Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:35

Locke_

Iron within, Iron Without!

Heeft iemand een goede Nordpool calculatie voor 2024 toevallig? Ik heb nu deze
code:
1
 {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.1088 %} {% set opslag = 0.002 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}
maar die geeft toch andere prijzen dan de Tibber app 😕

Dank!

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:54
Deldenaar schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Niet sturen Zekers wel, mensen mbt bv een luchtlucht-warmtepomp (airco) kunnen kiezen om bij mooie stroom tarieven te kijken of de ac aanzetten op bepaalde tijden niet voordeliger is
Met een COP van minimaal 3 (tot -7 graden) en 4 bij ~0 graden en 4.5-6 bij 10+ graden bijna is elk uur altijd voordeliger met de airco.

Voorbeeld duurste uren vandaag (kWh-t = themisch, warmte in kWh):

116 cent gas / 8 kWh-t per m3 = 14.5 cent per kWh-t
25 cent elektriciteit / 3-4 kWh-t per kWh-e = 8.3 of 6.25 cent per kWh-t, afhankelijk van temperatuur buiten

Het moet wel heel gek worden voordat het duurder is dan gas verbranden in de CV, bij COP van 4 moet elektriciteit 116 / 8 * 4 = 58 cent worden voordat je break even draai. Dat gebeurt maar heel zelden en ik zet dat ding sowieso uit tijdens de ochtend en avondpiek, heb geen 24/7 verwarming nodig, het blijft hier binnen met redelijke isolatie en WTW toch 24 uur lang warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
The__Virus schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:51:
Iemand een verklaring voor de enorme toename in fossiele opwek om 01.00u vannacht? Althans volgens https://app.electricitymaps.com/zone/NL. Een foutje door de jaarwisseling in de data of werkelijk iets aan de hand?
De prijzen zijn nl. nog wel op het niveau van zeer veel duurzame energie.
Foutje denk ik, komt bij lange na niet overeen met ENTSO-E.

Overigens trek ik me niks meer aan van ElectricityMaps, hun PV model is al tijden slecht, namelijk een mooie sinus die een redelijk constant is en zich niets aantrekt van het weer 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik ben blij met ons dynamische contract via de ANWB. :Y

Heb de elektra verbruikscijfers over 2023 binnen.
En uiteraard is ons elektra verbruik, sinds (september 2023) dat de Ford Kuga PHEV vrijwel iedere nacht ingeplugd wordt, omhoog gegaan.

2-onder-1-kap woning, 157m2, 2 personen.

De nieuwe PV-panelen liggen sinds het voorjaar op het dak. Maar het zijn er slechts 6 (à 400Wpp). Dus zoveel opbrengst hebben die niet. Maar ze dragen wel goed bij, overdag welteverstaan, aan het vereffenen van het dagverbruik.

We hebben over 2023 2658kWh verbruikt voor een bedrag (all-in; dus inclusief alle heffingen/kortingen/etc.) van 551 euro.
Da's een gemiddelde prijs van 0,207€/kWh.

Qua teruglevering was de maand december slecht. Lange donkere periodes. In december een schamele 3,7kWh, terwijl er in juni bijvoorbeeld 241kWh werd teruggeleverd.
In z'n totaliteit over 2023 1229kWh teruggeleverd voor een all-in bedrag van 305 euro.
Da's een gemiddeld teruglevertarief van 0,248€/kWh. d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:06
Locke_ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:38:
Heeft iemand een goede Nordpool calculatie voor 2024 toevallig? Ik heb nu deze
code:
1
 {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.1088 %} {% set opslag = 0.002 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}
maar die geeft toch andere prijzen dan de Tibber app 😕

Dank!
ook net mee bezig. Is de tibber opslag niet 0.018 euro ex btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

hackbard schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:13:
[...]

ook net mee bezig. Is de tibber opslag niet 0.018 euro ex btw?
Ja volgens mij wel, maar in de berekeningen die ik zowel hier in het forum als elders op het web vind, wordt voor Tibber overal 0.02 gebruikt.

Hoe dan ook, ik kom met deze formule lager uit dan de prijzen in de Tibber app

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Locke_ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:18:
[...]

Ja volgens mij wel, maar in de berekeningen die ik zowel hier in het forum als elders op het web vind, wordt voor Tibber overal 0.02 gebruikt.

maar je had er 0.002 staan, een 0 teveel.
Mijn factuur van november zegt:
Je factuur toont altijd het persoonlijke gewogen gemiddelde uurtarief voor stroom in de desbetreffende
maand, incl. 1,8 cent (€0,018) per kWh voor Garanties van Oorsprong en onbalanskosten.
In de TS staat 2,178 ct, dat is 1,8ct*1,21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
Locke_ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:18:
[...]

Dat is de oude opslag van Tibber, namelijk 0,2 cent (of €0,002). Tegenwoordig hebben ze 2,178 cent incl. BTW (dus €0,02178) of 1,8 cent excl. BTW (dus €0,018) als opslag. Je moet dus 0.018 gebruiken om dit kloppend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Sicco92 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:22:
[...]

Dat is de oude opslag van Tibber, namelijk 0,2 cent (of €0,002). Tegenwoordig hebben ze 2,178 cent incl. BTW (dus €0,02178) of 1,8 cent excl. BTW (dus €0,018) als opslag. Je moet dus 0.018 gebruiken om dit kloppend te krijgen.
hackbard schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:22:
[...]

maar je had er 0.002 staan, een 0 teveel.
Mijn factuur van november zegt:
Je factuur toont altijd het persoonlijke gewogen gemiddelde uurtarief voor stroom in de desbetreffende
maand, incl. 1,8 cent (€0,018) per kWh voor Garanties van Oorsprong en onbalanskosten.
In de TS staat 2,178 ct, dat is 1,8ct*1,21
Jullie hebben gelijk _/-\o_

Ik heb nu
code:
1
{% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.1088 %} {% set opslag = 0.018 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

deze klopt bijna er zit nog een klein verschil (wordt groter naarmate de prijs omhoog gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22
twist_tweak schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:44:
[...]

[...]

Mijn situatie is 15 x 430 zonnepanelen sinds begin oktober.
Energie en Gas bij één leverancier op een variabel contract (maand prijzen)
Geen warmtepomp of airoc's. Wel vloerverwarming beganegrond en radiatoren boven.
Twijfel om een hybride warmtepomp te nemen, CV ketel met 80L warmwater is +/- 15 jaar oud.

Advies is welkom
Met een vast of variabel contract kan je de teruggeleverde stroom over een heel jaar salderen met je verbruik. Wat je meer teruglevert dan je verbruikt is goed voor een terugleververgoeding. Met je 15 panelen zit je aan ongeveer 6000kWh, afhankelijk van wat factoren. Een dag met heel veel zon gaat je zo 35kWh opleveren. Ik spiegel even aan mezelf, ik heb de helft liggen. Je opbrengst is dusdanig dat je er makkelijk een EV of warmtepomp bij kan nemen.

Met een dynamisch contract reken je af per uur. Niet alleen wat je afneemt, maar ook wat je teruglevert. Je uitdaging is dat stroom eigenlijk niks waard is ls de panelen lekker opleveren. Het kan zelfs zo zijn dat de prijs negatief is en jij moet gaan betalen om het op het net te zetten. Je zal dus iets moeten met die 35kWh. Je huis verbruikt 5-10kWh per dag dus je hebt 25-30 kWh over. Een accu gaat helpen, dan draai je 's avonds en in de nacht op je eigen stroom. Maar bedenk dat die met een paar zonnige dagen achter elkaar ook niet veel te doen heeft :) . Een electrische boiler (of Mixergy) helpt ook om je overschot in te dumpen. In de meest ideale situatie heb je een EV bij huis staan, dan kan je die vol tanken.

Heb je je panelen oost-west liggen, dan kan dat voordeliger zijn omdat je stroom levert op momenten buiten de piekproductie van de zuid opstellingen. Stroom is dan iets meer waard.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Per vandaag om naar Coolblue Energie met dynamische tarieven, dus zo maar eens kijken of ik die in mijn homeassistant kan krijgen, of dat het toch een formule op de noordpool of entso-e api's gaat worden.

Ik kwam er ook achter dat als je de Coolblue app op engels hebt staan, je de hele kop 'coolblue energie' gewoon niet te zien krijgt, en dus niets kan vinden.

De app laat ook nog wel wat te wensen over, zeker vergeleken met tibber en zonneplan (die ik in 2022/2023 had). Het jaar wel goed begonnen met meteen 50kwh de auto in proppen tegen ~17ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09 12:44
Dit jaar naar dynamisch geswitcht na ingebruikname van een 30kWh thuisaccu. In de winter laden op de goedkoopste uren. In de zomer terugleveren op de dure uren. Is nog even wachten wat het na een heel jaar doet (staat pas sinds september te draaien).

Wat ik wel jammer vind is hoe goed je op moet letten wat de energieleveranciers allemaal uitspoken. Ben begonnen bij Tibber. Ondanks dat die alles weer teruggedraaid hebben ben ik wel geswitcht na hun aankondigingen van diverse (vervelende) wijzigingen. Nu was ik net de tarieven in mijn algoritme even aan het updaten en zie ik dat ik de mail van ANWB (waar ik nu zit) gemist heb dat ze even de inkoopkosten met >100% verhogen. Ik denk dat ik nog maar even bij ze blijf want de rest zal ook wel gaan maar het is toch wel irritant dat het allemaal een beetje onder de radar continu wijzigt. Ik zou het wel fijn vinden als dat deel van het contract (inkoopkosten, voorwaarden etc.) gewoon voor 1 jaar vast staat en dat je dan een duidelijke communicatie krijgt over je nieuwe contract. Nu staat het ergens onderaan een mailtje rondom de wijziging van de duurzaamheidsbelasting. Dat verdwijnt bij mij een beetje tussen de spam aan mails over hoeveel ik wel niet bespaard heb en dat er weer een dag is met 'gratis' stroom etc. Ik heb toch een beetje het idee dat ze het bewust vaag houden.

Zo ook het vinden van de daadwerkelijke kosten per kWh. Dit topic is tot dusver de fijnste bron gebleken. Je zoekt je echt een ons op die sites van de leveranciers om de echte kosten te vinden.

Maar goed. Verder wel blij met dynamisch. Ben bij Essent met een variabel contract flink benadeeld voordat ik overstapte (eerst hele hoge tarieven in de winter en toen heel snel omlaag in de zomer zodat mijn teruglevering bijna niets meer compenseerde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

markjanssen schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:57:
Per vandaag om naar Coolblue Energie met dynamische tarieven, dus zo maar eens kijken of ik die in mijn homeassistant kan krijgen, of dat het toch een formule op de noordpool of entso-e api's gaat worden.

Ik kwam er ook achter dat als je de Coolblue app op engels hebt staan, je de hele kop 'coolblue energie' gewoon niet te zien krijgt, en dus niets kan vinden.

De app laat ook nog wel wat te wensen over, zeker vergeleken met tibber en zonneplan (die ik in 2022/2023 had). Het jaar wel goed begonnen met meteen 50kwh de auto in proppen tegen ~17ct.
Ik zou de tarieven sowieso via een onafhankelijke partij inladen. Dan kun je zonder gedoe overstappen naar een andere partij als de tarieven weer eens aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-09 16:43
Ik kijk zojuist in mijn Zonneplan app en zie dat, voor de verwachte stroomprijs, wél het nieuwe energiebelasting tarief van 13 cent wordt gehanteerd, maar bij het verbruik nog steeds 15 cent wordt getekend.

Zijn er toevallig andere mensen met hetzelfde issue?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
Locke_ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:30:
[...]

[...]

Jullie hebben gelijk _/-\o_

Ik heb nu
code:
1
{% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.1088 %} {% set opslag = 0.018 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

deze klopt bijna er zit nog een klein verschil (wordt groter naarmate de prijs omhoog gaat.
Zet je het vinkje 'Include VAT' uit bij het aanmaken van de nieuwe sensor? Anders zit je over de kale prijs dubbel BTW te berekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
DLSS schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:16:
Ik kijk zojuist in mijn Zonneplan app en zie dat, voor de verwachte stroomprijs, wél het nieuwe energiebelasting tarief van 13 cent wordt gehanteerd, maar bij het verbruik nog steeds 15 cent wordt getekend.

Er ging ook wat mis met de uurprijzen in de API, hier werden eerder uurprijzen teruggegeven met het oude tarief, dat is nu al wel opgelost.

Hoe heb je dit bij verbruikkosten geconstateerd?
Ah, hier hetzelfde verhaal: stroomkosten van vandaag gemiddeld 0.17 terwijl het tarief nog niet boven de 0.15 is geweest. :/

Melding bij Zonneplan gemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Jitse H op 01-01-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

anboni schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:41:
[...]

Zet je het vinkje 'Include VAT' uit bij het aanmaken van de nieuwe sensor? Anders zit je over de kale prijs dubbel BTW te berekenen.
Yes, die staat uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:19
DLSS schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:16:

Ja dat valt mij ook op. De prijs per kWh is nu 15,4 cent. Nu staan de wasmachine en vaatwasser aan en ik zie de gemiddelde prijs van vandaag oplopen van 17,3 naar 17,5 cent. Dat kan niet kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Vaag. Ik gebruik dit, en die prijzen komen precies overeen met de Tibber app:
code:
1
{{ (current_price*0.21)+(0.018*1.21) + 0.13165 | float }}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomono
  • Laatst online: 23:02
Heeft iemand al voor ANWB energie de totale extra kosten (opslag, energiebelasting en btw?) voor elektra en gas uitgerekend die bovenop de inkoopprijs komen? Dan kan ik dat aanpassen in mijn home assistant configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:03
The__Virus schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:51:
Iemand een verklaring voor de enorme toename in fossiele opwek om 01.00u vannacht? Althans volgens https://app.electricitymaps.com/zone/NL. Een foutje door de jaarwisseling in de data of werkelijk iets aan de hand?
De prijzen zijn nl. nog wel op het niveau van zeer veel duurzame energie.
Kijk niet zo feitelijk naar de data. Co2monitor is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:14
devriesjande schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:49:
[...]

Ja dat valt mij ook op. De prijs per kWh is nu 15,4 cent. Nu staan de wasmachine en vaatwasser aan en ik zie de gemiddelde prijs van vandaag oplopen van 17,3 naar 17,5 cent. Dat kan niet kloppen.
Zou het kunnen dat ze hetzelfde flikken als ANWB? Die hebben het voordeel van de belastingverlaging ingepikt door de leveringskosten min of meer te verdubbelen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Tomono schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:02:
Heeft iemand al voor ANWB energie de totale extra kosten (opslag, energiebelasting en btw?) voor elektra en gas uitgerekend die bovenop de inkoopprijs komen? Dan kan ik dat aanpassen in mijn home assistant configuratie.
Als het goed is heb je daarvan een email gekregen van de ANWB.

Heb de tarieven net ook veranderd. Dit stond in de mail:
De belastingen op energie voor 2024 moeten nog definitief worden vastgesteld, maar dit is nu het voorstel bij de overheid (incl. btw):

Stroom: € 0,1524 wordt € 0,1312 per kWh
Gas: € 0,5927 wordt € 0,7065 per m3
Vermindering op je energiebelasting: € 596,86 wordt € 631,39 per jaar

Inkoopkosten (incl. BTW)
Stroom: € 0,0212 wordt € 0,0484 per kWh
Gas: € 0,0828 wordt € 0,05911 per m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

anboni schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:51:
[...]

code:
1
ze lopen nagenoeg gelijk, maar in de mijne zie je zodra het boven de 0,20 euro gaat een afwijking die steeds groter wordt. Zo geeft jouw formule tussen 1700 en 1800 uur het bedrag van 0,256 euro per KW (correct) en mijne 0,277 euro per KW. Geen idee waar nu het verschil zit, maar ik leen :+ jouw formule graag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:19
JukeboxBill schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:37:
[...]

Zou het kunnen dat ze hetzelfde flikken als ANWB? Die hebben het voordeel van de belastingverlaging ingepikt door de leveringskosten min of meer te verdubbelen.
Volgens mij niet. De belastingverlaging op elektriciteit is nog niet meegenomen in de app.
De uurprijs is vandaag nog niet boven de 15,44 cent geweest. Als ik dan in de grafiek een gemiddelde prijs van 17,38 cent zie dan kan dat niet kloppen.
Dat is precies de 2 cent belastingverlaging per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:01

knakworst

Get more sats!

markjanssen schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:57:

De app laat ook nog wel wat te wensen over,
Dat is nog zacht uitgedrukt. In de (android) app kun je niet eens de huidige tarieven zijn. Op de website wel. Maar alleen van vandaag, morgen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:14
knakworst schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:16:
[...]

Dat is nog zacht uitgedrukt. In de (android) app kun je niet eens de huidige tarieven zijn. Op de website wel. Maar alleen van vandaag, morgen niet.
Prijzen Morgen (dynamische uur tarief) zijn ook pas na sluiten van de handel Europees (rond 14:00 of later) beschikbaar.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Ik ben op zoek naar een andere dynamische gasleverancier want ik wordt een beetje gek van Zonneplan met zijn 2 maanden voorschot gedoe en het totaal niet goed kunnen inschatten van het gebruik (werkelijk verbruik is elke maand bijna hetzelfde, maar volgens de systemen van Zonneplan niet).

Net bezig geweest met Atoom Alliantie omdat in de sheet (Post #1) staat dat deze op basis van werkelijk verbruik is, maar dat is niet meer zo. Ze werken nu met een voorschot van 1 maand vooruit welke ze de maand erna verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:14
Locke_ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:43:
Ik ben op zoek naar een andere dynamische gasleverancier want ik wordt een beetje gek van Zonneplan met zijn 2 maanden voorschot gedoe en het totaal niet goed kunnen inschatten van het gebruik (werkelijk verbruik is elke maand bijna hetzelfde, maar volgens de systemen van Zonneplan niet).

Net bezig geweest met Atoom Alliantie omdat in de sheet (Post #1) staat dat deze op basis van werkelijk verbruik is, maar dat is niet meer zo. Ze werken nu met een voorschot van 1 maand vooruit welke ze de maand erna verrekenen.
Ze dekken zich in voor wan betaalers en hun eigen explotatie risico. Maar kijk rond er zijn genoeg Gas aan bieders
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i663xODCv01PyWhQ6HFFGJeW2V0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mYVU20F3JgKCKpCiC41V1mGo.jpg?f=user_large
Prijzen vandaag bron : https://enever.nl/energieleveranciers/

De een factureerd realtime per maand, en de vele anderen toch via een soort gemiddeld voor schot.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
Aangepast, dankjewel voor het melden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

psdata schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:41:
[...]

Prijzen Morgen (dynamische uur tarief) zijn ook pas na sluiten van de handel Europees (rond 14:00 of later) beschikbaar.
Bij de ANWB app staan ze er altijd rond 13 uur is mijn ervaring. Maar ik zie bij Coolblue nu nog steeds niets voor morgen. Volgens mij zit dat überhaupt nog niet in de mogelijkheden, dat je een dag vooruit kan kijken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUvpSUNLfoe4I32upJT30jYiEv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L5nx9QDqb2atspI5vXZmvmwr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:42
knakworst schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:56:
[...]

Bij de ANWB app staan ze er altijd rond 13 uur is mijn ervaring. Maar ik zie nu nog steeds niets voor morgen. Volgens mij zit dat überhaupt nog niet in de mogelijkheden, dat je een dag vooruit kan kijken...

[Afbeelding]
Op de website staat het wel. https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Ja sorry de ANWB is perfect. Ik heb het over Coolblue, zal het updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-09 16:43
Jitse H schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:44:
[...]

Er ging ook wat mis met de uurprijzen in de API, hier werden eerder uurprijzen teruggegeven met het oude tarief, dat is nu al wel opgelost.

Ah, hier hetzelfde verhaal: stroomkosten van vandaag gemiddeld 0.17 terwijl het tarief nog niet boven de 0.15 is geweest. :/

Ik wist niet dat dat kon. Heb zelf ook even een melding gemaakt. Benieuwd of het snel opgelost wordt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 21:40

zaadstra

Überprutser

Precies, ik word ook gek van dat voorschotgedoe van Zonneplan, je hebt totaal geen beeld meer van je maandverbruik. Het was zo goed in het begin.
De tabel in post #1 geeft het mooi weer hoe het werkt per aanbieder, toch maar eens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:04
Sluit ik me bij aan, het wordt er niet overzichtelijker op. Het genereert natuurlijk een mooie cashflow voor ze, vanuit die optiek snap ik het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

zaadstra schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:39:
[...]

Precies, ik word ook gek van dat voorschotgedoe van Zonneplan, je hebt totaal geen beeld meer van je maandverbruik. Het was zo goed in het begin.
De tabel in post #1 geeft het mooi weer hoe het werkt per aanbieder, toch maar eens kijken.
Ik was super happy met Zonneplan, dynamisch gas en elektra, goede app en echt betalen op verbruik. Echter met de omzetting naar hun voorschot-model is het een onoverzichtelijk zooitje. Ik ben voor elektra naar Tibber gegaan en nog op zoek nu naar een gas leverancier die ook zonder voorschotten werkt.

Blijft jammer want ik had zeker bij Zonneplan gebleven als ze de boel niet hadden omgezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:10
Ik baal daar ook zo van bij Zonneplan. Zij leveren de energie bij ons tweede huis, waar we maar weinig verblijven. Ze verdelen maar gewoon naar hun idee het gasverbruik over het jaar, dus moest ik een flink voorschot betalen voor oktober terwijl we toen geen gas verbruikten. De enige manier om het voorschot te verlagen is je geschatte jaarverbruik te verlagen, maar dat gaat pas een maand later in. Heel irritant.
Ik was juist naar Zonneplan overgestapt omdat zij per maand afrekenden, itt ANWB met een vast maandbedrag gebaseerd op historisch verbruik (dus op toen we er nog wel verbleven), Ik had in een paar maanden tijd 1000 euro meer aan ANWB betaald dan we verbruikt hadden, maar het was enorm ingewikkeld om het maandbedrag lager te krijgen.

Juist omdat het verbruik daar zo wisselt wil ik na iedere maand alleen afrekenen wat ik daar precies verbruikt heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:44

Audione0

Strijdt der titanen

marana schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:22:
Ik baal daar ook zo van bij Zonneplan. Zij leveren de energie bij ons tweede huis, waar we maar weinig verblijven. Ze verdelen maar gewoon naar hun idee het gasverbruik over het jaar, dus moest ik een flink voorschot betalen voor oktober terwijl we toen geen gas verbruikten. De enige manier om het voorschot te verlagen is je geschatte jaarverbruik te verlagen, maar dat gaat pas een maand later in. Heel irritant.
Ik was juist naar Zonneplan overgestapt omdat zij per maand afrekenden, itt ANWB met een vast maandbedrag gebaseerd op historisch verbruik (dus op toen we er nog wel verbleven), Ik had in een paar maanden tijd 1000 euro meer aan ANWB betaald dan we verbruikt hadden, maar het was enorm ingewikkeld om het maandbedrag lager te krijgen.

Juist omdat het verbruik daar zo wisselt wil ik na iedere maand alleen afrekenen wat ik daar precies verbruikt heb.
Ik had laatst een soortgelijke vraag en volgens mij kun je dan het beste naar Tibber gaan als je na maandverbruik wilt betalen.

Ik zit zelf bij zonneplan, en vind het ook wat onoverzichtelijk, maar zit er pas een klein half jaartje bij. Ik kijk het een jaar aan en dan ga ik Tibber eens proberen.
Wel vind ik Tibber de betere app hebben met leuke extra's en Tibber heeft de betere integratie met bijvoorbeeld Homey.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Audione0 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:41:
[...]

Ik had laatst een soortgelijke vraag en volgens mij kun je dan het beste naar Tibber gaan als je na maandverbruik wilt betalen.

Ik zit zelf bij zonneplan, en vind het ook wat onoverzichtelijk, maar zit er pas een klein half jaartje bij. Ik kijk het een jaar aan en dan ga ik Tibber eens proberen.
Wel vind ik Tibber de betere app hebben met leuke extra's en Tibber heeft de betere integratie met bijvoorbeeld Homey.
Kan je Tibber echt aanraden, super overzichtelijk en gewoon weer naar verbruik betalen zonder voorschot. Blijft jammer dat ze geen gas leveren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-12-2024
twist_tweak schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:44:

Mijn situatie is 15 x 430 zonnepanelen sinds begin oktober.
Energie en Gas bij één leverancier op een variabel contract (maand prijzen)
Geen warmtepomp of airoc's. Wel vloerverwarming beganegrond en radiatoren boven.
Twijfel om een hybride warmtepomp te nemen, CV ketel met 80L warmwater is +/- 15 jaar oud.

Advies is welkom
asing schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:47:
[...]

Met een vast of variabel contract kan je de teruggeleverde stroom over een heel jaar salderen met je verbruik. Wat je meer teruglevert dan je verbruikt is goed voor een terugleververgoeding. Met je 15 panelen zit je aan ongeveer 6000kWh, afhankelijk van wat factoren. Een dag met heel veel zon gaat je zo 35kWh opleveren. Ik spiegel even aan mezelf, ik heb de helft liggen. Je opbrengst is dusdanig dat je er makkelijk een EV of warmtepomp bij kan nemen.

Met een dynamisch contract reken je af per uur. Niet alleen wat je afneemt, maar ook wat je teruglevert. Je uitdaging is dat stroom eigenlijk niks waard is ls de panelen lekker opleveren. Het kan zelfs zo zijn dat de prijs negatief is en jij moet gaan betalen om het op het net te zetten. Je zal dus iets moeten met die 35kWh. Je huis verbruikt 5-10kWh per dag dus je hebt 25-30 kWh over. Een accu gaat helpen, dan draai je 's avonds en in de nacht op je eigen stroom. Maar bedenk dat die met een paar zonnige dagen achter elkaar ook niet veel te doen heeft :) . Een electrische boiler (of Mixergy) helpt ook om je overschot in te dumpen. In de meest ideale situatie heb je een EV bij huis staan, dan kan je die vol tanken.

Heb je je panelen oost-west liggen, dan kan dat voordeliger zijn omdat je stroom levert op momenten buiten de piekproductie van de zuid opstellingen. Stroom is dan iets meer waard.
Bedankt voor je reactie.
Op dit moment geen EV. Een warmtepomp of een hybride warmtepomp is wel een overweging maar of het echt goed gaat werken in een ouder minder goed geisloeerd huis is de grote vraag. Volgens de leveranciers bespaar je met een hybride warmtepomp 80% op gas en ga je 20% omhoog in energie verbruik. Lijkt mij erg optimistisch. Heb jij ervaring met een warmtepomp?
Bij een dynamisch contract zal dus met zonnepanelen het salderen de grootste issue zijn als ik het goed begrijp.
Negatieve prijzen zijn er inderdaad ook maar naar wat ik begrijp vallen die reuze mee en hebben of krijgen de meeste omvormers firmware updates of dit te regelen via de app.

Huis verbruik ligt hier iets hoger dan 5-10kWh per dag, schat +/- 15 kWh.
Heb jij zo een of een andere elektrische boiler?

Een thuis batterij is die al terug te verdienen? In de winter maanden kan je er niks of nauwelijks iets mee.

Alle panelen liggen op het zuiden. Helaas geen mogelijkheid tot oost-west aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
  • Laatst online: 23:02
JukeboxBill schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:44:
[...]

Als het goed is heb je daarvan een email gekregen van de ANWB.

Heb de tarieven net ook veranderd. Dit stond in de mail:

[...]
Thanks. Ik kom uit op 0,18 voor elektriciteit en 0,77 voor gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
twist_tweak schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:45:
[...]
Een thuis batterij is die al terug te verdienen? In de winter maanden kan je er niks of nauwelijks iets mee.
Met vaste contracten in de winter inderdaad lastig, maar met dynamische tarieven kan je daar dus wel vaker gebruik van maken.

Of ze terug te verdienen zijn past beter in een ander topic.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:10
Audione0 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:41:
[...]

In het huis waar we de meeste tijd verblijven hebben we inderdaad Tibber (en geen gas meer). Ik twijfel nog over overstappen met het andere huis, ik vind 2 aparte rekeningen zodat mij direct duidelijk is waar het om gaat wel prettig. Maar Tibber is nog de enige die achteraf afrekent geloof ik he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
twist_tweak schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:45:
Bedankt voor je reactie.
Op dit moment geen EV. Een warmtepomp of een hybride warmtepomp is wel een overweging maar of het echt goed gaat werken in een ouder minder goed geisloeerd huis is de grote vraag. Volgens de leveranciers bespaar je met een hybride warmtepomp 80% op gas en ga je 20% omhoog in energie verbruik. Lijkt mij erg optimistisch. Heb jij ervaring met een warmtepomp?
Bij een dynamisch contract zal dus met zonnepanelen het salderen de grootste issue zijn als ik het goed begrijp.
Negatieve prijzen zijn er inderdaad ook maar naar wat ik begrijp vallen die reuze mee en hebben of krijgen de meeste omvormers firmware updates of dit te regelen via de app.

Huis verbruik ligt hier iets hoger dan 5-10kWh per dag, schat +/- 15 kWh.
Heb jij zo een of een andere elektrische boiler?

Alle panelen liggen op het zuiden. Helaas geen mogelijkheid tot oost-west aanvulling.
Het beste wat je nu kan doen is uit dit topic wegblijven. Zolang de regering de nieuwe energiewet nog niet door de 1e kamer heeft blijft 100% salderen bestaan. De kans dat de wet erdoor komt is niet zo groot en de kans dat deze per 1-1-2025 ingaat is al helemaal nihil. Als het goed is compenseren je panelen je verbruik en zit je het komende jaar (en 2025/26 denk ik) helemaal prima. Het enige wat vervelend is, zijn acties zoals die van vandebron.

Aankomende zomer wordt het zaak om je opbrengst en verbruik in kaart te brengen, en vervolgens iets te bedenken om zoveel mogelijk opgewekte stroom direct te verbruiken of ergens in op te slaan. Tegen de tijd dat salderen wordt afgeschaft wordt een dynamisch contract een thema.

Ik heb zelf 8 panelen van 400Wp op zo ongeveer zuid liggen. Ik moet rekening houden met 20 kWh max per dag en 3000 kWh per jaar. Ik heb nog een combi CV ketel maar een airco (of lucht-lucht warmtepomp) is in bestelling. Er staat ook een Tesla dus ik krijg dat wel weggewerkt. Als de saldering eraf gaat wordt het tijd voor een accu en ik zie zo'n Mixergy ook wel zitten. Als ik dat allemaal op orde heb wordt het tijd voor een dynamisch contract :) .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Het is was zichtbaar in heatmap 2023 gemiddelde maand uurprijs tegen de gemiddelde van alle uren per maand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaO_TOJd8ZIM8O_rkytoIod-FEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6GKS5J4Zb7Gut43nHDhYipU7.png?f=fotoalbum_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:46
Domba schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:43:
Het is was zichtbaar in heatmap 2023 gemiddelde maand uurprijs tegen de gemiddelde van alle uren per maand
[Afbeelding]
Fascinerend plaatje! Wat mij het meest in het oog springt, is dat de tarieven juist 's nachts in de zomers erg hoog zijn, en de prijzen in de winter daarentegen niet eens zo hoog zijn.

Dat eerste punt (zomerprijzen) laat eigenlijk een enorme potentie zien voor thuisaccu's en PV: zowel om kosteloos de dure nachten te overbruggen, danwel je PV terugleveren als de prijs het hoogst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Zwartoog schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:54:
[...]

Fascinerend plaatje! Wat mij het meest in het oog springt, is dat de tarieven juist 's nachts in de zomers erg hoog zijn, en de prijzen in de winter daarentegen niet eens zo hoog zijn.

Dat eerste punt (zomerprijzen) laat eigenlijk een enorme potentie zien voor thuisaccu's en PV: zowel om kosteloos de dure nachten te overbruggen, danwel je PV terugleveren als de prijs het hoogst is.
Is ook wat ik gebruik met uitgestelde teruglevering,
Ik sla de laagste 4-5 tarieven uren van PV-opwek op in accu en lever 2/3 terug in avonduren en wat van andere 1/3 nog over is na de nacht, leeg ik de ochtendpiek.

Maar wat dit helaas ook laat zien dat je gelijk ook de nodig opslag (thuisaccu, EV of andere zware verbruiker) moet hebben voor de maanden mei t/m juli om met PV-opwek op dynamisch de middag door te komen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
[...]

Mooi plaatje. Goedkoopste uurtjes maart tot oktober zijn midden op de dag. Van oktober tot maart juist weer snachts tussen 3u en 5u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
[...]

Een paar pagina's terug stond dit: https://spotswitch.net/Tibber2023.csv

Daar kan je dat fenomeen in euro's zien.

Je zou bij nieuwbouw een oost-west oriëntatie bijna verplichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Sarcomorbato schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 07:17:
[...]
Daar kan je dat fenomeen in euro's zien.
De bedoeling is juist iets meer relatief voor de trend. Ep Woody heeft het voor 2022 gedaan, in euro's is 2023 een totaal ander jaar dan 2022. (Jaar gemiddelde spot prijs 2022 € 0,24194 /kWh vs 2023 met € 0,09583.)

(Ik ben wat wilder met de kleuren en heb voorkeur voor uur van de dag als Y-as, bij Ep Woody als X-as)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Domba schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:03:
[...]

De bedoeling is juist iets meer relatief voor de trend. Ep Woody heeft het voor 2022 gedaan, in euro's is 2023 een totaal ander jaar dan 2022. (Jaar gemiddelde spot prijs 2022 € 0,24194 /kWh vs 2023 met € 0,09583.)

(Ik ben wat wilder met de kleuren en heb voorkeur voor uur van de dag als Y-as, bij Ep Woody als X-as)

Wat voor obersvaties doe jij op basis van de kaart? Kunnen de kosten van accus (ca 10 cent per kwh + gederfde teruglevering) al uit?

[ Voor 6% gewijzigd door Sarcomorbato op 02-01-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 23:02
ik gebruik deze voor ANWB:

code:
1
2
3
4
{% set BTW = 0.21 %}
{% set energie_belasting = 0.13164 %}
{% set inkoop_kosten = 0.04840 %}
{{ ((current_price * BTW) + inkoop_kosten + energie_belasting) | float }}

[ Voor 3% gewijzigd door JaRuBe op 02-01-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-12-2024
asing schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:50:
[...]

Het beste wat je nu kan doen is uit dit topic wegblijven. Zolang de regering de nieuwe energiewet nog niet door de 1e kamer heeft blijft 100% salderen bestaan. De kans dat de wet erdoor komt is niet zo groot en de kans dat deze per 1-1-2025 ingaat is al helemaal nihil. Als het goed is compenseren je panelen je verbruik en zit je het komende jaar (en 2025/26 denk ik) helemaal prima. Het enige wat vervelend is, zijn acties zoals die van vandebron.

Aankomende zomer wordt het zaak om je opbrengst en verbruik in kaart te brengen, en vervolgens iets te bedenken om zoveel mogelijk opgewekte stroom direct te verbruiken of ergens in op te slaan. Tegen de tijd dat salderen wordt afgeschaft wordt een dynamisch contract een thema.

Ik heb zelf 8 panelen van 400Wp op zo ongeveer zuid liggen. Ik moet rekening houden met 20 kWh max per dag en 3000 kWh per jaar. Ik heb nog een combi CV ketel maar een airco (of lucht-lucht warmtepomp) is in bestelling. Er staat ook een Tesla dus ik krijg dat wel weggewerkt. Als de saldering eraf gaat wordt het tijd voor een accu en ik zie zo'n Mixergy ook wel zitten. Als ik dat allemaal op orde heb wordt het tijd voor een dynamisch contract :) .
Heel duidelijk standpunt, bedankt. Nu je niet gek laten maken met dynamische prijzen zolang salderen nog van toepassing is en je verbruik en opbrengst ongeveer gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themeparktommy
  • Laatst online: 26-08 19:44

themeparktommy

Pretparkgek!

anboni schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:51:
[...]

code:
1
Gebruik je dit bij ENTSO-e?

Grafisch Ontwerper, 999 Games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpt870
  • Registratie: Maart 2007
Dag allen,
Ben komende jaar/jaren veel op reis. Dat betekent weinig verbruiken en zo'n 4000kwh opbrengst per jaar uit zonnepanelen. Dynamische aanbieder lijkt voordeel te bieden van hoge tlv overdag en weinig verbruik op de momenten dat het tarief hoger is. Bovendien relatief lage vaste kosten - bij Tibber. Lijkt beste optie in dit scenario.

In zo'n situatie zou een thuisbatterij interessant kunnen zijn - om alvast een deel terug te verdienen en bij te dragen aan netbalans. Alleen bij een tariefverschil van 10c per kwh en een batterij met 10kwh capaciteit levert dat een euro per dag op..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mythor
  • Laatst online: 16-09 16:15

mythor

Held in opleiding

Heatmap 2023 per uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsCS8nfN4eoSgPpaWQQEU6iSLoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MnWfkYMlQY1uaz5WguIos1TA.png?f=fotoalbum_large

Vergelijking 2022, zelfde schaal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeILvVE5GcMUXVSKFcc2d0lR2iI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ngkHHrCpiNZYTlvvSdzW7FcR.png?f=fotoalbum_large

2023 was dus heerlijk saai :-)

[ Voor 23% gewijzigd door mythor op 02-01-2024 10:55 ]

What you say?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Sarcomorbato schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:16:
[...]Wat voor obersvaties doe jij op basis van de kaart? Kunnen de kosten van accus (ca 10 cent per kwh + gederfde teruglevering) al uit?
Je kan prima gebruik maken van de uurtarief verschillen het jaar rond en met meer PV-opwek dan verbruik een dynamisch contract hebben, maar het is niet robust, alleen daarmee redt je het niet echt het is stapelen, de prijs per kWh opslag is al snel te hoog.
Uurstarief verschillen alleen is op moment ook geen houdbaar model, daar onkostenvergoeding voor dynamische energieleverancier door ACM als levertarief wordt gezien en gesaldeerd wordt en de energieleverancier genoodzaakt is deze te socialiseren.
Je moet ook nog andere argumenten hebben, zoals een lager capaciteits tarief voor lagere netwerkkosten

Vaak wordt er onvoldoende rekening meegehouden , dat een thuisaccu ook met extra verbruik/verlies komt en de meeste hebben maar beperkte dakruimte voor PV en ik stoor mij pas echt aan dat vaak met tijdelijke piekprestatie wordt gerekend en niet als een compleet systeem, het maakt nog wel wat verschill of je all-electric bent of nog op andere manier verwarmt of kookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:25
Ik heb zonneplan en gebruik deze voor Nordpool:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - platform: nordpool
    VAT: False
    currency: "EUR"
    price_in_cents: false
    low_price_cutoff: 1.0
    region: "NL"
    precision: 3
    price_type: kWh
    additional_costs: >
      {% set VAT = 0.21 %}
      {% set tax_kWh = 0.10880 %}
      {% set opslag = 0.0165 %}
      {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

en deze voor (Zonneplan) en entso-e in het price-modifyer-template (optional) - veld
en het VAT-tariff-veld op 0:
code:
1
{% set VAT = 0.21 %}{% set tax_kWh = 0.10880 %}{% set opslag = 0.0165 %}{{ (current_price * (1 + VAT)) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

[ Voor 0% gewijzigd door nl0pvm op 02-01-2024 10:36 . Reden: typo verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Nee, da's de additional costs voor mij nordpool sensor. Voor entso heb ik de sensors op kale kosten staan en heb ik ruwweg deze formule in m'n apex chart opgenomen (die toont zowel kaal als met belasting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Hmm, jammer dat de spreadsheet in TS niet meer klopt. Maar voor mijn verbruik ga ik met de nieuwe inkoopkosten een hoop minder betalen bij Tibber of Zonneplan dan nu bij ANWB:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEw01TYas2ol2u9o5cqxH7YTdnE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wK6kUEsql42tb7nncpJNhkHD.png?f=user_large

Met een klein verschil kan ik nog blijven, maar 200+ per jaar is echt te. Beter gaat Tibber niet mee, anders wordt het weer een overstap. Gelukkig valt er met dynamisch en geen zonnepanelen niets te salderen, hoef niet ergens te blijven tot de EB saldo op nul staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
w00key schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:50:
Hmm, jammer dat de spreadsheet in TS niet meer klopt. Maar voor mijn verbruik ga ik met de nieuwe inkoopkosten een hoop minder betalen bij Tibber of Zonneplan dan nu bij ANWB:

[Afbeelding]

Met een klein verschil kan ik nog blijven, maar 200+ per jaar is echt te. Beter gaat Tibber niet mee, anders wordt het weer een overstap. Gelukkig valt er met dynamisch en geen zonnepanelen niets te salderen, hoef niet ergens te blijven tot de EB saldo op nul staat.
ik zit nu ook te kijken naar een overstap van ANWB naar Tibber en dus ook wat te vergelijken. Maar volgens mij klopt in jouw overzicht de prijs van de inkoopkosten niet helemaal bij Tibber. Die 0,018 is excl 21% BTW terwijl de 0,0484 bij de ANWB incl. de BTW is. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
JaRuBe schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:26:
[...]

ik zit nu ook te kijken naar een overstap van ANWB naar Tibber en dus ook wat te vergelijken. Maar volgens mij klopt in jouw overzicht de prijs van de inkoopkosten niet helemaal bij Tibber. Die 0,018 is excl 21% BTW terwijl de 0,0484 bij de ANWB incl. de BTW is. Of zie ik dat verkeerd?
Ah, dat klopt inderdaad. Inclusief is 0.0218, heb niet gezien dat Tibber ex BTW was. Dan is Tibber maar 16 euro per jaar goedkoper.

Tussen ZP en Tibber maakt het bijna niet uit en bij minder verbruik dan 6000 is voordeel Tibber groter door lage vaste maandbedrag. De grootste verschil zit tussen 2/2.2 en 4.8 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longtree
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:38
Heeft er iemand misschien de nieuwe (2024) regel voor NextEnergy met ENTSO-e?

{% set s = {"extra_cost": 0.0183,"energie_belasting": 0.12599,"VAT": 1.21} %} {{((current_price + s.extra_cost + s.energie_belasting) * s.VAT) | float}}

Deze was van 2023, maar hoe pas ik die aan?
bvd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:31
hpt870 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:00:
Dag allen,
Ben komende jaar/jaren veel op reis. Dat betekent weinig verbruiken en zo'n 4000kwh opbrengst per jaar uit zonnepanelen. Dynamische aanbieder lijkt voordeel te bieden van hoge tlv overdag en weinig verbruik op de momenten dat het tarief hoger is. Bovendien relatief lage vaste kosten - bij Tibber. Lijkt beste optie in dit scenario.

In zo'n situatie zou een thuisbatterij interessant kunnen zijn - om alvast een deel terug te verdienen en bij te dragen aan netbalans. Alleen bij een tariefverschil van 10c per kwh en een batterij met 10kwh capaciteit levert dat een euro per dag op..
Met 4000 kWh en weinig verbruik loop je met dynamische tarieven een grote kans om juist heel veel terug te gaan leveren tegen zeer lage of zelfs negatieve tarieven.

Ik denk dat je beter uit bent met een vast contract met een vaste (zo hoog mogelijke) TLV.

Een batterij aanschaffen en inregelen voor nu lijkt me ook nog niet interessant. In jouw voorbeeld verdien je een euro per dag, maar voor 10 kWh moet je rekenen op €7.500 - €10.000 om het te installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
Wat is nou de nieuwe gasbelasting? Tijdens prinsjesdag was 71 cent incl. btw aangekondigd, maar dit is verlaagd via motie tweede kamer toch? Het zou 53 cent ex btw moeten zijn?
https://www.eerstekamer.n...ijzigd_voorstel_van_wet_5

Ik heb zonneplan dus ik kom uit op vandaag:

(30,7+53)*1,21+8 = 109,2 cent incl btw all in voor zonneplan gas.

Maar in de app staat 115,7 en enever zegt dit ook. Is de belastingverlaging dus toch niet doorgegaan? Of ik doe iets anders fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:54
@mdvmine De belastingdienst meldt momenteel 58ct excl. (linkje)

Of dat definitief is weet ik niet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:25
Longtree schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:48:
Heeft er iemand misschien de nieuwe (2024) regel voor NextEnergy met ENTSO-e?

{% set s = {"extra_cost": 0.0183,"energie_belasting": 0.12599,"VAT": 1.21} %} {{((current_price + s.extra_cost + s.energie_belasting) * s.VAT) | float}}

Deze was van 2023, maar hoe pas ik die aan?
bvd
check mijn post hierboven, 0.12599 vervangen door 0.10880

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:36

EmHaKa

harêuh

Raymond P schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:53:
Zeker weten, omdat het er gisteren nog niet op stond, en de belastingdienst doet dat alleen als ze daar een opdracht voor hebben gekregen.
Zelf had ik deze cijfers ook al verwerkt in Spotswitch.net op oudejaarsdag toen de biedingen van 2024 binnenkwamen. De cross-check met Zonneplan klopte ook precies.
Dus bij alle tweakers die ik daarmee gratis help hoeft helemaal niets te worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
w00key schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Ah, dat klopt inderdaad. Inclusief is 0.0218, heb niet gezien dat Tibber ex BTW was. Dan is Tibber maar 16 euro per jaar goedkoper.

Tussen ZP en Tibber maakt het bijna niet uit en bij minder verbruik dan 6000 is voordeel Tibber groter door lage vaste maandbedrag. De grootste verschil zit tussen 2/2.2 en 4.8 cent.
Blijft natuurlijk een gok, als je niet weet wie de BRP is van ZP en Tibber,.
Die nu onkostenvergoeding verhoogt hebben , hebben volgens mij alle als programmaverantwoordelijke (BRP) PVNED.
Tibber heeft waarschijnlijk ook PVNED als BRP en dan is er een redelijke kans dat ze een ook een wijziging per 1 maart hebben ivm doorberekening. Van Zonneplan heb ik geen idee waar die het hebben ondergebracht en of ze per 1 mei wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34

Ja vreemd ja. Stroom klopt ook niet overigens, dat zou 9,9 cent moeten zijn volgens dat wetsvoorstel. Overigens is de splitsing van de eerste schijf van gas wel doorgevoerd (eerste schijf is 1000 kuub gas). Dat staat ook in hetzelfde wetsvoorstel.

[ Voor 11% gewijzigd door mdvmine op 02-01-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Dag allen,

Veel op reis en een thuisbatterij nemen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Dag allen,

Wellicht beter een langjarig contract met redelijke terugleververgoeding zoeken, thuisbatterij en nooit thuis zijn lijkt me uitdagend (theoretisch brandgevaar, configuratie slimme software). En je hebt geen last van negatieve prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanlith
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02-2024
psdata schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Ze dekken zich in voor wan betaalers en hun eigen explotatie risico. Maar kijk rond er zijn genoeg Gas aan bieders
[Afbeelding]
Prijzen vandaag bron : https://enever.nl/energieleveranciers/

De een factureerd realtime per maand, en de vele anderen toch via een soort gemiddeld voor schot.
Alleen zijn de inkoopprijs aanpassingen en de nieuwe belastingregels op enever.nl nog niet doorgevoerd zie ik. Ik hoop wel dat ze dit nog doen, of wordt deze site niet meer bijgehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Dag allen,

Als je kijkt naar de dynamische prijzen van vandaag dan klopt je stelling. Stroom is overdag wat duurder. Als je kijkt naar de zomer (juni/juli) dan zal je zien dat de stroomprijs overdag 0 is of zelfs negatief. Dus dan is een dynamisch contract niet zo zinvol.

De eerste oplossing zou zijn om groot formaat thuisaccu te nemen. Met jouw opbrengst zit je op een mooie dag denk ik over de 25kWh. Het accusysteem zal dan overweg moeten kunnen met dynamische tarieven en solar voorspellingen. Dan overdag laden en in de dure uren terugleveren. Die dingen zijn er gelukkig.

De tweede oplossing is om de automaat in de meterkast uit te zetten. Stel dat je af en toe thuis bent en dan weken weg, dan zet je je omvormer uit op het moment dat je genoeg stroom hebt opgewekt om je verbruik te kunnen dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:03
mdvmine schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:33:
[...]

Ja vreemd ja. Stroom klopt ook niet overigens, dat zou 9,9 cent moeten zijn volgens dat wetsvoorstel. Overigens is de splitsing van de eerste schijf van gas wel doorgevoerd (eerste schijf is 1000 kuub gas). Dat staat ook in hetzelfde wetsvoorstel.
Het wetsvoorstel uit de 1e kamer is de correctie van 1 ct beschreven in https://www.rijksoverheid...0Belastingplan%202024.pdf (pag 165)

Hier staat ook dat dit de tarieven zijn die gelden zonder indexatie (van 9,9%)

Als je dat meeneemt klopt het precies. Ik heb dit ook al uitgelegd in post Chielp in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Gecko123 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:40:
[...]
Veel op reis en een thuisbatterij nemen? :)
Inderdaad, @hpt870 iK denk dat thuisaccu nog niet voldoende uit de kinderschoenen is, zeker niet met Nederlandse dynamisch concept, er zijn pas paar die een beta's hebben.

Ik heb een 2e hulp hybride die alleen bij springt wanneer extra vermogen nodig is in het stookseizoen en dat is niet dagelijks net als je niet elke dag een 10ct spread heeft.
Nu blijkt dat de BMS van de accu na 48 uur in sleep-mode gaat vanwege te weinig verbruik en daar niet uit te krijgen is zonder op een knop te moeten drukken, kan je natuurlijk een mouw aanpassen door dagelijks even te gebruiken of met een finger bot.
(BMS handleiding geeft wel hoe je korter kunt instellen maar niet of langer dan 48uur mogelijk is)
Je krijgt te maken met zaken die niet vooraan in de specs staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online

Dat komt niet overeen met wat in de 1-1 bijgewerkte wet is opgenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
w00key schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Klopt. Even een checkvraag, als ik de stap naar Tibber zet, dan blijf ik met gas toch gewoon bij de ANWB? Of moet ik dan met gas ook naar een ander?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:44
JaRuBe schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Klopt. Even een checkvraag, als ik de stap naar Tibber zet, dan blijf ik met gas toch gewoon bij de ANWB? Of moet ik dan met gas ook naar een ander?
bij ANWB gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Domba schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Blijft natuurlijk een gok, als je niet weet wie de BRP is van ZP en Tibber,.
Die nu onkostenvergoeding verhoogt hebben , hebben volgens mij alle als programmaverantwoordelijke (BRP) PVNED.
Tibber heeft waarschijnlijk ook PVNED als BRP en dan is er een redelijke kans dat ze een ook een wijziging per 1 maart hebben ivm doorberekening. Van Zonneplan heb ik geen idee waar die het hebben ondergebracht en of ze per 1 mei wijzigen.
Oh, eerder las ik een gerucht dat het EnergyZero die de EB verlaging zelf wou houden. 2 cent extra onbalanskosten is wel grof voor dynamisch, ik snap dat met vast of variabel PV gewoon aan wordt gehouden maar met dynamisch letten mensen beter op, hoop ik, betalen voor terugleveren lijkt inefficiënt.

Maar als PVNED alle deelnemers meer factureren is het iets logischer.

Er zijn overigens nog wel meer aanbieders die ~2 cent rekenen. Eneco, Vandebron zijn wat grotere spelers die dat nu ook aanbieden. Lijkt me sterk dat ze direct na een product lanceren de vergoeding moeten verdubbelen om break even te draaien, ergens gaat het mis bij EnergyZero of Eneco/Vdb maken verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
w00key schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:50:
[...]

Oh, eerder las ik een gerucht dat het EnergyZero die de EB verlaging zelf wou houden. 2 cent extra onbalanskosten is wel grof voor dynamisch, ik snap dat met vast of variabel PV gewoon aan wordt gehouden maar met dynamisch letten mensen beter op, hoop ik, betalen voor terugleveren lijkt inefficiënt.
. . .
Maar dat is toch wat ze hebben gedaan als ik de bijgewerkte tabel in de openingspost zie?
EnergieZero en de hele club van hun zetbazen, incl. ANWB, zitten nu allemaal op 4,84 cent.

Ik zit bij ANWB en ik vind een meer dan verdubbeling van dat bedrag ook grof. Vooral omdat hun vaste leveringskosten per maand ook niet bepaald laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
JukeboxBill schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:01:
[...]

Maar dat is toch wat ze hebben gedaan als ik de bijgewerkte tabel in de openingspost zie?
EnergieZero en de hele club van hun zetbazen, incl. ANWB, zitten nu allemaal op 4,84 cent.

Ik zit bij ANWB en ik vind een meer dan verdubbeling van dat bedrag ook grof. Vooral omdat hun vaste leveringskosten per maand ook niet bepaald laag is.
@Domba reageerde daarop dat PVNED, waar EnergyZero en meer leveranciers hun onbalans wegstrepen / inkopen, hun prijzen hebben verhoogd. Ik kan er niets over vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
w00key schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:50:
[...]

Maar als PVNED alle deelnemers meer factureren is het iets logischer.

Er zijn overigens nog wel meer aanbieders die ~2 cent rekenen. Eneco, Vandebron zijn wat grotere spelers die dat nu ook aanbieden. Lijkt me sterk dat ze direct na een product lanceren de vergoeding moeten verdubbelen om break even te draaien, ergens gaat het mis bij EnergyZero of Eneco/Vdb maken verlies.
Eneco , kas energy en HVC zijn in gelijke delen eigenaar van PVNED.
VandeBron is zelf een volwaardige BRP, ik kijk uit naar hun jaarverslag, hoeveel de opwek/afname verhouding omgeslagen was. Opwek wordt nu ook geteld voor de balans en aan een BRP toegewezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Ik heb mail contact gehad met Frank Energie betreft de slim laden actie en er wordt inderdaad gewerkt met een ondergrens. Er wordt dus pas geladen als de sessie van <= 45% naar >= 90% kan laden of als de sessie 28 kWh oplaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:54
Domba schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:47:
[...]

Dat komt niet overeen met wat in de 1-1 bijgewerkte wet is opgenomen
Klopt, dat was mij ook al opgevallen. De Belastingdienst hanteert de tarieven zoals gepubliceerd in Staatscourant #34842 (die leunt op 19/12). De aanpassing van de wet is geldig vanaf 1-1 wat na die bekendmaking op 29/12 valt.

Officieel moeten we, geloof ik, dus nog in kennis gesteld worden van wetswijziging. Tot die tijd doet Belastingdienst wat 'ie moet doen. En leveranciers volgen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
Jitse H schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:44:
[...]

Reactie Zonneplan:

Goedemiddag,

Bedankt voor uw melding.

Het klopt inderdaad dat de energiebelasting bij verbruik in de app nog niet goed staat. Wij zijn hier druk mee bezig om dit zo snel mogelijk correct te weergeven in de app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Laatst online: 22:09
Voor de mensen die een HA template voor ENTSO-e met Tibber zoeken:

code:
1
{% set s = {"extra_cost": 0.018,"energie_belasting": 0.10880,"VAT": 1.21} %} {{((current_price + s.extra_cost + s.energie_belasting) * s.VAT) | float}}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Het levert bij je energierekening 1 Euro op en aan de achterkant heb je meer dan 1 Euro afschrijving, dus het levert je met maar 10 cent verschil een negatief bedrag op. Pas bij grotere verschillen kan je er daadwerkelijk per laadbeurt iets aan verdienen. De afgelopen weken heb ik nauwelijks verschillen gezien die daadwerkelijk de moeite waard zijn.

Naar mate er meer (regelbare) windmolens en accu's bijkomen zullen de verschillen wel steeds kleiner worden. Behalve op windstille (zomerse) dagen.

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 02-01-2024 23:32 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:42
Taro schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:30:
[...]

Het levert bij je energierekening 1 Euro op en aan de achterkant heb je meer dan 1 Euro afschrijving, dus het levert je met maar 10 cent verschil een negatief bedrag op. Pas bij grotere verschillen kan je er daadwerkelijk per laadbeurt iets aan verdienen. De afgelopen weken heb ik nauwelijks verschillen gezien die daadwerkelijk de moeite waard zijn.

Naar mate er meer (regelbare) windmolens en accu's bijkomen zullen de verschillen wel steeds kleiner worden. Behalve op windstille (zomerse) dagen.
Dat denk ik ook wel. Ook de accu wisselstations voor auto's zullen op de goedkoopste momenten laden en als er meer komen slurpen die al aardig wat weg. Zodra er meer uitgezet kan worden en meer gestuurd kan worden op afnamen zal inderdaad de prijs stabiliseren.
In de zomer heb je dan wellicht nog wat negatief omdat particulieren nog geld krijgen voor de stroom. Maar als ze dat geld gaat kosten worden die waarschijnlijk ook uitgeschakeld. Mijn inziens zijn er alleen negatieve prijzen door de subsidies die gegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:30:

Je ziet inderdaad dat bij windenergie de prijs precies geregeld kan worden en in de winter eigenlijk nooit negatief wordt en kaal op 0 blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Willempie27 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:40:
[...]

Dat denk ik ook wel. Ook de accu wisselstations voor auto's zullen op de goedkoopste momenten laden en als er meer komen slurpen die al aardig wat weg. Zodra er meer uitgezet kan worden en meer gestuurd kan worden op afnamen zal inderdaad de prijs stabiliseren.
In de zomer heb je dan wellicht nog wat negatief omdat particulieren nog geld krijgen voor de stroom. Maar als ze dat geld gaat kosten worden die waarschijnlijk ook uitgeschakeld. Mijn inziens zijn er alleen negatieve prijzen door de subsidies die gegeven worden.
Welke accu wissel stations?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

NIO heeft bijv. accuwisselstations voor auto's. Die kunnen ze dus inderdaad zelf timen qua laadmoment in tegenstelling tot een auto die weer direct door moet rijden en dus laadt wanneer het nodig is en waarvoor een lagere prijs op dat moment geen drijfveer is om langer te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackbard
Kon geen reactie voor gas vinden. Vandaar:
Ik gebruik met de belasting van 2024 en opslag van ANWB/Energyzero/Mijndomein deze sensor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
  - platform: rest
    name: "EZ_Gasprijs" 
    scan_interval: 600
    value_template: >
          {% set today = utcnow().strftime('%Y-%m-%dT%H:00:00Z') %}
          {% set VAT = 1.21 %}
          {% set tax_m3 = 0.58301 %}
          {% set markup = 0.04885 %}
          {{((value_json.Prices | selectattr('readingDate', 'eq', today) | first).price * VAT + ((markup + tax_m3) * VAT|float)) |round (4)}}
    unit_of_measurement: "EUR/m³"
    json_attributes:
          - Prices
          - average    
    resource_template: https://api.energyzero.nl/v1/energyprices?fromDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&tillDate={{as_datetime(as_timestamp(today_at("00:00"))+172800).strftime('%Y-%m-%dT%TZ')}}&interval=4&usageType=4&inclBtw=false

op enever.nl en hun api staat 4 cent teveel volgens mij.

Ik vind het heel erg dat veel leveranciers niet de gehele prijs incl. alles laten zien op hun website.

[ Voor 3% gewijzigd door hackbard op 03-01-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:30
Weet iemand welke dynamische leveranciers op dit moment ook de leveringskosten (onbalans/GvO etc.) salderen? Frank energie vraagt volgens mij ook een vergoeding bij teruglevering (en saldeert dit dus niet), Tibber saldeert voor de helft (?) - of is dit niet doorgegaan ivm ACM?.

[ Voor 11% gewijzigd door JBtL op 03-01-2024 16:02 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
JBtL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:01:
Weet iemand welke dynamische leveranciers op dit moment ook de leveringskosten (onbalans/GvO etc.) salderen? Frank energie vraagt volgens mij ook een vergoeding bij teruglevering (en saldeert dit dus niet), Tibber saldeert voor de helft (?) - of is dit niet doorgegaan ivm ACM?.
Voor Tibber is toen in oktober '23 net voor ingang afgeblazen en kwamen met het idee om positieve maandfacturen niet meer uit te betalen tot de jaarrekening , wat ook niet is doorgegaan.

Dat heb ik niet meer afgewacht want grootste knelpunt zat in verrekening energiebelasting, aangezien ze wel negatieve maandfacturen (meer kosten-afname dan terugflevering) wel wilde blijven innen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JBtL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:01:
Toevallig gisteren nog bekeken bij Tibber; volgens deze pagina worden de kosten GvO en onbalanskosten (inkoopvergoeding) inderdaad gesaldeerd; de prijs bij teruglevering is identiek aan de prijs bij afname en het wordt maandelijks uitbetaald.

Bij een netto overschot wordt er hierdoor 'teveel' gesaldeerd, dit verschil factureren ze na afloop van het jaar, achteraf dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:31
Zr40 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:20:
[...]

Toevallig gisteren nog bekeken bij Tibber; volgens deze pagina worden de kosten GvO en onbalanskosten (inkoopvergoeding) inderdaad gesaldeerd; de prijs bij teruglevering is identiek aan de prijs bij afname en het wordt maandelijks uitbetaald.

Bij een netto overschot wordt er hierdoor 'teveel' gesaldeerd, dit verschil factureren ze na afloop van het jaar, achteraf dus.
Kleine correctie: de gesaldeerde leverancierskosten belasting bij teruglevering zijn identiek aan de kosten bij afname.

De kale energieprijs is afhankelijk van het tijdstip van afnemen en terugleveren en er kan dus een verschil ontstaan tussen wat je gemiddeld als kale prijs betaalt bij afname of wat je krijgt bij teruglevering.

Het staat er wat verwarrend (ook op de pagina van Tibber) en we zien hier nogal wat vragen over langskomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
bilgy_no1 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:43:
[...]

Kleine correctie: de gesaldeerde leverancierskosten belasting bij teruglevering zijn identiek aan de kosten bij afname.

De kale energieprijs is afhankelijk van het tijdstip van afnemen en terugleveren en er kan dus een verschil ontstaan tussen wat je gemiddeld als kale prijs betaalt bij afname of wat je krijgt bij teruglevering.

Het staat er wat verwarrend (ook op de pagina van Tibber) en we zien hier nogal wat vragen over langskomen...
Ik vond het een helder stuk. Per uur is de beursprijs van de stroom bekend, en dus ook de prijs die je als consument dat uur betaalt. Lever je terug, dan krijg je exact diezelfde consumentenprijs voor je geleverde stroom. Ze keren dat iedere maand uit.

Aan het einde van het jaar gaan ze nog eens alles optellen en als je meer hebt afgenomen dan teruggeleverd dan was dat het. Heb je meer teruggeleverd dan afgenomen, dan volgt een factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
asing schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:05:
[...]

Ik vond het een helder stuk. Per uur is de beursprijs van de stroom bekend, en dus ook de prijs die je als consument dat uur betaalt. Lever je terug, dan krijg je exact diezelfde consumentenprijs voor je geleverde stroom. Ze keren dat iedere maand uit.

Aan het einde van het jaar gaan ze nog eens alles optellen en als je meer hebt afgenomen dan teruggeleverd dan was dat het. Heb je meer teruggeleverd dan afgenomen, dan volgt een factuur.
Het lijkt logisch, maar aangezien je bij meer teruglevering dan afname ook alle onkostenvergoeding saldeert moet Tibber die socialiseren. Ze zoeken nog naar een manier die van ACM mag, ze hebben nog niet zoveel klanten met teruglevering als reguliere energieleverancier en de kosten die programmaverantwoordelijke doorberekend.

Is er al iemand die zo'n factuur heeft gehad?
Begin oktober konden ze die nog niet opmaken voor mij als netto opwekker.

Pagina: 1 ... 193 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels