spotprijs dan snap ik niet waarom ze nog draaiden. Ergens wordt geld verdiend en iemand moet dat gat opvullen. Het zal onderaan de streep voor iedereen vast positief uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
asing schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:10:
[...]

Praktijkgeval : ik reed op kerstavond naar Rotterdam. Dan pak ik de complete A15 tot Ridderkerk. Er stond een stevige wind en ik kom een stuk of 20 windmolens tegen die her en der langs de A15 staan. Ze draaiden allemaal. De spotprijs was die avond 0 euro.

Ik vermoed dat de eigenaren van windmolenparken langdurige contracten hebben met energiemaatschappijen om stroom tegen een bepaalde prijs te verkopen. Als die eigenaren alleen verkopen via de spotprijs dan snap ik niet waarom ze nog draaiden. Ergens wordt geld verdiend en iemand moet dat gat opvullen. Het zal onderaan de streep voor iedereen vast positief uitvallen.
Twee mogelijkheden, voor windmolen is een PPA (power purchase agreement) afgesloten met een verbruiker of wederverkoper tegen een vaste prijs voor alles wat die kan produceren (zal wel clausules hebben voor bepaalde situaties) en de ander is SDE(+/++) subsidie, De beschikking heeft een bedrag waartegen je hebt in geschreven en kent ook een bodembedrag wat de maximale subsidie is.
In 2015/18 is voor >3MW windenergie dat geen SDE+ subsidie wordt verstrekt voor aan een gesloten blok van 6 negatieve marktprijs uren, later is daar ook nog banking bijgekomen als maximale toegekende SDE++ overgehele looptijd is gebruikt. (in grafiek paars is de sde-subsidie)

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 30-12-2023 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is vooral wind op zee dat wordt stilgezet. Daar zit geen subsidie op terwijl dat bij wind op land vaak wel nog is.
Voor de beeldvorming ook goed. Ga je windmolens op land (die iedereen ziet) stilzetten krijg je heel Lubach over je heen "bouwen ze windmolens, waait het een keer, zetten ze die dingen uit! Waarom bouw je dan windmolens!".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:12

EmHaKa

harêuh

EmHaKa schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:15:
[...]
Prijs per uur inclusief alle (dus EB+BTW) belastingen en variable toeslagen van 2023 (sorry: exclusief laatste 11 dagen 8)7 )
https://spotswitch.net/Tibber2023.csv
De prijzen (in de link van de quote) zijn nu van heel 2023 ingevuld.
Ook staat er een macro-Excel bij met Windows system-calls om de lokale tijd te zien naast UTC:
https://spotswitch.net/Tibber2023.xlsm alleen ter informatie. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 20:08
Nogmaals bedankt! Leuk om in te grasduinen 🤓

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Dit jaar gemiddeld 27ct voor stroom en 122ct voor gas. Niet slecht volgens mij en met een variabel of vast contract was het zeker een stuk meer geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Domba schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:38:
[...]

Twee mogelijkheden, voor windmolen is een PPA (power purchase agreement) afgesloten met een verbruiker of wederverkoper tegen een vaste prijs voor alles wat die kan produceren (zal wel clausules hebben voor bepaalde situaties) en de ander is SDE(+/++) subsidie, De beschikking heeft een bedrag waartegen je hebt in geschreven en kent ook een bodembedrag wat de maximale subsidie is.
In 2015/18 is voor >3MW windenergie dat geen SDE+ subsidie wordt verstrekt voor aan een gesloten blok van 6 negatieve marktprijs uren, later is daar ook nog banking bijgekomen als maximale toegekende SDE++ overgehele looptijd is gebruikt. (in grafiek paars is de sde-subsidie)
Wellicht ook nog onbalans markt en GVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-12-2024
TheBrut3 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:18:
Dit jaar gemiddeld 27ct voor stroom en 122ct voor gas. Niet slecht volgens mij en met een variabel of vast contract was het zeker een stuk meer geweest.
Mooi resultaat.
Hoe heb je dat weten te behalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:36
Netjes. Hier 28 cent voor afname en 27 cent voor terugleveren.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:54
En de maand december heeft de gemiddeld laagste stroomprijs van het jaar 2023.

Gemiddelde maandprijs december: 69,4€/1000kWh voor België. (Cijfers Nordpool).

Had je dit in het begin van het jaar voorspelt, iedereen verklaarde je voor gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:25
Ik heb even een vraag over de dynamische prijzen.

Ik wil overstappen van Vattenfal naar Frank of Budget energie.

Maar ik zie dat het maandprijzen zijn, op zich prima en goedkoper dan waar ik nu zit maar hoe werkt het dan met die uurprijzen en af en toe gratis stroom? Smeren ze dat dan uit over de maand?
En ik lees over Frank wat meer negatieve reviews. Nog tips over een van de 2 wel of niet doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlRjvGoKg34a4TRRIl0skMGbHWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHfgSUWbYIQXknc25grFmxj6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 19:56

bert pit

asdasd

Hier vanaf half maart een gemiddeld verbruik van 23 cent en teruglevering 24 cent. Ik begrijp niet goed hoe dit kan (met name de teruglevering van 24 cent) en vraag me af of de zonneplan app gegevens wel kloppen.

Wel heb ik veel EV laadmomenten kunnen verschuiven naar de goedkope uren. Dus afname van 23 cent kan ik wel plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door bert pit op 31-12-2023 10:11 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Zonder EV of PV ben ik all-in uitgekomen op stroom: 27.58 ct/kWh en gas: 118.75 ct/m³.
M'n duurste maand was februari 31.51ct, de goedkoopste was juli 21.58ct.

Dit jaar nauwelijks gelet op uurtarieven, gewoon verbruikt op de routine die vorig jaar ingebakken is.
(los van eea wat geautomatiseerd is, maar de invloed daarvan zal minimaal zijn)

[ Voor 13% gewijzigd door Raymond P op 31-12-2023 10:19 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Turb0Turb0 schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:10:

Maar ik zie dat het maandprijzen zijn, op zich prima en goedkoper dan waar ik nu zit maar hoe werkt het dan met die uurprijzen en af en toe gratis stroom? Smeren ze dat dan uit over de maand?
En ik lees over Frank wat meer negatieve reviews. Nog tips over een van de 2 wel of niet doen?

[Afbeelding]
Dit zijn variable contracten (waarschijnlijk voor 1 maand) en niet dynamisch zoals hier besproken wordt. Dynamisch heeft elk uur een ander tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
Willempie27 schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:27:
[...]

Dit zijn variable contracten (waarschijnlijk voor 1 maand) en niet dynamisch zoals hier besproken wordt. Dynamisch heeft elk uur een ander tarief.
Ok dan klopt het inderdaad, als ik op de site van Frank via de homepage een berekening doe kom je dus op die maandprijzen uit. Dus ik was confused.. ik had in mijn hoofd dat Frank alleen maar met uurprijzen werkte.

Als je wat verder kijkt dan kom je via het menu bij slimme energie en dat is wel met uurprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Turb0Turb0 schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:10:

[Afbeelding]
Je zet jezelf op het verkeerde been ;) . Als ik bij de vergelijkingssites kijk dan zie ik dat ik niet kan kiezen voor de optie dynamisch terwijl die er wel is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTYtQ9hTCLPUos6laVkRtr36IEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NoVA1rZ68oGTRx5sWyITln5b.png?f=fotoalbum_large

Bedenk ook dat je 2 contracten af kan sluiten. Een dynamische voor stroom en een normale voor gas. Stroomgebruik kan je mee spelen (auto in de nacht laden, vaatwasser in de nacht) maar je gasketel is op bepaalde momenten van de dag gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
asing schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:40:
[...]

Je zet jezelf op het verkeerde been ;) . Als ik bij de vergelijkingssites kijk dan zie ik dat ik niet kan kiezen voor de optie dynamisch terwijl die er wel is.

[Afbeelding]

Bedenk ook dat je 2 contracten af kan sluiten. Een dynamische voor stroom en een normale voor gas. Stroomgebruik kan je mee spelen (auto in de nacht laden, vaatwasser in de nacht) maar je gasketel is op bepaalde momenten van de dag gewoon aan.
Klopt ik heb mezelf inderdaad op het verkeerde been gezet.
Waar vergelijk jij dit met het overzicht in jouw screenshot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Turb0Turb0 schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:46:
[...]

Klopt ik heb mezelf inderdaad op het verkeerde been gezet.
Waar vergelijk jij dit met het overzicht in jouw screenshot?
Ik kijk rechtstreeks bij Budget.

Vergelijken heeft in zoverre "zin" dat de dynamische prijzen vast liggen. Daarbovenop komen de vaste leveringskosten, netbeheerkosten en de inkoopkosten. De energiemaatschappij maakt het verschil door de leveringskosten en de inkoopkosten. De netbeheerkosten zullen voor iedere leverancier hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
asing schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:54:
[...]

Ik kijk rechtstreeks bij Budget.

Vergelijken heeft in zoverre "zin" dat de dynamische prijzen vast liggen. Daarbovenop komen de vaste leveringskosten, netbeheerkosten en de inkoopkosten. De energiemaatschappij maakt het verschil door de leveringskosten en de inkoopkosten. De netbeheerkosten zullen voor iedere leverancier hetzelfde zijn.
Duidelijk verhaal zo.

Als het nu invul bij Frank of Budget kan ik pas over een maand een startdatum kiezen, terwijl ik bij Vattenfall t/m vandaag kan opzeggen omdat ze te tarieven per 1 januari gaan verhogen. Ik had gehoopt zo even over te stappen vandaag, maar het zal wel weer ergens een administratief lastig dingetje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 18:22
asing schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:40:
maar je gasketel is op bepaalde momenten van de dag gewoon aan.
Los daarvan verandert het gastarief 1x per dag (om 6 uur ‘s ochtends), dus in dat opzicht sowieso niet te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
twist_tweak schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:22:
Mooi resultaat.
Niks speciaals. Ik heb geen EV of warmtepomp, koken wel op electriciteit. Probeer vooral op te letten dat ik niet op de duurste momenten kook, ook vaatwasser en wasmachine op de goedkopere momenten. Verder probeer ik gamen tijdens het toppunt ook te vermijden. Scheelt toch best wat verbruik tussen gamen en gewoon op tv een serie of film kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Turb0Turb0 schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:09:
[...]

Duidelijk verhaal zo.

Als het nu invul bij Frank of Budget kan ik pas over een maand een startdatum kiezen, terwijl ik bij Vattenfall t/m vandaag kan opzeggen omdat ze te tarieven per 1 januari gaan verhogen. Ik had gehoopt zo even over te stappen vandaag, maar het zal wel weer ergens een administratief lastig dingetje zijn.
Er is bedenktijd van 14 dagen, dus dat zou bij de meeste leveranciers het minimum moeten zijn.

Kijk ook even naar de ervaringen van anderen met deze aanbieders. Frank heb ik hier regelmatig negatief beoordeeld zien worden. Budget heb ik vorig jaar eens op Google en Trustpilot gekeken. Werd ik niet vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
Mooi resultaat.
TheBrut3 schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:56:
[...]

Niks speciaals. Ik heb geen EV of warmtepomp, koken wel op electriciteit. Probeer vooral op te letten dat ik niet op de duurste momenten kook, ook vaatwasser en wasmachine op de goedkopere momenten. Verder probeer ik gamen tijdens het toppunt ook te vermijden. Scheelt toch best wat verbruik tussen gamen en gewoon op tv een serie of film kijken.
Bedankt voor de informatie. Heb je wel zonnepanelen? En bij welke leverancier(s) zit jij (stroom en gas apart?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
bilgy_no1 schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:29:
[...]

Er is bedenktijd van 14 dagen, dus dat zou bij de meeste leveranciers het minimum moeten zijn.

Kijk ook even naar de ervaringen van anderen met deze aanbieders. Frank heb ik hier regelmatig negatief beoordeeld zien worden. Budget heb ik vorig jaar eens op Google en Trustpilot gekeken. Werd ik niet vrolijk van.
Maak het even makkelijker voor me :+

Je zou zeggen wat kan er nu fout gaan met energie/gas, maar ik lees het ook wel en denk vaak dat mensen eerder geneigd zijn om negatieve zaken te posten dan positief.

Maar waar heb jij (of andere) goede een ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
twist_tweak schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:30:
Bedankt voor de informatie. Heb je wel zonnepanelen? En bij welke leverancier(s) zit jij (stroom en gas apart?)
Nee ook niet. Ik zit bij Zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
[/quote]
twist_tweak schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:30:
[quote]
TheBrut3 schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:47:
[...]

Nee ook niet. Ik zit bij Zonneplan.
Ok stroom en gas bij Zonneplan. Dan ga ik daar kijken of ik beter af ben ten opzichte van m'n huidge variable contract.
Ik heb sinds kort overigens wel zonnepanelen. Is Zonneplan dan nog steeds de beste optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
Is er iets mis met de Tibber app (android)
Normaal laat hij ook de kosten van de dag zien in de dagverbruik. (Onder huidig verbruik)
Nu zie ik het niet meer staan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cOy-Y_yaDAwfopJRWZFHkryCLc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UA0L6Kc4VZDWUYm9pxmvpx9q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 17:41
Ik heb het idee dat overal de stroomprijs negatief is. Maar Zonneplan niet? Ik weet dat er een boel belasting op zit. Maar op de day ahead data staat dat een mega wat onder de 0 euro staat.
Waar kan ik dynamische actuele prijzen bekijken van andere dynamische aanbieders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
Het jaar is nog niet helemaal voorbij, maar toch alvast: een gemiddelde prijs van 24,09 cent verbruik en 24,32 cent teruglevering voor stroom en 119,48 cent voor gas. Dat had ik een jaar geleden niet verwacht!

Voor mij was het prijsplafond een reden om dynamisch ondanks de prijsvolatiliteit aan te durven, nu het plafond weg is durf ik (met dank aan knap optreden door diverse overheden) het nog steeds aan.

(Situatie: elektrische auto met circa 20.000 kilometer per jaar, 15 x 385 wp zonnepanelen op 0° tot 5° en helaas nog geen warmtepomp).

[ Voor 22% gewijzigd door Jelmer058 op 31-12-2023 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Animal schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:53:
Waar kan ik dynamische actuele prijzen bekijken van andere dynamische aanbieders?
Ehhh, zo moeilijk is dat toch niet? :)

ff googlen of in dit topic koekeloeren. Zelfs in de topicstart staan al de nodige links.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:04
De Zonneplan app geeft twee prijzen per uur aan voor energie voor 1 januari. Weet iemand wat er aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert213
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-03 17:42
Oude en nieuwe tarieven denk ik zomaar.
1 jan stroom 2 cent goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
Ja, dat. En het is alweer voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
twist_tweak schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:05:
Ik heb sinds kort overigens wel zonnepanelen. Is Zonneplan dan nog steeds de beste optie?
Dat weet ik niet. Misschien dat mensen met zonnepanelen dat beter kunnen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Zonnepanelen en dynamische prijzen zijn denk ik nog geen goed idee. In plaats van salderen per jaar saldeer je ineens per uur. Dan kan het je gebeuren dat je heel weinig krijgt voor wat je teruglevert, of moet bijbetalen voor wat je teruglevert.

Nu ken ik je situatie niet, maar als je je dak "vol" hebt gelegd dan is het verstandiger nog even op een vast tarief te zitten en per jaar te salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:40
Ik zie in mijn Zonneplan app maar één prijs tussen 00 uur en 1600 uur een prijs rond de 0,15 ct vanaf 16.00 uur loopt de prijs op.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietvanpiet
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-01 15:06
Zojuist de 'rekening' opgemaakt van afgelopen maanden.

Eind augustus dit jaar gestart met dynamische tarieven, via Tibber.
Dit heeft als resultaat:

1800 kWh aan stroom afgenomen tegen € 467,- (gem. 25,9 ct./kWh)
726 kWh stroom teruggeleverd, tegen € 250,- (gem. 34,4 ct./kWh)
Netto een verbruik van 1074 kWh voor € 217,- (gem. 20,2 ct./kWh)

Dit met een 3-fase Victron ESS batterij installatie, capaciteit van 15kWh.

De laatste maanden is de opbrengst erg matig. Weinig verschil tussen hoge en lage pieken in de tarieven. Hopelijk gaat het de komende tijd harder waaien en komt de zon meer tevoorschijn. Dat zal de opbrengst ten goede komen. Het voorjaar heb ik dit jaar gemist, wat vaak voor veel zon en wind kan zorgen.
Ik kijk dan ook uit naar het nieuwe jaar!

[ Voor 0% gewijzigd door frietvanpiet op 31-12-2023 15:53 . Reden: typo ]

Tibber - Dynamic ESS: 3x Multiplus II 3000/48 - 3x US5000 - 15kWh - Cerbo GX - Beta VRM - 3500Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
asing schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:24:
[...]

Zonnepanelen en dynamische prijzen zijn denk ik nog geen goed idee. In plaats van salderen per jaar saldeer je ineens per uur. Dan kan het je gebeuren dat je heel weinig krijgt voor wat je teruglevert, of moet bijbetalen voor wat je teruglevert.

Nu ken ik je situatie niet, maar als je je dak "vol" hebt gelegd dan is het verstandiger nog even op een vast tarief te zitten en per jaar te salderen.
Mijn situatie is 15 x 430 zonnepanelen sinds begin oktober.
Energie en Gas bij één leverancier op een variabel contract (maand prijzen)
Geen warmtepomp of airoc's. Wel vloerverwarming beganegrond en radiatoren boven.
Twijfel om een hybride warmtepomp te nemen, CV ketel met 80L warmwater is +/- 15 jaar oud.

Advies is welkom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Hoe meer je kan sturen, hoe interessanter dynamisch.
Ik heb dit jaar netto zo'n 1800 kWh gekocht en daarvoor ongeveer EUR 150 teurggekregen :D Dat is dus puur elektratarieven, dus zonder teruggaaf EB of wat dan ook.
Dat is met PV, een thuisbatterij en een EV.
Mijn gemiddelde teruglever tarief 0,316
Gemiddelde levertarief 0,230

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a67xkyb5JVNg3a84A6LXCZqLpAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c8YJQMQwOcMXVjIL38qe4wJy.png?f=fotoalbum_large

Lol, ik zie net dat de labels in de grafiek '21 zeggen. Maar het is wel degelijk data van 2023.

[ Voor 6% gewijzigd door V_ger op 31-12-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:54
De zonneplan gasprijs stijgt met 11 cent maar de belastingverhoging was uiteindelijk toch maar 7 cent. Het lijkt me dat de beurs morgen gewoon dicht is en de prijs het zelfde is als vandaag en gister?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 19:56

bert pit

asdasd

Animal schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:53:
Ik heb het idee dat overal de stroomprijs negatief is. Maar Zonneplan niet? Ik weet dat er een boel belasting op zit. Maar op de day ahead data staat dat een mega wat onder de 0 euro staat.
.
Er is een app die heet "Slimladen Service - Prijzen". Daarin kun je de aanbieder kiezen en zie je de prijzen incl toeslagen.

Zonneplan is ongeveer hetzelfde geprijsd als alle anderen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
asing schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:24:
[...]

Zonnepanelen en dynamische prijzen zijn denk ik nog geen goed idee.
Hangt ervan af of je een overschot of tekort aan zonnestroom hebt en of je richting de goedkoopste uren kunt sturen. Als je het verbruik richting de goedkoopste uren stuurt, dan verbruik je bijv. in de zomer overdag maximaal de eigen opwek en lever je daardoor ook meer terug in de resterende en duurdere uren. Hierdoor wordt het gemiddelde verbruikstarief lager dan het gemiddelde teruglevertarief.

Of dynamisch icm zonnepanelen een goede keuze is hangt dus helemaal van de situatie af.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 14:54
Ik ben nu een jaar klant bij tibber. Zeer content met deze partij voor hun dynamische tarieven.

Aangezien we volgende jaar naar een huis met zonnepanelen gaan moet ik nog een afweging maken of ik bij dynamisch blijf.

Wat is jullie advies?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:31
Breud schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:46:
Ik ben nu een jaar klant bij tibber. Zeer content met deze partij voor hun dynamische tarieven.

Aangezien we volgende jaar naar een huis met zonnepanelen gaan moet ik nog een afweging maken of ik bij dynamisch blijf.

Wat is jullie advies?
Dat is mede afhankelijk van je verwachte opbrengst en verbruik, de mate waarin je verbruik kunt sturen en welk contract er als alternatief voorhanden is. Kan me voorstellen dat dynamisch nog steeds een goede keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Homer-Simpson schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:50:
[...]

Dat is mede afhankelijk van je verwachte opbrengst en verbruik, de mate waarin je verbruik kunt sturen en welk contract er als alternatief voorhanden is. Kan me voorstellen dat dynamisch nog steeds een goede keuze is.
Ik heb nog geen zicht op toekomstig verbruik. De grote onbekende is onze nieuwe warmtepomp en wat die consumeert. We hebben ongeveer voor 4500wp aan panelen op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:31
Breud schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:52:
[...]

Ik heb nog geen zicht op toekomstig verbruik. De grote onbekende is onze nieuwe warmtepomp en wat die consumeert. We hebben ongeveer voor 4500wp aan panelen op het dak
Dan kan ik me voorstellen dat je zo’n beetje rond de 0 uitkomt met je netto verbruik of zelfs netto teruglevering. Gezien de karige TLV’s bij veel contracten zou ik lekker bij Tibber blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Homer-Simpson schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:56:
[...]

Dan kan ik me voorstellen dat je zo’n beetje rond de 0 uitkomt met je netto verbruik of zelfs netto teruglevering. Gezien de karige TLV’s bij veel contracten zou ik lekker bij Tibber blijven.
Denk eerder dat de warmtepomp en het overige elktra iets meer is dan de opwek. Maar daar ga ik me nog eens goed in verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
Taro schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:35:
[...]

Hangt ervan af of je een overschot of tekort aan zonnestroom hebt en of je richting de goedkoopste uren kunt sturen. Als je het verbruik richting de goedkoopste uren stuurt, dan verbruik je bijv. in de zomer overdag maximaal de eigen opwek en lever je daardoor ook meer terug in de resterende en duurdere uren. Hierdoor wordt het gemiddelde verbruikstarief lager dan het gemiddelde teruglevertarief.

Of dynamisch icm zonnepanelen een goede keuze is hangt dus helemaal van de situatie af.
De 15 zonnepanelen zijn pas net in gebruik, oktober '23. Ik verwacht dat de opbrengst van de panelen over een heel jaar het +/- gelijk zullen zijn aan het jaarlijks energie verbruik wat nu uit het net wordt ingekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 20:21
Raymond P schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:23:
Lijkt er op dat ze dit ook gaan afdwingen, mogelijk al per morgen: https://github.com/custom-components/nordpool/issues/361

Ik was eigenlijk op zoek waar ik de ingestelde additional_cost kan aanpassen zonder een nieuwe sensor te moeten maken. Waarschijnlijk kan ik me beter op entso-e gaan richten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:36

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@joep03nl: Ik zie dat ik eerder vandaag prijzen voor morgen heb gekregen via de Enever API met nog 17ct belasting. Wordt of is dat nog/al aangepast?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Nu online
Iemand een verklaring voor de enorme toename in fossiele opwek om 01.00u vannacht? Althans volgens https://app.electricitymaps.com/zone/NL. Een foutje door de jaarwisseling in de data of werkelijk iets aan de hand?
De prijzen zijn nl. nog wel op het niveau van zeer veel duurzame energie.

[ Voor 14% gewijzigd door The__Virus op 01-01-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:17

knakworst

Get more sats!

menzo schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:11:
De zonneplan gasprijs stijgt met 11 cent maar de belastingverhoging was uiteindelijk toch maar 7 cent. Het lijkt me dat de beurs morgen gewoon dicht is en de prijs het zelfde is als vandaag en gister?
Inkooptarief gas niet naar beneden gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Turb0Turb0 schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:45:
[...]

Maak het even makkelijker voor me :+

Je zou zeggen wat kan er nu fout gaan met energie/gas, maar ik lees het ook wel en denk vaak dat mensen eerder geneigd zijn om negatieve zaken te posten dan positief.

Maar waar heb jij (of andere) goede een ervaring mee?
Ik had goede ervaring met Groene Stroom Lokaal, maar ik geloof dat hun tarieven flink zijn gestegen. Zonnepanelen heb ik van Zonneplan en dat was ook heel positief contact. Er staat een uitgebreid overzicht in de Topic Start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 17:58
VHware schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:12:
[...]

Los daarvan verandert het gastarief 1x per dag (om 6 uur ‘s ochtends), dus in dat opzicht sowieso niet te sturen.
Niet sturen Zekers wel, mensen mbt bv een luchtlucht-warmtepomp (airco) kunnen kiezen om bij mooie stroom tarieven te kijken of de ac aanzetten op bepaalde tijden niet voordeliger is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
Deldenaar schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Niet sturen Zekers wel, mensen mbt bv een luchtlucht-warmtepomp (airco) kunnen kiezen om bij mooie stroom tarieven te kijken of de ac aanzetten op bepaalde tijden niet voordeliger is
Warmtepomp en airco gebruiken stroom en daardoor te sturen… maar cv-ketel wat gas gebruikt (gezien het even over gas ging en dynamisch) niet. Gas veranderd maar 1x per dag van prijs en niet elk uur.
Pagina: 1 ... 192 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels